dion_b schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 02:38:
Maar goed, dat was het probleem niet zo. Windkracht 6 met stoten tot 9 waren het probleem, vooral in de polder en op sommige stukken brug. Oh, en continu dermate zware regen dat het op een of andere manier via de onderkant van m'n mouw in m'n handschoenen droop. Gelijk ook geconstateerd dat de handvatverwarming het niet doet. Ook weer een knutselklus voor als het weer eens beetje droog is...
Wat jij beschrijft heb ik onlangs nog gehad. Op een weg met inhaalverbod en een trekker die vooraan de file reed. Op sommige stukken ging het niet harder dan 10~20Km/u en met een harde wind wordt dat een hele opgave om lange stukken rechtuit te rijden op deze snelheid. Op zich kan het wel maar die wind, voor het het weet ga je alweer een meter naar links of naar rechts.
Met 80Km/u met windkracht 7 vind ik niet erg, daar kun je jezelf op instellen (vaak is dat een harde wind die continu aanwezig is en de vlagen kun je opvangen) maar op lage snelheid valt er niets op te vangen.
--------------
Tijdens het surfen stuitte ik op dit document:
http://www.swov.nl/rappor...s/nl/factsheet_helmen.pdf
Een -op het eerste gezicht- zinvol onderzoek totdat ik in enkele passages vergelijkingen tussen dodelijke slachtoffers van brom, snor en motorfietsen zonder dat hier echt rekening is gehouden met de volgende feiten:
- Leeftijdscategorie slachtoffers
- Te hard gereden?
- Drank in het spel?
- Helm niet op / niet goed vastgemaakt
Nee, her en daar staat er gewoon dat de helm wellicht niet goed is vastgezet / bevestigd en dat was het.
Ineens denk ik toch anders over het SWOV want als je een onderzoek doet dan zorg je voor meer vraagstukken om mogelijke oorzaken te achterhalen. Nu zijn er een aantal conclusies benoemd terwijl de groepen (brom, snor en motorrijders) totaal verschillend zijn waardoor een onderzoek als deze veel sneller verkeerde conclusies trekt.
Grootste verschillen:
Snorfietsen: geen helm, vaak bestuurder (bromfietscertificaat) op middelbare leeftijd, rijdt op fietspad.
Bromfietsen: Help, vaak bestuurder (bromfietscertificaat) van jonge tot middelbare leeftijd, rijdt alleen op het fietspad daar waar dit is toegelaten.
Motorfietsen: Helm, bestuurder (Rijbewijs A) >18, rijdt niet op fietspad, wel op snelwegen.
Daar zitten onverenigbare zaken tussen. Neem alleen al de leeftijden, daar zitten gigantische verschillen tussen. De jonkies rijden vaak te hard / onvoorzichtig. De oudjes nemen veel minder risico's dan de jonkies. Motorrijders komen vaak niet in dezelfde situaties terecht als de brom en snorfietsers en alleen al omdat de laatsgenoemden wel op fietspaden komen.
Ik kan er een zeer lang verhaal over schrijven maar mijn strekking is duidelijk, dit is een kortzichtig onderzoek en ik vraag mij af wat de reden is geweest om het onderzoek te verrichten. Het lijkt erop dat er heel makkelijk gemeenschapsgeld is binnengeharkt.