Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.104 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Verwijderd

an-ti-ci-pe-ren :>

duikt weg

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 18:08 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
scorpie schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:04:
..., en doe nou niet alsof ik niet kan uitvoegen.. ik heb ffs 7 jaar een autorijbewijs..
Dat zegt toch niets? Het gemiddelde koekblik rijdt ronduit slecht, m.a.w. die zakken voor hun examen.
Op je examen wordt je geacht het netjes te doen, zodat je in ieder geval hebt aangetoond dat je het tenminste goed geleerd hebt.
maarja, wel jammer dat die lui gewoon altijd het laatste woordje hebben.
Het zou vreemd zijn om de kandidaat zelf te laten beslissen...

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:38

scorpie

Supra Addict

Zo bedoel ik het niet, maar goed laat maar, zitten weer in #moraalridders ofzo..

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je tijdens het examen een gevaarlijke situatie tegenkomt moet die goed opgelost worden. Lukt dat niet helemaal goed dan zak je helaas gewoon. Het is soms ook maar net pech of mazzel hebben met wat je tegenkomt. Als die lesauto niet naar links gegaan was had je best kunnen slagen.

Als de examinator zegt dat het niet goed ging en je laat zakken is dat 1 ding. Als vervolgens je instructeur hetzelfde zegt zal het best zo zijn.

Blijft natuurlijk enorm balen maar het is nou eenmaal zo. Volgende keer ga je gewoon slagen :)

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:38

scorpie

Supra Addict

Ja, maar het lompste vind ik ook nog dat we bij Den Hoorn een half uur langs kassen hebben gereden zonder enig ander verkeer. Als je dan toch m'n verkeersdeelneming wil toetsen, ga dan ffs de stad in 8)7

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

scorpie schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:18:
Ja, maar het lompste vind ik ook nog dat we bij Den Hoorn een half uur langs kassen hebben gereden zonder enig ander verkeer. Als je dan toch m'n verkeersdeelneming wil toetsen, ga dan ffs de stad in 8)7
Den hoorn heeft toch geen kassen? Bedoel je in het westland :P
Die af oprit is extreem lang. Ik denk dat die lesauto al een tijdje daar op reed. Na een tijdje hoef je toch niet meer te verwachten dat hij naar links komt, zeker niet knipper uit en gaan.

Sowieso gaat verkeer op de rijbaan voor.

[ Voor 34% gewijzigd door M3rcury op 23-06-2010 18:46 ]

No signature required.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

scorpie schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:15:
Zo bedoel ik het niet, maar goed laat maar, zitten weer in #moraalridders ofzo..
Beetje slap om gelijk "moraalridders" te roepen als mensen je niet en masse gelijk geven :o

Je hebt een inschattingsfout gemaakt en daar de prijs voor betaald. Wees een vent, accepteer dat en leer ervan om volgende keer dezelfde situatie anders aan te pakken :)

Sowieso, zit nu ook dichtbij examen en veel gepraat met instructeur erover - je zakt nooit op één ding - tenzij je onderuit gaat op de weg - maar je zakt op het totaalbeeld. Waarschijnlijk was de examinator dus ook niet de spreken over andere dingen, maar was dit de druppel. Meest constructieve zou zijn om na te gaan wat de rest van de emmer was. Daar valt genoeg te winnen dat zo'n enkele situatie volgende keer niet zakken hoeft te betekenen.

Oslik blyat! Oslik!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-01 22:39

steveman

Comfortabel ten onder

Echt sommige koekblikkers |:(

Meneer komt over een bruggetje zetten, kíjkt niet eens of er kruisend verkeer aankomt (NB mijn persoontje) neemt voorrang (negeert haaientanden) en kijkt zelfs na een claxonsolo nog niet op of om 8)7

Gelukkig kijk ik altijd of die ander mij ook ziet... maar zo krijg je dus ongelukken :/

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
M3rcury schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:31:
[...]
Den hoorn heeft toch geen kassen? Bedoel je in het westland :P
Daarbij, een half uur door Den Hoorn rijden is ook onmogelijk >:)
[...]

Die af oprit is extreem lang. Ik denk dat die lesauto al een tijdje daar op reed. Na een tijdje hoef je toch niet meer te verwachten dat hij naar links komt, zeker niet knipper uit en gaan.

Het is wel een van de vervelendste stukken om in of uit te voegen. Toevallig vorige week met m'n oud-instructeur en 2 lessers meegereden, en 1 daarvan had ook zichtbaar moeite om ruimte te vinden om uit te voegen vanaf DH-Zuid naar afrit plaspoelpolder, voornamelijk ook door een gebrek aan inschatting, maar je krijgt daar ook bizar weinig ruimte van het overige verkeer. Eigenlijk heb je 2 optie's, of gas geven en een plekje zoeken, of gewoon je knipperlicht uitzetten, heel goed kijken of ze je gezien hebben, en dan invoegen (op eigen risico :+).

Als je de situatie daar goed kent, had je geweten dat bij niet invoegen je verderop alsnog op de A4 kunt invoegen. Imho was dat in dit geval de beste optie geweest.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• PilatuS
  • Niet online
steveman schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:28:
Echt sommige koekblikkers |:(

Meneer komt over een bruggetje zetten, kíjkt niet eens of er kruisend verkeer aankomt (NB mijn persoontje) neemt voorrang (negeert haaientanden) en kijkt zelfs na een claxonsolo nog niet op of om 8)7

Gelukkig kijk ik altijd of die ander mij ook ziet... maar zo krijg je dus ongelukken :/
Dat overkomt mij ook regelmatig. Mensen die zonder te kijken zo een voorangsweg op knallen. Als ik dat nou 1x per jaar tegenkwam, maar nee het is echt regelmatig. De laatste keer was in een 50 zone waar ik mij netjes aan de snelheid hield. Als ik 80 gereden had was ik hardstikke plat geweest.

Gisteren op een dijk ook nog wat meegemaakt. Een toegemoetkomend busje ging inhalen en toen kwam ik van de andere richting aan. Hij vol in de ankers om weer achter de auto te komen waar ie voorbij wou. Gast, het is een dijk, je kan voertuigen van 2km ver zien aankomen. Geen enkele plek in de omgeving waar je zo enorm veel overzicht hebt. En dan toch het voor elkaar krijgen in te halen en als je naast de auto rijd die je inhaalt er achter komen dat er iemand aankomt 8)7

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:41:
Sowieso, zit nu ook dichtbij examen en veel gepraat met instructeur erover - je zakt nooit op één ding - tenzij je onderuit gaat op de weg - maar je zakt op het totaalbeeld. Waarschijnlijk was de examinator dus ook niet de spreken over andere dingen, maar was dit de druppel. Meest constructieve zou zijn om na te gaan wat de rest van de emmer was. Daar valt genoeg te winnen dat zo'n enkele situatie volgende keer niet zakken hoeft te betekenen.
Ik ben met de auto op één ding gezakt :X Die kerel vond het ook echt jammer om me te laten zakken want hij vond dat ik verder zo goed reed.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 22:49 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-01 18:05

mphilipp

Romanes eunt domus

scorpie schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:15:
Oja...we zijn er weer. Je krijgt je gelijk niet, en meteen is de ander een moraalridder. Snap je dan niet dat je door juist te versnellen de kansen om succesvol in-of uit te voegen verkleind? Ga gewoon van het gas en zoek je kans.

Jij hebt 7 jaar je rijbewijs, ik 25 jaar en mijn motorrijbewijs al 18 jaar. Dus als je dat als maatgevend gaat nemen...en ik denk dat je instructeur het nóg langer heeft. Zij zullen dat echt wel beter hebben kunnen beoordelen als jij. Wat jij deed, is iets wat je kunt doen als er geen instructeur naast zit. Je ziet dit soort acties wel vaker. Niet netjes, maar er zal niet meteen een groot ongeluk ontstaan (zolang er niemand zit te slapen of schrikt). Vandaar dat op een examen gas terug nemen en de tijd nemen om in- of uit te voegen beter is. Dan heb je in ieder geval overzicht.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• daaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

daaan

Brandweer Zoutkamp

Het vervelende van examinatoren/instructeurs is dat ze willen dat je
- Rijdt als een motorrijder, dus met pit.
- Besluitvaardig bent, en niet onnodig twijfelt.

Ondertussen moet je alles netjes doen, defensief rijden, etc. De crux zit hem in het aanvoelen wat je wanneer moet doen (denk ik), en dat wil nog wel een lastig zijn als beginner. (ik kan het weten, moet over 3 weken afrijden AVD)

One's never alone with a rubber duck.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 19:52
daaan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:41:

Ondertussen moet je alles netjes doen, defensief rijden, etc. De crux zit hem in het aanvoelen wat je wanneer moet doen (denk ik), en dat wil nog wel een lastig zijn als beginner. (ik kan het weten, moet over 3 weken afrijden AVD)
De crux zit hem vaak in het weten dat je het goed doet. Bij een rijles/examen overdenk je een beslissing gewoon iets vaker, alleen soms denk je er langer over dan goed voor je is en dan ben je 'zichtbaar aan het twijvelen' (Terwijl je in je achterhoofd al lang weet wat je moet doen).

Ik reed mijn examen gewoon goed maar was toch bijna gezakt omdat ik iemand van rechts geen voorrang gaf. Was een oud mannetje die stopte en uit zijn hele lichaamshouding kon je zien dat hij mij voor liet gaan. Om niet onnodig te stoppen ben ik maar door gereden (Wetend dat ik had moeten stoppen).

Examinator: Eigenlijk had ik je moeten laten zakken. Maar voorrang verlenen heb je al geleerd bij de auto en dat doe je al een aantal jaar dus ik denk wel dat ik mag aannemen dat je de voorrangregels snapt.

Wel geslaagd dus. Maarja, het was ook zo raar. Hij liet mij echt voor en ik wou gewoon vlot doorrijden en begon dus ook te twijvelen (Waar ik anders niet zou twijvelen; had gewoon doorgegaan of gestopt maar zou wel direct een beslissing genomen hebben).

[ Voor 32% gewijzigd door RedHat op 24-06-2010 09:50 ]

• daaan

daaan

Brandweer Zoutkamp

Je hebt gelijk, je probeert het perfect te doen, maar twijfel in combinatie met zenuwen zorgt wel eens voor irrationele/domme beslissingen. Terwijl je diezelfde situatie zonder examinator gewoon zonder problemen zou oplossen.

Nu we het er toch over hebben :p
Op een website vind ik een lijst met veel voorkomende fouten bij AVD, de meeste snap ik, maar een aantal niet helemaal:
Verkeerde zit c.q. hoofdhouding ( zoutzak houding).
Natuurlijk is een verkeerde zithouding slecht voor je, maar ik zie niet in hoe je houding je kan laten zakken? Moet ik dan met schoudervulling etc. naar het examen om mijn houding te pimpen? (niet dat ik het per se nodig heb)
In fases terugschakelen (we zitten niet in de auto!) of afremmen op de motor
Maar als je op een stoplicht afkomt, en het verkeer voor je remt geleidelijk af. Waarom zou ik als motorrijder dat dan niet doen? Natuurlijk snap ik dat achteropkomend verkeer geen remlichtje te zien krijgt, maar om het direct als fout te bestempelen?
Spiegelen + dode hoeken iedere 5-8 seconden
In woonwijken, stadscenta's en andere drukke plekken kijk je sowieso erg veel. Maar op een normale weg hoef je toch niet elke keer je dode hoek te checken?
Ook door een wegbeheerder aangebrachte obstakels die de snelheid eruit halen, er om heen slingeren terwijl er een rechte rijlijn mogelijk is. ( minder last van gyroscopische krachten in de motor)
Bij obstakels is kun je veelal in een rechte lijn door obstakels. Maar ik vind het altijd 'leuk' om mee te slingeren :P. mag dat dan niet tijdens het examen?

Zo, heb ik mijn onzekerheid/zenuwen er weer uit gegooid. 8)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-01 10:30

M14

Ik moet zeggen dat ik er zelf van stond te kijken dat ik geslaagd was :P
Totdat ik de snelweg op ging ging het nog allemaal wel goed. Tijdens het invoegen kwam ik achter een vrachtwagen terecht die hooguit 60 reed, ik had ook geen mogelijkheid om er voorbij te gaan vanwege de rij auto's die mij en die vrachtwagen aan het inhalen was. Daarnaast had ik tijdens het lessen al een paar epische faal-momenten gehad met invoegen, omdat ik mn spiegels totaal niks zag wat er nu echt langs / achter me reed. Voorbij die vrachtwagen is uiteindelijk wel goed gekomen :P

Even later van de snelweg af. Aan het einde van de uitvoegstrook moest ik naar links, die bocht ging ik met minstens 70km/h door zonder echt af te remmen :+. Gelukkig was kon ik door de bomen zien dat er niks aan kwam :+. Is deze uitvoegstrook: http://maps.google.nl/map...0.009645&ie=UTF8&t=h&z=17

Vervolgens nog een manneke laten schrikken bij een kruispunt :P. Ik reed op het kruispunt aan, moest naar links. De baan waar ik op draaide lag een vluchtheuvel in het midden. Eerst moest ik voorrang verlenen aan wat ander verkeer wat van rechts of me tegemoet kwam. Toen dat eenmaal voorbij was reed ik aan, ik zag dat dat manneke op de fiets van rechts kwam, maargoed, ik was al aan het rijden :P. Bij het begin van die vluchtheuvel zat ie langs me en zag gewoon dat ie schrok toen ik er langs kwam :P. Er was ook niet meer ruimte om verder links te rijden aangezien die vluchtheuvel daar lag.

Anyway, het is nog goed gekomen :P. Toen die examinator me feliciteerde heb ik schijnbaar gekeken alsof er een lijk uit het graf opstond :P. Vervolgens alles een beetje besproken. Over die bocht met 70km/h heeft ie het nieteens gehad en over dat manneke zei ie 'tja, als die vluchtheuvel daar niet lag had je ruimte genoeg gehad en was het zeker geen probleem' :P. Oke, best :+.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• RemcoDelft
RedHat schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:44:
[...]
Examinator: Eigenlijk had ik je moeten laten zakken. Maar voorrang verlenen heb je al geleerd bij de auto en dat doe je al een aantal jaar dus ik denk wel dat ik mag aannemen dat je de voorrangregels snapt.
Rare uitleg van die examinator, vooral omdat heel veel automobilisten juist geen voorrang verlenen aan verkeer van rechts.
Vooral bij vrouwen is dat erg, niet alleen op de motor, maar ook als fietser/voetganger: ze zien je, verlenen geen voorrang, en gaan dan schaapachtig lachen :'(

Met mijn motorrijles had ik ook ooit iemand die zwaaide van "ga maar", waarna m'n instructeur zei dat ik een voorrangsfout maakte (en ik niet kon terugpraten). Na afloop wel uitgelegd, maar bij je examen zijn dergelijke dingen tricky.
Bij obstakels is kun je veelal in een rechte lijn door obstakels. Maar ik vind het altijd 'leuk' om mee te slingeren :P. mag dat dan niet tijdens het examen?
Mijn instructeur zei ook dat ze het liefst een zo recht mogelijke lijn zien.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-01 21:26
daaan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:09:
Je hebt gelijk, je probeert het perfect te doen, maar twijfel in combinatie met zenuwen zorgt wel eens voor irrationele/domme beslissingen. Terwijl je diezelfde situatie zonder examinator gewoon zonder problemen zou oplossen.

Nu we het er toch over hebben :p
Op een website vind ik een lijst met veel voorkomende fouten bij AVD, de meeste snap ik, maar een aantal niet helemaal:
[...]
Natuurlijk is een verkeerde zithouding slecht voor je, maar ik zie niet in hoe je houding je kan laten zakken? Moet ik dan met schoudervulling etc. naar het examen om mijn houding te pimpen? (niet dat ik het per se nodig heb)
[...]
Maar als je op een stoplicht afkomt, en het verkeer voor je remt geleidelijk af. Waarom zou ik als motorrijder dat dan niet doen? Natuurlijk snap ik dat achteropkomend verkeer geen remlichtje te zien krijgt, maar om het direct als fout te bestempelen?

Tsja, het is nou eenmaal veiliger als men ziet dat je remt. Het is anders veel moeilijker om te zien dat iemand remt. Ik rem wel vaak op de motor, maar tik nog wel ff mijn rem aan voor mij achterliggers. Vooral op de snelweg als ik een afrit neem met een bocht erin ga ik er vaak met trekkende motor in en hoef ik niet te remmen, maar het houdt de achterliggers op afstand ;)

En ja terugschakelen zou ik geen echt logisch antwoord voor hebben. Bij een stoplicht schakel ik inderdaad in 1x naar beneden (als ik eenmaal stil sta), bij traag verkeer doe ik het wel stapsgewijs... moet wel oppassen bij in 1x terugschakelen voor je stil staat. Toen ik net mijn motor had en nog voor het stilstaan bij het stoplicht terugschakelde, trok ik vervolgens een wheelie toen ik gelijk wilde wegrijden :+ in zijn 2 was toen beter geweest. Maar goed, dat overkomt je op een lesmotor iets minder snel :P

[...]
In woonwijken, stadscenta's en andere drukke plekken kijk je sowieso erg veel. Maar op een normale weg hoef je toch niet elke keer je dode hoek te checken?
Noop, ik checkte mijn dode hoek enkel bij bewegingen links en rechts. Op de snelweg wel zomaar eens.
[...]
Ik vind het ook leuk, maar je examinator niet. Mijn instructeur hamerde er ook altijd op om een rechte lijn te rijden...

Zo, heb ik mijn onzekerheid/zenuwen er weer uit gegooid. 8)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-01 16:20
Ik heb ook een hele lijst met (schoonheids)fouten, en ben toch geslaagd.

De examinator vondt het voldoende, en volgens hem zag het eruit alsof ik wist hoe het moest, maar het niet altijd netjes toepaste.
Daarna volgde de opmerking dat het volgens hem allemaal beter zou gaan na zelf wat praktijk ervaring op te hebben gedaan.

De fouten:

- Bij een weg met 2 vakken voor links achter 3 vrachtwagens gaan staan, terwijl de linker strook leeg was.
- Een afslag gemist omdat ik niet op de examinator aan het letten was.
- Fietsers van links over het hoofd gezien bij een fietspad met verkeer van 2 richtingen.
- Te traag optrekken bij het stoplicht.
- De examinator kwijtgeraakt door het niet al te vlotte rijgedrag.
- Nog meer kleine dingen.

De punten, volgens de examinator, waardoor ik alsnog geslaagd ben:

- Het kijkgedrag over het algemeen.
- M'n gedrag in het verkeer in 30KM zones met veel straten van rechts.
- M'n gedrag op de snelweg. (veel afstand houden en op tijd gaan inhalen).

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Verwijderd

daaan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:09:
Haha ik doe dat ook altijd: terwijl het best mogelijk is om er in een rechte lijn door te rijden, slinger ik er zo overdreven en breed mogelijk doorheen gewoon voor de fun.

Onder een lange brug waar een goede weergalm is: ook altijd even de koppeling in en een paar stoten gas :P

Gisteren nog een ritje gemaakt, ik was 300m verder na het vertrekken en was misschien net 50 aan het rijden (binnen bbk). Al een beetje aan het zigzaggen mooi op mijn weghelft en helemaal geen ander gemotoriseerd verkeer op de weg. Ik rijd langs een oud ventje dat ineens heel kwaad naar mij begint te zwaaien met zijn armen alsof ik een moordenaar ben. Even afvragen wat ik mis doe:
- snelheid: mooi 50 -> ok
- beetje zigzaggen: mooi op mijn weghelft en helemaal geen ander verkeer -> lijkt me geen probleem
- richtingsaanwijzer stond ook niet nog aan ofzo
Voor de rest kan ik niets bedenken :?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

daaan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:41:

Je moet niet rijden zoals de zij willen, maar zoals je zelf denkt dat goed/veilig is. Bedenk dat de examinator in deze momentopname een indruk moet krijgen van jouw rijvaardigheid. Het lastige is idd dat de een zus denkt en de ander zo. Maar daar kun je niets mee, dus moet je gewoon doen wat je denkt dat goed is, maar in je gedachten houden dat die meneer alleen dit moment ziet. Hij ziet dus niet dat je normaal al die dingen goed doet en toevallig deze ene keer iets onhandigs doet (wat iedereen kan en zal overkomen).

Ik heb zelf op mijn 2de keer motorexamen geslaagd terwijl ik voorrang nam bij zo'n om en om obstakel in een woonwijk. De tegemoetkomende vrouw in auto bleef staan, dus reed ik door (bloembak aan mijn kant, dus ik moest wachten). Examinator zei niets en ik was geslaagd. Op zich ging het ook goed en die vrouw twijfelde, dus ik handelde.

De eerste keer was ik puur op zenuwen gezakt overigens. Zo'n beetje alle bijzondere verrichtingen gingen fout (ging altijd goed...) en het rijden ging ook niet lekker. Lag aan mij, maar ook de nieuwe motor, een Honda NTV terwijl ik al die tijd op een Honda CB1 had gereden. Bokkig kreng, die NTV...

Je kunt natuurlijk altijd in een no-win scenario terecht komen. Een vreemde situatie die door anderen ingewikkeld wordt gemaakt, kan jou 'dwingen' ook iets geks te doen. Het is dan aan de examinator om te bepalen of jij ook dat soort rare situaties aankunt en niet compleet freakt. Je komt dat soort dingen natuurlijk in het echt ook een keer tegen. Maar het is heel moeilijk om precies het goede te doen, omdat de hele situatie ingewikkeld is (door fouten van anderen).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

M3rcury schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:31:

Het is als motorrijder mijn inziens normaal dat je niet lange stukken naast een auto (of in zijn dode hoek) blijft rijden, de bestuurder vergeet je dan simpelweg.
De wetgever eist van zowel de invoegende als de uitvoegende bestuurder dat het overige verkeer wordt voorgelaten, dus de motorrijder had in dit geval ook netjes voor of achter de auto moeten uitvoegen... Waarbij alles weer terug komt op mijn eerste punt volgens mij.. Zeker bij een lesauto kun je verwachten dat er onverwachte dingen gebeuren (zoals het pas laat klaar zijn met voorbereiding in/uitvoegen, of paniekerig reageren).

dat neemt natuurlijk niet weg dat iedereen wel eens een foutje maakt, maar ja, tijdens je examen blijf je daarop zitten ja..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2010 11:08 . Reden: [small] toegevoegd :p ]

• RemcoDelft
mphilipp schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:57:
[...]
Ik heb zelf op mijn 2de keer motorexamen geslaagd terwijl ik voorrang nam bij zo'n om en om obstakel in een woonwijk. De tegemoetkomende vrouw in auto bleef staan, dus reed ik door (bloembak aan mijn kant, dus ik moest wachten). Examinator zei niets en ik was geslaagd. Op zich ging het ook goed en die vrouw twijfelde, dus ik handelde.
Je zei net dat dit 18 jaar geleden was toch? Want in principe heb je voorrang genomen. Dat die vrouw twijfelde kan wellicht zijn omdat ze niet wist of jij ging stoppen. Als jij in dat geval duidelijk snelheid had geminderd, had die vrouw kunnen gaan rijden. Ik denk dat je geluk gehad hebt dat je er niet op zakte. Maar then again: je moet een beetje geluk hebben met rijexamens (of beter gezegd: je moet geen pech hebben)!
Je kunt natuurlijk altijd in een no-win scenario terecht komen. Een vreemde situatie die door anderen ingewikkeld wordt gemaakt, kan jou 'dwingen' ook iets geks te doen.
Ik heb er diverse gehad op mijn examen: een vrachtwagen die achteruit rijdt, dwars over de weg. In principe heb ik voorrang, maar veiligheid gaat voor, dus heel rustig er naar toe gereden tot ik er langs kon.
Het meest verduidelijkende wat mijn instructeur zei was: "binnen de bebouwde kom pas je je snelheid aan, buiten de bebouwde kom je plek op de weg".

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:03:
[...]

Het is als motorrijder mijn inziens normaal dat je niet lange stukken naast een auto (of in zijn dode hoek) blijft rijden, de bestuurder vergeet je dan simpelweg.
De wetgever eist van zowel de invoegende als de uitvoegende bestuurder dat het overige verkeer wordt voorgelaten, dus de motorrijder had in dit geval ook netjes voor of achter de auto moeten uitvoegen... Waarbij alles weer terug komt op mijn eerste punt volgens mij.. Zeker bij een lesauto kun je verwachten dat er onverwachte dingen gebeuren (zoals het pas laat klaar zijn met voorbereiding in/uitvoegen, of paniekerig reageren).

dat neemt natuurlijk niet weg dat iedereen wel eens een foutje maakt, maar ja, tijdens je examen blijf je daarop zitten ja..
Maar zoals hij het verteld was hij aan het inhalen, dus dat eerste punt lijkt me niet. Dat van de lesauto is uiteraard wel waar :)

No signature required.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RemcoDelft schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:09:
[...]
Je zei net dat dit 18 jaar geleden was toch? Want in principe heb je voorrang genomen. Dat die vrouw twijfelde kan wellicht zijn omdat ze niet wist of jij ging stoppen. Als jij in dat geval duidelijk snelheid had geminderd, had die vrouw kunnen gaan rijden. Ik denk dat je geluk gehad hebt dat je er niet op zakte. Maar then again: je moet een beetje geluk hebben met rijexamens (of beter gezegd: je moet geen pech hebben)!
Nou...ze stopte al voordat ik er goed en wel was. Het is al even geleden, maar ik geloof zelfs dat ik afremde, maar toen ik haar stil zag staan, heb ik gas gegeven. Toen ik het deed dacht ik 'This is the end...' ;) maar gelukkig vond de examinator het blijkbaar allemaal in orde.

Evengoed was ik zo fout als een Duitser als het erop aan komt natuurlijk. :X

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mja, als iemand duidelijk voorrang geeft moet je het nemen imo. Met z'n tweeën vrolijk stil gaan staan schiet niet op. Net zoals dat als jouw voorrang duidelijk ontnomen wordt, dat je ook gewoon moet stoppen. Daar kan je ook niet op zakken toch.

Zo heb met m'n examen een stopbord genegeerd, wel afgeremd, gekeken, geen verkeer, stopbord vergeten en dus verder gereden. Was geen probleem., het gaat niet om het stopbord, het gaat erom dat je daar extra goed kijkt en het liefst geen ongeluk veroorzaakt.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Aikon schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:12:
Mja, als iemand duidelijk voorrang geeft moet je het nemen imo. Met z'n tweeën vrolijk stil gaan staan schiet niet op. Net zoals dat als jouw voorrang duidelijk ontnomen wordt, dat je ook gewoon moet stoppen. Daar kan je ook niet op zakken toch.
Ze zeggen altijd dat voorrang geen recht van nemen is, maar een plicht van geven. Als je laat zien dat je weet dat de ander voorrang heeft, maar die persoon 'neemt' het niet, is het goed. Maar im Prinzip moet je eigenlijk stil gaan staan. Ach, ik heb het nu en pretendeer niet dat ik de beste piloot ben. Ik ben nog nooit onderuit gegaan en met de auto ook nog nooit ongelukken gehad, buiten wat vrouwen die tegen me aan reden (doen ze altijd mét auto helaas...).

Verwijderd

Aikon schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:12:

Zo heb met m'n examen een stopbord genegeerd, wel afgeremd, gekeken, geen verkeer, stopbord vergeten en dus verder gereden. Was geen probleem., het gaat niet om het stopbord, het gaat erom dat je daar extra goed kijkt en het liefst geen ongeluk veroorzaakt.
Ik heb dat ook met lessen wel eens gedaan. Daar word wel even aan gerefereerd bij het nabespreken, en als de examinator er dadelijk maar 1 stopbord-situatie instopt kan ie dus niet zien of het eenmalig was of dat het altijd zo gaat bij de motorist. Dus dan mag ie best wel eens beslissen om het als een fout aan te stippen. Als je bijvoorbeeld ook andere kleine foutjes maakt, kan ik het ook wel begrijpen ook als iemand dan zakt.

Nu heb ik 1 juli examen, dus ik word weer enorm zenuwachtig als ik dit alleen al typ. Not good.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-01 22:39

steveman

Comfortabel ten onder

Ben voor B geslaagd met een ingreep(je)...

dus zó nauw komt het ook weer niet met die lui ;)

Ohja, was ook nog vlak voor de vakantie. Myth busted (Double busted, ik had het examen meteen na een vriend van me bij dezelfde examinator, en die had ophetzelfde punt dezelfde fout gemaakt :o )

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 22:37:
Gisteren op een dijk ook nog wat meegemaakt. Een toegemoetkomend busje ging inhalen en toen kwam ik van de andere richting aan. Hij vol in de ankers om weer achter de auto te komen waar ie voorbij wou. Gast, het is een dijk, je kan voertuigen van 2km ver zien aankomen. Geen enkele plek in de omgeving waar je zo enorm veel overzicht hebt. En dan toch het voor elkaar krijgen in te halen en als je naast de auto rijd die je inhaalt er achter komen dat er iemand aankomt 8)7
Zoiets had ik laatst ook met een motorrijder. Ik reed over de dijk richting een scherpe bocht naar links, 50m rechtuit en een scherpe bocht naar rechts. Een of andere CBR-rijder kwam me in de verte tegemoet en ik schatte in dat we mekaar precies in de tweede bocht zouden passeren. Vraag me niet waarom, maar ik voelde gewoon aan m'n water dat ie niet van plan was om verder te kijken dan z'n voorspatbord
En ja hoor...hij stuurt in, neemt een mooie Rossi-lijn binnendoor, recht op mij af, kijkt op het laatste moment op, schrikt, remt, stuurt, remt, stuurt en zit weer op z'n eigen weghelft. Ik stond al bijna stil....dus niks aan de hand, maar erg slordig. Als ie nou had gekeken, hadden we die bocht allebei lekker kunnen nemen en een welgemeende :w kunnen uitwisselen.

Kijken, kijken, inschatten, anticiperen, nadenken, ook als je niet een bocht zit. Je kunt zoveel informatie halen uit kleine aanwijzingen....en dat is geen luxe als je stevig aan het doorrijden bent op de dijk, of gewoon heelhuids door de stad wil komen.

I reject your reality, and substitute my own.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Precies :)

Zelfs al zijn heel veel motorongelukken niet de schuld van de motorrijder, had die motorrijder het regelmatig wél kunnen voorkomen. Neem bijvoorbeeld een dode-hoek ongeluk waarbij een motorrijder een tijdje in een dode hoek rijdt van een auto en geraakt wordt als die auto vervolgens van rijstrook wisselt. Het ongeluk is dan de schuld van de automobilist, maar had door de motorrijder ook voorkomen kunnen worden door niet zo lang in de dode hoek te blijven rijden.

^ Dat vertel ik ook altijd tegen mensen die motorrijden heel gevaarlijk vinden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

snars schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 17:52:
[...]
Zoiets had ik laatst ook met een motorrijder.
Fijn dat er ook dat soort verhalen zijn. Ik wordt onderhand een beetje simpel van al die verhalen over 'koekblikkers'. De term alleen al haat ik. Het grappige is dat het gros van de motorrijders ook (wel eens) automobilist is. Als ze zichzelf op dat moment tegenkomen, wat zouden ze dan zeggen van elkaar?

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

mphilipp schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:10:
[...]

Fijn dat er ook dat soort verhalen zijn. Ik wordt onderhand een beetje simpel van al die verhalen over 'koekblikkers'. De term alleen al haat ik. Het grappige is dat het gros van de motorrijders ook (wel eens) automobilist is. Als ze zichzelf op dat moment tegenkomen, wat zouden ze dan zeggen van elkaar?
Sterker nog, mijn 2e hobby is auto's ;)

No signature required.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:27
Daarnet met rijles, gelijkwaardige T-splitsing, ik kom vanaf de onderkant (enkele weg dus). Ik rij daar al heel rustig stapvoets in z'n 1 met achterrem en koppeling. En ja hoor, keihard komt er een mafkees van links aanscheuren die keihard rechts voorrang geven negeert. "Domme koekblikker". Toen besefte ik meteen waarom zoveel motorrijders die term gebruiken. Damn, als ik niet zo voorzichtig was, lag ik op z'n motorkap.

EDIT: Overigens heb ik niets tegen automobilisten, ben er zelf ook 1, maar er zijn er wel een heel aantal die gewoon compleet het verkeer niet snappen...

Merk wel dat ik steeds beter oplet in het verkeer op de motor, gaat lekker :) . Ook de oefeningen gaan erg goed. Uitwijkoefening nu bijna altijd goed, remproeven gaan goed, enige waar ik nog moeite mee heb is de vertragingsoefening. Zit nu op 12 (iirc) lessen :) .

[ Voor 10% gewijzigd door TheJVH op 24-06-2010 19:12 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Killzone schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 19:10:
Domme koekblikker. Toen besefte ik meteen waarom zoveel motorrijders die term gebruiken. Damn, als ik niet zo voorzichtig was, lag ik op z'n motorkap.
Wel eens gesneden door een mongool op z'n R1? >:)

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-01 21:55
Ik heb zelf weleens last van onverwacht snel naderende motorrijders op de snelweg (die dan ook nog willen inhalen op mijn rijstrook), wanneer ik dus zelf ook motor rijd. Dan realiseer ik mij ook weer eens dat automobilisten ook niet altijd rekening houden dat er ineens een motorrijder in de dooie hoek kan zitten, wat mij als motorrijder ook weer bewuster maakt in zo'n situatie. Altijd goed als je zoiets van twee kanten kan zien en er dus ook beter van gaat rijden.

Waar ik me wel aan erger is dat sommige bestuurders zich weinig bewust lijken te zijn van hun rijstrook. Met name als er tijdelijke (gele markering) op het wegdek ligt zoals nu bij de A1 als je Amsterdam uitrijdt. De weg is dan al een stukje smaller waardoor je mij ook niet zo snel meer ziet tripleren, maar de rijbaan slingert dan soms ook nog een beetje. Met als gevolg bestuurders die niet de slinger/bocht volgen maar gewoon in een rechte lijn erover gaan en zo de tijdelijke markering overschrijden, of zelfs spontaan van de ene naar de andere rijstrook gaan zonder richting aan te geven terwijl het doorgetrokken strepen zijn.
Aan de ene kant blij dat ik dan een smal voertuig heb, aan de andere kant voel je je ook meteen kwetsbaarder.

* MailMan is erg tevreden met de harde claxon op de K100

Moet niet denken aan zo'n zachte *beep* *beep*. Mijne HONKT gewoon lekker :+

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb m'n navigatie (tijdelijk) maar weer even van m'n fiets af geschroeft in verband met ruimtgebrek :+

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/xm0ied.jpg

Nou maar weer eens een keer even gaan puzzelen waar ik die houder nú weer eens ga bevestigen want het gat in m'n balhoofd is nu dicht. Een houder van een Zümo 660 is ook niet deelbaar van de kabel dus we gaan er maar een keer rustig over na denken.
Net even een kilometertje of 50 met dat Öhlins ding gestuurt maar da's écht een wereld van verschil, zélfs op een "simpele" 600 :Y

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

och ik doe zelf ook zat domme dingen op de motor. Laatst nog bij het viaduct richting gouda de afslag willen nemen en dat deed ik te vroeg op de plek waar mensen vanuit gouda de snelweg opdraaien en willen invoegen op de doorgaande weg. vrachtwagens ook overal en priussen. Ik er rustig tussendoor tripleren en toen bleek dat ik na het viaduct nog zat ruimte gehad zou hebben.

And it goes BRAAAAAPP!

• Bergie
  • Laatst online: 12:21

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik wil ook weer rijden :(

Morgen komt de schadeexpert pas kijken dus dan weet ik hopelijk waar ik aan toe ben. Hopelijk kan ik hem daarna snel weer opknappen en gelijk nieuwe bandjes eronder laten leggen en dan weer lekker touren *O*

Yamaha MT-09

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-01 20:47

4x2

lộn xộn quá

[...]
Dan zijn het kut motorrijders enzo :P

Ach ja, ik vind motorrijden leuk, maar ik heb een pesthekel aan het overgrote deel van de motorrijders door dat typische hypocriete gedrag (als je dr mee werkt merk je bv hoe verschrikkelijk hard een apk nodig is door de belachelijk slechte staat waarin veel motoren zich bevinden)

leeg

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:26

charrel

Cortisol4life..

4x2 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 01:22:
[...]
maar ik heb een pesthekel aan het overgrote deel van de motorrijders door dat typische hypocriete gedrag (als je dr mee werkt merk je bv hoe verschrikkelijk hard een apk nodig is door de belachelijk slechte staat waarin veel motoren zich bevinden)
Uit diverse onderzoeken blijkt dit toch echt anders, van al m'n vrienden die motorrijden zorgt iedereen echt 10x beter voor z'n motor dan voor auto's die ze rijden.
Tevens gebeuren er bij motoren bijna geen ongelukken door slecht onderhoud itt diverse auto's die crashen.
http://www.motorrijdersac...age=apk-voor-motorfietsen

Dus doe niet zo hypocriet ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

charrel schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 07:24:
[...]
Tevens gebeuren er bij motoren bijna geen ongelukken door slecht onderhoud itt diverse auto's die crashen.
Oh? Nog nooit een auto zien crashen omdat iemand geen onderhoud pleegt. Wel met de ANWB zien bellen ;)

En inderdaad, motorrijders zorgen vééél beter voor hun voertuig:
Afbeeldingslocatie: http://bit.ly/c11oAd
(let op het dynamiet: self destruct als ie wordt aangehouden)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Dat het eruit ziet als een ratbike wilt niet zeggen dat ie nooit zn olie, remvloeistof, luchtfilters, banden etc. vervangt ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• RemcoDelft
[...]

Ehhh wat denk je van "ik ben met het koekblik"?

En wat die APK voor motoren (MPK?) betreft: zinloos! Slechts 1% van de ongevallen ligt aan een technisch mankement, er is dus veel meer te "verdienen" op andere punten. Daarbij is een jaarlijkse APK niet echt nuttig, dingen als banden/remblokjes/ketting kunnen heel snel weer slijten, vandaar ook dat BRAVOK in de rijles is opgenomen.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik zeg alleen maar wat ik ervaar met mn werk en wat ik daar hoor van mensen die er ook mee werken.
En dat is dat misschien 10% (ruim genomen) zn bandenspanning op orde heeft om maar iets simpels te noemen (en zo kan ik nog wel even doorgaan over vastzittende remblokken, slechte/niet gesmeerde kettingen, vastzittende balhoofdlagers en wat al niet meer)

Maar als ik me dat verbeeld, ook prima.

leeg

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 14:21
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:30:
[...]

Ehhh wat denk je van "ik ben met het koekblik"?

En wat die APK voor motoren (MPK?) betreft: zinloos! Slechts 1% van de ongevallen ligt aan een technisch mankement, er is dus veel meer te "verdienen" op andere punten. Daarbij is een jaarlijkse APK niet echt nuttig, dingen als banden/remblokjes/ketting kunnen heel snel weer slijten, vandaar ook dat BRAVOK in de rijles is opgenomen.
[wijsneusmodus] A staat niet voor Auto maar voor Algemeen (of algemene) periodieke keuring [/]
En een motorrijder weet echt wel dat z'n materiaal goed in orde moet zijn, meer dan een automobilist mijn inziens vanwege het feit dat je veel kwetsbaarder bent.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• RemcoDelft
4x2 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:41:
Ik zeg alleen maar wat ik ervaar met mn werk en wat ik daar hoor van mensen die er ook mee werken.
En dat is dat misschien 10% (ruim genomen) zn bandenspanning op orde heeft om maar iets simpels te noemen (en zo kan ik nog wel even doorgaan over vastzittende remblokken, slechte/niet gesmeerde kettingen, vastzittende balhoofdlagers en wat al niet meer)

En wat is jouw werk in dit geval? Motor-monteur? Dan is het toch niet zo gek dat je alle probleemgevallen te zien krijgt?

• daaan

daaan

Brandweer Zoutkamp

4x2 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:41:

Ik denk niet dat je je dit verbeeld hoor. Ik ben niet super onderlegd als het op motoren of auto's aankomt, mijn broer ook niet. Zijn motor ziet er super uit, maar dat zegt natuurlijk niets over de technische staat. BRAVOK is erg leuk en handig, maar iemand die niets met techniek heeft gaat zich hier ook niet aan houden.

Nou hoeft een APK voor mij niet hoor. Ik denk dat de gemiddelde motorrijder beter om zijn/haar motor denkt, dan de gemiddelde automobilist. Daarbij is het onderhoud ook beter te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door daaan op 25-06-2010 10:54 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

wimmel_1 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:28:
Heb m'n navigatie (tijdelijk) maar weer even van m'n fiets af geschroeft in verband met ruimtgebrek :+

[afbeelding]

Nou maar weer eens een keer even gaan puzzelen waar ik die houder nú weer eens ga bevestigen want het gat in m'n balhoofd is nu dicht. Een houder van een Zümo 660 is ook niet deelbaar van de kabel dus we gaan er maar een keer rustig over na denken.
Net even een kilometertje of 50 met dat Öhlins ding gestuurt maar da's écht een wereld van verschil, zélfs op een "simpele" 600 :Y
Wat is er dan zo verschikkelijk anders aan? Als het goed is heb je dat ding niet nodig, en voel je hem alleen in bepaalde situaties. Het mag dus nergens een oplossing voor zijn, want dan zit het probleem ergens anders in.

No signature required.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 08:24:
[...]

Oh? Nog nooit een auto zien crashen omdat iemand geen onderhoud pleegt. Wel met de ANWB zien bellen ;)

En inderdaad, motorrijders zorgen vééél beter voor hun voertuig:
[afbeelding]
(let op het dynamiet: self destruct als ie wordt aangehouden)
Het apparaat staat er wssl beter bij dan mening "gewone"motor die alleen in de zomer rijdt.

And it goes BRAAAAAPP!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

ROFLASTC schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 11:17:
[...]

Het apparaat staat er wssl beter bij dan mening "gewone"motor die alleen in de zomer rijdt.
Ik denk juist dat dat niet waar is. De mensen die alleen 's zomers rijden, en dan met name de supersport rijders, denken allemaal dat ze kneiterhard gaan. En zullen dus meer preventief onderhoud doen, omdat het goed moet zijn!

Waar de doorrijders het vaak gebruiken om goedkoper af te zijn, en dus alles zo laat mogelijk vervangen, wan soms zelfs te laat is.

No signature required.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M3rcury schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 11:20:
[...]

Ik denk juist dat dat niet waar is. De mensen die alleen 's zomers rijden, en dan met name de supersport rijders, denken allemaal dat ze kneiterhard gaan. En zullen dus meer preventief onderhoud doen, omdat het goed moet zijn!

Waar de doorrijders het vaak gebruiken om goedkoper af te zijn, en dus alles zo laat mogelijk vervangen, want soms zelfs te laat is.
Zo'n ratbiker heeft de motor bijkans zelf gebouwd en onderhoud doet ie in een uurtje. En seizoensrijders laten alleen de beurtjes doen om vervolgens weer alles met het apparaat te doen waar de koppeling van opfikt, de vering van overlijdt enz. Geen motorzaak die daar zich druk om maakt. Klant is koning dus we doen alleen een kleine grote beurt als er nergens anders om gevraagd wordt. Greasemonkeys zijn het liefst bezig met hun eigen Ducati uit 1948

Edit: je rijdt motor of je bent motorrijder net als dat je studeert of student bent. Hoeveel hardcore rijders krijg jij in de zaak en hoeveel van die doorrijders vouwen zichzelf om een boom?

edit2: en een monteur die mijn achterveer zo hard opdraait dat het ding lek slaat terwijl het , volgens hem, wel moest kunnen..... :F

[ Voor 14% gewijzigd door ROFLASTC op 25-06-2010 11:32 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

RemcoDelft schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:47:
[...]
En wat is jouw werk in dit geval? Motor-monteur? Dan is het toch niet zo gek dat je alle probleemgevallen te zien krijgt?
Ik zou wel eens voor de grap willen weten wat voor apk punten auto's hebben die zelf onderhouden worden voor de rest van het jaar vergeleken met auto's die netjes onderhouden worden bij een garage.

Ik ben dr dus eerder bang voor wat je dus niet te zien krijgt vanwege het fenomeen zelf sleutelen.
Niks mis mee, maar ik vind dus wel dat dat 1x per jaar (of 2 jaar, boeit mij dat, je kunt iig de ergste bende dr uit halen) iemand dr naar moet kijken die weet wat ie doet.
Want je kunt wel denken dat je het onderhoud goed doet, maar zolang dr niet iemand naar kijkt die weet hoe het moet kan het nog helemaal fout gaan.

En dan doel ik niet op eoa MF technische guru, ik heb op mn werk ook wel eens MF fietsen en dat zijn meestal de ergste.

leeg

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 00:48

martjah

Appel

ik denk dat jullie voor de 30 000e keer een nutteloze discussie hebben over onderhoud waarbij een mug een olifant is geworden.... net zoals de vorige keren gaat er niemand overtuigd worden.

heb er zelf ook een mening over maar dat heeft geen toegevoegde waarde.

[ Voor 12% gewijzigd door martjah op 25-06-2010 12:34 ]

• M14

M14

Rellen is leuk, laat ze nou _/-\o_

Oh, ik doe mn fiets ook zelf onderhouden en dat doe ik uiteraard 100% goed ;)

*rent weg

[ Voor 59% gewijzigd door M14 op 25-06-2010 12:52 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

M3rcury schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:52:
[...]

Wat is er dan zo verschikkelijk anders aan? Als het goed is heb je dat ding niet nodig, en voel je hem alleen in bepaalde situaties. Het mag dus nergens een oplossing voor zijn, want dan zit het probleem ergens anders in.
Probleem zit 'm ook ergens anders. De wegbeheerders hier in de buurt krijgen er steeds meer een handje van om bij het ingaan/uitkomen van lekkere bochten drempels/plateaus te creëeren waardoor ik al een aantal keer een klapperend stuur kreeg (tankslapper is het natuurlijk nog nét niet ... maar toch). Dat soort reacties van het voorwiel worden nu tenminste keurig opgevangen door die demper.

Waar het eigenlijke probleem ligt laat ik maar in het midden. Ik zóu misschien ook wat rustiger door die bochten kunnen gaan :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Bergie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 00:00:
Ik wil ook weer rijden :(

Morgen komt de schadeexpert pas kijken dus dan weet ik hopelijk waar ik aan toe ben. Hopelijk kan ik hem daarna snel weer opknappen en gelijk nieuwe bandjes eronder laten leggen en dan weer lekker touren *O*
gvd, hij is total-loss verklaard :(

Nu weet ik dus nog niet waar ik aan toe ben en hoeveel ik nu ga krijgen van de verzekering. Ik hoop dat ik hem met 2e hands onderdelen nog kan opknappen.

Yamaha MT-09

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

wimmel_1 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 12:56:
[...]

Probleem zit 'm ook ergens anders. De wegbeheerders hier in de buurt krijgen er steeds meer een handje van om bij het ingaan/uitkomen van lekkere bochten drempels/plateaus te creëeren waardoor ik al een aantal keer een klapperend stuur kreeg (tankslapper is het natuurlijk nog nét niet ... maar toch). Dat soort reacties van het voorwiel worden nu tenminste keurig opgevangen door die demper.

Waar het eigenlijke probleem ligt laat ik maar in het midden. Ik zóu misschien ook wat rustiger door die bochten kunnen gaan :+
Dan is het goed. Want als je er nu lekkerder door zou rijden (op goed wegdek) was er wat anders mis. Dat bedoelde ik aan te halen. Een stuurdemper is namelijk niet een oplossing voor een probleem, maar moet het alleen doen in tankslappers zeg maar.

Rustiger door de bocht is natuurlijk geen oplossing, daar zijn bochten niet voor bedoelt >:)

[ Voor 5% gewijzigd door M3rcury op 25-06-2010 14:01 ]

No signature required.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47

talin

ES-MA

M3rcury schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:00:
[...]

Dan is het goed. Want als je er nu lekkerder door zou rijden (op goed wegdek) was er wat anders mis. Dat bedoelde ik aan te halen. Een stuurdemper is namelijk niet een oplossing voor een probleem, maar moet het alleen doen in tankslappers zeg maar.

Rustiger door de bocht is natuurlijk geen oplossing, daar zijn bochten niet voor bedoelt >:)
dat laatste dus!

lang leve de stuurdempers!

een oudje van Biaggi: YouTube: 1994 Austrian GP 250cc Max Biaggi Save

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 16:01

Saffie_time

Why use this? 42!

Bergie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 13:58:
[...]

Nu weet ik dus nog niet waar ik aan toe ben en hoeveel ik nu ga krijgen van de verzekering. Ik hoop dat ik hem met 2e hands onderdelen nog kan opknappen.
Dat is toch altijd dagwaarde (die kan je wel redelijk inschatten op basis van wat een vergelijkbare motor doet heb je wel een indicatie).
In ieder geval erg kl**e voor je!
Ik hoop dat je nog met tweedehands onderdeeltjes hem weer in orde gaat krijgen.
Heel veel succes gewenst met het afhandelen van deze ellende.

[ Voor 4% gewijzigd door Saffie_time op 25-06-2010 14:15 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• M14

M14

Bergie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 13:58:
[...]

Ik neem aan dat de veroorzaker de schade compleet vergoed, dus de kosten van een motor in vergelijkbare staat. Of is dat weer te positief gedacht?

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

offtopic:
gefeliciteerd!

[ Voor 23% gewijzigd door M3rcury op 25-06-2010 14:55 ]

No signature required.

• PilatuS
  • Niet online
De db-killers zitten in de uitlaten :)

Laatst had ik een 2e hands setje gekocht voor 30 euro, maar die waren dus 2mm te groot. Iemand via het werk van mijn vader is er eerst mee aan de slag gegaan. Die heeft een rond gat in een stuk metaal gemaakt dat 2mm kleiner was dan de db-killers. Vervolgens een db-killer rood gloeiend heet gemaakt en geprobeerd em dan door het gat te werken. Dat is helaas niet gelukt. Zelfs rood gloeiend wou ie nog geen 2mm vervormen.

Toen de buitenste ring maar op meerdere plekken doorgezaagd zodat de ring in te drukken was. Nou is dit wel gelukt. Ik heb waarschijnlijk de lelijkste db-killers ooit, maar ze zitten in de uitlaten en werken goed. Het scheelt behoorlijk veel herrie :)

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/a2bq77.jpg

Op Ebay laatst via een tip van wimmel_1 een mooi en erg goedkoop setje rem en koppelingshendels gezien. Nou was ik nogal bang dat het gewoon troep was. Heb op MF gevraagd wat hun er van vonden. Nou kende iemand dus 3 gasten die zo'n setje hadden en die waren er erg tevreden over. Qua afwerking is het niet zo netjes als Pazzo spul, maar de kwaliteit schijnt verder prima te zijn.

Dus maar een setje besteld net. Nog geen 42 euro inclusief verzendkosten. Mocht het toch troep zijn, jammer dan. Ik ga geen 120+ euro per hendel betalen, dat doe ik wel als ik geld te veel heb :P

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2j28b5h.jpg

Ik heb een setje zwarte besteld. Ben benieuwd :)

• defusion
  • Niet online
M14 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:46:
[...]

Ik neem aan dat de veroorzaker de schade compleet vergoed, dus de kosten van een motor in vergelijkbare staat. Of is dat weer te positief gedacht?
Dat is de bedoeling, echter hebben de meeste verzekeraars het verkeerde idee van "dagwaarde". Ligt meestal een stuk lager dan wat het werkelijk zou kosten.
Dan moet je al moeite doen om je gelijk te halen dat je daar toch echt geen motor voor koopt.

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

defusion schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:58:
[...]

Dat is de bedoeling, echter hebben de meeste verzekeraars het verkeerde idee van "dagwaarde". Ligt meestal een stuk lager dan wat het werkelijk zou kosten.
Dan moet je al moeite doen om je gelijk te halen dat je daar toch echt geen motor voor koopt.
Precies; en daar baal ik zo van. Nu gaat het mij weer veel tijd en moeite kosten om er zoveel mogelijk uit te halen. Ik had vandaag eigenlijk willen horen dat ik x euro zou krijgen van de verzekering en ik kon beginnen met onderdelen halen/bestellen. Nu duurt dat alleen maar langer.

Ik ben ook benieuwd wat die expert voor dagwaarde gehanteerd heeft want ik het zou me niks verbazen dat wanneer ik een paar motorzaken langs ga en vraag wat een dergelijke motor kost ik een stuk meer kwijt zal zijn.

Yamaha MT-09

• defusion
  • Niet online
dagwaarde van mij suzuki gsx-r 600 srad uit 2000: 1600 euro aldus verzekering.

Nou, probeer maar eens eentje onder de 3000 te vinden.

• Aikon
  • Niet online
Hebben we het laatst ook over gehad, nette brief schrijven met genoeg voorbeelden, moet het goed komen uiteindelijk. Maar idd, kost je weer ene hoop tijd, moeite en ergernis.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 16:01

Saffie_time

Why use this? 42!

Mijn verzerkering vroeg mij letterlijk: wat denkt u zelf dat de dagwaarde is? (ongeveer een maand geleden is dit gebeurd).
8)7
Soms vraag je je toch wel af waar dat het heen gaat...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Aikon
  • Niet online
Op zich toch niet zo'n gekke vraag, het is immers jouw motor, jij weet het beste hoe de staat ervan is?

• PilatuS
  • Niet online
Laatst ging het hier ook over de dagwaarde. Nou is mijn all-risk verzekering nogal aan de prijs. Mocht de dagwaarde dan bagger zijn heeft all-risk geen zin. Dus ik mijn verzekering gebelt met de vraag wat de dagwaarde van mijn motor is.

Ze konden mij niet vertellen wat de waarde zou zijn omdat het bepaald word als er iets gebeurt is. Nou is dat opzich nog wel logisch. Ik verder vragen hoe dat dan zou worden bepaald. De man aan de lijn vertelde mij dat er gekeken word naar 2e hands prijzen voor een gelijke motor. Hij vertelde mij er wel bij dat er een verschil zit in dealer en particulier prijzen. Nou is dat laatste ook wel logisch.

Ik ben benieuwd mocht er iets gebeuren wat de dagwaarde zou zijn. Ik geloof er niet veel van dat je er een eerlijke prijs voor terug zal krijgen. Eigenlijk had ik de informatie die ik aan de telefoon kreeg wel zwart op wit willen hebben.

De man aan de lijn vond dat ik maar een vreemde vragen stelde :P Hij was merkbaar geirriteerd toen ik door bleef vragen. Ik vind het een nogal normale en behoorlijk belangrijke vraag. Als ik 2000 terug zou krijgen heeft all-risk totaal geen nut.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 25-06-2010 16:04 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wie mij op een willekeurige motormeeting binnen 5 minuten 10 rijders kan tonen die BRAVOK ook echt doen, krijgt van mij een kratje bier. Geen hond die dat doet. Ik check af en toe mijn bandenspanning en de olie, da's zat. Remmen merk ik meteen, da's na de startknop zo'n beetje het eerste wat ik gebruik. Elke 10k krijgt ie een beurt en als er iets mankeert, heb ik dat snel genoeg door.

En wat die ratbike betreft, dat was een joke, dus ga daar aub nou niet serieus op in... ;) Monteurs zijn overigens berucht vanwege het niet volgen van onderhoudsschema's. Zij weten uit ervaring precies wanneer dingen gedaan moeten worden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PilatuS schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:02:
Ze konden mij niet vertellen wat de waarde zou zijn omdat het bepaald word als er iets gebeurt is. Nou is dat opzich nog wel logisch. Ik verder vragen hoe dat dan zou worden bepaald.
Da's gelul, want ze bepalen de premie adv de dagwaarde. Ik kan me overigens herinneren dat er bij de ANWB of de KNMV een dagwaarde getoond werd als je je kenteken intikte.

• Aikon
  • Niet online
Bij de KNMV wordt premie idd bepaald adhv de dagwaarde, echter moet je die zelf opgeven. Ze keren uiteraard nooit meer uit dan wat je opgeeft, maar wellicht wel lager, maar dat wordt op dat moment bepaald. Handig dus om foto's te maken, om bijv. aan te tonen dat je motor er nog perfect uitziet ook al is 'ie al 10 jaar. Had ze laatst ook aan de telefoon hierover (na 2x mijn mail te negeren).

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op 4 mei heb ik een ongeluk gehad met mijn div, waarbij ik geen voorrang had gekregen van een tegenligger die linksaf wilde slaan. De dagwaarde van mijn Div 900 uit 1997 met 56000 op de teller is op €3000,- gesteld. Deze was wel in goede staat, nieuwe uitlaat goede banden en verder geen problemen, niet in showroomstaat natuurlijk. Er stond een div uit 1996 met 65000 op de teller bij de dealer te koop voor €2950. Zelf heb ik 1.5 jaar geleden de motor gekocht voor €2650 met 32.000 op de teller.

Uiteindelijk was mijn motor ook total los en dan gaat het als volgt. De schade expert laat door wat opkopers een bod op het 'wrak' doen. Je krijgt dan de dagwaarde terug en kan het 'wrak' voor het hoogste bod van de opkopers terugkopen. Bij mij was het hoogste bod €520,- en zou dus €2480 terug moeten krijgen. Dat bedrag is in ieder geval gedeclareerd bij de tegenpartij. Die heeft echter nog niets constructiefs van zich laten horen.

Ondertussen heb ik de motor met 2ehands onderdelen gerepareerd en als ik de €2480 zou krijgen maak ik een mooie winst op het geheel. Ben wel benieuwd wat de tegenpartij gaat roepen over de dagwaarde, particulier vind je een stuk lagere bedragen voor een div 900 iot 1997 en rond de 60.000km.

Het was vreselijk irritant om te moeten wachten op het resultaat van de verzekering. Zeker aangezien ik de motor voor woon-werk verkeer gebruik en ondertussen dus vervangend vervoer moest regelen (waar je ook maar 75% van vergoed krijgt :S). Maar er zit helaas niets anders op dan afwachten en ze blijven stoken met vragen, zodat ze maar sneller werken.

• talin

talin

ES-MA

PilatuS schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:57:
Op Ebay laatst via een tip van wimmel_1 een mooi en erg goedkoop setje rem en koppelingshendels gezien. Nou was ik nogal bang dat het gewoon troep was. Heb op MF gevraagd wat hun er van vonden. Nou kende iemand dus 3 gasten die zo'n setje hadden en die waren er erg tevreden over. Qua afwerking is het niet zo netjes als Pazzo spul, maar de kwaliteit schijnt verder prima te zijn.

Dus maar een setje besteld net. Nog geen 42 euro inclusief verzendkosten. Mocht het toch troep zijn, jammer dan. Ik ga geen 120+ euro per hendel betalen, dat doe ik wel als ik geld te veel heb :P

[afbeelding]

Ik heb een setje zwarte besteld. Ben benieuwd :)
nu nog ff een zaagsnede vlak voor het bolletje aan het uiteinde!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• M14

M14

Bergie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 15:31:
[...]

Precies; en daar baal ik zo van. Nu gaat het mij weer veel tijd en moeite kosten om er zoveel mogelijk uit te halen. Ik had vandaag eigenlijk willen horen dat ik x euro zou krijgen van de verzekering en ik kon beginnen met onderdelen halen/bestellen. Nu duurt dat alleen maar langer.

Ik ben ook benieuwd wat die expert voor dagwaarde gehanteerd heeft want ik het zou me niks verbazen dat wanneer ik een paar motorzaken langs ga en vraag wat een dergelijke motor kost ik een stuk meer kwijt zal zijn.
Hmz, .... het blijft een raar idee dat wanneer iemand anders bij jou schade aanricht je dit niet volledig vergoed kunt krijgen. Als je all-risk verzekerd bent en je rijd je eigen auto / motor in elkaar, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar wanneer iemand anders fout is, dan moet die toch gewoon opdraaien voor de gemaakte schade ....
offtopic:
Thnkx, had het ding naast mn naam nog niet eens gezien *O*

• PilatuS
  • Niet online
talin schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:25:
[...]

nu nog ff een zaagsnede vlak voor het bolletje aan het uiteinde!
En ze dan op MP voor 200 euro verkopen en zeggen dat het Pazzo is ? :P

• talin

talin

ES-MA

PilatuS schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:58:
[...]

En ze dan op MP voor 200 euro verkopen en zeggen dat het Pazzo is ? :P
ik mis iets? pazzo?
ik moest even googelen maar die hebben het ook niet.

zaagsnede aan uiteinde voor als de handle de grond zou raken ze daar afknappen en niet ergens anders zodat je altijd nog een stuk handle over houd en verder zou kunnen rijden.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Deze hebben het wel:
Afbeeldingslocatie: http://www.triumphperformanceusa.com/images/Pazzo%20Levers.jpg
Lijkt er verdacht veel op inderdaad. ;)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

oohh Ik zag vandaag op straat wat brokken oranje plastic, glas en een afgebroken remhandel. Stukke verderop een GPZ 750 met een kapotte topkuip, schuifschade rechts en een ontzet subframe. Ik gok een botsing in de voetbal drukte....

And it goes BRAAAAAPP!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
lekker ik maar denken dat de lekkage bij me startmotor vandaan kwam eindelijk me start motor uit elkaar met verse onderdelen erbij. niks geen olie te vinden:( daarna weer terug geschroefd waarbij hij de verkeerde kant oploopt. morgen de koolborstels maar weer draaien.

oftewel me onderste koppakking zal wel lek zijn. dus bij deze is me gs tl dus eens kijken of ik iemand voor een hobby project kan vinden en dan zelf maar opzoek naar een 25 kw+ fiets.

en ik ga me blok er niet uitliften aangezien het een vast gerot pekelbrik is. dus alles wat losgaat is de kop eraf om het zo maar te zeggen.

• M14

M14

Damn, heb vandaag veel geluk gehad. Reed een kort stukje snelweg, tussen Weert en Nederweert, uiteraard vol gas ... had dus niet gezien dat er een politiewagen ergens achter me reed..... Ze hadden 210 gemeten .... :X .. Uiteindelijk, als 'verjaardagscadeau O-) ', 140 op de bekeuring gezet, dus daar kom ik gruwelijk goed weg :P.

• martjah

martjah

Appel

M14 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 01:17:
Damn, heb vandaag veel geluk gehad. Reed een kort stukje snelweg, tussen Weert en Nederweert, uiteraard vol gas ... had dus niet gezien dat er een politiewagen ergens achter me reed..... Ze hadden 210 gemeten .... :X .. Uiteindelijk, als 'verjaardagscadeau O-) ', 140 op de bekeuring gezet, dus daar kom ik gruwelijk goed weg :P.
het was vrijdag, waren een hoop controles bekend gemaakt ;)

schrijf je in oppe mailing van www.weertdegekste.nl dan krijg je via de mail de aangekondigde controlers.

is voor mij heel handig aangezien ik vaak in Weert kom. Cranendonck wordt nooit aangekondigd, Weert meestal wel.

[ Voor 8% gewijzigd door martjah op 26-06-2010 03:06 ]

• DECOY88
(overleden)
had vorig jaar september op de terugweg van de megameeting. volgas met me 25kw over de a10 170 op de teller en gaan met nog wat andere toevallige rijders. na een tijdje golfje met xenon in me spiegel dus toch maar even naar rechts en rustig aan. jahoor 2 agenten maar geen apparatuur mee om te meten en geen zin om te schrijven. dus na een handgebaar gingen ze naar de volgende waarna we met zijn vijven achter het golfje reden totdat hij eraf ging en toen ging bij iedereen het gas er weer op.

• RemcoDelft
Gistermiddag tussen Utrecht en Amersfoort de file gereden... Het was af en toe gewoon filerijden tussen de file door zoveel motoren (richting Assen)! En uiteraard af en toe de Tokkie zonder motorkleding die er rechts langsknalt.
Wat me vooral opviel was dat veel koekblikkers auto's helemaal aan de kant gingen, met hun spiegels langs de vangrail zeg maar, ver over de doorgetrokken streep heen. Op veel plaatsen zou je er met de auto zelfs tussendoor kunnen!

• Aikon
  • Niet online
Ja, zo rijden ze in Istanboel. Met de auto voorkruipen bij het stoplicht ipv met de motor, dat is ook geweldig rijden hoor :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 08:39:
jahoor 2 agenten maar geen apparatuur mee om te meten en geen zin om te schrijven.
Dat betekent doorgaans dat ze toch geen fatsoenlijke (juridisch houdbare) meting hebben. Ze moeten echt een bepaalde tijd achter je aan hebben gereden met een bepaalde snelheid. Die apparatuur die ze daarvoor hebben, rekent helemaal zelf een gemiddelde uit. Als je dus geen constante snelheid hebt gehad, kunnen ze je niets maken in principe. Als je in beroep gaat tegen zo'n 'meting' heb je al gauw gelijk.

Je moet je nooit laten intimideren door een agent, ook al zag je op je TomTom dat je 250 reed. Als dat maar 5-10sec was, heeft ie niets...

• DECOY88
(overleden)
ze hadden alleen de teller. dus ze zwaaide even met het handje omhoog omlaag van rustig aan dus dat deden we maar met zijn allen.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02

Geckoo

Good news, everyone!

na een aantal posts wil ik mij hier weer eens melden dit maal voor wat advies....
eerst wat achtergrond info;
heb sinds mijn 16e schakel brommer gereden (eerst mb50 daarna mtx80 (uit duitsland)).
Daarnaast heb ik sinds 2001 mijn b-rijbewijs en al behoorlijk wat kilometers gemaakt.
in 2004 heb ik al een keer examen gedaan (een dag voor dat het oude systeem werd vervangen door het dubbele examen systeem (uit eindelijk gezakt omdat een Mondeo, rechts uit een klinker weg komend mij voorrang gaf en ik denkend in het kader van de doorstroom van het verkeer accepteer de voorrang, wrong...
Daarna in 2007 weer begonnen, na 2 lessen de bijzondere verrichtingen glansrijk gehaald. ook op de weg er naar toe en van het tranings terrein geen opmerkingen van de instructeur.
Besloot toen spontaan naar Aruba te gaan en heb daar na een half jaar een cross motor (250cc) gekocht en daar een jaar lang mee rond gereden op Aruba. (had geen ander vervoer).

nu inmiddels ruim een jaar terug en het kriebelt weer. inmiddels heb ik de theorie boeken wee binnen (incl. cd-rom) en deze wil ik eerst halen voordat ik verder ga (omdat dit het langste duurt denk ik bij mij)
daarna dus de 2 praktijk examens (ik neem aan dat avb niet meer geldig is na 3 jaar.) doen en dan weer de mogelijkheid hebben om te rijden.

Maar ik vermoed dat ik dus erg weinig lessen nodig heb. wat is dan het slimste om te doen?
Het bovenstaande zeggen tegen een rijschool en mbv een intake les eigenlijk gelijk een examen inplannen of ... roept u maar!

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 18:19

JdM

Humbled

Je AVB papiertje is een jaar geldig, dus die zul je inderdaad opnieuw moeten halen.
Je rijervaring is niet alleen afhankelijk van het effect van een jaar rondrijden op Aruba, het verkeersaanbod is daar totaal anders dan hier ;)
Indien je zelf ervan overtuigd bent voldoende kennis te hebben van de regels en je toepassing daarvan in het verkeer, raad ik je aan naar een rijschool te gaan en uit te leggen dat je een les wilt die in feite een examen nabootst. Op deze manier kan de instructeur dan bepalen of je voldoende geschikt bent.
Al naar gelang het advies van die instructeur zou je vervolgstappen kunnen zetten die bij jou passen.
My 2 cents :)

• martjah

martjah

Appel

mphilipp schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:07:
[...]

Dat betekent doorgaans dat ze toch geen fatsoenlijke (juridisch houdbare) meting hebben. Ze moeten echt een bepaalde tijd achter je aan hebben gereden met een bepaalde snelheid. Die apparatuur die ze daarvoor hebben, rekent helemaal zelf een gemiddelde uit. Als je dus geen constante snelheid hebt gehad, kunnen ze je niets maken in principe. Als je in beroep gaat tegen zo'n 'meting' heb je al gauw gelijk.

Je moet je nooit laten intimideren door een agent, ook al zag je op je TomTom dat je 250 reed. Als dat maar 5-10sec was, heeft ie niets...
harder en zachter gaan rijden maakt niks uit. als de agenten op punt A 30 meter achter je zitten en vervolgens bij punt B ook 30 meter, doen ze net zo lang over dezelfde afstand en is het dus een geldige meting (kijk ook maar eens bij wegmisbruikers). Er is wel een minimale tijd van meting (wat dat is, weet ik niet precies)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
martjah schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 15:46:
[...]

harder en zachter gaan rijden maakt niks uit. als de agenten op punt A 30 meter achter je zitten en vervolgens bij punt B ook 30 meter, doen ze net zo lang over dezelfde afstand en is het dus een geldige meting (kijk ook maar eens bij wegmisbruikers). Er is wel een minimale tijd van meting (wat dat is, weet ik niet precies)
Bij wegmisbruikers zie ik ze anders verdacht vaak gebruik maken van de meetcomputer?

Buiten dat is het echt niet zo dat ze bij Wegmisbruikers de waarheid spreken. Dat programma is een en al sensatie en bangmakerij met volgens mij de meest irritante verkeersagenten die Nederland kent (kijk maar eens naar Blik op de Weg, in contrast). Het zou me ook niets verbazen als ze daar inderdaad van die boete's uitdelen die je met een beetje overtuigingskracht ongeldig kunt laten verklaren. Bluf noemen ze zoiets ;)

• Aikon
  • Niet online
[...]

Jup, en dat punt kan dus ook zijn het moment dat je met 180 politie in burger inhaalt die netjes 100 rijdt. Ze rijden gewoon achter je aan en op het moment dat ze je weer bij zijn klokken ze af. En zoiets heb je niet snel door, of iig te laat vaak. Oppassen dus.

@Geckoo: gewoon naar een rijschool stappen met dat verhaal. Zal je een paar lesjes krijgen voor de verkeersregels hier (niet dat je die niet kent natuurlijk, maar om Nederlands motor te rijden zeg maar) en misschien dan al snel examens.

En wegmisbruikers... dat is gewoon puur de spreekbuis van Koos Spee, en gratis strontirritant commentaar van die dwerg. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 26-06-2010 18:13 ]

• RemcoDelft
JdM schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 15:09:
Je AVB papiertje is een jaar geldig, dus die zul je inderdaad opnieuw moeten halen.
Je rijervaring is niet alleen afhankelijk van het effect van een jaar rondrijden op Aruba, het verkeersaanbod is daar totaal anders dan hier ;)
Indien je zelf ervan overtuigd bent voldoende kennis te hebben van de regels en je toepassing daarvan in het verkeer, raad ik je aan naar een rijschool te gaan en uit te leggen dat je een les wilt die in feite een examen nabootst. Op deze manier kan de instructeur dan bepalen of je voldoende geschikt bent.
Al naar gelang het advies van die instructeur zou je vervolgstappen kunnen zetten die bij jou passen.
My 2 cents :)
Examen nabootsen lijkt me niet zinnig, als je zelf al langere tijd hebt rondgereden op Aruba, rijd je ongetwijfeld niet volgens de CBR-eisen. Gewoon beginnen met een lesje dus, daarna kan de instructeur wel inschatten wat het handigst is.

• Widow
  • Laatst online: 01-12-2025
Vandaag even bij een motorhandel op een R6 uit 2006 gezeten. Ik was bang dat ik er niet op zou passen, maar het ging precies *O* zat met mn bovenbeen precies tegen de bovenkant van de tank aan, en met mn onderbeen net niet tegen de kuipen. Vond het eigenlijk best leuk zitten, binnekort eens een afspraak maken voor een testrit. Kijken hoe dat rijd. Volgens de specs is een R6 70 kilo lichter dan wat ik nu rij, dus volgens mij zit het met de funfactor wel goed :P

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2670/4144260690_85528a68dc.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TheZeroorez
  • Niet online
Oeh, mooie fiets in die kleurstelling en met dat uitlaatje.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

brute r6 hoor, ik hou wel van die kleurstelling.

alleen al die stickers.... :?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Er is wel een minimale tijd van meting (wat dat is, weet ik niet precies)
Daar doelde ik op. Ik ben ook wel eens staande gehouden door een agent die heel lang bleef volhouden dat ik erg hard reed. Hij had ook wel gelijk, maar de eerste vraag die ik aan 'm stelde (het was een camerawagen die net op de A27 had staan flitsen) is of ie een foto van me heeft gemaakt. Hij bleef daarop akelig stil. Ik ging er dus vanuit dat ie niets had en lekker aan het bluffen was. Ik heb dus niets gezegd en terwijl hij heel omzichtig de bon voor inhalen onder verbod (ik haalde hém in...burgerwagen 8) ) uitschreef bleef hij 'dreigen' met de bon voor de snelheidsovertreding. Die liet ie uiteindelijk vallen. Hij dacht dat ie me vreselijk bang had gemaakt en dat ik het vast nooit meer zou doen... ;)

Zo bluffen ze wel vaker. Maar goed...je moet daar ook niet altijd op gokken. Als het net zo is dat je gewoon weet dat je heel even hard hebt gereden, is dat kans klein dat ze een goede meting hebben. Is uiteraard situatieafhankelijk, maar je kunt er je voordeel mee doen.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]

16 seconde is dat geloof ik :)

No signature required.

• TheZeroorez
  • Niet online
Wel gek als dat echt zo is, zeker omdat ze bij wegmisbruikers nogal eens de redenering gebruiken 'als wij al 200 reden, wat reed jij dan wel niet?'. Zonder er rekening mee te houden dat trager accelereren en ergens achter aan rijden er beide voor zorgen dat je harder moet rijden om de boel bij te houden.
Pagina: 1 ... 198 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.