Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.169 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dion_b schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:45:
[...]

Dan nog, het zegt al veel. Meest frappant is hoe er nauwelijks een link lijkt te zijn tussen landschapstype en doden. NL is plat en overzichtelijk, maar gelijkscorende SE en UK zijn aanzienlijk heuvelachtiger met relatief meer secundaire wegen.
Bevolkingsdichtheid (en dus ook verkeers dichtheid) zal er ook mee te maken hebben lijkt me... de UK is gemiddeld dunner bevolkt schat ik, dat compenseert de wegen denk ik..
[...]
Vergelijk ook maar eens Zwitserland en Oostenrijk. Vergelijkbare topo (Zwitserland zo mogelijk nog bergachtiger), vergelijkbare welvaart en niet eens zo dramatisch afwijkende cultuur. De een is ver onder het EU gemiddelde, de andere ruim erboven.
mmmm zwitserland is wel weer heel streng op snelheid.. zou er dan toch wel een correlatie zijn??
[...]
Tenslotte kun je zien dat ondanks studies die uitwijzen dat VMax instellen in DE het verkeer veiliger maakt, DE zelfs met de onbegrensde stukken (en trouwens relatief hoge 100km/u buiten bebouwde kom) ruim onder EU gemiddelde ligt. Er zijn dus aanzienlijk belangrijkere dingen dan snelheid als het op verkeersveiligheid komt (duh...)
Idd snelheid is maar 1 factor, verkeersinzicht en drukte is veel belangrijker..
Ik vrees aleen dat door het betuttelen in NL het inzicht aan het afnemen is men hoeft namelijk niet meer na te denken...
In landen als Italie zie je een soort georganiseerde chaos.. het lijkt een zooite maar men leeft veel meer met geven enn nemen en inschatten wat kan en wat niet.. terwijl het in NL meer gaat om nemen en nemen en kijken waar de flitspalen verstopt zijn :/

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ToolkiT schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:57:
[...]

Bevolkingsdichtheid (en dus ook verkeers dichtheid) zal er ook mee te maken hebben lijkt me... de UK is gemiddeld dunner bevolkt schat ik, dat compenseert de wegen denk ik..
Vergis je niet in verkeersdichtheid - je hebt heel veel achterafwegen met weinig verkeer, maar je hebt ook de M25 en alle andere snelwegen die erop uitkomen, en de M5/M6 combo, M62 etc. Naar verhouding zullen de meeste verplaatsingen waarschijnlijk op minstens even drukke wegen plaatsvinden als in NL.
[...]

mmmm zwitserland is wel weer heel streng op snelheid.. zou er dan toch wel een correlatie zijn??
Nope, AT is zo mogelijk nog erger, denk aan hun recent beleid dat in natuurgebieden snelheidsovertredingen als milieudelicten beboet worden, en dus opeens een factor tien duurder worden :X
[...]

Idd snelheid is maar 1 factor, verkeersinzicht en drukte is veel belangrijker..
Ik vrees aleen dat door het betuttelen in NL het inzicht aan het afnemen is men hoeft namelijk niet meer na te denken...
In landen als Italie zie je een soort georganiseerde chaos.. het lijkt een zooite maar men leeft veel meer met geven enn nemen en inschatten wat kan en wat niet.. terwijl het in NL meer gaat om nemen en nemen en kijken waar de flitspalen verstopt zijn :/
Vergeet in NL ook niet het heilig overtuigd zijn van eigen gelijk. "Ik heb voorrang, ik zie dat het mis gaan en ik zou wat eraan kunnen doen maar ik doe niets omdat de ander fout is" "**KNAL**"

Oslik blyat! Oslik!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Whoei, net een verlaat verjaardagskadootje gekregen van mn lieffie. O+
Nu nog ff wachten op de nieuwe accu aamgezien de huidige het blijkbaar niet vol houdt om meer dan anderhalve week stil te staan.
Afbeeldingslocatie: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/dundee1_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/curtis1_b.jpg

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Fijn, net m'n nieuwe spiegels en knippers opgehaald bij het postkantoor, heb ik de verkeerde knippers besteld :X

Ik denk niet dat deze bij m'n motor passen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.louis.de/shop/img450/10033755_880_FR_04.JPG
Oftewel, deze retour sturen en 2 wél goede bestellen :). In ieder geval de spiegels monteren en de stukke knipper oplappen. 2 Weken niet rijden met dit weer is niet leuk :(

@ToolKit, have phun in Whales!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Tylen schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:16:
[...]
Wel eens opgevallen dat bij de hectometer paaltjes op een snelweg ook altijd de max snelheid staat ;) Dus je kan het nooooit missen :P
Het gaat erom dat je steeds op zoiets stoms als de geldende max.snelheid moet letten. De wisselingen zijn overbodig en storend. Ik wil niet steeds op de h-paaltjes hoeven te letten. En op de b-wegen heb je die dingen niet, en dan nog...het is toch dom dat je over 100m 50kmh mag rijden en dan weer 80. Lijkt me vreselijk slecht voor het millieu (waar het volgens mij om begonnen is). Je moet afremmen (remstof, bandenslijtage, energieverlies) en weer optrekken (brandstof). Ik denk dus dat er geen enkele winst te halen is uit die tijdelijke verlaging, alleen verlies. Er kleven alleen nadelen aan. Tenzij het doel is om extra geld te innen, maar dat is onzin, want staat niet bij elke tijdelijke zone ene flitskast en de helft van de tijd zijn ze vol.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:22

steveman

Comfortabel ten onder

In Duitsland hebben ze daar ook een handje van 50--> 70 en echt maar 200 meter alweer terug naar 50... 8)7

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:52:
[...]
Mja, eigen schuld, moet je maar niet voorkruipen :+ Ik doe het zelf ook, maar ik ben er wel op bewust dat het ieder moment groen kan worden :)

Als er eenmaal mensen achter me staan (en met een grote bus eerder ook al niet, ik zie toch niks achter me en als ze achterop komen merk je dat met zo'n ding amper :P ) ga ik echt niet meer de hele tijd achter me kijken, als het dan groen wordt kijk ik of er nog kruisend verkeer is en ga ik er vandoor, ik verwacht dan ook niet dat er nog van alles mij in gaat halen over de voorsorteerstroken hoor :)
U is buschauffeur? Ik zat naast z'n openstaande raam toen hij optrok. Dat dagelijkse weggebruikers weten van voorkruipende motoren en dat iedereen spiegeld voordattie wegrijdt vind ik wel normaal , eigenlijk. Voorkruipen mogen wij overal , altijd hea.

And it goes BRAAAAAPP!

• Paul
  • Laatst online: 20:19
Ik heb wel eens (wat heet, denk 75k km) in een bestelbus gereden, maar ik ben geen buschauffeur :)

Het is simpel, hoewel je er misschien (is geen discussie die ik hier aan wil slingeren) langs op mag wil niet zeggen dat je er maar vanuit mag gaan dat je altijd en overal gezien wordt.

Als je netjes en normaal naar voren reed zal die chauffeur je misschien niet eens gehoord hebben en anders gedacht hebben dat je naar links voorsorteerde. Je moet er gewoon altijd en overal vanuit gaan dat mensen je niet _willen_ zien, en als ze je dan toch zien, dat ze je dood willen hebben. Als jij nog naast een ander zit terwijl het stoplicht op groen springt, moet je dus beslissen of je er voor of achterlangs invoegt. Afhankelijk van de situatie voeg ik vaak achter in, weinig zin platgereden te worden omdat hij me niet gezien heeft...

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 07-08-2010 17:51 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 16:26:
[...]
Dat dagelijkse weggebruikers weten van voorkruipende motoren en dat iedereen spiegeld voordattie wegrijdt vind ik wel normaal , eigenlijk. Voorkruipen mogen wij overal , altijd hea.
Je legt de verantwoordelijkheid bij iemand anders? Lekker makkelijk. Tussen de rijstroken rijden om vooraan te gaan staan (ik doe het ook) is volgens mij iets dat niet toegestaan is. Dat heel veel motorrijders het doen is een andere zaak. Met de motor kun je nu eenmaal meer doen als met een auto, maar wees je er wel van bewust dat je met het naar voren rijden bij het stoplicht ook andere weggebruikers in de problemen kunt brengen als het ineens groen wordt of de andere strook ineens gaat rijden en jij er half tussen bungelt. Leg de verantwoordelijkheid dan ook niet bij iemand anders en gebruik je verstand. Kruipt niet ten koste van andere weggebruikers voor. Dat zet alleen maar kwaad bloed.
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat een automobilist als ie wegrijdt bij het stoplicht nog even goed moet uitkijken of er niet een kamikaze-motor aan zijn bumper hangt. Je moet gewoon op jezelf letten. Ga er vooral niet vanuit dat ik goed wakker ben en je gezien heb. Bovendien ben je zo fout als een Duitser als je tegen me aanrijdt of als ik jou tik. Jij bent immers met een bijzondere handeling bezig. En ik weet zo niet (ook geen zin om het uit te zoeken) of het wel zo legaal is, dat voorpiepen.

Nogmaals: ik doe het zelf ook. Maar mocht ik zo onhandig zijn dat ik een keer tegen een auto aanrijd die net wegtrekt is dat gewoon mijn eigen schuld. Simpel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

file rijden mag, naar voren bij het stoplicht dus niet. Ben er al vaker voor staande gehouden met de drz400. Nog geen bekeuring gehad, alleen maar vermanende woorden. Kruip als het ff kan ook altijd gewoon naar voren O-)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:54:
[...]

Je legt de verantwoordelijkheid bij iemand anders? Lekker makkelijk. Tussen de rijstroken rijden om vooraan te gaan staan (ik doe het ook) is volgens mij iets dat niet toegestaan is. Dat heel veel motorrijders het doen is een andere zaak. Met de motor kun je nu eenmaal meer doen als met een auto, maar wees je er wel van bewust dat je met het naar voren rijden bij het stoplicht ook andere weggebruikers in de problemen kunt brengen als het ineens groen wordt of de andere strook ineens gaat rijden en jij er half tussen bungelt. Leg de verantwoordelijkheid dan ook niet bij iemand anders en gebruik je verstand. Kruipt niet ten koste van andere weggebruikers voor. Dat zet alleen maar kwaad bloed.
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat een automobilist als ie wegrijdt bij het stoplicht nog even goed moet uitkijken of er niet een kamikaze-motor aan zijn bumper hangt. Je moet gewoon op jezelf letten. Ga er vooral niet vanuit dat ik goed wakker ben en je gezien heb. Bovendien ben je zo fout als een Duitser als je tegen me aanrijdt of als ik jou tik. Jij bent immers met een bijzondere handeling bezig. En ik weet zo niet (ook geen zin om het uit te zoeken) of het wel zo legaal is, dat voorpiepen.

Nogmaals: ik doe het zelf ook. Maar mocht ik zo onhandig zijn dat ik een keer tegen een auto aanrijd die net wegtrekt is dat gewoon mijn eigen schuld. Simpel.
Ga jij es lekker nergens bij horen en er niets van snappen...

Ik ga doe niets ten koste van anderen. Je loopt weer zwart te maken waar je het zelf doet. Mhpillip ten voeten uit.

Je weet gewoon net als andere motorrijder die rijles heeft gehad dat file filteren mag en dat als je beweegt dat je kijkt of het kan. Geld voor iedereen en dat zinloze "gediscussieer" wat jij doet is alleen maar sneu.

http://www.infopolitie.nl...d=152:rijgedrag&Itemid=91

Filerijden mag en dat is ook bij het stoplicht en automobilisten of wie dan ook op de weg dient te spiegelen waar je ook bent of wat je ook doet.

De heel reden dat je naar voren mag is vanwege de veiligheid. Een motor met ervoor een auto kan zomaar een fatamorgana worden waarbij het achterop komen de verkeer de motor niet meer ziet en de auto wel met alle gevolgendus, MPhillip, omdat ze je altijd dood wille rijden ga je naar voren. PUNT

"Sorry van Mphillip hoef ik geen spiegels te gebruiken als ik ga bewegen ondanks dat ik rijles heb gehad"

And it goes BRAAAAAPP!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
charrel schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:18:
file rijden mag, naar voren bij het stoplicht dus niet. Ben er al vaker voor staande gehouden met de drz400. Nog geen bekeuring gehad, alleen maar vermanende woorden. Kruip als het ff kan ook altijd gewoon naar voren O-)
Stoplicht mag inderdaad offcieel niet. Tijdje terug reed ik achter een politiewagen die duidelijk bij het stoplicht ruimte gaf zodat ik er tussendoor kon gaan. Ik was van plan om er niet tussendoor te gaan omdat de politieauto er was, maar toen zag ik dus dat ze mij ruimte gaven om het te doen. Toen dus ook maar er tussendoor gereden.

Hangt denk ik af van de agent(en) of je er problemen mee krijgt. Ik denk niet dat je er snel een boete voor zal krijgen als je het netjes doet. Volgens mij is het ook wel iets dat offcieel niet mag maar wel gedoogd is.

• charrel
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

ROFLASTC schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:44:
[...]
Filerijden mag en dat is ook bij het stoplicht en automobilisten of wie dan ook op de weg dient te spiegelen waar je ook bent of wat je ook doet.
Zoals hierboven, file rijden mag > bij het stoplicht naar voren is in principe geen file dus mag het officiëel niet.
Dus bij een aanrijding bij het wederom invoegen kan je gewoon wel is als schuldige naar voren komen ondanks de "nietsziende" automobilist.
In de file letten ze stukken beter op dan een paar jaar geleden, bij het stoplicht zijn de meeste automobilisten er gewoon nog niet op berekend.

[ Voor 12% gewijzigd door charrel op 07-08-2010 18:51 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:50:
Ik heb wel eens (wat heet, denk 75k km) in een bestelbus gereden, maar ik ben geen buschauffeur :)

Het is simpel, hoewel je er misschien (is geen discussie die ik hier aan wil slingeren) langs op mag wil niet zeggen dat je er maar vanuit mag gaan dat je altijd en overal gezien wordt.
ja heej dat ze allemaal uit bed zijn gestapt om je te grazen te nemen dat weet iedereen maar er zijn domweg grenzen. Men dient als verkeersdeelnemer/bestuurder te kijken en dan pas te bewegen. Dat is verkeersles 1.0 Net zo goed dat ik eerst mijn spiegels gebruik om te kijken of er niet al een motor tussen de rijen door gaat of iemand naar voren loopt om wat te zeggen,wat je zo eens ook wel ziet.

Als ik dan met xenon erin in iemands spiegel rij met 105Db en met dat licht en geluid naast diens openstaande raam ben en dan nog de schuld krijg v/d bestuurder dan is het welletjes geweest.

And it goes BRAAAAAPP!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:31
Waarom is het als er 2 rijen met auto's 500 meter lang voor een stoplicht staan te wachten geen file? Wat ik probeer te zeggen is dat het nogal lastig is te bepalen wanneer iets wel een file is en wanneer niet.

Voorbeeldje erbij: Groningen Julianaplein. Staan stoplichten en het kruispunt bevind zich op de ring van groningen. S ochtends in de spits is er soms al file vorming op de a7 vanaf hoogkerk. Dit is allemaal voor het stoplicht van het julianaplein. Dit is dan wel enkele kilometers met steeds golven van rijdend verkeer wat niet sneller gaat dan 50 en over het algemeen langzamer. Is dit dan geen file omdit het door een stoplicht verder op komt? Ik ga iig er hier tussendoor :)

[ Voor 53% gewijzigd door TheJason op 07-08-2010 19:07 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Heb me ooit laten verleiden tot een idiote discussie op MF... :')

Toen gemaild met postbus51, antwoord: staat nergens dat het mag of niet mag, maar loop geen art5 op...

Gedragscode filerijden geldt alleen voor de snelweg.

Als het makkelijk past, ga ik er tussendoor.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:44:
[...]
Ik ga doe niets ten koste van anderen. Je loopt weer zwart te maken waar je het zelf doet. Mhpillip ten voeten uit.
En jij hebt een leesprobleem.

Verwijderd

Voorkruipen bij een stoplicht doe ik quasi nooit. Als er een zee van ruimte is wel, maar anders sluit ik netjes achteraan aan, desondanks dat dit idd ook een risico heeft ivm achteropkomend verkeer.

Hoedanook: als je voorkruipt bij een stoplicht vind ik dat je als voorkuiper de wachtende auto's niet mag hinderen en je ervan bewust moet zijn dat je het onderspit delft in het geval het tot een contact komt. Je maakt immers een ondergeschikt maneuver (misschien is die term niet officieel van toepassing, maar het komt er in praktijk wel op neer).
Dus als het terug groen wordt, probeer ervoor te zorgen dat je ergens veilig kan tussenvoegen en ga er niet vanuit dat je een plek van een automobilist kan opeisen. Hoewel het ook maar hoffelijk is als ze je er tussen laten.

Overigens als ik met de auto in een rij wacht voor het stoplicht, let ik eerlijk gezegd ook niet op voorkruipende motors. Als ik er niet op let, let >90% van de automobilisten er niet op. Ook al moet het gebeuren, als het niet gedaan wordt in het verkeer is dat helaas en je kan dan op je kop gaan staan maar je zal daar niets mee veranderen. Als het tot een contact komt ben je dan alsnog in fout.

Hoe dan ook zal ik dankzij deze discussie voortaan beter op letten voor motorijders die voorkruipen. B)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

TheJason schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:04:
Waarom is het als er 2 rijen met auto's 500 meter lang voor een stoplicht staan te wachten geen file? Wat ik probeer te zeggen is dat het nogal lastig is te bepalen wanneer iets wel een file is en wanneer niet.
Maar dat is het ook. De definitie is 3ledig.

Wikipedia: File (verkeer)

In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
  • langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h.
  • stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt.
  • langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
http://www.infopolitie.nl...d=152:rijgedrag&Itemid=91
Om meerdere redenen heeft een motorrijder baat bij het passeren van een file van stilstaande of langzaam rijdende auto's.
Kortom. Niemand heeft het zo voor ogen dat ook een rij voor het stoplicht eronder valt maar dt is slechts "cultuur" de definitie is verder breed genoeg.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:43:

Hoe dan ook zal ik dankzij deze discussie voortaan beter op letten voor motorijders die voorkruipen. B)
Dank u. En ik/we rijden gewoon normaal naar voren en klagen verder niet.
mphilipp schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:27:
[...]

En jij hebt een leesprobleem.
;w Arme ik

[ Voor 13% gewijzigd door ROFLASTC op 07-08-2010 20:22 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
TheJason schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:04:

Voorbeeldje erbij: Groningen Julianaplein. Staan stoplichten en het kruispunt bevind zich op de ring van groningen. S ochtends in de spits is er soms al file vorming op de a7 vanaf hoogkerk. Dit is allemaal voor het stoplicht van het julianaplein. Dit is dan wel enkele kilometers met steeds golven van rijdend verkeer wat niet sneller gaat dan 50 en over het algemeen langzamer. Is dit dan geen file omdit het door een stoplicht verder op komt? Ik ga iig er hier tussendoor :)
Even als automobilist zijnde :)

Je hebt het in jouw voorbeeld wel over een stuk langzamer rijdend verkeer over een lengte van +/- 4km.....
Dat is niet meer 'wachten voor het stoplicht' te noemen, maar is gewoon een Groningse variant van een file. (in het westen zullen ze er jaloers op zijn, aangezien je meestal binnen 10minuten door die 4km heen bent als automobilist).

Er tussen door bij het stoplicht is eerder als er een rij wachtende auto's staat over een afstand van +/- 300 / 400 meter (letwel, dat zijn maar 50 of 60 auto's (per rijbaan) grof gerekend aangezien er bij de een wel eens meer ruimte tussen zit dan de ander, het kan gemakkelijk of meer auto's zijn, of bij gelijke aantal auto's een kortere rij wachtenden).

(overigens, het zal mij een worst wezen als een motorrijder er bij een file of voor 't stoplicht tussendoor wil. Als 't past, dan kan 't ... en gelijk heeft hij / zij. Ik houd er meestal wel rekening mee door zo veel mogelijk richting de kant te rijden en ruimte te houden)

BMW 535D

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

PilatuS schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:44:
[...]

Stoplicht mag inderdaad offcieel niet.
[...]
Volgens mij is het ook wel iets dat offcieel niet mag maar wel gedoogd is.
Als er een rij auto's voor een rood verkeerslicht staat is dat net zo goed "file". En aangezien je met 2 voertuigen op dezelfde weghelft mag rijden (de basis voor het gedoogbeleid mbt filerijden) mag het ook dan zolang je maar niet hindert.
ROFLASTC schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 20:03:
[...]

Wikipedia: File (verkeer)

In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
  • langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h.
  • stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt.
  • langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
Bovenstaande is dus alleen van toepassing mbt de fileinformatie op bijv. de radio.

Als je wil weten wat een file is:
fi·le [fiele] de; v(m) -s rij wachtende voertuigen

Al staan er dus maar 2 auto's voor een verkeerslicht te wachten, mag jij ze voorbij.

Wise enough to play the fool

• charrel
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

Dat klopt dus helaas niet helemaal, rij wachtende auto's voor een stoplicht is geen file :
De VerkeersInformatieDienst hanteert de definitie dat file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:

•langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over tenminste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u;
•stilstaand verkeer: verkeer dat over tenminste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt;
•langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin klonten stilstaand verkeer.

Zoals hierboven al genoemd is. Het mag gewoon niet. Je hoort gewoon te stoppen voor de stopstreep, dat past vaak al niet meer. Tevens ga je ook regelmatig over het verkeerde vak naar voren.
Waardoor je in principe verkeerd voorsorteerd, verkeerde doelgroepstrook of over een verdrijvingsvlak rijdt, kan je allemaal gewoon voor bekeurd worden...... Wat soms dus ook gewoon gebeurd

Afgezien daarvan, sta ik meestal ook gewoon als eerste vooraan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 08-08-2010 06:45 ]

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Dan maar weer wat motor-porno; een impressie van de BMW Motorrad Days 2010:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4102/4868783984_d56ed8beac.jpg
Op de testbaan met de BMW/Husqvarna crossers

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4073/4868799952_e361341b26.jpg
Een BMW Chopper. Ben benieuwd hoe ze daarop reageren als je ermee naar Sturgis gaat...

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4135/4868189435_6c1d92208b.jpg
Who needs a camper?

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4141/4868172345_8d3db44348.jpg
De BWM GS: een beer van een motor!

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4080/4868185255_f21ae875a7.jpg
De Wehrmacht was er ook. Een kostbare Zündapp zijspan uit de privé collectie van de Desert Fox volgens mij... ;)

Ze zijn alweer een maand oud, maar ben er nu pas aan toegekomen

Verwijderd

Slechts één op twee motorrijders volgt rijopleiding

Bron

Amper één op de twee motorrijders volgt een (verplichte) rijopleiding. Dat zegt mobiliteitsclub VAB in De Zondag. De organisatie ziet daarin een mogelijke reden waarom er de laatste weken en maanden enorm veel motorrijders verongelukten.

Vorig jaar kwamen er in België 14.764 motoren bij. Slechts iets meer dan de helft van die nieuwe bestuurders (7.732) behaalde een rijbewijs A. 'Dit doet vermoeden dat één op twee nieuwe motorrijders geen gespecialiseerde opleiding volgt. Daardoor spelen ze met hun eigen leven', zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko in De Zondag.

Dat steeds meer motorrijders zonder rijopleiding rondtuffen, heeft duidelijk een effect op het aantal ongevallen met 45-plussers. 'We vermoeden dat de 45-plussers een groter ongevalrisico vormen, omdat velen geen rijopleiding hebben gekregen en dus over onvoldoende voertuigbeheersing beschikken', zegt Matienko.
Het frappante is dat ik als motorrijder van de jongere generatie die de specifieke motoropleiding heeft moeten volgen, eerst op 25kW moet, terwijl iemand van de oudere generatie die nog nooit op een motor heeft gezeten zo op een Hayabusa mag wegrijden.
Ook heb ik (<26 jaar) redelijk wat moeite gehad om een verzekeraar te vinden (en dan nog met een redelijk hoge premie) voor mijn 600-tje, terwijl ook hier weer iemand die zijn A heeft gekregen bij een pakje boter en nog nooit heeft gereden, direct alles verzekerd krijg tegen gunstige premie.

Versta me niet verkeerd hoor, ik gun iedereen het plezier uiteraard, maar als je deze feiten op een rij zet, dan voel ik me toch wel lichtelijk onterecht genaaid.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 12:16:
[...]

Het frappante is dat ik als motorrijder van de jongere generatie die de specifieke motoropleiding heeft moeten volgen, eerst op 25kW moet, terwijl iemand van de oudere generatie die nog nooit op een motor heeft gezeten zo op een Hayabusa mag wegrijden.
Ook heb ik (<26 jaar) redelijk wat moeite gehad om een verzekeraar te vinden (en dan nog met een redelijk hoge premie) voor mijn 600-tje, terwijl ook hier weer iemand die zijn A heeft gekregen bij een pakje boter en nog nooit heeft gereden, direct alles verzekerd krijg tegen gunstige premie.

Versta me niet verkeerd hoor, ik gun iedereen het plezier uiteraard, maar als je deze feiten op een rij zet, dan voel ik me toch wel lichtelijk onterecht genaaid.
Moeite om een verzekeraar te vinden? Ik heb nergens problemen gehad om mijn gsx-r 600 te verzekeren. Ondanks dat ik dat ding op mijn 19e gekocht had.

No signature required.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-01 13:36

Matis

Rubber Rocket

Daar heb ik me ook over verbaasd. Ikzelf was 20 toen ik mijn rijbewijs haalde ( natuurlijk begrenst). Het hele vreemde is idd dat iemand van 20,99 jaar oud niet op een zware motor mag rijden en 21,00 wel. Nu snap ik dat ze ergens een grens moeten trekken, maar IMO is het beter om elke motorrijder de eerste twee jaar begrenst te laten rijden. Dat mes snijdt aan twee kanten; Ten eerste zal het hoogstwaarschijnlijk ongevallen schelen, daarnaast wordt de markt voor <=25kW ook een stuk groter. Ikzelf had de grootste moeite om een motor te vinden welke ECHT 25kW was.
Wanneer je iedere nieuwe motorrijder verplicht de eerste twee jaar op een lichte fiets laat rijden, breekt dat de markt open en is er ineens veel meer roulatie in de motorverkoop voor lichte fietsen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ik denk dat dit om de situatie in belgie gaat.
charrel schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 06:45:
Dat klopt dus helaas niet helemaal, rij wachtende auto's voor een stoplicht is geen file :
De VerkeersInformatieDienst hanteert de definitie dat file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
Ja ok, maar dat is de VID: een commercieel bedrijf dat file-informatie verspreid naar de media.
Die hebben voor eigen doeleinden het begrip afgebakend.

In de rvv 1990 staat (voor zover ik weet) geen definitie van het begrip file.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Da's wel een beetje overdreven gesteld. In de jaren '70 kon je ook nog met een proefrijbewijs aan de gang. De eisen zijn nu eenmaal verscherpt, en dat zal ook wel niet voor niets zijn. Als zo'n regeling wordt ingevoerd, kun je nu eenmaal niet van iedereen eisen dat ze opnieuw examen doen. Zo is het vaarbewijs ook ingevoerd. Je kunt je genaaid voelen, maar dat heeft weinig nut.

Ik vind het op zich helemaal niet verkeerd dat je iemand in eerste instantie beperkt laat rijden. Het is nu eenmaal zo dat jongeren zich minder goed kunnen beheersen. Niet allemaal natuurlijk, maar het is nu eenmaal een gegeven. Alleen is het idd erg jammer dat er geen betere manier is dan die leeftijd. Je zou het eigenlijk op rij ervaring moeten doen, maar hoe controleer je dat zonder een privacy schendend kastje? Dan maar de leeftijd. Het is arbitrair, maar goed...live with it. :+

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:07:
[...]

Da's wel een beetje overdreven gesteld. In de jaren '70 kon je ook nog met een proefrijbewijs aan de gang. De eisen zijn nu eenmaal verscherpt, en dat zal ook wel niet voor niets zijn. Als zo'n regeling wordt ingevoerd, kun je nu eenmaal niet van iedereen eisen dat ze opnieuw examen doen. Zo is het vaarbewijs ook ingevoerd. Je kunt je genaaid voelen, maar dat heeft weinig nut.
Ik zeg zeker niet dat de reeds bestaande rijbewijzen moeten teruggeschroefd worden. Wel vind ik het straf dat nu blijkt dat ik een hoge premie betaal, terwijl dat blijkbaar is om schadeuitkeringen te betalen van een risicogroep die op hun beurt blijkbaar een lage premie betalen. Ok, dit is natuurlijk een beetje cru veralgemeniseerd maar je begrijpt wel welk punt dat ik wil maken. Dat ze dan de verzekeringspremies gelijktrekken en onafhankelijk maken van de leeftijdscategorie. Dat zou toch al een goede stap zijn in de richting van een eerlijke verdeelsleutel. Nu betaalt de specifiek opgeleide rijdersgroep een hogere premie en de rijdersgroep die niet specifiek opgeleid is een lage premie.
Ik vind het op zich helemaal niet verkeerd dat je iemand in eerste instantie beperkt laat rijden. Het is nu eenmaal zo dat jongeren zich minder goed kunnen beheersen. Niet allemaal natuurlijk, maar het is nu eenmaal een gegeven. Alleen is het idd erg jammer dat er geen betere manier is dan die leeftijd. Je zou het eigenlijk op rij ervaring moeten doen, maar hoe controleer je dat zonder een privacy schendend kastje? Dan maar de leeftijd. Het is arbitrair, maar goed...live with it. :+
Er is wel een betere manier: als je dan toch een beperking wil, gewoonweg alle mensen die rijbewijs willen halen, of ze nu 18 of 30 of ... zijn, laten beginnen op een beperkte motor. Overigens heb ik nog nooit een verband gezien met het vermogen van een motorfiets in ongevalstatistieken.

Vwb verzekering:
Inderdaad Belgie. Ik had reeds 5 jaar mijn rijbewijs.
1) Maatschappij A: wij verzekeren u niet met die leeftijd en die motorfiets.
2) Makelaar B: premie voor mijn leeftijd >750 euro per jaar bij de meest flexibele maatschappij, enkel burgerlijke aansprakelijkheid
3) Makelaar C: wou sowieso geen Kawasaki of Ducati verzekeren voor mijn leeftijd want veel te gevaarlijk, Honda was geen probleem. Premie ~700 euro per jaar, enkel burgerlijke aansprakelijkheid. Deze is het geworden omdat het redelijk snel geregeld kon worden, er nog eens 10% korting op kwam omdat het gezin al bij dezelfde maatschappij ook autoverzekering heeft en er waarschijnlijk toch geen goedkopere optie ging komen. Het ziet er naar uit dat het motorrijden per gereden km mij dus meer kost aan verzekering dan aan brandstof.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 14:06:
[...]
Ik zeg zeker niet dat de reeds bestaande rijbewijzen moeten teruggeschroefd worden.
Eerlijk gezegd vind ik dat er zeker wat voor te zeggen is om in geval van aanscherping van eisen bij nieuwe chauffeurs een of andere vorm van herkeuring bij bestaande chauffeurs te hebben. In NL is het met name bij brommers een issue, er rijden mensen rond in brommobielen die werkelijk niets ervoor hebben hoeven doen, en dat is te merken aan hun rijgedrag :X
Wel vind ik het straf dat nu blijkt dat ik een hoge premie betaal, terwijl dat blijkbaar is om schadeuitkeringen te betalen van een risicogroep die op hun beurt blijkbaar een lage premie betalen.
Dit is een andere discussie. Helaas zit jij in een demographic dat een risicogroep is. De kans dat iemand van jouw leeftijd de verzekeraar geld kost is hoger dan de kans dat iemand van een hogere leeftijd dat doet.
Ok, dit is natuurlijk een beetje cru veralgemeniseerd maar je begrijpt wel welk punt dat ik wil maken. Dat ze dan de verzekeringspremies gelijktrekken en onafhankelijk maken van de leeftijdscategorie. Dat zou toch al een goede stap zijn in de richting van een eerlijke verdeelsleutel. Nu betaalt de specifiek opgeleide rijdersgroep een hogere premie en de rijdersgroep die niet specifiek opgeleid is een lage premie.
De niet specifiek opgeleide groep maakt minder brokken dan specifiek opgeleide jongeren. Het is dus terecht wat de verzekeraars doen :o

Dat gezegd, je kunt (ook als jongere) korting krijgen op je verzekeringspremie als je een rijvaardigheidstraining (VRO) gevolgd hebt. Een optie misschien :?

Ik kreeg trouwens korting op mijn verzekering omdat mijn motor <75kW deed. Andere verzekeraars hadden die korting niet - het loont dus om wat rond te kijken.
[...]
Er is wel een betere manier: als je dan toch een beperking wil, gewoonweg alle mensen die rijbewijs willen halen, of ze nu 18 of 30 of ... zijn, laten beginnen op een beperkte motor. Overigens heb ik nog nooit een verband gezien met het vermogen van een motorfiets in ongevalstatistieken.
Ook niet gek, omdat vermogen op zichzelf weinig zegt. Ook met 25kW kun je je prima doodrijden. Het is alleen een stuk info dat structureel bijgehouden wordt, en dus bruikbaar is. Het zou allicht zinniger zijn om te kijken naar de acceleratievermogen van een fiets, maar die gegevens zijn niet voorhanden.
Vwb verzekering:
Inderdaad Belgie. Ik had reeds 5 jaar mijn rijbewijs.
1) Maatschappij A: wij verzekeren u niet met die leeftijd en die motorfiets.
2) Makelaar B: premie voor mijn leeftijd >750 euro per jaar bij de meest flexibele maatschappij, enkel burgerlijke aansprakelijkheid
3) Makelaar C: wou sowieso geen Kawasaki of Ducati verzekeren voor mijn leeftijd want veel te gevaarlijk, Honda was geen probleem. Premie ~700 euro per jaar, enkel burgerlijke aansprakelijkheid. Deze is het geworden omdat het redelijk snel geregeld kon worden, er nog eens 10% korting op kwam omdat het gezin al bij dezelfde maatschappij ook autoverzekering heeft en er waarschijnlijk toch geen goedkopere optie ging komen. Het ziet er naar uit dat het motorrijden per gereden km mij dus meer kost aan verzekering dan aan brandstof.
Situatie in BE schijnt idd erg brak te zijn - en het afgaan op merk ipv model/eigenschappen lijkt dat te bevestigen (WTF, alsof een Honda Fireblade minder gevaarlijk zou zijn dan een Kawa ER-5... 8)7 ).

Dan nog zijn er vast en zeker meer dan drie verzekeraars in BE... ik heb om mijn keuze te maken 9 0f 10 offertes opgevraagd, en de verschillen waren enorm. Ik heb geen illusies dat je in BE iets vergelijkbaars gaat vinden, ik betaal als 33-jarige met 3 schadevrije jaren op de auto en nog geen motorervaring voor m'n BMW K75 twv EUR 1000 met enkel WA ("burgerlijke aansprakelijkheid") per jaar EUR 75...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:10:
Situatie in BE schijnt idd erg brak te zijn - en het afgaan op merk ipv model/eigenschappen lijkt dat te bevestigen (WTF, alsof een Honda Fireblade minder gevaarlijk zou zijn dan een Kawa ER-5... 8)7 ).
Ojawel hoor, sommigen gaan ook op model af: maatschappij 1 die me niet wou verzekeren maakte een probleem van mijn CBR600F '99 aan ~2500 euro met 106pk en 67Nm, (de 600 Supersport die er bekend voor staat om een goede beginnersmotor te zijn omdat hij niet echt een boost heeft bij een bepaald toerental en relatief lineair oplopende vermogescurve) maar een CB1000R 2010 aan 11000 euro met 123pk en 100Nm was daarbij geen probleem. 8)7

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 14:06:
[...]
Ik zeg zeker niet dat de reeds bestaande rijbewijzen moeten teruggeschroefd worden.
Sorry, niet goed gelezen. Ik dacht dat je dat bedoelde.
Wel vind ik het straf dat nu blijkt dat ik een hoge premie betaal, terwijl dat blijkbaar is om schadeuitkeringen te betalen van een risicogroep die op hun beurt blijkbaar een lage premie betalen. Ok, dit is natuurlijk een beetje cru veralgemeniseerd maar je begrijpt wel welk punt dat ik wil maken. Dat ze dan de verzekeringspremies gelijktrekken en onafhankelijk maken van de leeftijdscategorie. Dat zou toch al een goede stap zijn in de richting van een eerlijke verdeelsleutel. Nu betaalt de specifiek opgeleide rijdersgroep een hogere premie en de rijdersgroep die niet specifiek opgeleid is een lage premie.
Voor de auto betaal je ook meer als je een jonge bestuurder bent. Die rijden blijkbaar vaker wat in de prak. Zo werken verzekeraars nu eenmaal. Ze verzekeren alles, behalve iets dat risico voor hen oplevert.
Toen ik mijn eerste motor wilde verzekeren, keken ze alleen naar cylinderinhoud. Erg vaag, want een 1300cc HD komt bij wijze van spreke niet van zijn plek, terwijl een 600 supersport de straatstenen eruit trekt. Maar ja, je hebt het maar te accepteren. Ik weet niet of dat specifiek was voor die maatschappij, maar voor de WA verzekering die ik nu heb doen ze helemaal niet moeilijk over wat dan ook. Toen kocht ik een nieuwe en wilde WA+ doen.

De verzekeraars blijven gewoon naar de ongevalstatistieken kijken en daar blijkt denk ik nog steeds uit dat 18-24 oververtegenwoordigd is. En dat zie je op de weg ook wel. Overal eigenlijk... :+ In het buitenland volgens mij hetzelfde verhaal. Bij Top Gear hebben ze er ook een keer aandacht aan besteed; je betaalt gewoon de hoofdprijs. Vaak zetten ze dan ook de auto op mama's naam. Leuk in de statistieken, al die huisvrouwen met Golf GTI's
Dat verband is er ook niet of nauwelijks. Maar zeg nou eerlijk: een Hayabusa in de handen van een 18 jarige die nét een rijopleiding heeft gevolgd is niet erg handig. Dan geef ik 'm liever aan iemand van 35 die al een paar jaar auto rijdt en iets meer verkeersinzicht heeft en een lager testosteron-level.
Ik zie het ook aan mezelf en hoe anderen rijden. Ik heb bv nog nooit de drang gevoeld om een wheelie of knee-down te maken. En volgens mij zitten de mensen die dat erg graag doen eerder in de 18-24 groep dan daarboven.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verslag (met veel! foto's) van trip Wales in: ToolkiT in "MOTOR: GoT voorjaar UK toertocht."

[ Voor 52% gewijzigd door ToolkiT op 09-08-2010 16:42 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:10

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/iaoblaacd.jpg
ffe een nieuwe achterband op mijn oliestoker :)

Asus Zenbook i7 256gb

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Over olie stoken gesproken, hoeveel olie verbruik is normaal? en verbruik je meer als je lang achter elkaar rijd?
Op de terug weg sloeg mijn motor ineens af, net toen ik het olie pijl wilde gaan checken omdat ik wat vreemds rook. Ik denk dat ik perongelijk mijn killswitch heb omgegooit (zoveelste keer |:( ) want toen ik daar aan dacht starte hij ineens wel weer, maar olie was erg laag dus meteen maar langs tank station gegaan om olie te kopen en bij te vullen.
Wat ik kan zien lekt/drupthij niet, alleen rond voor tandwiel zit altijd wat olie, maar dat kan sprayoff zijn..
Ik ga het maar in de gaten houden en heb voor de zekerheid een flesje olie in mijn topbox gedaan..
Of zou het omkukelen bij stilstand het hebben kunnen veroorzaken? (motor liep een paar seconden door voor dat ik hem killde)..

overige schade:
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/P1040827.jpg
-een creative vorm van koppeling hendel
-krasssen op kuip waar hij net de stoep raakte :/
-krassen op bar ends (maar daar heb ik gelukkig nog een reserve setje van liggen)

• PilatuS
  • Niet online
Mijn motor staat nu even in Groningen. Het olieverbruik begon toch wel erg hoog te worden. Toen ik de motor net had viel het nog wel mee, alleen nu loopt het zo'n beetje tegen de 1 liter per 1000km aan. Wel al gemerkt dat het erg afhangt van mijn rijstijl, maar natuurlijk heb dat ding niet om er constant rustig mee te rijden.

Gelukkig deze motor gekocht met 6 maanden garantie, dus nu word het opgelost zonder dat het mij iets kost. Hoewel het mij wel aardig wat tijd kost omdat Groningen 200km verderop is.

Ben benieuwd wat het probleem nou precies is.
Over olie stoken gesproken, hoeveel olie verbruik is normaal?
Hangt ook wel een beetje van de motor af wat normaal is. Ik denk dat als ie meer dan een halve liter per 3000km verbruikt dat dat al aan de hoge kant is.

Bij mijn vorige motor, een CB600F, heb ik 9000km gereden zonder dat ik er ooit olie in gedaan heb. In die 9000km heeft denk ik zo'n 200ml verbruikt. De motor die ik nu heb begint zoveel te verbruiken dat ie het wel moet verbranden. Daar staat ie gelukkig nu dus voor bij de dealer.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 09-08-2010 20:45 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik ga het in de gaten houden.. in mijn enthousiasme had ik er wat teveel olie in gegooi (boven de max streep) omdat ik vreesde dat hij nog meer nodig zou hebben..
Kan dat veel kwaad als het te hoog staat?

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 19:59

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ToolkiT schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:57:
Ik ga het in de gaten houden.. in mijn enthousiasme had ik er wat teveel olie in gegooi (boven de max streep) omdat ik vreesde dat hij nog meer nodig zou hebben..
gewoon even een paar tellen de toerenbegrenzer opzoeken en hij is weer op niveau... >:)

te veel is nooit goed. als hij echt te ver boven de max zit kan je er iets uit laten lopen via de carterplug.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Ik dacht dat te veel zelfs slechter kon zijn dan te weinig. Hoe dan ook, gewoon even wat eruit halen is het beste.

• Exigence
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Het is toch altijd maar lichtelijk gokken als je je motor niet 100% recht kunt zetten :)

• PilatuS
  • Niet online
Exigence schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 21:40:
Het is toch altijd maar lichtelijk gokken als je je motor niet 100% recht kunt zetten :)
Op de paddock in de tuin oid weet je inderdaad nooit echt zeker hoe recht je motor staat. Wat ik vaak doe is naast de motor hurken en em dan rechtop houden. Ik pak met mijn linkerhand het stuk metaal van de stepjes voor de buddysit en dan met mijn rechterhand het stuur. Als ik de motor dan rechtop heb hurk ik en zorg ik ervoor dat ie in balans staat. Dan kan je door de balans goed voelen wat rechtop is en direct naar het kijkglaasje kijken. Moet je motor zo'n glaasje natuurlijk wel hebben. Door de balans te voelen weet je precies wat 100% rechtop is.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 09-08-2010 21:46 ]

• 4x2
  • Laatst online: 17:13

4x2

lộn xộn quá

ToolkiT schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:57:
Hij kan dr meer door gaan verbruiken, dus nuttig is het nooit.
En als je dr echt teveel in gooit kan je krukas door de olie gaan slaan, is niet zo goed voor de olie en voor de krukas.

Maar het kan best zijn dat er wat verdwenen is nadat ie is omgevallen, dan kan het via de carterontluchting de luchtfilterbak in lopen en vervolgens opgezogen worden als je m weer start.
En als je een keer een lange rit maakt kan het zijn dat er nog wat neergeslagen condens en benzine verstookt wordt waardoor het oliepeil in 1 keer een stuk harder zakt.

1:1000 is doorgaans de revisiegrens.

leeg

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

Bergie

Lekker belangrijk...

Zo, ik heb maar eens een paar nieuwe LED knipperlichtjes en spiegels met knipperlichtjes besteld. Ik zie te vaak dat automobilisten zitten te twijfelen of ik een rotonde wil afslaan of niet. Die simpele knippers die ik nu aan de voorkant heb zitten met 1 ledje zie je ook amper branden bij daglicht.

Heb er ook gelijk maar zo'n vermogensonafhankelijk relais bij besteld; kan ik die weerstandjes rommel die de vorige eigenaar erin geknutseld heeft er ook mooi tussenuit halen en knippert alles tenminste weer op een normale frequentie.

Yamaha MT-09

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:02
Morgen afrijden :o

* Beerkeeper gaat maar eens zijn nest opzoeken :w
11:40 ben ik aan de beurt, met vooraf nog een lesuur om even op te warmen.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32

M14

^^
Succes :).
PilatuS schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:40:
Mijn motor staat nu even in Groningen. Het olieverbruik begon toch wel erg hoog te worden. Toen ik de motor net had viel het nog wel mee, alleen nu loopt het zo'n beetje tegen de 1 liter per 1000km aan. Wel al gemerkt dat het erg afhangt van mijn rijstijl, maar natuurlijk heb dat ding niet om er constant rustig mee te rijden.

Gelukkig deze motor gekocht met 6 maanden garantie, dus nu word het opgelost zonder dat het mij iets kost. Hoewel het mij wel aardig wat tijd kost omdat Groningen 200km verderop is.

Ben benieuwd wat het probleem nou precies is.

[...]

Hangt ook wel een beetje van de motor af wat normaal is. Ik denk dat als ie meer dan een halve liter per 3000km verbruikt dat dat al aan de hoge kant is.

Bij mijn vorige motor, een CB600F, heb ik 9000km gereden zonder dat ik er ooit olie in gedaan heb. In die 9000km heeft denk ik zo'n 200ml verbruikt. De motor die ik nu heb begint zoveel te verbruiken dat ie het wel moet verbranden. Daar staat ie gelukkig nu dus voor bij de dealer.
6000km geleden heeft de mijne een grote beurt gehad. Heb er toevallig vandaag een halve liter bij gegooid.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• haakjesluiten
  • Laatst online: 20-01 19:04
hangt er ook vanaf wat voor motor. Bij drysump motoren kan het minder kwaad. Bij andere motoren is het wel gevaarlijk en kan je zo je keringen en klepseals eruit blazen zo niet erger doordat de carterdruk veel te hoog wordt.

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Beerkeeper schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:59:
Morgen afrijden :o

* Beerkeeper gaat maar eens zijn nest opzoeken :w
11:40 ben ik aan de beurt, met vooraf nog een lesuur om even op te warmen.
en geslaagd?

Yamaha MT-09

• Beerkeeper

• M14

M14

Proficiat *O*. Waar is de vlaai op te halen? :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

gefeliciteerd! *O*

Yamaha MT-09

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@Beerkeeper

gefeliciteerd, had je je motor al klaar?

Asus Zenbook i7 256gb

• Beerkeeper
Allemaal hierboven, bedankt! (en de taart is op te halen bij de Nettorama tegen betaling :+ )

@Ghostrider,

Ik heb hem startend gekregen, remmen doen het weer, alle electronica ook, benzinetank gaat ook weer open dus hij is ready to go :D Ik ben alleen benieuwd hoe hij rijdt want misschien moeten de carburateurs gesynchroniseerd worden, maar dat is het enige dan nog. Of was ik de snelheidsmeterkabel vergeten :? Ik moet nog een laatste controle doen in ieder geval :P

• Randeazy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09-2024
ik heb vanochtend mn rijbewijs gehaald!!
YEAH!!

nu ff flink doorsparen en ik heb zo rond april-mei mn eigen GSXR aan te schaffen!
en nu even genieten van deze al mooie dag 8)

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@GAMED0G

Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een Gixxer, word waarschijnlijk een GSX-R1100 rond 98 of een 1000 k1/k2

Mijn oude motor staat al een tijdje te koop:

http://www.motor-forum.nl...agna-v4-700cc-1986-1.html

wil niet echt verkopen..

Asus Zenbook i7 256gb

• M14

M14

GSX-R als eerste motor? :P

Heb er zelf ook aan gedacht en wat ik uiteindelijk heb gekocht is ook niet bepaald een beginners-motor. Maar een GSX-R 600 is al een flink ding en een 1000 zou ik je sowiezo niet aanraden :P. Ik heb een paar keer op een R1 van een vriend gereden, die acceleratie hou ik op dit moment met kijken enz gewoon niet bij.

Daarnaast, waarom zou je pas volgend jaar iets gaan kopen? Ik denk dat je beter nu gewoon veel moet gaan rijden om het echt te leren ;)

[ Voor 16% gewijzigd door M14 op 11-08-2010 13:44 ]

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ghostrider schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:38:

wil niet echt verkopen..
je prijs is ook wel aan de hoge kant hoor voor een motor van 24 jaar oud. Ik snap dat je hem niet weg wilt geven maar ...

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Factor 2 te hoog zeg maar :+
Dat bod van 750 euro zou ik m meteen voor weg hebben gedaan, maar goed ;)

leeg

• Randeazy
M14 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:43:

Daarnaast, waarom zou je pas volgend jaar iets gaan kopen? Ik denk dat je beter nu gewoon veel moet gaan rijden om het echt te leren ;)
Ik wil een GSX R K4/K5 750 hebben en moet nog even doorsparen, vandaar volgend jaar.
En wat betreft het rijden, een 1000 als eerste motor word het idd niet.

>:) Alhoewel 8)

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ghostrider schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:38:

wil niet echt verkopen..
Je hebt in ieder geval weer een gratis kickje gekregen vandaag... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door NaN op 11-08-2010 14:55 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 22:17

iMars

Full time prutser

Whoei, gisteren weer een 'drift' ervaring rijker geworden. Ik reed op de A20 gisteren in de stromende regen. Wilde een vrachtwagen inhalen, dus gaf ik wat extra gas. Merkte gelijk de heerlijke eigenschap van een Vtwin ;) De achterkant brak een behoorlijk stuk uit, voelde de achterkant van mijn motor gewoon opzij gaan. Was wel even schrikken.

Iemand trouwens dit filmpje al gezien op dumpert?

Koop hier mijn P1 reader :)

• M14

M14

Had het filmpje idd al gezien en het is me nog steeds niet duidelijk wat er fout ging .... Je ziet em die bocht in gaan en ineens stuurt ie naar links :? en klapt ie op die wagen .... Camera en volg-cam is natuurlijk wel een win om dit soort dingen vast te leggen :X
Randeazy schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:47:
[...]

Ik wil een GSX R K4/K5 750 hebben en moet nog even doorsparen, vandaar volgend jaar.
En wat betreft het rijden, een 1000 als eerste motor word het idd niet.

>:) Alhoewel 8)
Tja, het blijft een ding met veel vermogen. Overigens, heb je eigelijk al ooit op zo'n ding gezeten / gereden? Of vind je het gewoon een mooie fiets die je moet hebben? :+

• -DG-
M14 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:18:
Had het filmpje idd al gezien en het is me nog steeds niet duidelijk wat er fout ging .... Je ziet em die bocht in gaan en ineens stuurt ie naar links :? en klapt ie op die wagen .... [...]
= doelfixatie. Hij ziet de auto aankomen, schrikt en denkt 'daar wil ik niet tegenaan rijden', blijft naar de auto kijken die hij wil vermijden, met als gevolg dat je juist recht er op af gaat.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

-DG- schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:47:
[...]

= doelfixatie. Hij ziet de auto aankomen, schrikt en denkt 'daar wil ik niet tegenaan rijden', blijft naar de auto kijken die hij wil vermijden, met als gevolg dat je juist recht er op af gaat.
iid, Je ziet ook dattie vlak ervoor zowat op de rechterlamp v/d auto afstuurt en z'n motor rechtop wrikt. Maar ook dat vlak voor die flauwe bocht hij/zij te breed ging waardoor de motor al voorbij de eigen weghelft ging.

And it goes BRAAAAAPP!

• Randeazy
M14 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:18:
[...]

Tja, het blijft een ding met veel vermogen. Overigens, heb je eigelijk al ooit op zo'n ding gezeten / gereden? Of vind je het gewoon een mooie fiets die je moet hebben? :+
Gezeten en gereden ja, ook een 600! Maar de 750 voelde net wat lekkerder. (heb het geluk dat vele vrienden van me dit soort motoren al hadden de afgelopen jaren waar ik 'stiekem' ook van mocht genieten).

Ow, En uiteraard vind ik het een mooie fiets maar dat spreekt voor zich.

Verwijderd

ROFLASTC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:57:
[...]

iid, Je ziet ook dattie vlak ervoor zowat op de rechterlamp v/d auto afstuurt en z'n motor rechtop wrikt. Maar ook dat vlak voor die flauwe bocht hij/zij te breed ging waardoor de motor al voorbij de eigen weghelft ging.
En dan hebben we het niet over het te hard rijden op een redelijk onoverzichtelijke vrij smalle weg toch? :)

gevalletje 'eigen schuld' vooral denk ik.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Als ie m platter had gegooid had ie het makkelijk gehaald.
Oftewel: boven zn eigen kunnen gereden, dus idd eigen schuld.

leeg

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

4x2 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:37:
Als ie m platter had gegooid had ie het makkelijk gehaald.
Oftewel: boven zn eigen kunnen gereden, dus idd eigen schuld.
platter was beter geweest. Oude regel. Bij twijfel: Gaaaaaaas en erdoor.

And it goes BRAAAAAPP!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:36:
[...]

En dan hebben we het niet over het te hard rijden op een redelijk onoverzichtelijke vrij smalle weg toch? :)

gevalletje 'eigen schuld' vooral denk ik.
Als je de beelden van die achterste motor bekijkt lijkt het wel mee te vallen... en als hij op zijn eigen weghelft had blijven rijden was er niks aan de hand geweest.. hij paniekte gewoon en ging daarom rechtop en dus rechtuit de verkeerde weghelft op... idd user error.. Die andere motoren reden even hard en konden het wel..

• PilatuS
  • Niet online
M14 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:43:

Heb er zelf ook aan gedacht en wat ik uiteindelijk heb gekocht is ook niet bepaald een beginners-motor. Maar een GSX-R 600 is al een flink ding en een 1000 zou ik je sowiezo niet aanraden :P. Ik heb een paar keer op een R1 van een vriend gereden, die acceleratie hou ik op dit moment met kijken enz gewoon niet bij.

Het verschil in acceleratie van de SV1000S en een R1 uit 2001 is erg klein. De SV doet 0-100 in 3.3sec en de R1 doet daar 3.1sec over. Als je een R1 pakt van 2005 over nieuwer is het verschil wel groter. De 2001 versie heeft 150pk en de nieuwere bijna 180pk. Persoonlijk denk ik dat je nog beter een R1 of GSX-R 1000 kan rijden dan de SV1000S als je een beginner bent. De SV heeft op lagere toeren toch een hoop meer koppel dan een R1 of GSX-R1000. Nou zou ik zowel de R1 als SV niet aanraden als eerste motor, maar het verschil tussen die 2 is vrij klein.

Persoonlijk zou ik als eerste motor ook lekker een 600 pakken, die 1000 komt later wel. Heb zelf 2 jaar op een 600 gereden, alleen dan wel een naked. Hoewel die ook gewoon het blok van een CBR heeft alleen dan iets tammer. Gewoon lekker 2 jaar oid leren rijden op een 600 en dan later voor een 1000 gaan. Hoewel een R1 met 1000cc ook weinig voordelen heeft tegenover een R6. Wat heb je op de straat nou aan 150pk of meer ? Alsof 120pk niet genoeg is.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 11-08-2010 19:22 ]

• haakjesluiten
Ik heb ook pas net 6 weken oid me (zware)rijbewijs. En ik heb een dominator gekocht (650cc 1 cilinder) en elke keer als ik er mee ga rijden ben ik nog blij met die keuze. Het is snel zat maar het laat een hoop toe en je zal je zelf een stuk minder snel aan kreukels rijden. Want je mag wel je rbw hebben leren rijden begint nu pas. Over een jaar als ik vind dat ik voldoende ervaring heb ga ik wel eens kijken voor een leuke stuur fiets met meer peeekaaas.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
ROFLASTC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:42:
[...]
"Bij twijfel" ben je eigenlijk al te laat. En "gaaaaaaaaaaas" gaat een aantal keer goed, maar niet vaak genoeg (lees: kans 1 op x op een ongeval, waarbij x << miljoen)...

• PilatuS
  • Niet online
Crazyanz schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:19:
Ik heb ook pas net 6 weken oid me (zware)rijbewijs. En ik heb een dominator gekocht (650cc 1 cilinder) en elke keer als ik er mee ga rijden ben ik nog blij met die keuze. Het is snel zat maar het laat een hoop toe en je zal je zelf een stuk minder snel aan kreukels rijden. Want je mag wel je rbw hebben leren rijden begint nu pas. Over een jaar als ik vind dat ik voldoende ervaring heb ga ik wel eens kijken voor een leuke stuur fiets met meer peeekaaas.
Leren rijden begint inderdaad pas als je het rijbewijs hebt. Toen ik net mijn rijbewijs had reed ik best bagger rond op mijn eerste motor. Ik heb op dat ding 9000km gereden en na merkte dat ik iedere 200km steeds wat beter en rexlaxter begon te rijden. Ik merkte toen vrijwel iedere rit dat het rijden telkens iets beter ging. Ik heb met de SV1000S die ik nu heb de eerste 1000km ook moeten leren rijden met dat ding. Nu nog eens 5000km verder rij ik er pas echt lekker op rond. De eerste 5000km als je net het rijbewijs hebt zijn belangrijke leer-kilometers en dat wil je ook niet doen op een R1 vind ik. Ik denk zelfs dat je pas bij 20.000km eens kan gaan zeggen dat je hebt leren rijden.

• M14

M14

PilatuS schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:18:
[...]

Het verschil in acceleratie van de SV1000S en een R1 uit 2001 is erg klein. De SV doet 0-100 in 3.3sec en de R1 doet daar 3.1sec over. Als je een R1 pakt van 2005 over nieuwer is het verschil wel groter. De 2001 versie heeft 150pk en de nieuwere bijna 180pk. Persoonlijk denk ik dat je nog beter een R1 of GSX-R 1000 kan rijden dan de SV1000S als je een beginner bent. De SV heeft op lagere toeren toch een hoop meer koppel dan een R1 of GSX-R1000. Nou zou ik zowel de R1 als SV niet aanraden als eerste motor, maar het verschil tussen die 2 is vrij klein.

Persoonlijk zou ik als eerste motor ook lekker een 600 pakken, die 1000 komt later wel. Heb zelf 2 jaar op een 600 gereden, alleen dan wel een naked. Hoewel die ook gewoon het blok van een CBR heeft alleen dan iets tammer. Gewoon lekker 2 jaar oid leren rijden op een 600 en dan later voor een 1000 gaan. Hoewel een R1 met 1000cc ook weinig voordelen heeft tegenover een R6. Wat heb je op de straat nou aan 150pk of meer ? Alsof 120pk niet genoeg is.
De R1 waar ik op heb gereden is van 2006. Richting de 180pk dus :). Maar je hebt opzich gelijk dat het makkelijker rijd dan een SV. Onderin is zo'n 4pitter gewoon een mak schaap. En wat betreft het leren rijden, heb er nu bijna 10k opzitten en ik mag niet klagen wat betreft bochten rijden. Maar in het begin, reed als een dwijl :+. Maar dat zal ongetwijfeld iedereen zo ervaren :P.

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Heb zojuist even 2 van die platte luidsprekertjes in mijn helm (Shoei Raid 2) proberen te plakken maar dan wordt het toch wel erg krap allemaal. Ik kan nu niet meer fatsoenlijk mijn oordopjes in hebben; dan drukt het allemaal net wat te veel op mijn oren wat niet echt comfortabel is natuurlijk.

Naja, eerst maar eens proberen hoe het zo gaat. Anders kan ik altijd nog een beetje aan de binnenkant van de helm weghalen zodat de luidsprekertjes daar in vallen. Maar aangezien die helm nog nieuw is vind ik dat gelijk weer zo zonde :P

Yamaha MT-09

• PilatuS
  • Niet online
M14 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:39:
[...]

De R1 waar ik op heb gereden is van 2006. Richting de 180pk dus :). Maar je hebt opzich gelijk dat het makkelijker rijd dan een SV. Onderin is zo'n 4pitter gewoon een mak schaap. En wat betreft het leren rijden, heb er nu bijna 10k opzitten en ik mag niet klagen wat betreft bochten rijden. Maar in het begin, reed als een dwijl :+. Maar dat zal ongetwijfeld iedereen zo ervaren :P.
De R1's vanaf 2005 zijn inderdaad weer een stuk sneller dan de wat oudere versie. Daarbij zal je zeker verschil merken met een SV1000.

Die 10k heb je snel gedaan dan :P Heb zelf met de SV dus nog maar 6k gereden sinds ik hem heb. Moet zeggen dat de bochten de laatste tijd ook wel erg lekker gaan. Alleen maar eens een koe gaan kopen met kneesliders voordat ik mijn texielenbroek kapot rij. Bij de vorige motor nooit zover gegaan en altijd wel schaamranden overgehouden. Nu met deze motor zit er nog iets van een halve cm.

De laatste tijd helaas alleen weinig tijd om lekker te rijden. Nu pak ik meestal even een klein rondje om de Posbank en een stuk dijk. De Posbank uit je hoofd kennen en dan de bochten pakken waar je tegemoedkomend verkeer van te voren kan zien is erg leuk :)

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 11-08-2010 21:58 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik rij anders als een dweil hoor :o ;)

Waar ik mee zit als beginner met paar weken rijbewijs en hooguit 2k km op de teller:
  • hoeveel grip heb ik nog als ik door een bocht ga op vrij hoge snelheid? Iedereen zegt: meer dan je denkt. Tot nu toe blijkt dat te kloppen, maar ik vraag me steeds af wanneer ik ga ontdekken exact waar die grens is - en of dat dan in berm/vangrail gaat eindigen...
  • effect van wind, met name in bochten - ik heb een volle kuip, en als ik snel een bocht doorga stuitert de hoek die ik maak naar mijn gevoel flink op en neer onder invloed van wind/luchtdruk, zeker als ik in die bocht hoge voertuigen passeer
Verder gaat het tot nu toe prima, al heb ik veel teveel snelwegkm gemaakt en nauwelijks leuke bochtige weggetjes gepakt.

Oslik blyat! Oslik!

• M14

M14

9708.2 km om precies te zijn :P. Is sinds 4 april dit jaar.

3 weken geleden heb ik een koe gekocht, Rev-It GT :), met kneesliders. Alleen heb ik ze nog niet aan de grond gekregen :P, nog ff oefenen. Overigens ook meteen geinvesteerd in een Arai helm, Alpine-stars laarzen en Bering handschoenen :P.
dion_b schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:11:
Allemaal detials! 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door M14 op 11-08-2010 22:20 ]

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Waar ik mee zit als beginner met paar weken rijbewijs en hooguit 2k km op de teller:
[list]• hoeveel grip heb ik nog als ik door een bocht ga op vrij hoge snelheid? Iedereen zegt: meer dan je denkt. Tot nu toe blijkt dat te kloppen, maar ik vraag me steeds af wanneer ik ga ontdekken exact waar die grens is - en of dat dan in berm/vangrail gaat eindigen...
Als je normaal rijdt, merk je vanzelf een keer waar die grens ligt. Maar je kunt jezelf ook afvragen of je de behoefte hebt om zó plat door een bocht te gaan dat je op die grens zit. Is dat ergens voor nodig? Ik heb wel eens op vuil wegdek een achter- of voorwiel gehad dat niet het spoor wilde volgen dat ik had bedacht. Dan zet ie een klein stapje opzij en gaat daarna weer verder. Niets aan de hand. Maar als je wilt weten waar precies de grens ligt moet je een keer op je plaat. Ik weet niet of dat is wat je wilt, maar dat is dus de enige manier. Op dat moment weet je dat je dus iets minder plat door die bocht moet.

Buiten het op je bek gaan is er nog een argument om die grens maar niet op te zoeken: je kunt niet of nauwelijks meer corrigeren als er iets geks gebeurd of iets op de weg ligt. Niet zonder op je smoel te vallen in ieder geval. Nou komen er ongetwijfeld verhalen van mensen die dat wél konden. Nou, prima dan...gefeliciteerd. Maar het idee is duidelijk denk ik. Doe een dagje op het circuit als je de grenzen van je kunnen en/of van je fiets wilt opzoeken. Wees dan bereid een schuiver te maken. Persoonlijk kan ik perfect leven zonder die grens te hebben benaderd. Ook al betekent dat een 'schaamrand'. Who cares? Ik leef nog en mijn fiets heeft alleen krasjes van vallen uit stilstand.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tsss.... Schaamranden op je banden.... Volgende keer een setje "versleten" circuitbandjes kopen mphillipp, kun je dan gemakkelijk als nieuwe banden oprijden })

En voordat je aan het blaten gaat: Ironie .... en je hebt eigenlijk gewoon gelijk ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• -DG-
M14 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:19:
9708.2 km om precies te zijn :P. Is sinds 4 april dit jaar.

3 weken geleden heb ik een koe gekocht, Rev-It GT :), met kneesliders. Alleen heb ik ze nog niet aan de grond gekregen :P, nog ff oefenen. Overigens ook meteen geinvesteerd in een Arai helm, Alpine-stars laarzen en Bering handschoenen :P.

[...]

Allemaal detials! 8)7
Details })

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:46:
Tsss.... Schaamranden op je banden.... Volgende keer een setje "versleten" circuitbandjes kopen mphillipp, kun je dan gemakkelijk als nieuwe banden oprijden })

En voordat je aan het blaten gaat: Ironie .... en je hebt eigenlijk gewoon gelijk ;)
En ik heb ook nog eens de verkeerde wielmaat voor circuitbanden... ;)

Maar ik heb serieus wel eens gedacht om zo'n circuitdag mee te doen. Gewoon eens kijken hoe dat gaat. Het laatste halfuurtje van de VRO vond ik ook wel leuk en erg leerzaam. Steeds hetzelfde rondje over het (vrij korte) circuit. Je kunt steeds wat meer proberen. Alleen denk ik dat het een beetje lastig wordt met al die bromvliegen om me heen... :+

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RemcoDelft schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:24:
[...]

"Bij twijfel" ben je eigenlijk al te laat. En "gaaaaaaaaaaas" gaat een aantal keer goed, maar niet vaak genoeg (lees: kans 1 op x op een ongeval, waarbij x << miljoen)...
neu. De motorrijder uit het filmpje had het kunnen redden als ie niet rechtop was gegaan maar op de kant er langs.

• hoeveel grip heb ik nog als ik door een bocht ga op vrij hoge snelheid? Iedereen zegt: meer dan je denkt. Tot nu toe blijkt dat te kloppen, maar ik vraag me steeds af wanneer ik ga ontdekken exact waar die grens is - en of dat dan in berm/vangrail gaat eindigen...
  • effect van wind, met name in bochten - ik heb een volle kuip, en als ik snel een bocht doorga stuitert de hoek die ik maak naar mijn gevoel flink op en neer onder invloed van wind/luchtdruk, zeker als ik in die bocht hoge voertuigen passeer
Verder gaat het tot nu toe prima, al heb ik veel teveel snelwegkm gemaakt en nauwelijks leuke bochtige weggetjes gepakt.
Iedereen gaat een keer onderuit. Kan lang duren, kan kort duren maar het gebeurt, al is het maar de auto die uit de tegenovergestelde richting kwam terwijl jij niks verkeerd deed. De grens kom je vanzelf wel een keertje tegen, beter die zelf te kennen dan erop gewezen worden en zogezegd merk je het wel hoe ver je kan als je jezelf omlegt. Echter zal de motor jou tijdig de nodige paniek bezorgen voordat je zo plat gaat dat je omvalt.

Trouwens, stepjes zit vziw eerder aan de grond dan dat jouw"gripvlak op is.

* ROFLASTC heeft ook nog flinke schaamranden. Nog platter en ik lig op de vangrail met mijn 2meter :+

[ Voor 66% gewijzigd door ROFLASTC op 11-08-2010 23:21 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

ROFLASTC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:42:
[...]
Yep, dat gaat 9999 vd 10000 keer goed.
En die ene keer dat het fout gaat was er toch al geen redden meer aan :P

leeg

• M14

M14

Het is goed visweer :F .

Je snapt zelf toch wel dat dat excprress vaud isch gesgreven, of niet 7(8)7 ;)
Opzich is het denk ik niet verkeerd om te weten waar de grenzen van de motor en van jezelf liggen. Dan kun je dat in, bijv., een noodsituatie goed gebruiken. En dan hoeft het niet perse te maken te hebben met plat door de bocht gaan, maar ook bijvoorbeeld hoe hard je op de rem kunt gaan bij een bepaald wegdek met bepaalde weersomstandigheden.

Zelf zoek ik de grenzen van mn eigen kunnen op om steeds wat harder door een bocht te kunnen rijden. Dat is 100% omdat ik het leuk vind en om mn rijstijl te verbeteren. In de praktijk heeft het totaal geen zin, ik ga nu al harder door de meeste bochten dan de maximale snelheid toestaat. Maar wat er ook gebeurd, als ik het niet vertrouw dan hou ik in. Dit omdat ik het nog altijd belangrijker vind om rechtop te blijven dan de grens echt te hebben bereikt :).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ROFLASTC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:15:
[...]

Trouwens, stepjes zit vziw eerder aan de grond dan dat jouw"gripvlak op is.
Bij droog weer twijfel ik daar geen seconde aan, ik maak me met name zorgen over dingen als snelwegop/afritten bij nat weer, of trouwens gewoon 'simpele' bochtjes in de stad waar zebrapaden en ander wit straatversiersel gekruisd moet worden.

Oslik blyat! Oslik!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

dion_b schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 00:41:
[...]

Bij droog weer twijfel ik daar geen seconde aan, ik maak me met name zorgen over dingen als snelwegop/afritten bij nat weer, of trouwens gewoon 'simpele' bochtjes in de stad waar zebrapaden en ander wit straatversiersel gekruisd moet worden.
ow maar je zit nooit superstrak rechtop. Op markeringen is een glijer zo gemaakt als het nat is en de strepen zijn nog gladjes. Hier in Leiden is en stuk weg gepolijst ofzo want het asfalt is lichtgrijs geworden en dat maakt het verrekte glad, tevens is de markering hoger geworden erdoor en als ik het net even aanstip lijkt het wel alsof ik zo'n slide maak zoals skatertjes langs een trapleuning.

Knijpen met je knieen tegen de tank, voor je kijken en doorgaan. Als het gebeurt dan gebeurt het.

Ik weet zelf nog wel dat ik mij een hartverzakking schrok toen ik op mijn oude cb750 4k opzij werd geduwd door wat wind op de A4. Nu weet ik dat ik domweg niet vergenoeg keek. Je kunt, als je jouw knieen tegen de tank knijpt, goed vooruit kijkt, gas geeft tot een aardige snelheid ala 80km/u het stuur maximaal laten links en rechtsom laten uitslaan zonder dat er wat gebeurt. Tevens is het mogelijk om rechtopstaand handen wijd met 80 over een band heen te rijden. Kortom er is heul veul voor nodig om jou om te leggen als jij maar kijkt en gas geeft.

Enne een rechtdraaiend wiel wil atijd rechtop. hoe harder het draait hoe sneller en makkelijker het rechtop gaat. Nou is dit geen antwoord op jouw vraag maar you get my point

[ Voor 5% gewijzigd door ROFLASTC op 12-08-2010 01:25 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Tylen
  • Laatst online: 20:01

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

M14 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 00:07:
[...]

Het is goed visweer :F .

Je snapt zelf toch wel dat dat excprress vaud isch gesgreven, of niet 7(8)7 ;)

[...]

Opzich is het denk ik niet verkeerd om te weten waar de grenzen van de motor en van jezelf liggen. Dan kun je dat in, bijv., een noodsituatie goed gebruiken. En dan hoeft het niet perse te maken te hebben met plat door de bocht gaan, maar ook bijvoorbeeld hoe hard je op de rem kunt gaan bij een bepaald wegdek met bepaalde weersomstandigheden.

Zelf zoek ik de grenzen van mn eigen kunnen op om steeds wat harder door een bocht te kunnen rijden. Dat is 100% omdat ik het leuk vind en om mn rijstijl te verbeteren. In de praktijk heeft het totaal geen zin, ik ga nu al harder door de meeste bochten dan de maximale snelheid toestaat. Maar wat er ook gebeurd, als ik het niet vertrouw dan hou ik in. Dit omdat ik het nog altijd belangrijker vind om rechtop te blijven dan de grens echt te hebben bereikt :).
De grens van je motor halen wij leken nooit. Grens van grip wel. Maar dan ben je te plat gegaan. En te plat betekend een verkeerde houding/rijstijl. Ik rijd een langzamere rondetijd met in elke bocht de stepjes aan de grond. Meer verzitten, motor rechterop houden en gasssss. Heb tot nu toe nooit problemen gehad met te weinig grip vanwege te plat. Dus geen rare oepsies. Alleen als het regent ;) en als de band bijna op is :(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Exigence
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Goed om te kijken voor iedereen: YouTube: A Twist of the Wrist II on DVD

Dit is de trailer, maar de gehele dvd is wel ergens van het wereld wijde web te plukken. Alhoewel het op het eerste gezicht niet zo lijkt, zijn alle technieken die hier besproken worden altijd en voor iedere motorrijder toepasbaar.

Het wordt duidelijk als je er tijdens je eigen rijden op gaat letten. Erg verhelderende en leuke dvd met technische onderbouwingen!

Aanrader voor iedere motorrijder :)

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Risico op ellenlange discussies als je er met mensen over praat _O-

Maar goed, zelf kun je er alleen maar baat bij hebben :)

• M14

M14

Wat bedoel je? Die DVD van Keith Code? Heb het ding bekeken, zit wel nuttige info bij. Maar de flauwekul tussendoor word op den duur wel 'flauw' :+. En met een leren pak, incl kneesliders enz, op een chopper gaat zitten ..... :P
Tylen schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 08:52:
[...]

De grens van je motor halen wij leken nooit. Grens van grip wel. Maar dan ben je te plat gegaan. En te plat betekend een verkeerde houding/rijstijl. Ik rijd een langzamere rondetijd met in elke bocht de stepjes aan de grond. Meer verzitten, motor rechterop houden en gasssss. Heb tot nu toe nooit problemen gehad met te weinig grip vanwege te plat. Dus geen rare oepsies. Alleen als het regent ;) en als de band bijna op is :(
Makes sense :). Overigens wil ik een GoT-Motorrit trainingdag voorstellen, waar jij voorop rijd en praktische tips geeft 8).

[ Voor 60% gewijzigd door M14 op 12-08-2010 11:47 ]

• Wormaap
  • Laatst online: 20:04
steveman schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:31:
Risico op ellenlange discussies als je er met mensen over praat _O-

Maar goed, zelf kun je er alleen maar baat bij hebben :)
Eens! :P
Al heb ik de DVD niet gezien, ik heb het boek :) Een hoop is nogal tegenintuïtief, vandaar dat het door veel mensen niet geaccepteerd wordt. En dat terwijl het eigenlijk allemaal best logisch is :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Wormaap schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:44:
[...]

Eens! :P
Al heb ik de DVD niet gezien, ik heb het boek :) Een hoop is nogal tegenintuïtief, vandaar dat het door veel mensen niet geaccepteerd wordt. En dat terwijl het eigenlijk allemaal best logisch is :P
yup maar als je het eenmaal eens zelf hebt gedaan wat ze in die film zeggen dan vraag je,je daarna af wat er nou zo eng aan was.

GoT - VRO dagje lijkt mij wel kewl bijdeweg

And it goes BRAAAAAPP!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ROFLASTC schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:51:
[...]

yup maar als je het eenmaal eens zelf hebt gedaan wat ze in die film zeggen dan vraag je,je daarna af wat er nou zo eng aan was.

volgens mij zitten ze ondertussen voor de komende maand helemaal vol. zou ik wel vet vinden!!

• Wormaap
  • Laatst online: 20:04
ROFLASTC schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:51:
[...]

Mja, maar het blijft'n beetje vreemd om iemand die al 30 jaar rijdt te vertellen dat'ie onopgemerkt is aan het tegensturen, terwijl'ie ervan overtuigd is dat'ie met zijn gewicht aan het sturen is :P
Nadat ik het filmpje van Keith Code's 'No BS-machine' heb gezien ben ik overtuigd :+
Het Youtube-filmpje ervan werkt hier niet fatsoenlijk (blijft op het eerste frame staan, terwijl het in de preview wél te zien is?), dus hier de link naar de site van CSS.
http://www.superbikeschool.com/video-clips/nobs.mov
http://www.superbikeschool.com/machinery/no-bs-machine.php

Ticking away, the moments that make up a dull day

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

M14 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:36:
Wat bedoel je? Die DVD van Keith Code? Heb het ding bekeken, zit wel nuttige info bij. Maar de flauwekul tussendoor word op den duur wel 'flauw' :+. En met een leren pak, incl kneesliders enz, op een chopper gaat zitten ..... :P

[...]

Makes sense :). Overigens wil ik een GoT-Motorrit trainingdag voorstellen, waar jij voorop rijd en praktische tips geeft 8).
Ik doe mee :)

Overigens, ik merk dat ik voorzichtiger ben geworden op de motor. 10-15 jaar geleden reed ik nog echt veel, en ging ik altijd stevig door de bocht. De kick vond ik leuker dan de evt nare gevolgen.

Wel heb ik het idee dat ik ietsje te voorzichtig wordt zo af en toe...

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Ik vind de kick véééééél leuker dan de eventuele nare gevolgen ;)

• M14

M14

Misschien krijg je ook wel een kick door de nagevolgen ;). Word dan wel een dure hobby :P

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:24

talin

ES-MA

ROFLASTC schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:15:
[...]

neu. De motorrijder uit het filmpje had het kunnen redden als ie niet rechtop was gegaan maar op de kant er langs.

Iedereen gaat een keer onderuit. Kan lang duren, kan kort duren maar het gebeurt, al is het maar de auto die uit de tegenovergestelde richting kwam terwijl jij niks verkeerd deed. De grens kom je vanzelf wel een keertje tegen, beter die zelf te kennen dan erop gewezen worden en zogezegd merk je het wel hoe ver je kan als je jezelf omlegt. Echter zal de motor jou tijdig de nodige paniek bezorgen voordat je zo plat gaat dat je omvalt.
mee eens, heb het filmpje ook een paar keer bekeken maar daar was geen enkele andere mogelijkheid dan wat er dus gebeurde, hij zat verkeerd op de weg en had stomweg geen tijd meer om em helemaal om te gooien dan wel plat te gooien, dit was de enige "oplossing"

heb heeeel lang geleden eens een goed gesprek met Loek Bodelier gehad ( oud GP coureur en podium plek behaler tijdens een TT ) die leerde me ooit de regel: altijd insturen... ben daar in mijn laatste seizoen maar eens vanaf gestapt had die ziekenhuizen nu wel een keer gezien.

met racen was het in begin van seizoen altijd mooi, de "jonge broekjes" gingen dan als de brandweer en wij zaten dan savonds in paddock van: heb je die en die zien gaan? ja wachten tot ie z'n klapper maakt dan weet ie z'n grens.

heel vaak waren de "jonge broekjes" als eerste in parc ferme, stonden daar te wachten, en dan ff met je voorwiel op dat achterwiel van hun tikken, vizier dicht en dom voor je uit blijven kijken ( geleerd van Joey Dunlop )
dan wist je dat je ze niet voor je had zitten in training.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• haakjesluiten
Ik merk trouwens wel dat al die mensen met "snelle" motoren soms bochten nogal vreemd nemen gaan vaag verzitten om maar die knee down te krijgen. En daar rij ik dan met een paar weken rijervaring op een oude honda dominator achter op me gemak me nog in te houden ook :+
Pagina: 1 ... 212 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.