Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 205 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.168 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Zo, proefles zit erop!
Geweldig zoveel vermogen tussen je benen :+

Eerst even uitleg e.d. gekregen op de simulator en daarna een flink stuk gereden :)
Gelukkig was het droog en niet al te druk. Ik ga er iig mee door.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:22

steveman

Comfortabel ten onder

Simulator? Voor motoren ook al? Goh.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
bij een goede naked valt er goed met de wind op de snelweg te leven. ruitjes kunnen behoorlijke turbulentie geven. of je moet erachter kruipen in een onmogelijke houding.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sangroid schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:13:
Ik wil touren (doe ik nu ook regelmatig op de scoot), maar om ergens te komen zal je toch wel eens stukken snelweg moeten pakken. 8)7 Ik heb het hier in het westen nu wel "allemaal" gezien...
Af en toe wat snelweg is geen enkel probleem. Ik heb zelf 2 jaar een naked gehad en er een hoop lol mee gehad. Alleen wat langere stukken snelweg is niet echt prettig op zo'n ding. De naked bike die had heeft een top van rond de 230. Ik heb er nooit harder mee gereden dan 180, met die snelheid is de wind echt niet leuk meer. Heb dat ding dus 2 jaar gehad en nooit richting topsnelheid geweest door de wind.

Als je voornamelijk 80 wegen rijd is het heerlijk zo'n ding. Snelweg is dus ook wel prima te doen alleen niet voor langere tijd. Zeker als het waait ben je constant bezig met het vechten tegen de wind. Als je dan 2 uur snelweg moet rijden is dat niet prettig.

Maar goed, gewoon lekker gaan proefrijden.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 12-07-2010 20:05 ]

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Lekker rondjes gereden op CPZ, Roflastic kwam nog even gezellig doen. Verslag volgt misschien nog wel. Foto's sowieso ;)

No signature required.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Jeeej..... dynamo dood :/

De Nederbelg !

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-01 21:44

Mud

Foutje moet kunnen baas :+

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:57

Denko

|{ing Øf ßlitz

he he, ik kan ook meepraten, vanochtend me AVD gehaald. Aan het einde van de week even shoppen :D

PSN & XBL: Denkoyugo

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 12:12
Denko schreef op maandag 12 juli 2010 @ 21:57:
he he, ik kan ook meepraten, vanochtend me AVD gehaald. Aan het einde van de week even shoppen :D
Congratz!

Begin maar met wat regenkleding :+

* MailMan kwam er laatst achter dat in een hoosbui alles droog bleef, behalve m'n neus.

Blijkbaar sluit het vizier niet helemaal af....

[ Voor 22% gewijzigd door MailMan op 12-07-2010 22:03 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32

M14

Afgelope zaterdag reed ik om half 1 's nachts naar huis, dat faalde ook. Maar, ondanks dat het gruwelijk hard regende, helemaal droog gebleven. Alleen mn schoenen (nooit-onderhouden kistjes :P) en mn handschoenen (leer, niet-waterdicht) begonnen wat water door te laten.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Crosspostje :P

Michelin 2CT achterbandje [in het midden is de rubber harder dan aan de zijkanten.]

Afbeeldingslocatie: http://www.cueroycordura.com/images/Michelin%20Pilot%20Power%202CT%20trasero.jpg

Nieuwe botjes:

Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/nieuw/nieuw/botteklein.jpg

En nieuwe sliders met vuursteentjes :P

Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/nieuw/nieuw/slidersklein.jpg

De Nederbelg !

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

MailMan schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:03:
[...]

Congratz!

Begin maar met wat regenkleding :+

* MailMan kwam er laatst achter dat in een hoosbui alles droog bleef, behalve m'n neus.

Blijkbaar sluit het vizier niet helemaal af....
Hehe, ik heb gelukkig al 2 hele pakken, een waterdicht pak en een leren setje. Moet eigenlijk alleen nog een motor hebben.
Zit te twijfelen tussen: SRAD 750 (maar dan met een superbikestuur), VFR800, CBR600f uit 2001~2004 of een sv650.
We zien wel

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:10

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

DECOY88 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:41:
bij een goede naked valt er goed met de wind op de snelweg te leven. ruitjes kunnen behoorlijke turbulentie geven. of je moet erachter kruipen in een onmogelijke houding.
Vond persoonlijk het verschil met en zonder ruitje bij mijn Honda Magna v4 700cc behoorlijk. Met ruitje kan ik gewoon een uur op topsnelheid rijden zonder problemen. Zonder wapper je er door de rechte houding boven de 140 bijna vanaf....wel goed voor je armspieren ;)

Ik zit even tekijken naar een Gsx-r 750 of 1000, vanaf K1 maar onder k1 zijn er ook enkele met injectie. Is er een groot verschil tussen een uit 1996 of een K1/2 bijv. In de prijs scheelt het behoorlijk :)

Asus Zenbook i7 256gb

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M3rcury schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:24:
Lekker rondjes gereden op CPZ, Roflastic kwam nog even gezellig doen. Verslag volgt misschien nog wel. Foto's sowieso ;)
poserfotoos ook !!!111oneoneeleven

And it goes BRAAAAAPP!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:57

martjah

Appel

wij hebben (weer) een nieuwe motor erbij. Een ZR7 gekocht via bva-auctions.
paar daagjes klussen en hij is technisch helemaal in orde voor de vakantie over 3 weken.
Wat we zo 123 zagen: 1 remcilinder lekt, stofringen voorvork versleten, vierkante band, versleten olie, baggere paint job en hier en daar wat roest erop. Uiteraard ook meteen de kleppenspeling checken.
De motor hebben we gekocht op de foto's, maar voor de prijs konden we het niet laten. hij ging er voor 2000 euro minder uit dan op marktplaats. Aangezien we alles zelf doen op het spuiten na, gaat dat goedkomen met ruimschoots minder geld :)
In de winter zal ie dan worden overgespoten.

Moeders gaat namelijk over van een Fazer 600 naar de ZR7, ze reedt namelijk teveel onderin de toeren en ze reed dus als als een oud wijf. Toen heeft ze een stuk op de ZR7 van vaders gereden en toen reed ze wel door omdat er onderin meer vermogen is.
De nieuwe ZR7 moet alleen nog een beetje verlaagd worden, maar dat doen we (natuurlijk) ook zelf.
Haar fazer was namelijk ook verlaagd en mijn oude is nu ook verlaagd voor mijn vriendin.
Waarschijnlijk zal de fazer wel redelijk snel weg zijn omdat er toch redelijk wat mensen op zoek zijn naar een lage motorfiets.

[ Voor 24% gewijzigd door martjah op 13-07-2010 00:55 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 22:17

iMars

Full time prutser

ToolkiT schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:10:
[...]

Deze kom ik op mijn woon-werk verkeer tegen:
http://maps.google.co.uk/...cbHmNQ&cbp=12,295.74,,0,5

Het is dat er een stoplicht staat anders kom je ook makkelijk los (als ik vooraan sta en een beetje gas geeft lukt me dat ook).
LOL kom jij daar echt met je woon-werk verkeer? Ik ben daar een in het verleden een paar keer geweest. Leuk om dat weer eens terug te zien...

Koop hier mijn P1 reader :)

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:55

Youk

Volvo For Life

@Denko: ga voor de VFR 800, meer bepaald een modeljaar 2001, ik weet er nog een goede staan hier :*)

Let niet op de URL, dit is mijn vorige VFR die nu te koop staat bij een winkel in Lokeren (België). Uiterlijk heeft die wel wat gebruiksporen, heb hem namelijk een keer op zijn linker kant moeten neerleggen uit stilstand, was gewoon over het evenwichtspunt heen en kon hem niet meer houden. En aan de rechter kant een klein beetje schuifschade van een schuivertje tegen 20 km/u. Heb dat zelf een beetje bijgewerkt en vanop een klein afstandje zie je het niet onmiddelijk (van dichtbij wel natuurlijk). Heb deze zelf 2e hands gekocht met 14k km op de teller. En volgens mij is die al eens overgespoten geweest aangezien er een paar druipers zitten in de lak. Echter heeft deze altijd perfect gereden. Maar het leukste is, bij 72k km hebben deze motoren een grote beurt nodig met kleppen stellen. Die beurt heb ik reeds laten uitvoeren. Aangezien die nu eventjes stilstaat gewoon oliewisselen en het eerstvolgende grote onderhoud is voor binnen 24k km.

Moest je echt interesse hebben (want je moet die motor wel invoeren in NL natuurlijk) dan moet je het wel via mij regelen. Als ik die terug ga halen uit die winkel kan ik de prijs nog een stuk laten zakken!

Reden waarom ik een andere (terug VFR modeljaar 2001) gekocht heb is dat je hier in België een motor kan afschrijven op je belastingen en die was afgeschreven. Nu ben ik aan mijn 3e VFR bezig trouwens.

Volvo Classic Club Belgium

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Youk schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:17:
@Denko: ga voor de VFR 800, meer bepaald een modeljaar 2001, ik weet er nog een goede staan hier :*)

Let niet op de URL, dit is mijn vorige VFR die nu te koop staat bij een winkel in Lokeren (België). Uiterlijk heeft die wel wat gebruiksporen, heb hem namelijk een keer op zijn linker kant moeten neerleggen uit stilstand, was gewoon over het evenwichtspunt heen en kon hem niet meer houden. En aan de rechter kant een klein beetje schuifschade van een schuivertje tegen 20 km/u. Heb dat zelf een beetje bijgewerkt en vanop een klein afstandje zie je het niet onmiddelijk (van dichtbij wel natuurlijk). Heb deze zelf 2e hands gekocht met 14k km op de teller. En volgens mij is die al eens overgespoten geweest aangezien er een paar druipers zitten in de lak. Echter heeft deze altijd perfect gereden. Maar het leukste is, bij 72k km hebben deze motoren een grote beurt nodig met kleppen stellen. Die beurt heb ik reeds laten uitvoeren. Aangezien die nu eventjes stilstaat gewoon oliewisselen en het eerstvolgende grote onderhoud is voor binnen 24k km.

Moest je echt interesse hebben (want je moet die motor wel invoeren in NL natuurlijk) dan moet je het wel via mij regelen. Als ik die terug ga halen uit die winkel kan ik de prijs nog een stuk laten zakken!

Reden waarom ik een andere (terug VFR modeljaar 2001) gekocht heb is dat je hier in België een motor kan afschrijven op je belastingen en die was afgeschreven. Nu ben ik aan mijn 3e VFR bezig trouwens.
Nee, als ik al een motor ga halen uit het buitenland is het voor mij goedkoper om gewoon naar duitsland te gaan. Het is wel precies het model wat ik zoek, maar hij is overgespoten, schade aan 2 kanten en 70K gelopen. Voor mij niet echt interesant. ( rij ong 35K per jaar, dus na 1 jaar is die niks meer waard). Die vraagprijs met die voorwaarden is ook wel behoorlijk aan de hoge kant moet ik eerlijk zijn.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:48

TiMMieJ

PSN: Orixez

M3rcury schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:24:
Doe eens foto's posten jonguh!!!

Ik ga de 22e naar CPZ en heb er wel erg veel zin in. Ga dan grp 1 doen :9 als beginner.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

iMars schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:11:
[...]

LOL kom jij daar echt met je woon-werk verkeer? Ik ben daar een in het verleden een paar keer geweest. Leuk om dat weer eens terug te zien...
yup, ik woon aan de noord kant van de Thames en mijn werk is aan de zuidkant, dit is 1 van de 3 bruggen die ik kan nemen en voor naar mijn werk de beste optie, kan ik daarna mooi binnendoor naar kantoor..
De laatste tijd werk ik alleen wel vaker thuis dan op kantoor..
Wat moest jij in Sonning dan?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

TiMMieJ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:32:
[...]

Doe eens foto's posten jonguh!!!

Ik ga de 22e naar CPZ en heb er wel erg veel zin in. Ga dan grp 1 doen :9 als beginner.
Afbeeldingslocatie: http://www.leukopdefoto.nl/files%5C20100712%5C12-07-2010%5CGroep%203%5Clarge%5Cleukopdefoto_700307.JPG

No signature required.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
en ons posertje moet weer een foto neerzetten :+

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

KaWaReZ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:24:
en ons posertje moet weer een foto neerzetten :+
T wordt toch gevraagd?

No signature required.

Verwijderd

Ik krijg de drang om te zeggen dat je leuk op de foto staat :)

Weet ook niet waarom :)

• 4x2
  • Laatst online: 17:13

4x2

lộn xộn quá

Zow, we hebben weer een grote V4, dit keer voor eigen gebruik.
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/VFR750Fblauw/VFR2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/VFR750Fblauw/VFR1.JPG

Slechts 18800 op de teller (ahum :+)
Lekker op mn dooie gemak opknappen.
Kleur was ik in de eerste instantie niet zo'n fan van, maar het heeft eigenlijk wel iets.

leeg

• KaWaReZ
interpreteer je m anders? :+

misschien had ik ergens een woordje erbij moeten zetten

@Hawwie: hoort er niet een 1tje voor ? :+

[ Voor 8% gewijzigd door KaWaReZ op 13-07-2010 11:54 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Mehh :p

leeg

• TiMMieJ
  • Laatst online: 16:48

TiMMieJ

PSN: Orixez

Lekker mooi plat hoor! Welke groep deed je? En welke tijden zat je nu op?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 22:17

iMars

Full time prutser

ToolkiT schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:46:
[...]

yup, ik woon aan de noord kant van de Thames en mijn werk is aan de zuidkant, dit is 1 van de 3 bruggen die ik kan nemen en voor naar mijn werk de beste optie, kan ik daarna mooi binnendoor naar kantoor..
De laatste tijd werk ik alleen wel vaker thuis dan op kantoor..
Wat moest jij in Sonning dan?
Eigenlijk niks, ik kwam vaak in Wokingham om daar te dansen. We gingen dan vaak ook op andere locaties trainen, en reden dan met andere dansers mee, en zijn ook een paar keer over dat bruggetje geweest ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

iMars schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:34:
[...]

Eigenlijk niks, ik kwam vaak in Wokingham om daar te dansen. We gingen dan vaak ook op andere locaties trainen, en reden dan met andere dansers mee, en zijn ook een paar keer over dat bruggetje geweest ;)
Richting Henley zeker?

BTW net motor verzekering verlengt, even online wat quotes opgevraagd en toen mijn verzekering gebeld dat hun quote toch niet zo super was, van £191 per jaar naar £168 p/j af kunnen dingen, inclusief wegenwacht :)
Kijk dat is nog te doen :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben niet van de racers, maar dit blijf ik echte een hele mooie fiets vinden :Y

Wise enough to play the fool

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Een tijdje terug had ik e.e.a. aan vragen over het vervangen van het balhoofdlager. Ondertussen zit het er op, en is het goed gelukt. Voor de liefhebbers een copy/paste van m'n howto van MF:

HOWTO
Vervangen balhoofdlagers Yamaha Diversion XJ600S

Mijn ervaringen

Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van het Haynes werkplaatshandboek, en raad aan om het WPHB goed door te kijken. Daar staat meer in dan ik hier type (maar met minder mooie foto's).

Ik verwijs in deze howto soms naar een nummer, bijvoorbeeld (#1). Dit verwijst naar het volgende overzicht van de balhoofdlagers:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/2uelixv.jpg

Verwijder topkuip en tank voor de bereikbaarheid van het balhoofdlager.
Topkuip verwijderen: 6 plastic schroeven in het ruitje, 2 schroeven onder het ruitje, 4 schroeven aan de buitenkant van de kuip, en afhankelijk van het model 0 tot 6 schroeven vanaf de binnenkant van de topkuip. Voor het verwijderen van de kuip moeten de voorste richtingaanwijzers los, hang ze daarna op met een tie-rip.
Tank verwijderen: 1 bout voor de tank, 1 bout achter de tank (onder het zadel), 1 schroef in het benzinekraantje (verwijder het plastic kraantje tegen afbreken), en 2 slangen vanaf het kraantje.
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1225.JPG

Verwijder hierna de voorvork. Voor je dat kan doen, moet het voorwiel vrij van de grond komen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een stellage bouwen om de voorkant van de motor op te takelen, en deze voor de zekerheid eerst testen met 200 kg lood, waarna je door de spanbanden bijna niet meer bij het balhoofd kan:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/dont_try_this_at_home.jpg

Of je gebruikt Bensi z'n methode: motor op de middenbok, en aan de achterkant met 2 spanbanden (1 euro per setje bij de Action) het achterwiel naar 2 oogjes in de grond trekken:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1254b.JPG
(deze laatste methode heeft uiteraard de voorkeur)

Remklauw(en) verwijderen: Simpelweg loshalen, en aan een touwtje (NIET aan de remleiding) laten hangen:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1235.JPG
Ook de remleiding-doorvoer aan de voorvork losschroeven.

Voorwiel verwijderen: Eerst de snelheidskabel losdraaien, daarna 2 borg-imbusboutjes aan de linker voorvork losdraaien, vervolgens de as losdraaien en het wiel verwijderen:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1238.JPG
Bescherm de remschijf tegen stoten, en zorg dat het wiel er niet op steunt.

Hierna het voorspatbord verwijderen.

Zorg dat je weet hoe alles gezeten heeft, zodat je het terug kan zetten. Maak zo nodig wat foto's, zoals deze detail-foto van de hoogteinstelling van de vorkpoten:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1240.JPG

Hierna de vorkpoten verwijderen: boven en onder losmaken, en zorgen dat ze niet vallen bij het losdraaien.
Tip: zet met een merkstift een stip op de bevestiging en het stuur, om het stuur in dezelfde hoek terug te kunnen zetten.
Schroef het stuur los (4 * imbus onder plastic afdekplaatjes (#1)), en hang het met een touwtje op, zodat het niet in de weg zit, en je niet alles los hoeft te halen. De schuurkurk is om per ongeluk inknijpen van de voorrem (waarna de blokken niet meer om de remschijf passen) te voorkomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1242.JPG

Bovenste kroonplaat (#11) verwijderen: Bij gebrek aan sleutel/dop 27, heb ik een Bahco op moer (#12) gezet, met haaks daarop nog een Bahco. Om tegendruk te kunnen geven heb ik met 2 lijmtangen een stuk hout aan de onderste kroonplaat gezet:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1243.JPG

De 2 moeren (#4) onder de bovenste kroonplaat zijn met een borgring (#3) aan elkaar verbonden. In tegenstelling tot wat de meeste Howto's zeggen, hoef je deze bij de Diversion niet te verbuigen, maar kan je hem gewoon optillen. Tussen deze 2 moeren zit een rubber ring (#5), en dit geheel zat bij mij compleet los ten opzichte van elkaar i.p.v. geborg door de moeren tegen elkaar in te draaien: ik kon de bovenste moer zeer eenvoudig met de hand losdraaien. Na het verwijderen van de onderste moer komt de onderste kroonplaat los, en komen de lagers tevoorschijn.

Het onderste lager (de grote) zat in roestig vet, de kogeltjes zijn ook roestig/dof:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1245.JPG
Elk kogeltje heeft een "deuk" gemaakt, deze foto laat heel duidelijk zien dat het lager versleten is, en waar het dode punt vandaan kwam:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1247.JPG

Oude lagerdelen verwijderen: De kogels zijn er al uit, het binnenste deel van het bovenste lager ook, blijft over de 2 buitenste delen in het balhoofd, en het binnenste deel van het onderste lager op de as. Dit heb ik ervaren als het lastigste deel van deze klus, bij gebrek aan het juiste gereedschap (en ervaring).

1. Het onderste lagerdeel in het balhoofd, heeft aan 2 kanten een "groef", waardoor het mogelijk is het lager met een lange drevel en een hamer te verwijderen. Bij gebrek aan lange drevel heb ik een stuk staal in model geslepen, om als drevel te gebruiken. Na wat hamergeweld was dit deel los. Zie hier het geimproviseerde stuk gereedschap met de buitenste lagerhelft:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1248.JPG

2. Het binnenste lagerdeel op de as kan je volgens het WPHB verwijderen door er een beitel tussen te slaan. Dit heeft me 1 scherpe beitel gekost, zonder resultaat.
Hierna heb ik er met een hamer een afbreekmesje tussen geslagen:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1249.JPG

Nadat dit beginnetje gemaakt was, kon ik met de (ondertussen botte) beitel verder werken aan het opschuiven. Omdat slaan in de lengterichting door de kroonplaat niet echt mogelijk was, ging dit erg moeizaam.
Stukje bij beetje komt er beweging in:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1250.JPG

3. Als laatste het buitenste bovenste lagerdeel. Hier zat een minimaal "groefje", waardoor het niet mogelijk was er een stuk staal tussen te plaatsen. Ik ben dit lagerdeel met een Dremel-slijpschijfje te lijf gegaan, maar meer dan dunner maken heb ik er niet mee kunnen doen. Volledig doorslijpen van het lager zou betekenen dat ik het balhoofd-frame beschadig. Uiteindelijk heb ik ook hier afbreekmesjes toegepast. Deze heb ik met een waterpomptang (bescherm het frame met een doek) tussen geknepen, waardoor het lager het eerste stukje opschoof. Hierna weer met de beitel er tussen, en uiteindelijk was-ie ver genoeg opgeschoven om er van onderaf een stuk staal tegen te kunnen plaatsen, en te slaan met een hamer.
Hier het lager (met Dremel-beschadigingen) en het stuk staal waarmee ik uiteindelijk "om het hoekje" heb kunnen slaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1251.JPG
Bewaar de oude lagers, deze komen later van pas.

Bloed, zweet en tranen, maar het balhoofdlager is er uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1255.JPG

Het nieuwe lager heb ik besteld bij Louis.de, te vinden via de Bike-Databank (40 euro):
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/10051202_890_FR_07.JPG
Let op de bijgeleverde ring voor het onderlager: deze vervangt (omdat de originele kogellagers nu worden vervangen door naaldlagers) de originele ring (#8) en moet voor het lager op de as geplaatst worden.

Nieuwe lagerdelen plaatsen:
Het binnenste lagerdeel heeft een knellende passing van 0.3 mm "te klein", op een totaal van 30 mm asdikte. Een beetje rekenen leert dat er een temperatuurverschil van honderden graden nodig is om het lager genoeg te laten uitzetten om te passen. Google leert dat het lager al te heet maken niet goed is voor het lager. Zodoende ging de as de vriezer in, en het lager de oven in op 105 graden. Helaas was het resultaat precies volgens verwachting, zodra ik het lager op de as plaatste (let op de richting!), zat het muurvast (het water is condens):
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1256.JPG
Dit is het moment om het lager vanaf de onderkant in te vetten! Dit had ik niet gedaan, en zodra het lager op de as zit, kan je daar niet meer bij. Noodoplossing: ik heb met een injectienaald alsnog vet onderin het lager heb gespoten. Laat het condens wel eerst drogen voor het invetten.
Duw uitsluitend op het lagerdeel dat contact maakt met de as! Als je een hulpmiddel op de kegelring zet, sloop je het lager!
Een oude stofzuigerstang, van binnen zo goed als het ging schoongemaakt, bleek precies om de as te passen (let op dat hulpstukken niet ook knel komen te zitten!). Afzagen, nauwkeurig haaks vijlen, en horizontaal (om eventueel achtergebleven vuil in het lager te voorkomen) in de bankschroef:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1257.JPG
Tijdens het aandraaien van de bankschroef schuift het lager telkens met een luide knal een stukje op, en aan het veranderende geluid kan je horen wanneer het lager het eindpunt bereikt.

Voor de resterende 2 lagerdelen heb ik een verfbrander in het balhoofd gericht (uiteraard niet op de verf), om dat deel van de motor op te warmen zodat het metaal uitzet. Het lagerdeel heb ik in de vriezer gelegd. Beide delen gaan in principe hetzelfde. Ik heb het koude lagerdeel in het hete balhoofd gezet (let op de richting: het lager moet nog wel in het andere deel kunnen schuiven!), meteen een stuk hout er tegen, en met een hamer een paar klappen gegeven. Hierna zat het lager er een klein stukje in. Waarschijnlijk zou het met de hamer wel helemaal lukken, maar voor wat meer controleerbaarheid heb ik een grote lijmtang gepakt. Boven en onder het balhoofd een stuk hout, lijmtang er op, en met luide knallen telkens een stukje naar binnen draaien. Zodra het hout het frame raakt, moet het lager nog een klein stukje verder. Hiervoor plaats ik het oude buitenste lagerdeel tussen het blokje hout en het nieuwe lager, om het nieuwe lager dieper te duwen:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1267.JPG
Met 2 blokjes, 1 lager, en 1 lijmtang is het handig als iemand even helpt, maar het kan ook alleen. Lijmtang weer aandraaien, en het lager knalt op z'n plaats!
Hetzelfde voor de andere kant van het balhoofd.

Nu is het tijd om alles schoon te maken, en in te vetten. WPHB raadt medium lithium grease aan, ik kreeg in de winkel Plutoline White Action Grease aangeraden (200 gram voor 5,95). Vooral niet te zuinig zijn met vet, en het tussen de kieren door naar binnen duwen:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/balhoofdlagers_vervangen/IMG_1268.JPG
De buitenste lagerdelen in het balhoofd ook voorzien van een laagje vet, en het bovenste/binnenste deel van het lager ook. Hierna alles in elkaar zetten.
Voor wat betreft het afstellen van het lager: gebruik niet het aanhaalmoment uit het WPHB, dat geldt alleen voor kogellagers. Kegellagers hebben geen voorspanning nodig.
Dit filmpje legt het beter uit dan ik het kan uitleggen: Replace your headstock bearings - installing the stem.

Hierna liep ik tegen een probleem aan: ik ging er van uit dat ik na het aandraaien van de eerste moer (#4), de volgende moer hier knel tegenaan zou draaien, als borging. Echter, de rubber ring is daar veel te zacht voor, dus ook na aandraaien en onderling borgen met de borgring (#3) kunnen deze moeren nog over de as draaien. Dit wordt pas geborgd als de moer (#12) op de kroonplaat wordt vastgezet. Dit alles maakt het afstellen niet eenvoudiger, mocht iemand een betere manier hebben dan hoor ik het graag.

Als laatste: alles weer in elkaar zetten, min of meer in de omgekeerde volgorde van demontage. Dit geeft mooi de kans om de vorkpoten grondig schoon te maken. Het WPHB vermeldt sommige aanhaalmomenten, welke ik bij gebrek aan momentsleutel nog steeds moet gokken (23 Nm betekent dat ik grofweg 10 kg moet trekken aan een steeksleutel).
Let er bij het vastzetten van het stuur op dat de spiegels de kuipruit niet kunnen raken.

Proefrit

Bij de eerste proefrit viel het me op dat het stuur lichter naar links draait dan naar rechts. Omdat het stuur nu zo heel licht draait, heeft het gewicht van de remschijf (alleen links bij mijn Div) invloed op het sturen.

Nadat ik een groter stuk heb gereden viel dit me al niet meer op. Wel is het wennen hoe licht het stuur draait. Wellicht stel ik hem over een paar honderd km nog iets strakker.
Extra pluspunt van het nieuwe lager: het shimmy-en (schudden van het stuur rond de 60-70 km/h) is aanzienlijk minder! Binnenkort nog eens testen met topkoffer Met topkoffer is het volgens verwachting weer wat meer aanwezig, maar minder dan met het oude lager.

Nacontrole

Ondertussen ben ik bijna 500 km kleine weggetjes verder, en zojuist bij iemand die er echt verstand van heeft langsgeweest. Hij heeft m'n lagerafstelling goedgekeurd. *O*
Niets meer aan doen dus!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 19:59

_Erikje_

Tweaker in Spanje

_Apache_ schreef op maandag 12 juli 2010 @ 08:36:
Het vakantieplannen is nu begonnen! Veel leuke passen op een rij aan het zetten, en dan even zien welke we aan aandoen.

- Pfälzer Wald, Mosel, Stelvio, Gotthard, San Bernardino, GrossGlockner.. Word een prachtvakantie! _/-\o_
als je de route hebt gepland, kan je die dan delen. Ik wil zelf half augustus richting Italie en all of the above staat toch wel op me todo-list..

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ Remcodelft (en andere die ooit een balhoofdlager gaan vervangen):

Tipje voor de volgende keer: Met het oude balhoofdlager kun je het nieuwe lager op z'n plaats tikken zónder wat te slopen als je het even open zaagt, dat oude balhoofdlager gooi je tóch bij het oudijzer later :+

Maar voor de rest een nette How-To, hoor :Y

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 13-07-2010 18:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RemcoDelft
wimmel_1 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:28:
Tipje voor de volgende keer: Met het oude lager kun je het nieuwe lager op z'n plaats tikken zónder wat te slopen als je het even open zaagt :+
Je bedoelt het lager wat om de as zit? Want voor de rest heb ik de oude lagers zo kunnen gebruiken.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RemcoDelft schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:29:
[...]

Je bedoelt het lager wat om de as zit? Want voor de rest heb ik de oude lagers zo kunnen gebruiken.
Inderdaad ... heb 't even wat duidelijker gemaakt :+

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Een garagekrik onder de uitlaatbochten werkt ook prima, desnoods leg je dr een plankje tussen als je bang bent dat je uitlaatbochten beschadigen.
Gewoon doorkrikken tot het achterwiel de grond raakt, dan staat ie stevig.

Dat er geen vet aan de onderkant van je lager zit boeit niet zo, als het warm wordt loopt het dr vanzelf wel in.

Een beitel werkt trouwens prima om dat lager van het t-stuk te rammen, 2-3cm brede dunne beitel en gewoon in de richting van de balhoofdpen houden/slaan (dus niet als een wig dr tussen proberen te meppen)
Kan wel zijn dat het met een dikke beitel niet zo best gaat.

leeg

• RemcoDelft
4x2 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:46:
Een garagekrik onder de uitlaatbochten werkt ook prima, desnoods leg je dr een plankje tussen als je bang bent dat je uitlaatbochten beschadigen.
Gewoon doorkrikken tot het achterwiel de grond raakt, dan staat ie stevig.
Mijn uitlaatbochten zijn niet mooi vlak, de een zit hoger dan de ander, dus dat werd al snel lastig. Plusd at ik geen garagekrik heb...
Dat er geen vet aan de onderkant van je lager zit boeit niet zo, als het warm wordt loopt het dr vanzelf wel in.
Dat zit er wel min of meer met de injectienaald. En er kwam aan de onderkant al wat vet uit bij het instellen, dus vet genoeg :)
Kan wel zijn dat het met een dikke beitel niet zo best gaat.
Bij mij dus, bij gebrek aan "beginnetje", wat met een breekmesje wel lukte.

• KaWaReZ
Als die bochten niet recht liggen gaat er eentje indeuken (zeker als het al iets ouder materiaal is)
Liefst zo veel mogelijk spreiding van contactoppervlak.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Bochten deuken echt niet in als je m over de middenbok opkrikt, al pak je m op 1 bocht.
En anders waren ze al heeeeel erg rot.

Of laat ik het zo zeggen, mij is het nog niet gelukt :p

leeg

• DECOY88
(overleden)
bij me gs kon ik tenminste me hele gs op de uitlaat parkeren. heeft Zaandam weer eens te dikke rijbaan scheiding aangelegd. gelukkig kon ik nog een stukje naar voren schuiven zodat me achterband hem weer omhoog trok zodat ik weer verder kon rijden.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

teacher schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:17:
[...]

Ik ben niet van de racers, maar dit blijf ik echte een hele mooie fiets vinden :Y
Thx 8)
TiMMieJ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:22:
[...]

Lekker mooi plat hoor! Welke groep deed je? En welke tijden zat je nu op?
Ik reed in groep 3. Tijden waren een 2:21 in sessie 1, een 2:15 in sessie 2, en een 2:20 in de laatste sessie (5)

Mijn pr is een 2:07, dus daar zat ik ruim boven, maar zat deze keer veel lekkerder op de fiets. 8)

No signature required.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

DECOY88 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:41:
Kijk dat geeft weer moed, ik vind de naked eigenlijk wel mooier, puurder, denk ik.
PilatuS schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:03:
[...]
Als je voornamelijk 80 wegen rijd is het heerlijk zo'n ding. Snelweg is dus ook wel prima te doen alleen niet voor langere tijd. Zeker als het waait ben je constant bezig met het vechten tegen de wind. Als je dan 2 uur snelweg moet rijden is dat niet prettig.
En weer wat motivatie!
Maar goed, gewoon lekker gaan proefrijden.
Eh ja, dat lijkt me het beste, maarre.. grr... eerst AVB, AVD en dan...

Dusse, voorlopig zit ik sowieso op een naked! ;) (Honda CB500)

[ Voor 17% gewijzigd door NaN op 13-07-2010 20:24 ]

• DECOY88
(overleden)
eerste paar keer zal je veel last van de wind hebben. maar na een paar snelwegritten weet je de goede houding te vinden. zodat je precies tegen de wind inleund zodat je nergens meer last van heb.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:22

steveman

Comfortabel ten onder

Èn, je niet tegen de wind verzetten door je stuur steviger beet te pakken, maar de tank vastklemmen met je benen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

DECOY88 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 19:24:
bij me gs kon ik tenminste me hele gs op de uitlaat parkeren. heeft Zaandam weer eens te dikke rijbaan scheiding aangelegd. gelukkig kon ik nog een stukje naar voren schuiven zodat me achterband hem weer omhoog trok zodat ik weer verder kon rijden.
Ja, ik ben met mn VF400 ook eens wat te enthousiast tegen een hele hoge stoep geknald, toen zaten dr in de uitlaatbochten van de voorste 2 cilinders 2 mooie deuken :+
Humor was dat ie daarna wat beter liep :X

leeg

• DECOY88
(overleden)
dat hoekje van de stoep ken ik ook nog wel uit de eerste weken dat ik wel even de file via de stoep voorbij zou gaan. alles ging goed. totdat ik het afstapje onderschatte en ik even met de pijp op de stoeprand klapte. zit een klein vlak stukje in.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

Bergie

Lekker belangrijk...

Pff, het valt nog niet mee om een andere demper voor de zx-7r te vinden. Zijn die motoren zo zeldzaam ofzo? Voor de ZX-6R is er genoeg te vinden maar ik heb geen idee of die qua aansluitingen gelijk zijn aan die van mij.

Yamaha MT-09

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

heb je geen kennisjes die handig zijn met een lasapparaat?
Koop een zx6r uitlaat en pas hem aan op jouw machine...

• MailMan
Iemand toevallig ervaring met of een link naar het inbouwen van speakers in een Shoei XR-1000 (of vergelijkbare helm)? In m'n HJC-IS16 was het eigenlijk vrij makkelijk zoals ook al 3 pagina's eerder beschreven stond. Bij de Shoei lijkt er mooi wat stof weggelaten te zijn om speakers in te positioneren, maar dat zit eigenlijk te ver achter de oren. Wel gek dat daar dus geen bekleding zit. Op de goede plek, maar dus onder de bekleding, zit echter nog een harde plastic laag en dan pas dat schuimachtig spul. Voel me een beetje bezwaarlijk omdat kapot te gaan maken. Of gebeurt dat vaker wanneer je speakers inbouwt?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:51:
Op de goede plek, maar dus onder de bekleding, zit echter nog een harde plastic laag en dan pas dat schuimachtig spul. Voel me een beetje bezwaarlijk omdat kapot te gaan maken. Of gebeurt dat vaker wanneer je speakers inbouwt?
Dus er zit een beetje bekleding dan een harde laag, en pas dan het witte (tempex?) schuimspul? Jammer. Die harde laag zal een functie hebben, en als je 'm stuk maakt kan dat gevolgen hebben voor het effect dat ie zou moeten hebben. Het witte schuimspul kun je met een warme lepel een beetje indeuken. Als je er goed bij kunt, zou je een paar kleine gaatjes kunnen boren/prikken in die harde laag. Een groot gat zou ik niet doen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kijk even naar het verschil in gebruik qua helmen ,,, Ik rijd met X-Lite en m'n 802 heeft géén ruimte voor dat soort spullen maar die is ook niet bedoeld voor "trips" .... m'n 602 heeft gewoon 't N-COM systeem van Nolan aan boord.....

• MailMan
mphilipp schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:01:
[...]

Dus er zit een beetje bekleding dan een harde laag, en pas dan het witte (tempex?) schuimspul? Jammer. Die harde laag zal een functie hebben, en als je 'm stuk maakt kan dat gevolgen hebben voor het effect dat ie zou moeten hebben. Het witte schuimspul kun je met een warme lepel een beetje indeuken. Als je er goed bij kunt, zou je een paar kleine gaatjes kunnen boren/prikken in die harde laag. Een groot gat zou ik niet doen.
Die harde laag is ongeveer 1 mm dik en lijkt er voornamelijk te zijn om de bekleding aan vast te maken.
Niet exact dezelfde helm, maar wel vergelijkbaar:
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/5707/p1000232.jpg

Dat lijkt me niet heel erg schadelijk om kapot te maken, alleen wel irritant dat je zo moet zagen in een helm...

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 14-07-2010 09:34 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:16:
[...]
Dat lijkt me niet heel erg schadelijk om kapot te maken, alleen wel irritant dat je zo moet zagen in een helm...
Is het te doen om er een paar gaatjes in te maken en dan de speaker erachter te monteren? Dat lijkt me iets eleganter. En je kunt 'm dan ook goed klem zetten als je in het schuim een ruimte maakt voor de speaker. Het speakertje kan dan geen kant op.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

_Erikje_ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:41:
heb je geen kennisjes die handig zijn met een lasapparaat?
Koop een zx6r uitlaat en pas hem aan op jouw machine...
mwah, dat is ook weer zoiets :P Ik heb het liever orgineel; dan kan ik gewoon met 3 boutjes een demper wisselen.
Heb Laser al ff een mail gestuurd met de vraag of ze wellicht compatible zijn met een ander type kawasaki.Ik had er tot nu toe ook Laser spul onder hangen dus ze moeten er gewoon zijn :P

Yamaha MT-09

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:19

_Apache_

For life.

_Erikje_ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:20:
[...]

als je de route hebt gepland, kan je die dan delen. Ik wil zelf half augustus richting Italie en all of the above staat toch wel op me todo-list..
Uiteraard, kan ze in Google Maps en/of Mapsource formaat aangeven. Weet nog niet in welke volgorde of dat ik we ze allemaal gaan doen. Maar wat ik ga doen is volgende, omdat we toch behoorlijke op de bonnefooi gaan rijden maak ik een hoop routes. De eerste dag doen we in ieder geval Den Haag -> Venlo -> Rheingauer, daarna splitsen de routes zich, om uiteindelijk toch wel in oostenrijk/italie uit te komen.Heb je eventueel nog suggesties? Zoiezo mag je met triplog hebben :), staan ook een paar Nederlandse trips in.

__

Vannacht heeft de helm van dinnetje apart gelegen met een ballon erin, ze gaf aan dat kussentjes zo strak zaten dat ze er heel lang kaakpijn van gehad heeft. Proberen de kussentjes nu wat platter te drukken, kijken of het verbeterd.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Youk

Youk

Volvo For Life

@Bergie: check anders superpole eens, indien nodig kunnen ze het ook op maat maken, heb er al veel goede verhalen over gehoord.

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Youk schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:01:
@Bergie: check anders superpole eens, indien nodig kunnen ze het ook op maat maken, heb er al veel goede verhalen over gehoord.
thnx :) Die zien er idd ook wel goed uit. En ook met E-keur; dus veilig om een keer bij onze oosterburen te gaan toeren.
Vanavond maar eens ff wat filmpjes/soundclips zoeken; kan ik beter niet op kantoor doen :P

Yamaha MT-09

• MailMan
mphilipp schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:40:
[...]

Is het te doen om er een paar gaatjes in te maken en dan de speaker erachter te monteren? Dat lijkt me iets eleganter. En je kunt 'm dan ook goed klem zetten als je in het schuim een ruimte maakt voor de speaker. Het speakertje kan dan geen kant op.
Je bedoelt de speaker volledig wegwerken in het witte schuim en dan het zwarte plastic geperforeerd erover doen? Dat is wel het netst, maar vergt wel dat een behoorlijk stuk van het witte schuim kapot moet. Ben een beetje huiverig om zo'n beschermende laag te vernietigen. Aan de andere kant, als ik soms zie wat anderen op het internet met het inbouwen van de helm doen dan is niets heilig :P
Ik had gewoon verwacht dat de speaker goed gepositioneerd zou zijn wanneer hij op de plek kwam waar bewust stof is weggelaten zoals hier (de flap linksonder is 1 van de riemen om een idee te geven waar het zit, het oor zit daarboven):

Afbeeldingslocatie: http://steelgod.smugmug.com/photos/57435234-M.jpg

Alleen dan zit de speaker echt aan de achterkant van het oor, en dan zijn het nog behoorlijk grote speakers ook. Lijkt me ook weer niet dat het hoofd van m'n vriendin zo raar is :P

[ Voor 11% gewijzigd door MailMan op 14-07-2010 09:43 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:41:
[...]
Je bedoelt de speaker volledig wegwerken in het witte schuim en dan het zwarte plastic geperforeerd erover doen? Dat is wel het netst, maar vergt wel dat een behoorlijk stuk van het witte schuim kapot moet.
Niet kapot, maar met een warme lepel een kuiltje erin maken. Dat is de geëigende methode zeg maar.

• MailMan
mphilipp schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:26:
[...]

Niet kapot, maar met een warme lepel een kuiltje erin maken. Dat is de geëigende methode zeg maar.
Hmm ok. Hoe warm moet die lepel worden? Kokend water warm of verhitten met een vlam?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo warm dat het wegsmelt, even proberen dus, maar denk niet dat 100'C genoeg zal zijn.

• MailMan
Thanks, ik denk dat het wel goed gaat komen. Ik heb o.a. deze link gebruikt http://www.autocom.co.uk/PDF/helmet_fitting_guide.pdf voor Autocom setjes om de positie te bepalen bij de Shoei. Nu heb ik een plek gevonden waar de speaker als het ware in het gat van de riem zit en voor een deel klem blijft zitten tussen het schuim en het zwarte plastic. Vriendin voelde er niets van :) alleen misschien nog wat gaten in het zwarte plastic maken en de stof wegsnijden als het volume te laag is.

Nog een vraag. Dezelfde helm (Shoei XR-1000) geeft bij mijn vriendin jeuk/irritatie op het voorhoofd na een half uur rijden. We waren eerst bang dat de helm te klein was, maar qua drukpunt valt het mee. Misschien heeft ze gewoon een gevoelige huid die niet goed tegen de stof kan van de helm. Iemand tips op dit gebied? Volgens mij kan je er ook een stukje dun leer in laten zetten of even een stukje zijde ertussen?

• daaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

daaan

Brandweer Zoutkamp

Damn, gister gezakt voor AVD. Opstapeling van foutjes:
- Op de snelweg te vroeg naar rechts waardoor ik achter een vrachtwagen kwam te zitten. (waar ik echt nog wel omheen had gekund |:( )
- Last van diezelfde vrachtwagen omdat die er óók af ging.
- Te dicht op die vrachtwagen (uit irritatie).
- De vrachtwagen niet ingehaald, omdat ik niets kon zien, omdat ik er dus te dicht op zat.

Naja, duidelijk op zich. -O-

One's never alone with a rubber duck.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Na een tijdje twijfelen heb ik de stap gemaakt om de eerste les in te plannen. Vanwege vakanties is mijn eerste les op 16 augustus. Pas... :P Nu ik de knoop het doorgehakt kan ik bijna niet wachten om te beginnen.
Ik heb nog geen enkele tweewieler ervaring behalve de trapfiets (ik heb misschien 1 of 2 keer bij een brommer achterop gezeten), dus ik ben zeer benieuwd hoe het bevalt.

Misschien is het een raar tijdstip (2e helft van het jaar) om met motorlessen te beginnen, maar ik heb lang getwijfeld en eerder had ik ook gewoon niet de mogelijkheid om het te doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Aikon
  • Niet online
MailMan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:16:
Misschien heeft ze gewoon een gevoelige huid die niet goed tegen de stof kan van de helm. Iemand tips op dit gebied? Volgens mij kan je er ook een stukje dun leer in laten zetten of even een stukje zijde ertussen?
Tja, gewoon logisch denken, ga eens een uur rijden met een andere stof waar ze wel tegen kan ervoor en kijkt wat er gebeurd. :)

• Hayfork
  • Laatst online: 21-09-2025

Hayfork

Drinkin&Boardin

Ik zou eigenlijk vandaag met de diversion -jaja, kenteken is binnen- van limburg naar den helder rijden. Helaas moet ik eieren voor mijn geld kiezen omdat er erg slecht weer voorspeld wordt in het midden van het land. Precies waar ik zal c/kruisen dus...

jammer. Nu maar met de auto.

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

_Apache_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 08:44:
[...]

Uiteraard, kan ze in Google Maps en/of Mapsource formaat aangeven. Weet nog niet in welke volgorde of dat ik we ze allemaal gaan doen. Maar wat ik ga doen is volgende, omdat we toch behoorlijke op de bonnefooi gaan rijden maak ik een hoop routes. De eerste dag doen we in ieder geval Den Haag -> Venlo -> Rheingauer, daarna splitsen de routes zich, om uiteindelijk toch wel in oostenrijk/italie uit te komen.Heb je eventueel nog suggesties? Zoiezo mag je met triplog hebben :), staan ook een paar Nederlandse trips in.
tof _/-\o_

ik heb nog niet echt iets gepland, maar wil +/- 1,5 week toeren/kamperen.
wat de planning atm is:
- Rondrijden door de Belgische ardennen
- Oost Frankrijk (mss stukje tolweg naar Dijon)
en dan ga ik of via Dijon --> Lyon naar Marseille en dan via de kust naar Rome
of via Oostenrijk richting Milaan --> Bologne en dan via de Oost kust naar Rome

terugweg komt dan natuurlijk de Stelviopas en ga ik via Zwitserland en Duitsland richting #NED.

ik moet alleen even zien hoe ik een tentje+kleding+kampeerspullen+mezelf op mijn motor krijg.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Aikon schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:46:
[...]

Tja, gewoon logisch denken, ga eens een uur rijden met een andere stof waar ze wel tegen kan ervoor en kijkt wat er gebeurd. :)
misschien zo'n haarnetje dragen, het kan door "schurend haar" komen namelijk.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Vooral met dit weer had ik daar bij mijn vorige helm ook last van. Niet echt te strak, maar combinatie van druk+zweet levert irritatie op. Probeer eens een dunne zijden helmmuts te dragen, waarschijnlijk lost dat al een hoop op. (En door de perfecte vochtregulatie van zijde blijf je er waarschijnlijk nog koeler in ook)

[ Voor 16% gewijzigd door Pooh op 14-07-2010 12:23 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

_Erikje_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:12:
[...]

misschien zo'n haarnetje dragen, het kan door "schurend haar" komen namelijk.
Dan kan je beter gelijk zo'n thermonetje kopen. Ben je ook gelijk van het warme en koude hoofd gezeur af 8)

No signature required.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MailMan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:41:
Je bedoelt de speaker volledig wegwerken in het witte schuim en dan het zwarte plastic geperforeerd erover doen? Dat is wel het netst, maar vergt wel dat een behoorlijk stuk van het witte schuim kapot moet. Ben een beetje huiverig om zo'n beschermende laag te vernietigen. Aan de andere kant, als ik soms zie wat anderen op het internet met het inbouwen van de helm doen dan is niets heilig :P
Ik had gewoon verwacht dat de speaker goed gepositioneerd zou zijn wanneer hij op de plek kwam waar bewust stof is weggelaten zoals hier (de flap linksonder is 1 van de riemen om een idee te geven waar het zit, het oor zit daarboven):
Die loze ruimte is volgens mij vooral ruimte voor je oorschelp. Als je een beetje dikke speaker erin plaatst (de Sena-speakers zijn bijvoorbeeld vrij dik, wel goed geluid) flapt je oor dubbel bij het aantrekken, gaat het klemmen met eventuele oordoppen, krijg je pijn, irritatie na zoveel uur rijden...etc.

Ik ben zelf iets makkelijker met het aanpassen. Had ie maar geen helm moeten worden!
Bij m'n HJC IS16 heb ik een stuk hard plastic in de wangstukken verwijderd en het piepschuim +/- 3 mm ingedeukt met een lepeltje. Hier nog een piccie van onderen, met de speaker los van het klitteband:

Afbeeldingslocatie: http://www.dondor.nl/wordpress/wp-content/uploads/2010/07/photo4-e1279105773732.jpg

Ik kan me niet voorstellen dat het daar veel onveiliger van wordt.
Natuurlijk, de kreukelzone is op die plek al voor een deel ingedeukt, maar het is imho beter als de speaker vlak ligt met het piepschuim dan dat ie uitsteekt. Bij een volgende inbouw frees ik het piepschuim misschien weg, nog netter. Ik weet dat ze het bij Termaat met een soldeerbout wegsmelten.

Mijn motto: alles kan geMcGyvered worden! :*)

[ Voor 14% gewijzigd door snars op 14-07-2010 13:19 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• Exigence
  • Laatst online: 15:46

Exigence

dnkroz

_Erikje_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:10:
[...]

tof _/-\o_

wat de planning atm is:

terugweg komt dan natuurlijk de Stelviopas en ga ik via Zwitserland en Duitsland richting #NED.

ik moet alleen even zien hoe ik een tentje+kleding+kampeerspullen+mezelf op mijn motor krijg.
Leuk, al die mensen die richting de Alpen gaan! Ik ga zelf 21 augustus voor zo'n 10/11/12 dagen richting de Alpen om zo veel mogelijk passen te rijden. Heb nu een route van zo'n 1500 kilometer (exclusief heen- en terugreis natuurlijk) over zo'n 15/20 passen uitgestippeld door Frankrijk, Zwitserland, Italië en Oostenrijk, maar er kan nog zo veel veranderen.

Ik reis helemaal alleen en neem een tent mee :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:19

_Apache_

For life.

_Erikje_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:10:
[...]

tof _/-\o_

wat de planning atm is:

Nice! Klinkt goed. Ga je alleen? Wij zijn wat minder van het kamperen. Gooi men topkoffer vol, tanktas voorop, handwasje erbij en we wassen de kleding wel weer als we in het hotel zijn. Genoeg el cheapo hotelletjes te vinden in die hoeken. Ik ga samen met vriendin, alles op de FZS600. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Exigence schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:29:
[...]

Leuk, al die mensen die richting de Alpen gaan! Ik ga zelf 21 augustus voor zo'n 10/11/12 dagen richting de Alpen om zo veel mogelijk passen te rijden. Heb nu een route van zo'n 1500 kilometer (exclusief heen- en terugreis natuurlijk) over zo'n 15/20 passen uitgestippeld door Frankrijk, Zwitserland, Italië en Oostenrijk, maar er kan nog zo veel veranderen.

Ik reis helemaal alleen en neem een tent mee :)
me 2 lekker back 2 basic met mijn tentje })

ik heb net de rit "grof" in google maps gezet maar heb toch besloten niet richting Rome te gaan. Dat kost namelijk nogal wat tijd en een paar honderd km.

http://maps.google.nl/map...&spn=1.635727,2.82074&z=9

of (zonder Rome)

http://maps.google.nl/map...spn=3.267589,5.641479&z=8

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

3 foto's besteld van maandag, zal ze wel posten als ze binnen zijn :)

No signature required.

• Aikon
  • Niet online
Leuk al die vakanties, zeker met tent etc. Ga zelf vrijdag naar de Ardennen nabij de Eifel, maar is geen specifieke motorvakantie helaas, maar ik zal wel wat rondjes rijden. :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32

M14

Op wat voor motor maken jullie dit soort ritjes? Lijkt me leuk om een keer zoiets te doen, maar volgens mij word dat niks op mn SV :P

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Aikon
  • Niet online
Ik op een Bandit, maar bagage neemt iemand anders mee, heb enkel een topkoffer op het moment.

Maar meestal kan je met een bagagerol en tanktas al een heel eind komen.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Gewoon op de fzr. Die is comfortabel genoeg om 400 a 500 km per dag te rijden. Wel om de 2 dagen een 'rust' dag inlassen zodat je je rug en je polsen niet verneuq.

Ik ga binnenkort langs de motozoom even kijken naar zo'n bagage systeem: 2 zadeltassen en een rol
Afbeeldingslocatie: http://motozoom.nl/pics/FotoGroot/10025362-3_720_ANW1_FR_07.jpg

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

_Erikje_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:12:
Gewoon op de fzr. Die is comfortabel genoeg om 400 a 500 km per dag te rijden. Wel om de 2 dagen een 'rust' dag inlassen zodat je je rug en je polsen niet verneuq.

Ik ga binnenkort langs de motozoom even kijken naar zo'n bagage systeem: 2 zadeltassen en een rol
[afbeelding]
Die heb ik ook, en daar kan verrassend veel in. Je moet alleen uitkijken dat de zijtassen niet teveel schuin gaan hangen als je ze helemaal uitschuift/openritst. Ligt ook een beetje aan je uitlaat natuurlijk.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

gwystyl schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:32:
[...]

Die heb ik ook, en daar kan verrassend veel in. Je moet alleen uitkijken dat de zijtassen niet teveel schuin gaan hangen als je ze helemaal uitschuift/openritst. Ligt ook een beetje aan je uitlaat natuurlijk.
mijn uitlaat is redelijk laag, dus dat gaat wel goed komen, de riem kan ik hopelijk goed kwijt onder mijn buddyseat, dan zit hij meteen ook lekker stevig vast.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3263/2850787511_a185062085.jpg

• Youk

Youk

Volvo For Life

Als ik dit allemaal zo zie krijg ik ook weer zin in een motorvakantie. Is alweer een paar jaartjes geleden. Bagage is geen probleem met 3 koffers + tanktas.

• MailMan
* MailMan + vriendin gaan over twee weekjes richting Scandinavië voor 14 dagen

Vooral veel toeren en rondkijken hoop ik. We hoeven ook niet in 2 dagen heen en terug, lekker 80km wegen en een kaartje in de tanktas :)
Ik wilde eigenlijk eerst ook gaan kamperen, maar ben bang dat dat teveel wordt qua materiaal, aangezien het op 1 motor mee moet, en dat na lange dagen reizen je het liefst in een kant en klaar bed stapt.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Exigence schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:29:
[...]
Leuk, al die mensen die richting de Alpen gaan! Ik ga zelf 21 augustus voor zo'n 10/11/12 dagen richting de Alpen om zo veel mogelijk passen te rijden.
Blijf op de 28ste uit de buurt van de Alp d'Huez... Die wordt dan overgenomen door een stel steppers. Ik ben daar ook als motorbegeleider/fotograaf/filmer. Een collega en een oud-collega steppen mee. Helden zijn het!

[ Voor 21% gewijzigd door mphilipp op 14-07-2010 15:48 ]

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

hotelletjes en/of hostels zijn natuurlijk wel het relaxed. Je slaapt beter en het scheelt zo 10kg aan spullen die je niet hoeft mee te nemen.

Maar heb geen idee hoe het zit met de beschikbaarheid en de kosten van 10 dagen in ho(s)tel verblijven. Even uitzoeken...
mphilipp schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:46:
[...]

Blijf op de 28ste uit de buurt van de Alp d'Huez... Die wordt dan overgenomen door een stel steppers. Ik ben daar ook als motorbegeleider/fotograaf/filmer. Een collega en een oud-collega steppen mee. Helden zijn het!
steppend een berg op 8)7 gek zijn ze O-)

[ Voor 57% gewijzigd door _Erikje_ op 14-07-2010 15:50 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mphilipp schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:46:
[...]

ik heb je/het doel gesponsord, niet mega veel, maar alle beetjes helpen hoop ik :)
_Erikje_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:48:
steppend een berg op 8)7 gek zijn ze O-)
Ja in combinatie van het goede doel zag ik ook wel een link ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ToolkiT op 14-07-2010 15:53 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:52:
[...]
ik heb je/het doel gesponsord, niet mega veel, maar alle beetjes helpen hoop ik :)
Geweldig!

Ze zijn inderdaad stapelgek, maar ik vind het wel stoer en draag graag mijn kleine steentje bij

[ Voor 21% gewijzigd door mphilipp op 14-07-2010 16:40 ]

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

_Erikje_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:12:

[afbeelding]
Tip: Neem in plaats van zo'n boventas een Ortlieb (of kloon):
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:nwDCI-YUzxd1IM:http://www.zwerfkei.nl/pics/artikelen/00022478_1_HIRES.jpg
Die is weliswaar lastiger uit te pakken, maar een groot deel van je bagage hoef je toch niet altijd bij te kunnen. Voordelen: onverwoestbaar, gegarandeerd waterdicht, ook al vis je 'm na een week van de bodem van een meer (letterlijk), er gaat heel veel in, altijd stijf op te rollen tot een strak pakket ongeacht hoeveel je erin gooit, en uitstekend geschikt om op te zitten als er wat kleding e.d. inzit. En goedkoop.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

daaan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:33:
Damn, gister gezakt voor AVD. Opstapeling van foutjes:
- Op de snelweg te vroeg naar rechts waardoor ik achter een vrachtwagen kwam te zitten. (waar ik echt nog wel omheen had gekund |:( )
- Last van diezelfde vrachtwagen omdat die er óók af ging.
- Te dicht op die vrachtwagen (uit irritatie).
- De vrachtwagen niet ingehaald, omdat ik niets kon zien, omdat ik er dus te dicht op zat.

Naja, duidelijk op zich. -O-
Ah, das minder man, ik heb maandag me AVD gehaald. Nooit verwacht, heb echt een heel stuk 150 gereden op de snelweg om de situatie te vermijden die jij net omschrijft.
Voeg net in op de snelweg nadat ik op de oprit een stuk achter een bus had gezeten, haal ik net de bus in "ja, ga de volgende afslag maar eraf" ik kijk op de rechterbaan; bus, vrachtwagen x4. Dan maar knallen. (had een lesmotor met 100pk) en haal de afslag. Hoor ik door me oortje; ja, zoek maar even een stopplek zien we je zo. (zij hadden het dus niet meer gehaald voor de voorste vrachtwagen of achter de achterste bus en moesten omrijden)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Afbeeldingslocatie: http://www.leukopdefoto.nl/files%5C20100712%5C12-07-2010%5COverige%5Clarge%5Cleukopdefoto_700818.JPG

poser plaatje :')

And it goes BRAAAAAPP!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Pooh schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:51:
[...]

Tip: Neem in plaats van zo'n boventas een Ortlieb (of kloon):
[afbeelding]
Die is weliswaar lastiger uit te pakken, maar een groot deel van je bagage hoef je toch niet altijd bij te kunnen. Voordelen: onverwoestbaar, gegarandeerd waterdicht, ook al vis je 'm na een week van de bodem van een meer (letterlijk), er gaat heel veel in, altijd stijf op te rollen tot een strak pakket ongeacht hoeveel je erin gooit, en uitstekend geschikt om op te zitten als er wat kleding e.d. inzit. En goedkoop.
Hmm, die van motozoom is na drie weken zwaar gebruik toch wel een beetje stuk.

Makerij Hofman

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
Ah, motorvakanties 8) dan zal ik mijn plannen ook even spammen. Begin augustus, dus over 2 weken, ga ik 3 weken door Duitsland, Oostenrijk en Italie rijden. Dit is grofweg de route:

http://maps.google.nl/map...,9.876709&ie=UTF8&t=h&z=6

Ik heb laatste een bagagerekje gekocht en een tanktas, en zon grote 75 liter rolzak van Louis. Ik heb superveel bagageruimte, dus ik zit te denken om niet alleen mn textielen pak mee te nemen, maar ook mn leren overall + schoentjes en dergelijke. We blijven een paar dagen in de dolomieten, en dan is het wel relaxed als je gewoon je tassen en troep bij de herberg kan laten, en lekker met je leren pakkie de dolomieten onveilig kan maken. Rijd toch even relaxter dan een textielen pakje. Ik kan iig niet wachten tot het vakantie is

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/vfr_touring.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• MailMan
Wat moet ik me voorstellen bij een 75 liter rolzak?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
MailMan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 18:10:
Wat moet ik me voorstellen bij een 75 liter rolzak?
http://motozoom.nl/websho...2&SToken=D235E439AF3FD96C

die :Y) weet niet hoe ze anders heten :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• MailMan
Ah dat dacht ik al :) Zat er over te twijfelen om zoiets te halen en dan in plaats van de kleine (~21L) topkoffer op de K100 te zetten. Of misschien is het zelfs mogelijk deze er bovenop te monteren zodat m'n vriendin wat extra rugleuning heeft.

Vind zo'n leren bekleding om de tank heen ook altijd lekker om te zien :9~

[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 14-07-2010 18:36 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Widow schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 18:02:
Ik heb laatste een bagagerekje gekocht en een tanktas, en zon grote 75 liter rolzak van Louis.
Als je maar niet teveel op het rekje legt. Dat ding werkt als een hefboom en maakt je stuur licht. Dat rijdt niet fijn. In principe mag er in zijkoffers iets van 15kg en in een topkoffer (schrik niet) 5kg. Maar dan is een voorschrift. Ik kom ook wel boven dat gewicht in de topkoffer. Maar ik compenseer dat dan door iets zwaars in de tanktas te leggen. Bij de BMW is dat minder hard nodig, want die is uit zichzelf wat zwaarder van voren. En ik kon de bagagerol op de plek van de passagier leggen.

Als je al ervaring hebt met al die bepakking is het geen punt, dan weet je wat je te wachten staat. Anders kan het geen kwaad om het gewoon een keer te proberen.

Nog een tip voor lieden die voor het eerst met de bepakte brommerd op pad gaan: probeer tactisch in te pakken. Leg spullen die je onderweg nodig denkt te hebben daar waar je ze snel kunt pakken. Ik had bv de rol achterop en daar overheen zo'n handy-dandy bagagenet. Daar kon ik dan mijn tasje met regenoverall in steken, een pak koeken en evt.een flesje drinken. In de tanktas gaat dan mijn camera en andere spullen die ik bij de hand wil houden als ik stop om te eten oid. Een tanktas neemt relatief makkelijk mee.
Ik heb ook nog zo'n tick om een spanbandje om de zijkoffers heen te doen, aan het bagerek. Mocht ie openspringen of wat dan ook, dondert ie niet meteen over de snelweg... Ik heb daar gewoon een spanbandje van de Halfords voor gekocht en op maat gemaakt (geen lange flap eraan) en het uiteinde met een soldeerbout gesmolten zodat ie niet rafelt. Erg handig!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aan de blik te zien vond je het niet zo leuk op de foto..

Wel een gave fiets trouwens 8)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ah, motorvakanties 8) dan zal ik mijn plannen ook even spammen. Begin augustus, dus over 2 weken, ga ik 3 weken door Duitsland, Oostenrijk en Italie rijden. Dit is grofweg de route:
Dat ziet er lekker uit. Ga je dat alleen rijden?

Wat vakantiebagage betreft * ROFLASTC lonkt naar dit:.

Afbeeldingslocatie: http://www.touratech.com/shops/011/images/artikel/BIGIMAGE/01-052-3334-0_I_01.JPG
ToolkiT schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 19:03:
[...]

Aan de blik te zien vond je het niet zo leuk op de foto..

Wel een gave fiets trouwens 8)
k , ander plaatje dan :P
mphilipp schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 18:44:

Nog een tip voor lieden die voor het eerst met de bepakte brommerd op pad gaan: probeer tactisch in te pakken.
En verdeel het gewicht over de motor. Als je valbeugels hebt dan zijn daar ook tasjes voor. Houd je aan de voorschriften mbt vering afstellen en max.gewicht. Ik heb met blikken gereden en dan ruim boven de max die werd aangeraden. Uiteindelijk is het kofferrek opgerekt en de wervelingen zijn niet van de lucht. De kont wordt echt anders in gedrag.

[ Voor 45% gewijzigd door ROFLASTC op 14-07-2010 20:11 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

http://maps.google.nl/map...,9.876709&ie=UTF8&t=h&z=6

Ik heb laatste een bagagerekje gekocht en een tanktas, en zon grote 75 liter rolzak van Louis. Ik heb superveel bagageruimte, dus ik zit te denken om niet alleen mn textielen pak mee te nemen, maar ook mn leren overall + schoentjes en dergelijke. We blijven een paar dagen in de dolomieten, en dan is het wel relaxed als je gewoon je tassen en troep bij de herberg kan laten, en lekker met je leren pakkie de dolomieten onveilig kan maken. Rijd toch even relaxter dan een textielen pakje. Ik kan iig niet wachten tot het vakantie is

[afbeelding]
Ik zie dat je er vlak langs komt, dit is ook een mooi stukje: maps, timmelsjoch
Pagina: 1 ... 205 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.