Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:46:
[...]
Maar ga eens met een motor paralel rijden aan een auto.
En dan bedoel ik, exact gelijk optrekken, schakelen en dergelijke...
Dan zul je zien dat je extreem zuinig kan rijden met een motor... heb vroeger met mijn Hornet wel eens 1 op 26 gehaald. (saaiste rit ooit)
Heb ik wel eens gedaan, toen ik de motor kocht ben ik de hele rit naar huis van Warnsveld naar Amsterdam achter m'n vriendin in bovengenoemde 1.9SDI gereden. Dat was inderdaad een erg zuinige rit, ik haalde 1:20, maar tipte nog niet aan de 1:21.5 die zij haalde in de auto. Grootste reden voor bovengemiddelde zuinigheid was trouwens niet zozeer rustig rijgedrag maar lange stukken op provinciale wegen over de Veluwe.
Dat verbruik heb ik sindsdien welgeteld één keer gehaald, namelijk met de GoT motormeet van afgelopen najaar, ondanks dat we daar een stuk minder rustig optrokken dan toen ik achter die SDI reed
Conclusie: op mijn motor is snelheid de meest bepalende factor voor verbruik, wat impliceert dat luchtweerstand dominant is. Ook niet gek, mijn K75RT heeft waarschijnlijk rustig 2x het frontale oppervlak van jouw Hornet

Ook wel grappig,
met dezelfde manier hebben ze ooit bij Topgear een BMW achter een Prius laten "racen" op hun circuit,
de Prius reed een rondje schadelijker dan de BMW die gewoon de Prius volgde.
Detail: die "rondjes" zijn op hoge snelheid uitgevoerd, tegen de max van de Prius aan. Op die snelheid moet dat kleine benzinemotortje krankzinnig hoge toeren draaien en is het dus uitermate inefficient en onzuinig aan het werken. De M3 reed achter de Prius aan, en aangezien het gebouwd is op veel hogere maximumsnelheden zat het nog op een veel rustigere toerental te draaien waar het efficienter kon zijn.
Als je diezelfde test op 120km/u zou uitvoeren zouden de resultaten anders zijn, de M3 zou iets minder verbruiken dan bij Top Gear, de Prius daarentegen veel minder en daadwerkelijk een stuk zuiniger zijn.
Het enige wat die 'test' ons leert is dat je ondergemotoriseerde bakjes niet moet rijden alsof het sportwagens zijn. Dat is trouwens dezelfde reden waarom verbruik van die "Bluemotion" 0%-bijtellinggevallen in praktijk altijd tegenvalt - ze zijn helemaal getuned voor optimale prestaties op de rolbank bij 70km/u. Zodra je er meer van gaat vragen, zeg maar normale snelwegsnelheid, of überhaupt optrekken, moet die turbo gaan gieren en wordt brandstof in sneltreinvaart erin gepompt, waar een reguliere non-Bluemotionbak hetzelfde kan bereiken zonder turbo en dus met relatief veel minder toename van verbruik.
Voor motorrijders betekent dat: OK, zo'n 250cc gebak *kan* in theorie 1:33 doen en *kan* in theorie 130km/u halen, maar vergeet maar dat je beide tegelijk kunt doen