Als je als rijinstructeur motorfietsen met ABS in bezit hebt (zoals ik) dan leer je je leerlingen allesbehalve zonder na te denken de ABS gebruiken.
Sterker nog, als je leerling alleen maar de ABS aanspreekt tijdens de noodstop, wordt de oefening afgekeurd. Ik leer mijn leerlingen met de noodstop altijd de ABS grens op te zoeken, eigenlijk leer je ze dan niets anders dan de blokkeergrens op te zoeken, maar dan veiliger.
Om goed te leren remmen zul je gevoel moeten krijgen in de remkracht van een motor, met ABS heb ik dat sneller voor elkaar bij een leerling dan zonder en dat komt inderdaad omdat ik de eerste keer tegen een leerling kan zeggen "knijp die hendel maar eens VOL in".
Op deze manier leert een leerling over het algemeen sneller druk opbouwen en dat in een veilige setting
Mijn filosofie achter lessen met ABS:
Een "ervaren" motorrijder zal bij een noodsituatie die volledig onverwacht is een aantal kansen hebben;
- Hij reageert beheerst, bouwt druk op en komt op tijd tot stilstand (het meest gunstige geval

)
- Hij reageert beheerst, bouwt druk op en merkt tijdens het remmen dat hij het niet gaat halen om op tijd stil te staan (cijfers van de SWOV wijzen uit dat indien dit voorkomt, de meesten 1 van de twee remmen doorknijpen zodat er een wiel gaat blokkeren. Ongevalsanalyses wijzen uit dat men zich in deze situatie vaak onderuit remt> in mindere mate verkrampen mensen ook wel, waardoor er vol tegen het object wordt aangereden.)
Indien een bestuurder in dit geval ABS gehad zou hebben, zou er wellicht een kans geweest zijn om de situatie onder controle te krijgen.
Nu ga ik ditzelfde verhaal invullen voor een lesser met nagenoeg geen rijervaring (ik tel die brommerkilometertjes echt niet bij ervaring.)
Een lesser zal bij een noodsituatie die volledig onverwacht is ook een aantal kansen hebben;
- Hij reageert beheerst en bouwt netjes druk op (dit komt bijna niet voor........hij moet dit immers nog tot een automatisme maken)
- Hij gaat METEEN vol in de remmen hangen.
Dat laatste heb ik tijdens het lessen al meerdere malen met eigen ogen mogen aanschouwen.
Een "noodsituatie" is relatief trouwens, wat een ervaren rijder als "redelijke nood" ziet, kan een beginnend bestuurder al extreme doodsangsten doen uitstaan.
Een voorbeeld:
Een leerling van me reed op een motorfiets zonder ABS, we rijden met zo'n 75 kilometer per uur op een kruispunt af dat geregeld is door verkeerslichten.
Ik merk op dat de leerling een beetje zit te gapen en amper links en rechts de kruising bekijkt tijdens het naderen ervan, dus ik doe dat voor hem (zoals altijd) en merk op dat het oranje begint te worden. De leerling besluit om een meter of 10 voor de stopstreep eens naar het verkeerslicht te kijken, ik zie hem nog denken "verrek, ligt hier een kruispunt.... even kijken of het nog groen is" .
De leerling ziet dat het op oranje staat en heeft geen idee hoe lang dat al zo is en besluit om zonder na te denken VOL (!) in zijn voorrem te knijpen.
Ik zie dat gebeuren en besef me dat ik weinig meer voor hem kan doen....
Leerling trekt een zwarte streep met zijn voorwiel van een meter of 10 en begint langzaam de controle over zijn motor te verliezen (hij begon te vallen).
Ondertussen had ik mijn spreeksleutel al open gedrukt en brulde ik "LOS!!!!!!", dat was het enige dat ik nog doen kon (ik weet niet of hij op mij reageerde of zelf met het idee kwam om iets te gaan doen met de situatie). Gelukkig liet hij zijn rem los, waarna de motor zich weer rechtop richtte (ja, dat gebeurd er dan

) en ik hem aangaf dat hij nu even moest terug schakelen een keer of drie en weg moest wezen daar, hij hobbelde op dat moment nog met 20 kilometer per uur over die kruising heen.
Moraal: zeker beginnend bestuurders maken nogal eens de fout om situaties verkeerd in te schatten en vanuit een "reflex" te reageren. Deze leerling had enorm geluk dat hij zijn rem op tijd weer los liet, anders was hij hard tegen de gond gegaan......met ABS was er niets aan de hand geweest.
De enige conclusie die ik hieraan kan verbinden is : geen stress, met ABS.
Dit is slechts een voorbeeld, ik kan zo nog wel even doorgaan met momenten noemen waarop het hebben van ABS een voordeel heeft ten opzichte van het niet hebben van ABS, zeker tijdens het lessen.
En dat je niet leert remmen met een motor die ABS heeft vind ik de grootste bull@#$% aller tijden

Wat mij betreft is de discussie voor lesmotoren met ABS en "of dat zinvol is" dan ook niet nodig.
Het IS zinvol, omdat deze mensen eerder geneigd zijn verkeerde keuzes te maken dan "ervaren" rijders, die overigens net zo goed zich in de vingers kunnen snijden.
Damn, wat een verhaal
(trouwens, ik laat mijn leerlingen tijdens de remoefeningen opbouwend steeds harder een noodstop maken MET ABS, eerst met 50 dan 70 dan 100 kilometer per uur, ik wil ze zo warm maken voor ABS dat ze daar later een motor op uitkiezen