Maikel64 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:18:
[...]
Mijn vriendin is 2 weken geleden onderuit gereden waarbij de helm 1 krasje heeft opgelopen. Antwoord van de dealer: gelijk vervangen die hap, krijg je toch wel vergoed.
Er is blijkbaar geen een verzekeraar die het risico gaat nemen door te zeggen dat een helm niet is afgeschreven omdat er maar 1 krasje op zit. Voor de verzekering maakt het dus niets uit of het 1 krasje is, of een open gespleten helm.
Als je hem zelf laat vallen is het zuur en veel leergeld, maar als je slim bent vervang je een gevallen helm altijd.
ik heb uit mijn racerij verleden geleerd dat een helm na ELKE val beschadigd is, zie het als een roomsoes.
je kan hem uit de doos halen, op een schoteltje doen en opeten maar als je hem laat vallen is ie beschadigd en kan je hem niet meer op een schoteltje doen en eigenlijk niet meer op eten.
ik heb altijd met Aarai geraced, en daar was op elk circuit een Arai service team, na elke training en race bracht je je helm daar naar toen en ongeacht wat je er mee gedaan had hij ging in de scan.
daar konden ze naar de staat van het "piepschuim" en druk van de schaal kijken.
dan werden alle delen er af gehaald en inzet stukken er uit gehaald.
ding werd gedroogd in een droogkamer en vizier gepoetst en nieuwe tear offs op gedaan zoals je dat was overeengekomen in de overeenkomst.
mijn ervaring is dat er bij een langzame crash de helm meer beschadigd dan bij hogere snelheden.
de impact bij hogere snelheden zijn van kortere duur dan bij langzame en beschadigen dus minder.
het is je hoofd daar heb je er maar 1 van, armen en benen heb je er meer van
heb wel een nieuwelingen of circuitdag rijders gezien met helmen die meer krassen had dan de krabpaal van onze kat die heb ik wel eens een reserve helm van mij gegeven omdat het gewoon onverantwoord was om ze daar mee te laten rijden.
ook zie ik wel eens mensen een testritje maken zonder helm op, dat is de makkelijkste beveiliging die je snel op kan zetten, je hoeft jezelf niets aan te doen een ander kan je per ongeluk ook wat aandoen.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!