PilatuS schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:07:
Vraagje
Er is een situatie die zich bij motorrijders regelmatig voordoet. Namelijk bij een auto willen inhalen, dat de auto die je in wil halen de auto daarvoor weer in gaat halen. Zijn ook wel filmpjes van te vinden dat hierbij een motorrijder van de weg gedrukt word. Nou hou ik hier altijd rekening mee en is dit gelukkig bij mij ook nog nooit fout gegaan.
Ik vraag mij alleen af wie bij deze situatie als het fout zou gaan de schuldige is ? Ik denk dat de auto die de motorrijder van de weg drukt hier schuldig is, alleen weet ik dit niet zeker. Vroeg mij af of iemand hier weet hoe het zit.
In die situatie heb ik al eens gezeten.
Ik zet mijn knipperlicht aan en schuif een baan naar links (Velsertunnel) en de automobilist voor mij besluit ook in te halen. De man in de auto zet zijn knipperlicht aan en schuift meteen op (verrassing!). Ik zat dus al naast hem en ik zie dat hij geen moment opzij kijkt en mij dus ook niet zou gaan zien.
Tja, dan kun je twee dingen doen, gas geven of in de ankers. Gas geven was geen optie omdat er nog iemand voor mij reed dus dan maar hard in de ankers. Vond de man achter mij niet grappig want die moest ook vol in de remmen maar goed, ik was bijna plat (een sandwich tussen een tunnelwand en een auto met mij als beleg).
Wanneer je gaat inhalen moet je altijd goed kijken. Als je onverhoopt iemand van een motor rijdt (of in een andere auto duikt) dan ben je altijd fout. Het is namelijk geen kwestie van kijken, knipperlicht en inhalen maar kijken, knipperlicht, nog eens kijken en dan pas inhalen.
Het valt mij op dat men inhaalt op het moment dat ze het knipperlicht aanzetten. Hoe wil je dan nog iemand een kans geven met zo'n actie? Dat zijn trouwens niet alleen de auto's hoor, ook onze mottorrijdende collega's kunnen er wat van.