DrivinUCrazy schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:46:
[...]
Dat bedoelde ik ook, als je het stuur niet te krampachtig vast houdt zoekt de motor vanzelf zijn weg. Maar als je op de snelweg op die rotzooi terecht komt (max van 70 km/h bij wegwerkzaamheden?), probeer dan nog maar eens een noodstop te maken.

Je moet ook nooit een noodstop maken als dat niet veilig kan (wel proberen als er een vrachtwagen of ander niet inverend obstakel staat natuurlijk).
Ik vergeet nooit meer dat leuke binnenweggetje in Marokko (op het bankstel), keurig geasfalteerd, dus de vaart zat er lekker in. Ik rij achter Jan aan op de GS. Heuvel op, en dan lijkbleek worden als je ziet dat over de heuvel het asfalt verdwenen is en de weg gebombardeerd lijkt én nog eens lekker naar beneden loopt...

(hard) remmen gaat niet, want dan pleur je zeker op je muil, dus dan maar naar beneden en kijken hoe het afloopt. Ik ben op de steps gaan staan, heb de kraan een beetje dicht gedraaid en ben iets te snel voor het mooie naar beneden gereden. Een soort rollercoaster ride, en ik heb de grootste stenen en kuilen kunnen ontwijken.
Moraal van dit verhaal: als je iets ziet op de weg, of het nou een bak grind/split, gefreesd asfalt of een pothole en je kunt het niet meer veilig ontwijken of ervoor remmen, dán maar er doorheen. Je motor kan veel meer hebben dan je denkt. De belemmering zit vaak tussen de oren. Ik wil niet overkomen als de super ervaren ouwe lul, want dat ben ik niet. Maar ik denk dat Jouke het wel kan beamen dat het soms beter is om er maar gewoon doorheen te karren dan panisch te gaan remmen of te sturen. Dát is vaak gevaarlijker.
Op ons offroad ritje heeft ie ons ook dingen laten doen die we ook niet voor mogelijk hielden, en dan waren we nog op capabele offroad machines.
Daarom vind ik iets als de VRO erg nuttig. De oefeningen die ze je daar laten doen, laten heel goed zien dat een motor niet zomaar omvalt. Eigenlijk zou je ook nog een dag of wat offroad moeten rijden, zodat je merkt wat er allemaal kan met zo'n ding. Die skills zijn ook op de weg handig. Ik denk namelijk dat minstens de helft van de valpartijen gewoon door de rijders zelf worden veroorzaakt. Ze dénken dat ze in een situatie komen die ze onmogelijk aankunnen. Dus gaan ze remmen...en dan weet je zeker dat het misgaat. Helaas hebben ze achteraf zelden het inzicht dat ze het eigenlijk zelf gedaan hebben en hoor je dingen als een glad plekje, grind of zand op de weg.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.