Ziezo, wat armor-aankopen gedaan vandaag bij HG en Dainese-shop. Even wat info voor de geinteresseerden (wederom met wat foto's)
De Dainese Knee V aan 59 euro gekocht.
Bevindingen;
- Ze zijn groter als ik had gedacht a.d.h. van de foto's (grootste lengte = 47 cm). Bij korte laarzen of kartschoenen die net de enkels bedekken maakt het niet uit, maar bij hogere laarzen zal de onderkant van de protector toch wel in de laars komen (wat waarscchijnlijk de protector weer ondersteund).
- Impactbescherming oogt goed.
- Straps rekken iets te fel uit, hadden wat stijver mogen zijn zodat je ze goed kan aantrekken zonder dat ze helemaal uitlijpen.
- Beide stukken klittenband zitten aan dezelfde zijde van de strap, wat best dom ontworpen is. Zo moet je de strap een halve slag draaien zodat de beide stukken klittenband face-to-face tegen elkaar komen om hem vast te kunnen maken (beetje dom maar niet echt een probleem).
- Bij het passen leek hij beter te blijven zitten als je hem bovenop de broek draagt ipv eronder (ik had het tegengestelde verwacht).
De Dainese Pro-Short was er helaas niet. Is einde reeks en gaat opgevolgd worden door de "Hard Short" die er overigens hetzelfde uitziet.
Wel was er een variant maar met lange broekspijpen. Had ook ingebouwde heupprotectoren en een Knee V zonder straps ingebouwd. Oogde heel solide en goed beschermend maar leek me wel een beetje warm/dik voor onder een Kevlar Jeans. Eigenlijk kan je er best een gewone jeans over aandoen en ben je nog goed beschermd. Zag er een beetje uit als de Body Pants Summer, maar dan wel wat steviger en afstelmogelijkheden.
Ook de A* Track Vest gekocht aan 199.95 euro (hogere prijs als catalogus prijs van A*). Bij een aankoop van 200 euro kwam er 20% korting dus nog een vizierpoetsdoekje van S100 aan 99 cent erbij gedaan. Zo kwam ik aan 200.94 euro en ging er dus 20% vanaf wat resulteert in een dikke 160 euro
Ik heb de medium genomen (in heel het land was nog maar 1 medium en 1 large in voorraad) terwijl volgens mij de small wel iets strakker om m'n lichaam zit. Echter de medium blijft ook goed zitten en is zo wel comfortabel (nergens spanning of drukpunten op m'n lichaam. Het is gewoon dichtritsen en klaar. Men Richa vest (incl Richa-vest-protector) past er ook nog gewoon zonder problemen over (dus eigenlijk 2 protectoren over elkaar).
Vervolgens bij Dainese de Gilet Wave 2 en de Gilet Wave 2 Neck gepast.
Ik heb uitgebreid de A* en de 2 Daineses met elkaar vergeleken. De Neck-versie vond ik eigenlijk minder dan de gewone versie, Het nekstuk zat gewoon irritant en leek me niet echt de veiligheid te verbeteren. De harde schouderstukken van de Neck-versie waren ook redelijk onaangenaam. De gewone versie was beter; geen lastige harde schouderstukken en geen irritant nek-ding.
Vergelijk tussen de A* en de Dainese;
- De A* is makkelijker aan te doen: dichtritsen en klaar. De Dainese is dichtritsen, protector vastzetten met klittenband strap en dan klaar. De Dainese zit omwille van de dezelfde reden wel iets strakker om je lichaam.
- De A* heeft afneembaar rugprotector stuk (makkelijk om vest te wassen), de Dainese niet
- Rugprotector Dainese komt lager dan A*. A* dus beter geschikt in combinatie met een protector short dat het staartbeen al bedekt (wat ik binnenkort wil aanschaffen). Dainese beter geschikt zonder zo'n short.
- De Dainese heeft vooraan gewoon 2 symmetrsiche protectorstukken, de A* heeft vooraan meerdere kleine (2 verschillende diktes worden gebruikt) stukken die in totaal meer lichaamsoppervlak beschermen.
- De Dainese: het veststuk bedekt alleen maar bovenkant van je bovenlichaam, je buik is bloot. Dit vond ik iets minder fijn zitten dan bij de A*.
- Draagcomfort onder het Richa-vest was bij de Dainese een ietsjes minder (nog altijd redelijk goed): iets strakker op het lichaam en iets meer drukpunten.
- De rugprotector zelf:
de horizontale lijnen in de harde schaal van de Dainese voegen extra dikte toe, terwijl ze niet aan repetitieve demping meedoen, daarnaast is er minder dempingsmateriaal. De A* heeft een dunnere harde schaal, en iets dikkere laag dempingsmateriaal (wat mij voorkeur heeft). Bij de A* schuiven de segmenten mooi in/uit elkaar bij buiging van de rug, bij Dainese niet. De rugprotector zelf vind ik bij A* iets meer geraffineerd, bij Dainese iets meer oppervlakte beschermend.
Met het oog op een protector-short die het staartbeen beschermd, koos ik voor de ietwat minder laag komende A*. Indien je niet zo'n short gebruikt is de lager komende Dainese veiliger denk ik. De Daineses zijn wel iets duurder ook. De A* zijn iets comfortabeler en gebruiksmakkelijker.