Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 341 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.190 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:11:
Tsjah; nee tegen technische controle? Geloof niet dat ik daar intrinsiek tegen ben...
Niet tegen een APK?

Men moet zich afvragen wat het doel van de maatregel is en wat de gevolgen er van zijn. Bij auto's (ouder dan 3 jaar) is het ingevoerd omdat automobilisten niet altijd even voorzichtig zijn met hun voertuig en dat er dus ongelukken gebeurden door technisch falen.

Hoeveel motorrijders rijden er rond met technisch onveilige motoren? In de auto heb je 4 wielen, een kooiconstructie, airbags etc etc, op de motor heb je niks van dat alle. Motorrijders letten dus over het algemeen erg goed op de staat van hun voertuig, ze zijn zelf absoluut als eerste aan de beurt wanneer er iets mis gaat.

Er gebeuren dan ook (nagenoeg) geen ongelukken met motoren door technisch falen. Omdat een motor-APK dus alleen een niet-bestaand probleem 'oplost' maar wel een heleboel overhead en kosten met zich meebrengt kan ik het alleen maar onder het kopje 'motorrijdertje pesten' scharen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

DinX schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:42:
Betwijfel ik. Ik ben meer voor de aanpak die de MAG hanteert.
ik ben er eigelijk niet zo mee bezig geweest om al die verenigingen ed te volgen. maar dit jaar rij ik toch wel eens mee ... kwestie voor de leutigheden dat je er te zien krijgt ... :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43

_Apache_

For life.

Paul schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:49:
[...]
Niet tegen een APK?

Men moet zich afvragen wat het doel van de maatregel is en wat de gevolgen er van zijn. Bij auto's (ouder dan 3 jaar) is het ingevoerd omdat automobilisten niet altijd even voorzichtig zijn met hun voertuig en dat er dus ongelukken gebeurden door technisch falen.

Hoeveel motorrijders rijden er rond met technisch onveilige motoren? In de auto heb je 4 wielen, een kooiconstructie, airbags etc etc, op de motor heb je niks van dat alle. Motorrijders letten dus over het algemeen erg goed op de staat van hun voertuig, ze zijn zelf absoluut als eerste aan de beurt wanneer er iets mis gaat.

Er gebeuren dan ook (nagenoeg) geen ongelukken met motoren door technisch falen. Omdat een motor-APK dus alleen een niet-bestaand probleem 'oplost' maar wel een heleboel overhead en kosten met zich meebrengt kan ik het alleen maar onder het kopje 'motorrijdertje pesten' scharen.
With ^^. Als er nou echt cijfers zijn waarbij een substantieel aantal van de verongelukte motorrijders het eea te danken heeft aan technisch falen dan heeft een APK zin, maar nergens krijg ik de cijfers door dat dit het geval is.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

vraagje, mischien dat iemand het hier zo snel weet te zeggen

wat is het verschil tussen de GSR750 uit 2011 en 2012?
kom niet zo snel een vergelijkingstest tussen de 2 tegen.

Maar een collega van me wil er 1 aanschaffen en er is nu een promotie op het oude model
http://moto.suzuki.es/Mot.../4/1/438/promociones.html

voor 2011 6990 of 8199 voor de 2012, als er geen verschillen in zitten, dan is de keuze eenvoudig.

dus wie heeft er 1 en helpt me even met het lijstje van verschillen

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Richard

Kuru Kuru Kururin

_Apache_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:53:
[...]
With ^^. Als er nou echt cijfers zijn waarbij een substantieel aantal van de verongelukte motorrijders het eea te danken heeft aan technisch falen dan heeft een APK zin, maar nergens krijg ik de cijfers door dat dit het geval is.
Cijfers zijn bekend: 0,2%
Een tweede actiepunt is het plan voor een motorfiets APK. "Wij zijn daar fel op tegen. Slechts 0,2% van de motorongevallen heeft een technische oorzaak. Een APK heeft dus geen enkel nut voor de verkeersveiligheid"
KNMV Directeur Patrice Assendelft

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Nu heb ik een (vrouwelijke) collega die beweerd dat ze de blauw/paarse "oliekleurige" vlekken op chrome uitlaten eruit kan krijgen. Ze had daar een "goedje" voor te koop gezien.

Mij lijkt het sterk omdat het gewoon de eigenschap is van het metaal / chroom, en dat dit niet terug te draaien is.

Wie heeft gelijk?

20*350ZO45°

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:55

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@ Aardschok:
Ik heb er geen, maar ik heb me wel in de GRS750 verdiept voordat ik een keuze heb gemaakt. Ik heb toen voor een Hornet gekozen omdat 1 de Honda dealer dichterbij was en 2 de Hornet wel standaard ABS heeft en de GSR niet.

Voor zover ik weet is er inderdaad technisch geen verschil. Er is ook geen presentatie geweest vziw van de 2012 versie. Hoogstens waar je op zou kunnen letten is of er ABS op zit; bij de GSR750 heeft het erg lang geduurd voordat er een versie met ABS leverbaar was.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Richard schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:21:
Nu heb ik een (vrouwelijke) collega die beweerd dat ze de blauw/paarse "oliekleurige" vlekken op chrome uitlaten eruit kan krijgen. Ze had daar een "goedje" voor te koop gezien.

Mij lijkt het sterk omdat het gewoon de eigenschap is van het metaal / chroom, en dat dit niet terug te draaien is.

Wie heeft gelijk?
Misschien heeft ze het over verf? :+
Maar lijkt mij ook stug dat je dit kan terug draaien.

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Terug draaien niet, maar het is gewoon oxidatie dus een oppervlakte verandering.
Overigens is het wel een hele harde laag en dus lastig te verwijderen.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 19:59

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Tylen schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 23:00:
Heb even mijn website onderhanden genomen ;) Gewoon omdat het kan :P Hier ook even spammen (altijd goed voor de statistieken ;)

www.tyl.nl
ziet er netjes uit maar 'My laatste tweets' :'(

Die YZF is netjes geworden. Is het zelf gespoten of heb je dat uitbesteedt? Ik ben zelf ook bezig, met de FZR600R. Na mijn glijpartij afgelopen zomer heb ik besloten hem helemaal weer netjes te maken. Dus een excentrische schuurmachine gekocht en gaaaan 8) . Nu is de tank helemaal kaal, alle stickers zijn er af (k*t klus :> ) en kan er bijna gespoten worden. Waarschijnlijk wordt ie mat zwart met glansaccenten :9~

• Tylen
  • Laatst online: 20:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

_Erikje_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:40:
[...]

Die YZF is netjes geworden. Is het zelf gespoten of heb je dat uitbesteedt? Ik ben zelf ook bezig, met de FZR600R. Na mijn glijpartij afgelopen zomer heb ik besloten hem helemaal weer netjes te maken. Dus een excentrische schuurmachine gekocht en gaaaan 8) . Nu is de tank helemaal kaal, alle stickers zijn er af (k*t klus :> ) en kan er bijna gespoten worden. Waarschijnlijk wordt ie mat zwart met glansaccenten :9~
Thanks. Hahaha ja die tweets ;) Das meer zakelijk ik moet even filteren op mijn twitter naam en een hashtag ;) Maar die heb ik nog niet getwitterd :P Ik zal ze ff disablen en als ik echt motor gerelateerd twitter erop filteren :P

Edit: Ik zie nu die typo pas :P Aangepast ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:11:
vraagje, mischien dat iemand het hier zo snel weet te zeggen

wat is het verschil tussen de GSR750 uit 2011 en 2012?
kom niet zo snel een vergelijkingstest tussen de 2 tegen.

Maar een collega van me wil er 1 aanschaffen en er is nu een promotie op het oude model
http://moto.suzuki.es/Mot.../4/1/438/promociones.html

voor 2011 6990 of 8199 voor de 2012, als er geen verschillen in zitten, dan is de keuze eenvoudig.

dus wie heeft er 1 en helpt me even met het lijstje van verschillen
Is er niet.. Hoogstens dat het 2012 model wel met abs leverbaar is en dat er een blauwe kleurstelling is bijgekomen...

No signature required.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]
Niet tegen een APK?

Rijden ook een hoop mensen rond op motoren die technisch echt niet in orde zijn. Motorrijders zijn hier ook niet echt heilig in.

Laatst nog iemand die vroeg waarom hij zo slecht remde, niet zo gek als je al een deel van het metaal van je remblokken aan het wegslijten bent...

No signature required.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:33

-tom-562

Oliesjeik

Is de nokkenaskettingspanner een zwak punt bij een K4 600 gixxer (bij Honda wel :P)? Ik heb het idee dat die van mij versleten is. Koud klinkt de motor wat rauw, maar warm is het nagenoeg weg. Op internet lees je dan al gauw dat het aan de nokkenaskettingspanner ligt. Motor heeft 28k gelopen

Vaak bu'j te bang!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Richard schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:18:
[...]

[...]

KNMV Directeur Patrice Assendelft
Een ander argument, is dat niet type goedgekeurde aanpassingen verboden zullen worden. Nu ben ik daar deels wel mee eens (mini led knippers bijv. zijn soms echt slecht te zien :X ). Maar een extra remlicht zou dan wel verboden worden, maar wat kan dat nou kwaad?

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

-tom-562 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:00:
Is de nokkenaskettingspanner een zwak punt bij een K4 600 gixxer (bij Honda wel :P)? Ik heb het idee dat die van mij versleten is. Koud klinkt de motor wat rauw, maar warm is het nagenoeg weg. Op internet lees je dan al gauw dat het aan de nokkenaskettingspanner ligt. Motor heeft 28k gelopen
Is niet zwak, worden bijna nooit vervangen..
_Apache_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:08:
[...]

Een ander argument, is dat niet type goedgekeurde aanpassingen verboden zullen worden. Nu ben ik daar deels wel mee eens (mini led knippers bijv. zijn soms echt slecht te zien :X ). Maar een extra remlicht zou dan wel verboden worden, maar wat kan dat nou kwaad?
LED knippers (gewoon die op steeltjes) vind ik vaak beter te zien dan die grote oranje bollen die helemaal niet fel branden. Als ze in het achterlicht zitten is het wel kut te zien..

No signature required.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

M3rcury schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:20:
[...]

[...]

LED knippers (gewoon die op steeltjes) vind ik vaak beter te zien dan die grote oranje bollen die helemaal niet fel branden. Als ze in het achterlicht zitten is het wel kut te zien..
Ok. Of is het gewoon gixxer eigen dat ze wat rauw klinken als ze koud zijn. Mijn enige motorreferentie is een oude GSX400X, maarja dat is een oude frikandel dus die klinkt altijd rauw :+

Vaak bu'j te bang!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

-tom-562 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:22:
[...]

Ok. Of is het gewoon gixxer eigen dat ze wat rauw klinken als ze koud zijn. Mijn enige motorreferentie is een oude GSX400X, maarja dat is een oude frikandel dus die klinkt altijd rauw :+
Mijn k7 doet dat ook inderdaad.. Als het warmer weer is heb je er minder last van..

No signature required.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05

DinX

Motormuis

Richard schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:21:

Wie heeft gelijk?
Check deze :)

http://advrider.com/forum...hp?p=18377225&postcount=2

En nadien weer goudkleurig :)

http://advrider.com/forum...hp?p=18377244&postcount=3

[ Voor 8% gewijzigd door DinX op 11-04-2012 11:40 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

M3rcury schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:20:
[...]

[...]

Ik meende nét te zeggen dat 'ie wel eens in die Kellermann LED's van me mag kijken .... Als je graag een paar las-ogen hebt gedurende een paar minuten dan moet je dat vooral doen _O-

Die dingen die geïntergreerd zitten in het achtericht zie je inderdaad slecht, zeker tijdens het remmen (ik ben ooit bijna achter op een maat gereden doordat ik dus gewoon niet zag dat 'ie z'n richting naar links aan had staan). Zelfde geldt ook voor die "Hotbodies" die vóór in de kuip geplaatst kunnen worden.

Maar.... Dat spul wat ik als laatste noemde heeft ook nóóit een geldig E-Keur voor de functie als richtingaanwijzer.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 11-04-2012 11:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Paul
  • Nu online
LED-knippers op steeltjes vind ik anders vaak ook niet te zien. Joepie, 0.5 x 2 cm aan knipperend oppervlak, met 15 graden stralinghoek en uiteraard wijst dat niet naar achteren...

Die oranje bollen zijn tenminste voldoende groot, en als je er het juiste lampje in doet / blijft doen dan vallen ze ook lekker goed op...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bergie
  • Laatst online: 08:54

Bergie

Lekker belangrijk...

wimmel_1 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:40:
[...]

Ik meende nét te zeggen dat 'ie wel eens in die Kellermann LED's van me mag kijken .... Als je graag een paar las-ogen hebt gedurende een paar minuten dan moet je dat vooral doen _O-
Pff, dat zijn wel prijzige lampjes zeg. Ik zoek ook nog altijd wat beters dan die led dingen die ik nu voor op de kuip heb zitten maar zoiets wordt een duur geintje.

Yamaha MT-09

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Richard schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:18:
[...]

Hoe komen ze daaraan en waar gaan die cijfers over? is die 0,2% telkens de banden?

And it goes BRAAAAAPP!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
M3rcury schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:58:
[...]

Rijden ook een hoop mensen rond op motoren die technisch echt niet in orde zijn. Motorrijders zijn hier ook niet echt heilig in.
Ik heb ooit de stelling bedacht ( :9 ) dat een jaarlijkse APK dusdanig veel extra motorritjes vergt, dat dat meer ongevallen oplevert dan de huidige ongevallen door technisch falen van motoren.
Neem 650.000 motoren, waarvan een groot deel hooguit enkele keren per jaar gebruikt wordt. Die moeten dan opeens 1 keer extra gebruikt worden, wat betekent meer ritten en dus meer ongevallen.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

4x2

lộn xộn quá

_Apache_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:08:
[...]

Met de auto APK is dat anders ook niet, als dr de juiste kleur licht op de juiste manier uit komt is het goed.

Ik ben voor de apk, dr rijden genoeg wrakken rond, dat dr geen ongelukken mee gebeuren is vaak meer geluk dan wijsheid.

leeg

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:33:
[...]

Ik ben voor de apk, dr rijden genoeg wrakken rond, dat dr geen ongelukken mee gebeuren is vaak meer geluk dan wijsheid.
Dat predik je wel vaker maar dat blijkt uit niks.

And it goes BRAAAAAPP!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

ROFLASTC schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:37:
[...]

En tot je de rekening ziet.
Zijn geheid bedrijfjes die slechte banden, remblokken, remleidingen constateren voor eigen gewin. Met auto's is dat ook altijd zo.

20*350ZO45°

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Richard schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:40:
[...]

En tot je de rekening ziet.
Zijn geheid bedrijfjes die slechte banden, remblokken, remleidingen constateren voor eigen gewin. Met auto's is dat ook altijd zo.
ruitenvloeistof bijgevuld. 2L terwijl je 's ochtends nog een bolletje erop had staan 8)7

• _Apache_

_Apache_

For life.

RemcoDelft schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:28:
[...]

Ik heb ooit de stelling bedacht ( :9 ) dat een jaarlijkse APK dusdanig veel extra motorritjes vergt, dat dat meer ongevallen oplevert dan de huidige ongevallen door technisch falen van motoren.
Neem 650.000 motoren, waarvan een groot deel hooguit enkele keren per jaar gebruikt wordt. Die moeten dan opeens 1 keer extra gebruikt worden, wat betekent meer ritten en dus meer ongevallen.
I lolled.
Daarnaast zal er ook een roetmeting plaats vinden (als we het helemaal vergelijken met auto), en de preventie van de uitstootmeting en extra ritjes heffen elkaar wel redelijk op imho.
I stand corrected. :)

@Tankiej , wat ik bedoel, is zijn de ritjes naar de garage (voor APK) die zelf ook voor uitstoot zorgen, ongeacht of het wel of niet binnen de norm valt. Je hebt extra uitstoot door een APK, terwjil milieu juist een van de speerpunten kan zijn. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 11-04-2012 13:43 ]

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:11
_Apache_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:19:
[...]

I lolled.
Daarnaast zal er ook een roetmeting plaats vinden (als we het helemaal vergelijken met auto), en de preventie van de uitstootmeting en extra ritjes heffen elkaar wel redelijk op imho.
Roetmeting is toch alleen voor auto's op diesel? :o

En eh, het zorgen dat een motor minder uitstoot zal niet voor minder ongevallen zorgen. Dat noemt RemcoDelft juist :+

[ Voor 13% gewijzigd door Tankiej op 11-04-2012 13:25 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]

Ik heb er ook geen bewijs voor, maar kan het wel beamen. Komen echt veel mensen met een wrak binnen waarvan ze denken dat hij goed is... Vervolgens wel weer gewoon wegrijden..

No signature required.

• DECOY88
(overleden)
M3rcury schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:25:
[...]

Ik heb er ook geen bewijs voor, maar kan het wel beamen. Komen echt veel mensen met een wrak binnen waarvan ze denken dat hij goed is... Vervolgens wel weer gewoon wegrijden..
motor zonder werkende voorrem enzo O-) hield 10x teveel ruimte maar veel remvermogen heb je dan niet _O-

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15

iMars

Full time prutser

Paul schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:50:
LED-knippers op steeltjes vind ik anders vaak ook niet te zien. Joepie, 0.5 x 2 cm aan knipperend oppervlak, met 15 graden stralinghoek en uiteraard wijst dat niet naar achteren...

Die oranje bollen zijn tenminste voldoende groot, en als je er het juiste lampje in doet / blijft doen dan vallen ze ook lekker goed op...
:Y Precies, daarom heb ik mijn "old school" knippers er nog op zitten:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/15728_1418298422893_1395618558_1160132_1875808_n.jpg

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

DECOY88 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:26:
[...]

motor zonder werkende voorrem enzo O-) hield 10x teveel ruimte maar veel remvermogen heb je dan niet _O-
Of wat denk je van.
in het zonnetje, parkeerplaats van de motorzaak praatje maken met klanten

Ik: "goh wat heb jij een mooi zwarte remvloeistof reservoir, waar heb je die gekocht?"
persoon x: "zwart reservoir? nee hoor, dat is gewoon zwarte vloeistof"
Ik: "heb jij uberhaupt nog wel stop kracht, dit is levensgevaarlijk!
persoon x: "OOoo daarom remt hij zo slecht"
Ik: Hoe lang rijd je al zo, ik laat je zo echt niet verder rijden.
persoon x: " oh, 6 maanden of zo" 8)7

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

[...]
Ik heb 7 jaar aan die hokken gewerkt (en nu nog van tijd tot tijd)
Eigen ervaring heet dat.

Zat wrakken voorbij zien komen met mensen die niks in de gaten hadden (en dat vind ik het ergste)
0,5 bar in de banden, balhoofdlagers die gewoon muurvast zaten, wiellagers die elders waren, niet werkende remmen en ga zo maar door.

Overigens: de ergste motoren waren meestal de zelfsleuteldingen (handige buurman, forum etc) en daar zat ook geregeld een MF sticker op.

[ Voor 12% gewijzigd door 4x2 op 11-04-2012 15:33 ]

leeg

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:31:
[...]

Ik heb 7 jaar aan die hokken gewerkt (en nu nog van tijd tot tijd)
Eigen ervaring heet dat.

Zat wrakken voorbij zien komen met mensen die niks in de gaten hadden (en dat vind ik het ergste)
0,5 bar in de banden, balhoofdlagers die gewoon muurvast zaten, wiellagers die elders waren, niet werkende remmen en ga zo maar door.

Overigens: de ergste motoren waren meestal de zelfsleuteldingen (handige buurman, forum etc) en daar zat ook geregeld een MF sticker op.
Wat heeft die sticker met de staat van een motor te maken?
Verder heb je gelijk :P

iRacing Profiel

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:31:
[...]

De "moet fröbelen" sticker?

Anyway. Als je je motor niet onderhoudt dan neem je bewust het risico dat je een technisch mankement oploopt. Wil je perse zelf fröbelen, dan moet je het risico ook willen nemen. En moedertje staat hoeft zich daar (ook al) niet mee te bemoeien. De zorg is geprivatiseerd dus het is een non-argument dat we de kosten moeten betalen als iemand zich invalide rijdt. Zo. :P

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

frankivo schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:50:
[...]

Wat heeft die sticker met de staat van een motor te maken?
Verder heb je gelijk :P
Motor-forummers hebben dr een handje van om zichzelf als sleutelgoden te zien, garages zijn onzin, zelf kunnen ze het veel beter etc.
Dus dan vind ik het des te grappiger als er aan zo'n ding van alles mankeert :P
theHoff schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:00:
[...]

De "moet fröbelen" sticker?

Anyway. Als je je motor niet onderhoudt dan neem je bewust het risico dat je een technisch mankement oploopt. Wil je perse zelf fröbelen, dan moet je het risico ook willen nemen. En moedertje staat hoeft zich daar (ook al) niet mee te bemoeien. De zorg is geprivatiseerd dus het is een non-argument dat we de kosten moeten betalen als iemand zich invalide rijdt. Zo. :P
Ik ben ook niet tegen het zelf sleutelen, verre van.
Maar het is wel fijn als dat 1x per jaar (of 2 jaar, ook prima) wordt gecontroleerd zodat je de echte rampenbakken dr tussenuit weet te halen.
En de apk van een auto kost ook maar 30-40 euro, zie niet in waarom het bij een motor meer zou moeten kosten (minder ws, want je bent er ook veel minder tijd aan kwijt)
Het hoeft van mij ook echt maar op basisdingen, speling op balhoofd/wiellagers/achterbrug, profiel/beschadigingen banden, dikte remschijven/remblokken, staat ketting/tandwielen/riem (indien van toepassing) en werkende verlichting om maar ff snel een paar dingen op te noemen.

[ Voor 58% gewijzigd door 4x2 op 11-04-2012 17:25 ]

leeg

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
NBij auto's (ouder dan 3 jaar) is het ingevoerd omdat automobilisten niet altijd even voorzichtig zijn met hun voertuig en dat er dus ongelukken gebeurden door technisch falen.

Hoeveel motorrijders rijden er rond met technisch onveilige motoren?
Dat vind ik nou echt zo'n gelul. En 'iedereen' praat het maar gewoon na. Het gros van de motorrijders zijn ook automobilisten; het is geen ander ras ofzo. Je zou zelfs zeggen dat het bij motoren erger zou kunnen zijn omdat velen niet zo vaak rijden. En hoeveel motorrijders doen de controle voor de rit? Hoeveel controleren hun remvloeistof, bandenspanning en staat? Ik denk dat het bar tegenvalt.

Blijft staan dat er idd helemaal niet zoveel ongelukken door matig onderhoud gebeuren. Tenminste...ik weet niet hoe ze de statistieken tellen. Wat wordt daar allemaal in meegenomen? Alleen kapotte remmen en/of verleten banden? Of ook slechte verlichting, onzichtbare knippers en te kleine spiegels? Ik heb geen idee.

Evengoed lijkt het me ook meer een geldklopperij verhaal. Hoewel ik ook denk dat een groot deel van de verontwaardiging voortkomt uit angst voor afkeuring van de blèrpijp en de zelf gemonteerde El Cheapo Xenon... :X

Ik weet niet wie de opmerking maakte, maar wat doet de MAG dan? Hebben die ook een protestmars oid?

Op zich lijkt het me wel wat - vooral in het kader van de Europese gedachte - om ons als Nederlanders aan te sluiten bij onze Franse en Belgische vrinden. Volgens mij krijg je dan wel een imposante optocht. Wat TV uitnodigen... 8)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:25:
[...]

Dat vind ik nou echt zo'n gelul. En 'iedereen' praat het maar gewoon na. Het gros van de motorrijders zijn ook automobilisten; het is geen ander ras ofzo. Je zou zelfs zeggen dat het bij motoren erger zou kunnen zijn omdat velen niet zo vaak rijden. En hoeveel motorrijders doen de controle voor de rit? Hoeveel controleren hun remvloeistof, bandenspanning en staat? Ik denk dat het bar tegenvalt.

Blijft staan dat er idd helemaal niet zoveel ongelukken door matig onderhoud gebeuren. Tenminste...ik weet niet hoe ze de statistieken tellen. Wat wordt daar allemaal in meegenomen? Alleen kapotte remmen en/of verleten banden? Of ook slechte verlichting, onzichtbare knippers en te kleine spiegels? Ik heb geen idee.

Evengoed lijkt het me ook meer een geldklopperij verhaal. Hoewel ik ook denk dat een groot deel van de verontwaardiging voortkomt uit angst voor afkeuring van de blèrpijp en de zelf gemonteerde El Cheapo Xenon... :X

Ik weet niet wie de opmerking maakte, maar wat doet de MAG dan? Hebben die ook een protestmars oid?

Op zich lijkt het me wel wat - vooral in het kader van de Europese gedachte - om ons als Nederlanders aan te sluiten bij onze Franse en Belgische vrinden. Volgens mij krijg je dan wel een imposante optocht. Wat TV uitnodigen... 8)
MAG doet het op papier. briefje schrijven namens *0 000 leden

als ik in staat was om te rijden zou ik hem ook meerijden :Y gewoon omdat het kan _O-

[ Voor 3% gewijzigd door DECOY88 op 11-04-2012 17:35 ]

• Yamy_Daffy
  • Nu online
_Erikje_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:40:
[...]

Zelf kaal gemaakt, geschuurd en gespoten.
Blanke lak laag laten doen door een spuiter. Alleen de tank stickers zitten onder de blanke lak laag omdat ik dat zelf mooier vind zeker met een tank.

Ik heb liever een tank die ik sticker vrij moet maken onder de blanke laklaag dan het achterdeel met die irritante lijmlaag!

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Motor onderhoud moet je ook wel kunnen. Tuurlijk ketting smeren en bandenspanning prima zelf te doen.. Ook ander klein onderhoud prima zelf te doen. Zelf heb ik een technische opleiding richting motoren techniek. Ik kan redelijk zelf een Motor auto/motor prima zelf controleren. en diverse onderdelen zoals filters slangetjes e.d. Remblokken, remvloeistof vervangen.

Maar!! Ik zou dan toch zeker 1x in het jaar langs een specialist gaan om dat ding volledig te controleren. Iemand die dagelijks onderhoud aan die dingen pleegt of iemand die dat zo nu en dan doet is een levensgroot verschil.

Zelf ben ik van mening dat APK geld klopperij vind voor de motor. Al vind ik daarnaast ook wel weer dat elke jaar de motor minimaal gecontroleerd moet worden. Remblokjes goed? Remvloeistof nog goed? enz.. Maar ja dat is APK controle natuurlijk ;-)
Ik denk ook dat we mensen tegen elkaar moeten beschermen, of het nu om technisch mankementen is of tegen slecht onderhoud..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:34:
[...]
MAG doet het op papier. briefje schrijven namens *0 000 leden
Tsjaa...papier kan makkelijk de schredder in. Dank voor uw brief dd..bladifuckingbla. End of story. Zero exposure, zero effect. Zonde van de boom zou ik zeggen als het papier nog van bomen werd gemaakt.
Stel dat je 50.000 motorrijders (of meer, ik roep maar wat) uit verschillende EU landen bij elkaar krijgt in Brussel, maakt dat meer indruk. Heel veel mensen zien het, de media komen erop af en dus voelen (opportunistische) politici zich genoodzaakt er iets over te roepen, want stemmenwinst.

Ergo: zo'n tocht heeft veel meer kans van slagen als protest. Hoewel ik weinig vertrouwen heb in politici denk ik dat het op zijn minst goed is om je stem te laten horen.

Ik zal er voor de gein eens een mail aan de KNMV en de MAG (en die Belgisch/Franse organisaties) aan wagen of het niet nóg meer effect zou hebben als 'wij' ook meedoen. Misschien ook nog de Duitsers erbij. Dat ligt allemaal wel lekker dicht bij elkaar.

Maar ja...'we' zijn ook ooit met heel veel de straat op gegaan tegen de kruiskroketten en die zijn er ook gewoon gekomen. Als de politiek eenmaal een idee heeft, laten ze dat maar moeilijk los. Ach...zie het als een leuk ritje.

[edit]
Ik heb een topic aangemaakt op MF dus daar kan verder gediscussiëerd worden over die protestrit.

[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 11-04-2012 20:23 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:28:
[...]

Tsjaa...papier kan makkelijk de schredder in. Dank voor uw brief dd..bladifuckingbla. End of story. Zero exposure, zero effect. Zonde van de boom zou ik zeggen als het papier nog van bomen werd gemaakt.
Stel dat je 50.000 motorrijders (of meer, ik roep maar wat) uit verschillende EU landen bij elkaar krijgt in Brussel, maakt dat meer indruk. Heel veel mensen zien het, de media komen erop af en dus voelen (opportunistische) politici zich genoodzaakt er iets over te roepen, want stemmenwinst.

Ergo: zo'n tocht heeft veel meer kans van slagen als protest. Hoewel ik weinig vertrouwen heb in politici denk ik dat het op zijn minst goed is om je stem te laten horen.

Ik zal er voor de gein eens een mail aan de KNMV en de MAG (en die Belgisch/Franse organisaties) aan wagen of het niet nóg meer effect zou hebben als 'wij' ook meedoen. Misschien ook nog de Duitsers erbij. Dat ligt allemaal wel lekker dicht bij elkaar.

Maar ja...'we' zijn ook ooit met heel veel de straat op gegaan tegen de kruiskroketten en die zijn er ook gewoon gekomen. Als de politiek eenmaal een idee heeft, laten ze dat maar moeilijk los. Ach...zie het als een leuk ritje.
ben ook niet zo van het papier. en een mooie rit met een goed doel is perfect _/-\o_

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Vandaag wat rond gekeken voor een motor. Alvast een textiele pak gekocht van Rev'it, nu wachten op volgende week dinsdag en dan ga ik een proefrit maken op twee motoren.

[ Voor 3% gewijzigd door T-Rhidon op 11-04-2012 20:17 ]

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M3rcury schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:25:

Wanneer is het een wrak. De auto APK laat autos doorgaan waar de roestgaten in zitten hea. Als het ding maar remt, geen benzine morst en riemen heeft.
4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:21:

Ik ben ook niet tegen het zelf sleutelen, verre van.
Maar het is wel fijn als dat 1x per jaar (of 2 jaar, ook prima) wordt gecontroleerd zodat je de echte rampenbakken dr tussenuit weet te halen.
Kennelijk ligt jouw "ervaring" op een ander spoor dan wat onderzoeken laten zien want daar staat niet tussen. Een paar jaar geleden hebben een aantal TV programma's het nog geprobeerd maar ook die konden niks vinden.

Verder zijn de dingen die je noemt of niet erg of niet mogelijk en niet onveilig.

[ Voor 41% gewijzigd door ROFLASTC op 11-04-2012 20:34 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:25:
[...]
Wanneer is het een wrak. De auto APK laat autos doorgaan waar de roestgaten in zitten hea. Als het ding maar remt, geen benzine morst en riemen heeft.
Er zijn vele nivo's van slecht onderhoud. Geen olie verversen is er zo een. Bij de APK mogen er idd roestgaten in zitten als ze niet op belangrijke plekken zitten. Dus bij je voeten is niet zo handig, maar ik je kofferbak moet je lekker zelf weten. Als het maar niet tot electrische problemen kan leiden.

Een wrak kan ook een motor zijn die geen 1000km meer in zich heeft, maar nog wel veilig door het verkeer heen komt. Op een Engelse site over de APK (die ze daar al jaren hebben) staat dat de meeste afkeuringen over slecht verlichting gaan. Ik kan me daar iets bij voorstellen. Ik denk dat daarna banden en remmen aan de beurt zijn.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Hoeveel motorrijders rijden er rond met technisch onveilige motoren?
0,2% in het ergste geval. let op: in het ergste geval en dan neem ik het statistiekje voor waar en correct aan.

0,2% van 250.000 motor die rondrijden is 500 stuks
4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:21:

Het hoeft van mij ook echt maar op basisdingen, speling op balhoofd/wiellagers/achterbrug, profiel/beschadigingen banden, dikte remschijven/remblokken, staat ketting/tandwielen/riem (indien van toepassing) en werkende verlichting om maar ff snel een paar dingen op te noemen.
Omdat het een hobby ding is en iedereen er zelfstandig mee bezig is weet iedereen van dit soort dingen. Ik durf wel te beweren dat iedereen zn motor voor een beurt binnen brengt in het jaar en dat is dan dus al jouw APK momentje. Waarbij nog wel meer gefixed wordt btw.

Niemand rijdt zonder pak, kijk maar de megameetings. Iedereen weet van de risico's en menigeen heeft een VRO onder de riem. Voorzover ik kan overzien is de NL motorrijder het best opgeleid en beveiligt van alle mensen met een rijbewijs. Doordat er zo'n veiligheidshysterie bestaat draagt iedereen een pak en gedraagt iedereen zich goed.

Waar mensen in slipper en shorts rijden: Ik heb al in het verleden gezegd dat ook gehandicapten een bestaanrecht hebben en dat,dat niet betekent dat ik dan maar een hogere rekening moet hebben.
Dat mensen het superduper erg vinden dat iemand in zn slippers rijdt zegt meer over hen dan de noodzaak voor een APK of kledingvoorschrift.

Het is ook als met die Hesjes en de ICE telefoonnummers. Als je eenmaal die angst toelaat is het hek v/d dam.

[ Voor 67% gewijzigd door ROFLASTC op 11-04-2012 20:49 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:40:
[...]
0,2% in het ergste geval. let op: in het ergste geval en dan neem ik het statistiekje voor waar en correct aan.
Weet jij hoe die statistieken tot stand zijn gekomen dan? Je bent er nogal van overtuigd. Wat wordt meegerekend? Hoe tellen ze dit en vooral: wie tellen dit?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:47:
[...]

Weet jij hoe die statistieken tot stand zijn gekomen dan? Je bent er nogal van overtuigd. Wat wordt meegerekend? Hoe tellen ze dit en vooral: wie tellen dit?
Nee geen flauw idee hoe het tot stand kwam. lijkt mij ook lastig te bepalen nml. als een motor in de berm ligt en de recherche constateert vast gesmolten remblokken dan betekent dat niet zonder meer dat het door foute remmen kwam dat de persoon verongelukte. Je kan ook door een rij/stuurfout het voor jezelf verpesten en al remmend jezelf de berm in parkeren.

De 0,2% had ik uit dit topic btw en ik neem het "for arguments sake" aan om te zeggen dat 500 stuks motoren die "technische manco's" hebben niet heel veel is.

By the way: een mens mag zichzelf van kant maken. Motoren ondergaan vooral eenzijdige ongelukken als ik dat zo zie en sja... zuur maar geen reden om wetten te wijzigen.

[ Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 11-04-2012 21:09 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

ROFLASTC schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:25:
[...]
Verder zijn de dingen die je noemt of niet erg of niet mogelijk en niet onveilig.
Gast, als je dat soort dingen gaat beweren dan heeft het ook geen enkele zin voor mij om een discussie te voeren want dan kun je alles wel van tafel vegen.

"oww, uw remmen werken niet, tsjah, dat is niet zo erg hoor, kan u prima mee rijden"
"vastzittend balhoofd ? Dat is onmogelijk hoor meneer, u zult wel een beetje slap in de armpjes zijn"

Serieus... |:(

leeg

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:54:
[...]

Gast, als je dat soort dingen gaat beweren dan heeft het ook geen enkele zin voor mij om een discussie te voeren want dan kun je alles wel van tafel vegen.

"oww, uw remmen werken niet, tsjah, dat is niet zo erg hoor, kan u prima mee rijden"
"vastzittend balhoofd ? Dat is onmogelijk hoor meneer, u zult wel een beetje slap in de armpjes zijn"

Serieus... |:(
Niemand komt aan met een motor waarvan de remmen niet werken en rijdt vervolgens weg met nog steeds kapotte remmen. Niemand gaat rijden met een motor die niet stuurt. Niemand die rijdt met een motor waarvan de wielen links en rechtsom slingeren door brakker lagers. Daarom neem ik jou niet serieus. Je verhaal bestaat niet.

Dat iemand een keer een vastgerotte motor aanbiedt, soit. Er zijn wel motoren die de winter buiten staan of 30 jaar niks hebben gedaan maar ook die worden gedegen opgeknapt. Maar dan rijdt er naderhand geen motorfiets meer op de weg met remmen die het niet doen.

Echt hoe komt het dat je denkt dat iemand zo'n verhaal gelooft?

Motorrijders rijden hun remmen op en gaan daarna ze laten vervangen. Dat betekent dat ze zo verantwoordelijk zijn om hun meuk te onderhouden. Dat betekent niet dat er mensen zonder remmen rondrijden of dat die ene motor die je ziet een representatieve steekproef is die bewijst dat vele mensen zonder remmen rondrijden.

[ Voor 28% gewijzigd door ROFLASTC op 11-04-2012 21:36 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Geloof je me niet, ook goed.

Dat ik 2 weken geleden een balhoofdlager heb vervangen van een XTZ wat begin vorig seizoen ook al volledig naar de klote was zal dan wel een droom geweest zijn.
Dat ik diezelfde dag een motor mee heb gegeven waarvan de ketting een jaar geleden ook al ruimschoots zn veilige levensduur had overschreden zal ook wel een hersenspinsel zijn.
Dat ik iemand meerdere keren langs heb zien komen met 2L olie te weinig in zn blok zal ook wel niet waar zijn.
Iemand met een blackbird die dr trots op was dat ie zn band tot de waarschuwingskoordlagen had gereden (gereden ja, niet geburnd) en later nog een keer zoiets heeft geflikt met remblokken heb ik ook uit mn duim gezogen.

En zo kan ik nog best wel even doorgaan over mijn gefantaseerde ervaringen.

leeg

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:43:
Geloof je me niet, ook goed.

Dat ik 2 weken geleden een balhoofdlager heb vervangen van een XTZ wat begin vorig seizoen ook al volledig naar de klote was zal dan wel een droom geweest zijn.
Dat ik diezelfde dag een motor mee heb gegeven waarvan de ketting een jaar geleden ook al ruimschoots zn veilige levensduur had overschreden zal ook wel een hersenspinsel zijn.
Dat ik iemand meerdere keren langs heb zien komen met 2L olie te weinig in zn blok zal ook wel niet waar zijn.
Iemand met een blackbird die dr trots op was dat ie zn band tot de waarschuwingskoordlagen had gereden (gereden ja, niet geburnd) en later nog een keer zoiets heeft geflikt met remblokken heb ik ook uit mn duim gezogen.

En zo kan ik nog best wel even doorgaan over mijn gefantaseerde ervaringen.
Hee kijk nou... mensen rijden hun spullen op en laten ze daarna vervangen... jeej :D Niks aan de hand.

Schreef je btw ook de nummers van die onderdelen op zodat je die keer daarop wist of er dezelfde ketting opzat?

Je zegt zelf dus dat er mensen zijn die hun meuk opfikken en niet 50.000 kilometer met een DID ketting doen.

BOEIEND!

Ze komen naar jouw de meuk laten vervangen dat betekent dat er geen wrakken op de weg rijden maar dat motoren onderhouden worden, zoals het hoort. Iemand die kersverse banden tot de indicators burned doet niks verkeerd. Pas als hij de boel tot op het canvas opfikt is er wat aan de hand.

:w Fijne avond

And it goes BRAAAAAPP!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Wil je het niet snappen of praat (typ) ik geheimtaal ?

Maar laat maar zitten, je hebt gelijk, dr rijden geen wrakken meer rond omdat ze ondertussen allemaal onderhoud hebben gehad.

leeg

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:53:
[...]
Nee geen flauw idee hoe het tot stand kwam. lijkt mij ook lastig te bepalen nml. als een motor in de berm ligt
Precies. En zolang ik niet weet hoe die statistieken tot stand zijn gekomen kan ik er niets mee. Ik ben geen statisticus, maar ik weet er genoeg van om te weten dat de vraagstelling en het uitgangspunt van groot belang zijn. En ook hoe je je data gaat verzamelen. Ik kan het wel blijven herhalen, maar als ze alleen direct aanwijsbare zaken meenemen in zo'n onderzoek stelt het getalletje niets voor. Ik kan me niet voorstellen dat ze elke motor die bv frontaal op een auto botst gaan onderzoeken of zijn remmen wel goed werkten. Misschien moest ie eerst wat druk opbouwen om vol te kunnen remmen en denken ze gewoon dat ie wat laat reageerde. Ze kunnen dat niet meer zien als de motor poeier is. En zo zijn er meer dingen aan te duiden.

Ik wil niet beweren dat slecht onderhoud een grote killer is, maar ik stel vraagtekens bij de statistiek, want als er één ding door politici en andere machthebbers misbruikt wordt om ons te manipuleren, is het wel statistiek. Je kunt er van alles mee aantonen. Met wat moeite zelfs dat de aarde vierkant is.

Geheel onwetenschappelijk bepaald denk ik dat de grootste oorzaken van ongevallen onder motorrijders zijn:
*automobilisten die geen rekening houden met motorrijders
*onzichtbare motorrijders
*motorrijders die geen goede voertuigbeheersing hebben (ie: jezelf onderuit remmen dus)
*gieters

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:03:
Wil je het niet snappen of praat (typ) ik geheimtaal ?

Maar laat maar zitten, je hebt gelijk, dr rijden geen wrakken meer rond omdat ze ondertussen allemaal onderhoud hebben gehad.
Ik snap het prima. je gedraagt je als een dramaqueen. Het kan best dat iemand met een leeg blok aankomt maar dat betekent niet dat hij/zij dat expres doet of nooit onderhoudt pleegt. Integendeel. Ze komen bij jou voor een beurt ergo: onderhoud.

Kettingen gaan geen jaar mee als ze al over de limit waren dus daar zal vaker dan jij denkt een ketting omgelegd worden. Dat een XTZ na 1 seizoen al kapot is komt omdat die baggerstampers het leuk vinden hun motor kapot te maken. Maar ze komen dus voor onderhoud.

And it goes BRAAAAAPP!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Ik heb de hele tijd het idee dat 4x2 het over mij heeft :X

Ik ben het overigens volledig eens met wat Roflastic allemaal zegt.

[ Voor 37% gewijzigd door komkommer op 11-04-2012 22:20 ]

Makerij Hofman

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:10:
[...]

Geheel onwetenschappelijk bepaald denk ik dat de grootste oorzaken van ongevallen onder motorrijders zijn:
*automobilisten die geen rekening houden met motorrijders
*Motorrijders die veel te hard / roekeloos rijden
*onzichtbare motorrijders
*motorrijders die geen goede voertuigbeheersing hebben (ie: jezelf onderuit remmen dus)
*gieters
There, I fixed it

• Yamy_Daffy
  • Nu online
Apk wil alleen zeggen een veiligheids keuring.
Staat van de schokbrekers, banden, roest, verlichting, remvermogen gelijk links en rechts,

Allemaal dingen die redelijk belangrijk zijn voor je veiligheid, maar absoluut geen onderhoud.

Ook allemaal dingen die bij een motor redelijk open liggen en meteen zichtbaar.

Een versleten balhoofdlager nee, olie onder peil nee, Ketting versleten nee, enz.
Maar lijkt me sterk dat de keuring zover door getrokken word.
Dus enige wat ze ermee bereiken is dat het aantal onderdelen wat niet origineel is zoals uitlaatdempers en verlichting en tierelantijntjes wat er later opgeknoopt is niet meer door de keuring heen komt.

Word het veiliger??? dat is een discussie waar je nooit uit zal gaan komen ben ik bang.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

ROFLASTC schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:16:
[...]
Ik snap het prima. je gedraagt je als een dramaqueen. Het kan best dat iemand met een leeg blok aankomt maar dat betekent niet dat hij/zij dat expres doet of nooit onderhoudt pleegt. Integendeel. Ze komen bij jou voor een beurt ergo: onderhoud.
En wat je dus volgens mij niet snapt is dat ze in veel gevallen ook met mankementen (en flinke ook af en toe) weer weg gaan omdat ze geen geld hebben, het niet nodig vinden of weet ik wat voor rotsmoesje dr weer verzonnen is en dr vervolgens gewoon mee door blijven rijden (zoals die xtz met zn gare balhoofd bv en dat was GEEN zandmotor)
En als monteur zijnde kun je niks anders doen dan het op de bon zetten en mensen waarschuwen.

En daarom zie ik een apk graag komen, want het is gewoon nodig (kun je wel met die statistieken aankomen, mijn ervaringen zeggen iets anders en ik denk dat ik dichter op het vuur zit)

Daarnaast beweer je ook gewoon dat ik uit mn nek lul zonder dat je me uberhaupt kent en dat waardeer ik niet echt (en dan zeg ik het nog voorzichtig)
Maar goed, ik ben dr verder klaar mee, als je niet wil geloven dat er zat ramgare motoren rondrijden, zelf weten, ik weet wel beter.
Dit is overigens ook de reden dat geen al te hoge pet op heb van motorrijders, stronteigenwijze arrogante kwallen zitten dr onevenredig veel tussen.

leeg

• Yamy_Daffy
  • Nu online
4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:51:
[...]

Dit is overigens ook de reden dat geen al te hoge pet op heb van motorrijders, stronteigenwijze arrogante kwallen zitten dr onevenredig veel tussen.
Je zou bijna gaan denken dat het net mensen zijn.....

:)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

4x2 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:51:
[...]

En wat je dus volgens mij niet snapt is dat ze in veel gevallen ook met mankementen (en flinke ook af en toe) weer weg gaan omdat ze geen geld hebben, het niet nodig vinden of weet ik wat voor rotsmoesje dr weer verzonnen is en dr vervolgens gewoon mee door blijven rijden (zoals die xtz met zn gare balhoofd bv en dat was GEEN zandmotor)
En als monteur zijnde kun je niks anders doen dan het op de bon zetten en mensen waarschuwen.

En daarom zie ik een apk graag komen, want het is gewoon nodig (kun je wel met die statistieken aankomen, mijn ervaringen zeggen iets anders en ik denk dat ik dichter op het vuur zit)

Daarnaast beweer je ook gewoon dat ik uit mn nek lul zonder dat je me uberhaupt kent en dat waardeer ik niet echt (en dan zeg ik het nog voorzichtig)
Maar goed, ik ben dr verder klaar mee, als je niet wil geloven dat er zat ramgare motoren rondrijden, zelf weten, ik weet wel beter.
De reden dat we op statistieken leunen is dat die controleerbaar zijn.

Dat jij er niet tegen kan dat ik -exact- zeg wat ik van je verhaal denk, och. Je weet nu precies wat je aan mij hebt: Jouw gevoel is niet genoeg. De manco's waar ze mee weg rijden kunnen ze kennelijk mee weg rijden dat is al de helft van een APK. verder heeft vooral de motorrijder last van z'n motor en dan moet hij/zij het dus vooral zelf weten.

Overigens is het wel een ernstige kwestie als de overheid het mis heeft en jij het beter weet. Ik stel voor dat je een gaat bijhouden wat je tegenkomt en wat men er wel/niet aan doet. Als de praktijk in 1 garage dramatisch anders blijkt dan het landelijk gemiddelde dan kan je met jouw verhaal wel bij instanties aankomen.

Het zou echter bijzonder jammer zijn als jij perse een APK wilt omdat jij wilt dat mensen datgene fixen wat -jij- perse wilt dat ze fixen. Aan de hand van jouw voorbeelden denk ik niet dat er veiligheid in het gedrag is.

And it goes BRAAAAAPP!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
ROFLASTC schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:02:
[...]

Dat jij er niet tegen kan dat ik -exact- zeg wat ik van je verhaal denk, och. Je weet nu precies wat je aan mij hebt: Jouw gevoel is niet genoeg. De manco's waar ze mee weg rijden kunnen ze kennelijk mee weg rijden dat is al de helft van een APK. verder heeft vooral de motorrijder last van z'n motor en dan moet hij/zij het dus vooral zelf weten.

Overigens is het wel een ernstige kwestie als de overheid het mis heeft en jij het beter weet. Ik stel voor dat je een gaat bijhouden wat je tegenkomt en wat men er wel/niet aan doet. Als de praktijk in 1 garage dramatisch anders blijkt dan het landelijk gemiddelde dan kan je met jouw verhaal wel bij instanties aankomen.

Het zou echter bijzonder jammer zijn als jij perse een APK wilt omdat jij wilt dat mensen datgene fixen wat -jij- perse wilt dat ze fixen. Aan de hand van jouw voorbeelden denk ik niet dat er veiligheid in het gedrag is.
Nou ja ik moet 4x2 toch op bepaalde punten gelijk geven.

Jij geeft aan dat mensen wel nadenken en weten waarmee ze bezig zijn? En dat over het algemeen motorrijders een VRO hebben??
VRO is niet verplicht en maar een klein deel van de rijders zullen aangesloten zijn bij de KNMV. Daarnaast zal je schrikken hoeveel mensen wel niet geen kennis hebben van techniek. Ga eens bij jou in de buurt naar en willekeurige kantoor. En vraag aan 10 mensen hoe een sifon moet worden aangesloten. Is een simple klusje en voor elke leek makkelijk te doen. Maar ik weet zeker dat de meeste mensen dit niet kunnen.

Zelfde geld voor alle andere technieken. Veel mensen hebben zo iets o ja daar heb je specialisten voor. Sterker nog. ze gaan naar de specialist vragen wat kost het om remvloeistof te vervangen. Ze horen dat het zeg 130 Euro kost.. Ah, ja kan nog remmen, rij nog wel ff door.
zolang je geen specialist bent, kan je ver komen voor het onder houden van je motor. Echter, ze zullen veel dingen niet zien of herkennen waardoor de veiligheid van die persoon in gevaar kan komen.

Dat mensen motor als hobby zien eens. Maar dat iedere hobbyist dan maar weet wat goed is is zeer fout. Dat ze er in verdiepen ook eens. Maar dat ze dan alles kunnen oplossen en zien is fout..

Zou een mooie statistiek kunnen opzetten door bij motor garages foutieve en verkeerd gemonteerde onderdelen te laten noteren. en te laat onderhoud. enz. Dan kunnen we pas echt gaan discuseren over hoe goed en zuinig is op zijn motor!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Roekeloos misschien. Snelheid schijnt bij de dodelijke ongevallen niet erg vaak een rol te spelen. Meestal gaan die helden alleen heel erg hard rechtuit, en dan kun je weinig verkeerd doen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:02:
[...]
Da's niet waar. Jij weet ook niet waar die ongevalcijfers vandaan komen, hoe ze tellen, wie het telt en wat er geteld wordt. Waardeloze cijfers dus.

Ik heb de afgelopen jaren al zoveel staaltjes van statistiekmanipulatie gehoord dat ik er geen nihil komma nul vertrouwen in heb. Je kunt door selectief te tellen, vreemde criteria op te stellen of het uitgangspunt 'anders' te bepalen een mooi statistiekje produceren die van alles 'bewijst', behalve dat wat er werkelijk aan de hand is.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

63% van de statistieken zijn leugens ;)
Ohjah, een APK voor motoren ben ik an sich niet tegen. Maar dan wel net zoals auto's, dus alleen controleren op de technische toestand (remmen, verlichting, banden etc.). Geen dingetjes als typegoedkeur gezeik enzo over uitlaten, daar heb je met de auto ook geen last van.

Vaak bu'j te bang!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-01 16:11
Sinds gisteren heeft volgens mij mijn accu het begeven.

Ik rij nu sinds 1,5 jaar op mijn Suzuki GSR 600. Bij aankoop is er een nieuwe accu ingezet. Ik rij (behalve bij vorst) het hele jaar door elke dag zo'n 12km heen en 12km terug. In die tijd nooit problemen gehad met starten, maar gisteren was het raak. Wanneer ik mijn contact aanzet gaan netjes alle lampjes branden, maar is er te weinig power om de motor te starten.

Gisteren dus de motor aangeduwd en naar mijn werk gereden. Daar motor uitgezet en meteen weer gestart. Dat ging dus goed. Eind van mijn werkdag probeerde ik de motor weer te starten, maar dat lukte weer niet, dus weer aanduwen.

Vanmorgen zelfde verhaal: aanduwen. Echter, vlak bij mijn werk (ik reed met 25km/h de bocht door) viel mijn motor zomaar uit. Starten lukte niet, zelfs na zo'n 11km gereden te hebben en met een warme motor. Dus toen maar weer aanduwen. Ook viel het mij op dat tijdens de rit mijn knipperlicht af en toe sneller ging knippen.

Dus nu mijn vraag: Is mijn accu echt defect en aan vervanging toe, of kunnen er andere oorzaken zijn?

Het typenummer van mijn accu is: YTX9-BS. Nu zag ik dat deze op internet staan voor ongeveer €30 tot €35.

Kan ik deze via internet bestellen en dan zelf eenvoudig vervangen door de oude eruit te trekken en nieuwe erin te zetten? Moet ik dan nog ergens rekening mee houden? Zoals mijn Immobilizer?

Maakt het ook nog uit welk merk accu ik dan koop?

Graag hulp! Bedankt alvast :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

To_Tall schreef op donderdag 12 april 2012 @ 01:50:
[...]

Dat mensen motor als hobby zien eens. Maar dat iedere hobbyist dan maar weet wat goed is is zeer fout. Dat ze er in verdiepen ook eens. Maar dat ze dan alles kunnen oplossen en zien is fout..
lees die zinnen nou nog eens.. en typ dan eens overnieuw wat je wilde zeggen? is niet heel leesbaar

Ermm algemene kennis over willekeurige techniek is niet te vergelijken met wat weten van je hobby. hea dus dat "help mijn man is klusser" types bestaan maakt niet dat dergelijk gepruts overdraagbaar is naar motorrijders.

Nergens zo'n goed opgeleid volkje als de NL motorrijder en voor de algemene veilgiheid hoef je een hoop dingen niet eens te weten (weten welk voelermaatje ik nodig heb om mn kleppen te stellen is inprincipe irrelevant totdat ik zelf ga sleutelen) . Dat is ook een reden waarom het zo'n kolder is om te stellen dat men te weinig ervan weet om zonder APK te kunnen. Het ding hoeft alleen maar te remmen als men stopt, te rijden als men gas geeft en geen benzine te lekken, verder niks. Er is niemand, zeker niet in Nederland die zegt ö ik rij nog ff verder met brakke remmen. Niemand is zo dom, zelfs de teenslipper brigade niet. In nederland is men hysterisch genoeg over dit soort dingen om te kunnen zeggen dat iedereen weet van de jaarlijkse beurten en wat je daarbij laat (moet laten doen) doen.

Dat iemand z'n balhoofd oprijdt in een seizoen is totaal neit erg, zeker neit als het ding vervolgens vervangen wordt. Met half op gereden remmen door rijden is niet erg , dito voor banden want als je het laat vervangen wanneer het op is (tot aan de indicators) is er niks aan de hand.
mphilipp schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:12:
[...]

Da's niet waar. Jij weet ook niet waar die ongevalcijfers vandaan komen, hoe ze tellen, wie het telt en wat er geteld wordt. Waardeloze cijfers dus.

Ik heb de afgelopen jaren al zoveel staaltjes van statistiekmanipulatie gehoord dat ik er geen nihil komma nul vertrouwen in heb. Je kunt door selectief te tellen, vreemde criteria op te stellen of het uitgangspunt 'anders' te bepalen een mooi statistiekje produceren die van alles 'bewijst', behalve dat wat er werkelijk aan de hand is.
Ik bedoelde het meer in het algemeen hea. Statistiek is waardevoller/geloofwaardiger dan sentimenten. Mensen kunnen zichzelf van vanalles overtuigd hebben (God,motor onderhoud) zonder dat er iets van waar is.

Even uit mijn hoofd: als er in NL 500 motoren rondrijden met veiligheids manco's terwijl er jaarlijks 1200 onderuitgaan dans is er niet bijster veel aan de hand zeker niet als de kosten/baten van een apk alleen in het voordeel van de fabrikanten uitvallen omdat het onderhouden van faalfietsen minder kost dan het aan beurten opbrengt.

edit:wat statistiek betreft: Er wordt in NL ook hysterisch gereageerd op motoren. er wordt sneller ambu gebeld, als ambu komt dan moeten ze iemand als een ongeval noteren als en wanneer ze iemand een verband/pleister geven. Er zit een beetje een dubbele bodem in denk ik. Een ogeval is voor de meeste mensen iets waardoor je weken thuis zit of zicht baar gewond bent. Voor de statistiekjes ben je dat al veel eerder. Echter gaat dat allemaal op 1 hoop bij het CBS. De cijfers die zeggen 1200 ongelukken 80 doden. Daarvan zou ik niet weten of het 1120 gekneusde vingers en egos zijn en 80 hardrijders met 80 bomen.

[ Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 12-04-2012 10:04 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Nog steeds op zoek naar een opvallende helm, fluor oranje of fluor geel.

Deze gezien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xXGGOXEBhaajd9YC9FuPuDQC/medium.jpg

(is van een medetweaker DinX, weet niet welk model)

Nolan N-103
Afbeeldingslocatie: http://www.keldertelecom.nl/site/login/img/Nolan%20Geel.JPG

SHOEI Multitec:
Afbeeldingslocatie: http://www.keldertelecom.nl/site/login/img/SHOEI%20Geel1.JPG

Caberg Konda:
Afbeeldingslocatie: http://www.thebikerstore.co.uk/product_images/q/010/Caberg-Konda-Hi-Viz-Helmet__90964_zoom.jpg

Wie kan mijn lijstje aanvullen dat ik eens een "pasrondje" kan doen.

20*350ZO45°

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

charrel

Cortisol4life..

Volgens de laatste inzichten is opvallend helemaal niet zo opvallend, dus waarom zo'n zonnebloem op je hoofd?
Die van dinx is volgens mij ook de Nolan, je hebt dezelfde eronder gezet ;)

[ Voor 26% gewijzigd door charrel op 12-04-2012 09:40 ]

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

2500KM gereden met een "el cheapo" helm, kan 'm nu net niet achterstevoren draaien, moet dus sowieso wat nieuws. (was overigens wel op de juiste maat gekocht & gepast) April 2011.

Sowieso een Systeemhelm, en omdat ik wel het gevoel heb dat veilig is, het liefst een zonnebloem.

20*350ZO45°

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:29
Over het onderhoud/technische mankementen:

De dealer waar ik altijd heen ga, ziet je graag om de x000 KM even langskomen voor een kleine algemene check (ketting/tandwielen/banden/remmen dat soort dingen) en een bak koffie, om je daarna te laten vertrekken met een kosteloos gesmeerde en gespannen ketting en voldoende lucht in je banden.

Als er iets mis is, of er zit onderhoud aan te komen, krijg je hier netjes een printje van mee met eventuele kosten.
(En dit alles zonder de klant te bedonderen. Ik heb 3x een check laten doen. Slechts 1x kwam de opmerking dat de ketting op was en bij de volgende beurt niet meer bijgespannen kan worden. De overige keren niets of "dat de voorband nog wel een keer vervangen moet worden".)

Nu kan ik dat soort dingen wel zelf, maar er zijn genoeg mensen die volgens mij geen eens weten dat je een ketting moet smeren of regelmatig je bandenspanning moet controleren.

Een APK ben ik dus niet 100% op tegen, al is het jammer dat de meeste dealers altijd wel "iets" zullen vinden om te doen.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• Paul
  • Nu online
Ik zie de meest bonte testosteronrijders klagen dat ze nooit gezien worden waarna compleet onopvallend geklede toerbuffeltjes verwonderd roepen dat hun dat nooit overkomt ;) Plaats op de weg, gedrag op de weg, voorspelbaarheid van je eigen acties, anticiperen, er is ZOOO veel dat meespeelt, dat een fluor helm slechts de kers op de taart is :)

Ik zit wel eens bij mensen in de auto die fel verontwaardigd zijn dat de auto voor hen ze afsnijdt bijvoorbeeld. Ja, gek he, als je er al 3 kilometer op gelijke afstand achter rijdt en precies wanneer je samen bij een vrachtauto aankomt in wilt gaan halen... Anticiperen mensen! En vooral alle gaatjes dicht blijven rijden...

Dat gezegd hebbende heb ik ook een felgele jas :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Ik ga komend weekend misschien aan mijn eerste motortje beginnen :P

Mijn vader is momenteel zijn eigen Suzuki GSX 550es aan het opknappen (wat ik begrepen had heeft hij de motor volledig uit elkaar gehaald en alles nagelopen) en kon vrij goedkoop een extra 550 op de kop tikken. Dat was aanvankelijk voor de reserveonderdelen, maar dat is waarschijnlijk niet eens nodig (de oude was nog in goede staat). Nu is dus het idee de 2de ook helemaal op te knappen zodat ik daar op kan rijden. 8)

Het zijn wel oude beestjes (de motor is ouder dan ik :+ ) van ik geloof bijna 30 jaar oud, maar schijnbaar kan een motor dat wel hebben. Beiden hebben ook zo goed als niets gelopen (ik dacht 50k). Ben dus benieuwd wat het wordt, is het niets (of zijn er veel kosten om hem op te knappen) danken we hem alsnog af, maar anders hebben we mooi een motor voor niet al te veel geld :P

Grote kans dat mijn motorkleding straks meer kost dan de motor waar ik op zit _O- Om te beginnen lijkt me dat toch wel een redelijke motor. Kan later altijd nog iets nieuwers kopen.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Wat 28 april betreft: Ik rij wel mee.

Als je veel NL-ers mee wilt krijgen dan is een topic op MF een goed begin maar zijn er ook Twitter kanalen mbt de KNMV en MAG?

And it goes BRAAAAAPP!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
To_Tall schreef op donderdag 12 april 2012 @ 01:50:
[...]

Nou ja ik moet 4x2 toch op bepaalde punten gelijk geven.

Jij geeft aan dat mensen wel nadenken en weten waarmee ze bezig zijn? En dat over het algemeen motorrijders een VRO hebben??
VRO is niet verplicht en maar een klein deel van de rijders zullen aangesloten zijn bij de KNMV. Daarnaast zal je schrikken hoeveel mensen wel niet geen kennis hebben van techniek. Ga eens bij jou in de buurt naar en willekeurige kantoor. En vraag aan 10 mensen hoe een sifon moet worden aangesloten. Is een simple klusje en voor elke leek makkelijk te doen. Maar ik weet zeker dat de meeste mensen dit niet kunnen.

Zelfde geld voor alle andere technieken. Veel mensen hebben zo iets o ja daar heb je specialisten voor. Sterker nog. ze gaan naar de specialist vragen wat kost het om remvloeistof te vervangen. Ze horen dat het zeg 130 Euro kost.. Ah, ja kan nog remmen, rij nog wel ff door.
zolang je geen specialist bent, kan je ver komen voor het onder houden van je motor. Echter, ze zullen veel dingen niet zien of herkennen waardoor de veiligheid van die persoon in gevaar kan komen.

Zou een mooie statistiek kunnen opzetten door bij motor garages foutieve en verkeerd gemonteerde onderdelen te laten noteren. en te laat onderhoud. enz. Dan kunnen we pas echt gaan discuseren over hoe goed en zuinig is op zijn motor!!
Ik heb laatst voor het eerst in 2 jaar mijn oliepijl gecheckt :Y Olie komt tot de middelste van de 3 kruisjes, geen idee of dat goed is B) (Heb de hele onderhoudshandleiding gelezen. Ik weet nu wel hoe ik de motor uit elkaar haal maar nog steeds niet welke olie ik erin moet gooien of hoe ik het pijlstokje moet aflezen.)

Een maandje daarvoor was hij nog bij de monteur geweest omdat de voorrem niet zo goed werkte. Blijkbaar kwam daar olie van de gebroken voorvork op terecht waardoor hij doorslipte. Nou remde hij nog wel dus ik reed er al een paar maanden mee maar icm de al zo'n 9 maanden niet-functionerende achterrem vond m'n pa het toch wat te gevaarlijk om me nog te laten rijden ;(
mphilipp schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:09:
[...]

Roekeloos misschien. Snelheid schijnt bij de dodelijke ongevallen niet erg vaak een rol te spelen. Meestal gaan die helden alleen heel erg hard rechtuit, en dan kun je weinig verkeerd doen.
Tja, dat hangt ook van je definitie van "schuldige" af. Als een automobilist naar links komt om in te halen en een motorrijder aanrijd is de schuldige de automobilist (al hoor je dat als motorrijder gewoon aan te zien komen -punt-) maar als die motorrijder met 150 aan het inhalen is vind ik het persoonlijk niet meer de schuld van de automobilist.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:36
Met betrekking tot het hele "ik weiger statistische gegevens voor waar aan te nemen" -verhaal.
Dit is hoe je klinkt: http://www.youtube.com/watch?v=R9cNsK0s9WQ

Ondanks dat ik niet weet hoe de cijfers exact zijn samengesteld, ben ik geneigd om te geloven dat een kwantitatief onderzoek een redelijke "ball-park" indicatie representeert. Waarom? omdat de onderzoekers geen enkel belang hebben bij het verdraaien / verzinnen van cijfers. Ben je geïnteresseerd in wat cijfers en waar ik oderstaand betoog op baseer, dan kan je het volgende document er op naslaan: http://www.motorplatform....-IenM_AVVM_Nederlands.pdf

Volgens het onderzoek dat aangehaald wordt in het actieplan; zijn in een steekproef van 931 ongevallen, 3 (dus 0.3%) te wijten aan het voertuig (dus de motor). 465 ongevallen in de steektproef waren te wijten aan een "overige" bestuurder en 344 aan de bestuuder van de motor zelf. Aangezien 809 (87%) van 931 ongevallen aan menselijk falen (in de verkeersdeelneming) is toe te wijzen, lijkt het me nuttiger om te investeren in de zachte kant. Het is altijd leuk om te zien dat de mens weigert te geloven in zijn eigen falen en altijd als eerste naar de hardware kijkt. Dit is overigens zeker niet uniek voor verkeersdeelneming, in het bedrijfsleven en voornamelijk ICT is dit aan de orde van de dag. Hieruit volgt de zogenoemde investeringsparadox.

Iedereen die voor zijn beroep onderhoud pleegt aan andermans motorfietsen mag daar het zijne van vinden, maar er is nou eenmaal niet aan te wijzen dat een APK voor de motorfiets een significante daling van ongevallen tot gevolg heeft.

In mijn aangehaalde actieplan zie je dus ook dat alles direct of indirect gekoppeld is aan het beïnvloeden van gedrag. Dit lijkt me een logische conclusie als je naar de cijfers kijkt.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik heb ook niet gezegd dat een apk een daling van het aantal ongevallen tot gevolg zal hebben, ik zeg alleen dat het met de technische staat van motoren een heel stuk slechter is gesteld dan hier wordt aangenomen.
Dat het niet vaker fout gaat is imho een kwestie van geluk.

Dus de statistieken over ongevallen door de technische staat van de motor geloof ik wel.
Als je daaruit de conclusie probeert te trekken dat er bij slechts 0,3% van de motoren in Nederland flinke technische gebreken aanwezig zijn, tsjah.

leeg

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
4x2 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:17:
Ik heb ook niet gezegd dat een apk een daling van het aantal ongevallen tot gevolg zal hebben, ik zeg alleen dat het met de technische staat van motoren een heel stuk slechter is gesteld dan hier wordt aangenomen.
Dat het niet vaker fout gaat is imho een kwestie van geluk.

Dus de statistieken over ongevallen door de technische staat van de motor geloof ik wel.
Als je daaruit de conclusie probeert te trekken dat er bij slechts 0,3% van de motoren in Nederland flinke technische gebreken aanwezig zijn, tsjah.
Met jou valt ook niet te praten :P

Wat doet het er precies toe dat er meer dan 0,3 procent van de motoren niet in topstaat verkeerd? Want ongelukken tot gevolg heeft het blijkbaar niet. Dat sommigen harder zouden kunnen remmen, of meer grip zouden hebben, is misschien leuk, maar blijkbaar verongelukken ze niet? Dus wat is nou precies het punt?

Volgens mij was het punt APK, en dat is dus blijkbaar niet nodig. APK doe je namelijk om de veiligheid van de bestuurder en overige weggebruikers te vergroten.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:43

KroeT

[...]

Een mooie manier is om APK verplicht te stellen voor alle motorrijders waarvan het eerste cijfer van hun kenteken een even getal is en dat niet te doen voor de oneven getallen. Geheel willekeurig. Na vijf jaar bekijk je de ongevallenstatistieken waarin je bij bent gaan houden of het genoemde getal even of oneven is. Als dat onderzoek is afgerond plaatsen we dat in dit topic zodat de discussie over zin en onzin kan worden afgesloten. Tot die tijd zit ik goed met mijn kenteken, althans financieel gezien. Of dat qua veiligheid ook zo is weten we over vijf jaar ;).

Peace is not simply the absence of war.

Verwijderd

Ik kan het niet laten te zeggen.
Als van alle ongevallen 0.3% aan onderhoud te wijden is, moeten we dan niet mischien eerder een verplicht her examen invoeren, ik weet zeker dat er meer ongevallen zijn door mensen die simpel weg niet kunnen rijden, vergeleken met die paar machines waar het onderhoud achter zou lopen.

Ik zie genoeg motorrijders rijden die de bocht niet doorkijken, slechte lijnen rijden, etc etc etc.

Hoe dan ook, in beide gevallen is het puur geld klopperij,
en als je echt denkt dat een van die 2 een goed idee is ben je 1 van de volgende.

Politicus,
Ambtenaar
APK keurmeester
of Koos Spee

Overigens in mijn woordenboek zijn de 4 bovenstaande te vervangen met het woord idioot te vervangen (ok keurmeester daargelaten, die wil gewoon zoveel mogelijk geld zien)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 12:54 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tja, van een motor die totall los is gereden is nogal lastig te zeggen of het door een technisch gebrek kwam... Ik geloof 4x2 best wel dat er meer ondeugdelijk spul rond rijdt als dat je zelf denkt. Een maatje van me die werkt bij een motorgarage en die heeft ook soms van die verhalen...

Vaak bu'j te bang!

• FitTiv
  • Laatst online: 21:26
newbreed schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:09:
Met betrekking tot het hele "ik weiger statistische gegevens voor waar aan te nemen" -verhaal.
Dit is hoe je klinkt: http://www.youtube.com/watch?v=R9cNsK0s9WQ
8)7 :+ :+

• newbreed
KroeT schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:36:
Een mooie manier is om APK verplicht te stellen voor alle motorrijders waarvan het eerste cijfer van hun kenteken een even getal is en dat niet te doen voor de oneven getallen. Geheel willekeurig. Na vijf jaar bekijk je de ongevallenstatistieken waarin je bij bent gaan houden of het genoemde getal even of oneven is. Als dat onderzoek is afgerond plaatsen we dat in dit topic zodat de discussie over zin en onzin kan worden afgesloten. Tot die tijd zit ik goed met mijn kenteken, althans financieel gezien. Of dat qua veiligheid ook zo is weten we over vijf jaar ;).
Daar bewijs je helemaal niks mee. Wat je dan namelijk onderzoekt is volgende stelling: "Een apk gekeurde motor is minder vaak betrokken bij een ongeval" in de breedste zin van het woord. Het onderzoeken van deze samenhang is zinloos. Dat is het zelfde als onderzoeken of er samenhang is tussen mensen die regelmatig witte t-shirt met ronde of v-hals dragen en het eten van appels met of zonder schil.

We kunnen namelijk al aantonen of een technisch mankement aanleiding is voor een ongeval, waarom zou je dit dan statistisch willen aantonen?

Daarnaast is in ieder zijn stelling voor het gemak al de aanname gedaan dat in het geval van een APK alle ongevallen voorkomen waren geweest die te wijten zijn aan een technisch gebrek.
Wat dat betreft kan ik je dan nu alvast verklappen dat in jouw onderzoek de kans op een ongeval een factor 0.03 groter is, in het meest gunstige geval. En het gunstige geval betekent dat alle ongevallen te wijten aan een technisch mankement voorkomen worden met een APK.

Met betrekking tot de verhalen over motoren die in erbarmelijke staat verkeren. Ja, het zal ongetwijfeld waar zijn dat er motoren rond rijden die niet onderhouden worden volgens het aanbevolen onderhoudsschema van de fabrikant (understatement). Het is echter wel aangetoond dat deze gebreken nauwelijks ongevallen veroorzaken, zeker in relatie tot menselijk falen.

Of (en dit is ook een mogelijkheid, maar heeft een statistisch lagere kans) "mensenlijk handelen beëindigt het leven van motoren (en mogelijk de bestuurder) voordat het gebrek aantoonbaar een ongeval heeft kunnen veroorzaken."

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:25
Wat is het aandeel bij auto ongevallen waarbij de oorzaak een technisch mankement is?

En wat was het voordat de APK zijn intrede deed? Deze data moet toch ook bekend zijn?

• newbreed
Serotonine schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:37:
Wat is het aandeel bij auto ongevallen waarbij de oorzaak een technisch mankement is?

En wat was het voordat de APK zijn intrede deed? Deze data moet toch ook bekend zijn?
SVP: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Apk.pdf

• _Apache_

_Apache_

For life.

Jongens jongens, het is mooi weer, laten we ons verheugen op de mooie ritten. O+

Morgen even rondje maken met een maatje, hij heeft net een (voor hem) nieuwe Diversion F gekocht.

• Tankiej
  • Laatst online: 16:11
_Apache_ schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:13:
Jongens jongens, het is mooi weer, laten we ons verheugen op de mooie ritten. O+

Morgen even rondje maken met een maatje, hij heeft net een (voor hem) nieuwe Diversion F gekocht.
Mooi weer?! Hier is net toch een bak met water naar beneden gevallen :o

Voorspelling voor morgen is wel goed! Morgen maar even op de motor denk ik :Y

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hier komen ook om de haverklap bakken water naar beneden waar je niet goed van wordt. Maar het voordeel is wel dat de wegen dan weer goed schoongespoeld worden. Alle olie, modder en mest eindelijk eens van de wegen af. *O*

Note to self: er kan ook rotzooi de wegen opspoelen. Dat ging vorig jaar al eens bijna fout. :X

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tankiej schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:25:
[...]

Mooi weer?! Hier is net toch een bak met water naar beneden gevallen :o

Voorspelling voor morgen is wel goed! Morgen maar even op de motor denk ik :Y
Hier (in Arnhem) is het nu lekker. Met mooi weer "rook" ik ook altijd (aka lekker meeroken en in de zin zitten met m'n collega's tussendoor :P).
Hopelijk is het van het weekend ook zo'n weer, morgenmiddag ga ik t/m zondag naar Limburg (Maasbracht), begeleiding spelen bij een oldtimer bromfietsen toerrit :+

Vaak bu'j te bang!

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:09

Phreak

KTM SuperDuke

Morgen de hele dag rijles AVB. :D

Blyatifull

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

-tom-562 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:36:
[...]

Hier (in Arnhem) is het nu lekker. Met mooi weer "rook" ik ook altijd (aka lekker meeroken en in de zin zitten met m'n collega's tussendoor :P).
Hopelijk is het van het weekend ook zo'n weer, morgenmiddag ga ik t/m zondag naar Limburg (Maaseik), begeleiding spelen bij een oldtimer bromfietsen toerrit :+
Houd er rekening mee dat ze bij knooppunt Kerensheide flink aan het werken zijn, en dat daar regelmatig in de weekenden afsluitingen en omleidingen zijn.

Zelf ben ik me aan het bedenken waar ik heen kan gaan om de Amstel Gold Race :/ , en nog erger, de Amstel Gold Race toerversie* :| te ontlopen. Ik denk dat ik maar zo snel mogelijk richting Belgie ga en de Ardennen in duik.

* Een paar duizend amateurs die denken profwielrenner te zijn, en omdat het een officieel evenement is gelden er blijkbaar geen verkeersregels voor die toerwielrenners. Ze mogen over de hele weg fietsen, ander verkeer hinderen, rotzooi achterlaten, hebben geen fietsbel nodig, en hebben altijd voorrang.
Op de fiets kom je er nog niet veilig tussendoor/langs, laat staan op de motor.
Uiteraard zijn er ook goede weggebruikers bij. Deze vallen echter ruim in het niet bij de aso's.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik had een typefout gemaakt, ik bedoel Maasbracht :P
Ik moet alleen nog zien of ik via de snelweg ga (A73 afrijden, dan ben ik er met een uurtje) of binnendoor, maar dan kost het wss 3 uur ofzo. Ik vertrek kan pas rond 16:00 vertrekken

Vaak bu'j te bang!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik weet niet wat jij onder binnendoor verstaat, maar op de provinciale wegen is net zo weinig te beleven als op de snelweg. Alleen zijn de provinciale wegen langzamer, en zit er geregeld landbouwverkeer voor je.

Ik zou 50/50 doen. Bij Horst van de A73 af. Dan via Sevenum richting Kessel. En dan langs de Maas naar het zuiden rijden richting Wessem. En daar dan nog heel even de A2 op om de Maas over te steken.

Je kunt het ook andersom doen. Bij Boxmeer eraf, dan binnendoor tot Grubbenvorst, en dan weer terug de A73 op. om naar Maasbracht te gaan.

Let wel, ik kom niet uit die buurt dus of dat nou zo'n spannende routes zijn weet ik ook niet. :P Zelf woon ik nog veel zuidelijker, en dan rij ik meestal richting het oosten, westen of zuiden.

Verwijderd

Overigens hier in Spanje hebben ze APK voor motoren.
Motoren ouder dan 4 jaar, moeten om het jaar (dus iedere 2) een keuring ondergaan.
Zijn er in spanje weinig ongelukken? nee absoluuut niet (geloof mischien wel het hoogste aantal ongelukken met 2 wielers.

kwam deze toevallig tegen in performance bikes,
wat een inhaal actie... _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.c-cam.org.uk/Pics/TightSqueeze.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 15:53 ]

• KaWaReZ
  • Laatst online: 05-01 22:01
wie probeert nou wie in te halen? :P

en vwb technisch falendiscussie... even wat olie op t vuur gooien: Wie bepaalt dat bijvoorbeeld een niet ingevette ketting onder "technisch falen" valt ? ;)

• Paul
  • Nu online
Een niet-ingevette ketting los je niet op met een APK, dus dat is olie op het verkeerde vuur. Dan zou je iedere paar honderd (of zo? Geen idee, ik heb een cardan :+ ) kilometer op APK moeten :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DrivinUCrazy schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:25:
Ik weet niet wat jij onder binnendoor verstaat, maar op de provinciale wegen is net zo weinig te beleven als op de snelweg. Alleen zijn de provinciale wegen langzamer, en zit er geregeld landbouwverkeer voor je.

Ik zou 50/50 doen. Bij Horst van de A73 af. Dan via Sevenum richting Kessel. En dan langs de Maas naar het zuiden rijden richting Wessem. En daar dan nog heel even de A2 op om de Maas over te steken.

Je kunt het ook andersom doen. Bij Boxmeer eraf, dan binnendoor tot Grubbenvorst, en dan weer terug de A73 op. om naar Maasbracht te gaan.

Let wel, ik kom niet uit die buurt dus of dat nou zo'n spannende routes zijn weet ik ook niet. :P Zelf woon ik nog veel zuidelijker, en dan rij ik meestal richting het oosten, westen of zuiden.
Ik bedoel meer ook over dijken enzo. Echt goed de weg ken ik ook niet :P

Vaak bu'j te bang!

• DECOY88
(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:52:
Overigens hier in Spanje hebben ze APK voor motoren.
Motoren ouder dan 4 jaar, moeten om het jaar (dus iedere 2) een keuring ondergaan.
Zijn er in spanje weinig ongelukken? nee absoluuut niet (geloof mischien wel het hoogste aantal ongelukken met 2 wielers.
ik hoefde daar maar weinig te flikken om 360kg de lucht in te krijgen :X
Pagina: 1 ... 341 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.