ABS is gewoon een simpel techniekje en er gebeuren echt niet en masse ongelukken mee. Alles kan kapot en gaat ook een keer kapot. Het is een beetje koffietafelpraat om met 1 verhaal aan te komen over een weigerende ABS in deze discussie alsof dat een argument is om het niet te willen.
Dat het op een BMW steeds weer aan gaat (R1200GS ?) is denk ik voornamelijk omdat je daar niet echt full time offroad mee rijdt. Die enkeling die dat wel doet, moet maar een andere motor kopen of een mod aan laten brengen. Er kan gewoon een schakelaar op als het moet natuurlijk.
Maar goed, in BMW land zijn ze nu ineens bang voor waterkoeling op de nieuwe GS...go figure...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
het is gewoon onwijs link dat als je even pauzeert en je gaat weer verder dat de abs erop staat. maar ik ben meer van wat er niet opzit kan me niks kosten. zowel kwa kosten als letsel.mphilipp schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:23:
Sjonge...ik hoor een hoop mensen die zo te zien vroegâh ook dachten dat de koeien zure melk zouden geven door de stoomtrein.
ABS is gewoon een simpel techniekje en er gebeuren echt niet en masse ongelukken mee. Alles kan kapot en gaat ook een keer kapot. Het is een beetje koffietafelpraat om met 1 verhaal aan te komen over een weigerende ABS in deze discussie alsof dat een argument is om het niet te willen.
Dat het op een BMW steeds weer aan gaat (R1200GS ?) is denk ik voornamelijk omdat je daar niet echt full time offroad mee rijdt. Die enkeling die dat wel doet, moet maar een andere motor kopen of een mod aan laten brengen. Er kan gewoon een schakelaar op als het moet natuurlijk.
Maar goed, in BMW land zijn ze nu ineens bang voor waterkoeling op de nieuwe GS...go figure...
voor iedere manier van redden met elektronica is een manier om je om te brengen.
leuk dat ze alles corrigeren als je op het randje rijd. maar er is geen randje meer. als het systeem het niet kan behappen kapt het ermee.
Hop.... Naar de "Bruna" jij.DECOY88 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:19:
[...]
op 3 bandjes. en als dat de 70% van je voorwiel is bij een noodstop?
als het goed is is het beveiligd. maar het hoeft maar 1x te weigeren.
en alles kan stuk en alles kost geld. doe mij maar lekker simpel.
Kladblok en een pen/potlood halen... en die PC kan de deur uit
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
potlood is de Russische space pen. maar een pc ben ik niet van afhankelijk. en dat soort apensystemen wel. en als dat zowel mijn gas als rem bestuurd. heb ik het er niet op. maar als je het wil moet je het gebruiken. als ik een koekblik zou moeten. zou ik ook voor <1990 gaan. daar heb je een 10x kleinere dooie hoek van die stijlen.wimmel_1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:28:
[...]
Hop.... Naar de "Bruna" jij.
Kladblok en een pen/potlood halen... en die PC kan de deur uit
het zal allemaal wel veiliger zijn. maar als je erop vertrouwt pas jeje rijstijl erop aan. en ben je weer terug op 0
Volgens mij "haat" je het meer om gewoon je statement te maken.DECOY88 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:27:
[...]
het is gewoon onwijs link dat als je even pauzeert en je gaat weer verder dat de abs erop staat. maar ik ben meer van wat er niet opzit kan me niks kosten. zowel kwa kosten als letsel.
voor iedere manier van redden met elektronica is een manier om je om te brengen.
leuk dat ze alles corrigeren als je op het randje rijd. maar er is geen randje meer. als het systeem het niet kan behappen kapt het ermee.
ABS is idd een vrij simpel meet- en regelsysteem, en de basis is allemaal al vrij uitgekauwd (al zo'n 30 jaar denk ik)
Vaak bu'j te bang!
het is vrij simpel. maar niet zo simpel als een directe verbinding van mijn hand naar mijn remklauw.-tom-562 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:36:
[...]
Volgens mij "haat" je het meer om gewoon je statement te maken.
ABS is idd een vrij simpel meet- en regelsysteem, en de basis is allemaal al vrij uitgekauwd (al zo'n 30 jaar denk ik)
En Tomtom maakt een hersenloze zombie van je natuurlijk
Oslik blyat! Oslik!
Nee, alleen wel zonder "human error"DECOY88 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:39:
[...]
het is vrij simpel. maar niet zo simpel als een directe verbinding van mijn hand naar mijn remklauw.
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 10-09-2012 21:42 ]
Vaak bu'j te bang!
knappe motor kopen heb je daar geen last van. ik blijf overeind bij ijzel en jij?-tom-562 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:41:
[...]
Nee, alleen wel zonder "human error"en daar heb ik een stuk meer vertrouwen in tijdens noodsituaties
Vaak bu'j te bang!
lekker druk te doen omdat er een lampje aanschiet.-tom-562 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:47:
Ik ook, dan zit ik in de auto.
Vaak bu'j te bang!
ik red me zonder. kan mijn motor gewoon met 2 gummende plakkers stilzetten.-tom-562 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:54:
NEe, want het werkt gewoon, simpol. Het is gewoon een feit dat in 99,99999% van de situaties bij 99,9999% van de mensen ABS gewoon wél werkt en veiliger is. Dat jij nou zo koppig bent om het niet te geloven is een ander verhaal(no offence en niks persoonlijks trouwens
)
maar stel abs laat je knap afremmen. maar toen kwam er een bocht. lig je alsnog in de struiken.
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik vind ook dat 99.99999% van de mensen niet kunnen rijden en vooral zo'n ABS-motor moeten hebben.-tom-562 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:54:
NEe, want het werkt gewoon, simpol. Het is gewoon een feit dat in 99,99999% van de situaties bij 99,9999% van de mensen ABS gewoon wél werkt en veiliger is.
Ik rij echter te veel offroad om er plezier van te hebben.

edit:
Hmmm, had ik op die foto nou al mijn voorremschijf er af gehaald? Ik weet 't niet meer. De schijf kon ik ombuigen met mijn vingers zo dun was hij. Ohja, APK vind ik ook overbodig.
[ Voor 15% gewijzigd door komkommer op 10-09-2012 22:18 ]
En als je zoveel offroad rijdt, heb je niet zo'n luxe BMW, maar een échte offroad machienkomkommer schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:11:
[...]
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik vind ook dat 99.99999% van de mensen niet kunnen rijden en vooral zo'n ABS-motor moeten hebben.
Ik rij echter te veel offroad om er plezier van te hebben.
Al die weerstand tegen moderniteiten... Alsof een auto van voor 1990 zo fijn is. Niet starten in de winter, last van vocht, altijd gekloot... En allemaal onzinargumenten wat mij betreft. Volgens mij heeft de ANWB het nog altijd drukker met die wrakken van 10 jaar en ouder dan met nieuwe wagens. Alleen kun je daar zelf weinig mee (en de ANWB ook niet echt). Maar ja, zo gaan die dingen. Vroegâh kon je een blokje hout op het vuur gooien, en nu gaat dat niet meer.
Mijn injectie hapert nooit en mijn Motronic geeft ook geen klap verkeerd. ABS het ik denk ik 2x 'gebruikt' en dat was dan nog mijn achterwiel op een grindpaadje ofzo waar ik remde om de motor weg te zetten. Zonder ABS had ik daar echt niet mee op mijn muil gegaan. Misschien dat ie 1x op het voorwiel aangesprongen is, maar dat is dan ook alles. Gewoon geen paniekstops maken, dan heb je nergens last van. Dus niet op het randje rijden. Dat moet je op een circuit doen; de openbare weg is daar niet geschikt voor (hence de paniekstop).
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Nouja, het punt is natuurlijk wel dat er sprake was dat het verplicht zou worden bij alle motoren, dus ook de offroadmotoren.mphilipp schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:18:
[...]
En als je zoveel offroad rijdt, heb je niet zo'n luxe BMW, maar een échte offroad machien.
Al die weerstand tegen moderniteiten... Alsof een auto van voor 1990 zo fijn is. Niet starten in de winter, last van vocht, altijd gekloot... En allemaal onzinargumenten wat mij betreft. Volgens mij heeft de ANWB het nog altijd drukker met die wrakken van 10 jaar en ouder dan met nieuwe wagens. Alleen kun je daar zelf weinig mee (en de ANWB ook niet echt). Maar ja, zo gaan die dingen. Vroegâh kon je een blokje hout op het vuur gooien, en nu gaat dat niet meer.
Mijn injectie hapert nooit en mijn Motronic geeft ook geen klap verkeerd. ABS het ik denk ik 2x 'gebruikt' en dat was dan nog mijn achterwiel op een grindpaadje ofzo waar ik remde om de motor weg te zetten. Zonder ABS had ik daar echt niet mee op mijn muil gegaan. Misschien dat ie 1x op het voorwiel aangesprongen is, maar dat is dan ook alles. Gewoon geen paniekstops maken, dan heb je nergens last van. Dus niet op het randje rijden. Dat moet je op een circuit doen; de openbare weg is daar niet geschikt voor (hence de paniekstop).
De aversie tegen injectie snap ik ook niet helemaal. Ik zou zo een injectiefiets nemen, heeft veel meer voordelen imo.
[ Voor 4% gewijzigd door komkommer op 10-09-2012 22:21 ]
Ik zie ze in de Rally-Cross ook met de nieuwste auto's (DS3komkommer schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:19:
[...]
Nouja, het punt is natuurlijk wel dat er sprake was dat het verplicht zou worden bij alle motoren, dus ook de offroadmotoren.
vroeger waren de accu's beroerder. als je kijkt wat je auto vroeger deed zonder accu en nu.mphilipp schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:18:
[...]
En als je zoveel offroad rijdt, heb je niet zo'n luxe BMW, maar een échte offroad machien
en als je iedere 5 jaar preventief je accu vervangt is er niks aan de hand. maar accu's worden vaak pas vervangen als hij niet meer start.
[ Voor 5% gewijzigd door DECOY88 op 10-09-2012 22:28 ]
Op mijn rallymotor komt gewoon allebei...
zou er ook maar al te graag een kickstarter bij hebben. helaas heeft deze nog wel compressie. gs500 kon ik binnen een halve meter aanduwen (en dat gewoon in de 1e versnelling). dat is nu meer. en dan in de 4e of 5e versnelling.komkommer schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:30:
Mja, zo'n knopje is wel erg lekker, maar als mijn accu leeg is ben ik toch ook wel weer erg blij met mijn kickstarter
Op mijn rallymotor komt gewoon allebei...
(die gs500 is ook verkocht onder het mom je komt thuis en dan valt hij uit elkaar. was weinig meer van over)
In mijn rallymotor komt misschien een 12:1 zuiger :x @ 710cc...
[ Voor 26% gewijzigd door komkommer op 10-09-2012 22:51 ]
Verwijderd
Als ABS "Kapot" gaat, zal hij inderdaad gewoon remmen zoals hij dat zou doen zonder ABS.-tom-562 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:18:
[...]
/
Ja, ik hoor ook wel eens wat ("ze" praten veel). Maarja, tegenwoordig is 75% (? ofzo) van het wagenpark uitgerust met ABS, en hoe vaak hoor/lees je iets over ineens weigerende remmen? Als de ABS niet goed is geeft het een storing, normaal remmen zal het voertuig altijd doen
In het ergste geval raakt de sensor de weg kwijt en zal extreem vroeg ingrijpen.
Maar hoe je het ook went of keert, het is een goede zet ABS verplicht te maken op nieuwe motoren
Op die race BMW zit ook race-abs dat je dan via een ingewikkelde sequence kunt uitschakelen. Er zullen in een dergelijke wet best wel voorzieningen zijn voor competitiemotoren e.d.komkommer schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:19:
[...]
Nouja, het punt is natuurlijk wel dat er sprake was dat het verplicht zou worden bij alle motoren, dus ook de offroadmotoren.
Het is iig constanter. Het is voor sommigen meer het idee denk ik. Dat ze ergens stil komen te staan met een kapotte injectie en dan doe je niets meer. Een carburateur kun je nog eea aan rommelen, hij kan niet zomaar in 2 stukken uiteen vallen. Dus repareren is altijd wel te doen. Daar tegenover staat dat ze zelfs in donker Afrika auto's hebben rijden met injectie. Het is inmiddels zo betrouwbaar dat het echt niet zomaar meer kapot gaat. Dan gaan de stroomregelaars op de Honda XLR's vaker stuk denk ik...De aversie tegen injectie snap ik ook niet helemaal. Ik zou zo een injectiefiets nemen, heeft veel meer voordelen imo.
Maar goed, die ouwe Tenere waarmee ik naar Dakar reed (nou ja...Mauretanië dan...
[edit]
en for the record: op die rit naar Dakar was er één pech-auto en dat was een Land Rover leger-ambulance (WOII geloof ik) die zo'n beetje helemaal gereviseerd is onderweg. Een andere pechvogel was een oude Benz. Het moderne spul, zelfs een Toyota Hilux Surf met automaat ging als een speer naar Dakar. Geen enkel probleem. Het waren de oudjes die stuk gingen. Mijn Tenere, een andere XT ging ook steeds meer als een diesel klinken. Dus of oud nou persé goed is, weet ik ook niet.
[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 10-09-2012 23:24 ]
De zekering van de brandstofinspuiting daarentegen...mphilipp schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:21:
[...]
Het is iig constanter. Het is voor sommigen meer het idee denk ik. Dat ze ergens stil komen te staan met een kapotte injectie en dan doe je niets meer. Een carburateur kun je nog eea aan rommelen, hij kan niet zomaar in 2 stukken uiteen vallen. Dus repareren is altijd wel te doen. Daar tegenover staat dat ze zelfs in donker Afrika auto's hebben rijden met injectie. Het is inmiddels zo betrouwbaar dat het echt niet zomaar meer kapot gaat.
Dat gezegd, 100x liever dat 7.5A geval vervangen kloten aan de carbs.
* dion_b heeft nog nachtmerries van de aanhoudende scheldkannonades van vader onder motorkap over bloody fuggin bastard carburetors
Wat is dat met Honda en stroomregelaars? Heb het ook al gehoord ivm Transalp, Goldwing, Pan en de PC800 die ik afgelopen week gekocht heb. Gezien hoge kwaliteit iha van hun fietsen raar dat dit structureel mis gaatDan gaan de stroomregelaars op de Honda XLR's vaker stuk denk ik...
Diesels klinken iig goed. Landbouwvoertuiggeluid FTWMijn Tenere, een andere XT ging ook steeds meer als een diesel klinken. Dus of oud nou persé goed is, weet ik ook niet.
Oslik blyat! Oslik!
Als een zekering stuk gaat, is er iets mis. Als ie vaker gaat, zit er gewoon ergens een probleem in het circuit.dion_b schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 00:09:
[...]
De zekering van de brandstofinspuiting daarentegen...
Geen idee. Ik hoor het steeds. Men raadt altijd aan om een reserve mee te nemen als je met zo'n Transalp of Africa Twin de bush in gaat. Kan zomaar een legende zijn die al lang niet meer klopt. Zulke dingen blijven heel lang aan je kleven.Wat is dat met Honda en stroomregelaars? Heb het ook al gehoord ivm Transalp, Goldwing, Pan en de PC800 die ik afgelopen week gekocht heb. Gezien hoge kwaliteit iha van hun fietsen raar dat dit structureel mis gaat
En blades/ vfr's/ cbr's enz. enz.dion_b schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 00:09:
Wat is dat met Honda en stroomregelaars? Heb het ook al gehoord ivm Transalp, Goldwing, Pan en de PC800 die ik afgelopen week gekocht heb. Gezien hoge kwaliteit iha van hun fietsen raar dat dit structureel mis gaat
Met de wat oudere fietsen iig tot 2007 hoor je het toch regelmatig nog, dingen zitten vaak gewoon op onlogische plaatsen en worden dan automatisch veel te heet en gaan stuk. Met een beetje mazzel nemen ze je accu en stator ook nog meemphilipp schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 08:31:
Geen idee. Ik hoor het steeds. Men raadt altijd aan om een reserve mee te nemen als je met zo'n Transalp of Africa Twin de bush in gaat. Kan zomaar een legende zijn die al lang niet meer klopt. Zulke dingen blijven heel lang aan je kleven.
[ Voor 44% gewijzigd door charrel op 11-09-2012 08:33 ]
In dit geval bescheidener: corrosie op zekering zelf (en de connectoren waar hij in moest). Pekel in je electra - bahmphilipp schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 08:31:
[...]
Als een zekering stuk gaat, is er iets mis. Als ie vaker gaat, zit er gewoon ergens een probleem in het circuit.
Aangezien mijn Honda 20 jaar oud is op kenteken, maar bouwjaar 2 jaar ouder (moet ik nog uitzoeken, maar het ziet eruit als import uit Canada) is dat nog volop relevant. Gelukkig is er nog een levende aftermarket-handel in die meuk, dus komt dat wel goed als het bij mij ook raak is.[...]
Geen idee. Ik hoor het steeds. Men raadt altijd aan om een reserve mee te nemen als je met zo'n Transalp of Africa Twin de bush in gaat. Kan zomaar een legende zijn die al lang niet meer klopt. Zulke dingen blijven heel lang aan je kleven.
Oslik blyat! Oslik!
Allereerst, als de lamp unit eenmaal zo gemodificeerd is dat de H3 fitting erin past, gaat het dan gewoon simpelweg werken door de stroomdraad die naar de dimlicht loopt, af te splitsen zodat die ook naar het andere licht loopt, idem voor het groot licht?
En de tweede vraag, ik wil niet riskeren dat ik dalijk zonder lamp unit zit. Aangezien je nogal wat moet aanpassen zover ik weet, wil ik ergens een extra koplamp unit vandaan halen voor een lieve prijs. Misschien van een motor demontage bedrijf ofzo? Weet iemand een adres waar ik een grote kans heb?
Even ter verduidelijking (denk ik
https://freight.associates
Volgens mij zit er hier in Veghel op het industrieterrein een goed bedrijf in 2e hands onderdelen. Linkje is paar weken terug een keer voorbij gekomen volgens mij. Aangezien je hier in de buurt woont wellicht de moeite waar om ff op te zoekenDaffie schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:27:
Ik wil binnenkort wellicht in m'n fiets H3 lampen bouwen ipv de standaard H7, zodat beide lampen branden bij dimlicht. En groot licht uiteraard. Nu heb ik daar 2 vragen over, wellicht dat jullie daar antwoord op weten.
Allereerst, als de lamp unit eenmaal zo gemodificeerd is dat de H3 fitting erin past, gaat het dan gewoon simpelweg werken door de stroomdraad die naar de dimlicht loopt, af te splitsen zodat die ook naar het andere licht loopt, idem voor het groot licht?
En de tweede vraag, ik wil niet riskeren dat ik dalijk zonder lamp unit zit. Aangezien je nogal wat moet aanpassen zover ik weet, wil ik ergens een extra koplamp unit vandaan halen voor een lieve prijs. Misschien van een motor demontage bedrijf ofzo? Weet iemand een adres waar ik een grote kans heb?
Even ter verduidelijking (denk ik) van wat ik bedoel met vraag 1: plaatje
Hang er dan, als het klaar is, even een multimeter tussen zodat je de juiste zekering kunt kiezen. anders kan die ineens doorbranden...Daffie schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:27:
Ik wil binnenkort wellicht in m'n fiets H3 lampen bouwen ipv de standaard H7, zodat beide lampen branden bij dimlicht. En groot licht uiteraard. Nu heb ik daar 2 vragen over, wellicht dat jullie daar antwoord op weten.
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
@Mike2k: Ja, zal ik doen, zou inderdaad lullig zijn als ze er na een dag al mee ophouden, hehe...
[ Voor 6% gewijzigd door -DG- op 11-09-2012 14:54 ]
Was niet echt fijn toen dat op de snelweg gebeurde, wel meteen klaarwakker, dat wel.
APK voor motorpakken dan maar
Ik zal er maar even een vochtig doekje overheen halen, je kunt van een mens niet verlangen dat ze met zo'n vliegenbesmeurd pak aan het werk gaan vind ik. En meteen even de binnenvoering in de was doen...
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Volgens mij branden ze dan toch gewoon beide op half vermogen? H3 en H7 heeft te maken met de fitting,Daffie schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:27:
Dat niet alleentheHoff schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:13:
[...]
Volgens mij branden ze dan toch gewoon beide op half vermogen? H3 en H7 heeft te maken met de fitting,
EDIT: Je hebt gelijk, ik bedoel een H4
Maar dan nog. Als je ipv 1 lamp (gloeidraadje) er 2 (2 gloeidraadjes) gaat aansluiten, dan branden ze beiden op het halve vermogen van die ene, in jouw tekening tenminste. Dus ze doen het wel beiden, maar je lichtopbrengst is gewoon de helft. Lijkt me niet dat dat je idee is. Je wilt neem ik aan dat ze beide op vol vermogen branden? Vaak is het zo dat het ene licht bedoeld is voor groot licht en de ander voor dimlicht. De reflector in de betreffende koplamp is daar ook op afgestemd. Wanneer je in beide dimlicht gaat branden, dan krijg je alsnog een ander lichtbeeld uit beide lampen.Daffie schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:29:
[...]
Dat niet alleen. Een H7 fitting heeft één enkel gloeidraad, een H3 heeft er twee. Zodoende kan een H7 óf als grootlicht óf als dimlicht fungeren, niet als beide. Een H3 dus wel. Je ziet het ook wel eens in auto's. Sommige auto's hebben aparte groot- en dimlichten, maar d'r zijn er ook zat die groot- en dimlicht in één fitting hebben (en da's H3).
EDIT: Je hebt gelijk, ik bedoel een H4![]()
... Daar brandt zowel groot als dimlicht in dezelfde fitting.
Ik heb het idee dat je deze conversie iets te makkelijk inschat. Is er op een type specifiek forum geen handleiding te vinden hier voor? Ik neem tenminste aan dat er meer mensen zijn die wilden wat jij wilt. Dan heb je er vaak gelijk een aansluitschema en extra spullen die je nodig hebt er bij (reflector, schakelschema, etc etc).
Dat klopt inderdaad, dan gaan beide lampjes op half vermogen branden en dat is niet de bedoeling...theHoff schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:39:
[...]
Maar dan nog. Als je ipv 1 lamp (gloeidraadje) er 2 (2 gloeidraadjes) gaat aansluiten, dan branden ze beiden op het halve vermogen van die ene, in jouw tekening tenminste. Dus ze doen het wel beiden, maar je lichtopbrengst is gewoon de helft. Lijkt me niet dat dat je idee is. Je wilt neem ik aan dat ze beide op vol vermogen branden? Vaak is het zo dat het ene licht bedoeld is voor groot licht en de ander voor dimlicht. De reflector in de betreffende koplamp is daar ook op afgestemd. Wanneer je in beide dimlicht gaat branden, dan krijg je alsnog een ander lichtbeeld uit beide lampen.
Ik heb het idee dat je deze conversie iets te makkelijk inschat. Is er op een type specifiek forum geen handleiding te vinden hier voor? Ik neem tenminste aan dat er meer mensen zijn die wilden wat jij wilt. Dan heb je er vaak gelijk een aansluitschema en extra spullen die je nodig hebt er bij (reflector, schakelschema, etc etc).
En het klopt ook dat de linkerlampkap (waar het 'dimlicht' zit) er anders uit ziet dan de rechter waar het groot licht brandt. maar dit verschil zit hem alleen in een soort van spiegelkapje, wat bij de dimlicht vóór de fitting zit. Dit kapje zorgt ervoor dat de lichtstralen die normaal gesproken recht naar voren zouden schijnen, terugkaatsen en via de weerkaatsende binnenkant van de lampkap, een gespreid licht geven. Aan de grootlicht zijde is dit niet het geval. De fittingen an sich zijn exact hetzelfde. Het spiegelkapje is er heel gemakkelijk uit te halen.
En ik heb al gezocht op zxforums.com, maar ook niet echt iets... Nu is er ook nog een 'algemeen' kawasaki forum (weer andere website) en ook nog een ZX-6R forum (ook weer totaal andere website), waar ik nog niet gekeken heb, zal ik eens doen.
Misschien een goed idee om die regelaar preventief te vervangen. Volgens mij zijn er vervangende te koop die niet (zo snel) stuk gaan. Lijkt me wel een fijn idee...dion_b schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:22:
[...]
Aangezien mijn Honda 20 jaar oud is op kenteken, maar bouwjaar 2 jaar ouder (moet ik nog uitzoeken, maar het ziet eruit als import uit Canada) is dat nog volop relevant. Gelukkig is er nog een levende aftermarket-handel in die meuk, dus komt dat wel goed als het bij mij ook raak is.
2e regelaar ophangen. of preventief wisselen. maar vervangers kunnen ook sneuvelen.mphilipp schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:29:
[...]
Misschien een goed idee om die regelaar preventief te vervangen. Volgens mij zijn er vervangende te koop die niet (zo snel) stuk gaan. Lijkt me wel een fijn idee...
Daarom preventief vervangen, en de oude meenemen als reserve. Een kapotte regelaar kan je accu slopen, dus beter dat ouwe kreng eruit zou ik zeggen. Een accu is duâh! En misschien een idee om een spanningmeter te monteren, dan kun je de boel in de gaten houden. Of gewoon van tijd tot tijd controleren of de accu nog goed is. Dat is op zich ook al een indicatie.DECOY88 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:48:
[...]
2e regelaar ophangen. of preventief wisselen. maar vervangers kunnen ook sneuvelen.

Ook nog eens stuk door een bos en akkerland gereden
Uhuh, staat op lijst om in 2e ronde te doen (evenals vorkolie, cardanolie, luchtfilter en een electra-aansluiting in de kofferbak) - heb er eentje gezien op eBay voor tientje met een 2x zo grote heatsink als op de originele. Als ik goede reviews kan vinden wordt dat hem.mphilipp schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:29:
[...]
Misschien een goed idee om die regelaar preventief te vervangen. Volgens mij zijn er vervangende te koop die niet (zo snel) stuk gaan. Lijkt me wel een fijn idee...
Zojuist olie bijgevuld (beetje maar, zat nog rond minimum en ik ga het toch volledig vervangen binnenkort), koelvloeistof (hoognodig) en remvloeistof (idem). Als het morgen goed gaat met uitlaat ga ik thuis nog olie & filter vervangen en bougies ook.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Graag zou ik voor m'n eerste moto een niet te duren 2dehands motor kopen, maar liefst type kawasaki versys, bmw G reeks.. Dus maw, type cruzer waar je rechtop zit.
Ik zoek zeker géén sportmotor type , ik wil rustig rijden en cruzen.
Welke motoren zouden jullie aanraden voor een beginner in dit type motoren ?
liefst rond de 600 - 650cc
Honda RansalpVerwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:26:
Ik begin het einde van deze maand met m'n eerste rijlessen.
Graag zou ik voor m'n eerste moto een niet te duren 2dehands motor kopen, maar liefst type kawasaki versys, bmw G reeks.. Dus maw, type cruzer waar je rechtop zit.
Suzuki DL650 V-StromVerwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:26:
Maar welke prijsklasse?
Ransalp?
Ik denk dat je een Transalp bedoelt
[ Voor 14% gewijzigd door Tankiej op 12-09-2012 10:32 ]
Verwijderd
Wel, liefst zo goedkoop mogelijk, het is echt mijn eerste motor, en als ik er een jaar (of twee) kan mee doen ben ik tevreden...
hij mag best al wat km's hebben op de teller
laten we zeggen prijs rond 1000-2500 euro
Voldoet niet aan je "wens" van 600cc-650cc maar is verder wél een geweldige fiets. Die 200cc meer zorgt alleen maar voor een rustiger motorgedrag.
Oh.
Ik ben zelf helemaal fan van de tenere's, maar daar moet je van houden.
Zelf heb ik een V-Strom 650 en daar kun je inderdaad helemaal rechtop zitten.
Ik heb een hele lange collega en die heeft een Yamaha TDM 850 gekocht. Weet niet of hij er helemaal rechtop op zit, maar in elk geval enigszins. Plus het is een gele dus die zijn snel
[ Voor 42% gewijzigd door Rukapul op 12-09-2012 10:46 ]
Verder heb je bij een Bandit of Fazer ook een aardig rechte zit.
En wil je alleen rustig cruisen, neem je een gele. Want die zijn het traagst. ^^
[ Voor 25% gewijzigd door Serotonine op 12-09-2012 10:52 ]
als je keer afslaat en dan weer start staat hij ook nog uit, pas echt als je de sleutel om haalt gaat hij weer aan.
So heel erg tevreden over de bmw, de standaard Anakees zijn goed voor alles behalve het mulle zand. Dat was bij Wintelre net iets te veel van het goede
Verwijderd
Ik kan er eentje op de kop tikken voor zo'n 1300 (met zadeltassen), in zeer goede staat.
45000km op te teller
Prima motor, ik heb de bekuipte versie gehad.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:59:
Géén echte cruiser, maar is yamaha xj600n (1998) een goede keuze om rustig op te rijden én als eerste motor ?
Ik kan er eentje op de kop tikken voor zo'n 1300 (met zadeltassen), in zeer goede staat.
45000km op te teller
Voldoende vermogen en betrouwbaar.
Het is wel een gebruiksmotor en geen show-bike.
In hetzelfde prijssegment:
Ga je nog meer richting naked-toer dan kom je op de NTV650
Ga je meer richting naked-sport dan kom je op de CB1
deze zit er wat tussenin.
[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 12-09-2012 11:05 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Verwijderd
Dat ie niet te zwaar is was voor mij dan wel weer een voordeel
Als ik echter op internet rondkijk dan is de yamaha xj600n (1998 model) lichter dan de GS500e ...
kan iemand dit bevestigen ?
De yamaha is wel een 4 cilinder, de suzuki een 2 cilinder
dus ik vermoed dat de Yamaha een stuk beter is voor een beginner en vergevingsgezinder ?
De suzuki was ook ietsje te klein voor mij (mijn benen zouden verkrampt zijn na een uurtje)
als een gs500 te snel is heb ik hier nog wel een fiets staan die je voor 1000 euro mag overnemen.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:14:
Toevallig heb ik gisteren een oude GS500e onder mijn kont gehad en deze is vrij licht (maar wat trekt ie snel op ! te snel voor mij om op te leren rijden)
Als ik echter op internet rondkijk dan is de yamaha xj600n (1998 model) lichter dan de GS500e ...
dus ik vermoed dat de Yamaha een stuk beter is voor een beginner en vergevingsgezinder ?
De suzuki was ook ietsje te klein voor mij (mijn benen zouden verkrampt zijn na een uurtje)
maar het voordeel van een gs 500 is veel 2 hands onderdelen. dus mocht je eens vallen ben je voor een paar euro weer onderweg.
en evt. met maar 25 kw te krijgen als die 34kw echt teveel zijn
De GS500 te snel?Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:14:
Toevallig heb ik gisteren een oude GS500e onder mijn kont gehad en deze is vrij licht (maar wat trekt ie snel op ! te snel voor mij om op te leren rijden)
Dat heb ik nog niet eerder gelezen.. Ik heb ook een korte tijd op een GS500 gereden, maar ik zou het niet echt snelle motoren noemen.
Ondertussen al weer ruim 2jr een Div900, ook een rechte zit, maar meer vermogen en een heel stuk zwaarder, en duurder dan je zoekt waarschijnlijk.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Verwijderd
Dat lijkt alleen in het begin maar zo, acceleratie went ongelooflijk snel.
Echter gezien je eerste opmerking, (dat je type Allroad wilt gaan rijden)
Ik denk dat een transalp ideal voor je zou zijn.
Zijn heel licht, oerdegelijk mischien niet de mooiste (maar who cares)
en het grootste nadeel van die motor is juist een voordeel voor jouw, het blok is erg tam.
Ze zijn er ook al sinds het begin der tijden, geloof dat de eerste versies nog zelfs stenen wielen hadden.
Dus snuffel maar eens rond en orienteer je daar maar eens in. denk echt dat ie ideaal zal zijn voor je
Acceleratie went heel snel. De 1e keer op m'n GSX400X vroeg ik mezelf af waarom je iets snellers nodig had. Nu scheld ik m'n helm vol als ik vlot een auto wil inhalen
[ Voor 43% gewijzigd door -tom-562 op 12-09-2012 11:50 ]
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
2x zo vlug als mijn auto om correct te zijn ;p
Het is inderdaad wel zo dat ik waarschijnlijk binnen enkele maanden of een jaar met jullie akkoord zal gaan en zeggen "de GS500E is een rustig motortje", maar nu, als totale leek heb ik liever een brave motor ... ;-)))
braver dan een gs500 is er bijna niet. en zeker niet op 25 kw en jaren afranseling.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:06:
jaja, ik kom van auto/fiets dus voor mij trekt die GS500E op
2x zo vlug als mijn auto om correct te zijn ;p
Het is inderdaad wel zo dat ik waarschijnlijk binnen enkele maanden of een jaar met jullie akkoord zal gaan en zeggen "de GS500E is een rustig motortje", maar nu, als totale leek heb ik liever een brave motor ... ;-)))
Verwijderd
enne choppers trekken toch veel trager op ? ;p
die hebben een lage top maar trekken harder. een v-twin pakt al vanaf 2500 toeren zijn volle vermogen. en een 4 in lijn pakt het vaak pas rond de 8000rpm. dus die moet eerst al een km of 60 gaan voor het echt begint te trekken. en komt dan boven de 10k rpm op zijn max vermogen.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:09:
Als ik later het examen met m'n eigen motor wil doen moet ie minimum 35kw zijn (om rijbewijs A te halen hier in belgie, zodat je met alle motoren mag rijden)
enne choppers trekken toch veel trager op ? ;p
[ Voor 32% gewijzigd door GBTW op 12-09-2012 13:33 ]

Vergeet niet flink te remmen voor de eerste bocht...
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Tip: verdiep je in de terminologieVerwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:26:
Een "cruiser" is een lage motor waar je zowat op achterover hangt, in de volksmond ook wel "chopper" genoemd. Typische cruiser is een Harley:

Motoren zoals een Kawasaki Versus en BMW GS-series noemen we "allroads". Die zijn typsich hoog, smal (muv 1200GS) en je zit er rechtop op. Idee is dat je in theorie ook offroad kunt ermee, maar in praktijk zijn het vooral SUVs met twee wielen
Heb trouwens laatst op een Transalp gezeten en kan absoluut onrschrijven dat dat een prima betaalbare keuze zou zijn in dit segement
Oslik blyat! Oslik!
dion_b schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:31:
[...]
Motoren zoals een Kawasaki Versus en BMW GS-series noemen we "allroads". Die zijn typsich hoog, smal (muv 1200GS) en je zit er rechtop op. Idee is dat je in theorie ook offroad kunt ermee, maar in praktijk zijn het vooral SUVs met twee wielen
Oslik blyat! Oslik!
Tssk, doe dat zelf even.
Cruiser (eventueel dood op gevonden willen worden)
Wikipedia: Cruiser (motorcycle)
Chopper: (no never no way op gevonden willen worden)
Wikipedia: Chopper (motorcycle)
Ik zeg ook "in de volksmond". Liever trouwens nergens dood op gevonden willen wordensteveman schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:46:
[...]
Tssk, doe dat zelf even.
Cruiser (eventueel dood op gevonden willen worden)
Wikipedia: Cruiser (motorcycle)
Chopper: (no never no way op gevonden willen worden)
Wikipedia: Chopper (motorcycle)
Oslik blyat! Oslik!
Dat is wel waardion_b schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:44:
Ach, reed vanochtend nog met m'n rijdende pleepot (Honda PC800) over onverharde wegen in de buurt van Hellendoorn. Er kan best veel, maar neemt niet weg dat ik m'n hand in het vuur m'n uitlaat durf te steken dat 90% van R1200GSjes nooit iets anders dan asfalt of straatstenen meemaakt
De twee motoren die je op het begin ziet remmen netjes af, maar dan komt d'r een derde met een rotgang aan.. Had denk ik niet gerekend op die aanhanger. Desalniettemin best een klap!
Ach.... R1200GS hoef ik niet. Maar als ik 10.000 euro had, stond deze voor mn deur.dion_b schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:44:
Ach, reed vanochtend nog met m'n rijdende pleepot (Honda PC800) over onverharde wegen in de buurt van Hellendoorn. Er kan best veel, maar neemt niet weg dat ik m'n hand in het vuur m'n uitlaat durf te steken dat 90% van R1200GSjes nooit iets anders dan asfalt of straatstenen meemaakt
http://www.motorfreaks.nl/testen/2012/test-bmw-f700gs.html
Geen off-road kwaliteiten, maar ziet er wel super gaaf uit. En slank (afgezien van het stuur) en lekker hoog op zn poten zodat ik met mijn 1.93 meter nog prima kan zitten.
Ik ben met m'n SV650s over onverharde wegen gereden in Luxemburg. De eerste keer voel je je heel ongemakkelijk, maar de tweede keer was het best te doen.dion_b schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:44:
Alhoewel ik duizend keer liever gewoon op asfalt zit, met deze motor
Inderdaad, dat vind ik ook echt lelijkDaffie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:54:
Ik vind die BMW motoren vaak wel vet, maar die koplampen... is zó niet mijn smaak! Echt verschrikkelijk, een grote lamp en een kleine d'r schuin naast onder tegenaan.... bah!
Op de motorbeurs stond ik bij de S1000R en zei tegen mn maat met wie ik daar was: 'Dat vind ik echt zo lelijk he, die twee verschillende koplampen.'
Stond er iemand naast ons: 'JULLIE HEBBEN ECHT GEEN SMAAK, DIT IS PRACHTIG!'
Ook nog gewoon zo schreeuwend midden op die stand
[ Voor 32% gewijzigd door Tankiej op 12-09-2012 15:02 ]
Daffie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:54:
Ik vind die BMW motoren vaak wel vet, maar die koplampen... is zó niet mijn smaak! Echt verschrikkelijk, een grote lamp en een kleine d'r schuin naast onder tegenaan.... bah!
Bij gebrek aan oke uitziende kort ruitje zelf maar wat gehobbyd, zoek nu trouwens het zelfde materiaal in een iets neutralere kleur
tip: shapeways.comGBTW schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:01:
[...]
dan heb ik het nog erger gemaakt door een appel groen ikea snijplank boven te hangen
Bij gebrek aan oke uitziende kort ruitje zelf maar wat gehobbyd, zoek nu trouwens het zelfde materiaal in een iets neutralere kleur![]()
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 12-09-2012 15:06 ]
Verwijderd
Die transalp lijkt me inderdaad wel wat, nu nog kijken of ik een deftige kan vinden voor mijn budget
Verwijderd
Wat is je budget eigenlijk?
geen idee wat de goede sites zijn in belgie, maar een nette met niet te veel kms
http://nl.autoscout24.be/...944&cd=634809695360000000
-edit-
<scheldwoord naar eigen keuze> besef me nu net iets.
Ze hebben 50Pk / 37Kw, dat is 2 Kw teveel voor je of niet?
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2012 16:00 ]
en anders zijn broer de xrv 650/750 Africa Twin.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:50:
mijn enige advies, ga voor iets van na 1997, dat jaar werden ze namelijk met dubbele schijf uitgebracht... geen overbodige luxe
Wat is je budget eigenlijk?
geen idee wat de goede sites zijn in belgie, maar een nette met niet te veel kms
http://nl.autoscout24.be/...944&cd=634809695360000000
-edit-
<scheldwoord naar eigen keuze> besef me nu net iets.
Ze hebben 50Pk / 37Kw, dat is 2 Kw teveel voor je of niet?
Gewoon gaan. Ik heb het met mijn sport/tour motor gedaan afgelopen weekend. Hartstikke leuk!Rukapul schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:47:
De eerste keer dat je met je allroad voor een onverharde weg staat denk je echt nog wel een keer naEn als de onverharde weg dan na een tijdje overgaat in iets wat je normaal gesproken geen weg meer noemt dan denk je nog wel een keer na voor je met je 200kg ijzer en plastic doorgaat

Op de fotos is het al overgegaan op een grint weg maar daarvoor kwamen we door dat bos op de achtergrond van de foto's. Dat was niet zo een mooi grint weggetje, maar wel erg leuk.
Scheelt wel natuurlijk dat mijn motor de jongste niet meer is en dat als ie valt mijn ego voornamelijk beschadigd zal zijn
Vaak bu'j te bang!
Was er nog iets terecht gekomen van die tweakers rit?
Ja, ik denk dat ik meer offroad ben geweest met mijn R850RT bankstel dan het gros van de GS-endion_b schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:44:
Ongeächt je settings ga je vaak over (voor een SS) de meest beroerde wegen. Gravel wegen welke over de toppen van de heuvels/bergen lopen vallen in de categorie verhard volgens Garmin..... Maar ze zijn inderdaad korter/sneller
Maar ook met een SS kun je daar (dus) gewoon door... als je de kuilen maar ontwijkt en niet te hard rijd ivm steenslag.
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 12-09-2012 20:39 ]
Suzuki Freewind.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:05:
Oeps, ik bedoelde inderdaad all road motor.
Die transalp lijkt me inderdaad wel wat, nu nog kijken of ik een deftige kan vinden voor mijn budget
Veel motor voor weinig. Moet je wel van een 1cilinder houden.
http://motoren.marktplaat...H07BXrs%3D&fta_ind=1&fs=1
EDIT: niet mijn motor en ken verkoper ook niet
ja het is verhard. maar of je er graag met de motor wil komen. maar je leert er wel van rijden.wimmel_1 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:37:
Laat je Zümo navigatie in Luxemburg maar eens de snelste of kortste route berekeken van "A naar B" zonder dat je van te voren een geverifieerde route hebt gedownloaded van een ander.
Ongeächt je settings ga je vaak over (voor een SS) de meest beroerde wegen. Gravel wegen welke over de toppen van de heuvels/bergen lopen vallen in de categorie verhard volgens Garmin..... Maar ze zijn inderdaad korter/sneller
Maar ook met een SS kun je daar (dus) gewoon door... als je de kuilen maar ontwijkt en niet te hard rijd ivm steenslag.
Eerste keer dat ik er met m'n SS verzeild raakte was in ieder geval een soort van déja-vu aan vroeger, met een Honda MB-X over de "maisplak" omdat ik nog geen 16 was (en met 16 mocht ik dat ding ook niet rijden omdat een 110cc te "zwaar" was.... maar dat was maar een kleinigheidje destijds).
met de AT zoek ik het op. en helemaal geweldig is de kick toe dat als je een tijdje met een km of 40 over zandpaden gereden bent. even naar de 100 op het asfalt gaat. je heb meteen het idee alsof je 3x te hard rijd.wimmel_1 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:45:
Met een SS kom je er inderdaad liever niet maar met een AT zijn het (denk ik) de meer leukere wegen om te komen/berijden.
Eerste keer dat ik er met m'n SS verzeild raakte was in ieder geval een soort van déja-vu aan vroeger, met een Honda MB-X over de "maisplak" omdat ik nog geen 16 was (en met 16 mocht ik dat ding ook niet rijden omdat een 110cc te "zwaar" was.... maar dat was maar een kleinigheidje destijds).
enigste nadeel is is dat er in nl een hoop afgesloten is. dus moet je goed zoeken naar op paden. of goed oefenen om de boswachter voor te blijven maar dan wachten ze buiten wel op je.
dus voorlopig heb ik De Kuil als trainingslocatie. en een enkel keertje in het wild. maar helaas zit ik nogsteeds thuis. was vorig jaar al van plan om 2x in de week 1,5 uur in de kuil te rijden voor school(die zit een km verder) maar dat is hem niet geworden.
[ Voor 23% gewijzigd door DECOY88 op 12-09-2012 22:18 ]
Precies. Je wordt wat minder angstig van grind of zand op de wegDECOY88 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:21:
[...]
ja het is verhard. maar of je er graag met de motor wil komen. maar je leert er wel van rijden.
In principe kun je met elke motor overal komen, behalve in mul/diep zand en/of blubber. Dan moet je echt iets lichts hebben. Ook een parcours met grote stenen/keien en diepe kuilen is niet zo lekker met zo'n bankstel als ik heb. In Marokko een keer door een diepe kuil geweest en ik voelde de rand onder mijn hak door gaan... Gelukkig is het een ex-politie uitvoering met bashplate (kggggggg!) en spaakvelgen. Ik had er ook net nieuwe veren onder.
Dit topic is gesloten.
![]()