You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
3) Je dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Je bent niet in het bezit. Justitie kan namelijk ook je rijbewijs afnemen, ondanks dat het RDW van mening is dat je rijbevoegd bent en dat op je pasje staat dat je rijbevoegd bent.Daffie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:51:
Ik vroeg mij laatst af...
Ik moet 20 september op voor AVD. Stel ik haal 'm, en vraag diezelfde dag nog m'n rijbewijs aan. Ik wacht braaf af, en op een dag krijg ik een afhaalbrief. Ik pak de motor en rij naar het gemeentehuis om m'n rijbewijs op te halen. Onderweg wordt ik staande gehouden door de pliesie.
Ben ik dan:
1) niet strafbaar (lijkt me sterk)
2) alleen strafbaar voor het feit dat ik mijn rijbewijs niet kan aantonen
3) strafbaar voor het feit dat ik niet in het bezit ben van een rijbewijs?
Ik vroeg het me gewoon af. Ik vroeg het me af. Afvragen.
EDIT: Don't get me wrong, ik waardeer jullie zorgen, maar ik bedoelde deze vraag echt puur uit nieuwsgierigheid, niet omdat ik elke minuut die ik (al dan niet legaal) kan rijden eruit wil persen. Het gemeentehuis is voor mij ik denk letterlijk 5 minuten fietsen dus ik ga dat risico echt niet lopen. En @Mike2K, ik heb inderdaad één keer in de straat voor m'n huis op en neer gereden, om hem te laten zien/horen aan broers vader en wat vrienden. Sindsdien niet meer mee gereden, niet van plan ook. Tot ik mijn rijbewijs heb ofc.
@Newbreed: Maar je wil dus zeggen dat, stel ik haal hem op (met de fiets, om dat even duidelijk te maken....), ik ga (FIETS) naar huis met mijn rijbewijs, ik leg hem thuis op de plank, en ga dan motorrijden, en wordt dan staande gehouden. Geldt dan nog steeds 3? Of dan 2?
Edit: Want ik zag laatst in een ander draadje hier op GoT een filmpje van wegmisbruikers, van agenten die iemand aan de kant van de weg zette, en meneer kon zijn rijbewijs niet laten zien (als in, had hem niet bij zich), en de agent kon toen in de computer wel zien dat meneer hem had. Daardoor kreeg hij alleen een boete voor het niet bij zich hebben van het rijbewijs.
[ Voor 40% gewijzigd door Daffie op 05-09-2012 10:33 ]
https://freight.associates
2) Want je bent nog steeds in het bezit van een geldig rijbewijs. Je kan hem enkel niet op verzoek tonen.Daffie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:24:
Ik heb denk ik een foutje gemaakt door hier daarom te vragen, had kunnen weten dat mensen allerlei zaken erbij gaan denken/vermoeden/zelfs verzinnen. Ik vroeg het me gewoon af. Nee, ik ben niet van plan om dit te gaan doen. Nee, ik ben ook niet van plan mezelf dood te rijden. Nee, ik ga ook geen bom planten op Utrecht Centraal. Ik vroeg het me gewoon af.
@Newbreed: Maar je wil dus zeggen dat, stel ik haal hem op (met de fiets, om dat even duidelijk te maken....), ik ga (FIETS) naar huis met mijn rijbewijs, ik leg hem thuis op de plank, en ga dan motorrijden, en wordt dan staande gehouden. Geldt dan nog steeds 3? Of dan 2?
[ Voor 92% gewijzigd door DinX op 17-09-2012 14:01 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Ah ik snap. Dus pas als je hem ophaalt bij het gemeentehuis, gaat als het ware het 'eigendom' van het rijbewijs over naar jou, en op dat moment heb je hem in je bezit. Thanks!newbreed schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:25:
[...]
2) Want je bent nog steeds in het bezit van een geldig rijbewijs. Je kan hem enkel niet op verzoek tonen.
als je hem ophaalt word dat in de computer gezet. en kan de politie het opvragen en als het goed is staat er dan dat jeje A rbw heb.Daffie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:24:
Ik heb denk ik een foutje gemaakt door hier daarom te vragen, had kunnen weten dat mensen allerlei zaken erbij gaan denken/vermoeden/zelfs verzinnen. Ik vroeg het me gewoon af. Nee, ik ben niet van plan om dit te gaan doen. Nee, ik ben ook niet van plan mezelf dood te rijden. Nee, ik ga ook geen bom planten op Utrecht Centraal. Ik vroeg het me gewoon af.
Edit: Want ik zag laatst in een ander draadje hier op GoT een filmpje van wegmisbruikers, van agenten die iemand aan de kant van de weg zette, en meneer kon zijn rijbewijs niet laten zien (als in, had hem niet bij zich), en de agent kon toen in de computer wel zien dat meneer hem had. Daardoor kreeg hij alleen een boete voor het niet bij zich hebben van het rijbewijs.
en met ongelukjes 50%word door onkunde/overmoedigheid gedaan. 10% door eigen stommiteiten. en 40% door een auto die geen voorrang verleent deur open klapt. niet links maar rechts gaan enz. en dan ben je de sjaak als je rbw nog op het gemeentehuis ligt
DinX schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:26:
Hangt in de praktijk nog van de agent af die je tegenkomt ook. Vaak geven ze je (hier in .be) de kans om binnen de x dagen je rijbewijs te komen tonen op het politiekantoor. Dan komt het snel genoeg aan het licht of je er 1 hebt of niet (en of het ingetrokken is of niet)
Het is nog steeds een vrij grijs gebied hoor, want er bestaat namelijk geen formele overdracht. De datum van afgifte is overigens de datum dat het besluit tot afgifte is genomen en dat is in de regel de datum waarop je het aangevraagd hebt. Dit maakt het nog eens extra lastig.Daffie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:27:
[...]
Ah ik snap. Dus pas als je hem ophaalt bij het gemeentehuis, gaat als het ware het 'eigendom' van het rijbewijs over naar jou, en op dat moment heb je hem in je bezit. Thanks!
Ik ben ook niet op de hoogte van enige jurisprudentie dus, ik kan mijn verhaal niet sterken met praktijkvoorbeelden.
Je mag overigens ook niet rijden wanneer je rijbewijs als vermist of gestolen is opgegeven, omdat deze op dat moment ongeldig wordt verklaard. Dus het snijdt hout dat je niet mag rijden in de periode tussen aanvraag en overdracht.
Het feit dat je rijbewijs wordt ingevorderd door de politie is dan ook dat ze de geldigheid (voor bepaalde tijd) kunnen intrekken door het een of ander. Niet alleen het feit dat je hem dan niet meer kunt tonen. Want als je rijbewijs is ingevorderd, is ook je rijbevoegdheid (voor bepaalde tijd) ingetrokken.
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Alvast bedankt voor de moeite, Daffie.
newbreed schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:59:
Als Daffie zich even opoffert om een ongeval te veroorzaken op weg naar het rijbewijs dan kunnen we onze uitspraken basseren op jurisprudentie, wanneer iemand weer de vraag stelt.
Hehe, neen, bedanktnewbreed schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:59:
Als Daffie zich even opoffert om een ongeval te veroorzaken op weg naar het rijbewijs dan kunnen we onze uitspraken basseren op jurisprudentie, wanneer iemand weer de vraag stelt.
Heb intussen een website gevonden waar je 'juridische' vragen gratis kan stellen, heb ik dan ook gedaan. Ben benieuwd!
De derde, zolang jij het rijbewijs niet opgehaald hebt ben je nog niet in bezit van je rijbewijs.Daffie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:51:
Ik moet 20 september op voor AVD. Stel ik haal 'm, en vraag diezelfde dag nog m'n rijbewijs aan. Ik wacht braaf af, en op een dag krijg ik een afhaalbrief. Ik pak de motor en rij naar het gemeentehuis om m'n rijbewijs op te halen. Onderweg wordt ik staande gehouden door de pliesie.
Ben ik dan:
Met andere woorden, wanneer wordt geregistreerd dat je 'in het bezit bent van' een rijbewijs? Is dat zodra je je AVD hebt gehaald, als je hem aanvraagt, als hij klaar ligt, of pas wanneer je hem daadwerkelijk hebt opgehaald?
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Je toont het CBR aan dat je in je eentje veilig kunt leren deelnemen in het verkeer (NIET dat je al kan auto- / motorrijden etc.. maar dat is weer een ander verhaal), en het ministerie van Verkeer en Waterstaat zet in hun systemen dat je dus rijbevoegd bent. Dan vraag jij je rijbewijs aan bij het gemeentehuis en zij controleren bij het ministerie of je inderdaad eligible bent voor een rijbewijs. Dan wordt dat ding gemaakt en teruggestuurd naar het gemeentehuis. Volgens mij is er nergens een check in het systeem van het ministerie om te zien of je hem fysiek hebt opgehaald, wel natuurlijk of hij geldig is (bij een invordering wordt deze flag dus ook uitgezet). Alleen het gemeentehuis heeft ergens staan in hun 'voorraadbeheer' dat je hem nog niet hebt opgehaald.
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
Mijn schoonmoeder is eens staande gehouden. Rijbewijs niet bij zich - ze ging even boodschappen doen - al dik 20 jaar haar rijbewijs en absoluut bekwaam. Verder een hele beleefde vrouw, aan de houding zal ze het niet te danken gehad. Agent moest er niets van hebben, slingerde haar direct op de bon. Nakijken (id had ze wel bij zich) of even ophalen was ganz nicht im frage..scorpie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:47:
Er is toch net ook al gezegd dat het 'in bezit zijn van een rijbewijs' niet te letterlijk genomen moet worden? Wat nu als je bent gaan rijden en je vergeet (oprecht) je rijbewijs mee te nemen. Ben je dan ineens onbekwaam geworden in het besturen van een auto / motor / paard / whatever?
Schoonmoedergrappen in 3-2-1-...
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Logisch en volkomen terecht._Apache_ schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:51:
[...]
Mijn schoonmoeder is eens staande gehouden. Rijbewijs niet bij zich - ze ging even boodschappen doen - al dik 20 jaar haar rijbewijs en absoluut bekwaam. Verder een hele beleefde vrouw, aan de houding zal ze het niet te danken gehad.
Agent moest er niets van hebben, slingerde haar direct op de bon. Nakijken (id had ze wel bij zich) of even ophalen was ganz nicht im frage..
Niemand houdt van schoonmoeders.
Wat een onzin. Je moet zo'n ding gewoon bij je hebben. Dat heeft niets met machtig te maken. Agent volgt regeltjes. Ik zou het prima vinden als hij je geen bekeuring geeft, maar dan is dat 'aardig' of 'begripvol' of hoe je het dan ook noemt.scorpie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:53:
Absoluut kansloos zeg ik dan. Geweldig zo'n efteling agent die zich even 'machtig' wil voelen, bah.
Een agent een efteling agent noemen die zich machtig wil voelen omdat hij een regel naleeft die hij behoort na te leven, vind ik nogal onbeschoft en van weinig begrip getuigen over het werk wat een ander doet.
UNOX: The worst operating system
Ik zit hier dubbel in. Aan de ene kant heb je gelijk en doet die agent niks verkeerd of 'te machtig'. Wat dat betreft is de de discussie gauw afgelopen.Korvaag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:02:
[...]
Wat een onzin. Je moet zo'n ding gewoon bij je hebben. Dat heeft niets met machtig te maken. Agent volgt regeltjes. Ik zou het prima vinden als hij je geen bekeuring geeft, maar dan is dat 'aardig' of 'begripvol' of hoe je het dan ook noemt.
Een agent een efteling agent noemen die zich machtig wil voelen omdat hij een regel naleeft die hij behoort na te leven, vind ik nogal onbeschoft en van weinig begrip getuigen over het werk wat een ander doet.
Aan de andere kant zijn sommige regels (wetten) mijn inziens meer 'omdat het dan maar in ieder geval vaststaat'. Zo ook deze wet. Als er een ongeluk gebeurd en de politie komt ter plaatse dan is het gewoon rete handig als de politie in een oogopslag kan zien dat de betrokkenen al dan niet hun rijbewijs hebben om zo direct te kunnen bepalen of er geen sprake is van joyriding. Zodoende is de wet wel nodig.
Maar als iemand boodschappen gaat doen, heck, al rijd iemand van Maastricht naar Groningen, en er gebeurd gewoon niks, dan vind ik het wel overdreven om een bon uit te schrijven voor het niet bij je hebben van een rijbewijs. Wat dat betreft snap ik de opmerking van scorpie wel.
Edit: Zeker in dit geval. Ze kunnen online gewoon checken dat jij een rijbewijs hebt. Als je daarnaast gewoon een paspoort bij je hebt, is de link 1 op 1.
Als je geen legitimatie bij je hebt wordt het lastig en dan kan een agent 2 dingen doen:
- of jou geloven op je blauwe ogen en/of bankpas zonder foto etc.
- of je bekeuren
1 zou fijn zijn, maar 2 is geen doodzonde van de agent. Hoogstens jammer.
[ Voor 54% gewijzigd door Korvaag op 05-09-2012 12:27 ]
De regels moeten aangepast worden.
Het is tegenwoordig vrij makkelijk om te verifiëren of je een geldig rijbewijs hebt.
Wetten zijn nog niet ingericht op de informatie voorziening van tegenwoordig.
Motor APK keuren vind ik ronduit belachelijk, vanuit mijzelf en andere motorrijders weet ik dat de motoren over het algemeen beter worden onderhouden dan auto's, de dealers en garages waarmee ik in aanraking ben gekomen voor het een en ander zijn allemaal vakmensen met hart voor de zaak, sport en hobby en hebben er echt 0,0 baat bij om je in de maling te nemen.
Waarom motorrijdend europa éxtra belasten met tijd/geld/moeite voor iets wat praktisch al wordt gedaan? Voor ons motorrijders betekent het een paar tientjes de jaar extra (Niet zo boeiend) maar ook een dag vrij of gekloot met vervoer; In mijn geval - werk is niet te bereiken met OV en ik begin om 0700, ik heb dan wel een auto maar dan moet ik met auto + motor naar de garage, dan wel een dag vóór de APK of laat op mn werk verschijnen, maar daarvoor moet ik dus iemand anders mee, die weer naar huis/werk moet. Ik kan niet mn fiets achter in de kofferbak stouwen of een leen auto/motor mee krijgen voor zolang.. (tenzij ik ga huren of die regels veranderen VANWEGE de APK regelement)
Voor de garages en dealers is het allemaal extra tijd die na de gewoonlijke beurten in beslag wordt genomen voor de keuren laat staan dat er dan natuurlijk RDW Steekproef mensen af en toe langs moeten komen waardoor ze nog meer tijd verliezen die ze niet kunne nvullen met nog een motor fixen (RDW Steekproef = voertuig niet aanraken en op de brug laten)
(Woon-werk verkeer is voor mij gewoon veel goedkoper met de auto. En ja, soms ga ik wel met de motor werken omdat het kan.
*: Olie verversen, nieuw oliefilter, visuele controle, ketting spannen, en een stempel in het onderhoudsboekje. Zal wel iets van 150 euro of zo moeten kosten.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
En wat schiet je met bekeuren op als men een valse naam opgeeft (wat in essentie het probleem is)?Korvaag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:24:
Laat even duidelijk zijn: ik vind ook dat sommige regels echt te belachelijk voor woorden zijn. Echter dan is de agent in kwestie niet de persoon om dat op bot te vieren.
Edit: Zeker in dit geval. Ze kunnen online gewoon checken dat jij een rijbewijs hebt. Als je daarnaast gewoon een paspoort bij je hebt, is de link 1 op 1.
Als je geen legitimatie bij je hebt wordt het lastig en dan kan een agent 2 dingen doen:
- of jou geloven op je blauwe ogen en/of bankpas zonder foto etc.
- of je bekeuren
1 zou fijn zijn, maar 2 is geen doodzonde van de agent. Hoogstens jammer.
Stel ik word aangehouden, heb geen rijbewijs bij me en zeg dat ik piet Puk uit dorpstraat 1 Ons Dorp ben. Agent schrijft boete uit en laat me gaan... effect? 0,0
Gelukkig zijn ze hier in de UK veel schappelijker en kan je met een bankpasje ofzo aannemelijk maken wie je bent en dat klopt met de gegevens in de computer (wat ze via de radio makkelijk kunnen opvragen) dan is het 9 van de 10 keer geen probleem (mits je de agenten behoorlijk behandeld, gedraag je je als een boerenlul dan krijg je dat ook terug).
MrsT werd de 1e week dat we onze auto een keer aangehouden omdat de ANPR (automagische nummerborden herkenning) de auto als zonder verzekering herkende, Toen ze het even dubbelcheckte (mobiele ANPR hebben de data lokaal en dus soms wat out of date) bleek alles te kloppen en mocht ze gaan volgens mij zelfs zonder ID te hoeven tonen..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Aan die oude GSX400X sleutel ik wel zelf, maar de 600 vind ik net iets te zonde om er iets verkeerds aan te doen
Vaak bu'j te bang!
Laat even weten wat het kost, mijn ZX6R is ook hard op weg naar de 30k-tom-562 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:08:
De GSXR600 gaat binnenkort ook weg voor een (grote) beurt (~30k gelopen), inclusief nieuwe bandjes denk ik. Zal wel wat centjes kosten.
Aan die oude GSX400X sleutel ik wel zelf, maar de 600 vind ik net iets te zonde om er iets verkeerds aan te doendat laat ik allemaal mooi doen.
Optie 2.Daffie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:51:
Ben ik dan:
Met andere woorden, wanneer wordt geregistreerd dat je 'in het bezit bent van' een rijbewijs? Is dat zodra je je AVD hebt gehaald, als je hem aanvraagt, als hij klaar ligt, of pas wanneer je hem daadwerkelijk hebt opgehaald?
Je mag pas rijden volgens de wet als je rijbewijs is afgegeven, wat pas is als je hem hebt afgehaald.
Artikel 107
1.Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.
Volgens mij gaat het duurste (buiten de banden om) eventueel de kleppen stellen worden, ik weet niet of dat nodig is. Als de motor koud is klinkt hij wel wat rauw, maar als hij warm is loopt hij supersmoothUTwizard schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:09:
[...]
Laat even weten wat het kost, mijn ZX6R is ook hard op weg naar de 30k
Vaak bu'j te bang!
@Korvaag: We kunnen over en weer een verhaal gaan houden over het wel / niet nut hebben van het strikt naleven van de regeltjes. Ja, wetten zijn scherp gedefinieerd, maar dat is in den beginsel om criminelen geen mm ruimte te geven in het geval ze ergens onderuit proberen te komen.
Feit is dat de regering graag ziet dat de bevolking agenten zien als je beste vriend op de straat (aannemende dat je geen rare capriolen uithaalt, geen bank berooft etc.). Situatieschets: Wanneer iemand voor een normale controle staande wordt gehouden en er is niks aan de hand, behalve dat men het rijbewijs niet kan tonen. Nu zijn er twee opties. Of de agent gaat bad cop spelen en gaat full rampage omdat je volgens de wet je rijbewijs ten alle tijden moet kunnen laten zien, of de agent gaat good cop spelen (je beste vriend op straat), heeft begrip voor het feit dat je mens bent en ook wel eens wat vergeet en geeft een waarschuwing.
Nu ben ik biased (en dat geef ik ook gewoon toe), want ik ken alleen maar bad cops, die naar mijn mening 0 inlevingsvermogen tonen in de situaties waarin ik met ze te maken heb gehad en dan maar een bon uitschrijven. En op het moment dat ze mogen doen waar ze voor zijn in mijn ogen (er werd ingebroken) en ze komen nieteens, daar maken ze helemaal geen vrienden mee, laat staan dat ik ze ooit nog als beste vriend op straat zal zien.
[zeer offtopic]
Dit is overigens ook precies de reden dat ze [agenten] in Nederland geen respect krijgen (en verdienen). Natuurlijk weet ik echt wel dat ze mensen helpen bij ongevallen en dat ze incidenteel mensen oppakken, maar in Nederland heerst de boventoon (ik denk bij een groot deel van de bevolking) dat ze als topprioriteit dingen hebben staan als flitsen en achter hun bureau rapporten moeten uitwerken.[/zeer offtopic]
Om nog even ontopic te reageren (wel met een nieuw onderwerpje
[ Voor 9% gewijzigd door scorpie op 05-09-2012 13:47 . Reden: zeer offtopic alinea toegevoegd ]
als een jas zonder voering al te warm is. kan je zoeken naar een jas met meer ventilatie ritsjes. of doorwaai spulscorpie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:41:
offtopic:
@Korvaag: We kunnen over en weer een verhaal gaan houden over het wel / niet nut hebben van het strikt naleven van de regeltjes. Ja, wetten zijn scherp gedefinieerd, maar dat is in den beginsel om criminelen geen mm ruimte te geven in het geval ze ergens onderuit proberen te komen.
Feit is dat de regering graag ziet dat de bevolking agenten zien als je beste vriend op de straat (aannemende dat je geen rare capriolen uithaalt, geen bank berooft etc.). Situatieschets: Wanneer iemand voor een normale controle staande wordt gehouden en er is niks aan de hand, behalve dat men het rijbewijs niet kan tonen. Nu zijn er twee opties. Of de agent gaat bad cop spelen en gaat full rampage omdat je volgens de wet je rijbewijs ten alle tijden moet kunnen laten zien, of de agent gaat good cop spelen (je beste vriend op straat), heeft begrip voor het feit dat je mens bent en ook wel eens wat vergeet en geeft een waarschuwing.
Nu ben ik biased (en dat geef ik ook gewoon toe), want ik ken alleen maar bad cops, die naar mijn mening 0 inlevingsvermogen tonen in de situaties waarin ik met ze te maken heb gehad en dan maar een bon uitschrijven. En op het moment dat ze mogen doen waar ze voor zijn in mijn ogen (er werd ingebroken) en ze komen nieteens, daar maken ze helemaal geen vrienden mee, laat staan dat ik ze ooit nog als beste vriend op straat zal zien.
[zeer offtopic]
Dit is overigens ook precies de reden dat ze [agenten] in Nederland geen respect krijgen (en verdienen). Natuurlijk weet ik echt wel dat ze mensen helpen bij ongevallen en dat ze incidenteel mensen oppakken, maar in Nederland heerst de boventoon (ik denk bij een groot deel van de bevolking) dat ze als topprioriteit dingen hebben staan als flitsen en achter hun bureau rapporten moeten uitwerken.\[/zeer offtopic]
Om nog even ontopic te reageren (wel met een nieuw onderwerpje). Kleding. Ik heb als eerste kledingset 1,5 jaar geleden een jas en overbroek gekocht, allebei met binnenvoering die eruit te halen viel. Ik dacht dat dit superchill zou zijn, zodat ik zowel in de winter, als de zomer kon rijden. Maar wat schetst mijn verbazing? Als ik de binnenvoering eruit haal is het al een winterjas voor mij, zo warm is het. Maar om nu voor die 3 extreem warme dagen in Nederland meteen maar weer een doorwaai set te kopen.. tjah ik twijfel nog een beetje. Hoe hebben mensen hier dit probleem opgelost? (wil wel beschermd rijden, mensen die met korte mouwen zonder handschoenen rijden en misschien zelfs nog een korte broek.. ik zeg koekkoek
..)
Als ik de artikelen er eens op nalees dan moet ik misschien mijn eerdere uitspraken toch bijstellen.new_guy schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:18:
[...]
Optie 2.
Je mag pas rijden volgens de wet als je rijbewijs is afgegeven, wat pas is als je hem hebt afgehaald.
Artikel 107
1.Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.
[...]
Artikel 118a
Als datum van afgifte wordt in het rijbewijs en in het rijbewijzenregister vermeld de datum waarop het besluit tot afgifte is genomen.
De afgiftedatum is de datum waarop afgifte is goedgekeurd, wat in de regel de datum van de aanvraag is
Mogelijk dat je toch nog een behoorlijke kans maakt.
en ik voel geen drang om meteen met een aanhanger te scheuren
[ Voor 19% gewijzigd door DECOY88 op 05-09-2012 14:08 ]
Ik zou het er in Daffie's theoretische geval op houden dat je wel een geldig rijbewijs hebt maar dat (nognewbreed schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:05:
[...]
Als ik de artikelen er eens op nalees dan moet ik misschien mijn eerdere uitspraken toch bijstellen.
Artikel 118a
Als datum van afgifte wordt in het rijbewijs en in het rijbewijzenregister vermeld de datum waarop het besluit tot afgifte is genomen.
De afgiftedatum is de datum waarop afgifte is goedgekeurd, wat in de regel de datum van de aanvraag is![]()
Mogelijk dat je toch nog een behoorlijke kans maakt.
Maar boven de 25 graden blijft voor mij een doorwaai-jas het ultieme motorpak. (Onder de 25 graden heb ik het daarmee koud, en onder de 20 graden raak ik onderkoeld met zo'n doorwaai-jas) En het hoeft niet veel te kosten: Bij Hein-Gericke heb ik voor een doorwaaipak 190 euro betaald. Dit was de Hein Gericke Airstream 2, om precies te zijn.
En uiteraard goede onderkleding!
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Maar om het zekere voor het onzekere te nemen ga ik wel even met de fiets of de auto het rijbewijs ophalen, als het zo ver is
Desalniettemin heb ik de vraag ook bij zo'n stel-hier-gratis-je-juridische-vraag website gesteld, ik zal wel laten weten wat daar uit rolt
En ja hoor geslaagd..Bommes schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:23:
Overmorgen (woensdag) mag ik op voor voertuig beheersing..
Ben benieuwd, nog 1 lesje van een uurtje van te voren.
Hopen dat het in een keer goed gaat, die parkeerplaats begint me wel de keel uit te komen tijdens het lessen.
Parkeerplaats en pionnen... daag daag...
[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 05-09-2012 16:00 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Vraag me af of je dat over een week nog zo mist
Hoop dat het slagen in het stuur wat minder gaan worden nu op mijn fireblade
De Nederbelg !
over 1 week ben ik nog in Italië (verkapte kijk mij nog op vakantie gaan post) dus dan zal ik het zeker niet missen.Daffie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:10:
Haha gefeliciteerd![]()
Vraag me af of je dat over een week nog zo mist
Maar ik zal blij zijn als ik gewoon op de weg mag gaan lessen, in de zomer allerlei stapvoets oefeningen in mijn pak + body warmer van de rijschool doen terwijl die 4 pitter onder de tank mijn ballen roostert.
Dat gaat ik dus echt niet missen.
Oh wel gaaf trouwens, net nog ff les op de parkeerplaats waar ook al een andere instructeur bezig was met 2 leerlingen.
Was er eentje bij die gaat een 8je doen en net voordat hij tussen de pionnen rijd steekt die instructeur zijn linker hand om hoog en die leerling op die motor dus ook.
Die deed gewoon ff het 8je met 1 hand aan het stuur en zowat met de wangen van zijn banden tegen de midden pionnen aan.
Echt gaaf, bleek pas een week te lessen (wel al 10 les uren die week) en samen met mij op examen te gaan voor zijn AVB.
Maar goed heb dus na 10,5 les uur dus mijn AVB gehaald, eerst op vakantie dan theorie proberen te halen en dan lessen voor rest.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Verwijderd
Het feit dat we _alles_ in de computer opslaan doch burgers verplichten om zo'n debiel pasje bij zich te dragen (wat zeg ik: sowieso een ID-kaart en indien van toepassing ook nog eens een rijbewijs) zegt genoeg over Nederland regeltjesland IMHO. Als ik mijn rijbewijs kwijt raak door wat voor reden dan ook en ik onderweg naar het gemeentehuis staande word gehouden, is het dus blijkbaar oké als ik daar een boete voor krijg. Want dat zijn de regels. Terwijl je als politieagent toch wel makkelijk kan opzoeken of ik een rijbewijs heb met:DarkChylde schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:39:
agent doet niets fout.
De regels moeten aangepast worden.
Het is tegenwoordig vrij makkelijk om te verifiëren of je een geldig rijbewijs hebt.
Wetten zijn nog niet ingericht op de informatie voorziening van tegenwoordig.
1
| SELECT * FROM `rijbewijzen` WHERE `sofinummer`='12345678' |
Of het feit dat je telkens weer €50,- moet betalen voor zo'n pas als je rijbewijs verandert, waarna je er ook nog eens een week op moet wachten. What. The. Fuck.
Gewoon een chip laten implanteren, ben je van al het gezeur af.Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:48:
[...]
Het feit dat we _alles_ in de computer opslaan doch burgers verplichten om zo'n debiel pasje bij zich te dragen (wat zeg ik: sowieso een ID-kaart en indien van toepassing ook nog eens een rijbewijs) zegt genoeg over Nederland regeltjesland IMHO. Als ik mijn rijbewijs kwijt raak door wat voor reden dan ook en ik onderweg naar het gemeentehuis staande word gehouden, is het dus blijkbaar oké als ik daar een boete voor krijg. Want dat zijn de regels. Terwijl je als politieagent toch wel makkelijk kan opzoeken of ik een rijbewijs heb met:
code:
1 SELECT * FROM `rijbewijzen` WHERE `sofinummer`='12345678'
Of het feit dat je telkens weer €50,- moet betalen voor zo'n pas als je rijbewijs verandert, waarna je er ook nog eens een week op moet wachten. What. The. Fuck.
edit: Ow en sofinummer = burgerservicenummer, dus je krijgt geen resultaat. Alert zijn heh.
[ Voor 4% gewijzigd door newbreed op 05-09-2012 18:06 ]
De agent doet idd niets fout. Hoewel hij de macht én de autoriteit heeft om te bepalen of er een bekeuring op volgt. Dat is hij nl niet verplicht.Korvaag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:02:
[...]
Wat een onzin. Je moet zo'n ding gewoon bij je hebben. Dat heeft niets met machtig te maken. Agent volgt regeltjes. Ik zou het prima vinden als hij je geen bekeuring geeft, maar dan is dat 'aardig' of 'begripvol' of hoe je het dan ook noemt.
Ik had er deze week nog een discussie over met iemand. De regel is in feite niet meer van deze tijd. Als ik door een agent staande wordt gehouden (met auto) en ik geef mijn rbw af, gaat ie het altijd controleren via zijn terminal of over de radio (ooit meegemaakt met motoragent). Waarom ben ik dan nog steeds verplicht om een papiertje of kaartje bij me te dragen? Ze checken het toch. Het is een kleine moeite om hd op te roepen en na te vragen of ik echt wel een rbw heb en of ik geen rijontzegging heb.
In deze tijd van automatisering (volgens mij heeft elke agent straks een handterminal) is het overbodige onzin en helemaal te dol voor woorden om er een bon voor uit te schrijven. Het is nl niet zo dat ik ineens niet meer kan rijden zonder dat papiertje. Kromme ambtenarij.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
LEGACY!
* Steve momelt als vloekende iets over lokatieid en locatieid
[ Voor 26% gewijzigd door steveman op 05-09-2012 18:12 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Volgens mij hoeft die pas bij 36.000 een grote beurt (elke 12.000 kilometer), bij 30.000 is het dan slechts een kleine beurt (tenzij hij bij 24.000 kilometer géén grote beurt heeft gehad).UTwizard schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:09:
[...]
Laat even weten wat het kost, mijn ZX6R is ook hard op weg naar de 30k
En het is voornamelijk controle van de klepspeling wat extra kost, dat is namelijk nogal wat werk. Als ze ook nog eens gesteld moeten worden dan lopen de kosten nog hoger op (ongeveer een tientje per shim, en je hebt er 16). En dat kost nog eens wat extra tijd (uurtje of 1 à 2).
Verwijderd
Is een yamaha xj600n van 1998 (met 41 000km) een goede beginnersmoto ?
Is 1200 à 1400 euro een correcte prijs voor deze motor of te hoog ?
(particuliere verkoop)
Noem eens een paar landen waar het niet zo is? Volgens mij zijn er niet zoveel landen in de wereld over waar je verplicht bent om je te identificeren. Volgens mij zijn wij nog vrij laat, en moet je in veel landen al lang verplicht een id bij je hebben.Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:48:
[...]
Het feit dat we _alles_ in de computer opslaan doch burgers verplichten om zo'n debiel pasje bij zich te dragen (wat zeg ik: sowieso een ID-kaart en indien van toepassing ook nog eens een rijbewijs) zegt genoeg over Nederland regeltjesland IMHO.
Dat rbw vind ik idd onzin. Ze kunnen het op handterminal en/of radio bevestigd krijgen of jij een rbw hebt. Als je je maar kunt identificeren.
[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 05-09-2012 20:26 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Ziet er niet slecht uit...
Toch voor erg weinig meegekregen, reden wordt bij nader onderzoek duidelijk, hier valschade aan de linkerkant:

Zie bijrijderrugleuning die gescheurd en geduct-taped is, krassen op de valdoppen, bijrijdervoetsteun die niet helemala lekker in de tupperware klapt en als je goed kijkt ook tie-wraps om linkerspiegel.
En dan is er dit nog:

Zoek de uitlaatbocht
Toch 30km ermee gereden naar m'n schoonouders waar hij kan staan tot ik volgende week nieuwe uitlaat(bocht) eronder laat zetten. Naast oorverdovende herrie ivm volledig open uitlaat (van die 30km was zeker 10km omrijden om niet door een bebouwde kom te gaan) toch al redelijk beeld ervan kunnen krijgen. Bochtentechniek moet ik volledig herleren, met dit ding moet je veel meer tegensturen dan met de K75. Ook voelt het een stuk lichter (en dus minder koersvast) aan ondanks 15kg zwaarder zijn. En die V-twin is echt een beest onderin. Rotondes ga ik ws voortaan in z'n 3 nemen, terugschakelen naar 2 is bijna zo erg als terugschakelen naar 1 met de BMW. Heb ook kort stukje snelweg meegepikt en gelijk naar 130km/u doorgetrokken. Motorisch soepel zat, maar ik vang VEEL meer wind dan voorheen. Dat wordt wennen, in het beste geval neig ik naar langzamer rijden erdoor
Grootste pluspunt niet eens gezien bij proefrit: spiegels zijn lager, waardoor ze onder m'n armen door kijken, ik zie zeker twee keer zoveel achter me
Al met al even wennen, maar zeker geen spijt. Volgende week uitlaat eronder en dan rij ik weer stad en land af
[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 05-09-2012 20:28 ]
Oslik blyat! Oslik!
Meh. Niet mijn ding
Hij had nog meer leuks, een lading K1100LT's in goede staat, een GL1000 naked Goldwing in bordeaux-rood en mooist van allemaal een R100RT optisch in nieuwstaat, vuurrood-naar-zwart lakwerk. Maar goed, daar had ik een nulletje achter het aankoopbedrag voor moeten zetten, en heb me nu toch al voorbereid op dit gevalletje. Als het tegenvalt kan ik het doorverkopen en alsnog weer aan de BMW gaan
Oslik blyat! Oslik!
maar de uitlaat is wel gasdicht over de gehele lengtedion_b schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:26:
Zo, nieuw beestje opgehaald:
[afbeelding]
Toch voor erg weinig meegekregen, reden wordt bij nader onderzoek duidelijk, hier valschade aan de linkerkant:
[afbeelding]
Zie bijrijderrugleuning die gescheurd en geduct-taped is, krassen op de valdoppen, bijrijdervoetsteun die niet helemala lekker in de tupperware klapt en als je goed kijkt ook tie-wraps om linkerspiegel.
En dan is er dit nog:
[afbeelding]
Zoek de uitlaatbocht
Toch 30km ermee gereden naar m'n schoonouders waar hij kan staan tot ik volgende week nieuwe uitlaat(bocht) eronder laat zetten. Naast oorverdovende herrie ivm volledig open uitlaat (van die 30km was zeker 10km omrijden om niet door een bebouwde kom te gaan) toch al redelijk beeld ervan kunnen krijgen. Bochtentechniek moet ik volledig herleren, met dit ding moet je veel meer tegensturen dan met de K75. Ook voelt het een stuk lichter (en dus minder koersvast) aan ondanks 15kg zwaarder zijn. En die V-twin is echt een beest onderin. Rotondes ga ik ws voortaan in z'n 3 nemen, terugschakelen naar 2 is bijna zo erg als terugschakelen naar 1 met de BMW. Heb ook kort stukje snelweg meegepikt en gelijk naar 130km/u doorgetrokken. Motorisch soepel zat, maar ik vang VEEL meer wind dan voorheen. Dat wordt wennen, in het beste geval neig ik naar langzamer rijden erdoor
Grootste pluspunt niet eens gezien bij proefrit: spiegels zijn lager, waardoor ze onder m'n armen door kijken, ik zie zeker twee keer zoveel achter me
Al met al even wennen, maar zeker geen spijt. Volgende week uitlaat eronder en dan rij ik weer stad en land af
Maar nu kom ik tijdens het browsen dus deze advertentie tegen, ik vond die prijs nogal verdacht laag. Nu blijken al die gs500 motoren zo super goedkoop te zijn, weet iemand de reden, anders dan dat ze nogal oud zijn waarom dit zo is?
die is duurGideonnn schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:35:
Ik ben beetje rond gaan zoeken naar goedkopere motoren om op te rijden (het liefst) meteen na het lessen. Omdat mijn budget dan nogal laag zal zijn zoek ik dus een goedkope motor, eerder ookal in dit topic iets over gevraagd.
Maar nu kom ik tijdens het browsen dus deze advertentie tegen, ik vond die prijs nogal verdacht laag. Nu blijken al die gs500 motoren zo super goedkoop te zijn, weet iemand de reden, anders dan dat ze nogal oud zijn waarom dit zo is?
maar als je een beetje handig bent of iemand kent die handig is kan je voor 100 euro de wereld rond
verder redelijk onverwoestbaar zolang je er olie ingooit.
ik heb het behoorlijk getest maar niet TL gekregen.
[ Voor 19% gewijzigd door DECOY88 op 05-09-2012 20:42 ]
Het is namelijk één van de weinige motoren die voor het jaar 2000 uitgekomen is en ik redelijk mooi vind.
Edit: @Hieronder: Ik snap het wel denk ik, zou zelf ook iets anders kiezen als het kon, maar moet (voor mij) wel betaalbaar blijven. Plus het is m'n eerste motor, kan geen kwaad dus.
[ Voor 20% gewijzigd door Gideonnn op 05-09-2012 20:51 ]
Omdat het les-motoren imago heeft en omdat de meeste mensen meer vermogen willen (en dus een 600-1000cc motor kopen).Gideonnn schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:35:
Ik ben beetje rond gaan zoeken naar goedkopere motoren om op te rijden (het liefst) meteen na het lessen. Omdat mijn budget dan nogal laag zal zijn zoek ik dus een goedkope motor, eerder ookal in dit topic iets over gevraagd.
Kawasaki ER5 is zelfde idee. Niks mis mee opzich alleen niet de meest spannende motoren.
dopsetje erbij en je kan bijna alles. valbeugeltjes erop en je kan ermee lesgeven. en zonder schade met 80 in de berm parkerenGideonnn schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:49:
Nouja, het handig zijn is wel oké, nooit echt gesleuteld aan een motor, maar op het vmbo wel aan auto's. Lang geleden maar moet te doen zijn. Het probleem is gereedschap en ruimte, heb ik beide niet.Maar het is gewoon de leeftijd van de motors dan?
Het is namelijk één van de weinige motoren die voor het jaar 2000 uitgekomen is en ik redelijk mooi vind.
Bij zowel de GS500 als ER5 rekening houden met het feit dat het wel kleine motoren zijn. Als je qua lengte niet enorm afwijkt van een Japanner zijn ze goed te doen, maar als je dichterbij de gemiddelde NL-er zit zijn ze krap. Zelfde geldt voor de Honda NTV650, prima betrouwbare goedkope motor, maar te klein voor mij iig.ToolkiT schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:50:
[...]
Omdat het les-motoren imago heeft en omdat de meeste mensen meer vermogen willen (en dus een 600-1000cc motor kopen).
Kawasaki ER5 is zelfde idee. Niks mis mee opzich alleen niet de meest spannende motoren.
Moet zeggen dat ik beter leste op een ER5 dan op een Honda CB500 (daar kreeg ik binnen kwartier rug- en kniepijn van).
Oslik blyat! Oslik!
2001> gs500 zat ik best op. (wel te merken aan de lange dagen) en ook <2001 zijn er 2.00m+ rijders geweestdion_b schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:13:
[...]
Bij zowel de GS500 als ER5 rekening houden met het feit dat het wel kleine motoren zijn. Als je qua lengte niet enorm afwijkt van een Japanner zijn ze goed te doen, maar als je dichterbij de gemiddelde NL-er zit zijn ze krap. Zelfde geldt voor de Honda NTV650, prima betrouwbare goedkope motor, maar te klein voor mij iig.
Moet zeggen dat ik beter leste op een ER5 dan op een Honda CB500 (daar kreeg ik binnen kwartier rug- en kniepijn van).
Ik heb op een ER5 gelest en ben 1.85 en heb er niet echt last van gehad, met CB500 geen ervaring..dion_b schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:13:
[...]
Bij zowel de GS500 als ER5 rekening houden met het feit dat het wel kleine motoren zijn. Als je qua lengte niet enorm afwijkt van een Japanner zijn ze goed te doen, maar als je dichterbij de gemiddelde NL-er zit zijn ze krap. Zelfde geldt voor de Honda NTV650, prima betrouwbare goedkope motor, maar te klein voor mij iig.
Ik zag gister trouwens in garage van klant twee 125cc sport fietsen staan, een R125 en een CBR125.
De honda zag er echt uit als een 125 terwijl ik bij die R125 2x moest kijken of het een R6 was of niet...
Neemt niet weg dat ik van die 3 de CB500 veruit het fijnste vind rijden, met de GS500 ver onderaan (ik fiets liever zo ongeveer)
Maja, persoonlijke voorkeur.
leeg
Ik vind hem leuk ! Ik zie me zo'n ding ook nog wel kopen. Waar had je deze vandaan ?dion_b schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:26:
Zo, nieuw beestje opgehaald:
[afbeelding]
Dat anderen hem spuuglelijk vinden zal mij niet weerhouden van het kopen van zo'n ding
Aan de fotos te zien bij Boonstra in UreterpKorvaag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:37:
[...]
Ik vind hem leuk ! Ik zie me zo'n ding ook nog wel kopen. Waar had je deze vandaan ?
Dat anderen hem spuuglelijk vinden zal mij niet weerhouden van het kopen van zo'n ding
Gefeliciteerd met de aankoop Dion, blijft een interessante fiets
Zijn uiterlijk is idd een 'aquired taste' maar het blok had ik ook onder mijn K1100RS hangen en dat is een hele fijne. Gaat als de brandweer met de bekende BMW souplesse. In zijn 3 nog het voorwiel de lucht in...
"Rijdbare schade"-stra...Eddos schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:53:
[...]
Aan de fotos te zien bij Boonstra in Ureterp
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Toevallig bij de Stoomfiets opgehaald?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Rijdbare schade vind ik werkelijk totaal geen probleem. zo'n bakje heb ik nu ook. Zolang de basis van de motor maar goed is (lees: geen krom frame of onveilige dingen etc. zegmaar).
dat is bij beunstra nogsteeds rijdbare schadeKorvaag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 22:48:
[...]
Rijdbare schade vind ik werkelijk totaal geen probleem. zo'n bakje heb ik nu ook. Zolang de basis van de motor maar goed is (lees: geen krom frame of onveilige dingen etc. zegmaar).
je moet kennis van de motor hebben. hoe alles eruit ziet en moet zitten. maar als je dat niet weet van een vreemde motor. heb je snel een miskoop.Exigence schreef op woensdag 05 september 2012 @ 23:14:
Boonstra is helemaal super als je onderdelen nodig hebt (en zit hier bovendien bijna om de hoek), maar ik zou er eerlijk gezegd niet met een goed gevoel een motor vandaan halen. Kan best superspul tussenzitten hoor, maar ze hebben ook motoren verkocht die beter de schredder in hadden gekund.
Korvaag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:37:
[...]
Ik vind hem leuk ! Ik zie me zo'n ding ook nog wel kopen. Waar had je deze vandaan ?
Eddos schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:53:
[...]
Aan de fotos te zien bij Boonstra in Ureterp
Niet bij Stoomfiets, niet bij Boonstra. Wel daar in de buurt, bij Boxerline (Thijs Hut) in Burum.The Executer schreef op woensdag 05 september 2012 @ 22:46:
[...]
Toevallig bij de Stoomfiets opgehaald?
Zoals de naam zegt doet hij vooral in oude BMW's, maar hij doet nogal aan inruil enzo dus heeft hij af en toe een Honda. Dit was enige PC van hem, was erg blij er vanaf te zijn
Op zich vind je met beetje geduld vrij makkelijk een PC voor EUR 1000 of minder. Maar blauwe zijn zeldzaam
Oslik blyat! Oslik!
Van wat ik zoals eens lees staan er ook wel eens wrakken met kromme frames onder de noemer "rijdbare schade", vandaar.Korvaag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 22:48:
[...]
Maar die staan bij in de garage voor een beurt toch? De eigenaren rijden alles op en laten het dan fixen? Dat gaat men bij een APK ook doen. Alles oprijden en dan een kleine/grote beurt doen waarbij alle APK punten weggestreept worden.M3rcury schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:19:
[...]
Het bizare hiervan is, dat het meestal de doorrijders zijn (nofi aan de mensen hier hoor!). of de mensen met oude brikken die eigenlijk geen geld hebben om motor te rijden.
Mij lijkt het niet dat er wrakken op de weg rijden als het niet uit de ongevallen statistieken blijkt en de eigenaren onderdelen die op/kapot zijn bij jou laten fixen, ook al zijn ze he-le-maal op.
And it goes BRAAAAAPP!
Als iemand die duidelijk in de categorie valt van a) doorrijder en b) goedkope meuk kopen en oprijden: als ik geen vertrouwen heb in banden, stuur en frame ga ik de weg niet op. Mocht ik geen geld hebben voor reparatie, dan is het jammer, even niet rijden. Dat is gelukkig niet voorgekomen. Wel dat ik geen tijd had voor reparatie. Ook jammer, even niet rijden. Ben eigenlijk nog nooit een motorrijder tegengekomen die daar anders over denkt.
Moet trouwens zeggen dat mijn gevaarlijkste situaties tgv technische problemen op heel ander vlak lagen, iets wat ook met dure fiets had kunnen gebeuren (zij het na enkele jaren): de contacten van de zekering van de brandstofinjectie waren gecorrodeerd. Gevolg was dat ik soms opeens geen gas meer ingespoten kreeg en terugviel richting 2000 toeren. Op een open weg irritant, maar tijdens een inhaalactie op de snelweg daadwerkelijk gevaarlijk (excuses aan auto die mij vrij strak volgde en opeens mij van 125-115-105-95 zag afglijden met RAW naar rechts, totdat ik achter vrachtwagen in kon voegen en gelijk door kon naar vluchtstrook), en dan hebben we het niet eens over de keer dat ik op lage snelheid maar in lage versnelling hoog in de toeren een scherpe bocht nam en maar net kon voorkomen dat ik omviel
Dat voorkom je niet met APK, en los je op met welgeteld 10 seconden werk zodra je doorhebt wat het probleem is (zekering eruit, contacten schoonwrijven, zekering erin). Ik zou er meer heil in zien mensen meer basic technische training te geven dan in een APK. Maar goed, dat is ook voor de bestuurder duurder, en dan nog heb je het nog steeds over die minieme percentage van alle ongevallen die je ermee aan zou kunnen pakken...
Oslik blyat! Oslik!
Trekken we dat verhaal weer terug (óf door, net wat je wil,) naar de automobielbranche..... Ik snap persoonlijk niet wát het probleem is van motorrijders aangaande een APK terwijl ik met beide voertuigen rijd.dion_b schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:44:
Precies. Sterker nog, per km hebben de doorrijders veel minder ongevallen dan de mooiweerrijders, simpelweg doordat ze 'saaier' rijden (woon-werk ipv enkel plezier) en bovendien meer ervaring hebben. Als ze massaal gebrekkige brikken hadden die tot ongelukken zouden leiden zou dat niet het geval zijn.
Als iemand die duidelijk in de categorie valt van a) doorrijder en b) goedkope meuk kopen en oprijden: als ik geen vertrouwen heb in banden, stuur en frame ga ik de weg niet op. Mocht ik geen geld hebben voor reparatie, dan is het jammer, even niet rijden. Dat is gelukkig niet voorgekomen. Wel dat ik geen tijd had voor reparatie. Ook jammer, even niet rijden. Ben eigenlijk nog nooit een motorrijder tegengekomen die daar anders over denkt.
Moet trouwens zeggen dat mijn gevaarlijkste situaties tgv technische problemen op heel ander vlak lagen, iets wat ook met dure fiets had kunnen gebeuren (zij het na enkele jaren): de contacten van de zekering van de brandstofinjectie waren gecorrodeerd. Gevolg was dat ik soms opeens geen gas meer ingespoten kreeg en terugviel richting 2000 toeren. Op een open weg irritant, maar tijdens een inhaalactie op de snelweg daadwerkelijk gevaarlijk (excuses aan auto die mij vrij strak volgde en opeens mij van 125-115-105-95 zag afglijden met RAW naar rechts, totdat ik achter vrachtwagen in kon voegen en gelijk door kon naar vluchtstrook), en dan hebben we het niet eens over de keer dat ik op lage snelheid maar in lage versnelling hoog in de toeren een scherpe bocht nam en maar net kon voorkomen dat ik omviel
Dat voorkom je niet met APK, en los je op met welgeteld 10 seconden werk zodra je doorhebt wat het probleem is (zekering eruit, contacten schoonwrijven, zekering erin). Ik zou er meer heil in zien mensen meer basic technische training te geven dan in een APK. Maar goed, dat is ook voor de bestuurder duurder, en dan nog heb je het nog steeds over die minieme percentage van alle ongevallen die je ermee aan zou kunnen pakken...
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik wou vandaag terug naar huis rijden vanaf stage. Ik start de motor en toen hoorde ik gelijk een plof
Nu ff los halen en kijken wat er loos is
Het gaat hier om een Honda cbr600f uit '99
Sterker nog: ik rij alleen in nieuwe leaseauto's (nog nooit een eigen auto gehad) en ik heb met Volkswagens in 3 modellen gevaarlijke problemen gehad. Alle 3 betrof auto's die minder dan 1 jaar oud waren. Bij 2 opeenvolgens modellen Golf had ik een stuurbekrachtiging die af en toe bij lage snelheiden heeeel even uitviel. Erg leuk als je nét een bochtje maakt en heel even is het stuur zwaar. Geen punt voor een alerte, jonge vent (dat was ik toen nog) die netjes 2 handjes goed aan het stuur heeft. Een oud vrouwtje zou ervan kunnen schrikken en misschien wel het stuur loslaten en de stoep op rijden.dion_b schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:44:
Een Polo had het leuke euvel dat ie door een los contact af en toe uitviel. Leuk als je net op de Brienenoord helemaal links rijdt met 130 en de boel valt stil. Er is daar nl geen vluchtstrook, alleen een vrachtwaggelstrook. Ik dus koppeling in, alarmlichten aan en uitrollen naar die strook. Al rollend de boel weer gestart gekregen, maar iemand die in paniek raakt, staat dus gewoon stil midden op de weg in de spits. Ik schat 15km file...
Ergo: APK geeft geen enkele garantie.
En waarom voor auto wel en motor niet? Weet ik niet. Ergens klinkt het logisch, maar ik denk zelf dat het meer uit andere landen komt overwaaien. In Nederland rijdt het gros van de motorrijders puur voor de lol. In zuidelijke landen zie je de (lichte) motorfiets/scooter heel veel als 'daily driver'. Ik denk dat dat voornamelijk een financiele oorzaak heeft en in het geval van steden als Parijs ook een praktische. Die mensen rijden vaak niet eens uit overtuiging of hobby op de motor, maar puur als vervoersmiddel. En misschien dat die mensen het niet zo nauw nemen met het onderhoud. Kijk maar naar de fiets of bromfiets. Meestal gaat ie pas naar de garage als ie iets mankeert.
Ik denk dat de recreanten onder de motorrijders, dus de mensen die het als hobby doen en ook gek zijn op hun voertuig er zuinig op zijn. Net als mensen die een oldtimer rijden of autorijden als hobby zien. Maar wie 'verplicht' auto rijdt, maalt er vaak niet echt om. Sommigen zijn er zuinig op omdat het anders nog meer geld kost, maar anderen vinden een gat dat in de bodem rot niet erg. Zolang ie nog maar rijdt.
Probleem dat ik er persoonlijk mee heb is dat ik ineens voor een extra kostenpost gesteld wordt. En als het nou nog nut had, zou ik het niet erg vinden. Maar er is geen enkel cijfer bekend dat slecht onderhoud aan motorfietsen voor (overmatige) ongelukken zorgen. Bovendien, en dat is een beetje het EU probleem (ik ben niet anti-EU overigens), lijkt het erop dat de Duitsers hun systeem van goedgekeurde accesoires erin willen duwen. Dus dat betekent dat je die claxon van Stebel of je bar-ends er weer lekker af kunt halen. Ik bijvoorbeeld mijn running lights en misschien heb ik nog meer accesoires die niet gemaakt zijn voor de BMW RT. En dáár ben ik dan falikant tegen. Ik zou het nog accepteren als ze zeggen dat ik goedgekeurde remschijven en remblokken moet hebben, maar ze moeten niet te ver gaan. Met goedgekeurde banden ga je al te ver. Want als ik een band heb die op mijn velg past, is het toch goed? Die Duitsers gaan wat mij betreft veel te ver.
Als dat zo is: Já, een motor welke als "hobby" aangemerkt wordt hoeft geen APK te ondergaan, zoniet: wél.
Laat het vooral evidence-based zijn, met als insteek mensen tegen elkaar te beschermen. Als aantoonbaar is dat brakke motoren (of auto's) anderen in gevaar brengen, en aantoonbaar is dat een bepaald APK-regime daar significant verschil in brengt, doe dat.
Zo niet, niet.
Wat dat betreft logisch dat motoren minder baat bij APK hebben dan auto's. Nog los van het feit dat een zeer klein percentage van ongelukken te wijten is aan technische toestand, zijn dat vaak eenzijdige ongelukken. En als je toch iemand anders raakt, ben je als motorrijder bijna altijd de lul waar een ander krassen en deuken heeft. Omgekeerd raken auto's sneller anderen bij problemen, en als ze dat doen is de kans op (dodelijk) letsen (en dus hoge kosten) hoog.
Oslik blyat! Oslik!
Mij insteek: Keur gewoon alles op basis van gelijke voorwaarden: Dat wat ouder is dan 4 jaar (zoals nú voor auto's geldt).
Brommer/scooter/quad.... ALLES met een kenteken.
Een van de problemen is dat aan veel oudere motoren van alles en nog wat is veranderd, wat vaak niet van een E-keur is voorzien. Al zulk soort zaken (is men bang) komt niet door de APK. Oftewel een flinke kostenpost om je brommer door de APK te krijgen. Na die eerste horde zal de weerstand grotendeels wel weg zijn denk ik.wimmel_1 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:40:
[...]
Trekken we dat verhaal weer terug (óf door, net wat je wil,) naar de automobielbranche..... Ik snap persoonlijk niet wát het probleem is van motorrijders aangaande een APK terwijl ik met beide voertuigen rijd.
Dat probleem heb je 1/1 met oldtimer auto's en daar wordt niet op gelet. Knipperlicht is knipperlicht..... ook zonder "E" merkje.theHoff schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:20:
[...]
Een van de problemen is dat aan veel oudere motoren van alles en nog wat is veranderd, wat vaak niet van een E-keur is voorzien. Al zulk soort zaken (is men bang) komt niet door de APK. Oftewel een flinke kostenpost om je brommer door de APK te krijgen. Na die eerste horde zal de weerstand grotendeels wel weg zijn denk ik.
PS: 't gaat over een APK, niet over een TÜV/RDW keuring.
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 06-09-2012 22:27 ]
Nou als jij de regels voor een APK voor motoren even neerzet dan kunnen we inhoudelijk discussiëren.wimmel_1 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:22:
[...]
Dat probleem heb je 1/1 met oldtimer auto's en daar wordt niet op gelet. Knipperlicht is knipperlicht..... ook zonder "E" merkje.
PS: 't gaat over een APK, niet over een TÜV/RDW keuring.
En wbt die auto's. Ik heb de APK voor een Bugatti uit de 20er jaren mogen zien en ook daar snapten ze geen mallemoer van, inclusief het idee dat ze een proefritje moesten maken om de remmen te testen omdat dat formaat wielen niet op de testbank pasten. Daarnaast werd de auto een aantal maal afgekeurd op punten die de auto helemaal niet bezat. Dus ik kan me prima voorstellen dat iedereen er zo z'n twijfels bij heeft.
[ Voor 33% gewijzigd door theHoff op 06-09-2012 22:34 ]
Auto een paar mm. te laag omdat er een andere maat velgen incl. banden gemonteerd is: Sorry meneer.... geen "E" keur...
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 06-09-2012 23:20 ]
Ah, jij weet ze dus ook niet.wimmel_1 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:33:
Bekijk de keurings eisen/regels voor een auo even. Veel spannender kán 't niet worden omdat anders de gehele automotive branche in 't gedrang/opstand komt.
Apart, want naar mijn weten hebben auto's van voor jaartal X (ergens halverwege de jaren 60? Ik weet het zo niet meer) geen APK plicht meertheHoff schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:29:
[...]
Nou als jij de regels voor een APK voor motoren even neerzet dan kunnen we inhoudelijk discussiëren.
En wbt die auto's. Ik heb de APK voor een Bugatti uit de 20er jaren mogen zien en ook daar snapten ze geen mallemoer van, inclusief het idee dat ze een proefritje moesten maken om de remmen te testen omdat dat formaat wielen niet op de testbank pasten. Daarnaast werd de auto een aantal maal afgekeurd op punten die de auto helemaal niet bezat. Dus ik kan me prima voorstellen dat iedereen er zo z'n twijfels bij heeft.
Vaak bu'j te bang!
Die regels zijn er nog niet, maar er ligt wel een pakket waar men het over eens moet zien te worden. En elk land heeft zo zijn eigen inbreng. Er zijn een aantal landen die al langer een APK hebben voor alle voertuigen. En Duitsland heeft zo'n gedoe met die AGB's wat betekent dat elke accesoire gecertificeerd moet zijn voor jouw voertuig. Dat soort plannen ligt dus tussen de motor-apk en de verplichte neon-pijlen op je helm... Geen idee of dat het haalt. Onze minister van verkeer Schultz ziet het gelukkig allemaal niet zo zitten. Maar ja...het is nog geen 12 septembertheHoff schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:29:
[...]
Nou als jij de regels voor een APK voor motoren even neerzet dan kunnen we inhoudelijk discussiëren.
Welk Pakket?mphilipp schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:27:
[...]
Die regels zijn er nog niet, maar er ligt wel een pakket waar men het over eens moet zien te worden. En elk land heeft zo zijn eigen inbreng. Er zijn een aantal landen die al langer een APK hebben voor alle voertuigen. En Duitsland heeft zo'n gedoe met die AGB's wat betekent dat elke accesoire gecertificeerd moet zijn voor jouw voertuig. Dat soort plannen ligt dus tussen de motor-apk en de verplichte neon-pijlen op je helm... Geen idee of dat het haalt. Onze minister van verkeer Schultz ziet het gelukkig allemaal niet zo zitten. Maar ja...het is nog geen 12 september
De invoer van een APK voor motoren is een landelijke eis/wens welke niks te maken heeft met de EU. Die 130 Km/h. invoering in NL gaat toch ook niet betekenen dat de EU de snelheid in Dld. terug gaat brengen naar......
Want?wimmel_1 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:16:
Dan kunnen alle auto's welke niet voor dagelijks woon/werk verkeer gebruikt worden ook uit de APK.
Mij insteek: Keur gewoon alles op basis van gelijke voorwaarden: Dat wat ouder is dan 4 jaar (zoals nú voor auto's geldt).
Brommer/scooter/quad.... ALLES met een kenteken.
Omdat Pietje moet keuren moet Henkje ook keuren?
Keur alles waarbij het zin heeft, als het geen zin heeft, geen tijd, geld en bureaucratie eraan verspillen, besteed dat geld en die moeite liever ergens waar het wel zin heeft.
Gek genoeg leeft NL niet in een vacuum en wordt hier wel degelijk op EU-niveau over gesproken. Dat NL wetgever vaak achter de feiten aan hobbelt, EU waar het niet uitkomt de schuld geeft van allerlei zaken en nog vaker veel verder gaat dan EU richtlijnen (cookie-wetgeving bijv) en alsnog daar schuld van geeft aan EU heeft er natuurlijk niets mee te maken verderwimmel_1 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:09:
[...]
Welk Pakket?
De invoer van een APK voor motoren is een landelijke eis/wens welke niks te maken heeft met de EU. Die 130 Km/h. invoering in NL gaat toch ook niet betekenen dat de EU de snelheid in Dld. terug gaat brengen naar......
Oslik blyat! Oslik!
Keur alles omdat 't kan..... Keur niet omdat 't moet.dion_b schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:26:
[...]
Want?
Omdat Pietje moet keuren moet Henkje ook keuren?
Keur alles waarbij het zin heeft, als het geen zin heeft, geen tijd, geld en bureaucratie eraan verspillen, besteed dat geld en die moeite liever ergens waar het wel zin heeft.
[...]
Gek genoeg leeft NL niet in een vacuum en wordt hier wel degelijk op EU-niveau over gesproken. Dat NL wetgever vaak achter de feiten aan hobbelt, EU waar het niet uitkomt de schuld geeft van allerlei zaken en nog vaker veel verder gaat dan EU richtlijnen (cookie-wetgeving bijv) en alsnog daar schuld van geeft aan EU heeft er natuurlijk niets mee te maken verder
Ik wil een aantal auto's uit de keuring hebben omdat ik er maar sporadisch een keer mee op en neer naar m'n werk rijd..... Voor de rest rijd ik er alleen op Zondag mensen mee aan
Zelfde laken een pak.....
Verwijderd
gelukkig is het europese voornemen om elke wijziging aan een motor te veranderen voorlopig van de baan (je zou niet eens je ketting set mogen aanpassen, iets dat ik iedereen aanraad)
en dan nu iets leukers mischien? anders lijkt het hier alleen maar zeiken haha
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 06:42 ]
Ehhh...ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar er ligt wel degelijk een pakket EU maatregelen die APK, verplichte beschermende motorkleding, fluoriserende pakken en nog meer ongein wil regelen. Waarom denk je dat er allerlei protestritten worden georganiseerd door heel Europa naar Brussel? Omdat de Nederlandse overhied een APK wil invoeren? Dacht het niet. MAGwimmel_1 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:09:
[...]
Welk Pakket?
Wat een ontieglijk vette footage. Maar zeik al bijna in m'n broek als ik er aan denk daartussen met die snelheden rond te moeten vliegenVerwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 06:42:
APK = ONZIN voor motoren, een ieder die anders denkt weet gewoon niet waar ie het overheeft
gelukkig is het europese voornemen om elke wijziging aan een motor te veranderen voorlopig van de baan (je zou niet eens je ketting set mogen aanpassen, iets dat ik iedereen aanraad)
en dan nu iets leukers mischien? anders lijkt het hier alleen maar zeiken haha
[video]
Dat iets KAN, wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Even een ongenuanceerd voorbeeld: Ik kan allemaal mensen vermoorden, dat wil niet zeggen dat het een goed idee is.wimmel_1 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:35:
Keur alles omdat 't kan..... Keur niet omdat 't moet.
Ja, je kunt alles gaan controleren; auto's, brommobielen, scooters, motoren, fietsen, bolderkarren, skelters... Je moet je alleen wel degelijk afvragen wat je er mee opschiet.
Ik kan je wel vertellen wat het kost:
- Een gigantische berg administratie om bij te houden welk voertuig wanneer gekeurd is en wanneer het weer moet. Nu bestaat dat pakket al dus de technische invulling zal niet zo moeilijk (meer?) zijn maar het zijn wel ineens een heleboel voertuigen extra en dus heel veel arbeidsuren extra.
- Dealers moeten zich laten scholen
- Dealers moeten een koppeling krijgen naar het RDW om af te kunnen melden
- Motorrijders moeten de motor laten keuren. Geen idee hoeveel tijd dat kost, gezien de planning van de gemiddelde dealer hier in de buurt ben ik mijn motor dan dus een dag (of 2) kwijt. Dat is vrije dagen (of uren) opnemen en met de trein (duur! Ruim 1,5x zo duur als diezelfde rit met de motor me zou kosten) naar mijn werk want het is mijn woon-/werkvervoersmiddel.
- Motorrijders betalen aan de dealer de kosten van de APK
Wat levert het op:
- In zeer zeldzame gevallen is de technische staat van het voertuig de oorzaak van een ongeluk, de APK test slechts een beperkt deel van alle dingen die stuk kunnen gaan, dus je lost er een klein deel van zeldzame gevallen mee op...
Oftewel iedereen gaat gigantisch veel geld uitgeven aan een non-issue en degenen die de keuringen uitvoeren staan lachend toe te kijken hoe ze rijk worden...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is tegenwoordig zo, maar vroegah was dat niet. Volgens mij hebben ze dat in 2008 aangepast, voor 1 januari 1960 geen APK meer. Overigens ook volledig terecht in mijn ogen.-tom-562 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:05:
[...]
Apart, want naar mijn weten hebben auto's van voor jaartal X (ergens halverwege de jaren 60? Ik weet het zo niet meer) geen APK plicht meer
Ik denk dat dit ons verschil is. Je moet keuren omdat het moet, niet omdat het kan. Werk je toevallig bij de overheid?wimmel_1 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:35:
[...]
Keur alles omdat 't kan..... Keur niet omdat 't moet.
Geslaagd voor me avd! Damn was me toch zenuwachtig en heb ADHD
Vanmorgen eerst een uurtje gereden en toen het examen. Vet zenuwachtig waardoor ik nogal gehaast reed maar toch geslaagd. Kan prima rijden alleen de rust voortaan bewaren.
Maandag naar het gemeente huis:)
Dit topic is gesloten.
![]()