Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
@Chakotay: Ik was al langer van plan om mijn motorrijbewijs te halen hoor, maar een poos geleden kwam die Groupon actie en dat was het duwtje in de rug wat ik nodig had
https://freight.associates
Ze staan hiero: http://www.rijksoverheid....rijbewijscategorie-a.html
Het is gewoon meer van hetzelfde..voorheen had je licht en zwaar, nu krijg je licht, middel en zwaar...
Exact hetzelfde, alleen een extra categorie...
Er wordt nog steeds uitgegaan van het het leeftijdsprincipe als gevaarsindicator ipv. hoelang iemand het rijbewijs heeft...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
De Bilt, RBMotoren.steveman schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:06:
RC8 Leenfiets
Waar zit die tent? Laat ik wel even een kleinigheidje doen
Weer eens wat anders dan een CB450S (met 1,2 bar in de voorband... wtf hans van wijk?) of een MuZ Mastiff
De Diversion XJ6F doet qua uiterlijk vermoeden dat het iets spannender is dan dat ik het geval vond. Maar blijkbaar moet het een gezapige toerfiets zijn?
En terecht, leeftijd is de grootste factor in onbezonnen / gevaarlijk weggedrag, niet ervaring.Er wordt nog steeds uitgegaan van het het leeftijdsprincipe als gevaarsindicator ipv. hoelang iemand het rijbewijs heeft...
Iemand van 25 jaar of ouder kan natuurlijk gruwelijk hard op zijn bek gaan omdat hij ervaring mist, maar die persoon zal, omdat hij al wat ouder is, niet zo snel met 200 proberen door de bocht te gaan, terwijl er ander verkeer rondrijd etc.
[ Voor 33% gewijzigd door Marc Rademaker op 17-07-2012 11:50 ]
Dit is gewoon een doodsteek voor het motorrijden in NL.Mike2k schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:45:
Die nieuwe rijbewijs regels slaan natuurlijk totaal nergens op...
Ze staan hiero: http://www.rijksoverheid....rijbewijscategorie-a.html
Het is gewoon meer van hetzelfde..voorheen had je licht en zwaar, nu krijg je licht, middel en zwaar...
Exact hetzelfde, alleen een extra categorie...
Ik heb overigens een A1 motorfiets, een 125cc scooter.
Daar haalt vrijwel iedere aankomende motorrijder zijn neus voor op.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Nu ga je er weer vanuit dat snelheid het probleem is...dat mensen onder de 25 "dat ding wel even open trekken"Marc Rademaker schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:48:
En terecht, leeftijd is de grootste factor in onbezonnen / gevaarlijk weggedrag, niet ervaring.
Iemand van 25 jaar of ouder kan natuurlijk gruwelijk hard op zijn bek gaan omdat hij ervaring mist, maar die persoon zal, omdat hij al wat ouder is, niet zo snel met 200 proberen door de bocht te gaan, terwijl er ander verkeer rondrijd etc.
Het gros van de ongelukken waarbij motoren betrokken zijn komt niet omdat de motor te hard reed maar omdat een situatie door de motorrijder verkeerd is ingeschat...
Dat probleem los je absoluut niet op door op een 15kw motor te gaan zitten...daarmee kan je in de kom ook gewoon 100 rijden...
Mocht je me nu nog niet geloven, lees dan even dit rapport van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid): http://www.swov.nl/rappor...actsheet_Motorrijders.pdf
Hierin staat duidelijk het volgende:
De te hoge snelheid is dus maar een heel klein percentage en van die ongevallen is weer een percentage onder de 25...oftewel: een oplossing voor een probleem wat er niet is...Deze ongevalskarakteristieken zijn niet uniek voor Nederland. Volgens de Europese verkeersveilig-heidswebsite ERSO (SafetyNet, 2009) zijn de drie meest voorkomende ongevalsscenario's voor gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen en bromfietsen) de volgende:
Scenario 1: De motorrijder/bromfietser rijdt op een wegvak, verliest de controle in een bocht en heeft een eenzijdig ongeval.
Scenario 2: De motorrijder/bromfietser nadert een kruispunt en wordt aangereden door een automobilist die de tweewieler niet op tijd ziet.
Scenario 3: Een automobilist slaat linksaf en ziet de motorrijder/bromfietser die van tegenovergestelde richting komt aanrijden over het hoofd.
Wat zijn de oorzaken van de onveiligheid van motorrijders?
Ongevallen waarbij een motorfiets is betrokken, gebeuren zoals gezegd vaak doordat geen voorrang wordt verleend (scenario’s 2 en 3). In de periode 2000-2007 viel in Nederland bijna een kwart van de motorfietsslachtoffers bij ongevallen waarbij deze toedracht door de politie is vermeld. Volgens een grootschalige Europese studie (MAIDS, 2004) is dit vooral omdat de motorfiets over het hoofd wordt gezien. In deze MAIDS studie zijn ruim 900 ongevallen in vijf landen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland) waarbij een gemotoriseerde tweewieler (motorfiets/bromfiets) was betrokken, diepgaand geanalyseerd. In ruim 36% van de gevallen zag de bestuurder van het andere voertuig de tweewieler niet; in 12% van de gevallen zag de bestuurder van de tweewieler het andere voertuig niet. Deze problemen met zichtbaarheid worden enerzijds veroorzaakt door het (kleine, smalle) uiterlijk van de motor; anderzijds wordt vaak genoemd dat het gedrag of aanwezigheid van een gemotoriseerde tweewieler niet verwacht wordt door automobilisten en dat er daarom minder aandacht voor is. Hiernaast vergroten sommige motorrijders de problemen door hun hoge snelheid (SafetyNet, 2009).
[ Voor 57% gewijzigd door Mike2k op 17-07-2012 12:34 ]
Verwijderd
Ik zou naast mijn Z750 best de KTM Duke 125 willen hebben om een beetje in de stad te crossenChakotay schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:53:
Je ziet langzaamaan wel de 125cc sportbrommersfietsjes bij de dealers verschijnen.
Ik heb een Diversion en inderdaad hij rijdt prettig door files heen en is goed door de bochten te sturen in de bergen. Ik kwam van een thundercat af en ja, ik mis af en toe de PKs die daarin zaten, maar ja, ik heb een afweging gemaakt. De thundercat was qua zithoogte net iets te hoog voor mij waardoor ik hem niet makkelijk heen en weer kon bewegen (vanuit stilstand) daarnaast vond ik hem voor woon-werk verkeer niet ideaal. Ik zat altijd heen en weer te schakelen tussen de 1 en 2 omdat ik hem in de 1 te veel vond janken en in zijn 2 ging hij stotteren. IK ben erg blij met mijn diversion (is voor mij iets idealer) maar ik mis af en toe de 'pit'.[b]Marc Rademaker schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:48:[/
De Diversion XJ6F doet qua uiterlijk vermoeden dat het iets spannender is dan dat ik het geval vond. Maar blijkbaar moet het een gezapige toerfiets zijn?
Iedere dag, tijdens de spits, zwaai ik naar de rijder van zo'n ding bij mij in de buurt.BertV schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:52:
Ik heb overigens een A1 motorfiets, een 125cc scooter.
Daar haalt vrijwel iedere aankomende motorrijder zijn neus voor op.
Duurde een paar weken maar tegenwoordig zwaait ie terug
zo'n beest is die adventure niet hoor, hij is wat hoog, maar behalve bij langzaam rijden merk je daar niet superveel van... maar ja ik ben een vergelijkbaar (maar kleine broertje) type motor gewend..Marc Rademaker schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:27:
[...]
Ja ik de volgende keer ook, of de RC8 dus, maar ik heb nog niet op veel verschillende motoren gereden en om nou op een beest als de adventure te stappen. En met de supersport vertrouw ik mezelf niet
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Hij moest even wennen natuurlijk...GenjiBlade schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:22:
[...]
Iedere dag, tijdens de spits, zwaai ik naar de rijder van zo'n ding bij mij in de buurt.
Duurde een paar weken maar tegenwoordig zwaait ie terug
Ik was een hardcore zwaaier, maar op een gegeven moment zwaai je als motorscooterrijder niet meer.
Daarbij heb ik iets waarvan je niet zomaar ziet dat het een motorscooter is, dat begrijp ik wel.
(Honda PCX 125)
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Andersom is natuurlijk waar...heb ook weleens gezwaaid naar zo'n ding...kijk je in je spiegel...brommerplaatjeBertV schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:43:
[...]
Hij moest even wennen natuurlijk...![]()
Ik was een hardcore zwaaier, maar op een gegeven moment zwaai je als motorscooterrijder niet meer.
Daarbij heb ik iets waarvan je niet zomaar ziet dat het een motorscooter is, dat begrijp ik wel.
(Honda PCX 125)
DatMike2k schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:44:
Andersom is natuurlijk waar...heb ook weleens gezwaaid naar zo'n ding...kijk je in je spiegel...brommerplaatje
Zo, mijn met-BIC-pen-te-openen Kryptonite schijfremslot maar de deur uit gedaan en een slot gehaald waar (nog?
Morgen kijken voor een nieuwe motor
Kent iemand een motorzaak in (omgeving) Tilburg waar ze SCM goedgekeurde alarmen inbouwen vôh wènug? 77 euro per jaar korting op de verzekering is nooit weg; het alarm op mijn huidige motor had ik na 3 jaar ook terugverdiend
[ Voor 13% gewijzigd door Paul op 17-07-2012 14:19 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Die oude krypto sloten werden een paar jaar geleden massaal terug geroepen, kreeg je een nieuwe opgestuurd door kryptonite... kans gemist hoor ikPaul schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:17:
[...]
DatVaak herken ik ze te laat, en soms heb ik een false positive
Als ik ze op tijd herken zwaai ik ook gewoon naar motorscooters
Zo, mijn met-BIC-pen-te-openen Kryptonite schijfremslot maar de deur uit gedaan en een slot gehaald waar (nog?) wel 4 sterren op zitten
Morgen kijken voor een nieuwe motorRedelijk wat kilometers op de klok, maar aangezien de mijne er ook 118k op heeft zitten ben ik daar niet zo bang voor, Honda tourmotoren kunnen wel wat hebben
Kent iemand een motorzaak in (omgeving) Tilburg waar ze SCM goedgekeurde alarmen inbouwen vôh wènug? 77 euro per jaar korting op de verzekering is nooit weg; het alarm op mijn huidige motor had ik na 3 jaar ook terugverdiend
Afhankelijk van het type zou dat best gevaarlijk kunnen zijn als je tamme dingen gewend bent. RC8 is in de 1e versie gewoon een circuitfiets met een lamp.
And it goes BRAAAAAPP!
Tja, ach, had toch niet mee kunnen doen want (uiteraardVerwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:32:
Die oude krypto sloten werden een paar jaar geleden massaal terug geroepen, kreeg je een nieuwe opgestuurd door kryptonite... kans gemist hoor ik
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Die bonnetjes had je ook niet nodig,Paul schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:43:
[...]
Tja, ach, had toch niet mee kunnen doen want (uiteraard) geen bonnetjes en zo meer voorhanden
Dit slot was niet zo duur, als ik hier weer 10 jaar mee doe kost het me 2 biertjes per jaar
2 sleutels en het slot opsturen, en de nieuwe werd naar je adress opgestuurd.
Hele nette acties was dat, ook wel nodig als je zag dat een slot met een bic pen werd geopend.
ander nieuws, en leuk voor de bejaarden in dit topic
check dit dan voor mooie motor nostalgie
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 15:57 ]
7 september pas mijn avd:( Matig dat het zo lang duurt maar ja. Heb nog 3 x 2 uur les en dan avd. Nu bijna 6 weken niet rijden. Kan nu wel alvast kijken maar een leuke motor.
Twijfel tussen een mooie GSX600R uit 2005/2006 of toch eerst een goedkope motor van rond de 1000 a 1500e zodat als ik val het niet zo erg is. Naked bike beginnen kan ook nog wel.
Ik ben 25 maar dat filmpje is toch echtVerwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:47:
[...]
ander nieuws, en leuk voor de bejaarden in dit topic
check dit dan voor mooie motor nostalgie
[video]
& Norton Commando
Geen fout, maar ik ga het er niet elke keer bij zetten.M14 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:02:
[...]
Overigens maak je nog een andere fout. €10 voor een bandje wisselen is een gangbare prijs, maar exclusief demonteren en monteren.
En ik betaal ook geen €400, daarvan zei ik ook al dat het erg veel was. Ik heb meerdere malen uitgerekend wat mijn 'voordeel' zou zijn bij het bestellen bij die Duitse zaak op internet en het is dus - in vergelijk met bv Sabra - helemaal niet zo groot. Ik heb één keer voor de Yamaha XT op die manier banden gewisseld en het gedoe is mij echt veel en veel te veel. Ik heb geen werkplaats, dus ik moest ergens buiten op een paar houtblokken die meuk eraf halen en al dat gekloot is mij teveel werk. En waar hebben we het over? Mijn laatste achterband is dik 25.000km mee gegaan. Als ik geen €50 kan missen om de 25.000km kan ik net zo goed ophouden met motorrijden, want benzine om heen en weer te rijden naar die bandenboer kost me bij wijze van spreke al meer.
Kijk, als je het vaker doet voor offroad of als je circuitbanden hebt of andere meuk die maar 3000km mee gaat is het de moeite waard. Maar anders gaat het imho gewoon nergens over.
[ Voor 61% gewijzigd door mphilipp op 17-07-2012 19:43 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Volgens mij staat er tot slot dit:Mike2k schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:55:
[...]
De te hoge snelheid is dus maar een heel klein percentage en van die ongevallen is weer een percentage onder de 25...oftewel: een oplossing voor een probleem wat er niet is...
En dat betekent - zoals ik het lees - dat dit voor alle categorieën geldt. Snelheid is niet de primaire oorzaak (behalve misschien voor cat1) maar verergerd de problemen.Hiernaast vergroten sommige motorrijders de problemen door hun hoge snelheid
Ik ben het met je eens dat snelheid vaak niet het probleem is, maar gedrag. Maar de jongere rijders zijn vaak wel wat onbezonnen en willen vaak effe lekker snel wegtrekken en/of denken het nog wel effe te halen. Overschatten van eigen kunnen en dat van de motor zorgt ook voor een aantal problemen. Evengoed los je dat niet op door minder kW's. Maar goed, politici houden van simpele oplossingen, en dit soort dingen kost ze geen stemmen, en ze worden er zelf niet door geraakt. Gelukkig ben ik te oud om nog onder die nanny-regeltjes te vallen, dus 'apres nous le deluge...'
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Dat lijkt mij stug.Mike2k schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:55:
[...]
niet omdat de motor te hard reed maar omdat een situatie door de motorrijder verkeerd is ingeschat...
uit de tekst:
Wat zijn de oorzaken van de onveiligheid van motorrijders?
Ongevallen waarbij een motorfiets is betrokken, gebeuren zoals gezegd vaak doordat geen voorrang
wordt verleend (scenario’s 2 en 3)
[ Voor 31% gewijzigd door ROFLASTC op 17-07-2012 21:10 ]
And it goes BRAAAAAPP!
En geef gewoon toe dat een zeer groot deel van de motoren zich gewoon niks van snelheidsbeperkingen aantrekt, zeker in het "motorseizoen"
En je mag dan wel je gelijk halen als motorrijder (dat er geen voorrang verleend is en de automobilist in fout is), maar daar ben je vet mee als je (in het beste geval) in het ziekenhuis ligt
[ Voor 29% gewijzigd door DinX op 17-07-2012 21:15 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Ik zou het niet weten van snelheid of een snelheidsprobleem lees ik niks in dat stuk. Nog niet althansDinX schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:14:
Maar vaak komt het niet geven van die voorrang door het feit dat de snelheid verkeerd ingeschat wordt.
En geef gewoon toe dat een zeer groot deel van de motoren zich gewoon niks van snelheidsbeperkingen aantrekt, zeker in het "motorseizoen"
Ook staat erin dat bijkans de helft een enkelzijdig ongeval betreft en de rest verkeerd of niet voorrang verlenen. Daarnaast zijn de bronnen ook weer conclusies dus ik ga nog ff doorneuzen. Het "risico" op een dodelijk ongeval is altijd aanwezig net als eht risico dat ik de lotto win als ik eenmaal een lot koop. Echter lees ik niet @ hoeveel km/u die ongevallen plaats hadden en of de berijder een pak/helm droeg of op een Kawasaki reed.
Also; zou erin moeten staan in zowel relatieve als absolute cijfers wt het nu is met dodelijke ongevallen. Dat je valt is 1 dat je doodgaat is 2
[ Voor 7% gewijzigd door ROFLASTC op 17-07-2012 21:18 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Des te meer reden om het slachtoffer niet de schuld te geven.DinX schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:17:
Die snelheid valt bij veel van die ongevallen ook niet te weten
Edit; het spreekt ook niet over de kw regel en hoe dat zich verhoudt tot het verschuiven van de doden curve.
Sorry mate i didnt see you en niet sorry mate i didnt gues how fast you were going.Wat zijn de oorzaken van de onveiligheid van motorrijders?
Ongevallen waarbij een motorfiets is betrokken, gebeuren zoals gezegd vaak doordat geen voorrang
wordt verleend (scenario’s 2 en 3). In de periode 2000-2007 viel in Nederland bijna een kwart van de
motorfietsslachtoffers bij ongevallen waarbij deze toedracht door de politie is vermeld. Volgens een
grootschalige Europese studie (MAIDS, 2004) is dit vooral omdat de motorfiets over het hoofd wordt
gezien. In deze MAIDS studie zijn ruim 900 ongevallen in vijf landen (Frankrijk, Duitsland, Italië,
Spanje en Nederland) waarbij een gemotoriseerde tweewieler (motorfiets/bromfiets) was betrokken,
diepgaand geanalyseerd. In ruim 36% van de gevallen zag de bestuurder van het andere voertuig de
tweewieler niet; in 12% van de gevallen zag de bestuurder van de tweewieler het andere voertuig niet.
Deze problemen met zichtbaarheid worden enerzijds veroorzaakt door het (kleine, smalle) uiterlijk van
de motor; anderzijds wordt vaak genoemd dat het gedrag of aanwezigheid van een gemotoriseerde
tweewieler niet verwacht wordt door automobilisten en dat er daarom minder aandacht voor is.
Hiernaast vergroten sommige motorrijders de problemen door hun hoge snelheid (SafetyNet, 2009).
For the sake of argument: 12% van de 50% is te wijten aan te hoge snelheid.
Edit some more: Er staat ook in dat motorrijders meer zouden moeten anticiperen op gevaarlijk gedrag van anderen.. tja... Ook dat men onderuit gaat op glad wegdek, dafuq seriously? Beetje raar documentje al met al. Het enige dat ik er aan over hou is datin de EU de top 3 van ongevallen 'm zit in gezien worden en anticiperen op gezien worden. Techniek (ook in het documentje) red het meest en niet regels of verantwoordelijkheid verplaatsen als motorrijder. De rest is stating the obivous.
Zeg nou zelf: Veruit de meeste ongelukken met vliegtuigen komen door het verlies van draagkracht.
Edit APKtje anyone:

[ Voor 102% gewijzigd door ROFLASTC op 17-07-2012 22:01 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Tuurlijk, ik rijd ook regelmatig te hard...of beter: ik houd me soms aan de vMax..DinX schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:14:
Maar vaak komt het niet geven van die voorrang door het feit dat de snelheid verkeerd ingeschat wordt.
En je mag dan wel je gelijk halen als motorrijder (dat er geen voorrang verleend is en de automobilist in fout is), maar daar ben je vet mee als je (in het beste geval) in het ziekenhuis ligt
Dat is ook niet het probleem...waar het om gaat is dat met de nieuwe EU regels wederom alle gevaren van beginnend motor rijden volledig op de leeftijd afgeschoven worden en dat is niet eerlijk...
Als jij 35 bent, geen rijbewijs B hebt en dan motor gaat rijden, ben je net zo'n gevaar als iemand van 22 die net zijn motor rijbewijs heeft...
Het zou veel eerlijker zijn om de leeftijdseis weg te halen en het te koppelen aan de tijd dat je het rijbewijs hebt...
Wederom een sterk staaltje EU symboolpolitiek...om nog maar te zwijgen over dat absurde voorstel over de APK voor motoren...echt van de pot gerukt...
Daar ben ik het helemaal mee eensMike2k schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:15:
[...]
Tuurlijk, ik rijd ook regelmatig te hard...of beter: ik houd me soms aan de vMax..
Dat is ook niet het probleem...waar het om gaat is dat met de nieuwe EU regels wederom alle gevaren van beginnend motor rijden volledig op de leeftijd afgeschoven worden en dat is niet eerlijk...
Als jij 35 bent, geen rijbewijs B hebt en dan motor gaat rijden, ben je net zo'n gevaar als iemand van 22 die net zijn motor rijbewijs heeft...
Het zou veel eerlijker zijn om de leeftijdseis weg te halen en het te koppelen aan de tijd dat je het rijbewijs hebt...
Wederom een sterk staaltje EU symboolpolitiek...om nog maar te zwijgen over dat absurde voorstel over de APK voor motoren...echt van de pot gerukt...
Ik vind het heel apart dat iemand die 20 is en 2 jaar rijbewijs B heeft, op 25kw moet. Maar dat iemand die 30 is en nog geen rijbewijs heeft, gewoon op vol vermogen mag
En dan met die nieuwe regels straks wordt het alleen maar krommer..
[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 18-07-2012 08:24 ]
Kijk voor de grap naar verzekeringspremies voor vierwielers. Uit ervaring kan ik melden dat iemand van 29 die net z'n rijbewijs heeft aanzienlijk minder betaalt dan de vorige eigenaar van dezelfde auto die 19 was. Dat komt niet uit vooroordelen, puur uit statistieken. Datzelfde geldt ook voor motoren. Hoe lullig het klinkt als je die 19-jarige bent die wel zichzelf onder controle heeft, je hebt je leeftijd niet mee.
Oslik blyat! Oslik!
Als ik m'n theorie certificaat haal dan vraag ik het AVD examen aan. Hopelijk gaat dat ook niet al te lang duren
Je mag best een mening hebben, maar helaas wordt er toch met regelmaat gevraagd naar een onderbouwing om de discussie enigsinds constructief maken. Zoals dion_b (en vele voor hem) aangeeft is de nieuwe regelgeving gebaseerd op statistisch onderzoek. Statistisch zie je (een zeer hoge)correlatie tussen ongevalsfrequentie en leeftijd. Die correlatie is bijna verwaarloosbaar, wanneer je kijkt naar ervaring en ongevalsfrequentie. Jouw beredenering komt dus niet overeen met de werkelijke situatie.Tankiej schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:23:
[...]
Daar ben ik het helemaal mee eens
Ik vind het heel apart dat iemand die 20 is en 2 jaar rijbewijs B heeft, op 25kw moet. Maar dat iemand die 30 is en nog geen rijbewijs heeft, gewoon op vol vermogen mag
En dan met die nieuwe regels straks wordt het alleen maar krommer..
Nu zal je je afvragen waarom we dan opeens een vermogensbegrenzing invoeren voor 18 jarigen. Dit komt omdat de Nederlandse overheid zichzelf als doel heeft gesteld om de regelgeving omtrent gemotoriseerde voertuigen gelijk te trekken aan die van onze omringende landen. Hier kleven allerlei bijkomende voordelen aan, die ik je zal besparen. Als Europese richtlijn is bepaald dat er 3 categorieën motorfietsen zijn (in Nederland in het huidige systeem slechts 2). Nederland gaat dus naar 3 categorieën, dat houd je niet tegen. In de regelgeving staat dat een land de keuze heeft om de leeftijden voor de 3 categorieën zelf te bepalen (binnen gestelde grenzen). In Duitsland mag je bijvoorbeeld vanaf 16 jaar categorie 1 besturen (125cc). Dit heeft als directe consequentie dat je indien in het bezit van een a rijbewijs je iedere 2 jaar mag upgraden.
In Nederland hebben we naar de omringende landen gekeken en geconstateerd dat 16 en 17 jarigen die op een categorie A1 rijden significant meer ongelukken krijgen dan bestuurders van 18 en 19 jaar. Daarom is het besluit genomen dat je pas vanaf 18 jaar in aanmerking komt voor categorie A1. Gevolg is dat alle leeftijden voor alle categorieën daarmee 2 jaar opschuiven.
Dit doen ze niet om iedereen te pesten, maar dat doen ze om 16 jarigen van 125cc (11kw) machines te weren.
Extra literatuur waar ik al die wijsheid vandaan haal:
Fact Sheet motorrijders
Fact sheet 125cc categorie A1
[ Voor 6% gewijzigd door newbreed op 18-07-2012 09:48 ]
Verwijderd
T-splitsing 's avonds in het donker ik kom aanrijden met mijn auto om een 80 km/h weg op te draaien. Kijk naar links kijk naar rechts en zie een koplamp van een motorrijder in de verte. Zelfs al had deze motorrijder ipv 80 km/h 100 km/h gereden dan had ik nog makkelijk de weg op kunnen draaien.
Ik trek op en gelukkig door mij snelle reactie vermogen trap ik vol op de rem. De motorrijder reed geen 80 of 100 maar heel ver boven de 100 en had alle geluk dat ik hem/haar niet raakte
Ik heb het document van de EU (ook) gelezen, ik weet ook hoe die nieuwe regels zijnnewbreed schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:44:
[...]
Je mag best een mening hebben, maar helaas wordt er toch met regelmaat gevraagd naar een onderbouwing om de discussie enigsinds constructief maken. Zoals dion_b (en vele voor hem) aangeeft is de nieuwe regelgeving gebaseerd op statistisch onderzoek. Statistisch zie je (een zeer hoge)correlatie tussen ongevalsfrequentie en leeftijd. Die correlatie is bijna verwaarloosbaar, wanneer je kijkt naar ervaring en ongevalsfrequentie. Jouw beredenering komt dus niet overeen met de werkelijke situatie.
Nu zal je je afvragen waarom we dan opeens een vermogensbegrenzing invoeren voor 18 jarigen. Dit komt omdat de Nederlandse overheid zichzelf als doel heeft gesteld om de regelgeving omtrent gemotoriseerde voertuigen gelijk te trekken aan die van onze omringende landen. Hier kleven allerlei bijkomende voordelen aan, die ik je zal besparen. Als Europese richtlijn is bepaald dat er 3 categorieën motorfietsen zijn (in Nederland in het huidige systeem slechts 2). Nederland gaat dus naar 3 categorieën, dat houd je niet tegen. In de regelgeving staat dat een land de keuze heeft om de leeftijden voor de 3 categorieën zelf te bepalen (binnen gestelde grenzen). In Duitsland mag je bijvoorbeeld vanaf 16 jaar categorie 1 besturen (125cc). Dit heeft als directe consequentie dat je indien in het bezit van een a rijbewijs je iedere 2 jaar mag upgraden.
In Nederland hebben we naar de omringende landen gekeken en geconstateerd dat 16 en 17 jarigen die op een categorie A1 rijden significant meer ongelukken krijgen dan bestuurders van 18 en 19 jaar. Daarom is het besluit genomen dat je pas vanaf 18 jaar in aanmerking komt voor categorie A1. Gevolg is dat alle leeftijden voor alle categorieën daarmee 2 jaar opschuiven.
Dit doen ze niet om iedereen te pesten, maar dat doen ze om 16 jarigen van 125cc (11kw) machines te weren.
Extra literatuur waar ik al die wijsheid vandaan haal:
Fact Sheet motorrijders
Fact sheet 125cc categorie A1
Bijna alle landen kiezen voor 16 voor categorie A1, Alleen Nederland, Verenigd Koninkrijk en nog een land (dacht dat het maar 1 was, kunnen ook 2 zijn) kiezen voor 17 of 18. Ik vind het apart dat al die andere landen het wel veilig achten dat 16 jarige op 125cc rijden, maar Nederland niet. Geven ze in die andere landen dan zoveel minder om het aantal ongelukken op die leeftijd, of is Nederland te voorzichtig?
Overigens vind ik het niet zo'n rare keuze, 18 voor A1. Als ik zie hoe de 16 jarigen nu op de 50cc brommertjes racen, dan lijkt het me niet zo verstandig dat die op 125cc komen. Dus het is zeker niet dat ik het niet eens ben met die keuze. Ik vind alleen dat er ook naar ervaring gekeken moet worden, niet alleen leeftijd.
Ik vraag me niet af waarom er een (strengere) vermogensgrens komt voor 18 jarigen, ik vind het raar dat je vanaf 24 alsnog zonder enige ervaring (op de lessen na dan) op een 180pk machine mag stappen. Ik ben van mening dat iedereen, ongeacht leeftijd, eerst op een lichte motor zou moeten rijden, voor het opdoen van ervaring. Ook al laten de statistieken vooral zien dat het met leeftijd te maken heeft, ervaring is ook een ding waar naar gekeken moet worden in mijn ogen
Als de nieuwe regeling ingevoerd wordt en dat wordt gewoon voor iedereen ingevoerd die een motorrijbewijs haalt, onafhankelijk van de leeftijd, denk ik dat het aantal ongelukken nog meer zal dalen. Dit omdat de jonge mensen dus niet meer op die dikke machines kunnen stappen (legaal, het kan natuurlijk altijd nog wel), maar ook de mensen zonder ervaring niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Tankiej op 18-07-2012 10:16 ]
Je verplaatsen in automobilist / motorrijder afhangend van met welk vervoersmiddel je bent is vrij simpel, sterker nog, het maakt nit uit in welk omstandigheid / op welk tijdstip of wat dan ook uit; je moet je gewoon gedragen naar behoren en niet het middelpunt van het universum willen zijn.
Helaas zijn er maar al te vaak uitzonderingen; motorrijders die je met 140+ inhalen bij stoplichten tussen voorsorteerstroken in. Automobilisten die vinden dat ze heus wel in kunnen voegen op een voorrangsweg vanuit een landweg tussen voorrangs verkeer in. Vrachtwagenchauffeurs die nog net aan (niet) het gele stoplicht mee kunnen pakken. In het algemeen; auto's die wel knipperlichten hebben maar die het niet doen of gebruikt worden, laatste moment van plaats op de weg veranderen, bellers, navigatiekloters, toeristen etc etc.
Hoe defensief je ook wilt/kunt rijden - er zullen altijd situaties zich voordoen waar je er gewoon niet omheen kan; voor deelnemen aan het verkeer kan je niet overal op voorbereid zijn.
- Concentratie. Je bent met het verkeer bezig. Niet met je muziek,passagiers,navigatie,make-up,haar,telefoon. Hoe veel mensen zie ik niet zwalken of vertwijfeld rijden omdat ze met iets anders bezig zijn dan met bedienen van hun voertuig
- Vooruit kijken. Niet alleen zorgen dat je 2 seconden van je voorganger zit en kijkt maar ook verder en breder. Kruispunten kijk je toch ook "over". Je kijkt ook naast de weg en zo ver mogelijk vooruit.
- Vooruit DENKEN. Misschien nog wel belangrijker dan kijken is zien en er iets mee kunnen. Op de snelweg kan ik vaak al bedenken wanneer iemand van baan gaat verwisselen. ( vaak zonder richting aan te geven maar toch ). Als moterrijder is dit echt ideaal omdat je je tijdig in het zich kunt rijden van andere weggebruikers.
- Meer geven dan nemen. Met motorrijden helemaal: Het is voor mij hobby. En zelfs als ik ergens op tijd moet zijn. Als het niet op schiet schiet het niet op en als het wel op schiet schiet het wel op. Je komt echt niet 5 minuten te laat omdat je even ( vaak zelfs voor je gevoel ) wat minder op schiet. Mensen die willen jakkeren. Lekker doen. Ik kom er wel.
- Fouten van anderen op kunnen lossen. Dit is misschien wel iets wat ik het minst leuk vind van verkeer. Iemand anders maakt een fout omdat hij niet op zit te letten. ( Concentratie!) en dan mag ik het oplossen? Ach het zal wel deel van volwassenheid zijn. Uiteraard is iedereen een mens en fouten maken is menselijk. Maar als men simpelweg wat geconcentreerder zou rijden zouden anderen een stuk minder defensief hoeven rijden.
Heb gisteren proefrit gemaakt en uiteindelijk gekocht.
Wordt nu rijklaar gemaat en zaterdag kan ik hem ophalen.
If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.
Veel plezier ermee! Wat heb je ervoor betaald?jurma schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:14:
Zoals ik de vorige keer had gepost: jurma in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14"
[afbeelding]
Gefeliciteerd met de aankoop. Het is een oud beestje maar ze ziet er knap uit!jurma schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:14:
Zoals ik de vorige keer had gepost: jurma in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14"
[afbeelding]
Ik moet zeggen dat de GSX -f er voor '98 nog mooi uitziet, daarna hebben ze naar mijn mening de plank een beetje misgeslagen met de gaten in de kuip.
Naar ik mij herinner bleek, via het CBS, dat de leeftijd van de gemiddelde motordode ook steeg naarmate je ouder moest zijn voor meer vermogen/Kw. minder 20-ers dood meer 30-ers zeg maar.dion_b schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:56:
Weet ik niet zo zeker. Ik twijfel er sterk aan of iemand van 35 die net z'n rijbewijs heeft even gevaarlijk is als iemand van 22 die net z'n rijbewijs heeft. Je bent even onervaren, maar dat onbeheerste testosteron heb je wat minder.
And it goes BRAAAAAPP!
maar komt dat ook niet omdat er veel wachten totdat ze meteen vol vermogen mogenROFLASTC schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:36:
[...]
Naar ik mij herinner bleek, via het CBS, dat de leeftijd van de gemiddelde motordode ook steeg naarmate je ouder moest zijn voor meer vermogen/Kw. minder 20-ers dood meer 30-ers zeg maar.
heh, dat zou lastig te ontdekken zijn denk ik. iig zijn de KLPD, Rijskwaterstaat en het CBS niet echt behulpzaam als ik ze dingen vraag.DECOY88 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:45:
[...]
maar komt dat ook niet omdat er veel wachten totdat ze meteen vol vermogen mogen
Edit: maar dan nog zijn techniek en skills veel belangrijker. Dan maar een rij examen t/m VRO 1 niveau.
[ Voor 13% gewijzigd door ROFLASTC op 18-07-2012 11:50 ]
And it goes BRAAAAAPP!
moet je tijd rbw x ongeval gaan onderzoekenROFLASTC schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:48:
[...]
heh, dat zou lastig te ontdekken zijn denk ik. iig zijn de KLPD, Rijskwaterstaat en het CBS niet echt behulpzaam als ik ze dingen vraag.
Verwijderd
Hey, ik heb mijn motor net als jij ook bij mcrijen vandaanjurma schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:14:
[afbeelding]
Mijn oude motor (NT650V Deauville uit 2000) had ondertussen 118k op de teller (60k of zo op het blok, blok vervangen na vastloper) en de uitlaat is doorgeroest
Rhàshan - Aditu Sunlock
Mooi ding! Da's wat, een motor die 10 jaar jonger is. Merk je veel verschil kwa rijcomfort, zithouding, etc? Of is dat wel gelijk gebleven?
Gefeliciteerd! ziet er inderdaad netjes uit...jurma schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:14:
[afbeelding]
Hmm net als bij auto's vraag ik me altijd af... "rijklaar maken"... wat is dat ?
Je hebt er een proefrit op gemaakt...dus rijden doet ie...
Zouden ze hem met verotte olie wegzetten of zoiets? bij auto's wordt er ook altijd zo een paar 100 euro voor gevraagd...
Snap het niet...
Ik denk dat het hetzelfde is als met vrouwen...Daffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:16:
Haha
Mooi ding! Da's wat, een motor die 10 jaar jonger is. Merk je veel verschil kwa rijcomfort, zithouding, etc? Of is dat wel gelijk gebleven?
[ Voor 16% gewijzigd door Mike2k op 18-07-2012 12:19 ]
MC Rijen is een leuke zaak inderdaad, had ik mijn '08 GSX650F vandaan. Ik vond het alleen wel een beetje raar dat ik een paar weken moest wachten tot ze tijd hadden voor de 1000km beurt die ik na 1.5 week al nodig hadVerwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:03:
[...]
Hey, ik heb mijn motor net als jij ook bij mcrijen vandaanErg fijne en goede motorzaak
Het is ook het eerste dat ze er vanaf doen als je gaat onderhandelenPeekster schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:19:
Rijklaar maken is een verkooptruc. Als ik er een proefrit op heb gemaakt hoeft ie niet rijklaar gemaakt te worden. Als het een (kleine) onderhoudsbeurt zou zijn moeten ze het zo verkopen. Klein onderhoud kan ik dan ook wel zelf. Oftewel. Weggegooid geld.
Ze gaan van mijn Deauville in ieder geval de velg voor nog richten en de band vervangen, de vorige eigenaar had schade gereden. Motor is wel gewoon goed (proefrit gemaakt en alles bekeken) maar daardoor (ook omdat er nog wat krasjes her en der zitten en zo) was de prijs wel erg lekker
De nieuwe trilt nog minder, is zuiniger, je zit wat rechterop, hij heet 10 pk meer, alarmlichten (schakelaar op de plek waar de oude de verlichtingsschakelaar had, ik ga 's ochtends nog vaak mijn alarmlichten aandoenDaffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:16:
Haha
Verder zitten er nog een aantal accessoires op die mijn oude niet heeft: handvatverwarming, windgeleiders bij de handen, topkoffer, grotere kofferdeksels (die ik er waarschijnlijk niet op zet, wordt de motor zo breed van)... Nu nog kijken wat een alarm kost want dan is de verzekering (Univé) een stuk goedkoper
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Mijn motor moest na een proefrit toch echt rijklaar gemaakt worden anders mocht ik er echt de weg niet mee op want hij moest nog langs de RWD en voorzien worden van een Nederlands kenteken (Belgische import)Peekster schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:19:
Rijklaar maken is een verkooptruc. Als ik er een proefrit op heb gemaakt hoeft ie niet rijklaar gemaakt te
Overigens waren deze kosten natuurlijk voor de dealer en niet voor mij
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 12:29 ]
Soms zal rijklaar maken echt wel nodig zijn, maar vaak is het inderdaad gewoon een verkooptruc om nog wat centen bij de prijs te krijgen. Zie je ook vaak bij auto's: "Mooie leuke auto! Net APK gehad, U kunt er zo mee de weg op!!!!!!!!!!!!!!!! Excl. kosten rijklaar maken á € 325,-." Wat moet je rijklaar maken dan?!
Zucht..
is een potje vaseline inbegrepen? ik voel me nu behoorlijk genaaidDaffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:32:
Ja, maar er is rijklaar maken en 'er een vaatdoek overheen janken, twee keer in de tank roeren en alle bouten aandraaien'-rijklaar maken.
Soms zal rijklaar maken echt wel nodig zijn, maar vaak is het inderdaad gewoon een verkooptruc om nog wat centen bij de prijs te krijgen. Zie je ook vaak bij auto's: "Mooie leuke auto! Net APK gehad, U kunt er zo mee de weg op!!!!!!!!!!!!!!!! Excl. kosten rijklaar maken á € 325,-." Wat moet je rijklaar maken dan?!
Zucht..
Edit; beetje madam jeanet in de tank en klaar. hoeft niet +300 te kosten
[ Voor 16% gewijzigd door ROFLASTC op 18-07-2012 12:36 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Heb er in het totaal voor 1700 euro voor betaald.Chakotay schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:25:
[...]
Veel plezier ermee! Wat heb je ervoor betaald?
De kappen en dergelijk zit geen kras op, waren helemaal opnieuw gespoten.
Is een fijne motorzaak ja. Heb daar ook al mijn kleding gekocht.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:03:
[...]
Hey, ik heb mijn motor net als jij ook bij mcrijen vandaanErg fijne en goede motorzaak
Mijn schoonvader heeft daar zijn motoren gekocht vandaar dat ik daar terecht ben gekomen.
In dit geval was het meteen een beurt, dus alles wordt nog extra gecontroleerd enzo.Mike2k schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:17:
[...]
Gefeliciteerd! ziet er inderdaad netjes uit...
Hmm net als bij auto's vraag ik me altijd af... "rijklaar maken"... wat is dat ?
Je hebt er een proefrit op gemaakt...dus rijden doet ie...
Zouden ze hem met verotte olie wegzetten of zoiets? bij auto's wordt er ook altijd zo een paar 100 euro voor gevraagd...
Snap het niet...
Maakt me niks uit, had er rekening meegehouden dat die kosten er nog bijkomen en gelukkig viel dat wel mee.
Motor: 1200 euro
rijklaar maken: 150 euro
kenteken overschrijven: 50 euro
benzinetank vol: 50 euro
administratieve kosten: 100 euro
kosten om de showroom weer schoon te maken voor een nieuwe motor: 150 euro
DUS MAAR 1700 EURO!
Komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer maar mensen zijn wel eens geneigd om hele verwachtingen te hebben bij dat rijklaar maken... terwijl er feitelijk niet veel gedaan hoeft te worden. Maar met meteen een beurt erbij rechtvaardigt dat het wel een stuk
[ Voor 5% gewijzigd door Daffie op 18-07-2012 12:44 ]
Southpark S10E1: Why don't you go across the street and buy some condoms?! Because we should at least be safe if you're gonna fuck meDECOY88 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:33:
[...]
is een potje vaseline inbegrepen? ik voel me nu behoorlijk genaaid
Bij rijklaar maken krijg ik het beeld dat je er nog niet eens een proefrit op kan maken. In dit geval vind ik het plaatsen van een nederlands kenteken dus niet vallen onder de noemer "rijklaar maken". Hij kan em namelijk met een belgisch kenteken ook zo aan je verkopen.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:28:
[...]
Mijn motor moest na een proefrit toch echt rijklaar gemaakt worden anders mocht ik er echt de weg niet mee op want hij moest nog langs de RWD en voorzien worden van een Nederlands kenteken (Belgische import)
Overigens waren deze kosten natuurlijk voor de dealer en niet voor mij
Mijn punt precies!Daffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:32:
Ja, maar er is rijklaar maken en 'er een vaatdoek overheen janken, twee keer in de tank roeren en alle bouten aandraaien'-rijklaar maken.
Zucht..
Je bent toch niet toevallig een Daffie uit Hoorn he?
Grote tank of HELE dure benzine?Daffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:43:
Vaak kun je er ook weinig aan doen. 't is gewoon een andere manier van de totaalprijs presenteren. Ze hadden ook kunnen zeggen:
Motor: 1200 euro
rijklaar maken: 150 euro
kenteken overschrijven: 50 euro
benzinetank vol: 50 euro
administratieve kosten: 100 euro
kosten om de showroom weer schoon te maken voor een nieuwe motor: 150 euro
DUS MAAR 1700 EURO!
Komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer maar mensen zijn wel eens geneigd om hele verwachtingen te hebben bij dat rijklaar maken... terwijl er feitelijk niet veel gedaan hoeft te worden. Maar met meteen een beurt erbij rechtvaardigt dat het wel een stuk
Ik gooi mijn tank (15L) voor de helft van dat geld vol
Methanol?Tankiej schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:53:
[...]
Grote tank of HELE dure benzine?
Mijn punt ook!Peekster schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:52:
[...]
Mijn punt precies!
Je bent toch niet toevallig een Daffie uit Hoorn he?
Neen, geen Daffie uit Hoorn. Geen Daffie 'at all'
Het gaat niet zo zeer om de tankinhoud of de kwaliteit van de brandstof, het gaat erom dat de garagemeneer het voor je doet. Zo iets heeft waarde. wáárde zeg ik je!Tankiej schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:53:
[...]
Grote tank of HELE dure benzine?
True that!Daffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:59:
[...]
Het gaat niet zo zeer om de tankinhoud of de kwaliteit van de brandstof, het gaat erom dat de garagemeneer het voor je doet. Zo iets heeft waarde. wáárde zeg ik je!
Zij mag mijn tank ook weleens volgooien
Ok okDaffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:59:
[...]
Mijn punt ook!
Neen, geen Daffie uit Hoorn. Geen Daffie 'at all'
[...]
Het gaat niet zo zeer om de tankinhoud of de kwaliteit van de brandstof, het gaat erom dat de garagemeneer het voor je doet. Zo iets heeft waarde. wáárde zeg ik je!
Ik had bij mijn motor geen 'rijklaar' kosten trouwens, tenminste we hebben het er niet over gehad. We hebben het alleen over de prijs van de motor gehad, maar hij heeft hem wel gepoetst afgeleverd
- Overschrijven
- Doekje erover.
- De indirecte voorraadkosten.
- De schoonmaakkosten van de olie die het ding heeft staan lekken.
- Als het een goeie garage is, dan wisselen ze altijd de vloeistoffen en luchtfilters.
Maar zoals iedereen zegt, waarschijnlijk komt het er op neer dat ze in de meeste gevallen een doekje overheen halen en denken "het zit wel goed".
Zoals ik al zei, het is meer een beurt van de motor.
Maar wat betekend dat als je de pech hebt dat jou motor op een plek staat waar nét toevallig een BLOED chagrijnige pliesie meneer langsloopt en gewoon een b'keuring kladdert? Is dat gewoon een 'vette pech voor de motormeneer'-kwestie?
EDIT: Even tussendoor, ik heb zojuist besloten dat mijn droommotor de Kawa ZX-6R 636 is, bouwjaartje '05 / '06. *kwijl kwijl*. Nu nog even sparen. Zag er een op internet staan, 9950 km gereden, bouwjaar 2005, is voorzien van een Ermax hugger (wat het ook mag zijn
[ Voor 24% gewijzigd door Daffie op 18-07-2012 15:04 ]
In een vak dat voor betaalt parkeren is, mag je niet eens je motor parkeren volgens mij? In een parkeervak waarvoor je niet hoeft te betalen mag het wel, maar dan zet ik hem nog steeds liever op de stoep of ergens aan de kant. Als het druk is en een automobilist denkt 'oh, daar is een gaatje!' en stuurt er zo in, ziet jouw motor te laat en zit er bovenop.
Tenzij je natuurlijk met meer bent, 4 motoren in 1 vak voor auto's kan dan weer wel, mits het gratis parkeren is
Een hugger is een spatbord boven je achterwiel, Ermax is een merk
[ Voor 4% gewijzigd door Tankiej op 18-07-2012 13:46 ]
Je mag je motor op iedere plek zetten waar je met een auto ook mag parkeren. Ook op een betaald parkeren plek, mits je betaald natuurlijk. Ongeschreven wet is dat je hem op de stoep mag zetten zolang deze breed genoeg is dat er daarna nog een rolstoel of kinderwagen langs kan, dus een goede meter ruimte over.Tankiej schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:45:
Verschilt per gemeente wat de regelingen zijn. In 9 van de 10 gemeenten mag je gewoon op de stoep parkeren, zolang er maar genoeg ruimte overblijft voor rolstoelers, rollators of kinderwagens.
In een vak dat voor betaalt parkeren is, mag je niet eens je motor parkeren volgens mij? In een parkeervak waarvoor je niet hoeft te betalen mag het wel, maar dan zet ik hem nog steeds liever op de stoep of ergens aan de kant. Als het druk is en een automobilist denkt 'oh, daar is een gaatje!' en stuurt er zo in, ziet jouw motor te laat en zit er bovenop.
Tenzij je natuurlijk met meer bent, 4 motoren in 1 vak voor auto's kan dan weer wel, mits het gratis parkeren is
Een hugger is een spatbord boven je achterwiel, Ermax is een merk
Er zijn enkele gemeentes waar het niet mag. Weet dat Zandvoort er zo een is.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Rhàshan - Aditu Sunlock
Was zeer goed advies - enkele brommerts met bonnen gezien op de stoep terwijl die van mij en maat van me op 1 parkeervak geen bon hadden.
Thuis is een ander verhaal - in en rondom Enkuizen uit mond van stadswachters zelf, "Mits je je motor op dusdanig manier weg zet dat niemand er hinder aan ondervindt of geen twijfelachtige situaties veroorzaakt zullen wij de andere kant op kijken." Het mag dus officieel niet maar geen stadswachter in enkhuizen die je op de bon slingert als je netjes parkeert, uit ervaring kan ik dat ook beamen.
In de binnenstad van Amsterdam een aantal keer aan uiteindes van fietsenrekken geparkeerd op de stoep, of er wel/niet werd gecontroleerd weet ik niet maar tot heden geen bon gehad
Verwijderd
Lijkt mij een nette prijs gezien het aantal kilometers, mits in goede staat natuurlijkDaffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:36:
EDIT: Even tussendoor, ik heb zojuist besloten dat mijn droommotor de Kawa ZX-6R 636 is, bouwjaartje '05 / '06. *kwijl kwijl*. Nu nog even sparen. Zag er een op internet staan, op 50km na 10.000 km gereden, bouwjaar 2005, is voorzien van een Ermax hugger (wat het ook mag zijn). Ziet er verder goed uit. Vraagprijs net onder € 5000,-. Redelijk?
Omschrijving:
De motor is voorzien van een Ermax hugger en is verder geheel in originele staat.
Hij heeft recent onderhoud gehad (500km geleden), het volgende is toen vervangen:
-Banden Michelin Pilot 2CT.
-Motorolie.
-Oliefilter.
-Remvloeistof.
[ Voor 18% gewijzigd door Daffie op 18-07-2012 15:16 ]
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
....Een nadeel, hij is niet groen.
...nadeel
....niet groen
......niet groen
!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar nee, maakt niet uit. Ik vind hem eerlijk gezegd zo mooier dan Kawa groen.
Daffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:21:
[...]
[...]
....
[...]
...
[...]
....
[...]
......
!!!!!!!!!!!!!!!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Maar nee, maakt niet uit. Ik vind hem eerlijk gezegd zo mooier dan Kawa groen.
Ik vind de blauwe eigenlijk ook mooier dan de groene
Hoe kun je die dingen het beste bleeden ?
Verwijderd
Mijn Kawasaki is zilverkleurig op zich een mooie kleur, maar groen blijft voor Kawasaki's inderdaad mooier
Je mag niet parkeren in een parkeergarage. Vaak staat er zelfs een verbodsbordje voor voertuigen met minder dan 4 wielen.Phydomir schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:32:
[...]
Je mag je motor op iedere plek zetten waar je met een auto ook mag parkeren. Ook op een betaald parkeren plek, mits je betaald natuurlijk. Ongeschreven wet is dat je hem op de stoep mag zetten zolang deze breed genoeg is dat er daarna nog een rolstoel of kinderwagen langs kan, dus een goede meter ruimte over.
Er zijn enkele gemeentes waar het niet mag. Weet dat Zandvoort er zo een is.
Je kunt em natuurlijk op een betaalde plek op straat zetten maar kans is natuurlijk aanwezig dat je kaartje wat je koopt wegwaait of wordt gejat. Gevolg: Boete voor jou want niet betaald.
Verder meende ik dat je niet mag parkeren aan een blauwe stoeprand. Dit omdat een blauwe zone niet geld voor voertuigen met minder dan 4 wielen. Parkeren op de stoep is een goede oplossing. Algemene consensus is inderdaad "Als ie maar niet in de weg staat."
Mitivac op nippeltje, even pompen, remhendel in, nippel open en weer dicht, remhendel los, nippel open en weer dicht, etcMike2k schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:25:
Wel tof dat ik er al stalen remleiding onder zitten...ben van plan mijn remleiding ook te vervangen (GSX-R 750 '96)
Hoe kun je die dingen het beste bleeden ?
Bij gebrek aan mitivac kan een slangetje in een bakje met remvloeistof ook. Het werkt niet anders dan bij rubberen leidingen in ieder geval.
Weet iemand waarom dat eigenlijk is? Ik heb het tot nu toe alleen gezien bij Zaailand in Leeuwarden, maar het alternatief als ik bij vrienden die daar in het centrum wonen de motor midden in het uitgaangsgebied op straat te zetten... Niet erg aantrekkelijk, dan betaal ik zelfs nog liever om hem binnen te kunnen zetten.Peekster schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:55:
[...]
Je mag niet parkeren in een parkeergarage. Vaak staat er zelfs een verbodsbordje voor voertuigen met minder dan 4 wielen.
[ Voor 40% gewijzigd door Chakotay op 18-07-2012 16:04 ]
Yamaha MT-09
Maar die zijn ook glad joh, echt niet normaal. Of van die leuke betonplaten die ze wel eens neerleggen bij wegwerkzaamheden. Ik ben 1 keer met de regen bijna onderuit gegaan, omdat bij het wegrijden mijn achterwiel een reuzestap opzij zette.Bergie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:10:
Misschien zijn ze bang voor veel ongelukken en schadeclaims door die (natte) gladde vloeren in de parkeergarages?
Euj, doe eens niet!Tankiej schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:24:
[...]
Ik vind de blauwe eigenlijk ook mooier dan de groene
Afgelopen weekend is de ZX6R uitgevallen tijdens een ritje, ik was een auto aan het inhalen op de snelweg en opeens voel ik vermogen wegzakken. Inhaalactie afgebroken, vluchtstrook op laten rollen en tegen de tijd dat ik stilstond brande het "Oil" lampje en was het blok ook afgeslagen. Iets de choke erop en weer gestart maar toen sloeg ie gelijk weer af, ding op de reserve gezet, weer iets de choke erop en toen bleef ie wel netjes lopen. Nou prima, voorzichtig verder gereden op de reserve, ding opnieuw afgetankt (4,5 liter ging er in), kraantje weer op "Fuel" gezet, en het ding liep weer als een zonnetje?
Maar toen je olie erbij gooide kon je toen niet zien of het olie wat er al in zat, nog voldoende was?
Ja, want dat is echt heel anders dan dat er een Smart achter een busje staat..?Daffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:27:
Of zoals iemand hier al eerder opperde, dat als jij je motor in een parkeervak zet, en iemand zet een bestelbusje in het parkeer vak vóór de jouwe, dan lijkt het alsof jouw parkeervak leeg is. Als het druk is zou het dus zomaar kunnen dat iemand denkt 'ah achter die bestelbus staat niks', vervolgens rijdt diegene vrolijk zijn bolide in het parkeervak en komt er te laat achter dat jouw motor daar staat --> Bam.
Dat is toch geen reden man.. laten we maar auto's weren uit deze straat, want als ze hier parkeren kunnen de mafkezen die niet kunnen rijden er weleens zomaar tegenop klappen?
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Twee-takterDaffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:30:
Hmm. Vreemd. Wist niet dat Oil lampjes tegenwoordig ook gaan branden als je benzine op is![]()
Maar toen je olie erbij gooide kon je toen niet zien of het olie wat er al in zat, nog voldoende was?
Wellicht heb je me verkeerd begrepen...Of heb ik op een verkeerde manier gereageerdscorpie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:30:
[...]
Dat is toch geen reden man.. laten we maar auto's weren uit deze straat, want als ze hier parkeren kunnen de mafkezen die niet kunnen rijden er weleens zomaar tegenop klappen?
Maar ik probeerde een argument te noemen die motorrijders (kunnen) hebben om zelf, vrijwillig, parkeergarages te mijden, ook al zouden ze er gewoon mogen parkeren.
Ah, op die manier
[ Voor 12% gewijzigd door Daffie op 18-07-2012 16:32 ]
Het "Oil" lampje brandt altijd als de motor op het contact staat, maar het blok niet loopt. Ik heb dus ook geen olie bijgevuld. Enkel opnieuw afgetankt en het kraantje weer teruggezet.Daffie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:30:
Hmm. Vreemd. Wist niet dat Oil lampjes tegenwoordig ook gaan branden als je benzine op is![]()
_@/'
als je jezelf niet vertrouwd met een R6, niet gaan rijden. Zelfbeheersing is zelfs nodig op de fietsSteephh schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:55:
Wat is jullie inziens eigenlijk een goede beginnersmotor (budget max 2000-2500 euro)? Ik zat zelf te denken aan een Yamaha Fazer 600. Mooie toer/sport motor.. Aan de andere kant lijkt een íets sportievere motor me ook wel iets, maar ik vertrouw mezelf niet met bijvoorbeeld een R6..Wat ook weer gaaf is een enduromotor. Maar de vraag is, in hoeverre is een dergelijke motor geschikt als all-road motor?
PSN & XBL: Denkoyugo
Verwijderd
60nm en 100 pk zijn perfect om mee te beginnen,Steephh schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:55:
Wat is jullie inziens eigenlijk een goede beginnersmotor (budget max 2000-2500 euro)? Ik zat zelf te denken aan een Yamaha Fazer 600. Mooie toer/sport motor.. Aan de andere kant lijkt een íets sportievere motor me ook wel iets, maar ik vertrouw mezelf niet met bijvoorbeeld een R6..Wat ook weer gaaf is een enduromotor. Maar de vraag is, in hoeverre is een dergelijke motor geschikt als all-road motor?
en kwa vermogen niet minder als de nieuwere generatie.
dijk van een motor (prima remmetjes ook),
stuurt ook een stuk makkelijker als een R6 (normaal stuur / geen clip-ons, makkelijk zit positie)
Evt is een suzuki Bandit ook een leuke optie, een Honda Hornet 600 ook (al weet ik zo niet of je die voor dat budget hebt)
Allemaal 1 pot nat, kuiploos of met topkuipje, lekker sturend, 600cc en ~80-90pk.
Alle 3 kwalitatief ook goede motoren, dus gewoon gaan proefrijden en kijken welke het beste bevalt qua zithouding/sturen/motorblok enzo.
leeg
Verwijderd
verder zal er niet veel verschil zitten tussen de Fazer 600 of de CB600 (oude modellen mochten in nederland geen hornet heten)
die laatste 2 zijn kwa stuur karakter en blok nagenoeg identiek, en zal voornamelijk het uiterlijk de doorslaggevende factor zijn
(ook allebij last van dezelfde kwaaltjes, namelijk te zwakke voorvork, maar goed, daar merk je als beginner niet heel veel van)
Dit topic is gesloten.
![]()