* Pazzi vind motorrijden heerlijk, maar is een leek qua techniek...
Ik rij sinds januari 2011 op een Suzuki Bandit 650 uit 2007 (nog met het oude type motorblok, dus met handmatige choke). Er staat nu ongeveer 13.500 km op de teller.
Al vanaf de eerste kilometers die ik er mee gemaakt heb, viel me op dat het schakelen van N --> 1 soms gepaard gaat met een "klak" waarbij de motor zelfs een klein stukje naar voren hopt. Inmiddels heb ik begrepen dat dit een vrij normaal fenomeen is, iets met de olie tussen de koppelingsplaten die, zeker bij een koude motor, nog zo dik is dat de versnellingen alsnog wat meedraaien.
Ondanks deze min of meer geruststellende info kan ik nog steeds niet wennen aan het geluid / gevoel. Daarbij lijkt het sinds een tijdje erger te worden en vaker voor te komen.
Om te kijken of ik het kan verminderen heb ik de volgende zaken (aan de hand van tips van o.a. motorforum) gecontroleerd:
De ketting
Moet gespannen worden, speling zit rond de 4 cm. Ik zou dit zelf moeten kunnen doen, heb ik hier echter speciaal gereedschap voor nodig? Ik lees in het boekje dat de wielbout vast moeten zitten met 100 Nm, red ik dat met een normale steeksleutel?
Koppelingshendel
De vrije speling is rond de 1 cm (prima volgens het boekje). Wel valt me op dat ik de motor in z'n N makkelijk naar voren kan duwen, in z'n 1 met de koppeling volledig ingeknepen gaat dit een stuk moeilijker. Is dat normaal?
Zijn er nog meer tips? Ik probeer het nu te voorkomen door te starten in z'n 1 en voor het verkeerslicht de boel in z'n 1 te laten staan en de koppeling in te blijven knijpen. Kan dit kwaad?
Verder is er zover ik met mijn beperkte technische kennis kan zien niets aan de hand. Hij start prima, loopt mooi stationair en hij trekt normaal door. Ook het schakelen van 2 --> 3 en verder gaat vlekkeloos.
Ik rijd er dagelijks woon-werk verkeer mee (20 km enkele reis, geen snelweg), in de weekenden regelmatig een grotere afstand (150 km enkele reis snelweg, of bij mooi weer een ritje van een uur of 2). Z'n beurten heeft ie netjes gehad (vind het daarom wat raar dat de ketting te slap staat) en mijn rijstijl is wat aan de tamme kant.
"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham