Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 265 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.919 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Daarom zeg ik ook dat ik verwacht dat AVD niet zo'n probleem zal zijn, maar ik meer tijd kwijt ben aan AVB ;)
Ik weet wel dat je je niet moet vergelijken met andere mensen, maar die vriend van die kawa/zuki ( :+ ) had er 12 nodig, ook omdat hij zijn rijbewijs al langer had en alleen voor AVB 10 lessen nodig had..

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 08:54
Thrilled schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:34:..... Aangezien 2 vrienden van me in hetzelfde schuitje zitten, willen we misschien met zijn drieen gaan lessen bij eenzelfde rijschool ...[/sub]
Dat gaat alleen niet tegelijk, tenzij er twee instructeurs meegaan :+

• Thrilled
Nee zo tegelijk ging ik ook niet vanuit :P Sowieso kunnen we waarschijnlijk zelden alledrie op hetzelfde tijdstip op dezelfde dag :) Maar tegelijk starten bij eenzelfde rijschool doelde ik op :)

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:19
Veel rijscholen bieden pakketten aan van rond de 20 lessen, maar daar staat dan (in kleine lettertjes) bij dat ze daarbij 20 uur bedoelen en een les voor hun 1,5 of 2 uur is. Dan kom je dus uit op 10 of 15 lessen..
Net zoals veel (ex)lessers vaak zeggen hoeveel lessen ze gehad hebben en niet hoeveel uur les ze gehad hebben. Dat klinkt namelijk veel minder en daarom stoerder :+

Wel goed alles lezen/begrijpen dus he, voordat je conclusies trekt dat 20 misschien erg veel is :P

Ik heb nu 15 lessen gehad, zo'n 20 uur in totaal. Heb nog 2 lessen gepland en dan op voor AVD :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tankiej op 26-05-2011 10:09 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De rijschool waar ik les werkt niet met pakketten. Na iedere 5 lessen krijg ik gewoon de rekening thuis gestuurd, om de openstaande rekening niet te hoog op te laten lopen. Een les duurt in de regel 1,5 uur, maar soms ook maar een uurtje.

Ik heb nu al meer lessen gehad voor mijn AVB dan vele anderen voor AVB + AVD, maar dat kwam door een combinatie van omstandigheden. (ik dacht 16 lessen tot mijn AVB examen, terwijl ik na 8 lessen al op examen had gekund. Toen kwam er echter wat tussendoor waardoor ik dit jaar opnieuw moest beginnen) Ik had ook geen enkele gemotoriseerde 2wieler ervaring, wel al 5 jaar mijn autorijbewijs en >100k kilometers in diverse auto's afgelegd. Mijn rijstijl weerspiegelt mijn persoonlijkheid: rustig, afwachtend, en als iemand zich om een boom wil vouwen mag hij dat van mij; ik laat hem er wel even langs. Op de snelweg hang ik bij drukte liever op de CC achter een vrachtwagen dan in de remmende treintjes op de linkerbaan. Het is niet zo dat ik als een slak rij, integendeel. Maar ik kies wel voor de meest ontspannende rijstijl.

Ik dacht dan ook dat het AVD niet zo veel zou voorstellen, maar dat valt eigenlijk nog tegen. Het gaat niet zozeer om de regels (dat zit wel goed), maar meer het gedrag op de weg. Er wordt van je verwacht dat je doorrijdt. Maar waar ligt de grens tussen doorrijden en roekeloos scheuren? En je moet defensief rijden. Maar als ik iets (imho) defensief oplos dan blijkt de aanval volgens de instructeur soms de beste verdediging te zijn. Met andere woorden, ik voldoe niet aan het beeld van de gemiddelde motorrijder (van mijn leeftijd?). En dát vind ik moeilijk. Ik ben er wel van overtuigd dat ik veilig kan rijden; maar voldoet dat ook aan de verwachting van de examinator?

In ieder geval, volgende week vrijdag AVD voor mij... En mocht dat niet goed genoeg zijn proberen we het later nog een keer! :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:46
Deelnemen aan verkeer is een eitje als je je autorijbewijs al hebt, want hoe het verkeer werkt weet je dan al. AVB is het grootste deel van je motorrijbewijs denk ik.

Maar leuk dat je vriendin je steunt met het behalen van je rijbewijs :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Thrilled
Ja haar vader heeft ook altijd motor gereden dus ze weet al wat het is om achterop te zitten, te toeren en dergelijke..dus dat ziet ze al helemaal zitten :P Werkt ook een stuk motiverender dan dat ze het maar geldverspilling zou vinden!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:28

-tom-562

Oliesjeik

Ik dacht eigenlijk ook niet veel lessen nodig te hebben. Ik had al wat ervaring met motorrijden (crossen, en af en toe een stukje op een afgesloten parkeerterrein met de motor van een vriend van me), verder vanaf m'n 15e schakelbrommer gereden (dus het rijden kon ik wel), en al 6 jaar m'n rijbewijs. Uiteindelijk heb ik zo'n 22 lesuren gehad, maar wel altijd lessen van 2 uur.
Bij m'n AVB was ik redelijk zenuwachtig, en ik was die dag niet helemaal 100%. Dat resulteerde dat ik het AVB maar net gehaald had, en m'n instructrice redelijk pissig was, omdat ik liep te kloten (en de examinator was nogal onduidelijk). Ze heeft toen extra lessen geplanned voordat ik AVD ging doen. Na m'n AVB kreeg ik les van de rijschooleigenaar himself (die doet de meer gevordere lessers), en die dacht zelf dat ik het met minder lessen kon. Ik heb de ingeplande lessen gewoon laten staan, het kan nooit kwaad imo. Liever een paar lessen te veel als een her-AVD-examen á 240 euro o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

• Tankiej
Thrilled schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:00:
Ja haar vader heeft ook altijd motor gereden dus ze weet al wat het is om achterop te zitten, te toeren en dergelijke..dus dat ziet ze al helemaal zitten :P Werkt ook een stuk motiverender dan dat ze het maar geldverspilling zou vinden!
Dat kan ik me voorstellen :P

Mijn ex was er ook voor dat ik m'n motorrijbewijs ging halen, dat werd toen een jaartje uitgesteld omdat ik een halfjaar naar het buitenland ging.. Nu is alleen m'n moeder tegen, voor de rest hoor ik alleen maar positieve dingen :)

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:30:
Geef je hiermee aan dat je moet opletten op de woorden in de vraag? of dat je ongeacht de woordkeuze moet kiezen voor de niet verstandig antwoorden (dus nee ipv ja bij jouw voorbeeld?)
Je moet je verplaatsen alsof je een oud vrouwtje bent en dan meenemen of je het in die situatie zou doen. Nee? dan is dat je antwoord.

Ik had een examenvraag waarbij ze vroegen of je in mocht halen (oprijden viaduct, trekker voor je, geen inhaalverbod)
Ja, je mag inhalen, het is niet bij wet verboden.
Is het verstandig? Ik vond van wel, het zicht is ruim voldoende voor een motorrijder om een enkele trekker in te halen. Zeker gezien je in die sitatie van de motorrijder ook nog eens meer zicht zou hebben dan je al in het begeleidende plaatje had. 1 x gas en je bent er voorbij.

Echter, was ik een oud vrouwtje met -10 jampotbrilglazen, kustgebit en verminderde motoriek, dan zou ik er achter blijven. Antwoord is dus nee.
woelders schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 17:09:
Een handeling of situatie die niet verstandig is, levert gevaarzetting op. Art. 5 van de WVW zegt dat het verboden is om je dusdanig te gedragen dat dat tot gevaarzetting leidt. Dus iets dat niet verstandig is, mag ook daadwerkelijk niet. De vraagstelling van het CBR is dus correct: iets mag, of mag niet. Een tussenweg is er niet.
Wat weer een kwestie van interpretatie is.

Daarom werkt de verkeerswetgeving niet altijd. Het is een zwart-wit systeem om iets met meerdere grijstinten aan te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gisae op 26-05-2011 12:20 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Thrilled
Zoals je het nu laat overkomen ga je een viaduct over, dus omhoog.. je ziet niet wat er aan de andere kant van dat viaduct gebeurd (Wellicht een andere motorrijder in exact dezelfde situatie, of erger, een automobilist).. waarom zou je daar dan in godsnaam in gaan halen?

Of ik begrijp je manier van schrijven niet :P

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 21:48
Herintreder meldt zich. Heb zojuist opdracht gegevens voor een nieuwe Monster 1100, in het rood. Motor staat op voorraad (is dus model vorig jaar, geen evo) en wordt hopelijk volgende week geleverd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Gisae
  • Niet online
Thrilled schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:20:
Zoals je het nu laat overkomen ga je een viaduct over, dus omhoog.. je ziet niet wat er aan de andere kant van dat viaduct gebeurd (Wellicht een andere motorrijder in exact dezelfde situatie, of erger, een automobilist).. waarom zou je daar dan in godsnaam in gaan halen?

Of ik begrijp je manier van schrijven niet :P
Je kan in die situatie de andere kant van het viaduct al zien. Hence "ruim voldoende zicht"

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

theorie is toch: alleen mag of mag niet kiezen als het om een stoplicht gaat of andere overduidelijke dingen en bij twijfel op ultra-koossppee- safe kiezen. Beter te laat thuis dan voortaan een klein houten huis zei mijn humorloze opa altijd :P

And it goes BRAAAAAPP!

• Thrilled
Haha vind hem wel tof :P
En Gisae, discussie's over 'ruim voldoende zicht' houdt de politie al vaak genoeg denk ik.. maar dan zouden we de foto moeten zien i guess ;)

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:49
Woeii

Al mijn 12 AVB lesuren kurkdroog weer gehad met een stralende zon en morgen mijn AVB-examen in de stromende regen. Ik heb d'r zin an!

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Thrilled schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:58:
Haha vind hem wel tof :P
En Gisae, discussie's over 'ruim voldoende zicht' houdt de politie al vaak genoeg denk ik.. maar dan zouden we de foto moeten zien i guess ;)
Dan moet je nog rekening houden met de hoogte van het hoofd van de gemiddelde motorrijder. Die is een stuk hoger dan die van de gemiddelde automobilist. Bij de foto's van de examens lijkt het alsof er meer vanaf automobilist-hoogte geschoten wordt. Zeker bij in de verte kijken kan dat een wereld van verschil uitmaken in iets wel of niet zien.

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
Als je al veel auto hebt gereden, dan lijkt AVD niet moeilijk. Feitelijk is het dat ook niet, maar houdt wel in de gaten dat bij een motorrijbewijs er hele andere dingen belangrijk zijn dan bij het autorijbewijs.

Alles draait tijdens je examen om je plaats op de weg, en om het goed om je heen kijken. Dat kijken en spiegelen lijkt bij autorijden misschien al belangrijk, maar bij motorrijden wordt daar nog veel strenger naar gekeken.

Heb het destijds bij de rijschool dan ook meegemaakt dat een mede leerling bij zijn afrijden door het rode licht reed, maar wel altijd op de juiste plek reed, en (behalve een gemist stoplicht ;) ) goed om zich heen keek. En dus slaagde.

Dus AVD is vooral: Kijken (ver vooruit kijken), en weet je plaats. En dat is toch net even anders dan in een auto.

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• Tankiej
Unipuma schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:49:
Als je al veel auto hebt gereden, dan lijkt AVD niet moeilijk. Feitelijk is het dat ook niet, maar houdt wel in de gaten dat bij een motorrijbewijs er hele andere dingen belangrijk zijn dan bij het autorijbewijs.

Alles draait tijdens je examen om je plaats op de weg, en om het goed om je heen kijken. Dat kijken en spiegelen lijkt bij autorijden misschien al belangrijk, maar bij motorrijden wordt daar nog veel strenger naar gekeken.

Heb het destijds bij de rijschool dan ook meegemaakt dat een mede leerling bij zijn afrijden door het rode licht reed, maar wel altijd op de juiste plek reed, en (behalve een gemist stoplicht ;) ) goed om zich heen keek. En dus slaagde.

Dus AVD is vooral: Kijken (ver vooruit kijken), en weet je plaats. En dat is toch net even anders dan in een auto.
Inderdaad, op de motor moet je veel verder vooruit kijken!
Dat heeft ermee te maken dat waar je naar kijkt, je ook heen gaat. In de auto zou je misschien vlak voor het insturen of zelfs tijdens het insturen, nog even snel de andere kant checken. Als je dat op de motor doet kom je niet goed uit na je bocht, dus je moet gewoon zeker weten dat het vrij is vóórdat je gaat insturen :)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Mevius schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:00:
Woeii

Al mijn 12 AVB lesuren kurkdroog weer gehad met een stralende zon en morgen mijn AVB-examen in de stromende regen. Ik heb d'r zin an!
buiten dat je zelf nat wordt, maakt het voor een rijexamen geen ZAK uit of de weg droog of nat is.
Je hebt grip zat! Je rijdt (ook als het droog is) toch al als een slak tijdens rijlessen. Dus, niet eens over nadenken dat het regent. Gewoon rijden zoals je altijd rijdt. Niet gaan twijfelen over de grip.

Have a wheelie good weekend!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FragDaddy schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 16:25:
[...]

buiten dat je zelf nat wordt, maakt het voor een rijexamen geen ZAK uit of de weg droog of nat is.
Je hebt grip zat! Je rijdt (ook als het droog is) toch al als een slak tijdens rijlessen. Dus, niet eens over nadenken dat het regent. Gewoon rijden zoals je altijd rijdt. Niet gaan twijfelen over de grip.
Dit. Hooguit, als je de noodstop niet aanvoelt maar op een vaste 'remhoeveelheid' doet, moet je gewoon wat beter opletten en iets minder remmen. Maar als het goed is voel je dat wel.

• Gisae
  • Niet online
Tankiej schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 14:05:
In de auto zou je misschien vlak voor het insturen of zelfs tijdens het insturen, nog even snel de andere kant checken.
Kijken in de auto? Hahaha, grapjes :D

• Alexji
  • Laatst online: 24-01 21:29
Ga van het weekend kijken bij dit geval:

http://www.motor-forum.nl...100-Naked-1000-EUR-1.html

Iedereen in mijn omgeving vind het een lelijke kleur, maar ik vind hem echt geweldig!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 13:10
Alexji schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:02:

Iedereen in mijn omgeving vind het een lelijke kleur, maar ik vind hem echt geweldig!
Dat is de goede instelling, jij moet er op rijden en jij wordt er op gezien. Niet de mensen in je omgeving!
Ikzelf vind de kleur wel wat hebben :)

Succes dit weekend! :D

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Tankiej
Gisae schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:24:
[...]

Kijken in de auto? Hahaha, grapjes :D
Wat je bij rijles leert he :+

• Widow

Als je zo'n tennisbalhelm erbij koopt is het wel allemaal een stylish geheel :+

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:48

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 20:33:
[...]
voordeel van de allroad banden. lekker dik profiel dus gaan langer mee. _/-\o_
En dan te bedenken dat die Conti TA veel meer een wegband is. Je merkt qua grip totaal niet dat het een 'allroad' band is. Ik ben een paar dagen nadat ik 'm gemonteerd had nog op VRO geweest en heb de pedaaltjes aan de grond gehad. Volledig vertrouwen. Dat blijkt ook wel uit tests, want op het asfalt is dit de fijnste allroad band. Ook in het nat. Maar daar heeft het profiel weer weinig mee te maken. Je ziet nu oa bij de Pilot Road 3 dat ze daar van die lamellen introduceren net als bij sneeuwbanden voor auto's. Die zorgen voor hele kleine stukken rubber, zodat er altijd contact met de weg is omdat het water ook makkelijker om het rubber heen kan. Ik denk dat dat ook een voordeel is bij die TA. Geen echte noppen, maar wel een paar flinke vlakken.

En in ieder geval voor mijn rijstijl is de combi Pilot Road voor en TA achter ideaal. Ik weet niet of de Pilot Road het langer had uitgehouden, maar ik denk het niet. Hij begint nu eenmaal op een minder diep profiel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Fantastisch ding! Niemand kan zeggen dat je een grijze muis bent... ;) Heel wat beter dan het obligate zwart, toch?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ff een olievraagje tussendoor. Ik wil de olie van mn gsx400x verversen, en was bij de motorzaak hier. Ze hadden olie.. Alleen á 11,50 euro p/L. Dat is me iets te gortig voor een motor die ik over een paar weken verkoop. Hoe verstandig is het om er 'normale' auto-olie in te gooien? In mn brommer (Yamaha FS1) deed/doe ik altijd olie geschikt voor natte platenkoppeling (motorfiets olie dus), aangezien de koppeling van een FS1 lichtelijk onderbemeten is bij opvoeren en de koppelingen van een fs1 de neiging hadden om door te slippen als je auto-olie gebruikt. Dit omdat hier allerlei rare dopes en additieven inzitten die ervoor kunnen zorgen dat de koppeling gaat slippen.
Heeft een motorfiets hier ook Snel last van (slippen door auto-olie), of valt dat mee?

Vaak bu'j te bang!

• Widow
Olie is olie, en zolang er niet van die rare middeltjes inzitten die dingen soepeler laten glijden, moet het gewoon kunnen. Maar waarom olie vervangen voor een motor die je over een paar weken weg doet?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
-tom-562 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:01:
Ff een olievraagje tussendoor. Ik wil de olie van mn gsx400x verversen, en was bij de motorzaak hier. Ze hadden olie.. Alleen á 11,50 euro p/L. Dat is me iets te gortig voor een motor die ik over een paar weken verkoop. Hoe verstandig is het om er 'normale' auto-olie in te gooien? In mn brommer (Yamaha FS1) deed/doe ik altijd olie geschikt voor natte platenkoppeling (motorfiets olie dus), aangezien de koppeling van een FS1 lichtelijk onderbemeten is bij opvoeren en de koppelingen van een fs1 de neiging hadden om door te slippen als je auto-olie gebruikt. Dit omdat hier allerlei rare dopes en additieven inzitten die ervoor kunnen zorgen dat de koppeling gaat slippen.
Heeft een motorfiets hier ook Snel last van (slippen door auto-olie), of valt dat mee?
ook bij je motor word je koppeling gesmeerd door de olie. dus met auto olie meer kans op slippen. je kan even bij www.louis.de kijken voor procycle olie. niet heel duur. 30 euro per 4 liter dacht ik.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40

DinX

Motormuis

Zo, nieuwe botsmuts :p

Nieuw
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SAbXDHxGwG1GnklrxUsG8Izg/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xXGGOXEBhaajd9YC9FuPuDQC/thumb.jpg

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Widow schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:04:
Olie is olie, en zolang er niet van die rare middeltjes inzitten die dingen soepeler laten glijden, moet het gewoon kunnen. Maar waarom olie vervangen voor een motor die je over een paar weken weg doet?
GEEN auto-olie in een motor gooien. Grote kans dat de koppeling gaat slippen.
Gewoon olie kopen die geschikt is voor motorfietsen. 11 euro per liter is niet te gek duur trouwens. ben je alles bij elkaar een keer 40 euro kwijt. Filtertje erbij en je zit op 50 euro. Zeggen dat de olie net ververst is en je kunt bij de verkoop van de motor zo 100 euro meer vragen :)

Have a wheelie good weekend!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

bijpassend pakje kopen en iedereen gaat voor je opzij.

And it goes BRAAAAAPP!

• DinX

DinX

Motormuis

ROFLASTC schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:41:
[...]

bijpassend pakje kopen en iedereen gaat voor je opzij.
Dat mag dan weer niet :P

Al is een blauwe motorjas niet verboden :p

• Gisae
  • Niet online
N103 pletterpet d:)b

Heb ik ook al een tijdje. Bevalt prima opdat de pinlock het vizier bekrast na.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 21:27

_Erikje_

Tweaker in Spanje

-tom-562 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:01:
Ff een olievraagje tussendoor. Ik wil de olie van mn gsx400x verversen, en was bij de motorzaak hier. Ze hadden olie.. Alleen á 11,50 euro p/L.
geen auto olie erin gooien! dat verneukt alles. olie != olie. sla je werkplaatshandboek (of the internetz) er op na welke typecodering ze voorschrijven.

kijk eens bij de automaterialenzaak (cartal, brezan oid) en vraag naar MPM motorolie. ik gebruik dit nu al 2 jaar en betaal maar 8 euro per liter.

motorzaken vragen meestal de adviesprijs (hoofdprijs). automaterialenzaken concurreren meer op prijs.

• 4x2
  • Laatst online: 07:50

4x2

lộn xộn quá

Afgezien daarvan: draait je auto >12000 toeren ?
Denk het niet nee....

Dus of fatsoenlijk verversen, of gewoon niet.

leeg

• TheZeroorez
  • Niet online
_Erikje_ schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:43:
[...]

geen auto olie erin gooien! dat verneukt alles. olie != olie. sla je werkplaatshandboek (of the internetz) er op na welke typecodering ze voorschrijven.

kijk eens bij de automaterialenzaak (cartal, brezan oid) en vraag naar MPM motorolie. ik gebruik dit nu al 2 jaar en betaal maar 8 euro per liter.

motorzaken vragen meestal de adviesprijs (hoofdprijs). automaterialenzaken concurreren meer op prijs.
Wanneer de gradings kloppen maakt het toch niet uit of het 'normale' olie is of 'speciale motorfietsolie' :?

• DinX

DinX

Motormuis

Gisae schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:26:
[...]

Dat lijkt thans verbeterd ten opzicht van m'n vorige N102. Daar schuurde zowel het vizier als de pinlock over de rubber bovenaan. Dat doet deze blijkbaar niet.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

4x2 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 01:17:
Afgezien daarvan: draait je auto >12000 toeren ?
Denk het niet nee....

Dus of fatsoenlijk verversen, of gewoon niet.
Ok, dan gewoon niet :+

Nee, maar het was maar ff een vraag. Dan ga ik vanmiddag ff naar de Velba/Brezan hier in de buurt.

Vaak bu'j te bang!

• Exigence
  • Laatst online: 28-01 14:47

Exigence

dnkroz

TheZeroorez schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 04:02:
[...]

Wanneer de gradings kloppen maakt het toch niet uit of het 'normale' olie is of 'speciale motorfietsolie' :?
Hoeveel mensen kijken naar de API en JASO specificaties? Ja, als die overeenkomen dan kan het, maar ik ken ze niet uit mijn hoofd in ieder geval. Op motorfietsolie staat specifiek vermeld dat het voor natte platenkoppelingen of motorfietsen is. Dan zit je goed :)

Ik ben normaal totaal niet gecharmeerd van BMW's, maar deze vind ik tof d:)b

[ Voor 29% gewijzigd door Exigence op 27-05-2011 07:44 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Exigence schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 07:42:
[...]
Op motorfietsolie staat specifiek vermeld dat het voor natte platenkoppelingen of motorfietsen is. Dan zit je goed :)
Tenzij je iets als een Duc hebt met droge koppeling... ;)
[edit]Ik zie nu ook dat mijn bankstel ook een droge koppeling heeft. (BMW RT).

[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 27-05-2011 07:48 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:34
Gister weer voor het eerst motor gereden na mijn crash 1 juli 2008. Op een Transalp van '02. Niet echt mijn motor maar het zit wel lekker rechtop.

Schakelen ging in het begin bagger maar later ging het super. Best lastig om met een half lam pootje te schakelen maar het went wel.

*O*

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gisteren lekker gereden. Voor het eerst een rit waarbij weliswaar enkele discutabele momentjes waren, maar ik zou wel zijn geslaagd voor de AVD. Mijn instructeur had soms moeite om me bij te houden zonder dat het gevaarlijk werd. Alleen die zijwind... wow!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vanmiddag ga ik ook eens een belletje wagen naar het gemeentehuis in Nijmegen, kijken of m'n rijbewijs al klaar ligt (officieel zou hij dinsdag pas klaar liggen).

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

een uitnodiging gekregen van de rijschool voor een toertocht met oud lessers voor 5 juni, ben benieuwd of de harley het dan al langer dan 3 stoplichten uithoud. Misschien iets huren voor een dagje :) een honda shadow ofzo :+ jeweetwel, eentje die het wel gewoon doet.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18
* Rukapul weet sinds vanmorgen de waterbestendigheid van z'n motorkleding zonder de waterwerende laag erin :+
Gisae schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:26:
[...]

Ik heb de N90 en ben het met je eens. Op zich ok tot de pinlock het vizier bekrast. Sowieso is het pinlock niet geweldig, want in het koude seizoen besloeg 't spul alsnog. Beetje jammer gezien kosten van zowel helm als pinlock.

Dan vind ik het systeem van shoei met z'n nette siliconen laagje om het pinlock krasvrij op het vizier te houden toch een stuk netter.

• Widow
Ik wil een bril met pinlock, want mn bril bestaat in plaats van mn vizier nu :+ maar kan je niet een Shoei pinlock vizier in je Nolan helm zetten?

Ik heb trouwens gisteren een regenpak gekocht, een lekker grote fluoriscerende overall van de motozoom. Maatje XXXL, mn vrienden zeiden al, neem stokken mee en je hebt een tent :z maar zit wel goed. Vooral mooie lange armen, de benen komen helaas niet verder dan halverwege mn onderbeen. Maar das niet zo erg, schoenen en broek zijn prima waterdicht aan de onderkant. Nu heb ik echt alles voor mn motortrip compleet 8) nog een maand, dan mag ik..

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 10:01
Na 3 jaar rijplezier met de auto, mijn vriendin toe te hebben gejuichd bij het succesvol afronden van haar Rijbewijs-A examen, geholpen te hebben bij aankloop en van een motor, er zelf aan te hebben gesleuteld en zelf met de tours achterop te hebben gezeten ga ik maandag aanstaande met mijn eigen Motorrijopleiding beginnen.

Uit veiligheids overwegingen en gewoon mn gezond verstand te hebben gebruikt heb ik gisteren even mijn Aldi helm vervangen voor een HJC Sy-Max II en een Rev'It textiel pak + Apache laarzen aangeschaft.

Kan niet wachten tot ik mag lessen. ._.

• DinX

DinX

Motormuis

Rukapul schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 09:31:
* Rukapul weet sinds vanmorgen de waterbestendigheid van z'n motorkleding zonder de waterwerende laag erin :+

[...]

Ik heb de N90 en ben het met je eens. Op zich ok tot de pinlock het vizier bekrast. Sowieso is het pinlock niet geweldig, want in het koude seizoen besloeg 't spul alsnog. Beetje jammer gezien kosten van zowel helm als pinlock.

Dan vind ik het systeem van shoei met z'n nette siliconen laagje om het pinlock krasvrij op het vizier te houden toch een stuk netter.
Er zit toch altijd silicone op de pinlock om hem af te dichten :?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 09:26:
een uitnodiging gekregen van de rijschool voor een toertocht met oud lessers voor 5 juni, ben benieuwd of de harley het dan al langer dan 3 stoplichten uithoud. Misschien iets huren voor een dagje :) een honda shadow ofzo :+ jeweetwel, eentje die het wel gewoon doet.
Haha, de ex-vriend van m'n zusje was ook zo'n figuur. Die had een best dikke Harley, zelf opgebouwd, veel customwerk enzo. En hij had ook een Honda Shadow "want die doet het tenminste altijd" :D :'( :D

Vaak bu'j te bang!

• Rukapul
DinX schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:21:
[...]

Nee.

Zo'n (best wel dure) pinlock van Nolan die je er los bijkoopt is niets meer dan een stuk plastic wat direct tegen het vizier aanklemt.

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 09:26:
Toevallig Smits?

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

M14

GenjiBlade schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:19:
Na 3 jaar rijplezier met de auto, mijn vriendin toe te hebben gejuichd bij het succesvol afronden van haar Rijbewijs-A examen, geholpen te hebben bij aankloop en van een motor, er zelf aan te hebben gesleuteld en zelf met de tours achterop te hebben gezeten ga ik maandag aanstaande met mijn eigen Motorrijopleiding beginnen.

Uit veiligheids overwegingen en gewoon mn gezond verstand te hebben gebruikt heb ik gisteren even mijn Aldi helm vervangen voor een HJC Sy-Max II en een Rev'It textiel pak + Apache laarzen aangeschaft.

Kan niet wachten tot ik mag lessen. ._.
Ik wil ook zo'n vriendin ;(

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

M14 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:39:
[...]

Ik wil ook zo'n een vriendin ;(
fixed
Nee, theo peters, arnhem.
-tom-562 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:25:
[...]

Haha, de ex-vriend van m'n zusje was ook zo'n figuur. Die had een best dikke Harley, zelf opgebouwd, veel customwerk enzo. En hij had ook een Honda Shadow "want die doet het tenminste altijd" :D :'( :D
Ik baal best wel, maar ik heb genoeg gehuild (letterlijk) zit wel mijn spaargeld in, en het is gewoon voor de zondagmiddag gehaald, beetje toeren met mooi weer. poetsen vind ik geen probleem en af en toe klussen vind ik best. Maar aanhoudende problemen moeten niet mogen, vind ik zeker bij een motor met geen 15K op de teller geen doen. Zit nu met 2 gedachten. of inruilen en verlies nemen (want meer dan 8K krijg ik daar nooit voor denk ik) of een sleutelgroepje vinden - mensen met ervaring daarin aanspreken. Die garages blijven die bougies wel vervangen :/ maar dat lost niks op.

• DECOY88
(overleden)
DinX schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:21:
[...]

nolan doet dat niet |:( mijn n103 had ook allemaal krasjes en zelfs pitten in het vizier door de pinlock. :X

• Tankiej
DECOY88 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:51:
[...]

nolan doet dat niet |:( mijn n103 had ook allemaal krasjes en zelfs pitten in het vizier door de pinlock. :X
Wat ben ik blij dat dat wel bij m'n HJC zit :o

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vandaag de derde les gehad (5&6de lesuur dus) en ik mocht voor het eerst vanaf de rijschool de weg op ipv achterop op 1 motor naar de parkeerplaats.

Geweldig! Erg gaaf en 10x leuker dan rondjes op de parkeerplaats. Mijn instructeur was positief verrast dat het zelfs beter ging dan op de parkeerplaats omdat ik zaken meer op mijn gevoel deed ipv te veel bezig te zijn met de oefening.

Ik moet alleen nog heel erg wennen aan hoe ver je wel nit vooruit moet kijken en volgens mijn instructeur al moet kijken naar bomen en lantarenpalen (ver in de verte) om te kunnen inschatten of er een kruispunt/weg aankomt etc.

Als laatste heb ik nog moeite met het nemen van een afslag naar links of naar rechts en dan niet voor alle zekerheid nog een keer over mijn schouder naar rechts/links te kijken alvorens ik de bocht maak. Op dat moment merk je dat de bocht minder goed gaat dan wanneer je strak buiten de bocht kijkt.
Ik wil net zoals met autorijden graag dubbelchecken dat er niet nog een malloot op het laatste moment komt aanscheuren en durf dus niet na 1x kijken (voordat je bij de bocht bent) zo maar links of rechts te gaan.

Nu klinkt net alsof ik een oude lul ben in de auto, absoluut niet, maar ik kijk liever altijd nog een keer voor de zekerheid snel alvorens ik een afslag neem.

Morgenochtend weer een les.. lekker hoog tempo zo!

Mijn V&A

• DinX

DinX

Motormuis

Rukapul schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:35:
[...]

Nee.

Zo'n (best wel dure) pinlock van Nolan die je er los bijkoopt is niets meer dan een stuk plastic wat direct tegen het vizier aanklemt.
Ah, eigenlijk nog niet op gelet. En wat krasjes boeien me niet, neem ik gewoon een nieuw vizier. De buitenkant ziet toch harder af bij mij :p

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gister moest ik trouwens vanwege gare bewegwijzering een flink stuk over gefreesd asfalt rijden. (Voor de mergellandroutekenners: tussen Hoogcruts en Slenaken) Wat is dat irritant... Overal steentjes op de weg, verminderde grip. De motor zoekt zelf wel zijn weg maar zwabbert daarbij behoorlijk van links naar rechts alsof je op een platte band rijdt. Nu begrijp ik pas echt waarom die borden "Pas op, langsgroeven" bij wegwerkzaamheden staan. Op de auto is het alleen oncomfortabel; op de motor is het gewoon gevaarlijk.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:35:
Gister moest ik trouwens vanwege gare bewegwijzering een flink stuk over gefreesd asfalt rijden. (Voor de mergellandroutekenners: tussen Hoogcruts en Slenaken) Wat is dat irritant... Overal steentjes op de weg, verminderde grip. De motor zoekt zelf wel zijn weg maar zwabbert daarbij behoorlijk van links naar rechts alsof je op een platte band rijdt. Nu begrijp ik pas echt waarom die borden "Pas op, langsgroeven" bij wegwerkzaamheden staan. Op de auto is het alleen oncomfortabel; op de motor is het gewoon gevaarlijk.
nounou, gevaarlijk. Het voelt raar aan, maar een motor zoek over het algemeen prima zijn eigen weg, niet te krampachtig vasthouden.

Makerij Hofman

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:51:
Ik baal best wel, maar ik heb genoeg gehuild (letterlijk) zit wel mijn spaargeld in, en het is gewoon voor de zondagmiddag gehaald, beetje toeren met mooi weer. poetsen vind ik geen probleem en af en toe klussen vind ik best. Maar aanhoudende problemen moeten niet mogen, vind ik zeker bij een motor met geen 15K op de teller geen doen. Zit nu met 2 gedachten. of inruilen en verlies nemen (want meer dan 8K krijg ik daar nooit voor denk ik) of een sleutelgroepje vinden - mensen met ervaring daarin aanspreken. Die garages blijven die bougies wel vervangen :/ maar dat lost niks op.
Ik snap het niet, zo'n motor is toch geen marsorbiter o.i.d. Er zijn toch maar een beperkt aantal dingen die kapot kunnen zijn, dus die motor moet toch echt gefixed kunnen worden, zou ik zeggen :? Zijn er dan geen monteurs die dat ding kunnen fixen? Zonde van zo'n mooie motor ;(

• Rukapul
DinX schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:26:
[...]

Ah, eigenlijk nog niet op gelet. En wat krasjes boeien me niet, neem ik gewoon een nieuw vizier. De buitenkant ziet toch harder af bij mij :p
Die krasjes maken me op zich ook niet zoveel uit, maar als ik de conditie van het vizier beschouw na minder dan een half jaar ermee rijden dan voel ik me enigszins belazerd. Een nieuw vizier en eventueel pinlock kost ondanks dat het niet meer zijn dan stukjes plastic toch een paar tientjes, terwijl een siliconenrandje van een paar cent productiekosten had dat kunnen voorkomen. De kans dat ik dus nogmaals Nolan koop is significant gedaald (ondanks dat er niet bar veel systeemhelmen lekker pasten).

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 27-05-2011 11:45 ]

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

komkommer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:42:
[...]

nounou, gevaarlijk. Het voelt raar aan, maar een motor zoek over het algemeen prima zijn eigen weg, niet te krampachtig vasthouden.
Dat bedoelde ik ook, als je het stuur niet te krampachtig vast houdt zoekt de motor vanzelf zijn weg. Maar als je op de snelweg op die rotzooi terecht komt (max van 70 km/h bij wegwerkzaamheden?), probeer dan nog maar eens een noodstop te maken. ;)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

M14

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Oguz286 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:42:
[...]

Ik snap het niet, zo'n motor is toch geen marsorbiter o.i.d. Er zijn toch maar een beperkt aantal dingen die kapot kunnen zijn, dus die motor moet toch echt gefixed kunnen worden, zou ik zeggen :? Zijn er dan geen monteurs die dat ding kunnen fixen? Zonde van zo'n mooie motor ;(
Ik snap het ook niet, maar hij is nog niet vaak genoeg stuk gegaan om alles uit te sluiten. Sinds de vorige keer de bougies vervangen zijn, zijn alle combinaties (rijden zonders motor te stellen, rijden met stellen, stellen met oude (gare) bougies, zonder stellen met nieuwe bougies) volgens mij wel langs gekomen, dus nu wacht ik af. Hij staat al weer eventjes stil, druk druk druk, dus veel kunnen testdriven heb ik nog niet.

Maar ik ben er niet gerust op. En naar mijn mening is elke keer dat ik dat ding tegen de max toeren laat slaan om maar te blijven lopen een keer teveel en gaat er een stukje leven van het blok af. Het klinkt niet goed, dus is het vast niet goed denk ik dan.

t is ook mijn eerste motor, dus ik word sowieso voor gek verklaard als ik bepaalde dingen probeer uit te leggen, en daar baal ik van...de lesmotor was ook een harley, en dat was altijd (altijd) starten en gaan.

• TiMMieJ
  • Laatst online: 15:38

TiMMieJ

PSN: Orixez

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:51:
Gezien je steeds van kastje naar muur naar kastje gaat is het misschien verstandig om eens contact op te nemen met een expert op HD, Buell gebied. Zelf kwam ik met de Buell bij Bike Hospital (marcel). De beste man weet echt veel van HD's en het tunen hiervan. Standaard een harley kopen is laten afstellen ivm milieueisen waardoor ze zwaar beroerd rijden. Misschien dat hij je wat kan vertellen als je hem eens belt.

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Workaholic schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:23:
Vandaag de derde les gehad (5&6de lesuur dus) en ik mocht voor het eerst vanaf de rijschool de weg op ipv achterop op 1 motor naar de parkeerplaats.

Geweldig! Erg gaaf en 10x leuker dan rondjes op de parkeerplaats. Mijn instructeur was positief verrast dat het zelfs beter ging dan op de parkeerplaats omdat ik zaken meer op mijn gevoel deed ipv te veel bezig te zijn met de oefening.
Ik vind het nog steeds vreemd dat er rijscholen zijn die de eerste uren alleen maar op een parkeerplaats oefenen. Alleen mijn proefles van 20 minuten was op een parkeerplaats, de eerste echte les was eerst even 10 minuten aan de motor wennen op de parkeerplaats voor de school, en daarna meteen het verkeer in en provinciale weg op. Les 2 meteen over de A7...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Mijn 1e les (van een uur) moest ik achterop naar de parkeerplaats. Toen m'n instructrice eenmaal zag dat ik het motorrijden ansich al goed kon, zijn we de volgende les (2 uur) vanuit Bennekom/Ede naar het Gelredome in Arnhem gereden, met daarbij ook een stuk snelweg.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

TiMMieJ schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:53:
[...]

Gezien je steeds van kastje naar muur naar kastje gaat is het misschien verstandig om eens contact op te nemen met een expert op HD, Buell gebied. Zelf kwam ik met de Buell bij Bike Hospital (marcel). De beste man weet echt veel van HD's en het tunen hiervan. Standaard een harley kopen is laten afstellen ivm milieueisen waardoor ze zwaar beroerd rijden. Misschien dat hij je wat kan vertellen als je hem eens belt.
punt is dat ik in mijn omgeving veel goede verhalen hoor over verschillende mensen :) en daar is ie nog heen gebracht door mij. Niet gezegd dat iedereen liegt, maar er is nog geen garage geweest die mijn wens (controleer aub eens goed, test m eens, hou m dan een dagje of 2 I beg you) helemaal heeft gehonoreerd. Snap dat ze druk zijn, en testdriven is tijdrovend, maar wat moet ik dan als ie na 3-4 uur rijden weer het motormanagement lampje laat branden?

Zal eens kijken naar bike hospital dan :) thanks.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

kak :( net gebeld met de gemeente Nijmegen. Helaas was m'n rijbewjis nog niet binnen, dus ik moet echt wachten tot dinsdag :'(

Vaak bu'j te bang!

• Alexji
  • Laatst online: 24-01 21:29
-tom-562 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:29:
kak :( net gebeld met de gemeente Nijmegen. Helaas was m'n rijbewjis nog niet binnen, dus ik moet echt wachten tot dinsdag :'(
Mijn broer is dinsdag geslaagd en heeft het die avond aangevraagd. Komt vandaag aan bij het gemeentehuis waar ze hem vertellen dat de aanvraag nooit verstuurd is door een storing. Blijkbaar was het niet in ze opgekomen om even te bellen of de aanvraag de volgende dag opnieuw in te sturen.

Wel een gratis spoedaanvraag gekregen!

• DinX

DinX

Motormuis

Rukapul schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:44:
[...]

Die krasjes maken me op zich ook niet zoveel uit, maar als ik de conditie van het vizier beschouw na minder dan een half jaar ermee rijden dan voel ik me enigszins belazerd. Een nieuw vizier en eventueel pinlock kost ondanks dat het niet meer zijn dan stukjes plastic toch een paar tientjes, terwijl een siliconenrandje van een paar cent productiekosten had dat kunnen voorkomen. De kans dat ik dus nogmaals Nolan koop is significant gedaald (ondanks dat er niet bar veel systeemhelmen lekker pasten).
Ik heb nu net nog eens gekeken en er zit bij mij toch echt een heel fijn siliconenrandje tussen m'n pinlock en vizier :) Anders heb je het "dubbel glas effect" toch niet :)

• TheZeroorez
  • Niet online
Ik heb ook de N90 zonder siliconen. Het dubbelglaseffect is inderdaad minder, maar wanneer je pinlock strak gesteld staat is het er wel.

De krassen vallen me inderdaad enorm tegen. Ik zit er zelf aan te denken om een pinlock-vrij vizier te kopen en een lost pinlock-systeem erbij te nemen (zodat je de versie met siliconen hebt). Maar ik heb nog niet uitgezocht of dat dan past op een Nolan-vizier.

• Steffie
  • Laatst online: 15:21

Steffie

Opaque

DPC-Postman schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:54:
[...]

Ik vind het nog steeds vreemd dat er rijscholen zijn die de eerste uren alleen maar op een parkeerplaats oefenen. Alleen mijn proefles van 20 minuten was op een parkeerplaats, de eerste echte les was eerst even 10 minuten aan de motor wennen op de parkeerplaats voor de school, en daarna meteen het verkeer in en provinciale weg op. Les 2 meteen over de A7...
Ik ben met rijbewijs A begonnen en dan mag je niet eens op de openbare weg rijden zolang je je theorie examen niet hebt gehaald. Dus de eerste 3 of 4 lessen had ik geen keuze en was het alleen oefeningen doen op het parkeerterrein. Achteraf heb ik ook helemaal niet het gevoel gehad dat ik daar mijn tijd heb lopen verdoen. Met oefeningen als remmen en de snelle slalom ben je in die fase nog heel ver verwijderd van wat mogelijk is op een motor, dus dat kun je mooi oefenen voor als je het later op de weg een keer nodig hebt.

Overigens is de snelweg het makkelijkste wat je tegen komt bij motorrijles. Dat stelt echt niets voor vergeleken met rondrijden in een drukke stad.

[ Voor 30% gewijzigd door Steffie op 27-05-2011 23:20 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb een Shark Evoline helm en ook een soort van pinlock systeem gehad, maar dat was zo bekrast na twee maanden dat ik niet in de regen kon rijden als het donker was...mijn vizier was dan één grote lichtshow voor mn ogen.
Ik heb zo nog eens langs de snelweg een tankstation opgezocht en in het donker in de stromende regen mn pinlock eraf gesloopt. Wat een verademing :D
Steffie schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 23:17:
[...]

Ik ben met rijbewijs A begonnen en dan mag je niet eens op de openbare weg rijden zolang je je theorie examen niet hebt gehaald.
Ja dat is dus niet zo streng...ik ben ook met A begonnen (geen auto of brommer of wat dan ook) en heb mn theorie pas enkele lessen na speciale verrichtingen gehaald. Elke keer gewoon netjes naar het oefenterrein rijden, en daarna ook lekker de weg op.
Mn instructeur was wel soepel ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Sibylle op 27-05-2011 23:20 ]

Ctrl+k

• Rukapul
TheZeroorez schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 22:42:
Ik heb ook de N90 zonder siliconen. Het dubbelglaseffect is inderdaad minder, maar wanneer je pinlock strak gesteld staat is het er wel.

De krassen vallen me inderdaad enorm tegen. Ik zit er zelf aan te denken om een pinlock-vrij vizier te kopen en een lost pinlock-systeem erbij te nemen (zodat je de versie met siliconen hebt). Maar ik heb nog niet uitgezocht of dat dan past op een Nolan-vizier.
Mocht je wat vinden dan hoor ik graag van je bevindingen :)
Steffie schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 23:17:
[...]

Ik ben met rijbewijs A begonnen en dan mag je niet eens op de openbare weg rijden zolang je je theorie examen niet hebt gehaald.
Is dat zo? Kan me niet voorstellen dat het ons is gevraagd eigenlijk :P

De eerste les ging ik dus direct al in m'n eentje op een motor via o.a. een 70km weg naar het oefenterrein terwijl ik in heel m'n leven een uurtje op een motor had gezeten en in een nog veel verder verleden eens op een snorfiets. Gelukkig had ik de bediening vooraf nog eens online doorgenomen :+
Dus de eerste 3 of 4 lessen had ik geen keuze en was het alleen oefeningen doen op het parkeerterrein. Achteraf heb ik ook helemaal niet het gevoel gehad dat ik daar mijn tijd heb lopen verdoen. Met oefeningen als remmen en de snelle slalom ben je in die fase nog heel ver verwijderd van wat mogelijk is op een motor, dus dat kun je mooi oefenen voor als je het later op de weg een keer nodig hebt.
Ik sluit me hierbij aan. Het zijn verschillende dingen die elk een aparte training vereisen. Valt weinig synergie uit te behalen door ze te mengen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:46:
[...]
Dat bedoelde ik ook, als je het stuur niet te krampachtig vast houdt zoekt de motor vanzelf zijn weg. Maar als je op de snelweg op die rotzooi terecht komt (max van 70 km/h bij wegwerkzaamheden?), probeer dan nog maar eens een noodstop te maken. ;)
Je moet ook nooit een noodstop maken als dat niet veilig kan (wel proberen als er een vrachtwagen of ander niet inverend obstakel staat natuurlijk).
Ik vergeet nooit meer dat leuke binnenweggetje in Marokko (op het bankstel), keurig geasfalteerd, dus de vaart zat er lekker in. Ik rij achter Jan aan op de GS. Heuvel op, en dan lijkbleek worden als je ziet dat over de heuvel het asfalt verdwenen is en de weg gebombardeerd lijkt én nog eens lekker naar beneden loopt... :X (hard) remmen gaat niet, want dan pleur je zeker op je muil, dus dan maar naar beneden en kijken hoe het afloopt. Ik ben op de steps gaan staan, heb de kraan een beetje dicht gedraaid en ben iets te snel voor het mooie naar beneden gereden. Een soort rollercoaster ride, en ik heb de grootste stenen en kuilen kunnen ontwijken.

Moraal van dit verhaal: als je iets ziet op de weg, of het nou een bak grind/split, gefreesd asfalt of een pothole en je kunt het niet meer veilig ontwijken of ervoor remmen, dán maar er doorheen. Je motor kan veel meer hebben dan je denkt. De belemmering zit vaak tussen de oren. Ik wil niet overkomen als de super ervaren ouwe lul, want dat ben ik niet. Maar ik denk dat Jouke het wel kan beamen dat het soms beter is om er maar gewoon doorheen te karren dan panisch te gaan remmen of te sturen. Dát is vaak gevaarlijker.
Op ons offroad ritje heeft ie ons ook dingen laten doen die we ook niet voor mogelijk hielden, en dan waren we nog op capabele offroad machines.

Daarom vind ik iets als de VRO erg nuttig. De oefeningen die ze je daar laten doen, laten heel goed zien dat een motor niet zomaar omvalt. Eigenlijk zou je ook nog een dag of wat offroad moeten rijden, zodat je merkt wat er allemaal kan met zo'n ding. Die skills zijn ook op de weg handig. Ik denk namelijk dat minstens de helft van de valpartijen gewoon door de rijders zelf worden veroorzaakt. Ze dénken dat ze in een situatie komen die ze onmogelijk aankunnen. Dus gaan ze remmen...en dan weet je zeker dat het misgaat. Helaas hebben ze achteraf zelden het inzicht dat ze het eigenlijk zelf gedaan hebben en hoor je dingen als een glad plekje, grind of zand op de weg.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:35:
dattie met z'n achterwiel bokt is niet erg. Knieen tegen de tank , vooruit kijken en het ding duwen waar je m hebben wilt. Bij Leiden zijn er stukken asfalt gefreesd en vervolgens behandeld met 1ofander geodje wat het lichtgrijs en spekglad maakt. Dat is een stuk enger als je voelt dat de motor nergens echt grip heeft.

And it goes BRAAAAAPP!

• Steffie
  • Laatst online: 15:21

Steffie

Opaque

Rukapul schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 23:34:
Is dat zo? Kan me niet voorstellen dat het ons is gevraagd eigenlijk :P
Maar jij hebt rijbewijs B toch? Misschien zagen ze bij de rijschool al dat je aan kwam rijden in een auto en hebben ze er daarom niet naar gevraagd. Als je een rijbewijs B hebt is het namelijk niet nodig om te wachten met de openbare weg tot je het theorie examen voor A hebt gehaald.

Bij autorijden zit de instructeur naast je en kan eventueel ingrijpen als een situatie mis dreigt te lopen. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de instructeur en niet bij jou. Op een motor ben je zelf de enige die aan de knoppen zit en dus helemaal zelf verantwoordelijk. Dat is de reden dat het nodig is om eerst het theorie examen te halen (of dus een ander rijbewijs) voordat je volgens de regels op de openbare weg mag rijden.

[ Voor 46% gewijzigd door Steffie op 28-05-2011 09:47 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• DECOY88
(overleden)
komkommer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:42:
[...]

gas houden of zelfs bijgeven en de bocht indrukken _/-\o_ gister een stuk met 1001 teerstrepen en regen. dan gaat hij een beetje opzij maar prima te corrigeren :Y

en remmen kan zelfs op een plaat ijzel met 70 _/-\o_ voel voor wat zoeken en km teller op 0 staan. schakel terug blijft me toerenteller op 0 staan. en uiteindelijk bij het tankstation tot stilstand gekomen. ik d:)b golfje die voor me reed :S die vond het al een wonder dat hij zelf niet 3x om zijn as getold was _O- ook al branden zijn abs esp enz. lampjes.

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

-tom-562 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:29:
Altijd leuk je rijbewijs aan vragen.

Toen ik geslaagd was heb ik ook mijn rijbewijs direct aangevraagd (met spoed) en ik had ook al een motor op het oog. Ik kon mijn rijbewijs netjes na een paar dagen ophalen (op een vrijdag) en toen ging ik meteen mijn eerste motor kopen.

Toen ik de motor op mijn naam wilde zetten, bleek dat mijn nieuwe rijbewijs niet was vrijgegeven (of iets dergelijks), zodat ik effectief geen motor mocht rijden en dus ook niet de motor op mijn naam mocht zetten.

Ik heb toen tot die dinsdag daarna moeten wachten voordat ik weer bij het gemeentehuis de boel kon rechtzetten :(

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:50
TheNameless schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 10:17:
[...]
Toen ik de motor op mijn naam wilde zetten, bleek dat mijn nieuwe rijbewijs niet was vrijgegeven (of iets dergelijks), zodat ik effectief geen motor mocht rijden en dus ook niet de motor op mijn naam mocht zetten.
Je mag prima een motor op jouw naam zetten als je nog geen rijbewijs hebt hoor? Ik had mijn eerste motor (Moto Guzzi V65TT, staat toevallig momenteel weer in de tuin om gefixt te worden) maanden voor ik mijn A'tje had...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DRAFTER86 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 10:41:
[...]
Je mag prima een motor op jouw naam zetten als je nog geen rijbewijs hebt hoor? Ik had mijn eerste motor (Moto Guzzi V65TT, staat toevallig momenteel weer in de tuin om gefixt te worden) maanden voor ik mijn A'tje had...
Had het misschien niet meer te maken met het feit dat het RBW nog niet geldig was en dus ook niet als ID kon dienen? Misschien is dat het.

• DECOY88
(overleden)
rbw of paspoort+uitrekselbevolkingsregister was het volgens mij.

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

DECOY88 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 12:01:
rbw of paspoort+uitrekselbevolkingsregister was het volgens mij.
Ja inderdaad, en paspoort + uitreksel had ik natuurlijk niet :)

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Workaholic
  • Niet online
Vandaag voor het eerst gevallen bij het stapvoets "omdraaien" dmv scherp sturen en de motor van je af drukken. Te veel op de achterrem en te weinig gas = fucked :D

Ben blij dat het op het parkeerterrein was en niet op de openbare weg.

Verder nog een langzame slalom gedaan en dat viel vies tegen. Het sturen is niet zo moelijk, maar de juiste en constante snelheid houden en dan ook nog niet naar de grond kijken.. ouch :P

Voor mijn gevoel heb ik nog een hele weg te gaan. Heb een lessenpakket van 28 lessen a 1100 euro inclusief examens.. Hopen dat het genoeg is :D

[ Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 28-05-2011 13:26 ]

Mijn V&A

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:49

Franko P.

Hit it.

Een tijdje geleden gevallen met de motor dankzij een olie/diesel spoor op een rotonde.
Niet hard, wel veel schade en veel gezeur met de verzekering.

Gister na een 8 weken wachten mijn motor opgehaald, was weer gerepareerd.
Nieuwe achterband erop, deze moet dus ook nog worden ingereden.

Het probleem is alleen dat ik nu als een ouwe z*k bochtjes rond, ik durf domweg niet meer op een normaal tempo de bocht door te rijden. Telkens als ik op een bocht af stuur krijg ik het spaans benauwd en ben ik bang dat ik weer onderuit ga.

Hoe kom ik hier in godsnaam vanaf?
Ik ben helemaal niet bang uitgevallen en rij normaal met alles als er maar wielen onder zitten.
Ik ben nu gewoon teleurgesteld in mezelf en ik sta er ook echt van te kijken dat dit mij overkomt.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• DECOY88
(overleden)
Franko P. schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 16:21:
Een tijdje geleden gevallen met de motor dankzij een olie/diesel spoor op een rotonde.

Het probleem is alleen dat ik nu als een ouwe z*k bochtjes rond, ik durf domweg niet meer op een normaal tempo de bocht door te rijden. Telkens als ik op een bocht af stuur krijg ik het spaans benauwd en ben ik bang dat ik weer onderuit ga.

Ik ben helemaal niet bang uitgevallen en rij normaal met alles als er maar wielen onder zitten.
Ik ben nu gewoon teleurgesteld in mezelf en ik sta er ook echt van te kijken dat dit mij overkomt.
rijden rijden en nog meer rijden is de enigste remedie. je bent grip tekort gekomen en je moet opnieuw die grens durven verkennen.(ik weet wat het is :X had het nadat ik een afrit 3/4 wel mooi geweest was. daarna ook een hoop last gehad en raak nu aardig over.na een jaar of 2 :X )

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 22:05
Ik heb een motor gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Aprilia%20Pegaso%20Strada%2005%20%201.jpg

Een Aprilia Pegaso Strada uit 2005... Hopen dat hij me veilig en betrouwbaar naar alle (vakantie) bestemmingen gaat brengen. :p

Alhoewel het "slechts" een 1-cilinder is, voelt het niet aan als een grote brommer. Er zitten namelijk behoorlijk brede banden op, goede remmen (schijfrem voor en achter), en een mooi digitaal dashboard.

• Workaholic
  • Niet online
eX0duS schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:07:
[afbeelding]

Een Aprilia Pegaso Strada uit 2005... Hopen dat hij me veilig en betrouwbaar naar alle (vakantie) bestemmingen gaat brengen. :p

Alhoewel het "slechts" een 1-cilinder is, voelt het niet aan als een grote brommer. Er zitten namelijk behoorlijk brede banden op, goede remmen (schijfrem voor en achter), en een mooi digitaal dashboard.
Leuke fiets! Succes ermee. Het lijkt me wel spannend zo zonder valbeugels :P Handig zo'n lesfiets :D

Mijn V&A

• DECOY88
(overleden)
Workaholic schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:13:
[...]

Leuke fiets! Succes ermee. Het lijkt me wel spannend zo zonder valbeugels :P Handig zo'n lesfiets :D
ik heb ze er nog steeds opzitten en al een keer of 4 gebruikt :X gelukkig blijft met stilstand neerleggen dan alleen bij een klein plekje op de beugel en verder niks. *O* en een goede houvast voor op de autoambu als iemand denkt nog thuis te komen met zijn ketting _O-

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:37

Bergie

Lekker belangrijk...

Gewoon gaan rijden. Dan went het vanzelf wel weer. Zoek anders even een leeg parkeerterrein oid op en ga daar weer even wat oefenen; beetje bochtjes en remproefjes doen. Heb ik vorig jaar ook gedaan nadat ik van achteren omver gekegeld was door een automobilist. Dan krijg je vanzelf het vertrouwen in je motor weer terug.

Yamaha MT-09

• Widow
eX0duS schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:07:
[afbeelding]

1 cylinder :? ik zie 2 uitlaat buisjes lopen :P ziet er wel een beetje supermotard achtig uit, is het ook zoiets?

• DinX

DinX

Motormuis

Widow schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:17:
[...]

1 cylinder :? ik zie 2 uitlaat buisjes lopen :P ziet er wel een beetje supermotard achtig uit, is het ook zoiets?
1-in-2 ?

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:12

steveman

Comfortabel ten onder

Widow schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:17:
[...]

Twee uitlaatkleppen, heeft mijn brommert ook.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Widow
steveman schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:48:
[...]

Twee uitlaatkleppen, heeft mijn brommert ook.
Hendig, had ik nog nooit gezien bij een motor.

Morgen trouwens mn regenoutfit testen, weet ik meteen of het wat is :) word weer een lekkere regendag, dus ff kijken of het allemaal droog blijft :)

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:49

Franko P.

Hit it.

DECOY88 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 16:25:
[...]

rijden rijden en nog meer rijden is de enigste remedie. je bent grip tekort gekomen en je moet opnieuw die grens durven verkennen.(ik weet wat het is :X had het nadat ik een afrit 3/4 wel mooi geweest was. daarna ook een hoop last gehad en raak nu aardig over.na een jaar of 2 :X )
Heb dit inderdaad al meer gehoord, zal er toch maar weer eens serieus mee aan de gang gaan.
Bergie schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:50:
[...]

Gewoon gaan rijden. Dan went het vanzelf wel weer. Zoek anders even een leeg parkeerterrein oid op en ga daar weer even wat oefenen; beetje bochtjes en remproefjes doen. Heb ik vorig jaar ook gedaan nadat ik van achteren omver gekegeld was door een automobilist. Dan krijg je vanzelf het vertrouwen in je motor weer terug.
Goed idee dat parkeerterrein, bedankt voor de tip.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• KaWaReZ
  • Laatst online: 05-01 22:01

zoals eerder gezegd: rijden rijden en nog eens rijden (en niet alleen in je uppie)

Mocht dat niet werken na een paar weken, als je weer even gereden hebt en "geld over" hebt... vro doen. Even je hoofd leegmaken en gewoon lekker meedoen. je komt er zonder schaamranden van terug :)
Pagina: 1 ... 265 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.