Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 423 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.059 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Verwijderd

Je gaat nu toch niet klagen dat scooter rijden geld kost? Dat wist je van te voren toch ook al?

En het is toch ook geen geheim dat een zaak 50% marge pakt op banden, ze moeten ook huur betalen en hun personeel.
Overigens wat je beschrijft is geen kleine beurt, bij een kleine beurt komt immers geen kleppenstellen aan de beurt. (bij motoren is het gewoon filters en olie, kun je ook makkelijk zelf doen)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

* Will_M ziet z'n remmen daarbij ook graag na gekeken (én vloeistof vervangen).... Maar:

Laat mensen gewoon alles zelf (el-cheapo) willen doen, ik stap liever op m'n eigen fiets en geef met een gerust hart hard gas....

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 13-12-2012 02:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-01 01:26
Ik heb sinds de zomer mijn motorrijbewijs en heb eigenlijk gelijk een yamaha xt350 gekocht.
Echter zaten hier versleten noppenbanden op (3 jaar stilgestaan.

Nu heb ik er een kilomter of 300 mee gereden en toen begon het slechte weer.

Volgend jaar komen er natuurlijk nieuwe banden op maar dat terzijde.

Door die slechte banden heb ik nooit echt normaal een bocht genomen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer weet....

Wast het nou van buiten naar binnen en dan weer naar buiten? Of hoe zat het nou ook alweer ?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Speeddragon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 03:34:
Ik heb sinds de zomer mijn motorrijbewijs en heb eigenlijk gelijk een yamaha xt350 gekocht.

Door die slechte banden heb ik nooit echt normaal een bocht genomen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer weet....

Wast het nou van buiten naar binnen en dan weer naar buiten? Of hoe zat het nou ook alweer ?
:Y

maar met een xt is het voorband naar binnen en achterband naar buiten >:)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:56:
Nou ja die dealer,
poste ik hier van de week nog dat ik hem wel de handel zou gunnen.
Goed ik vanmiddag ff in de telefoon geklommen en hem eens op gebeld.
Bandjes 2 stuks 200 euro met de montage, :S
(scooter maatje dus een flink pak goedkoper dan grotere motor maten)
Beurtje (olie + filter + versnel.b. olie+ klepspelling check) 175
Das gewoon 375 euro's.. :N
Die bandjes via internet heb ik voor 50 euro het stuk thuis liggen, dan zou ik dus voor 100 euro een banden zaak moeten vinden.
Dat gaat wel lukken denk ik zo.
En voor 175 euro dat mini kleine beurtje. :X
200 euro, met montage, valt nog mee --> bandjes bij motorbandenmarkt.nl o.i.d., 50 euro/stuk, bij de motorzaak dus +10 of +20 euro op de prijs. Dan zou je dus tussen de 60 á 80 euro uitkomen voor montage. Daar zijn ze ook zo een uur mee bezig.
Klepspeling checken/stellen kan nog best arbeidsintensief zijn kwa uren, ik weet niet hoe makkelijk dat blok bereikbaar is.

Vaak bu'j te bang!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij een (trap)fiets denk je er toch ook niet over na naar welke kant je je stuur draait? Waarom op de motor dan wel? Niet nadenken, gewoon doen. Het gevoel komt snel genoeg weer terug. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025

Mag ik je een tip geven? Koop ergens de DVD's van Keith Code "A twist of the wrist". Gaat over bochtentechniek op de motor, met de achterliggende redenen waarom je een bocht op een bepaalde manier moet nemen, dus bijvoorbeeld waarom je gas moet geven in een bocht en wat dat te maken heeft met dat je achter een brede band hebt en voor een smalle. En waarom je naar links moet sturen als je naar rechts wilt.

Let niet op het acteerwerk, maar de informatie die de film brengt is echt heel goed. Kijk de film een keer, dan snap je er weinig van. Ga het uitproberen op de motor, en je snapt het een beetje. Kijk de film dan nog een keer, probeer het weer uit op de motor, en je snapt alles :P Ik kijk hem aan het begin van het motorseizoen meestal, dan weet ik weer even hoe het zat.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Widow schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:25:
[...]

Mag ik je een tip geven? Koop ergens de DVD's van Keith Code "A twist of the wrist". Gaat over bochtentechniek op de motor, met de achterliggende redenen waarom je een bocht op een bepaalde manier moet nemen, dus bijvoorbeeld waarom je gas moet geven in een bocht en wat dat te maken heeft met dat je achter een brede band hebt en voor een smalle. En waarom je naar links moet sturen als je naar rechts wilt.

Let niet op het acteerwerk, maar de informatie die de film brengt is echt heel goed. Kijk de film een keer, dan snap je er weinig van. Ga het uitproberen op de motor, en je snapt het een beetje. Kijk de film dan nog een keer, probeer het weer uit op de motor, en je snapt alles :P Ik kijk hem aan het begin van het motorseizoen meestal, dan weet ik weer even hoe het zat.
Afbeeldingslocatie: http://t.qkme.me/3q9e15.jpg

Maar idd, ik heb hem nu 2x gekeken, 1x in januari afgelopen jaar, en 1x afgelopen zomer. Als je het hebt gekeken ga je er weer op letten hoe je rijdt, en het werkt echt

Vaak bu'j te bang!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:02
[...]

:Y

Zelf ben ik bezig met de boekenvariant van A Twist of the Wrist vol. II, erg interessant leesvoer :) Wat ik zelf ook erg aangenaam vindt is dat ze ook praktijkvoorbeelden gebruiken in het boek "denk maar eens terug aan situatie X of Y, wat deed je toen?" en later denk je dan "verrek ja, dat gebeurde er inderdaad, zo zit dat dus"

Aanrader d:)b

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Op de rijschool hebben ze mij geleerd van steeds de buitenbocht te nemen, zo heb je het beste overzicht over je bocht. Bijkomend voordeel is dat je een ganse rijstrook aan ruimte hebt om naar te leunen. Alleen moet je wel zien dat je je snelheid correct inschat, want je zit alvast dichter bij het midden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:33

talin

ES-MA

kijken! kijken waar je naar toe wil zoek het punt waar je uit wil komen, dat kan je pas als je de bocht kan overzien!
zoalang je niet kan zien waar je uit wil komen is het nog geen bocht.

alles moet klaar zijn voordat je instuurt, terugschakelen als de bocht er al is, is onbalans en kan je niet sturen, remmen moet klaar zijn, alles moet klaar zijn voor de bocht, alle handen van de remhendels want je moet gaan sturen en gas geven.

en dan van buiten naar binnen naar buiten!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grrr... vanochtend wilde ik op de motor naar Nijmegen. Slot weer bevroren, ontdooien. OK. Starten. Ho maar :(

Zaterdag sloeg hij na vierde poging aan, maandagochtend bij derde. Vandaag na 15e poging ofzo hield m'n accu het voor gezien :X

Toch maar op vier wielen naar het werk, vanavond de accu aanpakken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Eergisteren de motor weggebracht nadat de carburateurs benzine begonnen te lekken (oh, en de motor gewoon bleef draaien met de benzinekraan op Off :P). Motor draaide voor geen meter verder; soms zelfs op 1 cilinder doordat hij zichzelf verzoop oid.

Enfin, de carburateurs waren eruit gehaald, alle kanaaltjes doorgespoten, etc. Bleek dat de vlotter van een van de carburateurs omgekeerd was gemonteerd (waar ik dus al ±4 maanden mee rondrijd 8)7) waardoor die benzine bleef aanzuigen. Lang verhaal kort: starten kan nu (vrijwel) zonder choke en benzineverbruik zal nu wat minder zijn hopelijk. :P

Leuk, zo'n oude goedkope motor á €250,- trouwens. Tot nu toe is er zo'n €750,- aan onderhoud in gegaan. :o

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 11:34 ]

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
dion_b schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:19:
Grrr... vanochtend wilde ik op de motor naar Nijmegen. Slot weer bevroren, ontdooien. OK. Starten. Ho maar :(

Zaterdag sloeg hij na vierde poging aan, maandagochtend bij derde. Vandaag na 15e poging ofzo hield m'n accu het voor gezien :X

Als je 15 pogingen hebt kunnen doen, zal de oorzaak waarschijnlijk niet in de accu zitten :)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 12:40

DinX

Motormuis

Vandaag toch maar verwarmde binnenzolen besteld :X

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

EgMaf schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:03:
[...]

Als je 15 pogingen hebt kunnen doen, zal de oorzaak waarschijnlijk niet in de accu zitten :)
Maar heeft de accu nu wel een flinke optater gekregen. ;)

Ik ben het verder wel met je eens hoor.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:53
Zo, mijn accu ligt aan de Optimate. Ik heb er gisteren een besteld bij Ten kate en vandaag binnen gekregen (inclusief een gratis MOTO73 :D ). Voor mij is het dit jaar gedaan met het motorrijden!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:18

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Als ik zulke dingen ga bekijken, snap ik er helemaal niets meer van. Ik zou je eerlijk gezegd ook niet uit kunnen leggen hoe ik een bocht door ga met de motor. Niet dat ik maar wat aanrommel, maar ik doe het gewoon. Maar wat ik precies stap-voor-stap doe, zou ik je niet kunnen vertellen. En toch gaat het prima. Ik kom zonder slingeren een bocht door en niemand heeft nog gezegd dat ik als een dweil rijd.

Ooit een keer een instructiefilmje op YT bekeken waar 'men' lyrisch over was en toen ik het zag, dacht ik 'ja, zo doe ik het volgend mij ook'. Maar wat nou the big fuzz over dat filmpje was, snapte ik ook niet.
Ik kijk altijd (bij langere bochten dan) naar het verdwijnpunt van de bocht. Met de auto ook. En dan gaat alles automagisch.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Nou het is aangekondigd hoor. 2013 laatste productie jaar van de 990 adventure en daarmee ook het 950/990 blok. *rijdt geschiedenis...

And it goes BRAAAAAPP!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:33:
Eergisteren de motor weggebracht nadat de carburateurs benzine begonnen te lekken (oh, en de motor gewoon bleef draaien met de benzinekraan op Off :P). Motor draaide voor geen meter verder; soms zelfs op 1 cilinder doordat hij zichzelf verzoop oid.

Enfin, de carburateurs waren eruit gehaald, alle kanaaltjes doorgespoten, etc. Bleek dat de vlotter van een van de carburateurs omgekeerd was gemonteerd (waar ik dus al ±4 maanden mee rondrijd 8)7) waardoor die benzine bleef aanzuigen. Lang verhaal kort: starten kan nu (vrijwel) zonder choke en benzineverbruik zal nu wat minder zijn hopelijk. :P

Leuk, zo'n oude goedkope motor á €250,- trouwens. Tot nu toe is er zo'n €750,- aan onderhoud in gegaan. :o
Kon je niet beter een nieuwe-oude-goedkope motor kopen van 250€ 8)7

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Bommes
  • Laatst online: 22:54

Bommes

Capo del formaggio

Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:04:
Je gaat nu toch niet klagen dat scooter rijden geld kost? Dat wist je van te voren toch ook al?

En het is toch ook geen geheim dat een zaak 50% marge pakt op banden, ze moeten ook huur betalen en hun personeel.
Overigens wat je beschrijft is geen kleine beurt, bij een kleine beurt komt immers geen kleppenstellen aan de beurt. (bij motoren is het gewoon filters en olie, kun je ook makkelijk zelf doen)
Het was niet de bedoeling om te klagen, schrok gewoon van het bedrag en van de "extra marge" die zo op een bandje zetten.
Het is in dit geval geen 50% er boven op, maar als ik een beetje de verkoop prijzen ten opzichte van de inkoop vergelijk denk ik dat het meer richting 100% er boven op is.
Dat vind ik wat te gortig worden, zeker voor een simpel city bandje.

Het is trouwens geen kleppen stellen wat ze doen, enkel controle, ik vermoed dat indien er iets gesteld moet worden dit nog extra gaat kosten.

Maar nogmaals ik wil niet als klager overkomen, en bezuinigen op het ding ga ik niet doen.
Zal het de goede man gewoon eens voorleggen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Ook voor mij is ie binnen! Vanmiddag in de kou mijn AVD gehaald. Was best een beetje zenuwachtig maar ging echt supergoed. Geen enkele opmerking achteraf.

Morgen naar het gemeentehuis, en dan volgende week rijbewijs ophalen. Dan de Suzuki GS550E '80 bij mijn zwager ophalen en dan kan het echte leren beginnen! Bring it on!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
prutsger schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:43:
Ook voor mij is ie binnen! Vanmiddag in de kou mijn AVD gehaald.
Gefeliciteerd :)

• DECOY88
(overleden)
Bommes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:22:
[...]

Het was niet de bedoeling om te klagen, schrok gewoon van het bedrag en van de "extra marge" die zo op een bandje zetten.
Het is in dit geval geen 50% er boven op, maar als ik een beetje de verkoop prijzen ten opzichte van de inkoop vergelijk denk ik dat het meer richting 100% er boven op is.
Dat vind ik wat te gortig worden, zeker voor een simpel city bandje.

Het is trouwens geen kleppen stellen wat ze doen, enkel controle, ik vermoed dat indien er iets gesteld moet worden dit nog extra gaat kosten.

Maar nogmaals ik wil niet als klager overkomen, en bezuinigen op het ding ga ik niet doen.
Zal het de goede man gewoon eens voorleggen.
scooter bandjes trap je er toch gewoon zelf om?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EgMaf schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:03:
[...]

De eerste 14 pogingen niet nee, maar wat ondertussen vaststaat is dat de accu ook leeg is nu :P

Oslik blyat! Oslik!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wel goed opladen dan aan de druppellader want anders kun je die ook wegflikkeren. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

in koud weer hebben lood accus gewoon last van verlies.

geloof dat L-ION daar een stuk minder last van heeft, dus wellicht die aanschaffen als je echt door wil blijven rijden.

bespaar je ook weer meteen een kilo of 2 in gewicht, want 46pk op achterwiel en 56 nm koppel op 265 kilo schiet niet echt lekker op ;) (niet dat die 2 kilo minder dan veel verschil zullen maken)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DECOY88 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:17:
[...]

scooter bandjes trap je er toch gewoon zelf om?
Niet iedereen heeft er de tijd/ruimte/zin voor.

Vaak bu'j te bang!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:52:
Precies, de auto had ook wat moeite vanochtend, maar daar sloeg het wel de eerste keer aan - gloeibougies FTW.
geloof dat L-ION daar een stuk minder last van heeft, dus wellicht die aanschaffen als je echt door wil blijven rijden.

bespaar je ook weer meteen een kilo of 2 in gewicht, want 46pk op achterwiel en 56 nm koppel op 265 kilo schiet niet echt lekker op ;) (niet dat die 2 kilo minder dan veel verschil zullen maken)
Schiet voor mijn doen prima op hoor, bij sneeuw zaterdag was in ieder geval grip de beperkende factor, niet de hoeveelheid koppel die ik op achterwiel los kon laten. Sowieso zou ik rustig vermogen en koppel op willen geven voor lager verbruik en groter actieradius, maar daarbij niet op een of ander klein onderedeurtje rijden zonder schakelbak. Voetgeschakelde dieselscooter FTW :P

Maar eerst eens kijken of ik mbv autoaccu dit ding wel gestart krijg. Ik vermoed van niet, maar kan het iig makkelijk uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:52:

Ik heb nu zo'n Odysee accu. Die zou ook wat beter tegen de kou moeten kunnen. Als ik toen had geweten dat er ook Li-Ion accu's waren, had ik er misschien zo een genomen. De prijzen zijn dacht ik vergelijkbaar. Maar goed, wat er nu in zit, kan weer een paar jaar mee. Voorlopig rij ik er gewoon om de zoveel tijd minimaal een uurtje op. Zolang het nog niet tot ver onder 0 vriest, is het nog niet zo erg.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 00:35:
[...]

Precies, de auto had ook wat moeite vanochtend, maar daar sloeg het wel de eerste keer aan - gloeibougies FTW.

[...]

Schiet voor mijn doen prima op hoor, bij sneeuw zaterdag was in ieder geval grip de beperkende factor, niet de hoeveelheid koppel die ik op achterwiel los kon laten. Sowieso zou ik rustig vermogen en koppel op willen geven voor lager verbruik en groter actieradius, maar daarbij niet op een of ander klein onderedeurtje rijden zonder schakelbak. Voetgeschakelde dieselscooter FTW :P

Maar eerst eens kijken of ik mbv autoaccu dit ding wel gestart krijg. Ik vermoed van niet, maar kan het iig makkelijk uitsluiten.
Een Royal Enfield met zelfgeknutseld dieselblok uit China moet, in combinatie met een 25 liter tank, toch minstens 1200 kilometer moeten kunnen doen.

• Verwijderd
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:04:

Ik heb van mijn motorscooter het boekje er eens op nageslagen, en de kleppen moeten om de 4000km geïnspecteerd worden. Dat valt dus onder klein beurtje.

Bougie vervangen, samen met olie, om de 8000km.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 02:03:
[...]

Een Royal Enfield met zelfgeknutseld dieselblok uit China moet, in combinatie met een 25 liter tank, toch minstens 1200 kilometer moeten kunnen doen.
Uhuh, als ik op een motor wil zitten die minder weegt dan ikzelf en niet harder kan dan 70km/u ja :z

Wat me wel interessant lijkt: HDT M1030M1

Topsnelheid van 145km/u, 1:40 verbruik en alle accessoires van de KLR650 als je baggage mee wilt nemen enzo.

Alleen jammer dat HDT zoveel vraag heeft vanuit militaire klanten dat ze geen burgerversie maken :'(

Oslik blyat! Oslik!

• DECOY88
(overleden)
-tom-562 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 23:44:
[...]

Niet iedereen heeft er de tijd/ruimte/zin voor.
30min/3m2/zin om 100 euro voor omleggen moet je ook maar zin in hebben :+

en met een schep en decoupeerzaag kom je al een eind. evt nog een lepeltje voor het laatste stukje :Y

[ Voor 10% gewijzigd door DECOY88 op 14-12-2012 05:58 ]

Verwijderd

€100,- voor een scooterband incl. montage is wel wat aan de dure kant. Ik heb zelf altijd zo'n €85,- betaald voor het verwisselen van een scooterband. :)

Daarbij: als je dat al duur vindt, moet je niet beginnen aan een motor denk ik. :P

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 02:12:
[...]

Ik heb van mijn motorscooter het boekje er eens op nageslagen, en de kleppen moeten om de 4000km geïnspecteerd worden. Dat valt dus onder klein beurtje.

Bougie vervangen, samen met olie, om de 8000km.
4000 km 8)7 Wat is dat voor een scooter, zo'n China ding?

Vaak bu'j te bang!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 07:58:
€100,- voor een scooterband incl. montage is wel wat aan de dure kant. Ik heb zelf altijd zo'n €85,- betaald voor het verwisselen van een scooterband. :)

Daarbij: als je dat al duur vindt, moet je niet beginnen aan een motor denk ik. :P
Nou, ik vind het wel wat aan de dure kant. Ook €85 vind ik hoog. Is het bij een scooter iets bijzonders dan? Bij de motor hoef je in principe niet meer dat 10-20 te betalen per band. Je kunt meer betalen (altijd natuurlijk), maar dan heb je een dure tent uitgezocht.

[ Voor 14% gewijzigd door mphilipp op 14-12-2012 09:01 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dion_b schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 03:04:
[...]
Wat me wel interessant lijkt: HDT M1030M1
Topsnelheid van 145km/u, 1:40 verbruik en alle accessoires van de KLR650 als je baggage mee wilt nemen enzo.
Alleen jammer dat HDT zoveel vraag heeft vanuit militaire klanten dat ze geen burgerversie maken :'(
Ziet er inderdaad wel geinig uit. Ik ben benieuwd wat ze ervoor zouden vragen. Ik las dat ze veel te klein zijn en al moeite hebben om aan de vraag uit militaire kringen te voldoen, dat een burgerversie er niet in zit. Punt is natuurlijk dat 'iedereen' wel roept dat ze er een willen, maar als ie in de showroom staat bij wijze van spreken, dan haakt 3/4 af. Ik zou dat risico ook niet willen lopen. Aan de andere kant: ze zouden er een kickstarter project van kunnen maken. Dan heb je geen investeerders die de helft van je bedrijf willen hebben, alleen gegarandeerde pre-orders. Als je dat goed uitrekent, kun je daaruit de benodigde uitbreiding in personeel en ruimte financieren.

Ik denk dat er op zich wel behoefte is aan een dieselmotorfiets. Vooral voor de mensen die erg veel rijden en de wereldreizigers hebben hier wel oren naar. Mensen die niet op zoek zijn naar een motor om iets te compenseren en maling hebben aan het vooroordeel. Met auto's zijn we inmiddels al zover dat diesels niet meer suf zijn. De motorwereld is de volgende.
Erg jammer dat die Track zo duur was, anders had het denk ik wel wat geworden. Ze zaten gewoon qua prijs in de categorie van de BMW R1200GS en dát is een motor die zich al bewezen heeft en de Track moest nog beginnen. Geen wonder dat ze failliet zijn gegaan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-tom-562 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 08:45:
[...]

4000 km 8)7 Wat is dat voor een scooter, zo'n China ding?
Bij Honda's is dat ook, bijvoorbeeld de PCX. In Thailand staat voor hetzelfde ding overigens in het boekje dat het om de 8000 kilometer moet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

-tom-562 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:08:
[...]

200 euro, met montage, valt nog mee --> bandjes bij motorbandenmarkt.nl o.i.d., 50 euro/stuk, bij de motorzaak dus +10 of +20 euro op de prijs. Dan zou je dus tussen de 60 á 80 euro uitkomen voor montage. Daar zijn ze ook zo een uur mee bezig.
Klepspeling checken/stellen kan nog best arbeidsintensief zijn kwa uren, ik weet niet hoe makkelijk dat blok bereikbaar is.
Ze zetten er hier 2 banden om voor 25€ inclusief uitlijnen (wanneer je zelf de banden los meeneemt), wanneer je dit niet doet (de hele motor dus) rekenen ze 40€. Dan vind ik 60€ extra nog wel erg veel. Tenzij een motorscooter zoveel duurder is maar dat lijkt mij niet :?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:56

bakvis

Tweakers.Nerd

Serotonine schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:57:
Prachtige motor voor die prijs!
Doe eens meer en betere pics!
U vraagt, wij draaien. Netjes gewassen en de beurt heeft ze gehad! Klaar voor de Winter stalling.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/omsy955Fvv9ROb9qmeld1tHB/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/m78Tzqhj26PTRRmfYomt7s2t/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7Xf0ct45b5ehxSG3CKYF01CA/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3dY8D7lsq2U2XlWBg7wdgpmU/full.jpg

Mijn Specs

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 07:58:

Nogmaals het gaat niet om het bedrag op zich.

Net overigens maar eens naar het stadhuis geweest om de A categorie aan mijn rijbewijs toe te laten voegen.
Maar goed ook volgens jaar wordt de rijbewijs prijs met 5 euro verhoogd.
Hee wacht heb ik het weer over geld.. 7(8)7

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 16:34
Bommes schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:40:
[...]

Nogmaals het gaat niet om het bedrag op zich.

Net overigens maar eens naar het stadhuis geweest om de A categorie aan mijn rijbewijs toe te laten voegen.
Maar goed ook volgens jaar wordt de rijbewijs prijs met 5 euro verhoogd.
Hee wacht heb ik het weer over geld.. 7(8)7
moet die van mij woensdag ophalen :)
maar de prijs is in 3 maanden tijd ook al met €8,00 bij ons omhoog gegaan 8)7

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

als ik zijn opmerking op FB goed begrepen heb, heeft een vriend van me (in zuid africa) net onderstaande gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/401619_10151947860960110_399135943_n.jpg
ggrr ik ben jaloers ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

LOL wat een boer zeg.. :F
Dit truukje een keer of 2 doen op deze manier en je velgen zien er niet meer uit.
Vraag me trouwens af wat er met de koordlagen gebeurd in de band als je er zo met je 100kg en dikke veiligheidsschoenen zo op gaat staan dansen.
Die kunnen wel wat meer gewicht en krachten hebben, maar zo als hij er op staat drukt hij de band een flink stuk plat en knikt hij dus de koordlagen op een manier die normaal niet voorkomt tijden gebruik.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:50

steveman

Comfortabel ten onder

ToolkiT schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 17:13:
als ik zijn opmerking op FB goed begrepen heb, heeft een vriend van me (in zuid africa) net onderstaande gekocht:
[afbeelding]
ggrr ik ben jaloers ;)
En ook nog mooi weer daar zeker :D

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:14:
[...]

Ziet er inderdaad wel geinig uit. Ik ben benieuwd wat ze ervoor zouden vragen. Ik las dat ze veel te klein zijn en al moeite hebben om aan de vraag uit militaire kringen te voldoen, dat een burgerversie er niet in zit. Punt is natuurlijk dat 'iedereen' wel roept dat ze er een willen, maar als ie in de showroom staat bij wijze van spreken, dan haakt 3/4 af. Ik zou dat risico ook niet willen lopen. Aan de andere kant: ze zouden er een kickstarter project van kunnen maken. Dan heb je geen investeerders die de helft van je bedrijf willen hebben, alleen gegarandeerde pre-orders. Als je dat goed uitrekent, kun je daaruit de benodigde uitbreiding in personeel en ruimte financieren.

Ik denk dat er op zich wel behoefte is aan een dieselmotorfiets. Vooral voor de mensen die erg veel rijden en de wereldreizigers hebben hier wel oren naar. Mensen die niet op zoek zijn naar een motor om iets te compenseren en maling hebben aan het vooroordeel. Met auto's zijn we inmiddels al zover dat diesels niet meer suf zijn. De motorwereld is de volgende.
Erg jammer dat die Track zo duur was, anders had het denk ik wel wat geworden. Ze zaten gewoon qua prijs in de categorie van de BMW R1200GS en dát is een motor die zich al bewezen heeft en de Track moest nog beginnen. Geen wonder dat ze failliet zijn gegaan.
Ik denk persoonlijk dat er meer behoeft is aan een electro met een goede actiradius én een leuk uiterlijk :+

• DECOY88
(overleden)
Bommes schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:12:
[...]

LOL wat een boer zeg.. :F
Dit truukje een keer of 2 doen op deze manier en je velgen zien er niet meer uit.
Vraag me trouwens af wat er met de koordlagen gebeurd in de band als je er zo met je 100kg en dikke veiligheidsschoenen zo op gaat staan dansen.
Die kunnen wel wat meer gewicht en krachten hebben, maar zo als hij er op staat drukt hij de band een flink stuk plat en knikt hij dus de koordlagen op een manier die normaal niet voorkomt tijden gebruik.
zo deed ik het met me gs500 geen kras bijgekomen en verder geen andere rariteiten :N

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:54:
[...]
Ik denk persoonlijk dat er meer behoeft is aan een electro met een goede actiradius én een leuk uiterlijk :+
Tuurlijk, maar we weten ook dat die nog ver weg is. Een motor is daar gewoon nog te klein voor. Een motor met een dieselblok kan misschien wel 800-1000km doen. Ik zie een electrobrommer voorlopig niet verder komen dan 250-350km. En dat is al een stretch. Met auto's lukt het ook al niet zo, dus verzinnen ze een agregaat. En dan wordt ie nog gruwelijk duur ook.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben ik 't niet helemaal mee eens. Er is al een Supersport die gewoon (redelijk/goed) mee kan met de rest van 't veld en dat "kreng" is er alleen maar om aan te tonen dat 't kán. Betreffende fiets is er dus hoofdzakelijk voor 't vermogen gedurende één race-sessie, maar dat zelfde vermogen kun je ook anders inzetten zodat er een grotere afstand afgelegd gaat worden met "normale" snelheden.

Nieuwe technieken komen ook voor de normale voertuigen die jij/ik kopen nog steeds uit de Moto-GP/F1 , ook al duurt 't even voordat we ze kunnen aanschaffen :Y Klikje .... En dat is een "particulier" initiatief waar geen enkele grote fabrikant achter zit.

edit:
Probleem met minerale brandstoffen is gewoon dat niemand kan zeggen hoelang ze er nog zullen zijn.... Vorige week werd er op NL grondgebied ook ineens weer een olieveld gevonden :o

[ Voor 40% gewijzigd door Will_M op 14-12-2012 23:21 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:04:
Ben ik 't niet helemaal mee eens. Er is al een Supersport die gewoon (redelijk/goed) mee kan met de rest van 't veld en dat "kreng" is er alleen maar om aan te tonen dat 't kán. Betreffende fiets is er dus hoofdzakelijk voor 't vermogen gedurende één race-sessie, maar dat zelfde vermogen kun je ook anders inzetten zodat er een grotere afstand afgelegd gaat worden met "normale" snelheden.
Klopt, maar voordat zoiets productierijp is voor een acceptabel bedrag... Die Tesla's doen het ook leuk, maar kosten 150k. Leuk als je veel geld hebt en dat wilt laten zien, maar ik zie nog even geen motorfiets onder de 30k op de weg komen.
Voorlopig is het er nog niet. Ik geloof er wel in, maar het kost tijd. En er zijn nog tal van praktische problemen op te lossen. Komt allemaal wel, maar het is niet dat we volgend jaar al zoiets gaan zien. Boswachters rijden op een electriek ding, maar dat is a)zwaar gesubsidiëerd en b)kunnen ze maar een paar km rijden.
Probleem met minerale brandstoffen is gewoon dat niemand kan zeggen hoelang ze er nog zullen zijn.... Vorige week werd er op NL grondgebied ook ineens weer een olieveld gevonden :o
Ja en 30 jaar geleden zeiden ze dat het over 30 jaar op zou zijn. Nu dus. Voorlopig is de inschatting dat jij, ik en onze kinderen het einde niet gaan meemaken.

What do they know? :+

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Agh... De laatste guldens hebben we óók op mogen maken terwijl er nú nog mensen over discussiëren dat dat ding terug moet komen, dus :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niemand die weet waar hij het over heeft, heeft ooit gezegd dat het fysiek 'op' raakt, wel dat de prijzen op gegeven moment zo ver stijgen dat het economisch 'op' is.

Wat je nu ziet gebeuren is dat de prijzen hoger zijn gestegen dan men 30 jaar terug had durven voorspellen, maar dat we nog vrolijk door blijven gebruiken. Door die hogere prijzen worden allerlei marginale locaties en dure vormen van winning opeens rendabel. Dat 'nieuwe' veldje is helemaal niet nieuw, het is voorheen alleen afgeschreven als te duur om te exploiteren. Idem al die 'nieuwe' velden in de VS.

Over 30 jaar zal het zeker ook niet op zijn, maar de prijzen zullen absoluut niet zakken, waarschijnlijk gaan ze nog verder stijgen.

En dan on-topic, wat betekent dat voor de tweewielers:
- korte termijn: het moet zuiniger
- lange termijn: ze moeten uiteindelijk op iets anders dan oliederviaten gaan rijden

Het zou zomaar kunnen dat je bij motoren op een andere alternatieve tech uitkomen dan auto's, simpelweg omdat bij een motor zowel volume als gewicht veel relevanter zijn. 150kg en 0.25m^3 aan accu's tikken bij een auto wel aan, maar het is te overzien. Op een motor heb je daarmee een lichte sportmotor opeens even zwaar als een Goldwing gemaakt, en nog een stuk lomper. En dan hebben we het nog niet over de aggregaat die de actieradius acceptabel moet houden...

Het zou zomaar kunnen dat de oplossing waar we naartoe gaan meer lijkt op die voor mobile devices (waar volume en gewicht eveneens belangrijk zijn), dus brandstofcellen die vloeibare brandstof tot electriciteit verwerken, methanol ofzo. Moet je straks oppassen voor blinde alcoholisten die je motor leegzuipen :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

mphilipp schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:14:
[...]
Die Track is het niet geworden ivm de aandrijving van het achterwiel
De riem die gebruikt word is zeer zwak en zeer duur... ontwerp fout van bijna epische proportie

Daarbij komt dan dat het smart diesel blokje natuurlijk bijna niet vooruit te branden is (maar tenminste wel betrouwbaar vergeleken met het benzine blok).
En voor een diesel motor liep niet eens zuinig.

Vroegâh was er iemand die een diesel sport motor had gebouwd, twin spar Star Twin of iets in die richting. (moest wel erg ver in mijn geheugen graven)
helaas is dat nooit tot een echt productie model gekomen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2012 03:11 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dion_b schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:48:
Niemand die weet waar hij het over heeft, heeft ooit gezegd dat het fysiek 'op' raakt, wel dat de prijzen op gegeven moment zo ver stijgen dat het economisch 'op' is.
Dat weet ik niet, maar ik heb een aantal figuren toch heel stellig horen beweren dat het echt op raakt. Als in: fysiek op. Ik heb bijna 2 jaar bij een tent hier in Gorinchem (Mercon) gewerkt waar ze boorplatforms bouwen en ook daar zei men dat het met een jaar of 20-30 wel voorbij zou zijn. Kan zijn dat zij het alleen over Noordzee olie hadden, daar wil ik vanaf zijn.

Maar wat je zegt snap ik, en ik denk ook dat het zo zit. Die gasten die dat heel stellig beweerden hadden een ander verhaal te koop: alternatieve brandstoffen. Op die manier probeerden zij hun eigen verhaal kracht bij te zetten. Iedereen heeft wat te koop. Daarom is elk verhaal moeilijk op waarde te schatten als het om 'duurzaamheid' gaat. Iedereen, voor en tegenstanders beweert iets anders. Hoe moeten normale stervelingen daar nog wijs uit worden?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 01:14:
[...]
Die Track is het niet geworden ivm de aandrijving van het achterwiel
De riem die gebruikt word is zeer zwak en zeer duur... ontwerp fout van bijna epische proportie
Dat kan het natuurlijk nooit alleen geweest zijn, want dat is eenvoudig te verhelpen. Aandrijfriemen zijn geen rocket science. Als ze zich vergist hebben, kun je die dingen opnieuw maken. Kost een paar centen, maar het is wel oplosbaar.
Punt is denk ik eerder dat ie gewoon heel duur is voor een merk dat nog totaal niet bewezen is, geen dealernetwerk heeft en erg kleinschalig is qua opzet. Leuk als ik in Spanje sta met pech. Ik vroeg ze op de beurs of ik - aangezien het een Mercedes blok was - ook bij de Mercedes garage terecht kon. Nee, dat kon niet. Er was nogal wat gemodificeerd. Ze zouden er niet veel meer mee kunnen. Dat is dus ook erg jammer.
Door die nadelen duurde het gewoon te lang voor er voldoende geld binnen kwam om de boel draaiende te houden. Mensen wachten af tot ze praktijkverhalen te horen krijgen. Een nieuwe BMW GS willen mensen nog wel eens op het plaatje kopen, maar een heel nieuw merk... En die potentiële klanten die af hebben gewacht, zijn nu blij dat ze het niet gedaan hebben. Terwijl ze het eigenlijk zelf veroorzaakt hebben ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eric Buell .... ?

Verwijderd

Nou als je zuinig wil motorrijden koop je maar lekker een BMW F800,
Die dingen rijden makkelijk 1 op 22, en als je iets rustiger aan doet ook wel 1 op 25.

(ben geen favoriet van BMW; maar 1 ding doen ze toch wel netjes... efficiente blokken (laten) bouwen)

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 03:09:
Nou als je zuinig wil motorrijden koop je maar lekker een BMW F800,
Die dingen rijden makkelijk 1 op 22, en als je iets rustiger aan doet ook wel 1 op 25.

(ben geen favoriet van BMW; maar 1 ding doen ze toch wel netjes... efficiente blokken (laten) bouwen)
V-strom 650. Dingen halen ook makkelijk 1;25, zeker het nieuwe model!

No signature required.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:35

charrel

Cortisol4life..

Die track is doodgegaan omdat ze veel onderdelen bij een hoop verschillende leveranciers lieten maken, daar gingen er een aantal van failliet en om dat ergens anders door te gaan laten starten was geen optie meer. De eindaandrijving was gewoon een cardan. De vario had inderdaad een snaar en op de laatste modellen was daar niks mis mee. Dat was iig zover het op het bmw gs forum stond, daar waren een aantal mensen nauw betrokken bij de track.
Afbeeldingslocatie: http://thekneeslider.com/images/2005/02/thunderstar1200side.jpg
Dit is de diesel van star twin, op zich een leuk project maar het blok (uit een diesel vw lupo) was gewoon te groot kwam dacht ik te langzaam op toeren. De andere kant ziet er niet uit O-)

[ Voor 23% gewijzigd door charrel op 15-12-2012 08:51 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dion_b schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:48:

Het zou zomaar kunnen dat je bij motoren op een andere alternatieve tech uitkomen dan auto's, simpelweg omdat bij een motor zowel volume als gewicht veel relevanter zijn. 150kg en 0.25m^3 aan accu's tikken bij een auto wel aan, maar het is te overzien. Op een motor heb je daarmee een lichte sportmotor opeens even zwaar als een Goldwing gemaakt, en nog een stuk lomper. En dan hebben we het nog niet over de aggregaat die de actieradius acceptabel moet houden...

Het zou zomaar kunnen dat de oplossing waar we naartoe gaan meer lijkt op die voor mobile devices (waar volume en gewicht eveneens belangrijk zijn), dus brandstofcellen die vloeibare brandstof tot electriciteit verwerken, methanol ofzo. Moet je straks oppassen voor blinde alcoholisten die je motor leegzuipen :+
Op een motor is een gigantische slag te behalen. 1:22 noemen jullie zuinig, maar als je het vergelijkt met een auto is het hardstikke onzuinig voor zo'n klein vervoersmiddel. Maar de nadruk ligt ook meestal meer bij de prestaties, lichte motoren halen makkelijk het dubbele (1:44) en kunnen nog veel beter door motoren ook in de windtunnel te gaan ontwerpen (net als auto's). Dan wordt de topsnelheid van lichtere motoren ook vanzelf hoger.

/▌

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marzman schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:47:
[...]

Op een motor is een gigantische slag te behalen. 1:22 noemen jullie zuinig, maar als je het vergelijkt met een auto is het hardstikke onzuinig voor zo'n klein vervoersmiddel. Maar de nadruk ligt ook meestal meer bij de prestaties, lichte motoren halen makkelijk het dubbele (1:44) en kunnen nog veel beter door motoren ook in de windtunnel te gaan ontwerpen (net als auto's). Dan wordt de topsnelheid van lichtere motoren ook vanzelf hoger.
Eens en oneens.

Ja het moet en kan zuiniger, maar je kunt het niet vergelijken met een auto. Om te beginnen is de aerodynamica van een motor gewoon beroerd. Dat kun je misschien marginaal bijschaven mbv windtunnel, maar tenzij je mensen plat laat liggen hou je een groot frontaal oppervlak in vergelijking met overige afmetingen. Dat is inefficient.

Ik zie veel meer winst in wat mphilipp zegt, gewoon het besef onder rijders (onder druk van economische omstandigheden, vnl brandstofkosten) dat de meeste motoren gebruiksvoorwerp zijn, geen scheurijzer. Door op verbruik ipv performance te tunen en te dimensioneren kun je al veel beter uitkomen. Ipv motor die 220 kan en optrekt als een Ferrari hou je over een motor die 160 kan en optrekt als een hot hatch, maar allicht daarbij 25% minder slurpt.

Sterker nog, die heb je al volop, maar ze worden in NL niet verkocht, de 300-450cc motoren die je elders tegenkomt en 1:30 halen. Enige wat nog echt ontbreekt is een zuinige tourfiets, iets waar je de hele dag op wilt zitten en toch niet meer dan 1:25 slurpt.

Oslik blyat! Oslik!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Een beetje motor scooter loopt makkelijk 1 op 25 of 1 op 30.
Inderdaad het loopt niet zo hard, trekt de straat stenen niet uit de grond maar is dus wel al redelijk efficient t.o.v. een "normale" motorfiets.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

En dan heb je nog het feit dat je vanwege de versnellingsbak niet van die ultra superlatieve olie kunt gebruiken zoals in auto's. (Voordeel voor de droge koppeling wellicht hier ? )

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zonder over te willen komen als een scooter verkoper :P
Die hebben dus een droge koppeling en een variomaat die de motor in het meest efficiënte toerental houd.
Okay je hebt geen tank tussen je benen :N

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bij motorfietsen heb je denk ik grofweg 2 categoriën: puur (goedkoop) vervoermiddel van a-b en de mensen die rijden uit liefhebberij. Uiteraard zijn er combinaties en nog een paar zaken te verzinnen, maar even heel z/w komt het daarop neer. De mensen die voor het plezier rijden, dus in het weekend, op vakantie, toertochten enzo, die zullen niet in eerste instantie om het verbruik geven. Dan krijg je veel meer beleving, en daar hoort denk ik ook een beetje de sensatie van het motorrijden bij. Zuinig rijden is dan geen prioriteit.
De mensen die de motor (en ook scooter) puur als vervoer zien zijn meer geïnteresseerd in verbruik en duurzaamheid van de motor.

Volgens mij wordt de motor in Nederland voornamelijk uit liefhebberij gereden, hoewel er steeds meer mensen een leasemotor hebben en/of uit financiële overwegingen een motor voor woon/werk gaan rijden. Dat is denk ik ook de voornaamste reden dat de lichte motor en de scooter hier niet zoveel gereden wordt als in bv Frankrijk. Daar wordt je doodgegooid met lichte motoren en in Parijs bv struikel je over de scooters.
Maar ook al is de situatie per land verschillend, de grote motormerken paraderen toch het liefst met hun mooie moderne en snelle machines. Zuinig rijden is niet het grootste punt waarop een motor wordt geselecteerd. Niet in de categorie waar de meeste winst in zit in ieder geval.
Er is wel een markt voor motoren als bv de Track, maar die is denk ik ook beperkt. Je ziet het aan veel reacties op een dieselmotorfiets. Misschien moet men er voor opwarmen, maar eerst zal een merk als BMW met zoiets moeten komen wil het mainstream worden. Kijk maar hoe Audi met de Le Mans zeges de diesel voor de auto sexy maakte. Voor lange reizen is een motor die 1:50 doet ideaal natuurlijk. Maar het moet ook een beetje leuk rijden. En het belangrijkste is het imago. Veel mensen willen niet dood gevonden worden op een diesel motor...

• haakjesluiten
  • Laatst online: 00:46
90% rijd motor voor de lol. Die kan het echt niets schelen wat dat ding verbruikt.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:36

_Apache_

For life.

BlackLabel01 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:45:
[...]

Ben benieuwd hoe ze bevallen. Ik heb zelf handvaten van Daytona, die er gisteravond opeens mee ophielden terwijl ik bij -2 door de sneeuw over de A6 reed. Heb nog nooit zulke koude handen gehad geloof ik 8)7

Geen idee wat er mis mee is, alle kabels zitten nog goed aangesloten en de zekeringen zijn ook allemaal in orde. Heb ze pas sinds augustus, wel erg snel kapot :F
Ze zijn inmiddels gemonteerd. Mijn ervaringen tot nu;

Montage :
- Laat voor zich spreken, handig is dat de huls die onder je handvat zit (die zorgt dat je je handvat kan draaien) ongemoeid blijft . Handvaten zijn doorgesnenen en warne er in een halve minuut af.
- De kabels en verbindingen zien er degelijk uit. Stevig rubber en ziet er verfijnt uit.
- Wel is het even opletten of je de hendels nog goed kan inknijpen. Mijn linkerhenkel is iets omlaag gedraait omdat de afwerking van de kabels dan in de buurt komt. Moet hier nog even iets moois op verzinnen, want nu zit mijn toeter ongeveer op de hoogte waar mijn knipperlicht schakelaar zat. Dus nu toeter ik per ongeluk nog wel eens. :P
- Let wel, de warming staat niet aan het contact geschakeld hij kan dus aanblijven als je je motor al weggezet hebt. Hoort dit trouwens?

Gebruik
- Sweet mother of god, dit had ik veel eerder moeten doen. _/-\o_ Op 70% heb ik ze naar een paar minuten uitgeschakeld, ze worden echt HEET. Het opwarmen was ook vrij rap gedaan (op 30%), na 2/3 minuten rijden (1,5km) was er al een comfortabele warmte voelbaar.

Prijs
- Niet super goedkoop met 6 tientjes, maar zoals de spullen eruit zien verwacht ik dat ze lang meegaan en met het comfort dat eraf komt, voelt het als een goede investering.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 15-12-2012 17:28 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:41
Tankiej, Pilatus en iMars: Bedankt voor de informatie.

Ik heb sinds vandaag een SV1000S *O*

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/76775_454969807897026_245325628_n.jpg

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Crazyanz schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:11:
90% rijd motor voor de lol. Die kan het echt niets schelen wat dat ding verbruikt.
Dat is inderdaad een belangrijke factor hier. Als je in Azie kijkt worden motoren op hele andere kenmerken geselecteerd (het is het hoofdvervoersmiddel) en daar rijden dan ook voornamelijk 50 en 125 cc scooters rond (ook omdat de meeste normale motoren te groot zijn voor Aziaten trouwens) die onbegrensd zijn maar toch zelden boven de 40 km per uur uitkomen.

Het zijn kleinere motoren maar ze doen er veel meer mee, hele gezinnen (5 personen) rijden er samen (tegelijk dus) op en je ziet ook veel scooters en kleine brommers met een aanhangwagen er achter van het formaat wat we hier achter een auto hangen. En dan zeggen wij dat een 125 cc niet mee kan komen terwijl we er meestal met 1 persoon op zitten ;)

/▌

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Beerkeeper schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 17:05:

[afbeelding]
Gefeliciteerd :)

Mooiste kleur uitgekozen zie ik ook :P

• Verwijderd
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$T2eC16ZHJGQE9noMb,wUBQwJ,fOmDQ~~60_85.JPG

Compleet in het zwart is het nog best een geinige motor. Het begint te jeuken om er weer een te nemen.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

[afbeelding]
Gefeliciteerd, veel plezier ermee! *O*

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:53

[afbeelding]
Nice, veel plezier ermee! *O*

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

[afbeelding]
Leuke motor :-)

• haakjesluiten
over aerodynamica gesproken. deze mafkees rijd 1 op 100 door dat kuipje. toegegeven het is een 125cc honda die origineel ook al bijna 1 op 50 rijd maar toch

Afbeeldingslocatie: http://www.likecool.com/Car/Motorcycle/DIY%20SuperAerodynamic%20Modified%20Honda%20125cc/DIY-SuperAerodynamic-Modified-Honda-125cc.jpg

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enerzijds geniaal, anderzijds zie ik dat nooit tussen de file doorrijden op de snelweg...

Dat is het dilemma voor de practische motorrijder, veel van de dingen die je 'makkelijk' kunt doen om Cw omlaag te krijgen staan haaks op de wendbaarheid, juist datgene wat twee wielen meerwaarde geeft boven vier wielen. Dat is gelijk ook waarom je meer woon-werkverkeer ziet gebeuren op een R1200GS dan op een Hayabusa. Die laatste is zonder meer zuiniger, maar je ziet geen donder van het verkeer erop.

Oslik blyat! Oslik!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

cRAP, , like what the fuck. Ik heb net een enorm verhaal getypt rondom zuinig vs vermogen/snelheid, maar dat is weg.

morgen nog s proberen. Tweeede poging verdween ook in een whisky-roes :(

[ Voor 24% gewijzigd door gwystyl op 16-12-2012 02:32 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zuipen en rijden is geen goede combo. blijkbaar zuipen en schrijven over rijden ook niet :+

Oslik blyat! Oslik!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dion_b schreef op zondag 16 december 2012 @ 01:19:
Enerzijds geniaal, anderzijds zie ik dat nooit tussen de file doorrijden op de snelweg...
Je kan natuurlijk wel op zoek gaan naar een compromis. Open wielkasten en een open middenstuk en dan een verbruik van 1:70 of 1:80 ofzo.

/▌

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:44
dion_b schreef op zondag 16 december 2012 @ 01:19:

Dat is het dilemma voor de practische motorrijder, veel van de dingen die je 'makkelijk' kunt doen om Cw omlaag te krijgen staan haaks op de wendbaarheid, juist datgene wat twee wielen meerwaarde geeft boven vier wielen. Dat is gelijk ook waarom je meer woon-werkverkeer ziet gebeuren op een R1200GS dan op een Hayabusa. Die laatste is zonder meer zuiniger, maar je ziet geen donder van het verkeer erop.
Ligt er ook aan hoe je ermee omgaat, maar in principe is de BMW toch echt wel zuiniger dan de Suzuki hoor!

http://www.spritmonitor.d...vehicletype=2&powerunit=2
http://www.spritmonitor.d...0.html?exactmodel=R1200GS

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-01 22:03
_Apache_ schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:12:
[...]
Ze zijn inmiddels gemonteerd. Mijn ervaringen tot nu;
Bedankt voor je ervaringen. Wat me vooral handig lijkt is dat je in stappen de verwarming kunt instellen, dat kan met mijn Daytona niet.

Maar 60 euro is ook weer 2x tanken, dus ik zal nog eens de bedrading nalopen, hopelijk kan ik nog wat vinden. :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kadett schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:08:
[...]

Ligt er ook aan hoe je ermee omgaat, maar in principe is de BMW toch echt wel zuiniger dan de Suzuki hoor!

http://www.spritmonitor.d...vehicletype=2&powerunit=2
http://www.spritmonitor.d...0.html?exactmodel=R1200GS
Yups... En een BMW M3 is ook zuiniger dan een Toyota Prius :Y

Volgens Top Gear it is.... klikje :P

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Meer over het bekende filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4DYSPYbqW3A]

[ Voor 17% gewijzigd door Phyxion op 16-12-2012 18:38 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Franse humor... Zucht ... 8)7
Maar dat was dus volledig in scene gezet.. Niet slecht ...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Of, het ging daadwerkelijk fout en is daarom maar het filmscript aangepast. Om de pijn te verzachten hebben ze uiteindelijk wel een Yamaha jetski gebruikt. We'll never know. ;)

Feit is dat de FJR op deze manier door meer mensen is bekeken (dit filmpje ging direct viral) dan bij een standaard reclamefilmpje. "Nu nog nieuwer, beter, sneller, zwarter...!" ;)

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Nah, lijkt dat me dat ze een stukje achter die crash hebben aan geflanst.

Het is sowieso een ander schip...

[ Voor 20% gewijzigd door steveman op 16-12-2012 21:16 ]

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:19:

Op één of andere manier hebben de wat oudere Honda's het niet zo op de kou. Ik stal m'n motor meestal bij m'n pa in de garage, naast zijn Pan European (vorige model). Als we ze d'r dan weer uit vissen, start mijn motor meestal na één of twee slagen probleemloos - terwijl hij echt meerdere pogingen moet ondernemen.

Op dat jaar dat ik m'n accu niet aan de druppellader had gehangen na dan...

• haakjesluiten
mijn oude dommi hangt nooit aan de lader, ook na een paar maanden winterstalling start ie gelijk :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tssk, zo kan iedereen het wel ;)

Van het weekend te druk met verven en in elkaar zetten van kasten om aan de slag te gaan met de PC800, maar als dit een 'feature' blijkt waar ik niet vanaf kom staat er voor volgende winter iets voor de deur wat wel bij -5 (of -15) betrouwbaar gestart kan worden...

Oslik blyat! Oslik!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dion_b schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:53:
Tssk, zo kan iedereen het wel ;)

Van het weekend te druk met verven en in elkaar zetten van kasten om aan de slag te gaan met de PC800, maar als dit een 'feature' blijkt waar ik niet vanaf kom staat er voor volgende winter iets voor de deur wat wel bij -5 (of -15) betrouwbaar gestart kan worden...
Grappige is dat de eerste (Mercedes) Karl Benz..... een auto was welke door een vrouw over langere afstanden gereden werd.

En dat er daarom in de die tijd ( '20's) al electro's waren omdat vrouwen een "benz" niet konden aanzwengelen.....

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

steveman schreef op zondag 16 december 2012 @ 21:14:
Nah, lijkt dat me dat ze een stukje achter die crash hebben aan geflanst.

Het is sowieso een ander schip...
Nou, die mannen staan bekend om hun 'serieuze' filmpjes. En hoe vaker je het filmpje bekijkt, hoe meer het in scene gezet lijkt. Hij valt trouwens ook op een typische manier; meer een die probeert uit te mikken waar ie terecht gaat komen (bij voorkeur OP het kussen). Als het echt allemaal zo onverwacht was, valt ie gewoon plat op zijn bek, want voor ie zichzelf realiseert wat er gebeurt, is het al voorbij.
En dat het een andere boot is lijkt me niet echt een keihard bewijs dat ze iets hebben moeten veranderen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een stuntje ok. Daar zijn ze inderdaad niet vies van. Maar een paaltje aantikken om vervolgens een paar meter naar beneden te lazeren, waarbij je als het misgaat een paar honderd kilo aan motor in je nek krijgt? Ik zal het zo zeggen: ik zou het niet doen. ;)

Dan hebben we het er nog niet over gehad dat ze een gloednieuwe motor afschrijven. Dat gebeurt immers wel vaker. Imho is zo'n motor al afgeschreven zodra ze de sleutel krijgen, en alles dat de fabrikant nog terugkrijgt is mooi meegenomen. :+

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:30:
[...]

Klopt, maar voordat zoiets productierijp is voor een acceptabel bedrag... Die Tesla's doen het ook leuk, maar kosten 150k. Leuk als je veel geld hebt en dat wilt laten zien, maar ik zie nog even geen motorfiets onder de 30k op de weg komen.
Voorlopig is het er nog niet. Ik geloof er wel in, maar het kost tijd. En er zijn nog tal van praktische problemen op te lossen. Komt allemaal wel, maar het is niet dat we volgend jaar al zoiets gaan zien. Boswachters rijden op een electriek ding, maar dat is a)zwaar gesubsidiëerd en b)kunnen ze maar een paar km rijden.

[...]

Ja en 30 jaar geleden zeiden ze dat het over 30 jaar op zou zijn. Nu dus. Voorlopig is de inschatting dat jij, ik en onze kinderen het einde niet gaan meemaken.

What do they know? :+
http://www.zeromotorcycles.com/2013/

De mileage is ten opzichte van vorig jaar 1,5 keer zo goed: ze zitten nu op max range van 220km bij stedelijk gebruik en het ziet er niet al te lelijk uit. Totaalprijs met snelladende accu was dacht ik ~18k.

Daar kan een woon-werkverkeer rijder al mee rondkomen, en de gemiddelde mooi-weer motorrijder ook. Sterker nog, mijn instructeur kan 'm met die snelladende accu waarschijnlijk al gebruiken voor de zaak en die rijdt makkelijk 100.00km per jaar weg. :)

Ik schat dat ze volgend jaar het wel presteren om in ieder geval de mileage naar 250km te tillen voor stedelijk gebruik. Kom je dan op 200km realistisch, waardoor het echt gewoon geen punt meer is voor de gemiddelde motorrijder dat er een cap op zit. In het allerergste geval dan stop je gewoon bij een benzinestation en neem je een halfuurtje pauze. :P

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13
Bij de Action is op dit moment een Creme Brulee (:P) brander te koop. Via een ander motor forum las ik dat dat ding best handig kan zijn om b.v. bij krimpkousjes te gebruiken of om vast zittende bouten of lagers los te krijgen. Tevens bij de te vullen met aanstekergas:

http://www.action.nl/products/view/id/898

Ik ga straks even langs de Action om te kijken, voor 4 Euries is het de gok wel waard.

[ Voor 21% gewijzigd door MailMan op 17-12-2012 11:06 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij is dat voor eten, om melkschuim op koffie een beetje op te branden enzo.

[edit]Ja :p, zie ook plaatjes. Vraag me af of het dan heet genoeg is voor jouw doeleinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Marzman op 17-12-2012 10:59 ]

/▌

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13
Marzman schreef op maandag 17 december 2012 @ 10:58:
Volgens mij is dat voor eten, om melkschuim op koffie een beetje op te branden enzo.

[edit]Ja :p, zie ook plaatjes. Vraag me af of het dan heet genoeg is voor jouw doeleinden.
Meen dat de vlam rond de 1300 graden wordt. Lijkt me vrij warm. Heb weleens creme brulee gemaakt en voordat je suiker goed gesmolten hebt ben je wel even bezig als je niet een butaanbrander hebt.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Chrotenise schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:22:
[...]
http://www.zeromotorcycles.com/2013/

De mileage is ten opzichte van vorig jaar 1,5 keer zo goed: ze zitten nu op max range van 220km bij stedelijk gebruik en het ziet er niet al te lelijk uit. Totaalprijs met snelladende accu was dacht ik ~18k.

Daar kan een woon-werkverkeer rijder al mee rondkomen, en de gemiddelde mooi-weer motorrijder ook. Sterker nog, mijn instructeur kan 'm met die snelladende accu waarschijnlijk al gebruiken voor de zaak en die rijdt makkelijk 100.00km per jaar weg. :)
Ziet er op zich goed uit. Alleen geloof ik die mileage opgave nooit zo. Dat is altijd onder ideale omstandigheden. Ik geloof op zich wel dat er een toekomst is voor elektriek rijden, maar anderen mogen voor mij de hete kastanjes uit het vuur halen. Sowieso koop ik geen nieuwe motor, want ik heb geen 18k over voor zoiets. Daarom rij ik ook op een oud bankstel.

Voor woon/werk is die actieradius prima, maar ik ga alleen maar met de motor op pad, en dan moet ik toch wel iets meer hebben dan 200km. Op een tochtje in Nederland zou je 'm tijdens een lunch kunnen laden (dan moet dat wel overal kunnen/mogen) maar op vakantie wil ik niet midden op de Alpe d'Hueze stil komen te staan...

Het komt allemaal wel. Over een jaar of 10 weten we niet meer beter dan dat motoren electrisch zijn...

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Marzman schreef op maandag 17 december 2012 @ 10:58:

Voor krimpkous heb je maar ongveer 90 graden nodig, bij 1300 graden vliegt hij waarschijnlijk in de fik. Voor vastzittende bouten en moeren kan het wel een goede temperatuur zijn...

Verwijderd

Crazyanz schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:32:
mijn oude dommi hangt nooit aan de lader, ook na een paar maanden winterstalling start ie gelijk :+
Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen. Mijn moto (Suzuki GSX 250 uit 1984) hangt ALTIJD aan de lader en wil na enkele maanden stil te staan niet starten. De batterij doet het nog goed want je hoort de startmotor ratelen maar de motor slaat gewoon niet aan.

Bougies die te nat zijn neem ik aan?
Pagina: 1 ... 423 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.