Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 345 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.155 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-01 09:53
T-Rhidon schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:25:
Afspraak voor te kijken naar de Kawasaki er5, wordt op het laatste moment afgezegd ivm persoonlijke omstandigheden. Wat baal ik toch enorm, stond al klaar om te gaan aangezien de afspraak over 20 min was... Vorige week ook al een afspraak die niet door ging en nu dit, wat baal ik toch enorm....

Moest er even uit dit geklaag.
Zit lekker mee :/

Ga toch even een SV spammen voor je :P Uit het SV-topic, voor 1600 kan je hem ophalen zei ze ;)

http://www.motorshopper.n...n-evt-2.html#afbeelding:5

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Als die motor in het echt net zo goed is als in de advertentie, is het een koopje!

Nieuwe banden en remblokken, kofferset, een paar optische verbeteringen zoals een hugger in kleur en een donker ruitje, voor zo;n fiets zou je zo 1000 euro meer kunnen uitgeven.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

25KW = 25KW, maar is dit op de krukas gemeten (dus het op 't kentekenbewijs vermelde vermogen) óf op 't achterwiel (wat een vermogenstestbank laat zien) ?

Wat ik er mee wil zeggen: Kijk uit met alleen een uitdraai van een vermogenstestbank. Een verzekeraar kán er mee instemmen zodat jij besluit je fiets daar te verzekeren omdat je gebonden bent aan de wettelijke regeling, de wet doet dit niet. Als er wat gebeurd (serieus ongeval) dan heb je ten alle tijden een probleem omdat de betreffende vermogenstestbanken geen eikingsplicht hebben. Je verzekeraar staat dan (vaak) ineens ook aan de kant van "de wet".

Maar als voormalig werknemer van een grote verzekeraar met diverse "el-cheapo" dochterondernemingen die vaak wél dat soort objecten verzekerde zal ik wel weer aan het zeuren zijn.....

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 22-04-2012 23:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PilatuS schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:45:
Als ik de nieuwe regels zo zie denk ik dat een hoop mensen wachten met het rijbewijs halen tot ze gelijk vol vermogen mogen rijden. Dat lijkt mij ook niet echt handig.
Het lijkt me buitengewoon doelmatig.

Het probleem met jonge bestuurders op vol vermogen is tweeledig:
1) gebrek aan kennis en ervaring op een zware motor
2) jonge heethoofden

Als je gaat kijken in de ongeluksstatistieken zie je dat bij iedereen de meeste ongelukken gebeuren in het eerste jaar na behalen rijbewijs. Dat is factor 1. Maar desondanks zie je dat jonge rijders die pas hun rijbewijs hebben veel meer ongelukken hebben dan oudere rijders die pas hun rijbewijs hebben. Dat is factor 2.

Door motorrijden te ontmoedigen in de levensfase waarin mensen jonge heethoofden zijn zul je zonder meer het aantal ongelukken laten dalen.

Vergeet ook niet het typisch profiel van een ongeluk: jongeren gaan hun grenzen en die van hun motor voorbij en eindigen tegen vangrail/boom/etc - de eenzijdige ongelukken, volwassenen rijden veiliger en komen vooral in de problemen door andere verkeersdeelnemers en bejaarden krijgen hartaanvallen waardoor het vaak weer eenzijdig wordt :z

Oslik blyat! Oslik!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-01 16:29
mphilipp schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:41:
[...]

Je kunt er geïrriteerd/gefrustreerd over doen, maar de groep bestuurders van 18-24 jaar hebben gewoon een (veel) hogere kans (4x) op ongevallen. Dat is een feit. Het is dus helemaal niet zo gek dat men er allerlei dingen aan probeert te doen. En aangezien ze geen verkeersbrigadiertje met je mee kunnen sturen, is iets aan de opleiding doen het meest voor de hand liggende.
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is ;)
Ik zeg alleen dat politici het naar buiten zullen brengen als iets van: 'wij hebben er voor gezorgd dat het veiliger is op de weg doordat de rijopleiding beter is geworden!'. Terwijl het eigenlijk is dat er minder jonge beginnende motorrijders zullen zijn, omdat ze liever wachten tot ze gelijk zwaar kunnen. Dat scheelt namelijk erg veel in de kosten..
hier een rapport waar eea in uitgelegd staan, samen met de cijfertjes erbij. Ik heb nooit zo'n hoge pet op van statistieken, maar keiharde cijfers spreken voor zich en zijn nauwelijks aan interpretatie onderhevig. Een simpele Google search tovert genoeg leesvoor op je scherm.

btw: met een stappenrijbewijs zijn wij een een van de laatsten in Europa. Er zijn meer landen waar ze dat hebben. Net als een APK enzo... ;) En voordat je op 'Europa' scheldt (wat erg populair is de laatste dagen), bedenk dan dat wij er zelf ook in zitten. Europa is niet een ander land dat ons aan het pesten is. Die regels maken we zelf en we stemmen er zelf op. Sommige politici doen alsof 'Europa' ons allerlei dingen oplegt die we niet willen, terwijl we ze zelf ingediend hebben of er vòòr gestemd hebben. Met 'we' bedoel ik dan onze vertegenwoordigers ginds. Europa is geen autonoom orgaan.
Ah, dat wij 1 van de laatsten in Europa zijn met dat stappenrijbewijs wist ik niet. Ik heb alleen gelezen over de belachelijk makkelijke rijopleidingen in België :')

En eh, ik scheld niet op Europa (of jij moet iets lezen wat ik onbewust getypt heb?). Ik vind het een goed idee om meer samen te werken, als een groter geheel. Ik heb iets tegen politici die statistieken zo verdraaien dat het altijd positief voor hun is..

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 19:58
Zelf ben ik ook van mening dat beginnende bestuurders in een beperkt vermogen auto mogen rijden. Nu zie je jongen gasten van jaartje of 20 met een supper sports car van papa rijden. Terwijl ze niet of onvoldoende het vermogen van de auto begrijpen..

Ik denk dat statistisch gezien dit ook de ongevallen naar beneden zal helpen. dus jongeren van 17 tot 24 max 90Pk auto laten rijden. en niet in de 120 PK auto van papa. na 2 jaar onbeperkt rijden!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:14

_Apache_

For life.

To_Tall schreef op maandag 23 april 2012 @ 08:55:
Ik denk dat statistisch gezien dit ook de ongevallen naar beneden zal helpen. dus jongeren van 17 tot 24 max 90Pk auto laten rijden. en niet in de 120 PK auto van papa. na 2 jaar onbeperkt rijden!
Laat het dan een maximum van pk per kg zijn. Want 90PK in een tupperware bakje gaat alsnog hard.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• To_Tall
_Apache_ schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:02:
[...]

Laat het dan een maximum van pk per kg zijn. Want 90PK in een tupperware bakje gaat alsnog hard.
Lijkt mij wel ja :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat dat weinig zin heeft. Er zijn net zo veel gasten die zich plat rijden in een Fiat Seicento of een 1.4 Golf 2 voorzien van de nodige tupperware o.i.d.. Dat argument van 18 jarige in de sportwagen van vaders wordt vaak gebruikt, maar hoe vaak heb je dat daadwerkelijk gezien? Ik nog nooit. Het is gewoon een feit dat jongeren op een motor soms behoorlijk roekeloos rijden.

Vaak bu'j te bang!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-01 12:43

DinX

Motormuis

Sja, dan kan je meteen scooters en fietsen ook maar gaan verbieden. Hoeveel jeugd er daar idioot gedrag op vertoont (waar ongelukken uit voortkomen) valt niet te tellen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• To_Tall
DinX schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:27:
Sja, dan kan je meteen scooters en fietsen ook maar gaan verbieden. Hoeveel jeugd er daar idioot gedrag op vertoont (waar ongelukken uit voortkomen) valt niet te tellen.
Nou ja. Ze hopen nu met het vernieuwde examen dit natuurlijk al redelijk terug te dringen. Daarnaast ze kunnen bij de scooteraars ook het rijbewijs in nemen. en een rij verbod geven. Gaan ze toch nog brommeren dan plegen ze een misdrijf zelfde als met je normale rijbewijs ;)

Dus ja ze zijn ook bezig met de bromers e.d.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Errm er gebeuren nu alleen maar meer ongelukken in de oudere regionen v/d statistieken. Een paar jaar geleden kwam de MAG en/of de KNMV er nog mee dat het opschroeven van de leeftijd voor vol vermogen maakte dat de meeste doden ook steeds ouder werden. dwz zodra het kan (vol vermogen) gebeurt het toch nog.

In het verkeer heb ik geen last van scheurende motoren. Laatst wel , in de auto, dwars gezeten door een zenuwachtig Golf blue motion koppelkartje.

And it goes BRAAAAAPP!

• Blue-eagle
  • Niet online
Afgelopen maandag mijn theorie gehaald, had 5 fouten :) En morgen zou ik AVB examen doen, maar de rijschool wilt me nog een extra les laten doen; ik heb pas 2 lessen gehad namelijk, en een enkele oefening heb ik nog helemaal niet behandeld (lopen met de motor, en de vertragingsoefening heel beperkt).

Dus komende zaterdag weer 2 uur lessen, dan de opvolgende donderdag de stof herhalen op het oefenterrein, en diezelfde donderdag examen AVB doen. Gaat vast lukken, ik kon in de eerste les eigenlijk alles al :)

Daarna een weekje vrij nemen om veel op de weg te lessen en het examen op de weg af te leggen. Met een beetje mazzel ben ik binnen nu en 6 weken helemaal klaar en heb ik een motor :D

Zit nu te denken aan een Honda CBR of Suzuki Gladius. Niet meer dan 800cc in ieder geval. Ben nog maar een newbie...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist mijn theorie gehaald met 1 fout. Two down, One to go!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 17:21
Zo, mijn eerste motorrijles zit erop! :D Ik vond het geweldig!! En het ging nog redelijk goed ook.. In totaal heb ik ongeveer 2 uurtjes gelest.. Omdat ik vrijwel geen ervaring heb zijn we eerst met één motor naar een industrieterrein gereden. Daar leren schakelen en vervolgens wat rond gereden om de motor wat beter onder de knie te krijgen.. Vervolgens ben ik met de instructeur achterop terug naar de rijschool gereden, waar ik ook nog een stukje stapvoets gereden heb. Vervolgens de motor (Ik les overigens op een Honda CBF600) laten vallen bij het afstappen en meteen geleerd hoe dat voortaan moet zonder te vallen.. B)

Daarna zijn we (hij op zijn eigen motor, ik op de lesmotor) een stukje door Breda gereden, naar een parkeerplaats. Hier heb ik onder andere de precisiestop en stopproef geoefend. Nadat deze min of meer goed gingen zijn we weer terug naar de rijschool gegaan. Daar een theorieboek en cd ter leen gekregen en we hebben meteen alvast wat motorrijlessen vooruitgeplanned, maar ook mijn theorie ingeplanned. Ik kijk nu alweer uit naar de volgende les! :D

Het ging mijns inziens bijzonder goed voor een eerste keer en volgens de instructeur ging het vrij goed! Er zijn wel mensen die het sneller oppakken, maar die hebben vaak al ervaring op bijvoorbeeld een schakelbrommer. :P

_@/'

• To_Tall
LoL.. had van de week les met iemand ie al ruim 35 ABV lessen heeft gehad.. En nog doet ze niets zonder fouten. Kan niet zeggen dat ik geen fouten maak. maar man 35 lessen!! een fortuin!! is al ruim 3 maanden bezig. Instructeur heeft ook aangegeven dat ze eigenlijk even moet stoppen. en kijken of ze het wel leuk genoeg vind.. aangezien 35 lessen toch wel enorm veel is..

• mphilipp
  • Laatst online: 08:46

mphilipp

Romanes eunt domus

To_Tall schreef op maandag 23 april 2012 @ 08:55:
Zelf ben ik ook van mening dat beginnende bestuurders in een beperkt vermogen auto mogen rijden. Nu zie je jongen gasten van jaartje of 20 met een supper sports car van papa rijden. Terwijl ze niet of onvoldoende het vermogen van de auto begrijpen..
Hoeveel papa's hebben een supersportauto waar ze de zoon in laten rijden? Ik 'ken' alleen het zoontje van die Trust knakker die 180 over de Maasboulevard reed met de Veyron van papaa... ;)
Ik denk niet dat dat een groot probleem is. Het 'probleem' is jongeren (18-24) en het verkeer. Punt. Op een fiets zijn ze alleen een gevaar voor zichzelf en voor mijn hart (want ik rij ze bijna dood door hun stommiteit) maar op een motorvoertuig zijn ze voor anderen gevaarlijk.

Een stappenrijbewijs is één manier om daarmee te dealen. Ik geloof dat je in België als jongere/beginnende chauffeur niet in het weekend en/of op bepaalde tijden mag rijden. Kan een Vlaming dat bevestigen? Dit omdat er onder het uitgaanspubliek heel veel doden vallen in het weekend.

Het is natuurlijk niet leuk, maar volgens mij kun je ook niet meer doen. Nu heb je toch ook voor beginnende automobilisten een puntensysteem? Je mag bepaalde overtredingen oid toch niet maken in de eerste zoveel jaar dat je je rijbewijs hebt?

Wat mij betreft mag men voor gevaarlijk gedrag in het verkeer veel draconischer optreden. Dus veel sneller het rijbewijs voor altijd innemen. Geen pardon. Alcohol bv moet gewoon helemaal uitgebannen worden. Nu is het zo halfbakken. Ik weet dat ik als man én een zware jongen meer bier kan drinken voor ik door de mand val dan een vrouw of een licht gebouwde man. Terwijl ik misschien wél dronken ben in de zin dat ik niet lekker meer kan rijden. Je zit dan te rekenen hoeveel biertjes je kunt drinken of de pakkans te calculeren en dat zou niet moeten. Je moet weten dat je bv als je überhaubt alcohol op hebt achter het stuur een hele flinke boete krijgt en als je boven een bepaalde grens zit, het rijbewijs voor altijd kwijt bent. Dan is het tenminste duidelijk. Geen pardon.
Zo zijn er meer van die dingen die wat mij betreft gewoon niet kunnen. Leipo's die met auto's of motoren met dik 200 over de weg gaan: rijbewijs in de shredder. Geen rechtszaak, gewoon een portable shredder in de politieauto en weg met dat ding. Auto of motor in de vernietiger en klaar. Als je weet dat dát boven je hoofd hangt, ga je niet meer rekenen hoeveel kans je hebt, want je weet dat het meteen je laatste kans is. Dus geen zielig jankverhaal tegen de rechter ofzo, gewoon einde oefening. Dan ga je maar naar een circuitdag.

En ja, ik ben een moraalridder...and proud if it! :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Sinny schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:03:
[...]

Zit lekker mee :/

Ga toch even een SV spammen voor je :P Uit het SV-topic, voor 1600 kan je hem ophalen zei ze ;)

http://www.motorshopper.n...n-evt-2.html#afbeelding:5
Schade aan de uitlaat dus wel ff doorvragen over mogelijke neerlegpoging..

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
To_Tall schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:37:
LoL.. had van de week les met iemand ie al ruim 35 ABV lessen heeft gehad.. En nog doet ze niets zonder fouten. Kan niet zeggen dat ik geen fouten maak. maar man 35 lessen!! een fortuin!! is al ruim 3 maanden bezig. Instructeur heeft ook aangegeven dat ze eigenlijk even moet stoppen. en kijken of ze het wel leuk genoeg vind.. aangezien 35 lessen toch wel enorm veel is..
doorgaan tot de dood je stopt >:)

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:39:
[...]

Hoeveel papa's hebben een supersportauto waar ze de zoon in laten rijden? Ik 'ken' alleen het zoontje van die Trust knakker die 180 over de Maasboulevard reed met de Veyron van papaa... ;)
Ik denk niet dat dat een groot probleem is. Het 'probleem' is jongeren (18-24) en het verkeer. Punt. Op een fiets zijn ze alleen een gevaar voor zichzelf en voor mijn hart (want ik rij ze bijna dood door hun stommiteit) maar op een motorvoertuig zijn ze voor anderen gevaarlijk.

Een stappenrijbewijs is één manier om daarmee te dealen. Ik geloof dat je in België als jongere/beginnende chauffeur niet in het weekend en/of op bepaalde tijden mag rijden. Kan een Vlaming dat bevestigen? Dit omdat er onder het uitgaanspubliek heel veel doden vallen in het weekend.

Het is natuurlijk niet leuk, maar volgens mij kun je ook niet meer doen. Nu heb je toch ook voor beginnende automobilisten een puntensysteem? Je mag bepaalde overtredingen oid toch niet maken in de eerste zoveel jaar dat je je rijbewijs hebt?

Wat mij betreft mag men voor gevaarlijk gedrag in het verkeer veel draconischer optreden. Dus veel sneller het rijbewijs voor altijd innemen. Geen pardon. Alcohol bv moet gewoon helemaal uitgebannen worden. Nu is het zo halfbakken. Ik weet dat ik als man én een zware jongen meer bier kan drinken voor ik door de mand val dan een vrouw of een licht gebouwde man. Terwijl ik misschien wél dronken ben in de zin dat ik niet lekker meer kan rijden. Je zit dan te rekenen hoeveel biertjes je kunt drinken of de pakkans te calculeren en dat zou niet moeten. Je moet weten dat je bv als je überhaubt alcohol op hebt achter het stuur een hele flinke boete krijgt en als je boven een bepaalde grens zit, het rijbewijs voor altijd kwijt bent. Dan is het tenminste duidelijk. Geen pardon.
Zo zijn er meer van die dingen die wat mij betreft gewoon niet kunnen. Leipo's die met auto's of motoren met dik 200 over de weg gaan: rijbewijs in de shredder. Geen rechtszaak, gewoon een portable shredder in de politieauto en weg met dat ding. Auto of motor in de vernietiger en klaar. Als je weet dat dát boven je hoofd hangt, ga je niet meer rekenen hoeveel kans je hebt, want je weet dat het meteen je laatste kans is. Dus geen zielig jankverhaal tegen de rechter ofzo, gewoon einde oefening. Dan ga je maar naar een circuitdag.

En ja, ik ben een moraalridder...and proud if it! :+
op zich hoeven de straffen niet omhoog. maar de pakkans moet je flink vergroten. wie rijd er op de a10 west nog harder dan 90?

oftewel het moet niet zo zijn dat je eens een keer gepakt word. maar dat je eens niet gepakt word :X

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:09:
[...]
op zich hoeven de straffen niet omhoog. maar de pakkans moet je flink vergroten. wie rijd er op de a10 west nog harder dan 90?

oftewel het moet niet zo zijn dat je eens een keer gepakt word. maar dat je eens niet gepakt word :X
Het is 1 van de 2. Lage pakkans met zware boetes/straffen of een hoge pakkans. Hoge pakkans betekent meer surveilleren en controleren en dat kost duâh... ;)

Ik heb sinds 1984 mijn autorijbewijs en ben welgeteld 1x staande gehouden om te blazen, 2x in een fuik gelopen met een routinecontrole en 3 of 4x omdat mijn rijgedrag daar aanleiding toe gaf (te hard gereden). That's it. Met de motor volgens mij maar 1x omdat ik die pliesiestrepen er nog op had. Dus de pakkans is idd bijzonder laag. Met de brommer ben ik 4x staande gehouden en ik heb daarvoor maar 1x een bekeuring gekregen. Die andere keren heb ik me eruit geluld (stukje vakwerk met een zwaar opgevoerde brommer!). Een van die keren op de brommer had ik nota bene teveel gedronken (schande, ze hadden me moeten pakken, dan had ik het wel afgeleerd!) maar ze lieten me gewoon gaan. Geen zin in ellende om 4:30 denk ik... :+

Nou zal het wel anders zijn als je bv in het weekend in een grote stad rondrijd want daar zal er wel eens controle zijn op alcohol. Ik woon nu in het centrum, dus ik kan kruipen naar de kroeg. Maar als je je gedeisd houdt in het verkeer is de kans dat ze je betrappen met alcohol erg laag of niet bestaand. Uiteraard zul je opvallen als je ronduit dronken bent...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:55

Youk

Volvo For Life

mphilipp schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:39:
[...]
...

...
Het is inderdaad zo dat een persoon hier in België met een voorlopig rijbewijs niet 's avonds/'s nachts in het weekend mag rijden. Maar eens geslaagd voor het examen is alles weer toegelaten.

Vandaag na 4 weken niet gereden te hebben nog eens de motor genomen voor een ritje. In totaal heb ik afgelopen namiddag ongeveer 160 km gereden. Heb maar een bezoekje gebracht aan onze gezellige noorderburen uit Zeeland. Ben even tot Terneuzen gereden om dan zo richting Hulst terug af te zakken naar de thuisbasis. Ik heb er ondanks de regen echt van genoten. Heb wel een aantal leuke weggetjes tegengekomen. Ik wist totaal niet meer waar ik was, maar ik wou toch de GPS er niet bij nemen. Ik zag wel waar ik uit kwam. :P

Volvo Classic Club Belgium

• FitTiv
  • Nu online
Youk schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:37:
[...]
Zeeland. Ben even tot Terneuzen gereden om dan zo richting Hulst terug af te zakken naar de thuisbasis. Ik heb er ondanks de regen echt van genoten. Heb wel een aantal leuke weggetjes tegengekomen. Ik wist totaal niet meer waar ik was, maar ik wou toch de GPS er niet bij nemen. Ik zag wel waar ik uit kwam. :P
Lekker is dat, langs de kust die 60km weggetjes, heerlijk! :*)
En zonder gps rijden is het meest relaxe. Ook een keer met een maat wezen touren in belgie, wilden we bijv. naar Knokke, zet je 'm op offroad (dat je de richting ongeveer weet) en je komt langs de leukste weggetjes :)

EDIT: zit met Hulst en Heist door mekaar (Knokke Heist) long day.. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 23-04-2012 21:02 ]

• Phydomir
  • Laatst online: 06:05

Phydomir

Dennis

Vandaag mijn AVB behaald. 29 mei AVD :D

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• _Apache_

_Apache_

For life.

Feli!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feli

Oslik blyat! Oslik!

• Blue-eagle
  • Niet online
Raar dat daar geen limiet op zit. Als je het na 35 lessen nog niet snapt dan moet je het gewoon niet willen. Een gevaar op de weg, dat soort mensen. Ze heeft wel haar theorie?

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

Richard

Kuru Kuru Kururin

Blue-eagle schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:57:
[...]

Raar dat daar geen limiet op zit. Als je het na 35 lessen nog niet snapt dan moet je het gewoon niet willen. Een gevaar op de weg, dat soort mensen. Ze heeft wel haar theorie?
Zo'n meisje was bij mijn AVB les zo enthouasiast aan het vertellen "Ben zo trots op mezelf dat ik durfde te beginnen met lessen".

Die had gewoon NUL gevoel met de koppeling. Die motor deed niets anders dan stijgeren, alsof ze op een wild paard zat.

Bij het "uitrijden uit parkeervak" (links of rechtsom) kon ze alleen rechtdoor (al stijgerend).

20*350ZO45°

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:17
Richard schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:08:
[...]
Zo'n meisje was bij mijn AVB les zo enthouasiast aan het vertellen "Ben zo trots op mezelf dat ik durfde te beginnen met lessen".

Die had gewoon NUL gevoel met de koppeling. Die motor deed niets anders dan stijgeren, alsof ze op een wild paard zat.

Bij het "uitrijden uit parkeervak" (links of rechtsom) kon ze alleen rechtdoor (al stijgerend).
Herkenbaar, zo één had ik ook een keer bij de AVB lessen.
Ze reed overigens in full leather met glimmende kneesliders. Een behoorlijk poser-pak, voor de rijder met aspiraties. Ze had er inmiddels tien uur opzitten en was nog niet toe aan iets geavanceerders dan rondjes rijden over de parkeerplaats, stapvoets. Het nemen van een bocht werd voorafgegaan door remmen, stilstaan, kijken, motor af laten slaan, zuchten, kijken, motor starten, motor af laten slaan, kijken, zuchten, motor starten, rustig accelereren naar 10 km per uur.

Na de les was ze gemiddeld tevreden over haar eigen rijvaardigheid, maar wel een beetje jaloers dat ik met 6 uur les wel de oefeningen deed. In vergelijking met een aantal andere die naar eigen zeggen; met 1 uur de oefeningen stuk voor stuk foutloos te kunnen uitvoeren ben ik maar een incapabele, slome duikelaar, maar dit sloeg alles. Ik kon ook niet meer advies geven dan "zet er wat gas op, want je komt nauwelijks vooruit", waarop ze vertelde dit liever niet doen, omdat ze bang was "in de sloot te rijden". Daarna heb ik mijn mond maar gehouden, want daar is geen zinnige repliek op te bedenken.

• Tankiej
Toen ik nog AVB les had, had ik dat soms samen met een vrouw die al 1,5 jaar aan het lessen was. Iets van 40 lessen AVB gehad, twee keer gezakt voor AVB. Toen ik voor m'n AVB examen ging, moest zij ook; voor de 3e keer gezakt.. Dan moet er toch ergens een belletje gaan rinkelen :')

• Marc Rademaker
  • Laatst online: 15-01 20:11
Vanmiddag weer mijn motor ophalen, gerepareerd en wel. Alleen nu zou het me 100 euro meer kosten dan dat we oorspronkelijk hadden afgesproken. Kon destijds wel minder worden, niet meer. Misschien dat het bedrag van het schaderapport er nog af moet? Ben benieuwd, iemand ervaring mee?

• DECOY88
(overleden)
Richard schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:08:
[...]

stijgeren doe je met een paard :')

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nou ja, ik zou het ook stijgerend noemen. Een wheelie klinkt toch al meer alsof je het gecontroleerd doet. En ik krijg niet het idee dat dat het geval was. :+

Ik heb zaterdag de hugger en de radiatorbeschermer geplaatst, en een tankpad erop geplakt. Nu heb ik wel weer genoeg geld uitgegeven om de motor naar mijn smaak aan te passen. Dure hobby :X

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Marc Rademaker
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:53:
Nou ja, ik zou het ook stijgerend noemen. Een wheelie klinkt toch al meer alsof je het gecontroleerd doet. En ik krijg niet het idee dat dat het geval was. :+

Ik heb zaterdag de hugger en de radiatorbeschermer geplaatst, en een tankpad erop geplakt. Nu heb ik wel weer genoeg geld uitgegeven om de motor naar mijn smaak aan te passen. Dure hobby :X
Foto :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ben ik vergeten te maken, maar die volgen nog. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
Marc Rademaker schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:42:
Vanmiddag weer mijn motor ophalen, gerepareerd en wel. Alleen nu zou het me 100 euro meer kosten dan dat we oorspronkelijk hadden afgesproken. Kon destijds wel minder worden, niet meer. Misschien dat het bedrag van het schaderapport er nog af moet? Ben benieuwd, iemand ervaring mee?
Klinkt misschien lullig, maar heb je dat ergens zwart op wit? Want dan heb je een afspraak staan, en mogen ze je dus ook niet meer rekenen. Het enige wat ze hadden mogen doen is je bellen om aan te geven dat het meer moet gaan kosten, en of je er dan mee akkoord gaat.
Als het alleen mondeling is afgesproken krijg je natuurlijk al gauw een 'hij zei, zij zei' verhaal, dus dan wordt het moeilijk. Wat geven ze zelf als verklaring dat het meer moet kosten?

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• Unipuma
Tankiej schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:40:
[...]
Toen ik nog AVB les had, had ik dat soms samen met een vrouw die al 1,5 jaar aan het lessen was. Iets van 40 lessen AVB gehad, twee keer gezakt voor AVB. Toen ik voor m'n AVB examen ging, moest zij ook; voor de 3e keer gezakt.. Dan moet er toch ergens een belletje gaan rinkelen :')
Ik denk dat het bij 40 lessen ook niet meer gaat helpen, maar als je vast loopt met je AVB, is het wel handig om gewoon een keer een 'echte' les tussendoor te nemen, zodat je merkt waar je het voor doet.
Want als je bij een stoplicht weg rijdt en rechts de bocht om gaat, merk je dat het een stuk natuurlijker aanvoelt dan 'wegrijden uit een parkeervak' tussen een stapel pionnetjes. :)

• DECOY88
(overleden)
Unipuma schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat het bij 40 lessen ook niet meer gaat helpen, maar als je vast loopt met je AVB, is het wel handig om gewoon een keer een 'echte' les tussendoor te nemen, zodat je merkt waar je het voor doet.
Want als je bij een stoplicht weg rijdt en rechts de bocht om gaat, merk je dat het een stuk natuurlijker aanvoelt dan 'wegrijden uit een parkeervak' tussen een stapel pionnetjes. :)
maar als je niet harder dan 10 durft te gaan en van de 2e versnelling nooit gehoord heb. blijf je maar lekker op het oefenterrein :Y als je geen gevoel heb voor avb oefeningen moet je gewoon gaan fietsen. of met een motorscooter(automaat) proberen :Y

• newbreed
Als je geen gevoel hebt voor voertuigbeheersing moet je je inderdaad afvragen of het verstandig is om je op de openbare weg te begeven. Ik vind dat een instructeur hier een zekere mate van verantwoordelijkheid in moet nemen.
Iedereen staat natuurlijk vrij om lekker te blijven lessen, als hij/zij dat leuk vindt. Maar de verwachtingen mogen dan wel bijgesteld worden.

• Tankiej
Unipuma schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:45:
[...]

Klopt, maar dat gebeurde ook wel. Ik had op ten duur half AVB en half AVD les, en zij dan dus ook als ik samen met haar les had. (Grote kans dat ze dat ook had als ze samen met iemand anders les had, of alleen, maar dat weet ik natuurlijk niet).

Dan ging het ook wel goed, alleen het gebruik maken van de motor (snel optrekken) en plaats op de weg deed ze niet altijd even goed. Dus waarom AVB dan zo moeizaam ging..

• Blue-eagle
  • Niet online
Trouwens, aan allen die de motor niet binnen kunnen stallen: Ik hoor erg veel over motoren die gestolen worden, ongeacht de aangebrachte sloten. Als je op diverse motor fora kijkt zie je motoren gestolen worden die met 2 zware hangsloten verankerd zijn aan iets als een lantaarnpaal of boom, een stuurslot gebruiken en mogelijk zelfs nog andere opties.

1 Had zelfs een alarm horen afgaan, maar tegen de tijd dat hij beneden kwam was de vogel al gevlogen. Men pakt gewoon je fiets op met 3 man en zetten deze in een busje. De sloten worden doorgeknipt met een tang die ook gebruikt wordt bij het doorknippen van autowrakken (door o.a. de brandweer, vermoed ik zo.)

Dus: Is er een veilige manier om je motor buiten te kunnen parkeren? Ik heb namelijk geen berging waar ik makkelijk bij kan. En ook geen eigen terrein buiten waar ik eventueel de motor aan de grond kan verankeren.

Een parkeerplaats onder mijn huis kost me 120 Euro per maand, en voor dat geld heb ik ook een all-risk verzekering volgens mij :+ Dus.. wat is wijsheid?

• Tankiej
Blue-eagle schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:48:
Trouwens, aan allen die de motor niet binnen kunnen stallen: Ik hoor erg veel over motoren die gestolen worden, ongeacht de aangebrachte sloten. Als je op diverse motor fora kijkt zie je motoren gestolen worden die met 2 zware hangsloten verankerd zijn aan iets als een lantaarnpaal of boom, een stuurslot gebruiken en mogelijk zelfs nog andere opties.

1 Had zelfs een alarm horen afgaan, maar tegen de tijd dat hij beneden kwam was de vogel al gevlogen. Men pakt gewoon je fiets op met 3 man en zetten deze in een busje. De sloten worden doorgeknipt met een tang die ook gebruikt wordt bij het doorknippen van autowrakken (door o.a. de brandweer, vermoed ik zo.)

Dus: Is er een veilige manier om je motor buiten te kunnen parkeren? Ik heb namelijk geen berging waar ik makkelijk bij kan. En ook geen eigen terrein buiten waar ik eventueel de motor aan de grond kan verankeren.

Een parkeerplaats onder mijn huis kost me 120 Euro per maand, en voor dat geld heb ik ook een all-risk verzekering volgens mij :+ Dus.. wat is wijsheid?
Diefstal verzekering + aan de eisen van die verzekering voldoen. Als ze je motor mee wil nemen, doen ze het toch wel..

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Ik heb een ART slot puur alleen voor de verzekering. Als ze hem willen meenemen doen ze dat toch wel.

Vaak bu'j te bang!

• newbreed
Voor 4500 gekocht en de dagwaarde is 5600. Ze zijn van harte welkom. Met dank aan de verzadigde 2e hands markt.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Die van mij is ook voor meer verzekerd als dat ik 'm verkocht heb :P

Vaak bu'j te bang!

• newbreed
-tom-562 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:41:
Die van mij is ook voor meer verzekerd als dat ik 'm verkocht heb :P
Waarom zou je een motor verzekeren als je hem verkocht hebt? ;)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Terugstelen, en dan de motor hebben én de verzekering laten uitbetalen? :+

• Blue-eagle
  • Niet online
Dus een goede verzekering plus een slot wat voldoet aan de eisen van je verzekering, en that's it? :D Damn. Ik hoopte op adviezen als "koop een ART5 slot" - maargoed. Als ze hem willen jatten lukt ze dat toch wel. Spijtig ;( Zou toch lullig zijn als je op een mooie dag wakker wordt en je nieuwe motor is gejat..

• newbreed
Ieder slot is open te krijgen met het juiste gereedschap. De premies voor beperkt Casco zijn (nog) behoorlijk te betalen, dus ik zal me niet al te veel zorgen maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blue-eagle schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:48:

Zorgen dat je een onverkoopbaar lelijke en herkenbare motor hebt werkt voor mij iig vooralsnog prima. Dagwaarde is allicht iets van EUR 750, mede wegens feit dat het een uniek lappendeken is van 4 verschillende motoren (5 als ik de touringkoffers toevoeg) :+

Oslik blyat! Oslik!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik weet niet hoe die ART te werk gaat, maar er zijn van die zogenaamd goedgekeurde sloten die in een test binnen een minuut open zijn. Ik heb een Abus Granite van een paar jaar geleden en daar heb ik al een filmpje op YT van gevonden hoe ze 'm openmaken. Ze hebben er een speciaal tooltje voor gemaakt. Maar het kost ze al met al toch nog 4 minuten. De nieuwere generatie Abus Granite is weer anders, dus daar zullen ze een ander tooltje voor bedenken.
Het voordeel van zo'n filmpje is dat ook Abus ziet hoe ze misbruik maken van een zwakheid en dan kunnen ze daar iets mee doen. Ik ben in principe wel blij met mijn slot, en dat bankstel willen ze toch niet stelen. Vooral niet met die zebrastrepen.

Voorlopig is de motor die ik een paar weken binnen stalde gejat en de motor die al 3 jaar voor de deur staat niet... En die Tenere is beslist minder waard als die BMW. Het verschil is dat een motor die in een garage staat relatief makkelijk te stelen is. Je moet die buitendeur openmaken en vervolgens kun je lekker rustig binnen aan die motor werken. Buiten (in mijn geval) moet je aan een doorgaande weg door het centrum, met woningen rondom aan een slot gaan prutsen. Dat valt op. Vooral als je een paar minuten aan dat slot moet pielen.

• DECOY88
(overleden)
dion_b schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:52:
[...]

Zorgen dat je een onverkoopbaar lelijke en herkenbare motor hebt werkt voor mij iig vooralsnog prima. Dagwaarde is allicht iets van EUR 750, mede wegens feit dat het een uniek lappendeken is van 4 verschillende motoren (5 als ik de touringkoffers toevoeg) :+
ook die worden gewoon gejat :r

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:03
Tankiej schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:52:
[...]

Diefstal verzekering + aan de eisen van die verzekering voldoen. Als ze je motor mee wil nemen, doen ze het toch wel..
Precies. Zo duur hoeft beperkt casco niet te zijn en slot heb je voor niet al te hoge waarde van motor al voor paar tientjes.

• Tankiej
Rukapul schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 18:38:
[...]

Precies. Zo duur hoeft beperkt casco niet te zijn en slot heb je voor niet al te hoge waarde van motor al voor paar tientjes.
:Y

Is voor mij iets van 110 euro per jaar meer tov WA, vind ik het wel waard. ART4 remschijf slot voor 35 euro erbij en klaar :)

Heb ook nog een (goedkoop) kettingslot om haar ergens aan vast te maken mocht ik ergens in een stad/dorp parkeren waar ik het niet vertrouw. Maar dat is ook maar schijnveiligheid, slotje van 10 euro van de Gamma :')

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tankiej schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:25:
[...]
Is voor mij iets van 110 euro per jaar meer tov WA, vind ik het wel waard. ART4 remschijf slot voor 35 euro erbij en klaar :)
Ik heb toch liever een slot dat ze een paar minuten bezig houdt. Ze krijgen elk slot wel open, maar een 'goedgekeurd' slot waar ze 3x tegen kuchen en hij springt open is het uitnodigen van dieven. Een slot waar ze een paar minuten mee bezig zijn is minder populair.

En ook al zou ik mijn motor tegen diefstal kunnen verzekeren, ik betwijfel ten zeerste of ik er nog iets fatsoenlijks voor terug krijg. Of kan iemand mij een tabelletje laten zien waar die waarde in staat. Ik betaal nu nl €35/jr voor WA. Dat kreng uit '97 is volgens mij niet veel meer dan €1000 waard. Kansberekening leert me dat ik mijn geld beter in mijn zak kan houden en erop gokken dat ze 'm niet jatten. Die paar honderd euro die ik dan zou krijgen is me de moeite niet waard en ik sponsor instellingen als banken en verzekeraars het liefst zo min mogelijk.

• newbreed
mphilipp schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:32:
[...]

Ik heb toch liever een slot dat ze een paar minuten bezig houdt. Ze krijgen elk slot wel open, maar een 'goedgekeurd' slot waar ze 3x tegen kuchen en hij springt open is het uitnodigen van dieven. Een slot waar ze een paar minuten mee bezig zijn is minder populair.

En ook al zou ik mijn motor tegen diefstal kunnen verzekeren, ik betwijfel ten zeerste of ik er nog iets fatsoenlijks voor terug krijg. Of kan iemand mij een tabelletje laten zien waar die waarde in staat. Ik betaal nu nl €35/jr voor WA. Dat kreng uit '97 is volgens mij niet veel meer dan €1000 waard. Kansberekening leert me dat ik mijn geld beter in mijn zak kan houden en erop gokken dat ze 'm niet jatten. Die paar honderd euro die ik dan zou krijgen is me de moeite niet waard en ik sponsor instellingen als banken en verzekeraars het liefst zo min mogelijk.
Het verschil in premie tussen WA en beperkt casco is minimaal. Je kan het even berekenen op diverse verzekeringssites

• Tankiej
mphilipp schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:32:
[...]

Ik hou liever het geld in m'n zak voor andere dingen dan een duur slot. Als ze de motor mee willen dan lukt dat toch wel. En veel diefstal is er nou ook weer niet in de regio waar ik woon. In ieder geval heb ik deze regio nog nooit voorbij zien komen bij de gestolen motoren op MF, ook niks in de krant gelezen over gestolen motoren oid.

Mijn motor zit op een dagwaarde tussen de 2500 en 3000. Volgens mij verschilt het per verzekering wat ze als dagwaarde zien bij een uitkering bij diefstal/schade. De ene maatschappij heeft een tabelletje en neemt een percentage van de catalogusprijs. Een andere maatschappij kijkt naar het tweedehands aanbod van vergelijkbare (kmstand, bouwjaar) motoren van dat type. Weer een andere maatschappij wil dat je een dagwaarde opgeeft bij het afsluiten van de verzekering en gaat hier vanuit bij een situatie waarin dat uitgekeerd dient te worden..

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Mijn Gixxer is voor 5k verzekerd qua diefstal. Dat is mij iets te veel geld als het gestolen wordt :P WA + casco kost me nu iets van 14 euro per maand.

Overigens zijn de meeste sloten (ook de ART sloten) te openen met een flinke betonschaar (die dingen hebben een arm van 1 tot 1,5 meter ofzo :P)

Vaak bu'j te bang!

• t_captain
Een motor van <2500 euro heeft waarschijnlijk vooral te maken met gelegenheidsdieven en joyriders. Die laten zich door een goed slot eerder afschrikken dan de professionals die een fiets met een dagwaarde van 12k in een bus laden en omkatten.

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Diefstalverzekering heeft voor mij geen nut, bij een hoop verzekeraars is een motor ouder dan 12 jaar niks meer waard en wordt er dus ook niet uitgekeerd. Terwijl ik er op Marktplaats nog wel 3500 euro voor zou krijgen denk ik. Heb daarom alleen WA met kledingverzekering.

[ Voor 9% gewijzigd door Postman81 op 24-04-2012 21:06 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
Koop gewoon een motor waar niemand op past :7 afgelopen weekend stonden er wat vrienden van me naast mn ktm, dat leek net op Gaston Rahier:

Afbeeldingslocatie: http://www.rallye-tenere.net/Bilder/SUZIRahier3.jpg

Net trouwens een lekkere rit door de stad gemaakt hier 8) ik blijf me er over verbazen hoe hard je met die KTM over drempels heen kan. Echt niet normaal, even gaan staan en je voelt die drempel nauwelijks.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Tankiej
Postman81 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:06:
Diefstalverzekering heeft voor mij geen nut, bij een hoop verzekeraars is een motor ouder dan 12 jaar niks meer waard en wordt er dus ook niet uitgekeerd. Terwijl ik er op Marktplaats nog wel 3500 euro voor zou krijgen denk ik. Heb daarom alleen WA met kledingverzekering.
Univé doet daar niet moeilijk over. Als jij je motor graag voor diefstal wil verzekeren, dan kan dat daar! Had zelfs mijn 21 jaar oude GS500 voor diefstal verzekerd (scheelde 60 euro op jaarbasis ofzo :') )

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Widow schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:11:
Koop gewoon een motor waar niemand op past :7 afgelopen weekend stonden er wat vrienden van me naast mn ktm, dat leek net op Gaston Rahier:

[afbeelding]

Net trouwens een lekkere rit door de stad gemaakt hier 8) ik blijf me er over verbazen hoe hard je met die KTM over drempels heen kan. Echt niet normaal, even gaan staan en je voelt die drempel nauwelijks.
Vergeet niet de regenboog ketting!

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tankiej schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:13:
[...]
Univé doet daar niet moeilijk over. Als jij je motor graag voor diefstal wil verzekeren, dan kan dat daar! Had zelfs mijn 21 jaar oude GS500 voor diefstal verzekerd (scheelde 60 euro op jaarbasis ofzo :') )
En wat krijg je als ze 'm jatten? De dagwaarde is nl wel wat minder als men er doorgaans voor vraagt. Ik kan 'm inderdaad bij Univé ook verzekeren. Kost me €110 per jaar mee. Da's niet veel, maar zoals ik er tegenaan kijk vraag ik me af waarvoor ik dat betaal. Voor dat beetje piece of mind dat ik 'iets' terug krijg als ze 'm jatten? Als ik nou zou weten dat het de moeite waard was, zou ik het doen. Maar ik geloof nooit dat ik meer dan €1000 terug krijg. Da's nog altijd meer dan €0, maar goed...ik leef niet om overal zekerheid over te hebben. Ik zie het dan wel weer. Jammer dan.

• To_Tall
Verzekering is ook een gevoelen kwestie. Vind vooral datje naar je gevoel moet luisteren om een verzekering te kiezen. En niet omdat het volgens andere mogelijk verantwoord is.

Mijn auto is voor 35 Euro al risk. Mocht ik hem tegen een boom parkeren ja dan krijg ik de dagwaarde. De auto zelf komt uit 2003. Als ik WA+ had genomen was de verzekering 30 Euro. voor die 5 euro p/m extra vind ik het niet erg. Daarnaast. de auto is maar 3000 euro waard. een ATOS ;)

Als ik een motor voor de deur zou neer zetten denk ik dat ik toch wel in de stoptegels.. een anker zou boren. Al zal dat de gemeente niet aanstaan ;-) Andere mogelijkheid is een lantaarnpaal.

Is het trouwens lastig om achteraf een alarm in te bouwen? Dat schrikt ook al vaak dieven af. Nadeel is natuurlijk dat een motor vrij gevoelig ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

To_Tall schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:27:
Is het trouwens lastig om achteraf een alarm in te bouwen? Dat schrikt ook al vaak dieven af. Nadeel is natuurlijk dat een motor vrij gevoelig ;)
Probleem is dat je op een motor niet veel plek hebt om een alarm weg te bouwen. Het is dus vrij makkelijk bereikbaar. Ik had een alarm op mijn vorige motor en dat was een drama. Ik kon 'm dan wel binnen stallen, maar daar was geen stroom. Dus als je even niet rijdt, trekt dat alarm de accu leeg. Uiteindelijk ging de trilling/tiltsensor stuk (een bom...don't ask) en heb ik het alarm uitgeschakeld. Ik kreeg over de telefoon instructies van de dealer hoe ik dat moest doen. Gewoon twee draden kortsluiten met een paperclip op de plug. Einde alarm. Sindsdien heb ik me voorgenomen geen geld meer weg te gooien met een alarm. Maar goed, ik koop ook geen nieuwe motor meer. Als dat bankstel end of life is, koop ik een even oud kreng ervoor terug. Ik hoef geen nieuwe, dus ook geen fancy beveiliging.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik las het gisteren al ergens op een Amerikaans forum: Terugroepactie van de BMW S1000RR 2012. In het Nederlandse verhaal staat alleen maar 'problemen' met een drijfstangbout. Op dat US forum las ik de bout te hard is aangedraaid aan de kant van cylinder 1. Daardoor ontstaan er vibraties bij hogere toerentallen en uiteindelijk geeft de bout het op en heb je een (dure) doos metaalgruis... :(

Erg vervelend voor de mensen die net een mooie nieuwe machine hebben gehad. Ik weet niet of ik blij zou zijn met alleen een reparatie. Als je al wat km's erop hebt zitten heeft het een en ander misschien al wat te lijden gehad. Aan de andere kant zijn het nieuwe machines die net uitgeleverd zijn. Er zal denk ik nog niet zo heel veel mee gereden zijn. Maar toch...hopelijk komt het helemaal goed voor de (trotse) eigenaren van deze superbike.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

mphilipp schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:44:
[...]

En wat krijg je als ze 'm jatten? De dagwaarde is nl wel wat minder als men er doorgaans voor vraagt. Ik kan 'm inderdaad bij Univé ook verzekeren. Kost me €110 per jaar mee. Da's niet veel, maar zoals ik er tegenaan kijk vraag ik me af waarvoor ik dat betaal. Voor dat beetje piece of mind dat ik 'iets' terug krijg als ze 'm jatten? Als ik nou zou weten dat het de moeite waard was, zou ik het doen. Maar ik geloof nooit dat ik meer dan €1000 terug krijg.
En stel je krijgt die €1000 ervoor terug, dan is het vaak interessant om de schade zelf voor je rekening te nemen, dan voor een claim te gaan, met alle verhogingen van dien op je bestaande verzekeringen. Zeker als er meerdere voertuigen "gekoppeld" staan aan 1 schadevrijejaren berekening.

20*350ZO45°

• t_captain
Richard schreef op woensdag 25 april 2012 @ 07:00:
[...]

En stel je krijgt die €1000 ervoor terug, dan is het vaak interessant om de schade zelf voor je rekening te nemen, dan voor een claim te gaan, met alle verhogingen van dien op je bestaande verzekeringen. Zeker als er meerdere voertuigen "gekoppeld" staan aan 1 schadevrijejaren berekening.
Geeft een diefstalschade ook verlies van schadevrije jaren? Of zijn dat alleen aanrijdingen?

• Unipuma
t_captain schreef op woensdag 25 april 2012 @ 07:49:
[...]
Geeft een diefstalschade ook verlies van schadevrije jaren? Of zijn dat alleen aanrijdingen?
Ligt een beetje aan de verzekering, maar in principe alleen maar zelf veroorzaakte aanrijdingen. Als ze de schuld op een ander kunnen verhalen gaat het niet ten koste van je schadevrije jaren.
Maar je hebt altijd nog de kleine lettertjes...

• Tankiej
mphilipp schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:44:
[...]

En wat krijg je als ze 'm jatten? De dagwaarde is nl wel wat minder als men er doorgaans voor vraagt. Ik kan 'm inderdaad bij Univé ook verzekeren. Kost me €110 per jaar mee. Da's niet veel, maar zoals ik er tegenaan kijk vraag ik me af waarvoor ik dat betaal. Voor dat beetje piece of mind dat ik 'iets' terug krijg als ze 'm jatten? Als ik nou zou weten dat het de moeite waard was, zou ik het doen. Maar ik geloof nooit dat ik meer dan €1000 terug krijg. Da's nog altijd meer dan €0, maar goed...ik leef niet om overal zekerheid over te hebben. Ik zie het dan wel weer. Jammer dan.
Geen idee wat je krijgt als ze hem jatten, maar ik denk (ongeveer) hetzelfde als bij total loss. En dat kan ik wel vertellen :+

De GS500 die toen total loss was kreeg ik 750 euro voor + ik mocht de motor houden. In veel gevallen gaat de verzekeraar het 'wrak' aanbieden bij opkopers om te kijken wat de restwaarde is. Maar omdat dit zo'n laag bedrag was, kon dat niet uit voor de verzekeraar volgens de schade expert.
De motor heb ik nog weer verkocht als opknapper/voor onderdelen en uiteindelijk heb ik het bedrag terug gekregen wat ik er voor betaald heb.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Richard schreef op woensdag 25 april 2012 @ 07:00:
[...]
Volgens mij heb jij het nu over all-risks verzekering en dat gaat al helemaal niet bij dat bankstel (of echt te duur). Ik had het over WA+, dus alleen diefstal.

@Tankiej: jij hebt het ook over all-risks. Dat is weer iets anders en beslist duurder dan die €100/jaar. Aan all-risks begin ik al helemaal niet.

[ Voor 11% gewijzigd door mphilipp op 25-04-2012 08:47 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt ook van die schijfremsloten met alarm. (Abus Granit Detecto bijvoorbeeld, maar er zijn er meer). Dan heb je tenminste nog iets van een alarm. Nee, die zijn niet gecertificeerd en zo, maar daar is de prijs dan ook naar. Er zitten 2 AAA batterijtjes in, en die heb ik na een half jaar preventief vervangen. Maar in principe zouden ze het minimaal een jaar uit moeten houden.
Gelukkig heb ik ook al startonderbreking op mijn fiets zitten, wat voor de verzekering al genoeg is om geen volwaardig alarm te hoeven inbouwen.

Natuurlijk, ook zo'n schijfremslot met alarm is niet ideaal, en ook daar zullen er al genoeg trucjes zijn om het alarm snel uit te schakelen. Maar het is al handig voor als je weg zou willen rijden met het slot er nog op; dan merk je dat op tijd. Het enige risico is dat je dan van schrik je motor laat omvallen. 8)7

• Tankiej
mphilipp schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:46:
[...]

Volgens mij heb jij het nu over all-risks verzekering en dat gaat al helemaal niet bij dat bankstel (of echt te duur). Ik had het over WA+, dus alleen diefstal.

@Tankiej: jij hebt het ook over all-risks. Dat is weer iets anders en beslist duurder dan die €100/jaar. Aan all-risks begin ik al helemaal niet.
Nee, ik heb het niet over all risk. Ik heb het over WA+ (incl. diefstal verzekering). Dat is namelijk de verzekering die ik heb :)

Die total loss was veroorzaakt door een automobilist, dus ik kreeg gewoon uitgekeerd. Als ik het zelf had veroorzaakt kreeg ik het niet inderdaad, daar heb je all risk voor nodig.
DrivinUCrazy schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:49:
Je hebt ook van die schijfremsloten met alarm. (Abus Granit Detecto bijvoorbeeld, maar er zijn er meer). Dan heb je tenminste nog iets van een alarm. Nee, die zijn niet gecertificeerd en zo, maar daar is de prijs dan ook naar. Er zitten 2 AAA batterijtjes in, en die heb ik na een half jaar preventief vervangen. Maar in principe zouden ze het minimaal een jaar uit moeten houden.
Gelukkig heb ik ook al startonderbreking op mijn fiets zitten, wat voor de verzekering al genoeg is om geen volwaardig alarm te hoeven inbouwen.

Natuurlijk, ook zo'n schijfremslot met alarm is niet ideaal, en ook daar zullen er al genoeg trucjes zijn om het alarm snel uit te schakelen. Maar het is al handig voor als je weg zou willen rijden met het slot er nog op; dan merk je dat op tijd. Het enige risico is dat je dan van schrik je motor laat omvallen. 8)7
Pur, of zo'n spuitbus met perslucht (die IT bedrijven wel eens gebruiken) op de kop houden en dan op het slot spuiten. Bevriest ie onmiddellijk en is hij ook makkelijk kapot te slaan.

Ik hoor trouwens genoeg verhalen van mensen waar het alarm in zo'n slot zo gevoelig is dat ie al afgaat als er een auto langs rijd :')

[ Voor 59% gewijzigd door Tankiej op 25-04-2012 08:54 ]

• Marc Rademaker

Hoe effectief is startonderbreking? Ik heb ook een Hornet en dat HISS? systeem is volgens mij vrij goed, maar echt goede informatie kan ik er niet over vinden.

Meestal staat mn motor op slot met een schijfremslot, en 's nachts met een kettingslot aan de lantaarnpaal. Hij is WA+ verzekerd, volgens mij scheelde dat amper wat, maar omdat dit m'n eerste verzekering is, betaal ik alsnog iets van 25 euro p/m...

• _Apache_

_Apache_

For life.

HISS is fantastisch, altijd ingeschakeld (kan ook niet uitgeschakeld worden), en als je je sleutel omdraait geeft de accu al geen kik meer. :X

Note the sarcasm.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Tankiej schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:51:
[...]

Ik hoor trouwens genoeg verhalen van mensen waar het alarm in zo'n slot zo gevoelig is dat ie al afgaat als er een auto langs rijd :')
Precies, en dat is nu net het probleem. Een paar slechte verhalen op een motorforum, en mensen "horen genoeg verhalen" om een conclusie te trekken.

Neem XENA bijvoorbeeld. Als je je goed via de website laat informeren+ alle specsheets nalees qua maatgeving van dikte en hoogte van de schijfrem, dan kom je uit op een goede koop. Als je er 1 lukraak uit het winkelschap pakt, "omdat ie past" wil dat nog niet tot een succes leiden.

De mijne gaat nooit "zomaar" af. En tja dat verhaal met purren, als ze ,m mee willen nemen, dan nemen ze 'm toch wel mee, maar de "gelegenheidsdief" ben je al kwijt.

20*350ZO45°

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Startonderbreking schijnt niet effectief te zijn tegen diefstal. Ik weet al 2 motoren in de omgeving van mijn werk die werden gejat door het stuurslot te forceren, en het schijfremslot te openen/weg te flexen.
Vervolgens werd de motor met een scooter weggeduwd.

Hoewel getuigen het hebben gezien, was het binnen no-time gebeurd.

Ik kan me wel voorstellen dat HISS helpt om een motor minder aantrekkelijk te maken. Maar diefstalpreventie is het niet echt, aangezien een motor vrijwel nooit op eigen kracht wordt weggereden.

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-01 16:34
Mijn verzekering voor mijn Bandit uit 2005.

Volledig WA casco
3 jaar aaschafwaarde (occasion)
12k - 20k km per jaar
no claim
SVO
helm en kleding tot 1000,-

30,57 euro per maand

Standaard slot van de motor (stuurslot) en ART4 slot voldoet voor diefstal.

• newbreed
Ik betaal € 7,27 per maand voor beperkt Casco met een dagwaarde van € 5600
Rijd tot 5000 km per jaar.

WA = 3.95
Diefstal = 3.32

Lijkt me een prima deal.

• DECOY88
(overleden)

heb ook zon hok in de kast liggen. inschakelen maakt meer herrie dan het alarm |:(

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
newbreed schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:53:

WA = 3.95
Diefstal = 3.32

Lijkt me een prima deal.
Dat klinkt als redelijk goedkoop inderdaad. Welke verzekeringsmaatschappij is dat?

• _Apache_

_Apache_

For life.

newbreed schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:53:

WA = 3.95
Diefstal = 3.32

Lijkt me een prima deal.
Hoeveel schade vrije jaren heb je staan?

• newbreed
KNMV met 75% no-claim korting.
4 schade vrije jaren

Beperkt casco biedt naast WA en Diefstal ook schade ten gevolge van storm, hagel, brand en loslopende dieren.

[ Voor 255% gewijzigd door newbreed op 25-04-2012 10:14 ]

Verwijderd

_Apache_ schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:00:
HISS is fantastisch, altijd ingeschakeld (kan ook niet uitgeschakeld worden), en als je je sleutel omdraait geeft de accu al geen kik meer. :X

Note the sarcasm.
ja, start onderbrekers werken prima,
(hoewel kwa diefstal ze niets tegen gaan,
Het zorgt alleen voor een hoop werk voor de dieven waardoor de machine minder aantrekkelijk word voor diefstal.
Start onderbrekers zorgen ervoor dat je niet makkelijk en snel de motor kan starten met hotwiring, of nog makkelijker een schroeven draaier)

Nee natuurlijk kunnen ze niet uitgeschakeld worden, lijkt me ook logisch.

En het feit dat je accu altijd plat is betekend dat je eens moet gaan laden, is ie vol en verliest ie snel zijn lading zet je er maar een nieuwe in.
Rijd je weinig hang er een druppellader aan.

Maar geef aub niet de schuld aan onderdelen van de machine waar je niets van begrijpt.
Je zet jezelf daar namelijk een beetje mee voor schut

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2012 10:46 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Een dag na een rondje van >150km kan de accu de startmotor met moeite rond krijgen, laat staan op genoeg snelheid krijgen om te starten.
De accu is vervangen en na een half jaar exact hetzelfde gedrag. Hier kan ik niets anders uit concluderen dat wij a) een maandag ochtend model hebbebn, of b) de elektronica niet goed op elkaar is afgesteld (verbruik hiss vs vermogen vd accu)

Nu maar constant aan de druppel lader (wat het spontane er nogal uit haalt, omdat je de lader nog wel eens wil vergeten). Nee ik ben blij dat mijn motor (!=Honda) geen HISS/vergelijkbaar systeem heeft en direct start als ie (ook langere tijd) stilgestaan heeft.

Dat het niet uitgeschakeld kan worden vind ik op zich niet zo heel logisch. Als het uitgeschakeld zou kunnen worden zou dit mechaniek ook door het dievengilde gebruikt worden. Uitgeschakeld scheelt het je iig wat accu's, het diefstalrisico zou je dan met andere (fysieke/elekstronisch) sloten kunnen verlagen. Dit is dan een keuze van de eigenaar. Prima.

Het is daarnaast ook geen tourmonster en meer een bij-mooi-weer-dijkjes-rijder is en dus Honda had zich wel kunnen realiseren dat deze fiets wat langer stilstaat (met HISS ingeschakeld) wat de gevolgen van dien heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 25-04-2012 11:04 ]

• 4x2
  • Laatst online: 20-01 20:17

4x2

lộn xộn quá

Als je nou eens de laadspanning meet, denk dat die niet helemaal fris meer is.
Ken genoeg Honda's met HISS die dagen achter elkaar stil staan, die starten allemaal nog gewoon.

[ Voor 38% gewijzigd door 4x2 op 25-04-2012 11:07 ]

leeg

• DECOY88
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:45:
[...]

ja, start onderbrekers werken prima,
(hoewel kwa diefstal ze niets tegen gaan,
Het zorgt alleen voor een hoop werk voor de dieven waardoor de machine minder aantrekkelijk word voor diefstal.
Start onderbrekers zorgen ervoor dat je niet makkelijk en snel de motor kan starten met hotwiring, of nog makkelijker een schroeven draaier)

Nee natuurlijk kunnen ze niet uitgeschakeld worden, lijkt me ook logisch.

En het feit dat je accu altijd plat is betekend dat je eens moet gaan laden, is ie vol en verliest ie snel zijn lading zet je er maar een nieuwe in.
Rijd je weinig hang er een druppellader aan.

Maar geef aub niet de schuld aan onderdelen van de machine waar je niets van begrijpt.
Je zet jezelf daar namelijk een beetje mee voor schut
noem eens een <2000 motor waarbij hotwiren moeite kost :X

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:55

Youk

Volvo For Life

Mijn VFR heeft ook HISS, had een ritje van 25 km gedaan en dan heeft deze 4 weken stil gestaan (zonder lader dus). Afgelopen maandag opgestapt en gestart zonder probleem, was direct vertrokken. En op de VFR zit dan ook nog een digitaal klokje wat constant aan blijft en dus ook continu (een beetje) stroom vraagt.

Volvo Classic Club Belgium

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Precies, bij een elektrisch probleem zou ik niet zomaar de startonderbreker de schuld geven. Ik denk dan eerder aan de spanningsregelaar, accu en dynamo.

De accu is vervangen, en na een half jaar is het nieuwe van de accu er wel af. Dan komen de problemen terug? Voor mij gaat de conclusie dan al snel richting een slechte dynamo.

Verwijderd

DECOY88 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:07:
[...]

noem eens een <2000 motor waarbij hotwiren moeite kost :X
En daarom is het ook goed dat ze er op zitten.
Maar al ben je nog zo handig, afhankelijk van de motor natuurlijk, ben je wel langer als 3 minuten bezig.

Dat is ruimschoots langer als gewoon de motor optillen en in een bus gooien en op je gemakje op een gesloten locatie doen.
Daarom zijn die onderbrekers ook niet tegen de diefstal... maar meer een afschrikking.
sommige oude machines zijn ook gewoon te starten met een schroeven draaier...

om dan trouwens terug te komen op diefstal preventie.

Het veiligste is een grondanker in combinatie met een ketting met afgeschermde ketens.
of een schijfremslot waar geen tang op te zetten is, dan is vriezen het enige andere alternatief (behalve simpel weg optillen)

De sloten met alarmen zijn zeer makkelijk te omzeilen
Voor de eigenaars van dergelijke sloten,
ga naar de locale bouwmarkt, koop een bus pur.
Spuit dat slot onder (en datzal het alarm niet eens aflaten gaan) laat het uitdrogen en rammel maar eens met het slot, je zal het alarm horen, maar alleen als je in de buurt van de machine staat.
Niet waneer jij thuis op de bank zit achter een raam van dubbel glas.

Het beste en duurste is GPS tracking,
Niet omdat de politie er iets mee doet (daar heb je toch niets aan)
maar je vrienden club met honkbal knuppels maken toch een betere indruk wanneer je je motor gaat halen, als een agent...

• Tankiej
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:00:
[...]

En daarom is het ook goed dat ze er op zitten.
Maar al ben je nog zo handig, afhankelijk van de motor natuurlijk, ben je wel langer als 3 minuten bezig.

Dat is ruimschoots langer als gewoon de motor optillen en in een bus gooien en op je gemakje op een gesloten locatie doen.
Daarom zijn die onderbrekers ook niet tegen de diefstal... maar meer een afschrikking.
sommige oude machines zijn ook gewoon te starten met een schroeven draaier...

om dan trouwens terug te komen op diefstal preventie.

Het veiligste is een grondanker in combinatie met een ketting met afgeschermde ketens.
of een schijfremslot waar geen tang op te zetten is, dan is vriezen het enige andere alternatief (behalve simpel weg optillen)

De sloten met alarmen zijn zeer makkelijk te omzeilen
Voor de eigenaars van dergelijke sloten,
ga naar de locale bouwmarkt, koop een bus pur.
Spuit dat slot onder (en datzal het alarm niet eens aflaten gaan) laat het uitdrogen en rammel maar eens met het slot, je zal het alarm horen, maar alleen als je in de buurt van de machine staat.
Niet waneer jij thuis op de bank zit achter een raam van dubbel glas.

Het beste en duurste is GPS tracking,
Niet omdat de politie er iets mee doet (daar heb je toch niets aan)
maar je vrienden club met honkbal knuppels maken toch een betere indruk wanneer je je motor gaat halen, als een agent...
22 euro, GPS blocker: http://www.dealextreme.co...ar-charger-110v-220v-8758

En dat is zeker niet de goedkoopste..

Volgens mij een redelijk standaard item tegenwoordig, binnen het dievengilde. Voor de prijs hoeven ze het ook niet te laten :')

[ Voor 4% gewijzigd door Tankiej op 25-04-2012 13:13 ]

• DECOY88
(overleden)
Tankiej schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:07:
[...]

22 euro, GPS blocker: http://www.dealextreme.co...ar-charger-110v-220v-8758

En dat is zeker niet de goedkoopste..

Volgens mij een redelijk standaard item tegenwoordig, binnen het dievengilde. Voor de prijs hoeven ze het ook niet te laten :')
en dan nog een gsm jammer in de andere zak zodat gsm/dect ook niet meer werkt. en wie heeft er nog een telefoon met een snoertje O-) dus tegen die tijd zijn ze alweer pleite ;w

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:00:
Pak een grote tang, breek een stuk uit het aluminium hart van de schijfrem en je trekt dat slot er zo vanaf.
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/4bikersandbikes/article8244176.jpg
Afbeeldingslocatie: http://image.made-in-china.com/2f0j00vMeQgUBsgrkR/Motorcycle-Brake-Disc-Rotor-045-.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Widow op 25-04-2012 14:08 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 17:21

charrel

Cortisol4life..

Of maak gewoon de boutjes los, draait de schijf losjes om de as heen.....
Schijfremslot is echt kansloos.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hoeveel tips gaan we hier nog verzamelen voor de boeven? :/

Wat ik gedaan heb, gewoon zowel links als rechts een keer onderuit gaan zodat het mooie er wel vanaf is. Dan is het de moeite van het jatten ook niet waard.. |:(

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Uhuh, moet ik m'n valblokken er weer vanaf halen. Daar begin ik niet meer aan. :P

• newbreed
JanPedaal schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:55:
Hoeveel tips gaan we hier nog verzamelen voor de boeven? :/

Wat ik gedaan heb, gewoon zowel links als rechts een keer onderuit gaan zodat het mooie er wel vanaf is. Dan is het de moeite van het jatten ook niet waard.. |:(
Ik heb mijn motor in de fik gestoken. Je moet wel gek zijn om een brandende motor te willen stelen, de meeste boeven hebben namelijk geen blusapparaat mee.

• t_captain
newbreed schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:06:
[...]

Ik heb mijn motor in de fik gestoken. Je moet wel gek zijn om een brandende motor te willen stelen, de meeste boeven hebben namelijk geen blusapparaat mee.
:+
Pagina: 1 ... 345 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.