Net terug, en viel me goed mee
Thijs is een leraar op een lokale middelbare school die z'n motorhobby bekostigt door dingen te verhandelen. Hij heeft nog meer staan dan op de site staat, maar dat zijn vooral half uitelkaar liggende dingen en een stapeltje extra K75-jes. Sympathieke kerel, maar wel een echte verkoper - hij heeft alleen maar prachtmotoren staan en al sleept en rammelt iets in/om het blok (een K75 met 2 ton op de teller) vertelt hij je vrolijk hoe het meevalt en alleen maar een rubbertje is bij de dynamo die los zit en tegen de behuizing sleept
Heb proefgereden op drie fietsen, namelijk de R80RT, PC800 en Transalp 600V (had me vergist, geen AT dus). De Transalp heeft hij afgelopen week als inruil gekregen bij een RT, de andere twee staan al langere tijd in de schuur. Dat verschil was te merken in de proefritten, waar bij de R80 en PC800 het starten de eerste keer voorzichtig en stapsgewijs moest (incl lader op accu bij de R80) was het bij de Transalp choke aan, sleutel omdraaien en starten, en binnen een minuut stationair kon de choke weer uit. Ding was blijkbaar bij een mooiweerrijder vertroeteld, nauwelijks gebruikssporen en alles voelde strak aan. Zithouding was ook fantastisch, hoge zadel en volledig rechtop, met grote, nuttige spiegels. Toch gaat dat'm niet worden, minpunten: helemaal geen koffers of rekken, dus extra kosten dat te regelen en een te smalle zadel waar je op naar voren glijdt bij remacties en toch die ketting...
De R80RT was andere koek. Het was een vrij laat model met monolever en met K-serie baggagerek erop. Pluspunt dus dat m'n huidige koffers erop kunnen. Ook waren de uitlaten vervangen door RVS-gevallen. Na starten liep het soepel stabiel stationair en noch motorisch noch qua uitrusting kon ik er iets mis mee vinden. Opvallend was dat het gewicht bij een boxer blijkbaar lager zit dan bij de K, het weegt welgeteld 15kg minder dan m'n K, maar voelt alsof het de helft weegt. Wat de R80 vooral heeft is karakter. Dit is geen rijdend bankstel maar een motor en dat laat hij je niet vergeten. Als je optrekt, trekt hij naar links. De boxer laat op hogere snelheden de hele motor meetrillen. Ook zitten er overal slangetjes en knopjes en kijkglaasjes. Dit is een motor wiens ontwerpers de techniek juist zichtbaar hebben willen maken, niet hebben willen verhullen.
Natuurlijk was de PC800 exact het tegenovergestelde. Je moest helemaal onder de motor kruipen om ook maar iets te zien wat geen plastic was. Desondanks zit er een beest van een V-Twin in, iets wat je bijzonder snel merkt als je uitlaatbocht niet alleen rot maar volledig weggeroest is

Hoewel m'n K75 niet echt verlegen is om koppel bij het wegrijden (meer dan m'n koppeling momenteel aan kan iig

) was het even wennen met dit ding dat gelijk vanaf nul zowat de motor vooruitsmeet zodra je de koppeling op liet komen.
Weten we iig dat die koppeling goed is
. Meest opvallende aan de PC800 is wel dat je nooit door hebt hoe lomp zwaar dat ding eigenlijk is. Hij weegt met 282kg incl vloeistoffen 15kg meer dan m'n K75, maar of het nu gaat om wegrijden of bochten of wat dan ook, je hebt de indruk een lichtere fiets te rijden dan de K75, R80 en mogelijk de Transalp (die in werkelijkheid 100kg minder weegt). En m'n helm past in de koffer (die je opent met hendeltje bij de vulopening van de tank

). Maarja, die uitlaatbocht...
Ben ook nog gaan kijken naar K75-jes. Niets bijzonders, maar ruime keus en iig zou ik een RT voor een zacht prijsje kunnen nemen die er (marginaal) beter uitziet dan wat ik nu heb en met een ton minder op de teller. Toch jeukt het om een keer eens iets anders te rijden. De K1100LT die hij had staan was ideaal geweest, maar die is dus van de week verkocht (dat is ook de deal waar hij de Transalp vandaan heeft).
Ben ik eruit? Nee. Fundamenteel moet ik kiezen wat ik wil, de ultieme rijdende-bankstel-met-kofferbak, of een rauwe R80 die je geen seconde laat vergeten dat het een motor is, een motor met
gründliche maar licht excentrieke Duitse techniek. Beide hebben wel wat, qua kosten ontloopt het elkaar nauwelijks (de PC800 heeft voor EUR 500 aan werk, maar dat is ook exact prijsverschil tussen die twee), en in beide gevallen twijfel ik of ik een betere deal ga vinden dan hier (al zou ik mogelijk een werkelijk walgelijk lelijke PC800 die letterlijk met tiewraps aan elkaar hangt kunnen oppikken in Wieringerwerf voor minder, daar moet ik wel even naar kijken). Kortom, ik moet een knoop doorhakken.
Of eigenlijk twee: tot m'n verbazing wil Thijs een aardig bedrag (EUR 400) aan inruil bieden. Dat zou me veel rompslomp schelen met verkoop van wat over is van m'n K75, maar goed, het is niet uitgesloten dat ik meer kan krijgen als ik zelf ga leuren met de onderdelen. Dat moet ik ook nog afwegen.