Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 330 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.793 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Was een beetje aan het inlezen over motortechniek (waarom monoshock achter beter is dan twee dempers, dat soort dingen) en kwam dit artikeltje tegen:
http://www.rcar.org/Paper...eDesignGuideMarch2009.pdf

Interessant stuk vanuit verzekeraars over hoe je wel en niet motoren moet ontwerpen vanuit het oog van schade bij omvallen. Schijnt schering en inslag te zijn dat all-risks verzekerde motoren total loss zijn van simpelweg omwaaien :X

Oslik blyat! Oslik!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hele interessante paper inderdaad.

Een deel van die genoemde schade is inderdaad zeer herkenbaar op mijn schademotor. Daarbij moet er wel gezegd worden dat de motor ook wat snelheid had, dus het was niet een simpel geval van omvallen. De impact op het stepje is bijvoorbeeld anders geweest dan bij een omvallen uit stilstand. Maar toch is het stepje goed ontworpen, het stepje is afgebroken; de rest van de bevestiging niet. Simpelweg een nieuwe plaatsen en gaan.

Covers op het koppelingsdeksel hadden ook al wat schade gescheeld. Het hitteschild om de uitlaat heeft zijn werk gedaan, waardoor de uitlaat zelf vrijwel ongeschonden was. Wat in die paper ook wordt genoemd: een brede tank. Het vervangen van de tank is ontzettend duur. Dat werd bij mijn motor pijnlijk duidelijk.
Het stuur hád genoeg speling tot de tank, als het stuur tot tegen de aanslag was gedraaid. De kracht was alleen groot genoeg om de aanslag in te deuken én het stuur te verbuigen. Imho zou het beter zijn geweest om de aanslag uitwisselbaar te maken. Stuur vervangen, aanslag uitwisselen, en klaar.

Conclusie: een aantal genoemde oplossingen heeft Honda wel toegepast en die hebben duidelijk ook gewerkt. Enkele andere hebben ze niet toegepast, en nog enkele andere hebben niet gewerkt omdat het geen val vanuit stilstand was.

Ik denk in de toekomst wel een aantal beschermingsmaatregelen erop te monteren. Dat worden dan alleen geen Honda onderdelen, maar goedkopere vervangingsexemplaren. Ik weet het, het is nu te laat, maar toch...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:47

steveman

Comfortabel ten onder

Owja, we zijn/waren(?) '11 Hornet buddies natuurlijk!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah, dit was het artikel wat ik oorspronkelijk zocht:
http://www.carbibles.com/suspension_bible_bikes.html

Oslik blyat! Oslik!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

steveman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:02:
Owja, we zijn/waren(?) '11 Hornet buddies natuurlijk!
waren. Ik neem afscheid van de '11 Hornet. :'(

Ik heb wel al een opvolger in gedachten. De Hornet '12 in het matzwart. (Er staat er een bij de dealer. Als alle verzekeringswerk is geregeld hoop ik dat ie er nog staat)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 14:19
Nice. Moet mijn vering ook nog een keer goed afstellen en wat achtergrondkennis kan dan zeker geen kwaad.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MailMan schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:58:
[...]

Nice. Moet mijn vering ook nog een keer goed afstellen en wat achtergrondkennis kan dan zeker geen kwaad.
Moet je voor de gein ook eens kijken naar de Youtube filmpjes van Dave Moss, bijvoorbeeld onderstaand filmpje :Y

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 10:12

M14

wimmel_1 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:38:
[...]

Goed passende steeksleutels bestaan niet. PUNT!! :9
Ben het met je eens dat je zoveel mogelijk ringsleutels moet gebruiken en wanneer de betreffende bout / moer echt vast zit een 6-kant. Anders draai je het zo kapot. Steeksleutel is alleen een optie wanneer je er anders niet bij kunt ... of omdat het nou eenmaal sneller gaat en het spul niet gruwelijk vast zit :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

DrivinUCrazy schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:57:
[...]

waren. Ik neem afscheid van de '11 Hornet. :'(

Ik heb wel al een opvolger in gedachten. De Hornet '12 in het matzwart. (Er staat er een bij de dealer. Als alle verzekeringswerk is geregeld hoop ik dat ie er nog staat)
Ziet er erg mooi uit inderdaad!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Streettriple geen leuk alternatief?
die kunnen toch niet veel duurder zijn wel dan?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik vond en vind de Hornet een hele fijne motor, en nog mooi ook.
Daarnaast hebben ze bij mijn "huisdealer" vrij weinig street triples staan, als Honda-dealer. Dus nee, voor mij is de street triple geen alternatief. :P

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
wimmel_1 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:06:
[...]
Moet je voor de gein ook eens kijken naar de Youtube filmpjes van Dave Moss, bijvoorbeeld onderstaand filmpje :Y
[video]
Interessant. Meteen maar even bij m'n eigen motor gekeken. De voorkant staat redelijk perfect. De achterkant gaat alleen moeilijk traag omhoog (in ongeveer 1 seconde), wat dus inhoudt dat de rebound een stuk zachter mag.
Ik heb deze shock (in ongeveer dezelfde staat :P ) waarvan de rebound inderdaad verstelbaar zou moeten zijn in 4 standen.
Afbeeldingslocatie: http://img.auctiva.com/imgdata/1/4/5/4/6/0/8/webimg/487764022_o.jpg
Zou dat nou moeten met die kruiskop schroef? Of is het de bedoeling dat die knop met de hand te verdraaien is?
De eerste optie zou betekenen dat je de hele shock ongeveer los moet halen aangezien er een dikke bout voor die kruiskop zit en die dus niet echt niet te bereiken is. Met de hand lijkt het niet echt te doen, wat misschien niet heel vreemd is met een 19 jaar oude motor. ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Iets wat in (maar) 4 standen verstelbaar is klinkt mij meer als instelling van de veervoorspanning op een achterdemper. Dempertje wat op dat plaatje zichtbaar is ziet er niet echt uit als zijnde instelbaar voor de rest en als er al iets in te stellen zou zijn dan zou dat aan de bovenkant moeten zijn.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
De service manual geeft toch weer dat fabrieksaf de "rebound damping setting" op "no. 2 of 4 position" staat. Lijkt me dus wel dat het deze schroef is. Overigens wordt daarin niet genoemd hoe die veranderd moet worden. Verder is de preload gewoon aan de bovenkant met zo'n grote sleutel in te stellen, wat bij de vorige foto inderdaad niet te zien is. Bij deze wel:
Afbeeldingslocatie: http://bikebreakers.ie/images/kawasake-rear-shock-zxr400l.jpg

Dus dan nog blijft de vraag of het de bedoeling zou zijn om de hele shock aan de onderkant los te halen voordat die instelling te veranderen is?

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 14-03-2012 22:37 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:22

-tom-562

Oliesjeik

Zo, ik ben net met de motor naar het werk gereden. Best wel frisjes nog in alleen leer, ik had echt behoorlijk koude vingertopjes toen ik op het werk aankwam :P

Vaak bu'j te bang!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Twhomp schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:51:
Aangezien het een Ferrari is, gok ik er op dat Donnie er in rondscheurde in zijn pastelkleurige pak met T-shirt :Y
Het was geen Ferrari, het was een Corvette, daarom kreeg hij daarna die witte Testarossa.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 09:28
-tom-562 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:00:
Zo, ik ben net met de motor naar het werk gereden. Best wel frisjes nog in alleen leer, ik had echt behoorlijk koude vingertopjes toen ik op het werk aankwam :P
Ik ben vandaag voor de eerste keer met de motor naar stage gereden :o
Temperatuur was wel te doen, m'n bovenbenen voelden alleen wat fris aan :P

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Het was dan ook rond het vriespunt vandaag :P De dagen hiervoor was het warmer... Maar met die heldere nachten zal het elke ochtend nog wel redelijk frisjes zijn :) Geen probleem natuurlijk, want niet-mooi-weer-rijders hebben daar geen last van ;)

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 09:28
Marc Rademaker schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:29:
Het was dan ook rond het vriespunt vandaag :P De dagen hiervoor was het warmer... Maar met die heldere nachten zal het elke ochtend nog wel redelijk frisjes zijn :) Geen probleem natuurlijk, want niet-mooi-weer-rijders hebben daar geen last van ;)
In het hoge noorden niet hoor, was 5 graden toen ik weg reed om 7.30 :+

[ Voor 5% gewijzigd door Tankiej op 15-03-2012 10:35 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kijk wel uit met onverwachte gladheid. Je schrijft een motor af in no-time. :+

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Na bijna een maand ga ik morgen mijn motor ophalen uit de parkeergarage op het werk. Deze staat daar met een gebroken gaskabel wat een eitje is om te repareren maar de orginele kabel die ik had besteld was niet goed na een zeer lange levertijd. :X

Ik heb maar een motortrailer gehuurd en morgen staat het apparaat thuis. Kan ik zaterdag de juiste kabel halen en zaterdag nog tuffen. Je moet er wat voor over hebben (al is het maar uit ellende). Sinds ik mijn rijbewijs heb is het nog niet voorgekomen dat ik zo lang niet gereden heb (hoogtens twee weken vanwege ijs en sneeuw).

Maar goed, volgende weer weer gewoon op de motor naar het werk wat wel mooi uitkomt want er zitten een aantal lange zakelijke ritten aan te komen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Marzman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:32:
[...]

Het was geen Ferrari, het was een Corvette, daarom kreeg hij daarna die witte Testarossa.
Het was in Miami Vice idd een replica gebaseerd op een corvette, maar moest wel een echte 365 Daytona Spider voorstellen..
Wikipedia: Cars in Miami Vice

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
bazs2000 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:56:
Na bijna een maand ga ik morgen mijn motor ophalen uit de parkeergarage op het werk. Deze staat daar met een gebroken gaskabel wat een eitje is om te repareren maar de orginele kabel die ik had besteld was niet goed na een zeer lange levertijd. :X

Ik heb maar een motortrailer gehuurd en morgen staat het apparaat thuis. Kan ik zaterdag de juiste kabel halen en zaterdag nog tuffen. Je moet er wat voor over hebben (al is het maar uit ellende). Sinds ik mijn rijbewijs heb is het nog niet voorgekomen dat ik zo lang niet gereden heb (hoogtens twee weken vanwege ijs en sneeuw).

Maar goed, volgende weer weer gewoon op de motor naar het werk wat wel mooi uitkomt want er zitten een aantal lange zakelijke ritten aan te komen. :)
gaskabel strippen en aan het eind een ringsleutel knopen _/-\o_

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

^^

Ook een goed antwoord op de vraag: "Hoe schrijf je een motor in no-time af?"

• DECOY88
(overleden)
steveman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:39:
^^

gaskabel moet je toch vervangen maar je kan er wel mee naar huis rijden _/-\o_

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DECOY88 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:37:
[...]

gaskabel moet je toch vervangen maar je kan er wel mee naar huis rijden _/-\o_
Maar echt veel controle heb je niet over je gas lijkt me... dus echt een 'limp home' oplossing..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• DECOY88
(overleden)
ToolkiT schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:58:
[...]

Maar echt veel controle heb je niet over je gas lijkt me... dus echt een 'limp home' oplossing..
je moet er niet mee gaan lopen knallen over de dijkjes. maar voor over de snelweg was het goed te doen :Y kon hem zelfs op 130 vastzetten _/-\o_

• Tylen
  • Laatst online: 02:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb nog een handchoke op de monster ;) Kan je hem ook redelijk mee vast zetten ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

Exigence

dnkroz

Stationair toerental iets omhoog gooien en heel rustig binnendoor naar huis :)

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Steppen!

En eindigen zoals bij de allereerste marathon :+

• DECOY88
(overleden)
steveman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:11:
Steppen!

En eindigen zoals bij de allereerste marathon :+
dat doe je alleen als je peut op is }:|

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hmmm.... MF is ook al die pcon.js zooi aan 't serveren :o

• DECOY88
(overleden)
wimmel_1 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:39:
Hmmm.... MF is ook al die pcon.js zooi aan 't serveren :o
fijn:( heb hem meteen afgesloten :Y

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Loopt er iemand te scriptkiddy-en? :S

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 20:05

DinX

Motormuis

Ziezo, een gigantische jiffe :p

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fKKHBxeVIXLMjdGZBCndj8om/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bsj57iCdlNqaG0KO0n14lsrt/medium.jpg

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:22

-tom-562

Oliesjeik

Holy crap :P
Vandaag een uurtje eerder van het werk vertrokken om lekker over de dijk vanaf Arnhem naar Wageningen te rijden (pontje bij Zetten). Ik had het tempo er lekker inzitten laten we maar zeggen :P word ik opeens begoorlijk hard voorbij gereden door een gozer op een BMW GS :P ik moest aardig bijpoten om hem uberhaupt bij te houden. Nu is het pas effectief de 3e keer dat ik op mn nieuwe motor rij en ik pas een jaar mn rijbewijs heb :P maar het moet er vast grappig uit hebben gezien, een dik lompe GS met een gixxer er achteraan :P

Vaak bu'j te bang!

• DinX

DinX

Motormuis

Moet je eens in de Eifel gaan rijden. Daar rijden veel dualsports de klalssieke mooi-weerrijders op supersports eruit :p

Ik heb m'n fiets (XT1200Z) van eind november. Met 5000km op de teller reed ik de schaamrand er al af bij temperaturen rond 5° ofzo :) Stuurt zo geweldig lekker :)

[ Voor 40% gewijzigd door DinX op 15-03-2012 22:18 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Is natuurlijk ook wel een eersteklas apparaat zo'n GS

• DinX

DinX

Motormuis

Meh, Yamaha all the way :P

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-01 11:40

mphilipp

Romanes eunt domus

DinX schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:13:
Moet je eens in de Eifel gaan rijden. Daar rijden veel dualsports de klalssieke mooi-weerrijders op supersports eruit :p
Ach, alles is relatief. Iemand die een beetje kan rijden (en ervoor wil gaan) kan op elke fiets elke andere persoon op elke fiets eruit rijden als die andere persoon ofwel geen zin heeft of niet goed kan rijden.

Ik rij op een dijkje ook wel eens een supersport voorbij, terwijl ik beslist geen racer ben (of heb :+ ). Die mensen zijn misschien wel lekker aan het rondkijken enzo. Ik heb nou niet de illusie dat ik met dat bankstel een supersport voor kan blijven als het erom gaat. Even afgezien van het feit dat ik daar ook geen zin in heb. Dan had ik wel iets meer dan een 70pk tweezitsbank gekocht... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• bazs2000

bazs2000

DECOY88 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:22:
gaskabel strippen en aan het eind een ringsleutel knopen _/-\o_
Lijkt mij met een 1100 tweecylinder geen goed idee aangezien teveel gas zo al voor spin zorgt. :+

Vandaag ga ik de motor trouwens niet ophalen. Dat is jammer maar de reden is leuker, mijn schoonzus is bevallen en dus hebben wij wel betere dingen te doen dan het ophalen van de motor. Dat ga ik volgende week vrijdag dus doen. :)

Doe nu al zo lang zonder motor dat het al wat minder pijn doet en dus kan dat weekje er nog wel bij. :P

• bazs2000

bazs2000

mphilipp schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:22:
Ach, alles is relatief. Iemand die een beetje kan rijden (en ervoor wil gaan) kan op elke fiets elke andere persoon op elke fiets eruit rijden als die andere persoon ofwel geen zin heeft of niet goed kan rijden.
Wat zeg je nu toch allemaal, je kan er wel voor willen gaan maar dan moet de hardware het wel toelaten. :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iiwB1SPvuL7j0qGwXIcc66KG/full.jpg?nohitcount=1

Als ik er echt voor ga dan lig ik in notime ondersteboven naast een dijk. :+
En dan kom je weer op het volgende:
steveman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:39:
Het zou een vraagstuk op het CBR moeten zijn. Geen multiple-choice maar gewoon als open vraag. Voor de echte die-hards kan de vervolgvraag "Hoe schrijf je een motorrijder in no-time af?". :P

[edit]
Dit had een edit op mijn vorige post moeten zijn, tijd voor koffie dus. :F

[ Voor 4% gewijzigd door bazs2000 op 16-03-2012 09:16 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:50

_Apache_

For life.

bazs2000 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:15:
[...]
Wat zeg je nu toch allemaal, je kan er wel voor willen gaan maar dan moet de hardware het wel toelaten. :D
[afbeelding]
Toen ik Stelvio op reed ben ik ingehaald door een Vespa. DAT dus.. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• bazs2000

bazs2000

Maar bij jou waren dan zeker 3 van de 4 cylinders kapot en liep de achterrem enorm aan? Ja, dan wordt je ingehaald. :D

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hehe, nee, alle 4 de cilinders en alle 16 kleppen deden prima hun werk. :) Pokkelde lekker relaxt met vriendin achterop - al genietend van het uitzicht - omhoog.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik hield op een 250cc scootertje zwaarbeladen met bagage en mijn vriendin achterop een R6 bij in de bergen van Noord-Thailand!
bijna, downhill :p

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-tom-562 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:11:
Holy crap :P
Vandaag een uurtje eerder van het werk vertrokken om lekker over de dijk vanaf Arnhem naar Wageningen te rijden (pontje bij Zetten). Ik had het tempo er lekker inzitten laten we maar zeggen :P word ik opeens begoorlijk hard voorbij gereden door een gozer op een BMW GS :P ik moest aardig bijpoten om hem uberhaupt bij te houden. Nu is het pas effectief de 3e keer dat ik op mn nieuwe motor rij en ik pas een jaar mn rijbewijs heb :P maar het moet er vast grappig uit hebben gezien, een dik lompe GS met een gixxer er achteraan :P
Had je op de GoT-meet afgelopen najaar moeten rijden. Op gegeven moment ben ik op m'n lompe RT vooraan terechtgekomen O-)

Toen klaagden veel van de lui op supersports dat het wegdek te glibberig was en dat hun achterkant begon te schuiven in de bochten. Niets van gemerkt. Zal aan de banden gelegen hebben... nettoresultaat was dus dat ik die bochten structureel sneller nam. Ja, vroeg of laat eindig je zo vooraan ja :z

Oslik blyat! Oslik!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-01 12:05

charrel

Cortisol4life..

Inderdaad, bmw boxers worden onderschat. Zo ook het eerste ritje met GOT toen O-)

• Loona35
  • Laatst online: 18-01 11:59
DieterVDW schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:55:
Ik hield op een 250cc scootertje zwaarbeladen met bagage en mijn vriendin achterop een R6 bij in de bergen van Noord-Thailand!
bijna, downhill :p
Tjah soms is het niet eerlijk hé :P Was vorig jaar lekker in de Alpen aan het rijden. Berg downhill en zonder vangrail. Reed flink door en haalde continue andere motoren en auto's in. Dus dan voel je je wel in je sas en king of de hill zegmaar. Komt er een lul op zijn wielrenfiets zonder helm met +/- 120 van de berg af gereden en stuift me zo voorbij in een 180 graden bocht :D :X ...weg gevoel :P
charrel schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:32:
Inderdaad, bmw boxers worden onderschat. Zo ook het eerste ritje met GOT toen O-)
[

[hapmodus] Mag ook wel voor 20.000 euro en die bullshit optie waarmee je kan remmen in bochten :+ [/hapmodus]

[ Voor 4% gewijzigd door Loona35 op 16-03-2012 10:51 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

charrel schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:32:
De mijne is een baksteen, geen boxer ;)

Maar dan nog, ik denk niet dat het BMW-specifiek is, ik denk veel meer dat het practische fietsen is vs sportfietsen. Ik vermoed dat evt Africa Twins en V-Stroms ook vrij snel vooraan zouden eindigen. Of zelfs een Goldwing :+

Gewoon meer koppel onderin, banden die vooral op grip onder slechte omstandigheden uitgekozen zijn, dat soort dingen. Wat mogelijk ook meespeelt is dat mensen op practische fietsen gemiddeld langer doorrijden en sowieso meer km maken. Als je door sneeuw en regen rijdt ben je gewend aan slecht wegdek en achterwielen die stapjes opzij maken. Maar gezien ik daar iig helemaal niets van merkte neig ik ernaar de technische verschillen belangrijker te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bazs2000 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:15:
[...]

[afbeelding]

Als ik er echt voor ga dan lig ik in notime ondersteboven naast een dijk. :+
En dan kom je weer op het volgende:

[...]

Het zou een vraagstuk op het CBR moeten zijn. Geen multiple-choice maar gewoon als open vraag. Voor de echte die-hards kan de vervolgvraag "Hoe schrijf je een motorrijder in no-time af?". :P

[edit]
Dit had een edit op mijn vorige post moeten zijn, tijd voor koffie dus. :F
Ik kon op mijn Honda Shadow vt500 de buikschuivers toch behoorlijk goed bijhouden op de laatste Got Motor Meet toen we over de lekdijk aan het crossen waren.

• DECOY88
(overleden)
dion_b schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:53:
[...]

De mijne is een baksteen, geen boxer ;)

Maar dan nog, ik denk niet dat het BMW-specifiek is, ik denk veel meer dat het practische fietsen is vs sportfietsen. Ik vermoed dat evt Africa Twins en V-Stroms ook vrij snel vooraan zouden eindigen. Of zelfs een Goldwing :+

Gewoon meer koppel onderin, banden die vooral op grip onder slechte omstandigheden uitgekozen zijn, dat soort dingen. Wat mogelijk ook meespeelt is dat mensen op practische fietsen gemiddeld langer doorrijden en sowieso meer km maken. Als je door sneeuw en regen rijdt ben je gewend aan slecht wegdek en achterwielen die stapjes opzij maken. Maar gezien ik daar iig helemaal niets van merkte neig ik ernaar de technische verschillen belangrijker te vinden.
inhalen over drempels _/-\o_ en ik ken me nog herinneren dat ik me at net 2 weken had toen ik al zijwaards de bocht met split door gleed _/-\o_

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Joolee schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:55:
[...]
Ik kon op mijn Honda Shadow vt500 de buikschuivers toch behoorlijk goed bijhouden toen we op de laatste Got Motor Meet toen we over de lekdijk aan het crossen waren.
Idd, meeste mensen op choppers rijden gewoon relax, maar je kan met die dingen ook best vlot door een bocht gaan.
Je rijdt wel nogal vlot je stepjes aan de grond :) .

Harley Fatboy in de kronkelweggetjes van Highway 1: zalig! Ding ligt als een tank op de weg, ook in bochten.
De stepjes waren wel de beperkende factor, echt plat kun je niet gaan :) .

• DECOY88
(overleden)
DieterVDW schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:26:
[...]

Idd, meeste mensen op choppers rijden gewoon relax, maar je kan met die dingen ook best vlot door een bocht gaan.
Je rijdt wel nogal vlot je stepjes aan de grond :) .

Harley Fatboy in de kronkelweggetjes van Highway 1: zalig! Ding ligt als een tank op de weg, ook in bochten.
De stepjes waren wel de beperkende factor, echt plat kun je niet gaan :) .
me neef rijd met zijn dragstar 1100 zijn frame achter tegen de grond _O-

• DinX

DinX

Motormuis

DECOY88 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:48:
[...]

me neef rijd met zijn dragstar 1100 zijn frame achter tegen de grond _O-
Op de B258 ook een keer achter een Duitser op een chopper gehangen. Het zweet stond op m'n voorhoofd om hem bij te houden :+

Zo, weer bezig geweest. Tank protectors erop. Lekker veel grip en demping deze :9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VxlcHhFH6hnF76LwPPs32Je5/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HR4JkTNEiX7a8PPm7ulnSRzi/medium.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door DinX op 16-03-2012 16:27 ]

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Gekke vraag, maar als ik richting hardenberg ga vanaf utrecht, is er dan nog iets spannends te beleven als ik van de snelweg af ga, of moet ik maar zo snel mogelijk de A28 afknallen en be done with it?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dat ligt er een beetje aan hoeveel tijd je hebt. Als je een uur of 3 of meer hebt is het leuker om binnendoor te gaan (Woudenberg, Scherpenzeel, Barneveld, Garderen, Epe, pontje over bij Wijhe, Raalte, Lemelerveld, Hardenberg), zoiets als dit.

Als je er binnen anderhalf uur wil zijn moet je inderdaad gewoon de snelweg pakken en gas erop.

• DECOY88
(overleden)
Hotlen- hellendoorn. de sallandse heuvelrug pakken :9~

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Route voor als je ècht geen haast hebt :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yyWSP.jpg

Neem iig de IJsseldijk!

• gwystyl
  • Laatst online: 18:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

steveman schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 19:20:
Route voor als je ècht geen haast hebt :+

[afbeelding]

Neem iig de IJsseldijk!
En dan het liefst de westkant (al moet je dan met het pontje over op een gegeven moment), die is een stuk leuker. Smallere weggetjes met meer bochten. De oostkant is een vrij brede tweebaans weg.

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:42

Steffie

Opaque

gwystyl schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:20:
[...]

En dan het liefst de westkant (al moet je dan met het pontje over op een gegeven moment), die is een stuk leuker. Smallere weggetjes met meer bochten. De oostkant is een vrij brede tweebaans weg.
Dat hoeft niet hoor. Gewoon vanaf Zutphen de Voorsterklei op en dan via de Wilpsedijk naar de Worp en daar de dijk op naar Hattem. Het is namelijk zonde om van Zutphen naar Deventer te rijden via de andere kant van de IJssel; dat is gewoon een saai stuk provinciale weg. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 16-03-2012 20:27 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

HAHA !! heerlijk dit weertje ....

deze nammidag zet me rond 17h30 op de motor om naar het werk te vertrekken, rustig weertje, dus wat genieten van de kawa ...

Ik rijd het centrum van Brussel, wat druk blijkbaar, dus, naar die 1ste versnelling en tussen het (stilstaand) verkeer door. Maar dan het vervelende van alle dagen... 6m lange slee, chaffeur alleen in de auto, in de file... en dan de mottorrijders die 75cm die we nodig hebben te ontnemen, onder het moto 'Ik in de file, jullie met de motor ook !! " |:(

dus, dan maar rustig achter de auto blijven hangen, opjagen, claxoneren etc heeft toch geen zin... en ZEKER niet als je naast een Golf V staat met 3 knappe brunettes, en een blondje... :9

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:58:
HAHA !! heerlijk dit weertje ....

deze nammidag zet me rond 17h30 op de motor om naar het werk te vertrekken, rustig weertje, dus wat genieten van de kawa ...

Ik rijd het centrum van Brussel, wat druk blijkbaar, dus, naar die 1ste versnelling en tussen het (stilstaand) verkeer door. Maar dan het vervelende van alle dagen... 6m lange slee, chaffeur alleen in de auto, in de file... en dan de mottorrijders die 75cm die we nodig hebben te ontnemen, onder het moto 'Ik in de file, jullie met de motor ook !! " |:(

dus, dan maar rustig achter de auto blijven hangen, opjagen, claxoneren etc heeft toch geen zin... en ZEKER niet als je naast een Golf V staat met 3 knappe brunettes, en een blondje... :9
Da's gewoon prioriteiten stellen, heeft niks met die Limo te maken 8)

Verwijderd

wimmel_1 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 22:32:
[...]

Da's gewoon prioriteiten stellen, heeft niks met die Limo te maken 8)
jammer genoeg waren het Fransen, volk van Lille, of daar toch in de buurt van Lille ... of toch wat ik eruit heb kunnen opmaken... Fransen die beginnen te ratelen kun je echt niet volgen, als ze zo in de slaapkamer zijn >:)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ze als antwoord op "Voulez-vous coucher avec moi ce soir?" zeggen: "Oh oui, je viens!" dan kan de rest van de communicatie toch prima non-verbaal >:)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

d:)b

Het voordeel om met de moto in druk verkeer terecht te komen... de eerst keer dat ik met iemand heb kunnen zeveren in het verkeer zonder te liggen roepen wie wel of niet in fout is...

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Crosspost met een HK topic maar vandaag een nieuwe koe gekocht ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6oaaY.jpg

eerste indruk na 80km.. 10x beter dan mijn textiel pak.. niet alleen een stuk warmer maar het is veel comfortabeler en je hebt minder last van de wind

[ Voor 39% gewijzigd door Workaholic op 17-03-2012 17:22 ]

Mijn V&A

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nu nog even inzitten dan zul je merken dat het al een stuk minder strak gaat zitten. :P
Maar mooi pak, feli!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• siggy
  • Laatst online: 22-01 06:46

siggy

Wait.... what?

DinX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:21:
[...]

Op de B258 ook een keer achter een Duitser op een chopper gehangen. Het zweet stond op m'n voorhoofd om hem bij te houden :+

Zo, weer bezig geweest. Tank protectors erop. Lekker veel grip en demping deze :9

[afbeelding]

[afbeelding]
Nice ding, is dat de 1200 Teneree?

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort stoere endurance-koffers, waarom maken ze die zo onaerodynamisch als mogelijk? Ik wil dat wel eens in een windtunnel zien tov wat aerodynamischere koffers...

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• DinX

DinX

Motormuis

siggy schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 18:12:
[...]

Nice ding, is dat de 1200 Teneree?

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort stoere endurance-koffers, waarom maken ze die zo onaerodynamisch als mogelijk? Ik wil dat wel eens in een windtunnel zien tov wat aerodynamischere koffers...
Dat is de Super Ténéré ja.

En over de koffers: omdat ze practisch moeten zijn :)
M'n FJR1300 had ook "grote" koffers, maar die waren aerodynamisch gevormd. Maar dan krijg je er bijna niks nuttigs in. Een laptop bijvoorbeeld paste er niet in (alleen helemaal in het midden, perfect horizontaal.

Ik gebruik m'n fiets voor 90% woon-werk, en dan moet het gewoon practisch zijn. De meeste dagen heb ik in m'n linkerkoffer m'n laptop en andere spullen voor m'n werk steken. Rechts steken dan weer m'n tas waarmee ik 's avonds training ga geven.

Ik ben trouwens ook niet zeker of het zoveel verschil maakt aerodynamisch gezien. De tank is sowieso al breder, en dan zitten m'n benen ook nog voor de koffers.

Zicht vanvoor:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PTM2sfPZVtxvtv7j3IG7ZURk/medium.jpg

Zicht vanachter:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z5BZKHhDVAZ4isWEGawRuVEM/medium.jpg

Als je dat vergelijkt meet een FJR:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c3c22831ac061012368382014975e9eb/medium.jpg

En met een verbruik van 6.0-6.2 l/100km gemiddeld moet ik niet klagen :)

[ Voor 33% gewijzigd door DinX op 17-03-2012 18:36 ]

Verwijderd

misschien niets het gene dat ik hier zou horen te vragen, maar ik ga het toch maar doen...

Zijn er hier mensen die zich wel eens laten gaan voor een wheelie of een stoppie?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 20:14:
misschien niets het gene dat ik hier zou horen te vragen, maar ik ga het toch maar doen...

Zijn er hier mensen die zich wel eens laten gaan voor een wheelie of een stoppie?
Elke dag... Vriendin lust er wel pap van....

And it goes BRAAAAAPP!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:47:
Nu nog even inzitten dan zul je merken dat het al een stuk minder strak gaat zitten. :P
Maar mooi pak, feli!
Als je een pak een tijd aan hebt begint het echt heerlijk te zitten. Mijn pak was in het begin erg strak maar zit nu als gegoten.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Richard

Kuru Kuru Kururin

Gisteren bij gebrek aan een motor, en wat verplichtingen even langs Motorport Goes gegaan. Wat is dat een verschrikkelijk mooie winkel zeg!
Kwam daar al sinds het nog de Regt was, bij het Station, maar ben er sindsdien nooit meer geweest.

Heb mijn ogen uitgekeken bij voornamelijk BMW & Yamaha.

Waar ik voornamelijk van ben geschrokken is de formaten van motorfietsen, wat een "gevaartes" allemaal zeg.

"Waar laat je zo'n ding" was mijn eerste gedachte.

20*350ZO45°

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:47:
Maar mooi pak, feli!
Thanks.

Vandaag nog het volgende besteld voor de CBR:

Akra slip on (zat nu helemaal niets op :D)
Afbeeldingslocatie: http://www.motorcorner.nl/images/Product/2011/777-3660.jpg

Bescherming voor tank
Afbeeldingslocatie: http://webshop.polsmotoren.nl/fotos/000105/313487.JPG

Zwart ruitje welke tevens 35mm hoger is
Afbeeldingslocatie: http://www.hondabikes.fi/var/brandt/storage/images/media/elvis/honda-mp/2011/cbr600f/accessories/08r80-mgv-800/129293-1-fin-FI/08r80-mgv-800_reference.jpg

En een R&G tail tidy (lelijke taartscherp er af met kenteken plaat :D))

Voorlopig weer even genoeg geld uitgegeven aan de motor :D Dure hobby

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 18-03-2012 11:38 ]

Mijn V&A

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Hey, dat is een bekende uitlaat :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Richard schreef op zondag 18 maart 2012 @ 10:51:
Gisteren bij gebrek aan een motor, en wat verplichtingen even langs Motorport Goes gegaan. Wat is dat een verschrikkelijk mooie winkel zeg!
Kwam daar al sinds het nog de Regt was, bij het Station, maar ben er sindsdien nooit meer geweest.

Heb mijn ogen uitgekeken bij voornamelijk BMW & Yamaha.

Waar ik voornamelijk van ben geschrokken is de formaten van motorfietsen, wat een "gevaartes" allemaal zeg.

"Waar laat je zo'n ding" was mijn eerste gedachte.
Gewoon op straat? :z

Serieus: zulke grote monsters zitten erg lekker en als je woon-werk ermee doet heb je erg goed uitzicht op het verkeer voor je (je kijkt gewoon over auto's heen). Mijn huidige motor is al niet de kleinste, maar mocht ik ooit aan een nieuwe toe zijn, dan zit het er dik in dat ik voor een nog iets hogere ga om exact die reden.

Wat dat betreft zie je een flinke tweedeling: buikschuivers die vooral recreatief gebruikt worden, en enorme bankstellen (de dan om sportief te klinken "allroad") heten voor het buffelwerk. Wat je minder ziet in NL zijn de kleinere 'normale' motoren die je elders tegenkomt (125cc-400cc naked) die vooral in druk stadsverkeer gebruikt worden. Zal vast te maken hebben met grote formaat van NL-rijders en met rijbewijsbeleid. Zou me niet verbazen als je ze na 2013 veel meer gaat zien...

Oslik blyat! Oslik!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Workaholic schreef op zondag 18 maart 2012 @ 11:36:
[...]

Thanks.

Vandaag nog het volgende besteld voor de CBR:

Akra slip on (zat nu helemaal niets op :D)
[afbeelding]

Bescherming voor tank
[afbeelding]

Zwart ruitje welke tevens 35mm hoger is
[afbeelding]

En een R&G tail tidy (lelijke taartscherp er af met kenteken plaat :D))

Voorlopig weer even genoeg geld uitgegeven aan de motor :D Dure hobby
Goed bezig! Ik had zelf voor andere tank pads gekozen waar je ook wat meer grip mee hebt aan de knieën (ben even de naam kwijt). Maar lees ik het nu goed en had je helemaal geen uitlaat of wat? :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dion_b schreef op zondag 18 maart 2012 @ 12:02:
[...]
Wat je minder ziet in NL zijn de kleinere 'normale' motoren die je elders tegenkomt (125cc-400cc naked) die vooral in druk stadsverkeer gebruikt worden. Zal vast te maken hebben met grote formaat van NL-rijders en met rijbewijsbeleid. Zou me niet verbazen als je ze na 2013 veel meer gaat zien...
Kweenie. De steden zijn er te klein voor en het land te groot. De steden in NL stellen natuurlijk niets voor qua formaat in vergelijking met het buitenland. Iemand uit Diemen kan makkelijk met een bromscootertje naar A'dam rijden en in de steden zelf is zo'n ding prima. Een motor, ook al is het een kleintje is dan overkill. Kijk je naar steden als Parijs, dan heb je een ander verhaal. Mensen uit de omgeving Parijs nemen een (lichte) motor omdat ze daarmee 10x zo snel door die stad heen zijn zonder parkeerkosten. Maar dan heb je het ook over afstanden. In Nederland heb je gewoon die afstanden niet.
Hier is motorrijden vaak toch meer een hobby, en dan wil je ook het land door kunnen tuffen. Nou kun je dat natuurlijk op een 125 ook, maar lekker is het niet. Er is maar een klein aantal mensen die een motor puur en alleen voor woon/werk heeft. En die pakken dan meestal zo'n MP3 of Burgman achtig geval. Die zijn wat salonfähiger als een motor, die voor sommigen een iets te 'ruig' imago heeft (snap ik ook geen bal van, maar het is zo).

Dus ik denk dat ze de lichte motor hier nooit zo populair krijgen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 09:45

Twhomp

Stayin' Alive

Zal vast te maken hebben met grote formaat van NL-rijders ...
In mijn geval zeker: ik ben groot en zwaar :+

Lesmotor was een 500cc en dat vond ik maar een slap dingetje: vol gas in de toeren en ik was nog niet onder de indruk.

Ik heb nu een YZF750R en die moet ik echt in zijn toeren houden, wil ik onder de indruk zijn van de acceleratie.

Ik zie mijzelf niet vooruit komen op een 125cc :+

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• DinX

DinX

Motormuis

[...]

Gewoon op straat? :z

Serieus: zulke grote monsters zitten erg lekker en als je woon-werk ermee doet heb je erg goed uitzicht op het verkeer voor je (je kijkt gewoon over auto's heen). Mijn huidige motor is al niet de kleinste, maar mocht ik ooit aan een nieuwe toe zijn, dan zit het er dik in dat ik voor een nog iets hogere ga om exact die reden.

Wat dat betreft zie je een flinke tweedeling: buikschuivers die vooral recreatief gebruikt worden, en enorme bankstellen (de dan om sportief te klinken "allroad") heten voor het buffelwerk.
* DinX rijdt om die reden liever met de motor in erg slecht weer (stortregen enzo) dan met de wagen. Het zicht dat je hebt, nog meer op m'n huidige fiets dan op m'n vorige, is geweldig. Gewoon over heel de rij auto's heen kijken, geweldig overzicht op al het verkeer rondom je,...

Zo'n 250-500cc naast je lijkt dan al snel een scooter :+

[ Voor 3% gewijzigd door DinX op 18-03-2012 15:34 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mphilipp schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:33:
[...]

Kweenie. De steden zijn er te klein voor en het land te groot. De steden in NL stellen natuurlijk niets voor qua formaat in vergelijking met het buitenland. Iemand uit Diemen kan makkelijk met een bromscootertje naar A'dam rijden en in de steden zelf is zo'n ding prima. Een motor, ook al is het een kleintje is dan overkill. Kijk je naar steden als Parijs, dan heb je een ander verhaal. Mensen uit de omgeving Parijs nemen een (lichte) motor omdat ze daarmee 10x zo snel door die stad heen zijn zonder parkeerkosten. Maar dan heb je het ook over afstanden. In Nederland heb je gewoon die afstanden niet.
Hier is motorrijden vaak toch meer een hobby, en dan wil je ook het land door kunnen tuffen. Nou kun je dat natuurlijk op een 125 ook, maar lekker is het niet. Er is maar een klein aantal mensen die een motor puur en alleen voor woon/werk heeft. En die pakken dan meestal zo'n MP3 of Burgman achtig geval. Die zijn wat salonfähiger als een motor, die voor sommigen een iets te 'ruig' imago heeft (snap ik ook geen bal van, maar het is zo).

Dus ik denk dat ze de lichte motor hier nooit zo populair krijgen.
Veel mensen wonen een kilometer of 15 van hun werk. Dan is zo'n lichte motor prima, je kan meekomen op een 80-weg en je hoeft niet bij stoplichten te wachten tot je aan de beurt bent (op drukke punten zie ik het soms wel drie keer op rood springen voor ik er door ben). Ook buiten de stad is het verkeer steeds drukker en is het op sommige plekken gewoon aansluiten.

Voor woon- werkverkeer lijkt zo'n lichte motor me ook veel goedkoper. Het verbruik ligt lager en ik denk dat onderhoud ook maar een fractie kost (net zoals dat onderhoud van een Suzuki Alto maar een fractie kost van het onderhoud aan een BMW 5 serie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DinX

DinX

Motormuis

Je hebt woon-werk en je hebt woon-werk hè :)

* DinX doet 600km per week aan woon-werk. Heb daarbij elke dag 2 tassen mee, op maandag en vrijdag ook nog m'n schoenen. Als er zware buien voorspeld zijn komt daar dan nog eens een regenpak bij,.. Dat zie ik me niet doen op een lichte motor / Burgman / MP3 :)

Dit zeul ik op een maandagmorgen mee m'n garage in bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/523YuD1Bhl6fkyVzo1xZryzu/medium.jpg

De gemiddelde "lichte" motor heeft meestal niet zoveel ruimte om spullen mee te nemen. Daar zit je dan al snel met een klein topkoffertje en een rugzak op je rug (waar ik een hekel aan heb op de motor). Dan wil je gewoon een practische motor hebben. Die tassen die ik heb passen als gegoten in m'n zijkoffers, schoenen passen perfect in m'n topkoffer op maandag en vrijdag, en als ze er niet in zitten kan m'n helm er mooi in.

90% van m'n kilometers zijn dan ook snelweg, daar heb ik liever een zwaardere motor, zowel qua vermogen als qua gewicht. Als ik vroeger op m'n XJ600 die 60km enkel moest afleggen door weer en wind dan voelde dat gewoon niet lekker. Als je van in een randgemeente naar de binnenstad moet forenzen dan is dat een heel ander verhaal.

Vergelijk het met de auto. Moest ik gewoon naar Hasselt rijden voor mm'n werk (15km) dan kocht ik ook een kleine stadsauto. Moest ik elke dag 90km naar Brussel rijden met allerlei spullen dan kocht ik me ook een wat luxueuzere, grotere wagen :)

[ Voor 74% gewijzigd door DinX op 18-03-2012 17:13 ]

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Richard

Kuru Kuru Kururin

Marzman schreef op zondag 18 maart 2012 @ 16:55:
[...]

Veel mensen wonen een kilometer of 15 van hun werk. Dan is zo'n lichte motor prima, je kan meekomen op een 80-weg en je hoeft niet bij stoplichten te wachten tot je aan de beurt bent (op drukke punten zie ik het soms wel drie keer op rood springen voor ik er door ben). Ook buiten de stad is het verkeer steeds drukker en is het op sommige plekken gewoon aansluiten.

Voor woon- werkverkeer lijkt zo'n lichte motor me ook veel goedkoper. Het verbruik ligt lager en ik denk dat onderhoud ook maar een fractie kost (net zoals dat onderhoud van een Suzuki Alto maar een fractie kost van het onderhoud aan een BMW 5 serie.
Heb een A onbeperkt rijbewijs, en woon 22KM van het werk.
Ben bewust op zoek naar een 125-250cc, om bovengenoemde reden. Als ik de snelweg op moet zoeken met een 500cc+ (wat ik nu met de auto ook doe) dan doe ik er langer over dan met een 125cc "binnendoor".

Helaas laatst een PERFECTE YBR125 laten schieten met 8DKM op de teller ;w ;( Nu dus nog steeds zoekende naar een CBF125 CBF250 YBR125, beetje in die hoek. Past ook nogeens leuk in de schuur, dus ook moeders de vrouw nogeens tevreden.

20*350ZO45°

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joopieboy schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:03:
[...]

Goed bezig! Ik had zelf voor andere tank pads gekozen waar je ook wat meer grip mee hebt aan de knieën (ben even de naam kwijt). Maar lees ik het nu goed en had je helemaal geen uitlaat of wat? :P
Wat jij waarschijnlijk bedoeld is "StompGrip". Dat spul is oorspronkelijk bedoeld voor gebruik op quads en sneeuwscooters maar wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt op motorfietsen (circuit veelal).

Zo'n tankpad als dat Workaholic post is gewoon om krassen op je tank te voorkomen die er normaal wél opkomen doordat je met de ritsen van je pak/broek daar regelmatig tegenaan komt en dus ook al érg nuttig.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

wimmel_1 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 17:40:
[...]

Wat jij waarschijnlijk bedoeld is "StompGrip". Dat spul is oorspronkelijk bedoeld voor gebruik op quads en sneeuwscooters maar wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt op motorfietsen (circuit veelal).

Zo'n tankpad als dat Workaholic post is gewoon om krassen op je tank te voorkomen die er normaal wél opkomen doordat je met de ritsen van je pak/broek daar regelmatig tegenaan komt en dus ook al érg nuttig.
Aha ok dan, nu weet ik weer wat het was idd. En tegen beschadigingen helpt ook al veel ja haha. :P

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Als ik met m'n motor naar het werk zou rijden dan zou ik met het huidige type banden (Pirelli Diablo SC) praktisch iedere maand een setje banden verslijten :o Met een ander type band zou dat uiteraard (minimaal) gaan verdubbelen, maar dan nog rijdt je een band volledig vierkant op het traject wat ik afleg. Plezierritjes worden dan ineens ook een stuk minder plezierig.

Ik rijd dagelijks een slordige 220 woon/werk kilometers, waarvan 210 Km. op de A2, op een traject waar ik eigenlijk amper last heb van files (Laatste stukje naar de stoplichten bij Maastricht/Geuselt is even langzaam rijden, ook daar zelden écht file).

• DinX

DinX

Motormuis

Voor woon-werk moet je dan ook geen halve slicks nemen :)

* DinX heeft nu geweldige bandjes. 8000km met voor en achterband op het moment, beginnen nog maar heel lichtjes vierkant te worden. Ik gebruik ze nog altijd helemaal tot de rand, dus qua grip zit het ook super (en dat bij temperaturen onder de 10° meestal) :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DinX schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:05:
Voor woon-werk moet je dan ook geen halve slicks nemen :)

* DinX heeft nu geweldige bandjes. 8000km met voor en achterband op het moment, beginnen nog maar heel lichtjes vierkant te worden. Ik gebruik ze nog altijd helemaal tot de rand, dus qua grip zit het ook super (en dat bij temperaturen onder de 10° meestal) :)
:) _O-

Op m'n auto komen komende week de eerste nieuwe banden vóór na ruim 70K aan kilometers (235/40/WR18), achter mogen ze nog gewoon blijven zitten zodat ik de volgende keer 4 nieuwe ineens kan halen....

Er is niemand die mij wijs gaat maken dat een motor voordeliger is in het onderhoud.

• DinX

DinX

Motormuis

Met het Belgische systeem wel :)

Ik kan alle kosten die ook maar iets te maken hebben met de motor aangeven als beroepsonkosten voor het percentage beroepskm die ik maak. Ik tel hiervoor ongeveer 85% (is in de praktijk misschien nog meer, maar dat geloven ze niet denk ik :p).

Afschrijving van de motor, benzine (aan de gemiddelde prijs van dat jaar), kosten van de financiering, kledij, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, banden, accessoires,... wordt allemaal voor 85% aangegeven bij mijn beroepsonkosten op m'n belastingsaangifte. M'n motor schrijf ik af op 3 jaar, kledij op 1 jaar.

Ik moet m'n eerste aangifte sinds de aankoop van m'n huidige motor nog doen, maar bij die 3 jaar afschrijving van m'n FJR gaf ik 9000 euro beroepsonkosten per jaar aan :)

Qua banden ben ik met hun huidige koekblik trouwens duurder uit denk ik (17" velgen, brede sloffen). Dat kost me ook 500 euro voor een set van 4 ofzo. Heidenau K60's Scouts (ga ik de volgende keer proberen, heb nu BattleWings) kosten me 108€ voor en 146€ achter :) Dat komt op een 600 euro aan banden dan op een jaar gok ik.

Je moet die dingen natuurlijk altijd nog eerst uitgeven en je krijgt natuurlijk niet alles terug. Maar die 3 jaren met de FJR had ik een belastingsteruggave van 4000-4500 euro (zonder hypotheekrenteaftrek toen).
Ik kreeg over die 3 jaar dus bijna het volledige aankoopbedrag van de motor terug van vadertje staat.

[ Voor 27% gewijzigd door DinX op 18-03-2012 19:18 ]

Verwijderd

DinX schreef op zondag 18 maart 2012 @ 19:14:
Met het Belgische systeem wel :)

Ik kan alle kosten die ook maar iets te maken hebben met de motor aangeven als beroepsonkosten voor het percentage beroepskm die ik maak. Ik tel hiervoor ongeveer 85% (is in de praktijk misschien nog meer, maar dat geloven ze niet denk ik :p).

Afschrijving van de motor, benzine (aan de gemiddelde prijs van dat jaar), kosten van de financiering, kledij, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, banden, accessoires,... wordt allemaal voor 85% aangegeven bij mijn beroepsonkosten op m'n belastingsaangifte. M'n motor schrijf ik af op 3 jaar, kledij op 1 jaar.

Ik moet m'n eerste aangifte sinds de aankoop van m'n huidige motor nog doen, maar bij die 3 jaar afschrijving van m'n FJR gaf ik 9000 euro beroepsonkosten per jaar aan :)

Qua banden ben ik met hun huidige koekblik trouwens duurder uit denk ik (17" velgen, brede sloffen). Dat kost me ook 500 euro voor een set van 4 ofzo. Heidenau K60's Scouts (ga ik de volgende keer proberen, heb nu BattleWings) kosten me 108€ voor en 146€ achter :) Dat komt op een 600 euro aan banden dan op een jaar gok ik.

Je moet die dingen natuurlijk altijd nog eerst uitgeven en je krijgt natuurlijk niet alles terug. Maar die 3 jaren met de FJR had ik een belastingsteruggave van 4000-4500 euro (zonder hypotheekrenteaftrek toen).
Ik kreeg over die 3 jaar dus bijna het volledige aankoopbedrag van de motor terug van vadertje staat.
zo doe ik het bijna ook...

maar ik schrijf mijn motor af op 5j en kledij op 3j...
maar krijg je echt alles ingegeven? kerel van Ergo zei me dat dat NIET ging...
voorbeeld:

kawa er6-n => 6239€
kledij => 750€
onderhouden => (gros genomen, 1k, 6k, 12k kms) 450€

spiegels, uitlaat,accesoires => 500€

dus zou ik dat allemaal in kunnen brengen?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Veel mensen wonen een kilometer of 15 van hun werk. Dan is zo'n lichte motor prima
Een bromscootertje ook... ;)
Iedereen heeft zijn eigen idee erover, en veel mensen hebben ook verschillende doeleinden voor hun motor. In dit groepje zitten natuurlijk alleen de hobbyrijders, die rijden voor hun lol en soms ook woon/werk. Ik ken mensen die alleen maar vanwege de file op de motor gaan en die behoorlijke afstanden afleggen. De een neemt een Dauville, de ander een Burgman en weer een ander een GS.
Punt is dat de lichtere motorfiets in NL nooit echt heel populair is geweest en ik vrees dat ie het ook nooit echt zal worden. Ook de penetratie van motorscooters valt bar tegen, ook al zie je er wel wat. Maar in Frankrijk, Italië en de UK bv zie je ze al veel meer. En daar rijden ook veel meer lichtere motoren. Als dat een gevolg is van het stappenrijbewijs (wat ze daar volgens mij wel hebben) zal het toch nog een poos duren voordat de markt zover is. De 'motorwereld' in NL is vooralsnog erg gefocussed om de zwaardere modellen (i.e. >=600).

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 19:50:
[...]

zo doe ik het bijna ook...

maar ik schrijf mijn motor af op 5j en kledij op 3j...
maar krijg je echt alles ingegeven? kerel van Ergo zei me dat dat NIET ging...
voorbeeld:

kawa er6-n => 6239€
kledij => 750€
onderhouden => (gros genomen, 1k, 6k, 12k kms) 450€

spiegels, uitlaat,accesoires => 500€

dus zou ik dat allemaal in kunnen brengen?
Vor het percentage beroepskilometers. M'n vader is het toen (7 jaar geleden) bij de belastingsdienst laten opstellen. Over hoeveel jaar je je motor afschrijft kan je flexibel in zijn. Ze tellen er uiteindelijk toch de restwaarde na x jaar afschrijven vanaf hè. Hetzelfde geldt voor je kledij. Stel je koop een jas van 600 euro, of je nu 3 keer 200 euro afschrijft of 1 keer 600 maakt niet veel uit hè. Toch niet als je al in de laagste belastingsschaal valt door zoveel onkosten

Ergens zal het nog wel in de kast liggen hoe ik het toen heb laten opstellen. Ik ben toen wel zo eerlijk mogelijk geweest. Geen achterpoortjes gezocht en dergelijke, eerlijk geweest over de dagen dat ik daadwerkelijk de motor genomen heb,... Dan zijn ze bij de belastingsdienst ook wat flexibeler denk ik.

Kledij heb ik toen op 1 jaar gedaan omdat ik toen ook echt elk jaar wel nieuwe kledij kocht. Nu met een hypotheek enzo is dat wat minder :p

[ Voor 11% gewijzigd door DinX op 18-03-2012 21:29 ]

Verwijderd

ik hou mijn kilometers nogal nauwgezet bij... elke keer als ik stop noteer ik mijn gegevens, (km.stand, waar ik ben, vanwaar ik kom, waar ik ben langsgereden, welke reisweg gevoogd...)
sinds Maart vorig jaar begonnen met rijden, en tot nu 12.372kms gereden, als ik zo onmiddellijk ga kijken zit er 10.9xx kms gereden woon-werkverkeer...

• DinX

DinX

Motormuis

Zo in detail hou ik het niet bij :)

Ik weet dat ik van al mijn gewerkte dagen op een jaar maar een paar keer met de auto ben geweest. Dat tel ik ruim van m'n aantal gewerkte dagen af. 85% woon-werk is dus ook een onderschatting, maar meer nemen ze niet aan denk ik. De gemiddelde woon-werker laat de motor staan als het bvb -14° is zoals enkele weken geleden, dan zit ik er nog op :P

Verwijderd

DinX schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:45:
Zo in detail hou ik het niet bij :)

Ik weet dat ik van al mijn gewerkte dagen op een jaar maar een paar keer met de auto ben geweest. Dat tel ik ruim van m'n aantal gewerkte dagen af. 85% woon-werk is dus ook een onderschatting, maar meer nemen ze niet aan denk ik. De gemiddelde woon-werker laat de motor staan als het bvb -14° is zoals enkele weken geleden, dan zit ik er nog op :P
RESPECT !! toen zat ik op de trein mij steendood te vervelen en was ik de seconden aan het aftellen tot wanneer ik mijn v-twin onder mijn weer voelde stijgeren...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Óp een trein zitten is anders best koud met een temperatuur van -14°, volgens mij :) Steendood is dan een goed pleonasme om te gebruiken _O-

Verwijderd

wimmel_1 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 00:59:
Óp een trein zitten is anders best koud met een temperatuur van -14°, volgens mij :) Steendood is dan een goed pleonasme om te gebruiken _O-
:+

• _Apache_

_Apache_

For life.

wimmel_1 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:21:
[...]
Er is niemand die mij wijs gaat maken dat een motor voordeliger is in het onderhoud.
Het ontloopt elkaar niet zoveel als je niet zoveel rijdt. Onze auto (Volvo S40, '99) doet voor een beurt 150\250 euro (klein\groot), maar daar komt nog een paar tientjes apk voor de apk bij ;-) . Mijn motor doet ongeveer hetzelfde, de crux zit hem in de interval. Dit is bij de motor 8k km en auto 15k* km of een jaar. Een auto kan dus meer km rijden, alleen halen wij dit niet omdat we nog geen 10k km per jaar rijden.

Met het lage brandstofverbruik, wegenbelasting en kortere reistijd is mijn motor per kilometer wel voordeliger. :)

*Bij dit kilometrage kom je al in diesel territorium, dat is nu even buiten beschouwing gelaten.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:40
_Apache_ schreef op maandag 19 maart 2012 @ 08:34:
[...]

Het ontloopt elkaar niet zoveel als je niet zoveel rijdt. Onze auto (Volvo S40, '99) doet voor een beurt 150\250 euro (klein\groot), maar daar komt nog een paar tientjes apk voor de apk bij ;-) . Mijn motor doet ongeveer hetzelfde, de crux zit hem in de interval. Dit is bij de motor 8k km en auto 15k* km of een jaar. Een auto kan dus meer km rijden, alleen halen wij dit niet omdat we nog geen 10k km per jaar rijden.

Met het lage brandstofverbruik, wegenbelasting en kortere reistijd is mijn motor per kilometer wel voordeliger. :)

*Bij dit kilometrage kom je al in diesel territorium, dat is nu even buiten beschouwing gelaten.
Je moet dan wel een all-road nemen die bijv. elke 15k km een beurt wil. Dan valt het denk ik allemaal wel mee.

Ik ben nu even te lui om een berekening te maken :+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Pagina: 1 ... 330 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.