Ik heb lang getwijfeld of ik dit moest posten na de goede berichten van hierboven. (Feli trouwens.

) Ik doe het toch maar.
Bij ons op de zaak zijn er momenteel wat weinig parkeerplaatsen. Ik wilde sociaal zijn en een parkeerplaats vrijhouden door met de motor te gaan. Gisteravond op weg naar huis werd ik vanwege het verkeer gedwongen om een iets andere route te rijden dan normaal. (de reden doet er nu niet toe)
Ik wilde dus een veilige plek zoeken om te draaien en weer op mijn route te komen, en vond deze bij het parkeerterrein van een supermarkt. Daar gedraaid, en ik wil de weg weer oprijden. Ik vertrek vanuit stilstand, draai naar links, en bij het uitkomen van de bocht (snelheid 20-25 km/h) gaat het achterwiel opeens spinnen en breekt uit naar rechts. Let wel: de motor was licht trekkend, maar het gas was nog vrijwel dicht. Geen strepen, geen putdeksels; gewoon Duits asfalt (daar kennen ze geen ZOAB) en 20 minuten regen. Ik heb ook geen olie gezien, hoewel dat wel een verklaring zou zijn. Het was blijkbaar gewoon écht glad daar.
Na dat schrikmomentje krijgt het achterwiel weer grip. De motor richt zich razendsnel op, en ik wist dat ik geen kans meer maakte. Ik maakte (een pracht van) een highsider. Ik wist niet eens dat dat kon met die lage snelheid.
De motor klapte vol op de rechterkant; ik kwam op mijn heup terecht en schoof ervoor uit over de grond. Ik brak mijn val en stond direct weer recht. Gelukkig was er op dat moment geen verkeer in de buurt. Aan de andere kant: ook geen getuigen.
Bij nadere inspectie was de schade:
- Afgebroken remhendel, mogelijk een kapotte rempomp
- Kapotte spiegel rechts, mogelijk kapot remvloeistofreservoir
- Spiegel links zat los; mogelijk onbeschadigd.
- Rempedaal krom; zat vast geklemd onder de steunen van de duostepjes. Mogelijk ook hier een kapotte rempomp.
- Stepje rechts afgebroken. De ironie: het slijtboutje is nog helemaal maagdelijk. De klap is dus echt dwars op de zijkant van de motor gekomen.
- Tank rechts flink gedeukt en geschaafd
- uitlaat ?
- Vast flinke lakschade
- Koppelingsdeksel flink geschaafd.
En dan heb ik het tot nu toe nog vooral over cosmetische schade; ik weet nog niet of er ook technische/constructieve schade is. Mijn kleding is nog volledig intact, op één schroeiplekje in mijn fluorescerende hesje twv 15 euro na.
Uiteindelijk was het wel een beetje geluk dat ik werd gelanceerd, anders had mijn been ook in bovenstaand rijtje gestaan.
Ik kon niet meer verder rijden, dus direct de verzekering gebeld om een sleepwagen te regelen. Vandaag is de motor bij de dealer afgeleverd. Zij mogen het officieel niet taxeren, maar zij rekenen al met een schade van 3.500 - 4.000 euro, uitgaande van originele onderdelen en bij een grove inspectie. Dat is dus de helft van de waarde van de motor.

Wel all-risk verzekerd, maar uiteindelijk betaal je dat toch zelf, al is het maar in de premie.
.
.
.
Daar word ik wel een beetje stil van.
Nou ja, gelukkig heb ik lichamelijk niks, behalve wat spierpijn.
En nu verder? Ik weet het nog niet. Ik ga niet stoppen met motorrijden, daar ben ik te koppig (of te stom

) voor. Eerst maar eens afwachten wat de taxateur en verzekering zegt; daarna zie ik wel verder. Ik heb overigens geen idee hoe lang dat duurt.
Alsjeblieft, ik heb dus écht geen behoefte aan eventuele reacties "je had dit en dat moeten doen". Er was niemand bij, dus er kan ook niemand beoordelen wat ik fout deed.