Rechtsbijstand om een baan af te dwingen? Dat is toch wel een no-go lijkt me.
Bij ieder bedrijf moet je in staat zijn om op je werk te komen. Of dit nu op de motor, met de auto of met het ov is maakt dit niet uit. Als je ook nog met een auto (van de zaak) onderweg moet, kan dit natuurlijk betekenen dat een B rijbewijs een eis is. Misschien vindt die persoon een motorrijder te risicovol of te roekeloos. Je weet het niet.
Terug ontopic.
Gisteren weer een uurtje op de weg geweest. En, het ging gewoon lekker. Ik zat heerlijk ontspannen gedurende de hele rit. De rotondes nam ik deze keer in ieder geval zonder stepjes aan de grond

en de lijnen die ik koos waren veel beter. Ook lette ik nu meer op het voorsorteren bij het afslaan. Ik reed de vorige keren nog te hoekig, volgens mijn instructeur "alsof je met een aanhangwagen rijdt". Één keer bij een stopbord niet gestopt (want er kwam niks en dat had ik al lang en breed gezien), dat zag hij door de vingers. Wel had ik (in zijn optiek) nog één discutabel momentje. Op een gegeven moment was ik fietsers aan het inhalen, en er kwam een auto achteruit van de linkerkant de weg op draaien. Ik reageerde hierop door het gas dicht te draaien, en oogcontact te zoeken met de bestuurder. Deze zag me, en ging weer naar voren, en knikte even met haar hoofd. Imho was dat wel duidelijk genoeg gecommuniceerd. "Nee, die bestuurster keek tegen de zon in dus had jou misschien toch niet gezien. Je had moeten remmen." Mja, goed, wat jij wil.
In ieder geval had ik gisteren een wezenlijk verschil met de vorige keer: ik remde ruimer van te voren af, en schakelde vaak een versnelling extra terug. (2 ipv 3, 3 ipv 4) Hierdoor had ik beduidend meer tijd in de bochten zelf en kon ik ook mooier trekkend de bocht uit. In mijn auto zou ik diezelfde bochten een versnelling hoger nemen en meer rolsnelheid houden.
Wel moet ik nog steeds wat wennen aan het toerental en de versnellingsbak. Ik heb vaak de het idee dat er nog wat extra versnellingen op hadden gekund.

De motor draait ongeveer 3000 toeren bij 60, en 4000 toeren bij 80 (beide in de 6e versnelling). Aangezien ik op gehoor schakel, en niet op de toerenteller, kom ik na mijn schakelpoging er pas achter dat dat al de hoogste versnelling is. Geen drama, maar het ziet er wel knullig uit.
Een versnellingsindicator helpt daar ook niet tegen; ik kan ook gewoon op de toerenteller kijken. Wel zou z'n ding wel handig zijn om te leren in de juiste versnelling te schakelen voor een bocht.