Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 225 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.036 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43
Pin-lock werkt over het algemeen uitstekend. In sommige helmen kan je ook nog zo'n F(r)og mask zetten, alleen dat vind ik soms m'n zichtveld belemmeren.

Wat wel weer irritant is, is dat het zonnevizier in de HJC IS-16 natuurlijk wel beslaat als je loopt te hijgen, en dan wordt het ineens snel donker :P

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 15-10-2010 21:06 ]

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-01 22:39
Jelte schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:45:
Pin-Lock?

En pijn bij het rijden op hoge snelheden? Hopelijk heb je dat maar 1 of 2 keer gedaan, want anders ben je waarschijnlijk al te laat en heb je gehoorschade oplopen. Zeker bij 80km+ gewoon altijd oordoppen/schuimpjes in.

Dit klinkt misschien wat overdreven bemoederend, maar toch wilde ik het zeggen.
mee eens!

Tegen condens kan je zoon kapje halen voor in je helm die je neus en mond afschermt. Kost maar paar euro en zijn meestal universeel.

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:27:
Nu nog iets vinden tegen de condens *waardoor* ik met helm open moet rijden zodra het een beetje nat wordt...
Pinlock. Werkt echt als een trein.

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

En weer een motorrijder erbij: vanmorgen geslaagd voor AVD! *O*
Crazyanz schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:17:
Tegen condens kan je zoon kapje halen voor in je helm die je neus en mond afschermt. Kost maar paar euro en zijn meestal universeel.
Zat er bij mijn HJC FS-11 helm gewoon bij, samen met een stuk om de onderkant bij de kin een beetje af te sluiten als het erg koud wordt.

[ Voor 75% gewijzigd door Postman81 op 15-10-2010 15:21 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gefeliciteerd :)

Zo'n 'mond/neuskapje' zit bij mij ook in de helm, maar sluit totaal niet aan op m'n gezicht, dus zo goed als nutteloos.

[ Voor 79% gewijzigd door dion_b op 15-10-2010 16:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:48

M14

Zo'n kapje is ruk :P. En het beslaan van het zonnevizier in een HJC heb ik ook ervaring mee.

Sinds een tijdje een Arai Chaser met pinlock. Voor mij niks anders meer :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 07:53

Youk

Volvo For Life

Heb sinds dit jaar ene vizier met pinlock voor mijn schubert C2. Vizier blijft echt netjes. Enkel heb ik moeten vaststellen dat het probleem zich bij mijn bril stelt. |:( 8)7

Volvo Classic Club Belgium

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb ook een paar pinlock vizieren en dat is ideaal voor als het nat is. Je moet alleen geen bril daaronder dragen, want dan bestaat je bril gewoon. Handig dus als je lenzen hebt, anders kan je net zo goed met vizier open blijven rijden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
Bril en pinlock hier. Ik heb er pas een paar keer / zo'n 300km mee gereden (want mijn motor was al kaduuk voordat ik de pinlock kocht, alleen op testrit-/leenfietsen dus :P) maar ik heb nog niet gemerkt dat m'n bril besloeg. Meestal heb ik m'n vizier op een kiertje, maar als ik serieus ga rijden (dus sportief) of de snelweg opga maak ik het helemaal dicht. De Schuberth R1 heeft wel een ventilatieklepje bij de kin, wellicht dat dat veel uitmaakt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
@mailman. connectors van het schakelaartje doorverbonden met een ringetje die ik aan me sleutelbos had hangen. en ben daarna met 10-20 km/u naar huis getuft. me nest in gedoken en er daarna een week zo min mogelijk uit geweest. en pijnstillers zijn slecht. was zaterdags gebeurd. en maandag even langs de huisarts geweest. die gaf me een zootje van die rommel. en dinsdag ging het wel weer dus alvast spulletjes pakken voor het gs weekend luxemburg het volgende weekend. en dinsdag avond was het weer afgelopen en ben nog een week op en rond bed blijven liggen. nog 2 dagen gewerkt en daarna met vakantie vertrokken richting eind van de straat links..

en over de hjc is-16 bij regen is het beslaan nog niet zon groot probleem. alleen dat het inregend tegen me bril en binnenkant van me vizier en dat daarna alles gaat beslaan wel.

[ Voor 12% gewijzigd door DECOY88 op 15-10-2010 18:10 ]

• Gisae
  • Niet online
Klote aan pinlock is wel dat die je vizier beschadigen.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51
Gisae schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 18:21:
Klote aan pinlock is wel dat die je vizier beschadigen.
Maar hoe snel? De afweging voor een pin-lock valt natuurlijk al snel in het voordeel van een pin-lock uit als je regelmatig last hebt van een beslagen vizier. Een keer een paar tientjes uitgeven voor een nieuw vizier moet dan desnoods maar.

Ik zag laatst een Shoei helm waarbij standaard een pin-lock geleverd wordt dat automatisch strak blijft staan en dat met een siliconenrandje op afstand van het vizier wordt gehouden en als het goed is dus niet krast.

* Rukapul heeft van de week een belletje gekregen dat hij z'n pin-lock op kan halen. Ik dacht het eerst wel zonder te doen, maar het komt er op neer dat ik elke keer dat ik stop of <40km/u rijdt dat ik het vizier moet openen (is meteen 1cm) en dat is behoorlijk irritant. Deze moet je echter wel gespannen houden om te zorgen dat hij niet gaat krassen.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:39

steveman

Comfortabel ten onder

Nou, mijn pinlock pinlockt gewoon zonder m'n vizier te beschadigen...

Zit idd zo'n siliconen rand op.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43
DECOY88 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 18:08:
@mailman. connectors van het schakelaartje doorverbonden met een ringetje die ik aan me sleutelbos had hangen. en ben daarna met 10-20 km/u naar huis getuft. me nest in gedoken en er daarna een week zo min mogelijk uit geweest. en pijnstillers zijn slecht. was zaterdags gebeurd. en maandag even langs de huisarts geweest. die gaf me een zootje van die rommel. en dinsdag ging het wel weer dus alvast spulletjes pakken voor het gs weekend luxemburg het volgende weekend. en dinsdag avond was het weer afgelopen en ben nog een week op en rond bed blijven liggen. nog 2 dagen gewerkt en daarna met vakantie vertrokken richting eind van de straat links..

en over de hjc is-16 bij regen is het beslaan nog niet zon groot probleem. alleen dat het inregend tegen me bril en binnenkant van me vizier en dat daarna alles gaat beslaan wel.
Shit, heb jij ook dat er druppels op je neus naar binnen vallen als het regent? Super irritant...

En over het beschadigen van het vizier, wat bedoelen jullie daarmee? Ik heb een barst precies op de plek waar de pin van de Pinlock zit. Maar bij de helmenboer zeiden ze dat het echt via een stoot/klapt moet zijn gekomen.

• DECOY88
(overleden)
@gisea jij heb zeker een nolan n103? die heeft er wel last van. maar verder ken ik weinig gevallen.

@mailman ik heb bij me oude nolan n103 op de bovenrand van de pinlock allemaal pitjes/krasjes.

[ Voor 33% gewijzigd door DECOY88 op 16-10-2010 10:25 ]

• Gisae
  • Niet online
N103 inderdaad. Best storend gezien het toch aardig in beeld zit met vizier dicht.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• DECOY88
(overleden)
je zonnevisier zit niet steeds in het zicht. voornamelijk met regen. die zakt namelijk uit zichzelf fabrieks af. kan je bij de dealer ringetjes tussen laten zetten om hem zwaarder te laten gaan waardoor hij niet meer uit zichzelf zakt. (voor een tijdje)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
N90 idem dito :(

Hoop dat een ooit vervangende pinlock gewoon een met rubbers kan zijn. Dit is inderdaad erg zuur...

Mijn zonnevizier zakt alleen als ik echt hard m'n helm dicht klap. Of als ik het wil :+

[ Voor 27% gewijzigd door TheZeroorez op 16-10-2010 13:48 ]

• M14

M14

ff een vraagje, ik ben er achter gekomen dat er wat speling op de bussen in mn remschijven zit. Daarmee bedoel ik niet de zijdelingse speling, wat een (semi)floater hoort te doen. De schijf heeft wat speling in de draairichting, waardoor je tijdens het remmen een tikje voelt. Hebben meer mensen dit ooit ervaren?

• Rukapul
TheZeroorez schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 13:47:
N90 idem dito :(

Hoop dat een ooit vervangende pinlock gewoon een met rubbers kan zijn. Dit is inderdaad erg zuur...
Lekker vooruitzicht :P Vanmiddag de pin-lock voor m'n N90 gehaald. Op zich zou het niet al teveel moeten krassen als je 'm op spanning houdt door eventueel de pinnetjes bij te draaien. En dan nog, liever een paar krasjes dan en op termijn een nieuw vizier dan gehannes met een beslagen vizier en/of rijden met een kier.
Mijn zonnevizier zakt alleen als ik echt hard m'n helm dicht klap. Of als ik het wil :+
Mijn zonnevizier blijft ook keurig op z'n plek, maar die heb ik dan ook nog niet zo vaak gebruikt. Het zonnevizier van de N103 was problematischer bij het passen: die landde consequent op m'n neus :+

Helaas bestaat de perfecte helm niet voor iedereen en zit je dus vast aan een compromis.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Morgen een dagje op de trialmotor zitten. 't jammere is dat het in Enschede is: 200km in de kou op de motor zitten :r

• TheZeroorez
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 22:01:
[...]

Lekker vooruitzicht :P Vanmiddag de pin-lock voor m'n N90 gehaald. Op zich zou het niet al teveel moeten krassen als je 'm op spanning houdt door eventueel de pinnetjes bij te draaien. En dan nog, liever een paar krasjes dan en op termijn een nieuw vizier dan gehannes met een beslagen vizier en/of rijden met een kier.
Het valt vooralsnog mee, maar de erste krassen zijn inderdaad gekomen toen ik de helm nog niet zo lang had, en het vizier wat los was gaan zitten na veeeele kilometers vakantie. Het is inderdaad beter dan beslagen vizieren, maar het liefst koop ik gewoon een blanco N90 vizier en zet ik er zelf dmv een kitje pinlock op, als vervanging van wat ik nu heb: het standaard pinlock vizier van de N90.

Sowieso wil ik een spiegelvizier ofzo, als ik een ander koop 8)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:39

steveman

Comfortabel ten onder

_Erikje_ schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 22:22:
Morgen een dagje op de trialmotor zitten. 't jammere is dat het in Enschede is: 200km in de kou op de motor zitten :r
Kan je verklappen dat het wel heel leuk is! :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

_Erikje_ schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 22:22:
Nu al piepen over de temperatuur? Wat doe jij als het echt koud wordt? :+

-----------

Vanmorgen nieuwe remblokken voor geplaats, was nodig ook. :X
Pas nu zag ik dat ze echt op waren en had ze dus een maand geleden moeten vervangen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

M14 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:45:
ff een vraagje, ik ben er achter gekomen dat er wat speling op de bussen in mn remschijven zit. Daarmee bedoel ik niet de zijdelingse speling, wat een (semi)floater hoort te doen. De schijf heeft wat speling in de draairichting, waardoor je tijdens het remmen een tikje voelt. Hebben meer mensen dit ooit ervaren?
Dat kan in principe niet heel erg kwaad, mits de speling niet te groot is. Er komt wel steeds meer speling op te staan, dus uiteindelijk moeten ze wel vervangen worden.

No signature required.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat een heerlijk weer was het vandaag. Toch waren er niet zoveel motoren op de weg als 'normaal' op een mooie zondag. Zijn het dan allemaal watjes die bibberen van een graad of 10? ;)
Ik heb makkelijk praten op mijn bankstel, achter de vensterbank. De handvatverwarming hoefde niet eens aan, dus het viel reuze mee. Ik verheug me alweer op de volgende mooie dag, ook al is het -5... (dan gaat de handvatverwarming wél aan trouwens).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• M14

M14

Net een rondje gereden, uur weg geweest ofzo. Ik ben toch wel wat motoren tegen gekomen, maar lang niet zoveel als in de zomer natuurlijk ;). Overigens reed ik in mn leren pak, dus niet zo zeuren met je handvat verwarming enz :P.
M3rcury schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:06:
[...]

Dat kan in principe niet heel erg kwaad, mits de speling niet te groot is. Er komt wel steeds meer speling op te staan, dus uiteindelijk moeten ze wel vervangen worden.
Ah oke. Opzich valt de speling wel mee, heb er net niks van gemerkt.

• Gisae
  • Niet online
Afgelopen week bij ~5 graden had ik het toch best koud, ook al had ik flink wat kleding aan. Een stukje op de motor van mijn pa was wat aangenamer, geen wind+handvatverwarming is toch wel prettig.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01 19:01

BertV

Handgemaakt

mphilipp schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:54:
...een Honda weetikwatvoorkutding (NTV geloof ik) met 2 cylinders die bokte als een dolle stier als je langzaam reed.
Bij een twin moet je gewoon preciezer gas geven. Zo'n NTV voelt onderin sterker dan een R6, voor de openbare weg ideaal omdat je er dan met legale snelheden iets aan hebt.
Viel me laatst ook wel weer op bij een twin-leen motor.
Ik ben zelf viercilinder gewend.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

toch jammer dat ik 'm heb opgeruimd. Had best willen rijden.

maar goed over 2 weken zit ik een maandje of 10 in zuid-amerika dus ik regel daar wel een Norton ofzo. De ktm staat nu iig te druipen van het WD40vet onder een tarp in de stalling (al het plastiek en elektriek eraf en in aparte opslag)

Letterijk een hele bus van 1 liter WD40 erop leeggespoten (en toch ongedekte plekken) :P Zal wel los lopen denk ik zo. Als over 1 jaar alles maar goed zit zonder dikke roest of vastgelopen delen.

And it goes BRAAAAAPP!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
mphilipp schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:31:
Wat een heerlijk weer was het vandaag. Toch waren er niet zoveel motoren op de weg als 'normaal' op een mooie zondag. Zijn het dan allemaal watjes die bibberen van een graad of 10? ;)
Ik heb makkelijk praten op mijn bankstel, achter de vensterbank. De handvatverwarming hoefde niet eens aan, dus het viel reuze mee. Ik verheug me alweer op de volgende mooie dag, ook al is het -5... (dan gaat de handvatverwarming wél aan trouwens).
Ik heb wel even gereden, maar vond het te koud dus ben maar weer terug gegaan :P mn motor stond al een paar weken stil, dus die heeft ook weer even gelopen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:48
Onder de 15 graden blijft m'n motor lekker binnen hoor :Y . Misschien maak ik bij de eerste tekenen van lente een uitzondering :+ .

't Moet wel leuk blijven.. sowieso moet je behoorlijk je best doen om je bandjes op temperatuur te rijden als 't zo koud is :') . Niet dat een beetje glijden op z'n tijd niet leuk is maar ik houd liever de glimmende kant boven O-) .

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Ik had graag willen rijden, maar heb storingsdienst en moet bereikbaar blijven....maar het zag er goed uit buiten :)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:30

_Apache_

For life.

Het begint wel weer wat koeler te worden ja, tijd om hem op te poetsen en hem bij ouders in de stalling te zetten. Ga deze winter niet doorrijden *sniff*.. Simpelweg omdat ik de fiets in de winter niet nodig heb. Woon nu op 3km afstand van werk, vorige winter was dat nog 8-9x zo ver. Still a sad moment tho.. ;(

Iemand trouwens goede tips om schadevrije jaren van motorfietsverzekering over te brengen naar autoverzekering (verschillende maatschappij) zonder al te vreumde trucen uit te moeten halen? Het scheelt niet bizar veel, maar is op jaarbasis toch best een leuk centje.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Isdatzo schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:28:
't Moet wel leuk blijven.. sowieso moet je behoorlijk je best doen om je bandjes op temperatuur te rijden als 't zo koud is :') .
Wat voor banden heb jij in hemelsnaam dat je ze warm moet rijden? Circuitbanden ofzo? Lijkt me nogal overbodig op de openbare weg, niet? Een collega van me op een Duc (een kleintje met 60pk ofzo) had ook al van die banden die het alleen maar met 35c deden blijkbaar. Wordt het dan geen tijd voor normale banden die een beetje grip hebben denk ik dan? Of mis ik iets in mijn opvoeding? ;)

@BertV: Die NTV was gewoon een kloteding. Bedenk wel dat ik toen examen moest doen, en ik had alleen op 4pitters gereden. Om dan op de dag van je examen te gaan ontdekken hoe je zo'n bokkig ding moet mennen is iets teveel gevraagd. Bovendien ben ik het fundamenteel met je oneens dat je iets bijzonders moet doen om een twin lekker te berijden. Mijn broer had later een Yamaha 750 twin en dat reed prima, ook bij lage snelheden. Momenteel rijd ik een 850 twin (R850RT) en dat gaat ook prima. Waarom juist Honda zo'n ding bakt die je met fluwelen handschoenen moet aanpakken is mij dan een raadsel. Het boeit mij niet zoveel hoeveel koppel hij wel niet heeft, het ding moet gewoon rijden en niet bokken... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iemand trouwens goede tips om schadevrije jaren van motorfietsverzekering over te brengen naar autoverzekering (verschillende maatschappij) zonder al te vreumde trucen uit te moeten halen? Het scheelt niet bizar veel, maar is op jaarbasis toch best een leuk centje.
Er is toch een soort van database voor schadevrij jaren ? Als het goed is komen de jaren gewoon vrij zodra je een verzekering stop zet en kan je ze bij een andere verzekering weer gebruiken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ mphilliip: Een setje Pilot Power 2CT'ers (of soortgelijke banden van een ander merk) leg je niet onder een CB500 of iets dergelijks én ja... die banden zijn eigenlijk alleen maar lekker te gebruiken als ze op temperatuur gereden zijn.

@ Pilatus: Roy-Data :Y

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• _Apache_

_Apache_

For life.

PilatuS schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:55:
[...]

Er is toch een soort van database voor schadevrij jaren ? Als het goed is komen de jaren gewoon vrij zodra je een verzekering stop zet en kan je ze bij een andere verzekering weer gebruiken.
Klopt, maar die vlieger gaat alleen op als je je fiets verkoopt, en dát is nou net niet wat ik wil. De premie verhoging neem ik voor lief, en valt in het niet tegen het voordeel wat ik haal bij men autoverzekering, vandaar mijn motivatie.
Heb ook al gekeken naar combi pakketten of mijn auto ook verzekeren bij men motorverzekering, maar dan schiet men autoverzekering omhoog (hij zit nu goedkoop, en goed gedekt), dus is het voordeel weer teniet gedaan.
@Wimmel : Da's een goeie, even uitzoeken. Thanks!

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 17-10-2010 21:15 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ _Apache_: Een schorsing mág ook ;)

• Rukapul
Bergie schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:38:
[...]

Wat ben je precies van plan met de poortdeur?
Ik zit zelf ook nog altijd te klooien om de motor door de poort te krijgen. Een dubbele deur lijkt mij het mooiste/beste maar dat knutsel je ook niet zomaar even inelkaar op een zaterdagmiddag (ik niet tenminste :P)
Zoals gezegd, gedaan. 't Was een weekendje bikkelen, maar de motor kan nu prima achter het huis terecht:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/poort_dicht.jpgAfbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/poort_motor.jpg
*O*

Helaas vandaag niet meer aan rijden toegekomen. Op vrijdag nog wel 160km gereden zonder dat de handvatverwarming aan hoefde. Ga denk ik wel op maat gemaakte oordoppen halen, want echt comfortabel waren de universele doppen niet, aan een oor bijna pijnlijk zelfs.

• Isdatzo
mphilipp schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:55:
[...]

Wat voor banden heb jij in hemelsnaam dat je ze warm moet rijden? Circuitbanden ofzo? Lijkt me nogal overbodig op de openbare weg, niet? Een collega van me op een Duc (een kleintje met 60pk ofzo) had ook al van die banden die het alleen maar met 35c deden blijkbaar. Wordt het dan geen tijd voor normale banden die een beetje grip hebben denk ik dan? Of mis ik iets in mijn opvoeding? ;)
Supercorsa's :+ . En ze hebben super grip hoor, je moet ze alleen wel op temperatuur rijden en houden. Bij een luchttemperatuur van minder dan 10 graden is 't echt geen doen maar dat weet je vooraf.

Binnenkort misschien nog een goedkoop pekelhok aanschaffen voor woon/werkverkeer... begin 't fietsen weer een beetje beu te worden en om 't met de RSV te doen vind ik zo zonde.

Nouja, hij rijdt sowieso al niet meer sinds eind mei (kettingbreuk, koppelingscilinder van het blok geslagen, lang verhaal).

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Oohw ... IsDatZo _O-

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Isdatzo schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:28:
Onder de 15 graden blijft m'n motor lekker binnen hoor :Y . Misschien maak ik bij de eerste tekenen van lente een uitzondering :+ .

't Moet wel leuk blijven..
Pff... heb eerlijk gezegd nog niet zo heerlijk gereden als afgelopen week :)

's Zomers heb ik het continu onaangenaam warm in m'n motorpak, iig warmer dan ik zelf zou kiezen. Nu het wat minder warm is laat ik gewoon de gortex-binnenvoerin continu in m'n pak, en draag ik daar een dunne wollen trui onder. Voelt heerlijk aan, doordat er meer lagen zijn tussen mij en beschermplaten is de vochthuishouding goed - eindresultaat is mooi op temperatuur, ook als het regent of nevelt.

Moet zeggen dat ik wel opzie tegen nachtvorst, maar wat dan te doen zien we wel als het zover is...

Oslik blyat! Oslik!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:46

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Serieus, alle banden moet je warmrijden. Op een warme zomerse dag voelt het direct als je wegrijdt alsof je banden 80% van hun grip hebben maar dat is niet zo.

Tijdje terug met mijn crossmotor nog bijna zo in de fout gegaan, tijdens een ritje aardig lang gestopt en dacht mooi leeg terrein ken wel ffe remoefeningen doen....bwam voorwiel schuift weg.. kreeg hem gelukkig recht door de rem te lossen. (met warme banden kon ik makkelijk zo hard remmen)

[ Voor 5% gewijzigd door Ghostrider op 17-10-2010 21:51 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maakt ook wel erg veel uit met wat voor een fiets je rijd. Ik rijd (net als isdatzo) met een "SS" en daar heb je gewoon controle nodig over je rem/gas/koppeling op een andere manier dan dat je dat bij een toerfiets nodig hebt als je er lekker mee wil rijden.

Ik heb vandaag nog heerlijk gereden, maar écht wel op een andere manier dan dat ik normaliter rijd.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

bazs2000 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 15:36:
[...]

Nu al piepen over de temperatuur? Wat doe jij als het echt koud wordt? :+
het was bok koud. mijn centenbak was helemaal bevroren na 2 uur op de motor

De foto's

• Isdatzo
Jij ook hier :o ? Haaai O-) .
dion_b schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:40:
[...]

Pff... heb eerlijk gezegd nog niet zo heerlijk gereden als afgelopen week :)

's Zomers heb ik het continu onaangenaam warm in m'n motorpak, iig warmer dan ik zelf zou kiezen. Nu het wat minder warm is laat ik gewoon de gortex-binnenvoerin continu in m'n pak, en draag ik daar een dunne wollen trui onder. Voelt heerlijk aan, doordat er meer lagen zijn tussen mij en beschermplaten is de vochthuishouding goed - eindresultaat is mooi op temperatuur, ook als het regent of nevelt.

Moet zeggen dat ik wel opzie tegen nachtvorst, maar wat dan te doen zien we wel als het zover is...
Van de hitte heb ik niet zo snel last eigenlijk.. true, boven de 28 graden hoeft het voor mij ook niet zo nodig meer. Maar tot 25 graden is 't iig goed te doen, zeker als je niet al te vaak stilstaat. Stadsverkeer moet je dan ook niet proberen maar ik heb die motor voor de fun dus en 't moet dan wel leuk blijven. Mij zul je er dan ook niet snel mee in de stad of file vinden :+ . Soort van omgekeerde vissekom-effect ja :r .
wimmel_1 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:51:
Maakt ook wel erg veel uit met wat voor een fiets je rijd. Ik rijd (net als isdatzo) met een "SS" en daar heb je gewoon controle nodig over je rem/gas/koppeling op een andere manier dan dat je dat bij een toerfiets nodig hebt als je er lekker mee wil rijden.

Ik heb vandaag nog heerlijk gereden, maar écht wel op een andere manier dan dat ik normaliter rijd.
Amen. En dat laatste moet ook wel wil je de boel een beetje heel houden :') .

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ghostrider schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:50:
Serieus, alle banden moet je warmrijden. Op een warme zomerse dag voelt het direct als je wegrijdt alsof je banden 80% van hun grip hebben maar dat is niet zo.
Tuurlijk, maar dat is mijn punt ook helemaal niet. Overigens heb ik in de 20 jaar die ik motorrij nog nooit last gehad met banden en of ze wel of niet opgewarmd waren. En nee, ik heb geen superbike. Maar ook dat is eerlijk gezegd irrelevant. Ik snap dat er banden zijn die een compound hebben die onder de 10c niet rijdbaar is op de openbare weg. Meneer Rossi rijdt met zo'n paar. Need I say more? :+

Ik zal wel wat mensen over me heen krijgen als ik zeg dat ik dat een beetje onzinnig vindt. Heb je werkelijk dergelijke banden nodig als je op de openbare weg rondrijdt? Ik denk het niet. Maar goed, mijn mening, mijn definitie van motorrijden. Ik durf te stellen dat je met minder radicale banden ook heel goed rond kunt rijden. Want ik vraag me serieus af welke snelheden je denkt te halen op de openbare weg die dergelijke banden vereisen. Volgens mij kun je ook met minder radicale banden hoogst illegale snelheden halen;en die banden werken ook nog eens in regen en bij koud weer. Ik zie alleen maar winst... ;)

• TheZeroorez
  • Niet online
Hoge snelheden haal je altijd, het gaat gewoon om de bochten.

En eerlijk gezegd heb ik ook al wat minder vertrouwen/gevoel in de boel nu het wat kouder is. Een leuke bocht hier een meter of 1000 van m'n huis vandaan is bij 25 graden toch echt beter te doen dan nu.

Daarnet de binnenvoering maar in m'n kleding gestopt. In de spijkerbroek + lage schoenen even naar de uni is er niet echt meer bij nu denk ik (brrrr...). Achja, binnenkort maar eens aan de ketting/olie/filters/kleppen/schoonmaak beginnen.

• Steffie
  • Laatst online: 13-01 18:27

Steffie

Opaque

TheZeroorez schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 23:36:
Hoge snelheden haal je altijd, het gaat gewoon om de bochten.
Op zo'n manier rijdt de gemiddelde woon-werkverkeer motorrijder echt niet hoor. Onderweg kom ik ze vaak genoeg tegen op mijn ritjes van A naar B en omgekeert. De meesten houden zich gewoon aan snelheden in de buurt van de Vmax, net als ik zelf doe.

Ik heb ook twee SS motoren (allebei met sportief rubber), maar daar kan ik ook heel goed niet sportief op rijden op die ritjes van A naar B. Bij zulke ritjes voel ik van binnen echt niet de verplichting om zo scheef mogelijk door de bochten te gaan, zo laat mogelijk te remmen, zo snel mogelijk te accelereren, of andere manieren van rijden die meer van de banden vergen dan vrijwel ieder type band minimaal moet kunnen verwerken in alle omstandigheden (uitgezonderd sneeuw en ijzel). En met zo'n gematigde rijstijl ben ik in de huidige weerstomstandigheden nog steeds een pak sneller dan het overgrote deel van de vierwielers.

Kortom, ik sluit me aan bij mphilipp. Als je beweert dat het type band dat onder je fiets ligt een onoverkoombaar probleem vormt bij de huidige weersomstandigheden, dan is het niet zozeer een kwestie van niet kunnen rijden, maar eerder een kwestie van niet je rijstijl aan willen passen aan de omstandigheden en de daarbij horende grenzen van je rubber.

[ Voor 23% gewijzigd door Steffie op 18-10-2010 01:01 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• bazs2000

bazs2000

Daarnet de binnenvoering maar in m'n kleding gestopt. In de spijkerbroek + lage schoenen even naar de uni is er niet echt meer bij nu denk ik (brrrr...). Achja, binnenkort maar eens aan de ketting/olie/filters/kleppen/schoonmaak beginnen.
Same here, de binnenhandschoenen zijn nog niet nodig maar als het zo doorgaat moet ik ze uit het vet halen. De motor zelf is er al klaar voor (afgelopen weekend weer een beurt gegeven) dus ik kan er weer een zooi koude kilometers tegenaan knallen.

Verders, alle rij-eigenschappen van banden worden teniet gedaan door de blaadjes op de weg en die liggen er nu genoeg. Van de week gaat het regenen en dus blijven ze op het wegdek plakken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

En eerlijk gezegd heb ik ook al wat minder vertrouwen/gevoel in de boel nu het wat kouder is.
Ehhh...ik ben gisteren eerst even langs de pomp gereden om de bandenspanning te controleren en toen kon ik duidelijk al een lauwwarme voorband voelen. Dat is dan na 2km rustig rijden. Da's een Michelin Pilot Road. Ik bedoel maar...dat kun je niet echt opwarmen noemen en er zat al temperatuur in.

Ik zie dus nog steeds de noodzaak van die gevaarlijke banden niet.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
mphilipp schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 07:50:
[...]

Ehhh...ik ben gisteren eerst even langs de pomp gereden om de bandenspanning te controleren en toen kon ik duidelijk al een lauwwarme voorband voelen. Dat is dan na 2km rustig rijden. Da's een Michelin Pilot Road. Ik bedoel maar...dat kun je niet echt opwarmen noemen en er zat al temperatuur in.

Waarom doe je toch de hele tijd alsof iedereen zoals jij moet rijden en iedereen ook met deze temperatuur plezier moet/kan hebben? Laat ieder toch lekker z'n eigen ding doen. Een chopper met een meter hoog stuur is toch ook niet handig of lekker rijden, maar het kan me echt niks schelen als ik iemand op zo'n motor de weg op zie gaan.
Stel je rijdt alleen maar boven de 18 graden, niet in de regen en niet super veel km's per jaar, waarom zou je dan niet een band met iets meer grip in die condities nemen? Jij zet toch ook geen noppenbanden op je fiets voor de kans dat er een keer een stukje modder op de weg ligt?

• M14

M14

Je kunt het ook anders bekijken. Waarom zou je, voor die paar keer dat je met minder weer rijd er andere banden op gaan leggen terwijl de huidige nog lang niet op zijn?

Als hij die dingen er op legt met als doel wat sportiever te rijden en af en toe het circuit op te gaan dan is het een goede keuze. Het nadeel wat ie nu ondervind is een band die minder snel of niet op temperatuur is. Als die band nog goed is zou ik em ook niet gaan omleggen ... en een 2'e set velgen met andere banden is ook weer zoiets.

Overigens vind ik de vergelijking met Rossi totaal onzin. Net alsof die met slicks in koude of natte omstandigheden gaat rijden 8)7

• Stealth2000
  • Laatst online: 08-01-2025
Ach, die discussie komt hier wel vaker voorbij. Uiteindelijk is het allemaal beleving. Ik heb ook sportieve bandjes onder mijn SS en ik rij WW verkeer. Ik heb sinds ik van pilot roads naar BT016's ben gegaan meer vertrouwen in mijn grip. Zowel voor de keren dat ik wel sportief (probeer) te rijden als het WW verkeer, het geeft me meer vertrouwen.
Maargoed; ik pas natuurlijk inmiddels wel mijn rijstijl aan. Ik snap dat mijn banden (en motor) langer nodig hebben om op te warmen.

Maar uiteindelijk moet iedereen lekker rijden wat ie prettig vind. Geen band is heilig en er zijn tig oorzaken waardoor je alsnog op je plaat kan gaan. Gezond verstand en vertrouwen in je materiaal is wat mij voorlopig nog op 2 wielen houdt.

• Isdatzo
[...]

Die banden zijn helemaal niet gevaarlijk. Die banden zijn gevaarlijk als ze niet goed warm zijn en daar moet je rekening mee houden. En als het niet lukt om ze op temperatuur te krijgen rijd ik er ook niet mee :Y) . Ik denk dat andere banden gevaarlijker zijn voor mij }:O . Heb er (o.a.) ook wel eens 2CT's onder gehad (toen ik nog een R6 had), maar die gingen redelijk snel smeren.. en dat schijnt een sportieve band te zijn die het ook goed doet bij lagere temperaturen en regen. Dus tja..

Ik verlang iets heel anders van die banden dan jij doet. Ik weet hoe ik ermee om moet gaan en als de omstandigheden niet verantwoord zijn doe ik 't rustig aan of laat ik de motor gewoon binnen.

Wat dat betreft zou ik jouw banden ook gevaarlijk kunnen noemen. Geen idee wat je er precies onder hebt liggen maar ik denk niet dat het verstandig is om daar een rondje mee over het circuit te knallen.

Misschien gaat een gematigd rondje wel, maar zo kan ik net zo goed heel voorzichtig door de regen bij 10 graden naar 't werk rijden met supercorsa's :P .

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-DG- schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:17:
[...]

Waarom doe je toch de hele tijd alsof iedereen zoals jij moet rijden en iedereen ook met deze temperatuur plezier moet/kan hebben? Laat ieder toch lekker z'n eigen ding doen. Een chopper met een meter hoog stuur is toch ook niet handig of lekker rijden, maar het kan me echt niks schelen als ik iemand op zo'n motor de weg op zie gaan.
Zo zeg ik dat niet. Iedereen mag van mij doen wat ie wil. Ik probeer er alleen achter te komen wat de motivatie is om die banden te kopen. Ik kan wel meteen roepen dat het voor de show is, maar dat zou onaardig zijn. Punt is dat ik natuurlijk geen ss heb en dat ik niet met mijn knie over de grond door de bocht ga, maar mijn brommertje is wél 280kg zonder mij en zonder bagage. En ik denk dat ik zeker 30kg zwaarder ben dan de gemiddelde ss rijder. Ik heb die grip dus nét zo hard nodig als die R1...hij gaat misschien 15-20kmh harder door de bocht op die dijk, maar ik ben 100kg zwaarder. Middelt dat niet lekker uit? (iemand een wetenschappelijk antwoord trouwens?)

Mij zal het verder een biet zijn natuurlijk of je met koud weer erop uit gaat. Maar, als ik heeeeeel eerlijk ben twijfel ik ernstig aan de noodzaak om dergelijk hard rubber op de openbare weg te hebben. Je mag ze van mij best kopen, hoor...maar mijn mening blijft mijn mening. Ik dring niemand op om te rijden zoals ik (aub niet zelfs...de weg vol met bankstellen :+ ), of om mijn banden te kopen. Maar heel misschien kopen sommigen bepaalde banden meer voor de show dan om de noodzaak. En ik neem daar helemaal geen aanstoot aan, alleen moeten die mensen dan niet met interessante praat aankomen dat ze hun banden moeten opwarmen. Daar moet ik dan eigenlijk een beetje om lachen. Als Rossi dat nou zegt...maar op de openbare weg...get serious...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:55:
[...]
Als hij die dingen er op legt met als doel wat sportiever te rijden en af en toe het circuit op te gaan dan is het een goede keuze.
Ik heb al een aantal keren het woord 'openbare weg' erbij gezet.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
(jarig!)
mphilipp schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:36:
[...]

Ik heb die grip dus nét zo hard nodig als die R1...hij gaat misschien 15-20kmh harder door de bocht op die dijk, maar ik ben 100kg zwaarder. Middelt dat niet lekker uit? (iemand een wetenschappelijk antwoord trouwens?)
Door het extra gewicht op de banden gaan ze ook meer grip hebben. Dus dat zal elkaar ongeveer opheffen denk ik.

Na wat research: Grip = frictie * gewicht .
Dus meer gewicht resulteert in precies evenveel meer grip. Met andere woorden, je gewicht doet er niet toe ;) .

• Isdatzo
mphilipp schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:36:
[...]

Zo zeg ik dat niet. Iedereen mag van mij doen wat ie wil. Ik probeer er alleen achter te komen wat de motivatie is om die banden te kopen. Ik kan wel meteen roepen dat het voor de show is, maar dat zou onaardig zijn. Punt is dat ik natuurlijk geen ss heb en dat ik niet met mijn knie over de grond door de bocht ga, maar mijn brommertje is wél 280kg zonder mij en zonder bagage. En ik denk dat ik zeker 30kg zwaarder ben dan de gemiddelde ss rijder. Ik heb die grip dus nét zo hard nodig als die R1...hij gaat misschien 15-20kmh harder door de bocht op die dijk, maar ik ben 100kg zwaarder. Middelt dat niet lekker uit? (iemand een wetenschappelijk antwoord trouwens?)
Hoe kleiner de hoek ten opzichte van het asfalt is (dus hoe platter je gaat), hoe groter de krachten zijn die naar buiten gericht worden. Met een hoek van 90 graden (rechtop dus) zijn er geen zijdelingse krachten (centrifugaalkracht), hoe kleiner die hoek wordt hoe groter die krachten naar buiten worden.

Even snel iets gepaint:
Afbeeldingslocatie: http://files.isthatso.nl/Public/hellingshoek.jpg

En dan wil je ook nog eens na de apex van de bocht kunnen uitaccelereren :P .

Met de motor rechtop kan je zonder problemen van constant gas naar vol gas, probeer dat eens te doen als je zo plat zit als die rechter band en je begrijpt wat ik bedoel :+ .
Mij zal het verder een biet zijn natuurlijk of je met koud weer erop uit gaat. Maar, als ik heeeeeel eerlijk ben twijfel ik ernstig aan de noodzaak om dergelijk hard rubber op de openbare weg te hebben.
't Is juist zacht rubber :P . Als die banden goed warm zijn moeten ze letterlijk "plakken" :+ .
Je mag ze van mij best kopen, hoor...maar mijn mening blijft mijn mening. Ik dring niemand op om te rijden zoals ik (aub niet zelfs...de weg vol met bankstellen :+ ), of om mijn banden te kopen. Maar heel misschien kopen sommigen bepaalde banden meer voor de show dan om de noodzaak. En ik neem daar helemaal geen aanstoot aan, alleen moeten die mensen dan niet met interessante praat aankomen dat ze hun banden moeten opwarmen. Daar moet ik dan eigenlijk een beetje om lachen. Als Rossi dat nou zegt...maar op de openbare weg...get serious...
Tja, of je het nu gelooft of niet maakt me niet zo heel veel uit. Maar 't is gewoon een feit dat je gegarandeerd op je plaat gaat als je met koude banden in de eerste de beste bocht die je tegenkomt je knie aan de grond probeert te rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Isdatzo op 18-10-2010 21:09 ]

• Isdatzo
DieterVDW schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:59:
[...]

Door het extra gewicht op de banden gaan ze ook meer grip hebben. Dus dat zal elkaar ongeveer opheffen denk ik.

Na wat research: Grip = frictie * gewicht .
Dus meer gewicht resulteert in precies evenveel meer grip. Met andere woorden, je gewicht doet er niet toe ;) .
Klopt, maar in de praktijk maakt het wel uit omdat het karkas van zo'n band het zwaarder te verduren heeft met een zware fiets + zware berijder en zo'n band dus ander weggedrag gaat vertonen. Sowieso moet je met een hogere bandenspanning rijden omdat de boel anders te warm wordt. En sport- of racebanden zijn niet ontworpen voor zware fietsen. In de praktijk komt het er op neer dat je een band moet zoeken die het meest geschikt is voor de combinatie: motor + rijstijl.

• M14

M14

mphilipp schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:38:
[...]

Ik heb al een aantal keren het woord 'openbare weg' erbij gezet.
Ik heb het niet alleen over circuit ;), er zijn er genoeg die op een 'lever-je-rijbewijs-maar-in-snelheid' door bochten gaan (waaronder ik :+). Dan zijn het al bruikbare banden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vraagje :)

Er is een situatie die zich bij motorrijders regelmatig voordoet. Namelijk bij een auto willen inhalen, dat de auto die je in wil halen de auto daarvoor weer in gaat halen. Zijn ook wel filmpjes van te vinden dat hierbij een motorrijder van de weg gedrukt word. Nou hou ik hier altijd rekening mee en is dit gelukkig bij mij ook nog nooit fout gegaan.

Ik vraag mij alleen af wie bij deze situatie als het fout zou gaan de schuldige is ? Ik denk dat de auto die de motorrijder van de weg drukt hier schuldig is, alleen weet ik dit niet zeker. Vroeg mij af of iemand hier weet hoe het zit.

• TheZeroorez
  • Niet online
Het zal wel een beetje liggen aan wie eerst ging inhalen reed (of waar het op lijkt na getuigen/onderzoek...), maar ik kan me niet voorstellen dat het niet de fout van de automobilist is wanneer hij opzij komt terwijl jij tijdens een inhaalactie naast hem rijdt (en dat mag)? IANAL.

• M14

M14

Mij lijkt de auto die al wordt ingehaalt. Die moet in zn spiegel en over zn schouder kijken of de weg vrij is..... met de nadruk op 'moet' ;).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Isdatzo schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:15:
[...]
't Is juist zacht rubber :P . Als die banden goed warm zijn moeten ze letterlijk "plakken" :+ .
Maar als het zacht is, is het toch zo warm? Of is het speciaal spul dat er langer over doet? Want wat ik begrijp van de PR is dat ze in het midden een hardere compound hebben (die dus langzamer warm/zacht zou worden) en toen ik dus 2km van huis bij de pomp was, voelden ze al warm aan. Hoewel dat natuurlijk in eerste instantie oppervlakkig is.
Maar dan nog. Ik moest ook wel eens na een bandenwissel met gloednieuwe banden door de regen over non-zoab wegdek een rotonde nemen. Nog maar 5km gereden met die banden...ik had een walnoot kunnen kraken tussen mij billen kan ik je vertellen. Maar de banden deden het prima. Koud én nieuw...just shows ya... ;)

@M14: precies wat ik bedoelde... Het is dus in principe onnodig om dergelijke banden te hebben tenzij:

* je ermee wilt patsen
* je het circuit op gaat
* je de openbare weg als circuit beschouwd

Dan zijn we er. Ik wilde het even van een 'ervaringsdeskundige' horen voordat ik weer zou worden uitgemaakt voor vooringenomen moraalridder. ;)

Case closed wat mij betreft.

• Isdatzo
mphilipp schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:34:
[...]

Maar als het zacht is, is het toch zo warm? Of is het speciaal spul dat er langer over doet? Want wat ik begrijp van de PR is dat ze in het midden een hardere compound hebben (die dus langzamer warm/zacht zou worden) en toen ik dus 2km van huis bij de pomp was, voelden ze al warm aan. Hoewel dat natuurlijk in eerste instantie oppervlakkig is.
Maar dan nog. Ik moest ook wel eens na een bandenwissel met gloednieuwe banden door de regen over non-zoab wegdek een rotonde nemen. Nog maar 5km gereden met die banden...ik had een walnoot kunnen kraken tussen mij billen kan ik je vertellen. Maar de banden deden het prima. Koud én nieuw...just shows ya... ;)
Banden worden niet warm door de zachte compound maar door de vervorming van het karkas. Het is vaak wel zo dat sport- of circuitbanden sneller opwarmen, maar die warmte ook daadwerkelijk echt nodig hebben om op het punt te komen waar ze echt grip krijgen. Als je niet oplet kan je band ook weer te veel afkoelen waardoor je evt. verrast kan worden. Om op straat een circuitband op temperatuur te houden zul je best flink door moeten rijden. Een tourband daarentegen zal ook bij lagere temperaturen acceptabele of goede grip hebben terwijl een circuitband alle kanten op glibbert. Wanneer die circuitband echter op de juiste temperatuur is heeft hij een bak meer grip. Andersom kunnen banden ook te warm worden waardoor ze gaan smeren. De ideale bedrijfstemperatuur is voor ieder type band weer anders overigens.
@M14: precies wat ik bedoelde... Het is dus in principe onnodig om dergelijke banden te hebben tenzij:

* je ermee wilt patsen
* je het circuit op gaat
* je de openbare weg als circuit beschouwd
Bij dat eerste ga je jezelf redelijk snel tegenkomen mocht je toch proberen een bocht fatsoenlijk te nemen zonder dat 'ie een beetje op het punt komt waar hij daadwerkelijk grip heeft. En zoals gezegd hoef je daar bij een tourband minder je best voor te doen maar is de uiteindelijke hellingshoek en kracht die zo'n band kan verduren een stuk minder dan een sportievere band die op temperatuur is.

Samenvattend:
Een circuitband onder bedrijfstemperatuur -> compleet waardeloos
Een circuitband op bedrijfstemperatuur -> onovertroffen grip
Een all-round (of all-round sportief) band -> breed gebied waarin de prestaties goed of acceptabel zijn
Dan zijn we er. Ik wilde het even van een 'ervaringsdeskundige' horen voordat ik weer zou worden uitgemaakt voor vooringenomen moraalridder. ;)

Case closed wat mij betreft.
<+:)

[ Voor 5% gewijzigd door Isdatzo op 18-10-2010 22:19 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
PilatuS schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:07:

Er is een situatie die zich bij motorrijders regelmatig voordoet. Namelijk bij een auto willen inhalen, dat de auto die je in wil halen de auto daarvoor weer in gaat halen. Zijn ook wel filmpjes van te vinden dat hierbij een motorrijder van de weg gedrukt word. Nou hou ik hier altijd rekening mee en is dit gelukkig bij mij ook nog nooit fout gegaan.

Ik vraag mij alleen af wie bij deze situatie als het fout zou gaan de schuldige is ? Ik denk dat de auto die de motorrijder van de weg drukt hier schuldig is, alleen weet ik dit niet zeker. Vroeg mij af of iemand hier weet hoe het zit.
Het veranderen van rijstrook is een bijzondere verrichting en dat moet je al het overige verkeer voor laten gaan. Als een automobilist dus naar links gaat terwijl hij al ingehaald wordt heeft hij niet al het overige verkeer voor laten gaan en zit hij dus fout.

Nu hoop ik dat je dat nooit persoonlijk hoeft te ervaren want dat lijkt mij echt niet prettig :| .

• bazs2000

bazs2000

PilatuS schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:07:

In die situatie heb ik al eens gezeten.

Ik zet mijn knipperlicht aan en schuif een baan naar links (Velsertunnel) en de automobilist voor mij besluit ook in te halen. De man in de auto zet zijn knipperlicht aan en schuift meteen op (verrassing!). Ik zat dus al naast hem en ik zie dat hij geen moment opzij kijkt en mij dus ook niet zou gaan zien. :(

Tja, dan kun je twee dingen doen, gas geven of in de ankers. Gas geven was geen optie omdat er nog iemand voor mij reed dus dan maar hard in de ankers. Vond de man achter mij niet grappig want die moest ook vol in de remmen maar goed, ik was bijna plat (een sandwich tussen een tunnelwand en een auto met mij als beleg).

Wanneer je gaat inhalen moet je altijd goed kijken. Als je onverhoopt iemand van een motor rijdt (of in een andere auto duikt) dan ben je altijd fout. Het is namelijk geen kwestie van kijken, knipperlicht en inhalen maar kijken, knipperlicht, nog eens kijken en dan pas inhalen.

Het valt mij op dat men inhaalt op het moment dat ze het knipperlicht aanzetten. Hoe wil je dan nog iemand een kans geven met zo'n actie? Dat zijn trouwens niet alleen de auto's hoor, ook onze mottorrijdende collega's kunnen er wat van.

• M14

M14

Het schijnt vrij normaal te zijn om eerst van baan te verwisselen, naarna richting aan te geven en dan maar eens te gaan kijken :/. Heb het vaak gezien, niet alleen op de motor. Die mensen zouden per direct hun rijbewijs moeten inleveren....

• Tylen
  • Laatst online: 19:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Isdatzo schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:15:
[...]

Tja, of je het nu gelooft of niet maakt me niet zo heel veel uit. Maar 't is gewoon een feit dat je gegarandeerd op je plaat gaat als je met koude banden in de eerste de beste bocht die je tegenkomt je knie aan de grond probeert te rijden.
Niet waar. Ik kan met de monster met koude banden meteen de rotonde naast mijn huis met een kd nemen. :)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10-2025

tdw

Amai seg!

bazs2000 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:18:
[...]
Het valt mij op dat men inhaalt op het moment dat ze het knipperlicht aanzetten. Hoe wil je dan nog iemand een kans geven met zo'n actie? Dat zijn trouwens niet alleen de auto's hoor, ook onze mottorrijdende collega's kunnen er wat van.
Mij is met autorijlessen geleerd eerst te kijken, en als je ziet dat je kunt gaan, knipperlicht aan en gaan. Ik heb ook tegen m'n instructeur gezegd dat ik dat onzin vindt omdat zo alsnog niemand op je knipperlicht kan reageren en je dus net zo goed geen knipperlicht kan gebruiken dan (immers, als je goed kijkt hinder je er toch niemand mee).. maar dat is dus wat het CBR tegenwoordig wil zien..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:46

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

M14 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:32:
Het schijnt vrij normaal te zijn om eerst van baan te verwisselen, naarna richting aan te geven en dan maar eens te gaan kijken :/. Heb het vaak gezien, niet alleen op de motor. Die mensen zouden per direct hun rijbewijs moeten inleveren....
Probeer voor het inhalen bij zo'n situatie goed in hun linkerbuitenspiegel te hangen. Grote kans dat je al meer opvalt.

Anders een luidere pijp onder je motor monteren, zien ze je niet dan horen ze je wel :*)
tdw schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:26:
[...]

Mij is met autorijlessen geleerd eerst te kijken, en als je ziet dat je kunt gaan, knipperlicht aan en gaan. Ik heb ook tegen m'n instructeur gezegd dat ik dat onzin vindt omdat zo alsnog niemand op je knipperlicht kan reageren en je dus net zo goed geen knipperlicht kan gebruiken dan (immers, als je goed kijkt hinder je er toch niemand mee).. maar dat is dus wat het CBR tegenwoordig wil zien..
Zo vaak met de auto gehad dat ik er naast zat en er een knipperlicht aan ging.... 8)7 Wat mij betreft direct artikel5 voor zulke bestuurders.

[ Voor 36% gewijzigd door Ghostrider op 19-10-2010 12:44 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• _Apache_

_Apache_

For life.

mphilipp schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:34:
[...]
De zijkant is ook zachter en slijt veel sneller, mijn band is namelijk na 20k km in het midden nog uitstekend profiel, maar de zijkant is op, daar zitten een paar stukken tussen waarbij er geen profiel meer is. Vóór mijn vakantie was die in een zelfde staat, 3k km waaronder honderden km's in bergpassen, met duo en flinke bagage heeft het bandje de nek om gedaan.

• M14

M14

Ghostrider schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:42:
[...]

Probeer voor het inhalen bij zo'n situatie goed in hun linkerbuitenspiegel te hangen. Grote kans dat je al meer opvalt.

Anders een luidere pijp onder je motor monteren, zien ze je niet dan horen ze je wel :*)
Dat laatste in combinatie met zo hard mogelijk accelereren werkt opzich wel :+. En als dat niet kan, er gewoon schuin achter blijven hangen (in het geval van de snelweg).

• talin
  • Laatst online: 17:29

talin

ES-MA

Tylen schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:43:
[...]

Niet waar. Ik kan met de monster met koude banden meteen de rotonde naast mijn huis met een kd nemen. :)
agree! :Y

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ghostrider schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:42:
[...]

Een ex-politiemotor met ex-politieclaxon werkt ook. Daar schud je ze wel mee wakker >:)
[...]

Zo vaak met de auto gehad dat ik er naast zat en er een knipperlicht aan ging.... 8)7 Wat mij betreft direct artikel5 voor zulke bestuurders.
Sowieso hoog tijd dat al die camera's die er toch al hangen gebruikt worden voor iets anders dan alleen Vmax. Dit soort ding is moeilijk vast te leggen, maar bijv onnodig linkshangen en rechts inhalen (iirc de twee grootste irritaties op de weg) zou je prima kunnen aanpakken met een systeem dat snelheden van voertuigen in de verschillende banen kan meten.

Oslik blyat! Oslik!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
* Victor is vanochtend geslaagd voor z'n AVD!

Met een beetje mazzel vrijdag het rijbewijs binnen, dan komend weekend een motor gaan uitzoeken! *O*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Victor schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 18:43:

Met een beetje mazzel vrijdag het rijbewijs binnen, dan komend weekend een motor gaan uitzoeken! *O*
Koop er gelijk een goed regenpak bij ;)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:03:
[...]

Koop er gelijk een goed regenpak bij ;)
Ik hoop eigenlijk dat we nog even een paar mooie dagen gaan krijgen dit jaar, kan ik er nog even van genieten ;)

• Isdatzo
Tylen schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:43:
[...]

Maar dan liggen er geen sportieve- of circuitbanden op en dan doe je ook nog rustig met 't gas bij het uitkomen van de bocht.

Het was misschien een beetje een gechargeerde uitspraak maar dat neemt niet weg dat het het veel uitmaakt of je banden op bedrijfstemperatuur zijn of niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Isdatzo op 19-10-2010 19:16 ]

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:36

Proficiat *O*

Ik ben vorige week dinsdagochtend geslaagd, 's middags meteen rijbewijs aangevraagd. Donderdag om 11 uur kreeg ik een mail dattie klaar lag op het stadskantoor: om 11.30 uur had ik em in m'n zak... Inmiddels de eerste tank alweer leeggereden :7

edit: ↓↓↓ @hier onder

[ Voor 5% gewijzigd door Thedr op 20-10-2010 11:27 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Gefeliciteerd! :)

Heb morgen mijn 5de les voor m'n AVB, wordt zoals het er naar uitziet een nat lesje :(, maarja had ik kunnen weten door in dit seizoen te lessen :P.
Dinsdag 7 december mag ik examen doen voor m'n AVB :D

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
Yellowneck schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:22:
[...]

Gefeliciteerd! :)

Heb morgen mijn 5de les voor m'n AVB, wordt zoals het er naar uitziet een nat lesje :(, maarja had ik kunnen weten door in dit seizoen te lessen :P.
Dinsdag 7 december mag ik examen doen voor m'n AVB :D
Geloof me, dat kan helemaal geen kwaad om met regen te leren rijden. Al helemaal niet als je toevallig een lesmotor hebt met ABS, gewoon eens doorknijpen en voelen hoe hard je op een nat wegdek kunt vertragen...
Thedr schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:37:
[...]

Proficiat *O*

Ik ben vorige week dinsdagochtend geslaagd, 's middags meteen rijbewijs aangevraagd. Donderdag om 11 uur kreeg ik een mail dattie klaar lag op het stadskantoor: om 11.30 uur had ik em in m'n zak... Inmiddels de eerste tank alweer leeggereden :7
Goed bezig! Wat voor motor heb je?

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

DRAFTER86 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 00:15:
[...]

Geloof me, dat kan helemaal geen kwaad om met regen te leren rijden. Al helemaal niet als je toevallig een lesmotor hebt met ABS, gewoon eens doorknijpen en voelen hoe hard je op een nat wegdek kunt vertragen...
Ja, ben nog wel een beetje huiverig(er) om die oefeningen te doen met zulk weer. De vorige keer had ik les en toen had het vlak daarvoor geregend. Het asfalt was toen nat en toen heb ik de uitwijkoefening continu met 40 km/h ongeveer genomen en was sowieso met het omgooien van de motor veel terughoudener als normaal.
Mijn rijinstructrice schreeuwde wel door het oortje dat ik de volgende keer ff wat sneller de uitwijkoefening moest doen, maar ik durfde het maar niet :P

Mijn lesmotor CB 500 heeft ABS ja. Maar in hoeverre beïnvloed nou een natwegdek de AVB oefeningen? Kan je alles in principe hetzelfde doen als normaal bij een droog wegdek? Want ja, ik durf met een nat wegdek mijn motor minder ver om te gooien als met een droogwegdek omdat ik bang ben dat ie wegglijd, of is dat alleen maar psychisch? :P

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-01 22:39
Groten deels psychisch ja. Ik heb AVB ook in regen/sneeuw gelest. Bij mij is de angst grotendeels weg genomen door dat mijn instructeur met glad kut weer met mij achterop alle oefeningen een stuk harder dan nodig voor deed om te laten zien dat het kon. Natuurlijk heeft het wel effect als je bij hoge snelheden wil gaan remmen maar als het goed is kom je bij AVB niet boven de 50-55 uit ;)

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 20-10-2010 01:50 ]

• bazs2000

bazs2000

Je kan een hoop doen op een motor voordat deze onder de billen vandaan vliegt. :)
Met nat weer kun je ook goede bochten maken, die angst zit hem dus deels tussen de oren.

In dit weer lessen is zo'n beetje het beste wat je kunt doen, nu kun je nog vragen stellen aan de instructeur (ook wanneer het winter wordt) want als dat papiertje in jouw zak steekt dan sta je er alleen voor. Zelf heb ik bij het lessen ook met hagel / sneeuw gereden (paar keer in een goede sneeuw / hagelbui terecht gekomen terwijl wij met droog weer weg gingen). Ik was er blij mee dat ik vragen kon stellen en ik kwam erachter hoe een motor zich gedraagt wanneer het wegdek wit van de hagel is.

Misschien dat dit eraan heeft bijgedragen dat ik afgelopen winter gewoon heb gereden (op 3 weken na, toen was het te gek) en dat ik de aankomende winter ook niet van plan ben om af te stappen.

* bazs2000 heeft dan wel een nieuw motorpak. *O*

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
Yellowneck schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 01:06:
[...]
...Want ja, ik durf met een nat wegdek mijn motor minder ver om te gooien als met een droogwegdek omdat ik bang ben dat ie wegglijd, of is dat alleen maar psychisch? :P
Dat is vrijwel helemaal psychisch, uiteraard word je minimale remweg langer, maar je hebt ABS :)
(En waarschijnlijk haal je die minimale remweg nog niet eens...)

• bazs2000

bazs2000

Zo zojuist thuisgekomen vanuit Sloterdijk en onderweg belandde ik in een hagelbui waardoor de hele weg wit was. Dat was de eerste van dit seizoen. Ik reed op dat moment 70 maar ben 50 gaan rijden want het was een risocovolle situatie. :P

Dat het nu maar weer lang mag duren voor de volgende hagelbui. :)
DRAFTER86 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:10:
Dat is vrijwel helemaal psychisch, uiteraard word je minimale remweg langer, maar je hebt ABS :)
ABS doet niets als je in een bocht zit hoor. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door bazs2000 op 20-10-2010 12:51 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
(jarig!)
bazs2000 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:49:
ABS doet niets als je in een bocht zit hoor. ;)
Is dat zo? Ik wist niet dat dat een verschil maakte...

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

DRAFTER86 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:10:
[...]

Ja, gelukkig is het relatief droog gebleven, beetje motregen gehad tijdens mijn rijles net. Heb jullie advies ter harte genomen en zit nu (na twee keer nat wegdek) wel wat relaxter op de motor. Oefeningen gingen prima en hebben alle remoefeningen ook gedaan, paar keer die ABS gevoeld :P. Denk nog 1 lesje en dan ben ik dat natte troep wel gewend :)
DieterVDW schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:15:
[...]

Is dat zo? Ik wist niet dat dat een verschil maakte...
Denk meer dat ie bedoeld dat de ABS wel in werking treedt in de bochten als je hard doorknijpt, maar dat het dan helaas geen meerwaarde meer biedt omdat je dan lekker onderuit schuift :P

Wat kun je eigenlijk het beste doen als je te hard een bocht in vliegt? Achterrem aantikken?? En als dat niet voldoende is? :P Zachtjes voorrem aanleggen moet toch kunnen of blokkeert de hele boel dan en ga je alsnog op je bek?

En die handvatverwarming is wel chill zeg, heb em vandaag een paar keer aangehad om m'n vingertjes wat op te warmen. Wordt nog leuk als het binnenkort gaat vriezen

[ Voor 38% gewijzigd door Yellowneck op 20-10-2010 17:11 ]

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-01 16:36

Twhomp

Stayin' Alive

Yellowneck schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:06:
Wat kun je eigenlijk het beste doen als je te hard een bocht in vliegt?
Gewoon platter gooien

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Rukapul
En van die voorrem zou ik afblijven in een bocht :P Maargoed, je kunt dit echt beter aan je instructeur vragen dan op een forum. Ongetwijfeld kan er een heleboel als je eenmaal de vaardigheid hebt, maar in het begin is het zo gek nog niet om je aan de good practice te houden zoals het je geleerd wordt :)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

je kunt met beleid gewoon de voorrem gebruiken in de bocht, zorg wel dat je de motor recht trek voordat je hard gaat ankeren

je voelt vanzelf het voorwiel glippen als je te hard rem

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38

4x2

lộn xộn quá

Kunt veel beter de voorrem gebruiken in een bocht, je kunt nog behoorlijk remmen als je het met beleid doet.

Maar idd, de eerste oplossing is platter gooien.

leeg

• bazs2000

bazs2000

Platter gooien of gas los en heel licht de voorrem beroeren. Nooit uit paniek handelen want ineens tref je jezelf aan terwijl je half in een vangrail hangt. :P

• Tylen
  • Laatst online: 19:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Survival reactie 1 is dat je gas los doet en gaat remmen.
Dit moet je niet doen, je moet jezelf aanleren om hem platter te gooien en kijken waar je heen wilt. Je zult zien dat je dan gewoon die bocht haalt.
Als het echt niet lukt. Motor snel rechtop en keihard remmen :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Isdatzo
Inderdaad, platter gaan.. overigens kan je wel met de voorrem remmen in een bocht maar dan moet je er wel op bedacht zijn dat de motor zich "opricht". Dat moet je compenseren door 'm weer naar beneden te duwen.

Probeer het in een betrouwde en veilige bocht een paar keer (wel opbouwen, niet meteen volle bak in de ankers :+ ) zodat je niet verrast wordt door het effect mocht je ooit een keer echt flink moeten remmen terwijl je de bocht om gaat.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

bazs2000 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 18:21:
Platter gooien of gas los en heel licht de voorrem beroeren. Nooit uit paniek handelen want ineens tref je jezelf aan terwijl je half in een vangrail hangt. :P
Dat ken ik, krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/crash/DSC_6396.jpg

De Nederbelg !

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jellabie schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:15:
[...]
Dat ken ik, krijg je zoiets:
Auw! Laat mij maar schuiven met mijn schaamrandje dan... (pun intended) :+

Pagina: 1 ... 225 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.