Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 411 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.000 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:25
Ah, tof, weer een mede-tweaker-motorrijder. Nouja, bijna dan ;).

Vanuit welk oogpunt wil je je A halen? Praktisch of vooral voor de fun? Ga je het hele jaar doorrijden (omdat het nu al richting winter gaat)?

In ieder geval succes met je AVB vanmiddag. Zover ik weet is het hier in Brabant goed weer vandaag, ik hoop ook bij jou!

https://freight.associates

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DrivinUCrazy schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 08:08:
Volgens nu.nl komt er woensdag een grote actie van snelheidscontroles in het grensgebied. De Duitsers doen dit wel vaker, een aangekondigde flitsmarathon organiseren. Nu dus blijkbaar voor het eerst samen met de Nederlanders.

De snelheidscontroles op motorwegen in het Nederlandse grensgebied zijn dit jaar onder andere op aandringen van de Duitse politie ook verscherpt. 1+1=2, dus ik zou zeggen; mocht je woensdag de weg op gaan, houd je in het grensgebied dan een beetje in. :)
Ik zal mijn zwager waarschuwen, die woont in de het streekgebied..

Wij wachten trouwens nog steeds op de boete die MrsT reed in D van de vakantie.. ik heb een vaag vermoeden dat die nooit aan gaat komen omdat ze onze adres gegevens niet kunnen achterhalen (UK nummerplaat)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-12-2025
ToolkiT schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:57:
[...]

Ik zal mijn zwager waarschuwen, die woont in de het streekgebied..

Wij wachten trouwens nog steeds op de boete die MrsT reed in D van de vakantie.. ik heb een vaag vermoeden dat die nooit aan gaat komen omdat ze onze adres gegevens niet kunnen achterhalen (UK nummerplaat)
Eehhh... familie van mij in Newcastle heeft keeft keurig zijn boete gekregen voor een snelheidsovertreding in Dortmund.
Werkt ook andersom - DE kenteken in engeland krijgt ook gewoon een boete opgestuurd naar DE.
Kan helaas niks melden over hoe lang het nou duurt voor de brief er komt maar wellicht hebben jullie deze keer geluk!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nu je het zegt, ik ben een paar maanden geleden ook staande gehouden (in het grensgebied :+). De officier moest het boetebedrag bepalen (34 km/h overschrijding omdat ze me net laserden tijdens/na een inhaalactie). Tot op heden niets gehoord. Ik heb als reden voor de overschrijding ook aangegeven dat ik net inhaalde. Zou dat de officier over zijn hart hebben laten strijken? :P

Ik denk dat de administratie gewoon flink achter ligt, maar ik hoop natuurlijk dat die acceptgiro nooit in de bus valt. Fingers crossed!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
Daffie schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:38:
Ah, tof, weer een mede-tweaker-motorrijder. Nouja, bijna dan ;).

Vanuit welk oogpunt wil je je A halen? Praktisch of vooral voor de fun? Ga je het hele jaar doorrijden (omdat het nu al richting winter gaat)?

In ieder geval succes met je AVB vanmiddag. Zover ik weet is het hier in Brabant goed weer vandaag, ik hoop ook bij jou!
Het is hier ook lekker weer, dus zonnebril mee!

Ik wil vooral voor de fun gaan rijden, maar zo nu en dan met de motor naar het werk zou ik ook niet erg vinden (55km enkele reis, dus eerst maar kijken of die motor dat aankan, veel zuiniger dan een auto zal het ook niet zijn). Ik zal afhankelijk van het weer gaan rijden. Als het niet veilig is in elk geval niet maar met de juiste kleding schuw ik een beetje kou ook niet. Ik les nu omdat het financieel zo uitkwam. Kan ik in elk geval wel in de lente direct opstappen (jaja ik weet: extra voorzichtig!)
GenjiBlade schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Eehhh... familie van mij in Newcastle heeft keeft keurig zijn boete gekregen voor een snelheidsovertreding in Dortmund.
Werkt ook andersom - DE kenteken in engeland krijgt ook gewoon een boete opgestuurd naar DE.
Kan helaas niks melden over hoe lang het nou duurt voor de brief er komt maar wellicht hebben jullie deze keer geluk!
In Belgie kun je in elk geval lekker doorgassen.

[ Voor 23% gewijzigd door prutsger op 22-10-2012 11:53 ]

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Wat gebruiken jullie voor je motor op slot te doen?
Enkel stuurklem, schijfremklem, kabelslot, kettingslot?

Als ik op rad.eu kijk, gaan de remschijfsloten van € 20 - € 140
Kettingsloten gaan dan weer van € 50 - € 200

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:56

steveman

Comfortabel ten onder

ART-4 schijfremslot, conform m'n verzekeringeis (Thuis staat ie altijd binnen)

Tenzij je hem kunt verankeren aan iets stevigs, heeft een hoop geld uitgeven weinig zin helaes.

Een paar potige lui gooien hem zo een busje in :/

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sowieso altijd het stuurslot. Maargoed, met een beetje geweld is dat al los. Daarnaast heb ik een ART-4 remschijfslot met ingebouwd alarm icm een bijbehorende ketting. Deze ketting ligt aan een (ART-4) bodemanker vast. Verder nog wat zichtbare en onzichtbare maatregelen.

Ik heb bewust niet gekozen voor een gecertificeerd alarm op de motor: het is allemaal te makkelijk onklaar te maken/omzeilen, en de profs storen zich er gewoon niet aan. Verzekeringstechnisch was het ook niet nodig.

Mocht het zover komen, dan hoop ik dat ik er gewoon doorheen slaap als ze de motor jatten. Zo niet, en ik zou zo stom zijn om naar buiten te lopen, dan moet ik eerst langs het rek met gereedschap (waaronder enkele mooie momentsleutels) voordat ik buiten ben.

Wat mij mooi zou lijken, is een beugel waar de ketting aan hangt. Zo hangt de ketting los van de grond (= moeilijker om de ketting open te breken). En dan een kabel door die beugel; zodra de kabel wordt doorgeknipt wordt de beugel onder spanning gezet. Helaas mag dat niet...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:34

-tom-562

Oliesjeik

Een Art-4 schijfremslot en een groot lomp zwaar kettingslot (en stuurslot uiteraard). Art-4 is puur voor de verzekering, als ze willen nemen ze 'm toch wel mee.

Vaak bu'j te bang!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

-tom-562 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:01:
Een Art-4 schijfremslot en een groot lomp zwaar kettingslot (en stuurslot uiteraard). Art-4 is puur voor de verzekering, als ze willen nemen ze 'm toch wel mee.
Er zijn heel veel verschillen tussen die 'goedgekeurde' sloten. Ooit ergens een test gelezen en daar kwam een Oxford slecht uit de bus. Ook de Xena met alarm is köt. Beide in 3 minuten te kraken. Ik heb toen gekozen voor de Abus Granite. Op YT is een filmpje te vinden hoe ze die kraken met een speciaal tooltje. Al met al ben je nog steeds een minuut of 4-5 bezit. Dat is erg lang als je zo op je knietjes bij een motor moet zitten, dus als je motor goed in het gezicht staat, heb je dan ietsje minder kans dat ze eraan beginnen. Staat ie binnen, is het allemaal onbelangrijk wat erop zit; ze hebben immers tijd genoeg om 'm open te hakken. branden, slijpen of boren.

Maar even optillen met een paar man en in een busje zetten is ook zo gebeurd.

Abus heeft tegenwoordig ook combi's van schijfremsloten met een zware ketting. Ik geloof alleen dat de sloten van de vorige generatie zijn, die dus met dat tootje open te maken zijn. Een nieuw slot heeft wat meer tijd nodig om gekraakt te worden (denk ik). Zo'n ketting eraan geeft ook iets meer kans om 'm vast te maken aan iets vasts.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
mphilipp schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:37:
[...]

Ook de Xena met alarm is köt.
Was ooit eens vergeten om die Xena van mijn achterschijfrem te halen.
Motor met nogal veel koppel. *pling* slot gewoon in 2. :X
Conclusie: Xena is niet zo stevig. En gebruik het slot enkel op je voorwiel ...

• The Executer
  • Laatst online: 06:41

The Executer

Lekker belangrijk!

Afgelopen vrijdag mijn examen AVD verknald. Dik balen natuurlijk, maar de omstandigheden waren ook niet echt lekker. Ik rij in Leeuwarden, en voordat het examen begint, is er nog 40 á 45 minuten vooraf geboekt om nog even in te rijden.

Het begon al met de motor. Ik weet niet wat het met dat ding is, maar hij rijdt 'hoekig'. Je stuurt in, en daarna valt het ding als het ware om. Lastig als je op andere motors hebt gereden, maar niet onoverkomelijk. We waren een eindje op weg toen de instructeur zich bedacht dat hij de losse porto vergeten was. De volgmotor heeft deze ingebouwd zitten, dus loshalen was geen optie. Wij terug naar de rijschool waar hij de porto 'even' oppikte. Nadat ik een poos had staan wachten zie ik hem wegrijden om achter het gebouw langs te gaan. Tis maar een klein pand, dus had hem met enkele tellen aan de andere kant verwacht. Dit bleek niet zo te zijn. Mooi poos staan wachten dus. Uiteindelijk weer vertrokken. Zijn we net op pad, valt het me op dat ik geen instructies meer door krijg. Kijk in de spiegel, zie ik zijn RAW naar rechts aanstaan. Ik sla dus ook maar rechtsaf, en bij de eerste mogelijkheid de motor maar aan de kant gezet. Blijkt dat er vanaf zijn motor geen signaal meer doorkomt. Konden we nogmaals terug naar de rijschool. Nadat hij uiteindelijk een andere motor had was er geen tijd meer om op pad te gaan, en zijn we maar naar het CBR gereden.

Natuurlijk even het standaard BRAVO-A, waarbij ik alleen BRO hoefde te doen. Geen probleem, olie uitgelegd. Stilte van de kant van de examinator, duurt een paar tellen waarna hij zegt: Oh, dat was het? Misschien ook wel een poging mij uit mijn concentratie te halen of zenuwachtig te maken ofzo. Bij het CBR vertrokken, met in gedachten een lekkere rit voor de boeg. Dat bleek tegen te vallen. Voor de kenners, we kwamen van industrieterrein de Hemrik richting Drachtsterplein. Daar zijn ze druk bezig met werkzaamheden, waardoor er voor de kruising borden staan met 30. We zijn linksaf geslagen, waarbij je de Drachtsterbrug oprijdt. Hier staan opnieuw borden met 30. Aangezien je je moet houden aan de maximumsnelheid heb ik netjes tot de stoplichten aan toe 30 gereden. Examinator en instructeur waren er van overtuigd dat het gewoon 50 was, aangezien we een kruising voorbij gereden waren. In principe fout dus. Weg vervolgd richting N381/Goutum. Via een smal weggetje, onderbroken streep, veel bomen langs de kant, met een gangetje van 60 verder getuft. Kreeg via mijn porto te horen dat we daar gewoon 80 mochten. Prima, snelheid wat verhoogt, maar gezien de wegsituatie kon ik op dat moment toch even niet harder als 70 (zou namelijk onverantwoord zijn). Uiteindelijk in het centrum van Leeuwarden nog een fout gemaakt door de instructie niet goed op te volgen. "Zometeen rechts, over de brug weer rechts". Prima, over de brug rechts, en daarna rechtdoor. Door de zon zag ik pas op het laatste moment dat de weg volgde naar links, waar ik per ongeluk rechtdoor ging. Geen probleem, aldus de examinator aan het einde. Weg vervolgd, waarbij ik op een kruising uitkwam waar we links moesten. Daar bleek een vrachtwagen te staan, vlak achter een zebra. Toen ik op wou trekken waren er net voetgangers (waarvan ik zoiets had van: daar kan ik nog voorlangs). Bleek dus niet zo te zijn, en toen stond ik niet zo handig. Mijn inziens geen probleem gezien hoe ik het opgelost heb, maar goed. Vervolgconlusie was dat ik teveel 'hoekig' langs de putten ging. Mijn inziens ging dat lekker vloeiend, en is dat misschien bij 2 van de 200 putten die ik tegengekomen ben het geval geweest.

Ik houdt het er maar op dat de examinator een slechte dag had, en ik te zenuwachtig en pech.

Shit, wat een verhaal...

TL;DR: Ben gezakt, teveel fouten onderweg, niet vlot genoeg, hoekig rond putten.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11-2025
The Executer schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:29:
Afgelopen vrijdag mijn examen AVD verknald. Dik balen natuurlijk, maar de omstandigheden waren ook niet echt lekker. Ik rij in Leeuwarden, en voordat het examen begint, is er nog 40 á 45 minuten vooraf geboekt om nog even in te rijden.

Het begon al met de motor. Ik weet niet wat het met dat ding is, maar hij rijdt 'hoekig'. Je stuurt in, en daarna valt het ding als het ware om. Lastig als je op andere motors hebt gereden, maar niet onoverkomelijk. We waren een eindje op weg toen de instructeur zich bedacht dat hij de losse porto vergeten was. De volgmotor heeft deze ingebouwd zitten, dus loshalen was geen optie. Wij terug naar de rijschool waar hij de porto 'even' oppikte. Nadat ik een poos had staan wachten zie ik hem wegrijden om achter het gebouw langs te gaan. Tis maar een klein pand, dus had hem met enkele tellen aan de andere kant verwacht. Dit bleek niet zo te zijn. Mooi poos staan wachten dus. Uiteindelijk weer vertrokken. Zijn we net op pad, valt het me op dat ik geen instructies meer door krijg. Kijk in de spiegel, zie ik zijn RAW naar rechts aanstaan. Ik sla dus ook maar rechtsaf, en bij de eerste mogelijkheid de motor maar aan de kant gezet. Blijkt dat er vanaf zijn motor geen signaal meer doorkomt. Konden we nogmaals terug naar de rijschool. Nadat hij uiteindelijk een andere motor had was er geen tijd meer om op pad te gaan, en zijn we maar naar het CBR gereden.

Natuurlijk even het standaard BRAVO-A, waarbij ik alleen BRO hoefde te doen. Geen probleem, olie uitgelegd. Stilte van de kant van de examinator, duurt een paar tellen waarna hij zegt: Oh, dat was het? Misschien ook wel een poging mij uit mijn concentratie te halen of zenuwachtig te maken ofzo. Bij het CBR vertrokken, met in gedachten een lekkere rit voor de boeg. Dat bleek tegen te vallen. Voor de kenners, we kwamen van industrieterrein de Hemrik richting Drachtsterplein. Daar zijn ze druk bezig met werkzaamheden, waardoor er voor de kruising borden staan met 30. We zijn linksaf geslagen, waarbij je de Drachtsterbrug oprijdt. Hier staan opnieuw borden met 30. Aangezien je je moet houden aan de maximumsnelheid heb ik netjes tot de stoplichten aan toe 30 gereden. Examinator en instructeur waren er van overtuigd dat het gewoon 50 was, aangezien we een kruising voorbij gereden waren. In principe fout dus. Weg vervolgd richting N381/Goutum. Via een smal weggetje, onderbroken streep, veel bomen langs de kant, met een gangetje van 60 verder getuft. Kreeg via mijn porto te horen dat we daar gewoon 80 mochten. Prima, snelheid wat verhoogt, maar gezien de wegsituatie kon ik op dat moment toch even niet harder als 70 (zou namelijk onverantwoord zijn). Uiteindelijk in het centrum van Leeuwarden nog een fout gemaakt door de instructie niet goed op te volgen. "Zometeen rechts, over de brug weer rechts". Prima, over de brug rechts, en daarna rechtdoor. Door de zon zag ik pas op het laatste moment dat de weg volgde naar links, waar ik per ongeluk rechtdoor ging. Geen probleem, aldus de examinator aan het einde. Weg vervolgd, waarbij ik op een kruising uitkwam waar we links moesten. Daar bleek een vrachtwagen te staan, vlak achter een zebra. Toen ik op wou trekken waren er net voetgangers (waarvan ik zoiets had van: daar kan ik nog voorlangs). Bleek dus niet zo te zijn, en toen stond ik niet zo handig. Mijn inziens geen probleem gezien hoe ik het opgelost heb, maar goed. Vervolgconlusie was dat ik teveel 'hoekig' langs de putten ging. Mijn inziens ging dat lekker vloeiend, en is dat misschien bij 2 van de 200 putten die ik tegengekomen ben het geval geweest.

Ik houdt het er maar op dat de examinator een slechte dag had, en ik te zenuwachtig en pech.

Shit, wat een verhaal...

TL;DR: Ben gezakt, teveel fouten onderweg, niet vlot genoeg, hoekig rond putten.
:(
volgende keer beter. Nu even de tijd nemen om een juiste motor uit te zoeken op de rijschool en gewoon reserveren voor je volgende examen.

Voor putten ben ik nog steeds niet bang, heb het probleem daarvan nog niet ondervonden ( en heb ik de winter gelest en afgereden en nu 5200 km gereden)

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

GBTW schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:44:
[...]

:(
volgende keer beter. Nu even de tijd nemen om een juiste motor uit te zoeken op de rijschool en gewoon reserveren voor je volgende examen.

Voor putten ben ik nog steeds niet bang, heb het probleem daarvan nog niet ondervonden ( en heb ik de winter gelest en afgereden en nu 5200 km gereden)
Ik heb ook geen problemen met putten, maar de examinator wel. Helaas liggen er nogal wat van die dingen, en vaak in het midden van de weg. Weinig keus dus dan er omheen.

• Big Womly

Big Womly

Ach man, zijn we toch met z'n 2tjes ;)
Ik heb onlangs ook een poging ondernomen (als Belg). Manouevres waren niet voldoende, dus ik mocht de baan zelfs niet op.
Wintertje/voorjaartje rijden en volgende zomer nog eens proberen

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• prutsger
Edit: Het begon bij de rijschool niet zo goed: bij de rijschool laat ik bij het opstappen gewoon de motor omdonderen. Vast ook zenuwen, is mij nog geen 1x overkomen. Instructeur was er niet echt happy mee :)

Nou d'r moet toch iemand goed nieuws brengen, dus bij deze. Ik heb zojuist mijn AVB gehaald. Ik woon in Apeldoorn en het examen was in Arnhem. Hele rit er naartoe was al een hele les en een prachtige omgeving. Vlak voor Arnhem nog even een P opgezocht en wat oefeningetjes herhaald. Ging wel goed maar kon beter.

Het examen zelf viel op zich wel mee, alleen de vertraginsoefening moest even over. Terwijl ik het poortje al naderde bedacht ik ineens 'oh ja wat moet ik ook alweer doen' :'( Zal wel van de zenuwen zijn. Tweede keer ging wel goed.

De rit terug was echt prachtig. Eerst over de Posbank met prachtige bochten. Een veel langere route dan de heenweg via Velp, Ellecom, Dieren, Eerbeek, Beekbergen. Veel 80km wegen en wat inhaalmanoeuvres kunnen oefenen. Terug bij de rijschool zag ik dat ik zo'n 2,5 a 3 uur op de motor heb gezeten. Dat had mijn kont ook al door :D

[ Voor 10% gewijzigd door prutsger op 22-10-2012 17:38 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)

Het begon al met de motor. Ik weet niet wat het met dat ding is, maar hij rijdt 'hoekig'. Je stuurt in, en daarna valt het ding als het ware om. Lastig als je op andere motors hebt gereden, maar niet onoverkomelijk
zat er wel lucht in je voorband :X heb ook eens met een lekke voorband gelest. toen maakte ik ook dit soort rare bochten

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:55

Bommes

Capo del formaggio

Vaak is een gebrek aan lucht niet het probleem, maar een "bijzonder verrichtingen" fiets des te meer.
Zo een hok met van die vierkante banden die helemaal kapot geremd en opgetrokken is.

Laatste les had ik ineens weer die "andere" fiets (mijn rijschool heeft twee 600+ cc fietsen).
Koppeling van het ding is echt een heel eind heen, bandjes gaat nog wel maar ketting is ook zo los dat het maar een vervelend ding is om op te rijden.
Flink invoegen de snelweg op resulteert in een slippende koppeling, en in de woonwijken bokt en schokt het als een dolle door de te slappe ketting.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Een hartig woordje met je instructeur voeren dan. Het is niet de bedoeling om op afgetrapte fietsen te rijden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:27

_Apache_

For life.

Precies. Heb ook met slecht materiaal gestaan. Had zelf geen vertrouwen in de luchtdruk v/d banden, ben afgeslagen naar een pomp en eea uitgelegd. Zat nog maar 1,3b in de voorband :'). Was er zelf redelijk pissig om, was destijd student en die 40eu p/u waren me toch wel duur. De les is langer door gegaan als goedmaker.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach dat heb ik ook gehad, en dat nog bij een grotere rijschool, probleem was dat ik al 3 jaar 'ervaring' had en ze mij niks wijs konden maken. Nadat ik bij een oefening al dermate door de koppeling heen ging heb ik nooit meer die oude fietsen gehad en altijd net de betere. :+

Alleen met het examen had ik 1 van de wegmotoren, een Yamaha die nog niet terug was geweest voor de versnellingbak, flink moeten rammen, maar toch goed gegaan! _O_

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik had het tegenovergestelde: ik kreeg een gloenieuw Honda NTV (2pitter) ipv de 4cylinder waar ik altijd op gereden had (CB1). Dat ding bokte bij lage snelheden/toeren dat het een lieve lust was. Rotding! Vooral als je er examen op moet doen. Niet goed voor je zelfvertrouwen...

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik had bij mijn eerste examen dat ie bij het "even vlot optrekken voor die auto", tijdens het wegrijden vanaf het parkeerterrein bij het CBR, uit de versnelling schoot. Dat gebeurde voor me de eerste keer, waarschijnlijk omdat ik de pas de eerste keer zo vlot met die motor wilde optrekken. Best lullig als je vlot wil optrekken, en dan midden op de rijbaan weer stil valt. 8)7 Het hoofd wel redelijk koel gehouden, weer in de versnelling getrapt, voet op de pook gehouden en doorgetrokken, maar ik baalde wel. Ik hoorde mijn instructeur ook vloeken op de achtergrond. :P

Nou ja, dat was uiteindelijk niet de reden waarom ik was gezakt; ik reed gewoon als een dweil, en té voorzichtig omdat ik daar wat minder bekend was.

De 2e keer mocht ik zo ongeveer door mijn achtertuin rijden, en kreeg ik na nog geen 10 minuten te horen dat 80 wel erg langzaam was, en dat ze me wel weer zouden ontmoeten bij het CBR. Met andere woorden: gas erop en wegwezen. Ik dacht altijd dat dat van die sterke verhalen waren, zo van "ach, ik reed even een klein rondje. Toen zag die instructeur dat het wel goed zat en ik kreeg mijn papiertje." Maar dat kan blijkbaar dus echt. :+

Moraal van het verhaal: De 2e keer gaat vast beter. Gewoon nog even wat zelfvertrouwen opdoen, en nog wat kilometers maken.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

mphilipp schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:47:
Een hartig woordje met je instructeur voeren dan. Het is niet de bedoeling om op afgetrapte fietsen te rijden.
Normaal is het wel redelijk op orde, afgezien van die vierkante bandjes, maar dat is volgens mij vrij standaard bij fietsen die hele dagen bijna alleen maar remproefjes mogen doen.
Het is op dit moment gewoon een mega drukke tijd voor motor rijscholen (verandering regeltjes jonge bestuurders).
De school waar ik les heeft 1 vaste instructeur en een weekend parttimer, ze hebben 4 motoren (twee 25kw dingen en twee 600cc fietsen).
Die man werkt zich nu een slag in de rondte, en gaf zelf al aan dat de ketting wat los lag (we hadden ff het BRAVOA momentje dus de ketting kwam voorbij).

Ik heb daar wel begrip voor in zo een situatie, ik kan er goed mee rijden, ben niet anders gewent van al die gare MT en MBtjes van vroegah.. :P
Maar de volgend les mag hij het wel gefixed hebben... >:)
Maar die koppeling mag wel ff opgelost worden wat mij betreft (waarschijnlijk eens goed afstellen).

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Daffie
Toen ik nog leste, niet heel lang geleden overigens, had mijn instructeur het ook mega druk. Eerst waren er twee, maar een is eruit gegooid, waardoor de ander (tevens eigenaar van de rijschool) in zijn eentje was. Gewoon, 7 dagen per week van 08.00 tot 23.00 werken. Daar heb ik op zich best respect voor, hoewel de beste man er natuurlijk flink op verdient zo.

En ook bij hem is het onderhoud daardoor wat achterstallig. Nu heeft hij blijkbaar sinds kort een extra instructeur gevonden die hem assisteert, dat scheelt ;)

Waar ik alleen minder respect voor had was dat hij zegmaar alle lessen aan elkaar plakte, dus een duo van 08.00 tot 10.00, de volgende van 10.00 tot 12.00, dan van 12.00 tot 14.00, zo ongeveer tot het avondeten, en dan weer van 19.00 tot 21.00 en van 21.00 tot 23.00. Maar daartussen wilde hij ook wel eens even roken, WC gebruiken, eten, enz. Nou is dat natuurlijk logisch, maar het wordt wel betaald door de leerling!! Ik heb zo uit mijn hoofd 20 lessen gehad, en ik heb gemiddeld per les 10 minuten niks gedaan. 10x20 = 200 = 3 uur, 20 min, á € 37.50 per uur = € 120,- wat ik hem heb betaald aan pissen roken en eten. En dan te bedenken dat hij vrijwel altijd lest met 2 leerlingen, is al € 240,- 'pauzegeld', en soms lest ie zelfs met 3 man. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Daffie op 22-10-2012 22:00 ]

• DECOY88
(overleden)
Daffie schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:58:
Toen ik nog leste, niet heel lang geleden overigens, had mijn instructeur het ook mega druk. Eerst waren er twee, maar een is eruit gegooid, waardoor de ander (tevens eigenaar van de rijschool) in zijn eentje was. Gewoon, 7 dagen per week van 08.00 tot 23.00 werken. Daar heb ik op zich best respect voor, hoewel de beste man er natuurlijk flink op verdient zo.

En ook bij hem is het onderhoud daardoor wat achterstallig. Nu heeft hij blijkbaar sinds kort een extra instructeur gevonden die hem assisteert, dat scheelt ;)

Waar ik alleen minder respect voor had was dat hij zegmaar alle lessen aan elkaar plakte, dus een duo van 08.00 tot 10.00, de volgende van 10.00 tot 12.00, dan van 12.00 tot 14.00, zo ongeveer tot het avondeten, en dan weer van 19.00 tot 21.00 en van 21.00 tot 23.00. Maar daartussen wilde hij ook wel eens even roken, WC gebruiken, eten, enz. Nou is dat natuurlijk logisch, maar het wordt wel betaald door de leerling!! Ik heb zo uit mijn hoofd 20 lessen gehad, en ik heb gemiddeld per les 10 minuten niks gedaan. 10x20 = 200 = 3 uur, 20 min, á € 37.50 per uur = € 120,- wat ik hem heb betaald aan pissen roken en eten. En dan te bedenken dat hij vrijwel altijd lest met 2 leerlingen, is al € 240,- 'pauzegeld', en soms lest ie zelfs met 3 man. 8)7
voordeel van avb bij de rijschool achter. dan kon je alvast rondjes rijden voor hij kwam kijken of alles goed ging.

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Lekkere school, 3 man is meer dan toegestaan...

• Daffie
Postman81 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:37:
Yup, I know. And he knows :P.
Was ook zeer uitzonderlijk hoor, het is niet zo dat ze structureel 3 mensen inboeken voor dezelfde les :P

Hoewel ik ook een keer heb meegemaakt dat ik mijn vriendin ging afzetten voor een les, ik had toen geen les. Mijn vriendin had dus les met een andere leerling. De vrouw van de instructeur/rijschool eigenaar zei toen 'moet je niet eens je kleren aan gaan doen?', dus ik zeg nee want ik doe niet mee. Daarna kwam de instructeur binnen en toen zei ik enigszins cynisch 'tenzij ik gewoon kan aanschuiven natuurlijk...'.
En ja hoor.

Instructeur vond het natuurlijk niet erg. Dat was de een-na-laatste les voor mijn examen, dus ik kon eigenlijk al zelfstandig rijden, naar mij had hij dus geen omkijken. Maargoed, hij beurt dan wel even 3x €75 voor 2 uurtjes rondknorren, in plaats van 2x :X

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Daffie schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:58:
Gewoon, 7 dagen per week van 08.00 tot 23.00 werken. Daar heb ik op zich best respect voor, hoewel de beste man er natuurlijk flink op verdient zo.
Ik geloof dat dat verdienen best tegen kan vallen. Anders werk je niet van 8 tot 11.
Je betaalt veel voor een les, maar er blijft niet heel erg veel over na aftrek van alle kosten. Als je een paar man voor je kan laten rijden, verdien je een grijpstuiver meer zonder veel extra kosten (als ze hun eigen spullen hebben) maar een vetpot is zo'n rijschool niet.

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
Jammer voor de mensen die ietwat andere ervaringen hebben, maar het kan ook anders:

Mijn AVB + AVD waren helemaal toppie. Rijschool, motoren, instructeur/instructrice ook nooit problemen mee gehad.

School had een 4 tal BMW F650 GS fietsen die alle 4 tot in de nopjes werden verzorgd. Sterker nog, in de tijd dat ik daar heb gelest hebben ze 2 fietsen de deur uit gedaan en 2 nieuwere modellen ervoor terug gekocht.
Instructeur/Instructrice beiden ook race instructeurs op Zandvoort dus aan kennis een feefdback heb ik nooit te weinig gehad. Beiden zeer geduldig en begripvol en zeer bekwaam in hun vak.
De enige keer dat ik ze betrapt heb op het lessen met 3 personen was dat de instructrice ziek was en instructeur haar lessers probeerde over te nemen maar dit was enkel en alleen bij de AVB oefeningen. AVD hebben ze nooit 3 lessers mee. Porto's hebben het altijd gedaan.

AVB moest in Alkmaar, dat werd uiteindelijk een geniaal mooi rit, volledig binnendoor vanaf Grootebroek, langs Hoorn, Avenhoorn, dijkje mee naar Ursum, vanaf daar dijk naar HHW en vanaf daar direct naar Alkmaar. Veel bochten werk, hele gave route. Max 10km op een 80 weg, de rest allemaal polder/dijk werk.

AVD heb ik in Hoorn, NH gedaan. Ik heb ongeveer 15 minuten binnenstad gereden waarna we bij Park Schouwburg de dijk op gingen richting Purmerend, ik heb vanaf dat moment de volgauto ook niet meer gezien tot aan het CBR gebouw. 0 opmerkingen van de examinator, alleen een hand en de felicitaties.

• Daffie
mphilipp schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 00:41:
[...]

Ik geloof dat dat verdienen best tegen kan vallen. Anders werk je niet van 8 tot 11.
Je betaalt veel voor een les, maar er blijft niet heel erg veel over na aftrek van alle kosten. Als je een paar man voor je kan laten rijden, verdien je een grijpstuiver meer zonder veel extra kosten (als ze hun eigen spullen hebben) maar een vetpot is zo'n rijschool niet.
Ben ik op zich met je eens, maar het is niet alleen een motorrijschool. Het is (ik geloof zelfs primair) een autorijschool (8 auto's en dus 8 instructeurs), daarnaast ook een Mercedes Vito met dubbel asser aanhanger voor E achter B, en dan dus nog 5 of 6 motoren. Toen ik daar net begon was het in motorles land nog niet zo heel druk, komt mede omdat er toen nog 2 motor instructeurs waren en er gewoon minder motor leerlingen waren.

Maar nu hij het de afgelopen tijd in zijn uppie heeft moeten doen én de drukte sterk is toegenomen door de nieuwe regeling die op de stoep staat, heeft hij zijn handen wel vol. Dus hij verdient wel degelijk *meer* dan in de gemiddelde situatie een half jaartje geleden. Natuurlijk, de motoren slijten ook harder omdat er meer mee wordt gereden, maar dat staat geloof ik niet 1:1 met wat hij verdient met lessen.

EDIT: Wat anders, ik had het er laatst over dat ik de motor binnenkort naar Huybers ga brengen, dat is nu definitief :P. Ik had hem gister in de namiddag (warm weer!) eens flink op zijn staart getrapt, en toen ik thuis kwam en 'm uit zette begon hij te piepen/fluiten, naast het standaard ge-tik wat je hoort als hij afkoelt. Misschien ergens een slangetje waar iets uit ontsnapt?

[ Voor 12% gewijzigd door Daffie op 23-10-2012 08:47 ]

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
Wat denken jullie van de http://www.kawasaki.nl/Ninja300 ? Ik kan hem dit jaar nog bestellen zonder dat ik er een proefrit mee heb gereden, maar ik krijg het nog wel in 2012 geleverd (wat fiscale voordelen oplevert). Hebben mensen ervaring met een motor kopen zonder er een proefrit mee gemaakt te hebben?

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Er zijn een aantal motors bij hun waar wel iets aan mankeert: Gare versnellingsbak (2 motors), vierkante banden, 2 motors welke veel te snel te warm worden, 'hoekig' rijden, slappe kettingen, weinig remvloeistof (luchtbel halverwege, hoeft niet perse weinig vloeistof te betekenen), remspeling aan de hoge kant, achterremmen die je ver door moet trappen.
DECOY88 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:29:
[...]

zat er wel lucht in je voorband :X heb ook eens met een lekke voorband gelest. toen maakte ik ook dit soort rare bochten
Lucht leek zo op het oog geen probleem, geen overdreven platte band ofzo. Geen mogelijkheid gehad bandenspanning te meten...
Bommes schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:43:
Vaak is een gebrek aan lucht niet het probleem, maar een "bijzonder verrichtingen" fiets des te meer.
Zo een hok met van die vierkante banden die helemaal kapot geremd en opgetrokken is.
Dit dus. Ze hebben 20 motors, welke allemaal voor zowel AVB als AVD gebruikt worden. Zijn dus allemaal 'afgerachte' bakken. Ze hebben al aangegeven volgend jaar nieuwe motors aan te schaffen, maar jah, daar heb ik nu weinig aan.
Postman81 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:37:
Doel je dan op AVB of AVD? AVB werd soms met 6 man gegeven op 1 instructeur. AVD gaat max 2 man. 9 van de 10 keer gaan ze op de motor er achter aan, heel af en toe eens met de auto.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Omniferious schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:59:
Wat denken jullie van de http://www.kawasaki.nl/Ninja300 ? Ik kan hem dit jaar nog bestellen zonder dat ik er een proefrit mee heb gereden, maar ik krijg het nog wel in 2012 geleverd (wat fiscale voordelen oplevert). Hebben mensen ervaring met een motor kopen zonder er een proefrit mee gemaakt te hebben?
Heb je er wel op kunnen zitten? Dat zou ik op z'n minst willen doen. Toch zou ik het afraden, puur uit motorrijdend oogpunt. Je komt pas na 30 minuten rijden er achter of je echt lekker zit of niet. Pijn in je knieen is echt niet fijn tijdens het rijden (hoewel je er bij sommige moteren niet onderuit komt). Zonde als je om zo'n reden je motor weer gaat verkopen.

Mijn ervaring met mijn rijschool is ook alleen maar positief. Nu was het ook wel puur een A-instructeur en dat scheelt wel. Hij rijdt er altijd door weer en wind zelf achter aan ( terwijl er helaas genoeg instructeurs zijn die er in een auto achteraan kachelen). Motoren netjes bijgehouden, goed begrip van de beperkingen van sommige mensen maar ook niet te beroerd om iemand even een schop onder de kont te geven als het nodig is. Daarnaast ook erg veel plezier in z'n werk, wat het voor mij ook alleen maar leuker maakte. En het voorrijden op de parkeerplaats was ook altijd mooi. Kijken hoe ver je mee durfde te gaan zonder dat je over de limiet ging, maar dat het wel duidelijk was dat je de limiet verder ligt dan je denkt. Ik heb elk uur met erg veel plezier gelest.

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-01 16:08

S1W

* S1W is ook begonnen met lessen, nu 8 lessen gehad voor AVB, gelukkig theorie al binnen :)

Ik vind het nog best wel lastig soms, vooral de uitwijk oefening, rest gaat best redelijk. Hoeveel lessen hebben jullie gemiddeld gehad voordat je aan het AVB examen begon?

En hopelijk voor de zomer het rijbewijs, en dan echt midlife rijden op HD natuurlijk jonguh!

[ Voor 60% gewijzigd door S1W op 23-10-2012 10:13 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

S1W schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:11:
* S1W is ook begonnen met lessen, nu 8 lessen gehad voor AVB, gelukkig theorie al binnen :)

Ik vind het nog best wel lastig soms, vooral de uitwijk oefening, rest gaat best redelijk. Hoeveel lessen hebben jullie gemiddeld gehad voordat je aan het AVB examen begon?
Die uitwijk oefening is een lastige omdat dit een oefening is waarbij je bewust en "extreem" moet countersteeren. (iets wat je onbewust in iedere bocht boven de 10km/u doet)

Ik stelde me altijd voor dat ik me "liet vallen" in de knik die ik maakte tussen m'n voorvork en de rest van de motor.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Executer schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:59:
[...]

Dit dus. Ze hebben 20 motors, welke allemaal voor zowel AVB als AVD gebruikt worden. Zijn dus allemaal 'afgerachte' bakken. Ze hebben al aangegeven volgend jaar nieuwe motors aan te schaffen, maar jah, daar heb ik nu weinig aan.
Dit lijkt me een erg grote no-no en reden om andere rijschool te kiezen.

AVB ragt motoren af, zowel de verrichtingen als de totaal nieuwe bestuurders. Je wilt dan oude gooi & smijtdingen die vooral enorm vergevingsgezind zijn voor misbruik. AVD is ook niet bepaald motorvriendelijk, maar je zit niet structureel noodstops te maken en het fatsoenlijk op snelheid kunnen rijden is een stuk relevanter.

Als een rijschool het geld niet heeft voor twee aparte pools met motoren zouden ze tenminste de nieuwste enkel en alleen voor AVD kunnen houden en alleen de oudere voor AVB. Als een rijschool 20 motoren heeft moet dat haalbaar zijn.

Ik heb gelest bij Versnel in Diemen. Hij deed (2 jaar terug iig) het met aanzienlijk minder dan 20 motoren op die manier - AVB ging met oude Kawa ER-5jes, AVD met CB500 en toen net nieuwe ER6-N. Daar werd alleen van afgeweken als een erg klein meisje niet eens op de verlaagde CB500 paste, dan deed ze AVD op een extreem verlaagde ER-5. In totaal had Adil hooguit 10 motoren, dus als hij het kon moet een school met 2x zoveel het makkelijk kunnen.

Kortom, baggerschool als ze dat niet doen...

Oslik blyat! Oslik!

• Daffie
De motoren waar ik op leste waren ook redelijk slecht. Ik heb een keer tijdens een AVD les de koppelingskabel kapot kunnen trekken, ding was dus al bijna rot. Konden we bijna een kwartier wachten op iemand met een trailer.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

AVB motoren waren bij ons CB500'tjes, ja, redelijk gebruikt, maar niet afgetrapt o.i.d. (het werkte wel allemaal, de ene reed iets fijner als de ander). AVD ging op een Honda CBF600

Vaak bu'j te bang!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Bij ons worden ook CB500´s gebruikt. Kilometerstanden zitten allemaal zo rond de 130K. Zit 1 motor tussen met 91K, en deze rijd aanmerkelijk beter. Behoorlijke kilometerstanden voor motors, vooral als ze ook nog voor AVB gebruikt worden natuurlijk, waarbij je tegen dit soort dingen aan gaat lopen.

Aangezien ik mijn AVB al gehaald heb, en mijn volgende AVD examen al gepland heb staan, maak ik het hier af, maar tis wel de laatste keer voor mij.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

S1W schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:11:

En hopelijk voor de zomer het rijbewijs, en dan echt midlife rijden op HD natuurlijk jonguh!
8uur voor avb + uurtje voor examen, geslaagd en maar 1 oefening over moeten doen. 8)

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Die ninja 300 ziet er leuk uit, is een paraleltwin, dus zou een leuke machine kunnen zijn.
Maar maximaal koppel bij 10 000rpm bij een twin? Zonder dat ik de koppelkromme heb gezien zou ik deze motor zonder te rijden, never nooit niet overwegen als eerste machine.

http://hellforleathermaga...0lbft-abs-slipper-clutch/
zoals verwacht gebeurt er weinig in de lager regionen, jammer.

Het zou een leuk machientje kunnen zijn met net wat meer vermogen(ik ben niet geïnteresseerd :+ in het nieuwe rijbewijs ;) )
Als ie net zoveel koppel als een cb1 400cc (uit 1989!) zou hebben 40Nm, waarbij het koppel vanaf het begin er in komt en meer dan 10kilo lichter was geweest, maar dat is ie dus niet. Bummer. Sterker nog 174kg vind ik best zwaar....
Wel een groot voordeel tov cb1 en dat is een 17L tank.

Ik rij nu op een hyosung gt650 en zal daar niet zo snel afstand van doen, en hierdoor vind ik het jammer dat er tegenover die ninja300 geen gt250 (r of s) staat. Die zou je dan ook kunnen overwegen

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Je hebt het nu over een CB1... maar daar begint de pret ook pas bij 10.000RPM. Dat apparaat denkt soms dat het een twee-takt is.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maximaal koppel bovenin is toch juist ideaal voor een eerste machine? Zo kan de machine je tenminste nooit verrassen.

Dat vind ik juist zo fijn aan de Hornet en motoren met vergelijkbare karakteristieken. Tot 6000 rpm rijdt het gewoon leuk, maar relaxt. Daarboven kun je prima scheuren zonder dat de machine je verrast.

Verder heb ik geen idee hoe een 250 of 300 rijdt; zelf geen ervaring mee.

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-10-2012 13:33 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:30:
Je hebt het nu over een CB1... maar daar begint de pret ook pas bij 10.000RPM. Dat apparaat denkt soms dat het een twee-takt is.
Idd, ik heb de tegenhanger van Suzuki, de GSX400X. Dat ding begint pas fatsoenlijk te acceleren boven de 10.000 toeren :P En het is nou ook weer niet zo dat het 'gigantische' koppel er in 1x in klapt, dat is met zo'n Ninja 300 niet veel anders denk ik :P
Nee, ik hoop stiekem dat de Japanners ooit nog eens met een 400cc 4-cilinder SS komen, zoals eind jaren '80, maar dan naar moderne maatstaven, dus met rond de 80 pk ofzo. Dan verkoop ik mijn GSX-R600 en komt er zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 23-10-2012 14:19 ]

Vaak bu'j te bang!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

dion_b schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:35:
[...]

Dit lijkt me een erg grote no-no en reden om andere rijschool te kiezen.

AVB ragt motoren af, zowel de verrichtingen als de totaal nieuwe bestuurders. Je wilt dan oude gooi & smijtdingen die vooral enorm vergevingsgezind zijn voor misbruik. AVD is ook niet bepaald motorvriendelijk, maar je zit niet structureel noodstops te maken en het fatsoenlijk op snelheid kunnen rijden is een stuk relevanter.

Als een rijschool het geld niet heeft voor twee aparte pools met motoren zouden ze tenminste de nieuwste enkel en alleen voor AVD kunnen houden en alleen de oudere voor AVB. Als een rijschool 20 motoren heeft moet dat haalbaar zijn.

Ik heb gelest bij Versnel in Diemen. Hij deed (2 jaar terug iig) het met aanzienlijk minder dan 20 motoren op die manier - AVB ging met oude Kawa ER-5jes, AVD met CB500 en toen net nieuwe ER6-N. Daar werd alleen van afgeweken als een erg klein meisje niet eens op de verlaagde CB500 paste, dan deed ze AVD op een extreem verlaagde ER-5. In totaal had Adil hooguit 10 motoren, dus als hij het kon moet een school met 2x zoveel het makkelijk kunnen.

Kortom, baggerschool als ze dat niet doen...
Mwa, ik heb ook gewoon op dezelfde motor AVB en AVD gedaan, moet helemaal geen probleem zijn wanneer ze goed onderhouden worden.
* Phyxion is er ook nog steeds :+

Shit, wat een verhaal...

Toevallig ben ik bekend op dat stuk (het is een wonder om een mede-fries hier op GoT tegen te komen :+), maar het is dan zeker niet helemaal 30 hoor, al vrij snel heb je einde 30. Waar je overigens een kruising tegenkomt op dat stuk weet ik niet, vanaf het stuk dat je er op rijdt (vanaf drachtsterplein) tot dat je van de brug afrijdt (afslach goutum) heb je geen kruisingen :+ De borden einde 30 staan overigens bij de versmalling van twee banen naar één.

Je mag daar overigens ook 80 (als ik het juist heb waar je op doelt, je omschrijving is niet erg helder), dat wordt overigens waarschijnlijk wel 60 in de toekomst. 80 is zeker te doen op de motor daar, maar als je er nog niet eerder langs gereden bent kan ik het mij goed voorstellen dat je denkt dat het 60 is en later maar 70 aanhoudt.

Ik kan je overigens aanraden om tijdens AVD iets harder te rijden dan toegestaan (5-10 km, afhankelijk van de toegestane snelheid).

Succes met je her, lukt je vast wel :)

[ Voor 63% gewijzigd door Phyxion op 23-10-2012 14:38 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• DECOY88
(overleden)
lezen is een vak 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door DECOY88 op 23-10-2012 19:05 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03

Exigence

dnkroz

Phyxion schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:19:
[...]

Toevallig ben ik bekend op dat stuk (het is een wonder om een mede-fries hier op GoT tegen te komen :+)
Hier nog één :w

Ook uit Leeuwarden 8)

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

There goes the neighbourhood... :+

• HammerT
Maar je schrijft dat je je tijdens het examen aan de max snelheid en verkeersregels moet houden. Ik kan me dat helemaal niet herinneren, het gaat er om dat je veilig door het verkeer beweegt, voordat ik begon zei de instructeur dat ik de voordelen van een motor moest benutten ;)

Niet dat je de regels aan je laars moet lappen, maar ik denk dat het wel een pre is dat je lekker door rijdt.

[ Voor 16% gewijzigd door HammerT op 23-10-2012 19:15 ]

• DECOY88
(overleden)
HammerT schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:14:
Maar je schrijft dat je je tijdens het examen aan de max snelheid en verkeersregels moet houden. Ik kan me dat helemaal niet herinneren, het gaat er om dat je veilig door het verkeer beweegt, voordat ik begon zei de instructeur dat ik de voordelen van een motor moest benutten ;)

Niet dat je de regels aan je laars moet lappen, maar ik denk dat het wel een pre is dat je lekker door rijdt.
90 over een 60 weg door een bochtje. niks over gehoord.

• Daffie
Heb je een keer van 01:00 tot 03:00 les, over de snelweg heen vlammen met 190! BAM!?
Tsja, moet de voordelen benutten, en er was niemand :+

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, mss ff, maar als jij continu 90 rijdt waar je 60 mag of 150 waar je 120 mag, haal je het echt niet.
Vlot doorrijden is niet continu te hard rijden

Vaak bu'j te bang!

• Twhomp
  • Laatst online: 05-01 19:02

Twhomp

Stayin' Alive

HammerT schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:14:
Mijn instructeur zei altijd: Vmax + 10%

En dat veiligheid belangrijker is dan snelheidsregels.

Nou, gelukkig maar, want bij mijn examen had ik het volgende:

Rood verkeerslicht bij een tweebanige oprit naar de snelweg, die van 2 banen naar 1 ging (dus 2 banen -> 1 baan -> invoegen snelweg). Ik ga links van een Audi staan. Dus Audi en ik staan naast elkaar vooraan bij het verkeerslicht. Groen. Dus ik geef gas en wil ruimte maken tussen de Audi en mij. Audi geeft gas en rijdt het gat dicht. WTF? Ik moet naar rechts. Dus ik geef meer gas. Audi ook: meneertje wil racen met een motor 8)7
En aangezien remmen of gas los tijdens een inhaalpoging en achter de Audi naar rechts gaan automatisch zakken betekent (als je begint met inhalen, moet je inhalen) heb ik maar flink het gas opengetrokken en die Audi het snot voor ogen gereden (uiteraard, motor vs auto 7(8)7).
Lekker, op je examen, vol gas weg moeten scheuren bij een stoplicht en met 130 invoegen @ snelweg. Ik heb toen een tijdje moeten wachten totdat de examinator weer in het zicht was :+

Wel compliment over gekregen van de examinator. Malloot op de weg? Gas er op en wegwezen! :Y

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Drop a gear and disappear!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Mafketel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:22:
Die ninja 300 ziet er leuk uit, is een paraleltwin, dus zou een leuke machine kunnen zijn.
Maar maximaal koppel bij 10 000rpm bij een twin? Zonder dat ik de koppelkromme heb gezien zou ik deze motor zonder te rijden, never nooit niet overwegen als eerste machine.

http://hellforleathermaga...0lbft-abs-slipper-clutch/
zoals verwacht gebeurt er weinig in de lager regionen, jammer.

Het zou een leuk machientje kunnen zijn met net wat meer vermogen(ik ben niet geïnteresseerd :+ in het nieuwe rijbewijs ;) )
Als ie net zoveel koppel als een cb1 400cc (uit 1989!) zou hebben 40Nm, waarbij het koppel vanaf het begin er in komt en meer dan 10kilo lichter was geweest, maar dat is ie dus niet. Bummer. Sterker nog 174kg vind ik best zwaar....
Wel een groot voordeel tov cb1 en dat is een 17L tank.

Ik rij nu op een hyosung gt650 en zal daar niet zo snel afstand van doen, en hierdoor vind ik het jammer dat er tegenover die ninja300 geen gt250 (r of s) staat. Die zou je dan ook kunnen overwegen
hehe een slipper clutch op een 300cc machine :P

Whats next... een quickshifter?

Staat wel stoer natuurlijk, en als het niet/weinig duurder is dan een reguliere, waarom niet!

Ik heb op m'n CBR1000RR niet eens een slipper clutch :X

• Big Womly

Big Womly

Twhomp schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:26:
Mijn instructeur zei altijd: Vmax + 10%
Jouw instructeur kan zeggen wat hij wil. Veiligheid mag dan prioriteit hebben, maar ik heb echt geen zin om honderden euro's te gaan betalen voor die veiligheid. 130 waar je 120 mag is de limiet waar je niet beboet zal worden (in België toch). 3km/u afwijking van de naald + >100km/u => 6% correctie. Het meeste verkeer zit dus tussen de 120 en 130. Die snelheid is dus al redelijk veilig en het kost je niets.

Trouwens, als je echt veilig wil rijden, zorg er dan voor dat je gezien wordt. Te hoge snelheden zorgt juist voor het tegendeel.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

When in doubt, throttle out!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Big Womly schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:45:
[...]

..........

Trouwens, als je echt veilig wil rijden, zorg er dan voor dat je gezien wordt. Te hoge snelheden zorgt juist voor het tegendeel.
hehe rij jij ook met zon fluor gele jas en/of helm? 8)7

nehh, gewoon goed gas geven, hoef je enkel voor je te kijken.... stuk veiliger 8)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twhomp schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:46:
[...]

When in doubt, throttle out!
Meh, vanavond nog een BMW die wilde racen vrolijk mij met 120km/u laten voorbijscheuren - regelrecht de trajectcontrole A10 West in. Paar km verderop begon de file en ben ik'm weer even vrolijk voorbijgereden. Moet zeggen dat ik wel erg de ouwe lul aan het uithangen was, heb ook een Megane coupe die wilde racen voorgelaten :z

Oslik blyat! Oslik!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DECOY88 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:19:
[...]

90 over een 60 weg door een bochtje. niks over gehoord.
ik hoorde tijdens lessen in mijn oortje juist elke keer commentaar dat ik gezakt zou zijn omdat ik te snel reed..

Nu ben ik bezig met een cursus om IAM certificaat te verkrijgen, en daar is de regel dat je je aan alle snelheid bordjes moet houden maar bij bordje national limit (aka einde geboden) er niet meer zo op snelheid geled word.
Ik moet zeggen dat dat een verdomd lastige regel is, en je vaak langzamer moet rijden dan rest van het verkeer..

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:00:
[...]

Meh, vanavond nog een BMW die wilde racen vrolijk mij met 120km/u laten voorbijscheuren - regelrecht de trajectcontrole A10 West in. Paar km verderop begon de file en ben ik'm weer even vrolijk voorbijgereden. Moet zeggen dat ik wel erg de ouwe lul aan het uithangen was, heb ook een Megane coupe die wilde racen voorgelaten :z
Racen?

jij rijd toch op een bankstel? waarom zouden ze dan uberhaupt willen "racen"?

Alhoewel, in de motor wereld is 0-120 in 5 seconden tergend sloom, voor een auto is dat nog altijd wel sportief te noemen denk ik.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 22:26
Vanochtend op de radio (538) dat de motorAPK een meerderheid in de door ons zo geliefde EU heeft? Op de grote nieuwssites heb ik dit bericht nog niet zo snel gevonden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Daffie
Ik heb vreemd genoeg nog niemand gezien die wil racen.

Ohja, wel, een meneertje in een Polo. Weet niet of hij nou blauw of paars was, hij had van allebei wel een beetje. Met een vleugje buum buum in de hoedenplank, snufje ledje-hier-xenonnetje-daar, hapje booskijkers en verlagingssets en natuurlijk een brok herrie omdat hij ge-hobby'd heeft met de uitlaat.

Het was hier, de N65 uit Tilburg richting Vught. Het was tegen 23.00, niemand op de weg, dus ik ga netjes op de rechterbaan staan. Uiteraard stoplichten wel op rood :S. Al gauw komt die Polo naast me staan en gaat een beetje zitten revven. Zijn bijrijder draait het raampje open, kijkt mij aan, roept "HE?!", dus ik kijk hem aan, en hij seint 'racen?'. Dus ik knik.

Stoplicht werd groen, eerst op m'n dooie gemak in z'n 1 optrekken, toen ik halverwege het kruispunt was was hij het kruispunt al voorbij, toen maar eens doorgeschakeld naar 2 en doorgetrokken tot 100-110'ish. En ik vloog meneertje voorbij. Ik ken die weg daar goed, tussen elke twee stoplichten zitten gemiddeld 2-3 flitspalen, echt niet gezond. Dus ik laat hem al gauw weer zakken naar 85 op de teller en schakel door naar 5. Enkele seconden later komt hij me met een rotgang voorbij, werdt meneertje hier geflitst.
Hihi ^^

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het blijft grappig dat er zoveel automobilisten zijn die denken van me te kunnen winnen. Mijn motor heeft zo'n 180 krukas pk's bij nog geen 200kg dus het verschil in acceleratie is zo gigantisch groot dat ze over het algemeen volledig uit het zicht verdwijnen. Ach ja, moet toch altijd even laten zien wie baas is 8)

• Big Womly

Big Womly

ocdaan schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:47:
[...]

nehh, gewoon goed gas geven, hoef je enkel voor je te kijken.... stuk veiliger 8)
Er zijn ook andere manieren om op te vallen

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

ocdaan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:02:
Ach ja, moet toch altijd even laten zien wie baas is 8)
Bleef me er ook telkens over verbazen.

Ik legde het wel eens zo uit: ik had een Alfa Romeo, leuk sportief bakje. En ik had een motor. Ook een leuk ding.

Beiden hadden dezelfd hoeveelheid paardenkrachtjes in het blok. Maar de motor wist die ook via de achterband allemaal op de weg te krijgen. De auto niet. Motor woog 200+ kilo. De auto woog 1200+ kilo.

Dus handling daargelaten: de motor was meer dan 6x zo snel.

Dat is natuurlijk heel makkelijk gerekend (heeeeeeel makkelijk :+), maar het illustreerde altijd wel waarom je, zeker op een recht stuk, met een motor vrijwel altijd wint van een auto. Zeg maar 99% van de tijd :D

Wat ik me afvraag:
Neem een huidige R1 (toch wel het meest bekende racemonster). Hoeveel pk per kilo heeft dat ding? En welke auto is dan sneller bij een dragrace? (en dan gekke elektrokarretjes zoals de Atom even negeren) Zijn dat auto's die je 'in het wild' tegenkomt?

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:53
Iets minder dan 3s voor een R1, ZX10R etc. Enige auto die dat volgens mij bijhoudt is een Veyron. Uit mijn hoofd doet een aventador 0-100 ook iets minder dan 3s. Die kun je nog wel tegenkomen.

De 'rest', welke ferrari, porsche etc dan ook, heeft al snel 3,5s of meer nodig. Tot de 200 blijft een R1 dan vrij gemakkelijk voor. Rond de 250 krijgt zelfs een hele snelle brommer het moeilijk tegen 500PK+.

Overigens moet je volgens mij behoorlijk 'pro' zijn wil je met een motor dusdanig goed acceleren, terwijl het met een auto iets makkelijker is.

Leuk feitje, zelfs mijn 600cc hornet doet 0-100 in 3,6s, fabrieksopgave :P

[ Voor 21% gewijzigd door Marc Rademaker op 24-10-2012 10:11 ]

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

De Atom is geen electro karretje maar een super licht bakkie met een benzinemotor. Als ik me de TopGear afleveringen goed herinner ;)

Ik zag laatst nog een filmpje op YouTube waarin ze aan het race waren met Supra's met tussen de 800 en 1200 pk. Zelfs deze bakken konden de iets gekietelde CBR1000RR maar net bij houden. Op top snelheid zullen ze de motor voorbij gaan maar tijdens een sprint word het heel moeilijk.

Om je vraag te beantwoorden... Je moet dus een super lichte auto hebben met erg veel pk's. Denk dat zo'n R1 ook rond de 180 krukas pk's heeft.

Maargoed, een motor is in een sprint zo goed als niet bij te houden. Een auto gaat harder door de bocht en remt harder.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Marc Rademaker schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:10:
Iets minder dan 3s voor een R1, ZX10R etc. Enige auto die dat volgens mij bijhoudt is een Veyron. Uit mijn hoofd doet een aventador 0-100 ook iets minder dan 3s. Die kun je nog wel tegenkomen.

De 'rest', welke ferrari, porsche etc dan ook, heeft al snel 3,5s of meer nodig. Tot de 200 blijft een R1 dan vrij gemakkelijk voor. Rond de 250 krijgt zelfs een hele snelle brommer het moeilijk tegen 500PK+.
Je negeert nu alleen het effect dat je wel het voorwiel op de grond moet zien te houden. Waar tegenwoordig die supercars allemaal launch control hebben en dus wel de opgegeven waarde halen. (en ja er zijn ook motoren met launch control ja)

No signature required.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

ocdaan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:10:
De Atom is geen electro karretje maar een super licht bakkie met een benzinemotor. Als ik me de TopGear afleveringen goed herinner ;)
Je hebt gelijk, hoe ik daar nou op kwam 8)7
Maargoed, een motor is in een sprint zo goed als niet bij te houden. Een auto gaat harder door de bocht en remt harder.
Precies, bochten. Maar gelukkig ben je bij een verkeerslicht de sjonnie al kwijt bij de eerste bocht :+

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Twhomp schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:53:
[...]
Wat ik me afvraag:
Neem een huidige R1 (toch wel het meest bekende racemonster). Hoeveel pk per kilo heeft dat ding? En welke auto is dan sneller bij een dragrace? (en dan gekke elektrokarretjes zoals de Atom even negeren) Zijn dat auto's die je 'in het wild' tegenkomt?
Ik heb het een keer nagekeken nav een filmpje waarbij een R1 helemaal weg werd gereden door een Veyron (duh!). Ik heb er een R1 bij gepakt van 199kg met 199pk. 1:1 dus. De Veyron heeft 0,6pk/kg (hij heeft 1200pk en weegt bijna 2 ton). Maar ja....het koppel van de Veyron is 1250Nm, en de R1 heeft een puny 96...
De 0-100 acceleratie is zo'n beetje gelijk, maar die Veyron dendert als een stoomtrein door en na 100m is die R1 nergens meer.
Blijkbaar houdt het pk/kg voordeel een keer op. Maar inderdaad, 0-100 in 5s is voor een auto al heel knap als je de supersportauto's van een paar ton weglaat. Dus zelfs met een bankstel kun je een leuke Porsche nog voor schut zetten ;)

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:30:
Het is idd niet een motor met veel koppel onderin :o, maar er zit niet al te veel verschil in koppel vanaf lage toeren tot de redline.
Als je minder vermogen dan dit ding hebt moet je meer gaan plannen. Wat je aan de ene kant meer met het rijden bezig laat zijn, maar ook minder makkelijk even dit of even dat kan doen.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:32:
Maximaal koppel bovenin is toch juist ideaal voor een eerste machine? Zo kan de machine je tenminste nooit verrassen.
Volgens mij laat een hd je ook niet verassen ;) die heeft zat vermogen onderin. Juist die ninja 300 heeft een jump in koppel bij 6000rpm waar je als beginner door verrast kan worden. Een cbr250r heeft wat dat betreft een veel mooier kopperverloop. Daar heb je meer lol mee als beginner, als je van meer houd dan rechtuit sprintje trekken.
Dat vind ik juist zo fijn aan de Hornet en motoren met vergelijkbare karakteristieken. Tot 6000 rpm rijdt het gewoon leuk, maar relaxt. Daarboven kun je prima scheuren zonder dat de machine je verrast.
elke 10nm jump in koppel voelt op de motor als een leuke schop in de kont.
Verder heb ik geen idee hoe een 250 of 300 rijdt; zelf geen ervaring mee.
-tom-562 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:18:
[...]

Idd, ik heb de tegenhanger van Suzuki, de GSX400X. Dat ding begint pas fatsoenlijk te acceleren boven de 10.000 toeren :P En het is nou ook weer niet zo dat het 'gigantische' koppel er in 1x in klapt, dat is met zo'n Ninja 300 niet veel anders denk ik :P
zowel de ninja250 als 300 zijn piekerig, ik kan geen koppelverloop van een gsx400x vinden dus kan daar weinig over zeggen.
Nee, ik hoop stiekem dat de Japanners ooit nog eens met een 400cc 4-cilinder SS komen, zoals eind jaren '80, maar dan naar moderne maatstaven, dus met rond de 80 pk ofzo. Dan verkoop ik mijn GSX-R600 en komt er zoiets.
Of de v4 versie van honda ;) Ik ben lang op zoek geweest naar een betaalbare rvf400 nc35. Ik heb uiteindelijk maar besloten om een nieuwe goedkope 650 v twin te kopen. De cb-1 is niet van mij maar van mijn vriendin.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01 10:48

Saffie_time

Why use this? 42!

mphilipp schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:53:
[...]
Dus zelfs met een bankstel kun je een leuke Porsche nog voor schut zetten ;)
Is me gelukt met mijn bankstel :+
Met maten rustig aan het toeren en we reden rond de 90 op een 80 weg. Voor eens Porsche Panamera die lekker 70 tuft, niets aan de hand we sluiten gewoon aan want er komt zo een verkeerslicht dat 2 banen heeft dus dan halen we hem daar wel in.
Verkeerslicht is rood en Porsche staat rechts dus wij met zijn drietjes (ik op GL1100 '82, maatjes op Superduc en Capo North) er links naast. Het wordt groen en meneer wil in 1 keer wel snel racen 8)7. Na het verkeerslicht wordt het weer 1 baan dus gas erop en er voorbij was het plan.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik als traagste wel heel even hem kneep maar uiteindelijk toch makkelijk ervoor kon komen.
En dan gaan lopen opduwen als wij netjes 90 rijden... Je hebt ze er soms bij van die mensen...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• DECOY88
(overleden)
ocdaan schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:47:
[...]

en het leukste is dat ik van het weekend iemand met zijn fluo jas en wittte motor kwijt was _O- terwijl ik tankej gewoon kon zien op zwarte motor zwart pak en zwarte helm. op een groene achtergrond is fluo onzichtbaar _O-

vroeger met mijn gs500 wedstrijdjes met seat cupra R en golf R32 zitten beide op 6,4 sec 0-100. dat redde ik ook precies.

[ Voor 11% gewijzigd door DECOY88 op 24-10-2012 12:25 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Over de discussie van laatst over modder op de weg terug te komen:
Gister met de motor op pad en er lag heel veel zooi (oliedruppels, regenwater, modder, bladeren) op de weg, echt niet normaal :/
Op een gegeven moment voel ik ook mijn achterkant gaan zwabberen. Gelukkig had ik snelheid al aangepast en kon ik het opvangen, maar wel ff een billenknijp momentje..

• prutsger
Al gemeld dat ik maandag mijn AVB heb gehaald, daar is gisteren ook de theorie bijgekomen. 13 december mag ik voor de AVD.

Mijn gratis voor nop gekregen Suzuki GS550E uit 1980 staat dan al gerepareerd op mij te wachten. Trek ik er daarmee een Porsche uit? :P

Sowieso, dan begint het echte leren pas... dus rustig beginnen :)

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

prutsger schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:05:
Al gemeld dat ik maandag mijn AVB heb gehaald, daar is gisteren ook de theorie bijgekomen. 13 december mag ik voor de AVD.

Mijn gratis voor nop gekregen Suzuki GS550E uit 1980 staat dan al gerepareerd op mij te wachten. Trek ik er daarmee een Porsche uit? :P

Sowieso, dan begint het echte leren pas... dus rustig beginnen :)
Eentje uit 1980 moet vast wel lukken :P

//edit - Zo'n Gsje is best leuk rijden hoor... heb er ook eentje in de schuur staan uit '81. Ik rij er 2x per jaar op denk ik maargoed. Enkel krijg ik zere knieen omdat je zo opgevouwen er op it.

[ Voor 16% gewijzigd door ocdaan op 24-10-2012 13:11 ]

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:23:
[...]
en het leukste is dat ik van het weekend iemand met zijn fluo jas en wittte motor kwijt was _O-
Op zo'n bankstel met volle kuip en flinke ruit heeft een fluorjasje ook weinig nut. Je ziet 'm dan haast niet van voren.

Er zwerft ergens een onderzoek rond van een Vlaamse professor die stelt dat het verplicht stellen van dit soort kleding een vals gevoel van veiligheid geeft en misschien wel avenrechts kan werken. Mensen die er een dragen denken dat ze beter zichtbaar zijn en gaan misschien minder goed opletten, terwijl automobilisten ook gaan rekenen op die zichtbaarheid en dus ook niet extra gaan opletten. Gevolg: geen verandering of zelfs een verslechtering. Als iemand niet oplet kun je net zo goed brandend op een motor zitten. Ze rijden zelfs politievoertuigen aan die ze makkelijk hadden kunnen waarnemen als ze hadden gekeken/opgelet.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mphilipp schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:37:
[...]

Op zo'n bankstel met volle kuip en flinke ruit heeft een fluorjasje ook weinig nut. Je ziet 'm dan haast niet van voren.

Er zwerft ergens een onderzoek rond van een Vlaamse professor die stelt dat het verplicht stellen van dit soort kleding een vals gevoel van veiligheid geeft en misschien wel avenrechts kan werken. Mensen die er een dragen denken dat ze beter zichtbaar zijn en gaan misschien minder goed opletten, terwijl automobilisten ook gaan rekenen op die zichtbaarheid en dus ook niet extra gaan opletten. Gevolg: geen verandering of zelfs een verslechtering. Als iemand niet oplet kun je net zo goed brandend op een motor zitten. Ze rijden zelfs politievoertuigen aan die ze makkelijk hadden kunnen waarnemen als ze hadden gekeken/opgelet.
Klopt, ander voorbeeld van valse veiligheid is toen in Australia de fietshelm verplicht werd.
Hoofdletsel nam idd behoorlijk af.. maar aantal fietsers ook, gevolg: meer hart en vaatziekten, dus netto ging de volksgezondheid er op achteruit.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op een heel zonnige dag trek ik dan ook geen fluor hesje aan; het licht is dan al zo fel dat het fluor niet meer contrasteert met de omgeving.
Maar, in andere situaties trek ik wel zo'n ding aan. Ik voel me er niet veiliger door. Automobilisten moeten nog steeds bewust kijken om je te zien; dat geldt in alle situaties. Daar ben ik me van bewust.

Maar ik stel nogmaals de vraag die ik in dit topic al vaker heb gesteld: waarom zou ik het een kijkende automobilist niet makkelijker maken om mij waar te nemen? Omdat het er minder stoer uitziet? (let's face it, welk argument er ook wordt bijgesleept, het gaat uiteindelijk om het uiterlijk) Ik rij geen motor om stoer te zijn, ik rij motor voor mijn eigen plezier. En ik zie mezelf nooit rijden, behalve in etalageruiten.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Koop gewoon een KTM:
-Oranje, dus valt op - voeg eventueel reflecterende rimstriping toe
-KTM, dus het rijdt leuk :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 07:52:
[...]

Racen?

jij rijd toch op een bankstel? waarom zouden ze dan uberhaupt willen "racen"?
Dat moet je die knakkers vragen, ik zag het nut er iig niet van in. De Mercedes was een echte sportmodel en had me er sowieso ws uitgetrokken, die Megane had ik prima kunnen 'hebben', maar ik wilde gewoon rustig naar huis na lange dag op het werk, en had geen zin om met ijskoude motor (snelwegoprit is 100m van m'n werk) in de toeren te gaan gieren. Je rijdt niet met een relaxed getunede V-Twin om te racen, ik iig niet :z
Alhoewel, in de motor wereld is 0-120 in 5 seconden tergend sloom, voor een auto is dat nog altijd wel sportief te noemen denk ik.
0-96 doet de mijne in 5.6 sec volgens spec. "Tergend sloom" voor een racemonster, maar dat is dit niet. Nog steeds een stuk sneller dan 95% van de auto's (drie keer sneller dan de mijne bijv :z )

Oslik blyat! Oslik!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

DrivinUCrazy schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:56:

.............

Maar ik stel nogmaals de vraag die ik in dit topic al vaker heb gesteld: waarom zou ik het een kijkende automobilist niet makkelijker maken om mij waar te nemen? Omdat het er minder stoer uitziet? (let's face it, welk argument er ook wordt bijgesleept, het gaat uiteindelijk om het uiterlijk) Ik rij geen motor om stoer te zijn, ik rij motor voor mijn eigen plezier. En ik zie mezelf nooit rijden, behalve in etalageruiten.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk :)

maarja, ik heb een stoere motor, ik voel mezelf stoer... dus zal nooit en te nimmer met zo'n suf jasje rijden. Dan stap ik liever in het koekblik :o

• prutsger
ocdaan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:08:
[...]

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk :)

maarja, ik heb een stoere motor, ik voel mezelf stoer... dus zal nooit en te nimmer met zo'n suf jasje rijden. Dan stap ik liever in het koekblik :o
Zo'n hesje is inderdaad heel erg suf. Ik moet hem met les verplicht aan, maar dat is natuurlijk voor de reclame van de rijschool die erop staat, niet voor de veiligheid. :) Als ik dan rondrij ben ik alweer vergeten dat ik dat ding aan heb en geniet ik van het rijden. Als ik terug kom denk ik er pas weer aan als ik hem uit doe. Ergo: lekker belangrijk, het gaat toch om het genieten van motorrijden niet om hoe je eruit ziet (ok er zijn grenzen, maar die foto is al vaak zat hier gepost. Hint: roze).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik heb geen hesje, maar subtiel geel.

Vooral omdat ik het best mooi vind:

Afbeeldingslocatie: http://www.motocan.es/imagenes/danekorsorfluor.0610835.jpg

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

prutsger schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:29:
[...]

Zo'n hesje is inderdaad heel erg suf. Ik moet hem met les verplicht aan, maar dat is natuurlijk voor de reclame van de rijschool die erop staat, niet voor de veiligheid. :) Als ik dan rondrij ben ik alweer vergeten dat ik dat ding aan heb en geniet ik van het rijden. Als ik terug kom denk ik er pas weer aan als ik hem uit doe. Ergo: lekker belangrijk, het gaat toch om het genieten van motorrijden niet om hoe je eruit ziet (ok er zijn grenzen, maar die foto is al vaak zat hier gepost. Hint: roze).
Als je een dikke vette witte puist op je gezicht hebt zie je dat ook zelf niet terwijl je wel goed word gezien door andere mensen.... dat wil je toch ook liever niet :/

_o-

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Exact. Ik heb er ook voor gezorgd dat mijn brommer goed zichtbaar is. Buiten dat ie groot en wit is (pretty hard to miss als je kijkt) heb ik een paar strippen black scotchlite op de koffers zitten, Vanaf de politie zitten er nog contourstippen (witte reflecterende stippen) op de tank en ik heb running lights en nu ook een stel van die LED breedstralers nét boven de cylinders zitten. Zo krijg je de 'beroemde' driehoek van licht die blijkbaar belangrijk is voor zichtbaarheid.

Volgens mij ben ik van voren, achteren en zijkant goed zichtbaar. Wie me niet ziet, kijkt niet. En dan had ik toch al pech, wat ik ook aanhad ;)

Ik moet wel zeggen dat die gele hesjes/helmen opvallen. Als ik bv op de A2 rijdt, en in mijn achteruitkijkspiegel (auto) kijk, dan valt een gele helm enorm op, zelfs met 5 stroken druk verkeer. Als iemand in het zwart had gereden, had ik 'm op die afstand niet gezien. Nu steekt er zo'n fel geel ding boven de auto's uit en dat valt gewoon op, hoe dan ook.
Misschien is zo'n gele helm wel effectiever dan een hesje. Nu krijg je een early warning over een naderende motor. Met een geel hesje moet ie al vol zicht zijn (het lichaam kan verborgen gaan achter een auto).

Evengoed koop ik er geen... 8) En nee, ik ben niet cool, dus dat is het niet.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10505069/hesje.jpg

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Op de foto van je avatar lijk je best wel cool 8)

of ben je dat niet zelf?

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Gelukkig zijn er (imho mooie) opties voor lederen overals: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RSxnM.png

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MikeyMan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:34:
Tsjah, ik heb geen hesje, maar subtiel geel.

Vooral omdat ik het best mooi vind:

[afbeelding]
die van mij was iets minder subtiel:
Afbeeldingslocatie: http://blogs.mirror.co.uk/cars-motorbikes/css/Hein%20Gericke%20GTX%20Daylite%20Jacket.jpg
http://blogs.mirror.co.uk...jacket-to-be-seen-in.html
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/DSC00067.jpg

Momenteel is hij een stuk grauwer..
Beetje als dit:
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/IMG_5027.jpg
Alleen is de grauwe jas mijn oude Jas..

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ocdaan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:30:
Op de foto van je avatar lijk je best wel cool 8)
of ben je dat niet zelf?
Dat ben ik, in KTM gear (op een Yamaha) op weg naar Dakar. Inderdaad best cool, als zeg ik het zelf ;)
Maar op een BMW RT ben je niet cool...

Haar zit er inmiddels weer op!

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 24-10-2012 18:19 ]

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Dat is zekers cool! (jij ook hoor) ;)

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Op een heel zonnige dag trek ik dan ook geen fluor hesje aan; het licht is dan al zo fel dat het fluor niet meer contrasteert met de omgeving.
Maar, in andere situaties trek ik wel zo'n ding aan. Ik voel me er niet veiliger door. Automobilisten moeten nog steeds bewust kijken om je te zien; dat geldt in alle situaties. Daar ben ik me van bewust.

Ik heb ook bewust een jas gekocht met gele accenten erin (niet enorm groot), zeker niet omdat ik mij er veiliger door voel (want het is volgens mij echt schijnveiligheid), maar de hoop dat de blinde kippen onder ons mij dan misschien net wat eerder waarnemen. Alhoewel dat misschien een illusie is als ik zie hoe sommige mensen rondrijden. In ieder geval hebben de mensen die wél rondkijken er wel wat aan, soms zie je een motorrijder gewoon slecht, ook al let je erg goed op. Een gele streept helpt daarmee zeker, als ik zelf auto rij zie ik de motorrijders daardoor ook altijd veel sneller. Nooit verkeerd :o

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Omdat je zelf al in de valkuil stapt te denken dat men kijkt en je daarmee iemand anders verantwoordelijk maakt voor jouw veiligheid. Niemand zette een pistool tegen jouw hoofd toen je opstapte hea.

And it goes BRAAAAAPP!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
ROFLASTC schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 01:05:
[...]

Omdat je zelf al in de valkuil stapt te denken dat men kijkt en je daarmee iemand anders verantwoordelijk maakt voor jouw veiligheid. Niemand zette een pistool tegen jouw hoofd toen je opstapte hea.
Argumentatie is nooit je sterkste kant geweest? Hier is zoveel mis mee, dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. :?

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ROFLASTC schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 01:05:
[...]

Dat had ook niet uitgemaakt want ik heb toch een helm op. Al haalt ie de trekker over, er kan mij niets gebeuren! :Y)

Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik uberhaupt een serieuze reactie op jouw post zou kunnen geven.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Hoeft ook niet. Feit blijft dat je keuzes maakt. Oa met jezelf risico nemen. Dat kan je niet op iemand anders afschuiven die jou maar moet zien. Hesje= iemand anders verantwoordelijk proberen te maken. Als je/jullie willen reageren maar het lukt niet dan ga je maar erover peinzen

And it goes BRAAAAAPP!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Feit is dat ik nooit zo'n hesje zal dragen.

Feit is ook dat die gasten met zo'n hesje weldegelijk behoorlijk beter zichtbaar zijn in het verkeer.

Feit is ook nog steeds dat je je eigen veiligheid voor een groot deel in eigen hand hebt.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:47
De discussie zal altijd blijven, maar het volgende lijkt me duidelijk en denk ik met mijn achtergrond als wetenschapper op het gebied van visuele perceptie ook desnoods te kunnen onderbouwen:

Verhogen van je eigen zichtbaarheid zorgt ervoor dat je eerder en makkelijker gezien wordt door andere bestuurders. Mensen nemen waar doordat ze zelf actief zoeken, of ergens naartoe getrokken worden door b.v. beweging in hun ooghoeken. Dus ook bestuurders die niet zo goed opletten zullen eerder een motor met contrasten/accenten zien dan een zwarte motor met een bestuurder in het zwart gekleed om 19:30 's avonds in de schemer.

Al ben je roze, andere bestuurders zullen altijd grofweg in je richting moeten kijken om je waar te kunnen nemen, maar het feit dat je meer opvalt zorgt ervoor dat dat eerder gebeurt. Het is echter nooit een garantie, maar stel dat je in 1 op de 20 gevallen wel of eerder wordt opgemerkt, dan is de lagere coolheids-factor het mij wel waard.

De vraag is dan wel wat ervoor zorgt dat je het zichtbaarst bent. Ik heb hier geen bewijs voor, maar ben wel van mening dat er behoorlijk wat verschil zit in de effectiviteit van de verschillende mogelijkheden.
Mijn ervaring is dat goede verlichting (de driehoek waar mphilipp het b.v. over had) een van de belangrijkste punten is. Autobestuurders zijn georienteerd om het lichtpatroon van een auto waar te nemen. Dus twee lampen op vaste afstand van elkaar. Een enkel licht wordt gewoon sneller overgeslagen omdat ze daar hun aandacht niet op focussen of misschien denken dat het een scooter is op de rijbaan ernaast.

Vervolgens kan je je afvragen of een gekleurde jas/broek wel zoveel toevoegt. Als je op een tourmotor zit zoals die van mij dan zit je grotendeels achter het scherm en zal er uberhaubt weinig van m'n jas zichtbaar zijn. Helemaal op afstand is de vraag of een paar vlakjes geel wat gaan toevoegen (de compleet fluor hesjes daargelaten). Van achteren is het echter wel vaak duidelijk zichtbaar en dat is juist het gedeelte waar je zelf vaak het minste kijkt en wat aan kan doen! Als er iets gevaarlijk is is het een auto die van achteren komt en je over het hoofd ziet.

Als je zichtbaar wil zijn vanuit alle hoeken dan moet je denken aan een felgekleurde helm of goed zichtbare motor. Daarbij zijn contrasten met de omgeving het belangrijkst. Mijn motor is geel omdat de vorige eigenaar dat gedaan heeft. Ik vind het niet per se de mooiste kleur, maar op de weg is het 1 van de best zichtbare kleuren. Er is weinig anders geel op de weg en dat zorgt ervoor dat complementaire kleuren (zoals de blauwe lucht of het donkere wegdek) in groot contrast staan met de motor. Dat is essentieel in zichtbaarheid.

Tenslotte. Ondanks alle aspecten die je wel (of niet) gebruikt om zichtbaarder te worden, ik ga er altijd vanuit dat iemand mij niet ziet. Dat is de veiligste manier van rijden imo.

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 25-10-2012 09:13 ]

Pagina: 1 ... 411 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.