Afgelopen vrijdag ben ik even met mijn VFR naar de garage geweest, omdat ik een raar geluid hoorde vorige week maandag. Ik dacht dat het een gaatje in de uitlaat zou zijn, al klonk het geluid iets hoger dan de plofjes die ik eerder wel eens gehad heb.
Eenmaal aangekomen gaf de garagehouder me een bedenkelijke blik nadat hij even gekeken/geluisterd had, en zei dat het de uitlaat absoluut niet was. Het geluid kwam ergens uit het blok (naar mijn idee rechtsboven/achter ongeveer). Ik heb de motor dus laten staan en ben met vrouwlief met de auto weer terug naar huis gegaan.
Ik hoop dat het iets simpels is, maar de garagehouder had nog geen idee. Hij gaat er deze week naar kijken en probeert dan in te schatten wat het is en wat de reparatie ongeveer kost. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (misschien een typisch VFR kwaaltje?). De motor heeft ongeveer 73k km gelopen.
Omdat we gelijk daarna ook even naar een motorzaak gingen, heb ik daar even rondgekeken naar leuke vervangers als de VFR niet meer te redden zou zijn. Een paar leuke die ik zag zaten al rond de €7000

(in willekeurige volgorde)
- Honda XL1000V Varadero (2004, 27k km, zij- en topkoffers, valbeugels)
- Honda XL700V Transalp ABS (2007, 19k km, topkoffer, valbeugels)
- Kawasaki Versys ABS (2009, 11k km, valbeugels, laser uitlaten, trax koffers)
- Honda NC700X ABS (nieuw)
- BMW K1200RS ABS (2001, 31k km)
- Yamaha FJR1300A (2003, 69k km)
Zoals je ziet gaat mijn voorkeur uit naar een iets meer allroad/minder sportief apparaat dan ik nu heb. Ik gebruik de motor af en toe voor woon-werk verkeer (100 km heen), en daarvoor vind ik de VFR te sportief. Verder rijd ik meestal redelijk rustig en wil ik de mogelijkheid hebben om er mee op vakantie te gaan. Ik wil dus lekker bochtjes kunnen pakken op dijkjes/slingerwegen, maar ook flinke stukken snelweg kunnen doen.
De varadero voelde vrij zwaar aan, maar de rest is qua zithouding redelijk vergelijkbaar. De versys zag er erg stoer uit met de hoekige koffers, de transalp klinkt erg betrouwbaar en de NC700X lekker zuinig.
Kan iemand typische pro's of contra's van de genoemde modellen noemen of wellicht een alternatief waar ik nog niet aan gedacht heb? Zijn dit een beetje courante prijzen voor de genoemde modellen of zijn ze al veel goedkoper te krijgen? Ik wil wel graag iets toerderigs, maar geen machine uit de oertijd.