Afgelopen zaterdag ging ik alleen de Eifel in, lekker cruisen. Hele volksstammen waren op pad, de ene nog idioter dan de andere.
Op een gegeven moment op een stuk waar je 70 mocht, reed ik 80. Ik checkte regelmatig mijn spiegels. Kijken... Niets... Kijken... niets... Kijk-Holy shit, waar komen die knakkers zo snel vandaan??!
Onder andere een grijze BMW R1200
nogiets, en nog wat andere motoren.
Ze komen nogal kort achter me rijden en dreigen me klem te rijden achter een auto. Ik haal de auto in en ga vervolgens duidelijk rechts rijden om ze erlangs te laten. Ze stuiven er met hun 3en vandoor. Achter me zie ik een grote groep opdoemen, maar die komen beduidend rustiger op me af.
Aan het eind van deze weg staat er opeens iemand op de weg: aan de kant, gebaart hij. Ik denk nog, dat is een voorrijder die die groep weer verzamelt. Zijn gebaren worden dringender, dus ik begin een vermoeden te krijgen. Het zal toch geen politie zijn? Dat wil zeggen, wat wil hij van mij, ik heb gewoon netjes gereden? Ik ga bij mezelf na wat ik fout gedaan zou kunnen hebben. Ik heb 80 op te teller gereden waar ik 70 mocht... Dat zal het toch niet zijn?
In de tijd die ik nodig heb om te parkeren, helm af te zetten en oordoppen uit te doen heeft de bmw-rijder de zijkoffers open gemaakt en inderdaad; daar komt de video-apparatuur te voorschijn. "Kijken de heren even mee?"
Tegen de 2 andere (Duitse) motorrijders vertelt hij dat hij ze heeft geklokt met 150+. Dat betekent een directe inname van het rijbewijs. De heren werden nogal opgewonden en emotioneel. Kreten als "Wat moet je als kleine zelfstandige zonder rijbewijs?!" kwamen voorbij, je kent het wel.
Ik sta nog steeds neutraal toe te kijken. Hij vraagt in het engels of ik het begrijp. Ik antwoord in het duits terug dat ik prima begrijp wat er aan de hand is, maar niet waarom ik per sé mee moet kijken. "Complimenten voor uw rijstijl en dat u uw spiegels in de gaten houdt, maar u heeft ingehaald waar een inhaalverbod geldt."
Ik:

Ik heb op de belijning gelet: de doorgetrokken streep gaf niet aan dat het verboden was om in te halen. Alleen had ik daarbij vergeten dat ze daar in DE niet zo consequent in zijn als in NL (lees; alleen in haarspeldbochten is de lijn doorgetrokken), en verder moet je op de borden letten. Dat bord stond al een flink stuk terug. De agent kon het misverstand wel begrijpen, maar moest iedereen gelijk behandelen en me dus beboeten. 70 euro voor de boete plus 28 euro aan administratiekosten en dergelijke.
Nou ja, daarna nog een praatje gemaakt met de agent. Hij was op zich een prima gast, schijnt zelfs meegewerkt te hebben aan de Duitse versie van Blik op de Weg. Vrijdag had hun buurgemeente al weer hun 10e dodelijke slachtoffer te betreuren; zij hadden er tot nu toe nog geen gehad.
Nou ja, dat was dus een duur weekendje.