Afgelopen vrijdag mijn examen AVD verknald. Dik balen natuurlijk, maar de omstandigheden waren ook niet echt lekker. Ik rij in Leeuwarden, en voordat het examen begint, is er nog 40 á 45 minuten vooraf geboekt om nog even in te rijden.
Het begon al met de motor. Ik weet niet wat het met dat ding is, maar hij rijdt 'hoekig'. Je stuurt in, en daarna valt het ding als het ware om. Lastig als je op andere motors hebt gereden, maar niet onoverkomelijk. We waren een eindje op weg toen de instructeur zich bedacht dat hij de losse porto vergeten was. De volgmotor heeft deze ingebouwd zitten, dus loshalen was geen optie. Wij terug naar de rijschool waar hij de porto 'even' oppikte. Nadat ik een poos had staan wachten zie ik hem wegrijden om achter het gebouw langs te gaan. Tis maar een klein pand, dus had hem met enkele tellen aan de andere kant verwacht. Dit bleek niet zo te zijn. Mooi poos staan wachten dus. Uiteindelijk weer vertrokken. Zijn we net op pad, valt het me op dat ik geen instructies meer door krijg. Kijk in de spiegel, zie ik zijn RAW naar rechts aanstaan. Ik sla dus ook maar rechtsaf, en bij de eerste mogelijkheid de motor maar aan de kant gezet. Blijkt dat er vanaf zijn motor geen signaal meer doorkomt. Konden we nogmaals terug naar de rijschool. Nadat hij uiteindelijk een andere motor had was er geen tijd meer om op pad te gaan, en zijn we maar naar het CBR gereden.
Natuurlijk even het standaard BRAVO-A, waarbij ik alleen BRO hoefde te doen. Geen probleem, olie uitgelegd. Stilte van de kant van de examinator, duurt een paar tellen waarna hij zegt: Oh, dat was het? Misschien ook wel een poging mij uit mijn concentratie te halen of zenuwachtig te maken ofzo. Bij het CBR vertrokken, met in gedachten een lekkere rit voor de boeg. Dat bleek tegen te vallen. Voor de kenners, we kwamen van industrieterrein de Hemrik richting Drachtsterplein. Daar zijn ze druk bezig met werkzaamheden, waardoor er voor de kruising borden staan met 30. We zijn linksaf geslagen, waarbij je de Drachtsterbrug oprijdt. Hier staan opnieuw borden met 30. Aangezien je je moet houden aan de maximumsnelheid heb ik netjes tot de stoplichten aan toe 30 gereden. Examinator en instructeur waren er van overtuigd dat het gewoon 50 was, aangezien we een kruising voorbij gereden waren. In principe fout dus. Weg vervolgd richting N381/Goutum. Via een smal weggetje, onderbroken streep, veel bomen langs de kant, met een gangetje van 60 verder getuft. Kreeg via mijn porto te horen dat we daar gewoon 80 mochten. Prima, snelheid wat verhoogt, maar gezien de wegsituatie kon ik op dat moment toch even niet harder als 70 (zou namelijk onverantwoord zijn). Uiteindelijk in het centrum van Leeuwarden nog een fout gemaakt door de instructie niet goed op te volgen. "Zometeen rechts, over de brug weer rechts". Prima, over de brug rechts, en daarna rechtdoor. Door de zon zag ik pas op het laatste moment dat de weg volgde naar links, waar ik per ongeluk rechtdoor ging. Geen probleem, aldus de examinator aan het einde. Weg vervolgd, waarbij ik op een kruising uitkwam waar we links moesten. Daar bleek een vrachtwagen te staan, vlak achter een zebra. Toen ik op wou trekken waren er net voetgangers (waarvan ik zoiets had van: daar kan ik nog voorlangs). Bleek dus niet zo te zijn, en toen stond ik niet zo handig. Mijn inziens geen probleem gezien hoe ik het opgelost heb, maar goed. Vervolgconlusie was dat ik teveel 'hoekig' langs de putten ging. Mijn inziens ging dat lekker vloeiend, en is dat misschien bij 2 van de 200 putten die ik tegengekomen ben het geval geweest.
Ik houdt het er maar op dat de examinator een slechte dag had, en ik te zenuwachtig en pech.
Shit, wat een verhaal...
TL;DR: Ben gezakt, teveel fouten onderweg, niet vlot genoeg, hoekig rond putten.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross