Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 347 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.159 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-01 22:24
mphilipp schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:24:
[...]

Dus moet je daar rekening mee houden in het vergelijken. Ik heb een 23 of 24 liter tank, dus 1,5l/100km meer of minder is best wel weer een verschil.
Maar ik vergeleek motoren die daar in staan met elkaar, dus alleen Duitse motoren en ik noemde mijn eigen motor nog omdat ik het daar ook van weet. Het verschil tussen een Duitse 2 cilinder en 4 cilinder zal ongeveer even groot zijn als tussen een Nederlandse 2 cilinder en 4 cilinder gok ik :)
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:50:
verbruik word volledig bepaald door je rijstijl.

[....]
Klopt. Woon-werk rij ik 1:20 - 21, met een ritje op de snelweg waar ik 200km moest rijden om thuis te komen zat ik op 1:12 omdat ik iets te graag thuis wilde zijn en dus elke keer moest afremmen/optrekken :X :$

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:09:
[...]

Stel je neemt dan vodka, ga je dan ook sneller omdat alcohol efficienter ontbrand?
:Y omdat het vuil uit me bloedbaan oploste :Y na een avond pilsen voelde ik me beter worden ipv. slechter _O-

[ Voor 11% gewijzigd door DECOY88 op 01-05-2012 15:33 ]

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:17:
[...]
Maar ik vergeleek motoren die daar in staan met elkaar, dus alleen Duitse motoren en ik noemde mijn eigen motor nog omdat ik het daar ook van weet. Het verschil tussen een Duitse 2 cilinder en 4 cilinder zal ongeveer even groot zijn als tussen een Nederlandse 2 cilinder en 4 cilinder gok ik :)
[...]
Bedoel je Duitse motoren als in BMW, of in het algemeen,
Er liggen een stuk minder drempels in duitsland,
minder drempels = minder remmen en optrekken = minder brandstof verbruik.

Want in het geval van BMW, je kan van het merk zeggen wat je wilt.
Ze gaan wel altijd voor een efficiente motor
(daarom hebben ze zelf ook een hekel aan die scooter die ze gemaakt hebben _/-\o_ ) en blok komt trouwens uit de symco fabriekshallen :+) hebben ze toch wel beter aangepakt met de F series en de rotax blokken 8)

Verwijderd

Graag zou ik mijn motorrijbewijs willen behalen maar ik zie nogal verschillende opties qua lespakketten en kosten.
Zo lopen de kosten van een les uiteen van 32 euro tot 52 euro.

Wat zijn eigenlijk de gemiddelde hoeveelheid lessen die over het algemeen nodig zijn. Voor mijn autorijbewijs heb ik 12 lessen nodig gehad. Extreem weinig eigenlijk. Misschien een totaalpakket nemen?

Ik wil dan natuurlijk gelijk gaan voor de zwaarste categorie. Lopen de kosten per les daarom zo uiteen? Heeft dat met de categorie te maken?

Ik ben totaal niet bekend met het rijden op een motor. Ik weet dus niet of ik er gevoel voor heb.

Misschien nog tips voor een beginneling die zich aan het oriënteren is op deze markt????

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:02:
Graag zou ik mijn motorrijbewijs willen behalen maar ik zie nogal verschillende opties qua lespakketten en kosten.
Zo lopen de kosten van een les uiteen van 32 euro tot 52 euro.

Wat zijn eigenlijk de gemiddelde hoeveelheid lessen die over het algemeen nodig zijn. Voor mijn autorijbewijs heb ik 12 lessen nodig gehad. Extreem weinig eigenlijk. Misschien een totaalpakket nemen?

Ik wil dan natuurlijk gelijk gaan voor de zwaarste categorie. Lopen de kosten per les daarom zo uiteen? Heeft dat met de categorie te maken?

Ik ben totaal niet bekend met het rijden op een motor. Ik weet dus niet of ik er gevoel voor heb.

Misschien nog tips voor een beginneling die zich aan het oriënteren is op deze markt????
Ik zou niet te veel naar de prijs kijken, er zijn veel belangrijkere factoren die mee spelen, zoals of je je op je gemak voelt bij de instructeurs, het materiaal en de aandacht die je krijgt (rij je alleen, met z'n 2-en of 3-en?). De meeste lesmotoren zijn al "zwaar" dus daar zal 't niet aan liggen.

Weet je het niet zo goed ga dan gewoon eens langs bij een rijschool in de buurt (je hoeft natuurlijk niet gelijk de duurste te nemen ;)) en doe een proefles. De meeste rijscholen bieden deze proeflessen goedkoop aan en je kan hierbij gelijk zien of het een beetje klikt met de instructeur. Hoeveel lessen je nodig gaat hebben weet niemand van te voren dus zorg dat je in ieder geval gespaard hebt zodat je het af kan maken als het niet allemaal in 1x lukt ;)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 19:58
Donderdag laatste les voor mn AVB :+
Nah ben niet zo bang dat ik het niet haal. Vrijdag ochtend eerst de auto ff naar de garage brengen. Dan met plunje en al.. Zit kilometer of 2 bij de rijschool vandaan. lopend naar de rijschool.

Dan uurtje voorrijden en laatste aanwijzingen. Dan hoppa naar de examen baan toe :).. nah ben gelukkig niet zo bang voor AVB.. :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:42:
[...]

Bedoel je Duitse motoren als in BMW, of in het algemeen,
Er liggen een stuk minder drempels in duitsland,
minder drempels = minder remmen en optrekken = minder brandstof verbruik.

Want in het geval van BMW, je kan van het merk zeggen wat je wilt.
Ze gaan wel altijd voor een efficiente motor
(daarom hebben ze zelf ook een hekel aan die scooter die ze gemaakt hebben _/-\o_ ) en blok komt trouwens uit de symco fabriekshallen :+) hebben ze toch wel beter aangepakt met de F series en de rotax blokken 8)
In het algemeen, het is namelijk een Duitse website. Dus dan zal minstens 95% van de gebruikers ook wel Duits zijn ;)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Mafketel schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 10:09:
[...]

zozo die cb-1 heeft gemiddeld ±2650km per jaar gereden. Of is al een keer het klokkie rond gegaan?
Het klokkenspel ziet er wel netjes uit voor zijn leeftijd
Het is alleen geen CB-1 maar een NTV650, verder gewoon 55555 km, niet 155555 ;) De motor is van 1997, dus zeg maar een 3750 km / jaar :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• To_Tall
hmm corectie op mn vorige post :+

vandaag mn laatste les voor het examen.. Werd om tien over acht gebeld.. Waar blijf je :+ gelukkig woon ik 5 min van de rijschool af. dus 20 min later gestart. Hebben er niet 20 min minder om gereden.. Top van de instructeur :)...

Hij gaf ook aan het leuk vind om me te zien rijden. Schijn er een goed gevoel voor te hebben. Altijd leuk om te horen.. Ook gaf hij aan dat de school ergens in aug voor oud leerlingen een weekend weg organiseren. Veel al komen er 10 tot 15 oud leerlingen bij die dat weekend dan mee gaan.. Hij gaf aan als ik voor aug kan afrijden en mn rijbewijs heb. Hij mij dan dat hele weekend als ik mee ga op bier trakteer :+ Laat ik nou net geen bierdrinkend..

Kosten zijn 150 euro. Heb me onder voorbehoud van rijbewijs ingeschreven, Als ik dan nog geen motor heb. Kan ik voor 50 euro ex bezine dat weekend een motor van de rijschool huren.. :) CBF500

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:35
To_Tall schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 01:19:
hmm corectie op mn vorige post :+

vandaag mn laatste les voor het examen.. Werd om tien over acht gebeld.. Waar blijf je :+ gelukkig woon ik 5 min van de rijschool af. dus 20 min later gestart. Hebben er niet 20 min minder om gereden.. Top van de instructeur :)...

Hij gaf ook aan het leuk vind om me te zien rijden. Schijn er een goed gevoel voor te hebben. Altijd leuk om te horen.. Ook gaf hij aan dat de school ergens in aug voor oud leerlingen een weekend weg organiseren. Veel al komen er 10 tot 15 oud leerlingen bij die dat weekend dan mee gaan.. Hij gaf aan als ik voor aug kan afrijden en mn rijbewijs heb. Hij mij dan dat hele weekend als ik mee ga op bier trakteer :+ Laat ik nou net geen bierdrinkend..

Kosten zijn 150 euro. Heb me onder voorbehoud van rijbewijs ingeschreven, Als ik dan nog geen motor heb. Kan ik voor 50 euro ex bezine dat weekend een motor van de rijschool huren.. :) CBF500
Leuk! Veel succes en hopen dat je voor augustus je rijbewijs hebt, maar dat zou zeker niet onhaalbaar moeten zijn. AVB vond ik het leukste onderdeel van het lessen. Lekker gooien en smijten met die fiets. Als je een beetje geluk hebt zoekt de instructeur ook leuke weggetjes voor je uit tijdens de AVD lessen, waar je "oefent" met afschuinen.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Phyxion schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:05:
[...]

Het is alleen geen CB-1 maar een NTV650, verder gewoon 55555 km, niet 155555 ;) De motor is van 1997, dus zeg maar een 3750 km / jaar :)
Oeps .... ik was me al aan het afvragen of ik de conclusie mocht maken... Blijkbaar heeft de ntv dus een identiek klokkenspel als de cb-1.

En voor diegene(n) die denkt dat een hummer net zoveel last heeft van onze atmosfeer als een motor bij eenzelfde snelheid ga je eens heel diep schamen. 8)7 |:(
En als je als antwoord geeft dat de c/w waarde hetzelfde is mag je mij daarna gaan vertellen wat de formule voor luchtweerstand is.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Mafketel schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:42:
[...]

Oeps .... ik was me al aan het afvragen of ik de conclusie mocht maken... Blijkbaar heeft de ntv dus een identiek klokkenspel als de cb-1.

En voor diegene(n) die denkt dat een hummer net zoveel last heeft van onze atmosfeer als een motor bij eenzelfde snelheid ga je eens heel diep schamen. 8)7 |:(
En als je als antwoord geeft dat de c/w waarde hetzelfde is mag je mij daarna gaan vertellen wat de formule voor luchtweerstand is.
Ik had ook al grote vraagtekens bij die bewering.Cw waarde hetzelfde zou nog wel kunnen voor de doorsnee motor, een gestroomlijnde supersport zou toch wel wat gunstiger moeten uitkomen dan een Hummer. Iemand een bron?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46

mphilipp

Romanes eunt domus

Mafketel schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:42:
[...]
Ik heb er verder geen bal verstand van, maar als ik op de Grote Internet Waarheid kijk, zie ik het volgende lijstje:
2,1 - een baksteen
>0,6 - vrachtauto
0,57 - Hummer H2, 2003
0,7 - 1,1 - Formule 1 auto
0,51 - Citroën 2CV
ruim 0,5 - Dodge Viper
0,42 - Lamborghini Countach, 1974
0,28 - Rumpler-Tropfenwagen, 1921
0,28 - Volkswagen Passat, 1988
0,9 -een fietser
0,07 - Nuna 3, 2005
Waarbij een F1 wagen een grotere Cw waarde heeft als de Hummer (!) en ook een fietser er niet best af komt. In mijn simpele beleving zou een motor ook niet heel goed eruit komen. Zeker als ik kijk naar dat bankstel van mij, vooral als ik mijn scherm helemaal omhoog doe. Hij is dan wel in de windtunnel ontworpen, maar niet om 'm aerodynamischer te maken, maar om de windbescherming te optimaliseren.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tankiej
mphilipp schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:32:
[...]

Ik heb er verder geen bal verstand van, maar als ik op de Grote Internet Waarheid kijk, zie ik het volgende lijstje:

[...]

Waarbij een F1 wagen een grotere Cw waarde heeft als de Hummer (!) en ook een fietser er niet best af komt. In mijn simpele beleving zou een motor ook niet heel goed eruit komen. Zeker als ik kijk naar dat bankstel van mij, vooral als ik mijn scherm helemaal omhoog doe. Hij is dan wel in de windtunnel ontworpen, maar niet om 'm aerodynamischer te maken, maar om de windbescherming te optimaliseren.
De Engelse versie meld 0,7 voor een fiets incl. fietser: Wikipedia: Drag coefficient :o

Edit:

Op de Duitse staan heel veel voorbeelden: Wikipedia: Strömungswiderstandskoeffizient – Wikipedia

'Motorrad, unverkleidet' zal wel een motor zonder kuipen zijn? Die heeft een waarde van 0,7

[ Voor 16% gewijzigd door Tankiej op 02-05-2012 11:52 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:32:
[...]

[...]

Een F1 wagen heeft een hoge CW waarde omdat er moedwillig wind gevangen wordt om het ding op de grond te houden ;)

• DECOY88
(overleden)
MikeyMan schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:35:
[...]

Een F1 wagen heeft een hoge CW waarde omdat er moedwillig wind gevangen wordt om het ding op de grond te houden ;)
inderdaad maar met de vleugels vlak of eraf. word het een hele lage waarde volgens mij :X

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29

BertV

Handgemaakt

Uiteindelijk heb je niks aan de CW waarde alleen natuurlijk, het gaat ook om het oppervlak.

Wikipedia: Weerstandscoëfficiënt

en los van die spoilers van een F1... het beetje dat er is aan oppervlak is natuurlijk niet aerodynamisch.
(twee enorme banden, luchthappers, rommelige dwars-verbindingen van wielen)

Afbeeldingslocatie: http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200709/renault-f1-r27-3_460x0w.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door BertV op 02-05-2012 12:38 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11-2025
Je kan toch juist niet cw waarden vergelijken tussen objecten omdat deze gebaseerd zijn op het frontale oppervlakte ten opzichte van een rechthoek van de zelfde grote als het voorwerp wat je wilt meten.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Bij Mythbusters hebben ze er ook aandacht aan besteed :)

Hele cocon om een motortje gebouwd en zo.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• newbreed
Simpelweg de CW vergelijken is niet zo nuttig. Er zijn meer variabelen van toepassing, zoals massa en oppervlakte. Om je maar een indicatie te geven: De CW van een parachute bedraagt 0,8 Met die informatie, zou je toch niet voor een (motor)fiets kiezen als je het vliegtuig uitspringt, ondanks dat de fiets met berijder een hogere CW heeft.

• -DG-
  • Laatst online: 04-01 23:08
De formule voor de luchtweerstand is Fw = 1/2 rho v2 A Cw, waarbij rho de luchtdichtheid is en A het frontale oppervlakte.
Gewicht doet er dus niet toe. Uiteindelijk -als je een auto tegen een motor vergelijkt- blijft de snelheid en de luchtdichtheid hetzelfde, dus is het enige wat je nodig hebt voor het vergelijken van de luchtweerstand is het product van de Cw waarde en het frontale oppervlakte. Bij een auto is de eerste lager, de tweede hoger, bij een motor andersom logischerwijs. In welke orde van grootte precies weet ik niet, maar ik gok dat de luchtweerstand dus niet zoveel scheelt tussen een normale auto en een motor.
De rolweerstand is echter een stuk groter bij een auto vanwege het hogere gewicht. Dan heb je nog wat interne weerstand vanaf de motor naar de wielen, waarvan ik verwacht dat die bij een auto hoger is omdat alles groter en zwaarder is. Daarnaast heb je bij een auto meer stroomverbruikers e.d. die weerstand veroorzaken. Dit even afgezien van de verschillen in efficiëntie tussen verschillende motorblokken, maakt het logisch dat een motor vaak net iets zuiniger is, maar ook niet veel.

De vergelijking met een parachute slaat nergens op, want motoren en auto's volgen meestal een horizontaal pad waar de potentiële energie (energie door verschil in hoogte) dus niet van toepassing is.

[ Voor 8% gewijzigd door -DG- op 02-05-2012 14:24 ]

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
-DG- schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:16:
De formule voor de luchtweerstand is Fw = 1/2 rho v2 A Cw, waarbij rho de luchtdichtheid is en A het frontale oppervlakte.
Gewicht doet er dus niet toe. Uiteindelijk -als je een auto tegen een motor vergelijkt- blijft de snelheid en de luchtdichtheid hetzelfde, dus is het enige wat je nodig hebt voor het vergelijken van de luchtweerstand is het product van de Cw waarde en het frontale oppervlakte. Bij een auto is de eerste lager, de tweede hoger, bij een motor andersom logischerwijs. In welke orde van grootte precies weet ik niet, maar ik gok dat de luchtweerstand dus niet zoveel scheelt tussen een normale auto en een motor.
De rolweerstand is echter een stuk groter bij een auto vanwege het hogere gewicht. Dan heb je nog wat interne weerstand vanaf de motor naar de wielen, waarvan ik verwacht dat die bij een auto hoger is omdat alles groter en zwaarder is. Daarnaast heb je bij een auto meer stroomverbruikers e.d. die weerstand veroorzaken. Dit even afgezien van de verschillen in efficiëntie tussen verschillende motorblokken, maakt het logisch dat een motor vaak net iets zuiniger is, maar ook niet veel.

De vergelijking met een parachute slaat nergens op, want motoren en auto's volgen meestal een horizontaal pad waar de potentiële energie (energie door verschil in hoogte) dus niet van toepassing is.
Een motor zuiniger? Lijkt mij sterk. Als ik gewoon even kijk naar mijn motor, de 100PK die eruit komen, en het verbruik, en het gewicht dat er verplaatst moet worden, is een auto met een 100PK motor een stuk zuiniger, aangezien die al snel vier keer zoveel gewicht moet verplaatsen en soms praktisch even veel verbruiken.

We zouden het eigenlijk ook over efficiëntie moeten hebben...

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:09

Richard

Kuru Kuru Kururin

http://aanbieding.marktpl...xamen-theoriecursus-e-249

Iets voor iemand hier? Ik hoop niet dat ik te spammerig overkom, maar wil graag iemand er een plezier mee doen.

20*350ZO45°

• -DG-
  • Laatst online: 04-01 23:08
Marc Rademaker schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:55:
[...]

Een motor zuiniger? Lijkt mij sterk. Als ik gewoon even kijk naar mijn motor, de 100PK die eruit komen, en het verbruik, en het gewicht dat er verplaatst moet worden, is een auto met een 100PK motor een stuk zuiniger, aangezien die al snel vier keer zoveel gewicht moet verplaatsen en soms praktisch even veel verbruiken.

Zuiniger is niet helemaal het goede woord, maar geef toe, de meeste 'standaard' motoren verbruiken tussen de 1:16-1:19, waar de meeste 'standaard' auto's rond de 1:13-1:16 verbruiken. Natuurlijk is dat heel globaal en zijn er 1000en uitzonderingen te noemen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marc Rademaker schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:55:
[...]

Let op dat er meerdere vormen van efficientie zijn, vooral vermogensefficientie (hoeveel vermogen weet je uit een bepaald zuigervolume te persen) en brandstofefficientie (hoeveel vermogen uit bepaalde hoeveelheid brandstof). Die twee hoeven lang niet altijd gelijk op te gaan, mooi voorbeeld is een turbo die met evenveel zuivervolume meer vermogen creeert maar dat doet door meer brandstof en lucht in te spuiten.

Ook in absolute termen ben ik niet onder de indruk van de zuinigheid van motoren. Mijn K75RT doet het met 1:18 gemiddeld marginaal beter dan m'n vorige auto (Hyundai Excel) die 1:16.5 reed, maar onze huidige Cordoba 1.9SDI doet makkelijk 1:20.5 met diesel. Aangezien prijsverschil diesel/benzine scheelt het doodleuk 40% in prijs per km in het voordeel van onze auto. Natuurlijk snap ik dat dat verschil vooral fiscaal is, en dat de energiedichtheid van diesel hoger is dan van benzine, maar op de bottom line maken dergelijke theoretische zaken minder uit dan puur het financiele.

Gelukkig is de motor leuker om mee te rijden, scheelt het me tijd (files) en ik heb simpelweg geen tweede parkeervergunning ;)

Oslik blyat! Oslik!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

-DG- schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:16:

Maar met die formule heb je het over de perfecte luchtstroom. Er komt ook nog weerstand voort uit onder andere turbulente stroming, en die heb je bij een motorfiets heel erg veel omdat je geen constant oppervlak heb wat de luchtstroom volgt. Aerodynamica is niet simpel met 1 formule te beschrijven ;)

No signature required.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43

_Apache_

For life.

De brandstofconsumptie van een motor zie ik maar als positief bijproduct van een vervoersmiddel die vlot rijdt, door files heen kan rollen, licht is, weinig parkeerruimte nodig heeft en een sterk hobby-karakter heeft.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• newbreed
*verwijderd om alleen de belangrijkste essentie weer te geven
....... en ik kan er een parachute een horizontaal pad mee laten volgen.

[ Voor 45% gewijzigd door newbreed op 02-05-2012 16:10 ]

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:32:
[...]

Let op dat er meerdere vormen van efficientie zijn, vooral vermogensefficientie (hoeveel vermogen weet je uit een bepaald zuigervolume te persen) en brandstofefficientie (hoeveel vermogen uit bepaalde hoeveelheid brandstof). Die twee hoeven lang niet altijd gelijk op te gaan, mooi voorbeeld is een turbo die met evenveel zuivervolume meer vermogen creeert maar dat doet door meer brandstof en lucht in te spuiten.

Ook in absolute termen ben ik niet onder de indruk van de zuinigheid van motoren. Mijn K75RT doet het met 1:18 gemiddeld marginaal beter dan m'n vorige auto (Hyundai Excel) die 1:16.5 reed, maar onze huidige Cordoba 1.9SDI doet makkelijk 1:20.5 met diesel. Aangezien prijsverschil diesel/benzine scheelt het doodleuk 40% in prijs per km in het voordeel van onze auto. Natuurlijk snap ik dat dat verschil vooral fiscaal is, en dat de energiedichtheid van diesel hoger is dan van benzine, maar op de bottom line maken dergelijke theoretische zaken minder uit dan puur het financiele.

Gelukkig is de motor leuker om mee te rijden, scheelt het me tijd (files) en ik heb simpelweg geen tweede parkeervergunning ;)
Maar ga eens met een motor paralel rijden aan een auto.
En dan bedoel ik, exact gelijk optrekken, schakelen en dergelijke...
Dan zul je zien dat je extreem zuinig kan rijden met een motor... heb vroeger met mijn Hornet wel eens 1 op 26 gehaald. (saaiste rit ooit)

Ook wel grappig,
met dezelfde manier hebben ze ooit bij Topgear een BMW achter een Prius laten "racen" op hun circuit,
de Prius reed een rondje schadelijker dan de BMW die gewoon de Prius volgde.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Inderdaad, een M3 zelfs.

Beste consumentenadvies uit de geschiedenis, zoekt u een zuinige auto en teijfelt u tussen een Prius en een M3, kies de M3 :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MikeyMan schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:35:
[...]
Deels. De luchthappers van de koeling zijn mini-parachutes, net als de airbox inlaat. Die vangen meer wind (en houden dus meer tegen) dan een plat oppervlak van dezelfde afmeting. Ook de remmen hebben luchthappers, dat houdt ook tegen.
Verder vangen ze inderdaad moedwillig lucht op om de loop ervan te sturen om er zo downforce mee te creëren. En die downforce zorgt idd voor een enorme toename van de Cw waarde. Maar zonder die dingen hou je 'm niet op de weg.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Wie? Ben mis, zag daarnet wat Duitse termen vallen waar dit wel verdacht veel op leek :+

Afbeeldingslocatie: http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/4056036_460s.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Flesdop op 02-05-2012 20:24 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Whahaha geniaal! :D _O_

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• dion_b
  • Laatst online: 22:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:46:
[...]

Dan zul je zien dat je extreem zuinig kan rijden met een motor... heb vroeger met mijn Hornet wel eens 1 op 26 gehaald. (saaiste rit ooit)
Heb ik wel eens gedaan, toen ik de motor kocht ben ik de hele rit naar huis van Warnsveld naar Amsterdam achter m'n vriendin in bovengenoemde 1.9SDI gereden. Dat was inderdaad een erg zuinige rit, ik haalde 1:20, maar tipte nog niet aan de 1:21.5 die zij haalde in de auto. Grootste reden voor bovengemiddelde zuinigheid was trouwens niet zozeer rustig rijgedrag maar lange stukken op provinciale wegen over de Veluwe.

Dat verbruik heb ik sindsdien welgeteld één keer gehaald, namelijk met de GoT motormeet van afgelopen najaar, ondanks dat we daar een stuk minder rustig optrokken dan toen ik achter die SDI reed :+

Conclusie: op mijn motor is snelheid de meest bepalende factor voor verbruik, wat impliceert dat luchtweerstand dominant is. Ook niet gek, mijn K75RT heeft waarschijnlijk rustig 2x het frontale oppervlak van jouw Hornet :z
Ook wel grappig,
met dezelfde manier hebben ze ooit bij Topgear een BMW achter een Prius laten "racen" op hun circuit,
de Prius reed een rondje schadelijker dan de BMW die gewoon de Prius volgde.
Detail: die "rondjes" zijn op hoge snelheid uitgevoerd, tegen de max van de Prius aan. Op die snelheid moet dat kleine benzinemotortje krankzinnig hoge toeren draaien en is het dus uitermate inefficient en onzuinig aan het werken. De M3 reed achter de Prius aan, en aangezien het gebouwd is op veel hogere maximumsnelheden zat het nog op een veel rustigere toerental te draaien waar het efficienter kon zijn.

Als je diezelfde test op 120km/u zou uitvoeren zouden de resultaten anders zijn, de M3 zou iets minder verbruiken dan bij Top Gear, de Prius daarentegen veel minder en daadwerkelijk een stuk zuiniger zijn.

Het enige wat die 'test' ons leert is dat je ondergemotoriseerde bakjes niet moet rijden alsof het sportwagens zijn. Dat is trouwens dezelfde reden waarom verbruik van die "Bluemotion" 0%-bijtellinggevallen in praktijk altijd tegenvalt - ze zijn helemaal getuned voor optimale prestaties op de rolbank bij 70km/u. Zodra je er meer van gaat vragen, zeg maar normale snelwegsnelheid, of überhaupt optrekken, moet die turbo gaan gieren en wordt brandstof in sneltreinvaart erin gepompt, waar een reguliere non-Bluemotionbak hetzelfde kan bereiken zonder turbo en dus met relatief veel minder toename van verbruik.

Voor motorrijders betekent dat: OK, zo'n 250cc gebak *kan* in theorie 1:33 doen en *kan* in theorie 130km/u halen, maar vergeet maar dat je beide tegelijk kunt doen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:46:
[...]

Mijn zuinigste rit was die met de hoogste gemiddelde snelheid en zwaarste bepakking. Nauwelijks hoeven accelereren, harde opgepompte banden (3,2A, 2,8V) en een zacht briesje in de rug. Bepakking was een topkoffer van ~40kg, duo, tanktas van ~10kg en een tas (~15kg) boven op de topkoffer.
Gemiddeld 130 op de autobahn, voornamelijk rechts rijden (was heerlijk rustig). Enkele keer accelereren, enkele keer wat zachter of harder voor inhalen, maar was voornamelijk lekker door tuffen. Voor 3,5u zo gereden, tot de tank leeg was.
Resultaat, 3,7L/100KM :X , zal ik het nog een keer doen? Mna.. kleine kans.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 02-05-2012 22:04 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Ik heb afgelopen week zelf een zadelhoes gemaakt en ik ben er trots op! :)
Afbeeldingslocatie: http://photomaniacs.nl/upload/images/20120502143810medium.jpg

Makerij Hofman

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-01 08:34

ReLight

echo("What Now ? !")

komkommer schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:39:
[afbeelding]
Ziet er netjes uit. Uit ervaring (met sky leer toen gedaan) weet ik dat dat een k*t klusje is. Ik hoop dat ie lekker zit.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[afbeelding]
Nétjes ;)

Kunnen we 't hier nou weer gewoon over motoren en/of 't rijden met die "krengen" hebben? Dat gezeik over CW Waardes en zuinig rijden zijn andere topics voor...., toch?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• komkommer

komkommer

Koffie

ReLight schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:42:
[...]

Ziet er netjes uit. Uit ervaring (met sky leer toen gedaan) weet ik dat dat een k*t klusje is. Ik hoop dat ie lekker zit.
Vooral dat passen ging veel tijd in zitten :(. Dit was het startpunt ^_^
Afbeeldingslocatie: http://photomaniacs.nl/upload/images/20120501194418medium.jpg

Makerij Hofman

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Dan doe ik het met mijn ducati nog vrij aardig wat betrefd gebruik. Laatst 7 liter moeten tanken op 120km. Das ongeveer 1 op 17. Dat is zonder een enkele stuk snelweg. Niet slecht voor een SS dacht ik zo :)
Hopelijk straks na de grote beurt (kleppen stellen) nog iets beter.

[ Voor 14% gewijzigd door TheNameless op 02-05-2012 23:48 ]

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[afbeelding]
Kèn wel weze, maar het ziet er veul te netjes uit voor jou... :+ Modder moet erop!

Mooi werk, kerel! ;)

• komkommer

komkommer

Koffie

mphilipp schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:54:
[...]

Kèn wel weze, maar het ziet er veul te netjes uit voor jou... :+ Modder moet erop!

Mooi werk, kerel! ;)
Motor heeft acht jaar stil gestaan voordat ik 'm kreeg en nu na ongeveer een jaar rustig er aan prutsen is hij bijna klaar om te rijden. Ik zoek alleen nog een koplamp (al tijden :().

Makerij Hofman

• DECOY88
(overleden)
mijn 2e zadel voor in de bagger en winterdag. dit zadel is lager dan me andere. waardoor ik wat steviger sta.
en zoals al langer van me bekend functionaliteit voor mooi _O-
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/P1040642.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/P1040638.jpg

heb zelfs een testrondje op de plank gereden en zo beroerd was dat nog niet _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door DECOY88 op 03-05-2012 09:40 ]

• komkommer

komkommer

Koffie

Weet je wel wat dat weegt?

Makerij Hofman

• DECOY88
(overleden)
meer dan die van jou :+

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

DinX

Motormuis

Rijdt dat nu echt lekker zo'n schapenvel ?
Zie dat wel vaker op Advrider bij de lui die lange trips doen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• DECOY88
(overleden)
DinX schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 09:54:
Rijdt dat nu echt lekker zo'n schapenvel ?
Zie dat wel vaker op Advrider bij de lui die lange trips doen.
:Y rij een stuk beter. voorkomt dat je last van een houten kont krijgt :Y

• DinX

DinX

Motormuis

• DECOY88
(overleden)
daar deed ik niet voor onder :N maar wil nog eens een iba scoren :9~
schagen>skagen>schagen in een weekendje :9~ en bij ons word de sch als sk uitgesproken O-) dus als je dan maandag ochtend verteld dat je een biertje in skagen gehaald heb denken ze aan die om de hoek _O-

maar dat houd wel in dat ik 2 dagen 18 uur in het zadel zit :Y nederland via de snelweg en daarna snelweg vermijden :Y

[ Voor 44% gewijzigd door DECOY88 op 03-05-2012 10:07 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Mja, ik wil ook nog die IBA hebben. Ik had het eigenlijk gehad kunnen hebben als ik m'n laatste dag van Noorwegen -> huis bijgehouden had. Toen heb ik iets van 1400km op minder dan 24 uur gedaan. Ik had gewoon even wat omweg over de snelweg moeten doen en m'n bonnetjes moeten bijhouden :/

Misschien een grote omweg doen na m'n Alpentrip deze zomer :)

http://g.co/maps/dhcer

Zoiets :)

[ Voor 15% gewijzigd door DinX op 03-05-2012 10:22 ]

• komkommer

komkommer

Koffie

Ik vind het net niet boeiend genoeg om er iets mee te doen, het heeft te weinig status :P

Makerij Hofman

• DECOY88
(overleden)
DinX schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:20:
Mja, ik wil ook nog die IBA hebben. Ik had het eigenlijk gehad kunnen hebben als ik m'n laatste dag van Noorwegen -> huis bijgehouden had. Toen heb ik iets van 1400km op minder dan 24 uur gedaan. Ik had gewoon even wat omweg over de snelweg moeten doen en m'n bonnetjes moeten bijhouden :/

Misschien een grote omweg doen na m'n Alpentrip deze zomer :)

http://g.co/maps/dhcer

Zoiets :)
je moet volgens mij bij start en finish iemand met iba laten bewijzen dat je **:** gestart bent en **:** binnengekomen bent. zit nog een behoorlijk administratief verhaal achter :Y

had hem vorig voorjaar kunnen oefenen als tijdens mijn rit van porto naar huis mijn ketting het niet opgaf en ik niet me reserve vergeten was _O- 2300km >:)

• DinX

DinX

Motormuis

"Een" getuige is genoeg. En daarbij dan een ticketje van een benzinestation/bankautomaat/... + bij al je tussenstops :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47

M14

Circuitfiets is er weer klaar voor ... en ik ook :).

Afbeeldingslocatie: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/522248_449516298408739_100000511171739_1833081_61723518_n.jpg

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Tylen
  • Laatst online: 22:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

M14 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:42:
Circuitfiets is er weer klaar voor ... en ik ook :).

[afbeelding]
Oja nu weet ik hoe ik je kan herkennen :)

Tot morgen... Ik ben ook helemaal klaar ervoor...

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik snap de hele grap van die IBA niet. Wat is er nou aan om heul veul km's te maken in zo kort mogelijke tijd? Om vervolgens in te storten bij aankomst? Ik zie de lol er niet van, maar dat zal wel aan mij liggen.
Daarbij - en dan kunnen ze lullen wat ze willen - is het ook niet echt heel erg veilig. Op een gegeven moment rij je op auto-pilot en ik zou wel eens zo onderweg bij die mannen een reactietest willen afnemen. Het is hetzelfde als mensen die alcohol drinken en dan gaan rijden. Pure zelfoverschatting. Maar bij een reactietest schrikken ze zich een hoedje...

Maar goed, als iemand er blij mee is om zo'n 'prestatie' te leveren, moet ie dat vooral doen. Ik vind het een grotere prestatie om nog nooit op mijn smoel te zijn gegaan (met een wegmotor op de openbare weg dan) dan 15 uur in het zadel gezeten te hebben. Nou heb ik ooit wel eens iets van 1200km gedaan in één ruk, maar dat was op het laatst een slijtageslag. Een beetje vergelijkbaar met 1000km op een XT600 :+

• Steephh
  • Laatst online: 17:21
Nog even een kleine update.. Afgelopen dinsdag mijn tweede motorrijles gehad. We hebben voornamelijk tijd gespendeerd aan de bijzondere verrichtingen. Onder andere:

- Snelle slalom
- Langzame slalom
- Halve draai
- Wegrijden uit een parkeervak
- Stapvoets rijden
- Lopend acheruitparkeren in een parkeervak
- Denkbeeldige acht

Ging allemaal wel goed eigenlijk, alleen moet ik nog wel wat meer oefenen.. Nu lukte het niet consequent élke keer. Komende maandag weer les, afhankelijk van hoe het daar gaat gaan we mijn AVB plannen. :9

_@/'

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:29:
Ik snap de hele grap van die IBA niet. Wat is er nou aan om heul veul km's te maken in zo kort mogelijke tijd? Om vervolgens in te storten bij aankomst? Ik zie de lol er niet van, maar dat zal wel aan mij liggen.
Daarbij - en dan kunnen ze lullen wat ze willen - is het ook niet echt heel erg veilig. Op een gegeven moment rij je op auto-pilot en ik zou wel eens zo onderweg bij die mannen een reactietest willen afnemen. Het is hetzelfde als mensen die alcohol drinken en dan gaan rijden. Pure zelfoverschatting. Maar bij een reactietest schrikken ze zich een hoedje...

Maar goed, als iemand er blij mee is om zo'n 'prestatie' te leveren, moet ie dat vooral doen. Ik vind het een grotere prestatie om nog nooit op mijn smoel te zijn gegaan (met een wegmotor op de openbare weg dan) dan 15 uur in het zadel gezeten te hebben. Nou heb ik ooit wel eens iets van 1200km gedaan in één ruk, maar dat was op het laatst een slijtageslag. Een beetje vergelijkbaar met 1000km op een XT600 :+
moet wel de moeite waard zijn en niet zoals een aantal mfers 2 jaar terug deden. even strepen trekken over de Duitse autobahn en weer naar huis _O- dan is het het echt doen om het zinloze. aangezien het allemaal op Amerikaans tempo is afgesteld. dus dan word het met 3 vingers in je neus als je een ochtendje 200+ gaat jakkeren |:(

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:47:
[...]
moet wel de moeite waard zijn en niet zoals een aantal mfers 2 jaar terug deden. even strepen trekken over de Duitse autobahn en weer naar huis _O- dan is het het echt doen om het zinloze. aangezien het allemaal op Amerikaans tempo is afgesteld. dus dan word het met 3 vingers in je neus als je een ochtendje 200+ gaat jakkeren |:(
Als je het bij de legale tempo's houdt, ís het ook een behoorlijke opgave. Er zijn verschillende IB challenges, zoals de 50cc challenge. Dat is dus coast to coast in 50 uur. Da's dus dik 3700km, wat betekent dat je gemiddeld 75kmh moet rijden. Dat zal niet meevallen als je ook nog moet tanken, eten en een keer een dutje moet doen. En dat in een land waarvan 'iedereen' roept dat je er maar beter niet te hard kan rijden... :+

Persoonlijk vind ik dat gekkenwerk. Je kunt het een prestatie noemen, maar dat is 50 hamburgers in 5 minuten in je nek douwen ook. Ik kan er niet van onder de indruk raken eigenlijk. Niet omdat het niets voorstelt, maar omdat ik het waanzin vindt.

Maar goed, ieder z'n ding.

Voor wie plannen heeft: hier een c2c tankstop planner :+

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:23:
[...]

Als je het bij de legale tempo's houdt, ís het ook een behoorlijke opgave. Er zijn verschillende IB challenges, zoals de 50cc challenge. Dat is dus coast to coast in 50 uur. Da's dus dik 3700km, wat betekent dat je gemiddeld 75kmh moet rijden. Dat zal niet meevallen als je ook nog moet tanken, eten en een keer een dutje moet doen. En dat in een land waarvan 'iedereen' roept dat je er maar beter niet te hard kan rijden... :+

Persoonlijk vind ik dat gekkenwerk. Je kunt het een prestatie noemen, maar dat is 50 hamburgers in 5 minuten in je nek douwen ook. Ik kan er niet van onder de indruk raken eigenlijk. Niet omdat het niets voorstelt, maar omdat ik het waanzin vindt.

Maar goed, ieder z'n ding.

Voor wie plannen heeft: hier een c2c tankstop planner :+
heet niet voor niets iron butt 8)7 maar als je 75gem. moet halen waar 80-90 toegestaan is betekent dat je snel moet tanken en de rest tijdens het rijden moet regelen. terwijl hier gaan ze de grens over en knallen de gaskraan vol open en hebben 10 uur om uit te rusten 8)7 nee dat is een opgave |:(

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

DECOY88 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:04:
[...]

heet niet voor niets iron butt 8)7 maar als je 75gem. moet halen waar 80-90 toegestaan is betekent dat je snel moet tanken en de rest tijdens het rijden moet regelen. terwijl hier gaan ze de grens over en knallen de gaskraan vol open en hebben 10 uur om uit te rusten 8)7 nee dat is een opgave |:(
En niet te vergeten dat het 50cc is, wat hier in NL een beetje rond de 50Max loopt.

20*350ZO45°

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Gisteravond ff de KTM opengehaald om een switched 12v lijntje aan te leggen, die aangaat zodra ik mn contact aanzet. Blijkt het al op de motor te zitten :') er hingen zo twee losse draadjes bij elkaar, met ampjes eraan. Ik mn multimeter erop zetten, contact maken, hey er staat ineens 12v op.. mooi :D nu ff kabels aanleggen en een ram mount monteren op mn dashboard :)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2z4bzia.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• DECOY88
(overleden)
Richard schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:20:
[...]

En niet te vergeten dat het 50cc is, wat hier in NL een beetje rond de 50Max loopt.
zo heet de challenge. die je ook gewoon met je triumph rocket III van 2300cc mag rijden :Y

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

DECOY88 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:46:
[...]

zo heet de challenge. die je ook gewoon met je triumph rocket III van 2300cc mag rijden :Y
Nou, dan moet ik maareens kijken wanneer ik mijn CBF250 ga "craten" hihi. Misschien moet ik gewoon even wachten tot de Titanic II gebouwd is, dat zal een stuk voordeliger zijn dan een vliegtuig.

20*350ZO45°

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:04:
[...]
Ik snap best waar die naam vandaan komt en dat je er idd een ijzeren reet voor nodig hebt. En dat knallen in Duitsland vind ik helemaal niets van. Heel hard rechtuit kan iedere debiel, dus dat is totaal geen prestatie. Ja, als je jezelf niet doodrijdt misschien...

Het heeft natuurlijk allemaal te maken met ieders beleving van het motorrijden. Ik doe het puur voor mijn plezier en wil graag ook nog wat zien onderweg en genieten van het ritje. Knallen of zo lang mogelijk op dat ding zitten en kilometers vreten heb ik helemaal niets mee.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Richard schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:06:
[...]
Nou, dan moet ik maareens kijken wanneer ik mijn CBF250 ga "craten" hihi. Misschien moet ik gewoon even wachten tot de Titanic II gebouwd is, dat zal een stuk voordeliger zijn dan een vliegtuig.
Je hebt je motor voor een heel redelijk bedrag in de VS via de boot. Met het vliegtuig kun je op je buik schrijven. Heel duur en heeeel ingewikkeld met die rare Amerikanen.

• Francis
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Before

Afbeeldingslocatie: http://fbfoto.nl/meuk/before.JPG

After

Afbeeldingslocatie: http://fbfoto.nl/meuk/after.JPG

Nu met e-keur :)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uwes heeft plannen om onze oosterburen met een bezoek te gaan ver-eren?? *O*

Dat stuk Akrapovic onder mijn brommer heeft geen E-Keur, maar d'r past gelukkig wel een dB killer in.

[ Voor 43% gewijzigd door Will_M op 03-05-2012 19:23 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

wimmel_1 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:22:

Dat stuk Akrapovic onder mijn brommer heeft geen E-Keur, maar d'r past gelukkig wel een dB killer in.
Ik heb ook geen E-keur in mijn akra.. zelfs met db-killer is die eigenlijk nog hard. Wil ook nog ergens een keer een akra met e-keur eronder gooien. Is ook makkelijker voor het circuit, hoef ik mijn demper niet steeds te wisselen.

No signature required.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:50

-tom-562

Oliesjeik

Handig ja, zo'n E-keur.
Alleen de Yoshimura was vetter :P
Ik wil denk ik de mijne inkorten (Yoshimura Tri-Oval)

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Grappige is dat de 2012 lijn van Akra voor een R6 bij het volledige systeem eigenlijk een demper levert die wél voorzien is van een E-Keur.

Enige verschil met de non E-Keur is de EXUP klep die wél in de demper van het volledig systeem zit maar niet in de "open" demper :S

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

wimmel_1 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:33:
Grappige is dat de 2012 lijn van Akra voor een R6 bij het volledige systeem eigenlijk een demper levert die wél voorzien is van een E-Keur.

Enige verschil met de non E-Keur is de EXUP klep die wél in de demper van het volledig systeem zit maar niet in de "open" demper :S
Exup is ook voornamelijk voor de geluids en emissie normen :)

No signature required.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klopt... Maar met ~3000 Rpm staat die klep al weer volledig open bij Yamaha (iig op de R6). Ding zit er alleen voor geluidsemissie bij "stationair", lijkt wel.

Mijn fiets is helemaal doorgemeten mét en zonder die klep, voor de rest zit er 0.0% verschil in vermogen/AF ratio :P

• Francis
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

wimmel_1 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:22:

Dat zouden we sowieso doen :)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yups ... En ik ga sowieso het laatste weekend van deze maand al weer een lekker lang weekend de boel een beetje verkennen, daar :Y

• DinX

DinX

Motormuis

mphilipp schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:17:
[...]

Ik snap best waar die naam vandaan komt en dat je er idd een ijzeren reet voor nodig hebt. En dat knallen in Duitsland vind ik helemaal niets van. Heel hard rechtuit kan iedere debiel, dus dat is totaal geen prestatie. Ja, als je jezelf niet doodrijdt misschien...

Het heeft natuurlijk allemaal te maken met ieders beleving van het motorrijden. Ik doe het puur voor mijn plezier en wil graag ook nog wat zien onderweg en genieten van het ritje. Knallen of zo lang mogelijk op dat ding zitten en kilometers vreten heb ik helemaal niets mee.
Ze bekijken het ook nog per geval. Het mag niet te monotoon zijn, geen te korte "rondes". Dus niet gewoon een hele dag diezelfde 200km Autobahn heen en weer tegen 200 per uur

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DinX schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:49:
[...]
Ze bekijken het ook nog per geval. Het mag niet te monotoon zijn, geen te korte "rondes". Dus niet gewoon een hele dag diezelfde 200km Autobahn heen en weer tegen 200 per uur
Dan nog. Wat heb je aan cross country in 2 dagen? Je ziet geen hol van waar je bent. Het kost je alleen een bak brandstof en aan het eind heb je een papiertje dat je zo gek bent geweest om 2 dagen achter elkaar in het zadel te blijven zitten...big fucking deal! :*)
Naar mijn idee is het gewoon een soort pissing contest. Kijk eens hoe stoer ik ben...heb ik niets mee.

Ik ben vorig jaar met de Antwerpen-Banjul Challenge ook in krap 2,5 dag van Antwerpen naar Sotogrande gereden. Da's 2500km, en dat op een XT600. Het was op zich wel te doen, maar om nou te zeggen dat het genieten is...nee. Gelukkig werd het daarna leuker (in Marokko), maar nog altijd flinke lange dagen in het zadel. Overigens waren de stops veel te lang voor een IB, want er moesten veel mensen tanken (9 motoren in onze groep en nog 2 auto's) en veel rokers, dus dat houdt altijd op. We maakten lange dagen omdat we ook veel moesten wachten op pechgevallen enzo. Er waren dagen dat we om middernacht nog in de bergen rondreden. Toen vielen we wel bijna van onze motoren af van de vermoeidheid.

• To_Tall
Zo AVB Check :-)

Net examen gedaan. en met vlag + Wimpel geslaagd.
Wel een enorm WTF.. Exeminator had rolschaatsen aan.. Als je slaag geen probleem maar als je zak. Zou ik toch wel aangeven dat die persoon niet echt professioneel overkomt.

Anyway.

Lopend parkeren check
Langzame Slalom check
Stapvoets rijden check
Noodstop check
Precisie stop check
Vertragings oefening check
uitwijk oefening check

Helaas begin ik binnen kort bij een nieuwe werkgever. dus kan niet zomaar ff zeggen wil dan en dan vrij hebben ivm examen.. maar denk wel dat er wat te regelen valt ;-)

nu staat wel mn theorie al vast op 22 mei a.s. in Leiden..

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

To_Tall schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:08:

Wel een enorm WTF.. Exeminator had rolschaatsen aan..
En deed de slalom achter jou aan maar sneller en beter?

edit: Woon je in de buurt van Leiden btw?

[ Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 04-05-2012 12:21 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• To_Tall
ROFLASTC schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:14:
[...]

En deed de slalom achter jou aan maar sneller en beter?
Nee hij hield mn motor vast :+

Nah je kan zo'n persoon toch niet serieus nemen. Mn rij instructeur had dit ook nog nooit gezien :S
afijn. Heb het examen gehaald en daar gaat het om :+

Ging eigenlijk best lekker. heb nu ook 7 AVD rijlessen vooruit geboekt. 1x per week.. Heb al snelweg gereden. Rijstrook wisselen e.d. 2 jaar geleden. ik stroom daarom ook in bij de gevorderde rijders al.. Scheelt toch behoorlijk wat lessen ;-) hoop dat voor eind juli mn examen mag gaan doen.. na 22 mei indien theorie behaald is kan ik mn examen laten aanvragen :)

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

To_Tall schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:29:
[...]

Nee hij hield mn motor vast :+

Nah je kan zo'n persoon toch niet serieus nemen. Mn rij instructeur had dit ook nog nooit gezien :S
afijn. Heb het examen gehaald en daar gaat het om :+

Ging eigenlijk best lekker. heb nu ook 7 AVD rijlessen vooruit geboekt. 1x per week.. Heb al snelweg gereden. Rijstrook wisselen e.d. 2 jaar geleden. ik stroom daarom ook in bij de gevorderde rijders al.. Scheelt toch behoorlijk wat lessen ;-) hoop dat voor eind juli mn examen mag gaan doen.. na 22 mei indien theorie behaald is kan ik mn examen laten aanvragen :)
Ik ben geiintrigeerd ..

Afbeeldingslocatie: http://brammofan.files.wordpress.com/2011/01/caan1.jpg?w=620

And it goes BRAAAAAPP!

• newbreed
Waar had je het AVB examen, in Ter Aar?

• Blue-eagle
  • Niet online
Gisteren AVB gehad vlakbij de ArenA. Ondanks alle drukte van veel te vroege supporters hadden we toch genoeg ruimte om het terrein op te kunnen. De jongen waarmee ik samen leste mocht eerst. Bij hem ging alles wel goed op 1 onderdeel na. Maar hij was toch al geslaagd dus dat boeide verder niet.

Toen mocht ik.

Stopproef: check.
Noodstop: check.
Snelle slalom: check.
Uitwijkoefening: check.
Achtje: check.
Langzame slalom: check.
Lopen met motor: check.

Hij vond mij de beste van de dag :+ Geslaagd. Theorie had ik al. Dus nu beginnen met AVD :) Hopelijk binnen een maandje het rijbewijs ;)

• DinX

DinX

Motormuis

mphilipp schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:46:
[...]

Dan nog. Wat heb je aan cross country in 2 dagen? Je ziet geen hol van waar je bent. Het kost je alleen een bak brandstof en aan het eind heb je een papiertje dat je zo gek bent geweest om 2 dagen achter elkaar in het zadel te blijven zitten...big fucking deal! :*)
Naar mijn idee is het gewoon een soort pissing contest. Kijk eens hoe stoer ik ben...heb ik niets mee.
Bwa, ik zie het me nog doen op die laatste dag van m'n trip deze zomer. Dat is toch maar om zo snel mogelijk naar huis te raken (ik heb x dagen vakantie waarvan ik er y daadwerkelijk in de Alpen wil zitten). Van Menton tot thuis zou ik normaal in 2 dagen doen, dan kan ik net zo goed 's morgen 8 vertrekken en doorrijden met een omweg naar huis in 1 dag. Kan ik nog 1 dag langer in de Alpen blijven ook :p

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DinX schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:54:
[...]
Bwa, ik zie het me nog doen op die laatste dag van m'n trip deze zomer. Dat is toch maar om zo snel mogelijk naar huis te raken
Maar dan is het 'means to an end'. Dan heeft het nut zeg maar. Maar een lange tocht in zo kort mogelijk tijd als doel is toch maf? Wij zijn toen ook als een bezetene naar Marokko gereden omdat je die 2500km zo snel mogelijk wilt afleggen. Dan heb je een doel.

• Phydomir
  • Laatst online: 18:58

Phydomir

Dennis

Als ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk kilometers wil maken pak ik liever het vliegtuig of een TGV. Ik snap er ook de lol niet echt van.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Zo AVB Check :-)

Net examen gedaan. en met vlag + Wimpel geslaagd.
Wel een enorm WTF.. Exeminator had rolschaatsen aan.. Als je slaag geen probleem maar als je zak. Zou ik toch wel aangeven dat die persoon niet echt professioneel overkomt.
Misschien is hij wel naar zijn werk gekomen op rolschaatsen, en kwam hij er toen achter dat hij zijn gewone schoenen was vergeten. Dat klinkt als iets wat mij ook wel zou kunnen overkomen met motorlaarzen ofzo :+

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wel een enorm WTF.. Exeminator had rolschaatsen aan..
Neem aan standplaats Leiden? Heb je een naam, dan kan ik wel even navragen wat daar aan de hand was....

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
Eddos schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:26:
[...]

Misschien is hij wel naar zijn werk gekomen op rolschaatsen, en kwam hij er toen achter dat hij zijn gewone schoenen was vergeten. Dat klinkt als iets wat mij ook wel zou kunnen overkomen met motorlaarzen ofzo :+
Of het is voor hem een makkelijke manier om van de ene naar de andere oefening te gaan. Hoef je niet de hele tijd het terrein over te sjokken, maar kun je gewoon makkelijk die kant op rollen.

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• DinX

DinX

Motormuis

mphilipp schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:07:
[...]

Maar dan is het 'means to an end'. Dan heeft het nut zeg maar. Maar een lange tocht in zo kort mogelijk tijd als doel is toch maf? Wij zijn toen ook als een bezetene naar Marokko gereden omdat je die 2500km zo snel mogelijk wilt afleggen. Dan heb je een doel.
Klopt. Ik zie mezelf niet 3 x rond Duitsland rijden enkel om die badge te halen. Dat kost me ook teveel (ik tel 1 euro per 10km aan benzine bij mijn fiets). Maar even een omweg via Bordeaux doen (of snelweg via de Alpen in Italië, dan heeft het oog ook nog wat) op weg naar huis moet lukken :p

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Unipuma schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:00:
[...]

Of het is voor hem een makkelijke manier om van de ene naar de andere oefening te gaan. Hoef je niet de hele tijd het terrein over te sjokken, maar kun je gewoon makkelijk die kant op rollen.
^^

Ik vind 't eigenlijk wel een geniale oplossing :Y

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
;( Erg naar uit gekeken, maar toch net besloten om dit weekend niet mee te gaan naar Dld. Weer zit zo ontzettend tegen, dan rij ik niet ontspannen meer. ;w

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

Exigence

dnkroz

Tweety1 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:36:
;( Erg naar uit gekeken, maar toch net besloten om dit weekend niet mee te gaan naar Dld. Weer zit zo ontzettend tegen, dan rij ik niet ontspannen meer. ;w
Nog even wachten tot het hemelvaartsweekend. Lijkt nu nog een beetje twijfelachtig, maar ik heb goede hoop dat het goed komt! Ben waarschijnlijk zelf te vinden tussen Teutoburgerwald en het Sauerland, als het weer het toelaat :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

* Will_M mompelt iets met ouderwets en ijsheiligen :o

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pff... Zojuist kleine aanvaring gehad met m'n instructeur... De afgelopen lessen heb ik hem niet gehoord, vorige week examen aangevraagd voor 21 mei, en nu komt ie ineens met de melding dat ie vindt dat ik erg slecht rij. Plaats op de weg was volgens hem bagger...
Dat schept vertrouwen voor over een week of drie :x

• Steephh
Klinkt een beetje vaag? Als ik mijn instructeur niet meer hoor (via het oortje) dan stop ik desnoods langs de weg. Heb ik hem niet verstaan dan tik ik op mijn helm.

_@/'

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo letterlijk bedoelde ik het niet... ;)

• Steephh
Hoe dan wel? :P

_@/'

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, voorgaande lessen hoorde ik hem niet over mijn plaats op de weg (sowieso weinig commentaar), en nu rijd ik ineens als een krant, en klopt er niks van... Stuur daar dan eerder op... :x

• To_Tall
theHoff schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:28:
[...]

Neem aan standplaats Leiden? Heb je een naam, dan kan ik wel even navragen wat daar aan de hand was....
Nee Zoetermeer.. Bij de silverdome..

Hij was met de auto gekomen. dus normale schoenen had hij wel bij zich. maar vandaag had hij zo iets dat ie het examen wel op rolschaatsen kon doen :S hij is aan het trainen ergens voor. Toen ik dat hoorde gooide ik er uit "waar voor? Ga je mee doen met Holland got tallent???" andere examinator kon ze lach niet in houden en heeft zo'n beetje 5 min de slappe lach gehad _O-

Verder vond ik het onprofessioneel.. maa ben geslaagd dat telt.. 4 lesjes gehad :+ maar ja heb het al eens eerder gedaan :)

en idd.. de ene examinator zag je van de ene naar de andere oefening rennen (leek meer op huppelen) en die op de rolschaatsen die rolde simple door..

even vraagje.. Dacht dat stapvoets rijden vanuit een poortje tot een kegel 25M verder op moest.. ik heb 15 meter ongeveer gereden. zonder poortjes zonder kegels :+

wat ook wel balen was.. kom ik vanmorgen aan op de rijschool. worden er kegels in een auto geladen en rijd weg. opmerking o die zijn van henk hij mist ze vandaag niet.. ik rij bij henk :+ half uur later kwam henk mijn instructeur dus aan op de rij school (was wat vroeg ivm mijn auto naar de APK) waar zijn mijn kegels nou.. later bleek dat het CBR niet in het matrialen hok kon komen. en dus van onze rijschool de kegels had geleend.. Hij is snel naar de examen plaats gereden en heeft de kegels opgehaald.. hoppa jongens we moeten nog even uurtje oefenen :) daarna mogen ze de rest van de dag wel die dingen lenen..

[ Voor 38% gewijzigd door To_Tall op 05-05-2012 01:16 ]

Pagina: 1 ... 347 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.