Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Net gekocht, was wel leeg bij aanschaf. Busje Ronson Universal Gas Lighter Refill gekocht en dat werkt prima. Vlam is redelijk goed te doseren en voor het geld een prima ding. Komt vast nog wel van pas, al was het maar omdat we af en toe creme brulee eten.
Enige wat ik me nog afvraag is hoe je er tijdens het vullen achter komt of het ding vol is.
Ah lees net, als de butaan eruit spuit
[ Voor 17% gewijzigd door MailMan op 17-12-2012 15:06 ]
Ik doe krimpkous altijd met de soldeerbout. Even erlangs vegen en klaar... Klooien met zo'n brandertje is nog gevaarlijk ook, vooral bij je motor.Postman81 schreef op maandag 17 december 2012 @ 14:37:
[...]
Voor krimpkous heb je maar ongveer 90 graden nodig,
Afgelopen jaar heeft iemand van het BMW RT forum zijn hele huis af laten fikken doordat ie met open vuur bij zijn motor aan het werk was. Een kacheltje ofzo en wat lappen met brandbaar spul eraan. Motor vloog in de hens, en daarna het schuurtje en toen het hele huus. Het is zó gebeurd...
[edit]
Het was met een verfstripper een bout verwarmen. Fles wasbenzine omgestoten (gebruikt om de remschijf vervrij te maken) en toen whoop...
tip: draai flessen met brandbare spullen altijd dicht als je er niet meer mee werkt. Zo schuif ik ook altijd het mesje terug van het stanleymes. Ooit een keer in zo'n mesje gegrepen in een gereedschapskist...
[ Voor 56% gewijzigd door mphilipp op 17-12-2012 15:49 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik krijg het trouwens niet voor elkaar om erachter te komen of m'n brandertje nou vol met gas zit of niet. Hoor ook niets sissen als ik het busje erop druk. Busje zelf komt wel butaan uit, maar twijfel dus of het goed de brander ingaat. Zitten meerdere spruitstukjes bij, maar het standaard spruitstukje lijkt prima te passen.
Zit vol
Hehehe.... Gewoon kopen omdat het cool is... Hou ik van... En of je nou je waxinelichtje ermee aansteekt en daarmee je krimpkousje verwarmt, of nu 3x per week creme brulee gaat eten doet verder niet ter zake.MailMan schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:04:
Waarschijnlijk wel, maar zo'n brander is toch veel cooler?
Net gekocht, was wel leeg bij aanschaf. Busje Ronson Universal Gas Lighter Refill gekocht en dat werkt prima. Vlam is redelijk goed te doseren en voor het geld een prima ding. Komt vast nog wel van pas, al was het maar omdat we af en toe creme brulee eten.
Enige wat ik me nog afvraag is hoe je er tijdens het vullen achter komt of het ding vol is.
Ah lees net, als de butaan eruit spuit
Gewoon kopen voor 4 euro omdat het kan.
PreciesSerotonine schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:41:
[...]
Hehehe.... Gewoon kopen omdat het cool is... Hou ik van... En of je nou je waxinelichtje ermee aansteekt en daarmee je krimpkousje verwarmt, of nu 3x per week creme brulee gaat eten doet verder niet ter zake.
Gewoon kopen voor 4 euro omdat het kan.
Aan de andere kant van de schaal heb ik gereedschap van Gedore, Gore-Tex motorkleding en verwarmde handschoenen.
staat tegenwoordig een 5kg brandblusser bij de hand voor dat soort grappenmphilipp schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:33:
[...]
Ik doe krimpkous altijd met de soldeerbout. Even erlangs vegen en klaar... Klooien met zo'n brandertje is nog gevaarlijk ook, vooral bij je motor.
Afgelopen jaar heeft iemand van het BMW RT forum zijn hele huis af laten fikken doordat ie met open vuur bij zijn motor aan het werk was. Een kacheltje ofzo en wat lappen met brandbaar spul eraan. Motor vloog in de hens, en daarna het schuurtje en toen het hele huus. Het is zó gebeurd...
[edit]
Het was met een verfstripper een bout verwarmen. Fles wasbenzine omgestoten (gebruikt om de remschijf vervrij te maken) en toen whoop...
tip: draai flessen met brandbare spullen altijd dicht als je er niet meer mee werkt. Zo schuif ik ook altijd het mesje terug van het stanleymes. Ooit een keer in zo'n mesje gegrepen in een gereedschapskist...Veilig werken is voor veel mensen erg moeilijk.
* DieterVDW mompelt iets over carburator poetsen met benzine in een plastic potje op de plaat van een elektrisch kookvuur met touch-bediening.DECOY88 schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:16:
[...]
staat tegenwoordig een 5kg brandblusser bij de hand voor dat soort grappenpaar keer gekloot met benzine over een warm blok. dan wil je het wel kunnen blussen als het nog klein is
Clue 1: vloeistoffen op de juiste plaats kunnen zo'n elektrisch kookvuur activeren.
Clue 2: benzine vreet sneller door plastic dan je 'shiiiit' kan zeggen.
Adrenaline! Stom!
ken hem stommerDieterVDW schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:32:
[...]
* DieterVDW mompelt iets over carburator poetsen met benzine in een plastic potje op de plaat van een elektrisch kookvuur met touch-bediening.
Clue 1: vloeistoffen op de juiste plaats kunnen zo'n elektrisch kookvuur activeren.
Clue 2: benzine vrees sneller door plastic dan je 'shiiiit' kan zeggen.
Adrenaline! Stom!
wie heeft er ervaring met handvatverwarming? Ik heb sinds kort een motor en zou graag in de winter rijden, maar als ik een tijdje onderweg ben worden mn handen zo koud dat het tintelt. Kan dan niet meer goed remmen/gas geven. Ik heb leker warme handschoenen maar niet warm genoeg blijkbaar.
Ik zag de volgende op louis.eu staan, iemand enig idee of dit wat is? http://www.louis.eu/_30d3...rtnr_gr&artnr_gr=10032048
ik kan natuurlijk ook een shop in NL proberen, suggesties zijn welkom.
PS: als iemand weet waar ik een universeel windscherm voor een kawasaki gt750 (met rechthoekige koplamp) kan halen dan hoor ik het graag. Naked bike is wel erg naked.
Handschoenverwarming werkt beter, maar is een beetje irritant omdat je "jezelf" dan op de motor in moet pluggen (en goedkope uitvoeringen kunnen te warm worden).
Moffen bevallen me nog het beste en zijn bovendien het goedkoopst. Ik heb de mijne wel met ducttape een beetje gemod. Uiteindelijk gaat het er om dat je handen uit de wind blijven. Tevens liggen de handschoenen op de verwarming wanneer ik ze niet gebruik.
Was goed uit te houden omdat mijn handen uit de wind bleven op die snelheid.
Paar dagen later met 0 graden in het donker hier door de stad was dat niet het geval, handen zaten toen wel in de wind en hield ik het maar een uur uit. Persoonlijk ben ik van mening dat moffen idd de way to go zijn maar ik heb helaas nog geen moffen kunnen vinden die over de handkappen passen (tips!??!).
Ook komt de verwarming maar moeilijk door goed geïsoleerde winter handschoenen.
moffen + zomer handschoen en handvat verwarming lijkt mij helemaal top
ik merk inderdaad dat vooral de voorkant/buitenkant koud wordt door de wind. Bedoel je dit met moffen:FiscBiker schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:22:
Handvatverwarming heb ik nooit iets gevonden. Uiteindelijk is het de rijwind op de buitenkant van je handen die het koud maakt.
Handschoenverwarming werkt beter, maar is een beetje irritant omdat je "jezelf" dan op de motor in moet pluggen (en goedkope uitvoeringen kunnen te warm worden).
Moffen bevallen me nog het beste en zijn bovendien het goedkoopst. Ik heb de mijne wel met ducttape een beetje gemod. Uiteindelijk gaat het er om dat je handen uit de wind blijven. Tevens liggen de handschoenen op de verwarming wanneer ik ze niet gebruik.

is dit niet brak rijden? lijkt me dat als je je hand er uit/in moet doen het nogal veel werk is of zie ik dat verkeerd?
YouTube: Awesome Players First Ride of 2011 (BMW F800GS, BMW HP2 ) Ziet er best makkelijk uit hoorWietman!!! schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:30:
[...]
ik merk inderdaad dat vooral de voorkant/buitenkant koud wordt door de wind. Bedoel je dit met moffen:
[afbeelding]
is dit niet brak rijden? lijkt me dat als je je hand er uit/in moet doen het nogal veel werk is of zie ik dat verkeerd?
Lol, die gast heeft t over hippo hands... ik snap wel wat ie bedoeldGBTW schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:40:
[...]
YouTube: Awesome Players First Ride of 2011 (BMW F800GS, BMW HP2 ) Ziet er best makkelijk uit hoor
Dat laatste klopt wel. De spiegels op de RT zijn zodanig geplaatst dat de rijwind niet direct op je handen komt. Scheelt een heleboel. Daarbij heb ik handvatverwarming en dat is de andere helft. Zou niet meer zonder willen. Handschoenverwarming is misschien effectieve, maar ik hááát gekloot met draden op de motor (overal eigenlijk).FiscBiker schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:22:
Handvatverwarming heb ik nooit iets gevonden. Uiteindelijk is het de rijwind op de buitenkant van je handen die het koud maakt.
Even wat anders. In een oude topic op MF over rugprotectoren kwam op een gegeven moment zo'n body protector ter sprake. Nou ken ik die dingen voor het offroad rijden. Ik heb er zelf een gehad, maar dat was echt iets dat je alleen voor offroad aan wilt. Harde borstplaat en een niergordel enzo. Ik had een goede, comfortabele gekocht, maar evengoed niet iets dat je altijd aan zou willen.
Maar er zijn ook zogenaamde protectieshirts, die dus als een soort trainingsjack zitten:

Het voordeel is dan dat de protectoren altijd goed op hun plek blijven zitten, en niet kunnen schuiven. Soms als je een wat ruimer gesneden jas hebt, kan dat zomaar gebeuren. Geldt natuurlijk niet voor racepakken/overalls.
Je kunt vervolgens de protectoren uit je motorjas halen en een maatje kleiner kopen, want door de protectoren die erin zitten, is de jas altijd wat groter. Onzin, want dat shirt moet er ook nog onder kunnen.
Ik ben alleen benieuwd hoe dat zit met de warmte, want ze roepen wel dat het geventileerd is, maar dat moet je nog maar zien. Op zich lijkt het me wel wat.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
[ Voor 9% gewijzigd door GBTW op 17-12-2012 23:19 ]
Had graag ervaringen willen posten - vorige week moffen besteld en binnengekregen. Maar de keer dat ik ze wilde gebruiken was natuurlijk de keer dat de motor niet wilde startenWietman!!! schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:30:
[...]
ik merk inderdaad dat vooral de voorkant/buitenkant koud wordt door de wind. Bedoel je dit met moffen:
[afbeelding]
Dat veel werk om erin te komen is vooral reden om er niet continu in en uit te gaan. Heb 'droog' geoefend. Met m'n dikste winterhandschoenen (cameltoes van Rukka) wordt het niks, maar m'n mid-season gevallen van Buse waren goed te doen. Enige twijfel die ik had was richting aangeven, maar goed daar niet aan toegekomen...
Oslik blyat! Oslik!
Zijn dat die halve wanten met 2 'vingers' en een duim?dion_b schreef op maandag 17 december 2012 @ 23:58:
[...]
Met m'n dikste winterhandschoenen (cameltoes van Rukka) wordt het niks
Ik heb ook stuurmoffen op mn motor zitten, echt superflexibel ben je niet meer met die dingen. Maar je hebt geen koude vingers, ik was een maand geleden nog gaan motorrijden, met mn zomerhandschoenen. Niets aan de hand, lichtelijk frisjes hooguit. Beter dan bevroren vingers waar je niets meer mee voeltWietman!!! schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:30:
[...]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Afgelopen vrijdag nog stond in de garage waar ik altijd sleutel met wat maten de halve werkbank in de fikDieterVDW schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:32:
[...]
* DieterVDW mompelt iets over carburator poetsen met benzine in een plastic potje op de plaat van een elektrisch kookvuur met touch-bediening.
Clue 2: benzine vreet sneller door plastic dan je 'shiiiit' kan zeggen.
Adrenaline! Stom!
Vaak bu'j te bang!
Zoals ik al zei: veilig werken is voor veel mensen erg moeilijk.-tom-562 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:53:
[...]
Afgelopen vrijdag nog stond in de garage waar ik altijd sleutel met wat maten de halve werkbank in de fikwas er 1 aan het lassen, en er lagen wat poetslappen (lekker vet met olie enzo
). Naja, de rest is wel te raden
Daarom vind ik het altijd zo mooi dat in een F1 of MotoGP pitbox die gasten altijd smetteloos zijn.
das ook niet verwonderlijk, daar word alleen gesleuteld, onderdelen in bepaalde volgorde verwijderd nagekeken door een andere monteur en door verantwoordelijke weer terug geplaatst.mphilipp schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:24:
[...]
Zoals ik al zei: veilig werken is voor veel mensen erg moeilijk.
Daarom vind ik het altijd zo mooi dat in een F1 of MotoGP pitbox die gasten altijd smetteloos zijn.
iedere monteur heeft zijn eigen stukje van de motor of auto.
een slijptop of las apparaat is niet aanwezig.
elk deel van de pitbox heeft ook zijn eigen opzet, vuil gedeelte en schoon gedeelte.
monteurs mogen niet aan de andere kant van de pitbox komen tijdens sleutelen.
bepaalde delen worden verwijderd en in de vrachtwagen waar een meer geavanceerder apparatuur staat behandelt.
repareren doen ze daar niet, daar pakken ze spare parts voor.
is weinig te vergelijken met huis tuin en keuken sleutelen.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Vaak bu'j te bang!
Ik heb ze sinds deze winter op m'n motorscooter zitten en vind het echt ideaal. Ik stap nu gerust op dat ding met 2 graden en heb geen ijskoude handen wanneer ik voorheen echt 'm zat te knijpen.
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Dit inderdaadWidow schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 08:29:
[...]
Ik heb ook stuurmoffen op mn motor zitten, echt superflexibel ben je niet meer met die dingen. Maar je hebt geen koude vingers, ik was een maand geleden nog gaan motorrijden, met mn zomerhandschoenen. Niets aan de hand, lichtelijk frisjes hooguit. Beter dan bevroren vingers waar je niets meer mee voelt
Om 'niet superflexibel' toe te lichten: Gas, rem en koppeling zitten _in_ de mof dus daar nul moeite mee. Starten, alarmlicht en richtingaanwijzer (je beide duimen) gaat een beetje stroever maar na een korte gewenning is dat geen probleem meer. Het enige waar ik niet bij kan is de moment-schakelaar voor mijn groot licht. Ik kan met wat moeite wel bij de schakelaar die switcht tussen dim- en groot licht.
Nu gebruikte ik mijn groot licht toch al vrijwel nooit dus ik ben precies zo flexibel als ik moet zijn
Over het je handen erin en eruit halen, dat is ook al heel snel gewoon
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ja.mphilipp schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 01:15:
[...]
Zijn dat die halve wanten met 2 'vingers' en een duim?
Wmb miskoop. Kostten erg veel, meerwaarde tov goedkope shitwinterhandschoenen van de Gamma is verwaarloosbaar. Zelfs met onderhandschoenen eronder is het onder de 5C totaal niet uit te houden ermee zonder handvatverwarming of iets anders.
Oslik blyat! Oslik!
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Ik heb een vraag over de 25kW regelgeving.
Ik zou graag mijn suzuki gsr-600 uit 2006 op 25kW willen zetten. Dit wil ik uiteraard legaal doen zodat ik het op het kentekenbewijs heb staan. Allen zit ik met het volgende:
De motor zijn eerste toelating is 2006 en eerste afgifte Nederland 2008.
Ik heb aan een dealer gevraagd als dit mogelijk is om het door hun te laten doen d.m.v. een 25kW cdi, maar ik kreeg als mededeling dat dit alleen voor Nederlandse motors mogelijk is.
Hoe kan ik het nu doen?
stel dezelfde vraag eens bij RDW die zullen ook aan je papieren moeten zitten, wellicht dat zij je kunnen helpen.remondoo schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:57:
Hi,
Ik heb een vraag over de 25kW regelgeving.
Ik zou graag mijn suzuki gsr-600 uit 2006 op 25kW willen zetten. Dit wil ik uiteraard legaal doen zodat ik het op het kentekenbewijs heb staan. Allen zit ik met het volgende:
De motor zijn eerste toelating is 2006 en eerste afgifte Nederland 2008.
Ik heb aan een dealer gevraagd als dit mogelijk is om het door hun te laten doen d.m.v. een 25kW cdi, maar ik kreeg als mededeling dat dit alleen voor Nederlandse motors mogelijk is.
Hoe kan ik het nu doen?
http://www.rdw.nl/nl/part...orieenophetrijbewijs.aspx
http://www.25kilowatt.nl
hier staat ook nog wat:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/19183193
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Ik heb wat dat betreft op zich geen klagen. Wel eens op pad geweest met -10 geloof ik. Maar door de combi van die aerodynamische spiegels en de handvatverwarming gaat het prima. Alleen een keer lopen kloten met die schakelaar. Stond ie in de verkeerde stand, waardoor het te lang duurde voor ik warme handen kreeg. En toen waren de fikken al bevroren. Ik ben toen maar even bij een benzinestation gestopt, want het werd maar niet beter.dion_b schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:56:
[...]
Ja.
Wmb miskoop. Kostten erg veel, meerwaarde tov goedkope shitwinterhandschoenen van de Gamma is verwaarloosbaar. Zelfs met onderhandschoenen eronder is het onder de 5C totaal niet uit te houden ermee zonder handvatverwarming of iets anders.
Ik hoop dat er nog een lekker droge vriesdag komt met een zonnetje. Het is heerlijk rijden dan. Wel zorgen voor een pot erwtensoep thuis en onderweg warme choco drinken enzo...heeeeerlijk!
Verwijderd
Anyway, na wat meer onderzoek was ik geinteresseerd in de Kawasaki ER-6f (en dan vooral met angel eyes voorlichten - wow) maar zou ik ook een Yamaha Diversion XJ6 uitproberen (zodat ik een 4cylinder ken) en voor de lol een Yamaha R6 (ziet er wel erg gelikt uit). Tijdens het lessen op een ER-6n 2 maal het gas opengetrokken, was leuk en snel genoeg maar zie ik mogelijk binnen het jaar ietwat saai worden. Tot daar aan toe (voor die paar keer), maar na -succesvol- examen terug mogen rijden op de autosnelweg en aan 120 zit dat spul - in 6e - al bijna aan 6k toeren. Dus kijk ik liever naar iets zwaarders - hopelijk 120 en misschien 150 aan 3-4k toeren en 180 dus ook makkelijk moest ik ooit zover komen.
De meeste supersports vind ik wel zeer mooi maar ik heb al kort problemen gehad met de polsen - zit thuis nu met een ergonomisch keyboard, problemen weg - en met de rug wil ik dat ook niet riskeren. Vandaar dat ik dus zoek naar zogenaamde sports tourer. Plus die zijn ook heel wat meer toegelegd op mijn voornamelijk woon-werk verkeer.
Gewenst:
Moet:
- ABS
- digitale snelheidsmeter
- makkelijke zithouding, zeker voor polsen en best ook voor rug - ik ben gemiddeld met zo'n 1m83
Graag:
- full fairing / volledige tupperware (zeker geen naked en liefst niet enkel top-cover)
- dubbele koplampen, horizontaal indien mogelijk
- (mogelijkheid tot) zijkoffers
- 750-950cc - 1000 lijkt meteen zo veel met natuurlijk groter verbruik
- geschikt voor woon-werk - 2x 20km/dag, keuze van helft tot geen autostrade - en liefst met optie tot touren - trips naar Duitsland of Spanje/zuiden
- weinig onderhoud (2x per jaar wassen, elke tankbeurt de ketting met een busje besproeien, voor de winter een zout-werende siliconelaag aanbrengen - dat zie ik wel zitten)
- digitale brandstofinjectie
Budget:
- Nieuw: tot 10,000 euro
- 2e hands: tot 6,000 euro - voorkeur voor 2006 (min of meer <insert random number>) of nieuwer
Zo ben ik zelf gevallen op een Honda VFR800. 2006/2007 licht zo net op de EUR 6000 reep lijkt mij, en tikt al mijn voorkeuren aan (behalve dat de koplampen verticaal gericht zijn). Het dash ziet er dan wel heel ouderwets uit, toch heeft het een boel aan info en de gegeerde digitale snelheidsmeter.
Ook heb ik - op aanraden van een van de instructeurs - de Yamaha Diversion XJ900 bekeken. Best OK en de onderhoudsloze cardan is zeker interessant. Maar de nieuwste lijken uit 2003 te komen - waar ik, gezien de prijs +/- 2500, waarschijnlijk wel mee zou kunnen leven - en heeft jammergenoeg een analoge snelheidsmeter die ik echt niet zie zitten. Het lijkt iets stoms maar vind ik gewoon belangrijk.
Verder ben ik onzeker als cardan zo'n grote + is. Met mijn 0 kennis ga ik zeker geen ketting zelf herstellen, maar qua onderhoud heb ik gehoord dat elke tankbeurt met een busje de ketting bespuiten genoeg is, en dat is me dan eigenlijk best nog te doen.
De Z750 heb ik ook zien staan, nu sterk afgeprijsd (7k nieuw, da's minder dan een ER-6f). Aha, vandaar dat die verkoper die zo aan het pushen was (aan volle prijs natuurlijk) - die gaat er namelijk uit voor de Z800 volgend jaar. Op papier is die ook best aantrekkelijk, voor 1k meer heb ik dan een nieuwstaat moto i.t.t. een 5/6 jaar oude VFR800. De Z750 is echter einde model, is qua motorblok en moto ontwerp eigenlijk 8 jaar oud en heeft geen onderkuip. En het feit dat die verkoper me er zo hard een (vrij oneerlijk - volle prijs en natuurlijk niks over 'einde model') wilde aansmeren kan ik eigenlijk ook moeilijk negeren.
Ik heb dus effectief 2 moto's in het uitzicht waarvan de VFR800 duidelijk favoriet is en de Z750 een mogelijkheid is (dit voor testrijden, natuurlijk). Zijn er nog andere opties waar ik moet naar kijken?
Heb nog best wat tijd - rijbewijs kan ik pas afhalen zaterdag (morgen eigenlijk maar gemeentehuis is geen uren open voor een werkmens), jas is binnen voor kapotte rits (10 dagen normaal gezien) en helm moet een nieuwe anti-fog want dat inplak spul heeft het slechts 2x 4uur uitgehouden voordat - op 1 minuut test rit net voor het examen - half het vizier onder damp zat.
wat moet je met een digitale snelheidsmeter als je er toch niet naar kijktVerwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:42:
Volledige nieuweling hier - qua ervaring en kennis. 3 maand geleden me beginnen te verdiepen, kijkend naar een Ninja 250. Ziet er mooi uit en wat een laag verbruik zeg! Wandel ik dus de winkel binnen, krijg ik uitgelegd dat die nauwelijks 120 kan en zeer vlug kracht tekort zal schieten. Begint de verkoper heel hard de Z750 te pushen, zit niks tussen de 250 en de Z750. Nou, ik koop geen moto zonder rijbewijs dus ga daar buiten met een helm, pak, handschoenen en laarsjes. Verkoopster van dat tuig is best vriendelijk en leid me naar praktisch spul voor een bescheiden budget. Later winterhandschoenen gekocht (sja, waarom wandel ik buiten met zomerhandschoenen in oktober?), opmerking van "maar die zijn wel 150 euro!".
Anyway, na wat meer onderzoek was ik geinteresseerd in de Kawasaki ER-6f (en dan vooral met angel eyes voorlichten - wow) maar zou ik ook een Yamaha Diversion XJ6 uitproberen (zodat ik een 4cylinder ken) en voor de lol een Yamaha R6 (ziet er wel erg gelikt uit). Tijdens het lessen op een ER-6n 2 maal het gas opengetrokken, was leuk en snel genoeg maar zie ik mogelijk binnen het jaar ietwat saai worden. Tot daar aan toe (voor die paar keer), maar na -succesvol- examen terug mogen rijden op de autosnelweg en aan 120 zit dat spul - in 6e - al bijna aan 6k toeren. Dus kijk ik liever naar iets zwaarders - hopelijk 120 en misschien 150 aan 3-4k toeren en 180 dus ook makkelijk moest ik ooit zover komen.
De meeste supersports vind ik wel zeer mooi maar ik heb al kort problemen gehad met de polsen - zit thuis nu met een ergonomisch keyboard, problemen weg - en met de rug wil ik dat ook niet riskeren. Vandaar dat ik dus zoek naar zogenaamde sports tourer. Plus die zijn ook heel wat meer toegelegd op mijn voornamelijk woon-werk verkeer.
Gewenst:
Moet:
- ABS
- digitale snelheidsmeter
- makkelijke zithouding, zeker voor polsen en best ook voor rug - ik ben gemiddeld met zo'n 1m83
Graag:
- full fairing / volledige tupperware (zeker geen naked en liefst niet enkel top-cover)
- dubbele koplampen, horizontaal indien mogelijk
- (mogelijkheid tot) zijkoffers
- 750-950cc - 1000 lijkt meteen zo veel met natuurlijk groter verbruik
- geschikt voor woon-werk - 2x 20km/dag, keuze van helft tot geen autostrade - en liefst met optie tot touren - trips naar Duitsland of Spanje/zuiden
- weinig onderhoud (2x per jaar wassen, elke tankbeurt de ketting met een busje besproeien, voor de winter een zout-werende siliconelaag aanbrengen - dat zie ik wel zitten)
- digitale brandstofinjectie
Budget:
- Nieuw: tot 10,000 euro
- 2e hands: tot 6,000 euro - voorkeur voor 2006 (min of meer <insert random number>) of nieuwer
Zo ben ik zelf gevallen op een Honda VFR800. 2006/2007 licht zo net op de EUR 6000 reep lijkt mij, en tikt al mijn voorkeuren aan (behalve dat de koplampen verticaal gericht zijn). Het dash ziet er dan wel heel ouderwets uit, toch heeft het een boel aan info en de gegeerde digitale snelheidsmeter.
Ook heb ik - op aanraden van een van de instructeurs - de Yamaha Diversion XJ900 bekeken. Best OK en de onderhoudsloze cardan is zeker interessant. Maar de nieuwste lijken uit 2003 te komen - waar ik, gezien de prijs +/- 2500, waarschijnlijk wel mee zou kunnen leven - en heeft jammergenoeg een analoge snelheidsmeter die ik echt niet zie zitten. Het lijkt iets stoms maar vind ik gewoon belangrijk.
Verder ben ik onzeker als cardan zo'n grote + is. Met mijn 0 kennis ga ik zeker geen ketting zelf herstellen, maar qua onderhoud heb ik gehoord dat elke tankbeurt met een busje de ketting bespuiten genoeg is, en dat is me dan eigenlijk best nog te doen.
De Z750 heb ik ook zien staan, nu sterk afgeprijsd (7k nieuw, da's minder dan een ER-6f). Aha, vandaar dat die verkoper die zo aan het pushen was (aan volle prijs natuurlijk) - die gaat er namelijk uit voor de Z800 volgend jaar. Op papier is die ook best aantrekkelijk, voor 1k meer heb ik dan een nieuwstaat moto i.t.t. een 5/6 jaar oude VFR800. De Z750 is echter einde model, is qua motorblok en moto ontwerp eigenlijk 8 jaar oud en heeft geen onderkuip. En het feit dat die verkoper me er zo hard een (vrij oneerlijk - volle prijs en natuurlijk niks over 'einde model') wilde aansmeren kan ik eigenlijk ook moeilijk negeren.
Ik heb dus effectief 2 moto's in het uitzicht waarvan de VFR800 duidelijk favoriet is en de Z750 een mogelijkheid is (dit voor testrijden, natuurlijk). Zijn er nog andere opties waar ik moet naar kijken?
Heb nog best wat tijd - rijbewijs kan ik pas afhalen zaterdag (morgen eigenlijk maar gemeentehuis is geen uren open voor een werkmens), jas is binnen voor kapotte rits (10 dagen normaal gezien) en helm moet een nieuwe anti-fog want dat inplak spul heeft het slechts 2x 4uur uitgehouden voordat - op 1 minuut test rit net voor het examen - half het vizier onder damp zat.Plus zo'n moto aankoop hoop ik goed over na te denken.
en als de koplampen van de vfr niet horizontaal staan zou ik hem eens rechtop zetten
wat vind je van allroads? honda varadero, ktm 990 adventure, bmw f800gs? daarmee kan je zonder moeite de hele dag rijden. en hebben weinig moeite met de belgische gatenkaas wegen
kawasaki versys, suzuki v-strom dl650/1000?
En mbt 2 horizontale lampen en kuip... kijk eens naar de Suzuki DL650 V-Strom...
Oslik blyat! Oslik!
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Of misschien een Honda Deauville NT700V.. Heb je ook nog cardanaandrijving wat _erg_ lekker is i.v.m. onderhoud. Er gaat niets boven zo'n watergekoeld tweepittertje met cardanaanvrijving van Honda kan ik je vertellen.dion_b schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:58:
Kijk anders eens naar een BMW F800ST, die zou binnen budget mogelijk moeten zijn. Is zuinig, comfortabel en onderhoudsarm.
En mbt 2 horizontale lampen en kuip... kijk eens naar de Suzuki DL650 V-Strom...
Hier hetzelfde verhaal. Doe ruim 6000 rpm op zo'n 100km/h en tegen de 8000 rpm met 120km/h. Op een 500CC van 30 jaar oud weliswaar.-tom-562 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:02:
Het erg vinden dat je al 6000 rpm draait bij 120 km/h? Man, een beetje 4-cilinder 600cc draait het dubbele toerental zonder een krimp. Met een stille uitlaat merk je niks van het hoge toerental. Afgelopen zomer 3 weken op pad geweest met m'n oude GSX400X, 120 km/h is tussen de 8000 en 9000 toeren.... Er zat een stille demper op, dan is zo'n toerental helemaal geen probleem. Ik zou kijken voor een Yamaha Fazer 600/Suzuki V-Strom 650. Lijkt mij aan al jou eisen voldoen
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2012 20:26 ]
Als je graag nauwkeurig en digitaal een snelheidsmeter wilt hebben:

GPS fietscomputer. Klein, compact, verlicht display, tevens een GPS logger en een hoop speelgoed erbij (klokje, stopwatch, max snelheid, gemiddelde snelheid, hoogtemeter, kompas, parkeerplaatszoeker, foto's geotaggen).
Deze keuze lijkt nog al simpel voor een beginnend motorrijder zoals ik. Je zou namelijk denken dat een tweedehands veel goedkoper is, maar volgens mij valt dit nogal tegen. Voor de berekening ben ik uitgegaan van het volgende:
Nieuw / Tweedehands
Aanschaf: 6990 / 5250 *
25 kW kit: 0 / 400 **
Nieuwe banden: 0 / 160
Verwacht onderhoud (eerste 3 jaar): 0 / 600
Valbeugels: 120 / 0
Totaal: 7690 / 7010
* Goedkoper zijn ze tweedehands ook wel te krijgen, maar van die motoren verwacht ik niet zoveel (zag al één voorbij komen met meer dan een ton op de teller)
** Aanvraag bij dealer gedaan en voor die 6990 wou hij ook wel 25 kW kitje op een 2012 v-strom zetten.
Dus al met al is het verschil tussen nieuw en tweedehands volgens mij korte berekening 8%. Voor die paar procent ga ik het niet op een tweedehandsje wagen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.
Een nieuwe motor kopen is leuk, maar als je niets de "new car smell" geeft ben je een dief van eigen portemonnee.
Sorry dat ik dat niet goed had uitgelegd, maar er zit 3 jaar garantie op. Banden heb ik niet meegerekend, omdat ik ook nog niet weet hoeveel kilometers ik ga rijden (verwacht 10k per jaar).Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:52:
Je verwacht bij een nieuwe motor de eerste drie jaar geen onderhoud? Dat is toch wel behoorlijk naïef hoor.
Een nieuwe motor kopen is leuk, maar als je niets de "new car smell" geeft ben je een dief van eigen portemonnee.
Zou je ook eens willen vertellen hoeveel jij dan wel verwacht aan onderhoud.
[ Voor 18% gewijzigd door RikH op 18-12-2012 21:58 ]
Garantie levert je alleen geen reparaties op (als het meezit).RikH schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:53:
[...]
Sorry dat ik dat niet goed had uitgelegd, maar er zit 3 jaar garantie op. Banden heb ik niet meegerekend, omdat ik ook nog niet weet hoeveel kilometers ik ga rijden (verwacht 10k)
Onderhoud als banden, remblokken, olie, filters etc heb je bij een nieuwe ook nodig...
Ja, dat is voor als er iets stuk gaat waar je niets aan kon doen. Slijtage en ongevallen vallen daar niet onder.RikH schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:53:
[...]
Sorry dat ik dat niet goed had uitgelegd, maar er zit 3 jaar garantie op.
Als ik kijk naar de V-Strom 650 (nieuw geleverd), kom ik op €7139 + €300 afleveringskosten + €??? meerprijs voor 25kw + €120 valbeugels. Aangezien ik de meerprijs voor 25kw niet weet zit je dan op €7600 tot €7700 voor nieuw. Zit natuurlijk ook onderhandel marge in, maar weinig.
Pak ik op marktplaats een 2010 model met 8100km (ofwel nieuwstaat) die valbeugels en ABS heeft, dan zit je op €6400 met 12 maanden garantie. Dan heb je zelfs ABS, wat bij een nieuwe motor een optie van €1000 is.
Dat scheelt toch al snel €1000 tot €1300 euro, en dan heb je ook nog eens een motor met ABS en waar alle kinderziektes al uit zijn.
Ik kan val beugels en bashplate niet hard genoeg aanraden. Ik moest hem zelf na een paar weken neer leggen bij een een benzine station en door de beugels geen schade, daarna heeft een vriend van me de motor in de kuil bij ijmuiden van een heuvel af rijdend om laten stuiteren
Reken wel dat je waarschijnlijk nog wat meer aan je motor wilt doen, ander schermpje, handkappen, koffers of tassen en misschien na een jaartje setje hyperpro's en andere bandjes. Of dat je er achter komt dat de kleding of helm die je hebt niks is nu dat je niet meer op een 5-600 cc naked zit of omdat je nu wel in de winter doorrijd. Zorg dus dat je wat overhoud.
[ Voor 3% gewijzigd door GBTW op 18-12-2012 22:18 ]
Goede tips, zal ze in mijn achterhoofd houden. Mooi filmpje trouwensGBTW schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:16:
Het ligt er natuurlijk aan wat je met de motor wildt gaan doen maar een V-strom is een leuke veel kunner.
Ik kan val beugels en bashplate niet hard genoeg aanraden. Ik moest hem zelf na een paar weken neer leggen bij een een benzine station en door de beugels geen schade, daarna heeft een vriend van me de motor in de kuil bij ijmuiden van een heuvel af rijdend om laten stuiterenook weer zonder schade.
Reken wel dat je waarschijnlijk nog wat meer aan je motor wilt doen, ander schermpje, handkappen, koffers of tassen en misschien na een jaartje setje hyperpro's en andere bandjes. Of dat je er achter komt dat de kleding of helm die je hebt niks is nu dat je niet meer op een 5-600 cc naked zit of omdat je nu wel in de winter doorrijd. Zorg dus dat je wat overhoud.
Zie je trouwens ook gelijk hoe je een motor niet overeind moet zetten in je eentje als ie op één oor ligt.GBTW schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:16:
Ik kan val beugels en bashplate niet hard genoeg aanraden. Ik moest hem zelf na een paar weken neer leggen bij een een benzine station en door de beugels geen schade, daarna heeft een vriend van me de motor in de kuil bij ijmuiden van een heuvel af rijdend om laten stuiterenook weer zonder schade.
Juiste manier: op je hurken, met de rug naar de motor toe, en vanuit je benen.
Juiste manier lukt ook niet altijd als hij niet op vlak terrein ligtRoelant schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:35:
[...]
Zie je trouwens ook gelijk hoe je een motor niet overeind moet zetten in je eentje als ie op één oor ligt.
Juiste manier: op je hurken, met de rug naar de motor toe, en vanuit je benen.
Als het op die manier niet lukt, kan het niet in je eentje.GBTW schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:39:
[...]
Juiste manier lukt ook niet altijd als hij niet op vlak terrein ligt
Een VFR800 is een hele fijne en comfortabele fiets waar je ook nog een serieus stukje op kunt sturen als je wat meer ervaring hebt. Door zijn V-vier motorblok loopt hij heel mooi trillingsvrij en rustig. Mijn vader rijdt al jaren op verschillende VFR's rond en elke keer als ik een stukje op zijn motor rij dan valt het me weer op hoe heerlijk makkelijk en comfortabel dat ding stuurt.Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:42:
Heb nog best wat tijd - rijbewijs kan ik pas afhalen zaterdag (morgen eigenlijk maar gemeentehuis is geen uren open voor een werkmens), jas is binnen voor kapotte rits (10 dagen normaal gezien) en helm moet een nieuwe anti-fog want dat inplak spul heeft het slechts 2x 4uur uitgehouden voordat - op 1 minuut test rit net voor het examen - half het vizier onder damp zat.Plus zo'n moto aankoop hoop ik goed over na te denken.
Het klinkt een beetje als een 'ouwelul' verhaal, maar mijn vader kan heel "aardig" rijden. Als hij echt haast heeft moet ik nog flink gasgeven op mijn R1 om hem voor te blijven. En dan heb ik een veel snellere motor, race vering, betere banden en kneesliders.
Die R1 is trouwens niet te vergelijken met een VFR, want die is kneiter oncomfortabel, keihard, maar ontzettend leuk.
[ Voor 9% gewijzigd door FragDaddy op 18-12-2012 23:28 ]
Have a wheelie good weekend!
Banden... Ik zelf doe 8000km met een voorband en 4000km met een achterband. Maar ik rij op een R1 met supersport banden. Ik ga er van uit dat een V-strom bijna 2x zo lang met zijn banden doet. Dus zeg ongeveer eens 1x per jaar een setje banden als je 10.000km rijdt.RikH schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:53:
[...]
Sorry dat ik dat niet goed had uitgelegd, maar er zit 3 jaar garantie op. Banden heb ik niet meegerekend, omdat ik ook nog niet weet hoeveel kilometers ik ga rijden (verwacht 10k per jaar).
Zou je ook eens willen vertellen hoeveel jij dan wel verwacht aan onderhoud.
3 jaar rondrijden zonder onderhoud doe je met je auto toch hopelijk ook niet?
Je motor heeft gewoon onderhoud nodig. Maar gek genoeg maakt het niet zo gek veel uit of je een nieuwe koopt of eentje met 10.000 km of 15.000km op de teller ofzo. Een jong gebruikte motor heeft ook niet waanzinnig veel onderhoud nodig. Je komt vaak pas bij duurder onderhoud als je kleppen moet gaan stellen en dan tegelijk wat andere versleten delen moet vervangen (ketting-tandwielen, remschijven, koppeling, vering) en dat is allemaal pas bij veel hogere kilometerstanden. 40.000+ vaak.
Elke 10.000km of elk jaar nieuwe olie en een oliefilter. Kost je 75 euro per keer + misschien 25 euro arbeidsloon.
Persoonlijk vervang ik elke twee jaar de remvloeistof en vaak ook meteen de remblokjes (maar die remblokjes gaan bij jou waarschijnlijk langer mee).
Elke 3 jaar ben je wel toe aan een grote beurt met bougies, een kettingset en dat soort dingen.
Ik persoonlijk kijk niet op van 1500 tot 2000 euro per jaar aan onderhouds-kosten voor de motor. En ik rij ook ongeveer 10.000km per jaar. Nou moet ik zeggen dat mijn R1 ook wel echt gebruikt wordt en er dus best het een en ander slijt. Ik zou verwachten dat een Vstrom met bijbehorend rijgedrag wat minder slijt.
Maar voor 600 euro verschil zou ik persoonlijk een nieuwe motor kopen. Als je die over een jaar of drie nog een keer verkoopt heb je natuurlijk afschrijving, maar dat heb je met een 2ehands (die een paar jaar ouder is) ook wel.
[ Voor 23% gewijzigd door FragDaddy op 18-12-2012 23:42 ]
600 euro verschil is voor mij 9 maanden boodschappen doen of 4 maanden collegegeld, reden genoeg om toch voor de tweedehandse te gaan. Zonde om dat geld weg te gooien.
Vergeet verder de 1000km beurt niet, die sla je over bij een tweedehands, nog meer reden om voor tweedehands te gaan.
1 grote beurt gehad (€700) en dit jaar moet er nog wel een nieuwe achterband op (voor is mee gegaan in de grote beurt).
De strom gekocht met: handkappen, vario ruit, middenbok, valbeugels, een of andere hippe uitlaat en een topkoffer. Nog geen moment spijt van gehad.
Idd, hoeveel toeren een motor kan en wil maken verschilt van motorblok tot motorblok.-tom-562 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:02:
Het erg vinden dat je al 6000 rpm draait bij 120 km/h? Man, een beetje 4-cilinder 600cc draait het dubbele toerental zonder een krimp. Met een stille uitlaat merk je niks van het hoge toerental. Afgelopen zomer 3 weken op pad geweest met m'n oude GSX400X, 120 km/h is tussen de 8000 en 9000 toeren.... Er zat een stille demper op, dan is zo'n toerental helemaal geen probleem. Ik zou kijken voor een Yamaha Fazer 600/Suzuki V-Strom 650. Lijkt mij aan al jou eisen voldoen
In de regel kun je stellen dat meer cylinders = meer toeren mogelijk en wenselijk, maar dan nog heb je een enorm verschil. De R6 (viercylinder) heeft iirc record voor hoogst redline met 17500rpm. Daar staat tegenover dat eencylinders soms niet boven de 5000rpm kunnen.
Voorbeeld van dat verschil: m'n hudiige fiets (een Honda PC800 met V-Twin 2-cylinder) kan in theorie tot 7500rpm, maar boven de 4500rpm heeft hij het echt niet naar z'n zin. Dat betekent dat rijden boven de 110km/u (4500 in z'n 5) minder prettig is. Mooi voor verbruik, mooi tegen boetes, maar scheuren doe je er dus niet mee. Deze fiets is op een weg buiten de bebouwde kom tussen de 80 en 110km/u op z'n lekkerst. Een 6e versnelling was geen overbodige luxe geweest, want hij heeft nog zat vermogen over...
Mijn vorige fiets (een BMW K75RT met driecylinder-blok) kan tot 8500rpm. Dat klinkt aardig vergelijkbaar met de PC800's 7500rpm. Maar waar de PC800 op 4500rpm het minder naar z'n zin begint te hebben, komt de K75RT - op vergelijkbare snelheid met die 4500rpm - pas echt in z'n element. Daarom kun je er moeiteloos urenlang op 165km/u op de Autobahn mee rijden. Ik vond het trouwens qua 'gevoel' mbt toeren vs snelheid goed met de ER-6n te vergelijken, maar dan veel lomper en comfortabeler.
Als je een R1 of nog extremer een R6 ernaast zet, wil die met 4000rpm eigenlijk niet eens wegkomen, je wilt twee keer zoveel toeren maken voor het echt iets doet. Dat maakt het rijden ervan een belevenis, maar het is niet prettig voor lange ritten (zoals de K75) laat staan dat je lekker kunt cruisen op buitenwegen (zoals de PC800).
Overigens, vrijwel alle motoren die mensen je hier aanraden vallen in die middelste categorie, ongeacht of het V-twins zijn (V-Strom en Deauville), parallel twins (F800ST), V-4 (VFR800) danwel parallel viercylinders (Diversion 900) zijn. De verschillen zitten vooral in aandrijving (V-Strom, VFR800 ketting, F800ST riem en Deauville en Diversion cardan) en uitvoering. Ik ben zelf nogal fan van cardan ivm weinig onderhoud, maar het is wel zwaar en muv wat exotische motorblokconfiguraties (boxer, 'liggende' inlijn, dwarsgeplaatste V) kost het je vermogen, Maar goed, persoonlijk hou ik van zware motoren en boeit vermogen me weinig
Oslik blyat! Oslik!
Ik zou zeggen: kijk eerst eens rustig wat er allemaal op de markt te krijgen is. Ik vind je verhaal maar ontzettend warrig. Je begint bij een Ninja 250, dan wil de verkoper je een Z750 verkopen. Zonder te rijden ben je opeens overtuigd dat je minimaal 750 cc moet hebben, en dan ga je een ER-6 (600 2-cilinder) vergelijken met een XJ6 (tamme 600 4-cilinder) en een R6 (600 supersport). Vervolgens kom je tot de conclusie dat je minimaal 750-950cc nodig hebt.
Ik zou zeggen, verdiep je eens rustig in wat er te krijgen is. Kijk ook eens naar de eigenschappen van een blok. De globale verschillen tussen 1, 2, 3 en 4 cilinders. En besef dan ook dat bijvoorbeeld de blokken uit de XJ6 en de FZ6 allebei zijn afgeleid van de R6. Toch zitten hier werelden van verschil tussen.
Daar heb je de hele winter nog de tijd voor. Koop dan begin volgend jaar een "overjarig" model of een tweedehands. Je hoeft toch niet per sé in 2012 nog een motor aan te schaffen of wel? Aangezien je nog niet weet wat je wil: veel proefrijden, en als je het niet echt zeker weet, koop dan geen nieuwe. Veel te zonde als het tegenvalt omdat het niet is wat je er van verwacht had.
Bedenk ook goed: met een motor kun je makkelijk hard rijden. Maar, het plezier zit hem voor de meesten juist in het goed rijden van bochten. Hard rechtdoor rijden kan iedere halve zool. Dat is ook het eerste dat gaat vervelen. Maar de fun zit hem net in het juist inschatten van bochten, goed aanremmen, juiste lijnen rijden, en vervolgens weer de bocht uit accelereren.
Wat ik je zou aanraden: een goede stuurfiets. Denk hierbij aan een Yamaha Fazer, of een Suzuki V-Strom, of een Honda CBR600F, of hun naakte broertjes.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
https://freight.associates
Dus de opa van je vriendin?Daffie schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:37:
Ik ben met mijn vriendin afgelopen weekend naar een motorbeurs in Autotron (Rosmalen (vlakbij Den Bosch)) geweest, was erg leuk! Hoewel op de website stond dat het een oldtimer beurs was, was er echt veel meer te doen dan dat. De schoonvader van mijn schoonvader (juist ja!) is ook handelaar/verkoper in allerlei motor spullen, en hij stond ook op die beurs. We zijn even langs zijn stand gelopen en we hebben even inkopen gedaan. Ik heb een Grid RS-235 motorpak gekocht, een... ja, hoe heet dat, sjawl/kraag geval die je op 8 verschillende manieren kan dragen, met een fleeche deel en een ander deel wat je over je neus kunt doen. 't Vrouwtje heeft voor haar textiel jas een bijpassende textiel broek gekocht, en voor de warmere maanden een leren jas en broek. En ook een kraag ding, maar dan eentje die compleet over je shouders valt. Ik heb voor een vriend ook Puma motorlaarzen gekocht en voor mezelf de Chatter Box portofoon set.
Van 0 ~ 100 km/h is altijd de eerste paar keer leuk, daarna ben je het gewend. Ik denk dat alleen op een Ducati Diavel het een feest blijft wanneer je darmen ineens achterop je rug zitten.Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:42:
...
Tijdens het lessen op een ER-6n 2 maal het gas opengetrokken, was leuk en snel genoeg maar zie ik mogelijk binnen het jaar ietwat saai worden. Tot daar aan toe (voor die paar keer), maar na -succesvol- examen terug mogen rijden op de autosnelweg en aan 120 zit dat spul - in 6e - al bijna aan 6k toeren. Dus kijk ik liever naar iets zwaarders - hopelijk 120 en misschien 150 aan 3-4k toeren en 180 dus ook makkelijk moest ik ooit zover komen.
Kunst is om je bochtensnelheid hoog te houden zonder de controle te verliezen. Niets is heerlijker om eerst keihard ingehaald te worden door een supersport die dan voor de bocht vol in de ankers gaat en jij haalt hem met je XJ400 uit 1984 weer met 2 vingers in je neus in de buitenbocht in.
Mijn Suzuki bandit rijdt in z'n 6 precies 5000 tpm bij 100 k/m. Bij 120 km/h 6000 tpm en 7000 toeren bij 140 km/h. Enzovoorts. Even verderop rond 9000 toeren rijdt ie nog 180 maar daarna loopt het niet zo lineair meer.
Als je liever 3-4k toeren draait bij 120 km/h, zou ik als ik jou was lekker in je auto blijven.
Heb je exponentiële versnellingen?Serotonine schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:43:
[...]
...
Mijn Suzuki bandit rijdt in z'n 6 precies 5000 tpm bij 100 k/m. Bij 120 km/h 6000 tpm en 7000 toeren bij 140 km/h. Enzovoorts. Even verderop rond 9000 toeren rijdt ie nog 180 maar daarna loopt het niet zo lineair meer.
Als je liever 3-4k toeren draait bij 120 km/h, zou ik als ik jou was lekker in je auto blijven.
De SV1000S doet dacht ik 4500 rpm @ 120km/h op de snelweg
Zo hoort het ookSerotonine schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:50:
[...]
hehehe. Nee viel me gewoon op. Van andere versnellingen heb ik geen idee. Vond het juist wel grappig, elke 1000 toeren meer is 20km/h meer.
[ Voor 26% gewijzigd door Beerkeeper op 19-12-2012 11:52 ]
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
hehehe. Nee viel me gewoon op. Van andere versnellingen heb ik geen idee. Vond het juist wel grappig, elke 1000 toeren meer is 20km/h meer.Beerkeeper schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:44:
[...]
Heb je exponentiële versnellingen?
De SV1000S doet dacht ik 4500 rpm @ 120km/h op de snelwegLekker chill cruisen
Exponentieel, het is juist hardstikke lineair
Doh, Serotonine beweerde juist dat het boven de 180km/u niet meer lineair liep, wat mij persoonlijk ook een beetje stug lijkt...Widow schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:53:
[...]
Exponentieel, het is juist hardstikke lineairdeel de snelheid door het toerental en je komt elke keer op 50 uit.
Of komt er dan opeens een harde ratel uit je blok en begint je nokkenasketting tandjes over te slaan?
Klopt. Tussen de 4500 en 5000 toeren rijd de SV het lekkerste op constante snelheid.Beerkeeper schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:44:
De SV1000S doet dacht ik 4500 rpm @ 120km/h op de snelwegLekker chill cruisen
PilatuS schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:32:
[...]
Klopt. Tussen de 4500 en 5000 toeren rijd de SV het lekkerste op constante snelheid.
Eh..Nouja, schoon-opa. (Bestaat dat?)
De vader (we noemen hem Kees) van mijn vriendin (we noemen haar Katrien), heeft een relatie met iemand die niet de biologische moeder is van mijn vriendin (die noemen we Truus). Dus de vader van Truus, is niet de biologische opa van Katrien.
Maar goed, in de volksmond inderdaad de opa van mijn vriendin
ge bent een Tweaker of ge bent er geen hé!
https://freight.associates
Alle vrouwtjes zijn 0Daffie schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:46:
[...]
ge bent een Tweaker of ge bent er geen hé!
Alle mannetjes zijn 1.
Simpeler kan niet
Dan breng je 'm niet bij de dealer denk ik. €25 arbeidsloon? Meestal is het €25 materiaal en €70 arbeid.FragDaddy schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:36:
[...]
Elke 10.000km of elk jaar nieuwe olie en een oliefilter. Kost je 75 euro per keer + misschien 25 euro arbeidsloon.
Daarom breng ik 'm ook nooit bij een dealer.
Dat denk ik ook, dealers zijn erg duur. Garage waar mijn motor komt zit op €40/uur, dat is wel goed te doen.mphilipp schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:51:
[...]
Dan breng je 'm niet bij de dealer denk ik. €25 arbeidsloon? Meestal is het €25 materiaal en €70 arbeid.
Maar olie wisselen kan je ook makkelijk zelf doen
Kostte mij 30 euro aan materialen (olie + oliefilter) en nog geen halfuurtje werk!
Da's waar, maar ik heb liever dat er een 'deskundige' naar kijkt. Een beurt is meer dan alleen olie/bougies en wat dingetjes schoonmaken. Je moet ook weten wat je doet en verschillende zaken nakijken. Ik heb hier een wph (geërfd van de vorige eigenaar) maar ik heb geen werkplaats. Maar dan nog, er zijn bepaalde zaken waar een echte monteur met verstand van zaken naar kan kijken. Als bv een bepaald slangetje of weetikwat een beetje vettig is (of juist niet) kan dat op iets duiden. Ik weet dat allemaal niet.Tankiej schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:38:
[...]
Maar olie wisselen kan je ook makkelijk zelf doen
Kostte mij 30 euro aan materialen (olie + oliefilter) en nog geen halfuurtje werk!
Mijn 'mannetje' doet 't voor €20/uur en dat is heel schappelijk. Hij doet het erbij en kan bij een BMW dealer terecht voor raad en onderdelen. Voor dat beetje wat het me kost, ga ik niet tobben. Onnodige dingen doet ie niet, ook al vraag ik het. Hij zegt dan dat dat (nog) niet nodig is, of dat ie het controleert. Tot nu toe heeft zowel de motor als de monteur me nog niet in de steek gelaten.
Zal eens kijken naar een tweedehands. Jullie horen het als de motort er is.
Verwijderd
Ik ben geen "expert" in Suzuki, gezien ik ze nooit verkocht heb.RikH schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:50:
Paar week geleden heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en nu wordt het dus hoog tijd om een DL 650 V-Strom te kopen, maar op dit moment heb ik eigenlijk even een paar ervaringsdeskundigen nodig, ik vind het lastig om te kiezen voor een tweedehands of nieuwe V-Strom.
Deze keuze lijkt nog al simpel voor een beginnend motorrijder zoals ik. Je zou namelijk denken dat een tweedehands veel goedkoper is, maar volgens mij valt dit nogal tegen. Voor de berekening ben ik uitgegaan van het volgende:
Nieuw / Tweedehands
Aanschaf: 6990 / 5250 *
25 kW kit: 0 / 400 **
Nieuwe banden: 0 / 160
Verwacht onderhoud (eerste 3 jaar): 0 / 600
Valbeugels: 120 / 0
Totaal: 7690 / 7010
* Goedkoper zijn ze tweedehands ook wel te krijgen, maar van die motoren verwacht ik niet zoveel (zag al één voorbij komen met meer dan een ton op de teller)
** Aanvraag bij dealer gedaan en voor die 6990 wou hij ook wel 25 kW kitje op een 2012 v-strom zetten.
Dus al met al is het verschil tussen nieuw en tweedehands volgens mij korte berekening 8%. Voor die paar procent ga ik het niet op een tweedehandsje wagen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.
maar ik geloof dat de V-strom relatief ongewijzigd is gebleven in zijn eerste uitvoering. Geloof dat ie nu in 2012 eindelijk eens een model update heeft gekregen sinds introductie in 2003 ofzo. (te lui om te googlen of mijn geheugen klopt)
ik wil alleen 1 tip geven, zoek naar een machine met ABS.
Vooral als beginnend rijder kan je dat elende besparen.
Geen idee vanaf welk jaar ze met ABS kwamen, in 2003 was dat nog niet zo "in" zoals dat nu is.
dus zoek een 2de hands met ABS, en geniet er van!
Ik zei ook alleen olie wisselen, niet de hele beurtmphilipp schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:58:
[...]
Da's waar, maar ik heb liever dat er een 'deskundige' naar kijkt. Een beurt is meer dan alleen olie/bougies en wat dingetjes schoonmaken. Je moet ook weten wat je doet en verschillende zaken nakijken. Ik heb hier een wph (geërfd van de vorige eigenaar) maar ik heb geen werkplaats. Maar dan nog, er zijn bepaalde zaken waar een echte monteur met verstand van zaken naar kan kijken. Als bv een bepaald slangetje of weetikwat een beetje vettig is (of juist niet) kan dat op iets duiden. Ik weet dat allemaal niet.
Mijn 'mannetje' doet 't voor €20/uur en dat is heel schappelijk. Hij doet het erbij en kan bij een BMW dealer terecht voor raad en onderdelen. Voor dat beetje wat het me kost, ga ik niet tobben. Onnodige dingen doet ie niet, ook al vraag ik het. Hij zegt dan dat dat (nog) niet nodig is, of dat ie het controleert. Tot nu toe heeft zowel de motor als de monteur me nog niet in de steek gelaten.
Maar dat heb ik ook, dat ik wil dat er iemand naar kijkt die er meer verstand van heeft. Daarom heb ik alleen het olie wisselen zelf gedaan. Gewoon omdat het erg simpel is en ik het leuk vind om zelf ook wat te doen! De rest van de beurt is bij de garage uitgevoerd
Ligt er dan weer aan of het uitzet baar is en of hij denkt nog wel eens een bospad te gaan pakken.Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:19:
[...]
Ik ben geen "expert" in Suzuki, gezien ik ze nooit verkocht heb.
maar ik geloof dat de V-strom relatief ongewijzigd is gebleven in zijn eerste uitvoering. Geloof dat ie nu in 2012 eindelijk eens een model update heeft gekregen sinds introductie in 2003 ofzo. (te lui om te googlen of mijn geheugen klopt)
ik wil alleen 1 tip geven, zoek naar een machine met ABS.
Vooral als beginnend rijder kan je dat elende besparen.
Geen idee vanaf welk jaar ze met ABS kwamen, in 2003 was dat nog niet zo "in" zoals dat nu is.
dus zoek een 2de hands met ABS, en geniet er van!
Dat kan natuurlijk ook. Maar in principe zijn dat ook de kosten niet. Misschien is het bij jou makkelijk, maar ik moet toch eerst al die tupperware eraf halen en weer erop zetten. De monteur moet dat ook, maar dat moest ie toch al. Dus is het voor hem ook een half uurtje. Dus €10. Daar ga ik niet voor klooien op straat.Tankiej schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:24:
[...]
Ik zei ook alleen olie wisselen, niet de hele beurt
Bij mij is het makkelijk ja, hoef geen kuipdelen te verwijderen daarvoormphilipp schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:05:
[...]
Dat kan natuurlijk ook. Maar in principe zijn dat ook de kosten niet. Misschien is het bij jou makkelijk, maar ik moet toch eerst al die tupperware eraf halen en weer erop zetten. De monteur moet dat ook, maar dat moest ie toch al. Dus is het voor hem ook een half uurtje. Dus €10. Daar ga ik niet voor klooien op straat.(lui)
Daarnaast heb ik ook een garage tot mijn beschikking. Als ik het op straat moest doen, zou ik het ook niet doen
Verwijderd
honda varadero
kawasaki versys
suzuki v-strom dl650/1000
BMW F800ST
Honda Deauville NTV 700
Als ik jou reactie eruit pik (of juist niet) is het niet m'n bedoeling je te viseren. Best wat vragen antwoorden zullen uit onwetendheid zijn (of naar persoonlijke smaak). Alvast bedankt voor alle reacties
De oudere zoals 2003 enzo zijn inderdaad horizontaal (1 stuk zelfs als ik me niet vergis). Maar die van vb 2006 zien er mij toch wat verticaal uit (of op zijn minst diagonaal), beide lichten meetellend (de glasvorm zeg maar). Maar ik moet een verkeerde foto bekeken hebben want het stoort me eigenlijk niet echt. Thanks!DECOY88 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:49:
en als de koplampen van de vfr niet horizontaal staan zou ik hem eens rechtop zetten
De allroads leken me over het algemeen meer op een crossroad/naked bike, niet zozeer mijn smaak. Heb er toch meerdere aan mijn lijst toegevoegd, dus zeker bedankt voor de suggesties.
Zoals gezegd ben ik dus een volledige beginner. Maar kijk, de ER-6n draait in 'eco' modus onder de 4k toeren. Zelfs tussen de 2-3k toeren draait ie eigenlijk nog best - geen beest maar wel te doen. Langdurig 6k toeren zal de motor geen kwaad kunnen want ie gaat tot zo'n 10k toeren maar dit is 'slechts' 120 en alles boven 4k toeren lijkt - tussen mijn newbie oren - als benzineverspilling om zomaar zelfde snelheid te draaien. Dat ie moeilijk reageert kan mij niet zoveel schelen, dan schakel ik wel 1 of 2 naar beneden.-tom-562 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:02:
Had ik al bekeken, het lijkt echt een fantastische fiets maar ik begrijp niet waarom maar z'n uitzicht kan me echt niet bekoren. Nuja, nu hij aanbevolen is komt ie toch op mijn lijstje. Je weet maar nooit, misschien rijd ie onwijs geestig...Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:24:
Of misschien een Honda Deauville NT700V.. Heb je ook nog cardanaandrijving wat _erg_ lekker is i.v.m. onderhoud. Er gaat niets boven zo'n watergekoeld tweepittertje met cardanaanvrijving van Honda kan ik je vertellen.
Tja, laten we het smaak/voorkeur noemen. Daarnaast, als je een naaldje wil zien heb je toch nog de toerenteller? Gaat veel heftiger en kun je tot 6x toe zien opzwepen.Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:41:
Wat is er zo speciaal aan een digitale snelheidsmeter? Die dingen zijn toch zo onnauwkeurig als wat, dus of het nou een voordeel heeft boven een analoge teller. Daarnaast heb je 0,0 snelheidservaring, er is niets zo fijn als een naald die bij het accelereren fors omhoog zwiept.
Heb ik al meermaals gehoord maar toch altijd leuk, bevestiging. Deze staat sowieso op mijn lijstje om te testen. Ouwelul verhaal stoort me niks, als ik maar tevreden ben met mijn motor.FragDaddy schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:24:
Een VFR800 is een hele fijne en comfortabele fiets waar je ook nog een serieus stukje op kunt sturen als je wat meer ervaring hebt.
Heel leuke en informatieve reactie maar laat me er toch dit uithalen - toen ik hoorde dat kettingonderhoud iedere 200-500km ofzo moest gebeuren viel dat toch wat tegen, maar toen zei iemand (een nieuwe rijder op't werk met toevallig ook een VFR800 - toch niet de ideale bron) me dat met een busje de ketting bespuiten iedere keer je voltankt voldoende is. Nu ben ik best lui, maar elke tankbeurt pshht pshht, dat lijkt me toch best te doen, meer dan genoeg om kettingaandrijving te bekijken. Of waarop slaat het onderhoudsvoordeel anders?dion_b schreef op woensdag 19 december 2012 @ 00:38:
De verschillen zitten vooral in aandrijving (V-Strom, VFR800 ketting, F800ST riem en Deauville en Diversion cardan) en uitvoering. Ik ben zelf nogal fan van cardan ivm weinig onderhoud, maar het is wel zwaar en muv wat exotische motorblokconfiguraties (boxer, 'liggende' inlijn, dwarsgeplaatste V) kost het je vermogen, Maar goed, persoonlijk hou ik van zware motoren en boeit vermogen me weinig
Inderdaad verkeerd begrepen (en/of verkeerd uitgelegd), dus take 2 met een beknopte versie:DrivinUCrazy schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:16:
Ik zou zeggen: kijk eerst eens rustig wat er allemaal op de markt te krijgen is. Ik vind je verhaal maar ontzettend warrig. Je begint bij een Ninja 250, dan wil de verkoper je een Z750 verkopen. Zonder te rijden ben je opeens overtuigd dat je minimaal 750 cc moet hebben, en dan ga je een ER-6 (600 2-cilinder) vergelijken met een XJ6 (tamme 600 4-cilinder) en een R6 (600 supersport). Vervolgens kom je tot de conclusie dat je minimaal 750-950cc nodig hebt.Je vergelijkt niet bepaald appels met appels. Ik mis alleen de Yamaha Vmax nog om het rijtje extremen compleet te maken.
Was begonnen bij een Ninja 250, nog voor lessen of een motorshop. Lekker zuinig, haalt min of meer 150, dus eens gaan informeren bij een dealer. Die pusht zwaar zijn Z750 en legt ondertussen uit dat een Ninja 250 vlug saai zal worden maar ook rond 120 enorm traag optrekt (wat mij onveilig lijkt als je vb in een blinde hoek zit). Dus bedank ik de man voor z'n info (en de Z750) en ga thuis opnieuw op onderzoek. De ER-6F lijkt me heel leuk (en een nieuwe vast relatief zuinig want complete re-design in 2012). Ik lees natuurlijk ook dat een 2cylinder heel wat anders is dan een 4 cylinder en om te weten welke mij best kan bekoren komt een XJ6 ook op mijn lijst. Heel even stond een R6 ook op mijn lijst om te testen - nog een 4cylinder maar opnieuw heel wat anders - maar vanwege polsen issues gaat die er vrij vlug af op aanraden van een instructeur.
Vervolgens, enkele weken hierna (vorige week vrijdag), rijd ik richting thuis vanuit het examencentrum op de autostrade en zie ik de toerenteller op 6k staan. Dit lijkt me echt niet eco en besluit ik te gaan voor wat meer CC en kom ik terecht op een VFR800 en andere. Ik begrijp best dat lage toeren niet goed aan gas beantwoorden maar goed, daar heb je volgens mij lagere versnellingen voor. Misschien begrijp ik iets verkeerd maar ik heb toch altijd gedacht dat lagere toeren (tot op een bepaald punt) zuiniger draait.
Hard rechtdoor lijkt me inderdaad niet interessant op de lange duur. Maar je raakt er wel mee vooruit en het moet een optie zijn, zelfs als die niet zo vaak gebruikt wordt. Dit is vooral een woon-werk moto met optie om (ver - dus eind autosnelweg) ook es te touren. En eigenlijk gaat het me juist niet zozeer om hard te rijden. De vraag was eigenlijk om vrij chill op lage toeren (en eco -> goedkoper) te draaien op 120 & 150. Niet om te bleren op hoge toeren waar ie toch wat harder rijd. Misschien vat ik dat verkeerd op. Ben het in ieder geval met je eens dat het bochtenwerk veel plezieriger zal zijn maar vind dus dat hoge snelheid praktischer en nodig zal zijn.DrivinUCrazy schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:16:
Bedenk ook goed: met een motor kun je makkelijk hard rijden. Maar, het plezier zit hem voor de meesten juist in het goed rijden van bochten. Hard rechtdoor rijden kan iedere halve zool. Dat is ook het eerste dat gaat vervelen. Maar de fun zit hem net in het juist inschatten van bochten, goed aanremmen, juiste lijnen rijden, en vervolgens weer de bocht uit accelereren.
Wat ik je zou aanraden: een goede stuurfiets. Denk hierbij aan een Yamaha Fazer, of een Suzuki V-Strom, of een Honda CB600F, of hun naakte broertjes.
Ben ergens de reactie kwijt waaruit het komt, maar nee, echt tijdsdruk zit er niet op. Kan sowieso de eerste twee weken zelfs niet testen. Ik hoop van mezelf dat ik niet meegezweept wordt en goed analytisch een moto kan kiezen. Langs de andere kant zat ik maandag ochtend in de wagen, richting werk, in een saaie 70 zone rechtdoor, geen kans tot oversteken, waar ik altijd vrij kalm rijd, in de regen en het donker, en uit het niets dacht ik tot mezelf "damn, was ik maar op de moto". Net daarna "whoa, wait, what?". Ik ben motorrijden beginnen bekijken vanuit een praktisch perspectief maar ergens heb ik toch de bug te pakken gekregen:D
Het is ook bijna geen moeite, even achter de paddockstand eronder en op de ketting spuiten terwijl je het achterwiel rond draait. 2 minuutjes hooguit!
Ik doe veel zelf (en dan kost het dus helemaal geen arbeidsloon). Maar bij een dealer olie laten wisselen moet geen 70 euro arbeidsloon kosten. Daar kan de gemiddelde dealer anderhalf uur voor sleutelen. Olie wisselen is eenvoudig. Olieplug uit carter, oud oliefilter eraf, nieuw filter erop. Plug weer in carter en olie erin. Dat kost een monteur nog geen kwartiertje. Bij de meeste motoren kun je prima bij het oliefilter. Alleen bij sommige supersport fietsen moet de onderkuip deels los en weer vast. Dat kost een kwartiertje extra.mphilipp schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:51:
[...]
Dan breng je 'm niet bij de dealer denk ik. €25 arbeidsloon? Meestal is het €25 materiaal en €70 arbeid.
Als je een VFR800 of Z750 overweegt, zijn de eerste drie motoren (als 1000cc fietsen) op je lijstje op zich nog wel aardig. De BMW en de Deauville zijn in verhouding trage hokken. (60pk). De VFR en de Z750 hebben beide 100pk. En dat schiet teminste een beetje op.Bedankt voor alle reacties. Ik ga natuurlijk testen maar mijn lijstje was eigenlijk enkel de VFR800 (en eventueel een Z750) en de vraag was dus eigenlijk wat anders ik nog op mijn lijstje kon zetten om een degelijke vergelijking te kunnen maken. Met jullie advies komt dit bij de VFR800 als zijnde "te testen":
honda varadero
kawasaki versys
BMW F800ST
Honda Deauville NTV 700
[ Voor 30% gewijzigd door FragDaddy op 19-12-2012 22:28 ]
Invetten is simpel, motor op de bok of paddockstand, motor starten, eerste versnelling, koppeling op laten komen en spuiten met die hap. Reinigen is een kwestie van eerst alle troep eraf en dan invetten. Spannen is ook niet moeilijk, achteras los en met de stelbouten even wat strakker zetten. Af en toe even voelen of je wiel nog recht zit. Daarna de achteras weer vast.
Vaak bu'j te bang!
Busje gebruiken met een rietje, dan blijf je er ver genoeg vandaan.-tom-562 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:31:
Dat is echt de meest slechte tip ooit naar mijn meningnooit zo je ketting smeren. Er zijn tal van voorbeelden (inclusief foto's!) te vinden op internet die zo een aantal vingers (gedeeltelijk) kwijt zijn geraakt
Al doe ik het ook altijd zo (motor in zijn 1e versnelling en de draaiende ketting bespuiten) zou ik dat toch niet willen aanraden aan anderen! Er zijn al mensen vingers kwijt geraakt omdat die tussen ketting en achtertandwiel kwamen en ook stationair trekt de motor je vingers zonder moeite door het achtertandwiel heen.Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:26:
Invetten is simpel, motor op de bok of paddockstand, motor starten, eerste versnelling, koppeling op laten komen en spuiten met die hap.
Spannen is maar heel zelden nodig (zelfs met een nieuwe ketting). Ik heb er wel eens een nieuwe ketting op gelegd om daarna 5000km te gaan rijden (vakantie naar italie). Gereedschap mee voor het stellen. Gereedschap niet nodig gehad op vakantie! Thuis nog een half jaar rondgereden en toen maar eens even gesteld. Alleen een beetje opletten of de ketting niet helemaal slap hangt. Maar wat slapper is veel beter dan te strak! En stellen kan een motorzaak ook even snel voor je doen als je daar zelf geen zin in hebt.Spannen is ook niet moeilijk, achteras los en met de stelbouten even wat strakker zetten. Af en toe even voelen of je wiel nog recht zit. Daarna de achteras weer vast.
[ Voor 4% gewijzigd door Maegrim op 20-12-2012 00:08 ]
Begin eens met het begin. Wat voor zithouding wil je? En hoe groot ben je?Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 21:53:
Bedankt voor alle reacties. Ik ga natuurlijk testen maar mijn lijstje was eigenlijk enkel de VFR800 (en eventueel een Z750) en de vraag was dus eigenlijk wat anders ik nog op mijn lijstje kon zetten om een degelijke vergelijking te kunnen maken. Met jullie advies komt dit bij de VFR800 als zijnde "te testen":
honda varadero
kawasaki versys
BMW F800ST
Honda Deauville NTV 700
Als ik jou reactie eruit pik (of juist niet) is het niet m'n bedoeling je te viseren. Best wat vragen antwoorden zullen uit onwetendheid zijn (of naar persoonlijke smaak). Alvast bedankt voor alle reacties
Die Ninja is klein en licht en je zit helemaal voorover erop. De Varadero is andere uiterste, het is GROOT en zwaar en je zit volledig rechtop. De rest van deze motoren zitten er ergens tussenin. Het is zo goed als uitgesloten dat je even prettig op een Ninja 250 zit als op een Varadero. Bepaal voor jezelf wat je wilt en streep de rest weg.
Je eigen formaat, vooral lengte van je benen, speelt een flinke rol. Als je >1m85 bent gaan veel fietsen afvallen want te klein (de meeste worden gemaakt voor iemand rond de 1m75). Ik zou in dat geval bijv die Ninja niet aanraden. Omgekeerd worden grote fietsen erg lastig als je zelf <1m70 bent. In dat geval zou ik de Varadero juist bij voorbaat afschrijven.
Zoals die Varadero[...]
De allroads leken me over het algemeen meer op een crossroad/naked bike, niet zozeer mijn smaak. Heb er toch meerdere aan mijn lijst toegevoegd, dus zeker bedankt voor de suggesties.
Maar goed, anderen zeggen het al: ga eens op wat fietsen zitten en als het kan rijden voor je oordeelt. Hoe een fiets eruit ziet is 1, hoe het voelt als je ermee rijdt is (IMHO) veel belangrijker. Ik rij liever een lelijk hok dat prettig voelt dan een schoonheidsideaal waar m'n rug na 50km kapot van is.
Je noemt hier weer zuinigheid. IMHO erg verstandig (maar ik ben daarin een kleine minderheid op twee wielen), maar dit geeft dus ook weer twee manieren om het aan te vliegen:[...]
Zoals gezegd ben ik dus een volledige beginner. Maar kijk, de ER-6n draait in 'eco' modus onder de 4k toeren. Zelfs tussen de 2-3k toeren draait ie eigenlijk nog best - geen beest maar wel te doen. Langdurig 6k toeren zal de motor geen kwaad kunnen want ie gaat tot zo'n 10k toeren maar dit is 'slechts' 120 en alles boven 4k toeren lijkt - tussen mijn newbie oren - als benzineverspilling om zomaar zelfde snelheid te draaien. Dat ie moeilijk reageert kan mij niet zoveel schelen, dan schakel ik wel 1 of 2 naar beneden.
1) TCO zo laag mogelijk houden. Dan kijk je best naar een wat oudere fiets die ook zuinig is. Om dit te berekenen moet je een inschatting doen van hoeveel km je gaat rijden en dat combineren met aanschaf, afschrijving, verzekering, onderhoud en belasting.
2) (bijna) nieuw rijden en toch zo ecologisch mogelijk. Kijk daarvoor op www.spritmonitor.de bij de motoren en geef een minimaal vermogen van pakweg 50pK (PS in het duits) om de 125cc motorscooters (die marginaal 120km/u halen) uit te sluiten. Je komt dat met stip drie types tegen:
- Honda NC700X
- BMW F650CS
- BMW F800ST
Collega's van me hebben NC700X-jes. Schijnt een erg fijne fiets te zijn met goede zithouding en goede wendbaarheid. De tank is wel miniscuul (14l ofzo hoorde ik), dus zelfs met verbruik tegen de 1:30 moet je vaak tanken.
De F650CS is een 'acquired taste', erg aparte vormgeving en een eencylindermotor waar je maar van moet houden. F800ST had ik al genoemd, zuinige sport-toergeval van BMW. Ik vind het een te 'sportieve' zithouding hebben, maar gezien de motoren die jij noemt zou het zomaar een goede kunnen zijn.
Dat laatste is te simpel. Optrekken met te lage toeren is juist onzuinig, ideale zuinigheid heb je als je onderin de powerband zit, maar niet eronder. Exact hoeveel toeren dat zijn verschilt zoals gezegd per motor. Staar je niet blind op aantal toeren dus, 9000 op de een kan zuiniger zijn dan 3000 op de ander[...]
Vervolgens, enkele weken hierna (vorige week vrijdag), rijd ik richting thuis vanuit het examencentrum op de autostrade en zie ik de toerenteller op 6k staan. Dit lijkt me echt niet eco en besluit ik te gaan voor wat meer CC en kom ik terecht op een VFR800 en andere. Ik begrijp best dat lage toeren niet goed aan gas beantwoorden maar goed, daar heb je volgens mij lagere versnellingen voor. Misschien begrijp ik iets verkeerd maar ik heb toch altijd gedacht dat lagere toeren (tot op een bepaald punt) zuiniger draait.
Klinkt steeds meer als mijn eisen[...]
Hard rechtdoor lijkt me inderdaad niet interessant op de lange duur. Maar je raakt er wel mee vooruit en het moet een optie zijn, zelfs als die niet zo vaak gebruikt wordt. Dit is vooral een woon-werk moto met optie om (ver - dus eind autosnelweg) ook es te touren. En eigenlijk gaat het me juist niet zozeer om hard te rijden. De vraag was eigenlijk om vrij chill op lage toeren (en eco -> goedkoper) te draaien op 120 & 150. Niet om te bleren op hoge toeren waar ie toch wat harder rijd. Misschien vat ik dat verkeerd op. Ben het in ieder geval met je eens dat het bochtenwerk veel plezieriger zal zijn maar vind dus dat hoge snelheid praktischer en nodig zal zijn.
Kijk echt eens naar wat oudere toermotoren. Bijzonder zuinig zijn ze niet, maar de aanschafprijs van een 15-20-jaar oude Diversion 900 of K75RT of (als je wat kleiner bent) NTV650 is veel lager, waardoor je in totaal minder kwijt bent ondanks dat je rond de 1:18 gemiddeld uitkomt. En je zit bij een lange rit op een snelweg toch echt een stuk comfortabeler op een toermotor.
En zo 'saai' zijn ze helemaal niet. Ik herinner me nog goed hoe ik anderhalf jaar geleden op de GoT motorrit aanvankelijk bijna uitgelachen werd voor mijn ultiem lelijke K75RT. Toch gingen de bochten me beter af dan veel van de - ervarenere - mensen op racefietsen, sterker nog, op het eind reed ik samen met een cruiser nota bene voorop, Best lekker die bochtjes op de dijk
Oslik blyat! Oslik!
Klopt, op een dijkje heb je niks aan pk's, iig niet als je met doorsnee motorrijders rijdt.dion_b schreef op donderdag 20 december 2012 @ 00:44:
[...]
...op het eind reed ik samen met een cruiser nota bene voorop, Best lekker die bochtjes op de dijk
Ik reed met mij 125cc motorscooter echt weg bij babyboomer-vader en -schoonvader op te dikke motoren.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Voor luie flikkers met smaak zoals ik.FragDaddy schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:33:
[...]
Spannen is maar heel zelden nodig (zelfs met een nieuwe ketting). Ik heb er wel eens een nieuwe ketting op gelegd om daarna 5000km te gaan rijden (vakantie naar italie). Gereedschap mee voor het stellen. Gereedschap niet nodig gehad op vakantie! Thuis nog een half jaar rondgereden en toen maar eens even gesteld. Alleen een beetje opletten of de ketting niet helemaal slap hangt. Maar wat slapper is veel beter dan te strak! En stellen kan een motorzaak ook even snel voor je doen als je daar zelf geen zin in hebt.
Koop je natuurlijk een motor met een single swingarm. (VFR bijvoorbeeld, als we die toch in het rijtje hebben staan, leuke techniek in dat V4 blok en klinken echt heerlijk)
iedere aap kan een kettings spannen op die dingen, draai 1 bout los, en met zo´n C-sleutel verstel je het wiel... je kan het niet eens fout doen.
(met een standaard swingarm moet je nog een beetje opletten dat je zowel links als rechts evenveel bijstelt)
En Dion hierboven slaat de spijker zo vaak op de kop daar hoeven we niets meer aan toe te voegen.
enige kleine advies
Ga vooral veel proefritten maken.
"negeer" het uiterlijk van de machine waar je de rit mee maakt.
Bijvoorbeeld, Vind jij een deauville lekker rijden en past die perfect bij je stijl, laat dan niet een mening van een ander je gevoel verpesten dat het ding er niet uitziet of de uitstraling van een relax fauteuil.
En als je eenmaal na wat test ritjes je definitieve lijstje hebt gemaakt met wat je echt wilt in een motor, dan geven we nog wel wat meer suggesties (want alle suggesties tot nu toe zijn zo ver verspreid over het aanbod in motoren dat je er nog niets wijzer van word)
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 12:30 ]
Is de F800ST zo veel langzamer dan de R en GS ? Ik met de GS redelijk bij blijven op alles onder de 120 km/h. hell amsteldijk achter 2 z750's was hilarisch hoe traag die hokken waren
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hoewel ik het helemaal eens ben met de rest van je verhaal, is de Ninja 250 ook een motor waarbij je erg rechtop zit. Schrijf hem qua zithouding dus niet gelijk af, hij mag dan de "Ninja" naam hebben vanwege de onderdelen en het uiterlijk, qua zithouding en rijgedrag is het geen Ninja. Mijn vriendin is 1.70 en die past bijvoorbeeld precies op de Ninja 250, zonder druk op de polsen of onderrug die protesteert. Ze kon daarentegen niet wennen aan de tank, de manier waarop ze haar kniëen er tegenaan legde beviel haar niet, maar dat verschilt per persoon.dion_b schreef op donderdag 20 december 2012 @ 00:44:
[...]
Begin eens met het begin. Wat voor zithouding wil je? En hoe groot ben je?
Die Ninja is klein en licht en je zit helemaal voorover erop. De Varadero is andere uiterste, het is GROOT en zwaar en je zit volledig rechtop. De rest van deze motoren zitten er ergens tussenin. Het is zo goed als uitgesloten dat je even prettig op een Ninja 250 zit als op een Varadero.
En volgens verhalen zou ie 1:30 - 1:35 moeten rijden, ook lekker
Extreem geval: dame van de receptie bij ons kwam een keer op haar Honda Rebel 250 aanrijden. Zadelhoogte was niet eens kniehoogte bij mij
Omgekeerd extreem geval: dame van receptie kon op mijn K75RT niet eens bij de voetsteunen, laat staan de grond.
Dame was 1m55
Oslik blyat! Oslik!
Gefeliciteerd!timovd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:05:
Het was koud en winderig vanochtend, maar mijn AVB is binnen. Over een paar maanden maar weer lessen op de openbare weg en ondertussen mijn theorie halen.
Voor het eerst dat ik op de snelweg heb gereden (Utr-Ams-Utr) en het windgeruis vond ik echt verschikkelijk. Het blok is ook naakt en er zit geen windscherm op de motor.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/motosafe/timovd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:44:
...
Voor het eerst dat ik op de snelweg heb gereden (Utr-Ams-Utr) en het windgeruis vond ik echt verschikkelijk. Het blok is ook naakt en er zit geen windscherm op de motor.
Ik had een keer een motorritje waar een grietje van 1,60 mee ging op de motor. Ergens halverwege een stop, en toen klom ze op mijn motor. Eerst probeerde ze haar been over de motor heen te slaan maar dat ding was te hoog voor haar
Dat dus. Op maat maken van doppen is een beste investering, deze doppen zijn fors, maar kan je eenvoudig met een schaar op maat maken. Daarnaast is het zachte geluid tijdens het rijden ook bevorderlijk voor de rust tijdens het rijden.
@onderstaand, mijn speakers (interphone f5) gaan probleemloos door de doppen heen. Zelfs met 120kmh is het nieuws (jaja ouderwetse fm radio
[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 20-12-2012 15:21 ]
Dit topic is gesloten.
![]()