Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 258 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.886 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 15:32

martjah

Appel

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:36:
Probleem was dat ie bij rotondes en verkeerslichten gewoon inzakte en afsloeg, of afsloeg als ik van stationair gas wilde geven en optrekken, dat dooie punt was veel te groot. bougies vervangen en stellen was wellicht ook nodig (mijn eerste motor, dus verkoop mij maar een nieuwe boordcomputer meneer monteur!), maar ik vind het niet zo netjes dat alles en iedereen roept iets te doen met Harleys, maar echt oplossingsgericht problemen zoeken, dat ontbrak een beetje. Dat als ik (een leek) het zo zat word dat ik zelf maar ga zoeken, en dat een monteur (jaaaaren in het vak joh) er maar niet achter kan komen. Maar wel ff met een schroevedraaier op de tank, oortje erbij en dan een willekeurig toerental roepen :) Tja.
Misschien eens naar een andere zaak gaan ?
Carb's moeten misschien een keer schoongemaakt worden (luchtfilter ook), dan kan het zijn dat stelschroef gewoon belabberd staat (mengverhouding) of de gasnaald op een andere stand zetten(die heeft invloed op een bepaald toerengebied). Benzinefilter verstopt ? aangezien hij op de snelweg moet werken en dan begint te schokken, kan het zijn dat ie te weinig benzine krijgt.

Van uitgaande dat je carbs hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door martjah op 28-04-2011 13:52 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47

_Apache_

For life.

Net terug van drie daagjes toeren door noord Nederland. Hele mooie route uit het motortochtenboek van Tom Boudewijns gereden (Voorst naar hof van Twente), echt een aanrader. Zal eens kijken of ik hem mag posten..

Vanuit Den haag vertrekken. Bij Barneveld eraf. Dan binnendoor via Voorst en Zutphen naar het Hof van Twente. De dag erna, via Coevoorden naar Assen, daar door het natuurpark gereden. Vervolgens naar Groningen, daar overnachten. Via Lauwersoog naar Leeuwarden, Urk, Dronten en via Adam weer naar Den Haag toe. Net iets meer dan 1200km

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Carbs nee, dat was het niet, 12K gelopen, die moeten meestal (ook volgens het manual) doorgaans pas onderhouden worden om de 50-60K km

schroefje waar ik aan gedraaid heb was dan volgens mij de gasnaald gok ik?

En een andere zaak :) tja ik zoek me rot, daarom ook maar van verveling zelf wat geprobeerd (wel met hulp, maar geen monteur zeg maar)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 13:59 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47

_Apache_

For life.

@Enzo : Aannames aannames, pas op! Dat ze nog niet gesteld hoeven worden, betekent niet dat het daarna verminder kan worden. Mijn FZS600 trok ook niet lekker op lage toeren (lastig bij een scherpe rotonde die je in zen 3 neemt) en liep stationair onregelmatig. Het boekje stelde voor dat het nog lang niet hoefde, maar mooi dat ie een stuk beter liep na het stellen.
Heb je de mogelijkheid om te laten stellen (tegen een zacht prijsje) laat die kans dan niet gaan. Mocht je het tegen een zacht prijsje kunnen doen, dan kan je nog overwegen om het te laten. Maar staar je niet blind op wat het boekje voorschrijft, luister ook naar de motor zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 28-04-2011 14:01 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Ik kan hem zelf niet openkrijgen (rare imbus maten overal, vast Harley-eigen) en de monteur waar ik langs ben gegaan en waar ik het aan vroeg (nadat hier al werd gezegd dat het de carburateurs wel eens konden zijn) zei dat die echt niet open hoefde.

Toen had ik wel zoiets van: Nouja als ie mijn geld vies vind....soit :) maarja, wil wel alles uitsluiten. Misschien maar eens investeren in zo'n Harley gereedschapssetje.

en daarbij, het is mijn eerste motor, zeg het wel vaker, maar ik hoop op wat hulp/duwtje in de rug/ medeleven van de kenners, als zo'n monteur dan iets meldt, neem ik dat aan. Ik kan pas zeggen dat ie geen gelijk heeft, als iemand anders mij weer wijst op iets anders - ikzelf heb nog weinig kaas gegeten van Harley rijden, laat staan Harley fixen :) Ergens moet ik eens wat info binnenkrijgen waar ik wat mee kan doen zeg maar. Voor nu komt die info van dealerships en monteurs, omdat ik de kilometers nog niet kan maken om naar een HD meet te gaan :) daarvoor moet je verder dan 1 stoplicht of 1 rotonde :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 14:10 ]

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 17:59:
dus pics moeten maar even wachten.
Onderhand al pix? :+

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
Morgen ga ik met m'n vriendin op zoek naar een textiel pak voor haar en laarzen voor mij. Nou heb ik het probleem dat ik twee verschillende maten heb (links 1.5e maat kleiner) en zoek ik een beetje soepele laarzen die niet te lomp zijn.
Ik zoek nog een plek in de omgeving van Amsterdam waar ze veel keuze hebben. De Leertent is prijzig en hebben beperkte keuze, maar wel goed advies. Motozoom heeft een lading maar vind ik bagger qua dienstverlening.

Persoonlijke ervaringen m.b.t. motorlaarzen hoor ik ook graag.

Verwijderd

Harley in the sun
Mooi chroom is niet lelijk
OverbelichtLowZe Engine!
Zo hangt een n00b zijn helm opI call it: Harley met een koei

:) Enzo blogt ook! (hintje)

zadel is nu ietsje lager dan wat je daar ziet, dinsdag is daar voor 25 euro iets aan gedaan, kan nu iets beter steppen als ik het heuveltje wil pakken voor mijn parkeerplek :)

nu alleen nog een nieuw stuur, was 65 euro dus daar doe ik het wel voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 14:38 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 07:30

charrel

Cortisol4life..

Mooie passende helm >:)

Verwijderd

Was nog van het lessen, toen ik eerst wilde weten of ik het wel haalde enzo, straks een potje :P ergste aan deze is dat ik ook nog brildragend ben - het ontwerp is niet eens zo slecht.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:59
Wat is er erg aan dat je brildragend bent? Ik ben ook brildragend en heb een integraal helm, zou niet anders willen :P

[ Voor 17% gewijzigd door Tankiej op 28-04-2011 15:28 ]

Verwijderd

vind het zo jammer dat ik mijn bril op en af moet zetten om de helm op te zetten/af te zetten, dat ik mijn bril dan weer ergens neer moet leggen, dat die pootjes er een beetje netjes in gefriemeld moeten worden dat ik dat zonder handschoenen moet doen, dus ff snel je helm op en af is er niet bij.

:) maar dat is natuurlijk mijn ervaring

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 06:10

Youk

Volvo For Life

Exact de reden waarom ik voor een systeemhelm heb gekozen, moet ik tenminste mijn bril niet afzetten om de helm aan te krijgen.

Volvo Classic Club Belgium

Verwijderd

achteraf gezien was dat veel beter geweest. Ach, als je alles vantevoren weet.....

• Tankiej
Daar is wel iets voor te zeggen ja.. Ik heb er nog geen last van gehad dat ik mijn bril elke keer af moet zetten in ieder geval. Misschien komt dat nog als ik straks een motor heb en vaker rij (ook al rij ik al 5 jaar scooter en heb ik er nog geen last van :P )

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-01 23:36
ik ben brildrager, ik ben in het bezit van een systeemhelm EN een integraalhelm, en ik verkies meestal de integraalhelm, de systeemhelm voelt iets logger aan voor mij.

Verwijderd

Nee goed :) tis ook allemaal persoonlijk, daarom zijn er zo veel verschillende helmen. Ik moest pa en ma ook beloven dat ik mijn kaak zou beschermen enzo.... :) Maargoed ik sprak laatst nog met de instructeur van mijn rijschool, en die zei iets waar ik het wel mee eens ben eigenlijk; je moet wel plezier hebben in het rijden, en als je al loopt te stressen voordat je zit....of dat je een helm op je schouders hebt ipv op je hoofd (want dat ding is best wel aanwezig zeg maar.....) dan is de lol er snel vanaf.

Maar goed het is allemaal nog in ontwikkeling, wil eerst zeker weten dat ik geen kapotte motor heb gekocht :D

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:34:
Harley in the sun
Tip: maak een foto even voor zonsondergang. Het licht is dan veel mooier. En als je een polarizer op je lens schoeft, schittert het niet zo. Dan krijg je een paar foto's voor in het plakboek... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 15:45:
Maargoed ik sprak laatst nog met de instructeur van mijn rijschool, en die zei iets waar ik het wel mee eens ben eigenlijk; je moet wel plezier hebben in het rijden, en als je al loopt te stressen voordat je zit....of dat je een helm op je schouders hebt ipv op je hoofd (want dat ding is best wel aanwezig zeg maar.....) dan is de lol er snel vanaf.
Gewoon niet stressen... :+
Op enig moment ben je gewend aan het ritueel. Ik ben trouwens van systeemhelm terug gegaan naar een gewone helm, terwijl ik ook brildrager ben. Maar ik heb een intercom ingebouwd, en dan zit je met een microfoon die ergens gemonteerd moet worden. En tenzij ik die voor een paar honder € laat inbouwen, zit het staafje van de microfoon gewoon in de weg en harkte steeds mijn bril van mijn kop. En de microfoon verplaatste steeds. Klote dus.

Ik heb nu een Schuberth S1Pro en daar ben ik dik tevreden mee. Ik heb zelfs een 'motor-bril' gekocht. Niets bijzonders, gewoon een goedkoop montuur omdat mijn design bril niet in mijn helm past (veren staan iets naar buiten). Ik leg altijd mijn handschoenen op mijn zadel en daarop mijn brilletje. Werkt prima.
Op een gegeven moment heb je gewoon een routine en maakt het allemaal niet meer zoveel uit. Ik doe ook altijd mijn helm af bij het tanken, dus zo'n moeite is het niet. Geen reden om jezelf in de stress te laten schieten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Die foto's inderdaad :) ja goed, het was zonnig, wil je rijden niet stil staan :) kom je thuis zie je dat iso niet helemaal goed stond (dat was het euvel volgens mij)

in de stress....ja ach, dan moest ik ook maar geen log ding van 250 kilo willen balanceren, dat komt er dan automatisch al bij :) Veel rijden zal helpen - maar dan kom je thuis en dan hagelt het. En flink ook, zal zo eens kijken of er geen schade is aan de motor die nog onder het zomerzeiltje (dus eigenlijk het binnenzeiltje) stond, dat houd niet veel tegen. Morgen dan misschien. Ben nog niet zo dat ik met een slaperige kop erop wil stappen in de spits, heb ik liever wat meer kilometers gevreten voordat ik dat doe.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:05:
Die foto's inderdaad :) ja goed, het was zonnig, wil je rijden niet stil staan :) kom je thuis zie je dat iso niet helemaal goed stond (dat was het euvel volgens mij)
Je belichting staat gewoon niet goed. Als ie op automatisch staat, zou ie gewoon de juiste belichting moeten kiezen, ongeacht de ISO. Hoe hoger de ISO, hoe korter de belichting als je in de volle zon staat. Het zou in principe geen reden moeten zijn om zo over te belichten.

Als je 'm handmatig op een bepaalde belichting zet, en dan de ISO omhoog schroeft, krijg je dit.

Maar goed, da's weer voor het fototopic... ;)

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:34:
Harley in the sun
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

:) Enzo blogt ook! (hintje)

zadel is nu ietsje lager dan wat je daar ziet, dinsdag is daar voor 25 euro iets aan gedaan, kan nu iets beter steppen als ik het heuveltje wil pakken voor mijn parkeerplek :)

nu alleen nog een nieuw stuur, was 65 euro dus daar doe ik het wel voor.
Oi! Is dat een 883 sportster ongeveer? Me stiefvader heeft er ook zo ene gehad die ook niet lekker liep. Uiteindelijk is de carb uit elkaar gehaald en de gasnaald vervangen, ding pruttelde weer zoals een HD hoort te klinken! Weet niet meer wat er nou mis was met de naald, weet nog wel dat die best prijzig was...

• martjah

martjah

Appel

Flesdop schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:07:
[...]

Oi! Is dat een 883 sportster ongeveer? Me stiefvader heeft er ook zo ene gehad die ook niet lekker liep. Uiteindelijk is de carb uit elkaar gehaald en de gasnaald vervangen, ding pruttelde weer zoals een HD hoort te klinken! Weet niet meer wat er nou mis was met de naald, weet nog wel dat die best prijzig was...
ligt er natuurlijk ook al wat je erin wilt zetten ;)
als je er een dynojet kitje inzet, dan kost het natuurlijk wat. Geen idee of die ook bestaan voor harleys.

Verwijderd

1200 sportster uit 2006 inderdaad, ja goed, hij loopt nu beter - dat wil zeggen ik ervaar het probleem niet meer, wil ik zaterdag even kortsluiten met de monteur van daar, of dat kan werken voor de lange termijn. De afgelopen weken eigenlijk alleen maar bang geweest voor elk verkeerslicht, dus misschien een beetje paranoïde aan het worden :)

Zal toch eens na vragen wat een check op de carburateurs gaat kosten, dan heb ik volgens mij alles uitgesloten. Luchtfilter misschien nog, maar daarna moet het probleem toch met zekerheid te benoemen zijn.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gisteren het 3e uurtje op de weg na het behalen van mijn AVB. (Vóór het AVB maar erg weinig op de weg helaas maar weinig op de weg hoeven rijden, en anders was het alleen maar rechtdoor naar het oefenterrein) En het ging gewoon erg lekker. Nadeeltje van de regen was dat er een hele hoop rotzooi de weg op gespoeld was, maar de rit zelf was wel gewoon droog. Ik moet wel nog wat meer oefenen met het uitklappen van het zonnevizier, want daar zat ik onder het rijden wat mee te klooien. :P

Gisteren kwam echt het kijkgedrag aan de orde, met de nadruk op de dode hoek. Ik merk dat ik bij het afslaan de spiegel in de buitenbocht soms te oppervlakkig check. Dus het controleren of je niet buitenom wordt ingehaald. Ik denk dat dat een autorijderskwaaltje is.
Verder ging het gewoon erg lekker. De plaats op de weg was meestal wel goed. Ook een paar situaties gehad waarbij dat maar goed ook was, aangezien ik anders de voorruit van een bus had gekopt. Dat zet je wel terug op je plaats.
We hebben nu niet alleen de landelijke "motorrijderswegen" gereden, maar ook richting buitenwijken van de stad. Volgende week zullen we wel de spits in duiken schat ik.
Verbeterpuntjes: ik mag de bochten nog wat meer afsnijden (ik rij nu nog te hoekig), en rotondes wat meer in de ideale lijn nemen. Maar sinds ik 2 weken geleden bijna een meisje onder mijn auto had liggen ben ik wat voorzichtiger met het vlot nemen van rotondes. Ik ben bang dat het te snel doorslaat in roekeloosheid. Maar dat komt nog wel goed. :)

Ik heb soms wel wat moeite met het "vlot doorrijden." De scheidslijn tussen vlot en te hard vind ik moeilijk te bepalen, met name wat de examinator wil zien. Maar ook dit komt wel goed met wat ervaring. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:33

-tom-562

Oliesjeik

Leuk om te horen. Heb nu ook m'n AVB dan, maar eigenlijk al redelijk wat op de weg gereden (we gingen vaak naar het Gelredome in Arnhem toe, vanuit Bennekom), ook veel snelweg. Op de terugweg van het AVB examen heb ik zelfs haast bijna alleen (met m'n andere lesmaatje) terug gereden over de snelweg. We moesten binnen 20 minuten terug zijn in Bennekom, omdat de instructrice dan weer les had, enige wat we te horen kregen via de intercom was "Ja, ik ben jullie een beetje zat*, en we moeten over 20 minuten in Bennekom zijn. Ik rij wel voorop, doorrijden aub".
We moesten echt flink doorrijden (140/150 regelmatig aangeraakt) omdat we haar anders kwijtraakte, ook zonder instructie verder. Wel lijp opzich, maar ook wel leuk :P

*Ze was pissig omdat we alletwee liepen te kutten (examinator was erg onduidelijk)

Vaak bu'j te bang!

• Tankiej
Ik heb woensdag mijn eerste volledige AVD les gehad. In dezelfde stad als waar ik 2,5 jaar geleden mijn autorijlessen ook had, veel dingen herkende ik wel. Ik had samen les met iemand die de dag erna examen had, de instructeur reed veel tussen ons in (de andere voorop - instructeur - ik). Zo kon hij die andere goed in de gaten houden wat de andere lesser wel of juist niet deed en kon ik een beetje zijn lijnen volgen etc. Was leuk! En kreeg achteraf nog een compliment dat ik erg goed mee kon komen in het verkeer, reed lekker vlot door :)

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:45
Tankiej schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:23:
Ik heb woensdag mijn eerste volledige AVD les gehad. In dezelfde stad als waar ik 2,5 jaar geleden mijn autorijlessen ook had, veel dingen herkende ik wel. Ik had samen les met iemand die de dag erna examen had, de instructeur reed veel tussen ons in (de andere voorop - instructeur - ik). Zo kon hij die andere goed in de gaten houden wat de andere lesser wel of juist niet deed en kon ik een beetje zijn lijnen volgen etc. Was leuk! En kreeg achteraf nog een compliment dat ik erg goed mee kon komen in het verkeer, reed lekker vlot door :)
Als je een compliment krijgt is het niet goed, hij moet vloeken dat hij je niet kon bijhouden. Dàn pas rij je lekker door..

.

.
.
.
.
.
.
.

:+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:10
Zo afspraakje gemaakt om kleppen te stellen. Het is gelukkig ook niet druk ofzo, ik ben pas in juni aan de beurt _O-

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Widow schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:39:
Zo afspraakje gemaakt om kleppen te stellen. Het is gelukkig ook niet druk ofzo, ik ben pas in juni aan de beurt _O-
Geen leden van het VFR forum die het eerder kunnen doen? Ik weet dat daar wel een paar handige jongens komen die zelf zo'n setje hebben, en ook de cilinders kunnen syncen.

• Widow
gwystyl schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:43:
[...]

Geen leden van het VFR forum die het eerder kunnen doen? Ik weet dat daar wel een paar handige jongens komen die zelf zo'n setje hebben, en ook de cilinders kunnen syncen.
Misschien wel, maar ik ben om eerlijk te zijn niet zo actief op het VFROC forum, en op MF zitten volgens mij niet echt techneuten die dat zo kunnen doen. Dus dan maar ff naar de lokale motorgarage.

Misschien mag ie er tegen die tijd ook ff een nieuw bandje omheen leggen, want mn huidige begint toch heel lichtjes aan vierkant te worden. En ik ga over 2 maanden iets van 2500km over snelwegen rijden, en als ik vervolgens in de Dolomieten zit wil ik geen echte vierkante band. Of zou er een goede garage zitten in Italie of Oostenrijk.. hmm

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 07:49:
Verbeterpuntjes: ik mag de bochten nog wat meer afsnijden (ik rij nu nog te hoekig), en rotondes wat meer in de ideale lijn nemen.
Dat klopt, met een motor kun je rotondes lekker snel nemen, zeker rechtdoor (zeker met een allroad >:) )

Maar wat mij na een tijdje motorrijden opviel: als je driekwart rond wil, en er ook nog es zo'n mooi kunstwerk in het midden staat...en je gaat lekker strak langs het midden, heeft de koekblikker aan de andere kant van de rotonde nauwelijks tijd om je te zien aankomen, laat staan reageren, met als gevolg dat iedereen in de ankers moet, spiegels moeten worden kapotgeslagen, boze berichten op M-F worden gepost etc.
Gewoon een tip. ;)

I reject your reality, and substitute my own.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik had het ook vooral over rechtdoor en rechtsaf bij rotondes. Dan rij ik vaak waar ik normaal op de bestuurdersstoel van de auto zou zitten. :P

Als het onoverzichtelijk was wist ik vaak wel mijn lijn zo te kiezen dat ik snel zichtbaar ben / overzicht heb.

Maar bedankt voor de tip. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Widow
snars schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:39:
[...]
Maar wat mij na een tijdje motorrijden opviel: als je driekwart rond wil, en er ook nog es zo'n mooi kunstwerk in het midden staat...en je gaat lekker strak langs het midden, heeft de koekblikker aan de andere kant van de rotonde nauwelijks tijd om je te zien aankomen, laat staan reageren, met als gevolg dat iedereen in de ankers moet, spiegels moeten worden kapotgeslagen, boze berichten op M-F worden gepost etc.
Gewoon een tip. ;)
Dat is idd wel schijt irritant, van die rotonde's met halve oerwouden in het midden zodat je niet kan zien of er iets aankomt :(

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Gents,
ik heb een paar weken geleden mijn AVD gehaald en zoek nu een leuke fiets om wat mee te spelen. Ik heb de afgelopen paar weken gereden op de CBF600 van mn vader, pk-tje of 75 en best een aardige fiets voor een beginner als ik, maar niet zo mooi (de voorkant dan).
Ik heb eventjes getwijfeld over super blackbird, maar die heeft mijns inziens toch teveel pk om in NL lekker mee te rijden (162pk).
Mijn oog valt daarom op een CBR600F, GS600 of een VFR800. Volgens mij kopen veel mensen zo'n soort motor als eerste motor, maar er staan er wel erg veel te koop van dit type. Hoe kan dat? Wordt ie zoveel verkocht of zijn mensen er snel op uitgekeken?
Mijn budget is 6K, volgens mij is dat gegnoeg om iets leuks mee te kopen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn oog valt daarom op een CBR600F, GS600 of een VFR800. Volgens mij kopen veel mensen zo'n soort motor als eerste motor, maar er staan er wel erg veel te koop van dit type. Hoe kan dat?
Ik denk dat er een hoop mensen zo'n motor als eerste motor kopen en na een paar jaar naar iets anders gaan. Het zijn denk ik ook wel motoren die in het verleden erg veel verkocht zijn, dan heb je er na wat jaren automatisch een hoop 2e hands van.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

snars schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:39:
[...]

Dat klopt, met een motor kun je rotondes lekker snel nemen, zeker rechtdoor (zeker met een allroad >:) )

Gewoon een tip. ;)
Als ik 3 kwart moet op een rotonde dan pak ik uiterst links bij aanrijden... vervolgens uiterst rechts ter hoogte van de eerste afrit (rechtsaf), rechts van 't midden bij de tweede afrit (rechtdoor) en weer uiterst links bij de derde (linksaf)......

Beetje APEX pakken op zo'n ding ..... érg leuk :Y

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Tankiej
Beerkeeper schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:55:
[...]

Als je een compliment krijgt is het niet goed, hij moet vloeken dat hij je niet kon bijhouden. Dàn pas rij je lekker door..

.

.
.
.
.
.
.
.

:+
Dat komt volgende keer als ik vooraan rij :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nou, wij hebben hier een paar van die fijne rotondes waar veel vrachtwaggels overheen rijden. Soms ruik je de diesel...dan doe ik geen apex pakken...lekker vierkant over die rotronde heen dan maar (en dat schrijf ik dan xpres zo).

• eX0duS
  • Laatst online: 13:09
Heb inmiddels plaatjes gevonden van het pak wat ik gekocht heb/nog op moet halen:

Afbeeldingslocatie: http://www.motoport.nl/WebRoot/Store/Shops/Motoport/4B9F/C6E4/8F05/3810/8228/515D/3D59/4185/102166_25.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.motoport.nl/WebRoot/Store/Shops/Motoport/4B9F/C6EF/10C2/7FD2/F014/515D/3D59/4121/102566_25.jpg

Waait dus nogal door. :p

• Widow
Motozoom utrecht heeft uitverkoop, gaan er nog meer mensen die kant op zometeen? Gaat om overjarige modellen en dergelijke.

• Baldertt
PilatuS schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:30:
[...]
Ik denk dat er een hoop mensen zo'n motor als eerste motor kopen en na een paar jaar naar iets anders gaan. Het zijn denk ik ook wel motoren die in het verleden erg veel verkocht zijn, dan heb je er na wat jaren automatisch een hoop 2e hands van.
Het zijn veel verkochte motoren inderdaad, maar waarom worden ze zo snel weer vervangen door een ander exemplaar (binnen een paar jaar)? Als ik nu een CBR koop, wil ik dan - om dezelfde reden - over een jaar of 2 ook alweer iets anders? Dan vind ik 6K wel weer veel geld namelijk..

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mijn eerste motor was een Yamaha Diversion, toen nét een jaartje uit geloof ik. Ook zoiets. Een 600 is gewoon een lekker ding om op te beginnen. Ik vond die Div toen ook gewoon een mooie motor voor niet al teveel geld.
Maar na een poosje ga je merken dat je inmiddels beter kunt rijden dan die motor. Omdat je zelf beter kunt rijden, ga je steeds een beetje harder. En ineens merk je inderdaad dat het frame dan niet zo stijf is, dat ie een beetje veert in snellere bochten.
Toen ik later op die K1100RS stapte wist ik niet wat ik meemaakte...heerlijk ding!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 12:05

Bergie

Lekker belangrijk...

eX0duS schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 07:32:
Heb inmiddels plaatjes gevonden van het pak wat ik gekocht heb/nog op moet halen:

[afbeelding]
[afbeelding]

Veel plezier met het wegpoetsen van alle dooie vliegen en ander ongedierte na elke rit :P
Alleen om die reden lijkt een wit pak mij al niks :+

Yamaha MT-09

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:37

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Bergie schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:57:
[...]

Veel plezier met het wegpoetsen van alle dooie vliegen en ander ongedierte na elke rit :P
Lijkt me wel lekker in de zomer, heb nu een zwarte outfit. Maar dat is echt dodelijk in de stad.

Asus Zenbook i7 256gb

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

eX0duS schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 07:32:

[afbeelding]
[afbeelding]

O dat is een mooi pak _/-\o_ Erg netjes.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Beerkeeper
Met trots presenteer ik u mijn net aangeschafte tweewieler:

Afbeeldingslocatie: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215954_163684433692233_100001520335522_367706_286629_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216193_163684447025565_100001520335522_367707_2867754_n.jpg

een Suzuki GSX600F :D vandaag al 70 km mee gereden. Maandag overschrijven en verzekering regelen :)

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:34
Vanmorgen mijn try the bike gehad bij Brunen in Hengelo. Instructeur was Goos. geweldig kerel en erg chill om les van te hebben. Niet heel strak maar gewoon relaxed en realistisch. Lichtelijke 'ik kan beter rijden dan de rest'-mentaliteit maar aangezien 'ie vorige maand derde is geworden met het NK-voertuigbeheersing is dat wellicht ook wel terecht^^.

Verder begonnen met uitleg over wat het motorrijden precies inhield. Daarna uitleg over het voertuig. Wat belangrijk was en waar alles zat. Begonnen met rustig rijden en stoppen, optrekken, stoppen, optrekken, stoppen. na een rond (fatsoenlijk rondje) mochten we naar de tweede versnelling om een beetje gevoel voor de motor te krijgen. Ging allemaal redelijk goed (onwennig uiteraard, omdat je toch voor het eerst op zo'n apparaat (Honda 4-cil 600cc) zit) en het eerste onderdeel was de slalom. Deze moest met 30 km/u genomen worden in z'n 2. Eerste keer onwennig en snel maar na een goede uitleg (je gewicht het werk laten doen en werken vanuit je heupen) ging het al snel beter.

Vervolgens gingen we de halve draai oefenen. Dat was wel een pain in the ass. Is me niet helemaal goed gelukt. De combinatie stabiel stapvoets rijden en een scherpe bocht maken tussen de pylonnetjes gaat me nog niet goed af. Of ik geef te weinig gas waardoor de motor gaat 'haperen/stotteren/bokken bij het gas bijgeven, dan gaat het bochtje bij voorbaat al mis.

Langzame slalom ging ook niet van harte maar lukte wel, sowieso moet ik nog oefenen op het stapvoets rijden maar dat komt volgende week allemaal wel :).

Sowieso was de ervaring hartstikke gaaf, heb nu al zin in de volgende les! Op het parkeerplaatjes toch nog bijna 80 aangetikt in z'n 4. Dat gaf in ieder geval een aardig gevoel van snelheid. :)

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Baldertt
Mevius schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 14:07:
Vervolgens gingen we de halve draai oefenen. Dat was wel een pain in the ass. Is me niet helemaal goed gelukt.
Het zou wel heel bijzonder zijn als je dat tijdens les 1 al meteen helemaal lukt.
De truc met deze oefening is flink op je achterrem trappen om af te remmen (je koppeling mag je namelijk niet gebruiken) en heel goed kijken waar je naartoe wilt (en dat zijn niet de pionnetjes waarbinnen je de draai moetmaken!). Dat laatste voelt wat onnatuurlijk en onstabiel in het begin, maar zolang je de motor trekkend houdt valt ie echt niet om.
Succes!

• Baldertt
Beerkeeper schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 12:07:
Met trots presenteer ik u mijn net aangeschafte tweewieler:

[afbeelding]

[afbeelding]

een Suzuki GSX600F :D vandaag al 70 km mee gereden. Maandag overschrijven en verzekering regelen :)
Vet! Ziet eruit als iets dat ik zelf ook zou kopen. :)
Waarom heb je voor deze motor (dit type) gekozen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Baldertt schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 14:50:
[...]

Vet! Ziet eruit als iets dat ik zelf ook zou kopen. :)
Waarom heb je voor deze motor (dit type) gekozen?
Waarschijnlijk omdat:

Kost weinig, goed op te rijden als beginner, wil nog wel een beetje vooruit, zijn nog genoeg onderdelen voor, blokjes komen aardig ver.

Leuk fietsje, wat doet 'ie als je de handjes van het stuur af haalt? Er is visueel veel aan veranderd, da's niet altijd een goed teken...

• eX0duS
  • Laatst online: 13:09
Bergie schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:57:
[...]

Eigenlijk is het heel licht grijs. :p

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik nu een CBR koop, wil ik dan - om dezelfde reden - over een jaar of 2 ook alweer iets anders? Dan vind ik 6K wel weer veel geld namelijk..
Ik denk van wel ja. Na een jaar of 2 zijn de meeste mensen denk ik wel uitgekeken op een 600 en gaan ze over naar iets anders. Ik heb zelf 2 jaar een 600cc Hornet gehad en die beviel prima maar na 2 jaar wou ik toch naar iets zwaarders toe. Dat is dus een SV1000S geworden.

Wat betreft het geld valt dat wel mee als je het goed doet. Ik heb mijn Hornet gekocht voor 3450,- en weer verkocht voor 3150,- In die tijd heb ik er 10.000km mee gereden. Tuurlijk is er in die tijd ook wel wat onderhoud gedaan, zoals een setje nieuwe banden. Maar dan nog is de afschrijving op 10.000km vrij laag. Je hoeft natuurlijk ook niet die 6.000 euro volledig uit te geven. Voor rond de 3.000 tot 4.000 euro heb je ook leuke motoren waarmee je 2 jaar kan rijden zonder veel af te schrijven.

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 19:13

Mud

PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:04:
[...]

Voor rond de 3.000 tot 4.000 euro heb je ook leuke motoren waarmee je 2 jaar kan rijden zonder veel af te schrijven.
Ligt eraan hoeveel je KM je rijd op de motor ( ik heb na 2 maanden er al 6000 KM opzitten) :)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
gvd...net weekend na een week hard werken dus ik dacht ff lekker te gaan touren met mn nieuwe aanwinst: zzr-600 :D
Bijna thuis (1km) in een scherpe bocht zie ik opeens een plasje olie/diesel op de weg....kon nog een beetje remmen voordat mn achterwiel weggleed (tijdens het eroverheen rijden remde ik niet)...met 10km/h de grond raken en motor 3meter verder in de berm :S
Schade was minimaal: heel klein gaatje van 1cm in mn broek op enkelhoogte, achterkap+knippelicht kapot, dynamodeksel heeft een klein scheurtje.
Uit dat scheurtje is mijn 3L olie weggelopen :S

Dus vader gebeld en die kwam snel met een flesje olie en ducktape (en wat zand om over de olie te doen). Scheurtje getaped, olie erin en 1km naar huis gereden :P
Ik heb al een nieuwe kuip besteld voor €50, maandag kijken of ik ergens in de buurt v Maastricht de dynamodeksel kan laten lassen.

Ctrl+k

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:34
Baldertt schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 14:49:
[...]

Het zou wel heel bijzonder zijn als je dat tijdens les 1 al meteen helemaal lukt.
[...]
Succes!
Dankje! Het voorbeeld wat de leraar geeft icm de uitleg klinken allemaal ook doodsimpel maar het overbrengen naar de praktijk is me nog niet helemaal gelukt. Volgende week zaterdag weer 4 uur les dus ben benieuwd of er dan enige voortgang in zit ;).

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Beerkeeper
TheZeroorez schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 14:55:
[...]

Waarschijnlijk omdat:

Kost weinig, goed op te rijden als beginner, wil nog wel een beetje vooruit, zijn nog genoeg onderdelen voor, blokjes komen aardig ver.

Leuk fietsje, wat doet 'ie als je de handjes van het stuur af haalt? Er is visueel veel aan veranderd, da's niet altijd een goed teken...
Ik rij niet zonder handen, maar hij rijdt prima hoor :) Je hoeft geen rare houding aan te nemen om rechtdoor te kunnen :+

En het dikgedrukte klopt inderdaad :)

• Widow
Mevius schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 17:02:
[...]

Dankje! Het voorbeeld wat de leraar geeft icm de uitleg klinken allemaal ook doodsimpel maar het overbrengen naar de praktijk is me nog niet helemaal gelukt. Volgende week zaterdag weer 4 uur les dus ben benieuwd of er dan enige voortgang in zit ;).
Was bij mij ook zo, gewoon blijven oefenen, dan komt het vanzelf.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41

M14

Beerkeeper schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 17:05:
[...]

Ik rij niet zonder handen, maar hij rijdt prima hoor :) Je hoeft geen rare houding aan te nemen om rechtdoor te kunnen :+

En het dikgedrukte klopt inderdaad :)
Met handen van het stuur wordt bedoelt: Is het frame recht, of trekt het ding naar links / rechts als je je handen los laat. Gewoon een keer in de 2'e / 3'e versnelling wat accelereren, gas los laten, knieën tegen je tank klemmen en voorzichtig het stuur los laten.

Blijft ie recht door gaan, dan is er niks aan de hand. Gaat ie een andere kant op, dan heb je iets om na te kijken ;), Hou er rekening mee dat je dit niet op een wegdek met spoorvorming moet doen. Dan gaat ie ook een kant op wat je niet verwacht terwijl er misschien niks aan de hand is :P.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• teacher
  • Laatst online: 00:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo, daar kom je goed mee weg.

foto's maken, getuigen zoeken, wegbeheerder aansprakelijk stellen.

Wise enough to play the fool

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

Exigence

dnkroz

Foto's maken kan. Getuigen wordt al lastig denk ik. En de wegbeheerder aansprakelijk stellen gaat je niet lukken. Tenzij er al diverse meldingen van die diesel- of olievlek zijn binnengekomen en de wegbeheerder verzaakt heeft er wat aan te doen.

Hoogstens zou je nog wat bij het waarborgfonds kunnen proberen, maar daar heb je getuigen en een goed verhaal voor nodig. En rechtsbijstand is ook handig, want ze schijnen ontzettend moeilijk te doen. Bovendien zijn er genoeg verhalen te vinden waarbij het (ruim) meer dan een jaar kan duren voordat er geld over de brug komt. Zelfs in gevallen waar de situatie duidelijk is, er goede foto's zijn, de brandweer erbij is geweest om het schoon te maken en er getuigen zijn.

Nee, bespaar je alle moeite, tijd en geld in zo'n geval. Met een relatief oude motor en voldoende en goedkope tweedehands onderdelen kun je het beste gewoon je verlies nemen, repareren en volgende week weer vrolijk verder rijden. Het zal geen kapitaal kosten.

Gewoon botte pech helaas :/

Heb je trouwens nog de wegbeheerder gebeld om de diesel- of olievlek en jouw 3 liter olie te laten verwijderen? In zo'n geval zou de brandweer eigenlijk even langs moeten komen om ook jouw olie weg te spuiten :)
M14 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 00:29:
[...]
Blijft ie recht door gaan, dan is er niks aan de hand. Gaat ie een andere kant op, dan heb je iets om na te kijken ;), Hou er rekening mee dat je dit niet op een wegdek met spoorvorming moet doen. Dan gaat ie ook een kant op wat je niet verwacht terwijl er misschien niks aan de hand is :P.
Dat zegt nog niet altijd alles. Ook op een normaal stuk weg kan hij naar één kant trekken, denk aan verkanting. Elke weg loopt een beetje bol.

[ Voor 18% gewijzigd door Exigence op 01-05-2011 06:14 ]

• Baldertt
[...]
Met handen van het stuur wordt bedoelt: Is het frame recht, of trekt het ding naar links / rechts als je je handen los laat. Gewoon een keer in de 2'e / 3'e versnelling wat accelereren, gas los laten, knieën tegen je tank klemmen en voorzichtig het stuur los laten.

Dit vind ik nou een goede tip! :Y Met een auto doe je dat ook, dus eigenlijk is het heel logisch..
PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:04:
[...]
Ik denk van wel ja. Na een jaar of 2 zijn de meeste mensen denk ik wel uitgekeken op een 600 en gaan ze over naar iets anders. Ik heb zelf 2 jaar een 600cc Hornet gehad en die beviel prima maar na 2 jaar wou ik toch naar iets zwaarders toe. Dat is dus een SV1000S geworden.
Ik heb nu een paar keer een tochtje op een CBF600 van mijn vader gemaakt. De eerste keer was ik onder de indruk van het vermogen (ik was een oude CBF500 lesmotor gewend), maar inmiddels al een stuk minder. Bij hoge toeren (>5000) heeft ie prima vermogen, maar bij lage toeren gaat het allemaal niet zo heel snel.
Ik heb me laten vertellen dat een 2-cylinder onderin flink meer koppel heeft en daarom wat "rauwer" rijdt dan een 4-cylinder. Wat zijn leuke 2-cylinders om eens een test-ritje op te gaan maken?

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Exigence schreef op zondag 01 mei 2011 @ 06:13:
Foto's maken kan. Getuigen wordt al lastig denk ik. En de wegbeheerder aansprakelijk stellen gaat je niet lukken. Tenzij er al diverse meldingen van die diesel- of olievlek zijn binnengekomen en de wegbeheerder verzaakt heeft er wat aan te doen.

Hoogstens zou je nog wat bij het waarborgfonds kunnen proberen, maar daar heb je getuigen en een goed verhaal voor nodig. En rechtsbijstand is ook handig, want ze schijnen ontzettend moeilijk te doen. Bovendien zijn er genoeg verhalen te vinden waarbij het (ruim) meer dan een jaar kan duren voordat er geld over de brug komt. Zelfs in gevallen waar de situatie duidelijk is, er goede foto's zijn, de brandweer erbij is geweest om het schoon te maken en er getuigen zijn.

Nee, bespaar je alle moeite, tijd en geld in zo'n geval. Met een relatief oude motor en voldoende en goedkope tweedehands onderdelen kun je het beste gewoon je verlies nemen, repareren en volgende week weer vrolijk verder rijden. Het zal geen kapitaal kosten.

Gewoon botte pech helaas :/

Heb je trouwens nog de wegbeheerder gebeld om de diesel- of olievlek en jouw 3 liter olie te laten verwijderen? In zo'n geval zou de brandweer eigenlijk even langs moeten komen om ook jouw olie weg te spuiten :)

[...]

Dat zegt nog niet altijd alles. Ook op een normaal stuk weg kan hij naar één kant trekken, denk aan verkanting. Elke weg loopt een beetje bol.
Ja, ik incasseer ook gewoon en voor ongeveer 100euro (olie is duur :S ) kan ik gewoon weer prima tijden alsof er niks gebeurd is. Dus equivalent aan de prijs van een paar keer flink tanken, valt mee.

Ik heb de politie gebeld en gezegd dat er veel olie lag daar, maar ze waren niet zo enthousiast om te horen en het zou me niks verbazen als ze er niks mee hebben gedaan :S Heb zelf wel gewoon zand uit de berm eroverheen gegooid.

Ctrl+k

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 21:27

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Sibylle schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:19:
[...]

Ja, ik incasseer ook gewoon en voor ongeveer 100euro (olie is duur :S )
wut :|

gooi jij er vloeibaar goud in ofzo? ik was zelf 44 euro kwijt voor 6 liter (10w40 half-synthetisch)...

• Exigence

Exigence

dnkroz

_Erikje_ schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:33:
[...]

wut :|

gooi jij er vloeibaar goud in ofzo? ik was zelf 44 euro kwijt voor 6 liter (10w40 half-synthetisch)...
Als je goed leest is dat voor de gehele reparatie. Dus olie + kuipdeel waarschijnlijk.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Baldertt schreef op zondag 01 mei 2011 @ 09:34:
[...]

Dit vind ik nou een goede tip! :Y Met een auto doe je dat ook, dus eigenlijk is het heel logisch..

[...]

Ik heb nu een paar keer een tochtje op een CBF600 van mijn vader gemaakt. De eerste keer was ik onder de indruk van het vermogen (ik was een oude CBF500 lesmotor gewend), maar inmiddels al een stuk minder. Bij hoge toeren (>5000) heeft ie prima vermogen, maar bij lage toeren gaat het allemaal niet zo heel snel.
Ik heb me laten vertellen dat een 2-cylinder onderin flink meer koppel heeft en daarom wat "rauwer" rijdt dan een 4-cylinder. Wat zijn leuke 2-cylinders om eens een test-ritje op te gaan maken?
Suzuki SV650, Yamaha TRX850, Suzuki TL1000S, Honda VTR? Dat zijn een beetje de motoren die ik eigenlijk op het oog heb (wil van de zomer andere motor kopen), alhoewel het wss een TL1000S wordt :P

Vaak bu'j te bang!

• Beerkeeper
[...]

Ik heb het net speciaal voor jullie geprobeerd :> Eerste keer was ik wel nerveus om zonder handen aan het stuur te rijden :+ Maar hij kachelt gewoon rechtdoor met mijn handen op de tank :D

Misschien wil ik voor de volgende keer tips voordat ik een motor koop :+

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 19:13

Mud

vStrom 650 is ook een leuke motor (wel wat aan de hoge kant)

• Baldertt
-tom-562 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:45:
[...]

Suzuki SV650, Yamaha TRX850, Suzuki TL1000S, Honda VTR? Dat zijn een beetje de motoren die ik eigenlijk op het oog heb (wil van de zomer andere motor kopen), alhoewel het wss een TL1000S wordt :P
de honda VTR en Suzuki TL1000S zien er goed uit :D

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Beerkeeper schreef op zondag 01 mei 2011 @ 14:07:
[...]
Ik heb het net speciaal voor jullie geprobeerd :> Eerste keer was ik wel nerveus om zonder handen aan het stuur te rijden :+ Maar hij kachelt gewoon rechtdoor met mijn handen op de tank :D
Sterker nog: bij de VRO 'moet' je over een schuin op de weg geschroefde richel rijden met losse handen. Je instinct zegt dat je wiel dan ook schuin gaat, maar dat doet ie niet. Je kunt ook nog over de autoband met losse handen. Goede oefening om te ervaren hoe stabiel die motor is. Hij valt echt niet zomaar om als ie eenmaal in beweging is.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Mijn rijinstructeur ging ook de eerste les op de motor liggen om te laten zien hoe stabiel een motor is en dat je echt niet bang hoeft te wezen dat hij gelijk omvalt als het kantelt.

Dat is echt iets waar je aan moet wennen vind ik en dat merkte ik vooral bij de oefening waarbij je een achtje maakt. Ik merkte dat ik de motor best plat legde en dat ik precies op de rand zat van hoe snel ik moet rijden om het niet te laten vallen. Heel iets meer achterrem en de motor werd instabiel, heel iets minder achterrem en de motor reed vrolijk verder :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op zondag 01 mei 2011 @ 17:27:
[...]

Sterker nog: bij de VRO 'moet' je over een schuin op de weg geschroefde richel rijden met losse handen. Je instinct zegt dat je wiel dan ook schuin gaat, maar dat doet ie niet. Je kunt ook nog over de autoband met losse handen. Goede oefening om te ervaren hoe stabiel die motor is. Hij valt echt niet zomaar om als ie eenmaal in beweging is.
Op deze locatie is het niet verboden om in te halen alleen ligt er zo'n iritante richel in het midden van de weg ....

Als je er éénmaal overheen bent gereden dan weet je ook dat zo'n ding geen enkel effect heeft op je lijn/weggedrag :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:42:
[...]
Als je er éénmaal overheen bent gereden dan weet je ook dat zo'n ding geen enkel effect heeft op je lijn/weggedrag :o
Zo zijn er wel meer dingen die gewoon kunnen, maar in je hoofd niet. Op een MF offroad rit reed er ook ineens een van een dijk af (expres), gewoon vanaf het wegdek en schuin naar beneden. Het gras glom helemaal en wat nat(tig), dus naar je idee is dat veel te glad om zo op te rijden, maar 3 anderen voor me deden het ook, dus ben ik ook maar gegaan. En ik leef nog... ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

mphilipp schreef op zondag 01 mei 2011 @ 17:27:
[...]

Dat was na mijn vro1 ook een life saver voor mij. Ik reed van Koudekerk naar Alphen en kwam de smolenaarsbrug af (voor degenen die er bekend zijn). Ik kom de brug over, moet remmen voor een trekker met hooiwagen. (dus ja, ik kwam er te dicht achter). Komt er ineens een spoorwegbiels onder die trekker vandaan.

Voor mijn vro1 had ik geremd en geprobeerd de boel te ontwijken, waarschijnlijk met minder goede afloop.
Maar nu wist ik dat ik er gewoon overheen kom. BONK boenk, en doorrijden. VRO is aanradertje, echt waar.

• Widow
-tom-562 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:45:
[...]

Een TLS als eerste motor :? de eerste series van die dingen hebben niet voor niets de bijnaam "widowmaker" :P ik zou toch niet aan een 1000cc 2 cylinder supersport beginnen als eerste motor om eerlijk te zijn.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Geldt denk ik in mindere mate ook voor de VTR. Die SV650 is dan weer heel gemoedelijk. De TRX850 weet ik zo niet, maar gezien zijn specs (uit m'n hoofd iets van 70 pk) zal dat ook wel wat meevallen. Als ik uit die motoren zou moeten kiezen zou ik de VTR doen, maar da's misschien niet zo'n handige beginnersmotor. Tweede keuze zou echt die TRX850 zijn, je ziet ze niet zo vaak, redelijk beschaafde tweecilinder met een mooi geluid (basis voor de R1 big bang motor) en hij is ook nog eens niet lelijk. Redelijk speciaal dingetje, vind ik wel wat :)

• tlpeter
  • Laatst online: 16:24
Ik heb een SV650 en een TL1000 gehad en als beginner moet je niet zomaar op de TL1000 stappen.
Het kan als jij je kan beheersen.
Ik vind de TL1000 echt een mooie motor maar ik heb hem weggedaan omdat je er niet rustig mee kan rijden in dorpjes met drempels, rotondes enz.
Ik had altijd last van mijn polsen.

• M14

M14

Je kunt zeggen wat je wilt, maar hij heeft wel smaak ;).

Anyway, ben zelf met een SV1000 als eerste motor begonnen en heb er inmiddels ruim 20k mee gereden (sinds vorig jaar april :D). Ik ken de fiets inmiddels goed, maar het heeft wat moeite gekost, zeker in het begin :). Ik heb nooit op een TL1000 gereden, maar hij schijnt nog meer pit te hebben dan een SV1000. En nee, met een SV kun je niet rustig rijden ... ik iig niet :+.

Dit geeft je wellicht wat meer inzicht in de TL:

Mijn tip, ga een aantal fietsen proefrijden en laat die TL staan ;)

• Tylen

Tylen

*O* Je zou morgen maar lekker op Assen moet rijden *O*

• M14

M14

-O- ......... :z

Om deze post nog enigsinds nuttig te maken: Ik wil een geschikte rugzak hebben voor een weekendje touren. Heeft iemand suggesties? :)

[ Voor 96% gewijzigd door M14 op 02-05-2011 10:56 ]

• Tylen

Tylen

M14 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:54:

Om deze post nog enigsinds nuttig te maken: Ik wil een geschikte rugzak hebben voor een weekendje touren. Heeft iemand suggesties? :)
Hmmm een rugzak voor een weekend is niet echt fijn. Ik zou zoeken naar een tanktas of iets wat je achterop kan monteren/plakken/spannen/binden ;)

Verwijderd

koop een tanktas, of huur een motor met koffers, of koop koffers voor op je motor.
Als je een ongeluk krijgt met een rugtas met harde voorwerpen erin op je rug, ben je niet blij... Een balpen kan al voldoende zijn om lekker tussen je ruggegraat te krijgen..

Rugtas op motor == no go imho

Zelf heb ik op mijn motor 2 zijkoffers, en heb ik 2 spanbanden + een spin met 2 roltassen voor achterop. Als ik een weekend weg ga, en het past niet in mijn zijkoffers, pak ik gewoon een roltas en gooi ik die achterop, voor een dagje weg kun je ansich met alleen de spin af, maar imho is het verstandiger om hem 2x vast te maken, en dus ook een spanbandje erop te gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 11:07 ]

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025

Ik ga zelf dit weekend weg en voor die gelegenheid heb ik toch een zadeltas van een vriend geleend. Ik rij op en neer naar mijn werk met een reflecterende rugtas (weet ff het merk niet) die bandjes heeft op je borst en bij je buik. Misschien is het puur persoonlijk, maar ik heb zelf het idee dat door die extra bandjes de druk van je schouders, nek, wordt gehaald. Ik voel de rugzak amper zitten al zag ik het niet zitten om dat voor een heel weekend te testen ;)

• UltimateB
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Chucky heeft wel gelijk hoor. Je kan beter een tanktas gebruiken, de reden dat je een pak draagt is omdat bij een ongeluk je enige hoop glijden is, dat gaat er lastig met een rugtas, je kan achter dingen blijven hangen of je rug ernstig bezeren door voorwerpen in de rugtas. Een tank tas is behalve veiliger ook nog comfortabeler, je hebt er niets van door :)

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je een rugzak op de motor wil gebruiken, zorg dat dat het er eentje is die goed verstelbaar is en dat je hem vast kan gespen op borst en heuphoogte zodat 'ie niet alle kanten op gaat. Ook wil je er onder geen beding harde spullen instoppen. Trui, pakje brood, pakje sap ok, maar beugelslot, fotocamera of blender = nee nee :)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Over rugtassen gesproken, vanmorgen zag ik de broodtrommel van een collega-motorrijder met 120km/h over de A4 schuiven.

De mooie Eastpak-rugtas was opengewaaid, en het lunchpakketje zag zijn kans schoon om niet opgegeten te worden :P. Z'n maatje dirigeerde 'm echter meteen naar de kant, hoe het afgelopen is durf ik dus niet te zeggen...

Zelf was ik weer uitermate blij met m'n goed afgesloten topkoffer ;).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik gebruik zelf een platte snowboard rugtas van dakine om mijn pakje drinken en bammetje (niet in een trommel!) mee te nemen op de motor. Voor trips gebruik ik een tanktas en als het nodig is een bagagerol achterop.
Zoals anderen hebben genoemd; neem er 1 die op de borst en buik is vast te gespen. Mijn tip; rits een tas altijd dicht naar 1 kant en niet bovenaan in het midden; door de rijwind kan deze zo openwaaien.

• M14

M14

Wat betreft harde spullen in een rugzak, daar ben ik niet zo bang voor. Ik rij met een goede losse rugbeschermer. Verder overnacht ik in een hotel, heb niet meer nodig dan wat douchespullen, wat kleding en een paar schoenen.

Tanktas wilde ik niet aan beginnen, die gebruik ik veel te weinig. Rugzak is wat dat betreft veel praktischer. Spullen achterop binden heb ik nooit geprobeerd.

Koffers op mn fiets / motor met koffers huren is sowieso een no-go. Het is een ritje met een SV-club en op mijn SV komen geen koffers :+.

• Tylen

Tylen

M14 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:50:
Wat betreft harde spullen in een rugzak, daar ben ik niet zo bang voor. Ik rij met een goede losse rugbeschermer. Verder overnacht ik in een hotel, heb niet meer nodig dan wat douchespullen, wat kleding en een paar schoenen.

Tanktas wilde ik niet aan beginnen, die gebruik ik veel te weinig. Rugzak is wat dat betreft veel praktischer. Spullen achterop binden heb ik nooit geprobeerd.

Koffers op mn fiets / motor met koffers huren is sowieso een no-go. Het is een ritje met een SV-club en op mijn SV komen geen koffers :+.
Als je alles in een tas kwijt kan. Zal ik eens zo'n netje zoeken dat je alles op je kontje kan monteren. Oke tijdens het rijden ziet het er misschien niet zo mooi uit. Maar ontlast je rug wel. Een tanktas is wel een beetje ruk. Wil je lekker op de tnak liggen, dan kan dat niet ;)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Toch wil ik een TL1000S ;(
Anywaytjes, aankomende 3 weken lekker normaal in het verkeer lessen ipv AVB, heb er echt zin in 8)

Vaak bu'j te bang!

• Beerkeeper
-tom-562 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:17:
Toch wil ik een TL1000S ;(
Anywaytjes, aankomende 3 weken lekker normaal in het verkeer lessen ipv AVB, heb er echt zin in 8)
Tsja, het blijft toch je rechterpols die bepaalt of je hard gaat of niet :P

Motor is vandaag overgeschreven en al verzekerd! Morgen op de motor naar mijn werk :D

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 12:35

Saffie_time

Why use this? 42!

Gisteren onder het rijden een leuke kleine brouwerij gevonden. Dorstig als we waren hebben we heerlijk aan de ice-tea gezet op het terras.

Om toch niet helemaal voor niets de stop bij de brouwerij gemaakt te hebben 2 flesjes eigen brouwsel gekocht om later die avond op te kunnen drinken na thuiskomst. De twee bewuste flesjes in de topkoffer van mijn maat gestopt en lekker naar huis gereden.
Daar aangekomen bleek dat kroonkurken de druk die in een bierflesje ontstaat tijdens het rijden niet aan kan en spontaan zichzelf 'ontkurkt'. Gevolg was een bierzwembad in de topkoffer met drijvende hesjes, reserve handschoenen, colletje en dat soort dingen. Het bier rook wel erg lekker...en de topkoffer dus nu ook :+

Note to self:
Geen bier meenemen in topkoffer als je het nog op wil drinken.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18
Vanmiddag om 16:30 mijn eerste motorles, heb er zin in! :)

Laatst bij de failliesementsverkoop van MotorCity in Apeldoorn heb ik een mooie Held textiel broek weten te vinden. Ik heb ook maar gelijk een nieuw setje handschoenen gekocht (AlpineStars GPX), die zaten toch wel even een stukje aangenamer dan het oude setje motorhandschoenen (45 euro in de MotoPort budget-bak) wat ik voor de quad gebruik :)

• martjah

martjah

Appel

Ik ga ieder jaar naar Duitsland toe(weekje). Afgelopen jaar had ik een tanktas voor een hoop spulletjes.
Achterop had ik een slaapzak + kussen + kleine spulletjes in een vuilniszak gedaan, Een hoop el cheapo doorzichtige tape eromheen om het zo klein mogelijk te maken en vervolgens op de kont vastgebonden met een degelijke spin. Daar kun je nog altijd beter mee gaan hangen dan met een rugzak achterop, rijdt gewoon een stuk fijner. Als je besluit om het achter vast te maken, doe dan van die goedkope doorzichtige tape over je kap heen zodat deze niet beschadigen.
Het blijft allemaal degelijk zitten. 350km mee gereden waarvan 200km over de autobahn met hoge snelheid. Pakketje zit toch uit de wind achter je.

• teacher

teacher

Dysgaf!

.
Er zijn ook multifunctionals: (magneet)tanktassen waar schouderbanden uitritsen..
"overdag een tanktas, maar s'avonds een.... " ;)

• M14

M14

teacher schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:38:
[...]

Er zijn ook multifunctionals: (magneet)tanktassen waar schouderbanden uitritsen..
"overdag een tanktas, maar s'avonds een.... " ;)
Tylen schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:58:
[...]

Als je alles in een tas kwijt kan. Zal ik eens zo'n netje zoeken dat je alles op je kontje kan monteren. Oke tijdens het rijden ziet het er misschien niet zo mooi uit. Maar ontlast je rug wel. Een tanktas is wel een beetje ruk. Wil je lekker op de tnak liggen, dan kan dat niet ;)
Dat ;).

Het gaat toch een rugzak worden, maar weet nog steeds niet welke :P. Ik ga iig wel even bekijken hoe praktisch het is om het ding achterop te binden. De voordelen zie ik daar wel van in :).

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

M14 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:15:
[...]

[...]

Dat ;).

Het gaat toch een rugzak worden, maar weet nog steeds niet welke :P. Ik ga iig wel even bekijken hoe praktisch het is om het ding achterop te binden. De voordelen zie ik daar wel van in :).
Ik heb een 15l rugzak van kriega: http://www.xtravus.com/ep...ssoires/KRIEGA/Tassen_rug

In eerste instantie gekocht om mee te snowboarden, maar ik gebruik hem nu ook veel op de motor. Zelfs bij 250 gaat hij nog niet wapperen op je rug, in tegenstelling tot mijn eastpak :+

No signature required.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 12:05

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik heb gewoon een el-cheapo tanktas van de Aldi of Lidl die je volgens mij ook om kan toveren tot rugzak. Maar dat heb ik nog nooit geprobeerd dus geen idee hoe dat moet en of het handig is :P

Yamaha MT-09

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Bergie schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:54:
Ik heb gewoon een el-cheapo tanktas van de Aldi of Lidl die je volgens mij ook om kan toveren tot rugzak. Maar dat heb ik nog nooit geprobeerd dus geen idee hoe dat moet en of het handig is :P
Kwam er gister achter dat ik ook een tanktas heb (zat bij de koffers toen ik mn motor kocht). Een ding is me alleen niet duidelijk: het is een bSquare van de Lidl. Aan de ene kant zit een vakje voor een telefoon oid. Echter aan de andere kant zit een stuk band met een sluiting. Waar zou ik die omheen moeten doen? Om mn balhoofd ofzo?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
balhoofd ja.
Pagina: 1 ... 258 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.