Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 272 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.937 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:37:
Een klikkertje is alleen maar gevaarlijker voor mensen die niet nadenken. Maar dat zijn dezelfde sukkels die een slecht passende helm opzetten of hun kinband niet goed vastmaken.
Ik vind klikkers helemaal niks. M'n Schubert C2 heeft het, en het is maar een zo'n lomp ding dicht bij je keel. Ook moet ik de gesp steevast opnieuw aantrekken omdat ie vanzelf losser gaat. Nog zoiets: als het koud is rij je met een dikke winddichte halsdoek/baklava :+ /buff en als het warm is zonder, en dan moet je ook weer gaan lopen pielen aan de afstelling. Dubbel D = altijd strak genoeg. Ik klik het ding toch nooit dicht met m'n handschoenen aan. Wanneer heb je nou wel je handschoenen, maar niet je helm op? :?

Wat Schubert wel goed voor mekaar heeft is de aerodynamica. M'n C2 is lomp, zwaar, lelijk als de nacht....maar op snelheid is ie perfect neutraal in de wind en met het juiste kuipruitje + oordoppen is het fluisterstil.

Hm, nu ik er zo over nadenk ga ik de kliksluiting eraf slopen en de dubbel D van m'n oude Arai erop zetten.

I reject your reality, and substitute my own.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

snars schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:48:
[...]

Ik klik het ding toch nooit dicht met m'n handschoenen aan. Wanneer heb je nou wel je handschoenen, maar niet je helm op? :?
Wat dacht je van als het -10C is en je eerst nog andere dingen moet doen (koffers in/uitladen). Als je dat met blote handen doet voel je je vingers niet meer bij het rijden, maar met helm op is ook geen lol.

Oslik blyat! Oslik!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

M14

Dan pak ik de auto wel ;).

Overigens vaak genoeg meegemaakt dat ik ff zat te pielen om mn helm los te krijgen omdat ik mn vingers niet meer voelde :P.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• snars
  • Niet online
-10....koffers in/uitladen.......waar heb je het over?? :+

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ik glij winterdag zo me garage in _/-\o_

Verwijderd

snars schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:38:
-10....koffers in/uitladen.......waar heb je het over?? :+
De Nederlandse zomer? :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stelletje mooiweerrijders... :z

Oslik blyat! Oslik!

• Francis
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

And proud of it!

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:22

steveman

Comfortabel ten onder

Ik doe het niet voor mezelf, ik doe het voor m'n motor!

:X

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• DECOY88
(overleden)
sinds 1 mei al wel 1 hele tank leeg gereden _O- veels te mooi weer om het spannend te houden _O-

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:01

mphilipp

Romanes eunt domus

snars schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:48:
[...]
Ik vind klikkers helemaal niks. M'n Schubert C2 heeft het, en het is maar een zo'n lomp ding dicht bij je keel. Ook moet ik de gesp steevast opnieuw aantrekken omdat ie vanzelf losser gaat. Nog zoiets: als het koud is rij je met een dikke winddichte halsdoek/baklava :+ /buff en als het warm is zonder, en dan moet je ook weer gaan lopen pielen aan de afstelling. Dubbel D = altijd strak genoeg. Ik klik het ding toch nooit dicht met m'n handschoenen aan. Wanneer heb je nou wel je handschoenen, maar niet je helm op? :?
Nooit 1 probleem met de klikkert gehad. Nooit de drang gehad om eraan de zitten, want het zat gewoon goed. Maar ik reed toen nog niet met baklava (yummie!). Maar dan nog: ik heb nu niet zo'n dikke helmmuts dat ie in de weg zou zitten.

Zo zie je maar: your mileage may vary. Voor iedereen is het toch weer anders... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 20:52:
Zo zie je maar: your mileage may vary. Voor iedereen is het toch weer anders... ;)
klopt voor sommige ligt die zo goed als stil :'(

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39

_Apache_

For life.

DECOY88 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:03:
sinds 1 mei al wel 1 hele tank leeg gereden _O- veels te mooi weer om het spannend te houden _O-
Hmm.. Dinsdag getankt, gister stond ik weer bij de pomp.. En nee, mijn tank is niet lek :+ ..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 07:36

Saffie_time

Why use this? 42!

_Apache_ schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:38:
[...]

Hmm.. Dinsdag getankt, gister stond ik weer bij de pomp.. En nee, mijn tank is niet lek :+ ..
Ach als ie 1 op 5 doet dan is dat goed te begrijpen. Misschien moet je iets aan je afstelling doen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik sta ook twee keer in de week bij de pomp. Maarja, woon-werk loopt aardig op qua kilometers. :)

* bazs2000 gaat een handboek kopen voor zijn motor.

De ontsteking is beroerd en daar wil ik echt iets aan doen, als de motor op bedrijfstemperatuur is dan houdt deze soms in en dat is niet best. :(

Krankzinnige muziek vind je hier.

• snars
  • Niet online
bazs2000 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:00:
Ik sta ook twee keer in de week bij de pomp. Maarja, woon-werk loopt aardig op qua kilometers. :)

De ontsteking is beroerd en daar wil ik echt iets aan doen, als de motor op bedrijfstemperatuur is dan houdt deze soms in en dat is niet best. :(
Wat voor motor heb je ook alweer? En wat is precies het probleem?

Hm mooi weer. Zo ff vlammen met de Cagiva. :9

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

snars schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:22:
[...]
Mooi weer? Hier (Amsterdam) heeft het in tijden niet zó hard geregend en geonweerd...

• bazs2000

bazs2000

snars schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:22:
Wat voor motor heb je ook alweer? En wat is precies het probleem?
Een Yamaha Vigaro 1100.
Een tweecilinder die nogal prut loopt vanwege de ontsteking. Bougies heb ik er al uitgehaald en helemaal schoongemaakt (veel roet) en heb de polen iets dichter op elkaar gezet. Dat heeft niet geholpen (had ik ook niet verwacht trouwens).

• M14

M14

bazs2000 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:00:

2x in de week bij de pomp? Met woonwerk verkeer moet ik dus elke dag tanken :X. 140km op en neer, 16l tankinhoud en verbruik van 1:12 - 1:13 ... Heb er maar voor gekozen om 2 vaten van 60l met brandstof thuis neer te leggen. 1x in de 2 weken tanken in Belgie en 's avonds bijvullen :).

• bazs2000

bazs2000

Eeehm, dat is 1:8,75 hoor. :X
140KM is veel maar op dezelfde hoeveelheid brandstof doe ik 120 mijl. :)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:14

iMars

Full time prutser

M14 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:57:
[...]

2x in de week bij de pomp? Met woonwerk verkeer moet ik dus elke dag tanken :X. 140km op en neer, 16l tankinhoud en verbruik van 1:12 - 1:13 ... Heb er maar voor gekozen om 2 vaten van 60l met brandstof thuis neer te leggen. 1x in de 2 weken tanken in Belgie en 's avonds bijvullen :).
Herkenbaar (zelfde motor ;)) Ik rij ~200km op een tank. Rij gemiddeld 1:14

Koop hier mijn P1 reader :)

• snars
  • Niet online
DPC-Postman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:53:
Mooi weer? Hier (Amsterdam) heeft het in tijden niet zó hard geregend en geonweerd...
Correctie: het was mooi weer voor- en nadat ik op m'n motor zat. :( Achja, nu kan ik tenminste m'n koei drogen in de zon.
bazs2000 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:51:
Een Yamaha Vigaro 1100.
Een tweecilinder die nogal prut loopt vanwege de ontsteking. Bougies heb ik er al uitgehaald en helemaal schoongemaakt (veel roet) en heb de polen iets dichter op elkaar gezet. Dat heeft niet geholpen (had ik ook niet verwacht trouwens).
Veel roet....dat kan ook duiden op een rijk mengsel (teveel benzine), en dat merk je vooral bij warme motor. Stinkt het uitlaatgas erg naar benzine?

Maar de ontsteking is bij dit soort motoren relatief eenvoudig te troubleshooten. Je hebt een pickupspoel bij de krukas in de buurt, een zwart CDI-kastje dat het signaal aanpast en versterkt, 1 of 2 bobines die er hoogspanning van maken en het via de bougiekabels doorsturen naar de bougies....die fijne vonkjes produceren. Met het werkplaatshandboek en een multimeter kun je de meeste dingen doormeten (op weerstand), en dan kun je meteen de stekkertjes en massaverbindingen nakijken en schoonmaken.

Terug naar je carbs....een verkeerd mengsel kan allerlei oorzaken hebben. Als de in- en uitlaat van de motor verder origineel is (soms wordt er nogal geprutst met uitlaten, open luchtfilters etc), zou je als eerste vlotterniveau en sproeierbezetting kunnen checken, zonder dat alles meteen uit mekaar moet.

• DECOY88
(overleden)
M14 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:57:
[...]

met 120 L is het inderdaad de moeite om even naar België op en neer te rijden. van het voorjaar hier €1,67 daar €1,32 _/-\o_ scheelt even 42 euro _/-\o_

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

bazs2000 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:51:
[...]

Een Yamaha Vigaro 1100.
Bij mij beurt van vorige week bleek dat mijn choke op 1 cylinder vastzat, op die cylinder was ook de bougie zwart van het roet.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:07

4x2

lộn xộn quá

Bij carburateur motoren heb ik een simpele stelregel (door schade en schande wordt men wijs-achtig)
Als je denkt dat het in de ontsteking zit, dan zit het in 99% vd gevallen in de brandstofvoorziening/carburateurs.

leeg

• bazs2000

bazs2000

snars schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 13:10:
Terug naar je carbs....een verkeerd mengsel kan allerlei oorzaken hebben. Als de in- en uitlaat van de motor verder origineel is (soms wordt er nogal geprutst met uitlaten, open luchtfilters etc), zou je als eerste vlotterniveau en sproeierbezetting kunnen checken, zonder dat alles meteen uit mekaar moet.
Whaaa, damn.
De vorige eigenaar heeft dempers in de uitlaten gezet om het geluid terug te dringen. Ik bedenk mij dus net dat dit een soort van doppen zijn en wellicht stikt de motor in zijn eigen uitlaatgassen. Dat geeft ook een hoop roet en een baggerontsteking. :{

Volgens mij loont het de moeite om de doppen er eens uit te halen.
DPC-Postman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 13:34:
Bij mij beurt van vorige week bleek dat mijn choke op 1 cylinder vastzat, op die cylinder was ook de bougie zwart van het roet.
Dit heb ik al wel gecheckt, is gelukkig niet het geval. :)
4x2 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 13:53:
Bij carburateur motoren heb ik een simpele stelregel (door schade en schande wordt men wijs-achtig)
Als je denkt dat het in de ontsteking zit, dan zit het in 99% vd gevallen in de brandstofvoorziening/carburateurs.
Ik zal het ter harte nemen en er ook naar kijken. :)

[ Voor 31% gewijzigd door bazs2000 op 24-06-2011 14:11 ]

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

[ranzige crosspost :P]
GGA waar ik lang op heb moeten wachten omdat het niet meer gemaakt werd.
Afbeeldingslocatie: http://www.arai.nl/site/collectie/fullface/chaser-v/chaser-v_doohan_jubliee.jpg

Arai Chaser V Doohan Jubilee replica met donker vizier erbij 8) :*)
[/ranzige crosspost :P]

Verwijderd

Vette helm _/-\o_

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
AVB gehaald vandaag :) Nu eerst op vakantie voordat ik m'n AVD kan halen }:|

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 14:46
Francis schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:13:
[afbeelding]

\[/ranzige crosspost :P]
Chaser V :? niet een gewone chaser?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Widow schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:55:
[...]

Chaser V :? niet een gewone chaser?
Chaser V is de nieuwere model zeg maar.

• Widow
Francis schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:06:
[...]

Chaser V is de nieuwere model zeg maar.
Ja weet ik, ik heb hier een gewone Chaser op de plank liggen. Maar hij ziet er exact hetzelfde uit :?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Francis schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:13:
[afbeelding]

Mooie muts! Kostte ooit nog 1000 oud-Hollandsche guldens... Had ik er niet voor over, ook al was ik Doohan fan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier morgen nog luitjes in Assen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:15

-tom-562

Oliesjeik

Nope.
Heb vanavond mn gsx omgebouwd naar de originele naked uitvoering, morgem even foto's maken :P

Vaak bu'j te bang!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

wimmel_1 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:12:
Hier morgen nog luitjes in Assen?
Yep, elk jaar weer :)

Verwijderd

ja ben er ook
op een honda shadow met deuk nog steeds :)

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Widow schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:08:
[...]

Ja weet ik, ik heb hier een gewone Chaser op de plank liggen. Maar hij ziet er exact hetzelfde uit :?
Verschil zit hem volgens mij in de grootte van de vizier en nog wat andere verkoopargumenten :P

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

mphilipp schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:29:
[...]

Mooie muts! Kostte ooit nog 1000 oud-Hollandsche guldens... Had ik er niet voor over, ook al was ik Doohan fan.
600,- ervoor mogen neerleggen + donker vizier...Eigenlijk bizar veel geld mgoed.... Ik koop nooit merkkleding (C&A voldoet) en dat soort geneuzel dus het mocht voor een keer :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Francis schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 09:05:
[...]
600,- ervoor mogen neerleggen + donker vizier...Eigenlijk bizar veel geld mgoed.... Ik koop nooit merkkleding (C&A voldoet) en dat soort geneuzel dus het mocht voor een keer :P
€600? Dan is ie een beetje duurder geworden...vaag. Als ik het me goed herinner was ie F999 bij de dealert. Maar toen deed Quick Mick nog mee.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
Vergeet de 50% inflatie bij invoering van de euro niet he :+

• DECOY88
(overleden)
KaWaReZ schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:47:
Vergeet de 50% inflatie bij invoering van de euro niet he :+
gulden=euro toch?

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nope, 1 euro is 2,20371 gulden. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• DECOY88
(overleden)
Joopieboy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 19:05:
Nope, 1 euro is 2,20371 gulden. :+
dat deden ze met ons spaargeld ja |:(

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:22

steveman

Comfortabel ten onder

Had je het liever andersom gehad dan ? :+

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Help! Ik zit met een luxe probleem, het papiertje is bijna binnen en de zoektocht naar een motor is begonnen..

Ik zit echter met een luxe probleem en wil graag jullie mening/advies vragen over onderstaande:

Is het verstandig om als beginnende motorrijder een dure fiets te kopen? Ik zou het zonde vinden als ik mijn fiets een keer laat vallen bij het stapvoets rijden, parkeren of wegzetten in de garage.

Ik twijfel tussen een wat oudere 600rr vs een 2008/2009 model of zelfs een nieuwe 600rr.
Het luxe probleem is dus dat ik voldoende geld bij elkaar heb gespaard maar niet weet of ik alles uit moet geven voor een eerste fiets ja/nee.

Ik zag overigens dat er pas vanaf 2008/2009 ABS op zat? Is dat niet veel veiliger voor een eerste fiets? Zeker als je per ongeluk verkeerd gaat remmen (alleen voor of achter of een combinatie hiervan?)

Twee voorbeelden van motoren die ik op het oog heb :

http://link.marktplaats.nl/459873268
http://link.marktplaats.nl/443332255

Mijn V&A

• KaWaReZ
meestal hebben beginnende motorrijders niet al te veel te besteden en beginnen lekker ervaring op te doen op een ouder brikje...

sowieso.. een "oudere" 600RR is even een TOTAAAAAL andere fiets dan de ER6 waar je op hebt gelest (of whatever je onder je kont had). Ik zou voor de goedkopere versie gaan iig... (of even een stapje lager naar een 600F ).
huur er desnoods eentje voor een dag, een 600rr (ookal is het een 600) valt in een totaal andere categorie dan je lesmotor :+

• DECOY88
(overleden)
mijn eerste motor heeft een paar keer in de berm gelegen. paar keer op een helling geparkeerd en omgelazerd. en meer van dat soort ongein. gelukkig was het een gs 500 die ik na dag een al vollledig afgeschreven had als hij me 25kw periode maar uit weet te houden. met de nodige moeite gehaald. maar als zuks valt gaat het om 100 euro schade. maar als je zon 600rr een keer van zijn standaard laat klappen zit je op €1000 schade door al die kappen.

• Workaholic
  • Niet online
ik weet niet welk type les motor ik heb, maar volgens mij is dit hem :

Afbeeldingslocatie: http://www.koelewijn.nu/frontend/sites/default/files/images/ok_Honda%20CBF500_1.preview.jpg

Inderdaad geen supersport motor.. ben ook erg benieuwd naar het verschil. Ga de motor alleen met mooi weer gebruiken en voor korte ritjes.. een tour motor lijkt me daarom dan ook "zonde".

Maar terugkomend op mijn vraag en niet op het type motor, ik ben inderdaad wat huiverig voor de kosten als je hem laat vallen.. Zijn er geen beugels beschikbaar voor een supersport? :P Maar de kosten/schade zal toch hetzelfde zijn met een 2003 of 2008 model?

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 25-06-2011 19:42 ]

Mijn V&A

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 19:41:
ik weet niet welk type les motor ik heb, maar volgens mij is dit hem :

[afbeelding]

Inderdaad geen supersport motor.. ben ook erg benieuwd naar het verschil. Ga de motor alleen met mooi weer gebruiken en voor korte ritjes.. een tour motor lijkt me daarom dan ook "zonde".

Maar terugkomend op mijn vraag en niet op het type motor, ik ben inderdaad wat huiverig voor de kosten als je hem laat vallen.. Zijn er geen beugels beschikbaar voor een supersport? :P Maar de kosten/schade zal toch hetzelfde zijn met een 2003 of 2008 model?
Je rijd nu in ieder geval op een CBF500.

Volgens mij zijn er geen beugels voor een supersport, dat zou er ook echt niet uitzien en misschien ook de grondspeling beinvloeden. Er zijn valdoppen voor zo'n beetje alle modellen. Die plaats je dan op een aantal plekken zodat de schade minder wordt als je valt.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:57
Workaholic schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 19:32:
Help! Ik zit met een luxe probleem, het papiertje is bijna binnen en de zoektocht naar een motor is begonnen..

Ik zit echter met een luxe probleem en wil graag jullie mening/advies vragen over onderstaande:

Is het verstandig om als beginnende motorrijder een dure fiets te kopen? Ik zou het zonde vinden als ik mijn fiets een keer laat vallen bij het stapvoets rijden, parkeren of wegzetten in de garage.

Ik twijfel tussen een wat oudere 600rr vs een 2008/2009 model of zelfs een nieuwe 600rr.
Het luxe probleem is dus dat ik voldoende geld bij elkaar heb gespaard maar niet weet of ik alles uit moet geven voor een eerste fiets ja/nee.

Ik zag overigens dat er pas vanaf 2008/2009 ABS op zat? Is dat niet veel veiliger voor een eerste fiets? Zeker als je per ongeluk verkeerd gaat remmen (alleen voor of achter of een combinatie hiervan?)

Nooit doen! :). Hoe graag je ook die ontzettend mooie nieuwere bike wilt hebben... het is niet verstandig. In het begin laat je altijd de motor wel een keer vallen, vooral bij langzaam rijden en niet handig in je rem knijpen, korte draaibochtjes etc etc.

Als ik jou was zou ik eerst een ouder type kopen waarvan je het niet erg vindt als er wat krasjes op de kuip komen. Zo'n oudere motor rijdt echt niet heel veel minder qua sturen dan zo'n nieuwe. Vooral op de openbare weg haal je dat er sowieso niet uit.

Ik heb zelf ook behoorlijk spijt dat ik al m'n spaargeld in een R6 gestoken heb die ik totall loss gereden heb op Zandvoort...

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• PilatuS
  • Niet online
Of je 'leert' eerst 2 jaar rijden op een CB600F Hornet oid.

Ik vind een supersport het mooiste wat er is en ik heb er nu ook 1tje staan. Ik heb er alleen voor gekozen om eerst 2 jaar te leren rijden op een wat rustigere fiets dan de SV1000S die ik nu heb. Met de Hornet heb ik zo'n 15.000km gereden en in die tijd 10x beter leren rijden dan toen ik net het pasje had. Niet dat ik nu heel goed kan rijden, alleen even om aan te geven dat als je net het pasje hebt je de motor kan besturen, echt rijden duurt vind ik wel even.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 25-06-2011 19:54 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Misschien klink ik nou erg raar, maar als je er al vanuit gaat dat je je motor een paar keer om gaat laten vallen, verkeerd gaat remmen en meer van dat soort onhandigheden, ben je dan wel in staat om het rbw te halen?
Als je zó onzeker bent, hoop ik dat je dat niet uitstraalt op je examen, want dan haal je het nooit.

Een dure motor als eerste motor lijkt me om andere reden niet zo handig. Ik denk er dan meer aan dat je misschien nog helemaal niet zeker weet wat voor motorrijder je wordt en wat je fijn vindt. Een supersport als eerste motor vind ik persoonlijk (maar wie ben ik?) gekkenwerk. Waarom meteen zo'n powerhouse?

Pak een leuke allround motor om mee te beginnen. De eerste 2-3 jaar ben je nog volop bezig met ontdekken wat je leuk vind en het verfijnen van je skills en het ontwikkelen van je rijstijl.

Bij het selecteren van een motor is het imho veel handiger om eerst eens te kijken wat je precies met dat ding wilt gaan doen. Toeren, woon/werk, vakanties, lange ritten, korte ritten, circuit noem maar op. Als je dat min of meer voor ogen hebt, zoek dan een motor die daar goed bij past. Een supersport is mooi, maar misschien wil je wel veel gaan reizen. Nou is R1Sjaak op zo'n ding de wereld rond geweest, dus alles kan natuurlijk. Maar misschien past een andere motor beter bij je wensen.

• KaWaReZ
@pilatus: een sv1000 een supersport? tis een goedkope versie van een TL1000R zonder kappen etc met baggervering :+ de benaming supersport hoort daar niet echt bij :+ no offence verder :p

@mrphilipp : r1sjaak is wel zwaar gesponsord met eea... die rondreis zou je op vrijwel elke fiets kunnen doen, of het net wel de fiets is for the job is een ander verhaal :+ ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

KaWaReZ schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:49:
@mrphilipp : r1sjaak is wel zwaar gesponsord met eea... die rondreis zou je op vrijwel elke fiets kunnen doen, of het net wel de fiets is for the job is een ander verhaal :+ ;)
Dat was toch ook precies wat ik daarmee wilde aangeven? Vroegâh hadden ze niet veel meer als een Enfield en daar kwamen ze ook overal mee. Tegenwoordig heb je veel keuze, en de perfecte bike bestaat niet. Het valt dus niet mee om een uit te kiezen. Maar puur op uiterlijk of uitstraling kiezen lijkt leuk, maar is minder grappig als je er dingen mee gaat doen waar ie gewoon niet goed geschikt voor is. Er zijn best leuke allround brommertjes te vinden waar je heerlijk van alles op kunt doen.

Sjaak heeft eigenlijk wél de juiste keuze gemaakt. Hoe had ie anders sponsoring kunnen vinden voor zijn avontuur als ie het op een geschikte machine had gedaan? Dit geeft juist een extra dimensie aan het verhaal. Als je je verhaal wilt verkopen, moet je iets geks doen. Maar goed, daar ging het me even niet om.

• Gisae
  • Niet online
Zo, vandaag een tourtocht gehad. In totaal iets van 500km gereden waarvan er ongeveer 30 droog waren. Wat een k*tweer :(
Ook geleerd dat in de 3 het achterwiel nog prima wil spinnen op nat asfalt. Vreemd gevoel als de achterkant aan het zwabberen is.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• PilatuS
  • Niet online
KaWaReZ schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:49:
@pilatus: een sv1000 een supersport? tis een goedkope versie van een TL1000R zonder kappen etc met baggervering :+ de benaming supersport hoort daar niet echt bij :+ no offence verder :p
Het is net niet helemaal een supersport maar qua vermogen en prestaties maar het komt aardig in de buurt. De vering voor is bij mijn motor al aangepast alleen achter niet. De achterveer schijnt niet zo heel slecht te zijn.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gisae schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:43:
Zo, vandaag een tourtocht gehad. In totaal iets van 500km gereden waarvan er ongeveer 30 droog waren. Wat een k*tweer :(
Alpenpassen nemen tijdens een moesson is pas leuk! Heerlijk, die haarspeldbochten met kleine riviertjes... ;)
Ook geleerd dat in de 3 het achterwiel nog prima wil spinnen op nat asfalt. Vreemd gevoel als de achterkant aan het zwabberen is.
Zwabberende achterkanten zijn het leukste in bochten. Alleen een wegglippend voorwiel is leuker! :X

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
mphilipp schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:53:
Misschien klink ik nou erg raar, maar als je er al vanuit gaat dat je je motor een paar keer om gaat laten vallen, verkeerd gaat remmen en meer van dat soort onhandigheden, ben je dan wel in staat om het rbw te halen?
Als je zó onzeker bent, hoop ik dat je dat niet uitstraalt op je examen, want dan haal je het nooit.
Dat heeft weinig met onzekerheid te maken denk ik. Ben zelf ook lessende, en ook op zoek naar een motor, maar waar je ook leest of luistert, je hoort gewoon heel vaak dat met name in het begin schade heel normaal is. Het klinkt bijna alsof valschade onontkoombaar is!

Zelf weet ik al dat ik hoogstwaarschijnlijk een Hornet van rond de 3000 euro aan ga schaffen, maar zelfs met zo'n motor zou het me zonde lijken als ie omgaat en schade oploopt. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat je met een dure motor 'angstiger' rijdt, omdat je hem absoluut niet wilt beschadigen.

• Workaholic
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:53:
Ik kan me voorstellen dat het onzeker overkomt, maar uit de verhalen die ik links en rechts hoor, overkomt het bijna iedere startende motorrijder. Meestal niet eens tijdens het rijden, maar juist bij het parkeren of wegrijden.
Een dure motor als eerste motor lijkt me om andere reden niet zo handig. Ik denk er dan meer aan dat je misschien nog helemaal niet zeker weet wat voor motorrijder je wordt en wat je fijn vindt. Een supersport als eerste motor vind ik persoonlijk (maar wie ben ik?) gekkenwerk. Waarom meteen zo'n powerhouse?

Pak een leuke allround motor om mee te beginnen. De eerste 2-3 jaar ben je nog volop bezig met ontdekken wat je leuk vind en het verfijnen van je skills en het ontwikkelen van je rijstijl.

Bij het selecteren van een motor is het imho veel handiger om eerst eens te kijken wat je precies met dat ding wilt gaan doen. Toeren, woon/werk, vakanties, lange ritten, korte ritten, circuit noem maar op. Als je dat min of meer voor ogen hebt, zoek dan een motor die daar goed bij past. Een supersport is mooi, maar misschien wil je wel veel gaan reizen. Nou is R1Sjaak op zo'n ding de wereld rond geweest, dus alles kan natuurlijk. Maar misschien past een andere motor beter bij je wensen.
Ik zal de motor alleen gebruiken voor korte ritjes als het mooi weer is in het weekend. 2-3 jaar ontdekken ben ik het helemaal met je eens, maar als ik maar iets van 5k per jaar ga rijden dan ben ik voorlopig nog niet toe aan een sportmotor als ik af ga op jouw redenering.

Ik denk dat ik maar is wat proefritjes moet gaan maken als het papiertje binnen is volgende maand en dan ontdekken hoe het rijden op zo'n supersport voelt en dat ik daarna moet gaan voor een motor waar ik me prettig bij voel. Hierbij zou het denk ik (?) beter zijn om te gaan voor een 2dehands model van een wat ouder type zodat de eventuele schade te overzien is.

Mijn V&A

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 22:10

scorpie

Supra Addict

Damnit, ik wil nu gewoon een motor hebben dus ben alles aan het afstruinen, maar het zal m'n eerste motor worden, dus erg veel verstand heb ik er niet van denk ik (ondanks het vele inlezen en rondvragen waar je op moet letten etc..). Ga van de week maar eens een tripje maken om een Honda CBR 600F uit 2000 te bekijken.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Marc Rademaker schreef op zondag 26 juni 2011 @ 00:44:
[...]
Het klinkt bijna alsof valschade onontkoombaar is!
Tsjaa....als je dat nu eenmaal in je hoofd prent, zal het ook wel gebeuren. Ik ben het er niet mee eens, en ik doe er ook niet aan mee. Misschien omdat ik pas op mijn 27ste mijn motorrijbewijs heb gehaald (auto op 19, dus al veel rijervaring opgedaan), maar vallen is echt geen hobby van me. Ik heb ook lang brommer gereden en daar ben ik 1x mee gevallen, voorwiel weg door een plasje olie oid.

Ik heb me nooit onzeker gevoeld op de motor. De eerste keer op mijn Div door de Alpen was natuurlijk een 'avontuur' maar na een paar van die haarspelden kreeg ik de smaak te pakken. Maar angst of onzekerheid zijn de slechtste passagiers. Je moet je bewust zijn van de risico's natuurlijk. Maar zolang je met je verstand rijdt, en niet met je testosteron is er imho niets aan de hand. En als je twijfelt over iets, niet doen. Met de MF offroad rit had op een gegeven moment (we stonden in een voetgangerstunnel...) geen vertrouwen om die steile betonnen trap op te rijden zonder te crashen. Dus heb ik aan Komkommer gevraagd om 'm naar boven te rijden. Als je denkt dat het niet lukt, gaat het ook niet lukken. Dan maar een watje, ik had geen zin om op een betonnen trap ter aarde te storten. In het gras of in de modder vind ik niet erg.

Evengoed blijf ik me - zoals bekend - verzetten tegen de 'regel' dat elke motorrijder moet vallen. Ik zeg niet dat ik nooit zal vallen, maar ik ga er niet van uit. Dat zijn 2 verschillende dingen. Het gaat om de state of mind. Als je er vooraf al in berust dat het een keer gebeurt, wordt het op enig moment een self-fulfilling prophecy.

Het is niet zo dat ik hiermee op een verkapte manier wil proclameren dat ik een hele goede motorrijder ben, want ik ben verre van perfect. Ik maak zat fouten, kom ook wel een keer verkeerd op een bocht aan (concentratieverlies) of wat dan ook. Maar gelukkig heb ik al lang gemerkt dat ik geen last heb van 'paniekreacties' als meteen keihard de remmen inknijpen oid. Anders was ik al lang een paar keer keihard op mijn plaat gegaan, want volgens mij zijn 9 van de 10 valpartijen van motorrijders door henzelf veroorzaakt. Is het niet in eerste instantie, dan wel in tweede. En vervolgens heeft 3/4 daarna niet eens door dat zij het zelf deden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Het heeft natuurlijk ook gewoon een flinke pluk realisme en zelfkennis te maken. Het is een gegeven dat vele motorrijders een keer (om)vallen, zeker in het begin, en dus is het realistisch om het als mogelijkheid mee te nemen. Daarnaast weet iedereen wel van zichzelf hoe handig hij is. De een trekt nou eenmaal wat eerder een ongelukje aan dan de ander om nog maar niet te spreken van mentale of fysieke eigenschappen. 't Is prima als iemand dat meeneemt in zijn aankoop- en rijgedrag. Dat hoeft niets met angst te maken te hebben, maar alleszins met een realistische omgang met risico's.
Ik ben vanmorgen zonder dat het m'n intentie was van een trap gereden met m'n V-Strom :X
Na de WTF en de adrenaline een blij gevoel dat ik 'm netjes gehouden heb :) En natuurlijk het gevoel hoe ik zo stom kon zijn B)

• Imperial_Master
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29
mphilipp schreef op zondag 26 juni 2011 @ 11:21:
Evengoed blijf ik me - zoals bekend - verzetten tegen de 'regel' dat elke motorrijder moet vallen. Ik zeg niet dat ik nooit zal vallen, maar ik ga er niet van uit. Dat zijn 2 verschillende dingen. Het gaat om de state of mind. Als je er vooraf al in berust dat het een keer gebeurt, wordt het op enig moment een self-fulfilling prophecy.
Eensch; * Imperial_Master doet vrolijk met je mee!

En dat is dan ook de reden waarom ik altijd eg: als je het kan betalen, gewoon meteen die motor kopen die je wilt.

Ik ben begonnen op een vrij jonge Dragstar 1100 Classic van €8000; nooit laten vallen of iets dergelijks.

• DECOY88
(overleden)
volgas op nat gras. en uit balans komt je achterwiel je voorbij.

met 120 een u-bocht afrit pakken en denken dat je niet verder kan afschuinen. rechtop gezet en met 70 de onwijs zachte berm ingedoken. voorwiel zakte meteen weg en sloeg over de kop.

tever vooruit kijken. en op 10 meter afstand bedenken dat je nog haaks de bocht om moet. in de ankers gegaan en met een km of 60 onderuit geremd de berm in. |:( vol met me ribben op me voorwiel :X gewoon vlak trappen en hopen op het beste had ik beide kunnen halen. :Y

en na 2 dagen niet eten en bijna niet slapen half weg dutten. weer wakker worden en gaan lopen staren naar de zijlijn die dichterbij komt. en de grindbak. en er ligt zelfs een greppel. waar ik dus 5 sec later inleg. volledige voorkant aan snot. en kon met het vliegtuig naar huis |:(

en na een jaar wist ik eindelijk hoe je moet motorrijden _O- en nu rij ik nog rustig over platen ijzel en al _O- alleen me bochten snelheid is een heel stuk gedaald vanwege geintjes met grind op de weg enz. nu kan hij zonder moeite een stap zetten zonder in de berm of onderuit te belanden :Y

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Was weer een geweldig dagje op de regen ná. Terugreis m'n regenoveral voor 't eerst van m'n leven aan getrokken _O-

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=uMJAN4CEulk]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rukapul schreef op zondag 26 juni 2011 @ 11:37:
Het heeft natuurlijk ook gewoon een flinke pluk realisme en zelfkennis te maken. Het is een gegeven dat vele motorrijders een keer (om)vallen, zeker in het begin, en dus is het realistisch om het als mogelijkheid mee te nemen.
Tsjaa....het leven zit vol met risico's. Uiteraard weet je dat je van dat huishoudtrapje af kunt donderen en je nek kunt breken, maar ik ga er niet bewust aan denken als ik die trap op ga. Ik probeer het gewoon zo veilig mogelijk te doen. Daar gaat het om. Niet gaan motorrijden met het idee dat je wel een keer op je bek zult gaan, da's de verkeerde instelling imho.
Ik ben vanmorgen zonder dat het m'n intentie was van een trap gereden met m'n V-Strom :X
Na de WTF en de adrenaline een blij gevoel dat ik 'm netjes gehouden heb :) En natuurlijk het gevoel hoe ik zo stom kon zijn B)
Van de trap af is ook niet zo'n probleem, 'gewoon' eraf rijden. Alleen realiseerde we ons toen we de tunnel door reden dat we ook een keer omhoog moesten, en dat was een minder fijn vooruitzicht. Ik heb het één keer geprobeerd en toen ging mijn voorwiel al de lucht in. Nog net overeind kunnen houden. Toen had ik het wel een beetje gezien met die trap. Ik vond het ook geen nuttige oefening, en had geen zin om mijn poten te breken op zo'n betonnen trap. Een talud had me niets uitgemaakt.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Ik ben het met mphilipp eens. Voor een normaal ritje op de motor stap ik nooit op met het idee dat ik wel eens zou vallen. Liefst rij ik dan ook op slippers en zonder helm ^_^.

Makerij Hofman

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

komkommer schreef op zondag 26 juni 2011 @ 17:09:
Ik ben het met mphilipp eens. Voor een normaal ritje op de motor stap ik nooit op met het idee dat ik wel eens zou vallen. Liefst rij ik dan ook op slippers en zonder helm ^_^.
Maar jij ben ook knettergek! Toen je die dijk af reed door dat natte gras dacht ik 'oh my gooooood! Wat doet ie nou!' Toch maar er achteraan gedoken en het ging nog goed ook... ;)

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Gelukkig ben ik niet zo'n angsthaas en ik ben ook nog eens vrij optimistisch. Daarbovenop ben ik er van bewust dat ik nog motor moet leren rijden. Dus meteen overal tussendoor slalommen, keren op een vierkante meter, etc etc, zal ik niet doen, omdat ik mijn eigen beperkingen ken.

Ik ga dan ook voor een 'mooie' fiets, zonder de instelling dat deze gaat vallen, wees niet bang :) Maar eerst maar eens mijn rbw halen, wat zeg ik, eerst maar eens AVB halen, aankomende donderdag :P

• Exigence
  • Laatst online: 23:44

Exigence

dnkroz

Misschien dat je ook bang bent om je dure, mooie en spiksplinternieuwe fiets te laten vallen en daardoor juist té voorzichtig doet waardoor je weer weinig bijleert.

Kleine foutjes moet je maken om van te leren, deze hoeven er niet voor te zorgen dat je ook valt. Maar je (onbewuste) angst om je nieuwe speelgoed te beschadigen kan je ook te voorzichtig maken.

Ik probeer altijd gewoon te rijden en er verder niet over na te denken. Lukt niet altijd, hangt ook van m'n gemoedstoestand af, zoals ook het rijden soms gewoon niet lekker gaat. Als hij valt, pech. Ik ga er niet vanuit, maar stel dat, jammer dan.

Ik denk ook dat het beter is om op een niet al te nieuwe fiets te beginnen. Ondanks dat je niet méér motorrijder bent als je hem al een keer hebt laten vallen (ja, ik heb dat wel) is de kans dat je door je eigen toedoen onderuitgaat in het begin natuurlijk het grootst. Al is het alleen maar omdat je nog niet helemaal bekend bent met je nieuwe middenbok of automatisch inklappende jiffy. Het hoeft niet altijd op de weg te zijn dat je je fiets laat donderen.

Word niet te voorzichtig!

[ Voor 26% gewijzigd door Exigence op 26-06-2011 18:04 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mphilipp schreef op zondag 26 juni 2011 @ 11:21:
[...]

Ik zou dat mbt discussie "mooie" nieuwe bike vs ouwe brik op z'n kop willen zetten:

Als je rijdt op een motor waarbij het geen cosmetische of financiele ramp is als dat ding omdondert rijdt het zoveel ontspannender. Kleine foutjes boeien niet, waardoor de kans op een grote fout allicht ook afneemt. Niet dat ik zo'n totale brokkenpiloot ben, slechts een keer rijdend onderuitgegaan, en dat was toen ik willens en wetens uit koppigheid stapvoets een ijsplaat op reed en dan nog heb ik met de ervaring van toen een paar weken later bij vergelijkbaar weer wel de boel op ijs overeind gehouden. Verder bij stilstand paar keer geprutst met bok. Tja, kan gebeuren. Gelukkig de laatste tijd niet meer ;)

Op moment dat je weet dat je stomme beginnersfouten met pakweg bok/standaard niet gaat maken kun je evt overwegen veel geld te stoppen in een mooie fiets, maar als ik soms de drama hoor van mensen die honderden EUR schade hebben van iets stoms als de bocht uit een berging ongelukkig nemen blijf ik iig bij lelijke oude meuk :z
Het is niet zo dat ik hiermee op een verkapte manier wil proclameren dat ik een hele goede motorrijder ben, want ik ben verre van perfect. Ik maak zat fouten, kom ook wel een keer verkeerd op een bocht aan (concentratieverlies) of wat dan ook. Maar gelukkig heb ik al lang gemerkt dat ik geen last heb van 'paniekreacties' als meteen keihard de remmen inknijpen oid. Anders was ik al lang een paar keer keihard op mijn plaat gegaan, want volgens mij zijn 9 van de 10 valpartijen van motorrijders door henzelf veroorzaakt. Is het niet in eerste instantie, dan wel in tweede. En vervolgens heeft 3/4 daarna niet eens door dat zij het zelf deden.
Doet me denken aan een zondagsrijder op een R100RT (met duo achterop) die ik vandaag bij Valburg tegenkwam. Ondanks dat het blijkbaar een local was (ging bij Dodewaard van de snelweg af en had geen baggage mee) zat hij te prutsen tot en met bij spitsstrook op de A50 Ewijk-Valburg en voorsorteren voor afrit richting A15. Hij was voorgesorteerd voor rechtsaf (Nijmegen-Noord/Arnhem), ik reed met de auto links naast'm omdat ik naar het westen moest op de A15. Opeens beseft hij blijkbaar dat hij toch de andere richting de A15 op wil, en probeert hij naar links te komen zonder te kijken. Dan ziet hij mij blijkbaar en knijpt hij al wiebelend hard in de remmen, waardoor auto achter'm in de problemen komt. Nu wordt het leuker: hij besluit om mij alsnog (rechts) in te halen om voor me uit te komen. Ik hou gas in waardoor het hem letterlijk millimeters voor het verdrijvingsvlak lukt - waarna hij op de rem moet omdat er iemand voor me reed die een stuk langzamer ging :X

Met een beetje pech had hij zich hier op vijf manieren te pletter kunnen rijden in minder dan 15 seconden (tegen mijn zij, zelf onderuit ivm wiebelende remactie, tegen de motorkap van degene achter hem, wederom tegen mijn zij bij z'n inhaalactie en tegen de achterkant van degene voor me), waarbij hij bij zeker twee van die acties (hard remmen vs achterligger en mij rechts inhalen) z'n veiligheid liet afhangen van de reactie van anderen.
En al die situaties waren volstrekt onnodig geweest als hij gewoon aandacht had gehad voor de wegbewijzering, of als dat niet lukte gewoon eerst te kijken voor te handelen. In plaats daarvan ging hij van paniekreactie naar paniekreactie en mag zich gelukkig prijzen dat niemand anders evenzeer in paniek schoot...

Oslik blyat! Oslik!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:34

Mud

Hebben we Mr Perfect weer :z

In het begin (als je net je rijbewijs of een nieuwe motor hebt) rem je weleens te hard, kijk je een bocht verkeerd in of schat je een wegsituatie verkeerd in e.d waardoor je onderuit gaat. Meestal met kleine snelheid en schade, maar dan nog.

Bij mijn Bandit uit 95 heb ik in 2 jaar tijd 3 a 4 nieuw remhendels laten monteren omdat ik hem liet omvallen/whatever (1x tijdens parkeren, 1x was het mijn broer tijdens onderhoud en 1x tijdens een ongeval)

• DECOY88
(overleden)
paniek :X als jeje zelf dood wil hebben moet je lekker gaan lopen panikeren op de motor _O- en dan vooral paniek+remmen dat is helemaal een succes formule. gelukkig heb ik dat er volledig uit weten te werken _/-\o_ en stond van de winter met een gewone hartslag te tanken terwijl de koekblikker naast me zwaar in paniek raakte toen zijn lampjes begonnen te branden _O- abs esp enz. krijg je als je op een plaat ijs rijd _O-

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 10:40

DinX

Motormuis

edit: was al gepost :X

[ Voor 82% gewijzigd door DinX op 26-06-2011 22:55 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• KaWaReZ
PilatuS schreef op zondag 26 juni 2011 @ 00:16:
[...]

Het is net niet helemaal een supersport maar qua vermogen en prestaties maar het komt aardig in de buurt. De vering voor is bij mijn motor al aangepast alleen achter niet. De achterveer schijnt niet zo heel slecht te zijn.
een echte supersport vreet die sv op op het circuit :+
(kans is iig groter dat jij een willekeurige supersportrijder kwijtraakt op het circuit omdat 3kwart van die gasten niet kunnen rijden :+ )

anyway, die discussie laat ik lekker liggen :+

@ rademaker: om het anders te verwoorden: het zit tussen de oren... :+

mooie fiets of niet, rustige style of niet.. kans is in het begin gewoon groter dat je een fout maakt die je schade oplevert :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mud schreef op zondag 26 juni 2011 @ 22:47:
[...]
Hebben we Mr Perfect weer :z
Ik kan het ook niet helpen, ik ben gewoon goed...zo ben ik geboren. Mijn vader was een Vulcan.

@Dion: mijn motor is the least of my worries. Niet op mijn bek gaan doe ik uit lijfsbehoud, die motor laat me koud. Tuurlijk, het zou zonde zijn, maar het maakt voor mij geen verschil of die economisch afgeschreven RT van me kapot gaat of een nieuwe. Liever die nieuwe dan, want die is dan denk ik rondom verzekerd. Mijn RT niet en ik krijg ook helemaal niets als iemand anders 'm voor me totalled (misschien €500 voor de moeite).

• M14

M14

KaWaReZ schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:21:
[...]

een echte supersport vreet die sv op op het circuit :+
(kans is iig groter dat jij een willekeurige supersportrijder kwijtraakt op het circuit omdat 3kwart van die gasten niet kunnen rijden :+ )

anyway, die discussie laat ik lekker liggen :+

@ rademaker: om het anders te verwoorden: het zit tussen de oren... :+

mooie fiets of niet, rustige style of niet.. kans is in het begin gewoon groter dat je een fout maakt die je schade oplevert :)
Veel kans dat je zo'n supersport compleet weg rijd wanneer je wat leuke routes gaat rijden, zoals in de eiffel. Een SV heeft over zo'n beetje het hele toeren bereik goed bruikbaar vermogen, terwijl een supersport toch redelijk hoog in de toeren moet zitten voordat er wat gebeurd.

Circuit is een ander verhaal, veel kans dat een SV het al aflegt tegen een 600cc supersport

• Widow
Workaholic schreef op zondag 26 juni 2011 @ 09:31:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het onzeker overkomt, maar uit de verhalen die ik links en rechts hoor, overkomt het bijna iedere startende motorrijder. Meestal niet eens tijdens het rijden, maar juist bij het parkeren of wegrijden.
Check, anderhalf jaar mn motorrijbewijs, en al 2x mn motor om laten donderen in de stalling :( verder ook een paar keer onderuit gegaan met een crossmotor maar dat telt niet :+ het zijn van die lullige dingen als een jiffy die niet helemaal uitklapt, en inklapt zodra je de motor erop parkeert.

En naast dat soort dingen, je hoeft zelf niet degene te zijn die het ongeval veroorzaakt. Ik reed laatst ff naar de motozoom op een warme zomeravond, ritje van 20 kilometer ofzo, en ik werd bijna 3x platgereden door mensen die op het laatste moment nog volgas door rood heen knallen. Gelukkig heb ik het 3x zien aankomen en kon ik op tijd remmen voor die idioten, maar voor hetzelfde geld stond er ff een busje, zie je het niet aankomen, en daar lig je dan.

• Tylen
  • Laatst online: 20:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Lekker belangrijk wat andere er over denken. Gewoon doen we jezelf leuk vind. Als jij een 600rr wilt hebben en ook kan betalen gewoon doen. En als je denkt dat hij een keer valt gooi je er toch een all risk verzekering op. Niet zo moeilijk denken allemaal.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:37
Ik kom ook weer even jullie advies vragen. Vanavond ga ik kijken naar mijn eerste beginnersmotor. In tegenstelling tot Workaholic hierboven beschik ik niet over het luxeprobleem dus ligt mijn budget onder de 1000 euro.

Nu ga ik vanavond kijken naar iemand die een Yamaha FZ750 Genesis uit 1987 aanbiedt. Ding heeft bijna 80k gelopen maar is goed onderhouden (volgens de huidige en vorige eigenaar). Zijn er aandachtspuntjes waar ik op moet letten (wellicht zit hier iemand die de motor ook gehad heeft). €600,- lijkt mij een mooie prijs om ervoor neer te leggen als dat ding geen verborgen gebreken heeft.

Link naar de MP-ad

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:15

-tom-562

Oliesjeik

Olieverbruik.. Die Genesis blokken staan er naar mijn weten om bekend dat ze best veel olie kunnen verbruiken als ze wat KM's hebben gedraaid.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Bij zulke standen zou ik naast het gebruikelijke ritueel ook extra aandacht vestigen op slijtagedelen: balhoofdspeling, dikte van remblokken en remschijven, ketting en tandwielen, banden.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 21:27

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Mevius schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:24:
Ik kom ook weer even jullie advies vragen. Vanavond ga ik kijken naar mijn eerste beginnersmotor. In tegenstelling tot Workaholic hierboven beschik ik niet over het luxeprobleem dus ligt mijn budget onder de 1000 euro.

Nu ga ik vanavond kijken naar iemand die een Yamaha FZ750 Genesis uit 1987 aanbiedt. Ding heeft bijna 80k gelopen maar is goed onderhouden (volgens de huidige en vorige eigenaar). Zijn er aandachtspuntjes waar ik op moet letten (wellicht zit hier iemand die de motor ook gehad heeft). €600,- lijkt mij een mooie prijs om ervoor neer te leggen als dat ding geen verborgen gebreken heeft.

Link naar de MP-ad
dat is wel een oud bakkie hoor. 80K is wel veel voor zo'n machine, zelfs al is hij nog zo goed onderhouden. Je kunt nu voor 600 euro een oud gebakje kopen en dan volgend jaar met dikke reparatiekosten zitten....

voor 1000 euro kan je een leuke fzr 600 krijgen met het helft aantal km en minimaal 4 jaar jonger is.

als je toch besluit te kopen, kijk dan goed naar sluitonderdelen: banden, ketting, remblokken en -schijven. Zijn deze allen 'op het eind', kijk dan aub verder.

• DECOY88
(overleden)
zolang ze weinig olie verbruiken kan hij nog even mee. en verder remschijven ketting enz.

1986 dus wegenbelasting vrij *O* scheelt je dit jaar weer 80 euro geen idee hoever het volgend jaar opgeschroefd word :Y een motor uit 1987 zal het niet meer worden :N dus dan is die van charrel ook een leuke in dat opzicht :Y

[ Voor 61% gewijzigd door DECOY88 op 27-06-2011 11:16 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

charrel

Cortisol4life..

FZ750 blokken zijn bijna niet stuk te krijgen, 80k is nog niet zoveel voor zo'n blok. Dingen blijven natuurlijk wel op leeftijd en olie eten ze allemaal.
http://www.fz750.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=364
ff goedkoper, net zoveel km's

Fz forum kan je misschien wat meer info halen:
http://www.fz750.nl/phpBB3/

• Mevius
charrel schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:01:
FZ750 blokken zijn bijna niet stuk te krijgen, 80k is nog niet zoveel voor zo'n blok. Dingen blijven natuurlijk wel op leeftijd en olie eten ze allemaal.
http://www.fz750.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=364
ff goedkoper, net zoveel km's

Fz forum kan je misschien wat meer info halen:
http://www.fz750.nl/phpBB3/
Die had ik inderdaad ook zien staan, is volgens mij net een ander model ('86?) en spreekt mij minder aan. Wel een stuk goedkoper inderdaad. Thnx voor het forum, ik ga daar eens rondpluizen.

Olieverbruik zal ik goed naar vragen dan, ook ff inspecteren of alle pakkingen goed zijn en hij iig niet nat is.
_Erikje_ schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:37:
[...]

dat is wel een oud bakkie hoor. 80K is wel veel voor zo'n machine, zelfs al is hij nog zo goed onderhouden. Je kunt nu voor 600 euro een oud gebakje kopen en dan volgend jaar met dikke reparatiekosten zitten....

voor 1000 euro kan je een leuke fzr 600 krijgen met het helft aantal km en minimaal 4 jaar jonger is.

als je toch besluit te kopen, kijk dan goed naar sluitonderdelen: banden, ketting, remblokken en -schijven. Zijn deze allen 'op het eind', kijk dan aub verder.
Ik hou het uiteraard in het achterhoofd dat het een oudje is. Momenteel heb ik echter de 400 euro extra niet liggen maar aan de andere kant heb ik ook nog geen motor nodig omdat ik het rijbewijs pas halverwege juli ga halen. Deze sprak me echter wel aan en van horen zeggen zijn dit degelijke motoren. Ik zal goed op de slijtage-onderdelen letten, als het er goed uitziet heb ik er hopelijk wel even plezier van als eerste motor.

*edit*
Knutselen vind ik ook wel leuk om te doen en daar schijnt deze motor uitstekend voor geschikt te zijn^^

[ Voor 3% gewijzigd door Mevius op 27-06-2011 11:58 ]

• M14

M14

Niet om lullig te doen, maar is het dan verstandig om überhaupt een motor te kopen? Het ding zal onderhoud nodig hebben, als je dat niet zelf kunt is dat ook meteen een stuk duurder. Brandstof, banden, olie, misschien rij je nog ooit een boete of leg je em een keer neer. Natuurlijk is eea ook afhankelijk van het aantal km wat je rijd.

• Mevius
Met een goede handleiding zal onderhoud wel lukken. Vast wel ergens zo'n workshop manual te vinden. Ding had net een kleine beurt gehad en als de banden goed zijn moet er wel even mee te rijden zijn dacht ik zo.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar dan moet er wel nog belasting, verzekering en benzine betaald worden. En een spuitbus kettingolie. En poetsdoeken. En een pak, laarzen, een helm. En...

Het zijn allemaal geen grote bedragen (nou ja, benzine kon wel eens duur worden), maar je zult het totaalplaatje moeten ophoesten. Dan wordt het een heel ander verhaal. En dan heb je zoals M14 al zei nog niet eens schade of een boete meegeteld.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• TiMMieJ
  • Laatst online: 16:36

TiMMieJ

PSN: Orixez

Koop wat je wilt idd en de 600rr is een prima startersfiets! Honda is namelijk de meest vlakke en vriendelijke motor die je kunt krijgen lees je overal. Bij de 600RR zou ik je aanraden om vanaf 2005+ te kijken (Upside down voorvork en radiale remmen vanaf daar). En dan heb je echt een hele leuke fiets. De ABS is idd vanaf 2009 zo ongeveer gekomen. Daar betaal je dan ook flink voor! Het schijnt wel enorm goed te werken!

Moraal van het verhaal doe wat je wilt heb ik ook gedaan toen ik op een Buell 1200 begon ;). It's all in the wrist wat je er mee doet he...

En een blade is altijd goed ;)

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 15:50

Youk

Volvo For Life

Zo'n 4,5 weken geleden mijn Laser duo-tech uitlaat binnen gedaan (via mijn garagist) omdat de kant aan de collector gewoon doorgescheurd was. Dus daar gingen ze dan een nieuw stuk op zetten. Eindelijk kreeg ik vandaag een mailtje dat de uitlaat terug binnen was. *O* Dus ik na het werk recht naar mijn garagist met de bedoeling de uitlaat er direct terug onder te hangen (voorlopig terug origineel eronder gehangen om te kunnen rijden). Kom ik daar en pak mijn uitlaat uit, netjes een nieuw stuk erop. Maar wat zie ik, geen E-keurmerk meer! Heb speciaal toen die demper/type/uitvoering genomen omdat deze (met DB-killer erin natuurlijk) een E-keur heeft (handig voor in D). Nu heb je geen keuze meer, maar ik weet nog dat ik toen meer heb betaald voor deze versie met E-keur.

Is wel balen. -O-

Volvo Classic Club Belgium

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tylen schreef op maandag 27 juni 2011 @ 08:44:
[...]
Lekker belangrijk wat andere er over denken.
Maar dat is dus het 'probleem' als je op een forum om raad gaat vragen. Je krijgt dan 10 verschillende verhalen te horen. Allemaal waar en allemaal niet waar natuurlijk. Iedereen wil wat anders met zijn motor en geeft 'advies' vanuit zijn eigen blikpunt. Dus ja...uiteindelijk moet je altijd doen wat je zelf wilt, maar een beetje info en rationale vooraf is nooit weg. Je kunt het altijd nog naast je neer leggen, maar je hebt altijd iets aan de ervaring van anderen. Al was het alleen maar om te constateren dat een bepaald argument niet voor jou geldt.

• KaWaReZ
Ff kijken of ie het zo doet:
http://www.youtube.com/watch/v=KOT52epZsJg
Beetje lastig met mobiel.

Ff eenn sneak preview van wat er onder de 10 komt. (En mijn geluk kennende net voor taxatie platrijden :+ )

Edit #26: youtube : zoeken naar: rez zx 10 new rims

:+

Morgen ff link fixen

edit:

YouTube: ‪Rez ZX10 new Rims‬‏

[ Voor 47% gewijzigd door KaWaReZ op 28-06-2011 10:10 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pure Porno :o

Maar je gaat hopenlijk nog wel iets aan die schijven doen..... dat gaat nie koelen nie, zo ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Will_M op 28-06-2011 01:24 ]

• KaWaReZ
die horen zo te zijn, beringers :)

correcte link: YouTube: ‪Rez ZX10 new Rims‬‏

[ Voor 63% gewijzigd door KaWaReZ op 28-06-2011 10:10 ]

• Tylen
  • Laatst online: 20:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

KaWaReZ schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 00:29:
Ff kijken of ie het zo doet:
http://www.youtube.com/watch/v=KOT52epZsJg
Beetje lastig met mobiel.

Ff eenn sneak preview van wat er onder de 10 komt. (En mijn geluk kennende net voor taxatie platrijden :+ )

Edit #26: youtube : zoeken naar: rez zx 10 new rims

Morgen ff link fixen

edit:

YouTube: ‪Rez ZX10 new Rims‬‏
Moet je niet eerst de R6 aan de praat krijgen ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• KaWaReZ
vrijdag as knutselen aan dat ding... we zijn erachter gekomen waar t aan ligt... anyway, probleem zal nu zijn dat de ontsteking vertraagd moet worden..
wsl komt er een dyna2000 tussen ofzo

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 07:32

vleesjus

echte vleesjus!

Gister mijn eerste les gehad. Nog nooit op een motor (mee)gereden en ooit een keer toen ik 15/16 was 1 ritje van een paar meter op een schakelbrommer. De besturing was dus zo goed als nieuw voor mij. Van te voren wel even gelezen hoe de schakelpook werkt en waar koppeling en rem zaten. De uitleg van de rijinstructeur kon dus snel doorgewerkt worden. Het was nog lekker warm en een zwart pak zorgde nog voor wat extra warmte in de zon :D

Daarna op de motor, ik met geen ervaring en maar net met de tenen/bal van de voet op de grond proberen op de koppeling weg te rijden. Na 3-4x erg slingerend en steppend op de motor bleek dit niks te worden. Zijn commentaar: "Dit wordt niks" :+ Met zijn auto achter hem aan gereden terwijl hij ook lekker aan het zweten was aangekomen bij de oefen parkeerplaats.

Op de parkeerplaats nog even een paar keer geoefend tot ik de koppeling onder controle had en daarna bochtjes maken op de parkeerplaats, na eerst een paar keer in de fout gaan door de verkeerde kant uit te kijken etc eindelijk het gevoel gevonden. Daarna even geoefend met op en terug schakelen. Eerste keer was mooi, kon de pook niet vinden, ondertussen ga je kijken waar die pook zit, die je toch niet kunt zien en vervolgens in m'n oor: "STOP STOP STOP", bijna in de struiken :D. Goeie les dus om vooruit te blijven kijken :P
Daarna nog even wat extra bochtjes gedraaid, ook linksom ipv alleen rechtsom, daarna een half 8tje geprobeerd om hem heen, ging wel redelijk strak om hem heen zonder problemen en daarna kreeg ik een leuke check. Nu niet schrikken, liep hij achter me heen en trok ineens de motor opzij. Gelukkig zonder problemen kunnen opvangen, dus niet te klein voor de motor 8)

Einde van de les was bijna in zicht en ik mocht nu ook de weg op. Op een paar landweggetjes toch nog even de 70 aangetikt maar dat voelt net zo geweldig als de eerste autorijles. 70 voelt ineens weer super snel aan. Daarna een mooie lichte sbocht/kronkel in de weg lekker soepel er door heen. Op dat moment ben je verslaafd :D. Motor weer aan de kant gezet bij de rijschool. "Dat ging beter dan verwacht" zelf was ik ook erg tevreden over de eerste les en volgende week dus nog een keer 8)

TLDR: Geweldige eerste les gehad :D

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• KaWaReZ
nice :)

het is niet alleen verslavend... het wordt een deel van je :+
Pagina: 1 ... 272 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.