Zonet een ritje gemaakt en weeral een
mogelijk probleem.

Dit keer geen subjectief gevoel over een geluidje van het blok maar exacte wetenschap, dit zijn de symptonen:
Met warmgedraaide motor, als ik goed doortrek dan houdt hij een halve seconde ofzo in ergens rond 12k rpm en gaat direct weer door richting 13k waarna ik doorschakel. Nadat ik het probleem heb gemerkt, heb ik het nog een paar keer herhaald om te testen.
Hierbij doortrekken tot 13k rpm (met de halve seconde inhouden), met gas toe weer laten afzakken tot 9k - 10k rpm. In deze cyclus houdt hij 1 of meerdere keren in en begint de toerenteller ook te flippen (verspringt over en weer van het ene willekeurige punt naar het andere, wel min of meer ook in die toerenrange dat ik rijd).
Iemand enig idee?
Onlangs aan gebeurd: NAKS laten vervangen en dB-killer geinstalleerd. Daarna is de rit naar Duitsland/Frankrijk geweest en heb ik niets van het probleem gemerkt, maar ben ik ook niet vaak boven de 10k rpm geweest.
Ik had al eerder gelezen dat een verspringende/uitvallende toerenteller (en eventueel andere zaken) het symptoon kan zijn van een spanningsregelaar die in het beginstadium van het defect-gaan is. Maar kan het dat dat ook de oorzaak van het inhouden en hikken van de motor is bij >10k rpm? Spanning nagemeten en die ging van ~12.5V~13V bij stationair toerental naar ~14.5V bij hogere toerentallen. Bij echt hoger dan 10k rpm spanning meten wordt niet echt gewaardeerd door de buren (ook was de ventilator aan het draaien en wil ik dan niet te veel stilstaand aan het gas jengelen). Ik zou eens een voltmeter met behoud van maximale waarde willen aansluiten en willen laten loggen terwijl ik een ritje ga maken. De voltmeter kan dan max en min spanning tijdens gebruik van de ganse toerenrange opmeten.
Het flippen van de toerenteller en het inhouden/hikken van de motor lijkt zich toch allebei rond hetzelfde moment voor te doen (en beiden ook alleen boven 10k rpm) dus lijken me gerelateerd.