Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 349 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.148 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:24:
Begrijp me niet verkeerd. Ik zal ook nooit zeuren om een paar tientjes verschil.
En service mag zeker wel wat kosten. Aangezien ik zelf er ook geen verstand van heb zal ik het ook in de winkel halen.

Gaat mij meer om de enorme grote verschillen. Ik zou achteraf een naar gevoel krijgen en ontevreden worden als blijkt dat ik gewoon echt te veel betaald heb.

Een dezer dagen ga ik naar die grote motorkleding zaak in eindhoven. Ben benieuwd of ik goed advies krijg.

Het advies bij de motorkleding dump dagen in beekbergen was erg slecht. Die man deed wel zijn best hoor. Maar ik als leek moet gewoon echt goed advies krijgen. Ik weet zelf helemaal niet waar op te letten.

Ik ben 1m89, hopelijk kan ik een goed passende set bij elkaar krijgen.
met nieuwe spullen zijn de verschillen redelijk klein (€50) voor een helm van 500 euro enz. maar met overjarig zit veel verschil :Y

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
...
Het advies bij de motorkleding dump dagen in beekbergen was erg slecht. Die man deed wel zijn best hoor. Maar ik als leek moet gewoon echt goed advies krijgen. Ik weet zelf helemaal niet waar op te letten.
Als je goed advies wil krijgen, moet je er de tijd voor nemen, en ga je naar een winkel waar ze dat ook voor je doen. Ja, dan betaal je iets meer, maar dat is dus de service en het advies.
Als je precies weet wat je wilt kun je prima op internet shoppen, want dan voegt het advies in de winkel toch niets toe. Maar je moet niet verwachten dat op uitverkoop dagen (of bijvoorbeeld op de motorbeurs) men uitgebreid de tijd heeft om je van advies te voorzien.
De shophouders staan daar voor veel geld, dus die moeten dan omzet draaien, met leuke aanbiedingen.

En uiteindelijk draait het met je kleding en helm wel om je veiligheid, dus ik ben best bereid iets meer uit te geven zodat het ook echt goed is.

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Trouwens is er een markt voor 2e hands helmen? Nee zeker :') ik heb nu een shoei multitec maar wil graag de nieuwere neotec kopen, de opvolger van de multitec. Ik had hem laatst op mn hoofd en die helm zat best goed :+ maar om nou ff 550eu neer te leggen voor een helm die 4 jaar nieuwer is dan wat ik nu heb.. hmm.

[ Voor 18% gewijzigd door Widow op 08-05-2012 12:24 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22

-tom-562

Oliesjeik

Denk het niet. Ik zou iig nooit een 2e hands helm kopen. Je weet niet wat er mee gebeurt is

Vaak bu'j te bang!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Widow schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:24:
Trouwens is er een markt voor 2e hands helmen? Nee zeker :') ik heb nu een shoei multitec maar wil graag de nieuwere neotec kopen, de opvolger van de multitec. Ik had hem laatst op mn hoofd en die helm zat best goed :+ maar om nou ff 550eu neer te leggen voor een helm die 4 jaar nieuwer is dan wat ik nu heb.. hmm.
Er worden wel wat helmen 2e hands verkocht, maar de prijzen zijn gewoon extreem laag. Mijn broertje had een 8 maanden oude XR-1000 (toen de 1100 er nog niet was) en die kon die niet voor meer dan 100 euro verkopen (nieuwprijs rond de 500). Hij heeft dat ding misschien 5 keer gedragen.

Edit: hij heeft hem maar gehouden trouwens :p

[ Voor 3% gewijzigd door M3rcury op 08-05-2012 12:27 ]

No signature required.

Verwijderd

Een helm vormt naar het hoofd van de drager, (dus de pasvorm gaat verloren voor de "2de" eigenaar)
Plus je weet inderdaad niet wat er is gebeurd met de helm,
Laat hem vallen van 1,5m hoog en de inwendige schade is groter als dat je kan zien van buiten af.

Overigens die Lumi word nu overal gedumpt vanwege uitlopende model.
raar dat die Motozoom hem nog steeds voor de vollemep verkoopt.
Motocard verkoopt de laatste modellen voor 200
http://motocard.es/en/hel...hark-rsi_shinto_lumi.aspx.
(volgens mij zitten die alleen niet in nederland)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 19:58
M3rcury schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:26:
[...]

Er worden wel wat helmen 2e hands verkocht, maar de prijzen zijn gewoon extreem laag. Mijn broertje had een 8 maanden oude XR-1000 (toen de 1100 er nog niet was) en die kon die niet voor meer dan 100 euro verkopen (nieuwprijs rond de 500). Hij heeft dat ding misschien 5 keer gedragen.

Edit: hij heeft hem maar gehouden trouwens :p
Niet zo gek ook..
Als je een helm koopt kan je deze ook niet meer teru brengen. Ook al heb je hem nooit laten vallen iod.
Stel regel is gewoon. Helm kan stuk zijn zonder merkbare schade aan de buiten kant. Ik zou hierom alleen al geen helm aanschaffen van iemand anders maar gewoon nieuw kopen. Je hebt maar 1 kop.

Een 2ehandsje is leuk voor als je soms iemand mee neemt op de motor voor een kort ritje. Ik heb zelf hier een Ducatie helm liggen die mij te groot is.. en een passende helm.. Die educatie helm kan ik aan mn pa geven als hij eens een ritje met me mee wil gaan. Maar als ik die helm zou verkopen. (geen krasjes, geen butsen nog helemaal gaaf) krijg ik er geen moer voor.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

8)7
Widow schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:24:
Je moet die dingen toch sowieso elke vijf jaar vervangen?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

MikeyMan schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:44:
8)7
[...]

De fabrikant heeft meestal een "verjaringstermijn" als ik het zo mag noemen. Arai: 5 a 6 jaar dacht ik. Daarna garandeert de fabriek het niet meer. Ansich, als je niet veel rijdt en de helm niet 24/7 in de zon ligt gaat'ie wel iets langer mee. Mijn 1e Arai heb ik nog en na een jaar of 7 vielen daar wel spontaan de stukken af dus ik neem het advies van Arai wel serieus :P

Afbeeldingslocatie: http://www.sportbikez.net/bikepics/126/medium/1265551032.jpg

Afbeeldingslocatie: http://26.media.tumblr.com/tumblr_m328atm1Dy1qc3433o1_400.jpg

:D

Edit: Next level wegpiraat heeft een papagaai. 8) :+

[ Voor 65% gewijzigd door ROFLASTC op 08-05-2012 13:03 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:59
MikeyMan schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:44:
8)7
[...]

De multitec heeft een glasfiber schaal welke 8 a 9 jaar mee zou moeten gaan.

• DECOY88
(overleden)
ROFLASTC schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:51:
[...]

De fabrikant heeft meestal een "verjaringstermijn" als ik het zo mag noemen. Arai: 5 a 6 jaar dacht ik. Daarna garandeert de fabriek het niet meer. Ansich, als je niet veel rijdt en de helm niet 24/7 in de zon ligt gaat'ie wel iets langer mee. Mijn 1e Arai heb ik nog en na een jaar of 7 vielen daar wel spontaan de stukken af dus ik neem het advies van Arai wel serieus :P

[afbeelding]

[afbeelding]

vett _/-\o_ _/-\o_

en ik heb hier 3 helmen waarvan bij 1 tje een piepklein 1mm² rood vlekje te zien is voor de rest zijn ze alle 3 hartstikke knap. maar wel alle 3 volledig afgeschreven :X dus helm 2e hands niet voor mij :N

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Richard

Kuru Kuru Kururin

Had jaaaaren geleden zo'n FM Interstate jethelm die toen overal te koop was gekregen bij een brommer. Had een integraal dus het ding in een Stevige C&A tas gestopt en in de kast.

Toen ik 'm na een jaar of 8 nodig had, haalde ik 'm uit de tas, en het was 1 grote "plak". Alles wat aan je handen zat, was als teer. Niet meer eraf te krijgen.

Schaal van de helm was helemaal zacht. Is dit probleem nu ontstaan door de helm zelf, of door de weekmakers in de C&A tas, die de schaal hebben aangetast?

Afbeeldingslocatie: http://outlet.fullgas.hu/htdocs/foto/FMI_INTERSTATE.jpg

20*350ZO45°

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:32
ROFLASTC schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:51:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Is dat nou zo'n Parrot handsfree bellen geval? :+ Handelt die papegaai je telefoontjes voor je af _O-

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

Phydomir

Dennis

Gaat mij meer om de enorme grote verschillen. Ik zou achteraf een naar gevoel krijgen en ontevreden worden als blijkt dat ik gewoon echt te veel betaald heb.
Te veel betalen is in dit geval natuurlijk relatief. Als jij een paar uur bezig bent met passen en uiteindelijk een goede set hebt dan is die prijs die je betaald het voor jou op dat moment waard. Daarnaast is het aan jou als consument de taak om van te voren al wat onderzoek te doen. Waardoor je in een winkel een redelijke inschatting kunt maken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:12:
[...]
service mag wat kosten. die helmen hangen er niet gratis. en we kunnen lekker met zijn alle op internet gaan shoppen maar dan stoppen motorzaken met kleding of doen alles op bestelling.
Inderdaad, maar ik vind heel vaak het aanbod zo karig. Niet dat ik alle motorzaken af ben gelopen, maar als ik een specifiek merk of type zoek en ik tref het nergens aan houdt het ook op.
Die zogenaamde motorkleding dump is ook onzin. Ze hebben ook niet alles en precies weer de dingen waar ik in geïnteresseerd ben, zijn er niet. En ik wil echt zelf mijn research doen en met die kennis naar een zaak gaan om de kleding die ik heb uitgezocht passen. Maar dan valt het vaak niet mee om de juiste winkels te vinden. Zelfs BMW dealers die nét die handschoen die ik wilde niet in huis hebben... Alles kunnen ze bestellen, maar ze hebben het nooit in huis.

Daarbij vind ik het advies vaak ook bedroevend. Glashard beweren dat er geen helmmutsen zijn van/met Coolmax... :X Mede daarom wil ik ook liever geen advies van zo'n winkelmeisje of meneer. Ze lullen je vaak de spullen in die ze zelf voeren en dat wil ik niet. Als ik kom om een Rukka te passen, moet je me niet in een Revit lullen. Ik zoek het zelf wel uit en zoek dan een zaak op die het heeft.

Dan is het online shoppen een heel stuk makkelijker. Alleen een helm is een probleem, want die moet je echt passen. Toen ik vorig jaar naar de motorbeurs ben geweest heb ik specifiek gezocht naar de Schuberth S1Pro, maar die hadden ze nergens. Alleen de S1, maar die wilde ik niet. Wel gepast en gezien welke maat ik moest hebben en toen besteld bij een toko in de UK. Die had ze toen in de aanbieding voor aanzienlijk minder dan hier.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

mphilipp schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:08:
[...]

Inderdaad, maar ik vind heel vaak het aanbod zo karig. Niet dat ik alle motorzaken af ben gelopen, maar als ik een specifiek merk of type zoek en ik tref het nergens aan houdt het ook op.
Die zogenaamde motorkleding dump is ook onzin. Ze hebben ook niet alles en precies weer de dingen waar ik in geïnteresseerd ben, zijn er niet. En ik wil echt zelf mijn research doen en met die kennis naar een zaak gaan om de kleding die ik heb uitgezocht passen. Maar dan valt het vaak niet mee om de juiste winkels te vinden. Zelfs BMW dealers die nét die handschoen die ik wilde niet in huis hebben... Alles kunnen ze bestellen, maar ze hebben het nooit in huis.

Daarbij vind ik het advies vaak ook bedroevend. Glashard beweren dat er geen helmmutsen zijn van/met Coolmax... :X Mede daarom wil ik ook liever geen advies van zo'n winkelmeisje of meneer. Ze lullen je vaak de spullen in die ze zelf voeren en dat wil ik niet. Als ik kom om een Rukka te passen, moet je me niet in een Revit lullen. Ik zoek het zelf wel uit en zoek dan een zaak op die het heeft.

Dan is het online shoppen een heel stuk makkelijker. Alleen een helm is een probleem, want die moet je echt passen. Toen ik vorig jaar naar de motorbeurs ben geweest heb ik specifiek gezocht naar de Schuberth S1Pro, maar die hadden ze nergens. Alleen de S1, maar die wilde ik niet. Wel gepast en gezien welke maat ik moest hebben en toen besteld bij een toko in de UK. Die had ze toen in de aanbieding voor aanzienlijk minder dan hier.
Zelfde met onderdelen. Vraag je een oliefilter voor een CBF250 dan hebben ze die niet op voorraad. Zoek je zelf op internet naar een partnummer, blijk het dezelfde te zijn als voor een XL125, en die hebben ze dan wel op voorraad :? Mijn google ervaring gaat vaak verder dan die van een techneut die er dagelijks mee bezig is.

Maar te zwijgen over een peilstok die ik vroeg voor een Honda ST50G en toen als anwoord kreeg: Nee, sorry niets voor brommers 8)7

20*350ZO45°

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Rukapul schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:54:
[...]

De multitec heeft een glasfiber schaal welke 8 a 9 jaar mee zou moeten gaan.
Juist, meeste nieuwe wat duurder helmen zijn van dat materiaal en gaan inderdaad 8 tot 9 jaar mee. Oude polycarbonaat helmen moet je iedere 5 jaar vervangen. Zo lang heb ik het nog niet uitgehouden met een helm, omdat ik dan in de folder weer een mooie tegen kom die ik persee moet hebben (mits die goed zit uiteraard) mijn xr-1000 was 3 jaar oud, toen kwam ik de x-spirit replica van elias die ik toch echt mooier vond :X

No signature required.

• DECOY88
(overleden)
M3rcury schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:13:
[...]

Juist, meeste nieuwe wat duurder helmen zijn van dat materiaal en gaan inderdaad 8 tot 9 jaar mee. Oude polycarbonaat helmen moet je iedere 5 jaar vervangen. Zo lang heb ik het nog niet uitgehouden met een helm, omdat ik dan in de folder weer een mooie tegen kom die ik persee moet hebben (mits die goed zit uiteraard) mijn xr-1000 was 3 jaar oud, toen kwam ik de x-spirit replica van elias die ik toch echt mooier vond :X
heb binnen me 1e jaar 3 helmen versleten waarvan mijn c3 het ,15 maand uitgehouden heeft en mijn 1e is-16 3 hele weken _O- en alweer bijna 3 jaar met me 2e is-16 maar binnenkort toch voor een vers systeem helmpje kijken :9~ ben dat gekloot met me bril wel weer zat :Y

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alleen een helm is een probleem
Als je een pak van leer zoekt is online ook geen optie. Ook dat moet je echt passen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Persoonlijk denk ik dat die zogenaamde 'houdbaarheidsdatum' van een helm grote nonsense is. Als het werkelijk zo zou zijn dat ie niet goed meer is na zoveel jaar, zou er een stickertje op zitten met een datum. Punt. Maar dat is niet zo. Vroegâh ging de schaal achteruit door het verdampen van de weekmakers in het polycarbonaat, maar daar zijn vrijwel geen helmen meer van gemaakt. Na wat zoeken zie ik op de Schuberth website iets staan:
Q: How long can I use my Schuberth helmet?
A: Depending on operational demands and care you should change your helmet after 5-7 years. The outer shell is basically suitable for a longer service life, but because of signs of material fatigue and wear and tear of other components, the overall effectiveness of the helmet and unknown general conditions while it is used we recommend in the interests of your own safety that you replace your helmet after the above-mentioned period of time.
Dus de schaal is nog prima in orde, alleen zeggen ze niet te weten of de andere materialen het zo lang uithouden door materiaalmoeheid en omdat ze niet weten hoe jij ermee omgaat. In feite is dat niets meer dan een juridische disclaimer om te voorkomen dat iemand gaat zeuren.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:10:
Persoonlijk denk ik dat die zogenaamde 'houdbaarheidsdatum' van een helm grote nonsense is. Als het werkelijk zo zou zijn dat ie niet goed meer is na zoveel jaar, zou er een stickertje op zitten met een datum. Punt. Maar dat is niet zo. Vroegâh ging de schaal achteruit door het verdampen van de weekmakers in het polycarbonaat, maar daar zijn vrijwel geen helmen meer van gemaakt. Na wat zoeken zie ik op de Schuberth website iets staan:

[...]

Dus de schaal is nog prima in orde, alleen zeggen ze niet te weten of de andere materialen het zo lang uithouden door materiaalmoeheid en omdat ze niet weten hoe jij ermee omgaat. In feite is dat niets meer dan een juridische disclaimer om te voorkomen dat iemand gaat zeuren.
en vaak is na een tijdje het beste van de voering af :Y

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De verkoper hier zei dat na verloop van tijd bijvoorbeeld gel of andere viezigheden van je hoofd in je helm gaan zitten en langzaam in het 'piepschuim' van de helm trekken. Daardoor wordt dat hard en veranderen de eigenschappen van de helm.
Klinkt me redelijk in de oren, maar dat lijkt me meer afhankelijk van hoe veel je rijdt en hoe je met je helm omgaat dan per se van de leeftijd. Waarschijnlijk gaan ze uit van een bepaald gemiddeld aantal km's dat je rijdt per jaar?

Mijn vrouw heeft net een Uvex Onyx Carbon gekocht, en zij is er in ieder geval erg blij mee. De verkoper gaf aan dat deze ook langer mee zou gaan dan 5-7 jaar omdat de buitenkant van carbon is.
Ik kwam er achter dat mijn C3 zo'n 3 jaar oud is, dus die zou in principe nog goed moeten zijn.

• PilatuS
  • Niet online
De waarheid zal bij helmen wel in het midden liggen. Het zal vast zo zijn dat de kwaliteit van een helm na jaren wat minder wordt. De fabrikanten zullen dit natuurlijk enorm benadrukken en aandikken om meer te verkopen.

• To_Tall
De buitenschaal zou ook niet zo veel mee aan de hand zijn..

Maar de elastiek van de binnen voering gaan na een aantal jaar echt wel achteruit.. Kijk eens naar een hoofdkussen. gemiddeld mens behoud jaren zijn hoofdkussen. maar als je deze elk jaar vervangt slapen die mensen toch beter!! Matriaal wordt dof.. Ook door uitzetten en krimpen door temperatuurs verschillen zal het materiaal aantasten. Lijkt mij zelf dus verstandig om tussen door je helm te vervangen. na nog 5 jaar het is voor je eigen ei..

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-01 22:24
To_Tall schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:31:

Maar de elastiek van de binnen voering gaan na een aantal jaar echt wel achteruit.. Kijk eens naar een hoofdkussen. gemiddeld mens behoud jaren zijn hoofdkussen. maar als je deze elk jaar vervangt slapen die mensen toch beter!! Matriaal wordt dof.. Ook door uitzetten en krimpen door temperatuurs verschillen zal het materiaal aantasten. Lijkt mij zelf dus verstandig om tussen door je helm te vervangen. na nog 5 jaar het is voor je eigen ei..
Binnenvoering kan je bij HJC helmen zo vervangen, is vast bij meerdere merken zo. Volgens mij is het juist het materiaal tussen de binnenvoering en de buitenschaal die uitdroogt en daardoor minder goed/niet meer beschermt bij een val?

• dion_b
  • Laatst online: 15:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat me opvalt is dat iedereen het steeds over een leeftijd van helmen in termen van tijd ("jaren") heeft, terwijl de factoren die meespelen vooral met gebruik te maken hebben, hoe lang de schaal blootgesteld is aan de zon, hoe lang iemands hoofd tegen de voering aanzit.

Gezien de sterke verschillen in afstanden en dus tijd die mensen rijden lijkt dat me relevant. Ik blijk afgelopen 6 maanden meer gereden te hebben dan een collega in de 12 jaar sinds hij z'n motor kocht gereden heeft. Het lijkt me dat mijn helm dan ook zwaarder ter verduren heeft gehad dan de helm van die collega de afgelopen 6 maanden :o

Heeft iemand helmlevensduur wel eens in km of draaguren uitgedrukt gezien?

Oslik blyat! Oslik!

• Rukapul
mphilipp schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:10:

[...]

Ik ben geneigd je analyse te volgen.
DECOY88 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:14:
[...]

en vaak is na een tijdje het beste van de voering af :Y
De voering draagt niet aan de veiligheid bij ;)
gwystyl schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:18:
De verkoper hier zei dat na verloop van tijd bijvoorbeeld gel of andere viezigheden van je hoofd in je helm gaan zitten en langzaam in het 'piepschuim' van de helm trekken. Daardoor wordt dat hard en veranderen de eigenschappen van de helm.
Wat een nonsens. Er kan werkelijk niets in piepschuim trekken, want het is niet anders dan een olieprodukt.

Als er al iets met het piepschuim zou gebeuren dan zou dat het ineendrukken zijn. De bescherming van het piepschuim is immers gebaseerd op de resterende absorbtie door de lucht die is ingesloten. Continue belasting zou dit heel iets kunnen verminderen. Echter, de dikte van het piepschuim is enkele centimeters en dit effect zou gepaard moeten gaan met het merkbaar losser zitten van de helm.
[/]
To_Tall schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:31:

Ga je nu werkelijk beschermende eigenschappen koppelen aan het "elastiek van de binnenvoering"...?
Tankiej schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:44:
[...]

Binnenvoering kan je bij HJC helmen zo vervangen, is vast bij meerdere merken zo. Volgens mij is het juist het materiaal tussen de binnenvoering en de buitenschaal die uitdroogt en daardoor minder goed/niet meer beschermt bij een val?
Het materiaal tussen buitenschaal en voering is piepschuim a.k.a. EPS. Daar valt volstrekt niets aan uit te drogen.
dion_b schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:00:
Wat me opvalt is dat iedereen het steeds over een leeftijd van helmen in termen van tijd ("jaren") heeft, terwijl de factoren die meespelen vooral met gebruik te maken hebben, hoe lang de schaal blootgesteld is aan de zon, hoe lang iemands hoofd tegen de voering aanzit.

Gezien de sterke verschillen in afstanden en dus tijd die mensen rijden lijkt dat me relevant. Ik blijk afgelopen 6 maanden meer gereden te hebben dan een collega in de 12 jaar sinds hij z'n motor kocht gereden heeft. Het lijkt me dat mijn helm dan ook zwaarder ter verduren heeft gehad dan de helm van die collega de afgelopen 6 maanden :o

Terechte vraag, maar nee, nooit gezien.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Het gaat juist om de materiaaleigenschappen die veranderen naarmate de helm ouder wordt. De buitenschaal van de helm is gelakt, en dit beschermd het materiaal dat de klap moet absorberen voor uv straling. De binnenkant is het de voering die het hardst slijt, waardoor het waarschijnlijk het beste is om de levensduur van een helm uit te drukken in tijd, en niet in afstand of draaguren.

Of dit bij de glasfiber helmen ook zo is weet ik niet, maar het lijkt me wel dat ook hier de matriaaleigenschappen aanpassen na verloop van tijd. Het blijft gewoon een epoxy of soort van plastic..

[ Voor 7% gewijzigd door M3rcury op 08-05-2012 21:26 ]

No signature required.

• DECOY88
(overleden)
Rukapul schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:13:
[...]

De voering draagt niet aan de veiligheid bij ;)
_O- tuurlijk als ik na een jaar handsfree kan bellen is die helm hartstikke veilig _O- als je voering ruimer word word het tijd om de binnenvoering te vervangen. en aangezien dat volgens mij net zoveel kost als een nieuwe helm is het rondje weer rond :Y

Verwijderd

Iedereen bedankt voor de reacties omtrent het aanschaffen van kleding. Uiteindelijk is het inderdaad zo dat zelf research ook heel belangrijk is. Hopelijk kom ik met een passend pak thuis.

Wil alleen nog even hier op reageren
Unipuma schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:17:
[...]
En uiteindelijk draait het met je kleding en helm wel om je veiligheid, dus ik ben best bereid iets meer uit te geven zodat het ook echt goed is.
Dat is nu juist mijn issue hier. Het gaat niet om zo min mogelijk geld uitgeven. Op veiligheid moet niet bezuinigd worden. Het ging hier juist om de prijsverschillen voor hetzelfde artikel.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

DinX

Motormuis

Over die houdbaarheid van de helm, nog belangrijker zijn de kussentjes binnenin. Die beginnen bij mij na een jaar gebruik (20.000km ofzo) echt wel hun dikte te verliezen. Dat is nog tig keer gevaarlijker dan de kans dat de schaal van je helm net wat dunner geworden is. Zodra dat ding wat te los op je hoofd zit wordt het gevaarlijk.

Dus het aantal jaar dat dat ding oud is zegt nog niet meteen alles. Erg leuk dat sommige helmen 6 jaar mee kunnen, maar dan zou ik ze al meer dan 100.000km op m'n hoofd gehad hebben :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Iemand nog een voorkeur voor Ten Kate of die motoroutlet in Eindhoven? Ik wil donderdag een van de twee bezoeken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M3rcury schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:22:
[...]

Het gaat juist om de materiaaleigenschappen die veranderen naarmate de helm ouder wordt. De buitenschaal van de helm is gelakt, en dit beschermd het materiaal dat de klap moet absorberen voor uv straling. De binnenkant is het de voering die het hardst slijt, waardoor het waarschijnlijk het beste is om de levensduur van een helm uit te drukken in tijd, en niet in afstand of draaguren.
Want? Ik ben geen materiaalexpert, maar ik vermoed sterk dat ook de laklaag en de voering het in een droge, donkere kast in een beschermend hoesje aanzienlijk langer uithouden dan in weer en wind met mijn zweetkop erin :P

Kijk maar naar het verschil in auto's (en geheid motoren) tussen pakweg het droge zuiden van Europa, waar lak van 30 jaar oud nog kan glanzen als het een beetje onderhouden is, en aan een zilte zeekust, waar weer, wind en alle zout en zandstof die meegedragen worden dezelfde auto's van dezelfde leeftijd ongelofelijk veel zwaarder toetakelen.

Oslik blyat! Oslik!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Klopt helemaal. Ik zag laatst de helm van een collega die inmiddels al bijna meer heeft gereden in die 3 jaar dat ie motor rijdt dan ik al die jaren bij elkaar. Ik gebruik de motor dan ook puur recreatief. Wel af en toe een keer een lange vakantie, maar hij heel vaak woon/werk. Zijn helm ziet er meer 'afgeleefd' uit dan die van mij. Zolang de helm nog goed zit op mijn hoofd en niet uit elkaar valt vind ik het best. Maar het gebruik zegt idd meer dan de tijdsduur.
Daarbij komt dat ik niet zo'n modepop ben, dus ik hoef niet zo nodig the latest and greatest, hoewel de nieuwe Schuberth er heeeeel mooi uit ziet. Maar ja, zolang mijn huidige nog goed is, blijf ik 'm dragen.

By the way: Schuberth zegt zelf dat als je een intercom in je helm bouwt, de helm aangepast is en dus niet meer goedgekeurd. Uiteraard zeggen ze dat (ook) omdat ze zo'n giga duur ding verkopen met Bluetooth voor een paar honderd €. Wel een mooie oplossing, maar mij te duâh. Dus ik heb een ongekeurde helm op. 8)7

• To_Tall
Ik weet dat TEMPEX ook een piepschuimsoort behoorlijk lang meegaat. Maar het kan niet veel hebben!!

Datzelfde zit ook aan de binnen kant van je helm. Je kan aan de buitenkant niet zien of er iets mis is met de helm. Kan best begrijpen dat oké dan niet het textiel dat is vrij goedkoop te vervangen. Maar het piepschuim zelf in de aen dat je dat ding heb behoorlijk te verduren heeft. Ik zou dus hierom ook persoonlijk. En dat doe ik ook met mn fiets helm. Om de zoveel jaar toch gaan vervangen. Als je helm al van een halve meter valt kan de schade al zo zijn dat het niet zichtbaar/merkbaar is. Maar ook niet veilig meer is.

Piepschuim is niets meer dan een kunstoog waar lucht in ontsloten is. Ook die lucht kan langzaam uit het schuim gaan en daar door dus de elastiek en dus de absorberende krachten doen afnemen. Op een huis niet zo heel erg. Als isolatie ook niet zo heel erg. Maar als veiligheid onderdeel ergens van wel!!!

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:05:
Iemand nog een voorkeur voor Ten Kate of die motoroutlet in Eindhoven? Ik wil donderdag een van de twee bezoeken.
Bedoel je http://www.motorkledingoutletbreda.nl/ (vestiging Eindhoven)?

Op zich geen verkeerde zaak (m'n vrouw heeft er anderhalve week geleden nog een jas gehaald), maar bijzonder zou ik het niet noemen.

Gewoon naar verschillende zaken gaan tot je iets tegenkomt wat goed zit en aan je overige eisen voldoet. Lang niet alle zaken voeren dezelfde merken en modellen. Je vooraf beperken tot een enkele zaak heeft dus weinig zin.
To_Tall schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:46:
Ik weet dat TEMPEX ook een piepschuimsoort behoorlijk lang meegaat. Maar het kan niet veel hebben!!

Datzelfde zit ook aan de binnen kant van je helm. Je kan aan de buitenkant niet zien of er iets mis is met de helm. Kan best begrijpen dat oké dan niet het textiel dat is vrij goedkoop te vervangen. Maar het piepschuim zelf in de aen dat je dat ding heb behoorlijk te verduren heeft. Ik zou dus hierom ook persoonlijk. En dat doe ik ook met mn fiets helm. Om de zoveel jaar toch gaan vervangen. Als je helm al van een halve meter valt kan de schade al zo zijn dat het niet zichtbaar/merkbaar is. Maar ook niet veilig meer is.

Piepschuim is niets meer dan een kunstoog waar lucht in ontsloten is. Ook die lucht kan langzaam uit het schuim gaan en daar door dus de elastiek en dus de absorberende krachten doen afnemen. Op een huis niet zo heel erg. Als isolatie ook niet zo heel erg. Maar als veiligheid onderdeel ergens van wel!!!
Nu gooi je werkelijk alles in een onsamenhangende argumentatie.

Een eenvoudige val van alleen de helm is vooral schadelijk voor de buitenschaal, niet voor het piepschuim.
De buitenschaal zal (waarschijnlijk) vooral als doel hebben de boel bij elkaar te houden. Het piepschuim vooral om impact op te vangen.

Piepschuim kan slecht tegen vervorming door indrukken en dan met name puntbelasting. (Dat kan bij niet-ongevallen alleen van binnen.)

En natuurlijk loopt er niet zomaar lucht uit EPS. Het zit er niet met overdruk in. Het kan onder normale omstandigheden alleen maar als het piepschuim ingedrukt wordt. En zoals gezegd: het EPS moet merkbaar dunner worden en de helm losser gaan zitten in dit scenario.

[ Voor 57% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2012 23:07 ]

• To_Tall
Rukapul schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:49:
[...]

Op zich geen verkeerde zaak (m'n vrouw heeft er anderhalve week geleden nog een jas gehaald), maar bijzonder zou ik het niet noemen.

Gewoon naar verschillende zaken gaan tot je iets tegenkomt wat goed zit en aan je overige eisen voldoet. Lang niet alle zaken voeren dezelfde merken en modellen. Je vooraf beperken tot een enkele zaak heeft dus weinig zin.

[...]

Nu gooi je werkelijk alles in een onsamenhangende argumentatie.

Een eenvoudige val van alleen de helm is vooral schadelijk voor de buitenschaal, niet voor het piepschuim.
De buitenschaal zal (waarschijnlijk) vooral als doel hebben de boel bij elkaar te houden. Het piepschuim vooral om impact op te vangen.

Piepschuim kan slecht tegen vervorming door indrukken en dan met name puntbelasting. (Dat kan bij niet-ongevallen alleen van binnen.)

En natuurlijk loopt er niet zomaar lucht uit EPS. Het zit er niet met overdruk in. Het kan onder normale omstandigheden alleen maar als het piepschuim ingedrukt wordt. En zoals gezegd: het EPS moet merkbaar dunner worden en de helm losser gaan zitten in dit scenario.
Heeft niets met een onsamenhangend argument te maken.. Door de val beschadigd niet alleen de buitenschaal maar ook het beschermdeel in de helm. in dit geval piepschuim. Koop eens een stuk tempex. geef er eens een klap met je blote hand boven op die laag.. en je zult zien dat er vervorming is. Piepschuim is nou eenmaal vrij fragiel.
Als jij je helm laat vallen en aan de schaal is niets te zien. Geen krasje, deukje of iets anders. Zet dan je helm maar op. het stuk piepschuim zou wel de klap hebben opgevangen waardoor de absorptie van een volgende klap veel minder is met alle gevolgen van dien!!

Daarnaast Piepschuim gaat niet eeuwig mee. Zet jij wekelijks je helm op, en controleer deze regelmatig. Het is niet voor niets dat deze waarschuwing wordt meegegeven om elke 5 jaar een nieuwe helm te kopen..

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

To_Tall koopt gewoon graag een nieuwe helm.... ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Thedr
Ik kwam gisteren een interessante webshop tegen: shop.etel-tuning.de
Hebben een hoop handige dingen in de aanbieding :)
Zoals deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://shop.etel-tuning.de/544-thickbox/motorrad-fahrradhaltung.jpg
En deze voor de doe-het-zelvers, de flexibele momentsleutel:
Afbeeldingslocatie: http://shop.etel-tuning.de/728-thickbox/drehmomentschlussel-mit-flexiblem-schwanenhals.jpg
Vervangende motorremblokken:
Afbeeldingslocatie: http://shop.etel-tuning.de/729-thickbox/bremsbelaege-motorbremse.jpg
En erg handig: benzinetankverlichting!
Afbeeldingslocatie: http://shop.etel-tuning.de/679-thickbox/tankinnenbeleuchtung.jpg
En last but not least... de argumentenversterker!
_O-

Ze hebben nog veel meer in het assortiment, kijk ook eens bij de bijzondere schroeven!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:49:
[...]

Ja die bedoel ik in Eindhoven. Ik denk dat ik dan toch maar langs termaat ga in Nijmegen. Dat is een half uurtje rijden voor mij.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29

BertV

Handgemaakt

Stiekum vind ik het ook dikke onzin om een helm na 5 jaar te vervangen.
Alsof zo'n ding 5 jaar in de bakkende zon heeft gestaan.
Ik zie alleen maar regen. :'(

Ik heb een prijzige oude Schuberth C1, en ben niet van plan deze te vervangen.

als het om veiligheid gaat zou ik die 500,- liever steken in een rem-revisie, of je banden eerder vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 09-05-2012 09:17 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• DinX

DinX

Motormuis

Thedr schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 08:15:
Ik kwam gisteren een interessante webshop tegen: shop.etel-tuning.de
Hebben een hoop handige dingen in de aanbieding :)
Zoals deze bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Daar mag je misschien mee lachen maar het bestaat echt hoor. Zijn meer foto's van op het Super Ténéré forum en Advrider :p

http://2x2cycles.com/products/bicycle-rack/

http://advrider.com/forum...p=18389322&postcount=1674

Omgekeerd zou pas een uitdaging zijn :P

[ Voor 8% gewijzigd door DinX op 09-05-2012 09:37 ]

• Thedr
DinX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:35:
[...]

Daar mag je misschien mee lachen maar het bestaat echt hoor. Zijn meer foto's van op het Super Ténéré forum en Advrider :p

http://2x2cycles.com/products/bicycle-rack/

http://advrider.com/forum...p=18389322&postcount=1674

Omgekeerd zou pas een uitdaging zijn :P
Hahaha, da's nog wel de grootste grap dat ze ook echt bestaan. In de disclaimer van de site staan dat het 'natuurlijk' allemaal fictieve, niet verkrijgbare producten zijn :)

Verwijderd

Wat ik me trouwens nog even af vroeg...

Ik wil sportief gaan rijden. Dus een strak leren pakkie zal het worden.
Uiteraard ben ik nog aan het lessen maar dat is een toermotor. En ik leen een textiele pak van de rijschool.
Is het dan wel handig om alvast het pak aan te schaffen en hiermee te gaan rijden op een toermotor?? Of zal dat uiterst oncomfortabel zijn? Want op een toermotor zit je natuurlijk veel rechter op.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ga pakken passen, en stap in de zaak even op een sport- en toermotor... :+

Wise enough to play the fool

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:24

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:12:
Wat ik me trouwens nog even af vroeg...

Ik wil sportief gaan rijden. Dus een strak leren pakkie zal het worden.
Uiteraard ben ik nog aan het lessen maar dat is een toermotor. En ik leen een textiele pak van de rijschool.
Is het dan wel handig om alvast het pak aan te schaffen en hiermee te gaan rijden op een toermotor?? Of zal dat uiterst oncomfortabel zijn? Want op een toermotor zit je natuurlijk veel rechter op.
Een beetje zelf respecterende kleding winkel heeft een motor in de winkel staan, kan je direct passen. laat je adviseren en trek er de tijd voor uit.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• DinX

DinX

Motormuis

Een leren pak zit "meer rechtop" ook lekker hoor. Of je neemt een sportief textiel pak, dan heb je er wat tussenin :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/55909/medium.jpg

Dit vind ik nog altijd het leukste pak wat ik gehad heb. Alleen pas ik er "door omstandigheden" niet meer in :+
Leer op de plaatsen waar het nodig is, textiel op de rest, en waterdicht.

[ Voor 71% gewijzigd door DinX op 09-05-2012 12:32 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:46
Ik rij een TDM, en heb ook volledig leer.
Zit prima :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kan prima, ik heb gelest in m'n leren pak. Kan je hem alvast inslijten

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Ah oke, dan weet ik genoeg. Thanks!

Ik les op een BMW F650 cs

• To_Tall
-tom-562 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:56:
Kan prima, ik heb gelest in m'n leren pak. Kan je hem alvast inslijten
LoL.. Een supper sportief pak en dan op een CBF500 :+ Zie ze ook wel eens bij mij op de rijschool er zo bijlopen.. Maar het pak inc die metalen Knie beschermers :+ op een CBF500 ziet er niet echt uit.. Anderzijds je bent aan het lessen en eigen spul is fijner. Als je toch van plan bent zo'n pak aan te schaffen kan je dat idd beter direct doen dan 2 pakken aan te schaffen..

Vraag me dan altijd wel af hoe de eximantors hier tegen aan kijken.. Ze hebben dan eigenlijk gelijk een bepaald oordeel klaar!!

Maar ik vind het altijd wel grappig om die gasten zo te zien.. Zelf textiel pak. met een sportieve jas..

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
To_Tall schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:27:
[...]

LoL.. Een supper sportief pak en dan op een CBF500 :+ Zie ze ook wel eens bij mij op de rijschool er zo bijlopen.. Maar het pak inc die metalen Knie beschermers :+ op een CBF500 ziet er niet echt uit.. Anderzijds je bent aan het lessen en eigen spul is fijner. Als je toch van plan bent zo'n pak aan te schaffen kan je dat idd beter direct doen dan 2 pakken aan te schaffen..

Vraag me dan altijd wel af hoe de eximantors hier tegen aan kijken.. Ze hebben dan eigenlijk gelijk een bepaald oordeel klaar!!

Maar ik vind het altijd wel grappig om die gasten zo te zien.. Zelf textiel pak. met een sportieve jas..
Een beginner op een GSXR incl het Suzuki pak met kneesliders is ook lullig om heel voorzichtig en rechtop door de bocht te zien gaan. Dan zie ik liever een lesser met kneesliders op een CBF500 die met het volste vetrouwen wil "afschuinen".

Ik denk dat je door een examinator harder afgestraft wordt wanneer het contrast groot is. Hiermee bedoel ik dat wanneer iemand die er sportief uitziet en rijdt als een ouwe lul eerder zakt, dan wanneer een oude lul ook daadwerkelijk als een oude lul rijdt.

[ Voor 11% gewijzigd door newbreed op 09-05-2012 14:49 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

To_Tall schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:27:
[...]

Tja, ze mogen best dat oordeel klaar hebben. Ik vind het alleen maar verstandiger om in volledig eigen pak te gaan lessen.
Ik zat ook met m'n volledig raceleer (incl. kneesliders) op de lesmotor, vanaf de 1e les.
Als je als examinator anders tegen een leerling aankijkt die in powerranger pak afrijdt, ben je imo niet objectief genoeg.

Vaak bu'j te bang!

• Rukapul
_Apache_ schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:15:
[...]

Een beetje zelf respecterende kleding winkel heeft een motor in de winkel staan, kan je direct passen. laat je adviseren en trek er de tijd voor uit.
Sommige wel, sommige niet. Moto Moda in Eindhoven heeft een dummy in de winkel staan. Maar uit ervaring kan ik zeggen dat zo'n buikschuiver geen goede test biedt als je normaal op een allroad rijdt.

Bij de outlet in eindhoven die hierboven genoemd is hebben ze geen dummy.

Bij MotoPort kun je desnoods gewoon even op een verkoopexemplaar testen.

Maar het beste is om gewoon je eigen motor mee te nemen en te testen bij twijfel.

• Tankiej
Rukapul schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:57:
[...]

Sommige wel, sommige niet. Moto Moda in Eindhoven heeft een dummy in de winkel staan. Maar uit ervaring kan ik zeggen dat zo'n buikschuiver geen goede test biedt als je normaal op een allroad rijdt.

Maar het beste is om gewoon je eigen motor mee te nemen en te testen bij twijfel.
Dat laatste is inderdaad de beste manier om het te testen!

Bij MotoPort leek staan er verschillende motoren tussen de kleding; een Diversion, GSX-R, VFR (volgens mij). Dan heb je ook wat keuze tussen verschillende modellen om te testen :)

• To_Tall
-tom-562 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:50:
[...]

Tja, ze mogen best dat oordeel klaar hebben. Ik vind het alleen maar verstandiger om in volledig eigen pak te gaan lessen.
Ik zat ook met m'n volledig raceleer (incl. kneesliders) op de lesmotor, vanaf de 1e les.
Als je als examinator anders tegen een leerling aankijkt die in powerranger pak afrijdt, ben je imo niet objectief genoeg.
Helaas krijgt een examinator een indruk van de persoon tegenover je.. Als jij een persoon tegenkomt die er altijd heel netjes bij loopt. Maar die zelfde persoon kom je in je vrijetijd tegen in de stad met afgetrapte gympies en kapotte broek heb je ook zon WTF dat had ik niet achter jou verwacht..

Je kan er niets aan doen gebeurd gewoon. Daardoor lijkt het me het beste als je op een examen zo neutraal mogelijk komt.. Ik heb een standaard zwarte broek van REVIT en een een wat sportievere jas maar geen super sports jas. Denk dat ik wel een vrij neutraal pak heb.
Daarnaast denk ik ook dat een examinator het ook zal waarderen als je eigen spullen gebruikt voor je veiligheid. Goed zittende jas, Broek schoenen en helm.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:44
Jongens jongens wat een gedoe over piepschuim en welke pak je aan moet bij je examen. Is het weer in NL dusdanig slecht dat we bij die onderwerpen aangeland zijn ipv gewoon te gaan toeren en over brommers te ouwehoeren?
Hier in Edinburgh, Schotland is het weer overigens al een paar weken prima:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-IZGFdHSBfl0/T56b1dFhh7I/AAAAAAAADQA/DSlxQIIeRIU/s800/DSC_0777.JPG

• Tankiej
DRAFTER86 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:23:
Jongens jongens wat een gedoe over piepschuim en welke pak je aan moet bij je examen. Is het weer in NL dusdanig slecht dat we bij die onderwerpen aangeland zijn ipv gewoon te gaan toeren en over brommers te ouwehoeren?
Hier in Edinburgh, Schotland is het weer overigens al een paar weken prima:
[afbeelding]
Het is hier nu zo'n 19 graden met zon, maar vanochtend regende het met bakken tegelijk uit de hemel. En dat verwachten ze voor morgen ook weer :+

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 09-05-2012 15:25 ]

• DECOY88
(overleden)
DinX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:29:
Een leren pak zit "meer rechtop" ook lekker hoor. Of je neemt een sportief textiel pak, dan heb je er wat tussenin :)

[afbeelding]

Dit vind ik nog altijd het leukste pak wat ik gehad heb. Alleen pas ik er "door omstandigheden" niet meer in :+
Leer op de plaatsen waar het nodig is, textiel op de rest, en waterdicht.
strak pakkie :9~ het strakke van een leren jas en de waterdichtheid van textiel _/-\o_

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:24

_Apache_

For life.

Rukapul schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:57:
[...]

Het is natuurlijk belangrijk welke motor er staat inderdaad. Vaak staan er buikschuivers, maar bij Huisman stond (toen ik mijn pak kocht, 5-6jr geleden) een FZS600 bij de kleding. Daar zit je wat meer rechtop, uiteindelijk ook mijn eerste eigen fiets geworden.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

To_Tall schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:10:
[...]
Helaas krijgt een examinator een indruk van de persoon tegenover je..
Weet je, het heeft totaal geen zin om je daar nu al druk over te gaan zitten maken. Je moet gewoon goed rijden en laten zien dat je rijden kunt. Dan maakt het niet uit, ook al trek je een pak aan met roze franjes. Die examinator is professioneel genoeg en je moet er gewoon vanuit gaan dat ie je objectief beoordeelt. Al dat gezeik over 'iemand laten zakken' is gewoon koffietafelpraat want er zijn niet zoveel mensen die bereid zijn de hand in eigen boezem te stekn en toe te geven dat ze best slecht reden.
En dan nog...allemaal loos geleuter. Als het zo is, is het zo en kun je er toch niets aan doen. Gewoon je eigen plan trekken dus. Kopen dat racepak. En goed rijden! Dat is dus veilig rijden, niet hard rijden. Eerst veilig leren rijden, dan komt dat harde vanzelf wel. Maar ja...geduld he...da's moeilijk... :+

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

mphilipp schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 23:01:
Die examinator is professioneel genoeg en je moet er gewoon vanuit gaan dat ie je objectief beoordeelt. Al dat gezeik over 'iemand laten zakken' is gewoon koffietafelpraat want er zijn niet zoveel mensen die bereid zijn de hand in eigen boezem te stekn en toe te geven dat ze best slecht reden.
+1
Dat geblaat van mensen die zeggen dat de examinator waarschijnlijk geen sex heeft gehad...

Makerij Hofman

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

komkommer schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 23:14:
[...]

+1
Dat geblaat van mensen die zeggen dat de examinator waarschijnlijk geen sex heeft gehad...
Doet me denken aan een incidentje toen ik m'n rijbewijs B haalde. Instructeur en ik kwamen aan bij het CBR en gingen koffie drinken. Er zaten al aardig wat andere kandidaten en hun instructeurs. Een aantal van de andere instructeurs zaten te roddelen over examinatoren. Eentje zou zogezegd afgrijselijk humeurig zijn, mensen om het minste of geringste laten zakken en zo intimiderend overkomen dat kandidaten die normaliter prima konden rijden van zenuwen niets presteerde.

Nare kerel? Doe eens een gok wie ik kreeg :+

Heb nergens last van gehad, we hebben tussen het rijden door nog praatje gemaakt en het was gewoon een schappelijke kerel. Na de rit kreeg ik te horen dat ik allerminst perfect gereden had, maar dat hij het veilig genog vond om me solo deel te laten nemen aan verkeer, dus: geslaagd. Achteraf vertelde mijn instructeur me dat hij wat die anderen kerels roddelden ronduit onprofessioneel vond, enige reden dat hun kandidaten zo vaak in de knoop raakten was dat zij hen omwille van commerciele druk veel te vroeg op lieten komen. Examinator in kwestie prikte daar nogal makkeijk doorheen schijnbaar.

Moet wel zeggen, ik leste bij een betrekkelijk kleine school die in de regel meer lessen deed voor examens maar dan ook een erg hoge slagingpercentage had. M'n instructeur had ook z'n belangen, maar in dit geval had ik er niet over te klagen ;)

Moraal: negeer sukkels die roepen dat examinator X een lul is (of geen sex heeft gehad), negeer verhalen dat de kleur van je franjes er iets mee te maken heeft. Zorg gewoon dat je kunt doen wat er gevraagd wordt en het komt goed. Als je zakt zal daar het probleem gelegen hebben en nergens anders.

Oslik blyat! Oslik!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Heb op zowel mijn auto, AVB & AVD best wel "intimiderend ogende" examinatoren gehad, ik probeerde me er niet door van de wijs te laten brengen.

Auto heb ik een vette ingreep gehad, die niet nodig had geweest (verkeerd inzicht van de examinator), en toen hij de koppeling losgooide ging de auto zo horten en stoten, terug in zijn 2 en gas erop. --> geslaagd.

AVB na 2x achtjes rijden: "Ik weet niet precie hoe jij achtjes rijdt, niet echt soepel, wel netjes binnen de pionnen, maar het betuigd wel van voertuigbeheersing dus deE reken ik ook goed".

AVD kwam binnen en gaf de man een hand "Goedemiddag" en kreeg als antwoord: "Ik ben degene die hier bepaald of het een goede middag wordt of niet" (de toon was dus gezet). Buiten bij motor moest ik het BRAVOSA rijtje opnoemen, maar ik maakte er meer BROVASA van, en toen er meteen op: "Hey, dat Ezelsbruggetje kende ik nog niet" (terwijl ik nog aant opnoemen was, dus toen wist ik niet meer waar ik gebleven was.)
Had oortje expres wat harder gezet dan de rijlessen zodat ik alles beter zou horen, alleen hij stond zo hard dat ik alleen nog maar gekraak hoorde. Eerste afslag mistte ik al (lekkere eerste indruk) en toen het examen ten einde liep werd ik gevraagd linksaf te slaan, en toen ik "in ging zetten" werd er geroepen "Correctie rechts RECHTS", maar ben toch links gegaan. Resulteerde in 30 extra kilometers, 5 gehuchtjes, paard en wagen en landbouwvoertuigen.

Wat ik probeer te zeggen met mijn verhalen, is dat ik bij alle drie volgens de examinators met vlag en wimpel zonder op en aanmerkingen was geslaagd. Dus "het valt inderdaad allemaal wel mee". "De remingreep bij autoexamen" is zelfs besproken op een rustig moment op snelweg, waar de examinator hand al in eigen boezem stak.

20*350ZO45°

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:36
Tankiej schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:00:
[...]

Dat laatste is inderdaad de beste manier om het te testen!

Bij MotoPort leek staan er verschillende motoren tussen de kleding; een Diversion, GSX-R, VFR (volgens mij). Dan heb je ook wat keuze tussen verschillende modellen om te testen :)
MotoPort rotterdam staat er ergens een naked.
Maar als je het lief vraagt en het is niet zo druk, mag je meestal wel ff buiten op je eigen motor zitten. _/-\o_
Dan gun ik ze die winst op de spullen ook wel. :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tijdens mijn examen zei de examinator "Zo, we gaan zo een lekker stukje motorrijden en jij gaat laten zien dat je volgende week zelfstandig kan rijden". Het hele BRAVOK gebeuren heeft 'ie bij mij over geslagen. De kandidaat voor mij (jongen met wie ik samen reed) was gezakt, en had dat BRAVOK gedeelte finaal verkloot :P hij was toen nogal chagrijnig. Enige opmerking die ik kreeg was dat ik op een gegeven moment vlak bij het CBR niet over een het gedeelte voor een bushalte reed, om rechtsaf te slaan (ik wist niet of dat officieel mocht, blijkbaar wel :P).

Vaak bu'j te bang!

• Tankiej
Richard schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 06:50:
Heb op zowel mijn auto, AVB & AVD best wel "intimiderend ogende" examinatoren gehad, ik probeerde me er niet door van de wijs te laten brengen.

Auto heb ik een vette ingreep gehad, die niet nodig had geweest (verkeerd inzicht van de examinator), en toen hij de koppeling losgooide ging de auto zo horten en stoten, terug in zijn 2 en gas erop. --> geslaagd.

AVB na 2x achtjes rijden: "Ik weet niet precie hoe jij achtjes rijdt, niet echt soepel, wel netjes binnen de pionnen, maar het betuigd wel van voertuigbeheersing dus deE reken ik ook goed".

AVD kwam binnen en gaf de man een hand "Goedemiddag" en kreeg als antwoord: "Ik ben degene die hier bepaald of het een goede middag wordt of niet" (de toon was dus gezet). Buiten bij motor moest ik het BRAVOSA rijtje opnoemen, maar ik maakte er meer BROVASA van, en toen er meteen op: "Hey, dat Ezelsbruggetje kende ik nog niet" (terwijl ik nog aant opnoemen was, dus toen wist ik niet meer waar ik gebleven was.)
Had oortje expres wat harder gezet dan de rijlessen zodat ik alles beter zou horen, alleen hij stond zo hard dat ik alleen nog maar gekraak hoorde. Eerste afslag mistte ik al (lekkere eerste indruk) en toen het examen ten einde liep werd ik gevraagd linksaf te slaan, en toen ik "in ging zetten" werd er geroepen "Correctie rechts RECHTS", maar ben toch links gegaan. Resulteerde in 30 extra kilometers, 5 gehuchtjes, paard en wagen en landbouwvoertuigen.

Wat ik probeer te zeggen met mijn verhalen, is dat ik bij alle drie volgens de examinators met vlag en wimpel zonder op en aanmerkingen was geslaagd. Dus "het valt inderdaad allemaal wel mee". "De remingreep bij autoexamen" is zelfs besproken op een rustig moment op snelweg, waar de examinator hand al in eigen boezem stak.
BRAVOSA? Waar staat die S voor? :X
Ik moest BRAVOK leren..

Ik heb bij de examens voor rijbewijs B, AVB en AVD niks te klagen gehad over de examinatoren!

Bij Rijbewijs B een vrouw van in de 30 die heel erg vrolijk en vriendelijk was, geen enkele ingreep of commentaar gehad en we praten onderweg een beetje over het nieuws :+
Bij AVB een examinator die redelijk soepel was, ook vriendelijk en hele slechte grapjes maakte op de vroege morgen (8 uur) :')
AVD was een oudere man die erg zakelijk was, maar ook geen enkel commentaar over mijn ritje *D

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Tankiej schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:20:
[...]

BRAVOSA? Waar staat die S voor? :X
Ik moest BRAVOK leren..

Ik heb bij de examens voor rijbewijs B, AVB en AVD niks te klagen gehad over de examinatoren!

Bij Rijbewijs B een vrouw van in de 30 die heel erg vrolijk en vriendelijk was, geen enkele ingreep of commentaar gehad en we praten onderweg een beetje over het nieuws :+
Bij AVB een examinator die redelijk soepel was, ook vriendelijk en hele slechte grapjes maakte op de vroege morgen (8 uur) :')
AVD was een oudere man die erg zakelijk was, maar ook geen enkel commentaar over mijn ritje *D
Ik weet dat iedere rijschool andere rijtjes hanteerd:

Banden
Remmen
Aandrijving
Verlichting
Olie/Vloeistoffen
Spiegels
Algemeen

20*350ZO45°

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-01 20:15
Het weer vanmiddag ziet er lekker dreigend uit! Vanmorgen ook al nat geregend, maar wist niet dat het best extreem gaat worden vanmiddag. We overleven het wel weer!

• DECOY88
(overleden)
met de auto rolde ik al rustig uit voor een stoplicht. die schiet zo toch op rood. zij ze geef maar gas dan halen we hem nog. dat was dus donker groen _O- maar ze had er genoeg vertrouwen in *O*

avb. gewoon de standaard rondjes draaien en in me hoofd bijgehouden hoever ik was. laatste opdracht langzame slalom die met lessen altijd al beroerd ging. en het was kokend heet in me pak. dus volgas na de eerste pion en nog een rondje _O- daarna snel de motor neergezet en uit me pak gesprongen. en daarna lief lachen naar de examinator >:) ik was geslaagd maar hij vond mijn laatste actie niet leuk >:)

en met avd gewoon lekker vertrouwd een rondje sturen. ging halverwege met 10k toeren door de bochten op een 60 weggetje _O- reed een km of 90-100 maar dat vond hij allemaal wel mooi. dus weer in 1x geslaagd *O*

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-VYBI3WVX.jpg

Ik @ MFMM :P

Vaak bu'j te bang!

• Tankiej
Ik ben ook gefotografeerd op de MFMM :+

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-JGMHSEIX.jpg

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

-tom-562 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:09:
Tijdens mijn examen zei de examinator "Zo, we gaan zo een lekker stukje motorrijden en jij gaat laten zien dat je volgende week zelfstandig kan rijden". Het hele BRAVOK gebeuren heeft 'ie bij mij over geslagen. De kandidaat voor mij (jongen met wie ik samen reed) was gezakt, en had dat BRAVOK gedeelte finaal verkloot :P hij was toen nogal chagrijnig. Enige opmerking die ik kreeg was dat ik op een gegeven moment vlak bij het CBR niet over een het gedeelte voor een bushalte reed, om rechtsaf te slaan (ik wist niet of dat officieel mocht, blijkbaar wel :P).
Zo'n examinator had ik ook. Hij zag dat ik zenuwachtig was en het eerste wat hij zei: We gaan zo lekker even 20 minuten sturen. Wees niet bang voor foutjes, want die maakt iedereen. Gelijk daarna waren mijn zenuwen weg en heb ik gewoon lekker gereden :)

No signature required.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Zowel AVB als AVD hier in één keer gehaald en het valt allemaal erg mee. Met AVB had ik de stopproef een beetje te hard genomen maar de tweede keer ging het prima, de rest was allemaal goed.

Met AVD had ik een oude instructeur in een Land Rover die nog even aangaf dat ik het snelheidsbeperking bord gewoon mocht negeren :+ Het AVD stelde ook niks voor, gewoon je hoofd er bij houden en doen zoals je geleerd hebt.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Maegrim
  • Laatst online: 08-01 16:44
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-K3ICGO8O.jpg

Stomme foto :+

• To_Tall
Moest je poepen :+

Nah valt toch wel mee met stomme foto??

Morgen mijn eerste AVD les. Aangezien ik al wat ervaring heb, wordt ik bij een wat gevorderd vrouwtje gegooid. Zelfde vrouwtje als waar ik mn eerste AVB les heb gehad :+

Kreeg gisteren nog een telefoontje van de rijschool. om te vragen wat ik had gedaan bij de vorige rijschool.
Uitgelegd dat we een hele les hebben besteed aan klaverblad rijden.. Dus snelweg op.. Naar de 2e afslag rijden er af omkeren en weer terug.. Doel was daarmee rijbaan wissel en vertrouwen krijgen in die scherpe bochten op het klaverblad.

Ook van Barendrecht naar Dordrecht gereden. En heel veel in de Rotterdam Stad gereden om dat daar het examen afgelegd zou worden. Was al bijna klaar met mn AVD vorige keer :S...

Hij vond dit wel voldoende om me bij een gevorderd lessen neer te zetten Krijg ook hier dus mogelijk een verkorte opleiding.. Eigenlijk alleen maar in mn voordeel :+

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:12
Iemand nog tips voor het inspuiten van kleding om het weer wat waterdicht te maken :/ Noemde eerder al dat m'n Rev'it broek bij het kruis verre van waterdicht is (het water hoopt ook op in m'n zadel). Heb het met 2 lagen waterafstotend spul ingespoten aan de binnen en buitenkant, maar het heeft niet veel geholpen.

Misschien verkeerde goedje gebruikt.

• DECOY88
(overleden)
MailMan schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 14:33:
Iemand nog tips voor het inspuiten van kleding om het weer wat waterdicht te maken :/ Noemde eerder al dat m'n Rev'it broek bij het kruis verre van waterdicht is (het water hoopt ook op in m'n zadel). Heb het met 2 lagen waterafstotend spul ingespoten aan de binnen en buitenkant, maar het heeft niet veel geholpen.

vorig jaar een gewoon spuitbusje textiel waterdicht bij de drogist gehaald. en werkt perfect _/-\o_

alle beschermers enz. eruit. en dan de wasmachine in. en als hij droog of bijna droog is inspuiten :Y

[ Voor 8% gewijzigd door DECOY88 op 10-05-2012 14:53 ]

Verwijderd

Vandaag bij Termaat geweest in Nijmegen en de hele mikmak zoals laarzen, helm, handschoenen gehaald.

Prima service en aandacht.
Heb heel veel pakken aangehad en er was er maar 1 die me als een maatpak gegoten zit. Een lengtemaat combipack van ixs is het geworden. Is een pak uit de 2012 collectie met 100 euro korting.
Na het googlen van alle spullen die ik daar heb aangeschaft zie ik dat ik voor niets teveel betaald heb. Ik kan op geen enkele webshop de spullen goedkoper vinden. Alles zit ruim 50 tot 100 euro per product onder de prijs van de overige grote jongens op motorkleding gebied.

Vervolgens heb ik ook een pot leer vet twv 12 euro mee gekregen. Gewoon een top zaak dus.

Wel blij mee. Nu het A rijbewijs nog.

Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/5791/ixst.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2012 15:22 ]

• winkelwagen
  • Laatst online: 05-01 15:53
MailMan schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 14:33:

Heb je de buitenbroek geimpregneerd of de binnen(regen)broek? Bij mij was de regenbroek kapot, en heb via de winkel een nieuwe gekregen.
Dat heeft goed geholpen, geen nat kruis meer van de regen.

• FitTiv
  • Laatst online: 15:36
winkelwagen schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:03:
[...]
Dat heeft goed geholpen, geen nat kruis meer van de regen.
Wel van iets anders, maak ik hier uit op :+

Lekker morgen naar de eifel! Hopelijk is het weer daar beter dan hier :X

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 14:53:
Vandaag bij Termaat geweest in Nijmegen en de hele mikmak zoals laarzen, helm, handschoenen gehaald.

Prima service en aandacht.
Heb heel veel pakken aangehad en er was er maar 1 die me als een maatpak gegoten zit. Een lengtemaat combipack van ixs is het geworden. Is een pak uit de 2012 collectie met 100 euro korting.
Na het googlen van alle spullen die ik daar heb aangeschaft zie ik dat ik voor niets teveel betaald heb. Ik kan op geen enkele webshop de spullen goedkoper vinden. Alles zit ruim 50 tot 100 euro per product onder de prijs van de overige grote jongens op motorkleding gebied.

Vervolgens heb ik ook een pot leer vet twv 12 euro mee gekregen. Gewoon een top zaak dus.

Wel blij mee. Nu het A rijbewijs nog.

[afbeelding]
Mooi pak! Zo op een doordeweekse dag is het daar lekker shoppen. Op zaterdag kan het soms stervensdruk zijn

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Thanks. Ja klopt, was er vrij rustig.
Het enige nadeel van die zaak vind ik dat ze even doodleuk zeggen dat ze gingen sluiten over een half uur omdat ze pauze hadden. :s

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat staat volgens mij ook op de site. Ze lunchen daar met z'n allen samen (monteurs ook, 1 straat ernaast zit de werkplaats en de showroom), volgens mij is dat nogal heilig daar :P

Vaak bu'j te bang!

• Southern Sun
  • Laatst online: 13:08
Oh ja, het motor topic :)

Ik was vorig jaar begonnen met lessen, maar tijdelijk mee gestopt op een gegeven moment. Vorige week na 8 maanden weer begonnen en het beviel weer top! Vorig jaar heb ik m'n AVB en theorie al gehaald, moest dus nu wel weer beginnen voor die verlopen. Dacht alleen dat ik iets langer de tijd had, maar kwam er deze week pas achter dat AVB vorig jaar al op 15 juni was :F Nu moet ik dus even snel zijn, heb 6 juni al m'n AVD en tot die tijd nog 6 blokuren les.
Moet dus goed kunnen komen zou je zeggen. Enige waardoor ik nu al zenuwen voel is dat het in 1x moet lukken, anders moet ik AVB en theorie weer opnieuw doen. Hoop dus maar dat het hoofd koel kan blijven en het gewoon een lekker ritje wordt en de examinator geen poepdag heeft.

Verwijderd

Op de site zag ik inderdaad staan dat ze dan doen lunchen. Maar ik had niet begrepen dat ze dan ook de zaak dicht zouden doen. (tja, waar is dat tegenwoordig dan nog?)

Maar goed, het is niet zo dat ze me kwart voor 1 de zaak uittrapte.

• DinX

DinX

Motormuis

Vandaag de begrenzing in de 1ste-2de-3de versnelling weggehaald bij m'n Super Ténéré (met een paperclip). Een heel verschil 8)7

• PilatuS
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 20:21:
Dat staat volgens mij ook op de site. Ze lunchen daar met z'n allen samen (monteurs ook, 1 straat ernaast zit de werkplaats en de showroom), volgens mij is dat nogal heilig daar :P
In drukke winkels moet dat ook wel. Anders kan iedereen één voor één even snel wat eten en als het druk is lunch je dan een keer om 4 uur. Vervolgens gaat er iedere dag een half uur pauze van je loon af en heb je mazzel als je even 5 min kan zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 10-05-2012 22:18 ]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:17

steveman

Comfortabel ten onder

DinX schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 22:16:
Vandaag de begrenzing in de 1ste-2de-3de versnelling weggehaald bij m'n Super Ténéré (met een paperclip). Een heel verschil 8)7
Wheely & wheelspin?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• DinX

DinX

Motormuis

Zoveel verschil maakt het ook weer niet. Zelfde resultaat qua gevoel als de mensen met een geflashte ECU omschrijven. Alles veel soepeler, directere reactie op de gashendel, geen dip in het middengebied,...

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
DinX schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 22:34:
Zoveel verschil maakt het ook weer niet. Zelfde resultaat qua gevoel als de mensen met een geflashte ECU omschrijven. Alles veel soepeler, directere reactie op de gashendel, geen dip in het middengebied,...
Waarom zit het er op dan?

• DinX

DinX

Motormuis

Emissiegedoe

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zelfde idee als met de "EXUP" klep bij de huidige R modellen.... nergens voor nodig ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PilatuS
  • Niet online
De meeste motoren hebben dit inderdaad. De uitstoot testen ze niet in de 5e en 6e versnelling. Van de 4e weet ik het niet. Ik heb hier nog een TRE liggen die ik nog moet inbouwen. Enige wat dat ding doet is de motor laten denken dat ie altijd in de 5e versnelling staat. Nadeel is dat gearindicators niet meer werken maar die heb ik toch niet.

• DinX

DinX

Motormuis

Mja, "nadeel" hier is dat je zo een klein beetje bescherming weghaalt. M'n motor denkt nu dat de koppeling ingeknepen is. Normaal zou ik hem nu kunnen starten terwijl hij in z'n 1 staat.

Heb in het verleden al met m'n dealer gepraat over de ECU reflash die mogelijk is bij de S10. Daar stonden ze sceptisch tegenover en geloofden ze niet echt. Het paperclipverhaal nu al helemaal niet :)
Volgens hun dient die sensor enkel en alleen voor die startbescherming. De volgende keer er eentje op de dyno komt zouden ze het eens testen.

Qua gevoel doet het voor mij hetzelfde als dit:

http://www.off-the-road.d...CU-Remapping-XT1200Z.html

Afbeeldingslocatie: http://www.off-the-road.de/out/pictures/z2/ecu_remap_tuning_umprogrammierung_gangdrossel_xt1200_super_tenere_2_z2.jpg

Als ik de tekst zo in het klein kan lezen is het een run in 2, 4 en 6. 1, 2 en 3 zijn begrensd bij de XT1200Z

Als het dezelfde mapping is die de motor gebruikt in die 2 gevallen zou het wel kunnen. Allemaal gefrustreerde lui nu die 300-400 euro uitgegeven hebben om de ECU te flashen :P

[ Voor 83% gewijzigd door DinX op 10-05-2012 22:51 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

wimmel_1 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 22:39:
Zelfde idee als met de "EXUP" klep bij de huidige R modellen.... nergens voor nodig ;)
Volgens mij zit die EXUP-achtige kleppen er tegenwoordig er voornamelijk in voor het geluid. Niet zozeer meer voor het beter rijdbaar maken.
Ik zit er aan te denken om voor mijn brommert een uitlaatbochtenset te kopen van een GSX-R1000 van de K1/K2 modellen. Die zijn van titanium, en schijnen zo te passen op mijn blok. Ben ik ook van die klep af en ik kan fatsoenlijke slip-on dempers monteren i.p.v. dat gare bolt-on systeem 8)7

Vaak bu'j te bang!

• DinX

DinX

Motormuis

Zo, maandag om 14u een dyno run :Y)

Verwijderd

Weet er iemand hier mischien ergens in nederland een Norton commando 750 te koop te staan?
liefst in slechte conditie want hij zal verscheept worden naar wrenchmonkees...

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Even een snelle update (wil eigenlijk de vreugde van me af typen :D)
Zojuist 1 fout behaald voor de theorie (den bosch).

Straks om 1500 2 uurtjes les en (hopelijk) mn AVB inplannen!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:31:
Weet er iemand hier mischien ergens in nederland een Norton commando 750 te koop te staan?
liefst in slechte conditie want hij zal verscheept worden naar wrenchmonkees...
Ga je er mee springen? :P

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 349 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.