Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.046 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Moet je trouwens elk jaar motorolie en remvloeistof vervangen? Heb met de olie/rvs die nu in mn VFR zit 7000km gereden, en het zit er sinds afgelopen kerst in.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-01 20:38

4x2

lộn xộn quá

Olie wel, remvloeistof niet perse.

leeg

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Bergie

Lekker belangrijk...

DECOY88 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:52:
ik ben in ieder geval voorbereid op het koude weer dat gaat komen.
Ik ook; de motor staat al sinds vorige week al in de schuur voor de winterslaap :+

Yamaha MT-09

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:15
Victor schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:48:
Vandaag de eerste 260km met de Thundercat gereden. Rijdt prima, alleen lijkt de koeling wat overijverig te zijn. Komende dagen maar even in de smiezen houden. Fingers crossed voor morgen weer goed weer :9
Koeling overijverig? Hij word niet warm bedoel je? Ik weet dat er wat Super Tenere rijders zijn die 's winters met een stuk karton/alu voor de radiateur rondrijden...

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
bij mijn africa twin komt het temp metertje net boven het nul punt. alleen in de stad met warm weer gaat hij omhoog en slaat halverwege de koeling aan.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:48

M14

Beerkeeper schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 07:19:
Heb je een topkuip die bestaat uit 1 kleur? Lekker zelf fixen met plamuur (en epoxy als hij gescheurd is), opschuren, spuiten.

Leer je er nog wat van ook :D
Het is idd 1 kleur, dus het zou te doen moeten zijn. Toch ga ik zoiets uitbesteden, omdat het resultaat dan waarschijnlijk een stuk beter is :P.

Een andere optie is misschien een topkuip van een sv650, die is schijnbaar het zelfde. Enige is die 650-sticker, waar ik geen vervanging voor heb :+.

Anyway, weet iemand een goedkoop adres om Leo Vince pijpen te bestellen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:44

mphilipp

Romanes eunt domus

charrel schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:56:
[...]
Iets tussen de 20-30 euro per run.
[afbeelding]
Na 90.000km ;)
Ok, maar jij bent ik Goes geweest zo te zien. Moet ik even een smoes bedenken om daar te komen ;)
Zo te zien heeft het vermogen niet te lijden gehad. Ik ben ook wel benieuwd omdat ik eea aangepast heb (uitlaat/bochten, aanzuigbuizen en luchtfilter). Hij loopt in ieder geval veel lekkerder, en het dipje is er gewoon helemaal uit. Misschien dat ik in het voorjaar een keer een run laat doen ergens. Na zijn beurt, als ie weer lekker fris en fruitig is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:45:
[...]

Koeling overijverig? Hij word niet warm bedoel je? Ik weet dat er wat Super Tenere rijders zijn die 's winters met een stuk karton/alu voor de radiateur rondrijden...
Ja, warmt inderdaad niet lekker op. Na wat zoeken vanavond gevonden dat dit een bekend kwaaltje is bij de Thundercat. Er zijn vanuit Yamaha Nederland zelfs reparatiekitjes geleverd die de loop van de koelvloeistof verleggen om het blok zo wat warmer te laten worden. Vooralsnog onder het rijden niet veel last van gehad (vooral stationair is het merkbaar), maar wel iets om in de gaten te houden. Heb er 3 maanden garantie op, dus als het echt een probleem wordt mag de dealer er naar kijken. Liever dat dan klooien met een stuk karton ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anyway, weet iemand een goedkoop adres om Leo Vince pijpen te bestellen?
Hou anders ook MF in de gaten. Worden toch best vaak setjes voor de SV1000 aangeboden.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:06

charrel

Cortisol4life..

mphilipp schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:09:
[...]

Ok, maar jij bent ik Goes geweest zo te zien.
Je hebt veel meer banken, bv. hoogland motoren, madracing > die hebben op de 2e zaterdag van de maand in de wintermaanden gratis een run. Er zit er vast wel eentje bij jou in de buurt. Goes was toen voor mij het snelste en iets goedkoper dan de rest om een rapidbike te laten installeren.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
Widow schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:07:
Moet je trouwens elk jaar motorolie en remvloeistof vervangen? Heb met de olie/rvs die nu in mn VFR zit 7000km gereden, en het zit er sinds afgelopen kerst in.
Mijn WPHB zegt elke 6000 km of elk jaar, ik heb dit jaar al 3 keer olie vervangen...
Het kost weinig, en is het belangrijkste onderhoud wat je kan doen voor het motorblok.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52
RemcoDelft schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:06:
[...]

Mijn WPHB zegt elke 6000 km of elk jaar, ik heb dit jaar al 3 keer olie vervangen...
Het kost weinig, en is het belangrijkste onderhoud wat je kan doen voor het motorblok.
Mijn hele naieve vraag is dan waardoor de olie zo te lijden heeft? M'n auto rijdt 40k per jaar ofzo en die krijgt als het even meezit bij de jaarlijkse APK meteen een beurtje...

De V-Strom is gisteren even terug naar z'n oude baasje geweest om even naar de accu te kijken (garantie) aangezien het ding van de week een keer weer niet wilde starten. Meteen maar een druppelladeraansluiting laten monteren. :)

• DRAFTER86
Victor schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:21:
[...]

Ja, warmt inderdaad niet lekker op. Na wat zoeken vanavond gevonden dat dit een bekend kwaaltje is bij de Thundercat. Er zijn vanuit Yamaha Nederland zelfs reparatiekitjes geleverd die de loop van de koelvloeistof verleggen om het blok zo wat warmer te laten worden. Vooralsnog onder het rijden niet veel last van gehad (vooral stationair is het merkbaar), maar wel iets om in de gaten te houden. Heb er 3 maanden garantie op, dus als het echt een probleem wordt mag de dealer er naar kijken. Liever dat dan klooien met een stuk karton ;)
Hoe bedoel je 'last van'? Het is niet wat je onder het rijden merkt, behalve dan dat je koelwater-temperatuur-meter niet van zijn plek komt. Het gaat er om dat je blok niet op bedrijfstemperatuur komt, dan blijft de olie te dik en is de smering verre van optimaal... Goed, ik kon uit je reply niet echt opmaken of je dat al wist of niet :)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:31:
[...]

Hoe bedoel je 'last van'? Het is niet wat je onder het rijden merkt, behalve dan dat je koelwater-temperatuur-meter niet van zijn plek komt. Het gaat er om dat je blok niet op bedrijfstemperatuur komt, dan blijft de olie te dik en is de smering verre van optimaal... Goed, ik kon uit je reply niet echt opmaken of je dat al wist of niet :)
Last van in de zin dat 'ie niet lekker loopt, tot op het punt dat 'ie soms zelfs afslaat als je een tijdje stil staat na een lange rit. Anderen merken ook dat 'ie onder het rijden inhoudt (aldus Thundercat.nl, Motor-forum.nl), daar heb ik nog geen last van gehad.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rukapul schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:13:
[...]
Mijn hele naieve vraag is dan waardoor de olie zo te lijden heeft? M'n auto rijdt 40k per jaar ofzo en die krijgt als het even meezit bij de jaarlijkse APK meteen een beurtje...
Het is idd een langlopende discussie of olie verversen wel nodig is. Er zijn al tal van experimenten gedaan met auto's die 100k rijden zonder beurten waarbij alleen werd bijgevuld indien nodig. Een tijdje terug zei zelfs een voormalig topman van een motorolieproducent (wel een bekend merk) dat het niet echt nodig is.

Maar aan de andere kant: het olie verversen is nou niet de grootste onkostenpost bij het jaarlijkse onderhoud. Ik blijf het dus gewoon lekker doen. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Bovendien kan de kleur en de staat van de olie je iets vertellen over de toestand van de motor. Daarom mag die van mij gewoon elk jaar naar mijn mannetje die 'm dan even naloopt. Vorige keer was alles ok, kleppen stonden nog goed en hij liep ook gewoon goed, dus hoefde nergens aan geprutst te worden. Wel olie ververst natuurlijk. Maar het nalopen alleen al is goed om te zien of alles nog zit zoals het moet zitten. Je kunt natuurlijk wachten tot het krak zegt, maar dat is mij te duur.

We rijden toch geen motor om geld te besparen? :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RemcoDelft
We vervangen olie om geld te besparen :)

Hetgeen er uit komt is aanzienlijk zwarter dan hetgeen er in gaat. Het kost misschien 15 euro aan olie (10W40 van Louis.de), en dan kan ik weer een paar maanden vooruit. Nu ik 130 km woonwerk doe, wil ik het wel iets langer uitstellen (7-8000 km), tenslotte rijd ik vrijwel altijd met warm motorblok en geen korte stukjes.
En een motorblok kan ongetwijfeld lang meegaan met oude olie. Maar nieuwe olie kan ongetwijfeld geen kwaad.
Ter vergelijking: iemand die gerust 20.000 km rijdt met z'n olie, zou dus gerust mijn afgewerkte olie in z'n blok gieten bij een oliewissel? Of zou dat dan weer wel "eng" zijn?

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-01 22:39
Als je wel eens reis verhalen leest van mensen die door africa crossen of andere afgelegen gebieden zonder fatsoenlijke motor materialen. Zie je pas wat die motoren aan kunnen. Ooit eens eens gelezen dat iemand diesel olie in zijn blok had gedaan bij gebrek aan andere alternatieve.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 20:36
DECOY88 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:52:
..., en een winddichte helmmuts.
Wat voor iets heb je precies gehaald, waar en wat kost zo'n geintje... ben ook naar zoiets op zoek om met wat frisser weer ook lekker en comfortanbel te kunnen rijden.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
weet iemand nog iets meer over R6 uit 01 en 03, met name de verschillen in ontsteking? :+
(of de cdi van 03 verlaat tov cdi van 01 enzo)

boven de 5k klapt ie uit..
straks even de 01 ontsteking erin frotten, kijken wattie doet

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:01
Victor schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:00:
Hehe, daar is 'ie dan eindelijk, m'n eerste motorfiets:

[afbeelding]

Allemaal fingers crossed voor droog weer dit weekend, want er moeten km's gemaakt worden :P
Heb ik ook :D
Heb alleen de stock uitlaat er nog op zitten, ziet dit er toch beter uit. Netjes, veel plezier ervan!
Ook mijn eerste btw. Wel 1x gepleurd, maar dat mocht de pret niet drukken :+

[ Voor 7% gewijzigd door B-Bandit op 31-10-2010 13:45 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• DECOY88
(overleden)
http://www.moto24.de/en/b...eather-mask-windbreaker-2 dit is hem geworden. omdat je deze ook onder je neus kan laten eindigen zodat me bril niet beslaat wat ik met eentje van macna wel had. beide gepast bij motopoort wormerveer.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Crazyanz schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 11:32:
Als je wel eens reis verhalen leest van mensen die door africa crossen of andere afgelegen gebieden zonder fatsoenlijke motor materialen. Zie je pas wat die motoren aan kunnen. Ooit eens eens gelezen dat iemand diesel olie in zijn blok had gedaan bij gebrek aan andere alternatieve.
Je bedoelt motorolie voor een dieselmotor? Volgens mij is zelfs frituurvet beter als geen olie, maar goed, da's weer een ander verhaal ;)

In Afrika, Zuid-Europa en Azië gaan ze ook heel anders om met die dingen als wij. Bij ons is het (voor velen iig) een luxe-artikel. Daar wordt er gerecycled bij het leven. Als de zuiger kapot is, pakken ze gewoon iets dat er erg veel op lijkt en bij voorkeur nog dezelfde maat heeft. Geen Genuine Parts daar. En je moet ook niet met een hypermoderne motor daarheen gaan. Zo'n ding met een can-bus waar je niet eens een lampje kunt wisselen zonder foutindicatie op het dashboard is vragen om problemen ginds.

• haakjesluiten
mphilipp schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:31:
[...]

Je bedoelt motorolie voor een dieselmotor? Volgens mij is zelfs frituurvet beter als geen olie, maar goed, da's weer een ander verhaal ;)

In Afrika, Zuid-Europa en Azië gaan ze ook heel anders om met die dingen als wij. Bij ons is het (voor velen iig) een luxe-artikel. Daar wordt er gerecycled bij het leven. Als de zuiger kapot is, pakken ze gewoon iets dat er erg veel op lijkt en bij voorkeur nog dezelfde maat heeft. Geen Genuine Parts daar. En je moet ook niet met een hypermoderne motor daarheen gaan. Zo'n ding met een can-bus waar je niet eens een lampje kunt wisselen zonder foutindicatie op het dashboard is vragen om problemen ginds.
nope geen motor olie gewoon diesel in het blok 8)7 had ie 1000km mee gereden voor die "fatsoenlijke" olie vond in de vorm van gebruikte motorolie uit een auto :9

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 31-10-2010 14:41 ]

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 21:43
Als student zijnde probeer ik een beetje op de centjes te letten, maar er moet binnenkort een nieuwe voorband op de motor. Ik denk dat het profiel op een paar plekken (bijna) gelijk is met de slijttage indicatoren en met het natte weer van de afgelopen dagen geeft mij dat toch niet zo'n prettig gevoel.

Waarschijnlijk wordt het de BT45 aangezien deze ook al achterop zit, maar nou vraag ik me af of het wat uitmaakt dat ik er nu al een nieuwe band op zet met de kans dat ik er de aankomende paar maanden door de weersomstandigheden sowieso weinig mee rijd. Kan ik dan beter wachten tot het voorjaar, of zou het voor het rubber niet zoveel uit moeten maken dat de motor buiten staat?

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

MailMan schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:11:
Als student zijnde probeer ik een beetje op de centjes te letten, maar er moet binnenkort een nieuwe voorband op de motor. Ik denk dat het profiel op een paar plekken (bijna) gelijk is met de slijttage indicatoren en met het natte weer van de afgelopen dagen geeft mij dat toch niet zo'n prettig gevoel.

Waarschijnlijk wordt het de BT45 aangezien deze ook al achterop zit, maar nou vraag ik me af of het wat uitmaakt dat ik er nu al een nieuwe band op zet met de kans dat ik er de aankomende paar maanden door de weersomstandigheden sowieso weinig mee rijd. Kan ik dan beter wachten tot het voorjaar, of zou het voor het rubber niet zoveel uit moeten maken dat de motor buiten staat?
Ik stond/sta beetje voor dezelfde keuze, maar heb toch besloten om het volgend jaar te doen, ik ben een mooie weer rijder en betwijfel of ik meer dan een paar keer voor een uurtje op de motor stap komende winter. Dus volgend jaar als die uit de stalling gaat dan geef ik hem nieuwe sloffen.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Met ^^, maar dan zou ik bij nog iets slechter weer zeker niet meer de motor pakken. Grip = zekerheid, en onzeker op de motor zitten is geen goed idee. Ik heb zelf in ieder geval een tijdje met een band rondgereden die ook bijna aan vervanging toe was. Met droog wegdek/weer geen probleem, maar als je dan een vochtig stuk tegenkomt is het gewoon niet fijn rijden. Ik merkte dat ik af en toe te voorzichtig een bocht of rotonde nam, en daardoor alleen maar onzekerder werd. Toen heb ik toch maar zo snel mogelijk de band vervangen (ook omdat ik nog verder ging rijden dat jaar)

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

gwystyl schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:51:
Met ^^, maar dan zou ik bij nog iets slechter weer zeker niet meer de motor pakken. Grip = zekerheid, en onzeker op de motor zitten is geen goed idee. Ik heb zelf in ieder geval een tijdje met een band rondgereden die ook bijna aan vervanging toe was. Met droog wegdek/weer geen probleem, maar als je dan een vochtig stuk tegenkomt is het gewoon niet fijn rijden. Ik merkte dat ik af en toe te voorzichtig een bocht of rotonde nam, en daardoor alleen maar onzekerder werd. Toen heb ik toch maar zo snel mogelijk de band vervangen (ook omdat ik nog verder ging rijden dat jaar)
Mijn banden (achter iig, voor wordt het al wat minder) hebben nog voldoende profiel, zijn echter vierkant dus gaan ze eraf volgend jaar. Bij twijfel ga ik gewoon niet of pak ik wel de koekblik.

• DRAFTER86

Ik geloof niet dat een band in een halfjaar verouderd. Gewoon nieuwe band er op en toeren met dat ding!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

DRAFTER86 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:56:
[...]

Ik geloof niet dat een band in een halfjaar verouderd. Gewoon nieuwe band er op en toeren met dat ding!
Verouderen wellicht niet, maar ik heb begrepen dat het niet goed is voor je rubber om lange periodes stil te staan onder druk (gewicht voertuig) omdat je daar vlakke plekken oid ervan kon krijgen.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

arme motoren in motorzaken.

Makerij Hofman

• DRAFTER86
Francis schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:03:
[...]

Verouderen wellicht niet, maar ik heb begrepen dat het niet goed is voor je rubber om lange periodes stil te staan onder druk (gewicht voertuig) omdat je daar vlakke plekken oid ervan kon krijgen.
Wie houd je tegen om 's winters elke twee dagen even je motor twintig centimeter te verzetten?
Kun je bij het eerste mooie weer genieten van je perfect ronde banden :)

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
paddockstands :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DRAFTER86 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:16:
[...]
Wie houd je tegen om 's winters elke twee dagen even je motor twintig centimeter te verzetten?
Mijn motorhoes en schijfremslot... :+

• MailMan
Wanneer ik em opbok komt het achterwiel van de grond en volgens mij staat er ook niet zoveel gewicht op het voorwiel, dus dat neem ik wel voor lief dan. Stel dat ik wel moet rijden in de regen/sneeuw deze winter, dan vind ik het toch wel prettig om wat profiel te hebben.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Motoren worden daar regelmatig verplaatst, dus dat valt wel mee ;)

No signature required.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:17

steveman

Comfortabel ten onder

Precies, doe je dealer een plezier en ga proefritten maken op z'n volledige showroom!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op de centjes letten kan leuk zijn maar op sommige zaken moet je nooit beknibbelen. Banden moeten goed zijn omdat er teveel situaties waarbij je grip nodig hebt. De BT45 zijn, afhankelijk van het soort motor, een goede keus. Ik heb ze ook en de volgende keer neem ik ze weer. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36
ook hier maar ff lachen dan >:) : k heb wat "tijdelijk" vervoer om de wintermaanden door te komen, stiekum eigenlijk gekocht als projectje, gezien de staat van het beestje, maar even kijken wat daar van terecht gaat komen. Om te beginnen werkte de benzinemeter niet..dus thuis even gekeken en wat bleek, de vlotter dreef los in de benzinetank :X teruggezet en werkte weer prima...verder nog een poetsbeurtje en wat schroefjes/boutjes vervangen zijn aangezien ik er wat mis en sommige vervangen zijn voor "wat er nog in de gereedschapskoffer ligt" exemplaren.

voordat de "wrong topic :( " en "sc00tah powah :r " opmerkingen langskomen, nee ik zit hier goed...het is namelijk een aerox motorscooter met...schrik niet...100cc dat een dikke 8pk afgeeft bij een goede draai van de rechter pols :') volgend seizoen staan we weer met een verse aan de start :w

edit: foto werkt niet, motor-forum is anti pic linking |:(

[ Voor 11% gewijzigd door j0rDy op 02-11-2010 21:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo, fietsje is bijna 'af' :)

Na touringkoffers geregeld te hebben en een nieuw kontje + duozadel krijg ik deze week een baggagerek voor topkoffer binnen uit DE, daar gaat afhankelijk van financiele toestand ofwel een Givi op danwel dit:
http://www.amazon.de/Jago...e&qid=1288739059&sr=1-623

EUR 31 incl verzendkosten voor een koffer waar nominaal twee helmen in zouden moeten passen 8)7

Verder verwacht ik volgende week voetsteuntjes voor duopassagier en eindelijk de Haynes manual voor het betere RTFM-werk. Maar goed ook - ik ga als ik zo doorga binnen drie maanden de 10k km voorbij, en ik wil dan zelf het onderhoud doen, niet omdat het zo noodzakelijk zou zijn (er zijn verhalen van K75s die honderdduizenden km doen zonder ooit meer dan een druppel olie te krijgen als het fout gaat klinken), maar vooral omdat ik zo leer hoe dat ding in elkaar zit, en allicht kennis en ervaring opdoe die van pas gaat komen als het alsnog een keer fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52
Ik vind die koffer wel erg goedkoop. Weet je zeker dat het ding wel enigszins degelijk is? (zou ook maar 5kg kunnen houden) Adviesprijs van zo'n koffer van motormerk of Givi inclusief montagerek etc. loopt toch al gauw richting 300 a 375 incl. montage.

Ik heb er in elk geval een Givi van 52l opzitten :) Deze heb ik afgelopen weekend nog maar een cm of wat naar achteren gemonteerd omdat het zadel er niet fatsoenlijk langs kon. Dat was niet zo handig aangezien de accu op sterven na dood was :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen idee of die koffer degelijk is. Voor die prijs boeit het niet zo :z

Inderdaad mag er maar 5kg in, maar officieel mag sowieso maar 5kg achterop het kontje van m'n BMW - gezien dat ding 4.2kg weegt zou ik er dus welgeteld 800g in kunnen vervoeren :+

Gelukkig is die 5kg van BMW conservatief, maar dan nog, het gaat me hier puur om plek voor de helm(en) die rond de 2.5kg wegen; zware meuk wil ik sowieso ivm handling zo laag mogelijk houden, daar zijn die touringkoffers voor.

Overigens hoeft een Givi nog niet zoveel te kosten, bij Motozoom hebben ze de E42 voor EUR 89.95. Als daar daadwerkelijk de helmen van mij en m'n vriendin in passen, dan wordt dat het, zo niet gaat het denk ik die billige bak worden. Als het tegenvalt ben ik niet noemenswaardig armer. Of ik kan doen wat een knakker op Marktplaats doet - hij verkoopt zo'n ding voor EUR 59.95 :o

Oslik blyat! Oslik!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dat gewicht heeft meer te maken met het feit dat al het gewicht wat je achteras de achteras op de motor knoopt een bijzonder negatieve invloed heeft op de wegligging ;)

leeg

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:06

_Apache_

For life.

4x2 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 01:28:
Dat gewicht heeft meer te maken met het feit dat al het gewicht wat je achteras de achteras op de motor knoopt een bijzonder negatieve invloed heeft op de wegligging ;)
Vooral met duo achterop merk je dat het voorwiel bij hellingen aan het 'zoeken' is. Op vlakke stukken is het absoluut geen probleem, maar doe voorzichtig met dat ene sprintje.

Meeste koffers - al dan niet álle - plaatsen het gewicht áchter de achteras. Mijn FZS600, vol bepakt, stond opgebokt op zijn achterwiel. ( :+ )..

[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 03-11-2010 09:37 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• teacher
  • Laatst online: 12:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

4x2 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 01:28:
En dat het kontje gaat scheuren onder het zadel. (die van mij heeft niet voor niets een alu stripje extra O-) ) Wil je het goed doen, haal dan een grote topkoffer + de bijbehorende bevestiging; die steunt af op de kofferdragers.

Wise enough to play the fool

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:37
Ik heb sinds 10 augustus mijn rijbewijs en pakweg 500 km gereden dit seizoen (een motor die 1 op 11 rijdt is geen pretje voor je portemonnee :P ).

Maar ik zat even serieus te denken om de motor te gebruiken als daily, als voorbeeld een Yamaha Diversion 600. Ik rij een VW Golf 4 TDI als daily voor woon-werkverkeer.

Yamaha Diversion 600Volkswagen Golf 4 TDI
Verbruik5.0l/100km (van internet)5.7l/100km (mijn ervaring)
Brandstofkosten
2200 km/maand
110 liter * 1,48 = 162,80125,4 liter * 1,14 = 142,956
Wegenbelasting25 euro/kwartaal293 euro/kwartaal
Verzekering
1 schadevrije jaar
~ 18 euro/maand WA+137 euro/maand allrisk
AfschrijvingWeet niet :PWeet niet :P
OnderhoudUhhh? Weet niet :PWeet ik ook niet precies
30.000 km / 4 banden
per 20.000km kleine/grote beurt
incidentele onderhoud
apk

Puur even naar dit tabel gekeken en het feit dat een diversion cardan heeft, lijkt het me ERG interessant om een motor als daily te rijden. Daarnaast is het ook leuker en je kan tussen de files door, ook niet onbelangrijk.

Ik weet dat motorbanden een poepje harder slijten dan autobanden, maar alsnog, volgens mij is een motor way cheaper. Heeft iemand hier een vergelijking op losgelaten? Als de motor way goedkoper wordt, dan overweeg ik zelfs de auto in te ruilen voor een benzinevariant voor in de winter (ik ga no way in de sneeuw rijden op de motor :X )

[ Voor 3% gewijzigd door Beerkeeper op 04-11-2010 11:58 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Ik dacht dat alleen de Diversion 900 een cardan had? Maar ik kan het ook fout hebben hoor.
Wat goedkoper is ligt aan het aantal kilometers per jaar. Bij weinig kilometers is een motor veel goedkoper per jaar, bij veel kilometers een auto.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 07:53

Youk

Volvo For Life

Je hebt gelijk, enkel de 900 heeft een cardan, de 600 is gewoon met ketting aangedreven. Zelf ben ik begonnen op een 600. Leuk fietsje, maar niets spannends aan. Toch met 2 personen en 3 volgeladen koffers door de Vogezen getrokken. Enkel dan wel in zen één bergop. :P

Voor een toerband moet je toch ook denken aan 20 à 25k km. Verbruik lag volgens mij toch iets hoger. Bij snelwegverkeer kon ik iets meer als 300 km doen. Bij binnendoor, veel stoppen en optrekken + veel 70 km/u wegen kwam ik eerder aan 270 km. Als ik mij niet vergis kan er 18l in de tank. Let wel, ik spreek hier over een div uit '94. Hoe de verhoudingen bij de recentere versies zitten kan ik niet vertellen.

Volvo Classic Club Belgium

• defusion
  • Niet online
Beerkeeper schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:57:
Ik heb sinds 10 augustus mijn rijbewijs en pakweg 500 km gereden dit seizoen (een motor die 1 op 11 rijdt is geen pretje voor je portemonnee :P ).

Maar ik zat even serieus te denken om de motor te gebruiken als daily, als voorbeeld een Yamaha Diversion 600. Ik rij een VW Golf 4 TDI als daily voor woon-werkverkeer.

Yamaha Diversion 600Volkswagen Golf 4 TDI
Verbruik5.0l/100km (van internet)5.7l/100km (mijn ervaring)
Brandstofkosten
2200 km/maand
110 liter * 1,48 = 162,80125,4 liter * 1,14 = 142,956
Wegenbelasting25 euro/kwartaal293 euro/kwartaal
Verzekering
1 schadevrije jaar
~ 18 euro/maand WA+137 euro/maand allrisk
AfschrijvingWeet niet :PWeet niet :P
OnderhoudUhhh? Weet niet :PWeet ik ook niet precies
30.000 km / 4 banden
per 20.000km kleine/grote beurt
incidentele onderhoud
apk

Puur even naar dit tabel gekeken en het feit dat een diversion cardan heeft, lijkt het me ERG interessant om een motor als daily te rijden. Daarnaast is het ook leuker en je kan tussen de files door, ook niet onbelangrijk.

Ik weet dat motorbanden een poepje harder slijten dan autobanden, maar alsnog, volgens mij is een motor way cheaper. Heeft iemand hier een vergelijking op losgelaten? Als de motor way goedkoper wordt, dan overweeg ik zelfs de auto in te ruilen voor een benzinevariant voor in de winter (ik ga no way in de sneeuw rijden op de motor :X )
Ik heb de vergelijking gedaan tussen mijn motor (suzuki gsxr600 SRAD) en mijn voormalige ford mondeo (tdci).

Kosten/jaar Kosten/maand
Afschrijving € 2,000.00 € 166.67
Belasting € 1,332.00 € 111.00
Verzekering € 1,500.00 € 125.00
Onderhoud € 300.00 € 25.00
Banden € 400.00 € 33.33
Brandstof € 2,367.65 € 197.30

Totaal € 7,899.65 € 658.30

en de motor
Kosten/jaar Kosten/maand
Afschrijving € 1,000.00 € 83.33
Belasting € 100.00 € 8.33
Verzekering € 210.00 € 17.50
Onderhoud € 600.00 € 50.00
Banden € 875.00 € 72.92
Brandstof € 2,916.67 € 243.06

Totaal € 5,701.67 € 475.14

dat was voor 35k per jaar, rekening houdende met versnelde slijtage van motor en auto, ouderhoud van de auto liet ik tegen kostprijs doen (oom als automonteur), en de motor ben ik uitgegaan van grotendeels zelf doen, maar dingen als kleppen stellen laten doen door een professional.

edit: denk er wel aan, dat als je niet in de winter wilt rijden (ga ik dus niet doen) dat je wel ook nog alternatief vervoer moet hebben voor die periode. (ik carpool dan). in de berekening ben ik ervan uitgegaan dat je wel doorrijd (of iig dezelfde aantal kilometers maakt)

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 04-11-2010 15:28 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dion_b schreef op woensdag 03 november 2010 @ 00:31:
Geen idee of die koffer degelijk is. Voor die prijs boeit het niet zo :z

Inderdaad mag er maar 5kg in, maar officieel mag sowieso maar 5kg achterop het kontje van m'n BMW - gezien dat ding 4.2kg weegt zou ik er dus welgeteld 800g in kunnen vervoeren :+

Gelukkig is die 5kg van BMW conservatief, maar dan nog, het gaat me hier puur om plek voor de helm(en) die rond de 2.5kg wegen; zware meuk wil ik sowieso ivm handling zo laag mogelijk houden, daar zijn die touringkoffers voor.
Ik zou er niet zo zwaar aan tillen (pun intended). Mijn ervaring met BMW's is dat ze toch al zwaar op het voorwiel zijn, dat je van een klein beetje overbelading niet meteen last hebt. Lichtere motoren gaan inderdaad meteen zoeken, vaag sturen enzo, maar zo'n kamerolifantje laat zich niet zo snel van de wijs brengen. Maar altijd het verstand gebruiken met beladen. Doe de zware dingen niet in die koffer, en als je kan, leg je iets zwaars in de tanktas om een beetje te compenseren.

• haakjesluiten
defusion schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:22:
[...]

Ik heb de vergelijking gedaan tussen mijn motor (suzuki gsxr600 SRAD) en mijn voormalige ford mondeo (tdci).

Kosten/jaar Kosten/maand
Afschrijving € 2,000.00 € 166.67
Belasting € 1,332.00 € 111.00
Verzekering € 1,500.00 € 125.00
Onderhoud € 300.00 € 25.00
Banden € 400.00 € 33.33
Brandstof € 2,367.65 € 197.30

Totaal € 7,899.65 € 658.30

en de motor
Kosten/jaar Kosten/maand
Afschrijving € 1,000.00 € 83.33
Belasting € 100.00 € 8.33
Verzekering € 210.00 € 17.50
Onderhoud € 600.00 € 50.00
Banden € 875.00 € 72.92
Brandstof € 2,916.67 € 243.06

Totaal € 5,701.67 € 475.14

dat was voor 35k per jaar, rekening houdende met versnelde slijtage van motor en auto, ouderhoud van de auto liet ik tegen kostprijs doen (oom als automonteur), en de motor ben ik uitgegaan van grotendeels zelf doen, maar dingen als kleppen stellen laten doen door een professional.

edit: denk er wel aan, dat als je niet in de winter wilt rijden (ga ik dus niet doen) dat je wel ook nog alternatief vervoer moet hebben voor die periode. (ik carpool dan). in de berekening ben ik ervan uitgegaan dat je wel doorrijd (of iig dezelfde aantal kilometers maakt)
als jij voor 600 euro je kleppen laat stellen doe je iets goed fout 8)7

Ook ben ik wel benieuwd wat voor banden je er onder plakt voor 875 :+

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:06

charrel

Cortisol4life..

laat is kleppen stellen van een vfr800, red je niet met 600 euro :P
Hangt van de motor af, m'n r1200gs is het een hald uurtje werk max.

• Widow
  • Laatst online: 01-12-2025
De VTEC niet nee, de gewone VFR 800 red je het wel mee.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Crazyanz schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:19:
[...]
als jij voor 600 euro je kleppen laat stellen doe je iets goed fout 8)7
Er staat onderhoud. Dat is oa kleppen stellen. Dit jaar had ik een goedkope onderhoudsbeurt, maar het jaar daarvoor zat ie ruim boven die €600. Maar als jij mijn motor kunt onderhouden voor €25 per jaar, kom ik graag bij je langs... ;)

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Vanavond is mijn nieuwe aanwinst (Honda Varadero, foto's volgen later :P) door een windvlaag van zn jiffy omgewaaid, doordat de wind waarschijnlijk onder de motorhoes is gekomen. Schade valt gelukkig mee, krasje op de valbeugel en kofferrek. Maar ook is het stuurgewicht aan de rechterkant afgebroken.

Twee vragen: 1: wat is uberhaupt het nut van de stuurgewichten en 2: kan ik zonder gevaar rijden?
Dinsdag zou hij sowieso voor een grote beurt naar de garage gaan, dus dat is niet het probleem...

• PilatuS
  • Niet online
Twee vragen: 1: wat is uberhaupt het nut van de stuurgewichten en 2: kan ik zonder gevaar rijden?
Het nut van stuurgewichten is om de vibraties in het stuur te neutraliseren. Zonder rijden kan prima, afhankelijk van de motor kan het zijn dat je stuur iets meer trilt.

• DECOY88
(overleden)
en door de trillingen kunnen je handen en onderarmen dood aanvoelen bij langere afstanden.als je hem in belgië maar in je jaszak stopt omdat hij uit je stuur valt. dan zijn je armen aardig dood toen ik na 250 km thuiskwam.

• Exigence
  • Laatst online: 09:39

Exigence

dnkroz

Ik heb eigenlijk nooit een verschil gemerkt.... bij mij missen ze inmiddels alweer een half jaar.Krijg wel dooie handen, maar daarvoor ook al.

[ Voor 18% gewijzigd door Exigence op 05-11-2010 00:05 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Verschilt ook per motor, vooral 4 in lijn motoren hebben dr een handje van om irritante trillingen te veroorzaken.

leeg

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

't is niet voor niets dat een "SS" twee verschillende gewichten heeft voor links en rechts :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• haakjesluiten
mphilipp schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:31:
[...]

Er staat onderhoud. Dat is oa kleppen stellen. Dit jaar had ik een goedkope onderhoudsbeurt, maar het jaar daarvoor zat ie ruim boven die €600. Maar als jij mijn motor kunt onderhouden voor €25 per jaar, kom ik graag bij je langs... ;)
ah ik dacht gelezen te hebben dat je zei basis onderhoud zlef te doen O-)

Ik doe sowieso alles aan me motor zelf al is het alleen al omdat ik niemand vertrouw om aan me motor te prutsen 8)7

Olie, olie filter, kleppen stellen, remblokken etc kan je allemaal prima zelf. Alleen voor paar nieuwe banden rij ik ergens langs al zou ik die ook zelf kunnen doen maar daar ben ik dan weer te lui voor.

• defusion
  • Niet online
Crazyanz schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 01:44:
[...]

ah ik dacht gelezen te hebben dat je zei basis onderhoud zlef te doen O-)

Ik doe sowieso alles aan me motor zelf al is het alleen al omdat ik niemand vertrouw om aan me motor te prutsen 8)7

Olie, olie filter, kleppen stellen, remblokken etc kan je allemaal prima zelf. Alleen voor paar nieuwe banden rij ik ergens langs al zou ik die ook zelf kunnen doen maar daar ben ik dan weer te lui voor.
basis dingen doe ik inderdaad zelf, maar ik moet wel iedere 6000km nieuwe olie erin enzo, en vloeistoffen en filters enzo kosten ook geld. bij 35k per jaar tikt dat best aan ;)
kleppen stellen, carb syncen, en NAKS vervangen was ik geloof ik iets van 200 a. 250 voor kwijt.
banden van 875 is ook wegens 35k rijden, dus meerdere malen vervangen.

ben uitgegaan van 250 per set die 10k mee gaat.

een of andere tourbak zou natuurlijk goedkoper in onderhoud zijn, maar voor de srad is dit allemaal vrij realistisch.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 05-11-2010 07:53 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

defusion schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 07:51:
[...]
basis dingen doe ik inderdaad zelf, maar ik moet wel iedere 6000km nieuwe olie erin enzo, en vloeistoffen en filters enzo kosten ook geld. bij 35k per jaar tikt dat best aan ;)
kleppen stellen, carb syncen, en NAKS vervangen was ik geloof ik iets van 200 a. 250 voor kwijt.
Precies. Je krijgt op een gegeven moment nu eenmaal de duurdere reparaties. Bij mij is het brandstoffilter vervangen, da's ook een leuke. Ding kost waarschijnlijk 3x nix, maar het is wel wat werk. Tank eraf enzo.
banden van 875 is ook wegens 35k rijden, dus meerdere malen vervangen.
ben uitgegaan van 250 per set die 10k mee gaat.
Is dat alleen al niet een goede reden om een andere bak te gebruiken voor w/w? Of banden monteren die langer meegaan? Een setje MPR2 gaat wel 20k mee. Het zijn geen ss banden, maar tenzij je dagelijks als een Rossi over de weg gaat, maakt het volgens mij geen ene reet uit. Het is niet alsof je niet de bocht om kan met die banden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Crazyanz schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 01:44:
[...]
Olie, olie filter, kleppen stellen, remblokken etc kan je allemaal prima zelf.
Olie misschien, maar de rest heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik zou het kunnen, maar ik heb geen werkplaats en geen gereedschap. En ik heb er ook de ervaring niet voor. Het is iets te simpel om het onderhoud te reduceren tot de technische handelingen die je noemt. Het gaat wel wat verder dan dat. Iemand met de kennis en ervaring weet waar ie naar moet kijken, en ziet zo dingen die misschien ook vervangen moeten worden. Uiteraard moet die kennis opgebouwd worden, maar dan moet je toch echt een tijdje samen met anderen sleutelen enzo. Dat vond ik leuk toen ik een brommertje had, maar ik heb nou niet echt veel zin om die halve RT uit elkaar te halen. Ik bouw wel zelf wat dingen in enzo (intercom e.d.) maar aan onderhoud ga ik mijn vingers niet branden. Sowieso gaat dat nu gewoon niet (hij staat hier op straat, past niet in de berging).

• defusion
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:06:
Is dat alleen al niet een goede reden om een andere bak te gebruiken voor w/w? Of banden monteren die langer meegaan? Een setje MPR2 gaat wel 20k mee. Het zijn geen ss banden, maar tenzij je dagelijks als een Rossi over de weg gaat, maakt het volgens mij geen ene reet uit. Het is niet alsof je niet de bocht om kan met die banden.
andere bak niet, wil gewoon een SS, maar banden had ik overwogen. maar tegenwoordig woon ik al een stuk dichter bij mijn werk, en maakt het relatief alweer een stuk minder uit welke banden ik gebruik.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

mphilipp schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:10:
[...]

Olie misschien, maar de rest heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik zou het kunnen, maar ik heb geen werkplaats en geen gereedschap. En ik heb er ook de ervaring niet voor. Het is iets te simpel om het onderhoud te reduceren tot de technische handelingen die je noemt. Het gaat wel wat verder dan dat. Iemand met de kennis en ervaring weet waar ie naar moet kijken, en ziet zo dingen die misschien ook vervangen moeten worden. Uiteraard moet die kennis opgebouwd worden, maar dan moet je toch echt een tijdje samen met anderen sleutelen enzo. Dat vond ik leuk toen ik een brommertje had, maar ik heb nou niet echt veel zin om die halve RT uit elkaar te halen. Ik bouw wel zelf wat dingen in enzo (intercom e.d.) maar aan onderhoud ga ik mijn vingers niet branden. Sowieso gaat dat nu gewoon niet (hij staat hier op straat, past niet in de berging).
onderhoud is natuurlijk meer dan de standaard dingetjes maar je kunt leuk geld besparen door deze simpele handelingen zelf te doen. scheelt toch zo een uurtje of 2 a 40 euro loon

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Erikje_ schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:50:
[...]
onderhoud is natuurlijk meer dan de standaard dingetjes maar je kunt leuk geld besparen door deze simpele handelingen zelf te doen. scheelt toch zo een uurtje of 2 a 40 euro loon
Tsjaa...mijn 'mannetje' kost €20/u en ik krijg geen vieze vingers, geen oilspill hier buiten enz...
Ik heb wel zelf mijn uitlaat verwisseld (bochten kreeg ik er niet af, mocht het mannetje doen) en meer van dat soort kleine dingen. Ik heb nu eenmaal geen garage, anders had ik idd wel wat zelf gedaan. De RT is niet heel erg complex, maar toch. Ik zou 'm wel af en toe door iemand laten nakijken die er meer verstand van heeft.

• M14

M14

Ik kan me voorstellen dat je bepaalde dingen liever niet doet. Maar dingen als olie + filter verwisselen, remblokken vervangen enzo, dat stelt werkenlijkwaar helemaal niks voor.

Voor je olie te vervangen rij je em warm, je zet je fiets op je standaard, bak er onder, bout uit het blok en vervolgens wachten. Dan het filter er uit draaien, nieuw filter er op (beetje olie over de o-ring wrijven), bout terug in je blok en met een trechter een aantal liter nieuwe olie er in mikken. Dit staat allemaal netjes in het boekje beschreven en kost amper een half uur tijd.

* M14 heeft de hele motor uit elkaar liggen vanwege die schuifpartij .. :-(

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 05-11-2010 16:57 ]

• HammerT
  • Laatst online: 26-12-2025
mphilipp schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:19:
[...]

Tsjaa...mijn 'mannetje' kost €20/u en ik krijg geen vieze vingers, geen oilspill hier buiten enz...
Ik heb wel zelf mijn uitlaat verwisseld (bochten kreeg ik er niet af, mocht het mannetje doen) en meer van dat soort kleine dingen. Ik heb nu eenmaal geen garage, anders had ik idd wel wat zelf gedaan. De RT is niet heel erg complex, maar toch. Ik zou 'm wel af en toe door iemand laten nakijken die er meer verstand van heeft.
De RT is niet heel erg complex? :+)

Ik heb nu een R1100S uitelkaar liggen (doorgelopen bigend lager) maar dat blok er uit halen is toch nog best een heel werk. De hele voorkant moet er af omdat alles aan het blok zelf vast zit, gelukkig heeft hij geen abs want dan is het nog meer werk met alles op zn plaats houden, of gewoon het hele remsysteem losmaken en achteraf weer bijvullen.

Maar hij is dan wel weer erg gemakkeijk met kleppen stellen, synchroniseren, filters en olie :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:56:
Ik kan me voorstellen dat je bepaalde dingen liever niet doet. Maar dingen als olie + filter verwisselen, remblokken vervangen enzo, dat stelt werkenlijkwaar helemaal niks voor.
Ik weet precies hoe het moet. Ik heb een wph maar ik heb er a)de plek niet voor en b)geen zin in ;)
Remblokken heeft de bandenman een keer gedaan bij een wissel. Hij zag dat ze op waren en heeft ze meteen meegenomen.

@HamerT: Ik bedoel met 'niet complex' dat het in de basis niet een heel ingewikkeld ding is. Er zit een hoop plastic omheen, maar daar heb ik inmiddels handigheid in. Ik strip het ding in 10 minuten. Het zijn ook maar 2 pitten dus synchroniseren is ook niet heel moeilijk. Veel werk misschien, maar op zich niet moeilijk. Ik zou het ook allemaal kunnen, maar ja...op straat sleutelt het niet lekker. Kleine dingen en/of klussen waarbij geen olie gemorst kan worden doe ik wel, maar ik ga niet mijn blok eruit halen.

Ik heb een heel klein plekje in een pakhuis waar mijn XT nog nét kan staan. Daar doe ik wel wat meer aan, maar die is veel simpeler en ik ga er straks mee naar Afrika, dus ik moet wel weten hoe het ding in elkaar zit. Met die RT kom ik niet zo snel in een gebied zonder BMW dealer (hoewel Marokko er ook maar 1 heeft...).

• M14

M14

In dat geval vermoed ik voornamelijk (b), aangezien je al genoeg ruimte hebt als je om je fiets heen kunt lopen ;).

• Beerkeeper
Je moet ergens beginnen :) (Mijn verhaal van de Yamaha XV750)

Ik kocht de motor over van mijn vader die niet eens wilde starten. Het begon natuurlijk met de accu vervangen, maar deze liet niet eens een lichtje branden, laat staan een relais schakelen... :/ Waar begin je dan? Juist! Bij de zekeringen. Allemaal nagelopen, geen defecten gevonden, dus wat dan....

Geoxideerde contacten? Ja euh.... Nou laten we kijken of de accu genoeg spanning geeft :+ Maar inderdaad, 13,5 volt zo ongeveer dus prima, volgende link gevonden bij een schakelding, geen idee wat het is maar het liet ook gewoon stroom door. Via een Haynes handleiding gevonden dat de kabelboom zich achter de koplamp bevindt (zucht... eerste keer was drama :P ), dus daar direct mee aan de slag gegaan met een multimeter. Eerste aansluiting prima (van accu naar contact), tweede aansluiting... niks? (contact -> kabelboom iets). Nog voor de zekerheid gecontroleerd of het contact aan stond, maar die stond inderdaad op aan.

Toen maar kijken hoe ik het contact los kan krijgen... Dit stond NIET beschreven in de haynes manual. Van alles geprobeerd, logisch kijken welke schroefjes/boutjes/moertjes ik los moest draaien om maar dichterbij te komen (zeg maar gerust trial and error). Uiteindelijk losgekregen. Contact opengeschroefd, kijken hoe hij werkt en ik zag 2 bruine + 1 groene aansluiting, overigens alledrie oorspronkelijk van koper :+

Het groene aanslag maar weggeschuurd/weggehakt, want het was veel! Dat weer in elkaar geschroefd, alles weer aangesloten en voila, het werkt! :O in 1x starten.

Klussen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn maar het neemt tijd in beslag en geeft je een voldaan gevoel nog ook :)

Zo heb ik zelf ook de hoofdremcylinder + handvat gemonteerd, al is dat redelijk peanuts vergeleken met bovenstaand verhaal.

Volgende project: Carbs synchroniseren en verbruik omlaag krijgen (rijdt nu 1:11 terwijl 1:22 normaal is :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Beerkeeper op 06-11-2010 09:32 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 02:58:
In dat geval vermoed ik voornamelijk (b), aangezien je al genoeg ruimte hebt als je om je fiets heen kunt lopen ;).
Op straat sleutelen is niet handig. Je kan niet zomaar even weglopen om een boterham te gaan eten bv. Tenzij je het leuk vindt om al je spullen op straat te laten liggen. Ik woon midden in de stad, dus daar ga ik echt niet aan beginnen.

• RemcoDelft
Beerkeeper schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 09:31:
Klussen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn maar het neemt tijd in beslag en geeft je een voldaan gevoel nog ook :)
Klopt. Ik ben ook 6 keer zo lang bezig als een monteur, maar had er tijd genoeg voor.

Ondertussen heb ik in het jaar dat ik mijn motor heb handvatverwarming gemaakt, 12V-aansluiting voor- en achter, remblokken vervangen, eindloze (!) ketting en nieuwe tandwielen gemonteerd, balhoofdlager vervangen, kleppen gesteld en carburateurs gesynchroniseerd. Oja, en vanwege kortsluiting na lang zoeken de achter-remlicht-schakelaar vervangen. En de koppeling uit elkaar gehaald vanwege een lekkende pakking. 't Is met een werkplaatshandboek allemaal wel te doen.
En van de besparing aan motorzaak-kosten koop ik wel wat gereedschap, grote doppenset en momentsleutels bijvoorbeeld.
Volgende project: Carbs synchroniseren en verbruik omlaag krijgen (rijdt nu 1:11 terwijl 1:22 normaal is :P )
En dat denk je op te lossen met alleen synchroniseren?

• MailMan
Iemand nog advies voor een goede non-xenon H4 lamp? Ga dit weekend even een nieuwe erin zetten maar er zijn tientallen variaties. Ik wil gewoon degene die veel licht goed gebundeld licht geeft :> Las wel gemixte ervaringen over de Philips Xtreme Power. Heeft iemand daar ervaring mee?

Trouwens wat houdt de indicatie 55/60W in?

[ Voor 19% gewijzigd door MailMan op 06-11-2010 11:42 ]

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 20:36
MailMan schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 11:33:
Iemand nog advies voor een goede non-xenon H4 lamp? Ga dit weekend even een nieuwe erin zetten maar er zijn tientallen variaties. Ik wil gewoon degene die veel licht goed gebundeld licht geeft :> Las wel gemixte ervaringen over de Philips Xtreme Power. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoorde een paar weken geleden ook goede ervaringen met een Philips MotoVision. Maakt je schijnbaar (/Seth) wat beter zichtbaar tussen de koekblikken door een oranje gloed.

• Beerkeeper
RemcoDelft schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 11:02:

[...]

En dat denk je op te lossen met alleen synchroniseren?
Nee maar carbs synchroniseren verbeterd wel je gasresponse neem ik aan. Ik zal met sproeiers aan de haal moeten :P Ding loopt veel te rijk (naploffen bij volgas in zijn 1 of 2 en dan gas loslaten)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MotoVision heb ik ook gehad. Even terug ging ie stuk (na 2 jaar gebruik). Ik heb nu Moto-X en die doet het ook erg goed. De MotoVision had ik idd voor de zichtbaarheid, maar nu heb ik running lights, dus heb ik de Moto-X maar een keer in de test.

Deze categorie lampen zijn, puur functioneel bekeken, erg goed. Ze geven meer licht of in ieder geval heb je zelf een beter zicht, maar het nadeel is dat ze korter meegaan dan gewone lampen. Dat zou komen door de hogere spanning of de gebruikte materialen. Ze gebruiken speciaal (duur) spul waardoor er meer lichtopbrengst is. Dat is ook werkelijk waar. In tests is inderdaad vastgesteld dat ze meer lichtopbrengst hebben. Echter, je moet zelf bepalen of dat de hogere prijs rechtvaardigd.

• MailMan
Hmm ik wil dus wel voor die Philips XP Moto H4 gaan, maar ik zie ze voor 30+ euro bij Motozoom/Louis.de (http://www.louis.de/_4036...opic=artnr&artnr=10031093) en voor rond de 10 euro bij een motorzaak die ik belde of hier http://www.autoteilemann....HTMITTEL/H4-LAMPEN/398011

Zijn dit dezelfde lampen of niet?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:35:
Hmm ik wil dus wel voor die Philips XP Moto H4 gaan, maar ik zie ze voor 30+ euro bij Motozoom/Louis.de (http://www.louis.de/_4036...opic=artnr&artnr=10031093) en voor rond de 10 euro bij een motorzaak die ik belde of hier http://www.autoteilemann....HTMITTEL/H4-LAMPEN/398011

Zijn dit dezelfde lampen of niet?
Als het Philips XP Moto (zo heten ze idd en niet Moto-X zoals ik eerst schreef) zijn dan moet het wel. Ik heb er €18 voor betaald, dus Louis is een beetje duâh.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Thedr schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:10:
[...]
Hoorde een paar weken geleden ook goede ervaringen met een Philips MotoVision. Maakt je schijnbaar (/Seth) wat beter zichtbaar tussen de koekblikken door een oranje gloed.
Motovision werkt idd erg goed.
Komt ook duidelijk meer licht vanaf dan een gewoon H4 lampje.
Vind ze het geld zonder meer waard, al heb ik tzt wel het xenon setje uit de auto over, dus dan kan ik die mooi in beide motoren duwen, eens kijken of dat een beetje redelijk werkt.

leeg

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 07:53

Youk

Volvo For Life

Heb zelf ook een tijdje met de motovision rond gereden, maar ik heb toen op één jaar tijd 4 keer lampen moeten vervangen. Toen had ik echt zo iets van mja laat maar. De oranje gloed in de koplamp zelf komt wel mooi naar voren. En hiervoor wou ik ze dus ook hebben. Momenteel heb ik osram nightbreakers steken. Geven echt een hoop licht. Weet enkel nog niks over duurzaamheid, want ze zitten er nog niet zo heel lang in.

Volvo Classic Club Belgium

• MailMan
Heb er nu toch de Philips XP Moto ingezet. Het scheelt niet heel veel met de vorige (Osram Bilux) maar het licht is wel wat witter en steekt iets meer af door het contrast. Daarnaast heb ik de lamp ook wat naar beneden afgesteld wat misschien helpt de weg iets zichtbaarder te maken.

Wel apart, de lamp was inderdaad maar 12,50 alleen werd uit een doosje gehaald waar er nog 1 in zat. Lijkt me dat ze motorlampen toch ook wel met 1 in een doos verkopen?

• PilatuS
  • Niet online
Las het volgende net in het MF boetetopic.
Zojuist berichtje gehad uit Duitsland. Moet 30 september voorkomen in Oberhausen.
312km/u gereden in 100km zone in een zg. Ruhegebiet.
Ben even ter plaatse wezen kijken, maar is pas vanaf 22:00 uur tot 7:00uur van kracht en volgens mij was het nog niet zo laat. Zal er om hangen. Had gelukkig een GPS tracker aanstaan en op dat ding reed ik hier van 21:47 tot 21:54 met een gemiddelde snelheid van 317km/u
Volgens mijn rechtsbijstandverzekeraar maak ik een goede kans vrijgesproken te worden omdat ik e.e.a. digitaal kan weerleggen.
is vastgesteld met een lasergun welke geijkt was, maar de tijd is gewoon van een horloge van een van de agenten genomen. Tja en die lopen wel eens niet goed. GPS echter altijd wel.
Maar laat je dus niets wijs maken, hoe hard je ook rijdt, de radar werkt altijd.
Na veel uitstel en een eis van € 4500,-- en 12 maanden rijontzegging, veel brieven over en weer eindelijk uitsluitsel. Ik heb gewonnen *O* *O* *O*
Trackingsysteem heeft mij gered. heb er nu een standaard bij me, je weet maar nooit.
Dus: -/- 4500 euro voor de boetepot.
weer eens wat anders *D
Gemiddeld 317km/u. Wel heel erg extreem dit verhaal.

• DECOY88
(overleden)
hoeveel maanden doet duitsland erover?

tijdje terug van 1 en 2 mei kreeg ik 28 augustus binnen. en bedrag moet nu nog verzonnen worden. met pech heb ik €750 te betalen:( oftewel daar gat gewoon een jaar overheen.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Jooo! Ik ga een progje schrijven dat data zulke creëert...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• DECOY88
(overleden)
wat voor data? boete bedragen voor België staat al online. ze worden alleen iedere keer behandeld in plaats van echte standaard bedragen zoals wij met de wet mulder hebben. daar word ook 5 te hard als een 30+ behandeld.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

4500 euro en 1 jaar rijontzegging voor 220km/u te hard valt eigenlijk nog wel mee.
Relatief gezien :+

leeg

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

DECOY88 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:11:
wat voor data? boete bedragen voor België staat al online. ze worden alleen iedere keer behandeld in plaats van echte standaard bedragen zoals wij met de wet mulder hebben. daar word ook 5 te hard als een 30+ behandeld.
Omdat hij een gadget bij zich had, krijgt ie nu geen bekeuring...

Progje schrijven dat gps data faket :)

• PilatuS
  • Niet online
steveman schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:25:
[...]

Omdat hij een gadget bij zich had, krijgt ie nu geen bekeuring...

Progje schrijven dat gps data faket :)
Hij gebruikte wel een speciaal ding waarbij de data aanpassen niet of bijna niet mogelijk is.
Decos cartracker. Komen uit mijn bedrijfsauto's en dat was maar goed ook, omdat je zelf niets aan de tracker kunt wijzigen.
Alleen daardoor werd het als bewijs geaccepteerd. :X

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zou een Barrett XM109 op die lasergun monteren en als iemand met snelheden boven de 250kmh langskomt er een 25mm granaat op af sturen. Scheelt weer een hoop gehaal en getrek over GPS trackers enzo. :+

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

mphilipp schreef op zondag 07 november 2010 @ 01:10:
Ik zou een Barrett XM109 op die lasergun monteren en als iemand met snelheden boven de 250kmh langskomt er een 25mm granaat op af sturen. Scheelt weer een hoop gehaal en getrek over GPS trackers enzo. :+
.50 of 12.7mm bedoel je zeker :P

Of je bedoelt XM307 ;) YouTube: Future Weapons : XM307

Maar dat terzijde...

[ Voor 12% gewijzigd door steveman op 07-11-2010 10:36 ]

• RemcoDelft
MailMan schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 11:33:
Ik heb de Osram Nightvision besteld, verwacht hem deze week, en hoop iets meer licht te krijgen.
Dimlicht/groot licht.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

steveman schreef op zondag 07 november 2010 @ 10:35:
[...]
.50 of 12.7mm bedoel je zeker :P
Of je bedoelt XM307 ;) YouTube: Future Weapons : XM307
Ik bedoel precies wat ik schreef. Google eerste maar eens... ;)

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

mphilipp schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:10:
[...]

Ik bedoel precies wat ik schreef. Google eerste maar eens... ;)
Ah, hier ging ik mis: The M82 (also sometimes designated by the military as the M107) dacht dat het 109 was :X

My bad!

(Holy crap wat een ding http://www.freewebs.com/k...t_xm109_payload_rifle.jpg)

[ Voor 12% gewijzigd door steveman op 07-11-2010 11:18 ]

• MailMan
Hmmz mogelijk sta ik weer op de foto bij het CJIB. Gisteren vanuit Amsterdam vertrokken en het stukje waar het van 100 naar 120km/h ging linker rijstrook gepakt om even door te trekken en net op dat moment zie ik rechts een laser achter de bosjes met nog een kastje erbij. Wel even op de rem gedrukt maar te hard ging het volgens mij wel.
Alleen vraag ik me af of ze van voren hebben geflitst of van achteren. Als je naar de laser toe rijdt, maken ze dan ook altijd van voren een foto, of kunnen ze ook 100-200 meter later een foto van je achterkant maken?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Precies! Dat zal die gekken leren om met 300+ over de weg te gaan...stelletje mongolen! Er zal maar een kind oversteken :+

Ooit een keer een newsflash gezien op RTL+ van een man met zijn vriendinnetje in een auto (ik denk dat het een hele snelle golf was) gecrashed was. Dinnetje dood, hij kwam er goed vanaf. Het was nacht en meneer reed 250kmh. De agent zei toen dat hij zó hard reed dat ie nooit meer kon reageren op iets dat ineens opdoemt in zijn lichtbundel, omdat ie er al voorbij (of erop geklapt) is als ie gaat remmen of wat dan ook. Met 250 doe je bijna 70m/s. Dus als je licht iets van 100-150m ver schijnt, kun je wel uitrekenen wat je kansen zijn.

Met 317 leg je 88m/s af, dus kun je nooit meer reageren op iets. Onmogelijk. Dus ja, dan ben ik maar een moraalridder, maar zoek aub een andere plek om mensen in gevaar te brengen.

• M14

M14

Mwa, je kent de situatie niet. Het was bijna 10u 's avonds, misschien was de weg compleet leeg. Dan heb ik er absoluut geen moeite mee. Een rij auto's inhalen met 200+ is natuurlijk niet slim, dat is vragen om een ongeluk.

Overigens ben ik eerder voorstander om die XM109 te gebruiken om die helden langs de weg, met hun lasergun / radarmeuk, uit te schakelen :+

[ Voor 24% gewijzigd door M14 op 07-11-2010 13:58 ]

• RemcoDelft
M14 schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:57:
Mwa, je kent de situatie niet. Het was bijna 10u 's avonds, misschien was de weg compleet leeg.
Iets zegt me dat ze niet met een lasergun op een compleet lege weg gaan staan.

• -DG-
  • Laatst online: 04-01 23:08
mphilipp schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:11:
[...]

Precies! Dat zal die gekken leren om met 300+ over de weg te gaan...stelletje mongolen! Er zal maar een kind oversteken :+

Ooit een keer een newsflash gezien op RTL+ van een man met zijn vriendinnetje in een auto (ik denk dat het een hele snelle golf was) gecrashed was. Dinnetje dood, hij kwam er goed vanaf. Het was nacht en meneer reed 250kmh. De agent zei toen dat hij zó hard reed dat ie nooit meer kon reageren op iets dat ineens opdoemt in zijn lichtbundel, omdat ie er al voorbij (of erop geklapt) is als ie gaat remmen of wat dan ook. Met 250 doe je bijna 70m/s. Dus als je licht iets van 100-150m ver schijnt, kun je wel uitrekenen wat je kansen zijn.

Met 317 leg je 88m/s af, dus kun je nooit meer reageren op iets. Onmogelijk. Dus ja, dan ben ik maar een moraalridder, maar zoek aub een andere plek om mensen in gevaar te brengen.
Nou hoeft het natuurlijk nog niet persee donker te zijn om 10 uur 's avonds.

Overigens denk ik dat de meeste mensen met 120-140 km/u ook nog makkelijk genoeg er tegenop knallen in het donker als er zomaar iets een kind op de weg ligt. Zover komt je autolamp niet, en voordat je reageert in een rustige verkeerssituatie..

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RemcoDelft schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:00:
[...]

Iets zegt me dat ze niet met een lasergun op een compleet lege weg gaan staan.
Mjah .... Ik heb laatst ook een tijdje van het openbaar vervoer gebruik mogen maken nadat ze me s'avonds op een kaarsrechte, lege, weg zónder in/uitritten gelaserd hadden. Zélfs de agenten die me staande hielden vonden dat de weg waarop 't plaatsvond niet voldeed aan de vastgestelde snelheid (60km/h zone) en dat ze daar ook alleen maar stonden vanwege een opdracht, maar daar kocht ik op dat moment ook niks meer voor helaas.

Dus, jawel; ze doen 't dus wél.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 228 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.