Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 293 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.528.004 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
winkelwagen schreef op woensdag 07 september 2011 @ 11:43:
[...]

Heb je wel een throttle-control? Volgens mij is het bij BMW boxer-motoren zo dat wanneer je het gas loslaat door de manier waarop de motor gebouwd is, hij ook wat naar rechts trekt.
Ik heb geen trottle-control buiten mijn rechterhand om. Maar mij is altijd verteld dat een motor mooi rechtuit moet gaan als je op snelheid (ik reed ~80km./u) het gas en handen loslaat.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Ik zag in de Gamma folder van deze week dat ze aanbiedingen hebben voor motor materiaal. Onder andere motorkleding en helmen. Nu zal ik niet snel een helm bij een bouwmarkt kopen, hoe goedkoop ook (hier was een systeemhelm (?) geloof ik 50 euro), maar zaken als schoenen, handschoenen en misschien een broek lijken me redelijk. Iemand die folder/aanbieding toevallig gezien en nog beter iemand een mening hierover?

Vooral de schoenen en handschoenen lijken me interessant...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
.Gertjan. schreef op woensdag 07 september 2011 @ 12:01:
Ik zag in de Gamma folder van deze week dat ze aanbiedingen hebben voor motor materiaal. Onder andere motorkleding en helmen. Nu zal ik niet snel een helm bij een bouwmarkt kopen, hoe goedkoop ook (hier was een systeemhelm (?) geloof ik 50 euro), maar zaken als schoenen, handschoenen en misschien een broek lijken me redelijk. Iemand die folder/aanbieding toevallig gezien en nog beter iemand een mening hierover?

Linkje!
Te zien op pagina 8 en 9 :)

iRacing Profiel

Verwijderd

Mevius schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:59:
Hehe :D

Ff proberen back ontopic te komen. Ik heb een 'probleem' met mijn motor.

Als ik met de handjes los probeer te rijden heeft de motor een gigantische afwijking naar rechts en moet ik behoorlijk naar links gaan hangen om vooruit te gaan.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, en begin niet meteen met krom frame want dat kan ik niet fixen :P .
Het hangt ook een beetje van de weg af.
Wegen in nederland hebben een soort van bolling waardoor het midden van het wegdek hoger ligt als de berm zijde (om afwatering te verbeteren)

Zoek eens een mooi parkeer terein op, (makro, locale voetbal club etc etc) positioneer je netjes op de motor. Netjes je knieen tegen de tank, rustig gas los laten en rechtop gaan zitten.

In theorie moet je netjes rechtdoor rollen.
Wat voor een motor rijd je overigens?

• Mevius
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 12:33:
[...]
Wat voor een motor rijd je overigens?
Ik rij op een Yamaha FZ750 Genesis uit 1987, oud beestje maar als beginnersmotor uitstekend naar mijn mening. Ik ben eigenaar nummer 8 geloof ik ;).

Ik ga het zaterdag eens op een 'neutraal' wegvlak proberen en de ervaringen zal ik posten.

Over dat wegdoen waar ik het eerder over had;
  • Bij rustig rijden voel je dat het remmen voor niet geleidelijk gaat.
  • Vlot tot de 9k toeren, daarboven houdt 'ie enorm in.
  • Koppeling slipt soms bij opeens heftig accelereren.
  • Bij het bochten ingaan (vooral langzaam) heb ik het gevoel dat het punt tussen rechtop en scheef niet goed aanvoelt, kan aan de banden liggen.
Ik vind het lastig, ben echt blij met m'n motortje maar ga er ook niet het aankoopbedrag aan verspijkeren (€600,-), eerst maar eens dit probleem zien te verhelpen/verminderen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

De meeste punten zijn met wat handigheid zelf op de lossen.
Remmen:
Remklauwen een keertje schoonmaken, eventueel een revisiesetje

Koppeling:
Kan mss verholpen worden door het goed afstellen

Bochten:
Vierkante banden?

Vaak bu'j te bang!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En die toeren. Schoonmaak spul door je carb heen halen of opnieuw afstellen helpt daar ook wel mee. Lijkt er op dat tie niet genoeg benzine kan leveren boven 9000 toeren. Is dat 9000 toeren vol gas of als je minder vol gas geeft blijft hij het ook nog slecht doen?

• Mevius
theHoff schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:51:
En die toeren. Schoonmaak spul door je carb heen halen of opnieuw afstellen helpt daar ook wel mee. Lijkt er op dat tie niet genoeg benzine kan leveren boven 9000 toeren. Is dat 9000 toeren vol gas of als je minder vol gas geeft blijft hij het ook nog slecht doen?
Schoonmaakspul gooi ik er sowieso ff doorheen. Dat inhouden is vooral bij vol gas, met minder gas loopt 'ie wel mooi door.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De onderkleding ziet er hetzelfde uit als dat setje dat toen bij de Lidl was. Ik heb die zelf ook; het spul is erg elastisch, maar ik zou toch een maatje groter nemen dan je gewend bent. Daarnaast houdt het niet erg veel wamte vast. Ik gebruik die onderkleding dan ook op warme dagen omdat de warmte goed wordt afgevoerd zodra je je pak wat ventileert.
Voor kouder of nat weer gebruik ik onderkleding dat wel goed tegen de wind beschermt. (gekocht bij Louis)

Maar wel bedankt voor de tip; ideaal voor een setje kleding voor incidentele passagiers. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• theHoff
  • Niet online

:X

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49

Bergie

Lekker belangrijk...

Mevius schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:52:
[...]

Schoonmaakspul gooi ik er sowieso ff doorheen. Dat inhouden is vooral bij vol gas, met minder gas loopt 'ie wel mooi door.
Vervang ook gelijk je luchtfilter ff (of maak hem schoon in het geval van een K&N filter); misschien krijgt hij ook gewoon niet genoeg lucht.

Yamaha MT-09

Verwijderd

Mevius schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:09:
[...]
  • Bij rustig rijden voel je dat het remmen voor niet geleidelijk gaat.
  • Vlot tot de 9k toeren, daarboven houdt 'ie enorm in.
  • Koppeling slipt soms bij opeens heftig accelereren.
  • Bij het bochten ingaan (vooral langzaam) heb ik het gevoel dat het punt tussen rechtop en scheef niet goed aanvoelt, kan aan de banden liggen.
Met remmen dat niet geleidelijk gaat,
Je bedoelt dat je steeds "harder" moet knijpen om dezelfde vertraging te behouden?
of merk je dat bij constante druk op de hendel de remvertraging harder,zachter harder word?
Of dat je een soort van pomp beweging moet maken met de hendel om druk op het hendel te voelen
Steeds harder knijpen voor dezelfde vertraging, slechte kwaliteit remblokken.
bij constante druk op het hendel maar harder,zachter harder kan duiden op kromme schijven.
als je moet pompen om druk te krijgen dan is de remvloeistof aan vervanging toe. (kijk eens naar het reservoir, is het heldere vloeistof of zwarte drap)

puntje 2 is inderdaad de carburatie en lucht toevoer eens nalopen, ik zou niet gaan voor uitwasbare filters, originele schuim filter zal vele malen goedkoper zijn.

Doorslippen wanneer er veel vermogen word toegepast zijn waarschijnlijk je kop.platen aan vervanging toe.
en zoals je je banden omschrijft, klassiek voorbeeld van vierkante banden,

• DieterVDW
  • Laatst online: 12-02-2017
Dat dit ooit mis gaat is onvermijdelijk, ik hoop maar dat het enkel GhostRider zelf is die het loodje legt dan, en niet 1 of andere arme ziel in 1 van die auto's ...
Pff fucked up shit hoor dit ...

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 15:50

Youk

Volvo For Life

@2:58 knalt ie gewoon de politie voorbij, tja, wat kunnen ze daar nu tegen beginnen.

Volvo Classic Club Belgium

Verwijderd

Ik rijd redelijk lekker door,
Maar dit is echt godsgruwlijk hard.

Er is zo´n gezegde onder de motorrijders "dont ride faster than your guardianangel can fly"
Zijn bescherm engel moet wel Jet proppeled zijn _/-\o_

en zou zijn zadel aangepast zijn om ruimte te bieden aan zijn buitensporig grote testikels?

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
Die heeftie gewoon als niergordel gebruikt ;)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
vanmiddag even een diversion weer opweg geholpen nadat hij 5 min eerder op de nieuwe a9(Akersloot>Alkmaar) onderuit gegleden was. dikke bruine streep over zijn kappen. dus gewoon nog los teer wat bovenop lag. dan heb je niet veel grip meer.

gelukkig alleen zijn rechter knippers gesneuveld, rechter uitlaat geschaafd, en rechter kuip 1 ophangpunt gebroken en flink bekrast. -O-

we stonden uiteindelijk met 8 motorrijders omheen (ook al kwamen er 3 met de auto _O- )

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023

Enige wat ik niet in een bouwmarkt zal kopen is een helm. rest is goed te beoordelen kwa kwaliteit comfort en slijtvastheid.

Lopen de laarzen lekker, dan kopen of ze moeten erg iel aandoen ....Waterdicht is toch altijd maar voor beperkte tijd.
de handschoenen die ze soms bij de lidl of aldi verkopen zijn echt zeer relaxt, maar ik heb er niet meer als 10.000km mee gereden. deze dus .... plaatjuh van motor-forum gejat die het weer bij de aldi vandaan heeft Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/static_content/lidl_nl/images/NL/20110303emotie02.jpg

Wat betreft slippende koppelingen op oudere motoren: er is een keer verkeerde olie of toevoeging gebruikt. de veren zijn minder of de platen wat dunner, meestal een kombi ;) ... ps ik ga van netjes afgestelde zaken uit daar dit zeer simpel te doen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Mafketel op 07-09-2011 17:16 . Reden: plaatjuh toegevoegd ]

• frankivo
Het is toch gewoon een goedgekeurde helm?
Op z'n minst prima voor een incidentele passagier lijkt me?

iRacing Profiel

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 14:46
Jammer dat het op de ring a10 altijd zo druk is, anders reed ik ook zo naar mn werk elke ochtend 8) nu ben ik al blij als ik 150 haal daar..

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• DECOY88
(overleden)
frankivo schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:18:
Het is toch gewoon een goedgekeurde helm?
Op z'n minst prima voor een incidentele passagier lijkt me?
integraal wel maar zon systeem helm geef ik nog niet aan me grootste vijand mee :X of er wel of geen sluiting opzit maakt voor de ece 22-05 niks uit zo ook met hjc, caberg, airhoh enz. sluitings percentages volgens de sharp.co.uk tests. tussen de 10% en 50% of tewel een kans van 1/2 dat als je helm de grond raakt dat je daarna ook met je smoel het asfalt likt :X

nolan en shuberth halen dan wel weer percentages tussen de 97% en de 100% maar daar betaal je voor

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
2 reden.
1 mijn kop is mij meer waard dan de minimale goedkeuring dus als het beter kan dan graag.
2 passieve veiligheid, des te stiller comfortabeler etc etc een helm is des te minder kans ik heb op een ongeluk.
En des te lekkerder het motorrijden is. Gezien alle andere kosten (vergelijk het eens met hoeveel geld je aan alleen benzine uitgeeft) is een duurdere effen helm ook de kostenpost niet.

ohja dubbele d maar die zijn ook op goedkope helmen te vinden ;)

• frankivo
DECOY88 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:41:
[...]

integraal wel maar zon systeem helm geef ik nog niet aan me grootste vijand mee :X of er wel of geen sluiting opzit maakt voor de ece 22-05 niks uit zo ook met hjc, caberg, airhoh enz. sluitings percentages volgens de sharp.co.uk tests. tussen de 10% en 50% of tewel een kans van 1/2 dat als je helm de grond raakt dat je daarna ook met je smoel het asfalt likt :X

nolan en shuberth halen dan wel weer percentages tussen de 97% en de 100% maar daar betaal je voor
check :)

iRacing Profiel

• Mevius
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:42:
[...]

Met remmen dat niet geleidelijk gaat,
Je bedoelt dat je steeds "harder" moet knijpen om dezelfde vertraging te behouden?
of merk je dat bij constante druk op de hendel de remvertraging harder,zachter harder word?
Dat laatste, maar alleen bij lage snelheden. Vooral als ik 'zacht' rem dan is het duidelijk merkbaar.
puntje 2 is inderdaad de carburatie en lucht toevoer eens nalopen, ik zou niet gaan voor uitwasbare filters, originele schuim filter zal vele malen goedkoper zijn.
Ik zal die twee dingen eens nalopen.
Doorslippen wanneer er veel vermogen word toegepast zijn waarschijnlijk je kop.platen aan vervanging toe.
en zoals je je banden omschrijft, klassiek voorbeeld van vierkante banden,
Hmm banden zien er toch nog wel goed uit, misschien meer bochtjes maken? Koppelingsplaten was ik al bang voor, hopelijk gaat dat geen duur geintje worden.
  • Voorvork controleren en evt. rechtzetten.
  • Achterwiel controleren en evt. rechtzetten
  • Carburateur reinigen en checken.
  • Luchtfilter vervangen
  • Banden
  • Koppelingsplaten
Ik verveel mij tenminste dit weekend niet :P Thnx voor de info uiteraard! d:)b

• Widow
Mafketel schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:40:
2 reden.
1 mijn kop is mij meer waard dan de minimale goedkeuring dus als het beter kan dan graag.
2 passieve veiligheid, des te stiller comfortabeler etc etc een helm is des te minder kans ik heb op een ongeluk.
En des te lekkerder het motorrijden is. Gezien alle andere kosten (vergelijk het eens met hoeveel geld je aan alleen benzine uitgeeft) is een duurdere effen helm ook de kostenpost niet.

ohja dubbele d maar die zijn ook op goedkope helmen te vinden ;)
Ik heb 2 heerlijke helmen (arai chaser en shoei multitec) en die dingen zitten ZO lekker! Die Arai is net alsof je met je hoofd in een paar kussens ligt, en de Shoei is net alsof je een fijne warme muts ophebt op een koude winterdag. Ik kan er echt de hele dag mee rijden als het moet. Een vriend van me heeft een of andere cheapass Scorpion helm, en die heeft na 3 uur al koppijn van dat ding :+ andere vriend heeft een Shark helm. Toen ie hem kocht zat ie strak, nu kan ie hem echt 5cm heen en weer bewegen op zn hoofd ofzo :X dus een shoei of arai lijkt misschien duur maar als je er 5 jaar mee kan doen zonder problemen, ik zou het wel weten :)
Mevius schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:17:
[...]
Hmm banden zien er toch nog wel goed uit, misschien meer bochtjes maken? Koppelingsplaten was ik al bang voor, hopelijk gaat dat geen duur geintje worden.
Koppelingsplaten valt best mee, voor rond de 100 euro heb je al een nieuw setje. Ik heb het laatst ook gedaan op mn motor, het is een uurtje leuk sleutelen, niet al te moeilijk :) wellicht dat je met nieuwe koppelingsveren trouwens ook al geholpen bent!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17

Exigence

dnkroz

Banden kunnen trouwens wel hoekerig rijden veroorzaken. Misschien moet je ook nog even wennen aan de motor, sportmotoren zijn wat happiger op het stuur. Nieuwe banden voelt als een wereld van verschil, vooral als de oude vierkant gereden zijn (wat je soms niet eens echt goed ziet).

Koppelingsplaten zijn meestal niet zo duur. Als je alleen je frictieplaten vervangt (wat waarschijnlijk alleen maar nodig is) dan hoeft dat niet meer dan zo'n 70-100 euro te kosten.

Je zou ook eerst kunnen proberen wat zwaardere veren te monteren, ben je nog goedkoper uit als dat werkt. Maar grote kans dat het probleem later weer terugkomt. Haal je veren er eens uit en meet ze op, en kijk of de lengte nog binnen de marges valt. Hetzelfde geldt voor de frictieplaten.

Bij de meeste motoren is het vervangen van de koppeling echt een eitje, je hoeft zelfs je olie niet af te tappen :) Deksel los, veren eruit en je haalt zo je platenpakket eruit.

Wat dinges hierboven zegt dus, ik moet eerder vernieuwen :z

[ Voor 51% gewijzigd door Exigence op 07-09-2011 21:17 ]

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i993.photobucket.com/albums/af51/photolock/Trip%20Alpen%202011/CIMG4311.jpg?t=1315425969
Ergens in de alpen.

Uiteindelijk 10 dagen weggeweest en de volgende passen aangedaan (hoogte / cijfer);
Dag 1 Heenreis
Dag 2 500 in het zwarte woud
Dag 3
- Klausenpas (1948) 7
- Sustenpas (2224) 9
- Grimselpas (2165) 8 (uitzicht 10)
- Furkapas (2431) 8
Dag 4
- Sint Gotthardpas (2108) 6
- San Bernadinopas (2065) 8
- Splügenpas (2115) 10+
- Malojapas (1815) 7
- Albulapas (2312) 7
- Fluelapas (2383) 8
- Reschenpas (1365) 6-
Dag 5
- Stelviopas (2758) 10+
- Foscagnopas (2149) 6
- Livignopas (2315) 8
- Berninapas (2328) 7
- Ofenpas (2149) 7
Dag 6 (rustdag)
Dag 7
- Umbrailpas (2503) 7
- Gaviapas (2621) (4, eng)
- Tonale pas (1883) 6
- Mendola pas (1363) 6-
- Karerpas (1745) 7
Dag 8
- San Pellegrinopas (1920) 6
- Vallespas (2032) 7
- Rollepas (1970) 8
- Ceredapas (1369) 7
- Pordoipas (2239) 10+
- Sellapas (2244) 10+
- Gardenapas (2121) 10+
- Staller Sattel (2052) 7
Dag 9
- Grossglockner (2428) 9
- Pas Thurn (1273) 2
- Brennerpas (1375) 1
- Jaufenpas (2094) 8
- Timmelsjochpas (2509) 10
- Fernpas (1212) 3
Dag 10 Terugreis

Er zijn nog een aantal passen die ik nu niet heb gereden maar nog wel had willen doen. Ik vond het nu wel mooi geweest gezien ik aardig last begon te krijgen van mijn rug en in je eentje rijden best saai is. Het is overigens wel voor herhaling vatbaar. Dit is veel leuker rijden dan in Nederland of Duitsland (eiffel/teutoburgerwald e.d.)

[ Voor 64% gewijzigd door Gisae op 08-09-2011 10:11 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:21

mphilipp

Romanes eunt domus

Mevius schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:09:
[...]
Ik vind het lastig, ben echt blij met m'n motortje maar ga er ook niet het aankoopbedrag aan verspijkeren (€600,-), eerst maar eens dit probleem zien te verhelpen/verminderen.
Geld uitgeven voor onderhoud en het vervangen van slijtageonderdelen is natuurlijk iets dat je kunt verwachten als je een oudere motor koopt. Een setje goede banden kost al het nodige. Als een motor zoveel/zo weinig kost, zal ie niet nét een grote beurt hebben gehad, dus als ik jou was, zou ik 'm er minimaal zelf een geven. Zie het zo: als je nu een beetje investeert, kun je misschien nog wel jaren op dat ding blijven rijden. Verzorg je 'm niet, is ie snel stuk. En dat is zonde van het geld. Steek het dan in iets waar je langer lol van hebt.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Widow
Gisae schreef op donderdag 08 september 2011 @ 02:09:
Er zijn nog een aantal passen die ik nu niet heb gereden maar nog wel had willen doen. Ik vond het nu wel mooi geweest gezien ik aardig last begon te krijgen van mijn rug en in je eentje rijden best saai is. Het is overigens wel voor herhaling vatbaar. Dit is veel leuker rijden dan in Nederland of Duitsland (eiffel/teutoburgerwald e.d.)
Roep maar als je nog een keer wilt, ik ga zo mee :P

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mocht je nog eens een korter toertje gaan maken in die buurt (10 dagen weg vinden vrouw en kinderen niet goed vrees ik), dan mag je altijd roepen. Lijkt me leuk om te doen :).

Heb je hiervan geen Google maps route zodat een beetje beter gevisualiseerd kan worden hoe je gereden bent? :).

[ Voor 72% gewijzigd door fredkroket op 08-09-2011 09:45 ]

• Gisae
  • Niet online
fredkroket schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:44:
[...]

Mocht je nog eens een korter toertje gaan maken in die buurt (10 dagen weg vinden vrouw en kinderen niet goed vrees ik), dan mag je altijd roepen. Lijkt me leuk om te doen :).

Heb je hiervan geen Google maps route zodat een beetje beter gevisualiseerd kan worden hoe je gereden bent? :).
Ik heb de routes per dag bij in het lijstje gezet.
Gisae in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14"

Een korte tour is wel lastig, je bent al zeker 2 dagen kwijt aan de heen en terugreis.

[ Voor 83% gewijzigd door Gisae op 08-09-2011 10:12 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:41

_Apache_

For life.

@ Gisea : Wat vond je eng aan de Gaviapass? Staat mij niets bij dat deze eng was, wel dat het ontzettend slecht wegdek is. Overal lapwerk, gaten in de weg, veel wegversmallingen waar je dan weer lokale italianen tegenkomt die altijd zonder licht rijden. :X

Verder vond ik de Splugapass ook erg mooi, jammer dat het regende en hagelde toen wij hem bereden.Verder een heel interessant lijstje, zal er een paar opnemen in mijn lijstje voor volgend jaar.

Ahh, duidelijk. Hetzelfde wat we hadden op de Splugapass. We kregen de indruk dat we meer dóór de wolken reden, dan onder de wolken, het trok behoorlijk dicht, ik begrijp wat je bedoelt.

[ Voor 31% gewijzigd door _Apache_ op 08-09-2011 14:50 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Gisae
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:43:
@ Gisae : Wat vond je eng aan de Gaviapass? Staat mij niets bij dat deze eng was, wel dat het ontzettend slecht wegdek is. Overal lapwerk, gaten in de weg, veel wegversmallingen waar je dan weer lokale italianen tegenkomt die altijd zonder licht rijden. :X
Neem de Gavia en voeg zeer dichte mist toe. Op sommige punten was het zicht 10-15 meter. Ik moest de wegkant volgen om te weten wat er aan zat te komen. Zonder vangrail, met tegenliggers op een dergelijk krappe weg vond ik doodeng.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:33

_Erikje_

Tweaker in Spanje

dichte mist in de bergen zuigt echt :( Vooral omdat de Italianen er niets van aantrekken en als gekken blijven rijden :o

ik had er zelf zondag in de Dolomieten erg veel last van. Toen ben ik maar naar huis gegaan. :+

• Mevius
Widow schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:53:
[...]

Koppelingsplaten valt best mee, voor rond de 100 euro heb je al een nieuw setje. Ik heb het laatst ook gedaan op mn motor, het is een uurtje leuk sleutelen, niet al te moeilijk :) wellicht dat je met nieuwe koppelingsveren trouwens ook al geholpen bent!
Ik hoop dat het enkel de veren zijn, gelukkig staat hieronder een korte uitleg hoe ik ze kan checken, thnx beiden uiteraard :D.
Exigence schreef op woensdag 07 september 2011 @ 21:13:
Banden kunnen trouwens wel hoekerig rijden veroorzaken. Misschien moet je ook nog even wennen aan de motor, sportmotoren zijn wat happiger op het stuur. Nieuwe banden voelt als een wereld van verschil, vooral als de oude vierkant gereden zijn (wat je soms niet eens echt goed ziet).
Dit zou het natuurlijk goed kunnen zijn, op hogere snelheid is het niet merkbaar, althans niet storend. Tot 50km/u is het hinderlijk.
Koppelingsplaten zijn meestal niet zo duur. Als je alleen je frictieplaten vervangt (wat waarschijnlijk alleen maar nodig is) dan hoeft dat niet meer dan zo'n 70-100 euro te kosten.

Je zou ook eerst kunnen proberen wat zwaardere veren te monteren, ben je nog goedkoper uit als dat werkt. Maar grote kans dat het probleem later weer terugkomt. Haal je veren er eens uit en meet ze op, en kijk of de lengte nog binnen de marges valt. Hetzelfde geldt voor de frictieplaten.

Bij de meeste motoren is het vervangen van de koppeling echt een eitje, je hoeft zelfs je olie niet af te tappen :) Deksel los, veren eruit en je haalt zo je platenpakket eruit.
Bedankt, ga ik zeker even naar kijken. Met een beetje hulp in de goede richting scheelt het in ieder geval heel wat.
Wat dinges hierboven zegt dus, ik moet eerder vernieuwen :z
Liever dubbel advies dan geen advies, is meer dan welkom dus! :Y)
mphilipp schreef op donderdag 08 september 2011 @ 07:13:
[...]

Geld uitgeven voor onderhoud en het vervangen van slijtageonderdelen is natuurlijk iets dat je kunt verwachten als je een oudere motor koopt.
Eens, maar vooraf wil ik wel graag weten of het de 'investering' waard is en dat niet bv. het frame krom is. Als dat zo is is het snel exit. Mochten de problemen simpel op te lossen zijn krijgt 'ie wel een beetje aandacht ;).

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:12

martjah

Appel

_Apache_ schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:43:
@ Gisea : Wat vond je eng aan de Gaviapass? Staat mij niets bij dat deze eng was, wel dat het ontzettend slecht wegdek is. Overal lapwerk, gaten in de weg, veel wegversmallingen waar je dan weer lokale italianen tegenkomt die altijd zonder licht rijden. :X

Verder vond ik de Splugapass ook erg mooi, jammer dat het regende en hagelde toen wij hem bereden.Verder een heel interessant lijstje, zal er een paar opnemen in mijn lijstje voor volgend jaar.

Ahh, duidelijk. Hetzelfde wat we hadden op de Splugapass. We kregen de indruk dat we meer dóór de wolken reden, dan onder de wolken, het trok behoorlijk dicht, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik heb de Gavia 2x gereden dit jaar. In mei en in juli een keertje.
In mei vond ik dat echt wel erg spannend (ik kon de grijns niet van mijn gezicht vegen). Dit kwam gewoon omdat het heel erg mistig was en regenachtig. Je mocht blij zijn als je 10 meter vooruit kon kijken, in het tunneltje zag je maar een meter of 3 voor je en dan was er een witte plank waar je tegenaan keek. ohja en koud omdat je nat was.

In juli was het zonnig, redelijk qua temperatuur en geen vuiltje aan de lucht. Toen vond ik het niet meer spannend. Zal ook wel komen omdat ik de vorige keer nog herinnerde en ik had een beetje twijfels omdat ik er nu met iemand achterop overheen ging en ook de stelvio over. **zat al te denken aan een lullige valpartij in een haarspeldbocht als je bergopwaarts gaat en dan stil valt.**

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Oké ik kan me ook aan melden bij de gevallen motor rijders club. Al was het met mijn rij les, heb ik dit toch weer mee gemaakt.

Wat is er gebeurt:
We deden de stopproef maar het regende en het weg dek was nogal nat vanmorgen. Dus toen ik remde voelde mijn voorrem enorm raar aan op het laatste stuk remkracht (soort van blokkering), waardoor ik onderuit gleed en de motor op mijn enkel kreeg.... (achteraf kreeg ik te horen dat ik de motor toen beter had kunnen door laten rollen / rijden, waardoor ik dan niet gevallen zou zijn)

Nu heb ik mijn enkelbanden verrekt, zit het in het verband, loop ik met krukken en heb ik een schaaf wond op mijn elleboog... Mja wel een ervaring rijker.

Past precies een leuke quote bij:

"Experience is a hard teacher because she gives the test first, the lesson afterwards."

[ Voor 8% gewijzigd door T-Rhidon op 08-09-2011 16:17 ]

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ouch :| , sucses met het herstel van je enkel

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:12

martjah

Appel

je kan het ook nog positiever bekijken. Beter de lesmotor tegen de grond dan jou motor

• DECOY88
(overleden)
nu is het nog gratis. en niet je hagel nieuwe motor en je pak en helm enz. aan puin ;w

• Richard
  • Laatst online: 31-01 12:06

Richard

Kuru Kuru Kururin

Toch vraag ik me af wat een rijinstructeur nu precies vind van een "crash". Is dat een lakonieke reactie van: "Opstaan en snel verder", of kijkt ie eerst naar de lesmotor of die niets mankeerd, en dan pas naar de rijlesser?

Ik zag op mijn CBF500 een hoop beschermbeugels (met bijbehorende valschade), maar ik kan me voorstellen dat er buiten dat nog weleens iets anders stuk gaat.

Begin de valpartijen posts hier in het topic toch een beetje tevaak voorkomen. Hoop dat ik het over me heen kan zetten, en zonder er veel aan te denken de lesmotor weer opstap.
Als ik zo naar de komende weersverwachtingen kijk, gaat het er voor mij niet erg positief uitzien.

20*350ZO45°

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Dank je allemaal en klopt beter de les motor dan mijn eigen motor.

Nee hoor de rijinstructeur kwam er gelijk aan gerent, drukte de nood knop in en keek erna naar mij. Vroeg hoe het ging en als ik niks had gebroken, als ik er nog op kon staan bewegen enz. Moest rustig aan doen en wanneer ik weer zou kunnen moest ik het zeggen. Vervolgens tilde hij de motor op even uit staan puffen en voet blijven bewegen. Vroeg hij een aantal keer hoe het ging en niet druk maken om de motor want is toch maar een les motor en anders had die dat maar niet moeten worden. Dat heeft hij wel een paar keer herhaald. Vervolgens ben ik verder gelest. Toen we klaar waren zei hij als je nog veel last van bleef houden toch maar langs de huisarts gaan.

Thuis deed ik de laarzen uit en ja was ik de stevigheid kwijt en deed het enorm veel zeer dus toch maar langs de huis arts geweest en de rest is bekent.

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Kut man; maar idd beter dat het je nu gebeurt dan met je eigen fiets.
En nu vooral niet bang worden om op de motor te stappen; zodra het weer kan gelijk weer gaan lessen en die noodstopjes oefenen. :)

Yamaha MT-09

• DECOY88
(overleden)
fietsen heb je ook niet geleerd zonder te vallen ;) en toch doe je het >:)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
Richard schreef op donderdag 08 september 2011 @ 17:58:
Toch vraag ik me af wat een rijinstructeur nu precies vind van een "crash". Is dat een lakonieke reactie van: "Opstaan en snel verder", of kijkt ie eerst naar de lesmotor of die niets mankeerd, en dan pas naar de rijlesser?
Mijn ervaring is dat hij de mens voorop stelt en daarna even de schade bekijkt (moet ook ivm het al dan niet veilig kunnen doorrijden). De schade is hij na mijn onfortuinlijke dubbelles met 2 valpartijen en 4 kapotte richtingaanwijzers niet meer op teruggekomen.

• theHoff
  • Niet online
Richard schreef op donderdag 08 september 2011 @ 17:58:
Mijn instructeur kon er hartelijk om lachen toen m'n medelesser z'n fiets liet vallen tijdens z'n achtjes draaien. We stonden namelijk bij het begin nog allebei te geiten dat we allebei nog niet waren gevallen. Ik klopte af en hij niet. Instructeur waarschuwde hem toen dat dat ongeluk zou brengen. Toen die ander viel (wat overduidelijk de motor neerleggen was en zachtjes omvallen) moest hij alleen maar lachen. :). Ze zien het veel te vaak wat dat betreft hoor. Mijn instructeur gaf aan dat er minstens 1 keer per week iemand valt. Dusja, hoort er bij en ze maken zich er echt geen zorgen om.
We zijn met regen ook juist speciaal naar een klinkerweg gegaan waarbij hij aangaf, ga maar zo snel mogelijk stil staan, je kan beter met mijn motor onderuit gaan dan met je eigen.

Heb je trouwens je AVB al binnen? Je hoefde maar 3 lesjes toch?

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben ook wel een paar keer tegen de vlakte gegaan tijdens het lessen (en daarna met eigen motor :$). Vooral het beheerst zachtjes rijden met een strakke bocht is erg lastig.
Tips die ik je kan geven zijn:
Beheers eerst het (zachter dan) stapvoets rijden goed voordat je de bochtjes gaat maken. & Strek de arm aan de kant waar je heen moet sturen en duw hiermee het stuur naar beneden. (arm gestrekt houden en lichtjes op leunen dus) Ook op iets hogere snelheid merk je dat je veel strakkere bochten kunt maken met die truuk.
Eerste keer zul je waarschijnlijk wel onderuit gaan als je dat probeert :*)

Mijn rijleraar kreeg het overigens voor elkaar om bijna volledig plat te gaan terwijl hij rondjes draaide met zo'n 2,5 meter radius 0.o

[ Voor 8% gewijzigd door Joolee op 09-09-2011 11:05 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

Dat is voornamelijk een kwestie van kijken en de motor trekkend houden

Vaak bu'j te bang!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-01 11:31

Ken.

\m/.([oO]).\m/

T-Rhidon schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:16:
[..]

het laatste stuk remkracht (soort van blokkering), waardoor ik onderuit gleed en de motor op mijn enkel kreeg....
[..]
Euh, ABS?

• DECOY88
(overleden)
Joolee schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:04:

Mijn rijleraar kreeg het overigens voor elkaar om bijna volledig plat te gaan terwijl hij rondjes draaide met zo'n 2,5 meter radius 0.o
dat heet overtuiging :Y

red dat met mijn africa twin ook. even tandjes op elkaar en dan vlak duwen en volledig insturen. doe het zelfs zonder remmen d:)b het idee is eng maar het kan makkelijk. je moet alleen niet uit schrik je gas dicht draaien of je rem pakken. dan lig je. maar zolang jeje motor trekkend houd is er niks aan de hand. :N

nog tot zondag avond inschrijven voor de De Grote Motor Topic Meeting 2011 en maandag bepaal ik de uiteindelijke datum en startplek :Y

• DECOY88
(overleden)
dit zit ook op mijn africa twin. dat heet grip pleite ;w dan moet je hem strak overeind houden tot je weer grip heb(en je km teller weer je snelheid aangeeft.)

km teller opeens 0km/u tijdens remmen. voorwiel geblokkeerd. :Y
toerenteller na terugschakelen op 1000rpm(stationair) achterwiel geen grip :N

en zelfs met beide geblokkeerd kan je nog rustig rechtuit glijden *O* krijg weer spontaan zin in de winter O+

• Joolee
  • Niet online
DECOY88 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:54:
[...]

dit zit ook op mijn africa twin. dat heet grip pleite ;w dan moet je hem strak overeind houden tot je weer grip heb(en je km teller weer je snelheid aangeeft.)

km teller opeens 0km/u tijdens remmen. voorwiel geblokkeerd. :Y
toerenteller na terugschakelen op 1000rpm(stationair) achterwiel geen grip :N

en zelfs met beide geblokkeerd kan je nog rustig rechtuit glijden *O* krijg weer spontaan zin in de winter O+
Jij liever dan ik XD

Als het echt moet rijd ik wel met ijs op de weg maar dan ga ik wel als een bejaarde door gevaarlijke bochten heen :P

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

DECOY88 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:54:
Daar zeg je wat.
Een paar maanden geleden een Virago 1100 gekocht en ben er laatst achtergekomen dat een tweecylinder minder vergevingsgezind dan een viercylinder. Niet dat ik ben gevallen maar na bijna iedere bocht bemerkte ik een slippend achterwiel terwijl ik niet veel gas gaf. Mijn vorige motor gaf daar niets om, gas geven en gaan. :)

De aankomende winter zal ik merken hoe dit zal gaan met rijden.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• DECOY88
(overleden)
Joolee schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:02:
[...]

Jij liever dan ik XD

Als het echt moet rijd ik wel met ijs op de weg maar dan ga ik wel als een bejaarde door gevaarlijke bochten heen :P
je hoeft niet meer te hard en gevaarlijk de rijden om toch de dagelijkse shot binnen te krijgen _/-\o_

• Joolee
  • Niet online
DECOY88 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:09:
[...]

je hoeft niet meer te hard en gevaarlijk de rijden om toch de dagelijkse shot binnen te krijgen _/-\o_
Och, ik heb sowieso niet zoveel heftigs nodig. Een beetje hard optrekken (voor zover dat kan met een teruggevoerde motor) en wat te hard rijden in leuke bochten is wel genoeg.

Wat ik wel erg leuk vind is op bochtige autowegen met één baan, zonder straatverlichting rijden. (tussen Pijnacker en Zoetermeer en het stukje veilingroute bij Naaldwijk) 'Savonds zie je dan de weg enkel tot waar je koplamp komt. O+

• DECOY88
(overleden)
Joolee schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:13:
[...]

Och, ik heb sowieso niet zoveel heftigs nodig. Een beetje hard optrekken (voor zover dat kan met een teruggevoerde motor) en wat te hard rijden in leuke bochten is wel genoeg.

Wat ik wel erg leuk vind is op bochtige autowegen met één baan, zonder straatverlichting rijden. (tussen Pijnacker en Zoetermeer en het stukje veilingroute bij Naaldwijk) 'Savonds zie je dan de weg enkel tot waar je koplamp komt. O+
dijkje durgerdam>hoorn. _/-\o_

maar spanje is helemaal pr*n wat dat betreft. zie je links er rechts een halve meter streep en in de verte wat reflectiepaaltjes _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/P1020507.jpg

of snachts naar Parijs op en neer _O- 18:00 uit Antwerpen. en 8:00 was ik weer in België ergens in Frankrijk op de terugweg me voetjes op me stuur gelegd en me hoofd op me topkoffer :z

alleen door de regen enz. ging ik het niet meer trekken om er nog een rit achteraan te plakken _O- was overdag al in Antwerpen met een rit meegereden en zondags was er van een andere club nog een rit. maar regende de hele dag :'( dus ben toen maar direct naar huis gereden _O-

Verwijderd

Zaterdag is er een ritje langs durgerdam<->hoorn!

Verwijderd in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14"

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Wat voor een rit is het? Gewoon lekker rustig ritje of wordt er flink doorgereden? Mocht mijn andere plan morgen niet doorgaan, lijkt het me wel leuk om morgen een stukje te gaan rijden :)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

T-Rhidon schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:16:
Oké ik kan me ook aan melden bij de gevallen motor rijders club. Al was het met mijn rij les, heb ik dit toch weer mee gemaakt.

Wat is er gebeurt:
We deden de stopproef maar het regende en het weg dek was nogal nat vanmorgen. Dus toen ik remde voelde mijn voorrem enorm raar aan op het laatste stuk remkracht (soort van blokkering), waardoor ik onderuit gleed en de motor op mijn enkel kreeg.... (achteraf kreeg ik te horen dat ik de motor toen beter had kunnen door laten rollen / rijden, waardoor ik dan niet gevallen zou zijn)

Nu heb ik mijn enkelbanden verrekt, zit het in het verband, loop ik met krukken en heb ik een schaaf wond op mijn elleboog... Mja wel een ervaring rijker.

Past precies een leuke quote bij:

"Experience is a hard teacher because she gives the test first, the lesson afterwards."
Enzo ben ik op het circuit tegen 170km/h op mijn neus gegaan, nadat ik eindelijk stil lag van het schuive, motor recht gezet, gestart en door gereden. Jij valt van redelijk traag en je loopt met krukken rond.

De Nederbelg !

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het Afrika avontuur komt dichterbij! Komend weekend is het teampresentatie in Poppel, waar alle teams bij elkaar komen om kennis te maken, een visum voor Mauretanië te regelen, te BBQen en de route door te nemen. Lijkt me leuk. We beschouwen het als een generale repetitie en gaan dus in vol ornaat. Kijken hoe we de wagens laden en of alles goed zit. Daarna hebben we nog een paar weekjes om de puntjes op de i te zetten.
Volgende week met een paar man naar de zandgroeve in Landgraaf om bij Arjan Brouwer nog wat taatste tips voor in het zand te krijgen.

Ik heb er zin an!

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Marc Rademaker schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:05:
[...]

Wat voor een rit is het? Gewoon lekker rustig ritje of wordt er flink doorgereden? Mocht mijn andere plan morgen niet doorgaan, lijkt het me wel leuk om morgen een stukje te gaan rijden :)
Medium, er zijn racers bij, maar ik rijd een 800GS, en er zijn ook andere mensen met toermotoren. Ik heb ook iemand achterop. Er zit ook een pauze in (misschien 2).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jellabie schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:23:
[...]

Enzo ben ik op het circuit tegen 170km/h op mijn neus gegaan, nadat ik eindelijk stil lag van het schuive, motor recht gezet, gestart en door gereden. Jij valt van redelijk traag en je loopt met krukken rond.
Vallen en glijden is het probleem meestal niet. Het gaat er om hoe je valt en wat je daarna tegenkomt. Als je niets tegenkomt is er weinig aan de hand, het is dan alleen de val. Je kan beter met 150 onderuit gaan en niets tegenkomen dan met 50 onderuit gaan en na 3 meter een muur tegenkomen.

• p00hbeaR!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09-2025
Vandaag een motor gehuurd, beetje touren, hartstikke mooi. Binnenkort wat kopen.

Alleen op een knooppunt (1 baans stuk) begon er een zwarte Mercedes te kleven, die mij vervolgens links inhaalde en daarbij m'n spiegel aantikte.. Vluchtstrook was aan de rechterkant waar hij dus ook makkelijk langs kon.. Te zot voor woorden.. Ik reed 100, sloeg echt nergens op. Het liefst zou ik hem erbij NSB'en, hoe gaan jullie om met dat soort grappen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op moment dat iemand je links kan inhalen op een éénbaansstrook zit je zelf te ver naar rechts, nog ongeacht je snelheid. Zelf zou ik tip van m'n instructeur opvolgen: pal voor de bestuurder van de auto gaan rijden. Dan ziet hij je zeker en kan hij er niet zomaar langs.

Verder slecht nieuws gekregen vandaag dat goed is voor m'n motorkilometers: komende maand werd me sterk afgeraden om een auto te besturen ivm spierproblemen in rechterbeen. Motor is daarentegen geen probleem ;)

...en laat ik nou net vanochtend bij Hyperpro m'n nieuwe achterdemper opgehaald hebben >:)

Morgen monteren en even kijken of ik na 6 weken nog weet hoe zo'n ding te rijden. Kan ik gelijk m'n nieuwe leren jas uitproberen :)

Oslik blyat! Oslik!

• KaWaReZ
Jellabie schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:23:
[...]

dan heb je een aardige grindbak gehad...
ik heb m met +-200 al tankslappend op een betonnen muur geparkeerd... die fiets deed t niet meer zegmaar :+ (dag of 2 met spierpijn thuis gelegen en thats it.... lucky)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

KaWaReZ schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 21:47:
[...]
ik heb m met +-200 al tankslappend op een betonnen muur geparkeerd...
Ach...da's nog niets...ik ben ooit in een duel met Schumacher met 250 de muur in geklapt in een Williams. Maar ik kon gewoon weer verder. Gelukkig had ik 'damage off' staan... :+

• KaWaReZ
ghehehehe :)

heb er gelukkig nauwelijks lichamelijk bewijs van..
voor de kenners: cpz: bos uit, over t viaductje (daar ging t mis), tegen de punt waar je de pits in kan.
leuk, zo'n ex-schade-TLR :+

@dion: als t ff kan, laat m afstellen door iemand die er verstand van heeft (liefst bij hieperdepiep zelf, als t geen moeite is).
Je fiets rijdt dan een heel stuk anders dan je gewend bent.. opnieuw leren rijden op die fiets :+

(kreeg na mijn ombouw van baggervering naar hyperpro rondom de opmerking: doe ff rustigaan, dit stuurt heel anders... heb toen heel die fiets opnieuw moeten uitvogelen :+ )

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KaWaReZ schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:32:
[...]

@dion: als t ff kan, laat m afstellen door iemand die er verstand van heeft (liefst bij hieperdepiep zelf, als t geen moeite is).
Ze hebben bij bouw ervan m'n gewicht en manier van rijden (95% snelweg, comfort boven sportiviteit, maar ook niet te slap) opgenomen en hem daarop afgesteld. Maar inderdaad, uitnodiging gekregen om langs te rijden om te laten afstellen in geval van twijfel.

Ben eigenlijk stiekem van plan om de voorveren ook onder handen te laten nemen als het achter goed bevalt, kan hij gelijk alles afstellen ;)
Je fiets rijdt dan een heel stuk anders dan je gewend bent.. opnieuw leren rijden op die fiets :+

(kreeg na mijn ombouw van baggervering naar hyperpro rondom de opmerking: doe ff rustigaan, dit stuurt heel anders... heb toen heel die fiets opnieuw moeten uitvogelen :+ )
Dat advies kreeg ik ook mee, naast een 20-pagina dikke handleiding incl tabel van mogelijke problemen en vervolgens welke instellingen daar verband mee kunnen houden :P

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grrr :(

Goed nieuws:
  • M'n motor rijdt als nooit tevoren met die Hyperpro achterdemper, zowel langzame als snelle bochten zijn vele malen strakker en ik hoef niet meer enorm voorzichtig te doen dat ik door de achterveer heen ga. Enige problemen met wegligging zijn nu naar voren verschoven, vooral flinke remmingen (snelweg->verkeerslicht) voelen niet helemaal lekker, oplossing lijkt me een setje nieuwe voorveren ;)
  • Nieuwe leren jas (Difi-geval) is prima, tikje aan de ruime kant (gekocht via Marktplaats, maat 58 is zelfs voor mij aan de grote kant), maar wappert niet en is zelfs zonder voering meer dan warm genoeg voor de koude tijden van het jaar.
  • Gamma regenoverall is spotgoedkoop (EUR 19.95) en past over me, zelfs met laarzen en bovengenoemde leren jas aan. Gekocht dus. Kwaliteit moeten we nog zien, maar leek beter dan eentje van EUR 29.95 bij Motozoom, en aardig vergelijkbaar met een Buse voor EUR 69.95.
Waarom :( dan?

Omdat m'n verrekte (letterlijk) spierproblemen nog erger lijken te spelen op de motor dan achter het stuur. Na kwartier wordt het al erg ongemakkelijk. Voorlopig ga ik weinig motorrijden ben ik bang :'(

Oslik blyat! Oslik!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik heb vandaag nog even lekker iets van 200km op de teller erbij gezet. Wat een lekker weer!

Yamaha MT-09

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zo, vandaag de vorkpoten van m'n GSX600F ongeveer 3,5mm extra door laten steken. Dat maakt het fietsje een stukje leuker :)

Ik zou graag nog iets verder gaan, maar ik ben bang dat de wat slappe voorvering dan in extreme gevallen toch wat teveel voor z'n kiezen krijgt.
Joolee schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:13:
Ja kijk daar dus even uit. Als je verder rijdt naar Delft vanuit Pijnacker zijn in de laatste bocht (beide richtingen op) mega tactisch van die slangen om verkeer te tellen aangelegd. Ergens tussen vorige week donderdag en vanmiddag hebben ze dat gedaan :/

[ Voor 53% gewijzigd door TheZeroorez op 10-09-2011 20:51 ]

• PilatuS
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 20:48:
Ja kijk daar dus even uit. Als je verder rijdt naar Delft vanuit Pijnacker zijn in de laatste bocht (beide richtingen op) mega tactisch van die slangen om verkeer te tellen aangelegd. Ergens tussen vorige week donderdag en vanmiddag hebben ze dat gedaan :/
Soms verzinnen ze inderdaad van die enorm slechte dingen voor motorrijders. Hier in Arnhem liggen in een bocht midden op de weg 3 putdeksels achter elkaar. Ik zorg er altijd voor dat ie goed kan zien of er iets op de andere rijbaan aankomt. Als die vrij is rijd er ik links langs over de andere rijbaan. Ik heb niet zo'n moeite met over 1 putdeksel heen rijden, hoewel ik ze wel atijd vermijd. Alleen 3 stuks achter elkaar in een bocht ga ik echt niet overheen rijden.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Putdeksels zijn soms ook gewoon lastig op een andere plaats te zetten. Maar het wegdeel waar ik het over heb is letterlijk 2,6 km lang zonder toe- of afritten. En die telslangen liggen midden in een tamelijk scherpe (en donkere) bocht :F

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Daarom snap ik ook niet waarom ze niet gewoon een stuk asfalt oid op de putdeksel plakken. In duitsland doen ze het ook dus waarom hier niet?

Yamaha MT-09

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

TheZeroorez schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 20:48:

Ik zou graag nog iets verder gaan, maar ik ben bang dat de wat slappe voorvering dan in extreme gevallen toch wat teveel voor z'n kiezen krijgt.
handige tip om te kijken hoever je door je veren gaat:
doe een tiewrapje strak om je voorpoot. Ga een ritje rijden, en kijk na afloop hoe hoog het tiewrapje zit. Zo kan je zien hoeveel hij maximaal ingedrukt is bij een normaal ritje :9

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gisteren weer even een lekker stukje gereden.. maar even de moeite genomen om mijn ebay camertje te testen van 28 euro. Best leuk! Moet hem alleen nog ergens anders monteren waar die niet zo meetrilt (dat vervelend resonerend geluid)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=9VVq1pEDr64]

Hoogtepunten
Voor de oplettende kijker bij 6.23 staat er een flitser die ik nog maar net op tijd zag.. wat een eikels! Bijna niet te zien zo onder het viaduct..

bij 9minuten en 15 sec bijna door een vrouwelijke opel bestuurder eruit gereden :P

Eventueel naar youtube gaan voor de 720p variant.

Je ziet dat mijn bochten en lijnen nog niet zo best zijn.. maar we komen er wel!

[ Voor 51% gewijzigd door Workaholic op 11-09-2011 13:50 ]

Mijn V&A

• 4x2
  • Laatst online: 31-01 07:51

4x2

lộn xộn quá

Hoe schakel je eigenlijk ?

leeg

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ik heb ook zo een rateltje, mijn vermoeden dat - na een (om)-valpartij - het kuipwerk wat ontzet is. Moet binnenkort twee lampjes vervangen, dus dan haal ik het wel even los, hopen dat het rateltje er dan uit is. Bij mij zit het rond de 4-5k rpm.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat te lang het gas erop of te vroeg de koppeling in bedoel je? Iedereen is ooit begonnen natuurlijk (al moet ik zeggen dat het hier wel heel erg op valt :)).

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
Onder het mom van: dan had ie maar geen motor moeten worden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zaFEQvGe1gdW9w9fTC2F5RdC/medium.jpg

Meer info.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een V-Strom houdt wel van een plasje hoor :P

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
eamelink schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:01:
Een V-Strom houdt wel van een plasje hoor :P
Weet ook gelijk dat me laarzen niet meer zo goed waterdicht zijn, maar dat is misschien omdat ik af en toe wel me voet moest neerzetten :X

• _Apache_

_Apache_

For life.

* _Apache_ zijn laarzen zijn weer waterdicht! de zool was rondom losgekomen, verder waren de laarzen nog perfect. Ze zijn voor een tientje weer dichtgelijmd door de lokale schoenenboer. _/-\o_

• Workaholic
  • Niet online
haha dat valt mij nu ook erg op! Leuk om zo van je eigen fouten te leren. Ik heb niet het idee dat ik het bewust doe, maar ik denk dat ik het gas niet terugdraai en iets open heb tijdens het schakelen?
charrel schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:50:
Je draaid hem zo te horen iets te laat terug, toeren lopen nog even door. Je houdt hem iig niet open.
Dus ik heb het gas nog open? Ik laat net zoals bij de auto wel echt het gas "los" maar dan maakt ie blijkbaar toch nog toeren? Moet ik hem bewust terugdraaien voordat ik schakel ipv los laten?

[ Voor 37% gewijzigd door Workaholic op 11-09-2011 13:52 ]

Mijn V&A

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 08:56

charrel

Cortisol4life..

Je draaid hem zo te horen iets te laat terug, toeren lopen nog even door. Je houdt hem iig niet open.

• FitTiv
  • Laatst online: 31-01 15:57
Als het hier niet toegestaan wordt dan spijt me dat....maar ik wil graag een waardeindicatie van mijn Freewind.

Mijn 25kw periode is binnenkort afgelopen dus ben ik naar iets anders aan het kijken.
Specs: Suzuki xf650 freewind, 1 cilinder, 650cc, legaal 25kw. bj '99, ~54000 km's

Onderhoud:
Gekocht met 47500 op de teller, inmiddels na ~2 jaar iets minder dan 54000.
- achterwiellager en remblokjes vervangen rond 51000, tevens nieuwe naks pakking.
- voor verkoop nieuw oliefilter, olie, luchtfilter, remvloeistof en een poetsbeurt.

Meegeleverd:
- Givi topkoffer
- Valbeugels
- Beschermhoes voor buiten
- Verstevigde middenbok (zwak punt van de freewind)
- Navigatiesysteem Garmin Streetpilot III incl 2009 maps.
- Cameravoorbereiding
- Zijkoffervoorbereiding (givi)
- Hoger ruitje (laag ruitje aanwezig)
- Reservespiegel rechts
- Reservesleutel
- Boekje + onderhoudsboekje (vanaf 47500 bekend, daarvoor bij Arie Molenaar in onderhoud geweest)
- Schijfremslot ART4

Ketting en kettingwielen in goede staat. Banden in goede staat. Er liggen allroadbandjes onder dus een zandpaadje hier en daar is ook geen probleem.

Minpuntjes:
- de voorrem piept een beetje. Dit doet 'ie echter al sinds aankoop en ik heb er nooit last van gehad met het remmen. Maar wel zo netjes om te vermelden. Remschijf voor: 4.5mm (min. 4mm)
- Een krasje op de tank omdat een of andere d*os achteruit tegen mijn motor was aangereden waardoor deze omgevallen is.
- Verder hier en daar kleine plekjes, maar dat is logisch bij een motor uit 1999.

Iemand een indicatie? Staat met vraagprijs 2500 op speurders (optimistisch?) :)

Fillempie: YouTube: MVI 2418 - YouTube

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 11-09-2011 13:53 ]

• PilatuS
  • Niet online
@FTI.

De beste manier is kijken naar wat andere mensen voor dezelfde motor vragen. Dan alleen nog even kijken naar kilometerstand, uiterlijk, onderhoud en opties. Tenzij iemand hier motorverkoper is of toevallig alles van motoren weet, zal niemand hier je een goed antwoord kunnen geven. Vergelijken met wat anderen voor dezelfde motor vragen is de enige manier.

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Workaholic schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:43:
[...]

haha dat valt mij nu ook erg op! Leuk om zo van je eigen fouten te leren. Ik heb niet het idee dat ik het bewust doe, maar ik denk dat ik het gas niet terugdraai en iets open heb tijdens het schakelen?
Kan best dat je het gas wel helemaal dicht draait, gewoon iets langer wachten met koppelen dan. Of als je wat sneller optrekt de koppeling helemaal niet gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjaps op 11-09-2011 23:07 ]

Verwijderd

KaWaReZ schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 21:47:
[...]

ik heb m met +-200 al tankslappend op een betonnen muur geparkeerd... die fiets deed t niet meer zegmaar :+ (dag of 2 met spierpijn thuis gelegen en thats it.... lucky)
I know what you mean
Opstaan, zand van je pak afkloppen en je serieus af moeten vragen waarom je niets gebroken of erger hebt.
die spierpijn neem je dan graag voor lief.

Verwijderd

[...]

[...]

Dus ik heb het gas nog open? Ik laat net zoals bij de auto wel echt het gas "los" maar dan maakt ie blijkbaar toch nog toeren? Moet ik hem bewust terugdraaien voordat ik schakel ipv los laten?
Het klinkt alsof je gas nog niet geheel gesloten is als je schakeld (op zich niets mis mee, beetje tussengas bevorderd zelfs het schakelen zoeks anders maar eens een blipperbox op)

dus terwijl je je gas van bijwijze van 80% begint dicht te draaien tegen de tijd dat je ontkoppeld is je gas nog voor 30% geopend. niet mis mee, alleen niet heel economisch.

als ik het goed zag (behalve dan dat je cameratje onderste boven zat, is het een cbr600 toch?
op zich kun je ook zonder koppeling opschakelen als je van sportief rijden houd (mijn koppelings hendel word alleen gebruikt bij stilstand wegrijden en terug schakelen.
quickshifting kan trouwens ook niet tot nauwlijks kwaad.
bouw een beetje druk op, op het pedaal, ga van het gas af, en je zal meteen in de volgende versnelling zitten.

• KaWaReZ
@Dion : als je voor de conversie minder last hard kan dat kloppen.

Mijn fiets (zx10 1990) is aardig verbouwd en heeft hieperdepiep rondom, best stug afgesteld... Beetje te stug zelfs... Elke oneffenheid voel ik zowat. (Denk dat t goedkoper was geweest gewoon een hardtail ervan te maken :p )

@aardschok :telefoon uit mn zak gehaald, vrouwtje gebeld : liefje ,die klap die je zojuist hoorde... da wassik.. maar ik sta nog....
Ze stond boven ergens te filmen/wachten tot ik weer voorbij kwam.

Spierpijn nam ik ook voor lief, heb gezien waar ik anders zou belanden als ik een halve seconde langer op die fiets had gezeten, of er rechts afgeworpen was... Would be a very bloody mess.

Niet van plan t nog een keer te doen

Edit: vwb zonder koppeling... Pas als je je fiets een beetje aanvoelt, dan pas doen. Als je de dosering gas, toeren en moment niet goed hebt kun je een trap in je noten verwachten. Maar dat heb je vanzelf wel een keer door...

Zelfde hier, soms bij terugtrappen ook niet (maar dan ben ik ook aant spelen :p )

[ Voor 17% gewijzigd door KaWaReZ op 11-09-2011 22:53 ]

• 4x2
  • Laatst online: 31-01 07:51

4x2

lộn xộn quá

[...]
Eigenlijk schakel je gewoon wat te gehaast lijkt het wel :P
Je zal het gas wel ietsjes open houden als je de koppeling inknijpt, niet echt rampzalig, het viel me gewoon direct op toen ik naar het filmpje keek ;)

leeg

Verwijderd

KaWaReZ schreef op zondag 11 september 2011 @ 22:49:

Mijn fiets (zx10 1990) is aardig verbouwd en heeft hieperdepiep rondom, best stug afgesteld... Beetje te stug zelfs... Elke oneffenheid voel ik zowat. (Denk dat t goedkoper was geweest gewoon een hardtail ervan te maken :p )

@aardschok :telefoon uit mn zak gehaald, vrouwtje gebeld : liefje ,die klap die je zojuist hoorde... da wassik.. maar ik sta nog....
Ze stond boven ergens te filmen/wachten tot ik weer voorbij kwam.

Spierpijn nam ik ook voor lief, heb gezien waar ik anders zou belanden als ik een halve seconde langer op die fiets had gezeten, of er rechts afgeworpen was... Would be a very bloody mess.

Niet van plan t nog een keer te doen

Edit: vwb zonder koppeling... Pas als je je fiets een beetje aanvoelt, dan pas doen. Als je de dosering gas, toeren en moment niet goed hebt kun je een trap in je noten verwachten. Maar dat heb je vanzelf wel een keer door...

Zelfde hier, soms bij terugtrappen ook niet (maar dan ben ik ook aant spelen :p )
Zo heb ik mijn GSXR K5 totalloss gereden door een bocht uit te "vliegen" en dan ook figuurlijk.
geen vangrail maar wel 2 meter naar beneden, motor dus geschiedenis, maar toen ik opstond dacht ik ook echt.
hoe kan het dat ik niets heb.
Mijn bescherm engel haalt in ieder geval een Km snelheid van 3de versnelling 9000rpm (geen idee hoe hard het ging)

• Workaholic
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 22:44:
[...]

Het klinkt alsof je gas nog niet geheel gesloten is als je schakeld (op zich niets mis mee, beetje tussengas bevorderd zelfs het schakelen zoeks anders maar eens een blipperbox op)

dus terwijl je je gas van bijwijze van 80% begint dicht te draaien tegen de tijd dat je ontkoppeld is je gas nog voor 30% geopend. niet mis mee, alleen niet heel economisch.

als ik het goed zag (behalve dan dat je cameratje onderste boven zat, is het een cbr600 toch?
op zich kun je ook zonder koppeling opschakelen als je van sportief rijden houd (mijn koppelings hendel word alleen gebruikt bij stilstand wegrijden en terug schakelen.
quickshifting kan trouwens ook niet tot nauwlijks kwaad.
bouw een beetje druk op, op het pedaal, ga van het gas af, en je zal meteen in de volgende versnelling zitten.
Thanks. Het betreft een cbr600F 2011 inderdaad, dat schakelen zonder koppelen snap ik nog niet helemaal..

Begrijp ik het goed dat ik dus het gas los moet laten en dan met mijn voet moet schakelen zonder de koppeling in te knijpen?

Mijn V&A

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nee, niet helemaal. Als je zonder koppeling wil schakelen zet je al wat druk op het pedaaltje, en dan draai je het gas heel kort even terug. Op het moment dat de druk op de tandwielen minder wordt schiet de versnelling er als vanzelf in.

Je moet dus niet eerst het gas dichtdraaien en dan pas het pookje bedienen, omdat je timing dan niet klopt. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Tylen
  • Laatst online: 23:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

:^

Of je monteert een quickshifter ;) Is het allemaal nog makkelijker ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

We rijden geen motor voor het gemak he. Anders was het een auto geweest. :P

Verwijderd

Tylen schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:41:
:^

Of je monteert een quickshifter ;) Is het allemaal nog makkelijker ;)
Dat is ook de optie, maar voor de meeste onder ons is het terug draaien van het gas niet te veel moeite :+
Op het circuit is het wel weer tijdswinst, powercommander met quickshift module is volgens mij ook stap 1 naar een beetje circuit motor.

Jij raced een beetje niet dan? worden er in nederland eigenlijk blipperboxes gebruikt?

• Tylen
  • Laatst online: 23:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:38:
[...]

Dat is ook de optie, maar voor de meeste onder ons is het terug draaien van het gas niet te veel moeite :+
Op het circuit is het wel weer tijdswinst, powercommander met quickshift module is volgens mij ook stap 1 naar een beetje circuit motor.

Jij raced een beetje niet dan? worden er in nederland eigenlijk blipperboxes gebruikt?
Ik had er nog nooit van gehoord. En denk ook niet dat ze gebruikt worden. Hoe lang bestaat dat eigenlijk al???

(bij nieuwe modellen moet je ook nog een ignition module hebben om een quickshifter te monteren op een PC, duur geintje alles bij elkaar).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KaWaReZ schreef op zondag 11 september 2011 @ 22:49:

Voor de conversie had ik minder last, maar dat was anderhalf maand terug toen ik er sowieso nauwelijks last van had. Hij was echt niet te hard, sterker nog, de grotere hobbels werden duidelijk beter eruit gehaald dan voorheen. Van "hardtail" was echt geen sprake. Mijn probleem voel ik in m'n kont maar komt van bepaalde beenhouding. Nee, probleem zit op het zadel, niet eronder ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 293 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.