Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.155 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 19:59

_Erikje_

Tweaker in Spanje

DECOY88 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:01:
@_erikje_ had je het ook in 1 dag gereden of ben je ergens blijven slapen?
zaterdag heen, maffen in een B&B. Zondag om 7 uur vertrokken vanaf de B&B naar het startpunt en 20.30 aangekomen. Toen wilde ik echt niet meer naar huis rijden hoor....

lekker bbq in de B&B en vanochtend om half 8 vertrokken om naar mijn werk te gaan.

Jij hebt het dus wel op 1 dag gedaan?

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

ROFLASTC schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:47:
[...]

ja juh hij heeft iig nog reflectie strepen op z'n polsen en elders. Ik heb dat niet eens.
En het pak is niet zwart, helpt ook al ;)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jeuj, eerste les zit er op. Ik had nog geen enkele gemotoriseerde 2wieler ervaring (geen brommer, scooter, segway, helemaal niks), en het ging best lekker. Zo lekker dat ik verkocht ben: ik ga motorrijden.

Ik heb me al aardig ingelezen uit interesse. In mijn achterhoofd weet ik dus al waar ik op moet letten en wat ik kan verwachten. Vervolgens komt er dus een oefening, en bij de eerste poging merk ik dat ik alle beginnersfouten maak. :P Maar goed, poging 2 gaat al beter, en bij poging 3 ben ik zelf al redelijk tevreden.
Het laat me ook een beetje denken aan mijn eerste autorijles: het gevoel hebben dat het heel hard gaat, vervolgens op de teller kijken en er achter komen dat het tóch niet zo snel is. :P

Ik heb wel 2 probleempjes:
  • Ik heb na een uurtje al behoorlijk kramp in mijn bovenbenen. Is dit normaal? (kan ook best zijn dat ik nog aan mijn zithouding moet werken hoor)
  • Ik krijg mijn voet niet goed onder het schakelpookje in, waardoor opschakelen behoorlijk lastig is. Het gaat nog echt van "Koppeling in, voet plaatsen... voet plaatsen, @#$%#$#$, schakelen, koppeling loslaten" Ik ben er nog niet achter waar het aan ligt.
Maar goed, vanavond de volgende les inplannen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:06

Exigence

dnkroz

Punt 1: je zit waarschijnlijk nog gespannen en verkrampt op de motor, gaat vanzelf beter als je wat meer zelfvertrouwen krijgt. Ook zorgen dat je met je kniën je tank klemt, maar niet met je ballen er tegenaan zit (vuist er tussen). Houd met je handen het stuur vast, maar klem hem niet vast en leun er ook niet op. Als je je handen loslaat moet je in dezelfde positie blijven zitten.

Punt 2: als je schakelpookje instelbaar is probeer dan op een andere stand of het beter gaat, misschien staat hij te hoog of te laag. Ook je zithouding kan van invloed zijn op de positie van je voeten.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zoiets ja. om 4.30 de straat uit gereden en om 21:33 weer thuis met 1147.6Km (1137Km volgens me zumo)

even me tracklog uitgepluist.
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/tijden.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door DECOY88 op 16-08-2010 19:42 ]

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:49

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Exigence schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:36:
Houd met je handen het stuur vast, maar klem hem niet vast en leun er ook niet op. Als je je handen loslaat moet je in dezelfde positie blijven zitten.
Als ik er niet op leun, slaag ik met mijn neus op mijn tellers :P

De Nederbelg !

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jellabie schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:33:
[...]

Als ik er niet op leun, slaag ik met mijn neus op mijn tellers :P
Die tip van hem zal bij een lesmotor wel opgaan. Bij een hoop andere fietsen inderdaad niet. Bij een supersport niet leunen is inderdaad de toerenteller kussen.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:46

steveman

Comfortabel ten onder

Daarom dus: integraalhelm! ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• PilatuS
  • Niet online
Zijn er mensen die op een SS iets anders dragen dan ? :P

• Exigence
  • Laatst online: 09:06

Exigence

dnkroz

Uiteraard van toepassing op de gemiddelde lesmotor :+ Ik rijd zelf ook een supersport, dus leunen is dan wel gedeeltelijk noodzakelijk, je kunt het wat beperken door goed je rug te gebruiken. Als het goed is staat maar minimaal gewicht op je stuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Exigence op 16-08-2010 21:18 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat me nog vooral in verwarring bracht, is dat je alles wat je in de auto met je voeten doet, op de motor juist met je handen moet, en andersom. Koppelen, gas geven, remmen. Behalve de achterrem, die is dan wel weer met een voet. Het voelde een beetje als in een Engelse auto rijden: alsof ik met links moest schakelen, terwijl ik met rechts gewend ben, maar dan wel weer de versnellingen op de zelfde plaats hebben zitten. (1 = linksvoor, 2 = linksachter, enzovoort) Behoorlijk verwarrend, maar wel leuk.

Ik heb zin in het weekend! (Zaterdag is de volgende les)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Daar wen je heel snel aan, ik merk er niks van als ik na het motorrijden in de auto stap in ieder geval. ;)

Nouja, behalve het verschil in acceleratie. Een auto lijkt dan wel erg traag.

[ Voor 27% gewijzigd door -DG- op 16-08-2010 23:13 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14
-DG- schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 23:12:
Daar wen je heel snel aan, ik merk er niks van als ik na het motorrijden in de auto stap in ieder geval. ;)

Nouja, behalve het verschil in acceleratie. Een auto lijkt dan wel erg traag.
Dat zijn de meeste auto's ook :+ Nog 3 weekjes en dan heb ik mijn VRO1 curcus :*) Al voorbereidend werk gedaan door twist of the wrist II maar eens te kijken 8)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-01 19:35

talin

ES-MA

ToolkiT schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:51:
[...]

Is die water gekoeld gemaak ofzo? Ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n volle kuip genoeg wind koeling hebt..
is luchtgekoeld ( p.s. eigenlijk is alles luchtgekoeld ;) ) maar er zitten juist wat kuipwerk omheen om de lucht richting de cilinders de "pushen" en dat ding gaat hard! heeft al wat overwinningen op naam staan op daytona.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:46
Ik ben weer terug van mijn wereldreis op de motor, een kleine 3 weken door Europa getourd. Ik ben wat eerder terug gegaan omdat het de laatste dagen _alleen_ maar regende, je werd er bijna depressief van. Helaas dus geen grossglocker kunnen doen, geen Silvretta (de 188 in Oostenrijk), maar 1 dag door de Dolomieten kunnen rijden, beetje jammer en ook niet fijn voor het moraal. Dus gisterochtend stond ik bij de benzinepomp in Italie, en besloten om naar huis te gaan. In 1x 1178 kilometer gereden, ongeveer 12 uur op de motor gezeten. Jammer dat mn maten van die kleine tankjes hadden (12 en 14 liter) en we daardoor zo vaak moesten stoppen.

De VFR heeft zich prima gehouden, hier bovenop een bergpas (dacht de Jaufenpass):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/vfr_bergpas.jpg

Voor herhaling vatbaar? Jazeker, met de motoren in een busje, naar de Doli's :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 08:33

martjah

Appel

ik ben ook 2 daagjes weggeweest :)

zondag 17:30 uur vertrokken en vandaag om 13:30 uur teruggekomen. Net iets meer dan 1000 km gereden :).
350km heen op zondag avond (Naar het oosten, naar Lauenförde want daar is een top motorhotel :))
maandag 300km in de bergen gespeeld en vanmorgen weer terug naar Nederland.
Heenweg geen problemen gehad (behalve dat ik tot op mijn boxer al nat was na 20km en ik had een regenpak aan). Maandag grotendeels van de dag drooggehouden :D
en vandaag de eerste 100km droog (dus doorrijden ;)), toen 100km regen(en veel!!!!) en de laatste 150km weer drooggehouden
Duitsers zijn fijn volk en die snappen het doorrijden tenminste, heerlijk.
Maar net voor de Nederlandse grens ging het bijna fout. Linkse baan, groot licht op en met een gangetje van +/-220 en in 1x een mooie grote vrachtwagen die naar links komt. Meteen rechtop zitten, vol in de ankers. Het remde niet hard genoeg dus nog maar harder proberen met het gevolg dat ie voor en achter tussendoor begon te glijden en maar denken "dat gaan we net niet halen i.c.m. GVD KUT". Uiteindelijk zelfde snelheid als de vrachtwagen hebben en die snelheid bereikte ik toen ik nog 10/20cm over had.
Ik zie de nummerplaat en ja hoor, het kan niet anders, een Belg en hij was nog aan het telefoneren ook.
Even wat vriendelijke gebaren gemaakt dat ie uit zijn doppen moet kijken. Er waren namelijk nog veel meer mensen die maar al te graag snel naar huis wilden.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003

mphilipp

Romanes eunt domus

Er zal maar een kind oversteken... :+ (of een Belg in een vrachtwaggel)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-01 10:45

M14

Ik dacht dat jij nooit dat soort snelheden reed :+

Zelf hou ik altijd in als ik langs een rij auto's / vrachtwagens rij. Probleem is dat je in korte tijd zo snel dichterbij bent, dat ze je makkelijk in de spiegel missen. Of gewoon niet kunnen inschatten hoe snel je bent aangezien je dan nog een eind weg bent. Met 160 is het nog goed bij te remmen, +200 word lastig zoals je hebt gemerkt :P. Dus in zekere zin kun je het de bels niet kwalijk nemen en zat je zelf gewoon fout :+.

[/moraalridder] O-)

[ Voor 82% gewijzigd door M14 op 18-08-2010 09:48 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, en zeker met grootlicht aan is je snelheid/afstand lastig in te schatten. Gewoon uitzetten dus. Nou zou ik zelf ook 220 rijden als mijn motor dat comfortabel kon, en ik zou die chaffeur ook uitschelden, maar het blijft je eigen fout stiekem :P

• martjah

martjah

Appel

@teun
in nederland hou ik me altijd redelijk aan de snelheden, gemiddeld max +10km/u

de Duitse autobahn is gewoon gemaakt om snel naar huis te kunnen ;)
najah zo'n snelheid is ook niet comfortabel aangezien ik zelf een Z750 rij en ik had een regenpak aan.

in eerste instantie had ik ook zoiets van "ja dat kan een keer gebeuren"...mjah toen ik die nummerplaat zag en dat hij aan het bellen was.,,,,,

Verwijderd

martjah schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:49:
@teun
in nederland hou ik me altijd redelijk aan de snelheden, gemiddeld max +10km/u
Krijg ik toch de kriebels van. Als mij gevraagd word of ik te hard rijd zeg ik altijd ja. Niemand die zich altijd aan de regels houd, en dat is prima. Juist de schijn van eigen regels (de '+10 km/u' hier) vind ik altijd zo vreemd :)

Nofi, maar gewoon, ik vind het wat raar. Net zoals dat ik collega's heb die 'op de tomotm rijden' en dan 130 op de teller hebben voor 120 'echte kilometers'. Als je te hard wil rijden, hoef je daar geen smoesjes voor te verzinnen denk ik dan altijd maar. Alsof ze bevestiging nodig hebben van iets of iemand dat het ok is.

• martjah

martjah

Appel

njah ik zoek geen bevestiging, zijn altijd mensen die daar moeilijk over doen.
het is gewoon om voor mijzelf een grens te stellen en ook voor de flitsboetes etc.
ik denk heel vaak: poeh als ze mij nou zouden flitsen, zou dat ??? euro's zijn.
ik ben een student en ik vind het zonde geld als ze mij pakken met veel en veel te hard.

ik ken mezelf, eerst zeggen: oooh wat is die 20 te hard nou. vervolgens: ooh wat is 30 te hard nou, is maar 10 harder dan 20 te hard.

[ Voor 22% gewijzigd door martjah op 18-08-2010 11:04 ]

Verwijderd

Nee wat ik zeg, dat is niet speciaal naar jou toe. Maar goed. Waarom 10 kilometer harder als grens?...je hebt alleen verantwoording naar jezelf toe, en wat nu als je eens 20 te hard rijd. Ben je dan boos op jezelf? Denk het toch niet. Daarom is zo'n harde grens weinig waard. Maargoed dat is hoe ik er over denk.

Snelheid is gewoon persoonlijk, en zolang je niet 200km/u in de regen rijd wanneer ik er naast rijd, dan is het prima. Liever heb ik dat niemand 200km/u rijd, maargoed waar zijn anders de pooier bmw's en audi's voor. Die kunnen niet zachtjes rijden anders slaat die af (heb ik uit betrouwbare bron).

• martjah

martjah

Appel

het gaat voor mij om het gevoel dat ik lekker doorrij.
haha neee ik ben bij 20 te hard, niet boos op mezelf. Dan denk ik gewoon: hmm even wat minder gas geven, anders kan het een duur grapje worden.

• M14

M14

martjah schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:49:
in eerste instantie had ik ook zoiets van "ja dat kan een keer gebeuren"...mjah toen ik die nummerplaat zag en dat hij aan het bellen was.,,,,,
Nummerplaat wil niks zeggen, er zijn genoeg nederlandsers en duitsers die totaal kut rijden. En tja, bellen, ik bel ook regelmatig tijdens het rijden. Als ik dan van rijstrook wissel spiegel ik net zogoed. Maar als je met +200km/h aan komt zetten, dan is de kans gewoon heel groot dat je niet gezien wordt. Wie weet is ie pas gaan bellen toen is al ruim op de linker baan zat.

Wat betreft snelheid, zolang ik mn rijbewijs niet in hoef te leveren vind ik het allemaal best. Tot nu toe schold het 3 km/h ... :+ ... Oh, wacht, ben ook een keer gematst met 75 te hard :>.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 12:12
*O* Eerste brief van CJIB

Gecorrigeerd 4km/h te hard _O- (108 waar je 100 mag) tijdens de heenrit van vakantie richting Normandië in de Westerscheldetunnel.

Er zal maar een ki... ohnee wacht, het is een tunnel.....
Is er trouwens een manier om te zien aan de beschikking of je geflitst of gelaserd bent? Waarschijnlijk een traject controle bedenk ik me nu ineens.

Eigen fout natuurlijk, en toch vind ik ze een stel eikels :P

[ Voor 26% gewijzigd door MailMan op 18-08-2010 16:55 ]

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 16:49
MailMan schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:51:
*O* Eerste brief van CJIB

Gecorrigeerd 4km/h te hard _O- (108 waar je 100 mag) tijdens de heenrit van vakantie richting Normandië in de Westerscheldetunnel.

Er zal maar een ki... ohnee wacht, het is een tunnel.....
Is er trouwens een manier om te zien aan de beschikking of je geflitst of gelaserd bent? Waarschijnlijk een traject controle bedenk ik me nu ineens.

Eigen fout natuurlijk, en toch vind ik ze een stel eikels :P
:N :N :N

Wat een snelheid. In sommige tunnels lopen misschien wel kinderen.

Dus tunnel of niet, nooit meer doen!

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• M14

M14

NOES!!11

Verwijderd

Westerschelde is traject. geloof de tunnel zelf als traject.

Ik ben daar ook eens beboet. Ik had een kapotte uitlaat en ik vond het geluid wel mooi. Raampjes open en gassen. Met de Harley is dat ook erg leuk moet ik zeggen, maar met de harley nog niet te hard gegaan.

• Widow
http://www.motor-forum.nl...editie-29-augustus-1.html

MFMM zit er weer aan te komen. Gaan er nog mensen die kant op? Hoop er zelf deze keer ook eens bij te kunnen zijn :+

• PilatuS
  • Niet online
Widow schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 21:26:
http://www.motor-forum.nl...editie-29-augustus-1.html

MFMM zit er weer aan te komen. Gaan er nog mensen die kant op? Hoop er zelf deze keer ook eens bij te kunnen zijn :+
Als ik dan mijn motor weer terug heb en het weer is goed, ga ik er zeker even langs. Het is voor mij toch maar 15 min rijden, dus ga er eigenlijk altijd wel heen.

Als het met bakken uit de lucht komt, laat dan maar zitten. Als mij dat een mooi weer rijder maakt, prima :P

• DECOY88
(overleden)
@ widow ik zal er ook wel weer zijn.

wie heeft er nog een start clubje in noord holland (A7?)

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:55

Youk

Volvo For Life

Afgelopen dagen al aan het afvragen of mijn VFR niet iets meer lawaai aan het maken was dan normaal. Ok, ja, heb er een collector zonder cat onder hangen en een Laser uitlaat zonder db killer erin, dus was al aardig. Toch had ik de indruk dat het erger was geworden. :? Nu ook bij normaal toeren een hels kabaal. Dus dan maar op zoek. En wat kom je dan tegen. Blijkt één buis van de collector aan de rechter achterste cilinder gezakt te zijn. :X Dus deze sluit niet volledig meer aan. Het bovenste stuk van die buis is trouwens op een paar plaatsen ingesneden om beter te laten passen, dus daar blaast ie nu lekker door. Vanaf dit weekend heb ik een paar weekjes verlof, dus het fixen moet maar even wachten tot volgende week. Eerst nog wat kabaal maken. >:)

Volvo Classic Club Belgium

• TheJason
Dutch Superbike rijders in actie bij Bavaria City Racing
Voor het eerst in het zes jarige bestaan van de Bavaria City Racing zal een delegatie Dutch Superbike coureurs een demonstratie gaan geven op het Rotterdamse circuit. Op 22 augustus zullen een vijftal coureurs uit het Nederlandse wegrace kampioenschap de fans in Rotterdam gaan vermaken.

Peter Politiek (foto: Henk Teerink)
Niet alleen WK Superbike rijder Ruben Xaus zal komend weekend in Rotterdam op zijn BMW zijn opwachting maken tijdens de zesde editie van Bavaria City Racing maar ook een aantal Dutch Superbike rijders gaan het aanwezige publiek vermaken met hun kunsten op twee wielen.

De Dutch Superbike klasse kan beschreven worden als de eredivisie van het Open Nederlands Wegrace Kampioenschap. De Superbikes zijn 4-cilinder 1000cc motoren met 200pk die slechts 170kg wegen. Absolute racemonsters die topsnelheden van boven de 300km/h bereiken. Deze spectaculaire motorraceklasse, die internationaal veel aanzien verdient, zal een nieuwe draai aan de Bavaria City Racing geven die zich tot nu toe slechts op de autosport heeft gefocust.

Onder leiding van Suzuki coureur Peter Politiek, een topper in het Dutch Superbikes kampioenschap, zullen de coureurs een demonstratie geven die het bloed sneller zal doen stromen. Met veel wheelies, burn-outs, lawaai, snelheid en veel actie zullen de matadoren hun kunsten vertonen. Na de demonstratie zullen alle Superbikes op het, voor alle fans toegankelijke, familie Plein tentoongesteld worden. Met de Dutch Superbikes voegt Bavaria City Racing een nieuw hoofdstuk toe aan het race evenement.

Suzuki coureur Peter Politiek is zeer enthousiast over deze historische toevoeging aan het programma van de Bavaria City Racing.
“Ik kijk er erg naar uit om met acht bulderende motoren door de straten van Rotterdam te racen en gave show voor de fans neer te zetten. Bavaria City Racing is een geweldig evenement voor coureurs en fans. Dat er dit jaar motoren op het programma staan zal het alleen maar meer glans geven. Ik kan niet wachten om de fans van de actie van de Dutch Superbikes te laten genieten,” aldus Politiek.
Naast Politiek zullen ook Peter Schalken, Rafaël Sinke, Ferry van Rijn en Paul Hallussy op hun motoren stappen. Bas Winkel zou oorspronkelijk ook van de partij zijn maar die heeft na een crash in Spa-Francorchamps af moeten zeggen. Hierdoor is er nog plek voor twee a drie man. Geïnteresseerden kunnen contact op nemen met Peter Politiek of via de racesport.nl redactie.
Dus mocht je nog een keer legaal willen wheelien en door rotterdam willen vegen... Nu is je kans :+ Misschien ga ik ook even kijken alleen tis wel een eind rijden vanaf Groningen :|

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb net fijn mijn route omweg naar de Alp d'Huez uitgepuzzeld. Volgende week zaterdag vindt daar het (inmiddels) jaarlijkse 'Steppen tegen Kanker' plaats. Een collega van me stept mee, en ik ga mee als motorbegeleider (van de hele ploeg,niet speciaal voor hem). Zo draag ik ook mijn steentje bij.

Dankzij het grote boze internet vond ik een route door Frankrijk en België die ik een beetje aangepast heb zodat ik in een dag of 2-2,5 naar de plek des onheils kan tuffen. Ik maak er gewoon een beetje vakantie van. Woensdag weg en vrijdag daar aankomen, alles op het gemakkie.

Leuk om te delen: de route.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

M14 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:46:
[...]

Nummerplaat wil niks zeggen, er zijn genoeg nederlandsers en duitsers die totaal kut rijden. En tja, bellen, ik bel ook regelmatig tijdens het rijden. Als ik dan van rijstrook wissel spiegel ik net zogoed. Maar als je met +200km/h aan komt zetten, dan is de kans gewoon heel groot dat je niet gezien wordt. Wie weet is ie pas gaan bellen toen is al ruim op de linker baan zat.

Wat betreft snelheid, zolang ik mn rijbewijs niet in hoef te leveren vind ik het allemaal best. Tot nu toe schold het 3 km/h ... :+ ... Oh, wacht, ben ook een keer gematst met 75 te hard :>.
Ik rijd ook altijd (in koekblik +25) Omdat ik het gewoon fijn vind om in te halen. Als ik in de spiegels een auto hard aan zie komen gooi ik hem er ook voor en dan het liefst nog met +1 kilomter verschil inhalend ;) Maarja ik ben ook wat dat betreft een eikel :P Als het trouwens om een motor gaat, dan doe ik het niet ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• M14

M14

Tylen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 08:53:
[...]

Ik rijd ook altijd (in koekblik +25) Omdat ik het gewoon fijn vind om in te halen. Als ik in de spiegels een auto hard aan zie komen gooi ik hem er ook voor en dan het liefst nog met +1 kilomter verschil inhalend ;) Maarja ik ben ook wat dat betreft een eikel :P Als het trouwens om een motor gaat, dan doe ik het niet ;)
Ik zorg altijd (ook met koekblik) dat ik mezelf niet naai en op de rem moet omdat ik niet meer naar links kan. En als ik iemand anders hard zie aankomen dan ga ik eerder naar links, zodat ie wat meer tijd heeft om te remmen :). Ik denk dat ik een grotere eikel ben wat betreft rechts inhalen en em dan nog ergens tussen duwen :+.

Iets anders. Hier heb ik nooit meer reactie op gehad: O-)
Tylen schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 08:52:
[...]

De grens van je motor halen wij leken nooit. Grens van grip wel. Maar dan ben je te plat gegaan. En te plat betekend een verkeerde houding/rijstijl. Ik rijd een langzamere rondetijd met in elke bocht de stepjes aan de grond. Meer verzitten, motor rechterop houden en gasssss. Heb tot nu toe nooit problemen gehad met te weinig grip vanwege te plat. Dus geen rare oepsies. Alleen als het regent ;) en als de band bijna op is :(
Makes sense :). Overigens wil ik een GoT-Motorrit trainingdag voorstellen, waar jij voorop rijd en praktische tips geeft 8).

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:57:
[...]

Krijg ik toch de kriebels van. Als mij gevraagd word of ik te hard rijd zeg ik altijd ja. Niemand die zich altijd aan de regels houd, en dat is prima. Juist de schijn van eigen regels (de '+10 km/u' hier) vind ik altijd zo vreemd :)

Nofi, maar gewoon, ik vind het wat raar. Net zoals dat ik collega's heb die 'op de tomotm rijden' en dan 130 op de teller hebben voor 120 'echte kilometers'. Als je te hard wil rijden, hoef je daar geen smoesjes voor te verzinnen denk ik dan altijd maar. Alsof ze bevestiging nodig hebben van iets of iemand dat het ok is.
De grap is dat de meeste snelheidsmeters te optimistisch zijn, tot 10% mag wettelijk. Dus als je 130 op de teller en 120 op de GPS rijd, dan rijd je dus niet te hard...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

M14 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:33:
[...]

Ik zorg altijd (ook met koekblik) dat ik mezelf niet naai en op de rem moet omdat ik niet meer naar links kan. En als ik iemand anders hard zie aankomen dan ga ik eerder naar links, zodat ie wat meer tijd heeft om te remmen :). Ik denk dat ik een grotere eikel ben wat betreft rechts inhalen en em dan nog ergens tussen duwen :+.

Iets anders. Hier heb ik nooit meer reactie op gehad: O-)

[...]

Makes sense :). Overigens wil ik een GoT-Motorrit trainingdag voorstellen, waar jij voorop rijd en praktische tips geeft 8).
O ben jij er ook zo 1 die rechts inhaald en hem er dan tussen propt? :P Me2 ;) Of de oprit helemaal afrijden en dan ertussen. Of de oprit die afrits word helemaal uitrijden etc etc. Gewoon omdat het kan. ;)

Euhh trainingsdag op circuit of openbare weg????

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

ToolkiT schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:30:
[...]

De grap is dat de meeste snelheidsmeters te optimistisch zijn, tot 10% mag wettelijk. Dus als je 130 op de teller en 120 op de GPS rijd, dan rijd je dus niet te hard...
Nee nee, misschien kwam het niet goed over, maar wat ik bedoelde is dat ik te hard rijden helemaal niet erg vind. Wat ik erg vind is dat mensen allemaal 'eigen regeltjes' gaan verzinnen. Die snelheidsmeter zit er niet voor niets. Volg je die dan krijg je geen boetes. Maargoed dat is saai, dus: gaan mensen vanalles verzinnen. Op de tomtom rijden, plus 10%, 20km/u harder en dan een boete krijgen voor 'maar 10km/u'.

En dat mensen daar bevestiging van willen. Want nu is dus niet de teller leidend, nee, de tomtom is leidend, want die klopt gewoon, feit tochzeker. of als je 135 rijdt, een boete gecorrigeerd krijgt voor 5km/u te hard, en dan gaan klagen dat ze een boete uitschrijven voor 'maar 5km/u'.

Als je te hard rijd, dan zijn er twee dingen. Dan rijd je te hard (das 1) en (2) je doet het zelf. Dat je daar voor jezelf allerlei bevestiging met behulp van eigen regeltjes bij denkt...tja.

Als je te hard wil rijden doe je dat gewoon denk ik dan :)

• M14

M14

Tylen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:38:
[...]

O ben jij er ook zo 1 die rechts inhaald en hem er dan tussen propt? :P Me2 ;) Of de oprit helemaal afrijden en dan ertussen. Of de oprit die afrits word helemaal uitrijden etc etc. Gewoon omdat het kan. ;)
Allicht! :). En als het niet uit komt nog een stukje vluchtstrook meepakken :+. Er is nog een mogelijkheid, als je al op de snelweg zit en er zijn er 2 elkaar aan het inhalen een oprit-strook op schieten en er zo voorbij >:)
Kan allebei :p. Voordeel van openbare weg is dat ik mn uitlaten niet hoef om te wisselen O-). Maar een circuit lijkt me wel praktischer.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:43:
[...]

Nee nee, misschien kwam het niet goed over, maar wat ik bedoelde is dat ik te hard rijden helemaal niet erg vind. Wat ik erg vind is dat mensen allemaal 'eigen regeltjes' gaan verzinnen. Die snelheidsmeter zit er niet voor niets. Volg je die dan krijg je geen boetes. Maargoed dat is saai, dus: gaan mensen vanalles verzinnen. Op de tomtom rijden, plus 10%, 20km/u harder en dan een boete krijgen voor 'maar 10km/u'.

En dat mensen daar bevestiging van willen. Want nu is dus niet de teller leidend, nee, de tomtom is leidend, want die klopt gewoon, feit tochzeker. of als je 135 rijdt, een boete gecorrigeerd krijgt voor 5km/u te hard, en dan gaan klagen dat ze een boete uitschrijven voor 'maar 5km/u'.

Als je te hard rijd, dan zijn er twee dingen. Dan rijd je te hard (das 1) en (2) je doet het zelf. Dat je daar voor jezelf allerlei bevestiging met behulp van eigen regeltjes bij denkt...tja.

Als je te hard wil rijden doe je dat gewoon denk ik dan :)
Ah zo, mee eens 'te hard' rijden doe je zelf.
Maar ik vind dat 'te hard' soms niet altijd hetzelfde is als 'harder dan de max wettelijke snelheid' op veel plekken is de max wettelijke snelheid niet ook de max veilige snelheid, en dat werkt 'te hard' rijden natuurlijk in de hand.. Maar uiteindelijk is de bestuurder natuurlijk gewoon zelf de schuldige als hij een boete krijgt..

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[wegbeheerder]
Maar jij bent niet in staat om de max veilige snelheid in te schatten.
[/wegbeheerder]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Tylen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:38:
[...]

De openbare weg is goedkoper :)

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Gisae schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:43:
[wegbeheerder]
[/wegbeheerder]
Nee maar als er geen kip op de weg is, mag je best harder rijden dan de 120. Of er in ieder geval van uit gaan als politie/overheid zijnde dat mensen die zich alleen wanen, wat harder rijden. En daar ook niet over gaan zeuren. Wat actiever opletten als de situatie erom vraagt, en de teugels wat losser laten wanneer mogelijk.

Is dat de holland brug bij almere waar dat matrix bord staat met koeieletters 'Variabele snelheid actief'? En dan is ie variabel van 100 tot 120. Ja duh... :) Waarom is daar een matrixbord voor nodig? Ik verwacht altijd groot nieuws op zo'n bord te zien. Maar vaak als de variabele snelheid daar 100 is, dan heb je al bijna geen keuze, want dan doen ze ook nog eens alleen maar in de spits.
ROFLASTC schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:47:
[...]

De openbare weg is goedkoper :)
Weet je dat zeker?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 13:10 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:09:
[...]

Nee maar als er geen kip op de weg is, mag je best harder rijden dan de 120. Of er in ieder geval van uit gaan als politie/overheid zijnde dat mensen die zich alleen wanen, wat harder rijden. En daar ook niet over gaan zeuren. Wat actiever opletten als de situatie erom vraagt, en de teugels wat losser laten wanneer mogelijk.

Is dat de holland brug bij almere waar dat matrix bord staat met koeieletters 'Variabele snelheid actief'? En dan is ie variabel van 100 tot 120. Ja duh... :) Waarom is daar een matrixbord voor nodig? Ik verwacht altijd groot nieuws op zo'n bord te zien. Maar vaak als de variabele snelheid daar 100 is, dan heb je al bijna geen keuze, want dan doen ze ook nog eens alleen maar in de spits.

[...]

Weet je dat zeker?
Och , kwestie van planning. Iemand nog een wagentje met pionnen over? Kunnen we een klaverblad afzetten en overig verkeer omleiden

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

ohja, ff nog zon 'van A naar Beter' affiche door de laserprinter en dan gaan! :)

• Aikon
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:14:
[...]
(...)op veel plekken is de max wettelijke snelheid niet ook de max veilige snelheid, en dat werkt 'te hard' rijden natuurlijk in de hand..
Veiligheid is dan ook niet het enige criterium van de max. snelheid. Daarin spelen ook milieu, geluid, belasting v/h wegdek (kwaliteit v/h wegdek dus), aantal auto's per uur, klagende bewoners, basisscholen etc. in de buurt enzovoorts in mee.

• M14

M14

ROFLASTC schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:13:
[...]

Och , kwestie van planning. Iemand nog een wagentje met pionnen over? Kunnen we een klaverblad afzetten en overig verkeer omleiden
Ik ben voor ;)
Aikon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:26:
[...]

Veiligheid is dan ook niet het enige criterium van de max. snelheid. Daarin spelen ook milieu, geluid, belasting v/h wegdek (kwaliteit v/h wegdek dus), aantal auto's per uur, klagende bewoners, basisscholen etc. in de buurt enzovoorts in mee.
Dat zijn toch ook allemaal redenen om de snelheid lager te houden, of niet?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gisae schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:43:
[wegbeheerder]
[/wegbeheerder]
begin er niet over, het is een vicieuze circel: wegbeheer betutteld bestuurders, bestuurders verliezen common sense en gaan als domme lemmings rijden, wegbeheer betutteld bestuurders etc etc..
Aikon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:26:
[...]

klopt, maar in NL overdrijft men daar wel enorm mee IMHO, hier in de UK is het wegdek half niet zo goed als in NL maar mag je op de meeste plekken wel normale snelheiden rijden.. sommige wegen geld de national speed limit (60MPH voor 1baans en 70MPH voor dubbelbaans) maar geen gek die daar 60MPH gaat rijden omdat dat gewoon niet verantwoord is..
In de 10 jaar dat ik uit NL weg ben is de gemiddelde snelheid op NL wegen denk ik met 10-20KpH verlaagd... ik vraag me af of dat nou echt impact gemaakt heeft...ik heb mijn twijvels

• Aikon
  • Niet online
M14 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:05:
[...]Dat zijn toch ook allemaal redenen om de snelheid lager te houden, of niet?
Nee, dat zijn allemaal criteria om de max. snelheid mee te bepalen. Maar goed, in de praktijk wordt de max. snelheid vrijwel nooit verhoogd. Dat kán ook bijna nooit, behalve na het aanbrengen van vangrails of beter asfalt misschien.
ToolkiT schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:14:
In de 10 jaar dat ik uit NL weg ben is de gemiddelde snelheid op NL wegen denk ik met 10-20KpH verlaagd... ik vraag me af of dat nou echt impact gemaakt heeft...ik heb mijn twijvels
Nou, de verkeersveiligheid is wel erg hoog in NL, en nog steeds stijgende. Een direct oorzaak is moeilijk aan te wijzen, maar verlaging v/d snelheid is wel een goede manier. Extreem overdreven: als iedereen voortaan 10km/h rijdt zullen er vrijwel nooit meer dodelijke aanrijdingen plaatsvinden.

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Hayfork

Drinkin&Boardin

Dames en Heren,

SPAMSPAMSPAMSPAM!!
check ook even het Petflespret topic in offtopic op MF. Wel grappig om aan mee te doen, net zoiets als het vind-de-usb-stick-topic hier op GoT.
/SPAM/SPAM/SPAM/SPAM!!

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aikon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:24:
[...]

Nou, de verkeersveiligheid is wel erg hoog in NL, en nog steeds stijgende. Een direct oorzaak is moeilijk aan te wijzen, maar verlaging v/d snelheid is wel een goede manier. Extreem overdreven: als iedereen voortaan 10km/h rijdt zullen er vrijwel nooit meer dodelijke aanrijdingen plaatsvinden.
Afbeeldingslocatie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/thumb/d/d5/Number_of_deaths_in_road_traffic_accidents%2C_by_NUTS_2_regions%2C_2006.PNG/612px-Number_of_deaths_in_road_traffic_accidents%2C_by_NUTS_2_regions%2C_2006.PNG
http://epp.eurostat.ec.eu..._safety_at_regional_level
Het is idd hoog in NL, maar niet bijzonder hoog zo te zien.. Niet veel hoger dan in de UK en DE bijvoorbeeld..

sterker nog het was zelfs lager dan in de UK:
Afbeeldingslocatie: http://www.swov.nl/uk/research/kennisbank/inhoud/00_trend/25_internationaal/INTERNAT_bestanden/image004.jpg
Number of road deaths per billion vehicle kilometres in various European and non-European countries (average 2002-2004). Source: IRTAD.
http://www.swov.nl/uk/res...on_vehicle_kilometres.htm
(wel redelijk oude data, dus mogelijk nu anders)

En in Scandinavie waar de snelheid lager ligt is het iets slechter.. dus de link tussen snelheid en veiligheid is niet 1:1

[ Voor 34% gewijzigd door ToolkiT op 19-08-2010 14:39 ]

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 00:32
Pfff... wat duurt wachten op examenaanvragen toch lang zeg, zeker als er in de garage een fiets staat te trappelen om uitgelaten te worden :-(
Maargoed, ondertussen kan ik wel verder met andere voorbereidingen op motorrijden :)
Ben me aan het oriënteren op helmen, ben er nog niet uit of ik een integraal of systeemhelm wil en of ik er een zonnevizier in wil hebben.
Iemand hier met ervaring met die ingebouwde zonnevizieren? Hoor en lees dat ze tegenwoordig wel redelijk goed blijven zitten (niet plotseling in of uitklappen) maar dat de verduisterende werking niet altijd evengoed is en je dus bij echt zonnig weer alsnog een zonnebril nodig hebt...

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05-2025
En in Scandinavie waar de snelheid lager ligt is het iets slechter.. dus de link tussen snelheid en veiligheid is niet 1:1
Maar in Scandinavië is het ook een stukje kouder, dus gladder en waarschijnlijk ook natter.

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Hayfork

Drinkin&Boardin

Mijn pa heeft een HJC met schuifzonneschermpje. Komt de zon nog vaak 'onderdoor', maar werkt prima met hoogstaande zon. Bij de zon aan de horizon heeft mijn pa ook echt last van weerkaatsingen aan de binnenkant van z'n blanke vizier.
Ik heb een vizier wat van boven donker naar onder licht gaat. Is best handig overdag maar 's avonds moet je dan toch echt je blanke vizier erop zetten anders zit je niet fijn met je kin in de lucht.

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• Aikon
  • Niet online
Ik weet niet wat je precies wilt aantonen, maar ik heb juist expres alles algemeen gehouden en nooit de UK erbij betrokken. :)

Maar vooral de laatste jaren, met Koos Spee, is de veiligheid vergroot. Heb geen tijd om statistieken op te zoeken, maar als je wilt, ben zelf ook wel benieuwd.
Nee, die is bij lange na niet 1:1 als je landen vergelijkt. Bedenk ook dat bijvoorbeeld in Scandinavie hulp veel verder weg is. Als je in NL van de weg raakt is er binnen 15 min. een ambulance. Als dat in Noorwegen gebeurt heb je genoeg plekken waar binnen 15min. niet eens een voorbijganger is geweest. Zo kan exact hetzelfde ongeluk (als dat kon) in Noorwegen wel een dode opleveren en in NL niet. Er zijn zoveel factoren dat vergelijken tussen landen snel mank lopen, als ik bijv. een vooroordeel gebruik dan zal de gemiddelde Pool zo dronken zijn dat deze ook vaker crasht (maar ja, alcoholgebruik kan ook weer deel zijn van je veiligheidsprogramma). En hoe armer het land, hoe onveiliger de auto bijv.

Het moge duidelijk zijn dat bij verder gelijke omstandigheden, de snelheid grote invloed heeft op het aantal ongelukken en de gevolgen daarvan. :)
Hayfork schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:54:
Mijn pa heeft een HJC met schuifzonneschermpje. Komt de zon nog vaak 'onderdoor', maar werkt prima met hoogstaande zon.
Zelf nooit last van gehad, ook HJC. Werkt perfect.

[ Voor 22% gewijzigd door Aikon op 19-08-2010 14:59 ]

• M14

M14

Aikon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:24:
[...]

Nee, dat zijn allemaal criteria om de max. snelheid mee te bepalen. Maar goed, in de praktijk wordt de max. snelheid vrijwel nooit verhoogd. Dat kán ook bijna nooit, behalve na het aanbrengen van vangrails of beter asfalt misschien.
Dat kan weldegelijk, als de betutteling eens stopt. Iedereen snapt dat je in de spits geen 140 kan rijden of dat je met +200 een rij vrachtwagens moet inhalen (he martjah ;)). Maar er zijn genoeg momenten dat je op de snelweg 140 - 160 kunt rijden zonder dat dat enig gevaar oplevert.

Het verkeer 100% veilig maken is, net zoals wereldvrede, een utopie. Maar om de regels nu zo betuttelend te maken dat iedereen die net weet hoe een auto rijd "veilig" aan het verkeer kan deelnemen met als gevolg dat de rest zich moet aanpassen ..... dan ben ik er eerder voor om nog eens selectief naar alle rijbewijzen te kijken en iedereen die max. 2m vooruit kijkt en niet met 140km/h kan invoegen naar het OV te verwijzen.

Dat scheelt ongetwijfeld ook een hoop files, brandstof, irritatie en ook positief voor het OV en alle taxi-rijders. Duidelijk een win-win-win-win-win-situatie :D
Hayfork schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:54:
Mijn pa heeft een HJC met schuifzonneschermpje. Komt de zon nog vaak 'onderdoor', maar werkt prima met hoogstaande zon. Bij de zon aan de horizon heeft mijn pa ook echt last van weerkaatsingen aan de binnenkant van z'n blanke vizier.
Ik heb een vizier wat van boven donker naar onder licht gaat. Is best handig overdag maar 's avonds moet je dan toch echt je blanke vizier erop zetten anders zit je niet fijn met je kin in de lucht.
Heb met mijn HJC nooit problemen met het zonnevizier gehad. Ik vond de helm zelf gewoon helemaal niks. Zat veel te los op mn hoofd terwijl het op het moment van aanschaf goed leek. Na het vervangen van de wangkussens (per kant 1cm dikker) ging het weer even, maar dat is er ook vanaf.

Inmiddels een Arai Chaser gekocht, die zit een stuk beter :). Alleen geen zonnevizier, zet wel een zonnebril op als het nodig is :P
Afbeeldingslocatie: http://www.access-moto.com/produits/o/M/Maa1chdbo2.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door M14 op 19-08-2010 15:30 ]

• Aikon
  • Niet online
Ja eens, niet goed verwoord, ik doelde meer op het gebruik van de huidige criteria en regels, daarin is niet zoveel ruimte. Ik zeg ook nergens dat ik het ermee (on)eens ben btw.

Persoonlijk trek ik me nooit zoveel aan v/d snelheid en rij gewoon zo hard mogelijk als ik veilig acht. Enige waar ik rekening mee hou zijn de boetes bij 30+ en 50+ te hard. Maar dat moet vooral niet iedereen gaan doen ;)

• M14

M14

Ah, oke. Duidelijk :).

• DECOY88
(overleden)
zonne vizier heb ik geen problemen bij me hjc is-16 alleen dat normale vizier. zondag regende het buiten nouwja gebeurd wel vaker. toen regende het binnen dat was al een heel stuk minder. en met al die nattigheid begon natuurlijk alles te beslaan. dus de laatste 150 km van de toch op 2 vingers zicht gedaan. en terug over de snelweg op gevoel.

dus wie weet er nog een goede systeem helm. dat was toch een stuk makkelijker met het op en af zetten ivm. bril.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aikon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:56:
[...]

Ik weet niet wat je precies wilt aantonen, maar ik heb juist expres alles algemeen gehouden en nooit de UK erbij betrokken. :)

Maar vooral de laatste jaren, met Koos Spee, is de veiligheid vergroot. Heb geen tijd om statistieken op te zoeken, maar als je wilt, ben zelf ook wel benieuwd.
Wat ik aan wil tonen is wat M14 al zegt, dat die betutteling niet fantastisch is zeg maar.. en dat het doel de middelen niet heiligt..
Dat ik de UK erbij haal is omdat ik daar persoonlijk veel ervaring mee heb (DOH! ;) ) en dus kan vergelijken met hoe het in NL gaat..

M14 kan jij je niet aanmelden als nieuwe minister van verkeer en waterstaat ;) je policies bevallen me wel :)
Thedr schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:43:
Pfff... wat duurt wachten op examenaanvragen toch lang zeg, zeker als er in de garage een fiets staat te trappelen om uitgelaten te worden :-(
Maargoed, ondertussen kan ik wel verder met andere voorbereidingen op motorrijden :)
Ben me aan het oriënteren op helmen, ben er nog niet uit of ik een integraal of systeemhelm wil en of ik er een zonnevizier in wil hebben.
Iemand hier met ervaring met die ingebouwde zonnevizieren? Hoor en lees dat ze tegenwoordig wel redelijk goed blijven zitten (niet plotseling in of uitklappen) maar dat de verduisterende werking niet altijd evengoed is en je dus bij echt zonnig weer alsnog een zonnebril nodig hebt...
Ik heb een Caberg en een Schuberth C2 beide systeem helmen met ingebouwde zonnebril, systeem is op zich goed, klapt niet ongevraagd uit etc, maar nadeel is dat je snel onder de zonnebril door fel licht krijgt. Op een SS heb je daar misschien minder last van ivm de houding, maar op adventure/toer fiets is het voor mij meer een backup voor als ik zonnebril vergeten ben..

[ Voor 41% gewijzigd door ToolkiT op 19-08-2010 18:58 ]

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 19:59

_Erikje_

Tweaker in Spanje

DECOY88 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:06:
zonne vizier heb ik geen problemen bij me hjc is-16 alleen dat normale vizier. zondag regende het buiten nouwja gebeurd wel vaker. toen regende het binnen dat was al een heel stuk minder. en met al die nattigheid begon natuurlijk alles te beslaan. dus de laatste 150 km van de toch op 2 vingers zicht gedaan. en terug over de snelweg op gevoel.

dus wie weet er nog een goede systeem helm. dat was toch een stuk makkelijker met het op en af zetten ivm. bril.
shoei helm met pinlockplakker. werkt prima totdat je hem er een paar keer vanaf heb gehaald, dan plakt hij niet meer en beslaat hij alsnog.

zelf zaterdag prima gereden met pinlock maar door de regen ed heb ik zondag ook met het vizier op een kiertje gereden. (niet chill...)

• M14

M14

Ik kan een poging doen, maar dan krijg ik een minister van economische zaken over me heen, dat ie ineens [x] miljoen per jaar mist aan "inkomsten".

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

M14 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:15:
Ik kan een poging doen, maar dan krijg ik een minister van economische zaken over me heen, dat ie ineens [x] miljoen per jaar mist aan "inkomsten".
Ga jij ons hier nou wijsmaken dat dat geflits als doel heeft de staatskas te spekken ??

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TheJason
Ik heb gewoon een normaal vizier voor snachts en slecht weer en een donker vizier voor helder weer. Werkt vind ik wel prettig en met een Shark helm is het verwisselen echt 10 seconden werk.

• Aikon
  • Niet online
M14 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:15:
Ja ok, maar tegelijkertijd kunnen alle wegverbredingen worden uitgesteld want de helft raakt z'n rijbewijs kwijt, dat scheelt ook miljoenen. Misschien gelijk een motorstrook maken uiterst links?

• M14

M14

Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:06:
[...]

Ja ok, maar tegelijkertijd kunnen alle wegverbredingen worden uitgesteld want de helft raakt z'n rijbewijs kwijt, dat scheelt ook miljoenen. Misschien gelijk een motorstrook maken uiterst links?
Is een optie, maar da's dan alleen saai rechtuit. Misschien moeten we de rijstroken gewoon iets breder maken, met daar binnenin een markering waar het koekblik tussen moet blijven 8)
wimmel_1 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:34:
[...]

Ga jij ons hier nou wijsmaken dat dat geflits als doel heeft de staatskas te spekken ??
Allicht! :+

Misschien kunnen we een politieke partij oprichten met alle standpunten van de piratenpartij, met daarnaast nuttige zaken als verkeersdoorstroming (voor motoren) 'bevorderen' :). Piratenpartij++ ofzo :+.

[ Voor 13% gewijzigd door M14 op 20-08-2010 10:24 ]

• Aikon
  • Niet online
En sowieso de motorrijder de status van de fietser geven, nooit aansprakelijk. Dat zal ze leren!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:27:
En sowieso de motorrijder de status van de fietser geven, nooit aansprakelijk. Dat zal ze leren!
Ik heb al een fietsbel aan mijn motorstuur en jij?

And it goes BRAAAAAPP!

• M14

M14

Heb je ook trappers? Terugtraprem?

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

En zo'n ding in je spaken die een "motorgeluid" maakt?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:55

Youk

Volvo For Life

Vet man, dat wil ik :D Moet ik eerst wel mijn uitlaat fixen (is nog luider geworden vandaag), anders kan ik het niet horen. >:)

Volvo Classic Club Belgium

• Aikon
  • Niet online
Ik heb wel van die lintjes aan m'n stuur.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Lang oranje vlaggetje aan de kettingspanners zodat je zichtbaar bent voor automobilisten enzo.

And it goes BRAAAAAPP!

• Aikon
  • Niet online
Mandje voorop m'n stuur voor de boodschappen, ook handig hoor.

• Maikel64
En natuurlijk een kinderzitje aan de voorkant.

Dat is handig als ze oversteken, en je te hard rijd.

• Aikon
  • Niet online
Sterker nog, je hebt niet eens overstekende kinderen nodig dan om ze over te rijden.

• Maikel64
En het belangrijkste van alles:

Een mooi glimmend broekje en strak shirtje aandoen!

Als je dan met een groep gaat rijden, moet het natuurlijk wel met minimaal 3 á 4 man naast elkaar.
En niet vergeten op een verkeerd weggedeelte te gaan rijden omdat het gedeelte waar je thuis hoort niet de perfecte kwaliteit heeft die je nodig hebt om je sport uit te oefenen.

Dan mogen we teminste middelvingers opsteken en schelden als er eens een auto naar ons toetert omdat ie er langs wilt. :+

• M14

M14

Het is wel weer een zinnige discussie geworden :P.

Anyway, het lijkt of 1 of beide remschijven van mn SV1000 krom zijn, op een bepaald punt loopt ie wat meer aan. Ik vind het zowiezo al een redelijk knarsend geluid maken, en zijn de remblokken ook bijna op. Schijven zijn ongeveer 4.65mm dik, heb ik gister even snel opgemeten.

Wat is het meest praktisch? Alleen blokken vervangen? Of blokken en schijven? Daarnaast, zijn er bepaalde merken die ik wel of zeker niet moet gebruiken? Indien de schijven ook vervangen moeten worden, is het de moeite om zwevende schijven er op te zetten (omdat het kan ;) ?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M14 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:08:

Wat is het meest praktisch? Alleen blokken vervangen? Of blokken en schijven? Daarnaast, zijn er bepaalde merken die ik wel of zeker niet moet gebruiken? Indien de schijven ook vervangen moeten worden, is het de moeite om zwevende schijven er op te zetten (omdat het kan ;) ?
http://link.marktplaats.nl/369340193

And it goes BRAAAAAPP!

• M14

M14

:F

• Maikel64
Of zoiets: http://link.marktplaats.nl/328934253

Gewoon goed mikken en uitgooien maar.

on-topic:

Ik persoonlijk zou beide vervangen, ook omdat je aangeeft dat je het gevoel hebt dat 1 of beide schijven krom zijn.
Als je dan toch bezig bent.

• Aikon
  • Niet online
Maikel64 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:05:
En het belangrijkste van alles:

Een mooi glimmend broekje en strak shirtje aandoen!

Als je dan met een groep gaat rijden, moet het natuurlijk wel met minimaal 3 á 4 man naast elkaar.
En niet vergeten op een verkeerd weggedeelte te gaan rijden omdat het gedeelte waar je thuis hoort niet de perfecte kwaliteit heeft die je nodig hebt om je sport uit te oefenen.
Hee, nou ga je te ver! Moeten ze maar goed fietspad neerleggen. :P

@M14: ik zou eerst proberen zeker te weten of je schijf wel krom is? Of is 4.65mm sowieso al erg weinig (geen idee)?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Maikel64 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:32:

on-topic:

Ik persoonlijk zou beide vervangen, ook omdat je aangeeft dat je het gevoel hebt dat 1 of beide schijven krom zijn.
Als je dan toch bezig bent.
Idd. de boel in 1 keer helemaal goed doen en dan weet je meteen weer hoeveel km alles nog mee kan. Wel goed in remmen natuurlijk!

And it goes BRAAAAAPP!

• M14

M14

Duidelijk :). Alleen het deel 'inremmen' moet je ff uitleggen :P. Heeft dat te maken dat de blokken in het begin nog geen optimaal contact met de schijven hebben?

Verder kwam ik dit tegen:
http://www.motorremschijf...007/sv-_s_(wvbx-e4-0191)/

- Is dat een goed merk?
- Zwevende schijven, musthave of valt het wel mee?
- Prijstechnisch ok of veel te duur?
- Is er een standaard voor remblokken, of moet ik dan ook de zuiger (of hoe heet dat ding) van dat merk hebben?
- Indien nee op de vorige vraag, die schijven in combinatie met rempads van een ander merk -> ok of nogo?

• Maikel64
M14 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:57:
Duidelijk :). Alleen het deel 'inremmen' moet je ff uitleggen :P. Heeft dat te maken dat de blokken in het begin nog geen optimaal contact met de schijven hebben?
Wanneer je alles hebt vervangen, moet je een tijdje je remmen pompend inknijpen/trappen om de remdruk terug te krijgen.
Het is nogal vervelend als je dit vergeet, en je moet ergens opeens vol in de ankers.

En volgens mij hebben nieuwe remblokken/schijven de eerste kilometers inderdaad wat minder grip door de nieuwigheid.

• M14

M14

Ah oke. Dat deel wist ik, maar ik neem aan dat je niet gaat rijden voordat dat is gedaan :).

• Aikon
  • Niet online
En je moet de 1e zeg 100km (uiteraard meer bij snelweg) niet te lang slepend remmen, maar wat harder en korter, anders kunnen je blokken verglazen.

Remdruk zou ik wel regelen voordat je opstapt idd, reminds me, moet m'n remvloeistof nog bijvullen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M14 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:36:
Ah oke. Dat deel wist ik, maar ik neem aan dat je niet gaat rijden voordat dat is gedaan :).
zoals de rest zegt de 1e 100km. En dan wel zo: v/a 50km/u pompend remmen en in stapjes naar maximaal remmen. Dus vanaf 50 km/u: 1. beetje 2. op de helft 3. maximaal. Dat doe je dan dus 100km lang om te zorgen dat de boel niet verglaast enzo

And it goes BRAAAAAPP!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Dit bochtje op de Lekdijk heeft ook mooie nieuwe remsporen gekregen... voor de afwisseling niet van een smalle motorband, nee! Een heuse auto is de dijk af gevlogen :o
Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:43:
En je moet de 1e zeg 100km (uiteraard meer bij snelweg) niet te lang slepend remmen, maar wat harder en korter, anders kunnen je blokken verglazen.

Remdruk zou ik wel regelen voordat je opstapt idd, reminds me, moet m'n remvloeistof nog bijvullen.
Remvloeistof bijgevuld?

[ Voor 30% gewijzigd door steveman op 20-08-2010 19:20 ]

• Aikon
  • Niet online
Neen, ga ik gelijk ff doen. Dank je :)

[edit]
Beetje vreemd, er zit een rubbertje onder het dekseltje v/h reservoir, maar deze is groter geworden ofzo. Hij is ook niet meer rechthoekig, maar meer trapezium. Eerst kon ik hem er heel simpel induwen, maar is me nu niet gelukt. Ook echt bijna een cm groter in de lengte :?

Nah ja, moet morgen toch even langs de motorzaak om carburateurs te laten synchroniseren.

[ Voor 83% gewijzigd door Aikon op 20-08-2010 20:21 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Hmm is er nou geen vocht bij die remvloeistof gekomen? (Dan wordt het bruin dacht ik).

• Widow
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/ducfabriek.jpg
MIjn motor (die gele), met op de achtergrond de Ducati fabriek in Italie. Die helaas dicht was omdat alles dicht is in Italie tijdens de zomer :(

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/lekkerslapen-2.jpg
En savonds lekker slapen zoals een echte motorrijder dat doet!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@widow: sollicitatie naar de functie van 'the black Italian cousin of the Stig'?

Verwijderd

Maikel64 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:16:
[...]

Wanneer je alles hebt vervangen, moet je een tijdje je remmen pompend inknijpen/trappen om de remdruk terug te krijgen.
Het is nogal vervelend als je dit vergeet, en je moet ergens opeens vol in de ankers.

En volgens mij hebben nieuwe remblokken/schijven de eerste kilometers inderdaad wat minder grip door de nieuwigheid.
als je je remsysteem goed ontlucht had kan zich dit probleem toch niet voordoen?
Nieuwe remmen moeten zich inderdaad zetten, maar dat gaat redelijk snel. Als je je remmen wat helpt is dat snel verholpen.

• 4x2
  • Laatst online: 20-01 20:17

4x2

lộn xộn quá

Als je alles vervangen hebt heb je de zuigers ook helemaal terug in de klauw geduwd en moet je die vrije slag even weg pompen.

leeg

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Kwam ik ook achter nadat ik een nieuwe achterband er om had laten leggen... Stel je voor dat de garage daar even om denkt 8)7

Gelukkig was het achter, niet voor.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Na 5 jaar en 50.000 km heb ik besloten om te stoppen met rijden. Het werd me toch te duur. En niet alleen de verkeersboetes ;), ook weer nieuwe kleding (lek) etc. Dus wie voor een habbekrats nog een fietsje zoekt, zie mijn signature.

• Aikon
  • Niet online
steveman schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:03:
Hmm is er nou geen vocht bij die remvloeistof gekomen? (Dan wordt het bruin dacht ik).
Mja, vast wel wat, maar ik geloof het wel, het is ook m'n achterrem maar. Toen ik die motor kocht zat er remvloeistof zo bruin als cola in, letterlijk, en dat remde ook prima ;) Rubbertje kan uitgezet zijn door verschillende typen remvloeistof en krijg v/d week een nieuwe.
Pagina: 1 ... 214 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.