Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 327 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.826 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 09:28
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:01:
Tankiej,

er is echt maar 1 oplossing voor jouw,
allroaders, dus KTM adventure 950, BMW R1200GS, Triumph Tiger 1050.

met 1.95 ben je simpel weg te groot,
ik zelf ben 178, en dat past over het algemeen perfect,

maar met bijna 2 meter en ik neem aan de nodige kilos (zakt vering verder in en dus voelt het nog lager) kan ik me goed voorstellen dat je niet makkelijk "past".
vooral racers of cruisers zullen problematisch zijn (racers omdat de motoren zo klein zijn, en cruisers omdat je knieen boven je oren uitkomen)

maar er zijn wel aanpassingen zoals verhoogde zadels of langere vering te krijgen in nederland (probleempje komt namelijk buiten nederland niet vaak voor)
Maar wanneer je gaat voor een langere vering, let goed op omdat het de complete geometrie van een motor (en dus stuur eigenschappen) veranderd.
Tja, als dat binnen mijn budget ging vallen..
Ik ga waarschijnlijk komende week kijken naar een Fazer. Daarnaast hoor ik ook goede berichten van lange mensen (1,90 t/m 2,05) over de Suzuki Bandit, dus dat zou dan m'n 2e optie zijn om even te passen. Heb op veel motoren gezeten tijdens de motorbeurs en voor die paar minuten zat een Fazer in eerste instantie wel goed. Binnenkort even een proefritje maken :)

Ik ga sowieso niet voor een racer, dus het maakt me niet zoveel uit dat dat niet gaat passen :P
Vind die houding helemaal niks, zit veel liever wat rechter op.
ROFLASTC schreef op maandag 05 maart 2012 @ 18:40:
[...]

Ik weet neit waar je woont maar je mag mijn Adventure ff passen
Bedankt voor het aanbod! Maar ik vermoed dat ik behoorlijk ver weg woon; noord-oosten provincie Groningen :)

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Tankiej schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:12:

Bedankt voor het aanbod! Maar ik vermoed dat ik behoorlijk ver weg woon; noord-oosten provincie Groningen :)
Euhhh da's een eindje ja. Ik woon in Leiden.

And it goes BRAAAAAPP!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ToolkiT schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:54:
[...]

yup suf gespoten met WD40, ik denk dat het probleem zou kunnen zijn dat ik hem al op de paddock stands had staan, zal nog eens proberen met achterwiel op de grond..
Ik snap écht niet wat je met dat WD40 spul aan 't doen bent .... Die "rommel" is absoluut niet bedoeld als roestoplosser of kruipolie. Beter haal je een busje "IMAL" oftwel "Ik Maak Alles Los" voor dat soort zaken.

Een zellfde soort spul zullen ze vast ook wel aan de andere kant van 't kanaal hebben, anders moet je een keer vragen of familie/bekenden 't mee willen nemen vanuit hier (o.a. van Cranenbroek verkoopt 't)..

WD40 is leuk om je velgen mee te poetsen (gaat beter met blanke lampolie) óf je kuipwerk weer even mee te laten glimmen maar voor de rest ruikt 't alleen "lekker" ;)

edit:
En als je je voorste kettingwiel los wil krijgen: Luchtsleutel is meestal vereiste nr. 1. Voor de moeren van je achterste kettingwiel moet een normale (goede!!) ratel/doppen-set volstaan. Moeren zitten daar geborgt met teflon ringen.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 05-03-2012 20:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:59

mphilipp

Romanes eunt domus

-tom-562 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:53:
[...]
Als het aankomend weekend redelijk weer is gaan we (als het goed is) weer testrijden. Er valt nog wat snelheid te behalen met deze cilinder, o.a. wat pielen aan de tandwielen (trekt niet helemaal door in de 5) en de ontsteking. Er ligt ook nog een andere cilinder op de plank om te testen.
Ik had vroegâh een Yamaha RD50 met een opgeboorde 50cc -> 60cc (flinterdunne wanden!). Die liep ook wel lekker met een 19mm Del'Orto met open filter erop. Het leuke is dat je de cylinders van zo'n RD ook op de FS1 kunt zetten. Die FS1 cylinders hadden de carburateur rechts naast de cylinder min of meer in het blok zitten. De RD heeft de carb aan de achterkant zitten, maar van onderen zijn ze gelijk. Bij ons reed er dus ook iemand rond met dubbele carburateur. Ik dacht dat ie een 80cc had en dan een 16mm 'FS1 carb' en een Del'Orto aan de achterkant. En dan met een gaskabel van de RD erop (gesplitst ivm de oliepomp) kon je beide carbs bedienen. Heerlijk, dat prutsen aan die brommers... 8)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 13:16

Exigence

dnkroz

ToolkiT schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:54:
[...]

yup suf gespoten met WD40, ik denk dat het probleem zou kunnen zijn dat ik hem al op de paddock stands had staan, zal nog eens proberen met achterwiel op de grond..
Zoals wimmel_1 al zegt, geen WD40 gebruiken! Koop een klein busje kruipolie, inderdaad IMAL of vergelijkbaar en laat het even inweken. Werkt veel beter dan WD40.

En voor het voorste kettingwiel gooi ik m'n motor altijd achter op de paddockstand en hang ik een zwaar gewicht aan de achterrem zodat je achterwiel geblokkeerd is. Dan kun je met een dop en een groot verlengstuk je voorste kettingwiel wel loskrijgen. Of je zet iemand anders met z'n voet op de rem. Wat ik ook wel eens wil doen is een dikke balk tussen de achterbrug en een spaak van de achtervelg om zo het achterwiel te blokkeren.

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 17:11
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets als "tire down", maar dan betaalbaar (ik wil geen 100+ euro hier voor betalen):
Afbeeldingslocatie: http://www.jvpmotorproducts.com/getImage.aspx?ID=2448&thumbnail=400&p=w

Ik zag dit in een youtube filmpje, wat een goeie oplossing is, maar ik kan deze 'spanband' nergens vinden:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/6ehh8y.png

Heeft iemand een idee waar ik zoiets (redelijk) betaalbaar vandaan kan halen?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:15

4x2

lộn xộn quá

Waar is het voor, vervoer op de aanhanger ?
Als je m voor gewoon vol in zn veren trekt heb je de spanband achter in principe alleen maar nodig om te voorkomen dat het achterwiel gaat stuiteren.
En dat lukt prima door een normale spanband een keer door de velg/achterbrug oid te halen.

leeg

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:49:
Vrijwel iedere motor past door een normale deur met ingeklapte spiegels. Op mijn werk zet ik mijn motor ook binnen en dat past prima.

[...]

Dit kan alleen weleens lastig worden.
Ik heb er maar even een foto van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kufHpl.jpg

Links moet 'ie dus omhoog, dan de bocht om wat al redelijk krap is, en dan hier rechts door de deur (die naar buiten opent vanaf dit gezichtspunt). Zal krap 1.5 meter zijn gok ik zo. Ik heb het idee dat het wel kan, maar handig is anders.. verder ook nog nooit iemand hier met een motor gezien binnen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30
Ik zou 't 'apart' vinden als je 'm daar dagelijks op en af gaat rijden :+

Zitten er trouwens appartementen direct naast die (op)gang? Betwijfel of eventueel aangrenzende bewoners erg blij zouden worden van een motor die met hoge toeren daar doorheen gaat ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rukapul schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:24:
Ik zou 't 'apart' vinden als je 'm daar dagelijks op en af gaat rijden :+

Zitten er trouwens appartementen direct naast die (op)gang? Betwijfel of eventueel aangrenzende bewoners erg blij zouden worden van een motor die met hoge toeren daar doorheen gaat ;)
Je zou er bijna een Trial fiets voor aan willen schaffen.....

• Rukapul
@Brama: waarom koop je die garagebox aan de Maalakker niet gewoon? Of zit je daar niet?
wimmel_1 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:28:
[...]

Je zou er bijna een Trial fiets voor aan willen schaffen.....
Nah, ik ben bij 't Sportion per ongeluk al eens de trap af gestuiterd met m'n V-Strom :+ Conclusie: een fiets is niet voor trappen.

[ Voor 76% gewijzigd door Rukapul op 05-03-2012 21:39 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 15:42
brama schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:18:
[...]

[afbeelding]

Links moet 'ie dus omhoog, dan de bocht om wat al redelijk krap is, en dan hier rechts door de deur (die naar buiten opent vanaf dit gezichtspunt). Zal krap 1.5 meter zijn gok ik zo. Ik heb het idee dat het wel kan, maar handig is anders.. verder ook nog nooit iemand hier met een motor gezien binnen.
Als ik met mn KTM hier zou moeten komen: gewoon midden over die trap omhoogrijden. Vervolgens naar links sturen, achterkant van de motor oppakken en 180 graden draaien, en dan dat gangetje inrijden. Maar met een gewone straatmotor zou ik dit niet doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

Als je dat 1x per jaar zou moeten doen en het zou passen lijkt mij dat geen probleem. Dit wil je echter niet iedere dag moeten doen. Ik denk dat de bocht waar de foto genomen is al lastig is. De motor die deur binnen krijgen is nog veel moeilijker, als het al past.

Ik zou er niet aan beginnen, hoewel dit afhankelijk is van de motor. Een CB500 zal bijvoorbeeld beter gaan dan een 1200GS.

Het vorige huis waar ik woonde moest ik met de motor door een pad heen en daar 2 hoeken om. Die waren een stuk ruimer dan dit en dan nog hield ik maar centimeters over aan beide kanten. Als dit al te doen is wil je het echt niet iedere dag doen.

• Rukapul
De draaicirkel van de motor is echt essentieel hier. Als ik zie wat ik (rijdend) aan ruimte nodig heb met m'n monster dan zou ik niet aan die draai bij de trap moeten denken. Je wilt geen gesleur elke keer met weet niet hoeveel honderd kilo.

On a different note: m'n Strom loopt sinds ik 'm voor de gladheid een keer goed heb afgespoten (weer) te bokken en in te houden. Wanneer ik een tijdje wat harder (80+) heb gereden dan rijdt hij daarna niet meer lekker op de rustigere stukken tot en met incideel afslaan aan toe. Kort voor het schoonmaken was hij nog onderhouden en reed lekker. Ben het een beetje zat dat dat probleem toch weer terugkomt al is het telkens in wat andere hoedanigheden.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klinkt als: Vochtproblemen bij je bougies en/of bobine's :Y

• brama
  • Niet online
Ok.. ik ben een echte n00b op dit gebied; zo kwam het niet in me op dat je hier überhaupt met draaiende motor doorheen zou lopen; hij kan ontkoppeld toch ook wel, of moet ik dan eerst gaan body-builden!?

Het is inderdaad niet voor elke dag, maar voor in de weekends. Een plek in de ondergrondse garage zou natuurlijk veel handiger zijn, maar om dat kost aardig wat knaken, voor iets waarvan ik nog niet weet of ik het wel als hobby ga doorzetten. Maar goed, ik hoor dus een 'niet onmogelijk, maar wel heel lastig'. Hmm. Nog eens goed over slapen dan. :/

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:18
Tankiej schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:12:
[...]

Tja, als dat binnen mijn budget ging vallen..
Ik ga waarschijnlijk komende week kijken naar een Fazer. Daarnaast hoor ik ook goede berichten van lange mensen (1,90 t/m 2,05) over de Suzuki Bandit, dus dat zou dan m'n 2e optie zijn om even te passen. Heb op veel motoren gezeten tijdens de motorbeurs en voor die paar minuten zat een Fazer in eerste instantie wel goed. Binnenkort even een proefritje maken :)

Ik ga sowieso niet voor een racer, dus het maakt me niet zoveel uit dat dat niet gaat passen :P
Vind die houding helemaal niks, zit veel liever wat rechter op.

[...]

Je mag wel eens proefzitten op mijn TDM, als ik hem weer in elkaar heb gedraaid :9.
Sta 15 km ten westen van Groningen, of als hij straks weer rijdbaar is in Groningen-stad.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:59

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Een trappenloopcursus voor motorrijders kun je boeken bij Komkommer, de trappenkampioen. Zo te zien is dit een flauwer trapje als toen in de MF offroad rit (met KK als voorrijder) zat. Dat was pas een rotding.

Maar alle gekheid op een stokje, er zijn toch van die motormovers waarmee je je motor makkelijker kunt manoeuvreren in krappe ruimtes? Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.motoport.nl/WebRoot/Store/Shops/Motoport/4BA0/1403/F384/FAE8/462F/515D/3D59/F6D1/506599.jpg

Er zijn meerdere soorten, ook voor onder je wiel. Dit lijkt me de handigte, want je het volledige controle.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb zo'n piepklein fietsenschuurtje helemaal aan het einde van de gang. Sowieso zou ik eerst mijn berging uit moeten mesten (en waar laat ik al die troep?) voordat ik überhaupt ga beginnen aan een poging om dat bankstel erin te krijgen. Mijn fiets gaat al lastig; die moet ik al oppakken om 'm er makkelijk in te krijgen. Ik denk dat die motor nooit gaat lukken.
Gelukkig kan ie mooi buiten staan, onder een afdakje (balkon van de mensen op 1 hoog) en dan gaat er een dekzeil overheen. Staat prima en niemand komt eraan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 00:42:
[...]

Een trappenloopcursus voor motorrijders kun je boeken bij Komkommer, de trappenkampioen. Zo te zien is dit een flauwer trapje als toen in de MF offroad rit (met KK als voorrijder) zat. Dat was pas een rotding.

Maar alle gekheid op een stokje, er zijn toch van die motormovers waarmee je je motor makkelijker kunt manoeuvreren in krappe ruimtes? Zoiets als dit:

[afbeelding]

Er zijn meerdere soorten, ook voor onder je wiel. Dit lijkt me de handigte, want je het volledige controle.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb zo'n piepklein fietsenschuurtje helemaal aan het einde van de gang. Sowieso zou ik eerst mijn berging uit moeten mesten (en waar laat ik al die troep?) voordat ik überhaupt ga beginnen aan een poging om dat bankstel erin te krijgen. Mijn fiets gaat al lastig; die moet ik al oppakken om 'm er makkelijk in te krijgen. Ik denk dat die motor nooit gaat lukken.
Gelukkig kan ie mooi buiten staan, onder een afdakje (balkon van de mensen op 1 hoog) en dan gaat er een dekzeil overheen. Staat prima en niemand komt eraan.
Bursig.com... als 't alleen een schuurtje in moet óf makkelijk moet zijn :Y

• Tankiej
Eddos schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:49:
[...]

Je mag wel eens proefzitten op mijn TDM, als ik hem weer in elkaar heb gedraaid :9.
Sta 15 km ten westen van Groningen, of als hij straks weer rijdbaar is in Groningen-stad.
Tof, bedankt! d:)b
Ik ben op dit moment elke dag in de stad en dat zal de komende weken nog wel zo zijn. Laat maar horen als-ie weer in elkaar zit! :)

Edit:
Nu heb je me trouwens wel op een idee gebracht! Ik heb sowieso al een voorkeur voor twee cilinders, vanwege het geluid, maar de TDM lijkt ook goed voor mijn lengte :o

Nu weet ik niet hoe geschikt een 850cc twee cilinder is voor een beginner, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de rechter pols zoals ze op MF zeggen :')

[ Voor 27% gewijzigd door Tankiej op 06-03-2012 08:32 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 12:25

charrel

Cortisol4life..

PilatuS schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:37:
[...]
Een CB500 zal bijvoorbeeld beter gaan dan een 1200GS.
Ik krijg mijn r1200gs bij een vriend van me lachend achterom door de steeg terwijl zijn vfr800 er met geen mogelijkheid die hoek kan maken zonder extra bok op wieltjes :P
Dus dat is van meer dingen afhankelijk, stuuruitslag van een GS is vele malen groter dan zijn vfr.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 06-03-2012 07:42 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25

-tom-562

Oliesjeik

mphilipp schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:07:
[...]

Ik had vroegâh een Yamaha RD50 met een opgeboorde 50cc -> 60cc (flinterdunne wanden!). Die liep ook wel lekker met een 19mm Del'Orto met open filter erop. Het leuke is dat je de cylinders van zo'n RD ook op de FS1 kunt zetten. Die FS1 cylinders hadden de carburateur rechts naast de cylinder min of meer in het blok zitten. De RD heeft de carb aan de achterkant zitten, maar van onderen zijn ze gelijk. Bij ons reed er dus ook iemand rond met dubbele carburateur. Ik dacht dat ie een 80cc had en dan een 16mm 'FS1 carb' en een Del'Orto aan de achterkant. En dan met een gaskabel van de RD erop (gesplitst ivm de oliepomp) kon je beide carbs bedienen. Heerlijk, dat prutsen aan die brommers... 8)
Ik heb zelf ook nog steeds een fs1, die ben ik op dit moment weer aan het opknappen t.z.t. komt daar ook een motorkenteken op :P deze fs1 is omgebouwd naar een watergekoelde scootercilinder, ivm de weinige thermische reserve van een originele fs1 cilinder (van gietijzer, met mini koelribben)l het blijft leuk rommelen aan zo'n brommertje. Je merkt aan alles dat ze niet gebouwd zijn voor zulke snelheden, dat maakt t spannend :*)

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 06:53:
[...]

Tof, bedankt! d:)b
Ik ben op dit moment elke dag in de stad en dat zal de komende weken nog wel zo zijn. Laat maar horen als-ie weer in elkaar zit! :)

Edit:
Nu heb je me trouwens wel op een idee gebracht! Ik heb sowieso al een voorkeur voor twee cilinders, vanwege het geluid, maar de TDM lijkt ook goed voor mijn lengte :o

Nu weet ik niet hoe geschikt een 850cc twee cilinder is voor een beginner, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de rechter pols zoals ze op MF zeggen :')
Als je voor de 850 wil gaan,
die hebben altijd goed verkocht, aanbod moet haast wel riant zijn.
maar probeer er 1 te vinden van na ´95, toen hebben ze geloof ik een belangrijke wijziging in het blok gehad
(kan ook ´94 zijn maar is wel iets om even rekening mee te houden)

verder kan je daar prima mee beginnen, inderdaad je snelheid word bepaald met je rechter hand.
Maar 80Pk en 80Nm koppel en gaat niet heel erg snel door de toeren heen, is echt niets extreems. enige is dat ze een wat hoog zwaarte punt hebben, en dus beetje lastig met manouvreren op lage snelheid, maar daar wen je snel genoeg aan.

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:09:
[...]

Als je voor de 850 wil gaan,
die hebben altijd goed verkocht, aanbod moet haast wel riant zijn.
maar probeer er 1 te vinden van na ´95, toen hebben ze geloof ik een belangrijke wijziging in het blok gehad
(kan ook ´94 zijn maar is wel iets om even rekening mee te houden)

verder kan je daar prima mee beginnen, inderdaad je snelheid word bepaald met je rechter hand.
Maar 80Pk en 80Nm koppel en gaat niet heel erg snel door de toeren heen, is echt niets extreems. enige is dat ze een wat hoog zwaarte punt hebben, en dus beetje lastig met manouvreren op lage snelheid, maar daar wen je snel genoeg aan.
Dit bedoel je (ik denk die van 1996)?

1994: Minor gearbox and clutch modifications for Yamaha TDM850.
1996: Bigger 43mm forks, shorter frame, close ratio gearbox, 270-degree crank engine, redesigned exhaust and silencers, twin bulb headlamps, new styling, larger 20 litre fuel tank.

Op Wikipedia staat dat de TDM850 veel populairder werd in Nederland nadat het motorblok was aangepast van 360 naar 270 graden. Maar waarom is dat beter, dat kan ik namelijk niet vinden?

Edit:
Voor zover ik kan vinden zorgt de 270 degree crankshaft voor meer koppel in de lage toeren (klopt dat?). Is dat het enige voordeel van de TDM motor van 1996 of later, of is er meer? Ja, uiteraard de dingen die hier boven staan, maar als beginner zie ik niet echt iets waarom ik voor een TDM van 1996 of later moet gaan :o

Ik ben altijd benieuwd naar de waarom, dus sorry als ik lastige vragen stel :+

[ Voor 15% gewijzigd door Tankiej op 06-03-2012 10:10 ]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 18:52
[...]

[afbeelding]

Hoeveel plaats heb je waar je staat?
Je hoeft niet te draaien als je ruimte genoeg hebt daar.
Dan loop / rij je omhoog met de motor en dan draai je niet maar ga je gewoon met de motor achteruit richting de deur.

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:53:
[...]

Dit bedoel je (ik denk die van 1996)?

1994: Minor gearbox and clutch modifications for Yamaha TDM850.
1996: Bigger 43mm forks, shorter frame, close ratio gearbox, 270-degree crank engine, redesigned exhaust and silencers, twin bulb headlamps, new styling, larger 20 litre fuel tank.

Op Wikipedia staat dat de TDM850 veel populairder werd in Nederland nadat het motorblok was aangepast van 360 naar 270 graden. Maar waarom is dat beter, dat kan ik namelijk niet vinden?

Edit:
Voor zover ik kan vinden zorgt de 270 degree crankshaft voor meer koppel in de lage toeren (klopt dat?). Is dat het enige voordeel van de TDM motor van 1996 of later, of is er meer? Ja, uiteraard de dingen die hier boven staan, maar als beginner zie ik niet echt iets waarom ik voor een TDM van 1996 of later moet gaan :o

Ik ben altijd benieuwd naar de waarom, dus sorry als ik lastige vragen stel :+
Dat heeft alles te maken met hoe een blok loopt.
paralel twins zoals de TDM of wat recenters, de F800 van BMW,
kunnen op 3 manieren lopen,
makkelijke uitleg hieronder

A straight-two engine, (aka straight twin, parallel twin, inline twin, or vertical twin) is a two-cylinder piston engine that has its cylinders arranged side by side. There are three crankshaft configurations for this engine: 360°, 180°, and the new 270°:

In a 360° engine, both pistons rise and fall together. The dynamic balance is identical to that of a single-cylinder engine, but with twice the number of ignition pulses.
In a 180° engine, one piston rises as the other falls. This gives good primary balance, albeit with a rocking couple; but results in irregular ignition pulses.
In a 270° engine, one piston follows a quarter of a turn behind the other. This is a compromise between the first two types, yielding results similar to a V-twin.

Crank angle (270°)A modern development is the 270° crank, which imitates the sound and feel of a 90° V-twin. A 270° engine requires a balance shaft to reduce vibration. Effectively, the 270° crank is a compromise that allows a more regular firing pattern than a 180° crank, and less vibration than a 360° crank. Also, just like a 90° V-twin (but unlike the 180° and 360°), the 270° crank never has both pistons stationary, thus aiding crankshaft momentum.

en rustig na te lezen op
Wikipedia: Straight-two engine

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 10:35 ]

• brama
  • Niet online
Frijns.Net schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:25:
[...]

Hoeveel plaats heb je waar je staat?
Je hoeft niet te draaien als je ruimte genoeg hebt daar.
Dan loop / rij je omhoog met de motor en dan draai je niet maar ga je gewoon met de motor achteruit richting de deur.
Ik hoef niet persé die krappe bocht om. Aan de linkerkant van de muur zit de fietsberging. Ik kan een rondje om die muur heenlopen om dan bij de deur uit te komen. Zal af en toe een misplaatste fiets opzij moeten zetten die in de doorgang staat, maar dat leren ze dan vanzelf wel af :+

Nog mooier zou zijn als ik de motor gewoon in die fietsberging kan dumpen, maar daar is helaas geen plek voor. Er zijn hier 2 scooter-rijders die al hebben moeten vechten voor hun leven om überhaupt hun scooter ergens neer te mogen zetten. Op dit soort momenten mis ik een eigen achterom wel.

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:33:
[...]

Dat heeft alles te maken met hoe een blok loopt.
paralel twins zoals de TDM of wat recenters, de F800 van BMW,
kunnen op 3 manieren lopen,
makkelijke uitleg hieronder

....

....

Crank angle (270°)A modern development is the 270° crank, which imitates the sound and feel of a 90° V-twin. A 270° engine requires a balance shaft to reduce vibration. Effectively, the 270° crank is a compromise that allows a more regular firing pattern than a 180° crank, and less vibration than a 360° crank. Also, just like a 90° V-twin (but unlike the 180° and 360°), the 270° crank never has both pistons stationary, thus aiding crankshaft momentum.

en rustig na te lezen op
Wikipedia: Straight-two engine
Verhaal even iets ingekort, anders word het wel een lange quote

Ah oke, dus als ik het goed begrijp geeft het minder trillingen doordat het blok regelmatiger loopt? En daarnaast het punt dat ik noemde, meer koppel in de lage toeren zijn dan de grote voordelen van een 270 degree crank? Daarnaast imiteert het, het geluid van een 90 graden V-twin.

Klinkt allemaal wel goed, moet maar eens opzoek naar een TDM850 van na 1996 :o

[ Voor 37% gewijzigd door Tankiej op 06-03-2012 10:45 ]

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 08:45

Richard

Kuru Kuru Kururin

Omdat ik zo weg ben van een Duke, is een LC4 625 dan niets uit bijvoorbeeld 1999?

Een Duke 200 gaat ook €4500+ kosten.

20*350ZO45°

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Richard schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:59:
Omdat ik zo weg ben van een Duke, is een LC4 625 dan niets uit bijvoorbeeld 1999?

Een Duke 200 gaat ook €4500+ kosten.
Wat is jouw budget?

And it goes BRAAAAAPP!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Die 200 Duke hou ik voor mezelf ook in het achterhoofd, leuke beginners motor voor licht rijbewijs. Op de beurs op de 125 Duke gezeten. Precies het zelfde alleen een andere motorblok komt er straks in.

125 Duke: 1 cilinder viertakt , 124,7 cc , 11 KW (15 PK) , 6 versnellingen , 124 KG (zonder benzine)

200 Duke: 1 cilinder viertakt , 199,5 cc , 19 KW (26 PK) , 6 versnellingen , 126 KG (zonder benzine)

[ Voor 38% gewijzigd door T-Rhidon op 06-03-2012 11:14 ]

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Verwijderd

DECOY88 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:40:
[...]

goede open uitlaat werkt ook. >:)
kom jij het uitleggen aan de buren als ik 's morgens om 5h40 vertrek ???

:D

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:45:
[...]

Ah oke, dus als ik het goed begrijp geeft het minder trillingen doordat het blok regelmatiger loopt? En daarnaast het punt dat ik noemde, meer koppel in de lage toeren zijn dan de grote voordelen van een 270 degree crank? Daarnaast imiteert het, het geluid van een 90 graden V-twin.

Tegenwoordig is 270 wel de standaard,
Maar omdat je dan een balans-as en carb per cilinder nodig hebt, was het denk ik vroeger te "moeilijk of the duur"

en dit is de meest trillings vrije optie, ook niet onaardig

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:33:
[...]
Dat word leuk als ik binnenkort de motor weer ga gebruiken als woon-werk verkeer. De FZS staat omsingelt door 3 muren van 2mtr hoog. Met een paar meter erboven het eerste raam van de buren, de motor moet helaas aan, want ik ga hem echt niet de helling (8mtr, 15%) op duwen :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

_Apache_ schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:36:
[...]

Dat word leuk als ik binnenkort de motor weer ga gebruiken als woon-werk verkeer. De FZS staat omsingelt door 3 muren van 2mtr hoog. Met een paar meter erboven het eerste raam van de buren, de motor moet helaas aan, want ik ga hem echt niet de helling (8mtr, 15%) op duwen :X
toch niet met een open uitlaat?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:34:
[...]

Tegenwoordig is 270 wel de standaard,
Maar omdat je dan een balans-as en carb per cilinder nodig hebt, was het denk ik vroeger te "moeilijk of the duur"

en dit is de meest trillings vrije optie, ook niet onaardig
Ik zou puur en alleen om het blok nog wel eens een TRX willen. Mss over 1 of 2 jaartjes, dan zijn ze nog verder in prijs gedaald (en zuipen ze nog meer olie :o), samen met een TL1000S, voor "erbij"

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

ahh the TL1000S "the widow maker"
als je maar een goede stuurdemper monteerd...

(of je koopt de R versie, iets zeldzamer en niet zo tankslapper gevoelig)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:46:
[...]
toch niet met een open uitlaat?
Niet open, wel Laser Duotech, netjes met db-killer. Het roffelt wel lekker 8)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:33:
[...]

nooit klachten over gehoord :N en ja ik vertrok ook regelmatig rond dat soort tijden :Y maar bij mij is het starten en meteen rijden. niet een half uur warmdraaien enz |:(

• DECOY88
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:23:

zeldzamer omdat hij minder TL ging _O-

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een TL1000S is stiekem een beetje mijn droommotor. Hij is gewoon ultiem bruut (kwa uiterlijk en kwa karakter). De verhalen ken ik ja. Ik heb er nog over na zitten denken om er 1 te kopen, maar het leek me niet zo heel verstandig met zo weinig rij-ervaring.
De R vind ik wat minder mooi, die is iets te poser achtig, en mist op 1 of andere manier de charme van de S

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 06-03-2012 12:59 ]

Vaak bu'j te bang!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
DECOY88 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:25:
[...]

nooit klachten over gehoord :N en ja ik vertrok ook regelmatig rond dat soort tijden :Y maar bij mij is het starten en meteen rijden. niet een half uur warmdraaien enz |:(
Ik zou ook niet weten welke idioot zijn motor warm laat draaien, tenzij je hem graag stuk wilt maken?

Bij mij is het choke erop, 200m verder choke eraf, onder de 5k toeren houden, en als ik de snelweg oprijd is de motor warm en kan het gas erop.

Even aan de flatbewoner, waarom moet je fiets per se binnen staan? Ik heb ook geen schuur/garage of iets dergelijks. En nu heb ik geen heel erg diefstal gevoelige motor, maar ik heb hem gewoon buiten staan, zonder dat ik er enige slaap over verlies. Nu woon ik in een vrij normale buurt, maar ook bij mijn vriendin staat de motor gewoon buiten, en dat is in centrum Utrecht...

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:41
Binnenkort mag ook ik, mij tot de orde der stalen rossen rekenen.
14 Maart mag ik mijn kunsten op de openbare weg vertonen en hoop ik de Petrus van het CBR te kunnen overtuigen; bekwaam te zijn om het voertuig op ordentelijke wijze door het verkeer te manoeuvreren.

Zodra het heilige A'tje bijgedrukt is op het pasje, kan de zoektocht naar een motor beginnen.
Vrienden van mij rijden Ducati monster en oefenen inmiddels hevige druk uit om ook mij op de Ducati te krijgen.
Ik zal eerst maar eens beginnen met een beetje proefrijden, want de ervaring gaat nog niet verder dan een cbf500 en een cbf600n. Misschien vind ik een iets toer-geörrienteerde sportfiets ook wel leuk.

Er staat gelukkig voldoende te koop.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sjee. Werkplaatshandboek van m'n CX500 geeft aan dat je voor de cardan bij het achterwiel Honda Moly 60 moet gebruiken om de boel te smeren. Zie dat maar eens ergens te krijgen voor een tatsoenlijk prijsje. Alternatief zou zijn Loctite 8012 moly paste. Maar dat valt ook nergens even online te bestellen voor een fatsoenlijk prijsje (en op voorraad). Iemand een handig adresje waar ik voor die Loctite terecht kan? Brezan toevallig?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16
Marc Rademaker schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:20:
Even aan de flatbewoner, waarom moet je fiets per se binnen staan? Ik heb ook geen schuur/garage of iets dergelijks.
Tja, volgende keer ander huis / appartement uitzoeken? Bij mijn vriendin heb ik wel een parkeerkelder onder het complex; dan laat ik hem echt niet buiten staan hoor :P

En tja, de mensen die boven de uitgang van de parkeerkelder wonen wisten al dat daar een parkeerkelder kwam toen ze intekenden op het appartement ;)

Thuis staat hij ook gewoon aan de straat, /care, maar als je de optie hebt, waarom niet?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• brama
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:20:
[...]

Ik zou ook niet weten welke idioot zijn motor warm laat draaien, tenzij je hem graag stuk wilt maken?

Bij mij is het choke erop, 200m verder choke eraf, onder de 5k toeren houden, en als ik de snelweg oprijd is de motor warm en kan het gas erop.

Even aan de flatbewoner, waarom moet je fiets per se binnen staan? Ik heb ook geen schuur/garage of iets dergelijks. En nu heb ik geen heel erg diefstal gevoelige motor, maar ik heb hem gewoon buiten staan, zonder dat ik er enige slaap over verlies. Nu woon ik in een vrij normale buurt, maar ook bij mijn vriendin staat de motor gewoon buiten, en dat is in centrum Utrecht...
Da's inderdaad een gevoelsmatig iets. Ik zie dat niet heel erg zitten. Het kan op zich wel gewoon natuurlijk. Staat 'ie nog droog ook. Gezien de andere opties is dat een mogelijkheid die zeker in het begin de moeite waard is. Als de motor goed gaat bevallen, koop ik wel een garageplekje in de kelder.

• Eddos
Tankiej schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:45:
[...]

Ik heb één van de eersten, een TDM 3VD van 1991 :)
Als je eens wat verschillende TDM's wilt proberen/testrijden, moet je even in het TDM forum op MF kijken.
Daar zit een meneer uit Hoornsterzwaag die er verschillende heeft staan, kun je prima een middagje kijken/passen. Of je moet even wachten op die van mij.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

theHoff schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:37:
. Alternatief zou zijn Loctite 8012 moly paste. Maar dat valt ook nergens even online te bestellen voor een fatsoenlijk prijsje (en op voorraad). Iemand een handig adresje waar ik voor die Loctite terecht kan? Brezan toevallig?
Dat kan, maar de brezan verkoopt ook kroon. Pak daar dan de mos2 van; das ook een hogedruk lithiumvet.

Wise enough to play the fool

• Widow
U riep O-) ?

Net trouwens een geniale manier gevonden om vieze koelvloeistof reservoirs schoon te maken: stapel ouwe moeren en ringen erin, water erin, en schudden maar :D

• Tankiej
Eddos schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:58:
[...]

Ik heb één van de eersten, een TDM 3VD van 1991 :)
Als je eens wat verschillende TDM's wilt proberen/testrijden, moet je even in het TDM forum op MF kijken.
Daar zit een meneer uit Hoornsterzwaag die er verschillende heeft staan, kun je prima een middagje kijken/passen. Of je moet even wachten op die van mij.
Die meneer had ik al gespot op Marktplaats en zag daarna dat hij ook actief was op MF inderdaad :+

Hoewel zo'n rechtop zittende fiets vast veel beter is om mee te touren (en voor m'n rug, maar ik ben nog jong!), ben ik zojuist gezwicht voor de charmes van een SV650s. Ik zou kijken voor een Fazer maar die was al verkocht en er stond nog een SV, waar ik in eerste instantie al naar op zoek was vorig zomer. Na een ritje kon ik haar niet meer laten staan, het zat als gegoten. En dat geluid.. O+ :D
Erg nette prijs afgesproken, 550 onder de vraagprijs. Haal haar over 1,5 week op :)

Specs: SV650s uit 2001, 23k km, Devil uitlaat, kleine knipperlichten, stuk plastic bij het kenteken weg, stuggere voorveren. Verder zitten er zo goed als nieuwe banden, remschijven en remblokjes op :)

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/10nawc3.jpg

• Eddos
Ook een mooie fiets, zelf ook naar gekeken.
Gefeliciteerd :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ze blijven leuk die SV's. Ik vind ze wel heel erg op de motoren uit GTA lijken :P

Vaak bu'j te bang!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Marc Rademaker schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:51:
MT03 vind ik te vrouwelijk :P

XJ6 of ER6N zijn leuk, maar een CB600F blijft natuurlijk het mooist ;) Sowieso heeft die net wat meer vermogen, of je moet naar een FZ6 gaan kijken. Overigens heb ik zelf ook naar de SV650N gekeken, redelijk cheap, maar je moet er van houden denk ik.
Ik heb zelf een '11 FZ6 als lesfiets, en dit model heeft veel problemen met de bak, moeilijk en stug schakelen, niet meer in hogere versnellingen willen etc. Beter kun je het '12 model kopen dan...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• DECOY88
(overleden)
Joopieboy schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:15:
[...]

Ik heb zelf een '11 FZ6 als lesfiets, en dit model heeft veel problemen met de bak, moeilijk en stug schakelen, niet meer in hogere versnellingen willen etc. Beter kun je het '12 model kopen dan...
ligt dat aan de lesfiets of aan de motor O-)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
[...]

Dat moeilijke schakelen hadden de BMW Scarvers waar ik les op had ook, het 37kw model had er wat meer last van dan het 25kw model. Gewoon harder omhoog en omlaag trappen :+

Daarnaast hadden ze ook wat last van verbogen rem- en koppelingshendels...

Bericht terug over de ZX6R, waarschijnlijk wordt het een carburateur revisie. Op het internet vond ik al een verhaal wat plausibel klonk, bij het ultrasone reinigen vergruist alle meuk die in het systeem zit. Echter kan het voor komen dat niet alle gruis uit het systeem gaat, waardoor je alsnog wat verstopping kunt krijgen. Grote kans dat hierdoor de vlotternaald vervuild is geraakt, waardoor de vlotterkamer > sproeier niet de juiste hoeveelheid benzine krijgt? De situatie en symptomen kwamen in ieder 1 op 1 overeen met de ZX6R. We wachten het af...

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 16:50:
[...]

Dat kan, maar de brezan verkoopt ook kroon. Pak daar dan de mos2 van; das ook een hogedruk lithiumvet.
Punt is alleen dat daar maar 3% molybdeendisulfide in zit en dat Honda minimaal 60% aangeeft. Ik zoek dus iets met minstens 60%.

[ Voor 24% gewijzigd door theHoff op 07-03-2012 04:13 ]

Verwijderd

[...]

dat ligt niet aan de fabrikant.
maar aan 10tallen lessers die niet kunnen schakelen ;)
wil je een slechte versnellingsbak voelen, ga maar eens een rondje op een KTM RC8 rijden.
of op een oudere Triumph Speedtriple (die heeft 11 versnelling, de "6" normale, 1 neutraal en 4 vals neutrale")

en versnellings bakken blijven vaak grotendeels ongewijzigd door de modeljaren heen,
kan me niet voorstellen dat Yamaha heeft zitten slapen bij deze.

als je gewoon zorgt dat je in de goede toeren onder de juiste omstandigheden je versnelling kiest en netjes ontkoppeld moet het gewoon goed gaa, (Maar zoals ik al zei, er zal al wel enige mishandeling van die bak hebben plaatsgevonden)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 09:15

DinX

Motormuis

Iemand als ervaring met een Alpen-trip ?

Krijg je wat gezien/gedaan op een week daar ? Zit met het idee een week (kan niet langer) door de Alpen te gaan rijden in de zomer (grens Frankrijk / Zwitserland / Italië)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Widow
DinX schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:59:

Krijg je wat gezien/gedaan op een week daar ? Zit met het idee een week (kan niet langer) door de Alpen te gaan rijden in de zomer (grens Frankrijk / Zwitserland / Italië)
Ik ben de afgelopen 2 jaar met een groepje naar de Dolomieten gegaan, en er is maar 1 reden om dat niet te doen: al het motorrijden hier in Nederland valt daarna zwaar tegen. Over het algemeen zijn de wegen in Zwitserland en Oostenrijk beter dan de wegen in Italie en Frankrijk, maar soms kom je echt maagdelijk goed asfalt tegen in Italie wat gewoon simpelweg een circuit is. Dan heb je echt een stuk van 5km lang, kronkelend tussen bomen door, en geen 10 meter is recht.

Verkijk je echter niet op hoeveel tijd je dagelijks kwijt bent met het rijden daar, je kan lang niet overal inhalen en soms zit je achter een caravan waar je gewoon niet voorbij kan. Je kan niet veel kilometers maken op een dag, maar het rijplezier in echt super. Ik reed vorig jaar op de Stelvio, opzich is de Italiaanse kant niet al te geweldig qua asfalt, maar dan trek je volgas op, hoor je de rochels uit je uitlaat lekker hard doordat het geluid weerkaatst op de stenen muurtjes aan beide kanten, je vliegt omhoog, hard in de ankers, bocht doorkijken om te zien of je hem wijd kan nemen, motor plat gooien, en weer volgas 8) en dat 48x 8)7

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Passo_dello_stelvio.jpg

Ow, en oefen alvast een beetje op korte bochtjes, je wilt niet stilvallen in een haarspeldbocht :P

[ Voor 17% gewijzigd door Widow op 07-03-2012 09:19 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Ik heb Noorwegen ervaring :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/62a07d147f45302e3474c7f07ac138bd/medium.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door DinX op 07-03-2012 09:22 ]

Verwijderd

DinX schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:59:

mocht het daar te druk zijn,
mooi alternatief (met veel beter eten, Parque Nacional Picos de Europa in het noorden van Spanje (Baskenland)

wil je een reis boeken of gewoon zelf gaan rijden?

• Marc Rademaker
Tankiej schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 18:01:
[...]

Die meneer had ik al gespot op Marktplaats en zag daarna dat hij ook actief was op MF inderdaad :+

Hoewel zo'n rechtop zittende fiets vast veel beter is om mee te touren (en voor m'n rug, maar ik ben nog jong!), ben ik zojuist gezwicht voor de charmes van een SV650s. Ik zou kijken voor een Fazer maar die was al verkocht en er stond nog een SV, waar ik in eerste instantie al naar op zoek was vorig zomer. Na een ritje kon ik haar niet meer laten staan, het zat als gegoten. En dat geluid.. O+ :D
Erg nette prijs afgesproken, 550 onder de vraagprijs. Haal haar over 1,5 week op :)

Specs: SV650s uit 2001, 23k km, Devil uitlaat, kleine knipperlichten, stuk plastic bij het kenteken weg, stuggere voorveren. Verder zitten er zo goed als nieuwe banden, remschijven en remblokjes op :)

[afbeelding]
Leuke fiets, feli :) Alleen al dat kuipwerk, eraf slopen! Wel goed dat de voorveren zijn aangepakt, die zijn notoir bij de SV650's...

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09
Is m.i zeer goed te doen in een week, via de vogezen heen, rondje alpen, via het zwarte woud weer terug. Wanneer wil je gaan? Hou even goed in de gaten wanneer de meeste passen open gaan.
Reken er inderdaad wel op dat het niet echt opschiet, wij deden ongeveer 300km per dag, en dan ben je de hele dag aan het toeren. Dat was wel met zijn drieen, in je eentje kun je wellicht wat meer doen.
En de XT1200 lijkt me een ideale alpen tourer!

• Tankiej
Marc Rademaker schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:44:
[...]

Leuke fiets, feli :) Alleen al dat kuipwerk, eraf slopen! Wel goed dat de voorveren zijn aangepakt, die zijn notoir bij de SV650's...
Dankje!
Haha, ik ga eerst zo rondrijden. Mocht dat niet bevallen dan maak ik er wel een N van! Zag al dat een kroonplaat voor een rechtstuur tweedehands op 35-40 euro ligt. Stuurtje erbij, ronde koplamp, andere tellers :)

Verwijderd

Tankiej schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:47:
[...]

Dankje!
Haha, ik ga eerst zo rondrijden. Mocht dat niet bevallen dan maak ik er wel een N van! Zag al dat een kroonplaat voor een rechtstuur tweedehands op 35-40 euro ligt. Stuurtje erbij, ronde koplamp, andere tellers :)
dan kun je hem beter inruilen voor een N,
zelf een N er van maken is duurder

-edit-
Past het trouwens een beetje met 1m95?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 09:56 ]

• Tankiej
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:49:
[...]

dan kun je hem beter inruilen voor een N,
zelf een N er van maken is duurder
Heb je de prijzen van een N gezien? Die liggen hoger dan van een S :o
Komt omdat ze best schaars zijn. Met tweedehands onderdelen kan het nog wel eens goedkoper zijn om er een N van te maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 07-03-2012 09:51 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Ivm de Alpen. Ik heb nog eens zin om een motortripje te maken, maar heb niet meer zoveel vakantiedagen over als in de tijd dat ik naar Noorwegen ben geweest (ik neem al 3 weken verlof om zwemstage te geven). Daarom eens gaan kijken wat ik op een week kan doen (van vrijdag tem zondag ofzo in de week van 15 augustus (is een feestdag hier). Dat zou me maar 5 dagen vakantie kosten.

Ik ben iemand die het enkel en alleen voor het rijden doet, de landschappen... daarom lijken de Alpen me wel wat. Zoveel mogelijk passen zien te doen. Ik heb er trouwens geen problemen mee om 10 uur aan een stuk op de motor te zitten, dat heb ik in Noorwegen 18 dagen aan een stuk gedaan (van 400 tot meer dan 1000km op een dag). Ik zou dan alleen gaan.

Ander alternatief is gewoon richting 1 streek gaan en daar alle kleine weggetjes opzoeken :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 10:12

M14

-tom-562 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:58:
[...]

Een TL1000S is stiekem een beetje mijn droommotor. Hij is gewoon ultiem bruut (kwa uiterlijk en kwa karakter). De verhalen ken ik ja. Ik heb er nog over na zitten denken om er 1 te kopen, maar het leek me niet zo heel verstandig met zo weinig rij-ervaring.
De R vind ik wat minder mooi, die is iets te poser achtig, en mist op 1 of andere manier de charme van de S

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

It's all fun and games untill someone gets hurt :P

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

haha nice!!
heeft iemand hier ervaring met plastic handschoenen onder je gewone handschoenen tegen kou?
Hiermee bedoel ik dezelfde die bv dokters enz gebruiken.
Graag hoor ik van jullie.

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:59:
haha nice!!
heeft iemand hier ervaring met plastic handschoenen onder je gewone handschoenen tegen kou?
Heb ik eens gebruikt, maar mijn ervaring is dat ze de bloeddoorstroming verminderen (doordat ze erg strak gaan zitten in combinatie met normale handschoenen), waardoor je het alsnog koud krijgt, en waardoor je nog minder gevoel/kracht in de vingers hebt.

maar probeer het gewoon, die dingen zijn cheap genoeg ;)

edit:
Probeer eens van die tank-handschoenen die je bij de (diesel)pomp kunt vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 07-03-2012 13:08 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:59:
haha nice!!
Tegen kou werkt het niet echt. Tegen regen werkt het aardig. Voor tankhandschoenen geldt dat het alles behalve veilig is imho, je hand glijdt sneller over de greep/remhendel heen.

Wat beter helpt tegen kou, is een handschoen die de lucht kan vasthouden. Mijn (zomer!!) handschoenen kan ik met een elastiekje straktrekken. Waardoor er geen warme lucht uit ontsnapt, en er ook geen koude lucht mijn mouw in stroomt. _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 07-03-2012 13:24 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb bij de HEMA een stel hele dunne dames thermo handschoenen gekocht. Die passen net onder m'n handschoenen. Heb ze eigenlijk alleen gekocht omdat ik m'n motor in januari ging ophalen, een rit van zo'n 100 km bij 5 graden. Dan zijn alleen van die leren alpinestars handschoenen niet geschikt :P

Vaak bu'j te bang!

• dion_b
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DinX schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:12:
Ivm de Alpen.

[...]

Daarom eens gaan kijken wat ik op een week kan doen (van vrijdag tem zondag ofzo in de week van 15 augustus (is een feestdag hier). Dat zou me maar 5 dagen vakantie kosten.
Dat probleem ken ik. Zit in juni/juli voor drie weken in Lapland, helaas niet op twee wielen. Nog eens lang weg gaan zou lastig zjin.

Wel ga ik in september waarschijnlijk een weekje toeren waarbij ik de Alpen meepak - ik heb min of meer een uitnodiging voor Kroatie dan, en heb vrienden in Brussel, Zuid-Duitsland, Zwitserland, Slovenie en Zagreb die ik ook wil zien. En als ik toch in die streken ben rij ik wel langs Venetie ofzo, en dan misschien terug door AT en CZ :P
Ik ben iemand die het enkel en alleen voor het rijden doet, de landschappen... daarom lijken de Alpen me wel wat. Zoveel mogelijk passen zien te doen. Ik heb er trouwens geen problemen mee om 10 uur aan een stuk op de motor te zitten, dat heb ik in Noorwegen 18 dagen aan een stuk gedaan (van 400 tot meer dan 1000km op een dag). Ik zou dan alleen gaan.

Ander alternatief is gewoon richting 1 streek gaan en daar alle kleine weggetjes opzoeken :)
Dat lijkt me geweldig om eens te doen, maar gaat er dit jaar niet van komen. Die rit hierboven is bijna 4k km lang, dat gaat alleen in 8 dagen lukken als ik flinke stukken snelweg meepak. Maar dat gezegd, er is zat ruimte om pakweg de Eiffel, Jura, Alpen, Dinarides, nog een keer Alpen, Sudeten en misschien de Harz mee te pakken :P

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

-tom-562 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:10:
Ik heb bij de HEMA een stel hele dunne dames thermo handschoenen gekocht. Die passen net onder m'n handschoenen. Heb ze eigenlijk alleen gekocht omdat ik m'n motor in januari ging ophalen, een rit van zo'n 100 km bij 5 graden. Dan zijn alleen van die leren alpinestars handschoenen niet geschikt :P
haha ja dan kan ik het me wel voorstellen!! ;) bedankt voor je tip maar even kijken of het helpt.

Verwijderd

_Apache_ schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:22:
[...]

Tegen kou werkt het niet echt. Tegen regen werkt het aardig. Voor tankhandschoenen geldt dat het alles behalve veilig is imho, je hand glijdt sneller over de greep/remhendel heen.

Wat beter helpt tegen kou, is een handschoen die de lucht kan vasthouden. Mijn (zomer!!) handschoenen kan ik met een elastiekje straktrekken. Waardoor er geen warme lucht uit ontsnapt, en er ook geen koude lucht mijn mouw in stroomt. _/-\o_
Ow ik dacht juist omdat het dicht is dan houdt het de warmte tegen en omdat je handen altijd iets zweten, dat je daarom je handen warm houdt.
Toch ben ik eigenwijs en ga ik het toch testen >:) :+ mocht het idd niet werken hoor je het van mij weer!!

Verwijderd

defusion schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:05:
[...]

Heb ik eens gebruikt, maar mijn ervaring is dat ze de bloeddoorstroming verminderen (doordat ze erg strak gaan zitten in combinatie met normale handschoenen), waardoor je het alsnog koud krijgt, en waardoor je nog minder gevoel/kracht in de vingers hebt.

maar probeer het gewoon, die dingen zijn cheap genoeg ;)

edit:
Probeer eens van die tank-handschoenen die je bij de (diesel)pomp kunt vinden.
Ik ga beide toch ff proberen..en ja misschien zijn die tank-handschoenen wel de beste optie!
We zullen het allemaal zien en ik laat weten wat mijn ervaringen zijn! :)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:20:
[...]
Ow ik dacht juist omdat het dicht is dan houdt het de warmte tegen en omdat je handen altijd iets zweten, dat je daarom je handen warm houdt.
De buitenkant van de plastichandschoen zal nat worden, dus ook je hand, omdat je direct contact hebt, daarbij koelt ook je zweet af. Al met al word je koud, en blijf je koud.
Het enige voordeel is dat je handen droog (maar koud) blijven, als je klaar met rijden bent, even op het kleppendeksel leggen, en zo weer warm :+

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 07-03-2012 16:00 ]

• Marc Rademaker
-tom-562 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:10:
Hahaha, ik heb precies hetzelfde gedaan :P

Voor de volgende winter koop ik gewoon verwarmde Gerbings :)

• DECOY88
(overleden)

• DinX

DinX

Motormuis

^^ Met hem. Beste aankoop van 2011 :)

Krijg trouwens meer en meer zin in de Alpen als ik die filmpjes bekijk :p

:9

[ Voor 27% gewijzigd door DinX op 07-03-2012 22:09 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

sow, n00bfout 2012 is in de pocket. 2 glijdende bandjes vaststaande remmen afgeslagen motor en dat op een glad wegdek.

And it goes BRAAAAAPP!

• DinX

DinX

Motormuis

Schade?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Neu ik hield 'm wel maar ik zat veel te moe en onnadenkend op het ding, reageerde impulsief enzo. Lekker glije, ff wachte en toen de banden weer grip kregen sloeg het blok ook weer aan. Nu ff 10 uur slapen.

And it goes BRAAAAAPP!

• DECOY88
(overleden)
ROFLASTC schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:32:
[...]

Neu ik hield 'm wel maar ik zat veel te moe en onnadenkend op het ding, reageerde impulsief enzo. Lekker glije, ff wachte en toen de banden weer grip kregen sloeg het blok ook weer aan. Nu ff 10 uur slapen.
_/-\o_ toch wel lekker zon lompe allroad. die kan je met dat soort geintjes nog houden O+

• DinX

DinX

Motormuis

Bij mijn nog lompere allroad komt de TCS en ABS dan in werking :P

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 08-03-2012 09:56 ]

• dion_b
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb geluk! En niet zo'n klein beetje ook :o

Vanochtend motorjas aan, helm mee en... waar waren m'n sleutels... :?

Nergens kunnen vinden, ondanks dat ik gisteren m'n natte broek direct na binnenkomst uitgedaan had en had laten liggen waar ik'm uitdeed. Donkerbruin vermoeden gekregen, alsnog naar buiten gelopen en jawel: m'n motor stond gelukkig nog waar ik'm geparkeerd had - met de sleutels er nog pontificaal in :X

Mijn motor staat dus buiten, pal langs straat, in een Vogelaarwijk wat nou niet bepaald onderaan misdaadsstatistieken staat. Het soort wijk waar scooters aan de lopende band verdwijnen en joyriden (op 2 en 4 wielen) nogal voorkomt. En uitgerekend gisteren ook vergeten een slot om het wiel te zetten |:(
Enige wat een dief had moeten doen was erop zitten, jiffy inklappen, choke aan, sleutel draaien, starten en wegrijden :o

Maar goed, niemand is op dat idee gekomen blijkbaar. Ik heb geluk. Veel geluk.

Oslik blyat! Oslik!

• DECOY88
(overleden)
dion_b schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:59:

Nergens kunnen vinden, ondanks dat ik gisteren m'n natte broek direct na binnenkomst uitgedaan had en had laten liggen waar ik'm uitdeed. Donkerbruin vermoeden gekregen, alsnog naar buiten gelopen en jawel: m'n motor stond gelukkig nog waar ik'm geparkeerd had - met de sleutels er nog pontificaal in :X

Mijn motor staat dus buiten, pal langs straat, in een Vogelaarwijk wat nou niet bepaald onderaan misdaadsstatistieken staat. Het soort wijk waar scooters aan de lopende band verdwijnen en joyriden (op 2 en 4 wielen) nogal voorkomt. En uitgerekend gisteren ook vergeten een slot om het wiel te zetten |:(
Enige wat een dief had moeten doen was erop zitten, jiffy inklappen, choke aan, sleutel draaien, starten en wegrijden :o

*O* gelukkig goed afgelopen. bij mij blijft het meestal bij handschoenen die op me motor blijven liggen :Y in de regen }:|

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ze zullen wel gedacht hebben: Ies fal , ies troek fan Polietie

And it goes BRAAAAAPP!

• DinX

DinX

Motormuis

* DinX heeft z'n sleutels ook al eens aan z'n zijkoffer laten hangen :X

• Tankiej

Dat is inderdaad veel geluk :o

Maar nu het je een keer overkomen is gebeurd het vast niet nog een keer ;)

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:40

Youk

Volvo For Life

DinX schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:07:
[...]

^^ Met hem. Beste aankoop van 2011 :)

Krijg trouwens meer en meer zin in de Alpen als ik die filmpjes bekijk :p

[video]

:9
Hey, daar ben ik in september 2005 nog geweest op de motor. Was toen wel bibberen als we boven waren. Slechts 9 graden. Iets daarvoor hadden we nog in het dal langs het Lac du Chevril gereden en daar was het zo'n 35 graden.

Was de eerste col van mijn Alpenreis toen. Ik moet daar nog ergens een DVDtje van hebben liggen van heel die reis. Filmavondje organiseren? :+

Volvo Classic Club Belgium

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

<snip>
Da's idd geluk, of misschien is er toch nog een beetje fatsoen in de wereld?
Ik heb het zelf ook wel eens gehad met sleutel in de voordeur laten zitten..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

Dat is zeker geluk hebben..wel een mooi verhaal :+ ..maar goed dat het goed afgelopen is!! 8)
Dit soort dingen overkomt iedereen wel een keer..en hopelijk daarna niet meer... :9

• _Apache_

_Apache_

For life.

ToolkiT schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:15:
[...]
Ik heb het zelf ook wel eens gehad met sleutel in de voordeur laten zitten..
Even aanbellen en naar de sleutels wijzen, sneller kan men geen 'dankjewel' verdienen. 8)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ROFLASTC schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:18:
[...]

Ze zullen wel gedacht hebben: Ies fal , ies troek fan Polietie
_O-

Vaak bu'j te bang!

• Widow
Gebeurde mij laatst ook nog, ik met mn motor naar een KTM dealer, parkeer em voor de deur en loop naar binnen. Even later met iemand naar buiten om naar mn motor te kijken, zaten de sleutels er gewoon nog in :+

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 08:45

Richard

Kuru Kuru Kururin

Widow schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:24:
Gebeurde mij laatst ook nog, ik met mn motor naar een KTM dealer, parkeer em voor de deur en loop naar binnen. Even later met iemand naar buiten om naar mn motor te kijken, zaten de sleutels er gewoon nog in :+
Was bij mijn AVB, gevalletje zenuwachtig ;)

Motor neergezet aan straat, bakkie koffie, uitleg van leraar, later nog een keer uitleg van examiator, en toen: "Ga je motor maar halen".

Oeps, sleuteltjes kwijt :X ;)

20*350ZO45°

Verwijderd

Richard schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:41:
[...]

Was bij mijn AVB, gevalletje zenuwachtig ;)

Motor neergezet aan straat, bakkie koffie, uitleg van leraar, later nog een keer uitleg van examiator, en toen: "Ga je motor maar halen".

Oeps, sleuteltjes kwijt :X ;)
haha dat zou mij precies het zelfde kunnen overkomen!! 8)7 ..maja uit eindelijk allemaal gehaald en straks mooi weer op mijn gsxer rijden!! _/-\o_

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:27

steveman

Comfortabel ten onder

Breek me de bek niet open over sleutels...

Ben nu op vakantie in Barcelona, motor mee, dolle pret en zo.

Raak ik toch G@#$%!#!@! de sleutel kwijt van m'n motor! (Reserversleutel uiteraard meegenomen)
Óveral gezocht... logische plekken, onlogische plekken.

Niets, toen maar naar een lokale Honda-dealer gegaan (Control-94, goed volk :) ) Met handen en voeten uitleggen hoe en wat :') _O- Verwarring alom omdat ze in verschillende panden in dezelfde straat zitten.

Máár! Jawel, mbv de reservesleutel en de motor zelf is er een kopie gemaakt. Ergo, weer vrolijk kunnen rijden :)

Dat was vorige week.

Vannacht liep m'n vriendin in het donker tegen m'n grote weekendtas aan... En vanochtend zag ik de sleutel er onder op de grond liggen *O*

Kennelijk op een vluchtig moment gedacht dat ik de sleutel daar prima even neer kon leggen |:(

Nu dus 3 sleutels. €66,06 goed besteed! :|

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Pagina: 1 ... 327 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.