Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 360 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.016 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Verwijderd

Versteegrob schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:33:
[...]

Goed bezig ! Had zelf zaterdag mijn tweede les en kreeg na een uur ook last van mijn pols, de rechter dan. Was veel bezig met de halve draai en een 8tje. Hierdoor moest ik continue het gas inhouden. Even wat rust gepakt en het ging al beter. Woensdag mag ik weer lekker lessen. Hopelijk is het dan droog.
Ja klopt, vooral oefeningen waardoor je er last van krijgt even iets minder doen. Voor mij is dat vooral de langzame slalom, omdat je die met een slippende koppeling rijd (tenminste, zo moet ik die rijden xD).

Wat voor oefeningen doe jij allemaal tijdens je les, zoals een halve draai heb ik nog niet en dit was mijn 4de les (met proefles erbij, 5).

Hoop voor je dat het inderdaad droog is, rijd wel zo fijn :)

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:00

Bergie

Lekker belangrijk...

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:38:
[...]

Hoop voor je dat het inderdaad droog is, rijd wel zo fijn :)
Toch is het ook niet verkeerd om een lesje in de regen te doen. Leer je alleen maar van. Ik heb jammer genoeg nooit een noodstop op nat wegdek kunnen oefenen. En nu ga ik dat op mijn eigen motor niet meer proberen :+ Heb al genoeg schade gehad aan dat ding :+

Yamaha MT-09

Verwijderd

Daar heb je wel een goed punt eigenlijk :Y

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:49:
Daar heb je wel een goed punt eigenlijk :Y
De langzame slalom met 7-8 Bft aan wind is lastig :+ , maar niet onmogelijk! 8)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

_Apache_ schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:11:
[...]

De langzame slalom met 7-8 Bft aan wind is lastig :+ , maar niet onmogelijk! 8)
Dat lijkt me ook erg lastig inderdaad.

Herinner me net dat ik zaterdag ook nog een uitwijk oefening erbij kreeg. Maar die was ook knap lastig, als je hem voor het eerst doet en er komt opeens een zijwind bijkijken waar je niet goed van werd.

Ik les op een vrij open terrein en de wind kwam net van de kant waar geen beschutting stond.

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 10:32
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:21:
[...]

Dat lijkt me ook erg lastig inderdaad.

Herinner me net dat ik zaterdag ook nog een uitwijk oefening erbij kreeg. Maar die was ook knap lastig, als je hem voor het eerst doet en er komt opeens een zijwind bijkijken waar je niet goed van werd.

Ik les op een vrij open terrein en de wind kwam net van de kant waar geen beschutting stond.
Uitwijkoefening is de enige oefening die ik in de praktijk heb toegepast.

Afgelopen zaterdag de motor afgespoten bij de plaatselijke Shell. (Hij zat namelijk nog behoorlijk onder het gras van mijn uitstapje in de berm).
Daarna even droog rijden, met vrouw achterop. Rij ik gewoon in de bbk in de buurt van het centrum.
Je mag er 50, maar ivm met allerlei zijweggetjes, leek mij 30/40 km/u hard zat.
Komt er een auto mij tegemoet en vond het nodig gewoon linksaf te slaan. Mijn vrouw die achterop zat, keek de andere kant op, maar voelde wel dat ik ineens een ruk aan het stuur naar rechts gaf. Het scheelde maar een haar. Als ik niet uitgeweken was hadden we zeker weten op de grond gelegen.....
pffff....

Later op een dijkje waar veel wegversmallingen zijn had ik de zon in mn rug. Naar aanleiding van een tip van hier of motor-forum lekker veel zijdelings verplaatsen op de weg.
Ik moet zeggen dat automobilisten mij wel vaker en sneller zagen. Kan iik mijn verbeelding zijn, maar voortaan kies ik geen ideale lijn meer op de weg, slalom ik af en toe.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Bergie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:44:
[...]

En nu ga ik dat op mijn eigen motor niet meer proberen :+ Heb al genoeg schade gehad aan dat ding :+
Is nie zo moeilijk. gewoon voor en achter fullpower ankeren en je hebt zo een VRO oefening gedaan..

And it goes BRAAAAAPP!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

4x2

lộn xộn quá

Serotonine schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:28:
Later op een dijkje waar veel wegversmallingen zijn had ik de zon in mn rug. Naar aanleiding van een tip van hier of motor-forum lekker veel zijdelings verplaatsen op de weg.
Ik moet zeggen dat automobilisten mij wel vaker en sneller zagen. Kan iik mijn verbeelding zijn, maar voortaan kies ik geen ideale lijn meer op de weg, slalom ik af en toe.
Rijd jezelf in het zicht is er bij mijn rijlessen altijd in gehamerd.
En ik weet wel zeker dat de instructeur gelijk had in dat opzicht.
Mn eigen nuance is dat je ook niet te defensief moet rijden: in zoverre dat ik dus mn voorrang behoorlijk af dwing (zeker met verkeerssluisjes), maar wel ruimte houd om dr tussendoor te schieten mocht het onverhoopt niet werken.

Vorig jaar van februari tm december met de motor naar mn werk geweest, in totaal iets van 10000km en ik denk dat ik 2x uit heb moeten wijken (of een noodstop maken, weet ik het) voor iemand die me niet zag, dus dat vind ik niet zo'n beroerde score.

leeg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bergie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:44:
[...]

Toch is het ook niet verkeerd om een lesje in de regen te doen. Leer je alleen maar van. Ik heb jammer genoeg nooit een noodstop op nat wegdek kunnen oefenen. En nu ga ik dat op mijn eigen motor niet meer proberen :+ Heb al genoeg schade gehad aan dat ding :+
Als die noodstop echt nodig is, doe je het in het algemeen om nog ergere schade te voorkomen :o

Maar idd, het is rotweer vandaag en het is goed om dat onder begeleide omstandigheden een keer meegemaakt te hebben.

Ik kreeg vanochtend een mooi voorbeeld van waar het goed voor was. Bij afrit Capelle reed ik in stromende regen met laag water op de weg van de A16 de Abraham v Rijckevorselweg op richting Capelle. Op de rotonde mag je 50km/u, erna 70km/u, dus ik in de bocht rustig versnellen. Net op het strakste punt van de bocht voel ik m'n achterwiel onder me vandaan wegglijden. Gelukkig was de weg verder leeg en zat ik redelijk tegen de binnenbocht, dus ik kon het redden door iets minder te hellen en ruimer uit te komen, plus acuut te stoppen met versnellen, gewoon trekkend gas vasthouden.
Op m'n werk vertelden collega's dat er uur eerder een ongeluk geweest was en dat ze maar net klaar waren met stukken rapen toen ik eraan kwam. Blijkbaar lag er nog wat olie :X

Als ik ook maar m'n rem aangeraakt had, of gas teruggenomen had, was ik degene geweest die stukjes had moeten rapen...

Oslik blyat! Oslik!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:41
Wat een kloteweer vandaag. Vanochtend 2u les gehad in de stromende regen met te weinig kleding aan, half bevroren :') Dat was echt gewoon niet leuk meer. Net weer 2 uur gelest met thermokleding eronder + een sjaal (zo'n ding wat je over je hoofd trekt en alleen om je nek zit) en dat scheelde al een hoop. Laatste les was het meteen...woensdag AVD. Op zich gaat het goed genoeg Ergens in m'n achterhoofd ben ik wel bang om net 1 situatie te verneuken waardoor je zakt, maar het koppie erbij houden en het zou goed moeten komen :)

Vandaag ook voor het eerst op de weg gereden in de regen dus, en aangezien de voorspelling voor woensdag nog beroerder is, vond ik dat toch ook wel weer prettig. AVB wel een paar keer in de regen gedaan, maar vond (op de noodstop na) dat er vrij weinig verschil was in handling. Alleen bij op- en afritten en witte wegmarkering is het wel wat meer tricky.

[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 04-06-2012 17:28 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zag een maandje terug zon kinderspeelhuisje voorbij komen _O-

• Blue-eagle
  • Niet online
Zo, net geslaagd voor AVD, deze week rijbewijs ophalen, vrijdag motor kopen ;) Stervenskoud vandaag, zomerhandschoenen leverden een stel pijnlijke handen op vanmorgen. Snel winterhandschoenen en 3 lagen motorkleding aangedaan, en toen was 't eigenlijk nog best goed te doen :)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:07

steveman

Comfortabel ten onder

Gefeliciteerd !

Welke 200pk krachtbundel wordt de eerste fiets? ;)

[ Voor 64% gewijzigd door steveman op 04-06-2012 18:21 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 16:50
steveman schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:21:
Gefeliciteerd !

* newbreed pakt popcorn
Sowieso een R1 kopen.....

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

mphilipp

Romanes eunt domus

Serotonine schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:28:
[...]
Komt er een auto mij tegemoet en vond het nodig gewoon linksaf te slaan.
Dat is idd dè motorkiller, tegemoetkomend afslaand verkeer. We hebben denk ik dezelfde thread gelezen op MF, want dat slalommen heb ik ook gezien. Lijkt me een goede manier. Het is blijkbaar een soort polderblindheid dat ze ons op die momenten niet zien, want ook hele opvallende motoren (politie bv) zijn het slachtoffer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:48:
[...]

Dat is idd dè motorkiller, tegemoetkomend afslaand verkeer. We hebben denk ik dezelfde thread gelezen op MF, want dat slalommen heb ik ook gezien. Lijkt me een goede manier. Het is blijkbaar een soort polderblindheid dat ze ons op die momenten niet zien, want ook hele opvallende motoren (politie bv) zijn het slachtoffer.
opletten op andere dingen dan motoren :Y

• Exigence
  • Laatst online: 00:09

Exigence

dnkroz

Zon in de rug etc. is in die situaties extra gevaarlijk. Ben zelf dan ook altijd erg voorzichtig. Blijkt maar weer eens dat die hesjes geen nut hebben.

Laatst nog een onderzoek over dit soort dingen: mensen zien het soms gewoon écht niet. Als iets op dat moment niet verwacht wordt, e.g. het komt niet in voor in hun situatieschema, dan wordt het echt niet gezien (selective attention). Ik denk dat iedereen het filmpje met de gorilla en de basketballers wel kent.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 12:49

Kleintje81

Blaat

Exigence schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:16:
Zon in de rug etc. is in die situaties extra gevaarlijk. Ben zelf dan ook altijd erg voorzichtig. Blijkt maar weer eens dat die hesjes geen nut hebben.
Hesje gebruik ik ook alleen maar bij donker of als de zon niet schijnt. En verder nooit uitgaan dat anderen je zien. Zelf kun je zo ver mogelijk als je zicht reikt kijken, daarmee kun je al op evt. anderen anticiperen. Of als je dreigt in een dode hoek te komen (omdat die auto jou net te langzaam inhaalt), dan flink gas bij of eraf om te zorgen dat je niet lang erin blijft zitten.

Een mooie 'spreuk', wat mijn instructeur ooit zei:
Zorg dat jij zelf de regie in handen hebt en laat het niet afhangen van anderen!

PS: Ondanks de regen zo toch ff een stukje rijden, is ivm drukte weer een week geleden. :P

BF2 stats Systemen

• Blue-eagle
  • Niet online
steveman schreef op maandag 04 juni 2012 @ 18:21:
Gefeliciteerd !

Haha, valt mee hoor. CBF-je, een Gladius, of misschien zelfs een Harley :)

• Exigence

Exigence

dnkroz

Kleintje81 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:07:
[...]

Hesje gebruik ik ook alleen maar bij donker of als de zon niet schijnt.
Het zijn inderdaad alleen de reflectiestrepen op een hesje die het hem doen :)

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Blue-eagle schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:06:
[...]

Haha, valt mee hoor. CBF-je, een Gladius, of misschien zelfs een Harley :)
;) Lekker proefrijden!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Exigence schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:16:
Laatst nog een onderzoek over dit soort dingen: mensen zien het soms gewoon écht niet. Als iets op dat moment niet verwacht wordt, e.g. het komt niet in voor in hun situatieschema, dan wordt het echt niet gezien (selective attention). Ik denk dat iedereen het filmpje met de gorilla en de basketballers wel kent.
Toch schrik ik er altijd nog van hoeveel mensen niet lijken te (willen) begrijpen hoe relevant dergelijke zaken zijn voor motorrijders. Selectieve aandacht bij andere weggebruikers is volgens mij 97% van het probleem en het gevaar.

Mensen zijn behoorlijk incompetente wezentjes, alleen met allerlei compensatietrucjes en vooral de illusie dat het wel meevalt weten we ons te redden. Pas als je daadwerkelijk gaat testen hoeveel mensen zien en vooral niet zien zie je hoe de vork echt in de steel steekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2012 22:11 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

*Insert basketballer- die-overspelenfilmpje

Of deze

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=oQd7rb0wkjY]

Crappy uitvoering, but joe get duh piktjur.

[ Voor 57% gewijzigd door steveman op 04-06-2012 22:13 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik zag direct dat de kleur veranderd was, maar dat betekent blijkbaar niet dat anderen dat ook zien :X

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:10:
[...]

Toch schrik ik er altijd nog van hoeveel mensen niet lijken te (willen) begrijpen hoe relevant dergelijke zaken zijn voor motorrijders. Selectieve aandacht bij andere weggebruikers is volgens mij 97% van het probleem en het gevaar.

Mensen zijn behoorlijk incompetente wezentjes, alleen met allerlei compensatietrucjes en vooral de illusie dat het wel meevalt weten we ons te redden. Pas als je daadwerkelijk gaat testen hoeveel mensen zien en vooral niet zien zie je hoe de vork echt in de steel steekt.
Daarom altijd in zicht rijden, veel bewegen op de weg en er altijd van uit gaan dat men je niet ziet, zelfs al kijken ze je recht aan.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:11:
[...]
opletten op andere dingen dan motoren :Y
Dat is maar een deel. Sommige mensen zijn afgeleid omdat ze zitten te bellen of met hun pik aan het spelen zijn. Maar die 'polderblindheid' is ook gewoon reëel. Ze 'zien' op dat moment gewoon een motor niet. Of beter: ze zien 'm wel, maar hij registreert het niet.

Vandaar dat even een stukje slalommen wel helpt. Ze zien dan ineens iets veranderen in het wegbeeld, en dát registreren we wel ineens. Een hesje helpt op zich ook wel, maar niet voor dit soort gevallen. Ik merk dat veel motorrijders een soort Black Knight spelen op hun motor: alles zwart en/of een (zilver)grijze motor. Heerlijk onopvallend. Als je erop gaat letten, zie je pas hoe dat wegvalt tegen druk verkeer op de snelweg of op een polderweg. In het donker is het nog erger. Van achter zie je slechts één klein rood pitje. Aan de voorkant proberen sommigen de eer te redden door een of ander vaag Xenon setje te monteren, wat niets anders doet als tegenliggers verblinden. Doet niet veel voor de veiligheid. Eerder het tegenovergestelde.

Die hesjes vallen op als je bewust naar het verkeer kijkt. Zo'n gele gozer zie je dan veel eerder dan een grijze of zwarte muis. Maar toch vertik ik het. Qua opvallendheid is mijn motor groot en wit genoeg om op te vallen. En in het donker zie je 'm ook goed genoeg. Tegen selectief kijken is geen kruid gewassen. Als ze al een politiemotor 'over het hoofd' zien, maakt een geel hesje ook geen reet meer uit.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-01 20:34
mphilipp schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 00:28:
[...]

Dat is maar een deel. Sommige mensen zijn afgeleid omdat ze zitten te bellen of met hun pik aan het spelen zijn. Maar die 'polderblindheid' is ook gewoon reëel. Ze 'zien' op dat moment gewoon een motor niet. Of beter: ze zien 'm wel, maar hij registreert het niet.

Vandaar dat even een stukje slalommen wel helpt. Ze zien dan ineens iets veranderen in het wegbeeld, en dát registreren we wel ineens. Een hesje helpt op zich ook wel, maar niet voor dit soort gevallen. Ik merk dat veel motorrijders een soort Black Knight spelen op hun motor: alles zwart en/of een (zilver)grijze motor. Heerlijk onopvallend. Als je erop gaat letten, zie je pas hoe dat wegvalt tegen druk verkeer op de snelweg of op een polderweg. In het donker is het nog erger. Van achter zie je slechts één klein rood pitje. Aan de voorkant proberen sommigen de eer te redden door een of ander vaag Xenon setje te monteren, wat niets anders doet als tegenliggers verblinden. Doet niet veel voor de veiligheid. Eerder het tegenovergestelde.

Die hesjes vallen op als je bewust naar het verkeer kijkt. Zo'n gele gozer zie je dan veel eerder dan een grijze of zwarte muis. Maar toch vertik ik het. Qua opvallendheid is mijn motor groot en wit genoeg om op te vallen. En in het donker zie je 'm ook goed genoeg. Tegen selectief kijken is geen kruid gewassen. Als ze al een politiemotor 'over het hoofd' zien, maakt een geel hesje ook geen reet meer uit.
Ook een witte motor is onopvallend.. Wit valt bij goed weer ook weg tegen de achtergrond. ook al is het wegdek zwart. Wit valt ook weg. Beste is zo'n fleur kleur te gebruiken, Geel, Oranje, echter of je daar gelukkig van wordt?? Hesjes kunnen helpen maar denk dat 9 van de 10 mensen meer met zichzelf bezig zijn dan dat ze daadwerkelijk opletten wat er op de weg gebeurd. Mensen kijken 10 meter naar voren. ipv dat ze de 3 auto's voorzich in de gaten houden. Hoe denk je anders dat al die kop staart ongelukjes op de snelweg gebeuren?? Echt niet door voldoende vooruit te kijken maar alleen hun voorganger.. Als de 3e auto al remt kan je de donder op zeggen dat de 2e en 1e auto ook moeten remmen en dus jij ook. Als je alleen op je voorganger let dan eis boem = ho...

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

To_Tall schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 01:12:
[...]
Ook een witte motor is onopvallend.. Wit valt bij goed weer ook weg tegen de achtergrond.
Vandaar ook de zebra-strepen om het wit te breken :+

Verwijderd

Oguz286 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:43:
Ik zag direct dat de kleur veranderd was, maar dat betekent blijkbaar niet dat anderen dat ook zien :X
Er is een vaststaand deel dat X ziet in test Y, maar die missen de volgende verandering weer in een volgende test. Niemand is immuun voor menselijke psychologie, al overtuigen sommigen zich van wel.

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 10:32
steveman schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:12:
*Insert basketballer- die-overspelenfilmpje

Of deze

[video]

Crappy uitvoering, but joe get duh piktjur.
Prachtig!
Het enige wat ik dacht terwijl ik het ene bekertje in de gaten hield is dat ik het jammer vond dat het niet in 1 shot opgenomen is. Maar na de clou heb ik hem nog een keer bekeken.

Ik beken. Ik heb een probleem met selectief kijken. Quilty as charged.

Maar ik let wel op in het verkeer

Verwijderd

Serotonine schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:33:
[...]

Prachtig!
Het enige wat ik dacht terwijl ik het ene bekertje in de gaten hield is dat ik het jammer vond dat het niet in 1 shot opgenomen is. Maar na de clou heb ik hem nog een keer bekeken.

Ik beken. Ik heb een probleem met selectief kijken. Quilty as charged.

Maar ik let wel op in het verkeer
Zelfde hier en ik hield de achtergrond ook goed in de gaten. Vaak gebeurd er wat op de achtergrond namelijk.

En in de file let ik wel op de 3 auto's voor mij en als ik achter een busje zit met een dichte achterkant, vertik ik het om daar achter te blijven zitten. Wil overzicht en niet alleen de achterkant van een lelijk busje zien.

Zelfde als ik degene die achter me zit niet vertrouw. 1 keer gehad, die reed als een idioot. Was een file waarbij je of stil stond of even lekker een stukje kon rijden (dus niet constant langzaam rijdend). En elke keer als je dus weer een stukje kon rijden, dan zat diegene niet op letten waardoor dat gat nog grooter werd en vervolgens zie je een auto met 50 km/u in je spiegels op je af komen om vervolgens boven op de rem te trappen. Een krappe 5 minuten vol gehouden om daar voor te blijven zitten, daarna dat irritante mens voor laten gaan.

Mocht niet baten, halverwege de file werd ik nog aangetikt door een andere auto. Was gelukkig nog wel op tijd om me rem los te laten, anders had ik nog wel eens schade kunnen hebben. En aangezien ik altijd ruim voldoende afstand hou, hoefde ik ook niet bang te zijn dat ik de vrachtwagen voor me zou raken. Vervolgens heeft die auto tot bijna mijn bestemming achter me gezeten, heerlijk die ruimte die hij vervolgens hield :+

Dit was overigens in de auto, motor rijbewijs heb ik nog niet :+

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:02
[...]

Ook een witte motor is onopvallend.. Wit valt bij goed weer ook weg tegen de achtergrond. ook al is het wegdek zwart. Wit valt ook weg. Beste is zo'n fleur kleur te gebruiken, Geel, Oranje, echter of je daar gelukkig van wordt?? Hesjes kunnen helpen maar denk dat 9 van de 10 mensen meer met zichzelf bezig zijn dan dat ze daadwerkelijk opletten wat er op de weg gebeurd. Mensen kijken 10 meter naar voren. ipv dat ze de 3 auto's voorzich in de gaten houden. Hoe denk je anders dat al die kop staart ongelukjes op de snelweg gebeuren?? Echt niet door voldoende vooruit te kijken maar alleen hun voorganger.. Als de 3e auto al remt kan je de donder op zeggen dat de 2e en 1e auto ook moeten remmen en dus jij ook. Als je alleen op je voorganger let dan eis boem = ho...
Mijn motor is oranje :P Vind ik heul mooi! Wel zwart/grijs pak. Niet omdat ik dat zo supermooi vind, maar ook omdat ik niet wist wat voor een kleur motor ik ging kopen :)

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-01 22:20
Vandaag m'n eerste outfit gekocht, in de zin van broek en jas (textiel). Het is een zwarte broek, met een witte jas van rev it. Standaard, wel erg strak en mooi. Zit allemaal als gegoten en er zit reflectie op. Bovendien breekt de witte jas, dus hopelijk win ik daar wat zichtbaarheid op.

• Tankiej
  • Laatst online: 13-01 15:30
stijnos1991 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:56:
Vandaag m'n eerste outfit gekocht, in de zin van broek en jas (textiel). Het is een zwarte broek, met een witte jas van rev it. Standaard, wel erg strak en mooi. Zit allemaal als gegoten en er zit reflectie op. Bovendien breekt de witte jas, dus hopelijk win ik daar wat zichtbaarheid op.
Lijkt me niet echt veilig, een jas die breekt :o

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58

-tom-562

Oliesjeik

Daarom kan je ook beter een pet dragen op de motor, i.p.v. een helm. Als een helm hard valt, breekt/scheurt de schaal ook. Bij een pet niet. :Y

Vaak bu'j te bang!

• Unipuma
  • Laatst online: 06-04-2021
Het voordeel van slalommen is inderdaad dat je de aandacht naar je toe trekt. Mensen zijn geëvolueerd op het opmerken van bewegingen, dus als je een beetje heen en weer beweegt in het beeld van die koekblikker, word je ineens wel gezien. :F

Daarnaast heb ik ook wel gemerkt dat ik vroeger al ruim naar voren keek als ik auto reed, maar dat je toch pas echt leert kijken als je ook je motor rijbewijs hebt. En dan zijn sufs en busjes ineens heel erg irritant. |:(

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• Tankiej
Unipuma schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:25:
Het voordeel van slalommen is inderdaad dat je de aandacht naar je toe trekt. Mensen zijn geëvolueerd op het opmerken van bewegingen, dus als je een beetje heen en weer beweegt in het beeld van die koekblikker, word je ineens wel gezien. :F

Daarnaast heb ik ook wel gemerkt dat ik vroeger al ruim naar voren keek als ik auto reed, maar dat je toch pas echt leert kijken als je ook je motor rijbewijs hebt. En dan zijn sufs en busjes ineens heel erg irritant. |:(
Dat laatste klopt inderdaad :')

Ik probeer ook altijd zo snel mogelijk een busje/hogedichte auto in te halen als ik er achter zit. Daarachter heb je zo weinig overzicht.. Dit heb ik als ik in de auto rijdt eigenlijk niet trouwens, dan blijf ik er vaak lekker achter zitten mits ze niet erg langzaam rijden :+

• dion_b
  • Laatst online: 01:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens.

Verder ga ik in het geval ik het gedrag van een bestuurder voor me niet vertrouw pal achter z'n spiegel rijden, bij eentje achter me pal voor z'n stuur. Dat valt meestal op, vaak gaat iemand voor me spontaan naar rechts (ex politiemotor FTW vermoed ik :+ ), iemand achter me gaat meer afstand houden.

Maar idd, als ik het structureel niet vertrouw ga ik wel ergens anders rijden.

Oslik blyat! Oslik!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ook een witte motor is onopvallend.. Wit valt bij goed weer ook weg tegen de achtergrond. ook al is het wegdek zwart. Wit valt ook weg.
Btw toevallig vanmorgen een witte motor op de A2 gespot en ik moet het oneens zijn met je. Tenzij de achtergrond ook wit is, zie je een witte motor juist wél goed. De meeste auto's zijn zwart of grijs. Een witte motor is (ondanks de witte auto hype) toch echt wel beter zichtbaar.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-01 16:38
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/202theorie_vraagje.jpg

Wat is volgens jullie de juiste volgorde ?

Ik dacht omdat de voetganger hier geen bestuurder is hij pas als laatste moet oversteken? Klopt dit niet? Leer via vekabest uit 2009

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 16:50
Voetganger, bromfiets, vrachtwagen
voetganger rechtdoor op zelfde weg.
Bromfiets kortste bocht.

edit: motor=bromfiets
toelichting: Rechtdoor op de zelfde weg geldt voor al het verkeer, niet alleen voor bestuurders.

[ Voor 49% gewijzigd door newbreed op 05-06-2012 18:07 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:39:
[...]

Btw toevallig vanmorgen een witte motor op de A2 gespot en ik moet het oneens zijn met je. Tenzij de achtergrond ook wit is, zie je een witte motor juist wél goed. De meeste auto's zijn zwart of grijs. Een witte motor is (ondanks de witte auto hype) toch echt wel beter zichtbaar.
Ik rijd met een witte motor (én ook een witte auto, overigens), maar ik heb niet de illusie dat ze me met m'n witte motor beter zien dan dat ze deden toen ik nog een blauwe had.

Probleem van motoren is dat die dingen maar een gering frontaal oppervlak hebben wat ook nog eens verticaal gepositioneerd is. Het menselijk oog is voornamelijk horizontaal geörienteerd (óf het moet zijn dat er mensen zijn waarbij de ogen verticaal geplaatst zijn).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PilatuS
  • Niet online
Unipuma schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:25:
De meeste mensen spelen op die manier ook shooters. Je houdt dan het hele scherm in de gaten en zodra er iets beweegt merk je dat op.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:48:
[...]
Probleem van motoren is dat die dingen maar een gering frontaal oppervlak hebben wat ook nog eens verticaal gepositioneerd is. Het menselijk oog is voornamelijk horizontaal geörienteerd (óf het moet zijn dat er mensen zijn waarbij de ogen verticaal geplaatst zijn).
Klopt, het hangt ook een beetje van de hoek af. Maar dat bankstel van mij is nogal fors en de koffers (zij/top) hebben witte deksels. In het donker is het helemaal een kerstboom, want ik heb er aan de achterkant black scotschlite op gedaan (en de zijkant van de topkoffer) en op de tank zitten contourstippen van de pliesie. En ik heb running lights.

Maar idd, automobilisten zijn niet echt ingesteld op motorfietsen, en er wordt over het algemeen ook zeer slecht gekeken (pas kijken als ze aan het afslaan zijn bv). Dus eigenlijk maakt het niets uit wat je doet, als iemand niet oplet/kijkt, kun je net zo goed brandend op de motor zitten. Maar ik stel dat het wit - als men oplet/kijkt - eerder gespot wordt dan een donkere kleur. Fel rood/geel of iets fluoriserends valt helemaal op natuurlijk.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar desondanks zijn er ook motorrijders die het niet begrepen hebben. Ik had daarstraks een knalrode BMW K-weet-ik-veel achter me rijden. Ik zat in de auto, en hij presteerde het iedere keer opnieuw om zo een positie te kiezen dat hij in mijn dode hoek terecht kwam. Echt mega-irritant. Ik had aan de hand van zijn rijstijl al een vermoeden (Belg of Duitser), en het bleek inderdaad een Duitser te zijn.

In mijn zoektocht naar een helm zijn mijn eisen trouwens mogelijk een beetje veranderd. Bij mijn HJC IS-16 heb ik ook dat de helm zich lift op hogere snelheden en dat die vrij luid is. Nu is dat bij recreatief gebruik niet zo heel erg; ik rij daarbij toch vrijwel nooit snelweg. Maar ik heb net een nieuwe baan geaccepteerd (vanaf 2 juli), en dat is dus wel 100km enkele reis, waarvan 90 op de snelweg. Er zijn 2 punten waar er regelmatig wat file staat, en áls er file staat dan zijn er ook niet echt alternatieve routes. Ik overweeg dus serieus om een deel van de ritten met de motor te gaan doen. Maar goed, de praktijk moet even uitwijzen hoeveel ik dat daadwerkelijk ga doen: ik heb bewust een naked gekocht met in het achterhoofd dat ik vrijwel nooit snelweg rijd met de motor.

De FS-11 en de Scorpion EXO 1000 schijnen niet bepaald de stilste helmen te zijn.
Mocht ik inderdaad 1, 2 of 3 keer in de week met de motor gaan, loont het zich al snel een luxere (lees: stillere) helm te kopen. En dan wordt een Schuberth S2 opeens toch wel interessant. Zo'n opvallende fluor gele bijvoorbeeld. :P

Ik wacht dus nog maar even af, en bekijk dan later nog eens wat ik precies nodig heb in een helm. Als blijkt dat ik toch liever met de auto ga werken investeer ik wat minder in de luxe van een helm.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 19:54:
Mocht ik inderdaad 1, 2 of 3 keer in de week met de motor gaan, loont het zich al snel een luxere (lees: stillere) helm te kopen. En dan wordt een Schuberth S2 opeens toch wel interessant. Zo'n opvallende fluor gele bijvoorbeeld. :P
Ik heb een S1Pro en ik ben daar dik tevreden mee. Ook een van de stillere helmen en een heel fijn ding. Goede ventilatie. Die S2 is ook erg mooi, maar ik heb mijn S1Pro volgens mij niet eens 2 jaar. Nog even mee doen dus ;)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op het moment dat je dit post zie ik bij FC-Moto de S1 Pro voor 340 euro op de site staan. Morgen maar even langs rijden en passen. Als het prijsverschil zo klein is is de keus (bij een goede pasvorm!) snel gemaakt.

Heb je je helm trouwens bij Schuberth geregistreerd? Als je dit doet, en je helm raakt binnen 3 jaar na aankoop beschadigd bij een ongeval, kun je een nieuwe Schuberth voor 1/3 van de prijs kopen. Een soort van verzekeringetje dus. :)

bron: http://www.schuberth.com/...ice/mobility-program.html

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:26
Hmmm ik kom een "cijfer / letter" ruimte te kort bij het serienummer..?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:21:
Op het moment dat je dit post zie ik bij FC-Moto de S1 Pro voor 340 euro op de site staan. Morgen maar even langs rijden en passen. Als het prijsverschil zo klein is is de keus (bij een goede pasvorm!) snel gemaakt.
Ik heb het nog even nagezocht en ik blijk 'm in februari 2010 te hebben gekocht bij Helmet City in de UK. Was toen incl.verzending €400. Dat was toen behoorlijk goedkoop.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:02
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 19:54:
Maar desondanks zijn er ook motorrijders die het niet begrepen hebben. Ik had daarstraks een knalrode BMW K-weet-ik-veel achter me rijden. Ik zat in de auto, en hij presteerde het iedere keer opnieuw om zo een positie te kiezen dat hij in mijn dode hoek terecht kwam. Echt mega-irritant. Ik had aan de hand van zijn rijstijl al een vermoeden (Belg of Duitser), en het bleek inderdaad een Duitser te zijn.

In mijn zoektocht naar een helm zijn mijn eisen trouwens mogelijk een beetje veranderd. Bij mijn HJC IS-16 heb ik ook dat de helm zich lift op hogere snelheden en dat die vrij luid is. Nu is dat bij recreatief gebruik niet zo heel erg; ik rij daarbij toch vrijwel nooit snelweg. Maar ik heb net een nieuwe baan geaccepteerd (vanaf 2 juli), en dat is dus wel 100km enkele reis, waarvan 90 op de snelweg. Er zijn 2 punten waar er regelmatig wat file staat, en áls er file staat dan zijn er ook niet echt alternatieve routes. Ik overweeg dus serieus om een deel van de ritten met de motor te gaan doen. Maar goed, de praktijk moet even uitwijzen hoeveel ik dat daadwerkelijk ga doen: ik heb bewust een naked gekocht met in het achterhoofd dat ik vrijwel nooit snelweg rijd met de motor.

De FS-11 en de Scorpion EXO 1000 schijnen niet bepaald de stilste helmen te zijn.

Ik wacht dus nog maar even af, en bekijk dan later nog eens wat ik precies nodig heb in een helm. Als blijkt dat ik toch liever met de auto ga werken investeer ik wat minder in de luxe van een helm.
Ik doe totaal 110-120km woon-werk op een Hornet. Best goed te doen eigenlijk... Wind heb je niet zo'n last van met 100-130km/h, veel harder kan ik/durf ik niet over de A2/A10.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

mphilipp schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:10:
[...]

Ik heb het nog even nagezocht en ik blijk 'm in februari 2010 te hebben gekocht bij Helmet City in de UK. Was toen incl.verzending €400. Dat was toen behoorlijk goedkoop.
Een helm koop ik alleen als ik kan passen, en in de winkel kun je ook nog eens wat makkelijker terug voor garantie. Gelukkig is fc-moto voor mij redelijk in de buurt. En nu kan ik ook het nieuwe pand van ze eens zien.

• Wackmack
Ben heel de avond de theorie aan het leren en via de software van vekabest gaat het goed. Alleen ik vind de software van de anwb zo onduidelijk. Op welke software lijken de cbr vragen het meeste? Heb ook nog de software van verja.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verjo is dat... En die "toko" levert de examenvragen ;) Zitten hier een dorpje verderop (st. Michielsgestel) en de foto's zijn hier allemaal in de buurt genomen, Is al sinds járen zo (m'n autorijbewijs haalde ik in '89 en toen was dat ook al zo).

edit:
Bijna allemaal, Trams & Trolleybussen hebben we hier (gelukkig) niet :+

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 06-06-2012 00:06 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:23:
[...]
Een helm koop ik alleen als ik kan passen, en in de winkel kun je ook nog eens wat makkelijker terug voor garantie. Gelukkig is fc-moto voor mij redelijk in de buurt. En nu kan ik ook het nieuwe pand van ze eens zien.
Ik had al een Schuberth, dus ik wist de maat.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

mphilipp schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:01:
[...]

Ik had al een Schuberth, dus ik wist de maat.
Gelukkig zit er geen verschil in de modellen onderling :F

No signature required.

• Southern Sun
Heb vanmiddag AVD. Benieuwd of het dan al wat droger is :) Ben wel donders nerveus zeg :') hopelijk is dat allemaal weg gereden van tevoren.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ach, het heeft al een tijdje geregend, dus eventuele olie die zich ophoopt in tijden van droogte is nu wel weg. Wel oppassen dat er nog steeds rotzooi op de weg kan liggen, of zelfs de weg op gespoeld kan zijn, maar eigenlijk is er vandaag niets aan de hand behalve dat je nat wordt.

Gewoon rijden zoals je normaal ook rijdt. Succes!

• Wackmack
Heb ook straks les, gewoon avb. Heb een eigen lerenpak. Is dat genoeg of moet er thermokleding onder?

• Tankiej
Dat ligt er aan hoe goed jij tegen kou kan :+
Ik zou met deze temperatuur en regen niet graag alleen in leer rondrijden..

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58

-tom-562

Oliesjeik

Ook in textiel rij ik liever niet in de regen :P

Vaak bu'j te bang!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heuj, wie heeft er de laatste Schuberth S1 Pro in een gangbare maat bij FC-Moto besteld?? Gisteravond was er nog een matzwarte in L beschikbaar.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Versteegrob schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:04:
[afbeelding]

Wat is volgens jullie de juiste volgorde ?

Ik dacht omdat de voetganger hier geen bestuurder is hij pas als laatste moet oversteken? Klopt dit niet? Leer via vekabest uit 2009
Ik ben benieuwd of je toevallig al in het bezit bent van een rijbewijs B (niet veel mensen halen A eerst)? Zo ja, dan is dit echt een kansloze vraag... Zo nee, kan je je beter eerst nog wat beter inlezen in de basis theorie...

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
Vergis je niet hoeveel mensen die regel niet kennen. Ik heb laatst ook eens zo'n vraag gesteld aan een stel vrienden die allemaal het rijbewijs hebben.... en slechts enkele mensen wisten het goede antwoord. Sommigen weten het dan nog wel op een kruispunt, maar beseffen zich niet dat het ook geldt op een T splitsing als er iemand wil oversteken vanaf de poot van de T naar de overkant. Hoewel de de weg daar zegmaar eindigt heeft de voetganger nog steeds voorrang.

UNOX: The worst operating system

• fredkroket
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:04:
Vergis je niet hoeveel mensen die regel niet kennen. Ik heb laatst ook eens zo'n vraag gesteld aan een stel vrienden die allemaal het rijbewijs hebben.... en slechts enkele mensen wisten het goede antwoord. Sommigen weten het dan nog wel op een kruispunt, maar beseffen zich niet dat het ook geldt op een T splitsing als er iemand wil oversteken vanaf de poot van de T naar de overkant. Hoewel de de weg daar zegmaar eindigt heeft de voetganger nog steeds voorrang.
Ik weet het... Wat mij betreft mogen ze ook een verplicht herexamen invoeren voor de theorie. Haal je die niet, dan is het ook niet verantwoord om de weg op te mogen... Probleem is dat er inmiddels zoveel van die oefenexamens zijn, dat mensen gaan zitten oefenen om te slagen in plaats van de achterliggende gedachte (de theorie...) te leren.

Net als mensen die via TestKing hun MCSE \ MCP \ MCSA \ Whatever hebben gehaald en eigenlijk nog niet weten hoe NTFS-rechten werken...

Verwijderd

Weet nog dat me vader bezig was om zijn A rijbewijs te halen, had heel veel moeite met deze vragen.

Deze kwamen echter bij de theorie van mijn B rijbewijs NIET aanbod. Zowel in het theorie boek (staan wel de regels, maar geen oefeningen daarmee, of voorbeelden), de online oefenexamens en het theorie examen. Dit was bij mij tenminste zo, zo ongeveer 2 jaar terug.

En als ik me niet vergis is het juist een heel belangrijk deel bij het A rijbewijs (wat mij eraan herinnerd dat ik vanavond even een theorieboek moet bestellen :+ )
fredkroket schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:31:
[...]
Probleem is dat er inmiddels zoveel van die oefenexamens zijn, dat mensen gaan zitten oefenen om te slagen in plaats van de achterliggende gedachte (de theorie...) te leren.
Ben ik niet geheel met je eens, zelf heb ik eerst het complete theorieboek gelezen. Vervolgens heb ik via internet oefenexamens gemaakt omdat het examen op tijd gaat.

Zodra iets op tijd gaat, ga ik stressen en ga ik dingen verkeerd lezen (ondanks dat het voorgelezen word). En het feit dat ik al dyslectisch ben helpt dan ook niet erg mee kan ik je verzekeren.

En mocht ik echt een vraag tegen komen die ik niet zou weten, pakte ik me theorie boek erbij om dat deel nog eens aandachtig door te lezen.

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Als de verkeersregels en uitleg van borden overzichtelijk bij elkaar wil hebben is deze folder van Rijkswaterstaat erg handig!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:46:
Deze kwamen echter bij de theorie van mijn B rijbewijs NIET aanbod. Zowel in het theorie boek (staan wel de regels, maar geen oefeningen daarmee, of voorbeelden), de online oefenexamens en het theorie examen. Dit was bij mij tenminste zo, zo ongeveer 2 jaar terug.
Raar, ik kan ze me helder voor de geest halen.

• Tankiej
Postman81 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:53:
Als de verkeersregels en uitleg van borden overzichtelijk bij elkaar wil hebben is deze folder van Rijkswaterstaat erg handig!
Die is wel handig inderdaad, maar dat staat ook in elk theorieboek toch?

Overigens verbaas ik me er nog steeds over dat die borden voor spoorwegovergangen er niet in staan. Daarmee bedoel ik deze borden die aangeven hoeveel meter je van de overgang verwijdert bent (240, 160, 80 meter). Terwijl dat toch een veel gevraagde vraag tijdens het theorie examen is.
Ik had hem tenminste bij alle drie de keren (bromfiets, auto en motor) :)

Vraag me af wat er nog meer mist in die brochure..
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:57:
[...]

Raar, ik kan ze me helder voor de geest halen.
Zelfde hier, ben ze veelvuldig tegengekomen..

[ Voor 10% gewijzigd door Tankiej op 06-06-2012 12:03 ]

• fredkroket
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:46:
Kan moet goed voorstellen dat ze een van de belangrijkste bouwstenen van de verkeersregels niet in een dergelijk theorieboek behandelen.

sarcasm? :X

Verwijderd

Ik zal thuis nog even me theorieboek raadplegen. Maar weet in ieder geval zeker dat ik het niet op het examen had.

Omdat me vader er toen enigsinds veel moeite mee had, lette ik hier extra op. Nooit tegen gekomen dat je een volgorde moet opnoemen van wie eerst mag.

• Phydomir
  • Laatst online: 13-01 09:30

Phydomir

Dennis

Toen ik ruim 10 jaar geleden theorie voor de auto haalde had je dat al. Alleen was het toen alleen Ja/Nee dus iets anders verpakt. "Recht doorgaand verkeer op dezelfde weg" is toch wel eens van de basis regels, dat er mensen zijn die niet weten dat die ook geldt voor voetgangers op dezelfde weg is eigenlijk best ernstig.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Korvaag
Deze kwamen echter bij de theorie van mijn B rijbewijs NIET aanbod. Zowel in het theorie boek (staan wel de regels, maar geen oefeningen daarmee, of voorbeelden), de online oefenexamens en het theorie examen....
Dat is gewoonweg niet waar :) Deze regels staan al jaren in het theorieboek. Zowel in mijn theorieboek motor van 1,5 jaar geleden als mijn theorieboek auto van 12 jaar geleden. Dat jij ze niet hebt gelezen/onthouden/begrepen is een ander verhaal.

Dit valt al jarenlang onder de basisregels van voorrang verlenen.

Edit: Dat je deze exacte vraag niet op je examen hebt gehad zou theoretisch nog kunnen, al vind ik het een erg raar verhaal. Destijds kende het examen namelijk ook al categorieen binnen het examen. Er per categorie kreeg je een x aantal vragen. Je kan toevallig net vragen hebben gehad waarin de rechtdoorgaande voetganger niet voorkwam.

Oefenvragen staan meestal ook niet in een theorieboek. Daar is het een theorieboek voor. Er zijn ook boeken te krijgen met vragen en examens. Deze moet je dan wel bestellen. Als je dat niet doet wordt er van je verwacht dat je de theorie kunt toepassen op situaties.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 06-06-2012 12:40 ]

• FitTiv
  • Laatst online: 18:59
Phydomir schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:33:
Toen ik ruim 10 jaar geleden theorie voor de auto haalde had je dat al. Alleen was het toen alleen Ja/Nee dus iets anders verpakt. "Recht doorgaand verkeer op dezelfde weg" is toch wel eens van de basis regels, dat er mensen zijn die niet weten dat die ook geldt voor voetgangers op dezelfde weg is eigenlijk best ernstig.
Bekje,nekje, toch?

Verwijderd

Wel had ik dat gevaar herkenning.

Krijg je een "foto" met de vraag wat je moet doen.
A ) Remmen
B ) Gas geven
C ) Niks doen, gewoon zo door blijven gaan.

Maar de echte voorrangs situatie's, nope.
Korvaag schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:36:
[...]
Dat is gewoonweg niet waar :) Deze regels staan al jaren in het theorieboek. Zowel in mijn theorieboek motor van 1,5 jaar geleden als mijn theorieboek auto van 12 jaar geleden. Dat jij ze niet hebt gelezen/onthouden/begrepen is een ander verhaal.

Dit valt al jarenlang onder de basisregels van voorrang verlenen.
Regels staan er in ja en daar hield het bij mij ook mee op.

Ik ken deze regels, begrijp me niet verkeerd. Het werd alleen niet met de oefenexamens het theorie examen gevraagd.

Bij die afbeelding van de voorrangssituatie kon ik met gemak zeggen:
Voetganger gaat rechtdoor, dus heeft voorrang
Vervolgens de motor/bromfiets want die maakt de kleinste bocht
En als laatste de vrachtwagen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mondje en kontje. Maar alleen opletten dat je bij dat laatste niet te veel wordt afgeleid. :+

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:42:
[...]

Mondje en kontje. Maar alleen opletten dat je bij dat laatste niet te veel wordt afgeleid. :+
Helaas weten veel mensen niet het verschil tussen bestuurders en verkeer. Als je die definitie niet uit elkaar houdt wordt het nooit wat. Recht doorgaand verkeer op dezelfde heeft voorrang.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 17:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

theHoff schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:49:
[...]

Helaas weten veel mensen niet het verschil tussen bestuurders en verkeer. Als je die definitie niet uit elkaar houdt wordt het nooit wat. Recht doorgaand verkeer op dezelfde heeft voorrang.
Mjah, "dezelfde weg" vind ik in deze ook nogal verwarrend, aangezien er vaak van een stoep wordt afgestapt die de bocht om gaat... Zo gek vind ik het niet dat dat dus vaak mis gaat.

• Korvaag
Dat zegt het toch al.. je stapt van een stoep af die de bocht om gaat. Dan ga je toch rechtdoor op dezelfde weg :S. Het is echt de meest simpele voorrangsregel ever...

• Southern Sun
Jeuj geslaagd! :) Zo relaxt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 17:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Korvaag schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:05:
Dat zegt het toch al.. je stapt van een stoep af die de bocht om gaat. Dan ga je toch rechtdoor op dezelfde weg :S. Het is echt de meest simpele voorrangsregel ever...
De 'weg' waarop gelopen wordt, buigt af. Dus of je dat 'dezelfde weg' kunt noemen als deze een stuk verderop weer begint, vind ik enigszins discutabel.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:00

Bergie

Lekker belangrijk...

Yamaha MT-09

• DECOY88
(overleden)

• Tankiej
Gefeliciteerd *O*

Vandaag eindelijk double bubble ruitje voor m'n SV binnen gekregen en morgen komt de headset voor in m'n helm binnen als het goed is. En morgenmiddag ben ik lekker vrij, dus even knutselen dan *D

• Korvaag
MikeyMan schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:56:
[...]

De 'weg' waarop gelopen wordt, buigt af. Dus of je dat 'dezelfde weg' kunt noemen als deze een stuk verderop weer begint, vind ik enigszins discutabel.
Die logica kan ik echt niet volgen. Sorry :) De stoep buigt niet af. Het wordt een andere weg. Als ik met de auto op een kruising rechtsaf sla zit ik toch ook niet op dezelfde weg. Ik draai dan een andere weg in. (even een afbuigende voorrangsweg daargelaten). Je zegt dan toch niet: ik blijf op dezelfde weg want ik rol nog steeds op het stukje asfalt waar ik op zat, echter toevallig ben ik wel 90 graden naar rechts gegaan.

Het voetpad of indien verhoogd: trottoir is onderdeel van de weg en bedoeld voor voetgangers. Je kan het gewoon beschouwen als asfalt waar je niet op mag rijden als dat het makkelijker maakt. Als iemand daar dus op rechtdoorgaat heeft hij/zij dus voorrang.

Simpel as that :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M3rcury schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 07:46:
[...]
Gelukkig zit er geen verschil in de modellen onderling :F
Hij past goed, dus het is ook in de praktijk geen probleem gebleken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tankiej schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:03:
[...]
Overigens verbaas ik me er nog steeds over dat die borden voor spoorwegovergangen er niet in staan. Daarmee bedoel ik deze borden die aangeven hoeveel meter je van de overgang verwijdert bent (240, 160, 80 meter). Terwijl dat toch een veel gevraagde vraag tijdens het theorie examen is.
En ik vind dat één van de meest nutteloze aanduidingen die er zijn. In de 25 jaar dat ik een rijbewijs heb, heb ik nog niet één seconde naar die dingen gekeken. Ik heb er ook helemaal geen behoefte aan om te weten hoeveel meter ik van die spoorwegovergang ben...ik ZIE 'm toch? Volgens mij kan er zonder gevolgen voor de verkeersveiligheid een kwart van de borden zonder meer worden weggehaald. En nog een kwart kan weg na een beetje nadenken over de plaatsing. Er staan gewoon veel teveel borden en aanwijzingen op de weg. Sommige zijn écht zinloos en voegen totaal niets toe. Anderen staan ongelukkig en/of dubbelop. Logica is ook iets.

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:50:
[...]

En ik vind dat één van de meest nutteloze aanduidingen die er zijn. In de 25 jaar dat ik een rijbewijs heb, heb ik nog niet één seconde naar die dingen gekeken. Ik heb er ook helemaal geen behoefte aan om te weten hoeveel meter ik van die spoorwegovergang ben...ik ZIE 'm toch? Volgens mij kan er zonder gevolgen voor de verkeersveiligheid een kwart van de borden zonder meer worden weggehaald. En nog een kwart kan weg na een beetje nadenken over de plaatsing. Er staan gewoon veel teveel borden en aanwijzingen op de weg. Sommige zijn écht zinloos en voegen totaal niets toe. Anderen staan ongelukkig en/of dubbelop. Logica is ook iets.
Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/global/smileys/stupid.gif minder regeltjes en meer zelf denken :Y

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20

_Apache_

For life.

DECOY88 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:56:
[...]

[afbeelding] minder regeltjes en meer zelf denken :Y
Probleem is dat sommige mensen dat echt niet kunnen de overheid denkt dat we dat niet kunnen.. :Y

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• DECOY88
(overleden)
_Apache_ schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:14:
[...]

Probleem is dat sommige mensen dat echt niet kunnen de overheid denkt dat we dat niet kunnen..
dan komt het vanzelf goed. mensen die het niet kunnen rijden of 5 auto's aan puin. en kunnen daarna geen nieuwe meer kopen omdat het geld op is / onbetaalbare verzekering.

of laten de auto staan en nemen de fiets/ ov

• Tankiej
[...]

Klopt, is ook behoorlijk nutteloos. Maar ze worden wel in bijna elk theorie-examen gevraagd, dus je moet het wel weten. Maar 9 van de 10 keer kan je een spoorwegovergang wel zien voordat je deze borden ziet. In een enkel geval in een bebost gebied zie je eerder het bord. Maar dan voldoet een simpel driehoekig bord ook volgens mij :)

• Exigence

Exigence

dnkroz

Nu het zo over de afstandsaanduiding tot een spoorwegovergang gaat. Wie heeft ooit bedacht dat het 240, 160 en 80 meter is? Waarom niet 300, 200 en 100... of 150, 100, en 50? Beetje rare afstand als je het mij vraagt :)

• Phydomir
  • Laatst online: 13-01 09:30

Phydomir

Dennis

[...]

Denk dat deze in de tijd dat er veel meer onbewaakte overgangen waren ze wel nut hadden. Nu is het inderdaad ene beetje overbodig.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Peekster
  • Laatst online: 06-01 08:24
We zijn in NL verwend met onze borden. Dat merk je als je in het buitenland komt. Zelfs in Duitsland en Belgie merk ik het al. Niet dat ik het nodig heb.

• Wackmack
fredkroket schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:59:
[...]

Ik ben benieuwd of je toevallig al in het bezit bent van een rijbewijs B (niet veel mensen halen A eerst)? Zo ja, dan is dit echt een kansloze vraag... Zo nee, kan je je beter eerst nog wat beter inlezen in de basis theorie...
Heb 8 jaar mijn rijbewijs en doe morgen dus examen voor me rijbewijs A. Alles goed geleerd dus moet goed komen. Heb de laatste proefexamen steeds gehaald.

Verder vandaag weer les gehad. Halve draai en 8je ging lekker. Ook nog de langzame slalom mee gemaakt.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het is een matzwarte Schuberth S2 geworden. 8) Maatje L. De getinte/spiegelende vizieren voor de S2 zijn trouwens nog niet leverbaar. Ik weet nog niet wat ik van het zonnevizier moet denken. Ik heb het idee dat op een gegeven moment het zonnevizier vanzelf naar beneden gaat zakken. Maar ach, er zit 2 jaar garantie op dus die gok neem ik wel.

De S1 Pro lag er wel nog een aantal keren maar dan wel in de maten XXS of XXL. De tussenmaten waren op. :+
De HJC FS-11 zat vrijwel hetzelfde als de HJC IS-16; dat was dus een nogo. De Scorpion Exo-1000 Air heb ik niet gezien, en ik heb nog wat andere gepast (Nolan N85, Shark, en nog wat) maar op allemaal had ik wel wat aan te merken.

Uiteindelijk dus toch maar tetuggekeerd naar het rek van Schuberth, en mezelf overgehaald om wat te investeren. ;w Vakantiegeld...

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
nice :) ik heb toevallig pas geleden een matzwarte C3 gekocht, wat een verademing ten opzichte van de Airoh miro die ik had.... zat prima, maar wat een ^$&|%#&^% herrie maakte dat ding op 120+ zeg.

nu is het een stuk beter te doen :)

Verwijderd

Nu al? Ik moet nog aan de examens beginnen :')

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Tijd voor een polletje, want het viel me laatst op een andere motor op dat dit totaal anders was dan bij de mijne:

Poll: T/m welke snelheid hoor je de motor boven het windgeruis?
<50
60
70
80
90
100
110
120
130
140
150
160
170
180
190
>200
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=381059&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Mijn schatje is weer terug en heeft nu Hyperpro veren eronder zitten :D Ik heb even 50m gereden ermee, maar ik merk nu al een enorm verschil! Nieuwe banden + nieuwe vering + nieuwe remmen = prima brommert!

• Maegrim
  • Laatst online: 08-01 16:44
*O*

Wel 50 meter oOo

edit:
nu langer dan een week heel laten ok :>

[ Voor 53% gewijzigd door Maegrim op 06-06-2012 22:16 ]

Pagina: 1 ... 360 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.