Maar desondanks zijn er ook motorrijders die het niet begrepen hebben. Ik had daarstraks een knalrode BMW K-weet-ik-veel achter me rijden. Ik zat in de auto, en hij presteerde het iedere keer opnieuw om zo een positie te kiezen dat hij in mijn dode hoek terecht kwam. Echt mega-irritant. Ik had aan de hand van zijn rijstijl al een vermoeden (Belg of Duitser), en het bleek inderdaad een Duitser te zijn.
In mijn zoektocht naar een helm zijn mijn eisen trouwens mogelijk een beetje veranderd. Bij mijn HJC IS-16 heb ik ook dat de helm zich lift op hogere snelheden en dat die vrij luid is. Nu is dat bij recreatief gebruik niet zo heel erg; ik rij daarbij toch vrijwel nooit snelweg. Maar ik heb net een nieuwe baan geaccepteerd (vanaf 2 juli), en dat is dus wel 100km enkele reis, waarvan 90 op de snelweg. Er zijn 2 punten waar er regelmatig wat file staat, en áls er file staat dan zijn er ook niet echt alternatieve routes. Ik overweeg dus serieus om een deel van de ritten met de motor te gaan doen. Maar goed, de praktijk moet even uitwijzen hoeveel ik dat daadwerkelijk ga doen: ik heb bewust een naked gekocht met in het achterhoofd dat ik vrijwel nooit snelweg rijd met de motor.
De FS-11 en de Scorpion EXO 1000 schijnen niet bepaald de stilste helmen te zijn.
Mocht ik inderdaad 1, 2 of 3 keer in de week met de motor gaan, loont het zich al snel een luxere (lees: stillere) helm te kopen. En dan wordt een Schuberth S2 opeens toch wel interessant. Zo'n opvallende fluor gele bijvoorbeeld.
Ik wacht dus nog maar even af, en bekijk dan later nog eens wat ik precies nodig heb in een helm. Als blijkt dat ik toch liever met de auto ga werken investeer ik wat minder in de luxe van een helm.