Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 245 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.733 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:12

M14

:*) Gaat zo naar Rosmalen kachelen :P

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:09
Ik moet vandaag eigenlijk alleen naar de buurtgarage om m'n uitlaat te laten lassen, maar daar kan ik hem zelfs nog naartoe duwen. En er een lange rit van maken vind ik een beetje lullig voor de monteur die z'n klauwen er dan aan brandt :P

Morgen eventueel ritje naar Driebergen dat wel een mooie 'tussendoor' route heeft. Ik had eigenlijk gehoopt dat m'n laatste TomTom software update de functie Kronkelwegen zou activeren, maar blijkbaar werkt dat niet op Smartphones.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Al regent het pijpenstelen morgen, op zo'n kort stukje naar Driebergen en terug maakt dat toch nauwelijks uit? Sowieso vraag ik me af waar je op dat stuk kronkelweggetjes gaat vinden, enige beetje kronkelige is de Vecht, en daar hebben ze op verschillende plekken de boel gesloten verklaard voor gemotoriseerd vervoer, en dan nog kronkelt het nauwelijks bevredigend...

Oslik blyat! Oslik!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:09
dion_b schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 12:33:
Al regent het pijpenstelen morgen, op zo'n kort stukje naar Driebergen en terug maakt dat toch nauwelijks uit? Sowieso vraag ik me af waar je op dat stuk kronkelweggetjes gaat vinden, enige beetje kronkelige is de Vecht, en daar hebben ze op verschillende plekken de boel gesloten verklaard voor gemotoriseerd vervoer, en dan nog kronkelt het nauwelijks bevredigend...
Misschien is kronkelweg niet het juiste woord, maar ik vind het stukje vanuit Adam zuid-oost richting de Vecht al 10x beter dan de snelweg. Alleen wist ik niet dat er zoveel gesloten was?

Bij voorkeur rijd ik toch liever met zon dan regen moet ik zeggen :P

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ik rij liever in de winter dan in de zomer. net file gereden op de dijk. bek vol met vliegen. JAAHHH de lente is begonnen. *O*

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zojuist onderuit gegaan tijdens een proefrit met een Street Triple R. Nieuwe motorfiets, dus een beetje voorzichtig gedaan met de banden, maar helaas gleed 'ie tijdens het rond een rotonde gaan ineens onder me vandaan. Zal hooguit 30km/u gereden hebben, dus de schade viel gelukkig mee. Wat schaafplekken op de motorfiets en m'n pak en zelf niets aan overgehouden, op een financiële tegenvaller in de vorm van € 750,- eigen risico na.

Voelde me er enorm lullig onder. Tuurlijk, Motoport is een grote zaak, ze hebben verzekeringen voor dit soort gevallen, maar toch. Je gaat weg met een prachtig nieuwe machine en je levert 'm met schade weer in. Gelukkig werd ik er heel vriendelijk ontvangen en wilde ze vooral eerst weten of ik zelf niets had. Afhandeling van de schade is ook allemaal netjes verlopen, dus ze hebben een goede indruk gemaakt. En dat niet alleen, ik was ook helemaal weg van de motorfiets, dus misschien dat ik m'n Thundercat er alsnog wel voor inruil. Eerst maar eens een nachtje over slapen.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:03

mphilipp

Romanes eunt domus

Victor schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:51:
En dat niet alleen, ik was ook helemaal weg van de motorfiets, dus misschien dat ik m'n Thundercat er alsnog wel voor inruil.
Je kèn in ieder geval korting krijgen op die beschadigde fiets... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Victor
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 15:15:
[...]

Je kèn in ieder geval korting krijgen op die beschadigde fiets... :+
Dat zeiden zij ook ;) Kan ik misschien nog iets redden van dat eigen risico.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zojuist onderuit gegaan tijdens een proefrit met een Street Triple R. Nieuwe motorfiets, dus een beetje voorzichtig gedaan met de banden, maar helaas gleed 'ie tijdens het rond een rotonde gaan ineens onder me vandaan.

*knip*
Dat hoor je wel vaker trouwens, schijnt een vet op nieuwe banden te zitten waardoor je zo wegglijd. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarom zetten ze er dan geen ingereden banden op? Dan is het risico op schade al een stuk kleiner.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:23:
[...]

Dat hoor je wel vaker trouwens, schijnt een vet op nieuwe banden te zitten waardoor je zo wegglijd. :X
volgensmij is het een soort van teflon laagje.
dat is bedoeld om de banden te beschermen tegen uitdroging voor als ze in het magazijn liggen.

je ziet het ook op een nieuwe band, die glimt.
ongeveer na 100 km is het wel weg alleen moet met rustig gas wegrijden en de bochten eerst relatief recht nemen en dan iedere keer een ietsiepietsie meer helling.
ik zelf kachel dan vaak een paar rotondes rond ;)

verder moet je in de zomer oppassen.
als het dagen droog en warm is geweest en het dan een beetje regent word de weg spekglad door gelekte brandstoffen en het rubber dat er ligt.

(en uiteraard voordat je echt goed los gaat je banden een beetje fatsoenlijk warm rijden)

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
8jes rijden na de eerste paar 100 meter...

heb ooit midden in de nacht met nieuwe banden (en temp van +- 0C ) een stukje van 15km moeten doen (naar huis)... glibberen :D

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 15:42
Hah, nieuwe banden en nieuwe motoren, daar kan ik over meepraten. Vanochtend was ik ff bij een motordealer in Nieuw Vennep geweest, ze hadden uitverkoop en een vriend van me wou ff met een gsxr 750 uit 2011 rijden.

Ik was ook wel benieuwd naar de gixxer 750, dus ook ff een formuliertje ingevuld en na een kwartiertje kon ik rijden. Heerlijke motor, heerlijke aandrijflijn, voldoende koppel laag in de toeren. Banden waren nog helemaal nieuw, er stond 8km op de teller, dus niet al te plat gegaan en niet al te hoog in de toeren gegaan. Motor is ook mooi licht, het scheelt geloof ik bijna 60kg met mn VFR.

Het ziet er alleen een beetje uit alsof ik op een schakelbrommertje zit. Het reed iig erg goed. Helaas kreeg ik niet zoveel meer voor mn VFR, dus ik denk dat ik hem niet ga kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/suzuki-gsxr-750-2011.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hoelang ben je als ik vragen mag? :) Ziet er voor mij ook niet positief uit dan met mijn 1.97m op zo een motor. :P
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:56:
[...]

dat is bedoeld om de banden te beschermen tegen uitdroging voor als ze in het magazijn liggen.

je ziet het ook op een nieuwe band, die glimt.
ongeveer na 100 km is het wel weg alleen moet met rustig gas wegrijden en de bochten eerst relatief recht nemen en dan iedere keer een ietsiepietsie meer helling.
ik zelf kachel dan vaak een paar rotondes rond ;)

verder moet je in de zomer oppassen.
als het dagen droog en warm is geweest en het dan een beetje regent word de weg spekglad door gelekte brandstoffen en het rubber dat er ligt.

(en uiteraard voordat je echt goed los gaat je banden een beetje fatsoenlijk warm rijden)
Ach dat, klopt idd. :) Soort van vettig laagje. En dat in de zomer na een lange tijd van droogte merk je al met een auto dus laat staan met een motor. :X

[ Voor 80% gewijzigd door Joopieboy op 12-03-2011 19:56 ]

• Widow
Joopieboy schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 19:53:
Hoelang ben je als ik vragen mag? :) Ziet er voor mij ook niet positief uit dan met mijn 1.97m op zo een motor. :P
205cm, dus met jouw lengte word het ook lastig. Beter skip je het supersport segment gewoon, want dat houd een beetje op boven de 1.80. In het tour-sport segment zijn grotere motoren te krijgen die er ook sportief uitzien, maar wel wat meer wegen dan een gixxertje van 180 kilo.

Hoe zit het trouwens met jouw motorrijbewijs? Al bezig met lessen?

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb vandaag een 2e motor erbij gekocht.

Een flink verbouwde Suzuki GSX 1100 EFE.
Motor ziet er echt super-netjes uit al zeg ik het zelf!

Specs:
-GSXR600 voorkant met 6 zuiger remklauwen
-Bandit 1200 achterbrug/veer/wiel
-Volledige Laser uitlaat (dus niet alleen de demper, maar ook de bochten)
-Dashboard van een Yamaha V-max
Standaard blok
36mm GSX-R carburateurs met K&N Filters
Zwaardere koppelingsplaten en veren (koppeling moet je bijna met 2 handen bedienen!!!!)
Handmatige APE nokkenas-ketting spanner
Superbike stuur
Opnieuw beklede buddyseat
Lamborghini Diablo geel

Afbeeldingslocatie: http://www.isd.nu/gsx1100efe/IMG_9553.jpg

Hij staat nu gezellig naast mijn R1 in de schuur. (/me zoekt excuus voor posten van plaatje van R1)
Afbeeldingslocatie: http://www.isd.nu/r1/r1.jpg

De reden dat ik die Suzuki gekocht heb is omdat de R1 nogal.. eh.. laten we zeggen.. Asociaal weggedrag uitlokt. Ik zal de details hier niet vermelden om overloze discussies te voorkomen. Ik ben er niet trots op, maar het is zo verslavend en het geeft zo'n enorme adrenalinekick dat ik het gewoon niet kan laten.

Dat betekende dat er steeds meer motor-maatjes het niet prettig meer vonden om met mij samen te rijden en dat ik ook geen graag geziene gast meer was bij tourtochten. Speciaal voor die gelegenheden.. de Suzuki. Geen wheelies.. geen kneedown bij elke mini-rotonde.. Gewoon sociaal geaccepteerd motorrijden.

De Suzuki rijdt als een dolle. Stuurt ontzettend makkelijk en precies. Bakken met koppel (in de 4e versnelling de bocht om _/-\o_ ) en hij heeft onderin meer trekkracht dan de R1. Ik had niet verwacht dat zo'n ouwe suzuki zo makkelijk te rijden is. Hij voelt bijvoorbeeld vergelijkbaar aan met een Fazer 1000.

Alleen moet ik nog wat aan die koppeling doen, want potverdorie.. die gaat ZO zwaar! Dus of de kabel smeren, of gewoon normale koppelingsveren erin.

[ Voor 12% gewijzigd door FragDaddy op 12-03-2011 20:25 ]

Have a wheelie good weekend!

• Widow
FragDaddy schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:07:
Ik heb vandaag een 2e motor erbij gekocht.

Een flink verbouwde Suzuki GSX 1100 EFE
[afbeelding]
Kek ding :*) welk bouwjaar is ie?

• FragDaddy
Widow schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:12:
[...]

Kek ding :*) welk bouwjaar is ie?
1985 of 1986. Hij is echter pas in 1989 voor de eerste keer op kenteken gezet. Dus helaas wordt het nooit meer een klassieker en zal ik dus gewoon wegenbelasting moeten blijven betalen. Maargoed, dat is ook geen fortuin.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:01

Bergie

Lekker belangrijk...

Widow schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:01:
[...]

205cm, dus met jouw lengte word het ook lastig. Beter skip je het supersport segment gewoon, want dat houd een beetje op boven de 1.80. In het tour-sport segment zijn grotere motoren te krijgen die er ook sportief uitzien, maar wel wat meer wegen dan een gixxertje van 180 kilo.
Volgens mij is dat met name bij de nieuwere supersport modellen. Op mijn ZX-7R kan ik met mijn 1m94 op zich prima zitten. Ik kan natuurlijk niet a la Rossi compleet wegkruipen achter het ruitje maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de fiets te klein voor mij was.
Maar op bijna alle nieuwere modellen zit je idd of met je knieschijven tegen een stuk plastic aan of moet je door het ruitje op je wijzers kijken :+

Heb vandaag wel lekker de eerste km's van dit jaar gemaakt. Snel weer even de beschadigde zijkuip erop geschroeft; die schuur/plamuur ik later wel weer verder; stukje rijden was ff interessanter :)

Yamaha MT-09

• FragDaddy
[...]

Tja, maar een supersport fiets rijdt toch anders dan een dikke naked bike.
Het gaat niet alleen om het uiterlijk natuurlijk. Zeker niet als je ook serieus sportief wilt rijden.

Misschien is een R1 wat? (2004 tot 2008 modellen zijn vrij ruim)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FragDaddy schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:17:
[...]

Het gaat niet alleen om het uiterlijk natuurlijk. Zeker niet als je ook serieus sportief wilt rijden.

Je vorige bericht zonder de edit was leuker :P

Vandaag ook weer heerlijk gereden. Wat waren er enorm veel motoren op de weg zeg, echt iedereen die zo'n ding heeft was er volgens mij vandaag mee aan het rijden.

Kwam op een dijk 2 gasten tegen, 1 reed op een R1, de ander op een S1000RR. Ik heb ze langs mij laten gaan om er daarna een stukje achteraan te rijden. Na ongeveer 2km vond ik het wel weer mooi geweest. Man wat gingen die 2 hard zeg, echt niet normaal. Dat hele stuk dijk is een 60 zone. Toen de snelheid opliep naar 160 en hoger vond ik het wel mooi geweest.

@ Widow.

Heb het vast al wel eens eerder gezegt, maar misschien is de SV1000S iets voor je. Nou ben ik met mijn 1,98 niet zo lang als dat jij bent, maar ook ik ben erg lang aan het zoeken geweest naar een motor die bij mij lengte past. De SV1000 is voor mijn lengte prima en het ziet er ook niet slecht uit, in tegenstelling tot het plaatje wat je van die GSX-R post.

• FragDaddy
PilatuS schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:26:
[...]
Je vorige bericht zonder de edit was leuker :P
Ja, maar er zijn ook mensen die dat niet zo leuk vinden. En ik heb geen zin in discussies. Het voegt ook niets toe aan het verhaal, alleen maar voer voor allerlei discussies over gevaarlijk rijgedrag.

• PilatuS
  • Niet online
FragDaddy schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:29:
[...]

Ja, maar er zijn ook mensen die dat niet zo leuk vinden. En ik heb geen zin in discussies. Het voegt ook niets toe aan het verhaal, alleen maar voer voor allerlei discussies over gevaarlijk rijgedrag.
Heb die discussie hier al wel vaker voorbij zien komen als je zoiets zei zoals in de post voor je edit. Het heeft inderdaad totaal geen nut.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Mm dat is wel jammer, ik loop daar vaker tegenaan. En aangezien ik graag een (super)sport motor wil... :/
Motorlessen ga ik binnenkort weer oppakken, eind vorig jaar bezig geweest en even gestopt. Nu 11 april op voor de theorie en dan ook weer verder met de lessen. :)
FragDaddy schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:17:
[...]

Alleen al qua looks zou ik geen naked willen. :+ R1 is ook wel een goed idee alleen mij een slag te zwaar. :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat een hordes mooiweerrijders op de weg de laatste twee dagen :P

Gisteren moest ik langs de Motozoom voor het laatste onderdeeltje om m'n K75 weer rijdend te krijgen. Bij de snelwegafrit reed er een Triumph voor me en een of andere Yamaha sporttourgeval (iig geen Diversion) achter me. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat ze exact dezelfde kant op gingen als ik - en jawel ;)

Maar het was duidelijk de eerste dag dat die twee op de motor reden dit jaar. De vent op de Triumph nam z'n bochten zodanig traag dat ik (in een Seat Cordoba SDI 8)7 ) het vrolijk bij kon houden, en de Yamaha achter me kon dat niet volgen :+

Oslik blyat! Oslik!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

charrel

Cortisol4life..

Waren er wel een hoop ja, wij kwamen terug van het offroaden en reden met volwaardige noppen over het dijkje terug naar huis. Halen we gewoon langzaam maar zeker een groepje motorrijders in met 4 supersports ..... hehe. Dat zal halverwege het seizoen wel weer anders zijn!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:56:
[...]
dat is bedoeld om de banden te beschermen tegen uitdroging voor als ze in het magazijn liggen
Siliconen. Met Teflon had je de motor niet eens rechtop kunnen houden als je ernaast staat ;)

Gewoon een kwestie van voorzichtig rijden, maar ook weer niet overdreven. Ik was ooit een keer bij de bandenboer toen het lekker ging regenen... :X En dan moet je toch naar huis, over die rotwegen door dat industriegebied. Je moet erg op je snelheid letten, niet zozeer op hoe plat je door een bocht gaat. Dat laagje slijt immer alleen door contact met de weg, dus recht door een bocht gaan heeft geen nut; dan slijt alleen het laagje in het midden.

Er zijn van die beroemde filmpjes waarbij gasten op een sportmachine na 10 meter op hun plaat gaan en dan die banden de schuld geven. Maar het moet toch echt aan de rechterpols liggen, want iedereen heeft dergelijke banden, dus je zult ze voorzichtig moeten opruwen. Maar ja, die supersportbanden zuigen sowieso.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:26
charrel schreef op maandag 14 maart 2011 @ 06:54:
Waren er wel een hoop ja, wij kwamen terug van het offroaden en reden met volwaardige noppen over het dijkje terug naar huis. Halen we gewoon langzaam maar zeker een groepje motorrijders in met 4 supersports ..... hehe. Dat zal halverwege het seizoen wel weer anders zijn!
Waar heb je gereden? Heb zelf met de Super Tenere ongeveer 120km kriskras door Twente gereden, dikke pret, wel een beetje stoffig. Stuitten ook nog regelmatig op delen van het parcours voor KNMV rit van de motorclub Holten, die jongens reden ook wel lekker door :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

* eamelink zaterdag een stukje gereden van Utreg via De Bilt naar Groenekan, Maartensdijk, Loosdrecht, chocomelletje in Breukelen en via Maarssen weer terug naar Utreg :)

Was een lekker weertje :). Zondag maar eens alle wintershit van m'n brommer gewassen en nu ziet hij er ook weer redelijk appetijtelijk uit. Voor zover een V-Strom dat ooit wordt natuurlijk. "Beautiful, as only a mother can see it."

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33

4x2

lộn xộn quá

mphilipp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:21:
Je moet erg op je snelheid letten, niet zozeer op hoe plat je door een bocht gaat. Dat laagje slijt immer alleen door contact met de weg, dus recht door een bocht gaan heeft geen nut; dan slijt alleen het laagje in het midden.
Even logisch nadenken:
Laagje gaat dr alleen af als het in aanraking komt met de weg.
Ongebruikt stuk band blijft dus glad.
Hoe platter je gaat hoe meer grip je nodig hebt.

Volgens jouw logica gaan mensen dus op hun bek doordat ze op een ongebruikt glad stuk van de band komen.

Of zou het dr misschien uitgeslingerd worden zodra de band warm is waarbij je de band over het hele loopvlak schoon krijgt door gewoon 50km snelweg te doen (of een burnout te maken, maar dat is weer zonde van een nieuwe band)

Mag je mij zeggen wat logischer klinkt.

leeg

• FragDaddy
Met een (korte) burnout krijg je geen warmte in je band! Dan wordt alleen het laagje dat het asfalt raakt warm en niet de hele band. Tenzij je de burnout zo lang aanhoudt dat je de hele band opgerookt hebt natuurlijk.. Maar dan moet je weer een nieuwe band halen. Dus.. burnouts zijn niet de oplossing!
mphilipp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:21:
Gewoon een kwestie van voorzichtig rijden, maar ook weer niet overdreven. Ik was ooit een keer bij de bandenboer toen het lekker ging regenen... :X En dan moet je toch naar huis, over die rotwegen door dat industriegebied. Je moet erg op je snelheid letten, niet zozeer op hoe plat je door een bocht gaat. Dat laagje slijt immer alleen door contact met de weg, dus recht door een bocht gaan heeft geen nut; dan slijt alleen het laagje in het midden.
De stoffen die ervoor zorgen dat de band niet in de mal blijft plakken en dat de band niet uitdroogd in opslag 'zweten' uit je band als de band warm wordt. Als je gewoon 50 of 100km 'normaal' rijdt is het wel weg. Je hoeft echt niet de hele band 'af te slijten'. Je hoeft ook niet te rijden alsof je op eieren rijdt. Gewoon normaal rijden.
Maar ja, die supersportbanden zuigen sowieso.
Waarom zuigen supersport banden? Moderne supersport banden geven ZO VEEL grip en gaan nog relatief lang mee ook.

Als ik dat vergelijk met banden van nog maar 10 jaar geleden.. De supersport banden van toen leverden net zo veel grip als de sport-tour bandjes van nu :X Alleen gaat de moderne sport-tour band 3x zo lang mee!

'vroeger' had je op sportbanden ook absoluut geen grip in de regen. Ik kan me nog herinneren dat ik met een VFR 10 jaar geleden op een vochtig wegdek altijd en overal enorme wheelspin had. Met mijn R1 (met 2x zo veel vermogen) heb ik zelfs in de stromende regen nog grip.. De vooruitgang is de laatste 10 jaar echt enorm geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 14-03-2011 09:28 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

4x2 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:58:
[...]

Even logisch nadenken:
Laagje gaat dr alleen af als het in aanraking komt met de weg.
Ongebruikt stuk band blijft dus glad.
Hoe platter je gaat hoe meer grip je nodig hebt.

Volgens jouw logica gaan mensen dus op hun bek doordat ze op een ongebruikt glad stuk van de band komen.
Nee. Je gaat op je bek als je te hard het ongesleten stukje gebruikt. Die siliconen vallen er niet vanzelf af, dus het zal moeten slijten lijkt me. Ik ben geen siliconenexpert, maar het lijkt me dat het niet zomaar eraf valt. Of 'verdampt' het door de warmte die in de band komt? Dan kan het. Maar goed, ik doe het idd gewoon rustig aan, en in het begin extra langzaam door een bocht (maar wel schuin uiteraard).

Dat over die supersportbanden slaat terug op een discussie van een tijdje terug. Daar ging het over de noodzaak van het opwarmen van die SS banden omdat je anders zó op je plaat zou gaan. Uiteraard moet je elke band opwarmen voor goed gebruik, maar ik heb heen bandenwarmers thuis en heb nog nooit in de eerste km's last gehad van wegglijdende banden. Vandaar dat ik dat soort banden dan ook als redelijk nutteloos bestempel. Tenzij je op een circuit rijdt natuurlijk. Ik kan met PR2's ook met 120 over een dijkje rijden. En dan rij ik al 40-60km te hard... ;)

• FragDaddy
mphilipp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:14:
[...]

Nee. Je gaat op je bek als je te hard het ongesleten stukje gebruikt. Die siliconen vallen er niet vanzelf af, dus het zal moeten slijten lijkt me. Ik ben geen siliconenexpert, maar het lijkt me dat het niet zomaar eraf valt. Of 'verdampt' het door de warmte die in de band komt? Dan kan het. Maar goed, ik doe het idd gewoon rustig aan, en in het begin extra langzaam door een bocht (maar wel schuin uiteraard).
Dat laatste dus. Het verdampt. LET OP: Met een schuurpapiertje over de band ofzo (wat sommige mensen doen) heeft dus geen RUK zin. Want het gaat niet om slijten, maar over verdampen! Als je na dat schuurpapiertje flink gasgeeft ga je alsnog onderuit.
Dat over die supersportbanden slaat terug op een discussie van een tijdje terug. Daar ging het over de noodzaak van het opwarmen van die SS banden omdat je anders zó op je plaat zou gaan. Uiteraard moet je elke band opwarmen voor goed gebruik, maar ik heb heen bandenwarmers thuis en heb nog nooit in de eerste km's last gehad van wegglijdende banden.
Een tourband geeft koud echt niet meer grip dan een raceband! Dat je die grip niet nodig hebt op de openbare weg en met een koude (tour)band ook uit de voeten kunt komt omdat je (net als 95% van alle motorrijders) lang niet hard genoeg rijdt om voordeel te hebben van warme sportbanden.

Met een koude raceband ga je echt niet eerder op je plaat dan met een koude tourband. Ik kan met koude racebanden na 50mtr een kneedown maken (op droog wegdek met buitentemperatuur >15 graden). Daar is namelijk geen ene ruk grip voor nodig.

Je gaat pas op je plaat als je grip nodig hebt terwijl de band niet warm is. Of het nou een tourband of raceband is. Zoals gezegd gebruikt 95% van alle motorrijders nooit echt de beschikbare grip en is het dus voor 95% van de motorrijders niet interessant of hun banden opgewarmd zijn of niet.

Je hebt grip nodig bij het aanremmen van een bocht als je diep de bocht in remt. Je remt erg laat en dus ben je nog flink aan het remmen tijdens het insturen als de motor al aardig plat ligt. Dan is het wel prettig als je voorband grip houdt, anders glijdt je voorwiel weg en ga je onderuit. Als je de motor rechtop houdt tijdens het remmen en pas daarna instuurt, heb je dus absoluut geen grip nodig.

Bij het uitaccelereren van een bocht precies zo. Je gaat net na het 'midden' van de bocht (apex) alweer gasgeven. Je wilt natuurlijk flink vaart maken dus je gaat ook flink gasgeven terwijl de motor nog aardig plat ligt. Dan gaat je achterwiel glijden als je te weinig grip zou hebben. Zet je de motor eerst rechtop en ga je dan pas flink gasgeven.. Dan heb je dus ook geen grip nodig.

De meeste mensen zullen niet zo agressief rijden op de openbare weg. Zeker het aanremmen van bochten onder grote hellingshoeken doen maar weinig mensen omdat daar een groot hart voor nodig is. Maar er zijn wel mensen die zo rijden en waarbij grip dus wel erg belangrijk is.

Dus: Als je je banden niet voelt glijden rem je niet laat genoeg en ga je niet vroeg genoeg op het gas. :P
Vandaar dat ik dat soort banden dan ook als redelijk nutteloos bestempel. Tenzij je op een circuit rijdt natuurlijk. Ik kan met PR2's ook met 120 over een dijkje rijden. En dan rij ik al 40-60km te hard... ;)
Je kunt heel relaxed met 120 met tourbandjes over de dijk heen en je kunt het met opgewarmde slicks met 60km/h op sommige stukjes dijk erg moeilijk hebben. Het is maar net hoe je de bochtjes neemt!

Zoals gezegd.. een bocht inremmen en hard blijven remmen terwijl je de motor plat gooit en vervolgens hard weer uitaccelereren. Bij racers zit daar eigenlijk geen tijd tussen. Die remmen tot aan de apex en gaan daarna meteen weer gasgeven. In 1 vloeiende beweging.

Niet zoals je op straat rijdt, waarbij je af remt voor een bocht terwijl de motor netjes rechtop staat, vervolgens met constant gas de bocht door hobbelt en daarna voorzichtig weer gas geeft als de motor weer helemaal rechtop staat. Daar heb je ABSOLUUT geen grip voor nodig.

Volgende keer als je een motoGP of Superbike race op TV ziet, hou dan de voorvork maar eens in de gaten in de bocht. Je zult zien dat die voorvork tot aan de apex bijna helemaal ingeveerd is (knetterhard remmen) en dat hij net na de apex alweer helemaal uitgeveerd is (knetterhard gasgeven). Die mannen vertrouwen dus puur op grip van eerst de voorband en kort daarna de achterband. En omdat ze zo enorm laat remmen en vroeg gasgeven (terwijl de motor helemaal plat ligt) hebben ze dus slicks nodig met enorm veel grip.

[ Voor 17% gewijzigd door FragDaddy op 14-03-2011 15:09 ]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:34
dion_b schreef op maandag 14 maart 2011 @ 01:01:
Dat viel eigenlijk wel mee.
Zaterdag even naar Spa gereden. Druk was het niet, en niet zoveel motorrijders gezien.
Voordeel is nu nog dat je plek zat hebt om je motor voor de deur te zetten als je ergens gaat koffie drinken.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Widow schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 19:00:
Hah, nieuwe banden en nieuwe motoren, daar kan ik over meepraten. Vanochtend was ik ff bij een motordealer in Nieuw Vennep geweest, ze hadden uitverkoop en een vriend van me wou ff met een gsxr 750 uit 2011 rijden.

Ik was ook wel benieuwd naar de gixxer 750, dus ook ff een formuliertje ingevuld en na een kwartiertje kon ik rijden. Heerlijke motor, heerlijke aandrijflijn, voldoende koppel laag in de toeren. Banden waren nog helemaal nieuw, er stond 8km op de teller, dus niet al te plat gegaan en niet al te hoog in de toeren gegaan. Motor is ook mooi licht, het scheelt geloof ik bijna 60kg met mn VFR.

Het ziet er alleen een beetje uit alsof ik op een schakelbrommertje zit. Het reed iig erg goed. Helaas kreeg ik niet zoveel meer voor mn VFR, dus ik denk dat ik hem niet ga kopen.

[afbeelding]
Heb je nou een andere helm op die foto gesjopt??
Zojuist onderuit gegaan tijdens een proefrit met een Street Triple R. Nieuwe motorfiets, dus een beetje voorzichtig gedaan met de banden, maar helaas gleed 'ie tijdens het rond een rotonde gaan ineens onder me vandaan. Zal hooguit 30km/u gereden hebben, dus de schade viel gelukkig mee. Wat schaafplekken op de motorfiets en m'n pak en zelf niets aan overgehouden, op een financiële tegenvaller in de vorm van € 750,- eigen risico na.

Voelde me er enorm lullig onder. Tuurlijk, Motoport is een grote zaak, ze hebben verzekeringen voor dit soort gevallen, maar toch. Je gaat weg met een prachtig nieuwe machine en je levert 'm met schade weer in. Gelukkig werd ik er heel vriendelijk ontvangen en wilde ze vooral eerst weten of ik zelf niets had. Afhandeling van de schade is ook allemaal netjes verlopen, dus ze hebben een goede indruk gemaakt. En dat niet alleen, ik was ook helemaal weg van de motorfiets, dus misschien dat ik m'n Thundercat er alsnog wel voor inruil. Eerst maar eens een nachtje over slapen.
Balen zeg :(
Maar zijn idd leuke machine's ik heb er ook een proefrit op gemaakt en kwam ook in de verleiding, alleeen gebrek op windbescherming hield me tegen...
dion_b schreef op maandag 14 maart 2011 @ 01:01:

Gisteren moest ik langs de Motozoom voor het laatste onderdeeltje om m'n K75 weer rijdend te krijgen. Bij de snelwegafrit reed er een Triumph voor me en een of andere Yamaha sporttourgeval (iig geen Diversion) achter me. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat ze exact dezelfde kant op gingen als ik - en jawel ;)

Maar het was duidelijk de eerste dag dat die twee op de motor reden dit jaar. De vent op de Triumph nam z'n bochten zodanig traag dat ik (in een Seat Cordoba SDI 8)7 ) het vrolijk bij kon houden, en de Yamaha achter me kon dat niet volgen :+
Zondag heb ook ook een kort plezierritje gemaakt (zaterdag geen tijd :( ) en op een van mijn favoriete stukjes, een mooi bochtig stuk dat vrij steil de berg op/af gaat, reed er een motor voor me.. gelukkig is het berg op 2 baans dus kon ik hem mooi voorbij steken.. ik kon duidelijk merken dat ik dat stuk beter kende dan hij 8)
google earth:
http://maps.google.co.uk/...5,1214.05,60.459,56.822,0

streetview:
http://maps.google.co.uk/...Qa-S5Gg&cbp=12,64.25,,0,5
http://maps.google.co.uk/...pn=0.019031,0.055747&z=15
http://maps.google.co.uk/...S2eQErA&cbp=12,27.14,,0,5
http://maps.google.co.uk/...loOQjvw&cbp=12,71.27,,0,5
http://maps.google.co.uk/...b917IAQ&cbp=12,98.77,,0,5

[ Voor 77% gewijzigd door ToolkiT op 14-03-2011 16:30 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Widow
ToolkiT schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:08:
[...]

Heb je nou een andere helm op die foto gesjopt??
Helm op mn hoofd gesoept ja, mn kop zag er niet echt fantastisch uit op die foto.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

charrel

Cortisol4life..

DRAFTER86 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:05:
[...]

Waar heb je gereden? Heb zelf met de Super Tenere ongeveer 120km kriskras door Twente gereden, dikke pret, wel een beetje stoffig. Stuitten ook nog regelmatig op delen van het parcours voor KNMV rit van de motorclub Holten, die jongens reden ook wel lekker door :)
Dat is wat ver weg, gewoon hier in noord holland. Beetje bij de kuil en stukje verderop semi legaal ;)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Widow schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:59:
[...]

Helm op mn hoofd gesoept ja, mn kop zag er niet echt fantastisch uit op die foto.
ah op die fiets.. 'You have a face for radio' zeggen ze hier ook wel ;)
vandaar ook geen handschoenen was geen echte rit begrijp ik...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FragDaddy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:53:
[...]
Dat laatste dus. Het verdampt.
Weer wat geleerd. En dat op mijn leeftijd ;)
Een tourband geeft koud echt niet meer grip dan een raceband! Dat je die grip niet nodig hebt op de openbare weg en met een koude (tour)band ook uit de voeten kunt komt omdat je (net als 95% van alle motorrijders) lang niet hard genoeg rijdt om voordeel te hebben van warme sportbanden.
Dat is dan dus precies wat ik zeg. Maar toch zijn er knuppels die dan op hun bek gaan en een excuus zoeken en dan maar zeggen dat hun banden nog koud waren. Dan moet ik dus gewoon heel hard lachen. Sorry, maar ik kom dan niet meer bij en denk 'stumperd!'.
Tuurlijk snap ik dat je elke band moet warmrijden, maar ik heb het over de openbare weg, en wie aan de grenzen van -pak 'm beet - een PR2 komt op de openbare weg, omgeacht de motor, moeten ze heel hard en lang opsluiten in een ouderwetsche (liefst Turkse) gevangenis. Dat zijn dan van die praktijken als '160 over een dijkje'. Niets grapjes als 'er zal maar een kind oversteken' maar gewoon imbeciel. Niets om trots op te zijn. Koop dan een circuitfiets en leef je uit op Zandvoort oid.

Het is natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar ik kan in alle redelijkheid weinig rechtvaardiging vinden voor dergelijke snelheden. En dat heeft niets met moraalridder te maken. Ik rij ook niet altijd even braaf, maar je moet met meer dingen rekening houden als de pliesie. Zaken als verkeersveiligheid, je eigen nek en de goodwill van de niet-motorrijders. Maar ja, dergelijke praat is niet populair. Als ik dit roep op MF, wordt ik (digitaal) gelynched denk ik. En dan zie je een filmpje van Mototaal waarin ze in Spanje een of ander licht racertje getest hebben en dan zie ik weer van dat hooligangedrag. Erg populair natuurlijk, maar de automobilisten krijgen er alleen maar bevestiging door dat alle motorrijders een stel imbecielen zijn.

Om het terug te brengen op de banden, probeerde ik dus de draak te steken met die SS banden, die dan volgens de insiders meer opgewarmd moesten worden. Tenminste...dat begreep ik eruit. Ik hoorde ook iemand over supergladde banden onder zijn Duc SS bij een klein beetje motregen. Nou...laat mij maar lekker schuiven op mijn toerbandjes, want die hebben voorlopig meer grip dan :+

Eigenlijk denk ik dat het hooguit een paar sukkels zijn met het syndroom van kneedown die met koude banden veeeeel te hard door een bocht gaan. En dan de banden de schuld geven... :X

• Victor
  • Niet online
[...]

Dat laatste dus. Het verdampt. LET OP: Met een schuurpapiertje over de band ofzo (wat sommige mensen doen) heeft dus geen RUK zin. Want het gaat niet om slijten, maar over verdampen! Als je na dat schuurpapiertje flink gasgeeft ga je alsnog onderuit.
Als ik dit zo lees snap ik er nog minder van waarom ik onderuit ben gegaan. Ik had voor de val al een kilometertje of 50 gereden en daarbij wel voorzichtig, maar niet helemaal kinderachtig gereden. Je zou toch denken dat er dan al wat warmte in die band zit.

Het zit sinds zaterdag in ieder geval lekker te malen in m'n hoofd. Ik kan me maar niet voor de geest halen wat er nou precies gebeurde waardoor 'ie ineens weggleed. Kan me niet herinneren dat ik op dat moment het gas al opentrok en eigenlijk er helemaal niet bij stil gestaan om te kijken of er iets op de weg lag van olie o.i.d. Had liever gehad dat gewoon duidelijk was dat ik zelf had lopen prutsen, dan wist ik in ieder geval wat ik verkeerd heb gedaan.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Victor schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:10:
[...]

Als ik dit zo lees snap ik er nog minder van waarom ik onderuit ben gegaan. Ik had voor de val al een kilometertje of 50 gereden en daarbij wel voorzichtig, maar niet helemaal kinderachtig gereden. Je zou toch denken dat er dan al wat warmte in die band zit.

Het zit sinds zaterdag in ieder geval lekker te malen in m'n hoofd. Ik kan me maar niet voor de geest halen wat er nou precies gebeurde waardoor 'ie ineens weggleed. Kan me niet herinneren dat ik op dat moment het gas al opentrok en eigenlijk er helemaal niet bij stil gestaan om te kijken of er iets op de weg lag van olie o.i.d. Had liever gehad dat gewoon duidelijk was dat ik zelf had lopen prutsen, dan wist ik in ieder geval wat ik verkeerd heb gedaan.
Bij zeggen ze altijd dat je de eerste 50mijl op moet letten, maar na 50Km doorrijden zou je verwachten dat het wel ok is..
Ging je heel schuin door de bocht en dus over een stuk dat nog niet echt gebruikt was?

Het zou heel goed kunnen dat er olie of grind lag en dat dat de reden was..
Of gewoon dat de grip op was... optrekken kost grip, bocht ook.. grip is beperkt beschikbaar dus ga je te schuin hard op het gas dan houd het een keer op :|
En die street triple nodigt best wel uit om een beetje te gooien en smijten.. dus zou ook een kwestie van iets te enthousiast zijn ..

• Victor
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:27:
[...]

Bij zeggen ze altijd dat je de eerste 50mijl op moet letten, maar na 50Km doorrijden zou je verwachten dat het wel ok is..
Ging je heel schuin door de bocht en dus over een stuk dat nog niet echt gebruikt was?

Het zou heel goed kunnen dat er olie of grind lag en dat dat de reden was..
Of gewoon dat de grip op was... optrekken kost grip, bocht ook.. grip is beperkt beschikbaar dus ga je te schuin hard op het gas dan houd het een keer op :|
En die street triple nodigt best wel uit om een beetje te gooien en smijten.. dus zou ook een kwestie van iets te enthousiast zijn ..
Nee, dat is het stomme nou juist. Ik reed vrij beschaafd, ik kantelde 'm wel redelijk in (geen kneedown-geneuzel), maar van het gas bleef ik volgens mij wel af (niet dusdanig in ieder geval dat je er van onderuit zou moeten gaan). Met m'n Thundercat merk ik het ook wel eens als ik wat te ver ga, dan voel je het achterwiel wat naar grip zoeken en dan doe je wat rustiger aan. Hier was het gewoon pats-boem-klaar. Ach ja, achteraf kom je er toch niet meer uit wat het nou was, maar zonde is het wel. Gewoon lekker blijven rijden en misschien voortaan net wat voorzichtiger de bochten in.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

*%$*^%#&^#$*%#* imbusmoeren :(

Ik heb nu een remschijf die vast zit met twee gevallen met zo goed als ronde gaten :X

En daarnaast moet ik net een maat imbussleutel met momentsleutel vastzetten die ik niet heb :'(

* dion_b gaat dus morgen niet op de motor naar Leeuwarden :/

Oslik blyat! Oslik!

• DECOY88
(overleden)
gewoon op de motor remmen kan makkelijk _O- over achteraf boerenweggetjes naar de dealer. ooit eens met me gs500 gehad bleek me adapterplaat krom te zijn. dus hij kon geen druk opbouwen. later andere klauw gemonteerd toen was het goed.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:01

Bergie

Lekker belangrijk...

[...]

Datzelfde had ik vorig jaar dus ook toen ik onderuit ben gegaan. Na 150km rijden een redelijk scherp bochtje heuvelaf. Maar ik reed heel rustig, ook geen kneedown hellingshoek of wat dan ook. En toch gleed hij ineens onder me vandaan. Die bandjes waren ook nieuw maar had daarvoor al bochtjes harder en platter gemaakt dus daar zal het niet aan gelegen hebben lijkt me. Gewoon een combinatie van factoren waarschijnlijk; beetje rommel op de weg, misschien toch net iets te vroeg het gas erop, heuvelaf dus minder druk op het achterwiel..... zeg het maar.

Niet al te druk om maken; gewoon weer gaan rijden. Niet aan jezelf gaan twijfelen want dan is het rijden helemaal niet leuk meer.

Yamaha MT-09

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DECOY88 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:17:
gewoon op de motor remmen kan makkelijk _O- over achteraf boerenweggetjes naar de dealer. ooit eens met me gs500 gehad bleek me adapterplaat krom te zijn. dus hij kon geen druk opbouwen. later andere klauw gemonteerd toen was het goed.
Op de motor remmen gaat prima, en achterrem gebruik ik sowieso niet zoveel, maar zonder remschijf past de wiel niet goed op de eindaandrijving. Dat is wel een probleem...

Oslik blyat! Oslik!

• FragDaddy
mphilipp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:05:
[...]

..

..Heel jaloers verhaal over motorrijders die wel fatsoenlijk met hun motor overweg kunnen..
Laat ik de wijze zijn en hier niet eens op reageren. Overduidelijk een troll om te sportievere motorrijders uit de tent te lokken. Erg jammer. Het zou toch leuk zijn om in iedergeval als motorrijders onderling niet te ruzieen over ons rijgedrag. Maar kennelijk kan dat niet.

Fijn ook om motorrijders die gevallen zijn uit te lachen en stumpert te noemen. Zeker als er van het weekeinde net iemand hier onderuit gegaan is.. Altijd gezellig motorrijders onder elkaar :X

Jij bent wel precies de reden dat ik hier op GoT in ieder geval helemaal niets vertel over hoe ik motor-rij.
[...]

Als jij niet als een waanzinnige aan het gas hebt zitten hengelen is jou niets te verwijten. Het was zaterdag behoorlijk warm en als die banden 50km gezien hebben zijn ze echt niet zo glad meer dat je er nog mee onderuit gaat. Mijn vermoeden is dat het toch plaatselijk glad is geweest op het wegdek. Misschien wat gemorste diesel ofzo? Dat is nu niet meer te achterhalen natuurlijk.

De beste remedie is gewoon weer gaan rijden en er niet teveel over na denken. Zeker niet voorzichtiger gaan doen in de bochten, want als je jezelf dat eenmaal aan hebt geleerd blijf je nog heel lang angst houden.

[ Voor 59% gewijzigd door FragDaddy op 14-03-2011 22:04 ]

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:24

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik heb geen grip nodig, ik rij toch alleen maar rechtdoor. Krijg dat ding de hoek nog niet om gesmeten...

Voorband gaat trouwen bij mij al wel 134.000km mee... alleen achter gaat het iets sneller... vreemd, toch eens met het voorste wiel op de grond proberen te rijden misschien.

Grip heb je in vele soorten en maten. Voor mij is belangrijk niet hoeveel grip ik wel niet kan hebben in theorie bij welke hellingshoek, maar hoeveel gripgevoel ik heb als het weer eens regent, ik een putdeksel niet heb gezien, of een streep.
Rij al jaren met de MPR2 op m'n TLR, v+a en nog nooit problemen gehad in het dagelijkse verkeer, en ik kan er zelfs een dagje sportief mee sturen als ik wil, zonder krimp. Warmen snel genoeg op om ook bij nat en koud weer voldoende vertrouwen te geven en feedback.

Het is maar net wat je fijn vind rijden. Heb ook eens de BT014 en 012 erop gehad, meer dan verschrikkelijk op deze fiets, maar anderen zullen er weer wel tevreden over zijn.

Making an ass of myself since the 70's

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:26
mphilipp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:05:
[...]

[...]

Dat is dan dus precies wat ik zeg.
<behoorlijke knip>
Eigenlijk denk ik dat het hooguit een paar sukkels zijn met het syndroom van kneedown die met koude banden veeeeel te hard door een bocht gaan. En dan de banden de schuld geven... :X
Eerlijk Mike, waar haal je toch elke keer de energie vandaag om weer zo'n heel verhaal te typen terwijl je weet dat jullie het toch niet eens worden? :?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DRAFTER86 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:16:
[...]
Eerlijk Mike, waar haal je toch elke keer de energie vandaag om weer zo'n heel verhaal te typen terwijl je weet dat jullie het toch niet eens worden? :?
Geen idee :X

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FragDaddy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:56:
[...]
Overduidelijk een troll om te sportievere motorrijders uit de tent te lokken.
Dat zit alleen maar in jouw hoofd. Ik zou niet weten waar ik jaloers op moet zijn. :?
Het is gewoon mijn mening. Live with it.

BTW: ik kijk (bijna) elke race met heel veel plezier naar MotoGP enzo. Geweldig. Ik haat het alleen als er mannen rondrijden die denken dat ze Rossi zijn op de openbare weg. Dat vind ik niet kunnen. Maar goed, zoals ik al zei: impopulair verhaal en dan wordt je voor moraalridder of weetikwat uitgemaakt. Jammer, het zegt ook meer over jou dan over mij.

[ Voor 35% gewijzigd door mphilipp op 14-03-2011 23:55 ]

• FragDaddy
mphilipp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:53:
[...]

Dat zit alleen maar in jouw hoofd. Ik zou niet weten waar ik jaloers op moet zijn. :?
Het is gewoon mijn mening. Live with it.

BTW: ik kijk (bijna) elke race met heel veel plezier naar MotoGP enzo. Geweldig. Ik haat het alleen als er mannen rondrijden die denken dat ze Rossi zijn op de openbare weg. Dat vind ik niet kunnen. Maar goed, zoals ik al zei: impopulair verhaal en dan wordt je voor moraalridder of weetikwat uitgemaakt. Jammer, het zegt ook meer over jou dan over mij.
Hey ik vind het erg irritant als er allerlei betweters vertellen hoe ik motor moet rijden en wat wel of niet veilig is. Maar je hoort mij geen collega motorrijders uitlachen als ze gevallen zijn of uitschelden voor vanalles en nog wat (stumpert, down syndroom en weet ik wat allemaal nog meer).

Zegt dat nou meer over jou dan over mij?

• M14

M14

mphilipp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:53:
[...]
Maar goed, zoals ik al zei: impopulair verhaal en dan wordt je voor moraalridder of weetikwat uitgemaakt.
Mag ik hierbij opmerken dat ik nergens de opmerking 'moraalridder' richting jou voorbij heb zien komen, dit haal je echt zelf aan :). Andersom zie ik wel wat negatieve uitingen in jou posts. Wellicht dat we met zn allen dit wat kunnen minderen en ieder op zn eigen manier laten rijden :).

Je hebt grip nodig bij het aanremmen van een bocht als je diep de bocht in remt. Je remt erg laat en dus ben je nog flink aan het remmen tijdens het insturen als de motor al aardig plat ligt. Dan is het wel prettig als je voorband grip houdt, anders glijdt je voorwiel weg en ga je onderuit. Als je de motor rechtop houdt tijdens het remmen en pas daarna instuurt, heb je dus absoluut geen grip nodig.

Bij het uitaccelereren van een bocht precies zo. Je gaat net na het 'midden' van de bocht (apex) alweer gasgeven. Je wilt natuurlijk flink vaart maken dus je gaat ook flink gasgeven terwijl de motor nog aardig plat ligt. Dan gaat je achterwiel glijden als je te weinig grip zou hebben. Zet je de motor eerst rechtop en ga je dan pas flink gasgeven.. Dan heb je dus ook geen grip nodig.
Interessant verhaal! Tot in de bocht aanremmen laat ik nog ff hangen, dat komt vanzelf wel een keer ... of niet :). Ik heb nog wel een praktische vraag, bij mij gaat het vaak fout bij het terugschakelen naar de eerste versnelling bij het aanremmen voor een bocht. Vaak kom ik de neutraal tegen en als ik dan naar de eerste versnelling probeer te schakelen hoor ik tanden over elkaar rammelen.

Daarnaast reageert de motor nogal fel bij het opkomen van de koppeling (2-cilinder), waardoor het af en toe moeilijk is om het punt van afremmen naar accelereren vloeiend te laten verlopen. Word op het circuit eigelijk veel op de motor geremd, of puur de voorrem?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

FragDaddy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:56:
[...]
Als jij niet als een waanzinnige aan het gas hebt zitten hengelen is jou niets te verwijten. Het was zaterdag behoorlijk warm en als die banden 50km gezien hebben zijn ze echt niet zo glad meer dat je er nog mee onderuit gaat. Mijn vermoeden is dat het toch plaatselijk glad is geweest op het wegdek. Misschien wat gemorste diesel ofzo? Dat is nu niet meer te achterhalen natuurlijk.

De beste remedie is gewoon weer gaan rijden en er niet teveel over na denken. Zeker niet voorzichtiger gaan doen in de bochten, want als je jezelf dat eenmaal aan hebt geleerd blijf je nog heel lang angst houden.
Mee eens, aangezien het een rotonde was is een dieselvlek niet geheel ondenkbaar (overvullen tank en dan mosrsen bij rotonde :( )
Balen, zonde van de centjes maar moet je niet te druk om maken...

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47
Heerlijk weertje vandaag om te rijden zeg!
Vanmorgen onderweg naar mijn werk even gestopt bij de dealer om een afspraak te maken voor de eerste beurt.
Hulde want kon er meteen op blijven wachten! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Fire_Bird op 15-03-2011 15:01 ]

• Tylen
  • Laatst online: 13:01

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

M14 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:26:
Interessant verhaal! Tot in de bocht aanremmen laat ik nog ff hangen, dat komt vanzelf wel een keer ... of niet :). Ik heb nog wel een praktische vraag, bij mij gaat het vaak fout bij het terugschakelen naar de eerste versnelling bij het aanremmen voor een bocht. Vaak kom ik de neutraal tegen en als ik dan naar de eerste versnelling probeer te schakelen hoor ik tanden over elkaar rammelen.

Daarnaast reageert de motor nogal fel bij het opkomen van de koppeling (2-cilinder), waardoor het af en toe moeilijk is om het punt van afremmen naar accelereren vloeiend te laten verlopen. Word op het circuit eigelijk veel op de motor geremd, of puur de voorrem?
Meen je dit??? Terug naar 1???? Probeer de bocht eens in z'n 2 te nemen ;) Ook met de SP1 en SP2 (V-Twins) reed ik nooit in z'n 1 door de bocht.

Op het circuit rem ik 100% op de voorrem. Achterrem gebruik ik nooit. Daarnaast rem ik altijd met de motorrem erbij. Maar moderne motoren hebben een slipperclutch dus de motorrem is hierdoor stukken minder. Het gaat ook allemaal in een fractie van een seconde. ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DECOY88
(overleden)
met me africa twin rem ik bijna volledig op de motor en bochtjes in zijn 2e versnelling.v-twin trekt hem al vanaf de 2500 rpm als ik wil. meestal zit ik op 3500rpm door de bochtjes.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:10
Ik ga ook bijna nooit terug naar de 1, alleen als het een motor met (erg) weinig vermogen is.

• M14

M14

Tylen schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:15:
[...]

Meen je dit??? Terug naar 1???? Probeer de bocht eens in z'n 2 te nemen ;) Ook met de SP1 en SP2 (V-Twins) reed ik nooit in z'n 1 door de bocht.

Op het circuit rem ik 100% op de voorrem. Achterrem gebruik ik nooit. Daarnaast rem ik altijd met de motorrem erbij. Maar moderne motoren hebben een slipperclutch dus de motorrem is hierdoor stukken minder. Het gaat ook allemaal in een fractie van een seconde. ;)
Ah, oke dat is duidelijk :). Vond het ook nooit echt lekker, in de 1'e versnelling de bocht door. De motor reageert dan ook gruwelijk fel bij gas geven of loslaten. Ben bezig met een zelfbouw gear-indicator, dat zal ongetwijfeld helpen :P.

Achterrem gebruik ik nooit, bedoelde ook het remmen op de motor ;). Waar ik af en toe mee vecht is het vloeiend laten verlopen van afremmen naar accelereren. Wellicht dat dat met een 4-pitter veel makkelijker is.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 15-03-2011 16:31 ]

Verwijderd

De 1 is voor vertrekken, als je eenmaal rolt altijd de 2 gebruiken, dat is wat mijn auto instructeur vertelde, en daarna ook de instructeur voor motor die dat aanhaalde.

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:32
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:32:
De 1 is voor vertrekken, als je eenmaal rolt altijd de 2 gebruiken, dat is wat mijn auto instructeur vertelde, en daarna ook de instructeur voor motor die dat aanhaalde.
Die van mij was juist van mening dat je de 1e versnelling op een motor ook tot het rood door kan trekken.

In de auto is ie idd alleen om de massa in beweging te krijgen.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Verwijderd

Maikel64 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:57:
[...]

Die van mij was juist van mening dat je de 1e versnelling op een motor ook tot het rood door kan trekken.

In de auto is ie idd alleen om de masse in beweging te krijgen.
Ik zei de gek, ik lesde op een Harley 8) viel niet zoveel te redlinen ;)

Verwijderd

M14 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:29:
[...]

Ah, oke dat is duidelijk :). Vond het ook nooit echt lekker, in de 1'e versnelling de bocht door. De motor reageert dan ook gruwelijk fel bij gas geven of loslaten. Ben bezig met een zelfbouw gear-indicator, dat zal ongetwijfeld helpen :P.
Toevallig met een schakelbrommer gereden vroeger? Heb zelf ook mijn bad habits moeten afleren van tijdens mijn 50cc-tijd toen ik ging lessen (zowel motor als auto). Je bent zodanig gewoon aan minder power dat je remgedrag, schakelgedrag en acceleratie erg onaangepast is aan motorrijden.

550cc's en 150kg extra rijdt ietsje anders :D Ik hoorde dan ook altijd "je rijdt te snel, minder snel optrekken, vroeger beginnen remmen, rustig!' in het oortje van de rijschool. Met 50cc's moet je constant volle gas (50km/u in 4e versnelling), iets wat tijd vergt om af te leren.

Gelukkig allemaal verleden tijd :)

• M14

M14

Nee, nooit (schakel)brommer gehad ;). Vroeger wel eens op gereden, hooguit 3x een halve middag ofzo :P.

1'e versnelling de bocht in was meer met het idee om hoger in de toeren te zitten, maar blijkbaar is dat ook op het circuit niet praktisch :).

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb nog het kwaaltje (wat ik me moet gaan afleren tijdens het lessen), om met m'n vingertoppen te laten rusten op de koppeling. Ook iets wat ik me heb aangeleerd na 6 jaar schakelbrommer rijden; Yamaha FS1, waar een warmloper altijd op de loer lag :'( :*)

Vaak bu'j te bang!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:50

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Tylen schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:15:
[...]

Ik gebruik mijn achterrem ook niet, zeker niet op het circuit. Met terug schakelen ben ik soms op het circuit wel iets te... uhm.. te enthousiast zeg maar :P geen slipperclutch, dus dan kan de bak niet meer volgen en zodoende blokkeert mijn achterwiel met iets te wild terug schakelen, wel stressen soms :P

De Nederbelg !

• DECOY88
(overleden)
ik gebruik me achterrem wel. als meneer de voorbeeld vader weer eens op straat springt. _O-

• PilatuS
  • Niet online
Ik neem rotonde's met de SV ook bijna altijd in de 1e versnelling. Vind het in de 2 niet prettig rijden en optrekken. Nou rij ik met deze motor sowieso bijna altijd een versnelling lager op dezelfde snelheid als met mijn vorige motor met 4 cilinders.

Edit: Om een rotonde fatsoenlijk te kunnen nemen in de 2e versnelling moet ik de koppeling er bij pakken, anders gaat ie flink bokken.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 15-03-2011 20:34 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dion_b schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:07:
*%$*^%#&^#$*%#* imbusmoeren :(

Ik heb nu een remschijf die vast zit met twee gevallen met zo goed als ronde gaten :X

En daarnaast moet ik net een maat imbussleutel met momentsleutel vastzetten die ik niet heb :'(

* dion_b gaat dus morgen niet op de motor naar Leeuwarden :/
ohw fuck... dat had ik je wel even kunnen zeggen..

Die imbusboutjes waarmee de schijf achter vast zit kunnen allejezus vast zitten. Een paar tikken met een centerpons kunnen helpen, maar daar is het nu te laat voor.

Uitboren die hap dus, je ging toch niets meer met die cardanklok doen toch?

Wise enough to play the fool

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grr Versys start niet :( had de handvat verwarming weer eens aan laten staan |:(
En startkabel werkte ook niet... dus nu wachten op wegenwacht..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

teacher schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:28:
[...]

ohw fuck... dat had ik je wel even kunnen zeggen..

Die imbusboutjes waarmee de schijf achter vast zit kunnen allejezus vast zitten. Een paar tikken met een centerpons kunnen helpen, maar daar is het nu te laat voor.

Uitboren die hap dus, je ging toch niets meer met die cardanklok doen toch?
Uitboren was niet nodig, heb in een vrij uurtje na lunch in Leeuwarden met eindaandrijving de Motoport opgezocht, waar een monteur met iets dat leek op een centerpons alsnog de boel aan het draaien kreeg; 3 minuten later stond ik buiten met losse remschijf :)

Iig vanavond na thuiskomst de boel gemonteerd, en: hij rijdt weer :D

Het enige wat beter is dan na een maand voor het eerst weer rijden, is na een maand voor het eerst weer rijden als je weet dat het alleen door jouw werk weer rijdt :)

Niet dat het perfect is, achterrem is duidelijk niet wat het geweest is, en er lijkt een 'wiebel' van 1 a 2 mm in de achterwiel te zijn, dat moet ik allemaal nog uitzoeken, maar tenminste gaat het weer vooruit als ik gas geef ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

PilatuS schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:55:
Ik neem rotonde's met de SV ook bijna altijd in de 1e versnelling. Vind het in de 2 niet prettig rijden en optrekken. Nou rij ik met deze motor sowieso bijna altijd een versnelling lager op dezelfde snelheid als met mijn vorige motor met 4 cilinders.

Edit: Om een rotonde fatsoenlijk te kunnen nemen in de 2e versnelling moet ik de koppeling er bij pakken, anders gaat ie flink bokken.
Ik neem bochten die ik met een 4 pitter in de 2 neem, met de TLR ook in de 1. Anders is het idd bokken en omvallen.
IS erg lekker om bijv. met die dikke dame in een 30km zone te rijden... Is eigenlijk niet te doen.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

DECOY88 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:44:
ik gebruik me achterrem wel. als meneer de voorbeeld vader weer eens op straat springt. _O-
Ding zit er niet voor niets op hé. Gebruik hem ook altijd. Bijremmen in een bocht, extra vertraging op straat. Alle beetjes kunnen soms helpen. Ik bedoel, als grote GP mannen de achterrem gewoon gebruiken, wie ben ik dan om te zeggen dat het onzin is dat ie er op zit ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

shaggy8675 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:05:
[...]

Ding zit er niet voor niets op hé. Gebruik hem ook altijd. Bijremmen in een bocht, extra vertraging op straat. Alle beetjes kunnen soms helpen. Ik bedoel, als grote GP mannen de achterrem gewoon gebruiken, wie ben ik dan om te zeggen dat het onzin is dat ie er op zit ;)
^^

Gebruik 'm op m'n simpele 600 ook continue bij aan én door remmen van bochten. Als je dat ding leert doseren ga je 'm vanzelf waarderen, zeker bij het in de bergen rijden in dalende haarspeldbochten.

En .... De meeste korte bochten gaan in z'n één :+

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 15-03-2011 22:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• KaWaReZ
  • Laatst online: 05-01 22:01
met de nx vaak in zn 2 of 3, maar ik ga dan meestal ook rechtdoor over een rotonde :+

• gwystyl
  • Laatst online: 16:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De 1e versnelling gebruik ik alleen maar om op gang te komen of de laatste paar meter voor een verkeerslicht. Zodra ik het idee heb dat ik door kan rollen, blijft hij in zijn 2. De meeste krappe bochten en rotondes gaan in de 3e versnelling.
* gwystyl is blij met de V4, daar kan je erg lui mee rijden :)

Afgelopen weekend de motor opgehaald bij mijn ouders. Het was maar een klein stukje naar huis, maar wat voelde dat weer goed zeg! Waarschijnlijk ook omdat de power to weight ratio dramatisch is bij mijn auto en ik een tijdje niet motor gereden heb (vanaf november?). Aankomend weekend maar een iets langer ritje maken....

• eX0duS
  • Laatst online: 15:56
Gisteren geslaagd voor mijn theorie. :p Nu de 2 praktijkexamens nog. :X Veel vrouwen trouwens ook tijdens dat examen.
Gaat wel sneller als vroeger. De laatste keer dat ik bij het CBR ben geweest, is gelukkig al ruim 10 jaar geleden. Toen duurde het vrij lang. Nu was het examen klaar, vrouwtje loopt weg om de prints op te halen, en was eigenlijk in 2 minuten al weer terug.

Ik vraag me af wat beter lessen is. Nu ga ik doordeweeks één uur, en op zaterdag 1,5 uur.
1 uur vind ik te kort, 1,5 uur gaat, 2 uur zou beter zijn.

Echter ben ik doordeweeks ook niet bepaald in topvorm in verband met dat ik overdag ook nog eens moet werken, zo bak ik er eigenlijk niks van 's avonds nog...

Misschien dat ik beter één keer in de week kan lessen?

Heb er momenteel in uren zo'n 9 uur op zitten geloof ik.

[ Voor 104% gewijzigd door eX0duS op 16-03-2011 12:12 ]

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:22

martjah

Appel

ToolkiT schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:54:
Grr Versys start niet :( had de handvat verwarming weer eens aan laten staan |:(
En startkabel werkte ook niet... dus nu wachten op wegenwacht..
Duss aansluiten op een 12v kabel die alleen 12v levert als de motor op contact staat. Dan is dat ook idioot bestendig ;)

• snars
  • Niet online
KaWaReZ schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 08:24:
met de nx vaak in zn 2 of 3, maar ik ga dan meestal ook rechtdoor over een rotonde :+
>:)

Of terugtrappen naar de 1 met een beetje koppeling en achterrem...hoe zet je anders een mooie slide in??

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

eX0duS schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:06:

Ik vraag me af wat beter lessen is. Nu ga ik doordeweeks één uur, en op zaterdag 1,5 uur.

Echter ben ik doordeweeks ook niet bepaald in topvorm in verband met dat ik overdag ook nog eens moet werken, zo bak ik er eigenlijk niks van 's avonds nog...

Als ik kijk naar mijn autorijlessen (zeker meer als 50 uur geweest) en mijn motor (2,5 kaart vol, dus zal ook zo richting de 50 uur zijn gegaan) heb ik heel veel uren gemaakt. Maar daar maakte ik me niet zo zorgen over. Wat mijn rijinstructeur in de auto ook al zei toen ik geslaagd was "gefeliciteerd, je hebt nu net 2 dagen in een auto gezeten, en je mag de weg al op". Wel een grapje uiteraard, maar het klopt wel.

Als je het zo snel mogelijk wilt halen, en zo goedkoop mogelijk - dan moet je alleen uren maken als je je lekker voelt, dan steek je ook meer op natuurlijk. Maar anders zou ik zeggen, ga zo vaak mogelijk op de motor zitten. Komt vast ook wel eens voor dat je als je je rijbewijs hebt ook wel eens niet lekker voelt op de motor, en daarbij, elk uur op de motor leer je wel iets. Dat moet wel, want als je niks meer leert, dan moet je gewoon op voor je examen en slagen.

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:22

martjah

Appel

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:01:
[...]

Als ik kijk naar mijn autorijlessen (zeker meer als 50 uur geweest) en mijn motor (2,5 kaart vol, dus zal ook zo richting de 50 uur zijn gegaan) heb ik heel veel uren gemaakt. Maar daar maakte ik me niet zo zorgen over. Wat mijn rijinstructeur in de auto ook al zei toen ik geslaagd was "gefeliciteerd, je hebt nu net 2 dagen in een auto gezeten, en je mag de weg al op". Wel een grapje uiteraard, maar het klopt wel.

Als je het zo snel mogelijk wilt halen, en zo goedkoop mogelijk - dan moet je alleen uren maken als je je lekker voelt, dan steek je ook meer op natuurlijk. Maar anders zou ik zeggen, ga zo vaak mogelijk op de motor zitten. Komt vast ook wel eens voor dat je als je je rijbewijs hebt ook wel eens niet lekker voelt op de motor, en daarbij, elk uur op de motor leer je wel iets. Dat moet wel, want als je niks meer leert, dan moet je gewoon op voor je examen en slagen.
Ik denk dat het er ook wel mee heeft te maken wat je van tevoren doet. Ik heb zelf maar 10 lessen gehad in totaal.
Maar ik kreeg veel meer op mijn klote als ik met de brommer was gekomen. Dat was echt een scheurijzer en dan reed ik op de motor ook veel onrustiger. Het grootste deel ging ik vanuit school met de benenwagen. Dan reed ik veel beter.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik heb er nu 17 lessen (a 1uur) opzitten, vorige week theorie gehaald en over een paar weken examen AVD. Ik ben van mening dat je beter een paar lessen meer kunt nemen waardoor je straks zekerder en veiliger op de motor zit dan dat je snel en goedkoop het rijbewijs haalt. Als je namelijk een botsing hebt of je motor laat vallen of wat dan ook dan heb je zo voor 20 lesuren (blik)schade.

Verwijderd

Baldertt schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:35:. Als je namelijk een botsing hebt of je motor laat vallen of wat dan ook dan heb je zo voor 20 lesuren (blik)schade.
Je motor laten vallen hoeft niet zo dramatisch te zijn hoor, dat staat never nooit niet gelijk aan 20 uur. Als je je probeert in te dekken voor een botsing - ach, er zijn zoveel variabelen die je niet in de hand hebt, je moet dat helemaal niet willen, want 100% veilig zit je nooit, kun je nog zoveel ervaring hebben.

• Tankiej
  • Laatst online: 15:58
eX0duS schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:06:
Gisteren geslaagd voor mijn theorie. :p Nu de 2 praktijkexamens nog. :X Veel vrouwen trouwens ook tijdens dat examen.
Gaat wel sneller als vroeger. De laatste keer dat ik bij het CBR ben geweest, is gelukkig al ruim 10 jaar geleden. Toen duurde het vrij lang. Nu was het examen klaar, vrouwtje loopt weg om de prints op te halen, en was eigenlijk in 2 minuten al weer terug.

Ik heb nu zo'n 6 lessen van 1,5 uur gehad. Heb elke week een les na stage en bij mij gaat het wel goed. Nu loop ik dan ook stage bij de overheid, ambtenaren kunnen niet moe worden van hun werk he.. :+

Maar als je zelf merkt dat het gewoon niet gaat om te lessen na een dag werken, dan zou ik dat ook niet meer gaan doen. Dan duurt het maar wat langer, dat is beter dan geld uitgeven aan lessen waar je niet (veel) beter van wordt :)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vanmiddag ook weer 1,5 uur rijles. Ik heb gister m'n theorie aangevraagd, 4 april, AVB op 20 april, en m'n AVD half mei. Ik hoop eerlijk gezegd dat ze me ergens tussen kunenn proppen met AVD, na het werk heb ik altijd tijd zat, en op zaterdag kan ik de hele dag lessen.
Lessen jullie trouwens met je eigen pak (als je die hebt?) of met het pak van de rijschool? Ik heb de vorige keer het pak van de rijschool aangehad, maar deze zat irritant + niet overal protectoren. Vanmiddag ga ik in m'n eigen pak lessen (zal er wel stom uitzien, 2-delig leder met knee-sliders en alles :P)

Vaak bu'j te bang!

• Tankiej
Ha, ik heb ook ergens eind april AVB en hopelijk eind mei AVD :P
Vanmiddag nog even een datum prikken voor theorie..

Ik heb nog geen eigen pak.. Alleen helm, laarzen en handschoenen. De rest moet ik nog kopen :+

[ Voor 14% gewijzigd door Tankiej op 16-03-2011 14:25 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-01 13:50
Ik heb gelest met eigen helm (Zat beter en geen zweetpot op m'n kop) + eigen laarzen (die hadden ze niet) de rest van de rijschool gebruikt.
Pak samen met motor gekocht, scheelde aanmerkelijk in de kosten en kon 'm direct proefrijden (Pak + Motor).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb pas geleden alles in 1x gekocht, ik moest sowieso laarzen hebben (die hadden ze niet op de rijschool), en heb toen maar het complete pak gekocht, zo heb ik nog een leuke korting meegepikt. Meteen een tip, bij een complete outfit krijg je behoorlijk wat korting als je naar Termaat in Nijmegen gaat, je wordt er ook heel goed geholpen

Vaak bu'j te bang!

• Tankiej
Ik hoor wel goede verhalen over Termaat. Nadeel is alleen dat Nijmegen zo'n 200km hier vandaan is.. Daar ga ik dus niet zomaar even heen :P

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:37

talin

ES-MA

net als wat tylen zegt terug naar de 1 is eigenlijk not done, ik zou het kunnen begrijpen als je zo weinig remkracht in je systeem hebt dat je graag op demotor wil afremmen maar dan zal je de remmerij moeten aanpassen.

anders vertanden om zo beter rond te komen kan ook een oorzaak zijn.

ik heb niet anders dan circuit gereden en in mijn klasse stond bekend om de toch aardig hoge bochtensnelheid ( we hadden wel eens gezamelijke test sessies en een SS600 binnendoorsteken in binnenbocht was heel normaal ) daarbij had ik echte GP remmerij er op zitten maar als je dan alsnog op een stratencircuit een tandje later wilde remmen dan maakte je natuurlijk gebruik van de motorrem, nu was het een 2takt en dan heb je al snel last van vastlopers maar daar zijn ook weer trucjes voor.

de achterrem zat er maar voor 2 dingen op:
1 het technisch regelement schrijft voor een afzonderlijk werkende rem op elk wiel
2 zoals het uitkomen van de GT bocht op Assen, omdat we op slicks reden had je heeeeeel veel grip dan kon je anders dan met straatbanden het gas er al eerder op zetten en gaat je achterwiel er nooit vandoor maar door de gyroscopische krachten zou de motor daardoor eerder onderuit getrokken worden dan rechtop komen, als je nou de achterrem iets gebruikt kom je net die paar graden rechterop en kan je de toeren hoog houden en sneller de bocht uit komen.

in de tijd dat ik nog een helm op had was er maar 1 motto: altijd insturen! waar je uitkomt zie je dan wel weer...

en het puntje van de koppeling, dat zou je in mijn ogen moeten gaan zoeken in de koppeling zelf, is het huis ingeslagen, zijn de platen nog ok enz, je zou een vloeiende curve in je koppeling willen hebben.

niet zoals een Priller alles of niets!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 11:59
PilatuS schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:55:

Je moet ook niet stapvoets door zo'n rotonde rijden ;)

• eX0duS
-tom-562 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:18:
Lessen jullie trouwens met je eigen pak (als je die hebt?) of met het pak van de rijschool? Ik heb de vorige keer het pak van de rijschool aangehad, maar deze zat irritant + niet overal protectoren. Vanmiddag ga ik in m'n eigen pak lessen (zal er wel stom uitzien, 2-delig leder met knee-sliders en alles :P)
Ik heb eerst laarzen gekocht. Had in eerste instantie (de 1e keer lessen), rubberen laarzen mee gebracht, maar die zitten natuurlijk gewoon niet fijn. Toen gelijk er na zelf motor laarzen gekocht.

Nog even daarna heb ik nu ook mijn eigen helm, pak en handschoenen, helemaal compleet dus.

Deze helm heb ik trouwens:

Shark Evoline II
Afbeeldingslocatie: http://www.ridersoffshore.com/images/Shark-Evoline-E-Tec_0_0_16VCS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ojmoto.it/images/SH90200SAS_2.jpg

Het kin stuk kan dus helemaal naar achteren...

Verwijderd

eX0duS schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 18:01:
[...]

Het kin stuk kan dus helemaal naar achteren...
Wait ... Wut? Waarom zou je dit willen? Ziet er verder wel een leuke helm uit verder, ingebouwde zonnebril: ik zou nooit meer zonder kunnen!

• eX0duS
Als je het omhoog klapt, dan staat het ook letterlijk omhoog. Het is gewoonweg makkelijker om het geheel naar achteren te klappen, en het ziet er ook nog eens mooier uit.

Verwijderd

eX0duS schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 19:36:
Als je het omhoog klapt, dan staat het ook letterlijk omhoog. Het is gewoonweg makkelijker om het geheel naar achteren te klappen, en het ziet er ook nog eens mooier uit.
:X Had niet door dat enkel het kinstuk naar achter klapte, ik dacht dat de helm in 2 delen over elkaar kon schuiven, om het kinstuk dus dichter bij je gezicht te hebben (en het vizier dus verderaf van je ogen.

Vond het al een rare optie 8)7

• defusion
  • Niet online
[...]

Harder trappen. Ik heb dat ook regelmatig gehad, maar nu trap ik gewoon harder en gebeurt het niet meer.
Jij had toch een SV1000? misschien een typisch suzuki probleem ofzo. heb zelf een srad 600 (bj 2000)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Murphy is alive & well en hangt uit rond m'n motor...

Vandaag olie vervangen. Dus netjes zo'n opvanggeval onder de carter geplaatst, voorzichtig de dop losgeschroefd en... valt de dop uitgerekend exact in de vulopening van m'n opvanggeval en blokkert het volledig. Na verwoede pogingen met schroevendraaier heb ik het er met m'n hand uit moeten vissen, maar niet voordat er al wat lekkage op de stoep ernaast was :X

Oslik blyat! Oslik!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb zelf een in de hoogte doormidden gezaagde jerrycan als olieaftap-bak. Past 4 liter in oid, en da's genoeg voor de mijne :)

En wat rijdt 'ie ineens lekker zeg, met het nieuwe luchtfilter. Onderin de toeren is hij wat krachtiger, en ik heb het idee dat 'ie minder remt op het blok en zuiniger is (heb nog niet zoveel gereden ermee nu). Volgens mij zat het vorige filter er al wat te lang in :p

[ Voor 51% gewijzigd door TheZeroorez op 16-03-2011 21:38 ]

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

dion_b schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 21:28:
Murphy is alive & well en hangt uit rond m'n motor...

Vandaag olie vervangen. Dus netjes zo'n opvanggeval onder de carter geplaatst, voorzichtig de dop losgeschroefd en... valt de dop uitgerekend exact in de vulopening van m'n opvanggeval en blokkert het volledig. Na verwoede pogingen met schroevendraaier heb ik het er met m'n hand uit moeten vissen, maar niet voordat er al wat lekkage op de stoep ernaast was :X
:D

Makerij Hofman

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Luchtfilter staat voor mij ook volgende op de lijst om te vervangen, dat en voorvorkolie, remvloeistof en koelvloeistof. Heb alle spullen al liggen, maar het werd vanavond al donker toen ik de zooi opgeruimd had van de motorolie en tussendoor ook versnellingsbak- en eindaandrijvingsolie vervangen en olie- en benzinefilter.

Maar goed, zelfs voor al deze meuk was het goed om weer op de weg te zijn, moest vandaag naar Schiphol-Rijk, dan naar m'n werk bij Sloterdijk en weer terug naar huis, al met al een kilometer of 70. De andere eindaandrijving (factor 2.91 vertraging ipv 3.20) rijdt merkbaar anders, ik schakel duidelijk minder snel op, en er is ook duidelijk minder power bij 100km/u in z'n 5 sterker nog, ik neigde er hier en daar naar om in 100 in z'n 4 te doen, maar hij is met 120km/u een stuk rustiger. Geen idee of het zuiniger is, dat moeten we nog zien als ik een langere rit doe, wat helaas niet voor volgende week donderdag gaat gebeuren...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 245 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.