Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 236 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.123 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01 12:34

4x2

lộn xộn quá

Zat motoren waar geen onderhoudsvrije accu in zit/hoort.
Zo'n RT kan trouwens ook gewoon een normale accu in zitten, meestal zie je het aan de kleur wel, een witte onderkant met een zwarte bovenkant is een gewone, een volledig zwarte een onderhoudsvrije.

leeg

Verwijderd

of je noemt een onderhoudsvrije accu gewoon een gel-accu :P

als je problemen hebt met de accu check deze how to dan:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/35705//

dan is er ook nog een trucje dat als je aan het gas jengelt de spanning niet teveel mag dalen of stijgen en moet die met een bepaald toerental niet boven of onder een bepaalde voltage komen (weet zo niet meer hoe het exact zat maar dat kun je wellicht verder in dat topic vinden).

En bij honda's geld dat je ook af en toe aan je spanningsregelaar moet ruiken of je geen brandgeur hebt ;)
spanningsregelaars met koelribben bestel je btw voor 20 euro/dollar via ebay ;)

• 4x2
  • Laatst online: 19-01 12:34

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:17:
of je noemt een onderhoudsvrije accu gewoon een gel-accu :P
Dat is niet hetzelfde, de onderhoudsvrije accu's zijn gewoon gevuld met accuzuur, alleen een door de fabrikant afgemeten (en bijgeleverde) hoeveelheid.

Laadspanning is vrij simpel, die moet ergens tussen de 13,5 en 14,5V liggen vanaf ongeveer 1/5e-1/4e van je max toerental met de lichten aan.
Even heel grof gezegd, maar dat gaat redelijk op, als je de laadspanning eerder haalt is het prima natuurlijk.
Alles tot een 12,5V laadspanning zul je niet zo snel mee stil komen te staan, maar goed is het niet, de accu wordt nl niet meer volledig geladen (een volle 12V accu geeft 13,2V af)

leeg

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 23:27

Franko P.

Hit it.

TheZeroorez schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 18:00:
[...]

Weleens geprobeerd een vrachtwagen aan te duwen?

* TheZeroorez runs... :+
Nee, wel ooit een aangetrokken met een andere vrachtwagen. :+

Maar serieus, ik heb van de zomer het zelfde probleem gehad, 's morgens accu plat, aangeduwd en naar mn werk gereden. In de pauze geprobeerd te starten, geen resultaat helaas dus maar snel accu uitgebouwd en andere gehaald.
Het betreft hier overigens een Honda cbr 600 fs. Ik weet niet hoe het met bmw's staat, maar het lijkt mij dat die toch ook wel aan te duwen zijn?

Over het onderhouds vrije accu verhaal, ik had een yuasa gekocht waar 6 flesjes bij zaten gevuld met accuzuur (demiwater idk) die ik op de 6 cellen moest drukken en zodoende liepen deze dus vol. Als dat is gebeurd dan moet er een plastic strip op de vulopeningen worden gedrukt die zich dusdanig vast klemt dat loshalen eigenlijk geen doen is. Dus als het ware is die accu nu "gesealed" en ook niet meer bij te vullen.
Bij mijn weten is dit dus ook een onderhouds vrije accu, net zoals het gros van de accu's dat zijn.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Verwijderd

/me herinnerd zich dat die nog ff de tank moet navullen en de accu eens aan de druppellader moet gooien :')

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 12:12
Ik zie mezelf m'n eigen motor echt niet aanduwen. Rennen met dat ding en dan erop springen door m'n been erover te zwiepen? Daar heb ik stilstaand al moeite mee. Zou echt zeker weten dat ik omval wanneer ik een beetje snelheid begin te maken met dat ding.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:05

_Apache_

For life.

MailMan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:34:
Ik zie mezelf m'n eigen motor echt niet aanduwen. Rennen met dat ding en dan erop springen door m'n been erover te zwiepen? Daar heb ik stilstaand al moeite mee. Zou echt zeker weten dat ik omval wanneer ik een beetje snelheid begin te maken met dat ding.
Met een helling lukt het prima hoor, :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 23:27

Franko P.

Hit it.

MailMan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:34:
Je kan ook iemand anders vragen om te duwen. Kan je zelf erop blijven zitten. :P

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• MailMan
Even tussendoor:

Het is glad buiten....... :(

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59

M14

:( in de zin van ik kan niet rijden ... of :( in de zin van ik heb em plat gelegd?
mphilipp schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:15:
[...]

Ik heb niet eens een lader... En het is zoveel gekloot om 'm eruit te halen dat ik vervanging beter vind. Als de accu nu 2 of 3 jaar oud was, had ik 'm wel proberen te herstellen, maar hij is best oud. Ik heb de onderhoudsmap van de vorige eigenaar erbij gepakt en ik kan tot 2005 geen rekeningen vinden van een accu. Dus hij is minstens 6 jaar oud.
Het is idd veel gedoe om die accu er uit te krijgen, wat dat betreft zou een andere accu nog niet eens zo heel verkeerd zijn denk ik :P

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• MailMan
M14 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 09:48:
:( in de zin van ik kan niet rijden ... of :( in de zin van ik heb em plat gelegd?
In de zin van "Ik en mijn Gazelle knuffelen asfalt". Vanochtend met duffe kop niet goed opgelet en na 10 meter fietsen gewoon hard onderuit geschoten terwijl ik niet eens remde of een bocht inging. Het was echt spekglad! Met als gevolg dat ik nu ventilatie gaatjes in m'n nette broek heb :(

Op een kruispunt met politie een paar honderd meter verder gingen vervolgens 4 mensen onderuit en hoorde ik ook al een ambulance aankomen.

Leek een beetje op dit eigenlijk:

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Niks gemerkt van gladheid vanmorgen.

M'n V-Strom krijgt z'n 30k beurt en een nieuwe kettingset. Kreeg een Gladius mee als leenfiets, leuk ding :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Zonde Mailman! Ik was het eigenlijk al weer vergeten maar kan nu wel een klein momentje herinneren van vanmorgen.

Die fiets gebruik je in elk geval goed Erik. M'n V-Strom mag over een paar maandjes voor de 36k beurt. Moeten dan maar even kijken wat voor beurt dat precies wordt aangezien hij precies rond de 30k in het verkooptraject heeft gezeten. Waarschijnlijk ook maar een aantal andere zaken na laten kijken, want nu ik er wat langer op rijdt vallen een paar kleine zaken toch op: (omhoog)schakelen gaat de eerste paar minuten vrij moeizaam terwijl dat als hij warm gelopen is heel soepel loopt en bij stijle verkeersdrempels is er een soort "kloenk" geluid aan de voorkant.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
In mijn ervaring overleven accu's vriestemperaturen niet heel erg goed ...
Had twee accu's staan in mijn garage vorige winter, alletwee om zeep :( .

Deze winter de nieuwe accu's maar lekker binnen gezet.
Vanavond nog eens de optimate erop loslaten.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-01 22:24
Ik heb komende dinsdag een proefles op de motor! Hopen dat het weer wat meevalt dan.. :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Rukapul schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:33:
Die fiets gebruik je in elk geval goed Erik.
Zeker, al is het beduidend minder dan vorig jaar nu Sanne bij me woont :)
en bij stijle verkeersdrempels is er een soort "kloenk" geluid aan de voorkant.
De mijne doet dat ook, ik dacht dat het speling in de balhoofdlagers was. Goedhart motoren heeft het balhoofd toen aangedraaid, maar er ook bijgezegd dat het geluid ook veroorzaakt wordt door de veer in de vork die dan tegen de andere kant van de buis klapt of iets dergelijks :)

Een jaar later zijn de balhoofdlagers overigens vervangen, want die waren niet echt helemaal jofel meer en ik liep tegen het einde van het jaar garantie :P

Ik maak me geen zorgen meer om die kloenk, maar echt prettig is het niet inderdaad :)

Maar het lijkt me verstandig om het toch even te laten checken ;)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:10

mphilipp

Romanes eunt domus

DieterVDW schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:56:
In mijn ervaring overleven accu's vriestemperaturen niet heel erg goed ...
Had twee accu's staan in mijn garage vorige winter, alletwee om zeep :( .
Ik geloof dat als accu's los (dus niet aangesloten) staan, je ze idd niet moet blootstellen aan vrieskou. Aangesloten (dus belast) is het niet zo erg. Je auto staat ook buiten tenslotte.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MailMan
Gekke vraag misschien, maar zijn er ook mensen hier geïnteresseerd in meditatie? Ik heb namelijk een vermoeden dat er onder motorrijders (misschien onbewust) meer mensen zijn die daarin geïnteresseerd zijn omdat, in ieder geval bij mij, motorrijden rustgevend werkt. M'n geest focust zich dan op maar één ding, namelijk grofweg overleven. Je kan je niet teveel laten afleiden door de dingen om je heen of in je hoofd, maar tegelijk moet je wel proberen zoveel mogelijk in je op te nemen. Veel ruimte voor andere gedachten zijn er bij mij dan ook niet, en mits er niemand al te gestoord doet op de weg, voel ik mij na een goede motor rit ontspannen en erg rustig.

Waarschijnlijk herkent niet iedereen zich hierin. De racers onder ons zoeken juist geen ontspanning op maar pure adrenaline, maar ik ben vast niet de enige die Zen and the Art of Motorcycle Maintenance heeft gelezen en zulke linken legt tussen motorrijden en een bepaalde 'state of mind'.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:05

_Apache_

For life.

Nou meditatie niet echt, maar wat je zegt trekt mij juist wel naar het motorrijden. Geconcentreerd bezig zijn, zonder dag iets of iemand je stoort. Je eigen weg kiezen (wel heel letterlijk :+ ). En na een fijn ritje met een opgeruimd hoofd weer afstappen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
mailman tegenwoordig ook al op motor-forum?

Verwijderd

MailMan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:59:
Gekke vraag misschien, maar zijn er ook mensen hier geïnteresseerd in meditatie? Ik heb namelijk een vermoeden dat er onder motorrijders (misschien onbewust) meer mensen zijn die daarin geïnteresseerd zijn omdat, in ieder geval bij mij, motorrijden rustgevend werkt. M'n geest focust zich dan op maar één ding, namelijk grofweg overleven. Je kan je niet teveel laten afleiden door de dingen om je heen of in je hoofd, maar tegelijk moet je wel proberen zoveel mogelijk in je op te nemen. Veel ruimte voor andere gedachten zijn er bij mij dan ook niet, en mits er niemand al te gestoord doet op de weg, voel ik mij na een goede motor rit ontspannen en erg rustig.

Waarschijnlijk herkent niet iedereen zich hierin. De racers onder ons zoeken juist geen ontspanning op maar pure adrenaline, maar ik ben vast niet de enige die Zen and the Art of Motorcycle Maintenance heeft gelezen en zulke linken legt tussen motorrijden en een bepaalde 'state of mind'.
Gewoon zo keihard rijden dat wanneer je de motor weer stalt je weer ff blij kunt zijn dat je het hebt overleeft :')

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mijn vrouw is geintereseerd in yoga en meditatie etc, zelf intereseert hte me niet zo maar ik grap wel altijd dat motorrijden mijn vorm van meditatie is dus ik volg je redenatie wel :)

BTW straks naar de launch van de Triumph Tiger 800 :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mphilipp schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:40:
[...]

Ik geloof dat als accu's los (dus niet aangesloten) staan, je ze idd niet moet blootstellen aan vrieskou. Aangesloten (dus belast) is het niet zo erg. Je auto staat ook buiten tenslotte.
Warmte is erger geloof ik.. Kan je accu van de ene dag op de andere ineens van kapot zijn weet ik uit ervaring..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:40

charrel

Cortisol4life..

Motorrijden is toch mediteren? Hehe, verder absoluut geen interesse zolang ik maar kan rijden O-)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ToolkiT schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:15:
[...]

Mijn vrouw is geintereseerd in yoga en meditatie etc, zelf intereseert hte me niet zo...
mevrouw teacher gaat op donderdagavond altijd naar yoga
teacher naar de schietbaan..

ieder zijn meug :D

Wise enough to play the fool

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Rukapul schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:33:
bij stijle verkeersdrempels is er een soort "kloenk" geluid aan de voorkant.
Jij ook al! :o Laat je even weten wat het is? Ik denk zelf dat het een stukje kuipwerk is wat rammelt, ik voel verder ook niks. Lagers zijn pas vervangen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MailMan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:04:
[...]

In de zin van "Ik en mijn Gazelle knuffelen asfalt". Vanochtend met duffe kop niet goed opgelet en na 10 meter fietsen gewoon hard onderuit geschoten terwijl ik niet eens remde of een bocht inging. Het was echt spekglad! Met als gevolg dat ik nu ventilatie gaatjes in m'n nette broek heb :(

Op een kruispunt met politie een paar honderd meter verder gingen vervolgens 4 mensen onderuit en hoorde ik ook al een ambulance aankomen.
Gelukkig niets van gemerkt, vanochtend vanuit ergens 500m ofzo bij jouw knuffelactie vandaan richting Nijmegen gereden en vanmiddag weer terug.

Op de A2 was de belijning zoals altijd spekglad, maar verder nergens last van.

[video]
Mooi om te zien dat onderuitgaan ook op enige snelheid anders kan aflopen dan in een ambulance :P

Hurr hurr, waarom verwachtte ik uitgerekend dat boek tegen te komen toen ik je eerste zin las hier? :P

Als er een verband is zou ik het eerder andersom verwachten: veel mensen die mediteren lezen Zen... en gaan dan tweewieler rijden ;)

Traditioneel mediteren doe ik zeker niet, maar soms laat ik wel m'n gedachten helemaal gaan, bijvoorbeeld door naar iets te kijken en even de detailstructuur ervan van zichtbaar tot quarks te doorlopen, of proberen te bedenken waar iets geologisch gezien vandaan kwam, of in het geval van levende dingen de ontogenie (waar het evolutionair vandaan komt). Maar goed, zo onstpannen ben ik zelden.

Oslik blyat! Oslik!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
wat gaat dit topic lekker rap.
afgelopen augustus m'n motor bewijs gehaald
in de lente toch maar eens een pak halen & een motor kopen 8)
ik heb er nu al weer zin in :Y

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• MailMan
Haha zit wel op MF maar dat ben ik niet :P

Had ook niet verwacht dat iedereen hier in lotushouding op de motor zat, maar het gevoel herkent men wel. En ja, Zen & the Art of Motorcycle Maintenance is natuurlijk een klassieker.

Ben nu al bezig met het uitzoeken van de zomervakantie rit trouwens. Waarschijnlijk Noorwegen, aan de zuid-west kust. Iemand daar gereden?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59

M14

Dat dus :+.

Anyway, het is dan gelukkig niet de gemotoriseerde fiets waarmee je onderuit bent gegaan. Ben vorig jaar (ergens in februari) door gladheid ook onderuit gegaan. Maak een bocht, rij weer recht, zet een keer aan, voorwiel ineens er onderuit en daar lag ik :P. Heeft me overigens geen broek gekost :+.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• charrel

charrel

Cortisol4life..

MailMan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:38:
[...]

Ben nu al bezig met het uitzoeken van de zomervakantie rit trouwens. Waarschijnlijk Noorwegen, aan de zuid-west kust. Iemand daar gereden?
Noorwegen, gewoon lekker doen.Gewoon heel erg mooi om te motorrijden/ te zijn!
Alleen het onderste stukje kust links naast Kristiansand tot stavanger is het enige stuk wat je over moet slaan. Wij vonden het iig niet echt bijzonder, gewoon even een stukje op de 9 omhoog en dan linksaf af en toe een uitstapje naar een fjord (lysebotn bv.).
Vorig jaar snel naar boven gereden naar de Lofoten en dan langzaam langs de kust naar beneden, ook erg de moeite waard. De 1e keer 6820km gereden de 2e keer naar de Lofoten wel 7800 in 3 weken. Dus zorg wel dat je motor net alles vers heeft, onderhoud is daar iig heel erg duur. Vriend van me moest een nieuwe voorband > voor die prijs heb je in nederland een hele set ;)

• MailMan
charrel schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 08:00:
[...]

Noorwegen, gewoon lekker doen.Gewoon heel erg mooi om te motorrijden/ te zijn!
Alleen het onderste stukje kust links naast Kristiansand tot stavanger is het enige stuk wat je over moet slaan. Wij vonden het iig niet echt bijzonder, gewoon even een stukje op de 9 omhoog en dan linksaf af en toe een uitstapje naar een fjord (lysebotn bv.).
Vorig jaar snel naar boven gereden naar de Lofoten en dan langzaam langs de kust naar beneden, ook erg de moeite waard. De 1e keer 6820km gereden de 2e keer naar de Lofoten wel 7800 in 3 weken. Dus zorg wel dat je motor net alles vers heeft, onderhoud is daar iig heel erg duur. Vriend van me moest een nieuwe voorband > voor die prijs heb je in nederland een hele set ;)
Thanks voor de info. Had als eerste idee om met de pont van Denemarken naar Bergen te gaan en dan weer richting zuiden te rijden. Dan pak je volgens mij wel een mooi stuk westkust mee.

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 09:57

Ken.

\m/.([oO]).\m/

MailMan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:04:
[...]

[video]
Ik ben de afgelopen twee weken (gisteren en vorige week maandag) twee keer onaangenaam verrast door een ijsbaan naar mijn werk gereden op de motor. Bij mij voor de deur was alles gewoon goed, geen ijzel of wat dan ook. Zodra ik echter de snelwegafrit nam bij mijn werk in de buurt (Amsterdam-Noord) veranderde het wegdek ineens in een fraaie glijbaan. Het mag echt een wonder heten dat ik beide dag niet onderuit ben gegaan, want collega's in hun auto hadden diverse uitstapjes en ABS ingrepen op dezelfde route.

Ik heb het gelukkig kunnen beperken tot een doorspinnend achterwiel - en als gevolg daarvan hevig uitbrekende achterkant - met een gangetje van 70 KM/U en die tweede keer tikte ik even zacht mijn achterrem aan omdat er allemaal zand en troep op de weg lag, waarna mijn achterwiel gelijk weggleed. Gelukkig liet ik mijn rem gelijk los en trok 'ie weer recht. Geen fijn gevoel.. brr.. Blij als het 's nachts niet meer vriest iig.

Die eerste keer had ik echt niks in de gaten en reed ik echt flink door. Begreep al niet niet waarom al die auto's zo traag reden. Na die bijna crash had ik hun tempo maar aangenomen :P

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

4x2 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:24:
[...]

Dat is niet hetzelfde, de onderhoudsvrije accu's zijn gewoon gevuld met accuzuur, alleen een door de fabrikant afgemeten (en bijgeleverde) hoeveelheid.

Laadspanning is vrij simpel, die moet ergens tussen de 13,5 en 14,5V liggen vanaf ongeveer 1/5e-1/4e van je max toerental met de lichten aan.
Even heel grof gezegd, maar dat gaat redelijk op, als je de laadspanning eerder haalt is het prima natuurlijk.
Alles tot een 12,5V laadspanning zul je niet zo snel mee stil komen te staan, maar goed is het niet, de accu wordt nl niet meer volledig geladen (een volle 12V accu geeft 13,2V af)
Zelfde probleem had ik op de dag dat ik mn motor kocht. Op de terugweg sloeg de motor af en met geen mogelijkheid meer te starten: accu leeg. Thuis doorgemeten en laadspanning kwam met belasting (dus met lichten en verwarming aan) niet boven de 11,5-12 volt. Zonder belasting was de spanning iets van 14,5 volt. Conclusie: stator van dynamo kapot > vervangen, en alles werkt weer normaal...

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Flesdop schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:07:
[...]

Jij ook al! :o Laat je even weten wat het is? Ik denk zelf dat het een stukje kuipwerk is wat rammelt, ik voel verder ook niks. Lagers zijn pas vervangen.
Zal morgen even kijken of de V-strom op mijn werk dit ook doet. Moet toch nog ff een rondje met dat ding rijden :P

Zomer seizoen begint er weer aan te komen. Dus net verse bandjes voor de gixxer besteld, kan ik mooi op een nieuw setje beginnen :)

[ Voor 14% gewijzigd door M3rcury op 21-01-2011 11:10 ]

No signature required.

Verwijderd

M3rcury schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:09:
[...]

Zal morgen even kijken of de V-strom op mijn werk dit ook doet. Moet toch nog ff een rondje met dat ding rijden :P

Zomer seizoen begint er weer aan te komen. Dus net verse bandjes voor de gixxer besteld, kan ik mooi op een nieuw setje beginnen :)
Wellicht dat wanneer je wiel compleet van de grond komt de vering helemaal uitschiet en dat het klonk is?
of als je stalen remleidingen staal omvlochten remleidingen hebt deze tegen het voorspatbord of iets dergelijks komen.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:13:
[...]

Wellicht dat wanneer je wiel compleet van de grond komt de vering helemaal uitschiet en dat het klonk is?
of als je stalen remleidingen staal omvlochten remleidingen hebt deze tegen het voorspatbord of iets dergelijks komen.
Ik heb het bij verschillende fietsen gehad, maar nooit bij mijn eigen fiets, dus maakte me er nooit zo veel zorgen over. Het is echt als je een hobbel OP rijd, dus als je vering naar beneden schiet. Ik heb ook het idee dat het meer een klik is, dat hij de olie bijvoorbeeld door je high speed demper heen knalt, en het dus gewoon een shimstek is die open gaat :)

No signature required.

Verwijderd

M3rcury schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:23:
[...]

Ik heb het bij verschillende fietsen gehad, maar nooit bij mijn eigen fiets, dus maakte me er nooit zo veel zorgen over. Het is echt als je een hobbel OP rijd, dus als je vering naar beneden schiet. Ik heb ook het idee dat het meer een klik is, dat hij de olie bijvoorbeeld door je high speed demper heen knalt, en het dus gewoon een shimstek is die open gaat :)
Je koppelingskabel en remkabels komen bij het kuipwerk bij de cockpit binnen.
Als je over een drempel gaat dan heeft je vering de grootst mogelijk uitslag in korte tijd.
bij het terugveren (dus als ze ingedrukt) worden moeten die kabels weer terug in hun oorspronkelijke positie.
Hele grote kans dat ze dan ff de cockpit of kuipwerk aantikken.

je zou al test je leidingen die binnen het kuipwerk lopen kunnen omwikkelen met een doek of iets en checken of het dan nog gebeurd :P

of gewoon knallen met die hap en je geen zorgen maken :P

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-01 16:51

talin

ES-MA

zat dit te lezen omdat iemand het quotte.

het 2de stuk klopt niet echt.

ik heb dus geen motorrijbewijs maar heb wel bijna 10 jaar motor wegrace gedaan, het is bijna onmogelijk om met een adrenaline lichaam te "overleven" in een wedstrijd.

als je hoofd niet leeg is en je je niet 177% kan concentreren op hetgene waar je mee bezig bent kan je net zo goed die dure bezine in het vat laten zitten dan te mengen met 2takt olie en in je tank stoppen.

Een half uur voordat ik naar Parc Ferme moest was ik niet aanspreekbaar, ging ik naar de wc, pak aan, eerst linkerlaars aan daarna rechterlaars dan vizier nog een keer nakijken, sigaret roken, flesje water drinken en stukje lopen.

als de helm dan op ging had ik niets meer te vertellen luisterde ik alleen nog maar naar mijn monteurs als parc ferme dan open ging en vizier dicht ging was ik in een soort trance en bestond er niets meer buiten mijn eigen ik om en wat het plan was.

heb wel eens te horen gekregen van bekenden die op de tribune zaten en wat schreeuwden dat ik geen reactie gaf.

heel veel racers sluiten zich af om te kunnen concentreren voor de wedstrijd, daarom is ook een goede conditie van belang, als je kramp krijgt of je zweet als een otter en dat loopt in je ogen tijden het aanremmen van een bocht waar je met 230km/h aan komt zeilen dan is je concentratie niet optimaal en mis je je rempunt of je instuurpunt.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• MailMan
talin schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:41:
[...]

zat dit te lezen omdat iemand het quotte.

het 2de stuk klopt niet echt.

ik heb dus geen motorrijbewijs maar heb wel bijna 10 jaar motor wegrace gedaan, het is bijna onmogelijk om met een adrenaline lichaam te "overleven" in een wedstrijd.

als je hoofd niet leeg is en je je niet 177% kan concentreren op hetgene waar je mee bezig bent kan je net zo goed die dure bezine in het vat laten zitten dan te mengen met 2takt olie en in je tank stoppen.

Een half uur voordat ik naar Parc Ferme moest was ik niet aanspreekbaar, ging ik naar de wc, pak aan, eerst linkerlaars aan daarna rechterlaars dan vizier nog een keer nakijken, sigaret roken, flesje water drinken en stukje lopen.

als de helm dan op ging had ik niets meer te vertellen luisterde ik alleen nog maar naar mijn monteurs als parc ferme dan open ging en vizier dicht ging was ik in een soort trance en bestond er niets meer buiten mijn eigen ik om en wat het plan was.

heb wel eens te horen gekregen van bekenden die op de tribune zaten en wat schreeuwden dat ik geen reactie gaf.

heel veel racers sluiten zich af om te kunnen concentreren voor de wedstrijd, daarom is ook een goede conditie van belang, als je kramp krijgt of je zweet als een otter en dat loopt in je ogen tijden het aanremmen van een bocht waar je met 230km/h aan komt zeilen dan is je concentratie niet optimaal en mis je je rempunt of je instuurpunt.
Je hebt gelijk en het kwam ook al in m'n hoofd op toen ik het stukje typte. Motorrijden is focussen, misschien in de ene takt wat meer dan in de andere, maar zonder de focus breng je jezelf in gevaar.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tip van de dag: Tanktastocht.nl. (bijna) Alle ProMotor Tanktastochten in . gdb formaat! Heel leuk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

mphilipp schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:27:
Tip van de dag: Tanktastocht.nl. (bijna) Alle ProMotor Tanktastochten in . gdb formaat! Heel leuk.
wat is een tanktastocht?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij gewoon routes die speciaal samengestelt zijn voor motorrijders.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Take a wild guess... (en misschien is het bekijken van die site ook wel verhelderend).

Vroegâh...nog voordat het grote publiek kon beschikken over kleine electrische vriendjes die de weg wezen, waren we aangewezen op papieren (je weet wel, dat spul waar je je kont mee afveegt op de plee) kaarten. Als iemand een toertocht had uitgezet, kreeg je dus een set aanwijzingen mee in de vorm van 'na 3,5km linksaf op kruising' enz. Zo'n papiertje stak je dan in je tanktas (of routerol). Hence the name 'tanktastocht'. Ik vond het altijd een ramp om zo een route te rijden. Een routerol is dan handiger, omdat je precies ziet bij welke aanwijzing je bent. Een navi is natuurlijk nóg handiger...maar ja...in 1995 moest je daar nog niet aan denken.

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-01 20:15
Interessante rijles gehad vandaag :*)
AVB oefeningen gingen allemaal goed dus ik heb vandaag voor het eerst op een motor gestaan, gelegen
en op de tank gezeten, erg leerzaam :P

• KaWaReZ
  • Laatst online: 05-01 22:01
klinkt meer als een VRO...

of ben je op je plaat gegaan? :+

• DECOY88
(overleden)
@Alexji: les je ergens in beverwijk en omstreken?

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Alexji schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:55:
Interessante rijles gehad vandaag :*)
AVB oefeningen gingen allemaal goed dus ik heb vandaag voor het eerst op een motor gestaan, gelegen
en op de tank gezeten, erg leerzaam :P
Zijn dat gebruikelijke oefeningen? Ik heb recent mijn AVB gehaald, maar nooit dit soort oefeningen hoeven/mogen doen..

• Rukapul
Soms wil een instructeur nog wel eens wat exotischere balansoefeningen geven ;)

* Rukapul heeft vandaag een bon voor een motor-slip-cursus gekregen :)

• DECOY88
(overleden)
je had ook 3 weken terug kunnen rijden. toen was de slipcursus nog gratis.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 11:06
Gisteren bezig geweest met het vervangen van het motorblok van mijn Honda CBR929RR. Alles goed en wel, het blok draait goed voor een blok dat twee jaar stil heeft gestaan. De boel verliep voorspoedig en probleemloos, tot vanmiddag..

Bezig geweest de olie van het nieuwe blok te vervangen, zie ik tijdens het drainen van de olie dat er een miniscuul haarscheurtje rond de drain plug zit.. Tijdens het vastdraaien met een momentsleutel netjes de 29nM aangehouden, met het haarscheurtje in gedachten. Na een aantal voorzichtige draaien te hebben gegeven aan de sleutel raadt je het al: *TAK*, de carterpan (oil sump) kan weg. Het haarscheurtje was intussen omgetoverd tot een scheur van een krappe milimeter.

Gelukkig heb ik de carterpan van mijn oude blok nog liggen en kan ik deze overzetten. In Haynes wordt echter niets gezegd over welk type sealant of pakking ik kan gebruiken. Afgaande op de afbeeldingen wordt er een vloeibare pakking gebruikt, maakt het nog uit welke?

Helaas ben ik nogal ongeduldig en is het zondag; iemand die toevallig een bruikbare (vloeibare) pakking hiervoor heeft liggen rond provincie utrecht? :*

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:27
Ik heb het nooit zo op vloeibare pakkingen. Beter haal je gewoon een o-ringetje bij de dealer, die dingen zijn van zacht metaal (koper?) en worden geplet bij het aandraaien (dus ook altijd vervangen). Zo heb ik het in ieder geval bij m'n Honda NTV gedaan voor zowel de olieplug als de cardanplug, volgens Haynes.

/edit: waarom ik het niet op vloeibare pakkingen heb? Dat spul moet je heel erg spaarzaam aanbrengen en zal toch altijd wel over de randjes heenkomen, zowel aan de binnenkant als buitenkant. Dat wil ik gewoon niet, dat zou dan door de motor heen kunnen gaan en bijvoorbeeld in de oliekanalen kunnen komen. Nee dank u!

[ Voor 33% gewijzigd door Yonni op 23-01-2011 16:22 ]

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39
Yonni schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:19:
Ik heb het nooit zo op vloeibare pakkingen. Beter haal je gewoon een o-ringetje bij de dealer, die dingen zijn van zacht metaal (koper?) en worden geplet bij het aandraaien (dus ook altijd vervangen). Zo heb ik het in ieder geval bij m'n Honda NTV gedaan voor zowel de olieplug als de cardanplug, volgens Haynes.

/edit: waarom ik het niet op vloeibare pakkingen heb? Dat spul moet je heel erg spaarzaam aanbrengen en zal toch altijd wel over de randjes heenkomen, zowel aan de binnenkant als buitenkant. Dat wil ik gewoon niet, dat zou dan door de motor heen kunnen gaan en bijvoorbeeld in de oliekanalen kunnen komen. Nee dank u!
Hij heeft het over een pakking voor zijn carter-pan ;)
Maarre, hoort daar niet gewoon een papieren pakking tussen?

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:27
Oh fuck, helemaal gelijk. Zat met die carterplug in m'n hoofd. Maar dan nog blijft m'n verhaal wel staan, beter gewoon originele pakking d'r op dan imitatie of vloeibaar.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

SoaDmaggot schreef op zondag 23 januari 2011 @ 15:52:
Helaas ben ik nogal ongeduldig en is het zondag; iemand die toevallig een bruikbare (vloeibare) pakking hiervoor heeft liggen rond provincie utrecht? :*
Ja. Utrechtse Heuvelrug.

Makerij Hofman

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 11:06
DRAFTER86 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:26:
[...]

Hij heeft het over een pakking voor zijn carter-pan ;)
Maarre, hoort daar niet gewoon een papieren pakking tussen?
Neen, daar gaat geen papieren pakking tussen. Inmiddels zit de boel weer in elkaar met een vloeibare pakking. Even een uurtje laten drogen en de nieuwe olie kan er weer in :Y

• MailMan
Zit er ernstig aan te twijfelen voor maar 100 euro een nieuwe TomTom One op de kop te tikken aangezien ik deze zomer dus graag naar noorwegen zou rijden. Omdat ik niet alteveel geld heb op het moment leek me dit wel een leuke optie en om de een of andere reden is de TomTom One een stuk goedkoper dan de TomTom Rider One die in principe voor de motorrijder is bedoeld.

Heeft iemand ervaring met de TomTom (Rider) One en waarom hij of zij het af/aan zou raden?

Voor de waterresistentie van de Rider One ga ik in ieder geval niet de meerprijs betalen, aangezien ik een enorm windscherm heb die door menig reageerder in dit topic al belachelijk is gemaakt. :P

[ Voor 17% gewijzigd door MailMan op 24-01-2011 13:51 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:36:
en om de een of andere reden is de TomTom One een stuk goedkoper dan de TomTom Rider One die in principe voor de motorrijder is bedoeld.
Robuuster, waterdicht en met de handschoen te bedienen. Je kunt van alles op de motor prikken. Er zijn er zelfs die een iPhone met een houder op het stuur prakken. Ik zou het zelf niet doen omdat het a)erg klein is b)niet te bedienen is met een handschoen en c)volgens mij uit elkaar trilt op een motor.

De TT1 zal heb best doen op een motor, en als je max.dat bedrag wilt uitgeven heb je misschien geen keuze. Of een 2de hands Garmin. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in die dingen voordat je puur op prijs een keuze gaat maken. Het zou zomaar tegen kunnen vallen. Ik kan je niet vertellen wat je moet kopen want ik weet niet wat je van het ding verwacht. Doe zelf eerst eens wat research, want je vraag is heel erg algemeen.

• MailMan
mphilipp schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:43:
[...]

Robuuster, waterdicht en met de handschoen te bedienen. Je kunt van alles op de motor prikken. Er zijn er zelfs die een iPhone met een houder op het stuur prakken. Ik zou het zelf niet doen omdat het a)erg klein is b)niet te bedienen is met een handschoen en c)volgens mij uit elkaar trilt op een motor.

De TT1 zal heb best doen op een motor, en als je max.dat bedrag wilt uitgeven heb je misschien geen keuze. Of een 2de hands Garmin. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in die dingen voordat je puur op prijs een keuze gaat maken. Het zou zomaar tegen kunnen vallen. Ik kan je niet vertellen wat je moet kopen want ik weet niet wat je van het ding verwacht. Doe zelf eerst eens wat research, want je vraag is heel erg algemeen.
Ben inderdaad al wat uitgebreider bezig met informatie opzoeken, maar het lijkt ook op het wereld van intercoms waar soms door de bomen het bos niet meer te zien is.

Ik wil gewoon een basic GPS unit (liever inderdaad geen telefoon, dat is me dan weer teveel gepruts). Geen live trafic update gedoe, geen super uitgebreide menus of aansluitmogelijkheden (mp3 etc), alleen het via de computer in kunnen plannen van voorgekozen routes lijkt me een must.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Kan je dan niet beter een garmin 60sx nemen? Die is voornamelijk voor tracks maar navigeren gaat er ook mee, basic. Doet het uren gewoon op 2 penlights en is niet al te duur.

• Rukapul
Lijkt me dat die Garmin dat je daar op vakantie echt helemaal niets aan hebt. Juist dan wil je ff makkelijk een adres in kunnen proggen en lekker navigeren ;)

* Rukapul is ook in de race voor navigatie en intercom/bt-set

• MailMan
Laat ik het zo stellen, ik zie qua motornavigatie eigenlijk niets voor onder de 300 euro en dat is me op dit moment teveel.

Vervolgens zie ik wel dit: http://link.marktplaats.nl/415887412 en vraag ik me af of zoiets zou voldoen of dat ik iets over het hoofd zie?

Voor zover ik begrijp kan je ermee navigeren :P routes plotten vantevoren via aangepaste/zelf ontwikkelde software en opladen via de motor.

Extra's zoals file waarschuwing en speciale motorroutes zijn voor mij geen vereiste. Moet wel zeggen dat ik liever een kaart heb dan bochten/afslag aanduiding, maar ik neem even aan dat dat er wel inzit.

[ Voor 19% gewijzigd door MailMan op 24-01-2011 14:26 ]

Verwijderd

Toch is navigeren met je mobiel in je tanktas niet zo hinderlijk hoor.
Heb dat vrij veel gedaan en werkt gewoon lekker (zeker icm een in-ears).

Wellicht als je geen dure rider aan wil schaffen is het kijken naar een otterbox wat:
http://www.otterbox.com/

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Met een Tom Tom One kan je niet van te voren routes (vanaf internet gedownload) instoppen. Dan moet je een duurdere versie hebben.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DECOY88
(overleden)
garmin zumo 220? niet zo duur en kan je toch nog eigen routes enz. rijden.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Kijk anders eens naar een garmin streetpilot 2610 / 2720 / 2820 (alhoewel de laatste nog erg prijzig is).

Zeker de 2610 vind je wel in jouw budget.

Voordeel:
goed gebouwd
waterdicht
touch screen
bedoeld voor op de motor

nadeel:
voor de 2610 komen er geen kaartupdates meer uit
soms worden ze aangeboden zonder "geel kaartje". (dan heb je er niets aan).
Beperkt aantal geheugenplaatsen voor routes en locaties.

Ik heb een tijdje geleden een 2610 gekocht die "doofstom" was (audio chip defect). Aangezien ik toch geen geknoei wil met oortjes en kabels maakte mij dat niets uit. Beugeltje op het stuur gefixt, kaarten ingeladen en gaan met die banaan. Kaartmateriaal is nu 2 of 3 jaar oud en daar heb ik nog geen enkele hinder van ondervonden.

Zeker in het buitenland is het super relaxt als je "naar de dichtsbijzijnde supermarkt" kan navigeren.

Wat denk je hiervan:
http://link.marktplaats.nl/408551220

• MailMan
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:30:
Toch is navigeren met je mobiel in je tanktas niet zo hinderlijk hoor.
Heb dat vrij veel gedaan en werkt gewoon lekker (zeker icm een in-ears).

Wellicht als je geen dure rider aan wil schaffen is het kijken naar een otterbox wat:
http://www.otterbox.com/
Heb helaas geen iPhone maar een oude HTC waarvan het scherm me net te klein is. Naja, zou het nog kunnen proberen als ik een nieuw kaartje koop met meer geheugen.
Tylen schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:32:
Met een Tom Tom One kan je niet van te voren routes (vanaf internet gedownload) instoppen. Dan moet je een duurdere versie hebben.
Hmm er is geen aftermarket computer software beschikbaar die dat doet? Of zoiets http://houghi.org/tomtom/
DECOY88 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:44:
garmin zumo 220? niet zo duur en kan je toch nog eigen routes enz. rijden.
Op Marktplaats zie ik hem helaas niet voor onder de 300 euro.
teacher schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:22:
Kijk anders eens naar een garmin streetpilot 2610 / 2720 / 2820 (alhoewel de laatste nog erg prijzig is).

Wat denk je hiervan:
http://link.marktplaats.nl/408551220
Dat ziet er ook wel interessant uit. Ik ga er wat meer info over zoeken. Hoewel de TomTom One volgens mij nog wel nieuwe kaarten ondersteunt.

Thanks voor de snelle info allemaal!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

teacher schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:22:
nadeel:
voor de 2610 komen er geen kaartupdates meer uit
Tweakers zijn slim en er is een manier gevonden die de kaarten erop kan krijgen. De nieuwe kaarten zijn op een of andere manier gecomprimeerd en de oude Garmins kunnen die niet lezen. Ik denk dat ze de compressie gekraakt hebben. Of dat helemaal legaal is weet ik niet. Ik heb het ook alleen van horen zeggen, want ik heb zelf een 2710 (BMW Navigator).
soms worden ze aangeboden zonder "geel kaartje". (dan heb je er niets aan).
Ook daar zijn oplossingen voor. Aangezien het tegen de policy is om daar iets over te roepen, zou je ook ondergronds kunnen kijken naar een gps (wink, wink, nudge, nudge) 8)

• komkommer

komkommer

Koffie

Rukapul schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:13:
Lijkt me dat die Garmin dat je daar op vakantie echt helemaal niets aan hebt. Juist dan wil je ff makkelijk een adres in kunnen proggen en lekker navigeren ;)

* Rukapul is ook in de race voor navigatie en intercom/bt-set
Dat kan dus juist prima op zo'n garmin. Zeker met die hoeveelheid kaarten is er veel mogelijk met zo'n ding. Je kan zelfs die onroute kaarten gewoon in je garmin zetten en als je dan ergens naar toe wil en je hebt alle tijd dan zoekt hij zelf de mooiste route op. Hoef je zelfs niet meer op je computer dat stomme programma te gebruiken. Ook de kaarten van openstreetmap kunnen er op.

Ik heb zelf een Garmin Oregon met een Ram-mount-houder en daar ben ik erg tevreden over. Wel duurder dan 100 euro.

Makerij Hofman

• DRAFTER86
Ik rij zelf nu al een aantal jaar rond met allerhande navi apparatuur. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de iGo 8 software, welke tot voor kort alleen op Windows Mobile/CE draaide. Momenteel gebruik ik nog een oude HTC smartphone welke het boven verwachting lang volhoud, een andere HTC en een Mando (Chinees merk geloof ik) op Windows CE hebben het beide afgelopen vakantie begeven in een hoosbui.
Mijn ervaring is dus dat het over het algemeen met trillingen wel meevalt, water is pijnlijker. Mocht je nog een oude WinMo-smartphone hebben liggen, of goedkoop een Mio op de kop kunnen tikken die toevallig iGo draait dan is dat best een aanrader.

Desalniettemin ben ik nu bijna zeker dat ik een Garmin 78S of 62S ga halen. De eerste is eigenlijk een maritieme GPS, dus écht waterdicht (hij blijft zelfs drijven) maar met dezelfde software als de Oregon en de 62-serie. De 62 heeft als voordeel dat de knoppen (Voor mijn gevoel althans) aan de 'goede' kant zitten, de 78 heeft het voordeel dat hij een fatsoenlijke voedingsconnector heeft, waar de 62 het met (pauper) mini-usb moet doen.

Binnenkort maar eens flink met die dingen spelen, ik heb een aantal dingen in iGo die écht heel handig werken, het zoeken en langs de route invoegen van POI's, het uitprikken van een route op het apparaat zelf, de aanwijzingen tijdens het navigeren op de weg (iets stoms als dat hij de eerstvolgende en de aanwijzing daarna laat zien, dus: eerste rotonde rechts en na 50m weer rechts, erg handig!), ook de tripcomputer werkt voor een onroad gerichte GPS behoorlijk fijn.
Op het onverhard is hij uiteraard weer minder handig, eigenlijk heb je er vrij weinig aan zodra je ergens bent waar geen kaarten van zijn, vandaag mijn intresse in de Garmins. Ik hoop dus dat de gewone weg-navigatie op de Garmins voor mij voldoende is, dan ben ik om :)
Overigens zijn beide genoemde units wel (een stuk) goedkoper te krijgen dan bij gps.nl, zowel de 62s als de 78s zijn voor 320,- wel te vinden, waar ze bij gps.nl resp 380,- en 345,- kosten...

62S
Afbeeldingslocatie: http://www.gps.nl/gpsmap62s_300.jpg
78S
Afbeeldingslocatie: http://www.gps.nl/gpsmap78s_300.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door DRAFTER86 op 24-01-2011 22:55 ]

Verwijderd

Zijn mensen hier dan tijdens het rijden echt druk bezig met hun navi te bedienen?

Als wij gaan toeren dan gaan we toch meestal om de 90 minuten een (tank)pauze doen.
Als er dan nog wat veranderd moet worden dan gebeurd het dan.

ikzelf vind een navi op de motor wel iets van het hele motor experience weg nemen.
Wat leuk is is bijvoorbeeld in sauerland overal langs knallen wat leuk is en dan maar zien waar je terecht komt.
En als je de weg echt niet terug kunt vinden dan gewoon de navi weer aan :P

Zo zijn we een keer in sauerland terecht gekomen in een weide onderaan een steile berg.
Op die berg waren allemaal mensen aan het paragliden.

In de weide was een hele grote groep old-school bikers die een weekendje weg hadden.
Allemaal oude motoren, leren jassen, BBQ, tenten en bier.

We lagen daar dus tussenin te genieten van het mooie weer en het uitzicht.
kregen we gewoon ook een paar biertjes aangeboden.

priceless :D

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Met navi vindt je gelijk de mooie paadjes > vroeger moest je daar maar een beetje op hopen :+
Zou niet zonder meer willen, ideaal! Alleen als het alleen al voor de muziek is onderweg of het erg makkelijk vinden van tankstations. M'n zumo 550 heeft er al heel wat blije km's opzitten.

• DRAFTER86
charrel schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:30:
Met navi vindt je gelijk de mooie paadjes > vroeger moest je daar maar een beetje op hopen :+
Zou niet zonder meer willen, ideaal! Alleen als het alleen al voor de muziek is onderweg of het erg makkelijk vinden van tankstations. M'n zumo 550 heeft er al heel wat blije km's opzitten.
Mijn idee, het rijd gewoon lekker door, je komt waar je wezen moet :)
Wat gebruik je om de audio in je helm te krijgen? Ik heb twee van die headsetjes die ze in Notter verkopen versleten, die houden het niet echt lang vol...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:01:
ikzelf vind een navi op de motor wel iets van het hele motor experience weg nemen.
Wat leuk is is bijvoorbeeld in sauerland overal langs knallen wat leuk is en dan maar zien waar je terecht komt.
Dat is afhankelijk wat jij persoonlijk de motor experience vindt. Soms is lukraak rondrijden leuk, maar het kan ook erg leuk zijn om een route die iemand met zorg heeft uitgeknobeld te volgen. Zo ben ik dankzij een route van iemand (gpstracks.nl) binnendoor naar de Alp D'Huez gereden en zo over de mooiste wegen van België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland gereden. Zelf had ik er uiteraard ook gekomen, maar deze weg was érg mooi.

Maar goed, zo heeft iedereen een andere beleving. Ik vind het rijden op de motor leuk, kaartlezen en navigeren zijn geen hobbies van me. Met kaart, zonder kaart, of met/zonder navi, op alle manieren kom je op de leukste plekjes en ontmoet je leuke mensen. We kunnen natuurlijk ook terug gaan naar 1cylinder motoren met kickstarter, schakelpook op de tank en handmatige vervroeger op de ontsteking. Van die rotdingen die het nooit in 1x doen met vochtig weer. Of zijn we teveel verwend met de moderne electronica-pakhuizen van tegenwoordig? Nemen die de charme van het motorrijden weg? Same thing...

• Unipuma
  • Laatst online: 06-04-2021
mphilipp schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:06:
Ook daar zijn oplossingen voor. Aangezien het tegen de policy is om daar iets over te roepen, zou je ook ondergronds kunnen kijken naar een gps (wink, wink, nudge, nudge) 8)
Sterker nog, daar zijn zelfs geheel legale oplossingen voor. Open streetmaps is tegenwoordig erg goed aan het worden, zeker ook omdat veel van het kaartmateriaal beschikbaar is gesteld door officiële organisaties. (AND heeft destijds een volledige kaart van Nederland gedoneerd).

Via: http://garmin.na1400.info/routable.php
kun je kaarten aanvragen voor elk gebied dat je wilt. Helaas is de service overbelast als je een custom kaart wilt maken, en duurt dat een paar dagen. Maar voor landen en gebieden zijn er voorgeselecteerde kaarten, die je zo kunt downloaden.

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

Verwijderd

trouwens weet iemand wat dit is of hoe dit kan:

Vorige zomer mijn voorvorkolie vervangen.
De poten er helemaal uit gehad en weer alles gemonteerd.
nu als ik aan de preload draai om de veerweg in te stellen doet de linkerpoot bij het draaien:
"klak, klak, klak, bij elke 360 graden voltooide draai"

dat doet de rechterpoot niet.
ik zou ook niet weten wat het kan zijn anders dat de preload adjuster over het einde van de veer gaat bij elk voltooid rondje?

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 16:01

Saffie_time

Why use this? 42!

Als ik ergens ga rijden waar ik niet bekend ben dan gebruik ik Navigon (op android telefoon met in-ears).
Waarom nu juist deze? Je kan hier een motorprofiel kiezen en mocht je dan kiezen voor de optie mooie route dan neem je absoluut niet de korste/snelste route maar kom je echt op wegen waar ik normaal gesproken nooit zou zijn gekomen. Dit omdat je dan toch al snel de borden gaat volgen of de iets grotere wegen.

Neem je wel de route snel/kort kan je nog steeds kiezen voor wel of geen snelweg bijvoorbeeld. Hiermee zijn dus de keuzes die je kan maken om ergens te komen redelijk ruim te noemen.

Telefoon in de binnenzak van de jas en draadje gewoon naar mijn oren toe. Ik hou het hier ongeveer 6 uur mee vol wat voldoende is om weer een nieuw stopcontact te vinden en bij te laden.
Ga nu een 12V in mijn plastic buitentank maken zodat ik de telefoon ook onderweg zou kunnen laden indien nodig. :+

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Verwijderd

dit is een mooie oplossing, heeft een vriend van mij.
http://www.louis.de/index...rtnr_gr&artnr_gr=10032936

werkt goed, goedkoop en goed weg te werken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Unipuma schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 09:12:
[...]
Sterker nog, daar zijn zelfs geheel legale oplossingen voor. Open streetmaps is tegenwoordig erg goed aan het worden, zeker ook omdat veel van het kaartmateriaal beschikbaar is gesteld door officiële organisaties. (AND heeft destijds een volledige kaart van Nederland gedoneerd).
Sorry, maar Open Streetmaps is gewoon klote. Voorlopig staan lang niet alle straten erin en hoe nobel het streven en het doel ook is, ik wil een navigatiesysteem met accurate kaarten waar alles op staat. Als ik maar steeds moet bidden dat het klopt, vind ik het niks.

Leuk voor gebieden waar geen goede kaarten van zijn, maar anders snap ik het hele initiatief ook niet. Als je geld hebt voor je navigatiesysteem of software voor je PDA, is dan de uitgave voor een kaart nu zo groot? Ik begrijp het echt niet. Koop dan een papieren kaartje, daar hebben we honderden jaren goed mee uit de voeten gekund. Als het dan goedkoop moet, doe het dan goed...op een papieren kaart staan tenminste alle straten.

Wie het wil gebruiken mag dat natuurlijk van mij best. Ik ben niet tegen OSM, maar ik ben iemand die gewoon graag de juiste spullen heeft. En soms kost dat geld.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 16:01

Saffie_time

Why use this? 42!

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 09:48:

Heb precies die al sinds eind november klaar liggen om erin te gaan maken. Echter is of het weer te slecht en wil ik niet naar buiten (ik moet op straat sleutelen) of is het te goed en ben ik lekker aan het rijden :P

Maar die gaat er dus nog wel in...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Tankiej
Zonet een proefles motor gehad. Was echt geweldig! :D
Gelijk een afspraak gemaakt voor een vervolgles, kan niet wachten.. :)

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Tankiej schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:43:
Zonet een proefles motor gehad. Was echt geweldig! :D
Gelijk een afspraak gemaakt voor een vervolgles, kan niet wachten.. :)
d:)b snel beginnen met lessen dan kan je dit jaar nog mooi toeren 8) *O*

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:29

steveman

Comfortabel ten onder

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 09:48:

Hey die heb ik ook :) Prima ding... maar bij mijn motor, vanwege de positie van de accu, onder de tank, een HEL om in je eentje aan te sluiten.

So... I've been to hell and back :7

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Tankiej
_Erikje_ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:00:
[...]

Ik ga m'n best doen! *O*

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
_Erikje_ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:00:
[...]

Idd, dit is het juiste moment om te beginnen. Als het een beetje mee zit heb je met de zomer je rijbewijs. Dan hoef je niet met 30*c in een heet motorpak op een hete motor rondjes te rijden om pionnetjes, maar kan je gewoon lekker rondrijden met dat weer, zoals het hoort :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• dion_b
  • Laatst online: 07:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Widow schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:16:
[...]

Idd, dit is het juiste moment om te beginnen. Als het een beetje mee zit heb je met de zomer je rijbewijs. Dan hoef je niet met 30*c in een heet motorpak op een hete motor rondjes te rijden om pionnetjes, maar kan je gewoon lekker rondrijden met dat weer, zoals het hoort :)
Check!

Heb afgelopen jaar mei-juli geluk gehad met AVB, meestal <25C, maar AVD ging vrolijk tot >30C, en afgereden met 29C :o

Ondertussen alles tussen +33 en -15 meegemaakt en 15-20C is IMHO verreweg het prettigst rijden, maar bij je eerste AVB-lessen kun je daar rustig 5C vanaf halen gezien je continu rondjes rijdt op lage snelheid, dus geen luchtkoeling hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Verschrikkelijk was dat idd.
Trek je je pak weer uit en helemaal tot je boxer en sokken nat van het zweet.
Of in de regen rijden, dan zie je bij je kruis tegen de tank aan een kuiltje met water ontstaan.
Dat gaat een tijdje goed en opeens woeshhh de hele bende opeens door je textielbroek heen :')

Ik zou trouwens wel zelf even een helm, handschoenen en laarzen al aanschaffen.
van de rijschool is vaak echt ranzig :r

Missen meer mensen de rijlessen eigenlijk?
Ik vond het geweldig, lekker stoeien met zo'n lesmotor en een knettergekke (maar goede) instructeur.
Nadien altijd met andere lui koffie leuten of kijken naar stunters die op het parkeerterrein bezig waren :P

• MailMan
Mijn eerste proefles motorrijden was rond de 30 graden. Aangezien het zo'n kick was viel me pas achteraf op dat de wintervoering nog in de motorbroek had gezeten terwijl ik ook nog een spijkerbroek aan had :P Gelukkig nog wel even een slokje water gekregen van de instructeur maar dat was echt een kleffe bedoening met pionnetjes rijden.

Heb trouwens met dank aan m'n zwager TomTom 7 (navigator) op mn windows 7 phone gezet. Alleen die kaart is uit 2008 (geen ramp) maar ik zag ook geen nieuwere voor die versie. Worden die niet meer gemaakt of gaat dat via de "Corrections"?
Wel vervelend dat je niet meer dan 48 waypoints kan maken, maar de route die je planned met Google Maps kan je splitten in losse routes die je dan inlaad.

Verwijderd

MailMan schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:39:
Mijn eerste proefles motorrijden was rond de 30 graden. Aangezien het zo'n kick was viel me pas achteraf op dat de wintervoering nog in de motorbroek had gezeten terwijl ik ook nog een spijkerbroek aan had :P Gelukkig nog wel even een slokje water gekregen van de instructeur maar dat was echt een kleffe bedoening met pionnetjes rijden.

Heb trouwens met dank aan m'n zwager TomTom 7 (navigator) op mn windows 7 phone gezet. Alleen die kaart is uit 2008 (geen ramp) maar ik zag ook geen nieuwere voor die versie. Worden die niet meer gemaakt of gaat dat via de "Corrections"?
Wel vervelend dat je niet meer dan 48 waypoints kan maken, maar de route die je planned met Google Maps kan je splitten in losse routes die je dan inlaad.
Goh niet dat ik op obscure sites kom maar in mijn glazen bol zag ik vandaag de nieuwe tomtom maps voor 2011 voorbij komen.
860 3101 van ene tonka :P

• Loona35
  • Laatst online: 18-01 11:59
MailMan schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:50:
[...]

Ben inderdaad al wat uitgebreider bezig met informatie opzoeken, maar het lijkt ook op het wereld van intercoms waar soms door de bomen het bos niet meer te zien is.

Ik wil gewoon een basic GPS unit (liever inderdaad geen telefoon, dat is me dan weer teveel gepruts). Geen live trafic update gedoe, geen super uitgebreide menus of aansluitmogelijkheden (mp3 etc), alleen het via de computer in kunnen plannen van voorgekozen routes lijkt me een must.
Even mijn 2cents posten wat betreft GPS'en ;)

Ik rij met een Zumo660 op de straatmotor en heb sinds kort een eTrex Legend Hcx gekocht voor offroad. Voordeel van zo'n 660 (toen was er nog geen 220 trouwens) is dat hij lekker groot scherm heeft. Dat vind ik een must want met zo'n klein schermpje van de mobiel, de eTrex of Gpsmap is het moeilijk navigeren als je 180 over de Schwarzwaldhochstrasse rijdt (slechts voorbeeld want daar is het nou net niet moeilijk navigeren ;)). Niet dat je tussentijds iets moet doen, maar de uitstekende leesbaarheid is dat wel erg prettig. Ten slotte hoor je ook met oortjes steeds minder als je zo hard gaat. De eTrex heb ik 2e hands voor 100 eur gekocht en heb er zelf maps op gezet (eerlijk gevonden op straat zegmaar...). Met houdertje ben je dan voor 125 EUR klaar voor een haast nieuwe eTrex (mijne was slechts 1-2x gebruikt). Zo'n Gpsmap is leuk maar veel duurder terwijl je eigenlijk niet meer opties krijgt o.i.d. Mijn advies is dus: zoek een eTrex HCX of Vista HCX als je ermee offroad wil en anders de Zumo220. Want al die oude pilots varianten kunnen bijna geen kaarten aan (en dan heb je ook nog zo'n matig leesbaar scherm zonder kaartpresentatie die alleen nog in een oude benz zit).

• MailMan
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:47:
[...]

Goh niet dat ik op obscure sites kom maar in mijn glazen bol zag ik vandaag de nieuwe tomtom maps voor 2011 voorbij komen.
860 3101 van ene tonka :P
Ik had het idee dat de nieuwe kaarten van TomTom een nieuwere NavCore versie nodig hebben (boven 7.xxx in ieder geval) maar dat TomTom Navigator maar tot 7 gaat. Daarom vroeg ik mij af of het nut had een nieuwe kaart aan te schaffen.

[edit] Ik lees net dat TomTom Navigator 7.9 wel de kaarten van 8+ ondersteunt.

Gaat nu wel beetje offtopic.. dus uh, Vroem Vroem!

Ah, iemand nog Blik op de Weg gezien? Was op zich wel weer een leuke, soort van, motor special. En ik vraag me af of die motorrijder die lichtelijk zat te klagen over had geluidsoverlast van motorrijders op de klaverbladen daar zelf ook niet rondjes knort....

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 25-01-2011 23:43 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Loona35 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:51:
[...]
Zo'n Gpsmap is leuk maar veel duurder terwijl je eigenlijk niet meer opties krijgt o.i.d.
Die is ook niet echt fijn om als regulier navigatieapparaat op de motor te gebruiken. Ik heb er wel een, maar dan voor mijn offroad escapades (2de hands voor €170). Ik heb een 60CSx en die heeft een electronisch kompas en hoogtemeter ingebouwd. En hij is erg robuust, en met zo'n offroad wil je nog wel eens op je bakkes gaan en dan moet dat ding niet meteen versplinteren.

Ik heb 'm volgepropt met topografische kaarten (stafkaarten zeg maar) voor de bospaadjes. Maar ja, goede spullen zijn vaak duâh en die Garmins zijn ook 2de hands best nog aan de prijs. Dat is ook niet voor niets. Het zijn geen modeartikelen, maar ze werken gewoon goed.

Ik begreep van iemand op het RT forum dat Navigon een of andere beperking heeft mbt het aantal routepunten. Misschien had ie het over een oude versie, maar hij kon maar een handvol routepunten maken en dat was veel te weinig voor een mooie motortoertocht.

• Loona35
  • Laatst online: 18-01 11:59
mphilipp schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:19:
[...]

Die is ook niet echt fijn om als regulier navigatieapparaat op de motor te gebruiken. Ik heb er wel een, maar dan voor mijn offroad escapades (2de hands voor €170). Ik heb een 60CSx en die heeft een electronisch kompas en hoogtemeter ingebouwd. En hij is erg robuust, en met zo'n offroad wil je nog wel eens op je bakkes gaan en dan moet dat ding niet meteen versplinteren.

Ik heb 'm volgepropt met topografische kaarten (stafkaarten zeg maar) voor de bospaadjes. Maar ja, goede spullen zijn vaak duâh en die Garmins zijn ook 2de hands best nog aan de prijs. Dat is ook niet voor niets. Het zijn geen modeartikelen, maar ze werken gewoon goed.

Ik begreep van iemand op het RT forum dat Navigon een of andere beperking heeft mbt het aantal routepunten. Misschien had ie het over een oude versie, maar hij kon maar een handvol routepunten maken en dat was veel te weinig voor een mooie motortoertocht.
Je hebt ook nog die Becker Z100 Crocodile. Die is volgens de recensies in motorbladen ook wel aardig. Heeft zijn prijs in ieder geval mee.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Loona35 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:58:
[...]
Je hebt ook nog die Becker Z100 Crocodile. Die is volgens de recensies in motorbladen ook wel aardig. Heeft zijn prijs in ieder geval mee.
Ken ik niet. Ik weet niet welke kaarten Becker gebruikt en hoe hun routering werkt.

Ooit een keer (in de auto op een PDA) iGo geprobeerd waar iedereen zo lyrisch over was. Ik probeer 3 willekeurige routes en bij alle drie liet ie me big time omrijden. En ik had 'm op snelste of beste route staan, niet de kortste. En dan stuurt dat ding me vanaf de A13 1 afslag te vroeg eraf zodat ik 15 stoplichten moest passeren door Rijswijk in de ochtendspit. Mijn eigen route was dus 1 afslag later zodat ik bij het KPN hoofdkantoor/Int.Hof v Justitie uit kom. Ik moest daar dus aan het eind van de weg zijn. 2 verkeerslichten geloof ik, misschien 3, en dus veel slimmer. Zo deed TomTom dat ook. En in Gorinchem stuurt ie me de hele stad rond, terwijl ik ook in een rechte lijn ergens heen kon. Toen ie nummer 3 ook verkeerd deed heb ik het programma gewist en ik kijk er nooit meer naar. 3 uit 3 achter elkaar is een hele slechte score...

Elke navigator pakt wel eens een gekke route of een klein beetje om, soms is dat korter, dus weet dat stomme ding ook niet beter, maar zo bont als iGo heb ik het TomTom nog niet zien doen. Garmin doet af en toe ook vreemd vind ik. Ik heb er een op de motor en een Nuvi in de auto (Volvo portable nav) en hij laat je niet gruwelijk omrijden, maar heeft wel een voorliefde voor 'alternatieve' routes. Je rijdt dus in België en kent de weg niet maar er staat een bord naar recht met de naam van de plaats waar je heen moet. Meneer Garmin weet het toch beter en wil doorrijden. Uiteindelijk kom ik er wel, maar ik vraag me af waarom ie die andere route nam. Het bord wees naar de snelweg en het leek me korter. Maar goed, als je er uiteindelijk maar komt zonder écht vreselijk om te rijden. En meestal gaat het goed.

Wat zowel Garmin als TomTom beide dom doen naar mijn idee is als je door Frankrijk gaat en Parijs moet passeren. Dan gaan ze beiden door Parijs heen ipv er omheen. Ze rijden niet echt dwars door de stad, maar pakken de Peripherique Interieur en da's niet slim. Je kunt beter buitenom rijden. Dat is qua kilometers wel langer, maar veel sneller omdat het op de binnenring altijd mayhem is.

Ach...ooit worden ze nog wel eens écht intelligent...tot die tijd blijf ik bij TomTom of Garmin.

• komkommer

komkommer

Koffie

mphilipp schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 01:21:
Wat zowel Garmin als TomTom beide dom doen naar mijn idee is als je door Frankrijk gaat en Parijs moet passeren. Dan gaan ze beiden door Parijs heen ipv er omheen. Ze rijden niet echt dwars door de stad, maar pakken de Peripherique Interieur en da's niet slim. Je kunt beter buitenom rijden. Dat is qua kilometers wel langer, maar veel sneller omdat het op de binnenring altijd mayhem is.
Vond ik nou juist geniaal :P

Makerij Hofman

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:47:
....

Ik zou trouwens wel zelf even een helm, handschoenen en laarzen al aanschaffen.
van de rijschool is vaak echt ranzig :r

Missen meer mensen de rijlessen eigenlijk?
Ik vond het geweldig, lekker stoeien met zo'n lesmotor en een knettergekke (maar goede) instructeur.
Nadien altijd met andere lui koffie leuten of kijken naar stunters die op het parkeerterrein bezig waren :P
Helm heb ik al omdat ik ook scooter reed, laarzen ga ik naar opzoek en hopelijk heb ik die voor de volgende les en handschoenen ook maar even zien.. Ik heb nogal een grote maat schoenen (49/50) dus laarzen lenen wordt sowieso lastig en de rijschool heeft geen eens laarzen te leen :+
Ik heb bij mijn les gister mijn (berg)wandelschoenen aangehad. Maar die zijn toch wat te hoog om goed te kunnen schakelen. Dus maar even opzoek naar goede laarzen! Iemand nog een suggestie voor goede winkels in omg. Groningen? :)

Ik zit bij nogal een kleine rijschool (2 instructeurs), dus naar andere lui kijken kan niet echt. Tenzij ik ze daarna ga volgen ofzo :P

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

mphilipp schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 01:21:
[...]

Ooit een keer (in de auto op een PDA) iGo geprobeerd waar iedereen zo lyrisch over was. Ik probeer 3 willekeurige routes en bij alle drie liet ie me big time omrijden. En ik had 'm op snelste of beste route staan, niet de kortste. En dan stuurt dat ding me vanaf de A13 1 afslag te vroeg eraf zodat ik 15 stoplichten moest passeren door Rijswijk in de ochtendspit. Mijn eigen route was dus 1 afslag later zodat ik bij het KPN hoofdkantoor/Int.Hof v Justitie uit kom. Ik moest daar dus aan het eind van de weg zijn. 2 verkeerslichten geloof ik, misschien 3, en dus veel slimmer. Zo deed TomTom dat ook. En in Gorinchem stuurt ie me de hele stad rond, terwijl ik ook in een rechte lijn ergens heen kon. Toen ie nummer 3 ook verkeerd deed heb ik het programma gewist en ik kijk er nooit meer naar. 3 uit 3 achter elkaar is een hele slechte score...
Ik heb net iGo erop gezet, en de eerste keer dat ik het ding echt gebruik meteen een fout in de kaart. Bij een afslag van de provinciale weg: in plaats van bij de kruising naar rechts eraf en bij het viaduct onder de weg door werd mij aangeraden het kruispunt rechtdoor te nemen en ter plaatse van de onderlangs kruisende weg, het talud links naar beneden te pakken. Is misschien wel korter en sneller maar niet de meest gunstige route voor je koekblik 8)7
Erg irritante fout ook, aangezien je rechtdoor gestuurd wordt en pas bij het volgende kruispunt kan omdraaien. Kost je zeker een aantal minuten. Gelukkig ben ik hier bekend en wist ik meteen dat het niet goed zat, dus "eigenwijs" naar rechts gegaan B)

Wat dat betreft is Openstreetmap wel een mooi initiatief, zulke fouten kun je als gebruiker "aankaarten" en oplossen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-01 16:20
Tankiej schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 07:43:
[...]

Helm heb ik al omdat ik ook scooter reed
:| weet je wel zeker dat die helm ook is goedgekeurd voor motorgebruik?

Een scooterhelm en motorhelm hebben volgens mij namelijk wat andere eisen om een goedkeuring te krijgen. (te vinden d.m.v. het betere Google werk of in een theorieboek.)

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• Tankiej
Daar ben ik me van bewust dat die anders zijn. Ik moet nog even opzoeken of ik die ook mag gebruiken op de motor, zo niet dan gebruik ik voorlopig nog wel 1 van de rijschool. :)
Pagina: 1 ... 236 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.