Eerlijk gezegd vind ik dat er zeker wat voor te zeggen is om in geval van aanscherping van eisen bij nieuwe chauffeurs een of andere vorm van herkeuring bij bestaande chauffeurs te hebben. In NL is het met name bij brommers een issue, er rijden mensen rond in brommobielen die werkelijk niets ervoor hebben hoeven doen, en dat is te merken aan hun rijgedrag

Wel vind ik het straf dat nu blijkt dat ik een hoge premie betaal, terwijl dat blijkbaar is om schadeuitkeringen te betalen van een risicogroep die op hun beurt blijkbaar een lage premie betalen.
Dit is een andere discussie. Helaas zit jij in een demographic dat een risicogroep is. De kans dat iemand van jouw leeftijd de verzekeraar geld kost is hoger dan de kans dat iemand van een hogere leeftijd dat doet.
Ok, dit is natuurlijk een beetje cru veralgemeniseerd maar je begrijpt wel welk punt dat ik wil maken. Dat ze dan de verzekeringspremies gelijktrekken en onafhankelijk maken van de leeftijdscategorie. Dat zou toch al een goede stap zijn in de richting van een eerlijke verdeelsleutel. Nu betaalt de specifiek opgeleide rijdersgroep een hogere premie en de rijdersgroep die niet specifiek opgeleid is een lage premie.
De niet specifiek opgeleide groep maakt minder brokken dan specifiek opgeleide jongeren. Het is dus terecht wat de verzekeraars doen
Dat gezegd, je kunt (ook als jongere) korting krijgen op je verzekeringspremie als je een rijvaardigheidstraining (VRO) gevolgd hebt. Een optie misschien
Ik kreeg trouwens korting op mijn verzekering omdat mijn motor <75kW deed. Andere verzekeraars hadden die korting niet - het loont dus om wat rond te kijken.
[...]
Er is wel een betere manier: als je dan toch een beperking wil, gewoonweg alle mensen die rijbewijs willen halen, of ze nu 18 of 30 of ... zijn, laten beginnen op een beperkte motor. Overigens heb ik nog nooit een verband gezien met het vermogen van een motorfiets in ongevalstatistieken.
Ook niet gek, omdat vermogen op zichzelf weinig zegt. Ook met 25kW kun je je prima doodrijden. Het is alleen een stuk info dat structureel bijgehouden wordt, en dus bruikbaar is. Het zou allicht zinniger zijn om te kijken naar de acceleratievermogen van een fiets, maar die gegevens zijn niet voorhanden.
Vwb verzekering:
Inderdaad Belgie. Ik had reeds 5 jaar mijn rijbewijs.
1) Maatschappij A: wij verzekeren u niet met die leeftijd en die motorfiets.
2) Makelaar B: premie voor mijn leeftijd >750 euro per jaar bij de meest flexibele maatschappij, enkel burgerlijke aansprakelijkheid
3) Makelaar C: wou sowieso geen Kawasaki of Ducati verzekeren voor mijn leeftijd want veel te gevaarlijk, Honda was geen probleem. Premie ~700 euro per jaar, enkel burgerlijke aansprakelijkheid. Deze is het geworden omdat het redelijk snel geregeld kon worden, er nog eens 10% korting op kwam omdat het gezin al bij dezelfde maatschappij ook autoverzekering heeft en er waarschijnlijk toch geen goedkopere optie ging komen. Het ziet er naar uit dat het motorrijden per gereden km mij dus meer kost aan verzekering dan aan brandstof.
Situatie in BE schijnt idd erg brak te zijn - en het afgaan op merk ipv model/eigenschappen lijkt dat te bevestigen (WTF, alsof een Honda Fireblade minder gevaarlijk zou zijn dan een Kawa ER-5...

).
Dan nog zijn er vast en zeker meer dan drie verzekeraars in BE... ik heb om mijn keuze te maken 9 0f 10 offertes opgevraagd, en de verschillen waren enorm. Ik heb geen illusies dat je in BE iets vergelijkbaars gaat vinden, ik betaal als 33-jarige met 3 schadevrije jaren op de auto en nog geen motorervaring voor m'n BMW K75 twv EUR 1000 met enkel WA ("burgerlijke aansprakelijkheid") per jaar EUR 75...