Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 239 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.181 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-01 20:09
4x2 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:05:
[...]

Eindhoven toch ?
Zou ik eens bij Harold Hartman informeren, daar heb ik het toen gehaald (toen ie nog voor motorhuis Eindhoven reed) en daar heb ik heel veel van geleerd.
http://www.motorrijschoolstaart.eu/
Die heb ik inderdaad ook gebeld, op aanraden van velen. :P
shaggy8675 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:59:
[...]
Maar waarom geen SV-650 of SV-1000? Prima fietsen, en best betaalbaar.
Suzuki SV-650 inderdaad. Ik heb begrepen dat die Monster een ander blok heeft. En dat zo'n Cagiva eigenlijk een SV-650 is.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:43

Shaggy

Misantroop pur sang

eX0duS schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:29:

Suzuki SV-650 inderdaad. Ik heb begrepen dat die Monster een ander blok heeft. En dat zo'n Cagiva eigenlijk een SV-650 is.
Blok technisch gezien wel ja. Een SV is gewoon een prima machine, zowel op 25kw, als op vol vermogen is een een prima ding. En een vergevingsgezinde motor als je beginnend bestuurder bent, anders moet je gewoon een leuke TL1000 kopen, gaan we samen rijden })

Afbeeldingslocatie: http://i521.photobucket.com/albums/w339/Shaggy8675/TL1000.jpg

Making an ass of myself since the 70's

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dion_b schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:01:
Lijkt me ook heel erg iets wat geautomatiseerd opgelost zou kunnen worden - if idle <800rpm, then more throttle - maar blijkbaar vindt BMW dat niet. Ach, het is low-tech maar het werkt (zolang de kabel niet vastgevroren is...)
Als ik kijk naar K jetronics uit die tijd (auto's dan) dan geeft die warmloopregelaar altijd (ja altijd!) problemen.
Dan is een suf kabeltje misschien wel suf, maar wel betrouwbaar.

Wise enough to play the fool

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:55

Youk

Volvo For Life

Widow schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:51:
[...]

Mijn VFR, die wat ouder is dan jouw VFR, heeft wel zo'n schuifje zitten om hem mee te starten. Als ik die niet open zet, start ie inderdaad voor geen meter met koud weer. Ik geloof dat vanaf bouwjaar 2000 het automatisch gaat bij de VFR.
Klopt inderdaad, de '98 - '99 modellen hebben dit wel, de '00 - '01 modellen niet meer.
[...]
...
De duc heeft ook een V blok, maar andere hoek, ander geluid, vermogen etc. Duc is wel mooi, maar voor mij veel te krap.
...
Als ik mij niet vergis is het bij de ducs een L-blok, daar staan de cilinders onder een hoek van 90°

Volvo Classic Club Belgium

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Youk schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:24:
[...]

Als ik mij niet vergis is het bij de ducs een L-blok, daar staan de cilinders onder een hoek van 90°
Doe een L eens een beetje draaien, is het ook gewoon een V ;)

Soes heeft een 90 gr v-twin en de duc een 90 gr L twin.

[ Voor 9% gewijzigd door Shaggy op 07-02-2011 20:34 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 16:02
shaggy8675 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 19:26:
[...]

Blok technisch gezien wel ja. Een SV is gewoon een prima machine, zowel op 25kw, als op vol vermogen is een een prima ding. En een vergevingsgezinde motor als je beginnend bestuurder bent, anders moet je gewoon een leuke TL1000 kopen, gaan we samen rijden })

[afbeelding]
Ik heb die foto al vaker gezien, maar hoe krijg je het voor elkaar van je motor af te vallen en een wheelie te trekken tegelijkertijd 8)7

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10-2025

tdw

Amai seg!

Widow schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:39:
[...]

Ik heb die foto al vaker gezien, maar hoe krijg je het voor elkaar van je motor af te vallen en een wheelie te trekken tegelijkertijd 8)7
Als eraf vliegt gewoon keihard je gas opentrekken ?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
eX0duS schreef op zondag 06 februari 2011 @ 19:54:
Bij mij begint het onderhand ook wel te kriebelen. Al jaren eigenlijk. Helaas komt het er nooit van, en wie weet gaat het er ook nooit van komen, of misschien juist wel...
Ik zou graag mijn motor rijbewijs willen halen om een aantal redenen:

- Passie. Veel motorrijders delen natuurlijk dezelfde passie, namelijk, motor rijden. Je hebt altijd iets om over te praten. Je leert er mensen door kennen, en het is leuk in groepsverband (en misschien ook alleen?). Gewoon je motor neerzetten, en dan toch eens de wenkbrauwen fronsen, en je bedenken, toch wel een mooie machine...
- Vrijheid. Ik kan me voorstellen dat het een gevoel van vrijheid oproept. Misschien enigzins beperkt door motorkleding en helm (je zit toch een beetje ingepakt). Ik noem het ook wel "uitwaaien".
- Natuur. Je ziet nog eens wat van de wereld. Ik wil niet gaan motor rijden om van A naar B te komen. Ik wil motor rijden om wat te zien van de wereld, en deze ook te voelen.

Waarom ik daar allemaal zo op kom... Mijn moeder heeft ook haar rijbewijs. Ze heeft zelfs haar eigen motorclub opgericht, en regelt daar vanalles en nog wat voor, en rijdt natuurlijk ook passievol mee. Ze is klein van stuk, en heeft dan ook een bijbehorende kleine, verlaagde motor, en rijden kan ze. Ik zie dat die passen met veel mensen deelt, en dat vind ik mooi om te zien.
Ik ben een aantal keer mee gereden op toertocht. Gewoon met mijn auto er achteraan. Maar dat is niet "het" gevoel. Ik wil dat gevoel ook, maar heb geen idee of motor rijden wat voor me is.

Ik zie motor rijden als iets wat je in "de zomer" doet. Maar ik ben wel bij dien verstande dat het net zo goed kan regenen. Ook dan wil ik (goed) kunnen rijden. Ik hoef dan ook helemaal niet mijn motor rijbewijs te halen als de zont schijnt. Van mij mag het regenen op sneeuwen (gaat er dan nog echt een motor rijder de weg op?), daar leer je in elk geval de beginselen er van.

Ik heb thuis zo'n snorscootertje staan, zelf wat opgeknapt. Ziet er uiterlijk niet echt geweldig uit, maar is technisch in orde. Daar begint mijn twijfel. Dat ding loopt helemaal niet zo hard, en dat hoeft voor mij ook niet. Ik denk dat zo'n 50 op de teller haalbaar is, maar dan ligt zo'n ding dus echt niet geweldig op de weg. Een beetje zoals je een damesfiets hebt, en het stuur van links naar rechts beweegt, het voelt allemaal wat gammel aan. Verder fiets ik amper tot niet. Het is altijd even wennen. ;) Daarom vraag ik me af of motor rijden geschikt voor me is, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet dat de koppeling op het stuur zit, en dat je moet schakelen en (achter) remmen met je voet moet doen. Ik wil/hoop dat zo'n motor degelijk aan voelt. Gewoon iets stevigs en diks tussen de benen, om het maar eens bij de naam te noemen. ;) Iets wat aan voelt alsof je het aan kan trekken.

Ik ben helemaal geen scheurneus. Ik denk dat veel mensen mij niet zien motor rijden omdat ik in de auto ook helemaal geen fratsen uit haal. Inhalen doe ik eigenlijk nooit, zie het nu ter niet van in. Echt hard rijden doe ik zelden. En keer hard optrekken (heb ook een snelle GTI), doe ik sporadisch (vanwege het geluid, ook weer zo'n "passie" iets). Mijn vriendin denkt dat ik de verkeersregels niet ken (maar ja, welke vrouw loopt er nou niet te melken als je er samen mee in de auto zit?). Ik heb net eens een motor theorieexamen gemaakt, en had 5 fouten (eerste keer). Ook vliegen meerdere andere dingen mij om de oren. Zoals je kent geen grenzen, en dan met name dat ik "eens een keer" uitgeprobeerd heb hoe hard de auto eigenlijk kan (keer op de Duitse autobahn gedaan). Nou ja, ding liep tegen de 240, weten we dat ook weer... Verder heb ik echt nog nóóit de grenzen van de auto opgezocht.
Ik heb zo'n 10 jaar mijn rijbewijs. Als ik 4 bekeuringen heb gehad is het veel (3 of 4 km te hard). Ik heb nooit brokken gemaakt. Ik zie mezelf niet persé als een goede chauffeur. Gewoon een goede middenmoter, niks speciaals. Ik hou me eigenlijk gewoon aan de regels. Ik rijd natuurlijk ook wel eens te hard, maar ik haal zelden in, bumperkleven doe ik niet, op de vluchtstrook ga ik ook niet voor mijn plezier rijden, richting aangeven, doe ik -zoals zo lijkt de rest van Nederland dat niet doet-, wél, en houdt wel degelijk rekening met motor rijders, want ik weet ook donders goed dat je als motor rijder het onderspit delft, want je bent slecht zichtbaar, altijd goed uitkijken dus.
Niet dat ik niet durf, maar heb er geen behoefte aan. Voor motor rijden heb je in zekere zin ook lef en durf nodig, het is een risico, en dat risico wordt net zo groot als wat je er zelf van maakt. In zekere zin moet je wel over voldoende ballen beschikken om de weg op te gaan. :p

Ik doe het dus niet om hard te rijden, of om een klaverblad goed hard te nemen (snap nog niet waarom je niet de bocht uit vliegt als je met je knie op de grond zit).
Ik wil dus gewoon lekker toeren en van het gemeenschappelijke gevoel te genieten...

Wat voor motor is voor mij dan geschikt?
Ten eerste; ik ben niet groot van stuk, zo'n 1.68. De motor moet dus niet als te groot zijn. Daarbij moet het een goede beginnersmotor zijn natuurlijk, zo'n betrouwbaar apparaat. Die er niet als een bezetene vandoor gaat als je jeuk hebt in je pink, gewoon eentje die van onderuit lekker veel koppel heeft, en niet meer doet dan wat je de motor opdraagt.
Hij moet natuurlijk ook comfortabel zitten. Ik ben stevig van bouw, dus het gewicht zal niet zo heel veel uitmaken, wel de algehele lengte, breedte en hoogte van het apparaat, ik heb immers niet zo'n geweldige lange armen en benen.
Het hoeft ook echt niet vanzelf te gaan, een beetje werken hoort er nou eenmaal bij.

Ik vind het wel mooi om het frame te zien, en het motorblok. Een klein kuipje mag best. Ik ben niet iemand die overdreven veel chrome wil, ik ben meer van het "matzwart". Ik wil dus geen chopper alvast.
Mijn moeder heeft een Cagiva Raptor, zo'n type motor wil ik, want dat lijkt me een simpele, kleine, goed hanteerbare motor, echter zijn deze er bijna niet, dus zal het een alternatief moeten zijn, maar wat...?
Je kan een heel verhaal typen, maar daarmee ben je niet verder dan in 2008... Gewoon een rijschool uitzoeken, 60 euro betalen voor een proefles van anderhalf uur, en dan zijn er 2 opties:
-je bent voorgoed genezen en hebt het nooit meer over je A-tje
-je boekt meteen je volgende les en gaat kleding kopen.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Widow schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:39:
[...]

De TL1000 staat niet echt bekend als een allemans vriend. Hij heeft de leuke gewoonte om te proberen de berijders eraf te gooien.
Tankslappers zijn berucht op een TL. Het zijn gewoon brute agresieve fietsen die je ongeloofelijk op je donder geven als je iets fout doet of jezelf overschat.

Kijk hier maar eens rond de 50sec:

Lomp, groot, beresterk, wheelies, tankslappers, blokkerende achterwielen bij terugschakelen etc. etc. Echt een heerlijke fiets waar ik al jaren met veel plezier op rijdt, zomer en winter :)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 16:02
Vertel mij wat over 1000cc 2-cylinders, ik kom ook wel eens op MF in de TL1000 en VTR topics :+ daarom hoef ik ook niet zo nodig een 2-cylinder, laat me maar lekker op mn V4 rondkachelen :P Maar ik vind het gewoon een aparte positie op die foto. Wheelies zie ik genoeg, en op die manier van een motor afvallen tijdens een highsider ook, maar de combinatie daarvan is nieuw voor me.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Denk wel dat dit een highsider was ;)

Heb op de weg een sp1 en 2 gerden. Wat een top motors waren dat. Nu heb ik een oud monstertje 600. Moet eerlijk zeggen dat dat toch het lekkerst rijd op de weg. Echt een gooi en smijt fiets.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De TL1000-S had niet voor niets de bijnaam "Widow-Maker" totdat er af-fabriek een stuurdemper op geplaatst werd ... De R had zo'n ding al vanaf de introductie :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

wimmel_1 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:57:
De TL1000-S had niet voor niets de bijnaam "Widow-Maker" totdat er af-fabriek een stuurdemper op geplaatst werd ... De R had zo'n ding al vanaf de introductie :+
En niet zonder reden. Heb er al menig bewegend stuurtje mee gehad. Stuurdempertje is niet mooi, maar doet wat ie moet doen ( gelukkig hehe )

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn SV1000S bevalt mij erg goed. Vind het toch een stuk leuker rijden dan een 4 cilinder. De SV1000 heeft het blok van de TL1000 alleen dan wat tammer.

Het koppel wat zo'n V-twin onderin heeft is gewoon heerlijk :)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
vandaag weer gemerkt dat me banden de vakantie niet helemaal overleefd hebben. de 2000km snelweg naar huis zijn ze aardig vierkant van geworden. nu de taak om de hoeken weer af te ronden. dus dat ging glijdend bochten door vanochtend.

Verwijderd

wimmel_1 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:25:
Misschien niet helemaal wat je zoekt maar zéker zo leuk :Y : SuperMotard
Inderdaad niet helemaal wat ik zoek, ik wil toch wel graag van het asfalt af.

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 11:59
shaggy8675 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 19:26:
[...]

[afbeelding]
Die SV's zijn inderdaad makkelijke motoren om te rijden en ze zijn fors goedkoper in onderhoud dan een Ducati. Zo'n Cagiva zou ik niet snel nemen. Blijft toch een beetje een imitatie Duc en motorrijden gaat ook om passie natuurlijk ;).

Hij moet gewoon even goed wat proefritten maken. Ik heb na mijn VTR1000 een paar maanden een SV650 gereden... die stuurde stukken vriendelijker, maar miste wel heel veel vermogen ten opzichte van de VTR. Dus snel overgestapt op een RST1000, die heeft en vermogen en stuurt lekker.
PilatuS schreef op maandag 07 februari 2011 @ 22:48:
Mijn SV1000S bevalt mij erg goed. Vind het toch een stuk leuker rijden dan een 4 cilinder. De SV1000 heeft het blok van de TL1000 alleen dan wat tammer.

[fanboy alert]...vergeet niet het geluid. Iedere keer een genot om hem te starten![/faboy alert]

/edit
Wil je nou toch voor een 4cilinder gaan dan zou ik eens kijken naar de Z750. Die zien er leuk uit, rijden volgens de recensies ontzettend lekker en klinken ook nog eens prachtig als je zo flink doortrekt. Maar weinig niet-racers met 4cilinders die tegenwoordig nog zo puur klinken.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 01:55:
[...]

Inderdaad niet helemaal wat ik zoek, ik wil toch wel graag van het asfalt af.
BMW F650?

[ Voor 31% gewijzigd door Loona35 op 08-02-2011 10:00 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:57:
Hoe werkt dat dan? Gaat dat stuur zomaar te pas en te onpas heen en weer? Dus gewoon terwijl je het vast hebt? Hoe komt dat dan? Ik had het bij mijn Diversion 600 als ik even mijn stuur losliet. Volgens mij heb ik dat ooit gewoon ongestraft kunnen doen (even mijn kinstuk van de systeemhelm open/dicht doen) maar op enig moment was het voorbij en als ik het stuur losliet ging het tekeer als een idioot. Wel goed voor je andrenalinepompje...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Speed Wobble .... Da's de naam van dat fenomeen en da's iets wat je zonder stuurdemper eigenlijk amper kunt corrigeren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Hehe, lol, reactie op reactie.

Nee, ik wil voor de lol een keer gaan crossen, maar ik kan eigenlijk geen mooie plekken/mensen vinden om dat te gaan doen (inclusief uitleg en fietsen). Ik hoopte dat iemand hier een tipje had.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:17

steveman

Comfortabel ten onder

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:40:
[...]

Nee, ik wil voor de lol een keer gaan crossen, maar ik kan eigenlijk geen mooie plekken/mensen vinden om dat te gaan doen (inclusief uitleg en fietsen). Ik hoopte dat iemand hier een tipje had.
VRO offroad, dat doen ze op een terrein in Rijssen.

Zelf overwogen om te doen, maar het wordt toch de vervolgcursus supermoto :9

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Tylen

Tylen

wimmel_1 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:09:
Speed Wobble .... Da's de naam van dat fenomeen en da's iets wat je zonder stuurdemper eigenlijk amper kunt corrigeren.
jawel hoor. als het gebeurd gelijk VOLGAS geven..

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

M14

[...]

Een lekkere twin rijdt gewoon zalig. Er zijn heel wat motoren die meer vermogen hebben, scherper sturen en lichter zijn.. Maar ik ken maar héél weinig fietsen die mijn TL-R met rijplezier en puur lomp inkomend vermogen kunnen evenaren.

Grote klappen, snel thuis 8) ( of het ziekenhuis O-) )
Maar waarom geen SV-650 of SV-1000? Prima fietsen, en best betaalbaar.
Het rijd idd heerlijk :), maar creert een ander probleem..... Wat koop ik als ik mn SV weg doe? Duc 1098 / 1198? Zijn gruwelijk mooie machines, maar ook duur en veel kans dat het kapot gaat. Rest van de racefietsen zijn volgens mij allemaal 4-pitters (lijn / v4).
Tylen schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:37:
[...]

jawel hoor. als het gebeurd gelijk VOLGAS geven..
Alsin: voorwiel lichter / van de grond en daardoor kans om te corrigeren?
Heb eerder ooit het tegenovergestelde gehoord (van iemand die voor de politie op de motor zit): Gas dicht en zo ver mogelijk naar achter gaan zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door M14 op 08-02-2011 12:46 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:11
M14 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:44:
[...]

Het rijd idd heerlijk :), maar creert een ander probleem..... Wat koop ik als ik mn SV weg doe? Duc 1098 / 1198? Zijn gruwelijk mooie machines, maar ook duur en veel kans dat het kapot gaat. Rest van de racefietsen zijn volgens mij allemaal 4-pitters (lijn / v4).

[...]

Heb eerder ooit het tegenovergestelde gehoord (van iemand die voor de politie op de motor zit): Gas dicht en zo ver mogelijk naar achter gaan zitten.
Waar het denk ik op neer komt, je voorwiel wiebelt dus als die minder/geen contact meer met de weg heeft, kan hij ook minder/niet wiebelen :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Tylen

Tylen

HEt is ook makkelijker gezegd als gedaan. Survival reaction 1 = remmuhhhhh ;) Net als dat je een bocht niet meer gaat halen. Dan ga je ook automatisch remmen (met als gevolg dat de motor zich opricht). Wat je zou moeten doen is gewoon platter die bocht door. Maarja, doe het maar eens als het gebeurd. Dat val je automatisch terug op de 'survival reaction'....

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 22:17

iMars

Full time prutser

shaggy8675 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:10:
[...]
Lomp, groot, beresterk, wheelies, tankslappers, blokkerende achterwielen bij terugschakelen etc. etc. Echt een heerlijke fiets waar ik al jaren met veel plezier op rijdt, zomer en winter :)
Klinkt erg bekend bij mijn SV1000N, vooral het terugschakelen en dan je achterwiel voelen glijden... love it
PilatuS schreef op maandag 07 februari 2011 @ 22:48:

:Y :Y

Koop hier mijn P1 reader :)

• Tylen

Tylen

iMars schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:12:
[...]

Klinkt erg bekend bij mijn SV1000N, vooral het terugschakelen en dan je achterwiel voelen glijden... love it

[...]

_O- Lang leve de slipperclutch. ;)

• Loona35
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:40:
[...]

Oooooh ;)

Je zou eens kunnen kijken bij het Blauwe Meer. Daar zit Experience Island, omgeving Tilburg. Voor rond de 200 EUR heb je een dag cursus bij een (ben zijn naam kwijt) kampioen (in een of andere klasse) crosser. Dat wil ik zelf ook nog gaan doen. Verder heb ik sinds tijdje een TT350 gekocht. Die dingen zijn goedkoop en dan kun je lekker letterlijk wat aanmodderen. Gewoon even paar keer het lokale mountainbikepad omploegen en dan leer je het vanzelf een beetje :P

• Loona35
[...]

[...]

Je kunt toch ook kijken naar een RSV of iets van KTM? Superduke ofzo, ook leuk. Dat KTM spul ziet er ook wel vet uit en het klinkt lekker.

/edit
lol dat had ook wel in één post gemogen

[ Voor 3% gewijzigd door Loona35 op 08-02-2011 15:47 ]

• M14

M14

Superduke != racer ;)
RSV4 != V-Twin ;)

De RSV Mille wel, maar dat is weer een ouder model. RC8 van KTM is een optie, maar vind het design niet echt super ..... Misschien maar een R1 ombouwen naar big-bang ofzo :P

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:11
iMars schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:12:
[...]

[...]

Ik reageer hier niet zo vaak, maar ik rij zelf een VTR en kan dit beamen. Komend seizoen ga ik maar eens proberen om tussengas te geven wat dit voorkomt. Ik heb de VTR nu sinds juni '10 en hij bevalt me uitstekend! Heerlijk om mee te rijden! :)

system setup

• M14

M14

Nee, lekker het achterwiel over het asfalt laten stuiteren & glijden :D

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

charrel

Cortisol4life..

rsv4 is geen twin, is een v4 zoals de naam al doet vermoeden ;)

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

M14 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:08:
Heerlijk. Vooral in de ochtend als je nog niet wakker bent... Terugschakelen, en baf, met je ballen op de tank....

Maar wel lekker ja 8)

• Loona35
charrel schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:19:
[...]

...en de Superduke geen racer. Tenminste niet qua zithouding en looks. Of bedoelde hij dat nou net? Ik snap het even niet meer ;)
M14 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:08:
Yeah! :D (...behalve in bochten dan)

[ Voor 7% gewijzigd door Loona35 op 08-02-2011 17:41 ]

• M14

M14

[...]

No Shit Sherlock :P
[...]

Loona35 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:47:
[...]

Je kunt toch ook kijken naar een RSV of iets van KTM? Superduke ofzo, ook leuk. Dat KTM spul ziet er ook wel vet uit en het klinkt lekker.

/edit
lol dat had ook wel in één post gemogen
Dit snapte ik al niet, aangezien ik begon over een alternatief voor de SV, een racer met V-Twin blok, en jij alternatieven aandroeg die niet echt in die categorie vallen ;)

• Tylen

Tylen

[...]

Dat zegt hij toch ook != betekent ook wel 'is niet' ;)
M14 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:01:

De RSV Mille wel, maar dat is weer een ouder model. RC8 van KTM is een optie, maar vind het design niet echt super ..... Misschien maar een R1 ombouwen naar big-bang ofzo :P
R1 vanaf 2009 heeft al een big bang ;)

• M14

M14

Tylen schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:36:
[...]

Ow lol, had nog niet eens door dat zij het niet door hadden :P ....... Pfff, stelletje nep-tweakerts :+.
R1 vanaf 2009 heeft al een big bang ;)
Dat is toch anders. Bij het 'big bang' principe worden er steeds 2 cilinder-paren tegelijk ontstoken. Voordeel tenopzichte van een twin met dezelfde cilinderinhoud is een kleinere boring en slag, waardoor nog steeds een hoger toerental haalbaar is. Het verschil is dat het vermogen heel anders vrij komt, vergelijkbaar met een twin.

Wat de ingreep precies inhoud weet ik niet, maar je hebt iig andere nokkenassen nodig en iets wat de ontsteking goed aanstuurt. Hier een voorbeeldje van iemand met een GSX-R:

Gevolg is ook een iets hogere compressie volgens mij :P.

Wat Yamaha bij die R1 vanaf 2009 heeft gedaan is wat anders, geen idee waarom het ook Big Bang word genoemd. Het komt er iig op neer dat de krukas anders is, waardoor je geen zuiger'paren' meer hebt. Hier een filmpje met wat uitleg:

[ Voor 4% gewijzigd door M14 op 08-02-2011 21:17 ]

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Tylen schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:36:
[...]

Nu weet ik het zeker, ik word oud ..... :X

• DECOY88
(overleden)
vandaag voor de grap met tussengas begonnen met afremmen. remt even wat minder agressief. en ze horen je aankomen.

• Tylen

Tylen

M14 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:15:
[...]

Ow lol, had nog niet eens door dat zij het niet door hadden :P ....... Pfff, stelletje nep-tweakerts :+.

[...]

Dat is toch anders. Bij het 'big bang' principe worden er steeds 2 cilinder-paren tegelijk ontstoken. Voordeel tenopzichte van een twin met dezelfde cilinderinhoud is een kleinere boring en slag, waardoor nog steeds een hoger toerental haalbaar is. Het verschil is dat het vermogen heel anders vrij komt, vergelijkbaar met een twin.

Wat de ingreep precies inhoud weet ik niet, maar je hebt iig andere nokkenassen nodig en iets wat de ontsteking goed aanstuurt. Hier een voorbeeldje van iemand met een GSX-R:
[video]
Gevolg is ook een iets hogere compressie volgens mij :P.

Wat Yamaha bij die R1 vanaf 2009 heeft gedaan is wat anders, geen idee waarom het ook Big Bang word genoemd. Het komt er iig op neer dat de krukas anders is, waardoor je geen zuiger'paren' meer hebt. Hier een filmpje met wat uitleg:
[video]
Dat laatste filmpje is echt mooi. Duidelijke uitleg zo met die krachten op de krukas. Merci.

• Tylen

Tylen

YouTube: Broadcast Yourself.

Deze legt het ook mooi uit icm v twins etc en wat het met de banden doet. Ook part twee kijken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Tylen op 08-02-2011 21:53 ]

• Gisae
  • Niet online
Werkt zo niet.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=R8VmFP6vGPc]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=WUNaVoGgNwM]

"You actually got an inline four that thinks it's a v-four" *D

[ Voor 19% gewijzigd door Gisae op 08-02-2011 22:13 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Loona35
charrel schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:18:
[...]

Nu weet ik het zeker, ik word oud ..... :X
Jup, we zijn onvoldoende nerd denk ik ;)

Verwijderd

Gisae schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:07:
Ligt het nu aan mij, of is dat hartstikke logisch? Ik ben helemaal geen ingenieur of iets in die trant, maar heb me wel van kinds af aan geïnteresseerd voor motoren en hun werking (dat mocht papa me tot in den treure uitleggen, aangevuld met boeken en Lego). Naast het uittekenen van motorschema's moest ik dan zo nu en dan een ontstekingsschema uitpuzzelen in mijn hoofd en daar kwam eigenlijk zonder uitzondering zoiets als dit uit. Ik had alleen altijd wat moeite om te bedenken of het nog wat uitmaakte in welke volgorde het spul ontstak en zo ja, wat dan het beste was.

Ik had eigenlijk altijd aangenomen dat dat standaard zo werkte, maar eigenlijk was ik dus als kind hartstikke innovatief :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 23:41 ]

• Gisae
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:36:
Ik had eigenlijk altijd aangenomen dat dat standaard zo werkte, maar eigenlijk was ik dus als kind hartstikke innovatief :D
Dan ben je dus iets van 60-70 jaar oud?
Was in de sixties al eens toegepast

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Gisae schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:41:
Dan ben je dus iets van 60-70 jaar oud?
Was in de sixties al eens toegepast
Ja, die had ik wel verwacht, flauw hoor :p Maak er van wat je wil, al doet het gegeven dat het *een keer* in de 60's is gebruikt er volgens mij weinig afbreuk aan dat iets innovatief is.

• Gisae
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:54:
[...]

Ja, die had ik wel verwacht, flauw hoor :p Maak er van wat je wil, al doet het gegeven dat het *een keer* in de 60's is gebruikt er volgens mij weinig afbreuk aan dat iets innovatief is.
Innovatief is het pas al het toegepast wordt, dus ja :P
Hoewel deze opstelling aan de krukas het meest logische is als je enkel aan de rotatie ervan denkt. Neem je zuiger, ontsteking en alles er omheen mee dan wordt het plaatje anders. Het ligt er dus aan waarom je tot deze opstelling komt.

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 19:59

Steffie

Opaque

Gisae schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:07:
Werkt zo niet.

[video]
[video]

Spalders _/-\o_. Een van de redenen om MotoGP op British Eurosport te kijken.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:54:
[...]

Gisae schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:03:
[...]

Innovatief is het pas al het toegepast wordt, dus ja :P
Hoewel deze opstelling aan de krukas het meest logische is als je enkel aan de rotatie ervan denkt. Neem je zuiger, ontsteking en alles er omheen mee dan wordt het plaatje anders. Het ligt er dus aan waarom je tot deze opstelling komt.
Om eens een switch naar de autotechniek te maken:
Wikipedia: Crossplane
De eerste V8 motoren in de VS waren overigens geen crossplane

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Tylen

Tylen

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:36:
[...]

Ligt het nu aan mij, of is dat hartstikke logisch? Ik ben helemaal geen ingenieur of iets in die trant, maar heb me wel van kinds af aan geïnteresseerd voor motoren en hun werking (dat mocht papa me tot in den treure uitleggen, aangevuld met boeken en Lego). Naast het uittekenen van motorschema's moest ik dan zo nu en dan een ontstekingsschema uitpuzzelen in mijn hoofd en daar kwam eigenlijk zonder uitzondering zoiets als dit uit. Ik had alleen altijd wat moeite om te bedenken of het nog wat uitmaakte in welke volgorde het spul ontstak en zo ja, wat dan het beste was.

Haha eerste waar ik ook aan dacht. ;) Ik dacht ook waarom hebben ze uberhaubt zo moeilijk in eerste instantie gemaakt. Dit is toch veel logischer. :P

• M14

M14

Zo zijn er wel meer logische gedachten ;)

Waarom ligt een 4-cilinder lijnmotor er in de breedte in? Tijdje geleden is op Discovery een serie geweest over MotoCzysz. Die hebben een 4-cilinder lijnmotor gebouwd die er in de lengte in ligt. Daarnaast zitten er 2 krukassen in, die tegenovergesteld aan elkaar draaien, met als gevolg dat het draaien van het blok veel minder invloed heeft op het rij-gedrag van de motor.

Opzich heel logisch en makkelijk bedacht .... echter de uitvoering is redelijk complex :P.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Tylen schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:18:
[...]

Haha eerste waar ik ook aan dacht. ;) Ik dacht ook waarom hebben ze uberhaubt zo moeilijk in eerste instantie gemaakt. Dit is toch veel logischer. :P
Zo logisch is het toch niet :? ik bedoel de ontbranding is nu nogal onregelmatig, daarvan zou ik toch denken dat dat belangrijker is.
M14 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:26:
Zo zijn er wel meer logische gedachten ;)

Waarom ligt een 4-cilinder lijnmotor er in de breedte in? Tijdje geleden is op Discovery een serie geweest over MotoCzysz. Die hebben een 4-cilinder lijnmotor gebouwd die er in de lengte in ligt. Daarnaast zitten er 2 krukassen in, die tegenovergesteld aan elkaar draaien, met als gevolg dat het draaien van het blok veel minder invloed heeft op het rij-gedrag van de motor.

Opzich heel logisch en makkelijk bedacht .... echter de uitvoering is redelijk complex :P.
Daarom is een bokser in een motor ook zo logisch, daarbij is tegenwoordig het effect van snelle toerenwisselingen ook minimaal. En het mooie is dat je niet hele vliegwiel, zoals bij een motor met de krukas dwars in het frame, tegen moet werken om een bocht te maken.

• teacher

teacher

Dysgaf!

M14 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:26:
Tijdje geleden is op Discovery een serie geweest over MotoCzysz. Die hebben een 4-cilinder lijnmotor gebouwd die er in de lengte in ligt.
De oude BMW K serie? 1983, 4 cilinder lijn, injectie, in lengterichting. :)

• DRAFTER86
  • Laatst online: 06:08
Zo, heb nu een Garmin 78s binnen, maar eens flink mee spelen...
Maar aangezien daar twee AAA batterijen in gaan, weet iemand een handige batterijenlader voor op de motor? Wat voor batterijen moet ik uberhaupt hebben?
Iemand ideëen over?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Is een vaste voeding geen optie?
Afbeeldingslocatie: http://www.coolcircuit.com/circuit/12v_to_3V/12V_to_3V.GIF

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

teacher schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:30:
[...]
Dacht ik ook aan. Op zich ook heel gunstig voor de eindaandrijving, net als bij de boxers. Maar het geeft ook weer eigen problemen. Toch ging mijn K1100RS als de brandweer...heerlijke motor. Zwaar, maar hij kwam goed van zijn plek als het moest.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Er is ook gewoon een voertuigvoedingkabel te koop. Maar dat is niet op elke motor even handig.

Maarehh...volgens Garmin moeten er 2xAA in. Als je voor oplaadbare gaat, zou ik 4 Sanyo Eneloops nemen, dan heb je altijd een goede backup bij je. Die eneloops houden nl hun lading erg lang vast.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
mphilipp schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:40:
[...]

Dacht ik ook aan. Op zich ook heel gunstig voor de eindaandrijving, net als bij de boxers. Maar het geeft ook weer eigen problemen. Toch ging mijn K1100RS als de brandweer...heerlijke motor. Zwaar, maar hij kwam goed van zijn plek als het moest.
En dan geef je een dot gas en trekt je motor naar de ene kant. :S (Cardaneffect, of motor?)
Eens op een R650R gereden van een vriend, vond dat toch flink vervelend eigenlijk...
Mijne heeft ook cardan, maar niks van dat.

• M14

M14

teacher schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:30:
[...]

Dat is compleet anders, bij die MotoCzysz motor draait de helft van de krukas linksom, de andere helft rechtsom..... en ligt in de lengterichting in het midden ;).

• teacher

teacher

Dysgaf!

DieterVDW schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:16:
[...]

En dan geef je een dot gas en trekt je motor naar de ene kant. :S (Cardaneffect, of motor?)
Eens op een R650R gereden van een vriend, vond dat toch flink vervelend eigenlijk...
Een K voel je niet trekken. Balansas FTW :)

Een oudere BMW boxer heeft idd een gasreactie. Cardanreacties ook... maar das de charme van een 40 jaar oude motor toch? :)

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
[...]

je moet ook niet zo veel gassen als je stil staat voor het stoplicht :+

Serieus, ik merk er niets (meer) van ;)

• DECOY88
(overleden)
het is en blijft een kwestie van gewenning. heen richting Barcelona gebroken en terug fluitend. toch net anders zitten waardoor ik minder heen en weer geslingerd werd door de turbulentie. en dat zal met cardan krachten hetzelfde zijn op een gegeven moment wen je eraan en is het normaal. pas als je straks weer op een kettingfiets stap zal je het verschil weer merken.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
HammerT schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:06:
[...]

je moet ook niet zo veel gassen als je stil staat voor het stoplicht :+
Heh ja doe ik wel. Ik heb nogal de gewoonte om eerst even een korte dot gas te geven en dan pas te koppelen. Klinkt erg lekkeuh op mijn twin.
Maar op die BMW schrok ik me telkens rot, ben je ultra-traag supergebalanceerd aan het traagrijden voor een stoplicht, geef je dot gas en 't is net alsof ik ga omver flikkeren. Brr. Me not like.

• DRAFTER86
mphilipp schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:45:
[...]

Er is ook gewoon een voertuigvoedingkabel te koop. Maar dat is niet op elke motor even handig.

Maarehh...volgens Garmin moeten er 2xAA in. Als je voor oplaadbare gaat, zou ik 4 Sanyo Eneloops nemen, dan heb je altijd een goede backup bij je. Die eneloops houden nl hun lading erg lang vast.
Ah AA bedoel ik uiteraard :)
Eneloops heb ik wel eens wat over gehoord geloof ik. En een van de redenen om voor de 78s te gaan is inderdaad omdat deze een degelijke (waterbestendige) voedingsconnector heeft, maar aangezien ik hem ook wel eens op het terras wil gebruiken zijn batterijen wel nodig :)
Dan is het dus ook wel handig als ze hun lading lang vast houden aangezien ze niet veel gebruikt zullen worden.
Overigens lukt het nu al niet om iets simpels te doen als het invoegen van een extra route punt in de huidige route (Denk aan een tankstation), dus ik ben nog niet helemaal overtuigt :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ik heb daar nou nog nooit last van gehad. Hij doet het wel, maar last...nee. Maar misschien ben ik een beetje te zwaar om er last van te hebben :+ Ik heb dat verhaal dus nooit begrepen, sorry...

@Drafter: invoegen op het apparaat zelf? Geen idee hoe dat moet. In Mapsource gaat dat weer wel, maar dat had je al gemerkt denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door mphilipp op 09-02-2011 23:23 ]

• Tylen

Tylen

HP2 Sport van BMW trekt ook naar rechts als je gas geeft. Is leuk als je in een bocht naar rechts hangt ;) Gas erop en hop, platterrrr :P

• DRAFTER86
Tylen schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:19:
HP2 Sport van BMW trekt ook naar rechts als je gas geeft. Is leuk als je in een bocht naar rechts hangt ;) Gas erop en hop, platterrrr :P
Mijn Guzzi doet dat ook best sterk (die heeft ook een behoorlijk lomp vliegwiel). Dat gecombineerd met de cardanreactie en het getril: dikke pret! Heb je tenminste door dat je rijd :)
Wel jammer dat hij niet lopend onder een zeiltje in de tuin staat...
mphilipp schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:21:

@Drafter: invoegen op het apparaat zelf? Geen idee hoe dat moet. In Mapsource gaat dat weer wel, maar dat had je al gemerkt denk ik.
Dat het in Mapsource gaat snap ik, het gaat er nu om dat je soms tijdens een route tussendoor bedenkt dat je nog ergens anders langs wil. Wat nog een optie zou zijn is de route afbreken, naar je nieuwe punt toeren (dus daarvoor een nieuwe route starten), en dan de oude route weer starten. Mits hij dan niet weer bij het begin punt start maar bij het dichtsbijzijnde waypoint is dat nog wel werkbaar.

[ Voor 38% gewijzigd door DRAFTER86 op 10-02-2011 10:05 ]

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Met m'n 550 kan je de huidige route openen mits je hem volledig op de zumo hebt staan > dan gewoon een routepunt toevoegen, deze zet je vervolgens tussen de 2 dichtsbijzijnde routepunten.
Je kan ook gewoon op het scherm drukken op een punt waar je heen wilt en dan vraagt ie wat ie wil doen: Toevoegen in de bestaande route of als nieuw eindpunt gebruiken. Kans bestaat wel dat je je route op die manier wat verlegd.
Met de 550 kan je ook gewoon bijzondere punten, zoals bv. een tankstation zoeken die vlakbij je route ligt en dan die opnemen. Je kan ook de dichtsbijzijnde nemen maar dan kom je bv. zoals in Noorwegen voor verrassingen te staan > zoals 1,5km de dichtsbijzijnde alleen zit er dan een fjord tussen ... werkt met hotels, campings en hutjes daar ook zo .. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door charrel op 10-02-2011 11:02 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-01 19:28
Zie hier nog wel een leuk navigatiesysteem, iemand ervaring met chinees / aziatisch spul? (Draait CE5 dus IGO zou er op moeten kunnen draaien)
http://chinagrabber.com/p...erproof-portable-gps.aspx
(Zo'n 100 euro en geen verzendkosten omdat 't uit hongkong komt)

Ook bluetooth communicatie spul is er niet heel duur:
http://chinagrabber.com/search.aspx?find=motorcycle

edit:
Wordt na zoeken ook al aangeboden op Marktplaats:
http://motoren.marktplaat...-motor-gps-navigator.html

[ Voor 31% gewijzigd door soepah op 10-02-2011 11:20 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 12:35

Saffie_time

Why use this? 42!

Mocht je een optimate hebben met de aansluitkabels aan je accu (zodat je dus je optimate aan kan sluiten door het kabeltje er simpel in te klikken en de accu in de motor te laten zitten) is er een optie om op datzelfde aansluitpunt een 12V cigaretten aansteker te pluggen.
Dit sluit je dus aan op de accu op de plug waar je ook de accu lader op aansluit maar dan om stroom van je accu te halen tijdens het rijden. Een verwijderbare stroombron als het ware.
Dat ding kost iets van 10 á 15 euro en is voor mensen die maar soms met een navigatiesysteem rijden en dat dan willen kunnen laden onderweg wellicht handig.

Hier een linkje omdat plaatjes vaak meer dan woorden zeggen ;)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• DRAFTER86
soepah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:16:
Zie hier nog wel een leuk navigatiesysteem, iemand ervaring met chinees / aziatisch spul? (Draait CE5 dus IGO zou er op moeten kunnen draaien)
http://chinagrabber.com/p...erproof-portable-gps.aspx
(Zo'n 100 euro en geen verzendkosten omdat 't uit hongkong komt)

Ook bluetooth communicatie spul is er niet heel duur:
http://chinagrabber.com/search.aspx?find=motorcycle

edit:
Wordt na zoeken ook al aangeboden op Marktplaats:
http://motoren.marktplaat...-motor-gps-navigator.html
Ziet er geinig uit. Misschien wel de moeite van het proberen waard, maar het blijft hetzelfde met al dat spul uit china, je weet gewoon niet echt wat je koopt. Maar zeker interessant!

• soepah
DRAFTER86 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:24:
[...]

Ziet er geinig uit. Misschien wel de moeite van het proberen waard, maar het blijft hetzelfde met al dat spul uit china, je weet gewoon niet echt wat je koopt. Maar zeker interessant!
Heb de beste man al gemaild op marktplaats of ik 'm eens mocht bekijken, of dat hij doet voor niet goed geld terug :), vrees het ergste, maar voor bekijken woont hij ook wel ver weg

• DRAFTER86
soepah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:27:
[...]

Heb de beste man al gemaild op marktplaats of ik 'm eens mocht bekijken, of dat hij doet voor niet goed geld terug :), vrees het ergste, maar voor bekijken woont hij ook wel ver weg
Het ziet er zeker interessant uit, voor dat geld kun je 4x een nieuwe kopen voor het geld van één Zümo. Plus dat de iGo software m.i mijlenver boven Garmin uitsteekt. Maar eens even zien hoe die Garmin 78s bevalt, als die op de weg echt niet voldoet dan koop ik gewoon zo'n ding er bij denk ik. Garmin voor in de modder, Chinese iGo voor op de weg :)

Edit: hier nog iets goedkoper: http://www.chinavasion.com/portable-gps/cvugtr16/

[ Voor 6% gewijzigd door DRAFTER86 op 10-02-2011 11:37 ]

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

92,- voor een navigatiesysteem. Dan nog TomTom voor Windows CE/pda erbij, dan ben je een stuk goedkoper uit dan met een TT rider of Garmin Zumo. Ben wel benieuwd naar ervaringen met dit ding!
soepah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:10:
[...]

Die van 92 komt nog verzendkosten overheen he, (Al met al reken op tussen de 120 euro (1 stuk) of 112 euro per stuk bij 3)
Owja, klopt...

[ Voor 41% gewijzigd door Postman81 op 10-02-2011 13:50 ]

• soepah
DPC-Postman schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:03:
92,- voor een navigatiesysteem. Dan nog TomTom voor Windows CE/pda erbij, dan ben je een stuk goedkoper uit dan met een TT rider of Garmin Zumo. Ben wel benieuwd naar ervaringen met dit ding!
Die van 92 komt nog verzendkosten overheen he, (Al met al reken op tussen de 120 euro (1 stuk) of 112 euro per stuk bij 3)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:08

Exigence

dnkroz

Ik heb ook zo'n Chinees navigatieding. Werkte bij mij perfect. Heb hem door middel van een GPS tasje van Givi op mijn motor gemonteerd. Kostte mij 80 euro inclusief verzending en heb er daarna TomTom op gezet met de kaarten van heel Europa. Nog voor een appel en een ei twee luidsprekertjes ingebouwd in mijn helm. Draadje er tussen en klaar is Exigence :)

Afbeeldingslocatie: http://www.scootermilano.it/images/givi/GIVI-S850.jpg

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-01 20:10
Om nog weer even terug te komen over de discussie over helmen van 1 á 2 weken geleden: Mijn (chinese) helm van zo'n 60 euro is goedgekeurd door mijn instructeur om op de motor te gebruiken :o

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Tankiej schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:34:
Om nog weer even terug te komen over de discussie over helmen van 1 á 2 weken geleden: Mijn (chinese) helm van zo'n 60 euro is goedgekeurd door mijn instructeur om op de motor te gebruiken :o
Je instructeur ok, maar vindt de politie het ook leuk als ze hem zien? CE en andere verplichte keurmerken ook aanwezig?

• DECOY88
(overleden)
ook al is het een bouwhelm( ja genoeg gezien rond Barcelona enz.) geen keurmerk is geen helm. dan is het hetzelfde als een muts tegen koude oren.

• Tankiej
Ja, er zit een keurmerk in.

Maar ik melde het meer vanwege het punt dat overal op internet altijd de discussie is 'motorhelm of scooterhelm'. Maar er is maar één E-keurmerk voor helmen, hoe kan je dan het verschil zien?

[ Voor 78% gewijzigd door Tankiej op 10-02-2011 20:04 ]

• DECOY88
(overleden)
ece 22-05 is er een van. E** is het land van herkomst en er is er nog eentje en die geeft ook aan of het integraal of jet helm is. meeste systeemhelmen hebben alleen die voor de integraal en hebben ergens in het boekje staan dat je niet met het kinstuk open mag rijden.

Verwijderd

DECOY88 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:08:
ece 22-05 is er een van. E** is het land van herkomst en er is er nog eentje en die geeft ook aan of het integraal of jet helm is. meeste systeemhelmen hebben alleen die voor de integraal en hebben ergens in het boekje staan dat je niet met het kinstuk open mag rijden.
Eerlijk gezegd wil ik ook helemaal niet meer met een open helm rijden, sinds ik er een keer voorover goed af ben gegaan. Zonder dichte helm had ik nu toch een iets ander gezicht gehad.

• DECOY88
(overleden)
ik ben eens zonder helm. met me leen fietsje van de camping met 80 op me waffel geschoven. de zon deed veel. en dat geschudde bolletje dat herstelde zich later wel (had al een week nodig om weer de gewone dingen te doen :X .)

Verwijderd

DECOY88 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:46:
ik ben eens zonder helm. met me leen fietsje van de camping met 80 op me waffel geschoven. de zon deed veel. en dat geschudde bolletje dat herstelde zich later wel (had al een week nodig om weer de gewone dingen te doen :X .)
Moet je voorstellen hoe hard dat ging, je kan nog steeds geen hoofdletters gebruiken en je interpunctie is ook nog steeds gekneusd :Y

Grapje he, voor dat mensen er over vallen :p

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DRAFTER86 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:04:
[...]
Dat het in Mapsource gaat snap ik, het gaat er nu om dat je soms tijdens een route tussendoor bedenkt dat je nog ergens anders langs wil. Wat nog een optie zou zijn is de route afbreken, naar je nieuwe punt toeren (dus daarvoor een nieuwe route starten), en dan de oude route weer starten. Mits hij dan niet weer bij het begin punt start maar bij het dichtsbijzijnde waypoint is dat nog wel werkbaar.
Als ik in de auto (Garmin Nüvi) een route heb staan en aan ergens onderweg een nieuwe bestemming invoer, vraagt ie of ik dat als nieuwe bestemming wil hebben of als nieuw tussenpunt wil gebruiken. Heb je dat geprobeerd? Ik heb dat nl nog nooit gedaan op mijn motor-Garmin, dus ik heb geen idee.

@DPC-Postman: heb je ooit gezien dat de pliesie mensen vraagt om het CE keurmerk in hun helm? Ze kijken niet eens naar een CE merk in je koplamp. Hooguit naar je uitlaat of als ze echt aan het zeiken zijn naar andere dingen, maar volgens mij wordt er niet stelselmatig naar gekeken.

Buiten die discusie vind ik het zelf (persoonlijke mening) behoorlijk dom om motorkleding alleen maar uit te kiezen om de prijs, en dan natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Ik zeg niet dat het allemaal duur moet zijn, maar bezint eer ge begint. Als je gaat motorrijden, bedenk je dan vooraf dat ook de kleding een lieve duit kost en reserveer daar geld voor. Want naast veiligheid heb je ook nog de factor comfort. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die denken dat je ook voor €100 een volledig leren motoroverall kunt kopen. En dan is ie natuurlijk van dezelfde kwaliteit als een Daynese... Het ernstigste dat ik heb gehoord waren replica race-overalls die gewoon zó slecht in elkaar waren gezet, dat bij een valpartij de delen loslieten. Fijn idee. Buiten dat zit die troep vaak voor geen meter, is het niet waterdicht etc... Motorkleding hoeft écht geen fortuin te kosten, maar je mag wel meer dan een paar tientjes uitgeven.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:46:
En ik heb iemand met 20 zonder helm tegen een boom zien klappen. Een hele fijne schedelbasisfractuur was het gevolg. Ik verklaar dan ook die Yankees compleet voor gestoord dat ze massaal (in de staten waar dat mag) zonder helm durven te rijden. Maar ja...er valt doorgaans ook vrij weinig te beschermen... :+

Ik ben echt wel een 'all the gear, all the time' rijder. Dan maar minder stoer, maar ik heb al mijn huid nog (minus het stukje dat mijn broer eraf gebrand heeft, dankjewel) Voor mijn offroad avonturen ben ik zelfs zover gegaan om een Leatt Neckbrace te kopen. Mijn beslissing om zo'n ding te kopen (€200) werd versterkt door het filmpje van de vorige 'expeditie' naar Banjul in 2008, waar iemand van een duin kukelde (over de kop) en die man beschadigde een paar nekwervels. Hij had een afdruk van zijn helm op zijn voorhoofd zitten, waar de rand van de helm zijn hoofd raakte toen ie over de kop sloeg (met zijn kop tegen het zand en dan achterover). Helm ook flink bekrast/beschadigd. Een brace had 'm die overstekking bespaard en waarschijnlijk ook zijn wervels gespaard. Toen ie thuis kwam is ie van de trap gelazerd en nu zit ie in een rolstoel. Ik denk dat die de beschadiging bij de eerste val wel een rol spelen in zijn bijna dwarsleasie die hij nu heeft.
Dus ja...laat mij maar met zo'n rotding op mijn nek rijden. En ik hoop dat ik 'm niet hoeft te testen ;)

• DECOY88
(overleden)
garmin nuvi houd trouwens ook een tracklog bij. moet je hem maar eens aan mapsource hangen. worden ergens gpx files opgeslagen op dat ding.

• Tankiej
mphilipp schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:56:
[...]

.....

Buiten die discusie vind ik het zelf (persoonlijke mening) behoorlijk dom om motorkleding alleen maar uit te kiezen om de prijs, en dan natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Ik zeg niet dat het allemaal duur moet zijn, maar bezint eer ge begint. Als je gaat motorrijden, bedenk je dan vooraf dat ook de kleding een lieve duit kost en reserveer daar geld voor. Want naast veiligheid heb je ook nog de factor comfort. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die denken dat je ook voor €100 een volledig leren motoroverall kunt kopen. En dan is ie natuurlijk van dezelfde kwaliteit als een Daynese... Het ernstigste dat ik heb gehoord waren replica race-overalls die gewoon zó slecht in elkaar waren gezet, dat bij een valpartij de delen loslieten. Fijn idee. Buiten dat zit die troep vaak voor geen meter, is het niet waterdicht etc... Motorkleding hoeft écht geen fortuin te kosten, maar je mag wel meer dan een paar tientjes uitgeven.
Daar ben ik het ook mee eens. Ik heb alleen de goedkope helm, die had ik nog. Die zit een stuk beter dan de helm die ik kan lenen van de rijschool en ik vind het toch ook een minder fris idee dat iemand daarin heeft zitten zweten voordat ik de helm gebruik.. Binnen nu en zo'n 3-4 maanden tijd zal ik wel een compleet motorpak hebben, van goede kwaliteit. Ik vind het alleen een behoorlijk bedrag om in één keer uit te geven en ik wil me er toch wel wat in verdiepen. Een jas of broek kan je bijvoorbeeld wel tweedehands kopen (wat mij betreft), zolang deze er nog goed uitziet. Maar een helm zal ik nooit tweedehands kopen, je weet nooit of-ie misschien al gestuiterd heeft..

• Postman81
  • Niet online

Postman81

[...]

@DPC-Postman: heb je ooit gezien dat de pliesie mensen vraagt om het CE keurmerk in hun helm? Ze kijken niet eens naar een CE merk in je koplamp. Hooguit naar je uitlaat of als ze echt aan het zeiken zijn naar andere dingen, maar volgens mij wordt er niet stelselmatig naar gekeken.
Bij Blik op de Weg wel ja, maar dan vooral bij opvallende helmen, zoals potjes bij Harley rijders enzo.

Verwijderd

Mijn (normale oerdegelijke) zwarte integraalhelm is door de politie op keurmerken gecontroleerd. Dat was wel te brommer overigens, terwijl de brommer ook geen absoluut barrel was.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:02:
[...]

Dus ja...laat mij maar met zo'n rotding op mijn nek rijden.
Ik moet de mijne nog vaker gaan dragen, tot dusver alleen bij hele lange ritten waar ik meer risico heb door moeiheid enzo. Maarja tot aan 5km buiten het huis is het niet pluis.

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tankiej schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:08:
[...]
Binnen nu en zo'n 3-4 maanden tijd zal ik wel een compleet motorpak hebben, van goede kwaliteit. Ik vind het alleen een behoorlijk bedrag om in één keer uit te geven en ik wil me er toch wel wat in verdiepen.
Het schijnt dat het spul wat de Aldi of Lidl elk jaar verkoopt geen rommel is. Voor het geld in ieder geval. En straks op de beurs kun je ook wel wat scoren, maar dan moet je weer goed oppassen omdat je nooit weet wat ze op de beurs hebben en kun je je dus niet goed voorbereiden. Ze nemen nl alleen dingen mee die ze kwijt willen, en nieuwere spullen zie je er nauwelijks (in de aanbieding dan).
Zo verwacht ik bv goedkope Uvex Enduro helmen omdat er net een nieuw model is. Ik heb ze al gezien voor €149 en één keer voor €125 (weet niet meer waar... :X ) en verwacht dat ze op de beurs met een paar dozen staan te leuren.

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Buiten die discusie vind ik het zelf (persoonlijke mening) behoorlijk dom om motorkleding alleen maar uit te kiezen om de prijs, en dan natuurlijk zo goedkoop mogelijk.
Ik ben "in mijn beginjaren" ook in die val getrapt en uiteindelijk ben je duurder uit. Na een paar regenbuien vervang je je lekkende goedkope pak voor een goede. Dat had je net zo goed meteen kunnen doen. Ondertussen is bijv. mijn Dainese gore tex jas alweer jaren oud, maar nog steeds helemaal prima.

En heb ik spijt dat de "Drive motorlaars / DC safety boot" (de oude, die bij de EMMA vandaan kwam) niet meer te vinden is, want dat was echt een fijne laars

Verwijderd

mphilipp schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:12:
Ze nemen nl alleen dingen mee die ze kwijt willen, en nieuwere spullen zie je er nauwelijks (in de aanbieding dan).
Maarja, nieuwe modellen maken weinig uit, tenzij het oude model een duidelijke fout had.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
DECOY88 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:08:
Moet dat niet andersom zijn. De meeste systeem helmen hebben meen ik juist alleen maar de typegoedkeuring voor een jet helm. Wat je bij de kwalitatief mindere systeem helmen nog wel eens wil gebeuren is dat bij een botsing met de helm het kinstuk los wil gaan. Daar staan wel verschillende tests over op internet. Ik kies iig altijd voor een integraal helm.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

teacher schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:36:
[...]
Ik ben "in mijn beginjaren" ook in die val getrapt en uiteindelijk ben je duurder uit. Na een paar regenbuien vervang je je lekkende goedkope pak voor een goede. Dat had je net zo goed meteen kunnen doen. Ondertussen is bijv. mijn Dainese gore tex jas alweer jaren oud, maar nog steeds helemaal prima.
Op zich is het niet eens zo erg om goedkopere spullen te dragen, zolang het geen troep is. Ik heb ook ooit een relatief goedkope jas gekocht, van plastic. Maar ja, dat was in de tijd dat een Goretex jas écht gruwelijk duur was. Maar die jas was wel van redelijke kwaliteit. Later kocht ik een nep-goretex jas en daarna een echte van Daynese. Die hangt hier nog steeds aan de haak. Is nog in prima staat. Je leert de kwaliteits spullen wel waarderen moet ik zeggen. Als je een keer 'rommel' hebt gehad en dan in de winkel alleen al zo'n kwaliteitsjas aantrekt, voel je meteen dat het een andere klasse is. Dat is de prijs dan meestal ook wel, maar ik heb van mensen gehoord die een hele dure Rukka hebben die na 10 jaar intensief gebruik ook nog steeds 100% is. En nog waterdicht ook. Volgens mij heb je een flink aantal jaren garantie op Rukka. Maar goed, er zit een hele wereld (en een maandsalaris voor velen) tussen een Lidl en een Rukka pak... ;) Ergens daartussen is ook goed spul te koop.

@Camacha: maakt inderdaad ook niets uit, maar als je niet weet wat ze hebben, kun je je ook moeilijk voorbereiden qua prijs. Normaal kan ik bv al rond hebben gekeken en bepaald hebben dat ik Merk ABC, model XYZ wil en uitzoeken wat dat zo her en der kost. Maar ja...op de beurs hebben ze niet model XYZ, maar alleen KLM, dus is mijn onderzoek niets waard. Punt is dat je dan later erachter komt dat je het voor die prijs (of voordeliger) ergens anders had kunnen kopen en je de moeite van de beurs had kunnen besparen. Zo heb ik dus vorig jaar tevergeefs naar de Schuberth S1Pro gezocht. Alleen de oude was er, maar ik wist dat die een probleem had met de vizieren. Niks geen S1Pro, want die hoefde niet gedumpt te worden...zo werkt die beurs. Niets mis mee, en je kunt er nog steeds iets leuks opscheppen, maar niet alles is een échte aanbieding.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:34

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat ik niet helemaal snap is de opmerking die vaak wordt gemaakt "zo'n complete uitrusting kost zo veel geld in één keer."
Rijlessen kosten toch ook veel geld?
En een motor, die kost toch ook veel geld?

Hoewel ik zelf nog geen A-rijbewijs of motor heb (note to self, rijschool bellen), heb ik wel al een complete uitrusting gekocht. En daar heb ik ook niet op bezuinigd. Kleding = veiligheid, en daar bezuinig ik niet op. Als ik ergens op moet bezuinigen, dan zoek ik wel een goedkopere motor.

Ik heb overigens niet out-of-the-blue een pak gekocht. Tijdens eerdere rijlessen heb ik een pak van een vriend geleend, en daarvan geleerd wat ik wel en niet wil in een pak. Een waterdicht pak is bijvoorbeeld toch wel prettig. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Tankiej
mphilipp schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:12:
[...]

Het schijnt dat het spul wat de Aldi of Lidl elk jaar verkoopt geen rommel is. Voor het geld in ieder geval. En straks op de beurs kun je ook wel wat scoren, maar dan moet je weer goed oppassen omdat je nooit weet wat ze op de beurs hebben en kun je je dus niet goed voorbereiden. Ze nemen nl alleen dingen mee die ze kwijt willen, en nieuwere spullen zie je er nauwelijks (in de aanbieding dan).
Zo verwacht ik bv goedkope Uvex Enduro helmen omdat er net een nieuw model is. Ik heb ze al gezien voor €149 en één keer voor €125 (weet niet meer waar... :X ) en verwacht dat ze op de beurs met een paar dozen staan te leuren.
Daar las ik inderdaad al iets over op fora. Dat hebben ze toch vaak in het begin van de lente, dat motorspul bij de Aldi of Lidl?
Ik moet nog even kijken of ik wel naar de beurs toe kan. Doordeweek ben ik op stage en in het weekend weet ik nog niet of ik kan.. Wil er opzich wel naar toe :D
Of is er toevallig nog iemand uit het noorden die naar de beurs in Utrecht gaat en waar ik mee kan reizen? Ik ken verder weinig mensen die geïnteresseerd zijn in motoren :o

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Mja whatever, ik wou motorrijden terwijl ik geen geld had (eigenlijk nog steeds niet heb :P) en ik wou best een risico nemen door mindere kleding aan te trekken.

Makerij Hofman

Pagina: 1 ... 239 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.