SAAI !!!

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:54:
heb net even een nieuw voorbandje laten monteren op me cbr600f en toen werd me verteld dat er een grotere band op zat dan normaal. Hij kon me alleen niet echt vertellen waarom mensen dat doen.Toen ik net even stukje ging rijden voelde die eigenlijk juist wat sportiever met de standaard maat dus waarom doen mensen dit?
Ik heb net ook ondervonden waarom je de eerste bochten rustig aan moet rijden. Gleed echt bijna onderuit

terwijl ik imo de bocht nog erg rustig nam.
Op mijn R6 had ik ook een hogere band gezet dan er standaard op zat (een 120/70, terwijl er standaard een 120/60 op zat). De hogere band is 'puntiger', meer een V-vorm. Zodat de band zenuwachtiger stuurt, maar wel sneller de bocht in valt. Omdat de motor, door de hogere band, aan de voorkant een klein stukje omhoog komt, kun je de voorvork-poten iets verder door de kroonplaat laten zakken, of (zoals ik gedaan heb) de achterkant iets verder omhoog zetten. Bij een lagere band moet je eigenlijk het omgekeerde doen.
Als je dit niet doet, zul je merken dat bij een hogere band de motor de neiging heeft om de buitenkant van de bocht op te zoeken. Na het monteren van een lagere band zal de motor juist de binnenkant van de bocht willen opzoeken.
Dus die lagere band zal in jou geval sportiever aanvoelen omdat de motor iets verder op de neus staat doordat de band lager is. Maar omdat de band ook ronder is zal hij wat minder makkelijk een bocht in te smijten zijn en bij extreme hellingshoeken ook iets minder raakvlak met het wegdek hebben. En met extreme hellingshoeken bedoel ik bij een CBR600F dat je echt de voetsteppies over de straat moet horen schuren..
Als je gewoon weer een hoge band had laten monteren en de motor iets verder voorover had gezet had je het beste van beide werelden gehad.
En ik hoop maar dat de vorige eigenaar de motor niet had aangepast op de hogere band, want dan wordt ie helemaal zenuwachtig. Mijn R6 heb ik na montage van de hogere band van achteren opgehoogd met een shim op de achterveer (zodat de achterveer wat langer wordt.. 2mm scheelt dat maar). Maar de motor stuurt er heel anders door. Met hoge band en zonder aanpassingen wilde de motor elke keer naar buiten in een bocht en moest ik steeds naar binnen corrigeren door iets gas te minderen en met mijn lichaamsgewicht te gaan schuiven. Niet ideaal. Met die 2mm omhoog aan de achterkant liep de motor weer net zo neutraal de bocht door als origineel met de lage band.
Ik heb mijn R6 verkocht en dat ook tegen de koper gezegd: Of je blijft met deze voorband rijden, of je gaat terug naar de standaard voorband, maar dan MOET je die shim eruit halen, anders wordt de motor hyper-zenuwachtig en gaat hij vreselijk oversturen. En dat is echt gevaarlijk. Zeker zonder stuurdemper.
Dus.. Een ander bandje monteren doe je niet zomaar. Je moet de motor er op afstellen
[
Voor 102% gewijzigd door
FragDaddy op 03-03-2008 14:03
]