Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 188 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.036 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
Balen, zeker een nieuwe spanningsregelaar scoren en zorgen dat je accu nog oké is. Is die naar z'n grootje dan mag er ook nog (weer?) een accu bij. Op m'n NTV heb ik ook al een keer de sr vernaggelt. Erg vervelend!

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Uiteindelijk ben ik lekker laat nog gaan touren (om 15:00 weg gegaan). Heerlijk rustig. Ik heb deze rit gedaan van GPStracks. Niet heel erg lang, maar je doet er toch even over. Alleen maar binnendoor gereden, en langs de mooiste weggetjes (en soms hele kleine/smalle). Mooie tocht; aanrader!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11-2025
Eind juni afrijden :D , nu nog een stalling voor mijn motor in omgeving enschede zien te vinden.

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik merk de laatste tijd dat mijn vriendin redelijk zenuwachtig word met al die dodelijke motor ongelukken in het nieuws hoe gaan jullie hiermee om?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:48

M14

Heb gister eens geknutseld en gesleuteld. Fiets heeft een grote beurt gekregen en het lek in de achterband is weer gefixed. Heeft me uiteindelijk 40 euro en 3 uur werk gekost :).

Vandaag met 2 ritten van het Bambi-treffen meegereden. Eerst een rit vanaf Weert richting Cranendonck, daarna via Someren en Nederweert terug naar Weert. 2'e rit Limburg in, richting Echt. Het idee van de rit is dat dat voor gehandicapten word georganiseerd, die mogen dan met zijspanrijders mee rijden en daarachter aan enkele honderden motorrijders waar ik er 1 van was :).
-RoB- schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:52:
Ik merk de laatste tijd dat mijn vriendin redelijk zenuwachtig word met al die dodelijke motor ongelukken in het nieuws hoe gaan jullie hiermee om?
Tja, je kunt met wandelen ook vallen en je nek breken .... Misschien kort door de bocht, maar veel leuke dingen in het leven brengen nou eenmaal risico's met zich mee. Daarbij heb je een groot deel van de risico's zelf in de hand. Heeft deels te maken met je rechter hand, en deels met je ogen, oren en alles wat nodig is om de informatie te verwerken :).

Ik zou het zelf veel erger vinden als ik 80 jaar ben, niks meer kan dan een keer op en neer wandelen en moet bedenken dat ik veel leuke dingen had kunnen doen, maar om zo'n reden het nooit heb gedaan.

Overigens is het natuurlijk niet verkeerd dat je zo nu en dan wakker word gemaakt :).

[ Voor 45% gewijzigd door M14 op 23-05-2010 23:02 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
-RoB- schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:52:
Daar heb ik ook 'last' van, al is het hier bij gebrek aan vriendin mijn ma die zich er druk om maakt :P Ik accepteer het maar gewoon, er iets aan doen gaat toch niet lukken. Wat wel helpt is in ieder geval laten zien dat je niet bespaart op je veiligheid, en dus een fatsoenlijk pak/helm/laarzen kopen. Dat helpt niet veel, maar laat in ieder geval zien dat je bewust bezig bent met je veiligheid.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:19

charrel

Cortisol4life..

[b]
Falende spanningsregelaar
Carmo levert ook goede vervanging! Doen in principe geen zaken met particulieren maar als je ze gewoon even mailt komt het meestal wel goed.
http://www.carmo.nl/store...&cPath=492_18_20_1113_298

• B-Bandit
  • Laatst online: 00:02
Blegh, gister m'n twee weken geleden aangeschafte Thundercat onderuitgereden.

Ging bij een naderend kruispunt voor rechtdoor, maar bedacht me opeens dat ik naar rechts moest. Ik remmen (ivm rechtdoor gaan reed ik 40-50), en tegelijk mn motor naar rechts proberen te draaien :F , en toen ging ik. Viel zelf van de motor af, kwam op mn schouders neer (thank god shoulder protectors). Motor kort doorgeschoven, en toen deed ik hem maar uit.

Voorbijganger heeft samen met mij de motor opgetild, en ik heb hem ff bij het tankstation ernaast gezet. Mn pa gebeld om ff met wat gereedschap te komen, uitlaatophanging was scheef en uitlaat lag eruit. Beetje rechtgetimmerd en naar huis gegaan. Nu zit ik dus alweer met een aardig beschadigde rechterkuip :(, flink geschaafde topkuip (geen scheuren gelukkig), en een achterkant met een aantal barsten.

Dus nu mag ik gelijk weer wat investeren in mn motor...stom ook, echte beginnersfout om niet te remmen en bocht tegelijk te maken. Laat hem voorlopig voor wat ie is, en kijk wel of ik wat mooie kuipdelen voor een zacht prijsje zie langskomen.

Ben iig blij dat mn motor lichte schade heeft, en dat ik met wat spierpijn er goed vanaf ben gekomen. Tis overigens binnen een kilometer van mijn huis gebeurd. Dus ik heb gelijk mezelf aangeleerd om altijd mn kleding aan te doen, hoe kort de afstand ook...

[ Voor 6% gewijzigd door B-Bandit op 23-05-2010 23:08 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's zonde van je nieuwe fiets én je ego :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Dat overkomt bijna iedereen in 't begin wel een keertje. Uithuilen, ervan leren en opnieuw beginnen, ook al zal je nu waarschijnlijk meer balen van de schade. Maar positief is in ieder geval dat je nergens tegen aan bent gegleden en iets ergers hebt.

Vandaag een Monster 1100 bij Silverline gehuurd, aangezien de 848 die ik wilde al verhuurd was. Achteraf gezien was ik een stuk blijer met de keuze eigenlijk. De Monster bleek een geweldig leuk speeldingetje te zijn dat nog serieus hard gaat ondanks het gebrek aan pk's (koppel daarentegen _/-\o_ ). Stuurde ook telepathisch alle bochten in die de lekdijk op ons af vuurde. Sterker nog, heb nog nooit een motor gereden die zoveel vertrouwen gaf onder een redelijke lean angle en eigenlijk alleen maar 'meer, meerrrr' leek te schreeuwen tegen me!

Was eigenlijk wel verbaasd dat het zoveel lekkerde stuurde dan m'n vorige R6....

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

R6 (en de huidige versie vooral) is een fiets die je niet zachtjes moet aanpakken ... Doe je dat wél dan loop je de kans er hard vanaf te gaan.

Klinkt "dom" , maar je moet zo'n ding écht een bocht in zetten en 'r er doorheen duwen mét 't gas er op. Doe je dat niet dan loop je véél kans op een low-sider

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Requiem19 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:17:
Dat overkomt bijna iedereen in 't begin wel een keertje.
Nounounou....niet generaliseren hè :+
Ik verzet me nog steeds tegen de stelling dat 'iedereen' wel een keer onderuit gaat. Het hoort niet bij het motorrijden. Ik ben op mijn brommer (50cc) één keer gevallen en heb me voorgenomen dat nooit meer te doen. Tot op vandaag is me dat gelukt. Als je je hoofd erbij houdt, en altijd blijft nadenken hoeft er niets te gebeuren. Behoudens situaties/mensen/gebeurtenissen die je niet onder controle hebt.
Een andere uitzondering is het offroadrijden, waar vallen iets normaler is, maar dat heeft dan meer te maken met de plekken die bezocht worden. Die zijn moeilijk onder controle te krijgen. Maar gewoon normaal op de weg rijden kun je doen zonder te vallen.

Uiteraard ben ik best wel een paar keer damn close geweest. Mijn 'geluk' is dan weer dat ik mijn reactie redelijk onder controle heb. Ik raak niet snel in paniek.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Wat betreft die spanningsregelaar:

waar kan ik die net terugvinden bij het subframe en hoe ziet die eruit origineel (iemand toevallig een foto van?)
Ik wil dat bij mij ook eens nakijken en voor wat extra koeling zorgen. Is maar een kleine aanpassing die toch wel direct een heel potentieel probleem kan voorkomen.

Wat doet dat ding eigenlijk? Is het gewoon een gelijkrichter, of zit er meer in (iets van buck/boost ofzo)?

edit> al gevonden in de wphb waar hij zou moeten zitten, inderdaad vlak bij subframe. Op de tekening ziet het er niet echt naar uit dat ik er makkelijk een koelvin op kan plakken. Straks eens onder het zadel kijken om te zien hoe het er werkelijk uitziet. Verder lijkt het gewoon een gelijkrichter (3-fasige alternator naar gelijkspanning), voortgaand op het schema.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2010 09:42 ]

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 09:34:
Wat betreft die spanningsregelaar:

waar kan ik die net terugvinden bij het subframe en hoe ziet die eruit origineel (iemand toevallig een foto van?)
Ik wil dat bij mij ook eens nakijken en voor wat extra koeling zorgen. Is maar een kleine aanpassing die toch wel direct een heel potentieel probleem kan voorkomen.

Wat doet dat ding eigenlijk? Is het gewoon een gelijkrichter, of zit er meer in (iets van buck/boost ofzo)?

edit> al gevonden in de wphb waar hij zou moeten zitten, inderdaad vlak bij subframe. Op de tekening ziet het er niet echt naar uit dat ik er makkelijk een koelvin op kan plakken. Straks eens onder het zadel kijken om te zien hoe het er werkelijk uitziet. Verder lijkt het gewoon een gelijkrichter (3-fasige alternator naar gelijkspanning), voortgaand op het schema.
Soms heb je een aparte gelijkrichter, maar de spanningsregelaar zorgt altijd voor dat de spanning niet te hoog is.

Makerij Hofman

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mphilipp schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 00:52:
[...]

Ze zijn ook nieuw te koop:
[afbeelding]
Mag je €27.700 voor aftikken. Ziet er wel heel stoer uit. Maar volgens mij zijn deze bakken echt alleen maar voor hard-core werk geschikt. Sowieso qua prijs, maar hij is ook helemaal gebouwd voor het rallywerk. Via het GS forum was ook een hele tijd een hele speciale GS te koop met een frame van Nico Bakker en zomaar een USD vork. Een HP2 avant la lettre zeg maar. Zag er heel stoer uit, maar dat ding heeft iets van een jaar te koop gestaan (+/- €8000). Misschien dan men bang is voor schade omdat ie ook de sahara in is geweest. Maar kan het ook zijn dat zo'n ding teveel voor dat werk aangepast zodat je 'm niet normaal kan berijden? Of kan dat niet?
het schijnt dat KTM ze alleen verkoopt aan echte hardcore rallye rijders met ervaring en niet aan elke gek met geld.
In Bike magazine stond er toevallig net een artikel over, waar de fotograaf van dat blad die zelf off roader is en rallye's rijd, uitgenodigd werd om een dagje op de KTM die de dakar gewonnen had (niet een als, maar de specifieke motor)
Hij beschreef het alsof je de dag na de motoGP op de motor waar Rossi mee gewonnen had een trackday mocht rijden..

Wel een mega bruut ding is het, echt enorm groot/hoog naar het schijnt..
Shailesh schreef op zondag 23 mei 2010 @ 23:06:
Blegh, gister m'n twee weken geleden aangeschafte Thundercat onderuitgereden.

Ging bij een naderend kruispunt voor rechtdoor, maar bedacht me opeens dat ik naar rechts moest. Ik remmen (ivm rechtdoor gaan reed ik 40-50), en tegelijk mn motor naar rechts proberen te draaien :F , en toen ging ik. Viel zelf van de motor af, kwam op mn schouders neer (thank god shoulder protectors). Motor kort doorgeschoven, en toen deed ik hem maar uit.

Dus nu mag ik gelijk weer wat investeren in mn motor...stom ook, echte beginnersfout om niet te remmen en bocht tegelijk te maken. Laat hem voorlopig voor wat ie is, en kijk wel of ik wat mooie kuipdelen voor een zacht prijsje zie langskomen.

Ben iig blij dat mn motor lichte schade heeft, en dat ik met wat spierpijn er goed vanaf ben gekomen. Tis overigens binnen een kilometer van mijn huis gebeurd. Dus ik heb gelijk mezelf aangeleerd om altijd mn kleding aan te doen, hoe kort de afstand ook...
Remmen en sturen kan wel (doe het regelmatig) maar je moet het wel met beleid doen, net als optrekken en sturen.. Je rubber heeft beperkte grip, en sturen kost grip en remmen/acceleren ook, als de grip op is dan houd het op..
Beschermende kleding aan is altijd een goed idee.

Gister had ik mijn (kevlar) Jeans aan, maar ik merk dat ik daar altijd een 'zweetreet' van krijg, natte plekken precies waar mijn heup/kont bot op zadel zit.. dus 2 natte ronde plekken op mijn achterwerk... in mijn andere motorkleding heb ik dat nooit.. misschien ademt de jeans niet goed ofzo...
Hebben anderen daar ook last van..
Het was gister ook wel erg warm hier, dus dat versterkte het effect natuurlijk wel..

[ Voor 38% gewijzigd door ToolkiT op 24-05-2010 10:52 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op maandag 24 mei 2010 @ 10:40:
[...]
het schijnt dat KTM ze alleen verkoopt aan echte hardcore rallye rijders met ervaring en niet aan elke gek met geld.
Je kunt ook idd niet zomaar een MotoGP machine kopen. Maar ik denk ook niet dat er veel gekken met geld zijn die zo'n motor kopen, want je moet er dan ook echt raids enzo mee gaan rijden. Het is niet hetzelfde als een GSA waarmee je kunt doen alsof je een avonturier bent met een Dakar stikker... :+ Zo'n 'echte' Dakar machine lijkt me erg onpraktisch voor woon-werk.
Maar als je serieus geld hebt, gaan alle deuren open natuurlijk. Desnoods koop je een team en hou je achteraf zelf de machines. Maar KTM levert 'm echt wel als je rijk genoeg bent.
Gister had ik mijn (kevlar) Jeans aan, maar ik merk dat ik daar altijd een 'zweetreet' van krijg, natte plekken precies waar mijn heup/kont bot op zadel zit.. dus 2 natte ronde plekken op mijn achterwerk... in mijn andere motorkleding heb ik dat nooit.. misschien ademt de jeans niet goed ofzo...
Hebben anderen daar ook last van..
Het was gister ook wel erg warm hier, dus dat versterkte het effect natuurlijk wel..
Da's vreemd. Als ik ergens niet zweet is het 'daar'... Ik heb sinds een jaartje een leren combi (vrij dik nubuck leer) en het is natuurlijk wel warm, maar flink zweten doe ik niet echt (tenminste niet meer dan in andere kleding). En eigenlijk alleen bovenlichaam. Voor dit soort weer heb ik BMW airflow handschoenen (heerlijk luchtig). Verder heb ik een coolmax lange onderbroek aan (draagt sowieso prettiger onder een leren broek) en meestal een coolmax lange mouwen shirt, maar gisteren een met korte mouwen (loop/zweetshirt).

De mouwen van mijn jack laat ik open (de ritsen bij de polsen) en ik steek zo af en toe mijn hand in de wind zodat ik een airco heb. Mijn spiegels werken bij mij nl als een soort handkappen waardoor mijn handen uit de wind zitten (lekker in de winter). Op die manier heb ik in dezelfde kleding ook Marokko getrotseerd (tegen de 40 graden, wel erg droog woestijnklimaat). Geen centje pijn eigenlijk, als je maar genoeg drinkt.

[ Voor 47% gewijzigd door mphilipp op 24-05-2010 11:00 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Beerkeeper schreef op zondag 23 mei 2010 @ 20:37:
[...]

Is je accu niet gewoon leeg? Als je het probeert te starten trekt hij alle stroom weg en valt je display uit. Niks raars aan :)
Klopt de accu is gewoon leeg, maar dit is na 1 uur rijden. En de motor startte eerst gewoon met de startmotor. De SR vult de accu dus gewoon niet meer aan, dus je kan doorrijden totdat je accu leeg is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• B-Bandit
  • Laatst online: 00:02
wimmel_1 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:12:
Da's zonde van je nieuwe fiets én je ego :+
Vooral ego. Dat gebeurt mij niet dacht ik ;w
Ben met lessen ook geen 1 keer onderuit gegaan. Liever toen dan nu hoor :P Maar goed, was inderdaad een fout: leren, repareren en weer verdergaan!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Shailesh schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:52:
[...]
Vooral ego. Dat gebeurt mij niet dacht ik ;w
Ben met lessen ook geen 1 keer onderuit gegaan. Liever toen dan nu hoor :P Maar goed, was inderdaad een fout: leren, repareren en weer verdergaan!
Inmiddels zul je dit zelf ook al hebben bedacht, maar als je ziet dat je fout rijdt of van gedachten verandert, gewoon verder rijden en op een goede plek keren. Ik heb zelf ook wel eens zitten suffen (met de auto) en zag nét te laat dat ik eraf moest. Met een ruk aan het stuur had ik wel over het verdrijvingsvlak crossen en alsnog de afslag nemen, maar dat moet je dus nooit doen. Sowieso altijd ook om je heen kijken of je het overige verkeer niet in gevaar brengt, maar meestal heb je daar dan nét niet genoeg tijd voor.

Maar goed...mosterd na de maaltijd... ;)

• Yonni
De spanningsregelaar zorgt er ook voor dat je accu een nette laadstroom krijgt, rond de 14 volt om bij te laden. Is de spanningsregelaar stuk, dan reguleert hij dat niet meer en krijgt je accu de volle laag! Je accu gaat er dus echt van kapot, let daar op! Als je spanningsregelaar het begeeft en je gaat hoog in de toeren, dan krijgt je accu ook veel meer dan gezond is te verduren. Bij mij nam de spanningsregelaar in ieder geval ook mijn accu mee z'n graf in.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben een beetje aan't rondkijken voor een eerste motor en het valt me op dat ABS nog lang niet zo ingeburgerd is als dat het bij auto's is. Ik ben op zoek naar een supersport (600cc), maar alleen Honda en BMW lijken het aan te bieden op hun modellen. Helaas vallen die nog een beetje buiten mijn budget (rond de € 8500,-).

Zit ik ergens gigantisch overheen te kijken, of moet ik in die prijsklasse gewoon niet op een supersport met ABS rekenen?

Verwijderd

Daarnet even zadel eraf gehaald en gekeken. SR zit inderdaad zoals in WPHB te zien is gemonteerd op het subframe.
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/1073/98165590.png
Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/4082/49923769.png
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/9829/43297776.png

Het zicht vanop de laatste foto is wanneer de kap eraf is. Bij mij zit de kap er nog voor dus ik kan het niet zo goed zien als op de foto.

Het is een blokje zonder koelribben, dus het is een oude versie die grote kans heeft om kapot te gaan veronderstel ik. Anderzijds zit het wel op het aluminium van het subframe vast dus misschien is er bij montage warmtegeleiding voorzien naar het frame.

Volgend weekend gaat de motor naar de dealer voor groot onderhoud en een paar werkzaamheden, van zodra ik hem terug heb ga ik mij er eens aan zetten om voorzichtig alle kappen er eens af te halen en alles eens goed te bekijken. De regulator staat als eerste op de lijst (als geboren tweaker heb ik nog AS5 liggen :) )

Hoe gebeurt de spanningsbegrenzing dan? Neemt de regulator gewoon het teveel aan spanningsval over zich om te dissiperen (kan inderdaad verklaren dat die dingen oververhitten), of gebeurt het wat efficienter?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Victor schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:25:
Ik ben een beetje aan't rondkijken voor een eerste motor en het valt me op dat ABS nog lang niet zo ingeburgerd is als dat het bij auto's is. Ik ben op zoek naar een supersport (600cc), maar alleen Honda en BMW lijken het aan te bieden op hun modellen. Helaas vallen die nog een beetje buiten mijn budget (rond de € 8500,-).

Zit ik ergens gigantisch overheen te kijken, of moet ik in die prijsklasse gewoon niet op een supersport met ABS rekenen?
In de 600cc klasse zijn het voornamelijk naked bike's die ABS hebben. Ik weet dat de SV650S er is met ABS, alleen is dat dan weer geen echte supersport.

Persoonlijk zou ik als eerste motor geen 8500 euro uitgeven als je nog moet leren rijden. Als je dat wel doet verzeker dat ding dan wel all-risk. Waarom niet beginnen op een wat goedkopere en wat oudere motor ?

Verder is ABS wel zo fijn, maar om het nou perse te moeten hebben.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:27:
Hoe gebeurt de spanningsbegrenzing dan? Neemt de regulator gewoon het teveel aan spanningsval over zich om te dissiperen (kan inderdaad verklaren dat die dingen oververhitten), of gebeurt het wat efficienter?
Ja zo gaat het als ik me niet vergis. Voor zover ik weet gedraagt dat ding zich als een variabele weerstand die ervoor zorgt dat het voltage altijd +- 14V is. Dat ding genereert wel hitte dacht ik.

Vandaag eens de achterschokdempers van mijn VX800 vervangen. Geeft wel serieus verschil moet ik zeggen. Kan niet echt zeggen waarom, is misschien subjectief. Maar precies veel stabieler in de bochten. Enkel de voorvork is nu nog wat slapjes. Op snelheid in de bocht gaat 'm nogal zwabberen na een bultje. Maar de nieuwe veren liggen al klaar! Nu enkel nog de moed vinden om eraan te beginnen :) .

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Requiem19 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:17:
Dat overkomt bijna iedereen in 't begin wel een keertje. Uithuilen, ervan leren en opnieuw beginnen,
Uiteraard ten overvloede: probeer vooral ook te leren van de "dat ging net goed"-momenten. Zo had ik er gisteren een:
Ik reed in deze richting, en zag een auto van links aankomen (achter een afslaande auto). Ik zag geen richtingaanwijzer naar links, en ondanks dat ik beter moet weten, ging ik er vanuit dat-ie naar rechts zou afslaan. Ik wou dus doorrijden, was al bezig met kantelen naar rechts, toen ik zag dat-ie wel voor me langs kwam (voor hem dus naar links). Hard remmen, wat er precies gebeurde weet ik niet, maar ik denk dat in ieder geval mijn achterwiel blokkeerde. Dat werd een slingerslinger aan de achterkant, maar ik hield gelukkig de glimmende kant boven!
Heel fijn om op deze manier weer even te zien dat ik vooral heel voorzichtig en defensief moet rijden!

• Victor
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:36:
[...]

In de 600cc klasse zijn het voornamelijk naked bike's die ABS hebben. Ik weet dat de SV650S er is met ABS, alleen is dat dan weer geen echte supersport.

Persoonlijk zou ik als eerste motor geen 8500 euro uitgeven als je nog moet leren rijden. Als je dat wel doet verzeker dat ding dan wel all-risk. Waarom niet beginnen op een wat goedkopere en wat oudere motor ?
De keuze voor een nieuwere motor is in mijn geval lekker irrationeel. Ik doe m'n auto weg en koop een motor, gewoon omdat het me leuker lijkt. Op een mooie, recente motor rijden lijkt me leuker dan op een ouder model (puur esthetisch). Dus ja, daarom. All-risk spreekt overigens voor zich :)

Met de auto heb ik dat overigens wel gedaan. 2 jaar in een goedkoper brikkie rondgereden als eerste auto. Nooit een krasje opgelopen. Na die 2 jaar een nieuwe auto gekocht, waar ik 6 dagen nadat ik de sleutels kreeg een ree mee aanreedt. Tja, soms heb je gewoon pech.
Verder is ABS wel zo fijn, maar om het nou perse te moeten hebben.
M'n voorkeur gaat er wel naar uit. In de auto vind ik het vaak maar vervelend, omdat ik liever zelf de controle over m'n remmen houd (in combinatie met ESP is het weer een ander verhaal), maar als beginnend motorrijder zullen alle beetjes helpen in een onverwachte situatie, vandaar dat ik er naar op zoek was.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Je bent waarschijnlijk ABS gewend op je lesmotor en ik moet toegeven dat het fijn is om te weten dat je minder snel zal blokkeren bij het echt hard remmen. Maar het is niet zo dat je met ABS nooit kunt verremmen.

Ik zou zelf voor een recente supersport gaan (vanaf 2004 ofzo) dan heb je dezelfde looks maar hoef je niet meteen de hoofdprijs te betalen. Alleen de recente fireblades hebben in dit segment ABS.

Mijn advies: staar je niet blind op ABS! Ervaar hoe een echte supersport kan remmen.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:19

charrel

Cortisol4life..

_Erikje_ schreef op maandag 24 mei 2010 @ 17:38:

Mijn advies: staar je niet blind op ABS! Ervaar hoe een echte supersport kan remmen.
En dat is, over de kop? :P
Ik vind het alleen maar een verstandige keus als iemand ervoor kiest om een motor met ABS te kopen. Geeft je toch iets meer zekerheid in panieksituaties, want als de weg perfect is remmen we allemaal perfect natuurlijk ;)
Denk dat een hoop supersport rijders zich wel is te hoog inschatten qua remvermogen + techniek.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-01 16:17

TiMMieJ

PSN: Orixez

Vandaag geslaagd voor een overall.

Het is de Rev'it Victory geworden:

Afbeeldingslocatie: http://www.motorsportlifestyle.nl/gfx/shop/Kleding%20revit/Leer/Overall%20Victory%20zwart.jpg

Ben blij met mijn nieuwe huidje.

Verwijderd

Uiteraard is het verstandig om voor ABS te kiezen, maar hij zit natuurlijk wel ergens vast aan een budget. De combinatie van SS + nieuw + ABS is nu eenmaal niet goedkoop.

Andere punten die ideaal zijn voor beginners:
- het voordeel van een SS als zijnde 4-cilinder is dat het een soepele motorkarakteristiek heeft, bokt nauwelijks in vergelijking met een 1 of 2-cylinder
- mooi lineair stijgende vermogenkromme: m.a.w. door bewust geen te hoge toeren op te zoeken rijd je met een redelijk beperkt en goed controlleerbaar vermogen (dus geen onaangename sjot tegen het achterwerk).
- een motor die al wat krasjes of lichte schuifschade heeft, levert als voordeel dat je niet met het schijt tussen de billen van de schrik zit te rijden "want er zou wel eens iets kunnen gebeuren" en dan is de maagdelijke motor om zeep. Met schijt tussen de billen rijden == niet veilig.
- een beperkte investering levert als voordeel dat je niet met het schijt tussen... (ik zou mentaal veel rustiger rijden met een motor van 3000 euro dan met een motor van 8500 euro)

In de klasses naked, sport/tour, sport/naked vind je wel prima 2de hands motors met nauwelijks kilometers en in prima staat bij de dealer. Denk bijvoorbeeld aan CBF600Sa met ABS, GSR600 met ABS (zelfde karakter als een SS, echter geen kappen), SV650 met ABS etc.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
charrel schreef op maandag 24 mei 2010 @ 18:30:
Ik vind het alleen maar een verstandige keus als iemand ervoor kiest om een motor met ABS te kopen.
Hangt af of het een Bosch ABS is of niet. Zelfs met die Bosch modules hebben we vandaag de dag nog heel veel problemen mee. Batterijen die leeggetrokken worden bij hard en frequent remmen.

ABS: het is een systeem dat je moet hebben maar nooit nodig zou moeten hebben. En als het erin komt zou je niet mogen merken dat het erin komt. Het is geen sinecure om een ABS module af te stellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 24-05-2010 19:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Als je frequent zodanig hard tot ABS remt, dan denk ik toch niet dat je jezelf de juiste remtechniek aan het aanleren bent.

Blijf ABS zien als een laatste opvangnet voor een paniek-dichtknijp-reactie, niet als een standaard feature om te gebruiken.

• Victor
  • Niet online
Als ik bang op een motor zou zitten zou ik er al niet aan beginnen. Je moet niet overmoedig zijn, maar je moet wel durven. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor een motor, maar net zo goed voor een auto. Je moet met enig zelfvertrouwen en zekerheid in het verkeer zitten, anders kom je er vroeg of laat achter dat er zoiets is als té voorzichtig.

Dus ja, wat betreft die mooie motor waar een kras op zou kunnen komen, dat is nou eenmaal het risico dat je neemt. Op het moment dat het misgaat baal je als een stekker, maar uiteindelijk houd je er een ervaring en een goed verhaal aan over. Opstaan en doorgaan denk ik dan maar.
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 20:00:
Blijf ABS zien als een laatste opvangnet voor een paniek-dichtknijp-reactie, niet als een standaard feature om te gebruiken.
Precies, dat is het. Gewoon een extra engeltje op je schouder in een situatie waar je liever niet in terecht komt. En wat mij betreft kun je in dat soort situaties niet genoeg engeltjes hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Victor op 24-05-2010 20:03 ]

Verwijderd

charrel schreef op maandag 24 mei 2010 @ 18:30:
Denk dat een hoop supersport rijders zich wel is te hoog inschatten qua remvermogen + techniek.
Dat gevoel heb ik ook wel eens. Dat soort fietsen zijn een stuk bereikbaarder dan dikke sportauto's, maar het percentage mensen dat echt kan rijden is niet groter. Tel daar nog bij op dat een hoop motorrijders het ding alleen in de zomer uit de mottenballen trekken en ik denk dat een hoop hubris onvermijdelijk is.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Als je frequent zodanig hard tot ABS remt, dan denk ik toch niet dat je jezelf de juiste remtechniek aan het aanleren bent.

Ik moet zeggen dat ik op slecht wegdek en gravel toch vaak de ABS merk inkomen, met name bij de achterrem.
Best eng trouwens, want de ABS lijkt wel je rem terug te willen duwen, als je net over mega ribbels gaat en je vering er moeite mee heeft, heb je niet echt het gevoel dat je veel controle overhoud..
Voorkomen is natuurlijk beter, maar hier is het wegdek soms ineens zo slecht dat de enige manier om te voorkomen is als een oma rijden...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Victor schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:25:
Is een supersport überhaubt verstandig als eerste motor? Is het niet slimmer om eerst een leuke motor - en het hoeft echt geen slak te zijn - te kopen waarmee je even een jaartje of 2 lekker kan rondkarren? Een sportieve toermachine ofzo? Die zijn er zat, ook erg leuk 2de hands te doen. Mocht je een keer de God van het Asfalt willen aanbidden, is het allemaal een stuk goedkoper om weer te herstellen. En je rijdt er beslist niet mee voor joker.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op maandag 24 mei 2010 @ 20:45:
[...]
Ik moet zeggen dat ik op slecht wegdek en gravel toch vaak de ABS merk inkomen, met name bij de achterrem.
Best eng trouwens, want de ABS lijkt wel je rem terug te willen duwen, als je net over mega ribbels gaat en je vering er moeite mee heeft, heb je niet echt het gevoel dat je veel controle overhoud..
Voorkomen is natuurlijk beter, maar hier is het wegdek soms ineens zo slecht dat de enige manier om te voorkomen is als een oma rijden...
Dan rem je te hard of te plotseling. Ik heb zelden of nooit een ABS 'ingreep'. Hooguit als ik een keer écht heel plotseling moet remmen, maar dat is hoogst zelfen. Zelfs op de gravelwegen in Marokko niet meegemaakt. En je achterrem moet je met rust laten op slecht wegdek. Draagt 0.0 bij aan je remweg onder die omstandigheden.
Of je rijdt gewoon te hard.

• Victor
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:19:
[...]

Is een supersport überhaubt verstandig als eerste motor? Is het niet slimmer om eerst een leuke motor - en het hoeft echt geen slak te zijn - te kopen waarmee je even een jaartje of 2 lekker kan rondkarren? Een sportieve toermachine ofzo? Die zijn er zat, ook erg leuk 2de hands te doen. Mocht je een keer de God van het Asfalt willen aanbidden, is het allemaal een stuk goedkoper om weer te herstellen. En je rijdt er beslist niet mee voor joker.
Ik heb nog geen idee. Op dit moment lijkt me een supersport het beste aansluiten op wat ik van motorrijden verwacht, maar wellicht dat ik nadat ik de nodige proefritjes heb gemaakt op verschillende motoren wel van gedachten verander. Een naked met een beetje pit (Z750 bijv.) lijkt me ook erg mooi, maar zoals ik al zei, ik weet het gewoon nog niet.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met de auto rem ik altijd tot de grens van ABS. Dat is mijn werk. Maar normaal moet je ver van de grens zitten. ABS remmen is remmen met een vertraging van 1G. Zonder ABS kan ik tot 0.8G remmen mits de banden dat toelaten.

Maar ABS moet je niet op rekenen imo.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Victor schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:37:
[...]
Op dit moment lijkt me een supersport het beste aansluiten op wat ik van motorrijden verwacht
En wat verwacht je dan van motorrijden? Lekker hard rijden? (ik prik even ;) )

• Victor
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 00:58:
[...]

En wat verwacht je dan van motorrijden? Lekker hard rijden? (ik prik even ;) )
Om lekker hard te rijden hoef je geen motor te kopen, dat gaat in een auto net zo goed. Wat ik er in zoek is meer meekrijgen van de "ervaring" van het rijden (ofwel, voelen wat het appraaat waarmee je over het asfalt jaagt aan't doen is). Wil je dat met een auto hebben, dan moet je links of rechtsom al snel met veel geld op de proppen komen. Ofwel een echte sportauto kopen, of een sportieve auto verder aanpakken met aftermarket onderdelen. Een motor biedt wat dat betreft naar mijn idee meer bang for buck. En aangezien modellen in het sportieve segment veelal het meest zijn toegespitst op deze ervaring, lijkt me een supersport het meest geschikt. Maar om mezelf nog eens aan te halen: "Ik heb nog geen idee." Daarvoor zal ik er eerst eens mee gereden moeten hebben :)

• DRAFTER86
  • Laatst online: 20:01
mphilipp schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:21:
[...]

...En je achterrem moet je met rust laten op slecht wegdek. Draagt 0.0 bij aan je remweg onder die omstandigheden...
Eh hoe dat zo?
Ik gebruik hem onverhard vrij veel.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
DRAFTER86 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 07:48:
[...]

Eh hoe dat zo?
Omdat abs meestal het snelheid verschil meet tussen achter en voor. Wanner je achterrem blokkeert laat het abs je voorrem minder hard remmen omdat je een soort stoppie zou kunnen maken.

iig zo werkt het bij mijn primitieve '93 abs :p

edit: ik dacht dit eens gelezen te hebben, klopt wel?

[ Voor 6% gewijzigd door HammerT op 25-05-2010 08:26 ]

• Wormaap
Victor schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 07:34:
[...]

Om lekker hard te rijden hoef je geen motor te kopen, dat gaat in een auto net zo goed. Wat ik er in zoek is meer meekrijgen van de "ervaring" van het rijden (ofwel, voelen wat het appraaat waarmee je over het asfalt jaagt aan't doen is). Wil je dat met een auto hebben, dan moet je links of rechtsom al snel met veel geld op de proppen komen. Ofwel een echte sportauto kopen, of een sportieve auto verder aanpakken met aftermarket onderdelen. Een motor biedt wat dat betreft naar mijn idee meer bang for buck. En aangezien modellen in het sportieve segment veelal het meest zijn toegespitst op deze ervaring, lijkt me een supersport het meest geschikt. Maar om mezelf nog eens aan te halen: "Ik heb nog geen idee." Daarvoor zal ik er eerst eens mee gereden moeten hebben :)
Misschien'n stomme vraag, maar heb je al lessen gehad? Voordat je aan de gezapige 50pk van een gemiddelde lesmotor gewend bent, ben je alweer een tijdje verder. Vrijdag rij ik af, en ik krijg nog steeds een glimlach op m'n gezicht als ik'm eens écht flink openjens. 0-100 in 5.2 seconden, dan moet je toch met'n flinke auto aankomen om dat te evenaren :P

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:45:
[...]

Met de auto rem ik altijd tot de grens van ABS. Dat is mijn werk. Maar normaal moet je ver van de grens zitten. ABS remmen is remmen met een vertraging van 1G. Zonder ABS kan ik tot 0.8G remmen mits de banden dat toelaten.
Knap hoor.
DRAFTER86 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 07:48:
[...]

Eh hoe dat zo?
Precies, juist offroad glijdt je voorwiel veels te snel weg op sommige ondergronden, en moet je wel achter remmen, desnoods blokkeren.
Wormaap schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 08:15:
Vrijdag rij ik af, en ik krijg nog steeds een glimlach op m'n gezicht als ik'm eens écht flink openjens. 0-100 in 5.2 seconden, dan moet je toch met'n flinke auto aankomen om dat te evenaren :P
Ja inderdaad, en nu met 80pk in m'n eigen motor verveel ik me ook nog lang niet. Maar ik zou nooit 8500euro uitgeven als 1e motor, gewoon een 2e hands kopen en dan een of twee jaar later een ander. :)

• DRAFTER86
  • Laatst online: 20:01
HammerT schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 08:10:
[...]

Omdat abs meestal het snelheid verschil meet tussen achter en voor. Wanner je achterrem blokkeert laat het abs je voorrem minder hard remmen omdat je een soort stoppie zou kunnen maken.

iig zo werkt het bij mijn primitieve '93 abs :p

edit: ik dacht dit eens gelezen te hebben, klopt wel?
Ah ok klinkt aannemelijk, maar dan geldt het dus alleen voor motoren met ABS :)

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 16:53
mphilipp schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:21:
[...]
. En je achterrem moet je met rust laten op slecht wegdek. Draagt 0.0 bij aan je remweg onder die omstandigheden.
Of je rijdt gewoon te hard.
Het is onzin om te zeggen dat de achterrem 0,0 bijdraagt aan je remweg. Op het moment dat je hard remt met de voorkant dan verplaatst het zwaartepunt van de motor naar voren. Hierdoor komt bij heel hard remmen je achterwiel los van de grond, in dat geval draag het achterwiel inderdaad 0,0 bij aan de remweg. Om het moment dat je bij hard remmen aan de voorkant de achterrem ook met beleid gebruikt verplaatst daarintegen het zwaartepunt geleidelijk weer naar achteren. Met de nadruk op "met beleid", want de achterrem levert bij normaal, gebruik maar 15 tot 20% van het remvermorgen en heeft de neiging om snel te blokkeren (zie zwaartepunt), bijkomende nadeel (of voordeel het is maar hoe je het bekijkt) is dat je motor zichzelf rechtop probeert te zetten als je de achterrem gebruikt in een bocht, dit vanwege het gyroscopische effect dat de draaiende wielen opwekken. Mhh hele lange zin ... Maar het klopt wel.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik had niet verwacht dat ik het helemaal moest gaan uitleggen, want het is al eerder voorbij gekomen (niet eens zo lang geleden). Tuulijk kun je met je achterrem remmen, anders zat ie er niet op. Voor rustig bijremmen heeft ie wel degelijk effect. Bij noodstops echter is het niet handig om 'm te gebruiken (als je geen abs hebt) omdat ie heel snel zal blokkeren en het gevaar bestaat dat je uit schrikreactie ook je voorrem loslaat.

Verder was mijn uitspraak een reactie op iemand die zei dat ie op slecht wegdek toch vrij regelmatig een ABS ingreep had. Dan zeg ik: laat die achterrem dan ook met rust. Vooral op slecht wegdek zal ie wat sneller blokkeren. En ja, je kunt ook leren remmen. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee, maar de persoon op wie ik reageerde blijkbaar wel. Vandaar de opmerking. Misschien ook goed om het hele verband waarin de opmerking geplaatst is mee te nemen. Alleen de opmerking zelf eruit lichten is niet handig.

[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 25-05-2010 08:56 ]

• dommerick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-12-2025

dommerick

is domm

Gisteren mezelf onderuit geremd. Balen! :9

Ik was rustig aan het touren gegaan en het ging gewoon prima. Totdat ik op den duur bij een stoplicht aankwam. Ik begon rustig met remmen toen ik me te laat realiseerde dat de stopstreep er al lag. In een reflex knijp ik te hard in de voorrem. Ik reed op dat moment ongeveer 20km. Voor ik het wist lag ik samen met de motor op de zijkant. Ging sneller als verwacht.

Ik kreeg vervolgens de motor niet eens meer overeind. Gelukkig werd ik geholpen door een automobilist. Wel had ik wat olie gelekt. Ik de ANWB gebeld om te kijken wat het probleem is, bleek het dat het gewoon kwam doordat het was overgelopen in het reservoir. Weinig schade voor de rest. Enkel de voorkap heeft wat krasjes.

Heeft geen signature.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

je doet je naam eer aan 8)

geen ABS zeker }:O

• PilatuS
  • Niet online
Victor schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 07:34:
[...]

Een naked bike gaat heel erg hard. Een supersport gaat extreem hard. Dit om even aan te geven dat je voor die ervaring zeker niet perse een supersport nodig hebt. Een Honda CB600F Hornet heeft 3.7 seconden nodig om naar de 100km/u te gaan. Een Honda CBR 600 RR heeft daar 3.3 seconden voor nodig. De ene is een naked bike en de ander een supersport. Beide gaan als een raket vooruit als je gas geeft.

Ik weet niet of je al les gehad hebt en op welke motoren je gereden hebt. Als je nog nooit motor gereden hebt en je trekt je CBF600 lesmotor open weet je niet wat je overkomt. Dat is een motor die het meest gebruikt word voor lessen, maar toch binnen 5 seconden op de 100km/u zit.

Maar goed, je geeft zelf al aan eerst op die dingen te willen rijden. Ik kan mij ook wel voorstellen dat je kijkt naar een supersport. Alleen om hard te gaan en een heftige ervaring te hebben voldoen andere motoren ook prima, daar heb je echt geen supersport voor nodig.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PilatuS schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:02:
[...]
Een naked bike gaat heel erg hard. Een supersport gaat extreem hard. Dit om even aan te geven dat je voor die ervaring zeker niet perse een supersport nodig hebt. Een Honda CB600F Hornet heeft 3.7 seconden nodig om naar de 100km/u te gaan. Een Honda CBR 600 RR heeft daar 3.3 seconden voor nodig. De ene is een naked bike en de ander een supersport. Beide gaan als een raket vooruit als je gas geeft.
Mijn eerste motor deed er maar liefst 5.5sec over (Diversion 600). Je moet toch al gauw een leuke Porsche hebben om dat bij te houden. Vooropgesteld dat je zo snel kunt schakelen natuurlijk... ;)
Alles onder de 6sec is heel erg hard als je alleen maar normale auto's gewend bent. Als je elk weekend in de F1 auto op het circuit boendert wil het misschien nog wel eens tegenvallen, maar qua snelheidsbeleving is vrijwel elke motor al heel gauw goed. Een supersport is ultiem natuurlijk, maar dat is dan ook bijna net zo snel als een F1 wagen...dat zegt op zich genoeg. Ik ben van mening dat je daar eerst wat meer ervaring voor moet hebben, maar wie ben ik?

• PilatuS
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:07:
[...]

Mijn eerste motor deed er maar liefst 5.5sec over (Diversion 600). Je moet toch al gauw een leuke Porsche hebben om dat bij te houden. Vooropgesteld dat je zo snel kunt schakelen natuurlijk... ;)
Alles onder de 6sec is heel erg hard als je alleen maar normale auto's gewend bent. Als je elk weekend in de F1 auto op het circuit boendert wil het misschien nog wel eens tegenvallen, maar qua snelheidsbeleving is vrijwel elke motor al heel gauw goed. Een supersport is ultiem natuurlijk, maar dat is dan ook bijna net zo snel als een F1 wagen...dat zegt op zich genoeg. Ik ben van mening dat je daar eerst wat meer ervaring voor moet hebben, maar wie ben ik?
Ik zat even te kijken wat ongeveer even snel zou zijn als een Hornet. Kwam de Porche 911 Turbo tegen. Ding heeft 500pk en doet 0 naar 100km/u in 3.7 seconden, precies even snel als de Hornet. Zo'n Hornet koop je voor iets meer dan 3000 euro en trekt dus net zo hard als een Porche met 500pk. Aangezien je op die motor geen windbescherming hebt en in de open lucht zit zal de snelheidsbeleving een stuk groter zijn dan bij de Porche.

Ik heb 2 jaar op een Hornet gereden en er veel plezier van gehad. In die 2 jaar tijd heb ik zeker niet het maximale uit die motor gehaald, maar wel lekker gereden en veel geleerd. Nu heb ik dan een SV1000S die net weer wat heftiger is, maar ook uit deze motor zal ik waarschijnlijk nooit alles halen.

Persoonlijk vind ik ook dat je eerst beter wat ervaring op kan doen voordat je een supersport gaat rijden. Je zal de eerste jaren toch nooit in de buurt komen van wat die motor kan. Ook denk ik dat zo'n motor niet ideaal is als je wilt leren rijden.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

mijn god, daar haal je een blik foute vergelijkingen open.

Je kunt een auto niet vergelijken met een motor. Kan je op een supersport 2 kratten bier meenemen? Nee, met een auto wel. Kan je meer dan 2 mensen meenemen op de motor? Nee, in de meeste auto's wel. ....appels en peren....

Waarom zou je niet op een SS moeten beginnen, omdat ze te snel gaan? Zoals je zegt, is een Hornet ook rap zat en kan je jezelf net zo gemakkelijk met 180 km/u om een boom vouwen. Je eerste motor koop je over het algemeen aan de hand van je budget en wat je cool vindt. Ik zou zelf niet snel een naked rijden omdat ik niet constant met me smoel in de wind wil zitten als ik snelweg aan het rijden ben. Ik O+ van mijn kuipruit!

Uiteindelijk gaat het om beheersing van jezelf, daarna komt de beheersing van de machine.

• PilatuS
  • Niet online
_Erikje_ schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:06:
mijn god, daar haal je een blik foute vergelijkingen open.

Je kunt een auto niet vergelijken met een motor. Kan je op een supersport 2 kratten bier meenemen? Nee, met een auto wel. Kan je meer dan 2 mensen meenemen op de motor? Nee, in de meeste auto's wel. ....appels en peren....

Waarom zou je niet op een SS moeten beginnen, omdat ze te snel gaan? Zoals je zegt, is een Hornet ook rap zat en kan je jezelf net zo gemakkelijk met 180 km/u om een boom vouwen. Je eerste motor koop je over het algemeen aan de hand van je budget en wat je cool vindt. Ik zou zelf niet snel een naked rijden omdat ik niet constant met me smoel in de wind wil zitten als ik snelweg aan het rijden ben. Ik O+ van mijn kuipruit!

Uiteindelijk gaat het om beheersing van jezelf, daarna komt de beheersing van de machine.
Kom op zeg. Ik vergelijk een auto niet met een motor. Ik vergelijk de acceleratie van een auto met die van een motor, verder niets. Dit ook alleen om aan te geven waarmee de acceleratie van een motor te vergelijken is. Mensen die zelf niet of weinig motor gereden hebben onderschatten vaak de prestaties van zo'n ding en daarom geef ik aan welke auto dezelfde acceleratie heeft. Om nou gelijk zo te reageren.

Ja, je kan op een supersport beginnen, tuurlijk kan dat. De vraag is alleen of dat aan te raden is, persoonlijk denk ik van niet en dan ben ik vast niet de enige.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-01 21:00

Bergie

Lekker belangrijk...

Mwah, mijn ZX-7R is ook mijn eerste motor en ik heb nog niet het idee gehad dat ik op een fiets zit waar ik niet mee overweg kan.

Nu haal ik er ook absoluut niet het maximale uit; ik ben wat dat betreft redelijk voorzichtig (/ mietje :+ ) Je hoeft hem absoluut niet hoog in de toeren te gooien om toch lekker te kunnen rijden.
Het is zeker wel iets anders dan de lesmotor qua gewicht en zithouding maar dat went vanzelf.

Yamaha MT-09

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

Mud

PilatuS schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:14:
[...]
Ja, je kan op een supersport beginnen, tuurlijk kan dat. De vraag is alleen of dat aan te raden is, persoonlijk denk ik van niet en dan ben ik vast niet de enige.
*with stupid*

Zelfs een bandit(naked) op 25kW is nog behoorlijk rap (tot aan de 80 KM/H, dan zakt het acceleratievermogen behoorlijk in).

Ik reed een proefrit op deze motor (zonder kit) en ik wist niet wat me overkwam :P

Daarnaast moet je nog veel leren op de weg, en dan is het maar de vraag of je goed reageert. Vorig jaar heb ik een aantal situaties meegemaakt waarbij ik blij was dat ik een 25kW motor onder me reet had. Had ik een volvermogen motor gehad, dan was het zeker fout afgelopen.

Kwestie van situaties verkeerd inschatten + iets hogere snelheid = wrong

• M14

M14

Ik denk dat je als beginner niks kunt gaan doen met een supersport fiets. Ik heb meteen voor een SV1000 (120pk, 2cilinder) gekozen en ben nu iets minder dan 2 maanden aan het rijden. Ondertussen heb ik al een 4500km gereden, maar in het begin reed ik echt als een dweil door de bochten. Dat is ondertussen een stuk minder :), maar er is ongetwijfeld nog heel veel te verbeteren. En het verbeteren van je rijstijl, daar heb je echt geen supersport motor voor nodig.

Bij het orienteren naar een motor was ik 100% verliefd op zo'n GSXR600 / 1000. Ik ben blij dat ik er nooit voor heb gekozen, als beginnende rijder kun je er gewoon niks mee gaan doen. Die dingen hebben veel meer vermogen dan je als beginner aan kunt. Daarbij lijkt het me ook geen goede keuze als je veel lange afstanden rijd ivm comfort.

Was gisteren naar de Pinksterrace in Oss gegaan. Voor mn ogen ging er nog iemand neer. Ik had de wagen bij de paddock-ingang ff neergezet om daar kaartjes te kopen. Een stukje verder in een tunneltje / viaduct wilde iemand rijdend een burn-out maken. Resultaat was een motor die plat ging en nog een paar keer omrolde ... |:(. Beetje jammer om zo je fiets te slopen. Was volgens mij een GSXR of een R6/R1, reed er te snel langs om het goed te zien.

[ Voor 27% gewijzigd door M14 op 25-05-2010 13:31 ]

Verwijderd

@ PilatuS

Waarom denk je dat het niet aan te raden is op een SS te beginnen?

Mij lijkt het net ideaal (een 600-750cc SS of naked bike op hetzelfde blok gebaseerd), zeker wat betreft motorkarakteristiek: soepele 4-cilinder, bokt niet, mooi lineair oplopende vermogenkromme (itt bv een V-twin die onderin al heftig uit de hoek komt). Onderin toeren heel rustig en soepel te berijden door een beginner en als je wat meer ervaring opgedaan hebt, word je hem toch niet zo snel beu omdat hij bovenin nog wat vermogen extra heeft.

Ikzelf heb altijd al een enduro willen hebben. Probleem met 1-cilinder enduro's is dat ze niet echt geschikt zijn om lange-afstands toerritten te maken. Mijn droommotor is nog altijd de KTM SE950R: compromisloze enduro (enkel ietwat zwaarder dan 1-cilinder) waar je heftig mee kan offroaden en onroaden en ook perfect geschikt om meer uitgebreide toerritten te maken. Ding is allesbehalve geschikt voor een beginner (extreme zithoogte, hoog zwaartepunt, dikke V-twin) en vooral door het feit dat die nogal ver boven mijn budget was, heb ik dan voor een CBR600F gekozen. Goede beginnersmotor: beperkte investering waar je als beginner mee rondrijdt, heeft al wat lichte schuifschade dus als er iets mee gebeurd is dat niet direct een ramp, goede motorkarakteristiek, nog best redelijk wat makkelijk zelf aan te sleutelen zodat ik als beginner ook wat bijleer over motortechniek en je wat dat betreft de machine ook beter leert kennen en dus vertrouwen.

• defusion
  • Niet online
Ik rijd nu zelf een paar weken op een gsx-r 600 (srad) met ~110pk.
Nou is dat vergeleken met moderne motoren met rond de 150pk voor een 600cc natuurlijk helemaal niks, dus weet niet of de vergelijking op gaat.
Maar ik vind het behoorlijk meevallen.

Zoals disco stu hierboven zegt loopt het motorvermogen lineair op, en is er zeer soepel mee te rijden.
Het vermogen komt nooit onverwacht ofzo, dus als je over voldoende zelfbeheersing beschikt is er geen probleem.

• Requiem19
  • Laatst online: 23:13
defusion schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:06:
Ik rijd nu zelf een paar weken op een gsx-r 600 (srad) met ~110pk.
Nou is dat vergeleken met moderne motoren met rond de 150pk voor een 600cc natuurlijk helemaal niks, dus weet niet of de vergelijking op gaat.
Maar ik vind het behoorlijk meevallen.

Zoals disco stu hierboven zegt loopt het motorvermogen lineair op, en is er zeer soepel mee te rijden.
Het vermogen komt nooit onverwacht ofzo, dus als je over voldoende zelfbeheersing beschikt is er geen probleem.
600cc supersports hebben zo'n beetje maximaal 130 pk.

Het is trouwens echt prima om te beginnen op een 600cc supersport. 4cilinder in lijn rijdt zoals gezegd mooi lineair en soepel en het stuurt doorgaans ook prima. Zorg er alleen voor dat als je 5000 euro op je rekening hebt niet gelijk een motor van 5000,- koopt... bouw wat marge in. Want ongetwijfeld ga je hem een keertje laten vallen als je afstapt of langzaam rijdt en de kans is ook behoorlijk aanwezig dat je jezelf een keertje verremt (vaak uit angst!) of iets dergelijks bij je 1e motor.

Enige motoren die ik niet zou aanraden om op te beginnen zijn dikke 1000's en dikke twins... die hebben voor een ongeoefend polsje nogal eens een verrassing in petto in 't midden van de bocht.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-01 21:00

Bergie

Lekker belangrijk...

Requiem19 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:14:
[...]

Enige motoren die ik niet zou aanraden om op te beginnen zijn dikke 1000's en dikke twins... die hebben voor een ongeoefend polsje nogal eens een verrassing in petto in 't midden van de bocht.
Daar is een vriend van me een paar weken geleden ook achter gekomen. Een 1500cc Intruder als beginnersfiets en geen/weinig gas durven geven in de bocht. Tja, dan slaat hij af en lig je op je zij :P

Yamaha MT-09

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Bergie schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:50:
[...]

Daar is een vriend van me een paar weken geleden ook achter gekomen. Een 1500cc Intruder als beginnersfiets en geen/weinig gas durven geven in de bocht. Tja, dan slaat hij af en lig je op je zij :P
ik hoop toch wel dat je hem keihard heb uitgelachen :+ Lutser

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 13:31:
Het is ook geen wet die in steen staat. Het is erg afhankelijk van de persoon. Maar ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om op een beetje dociel machientje te beginnen. Dat is gewoon een stelling/mening, noem het wat je wilt. En natuurlijk zijn er voor elke mening/stelling voors en tegens, en altijd wel iemand die zegt dat een SS geweldig is om op te beginnen en iemand die het tegendeel beweert. Maar het gaat hier niet om 'gelijk' hebben. Ik heb mijn motorrijbewijs pas gehaald op mijn 27ste (geloof ik) en ik heb best wel lang op de brommer (50cc) doorgereden, dus op zich ervaring en verkeersinzicht genoeg. Toch was het wel fijn om een paar jaar op die Diversion te rijden. Helemaal niks mis mee om op zo'n machine goed te leren rijden en ervaring op te doen. Daarna wel overgestapt op een K1100RS (100pk) en dat was een openbaring. Maar ik heb eigenlijk nooit de behoefte gevoeld om hard te rijden (=niet hetzelfde als aso scheuren natuurlijk). En nu heb ik weer een 70pk monster... ;) Gaat allemaal hard zat, meer dan genoeg vermogen. Maar dat geldt voor mij. Voor iemand anders gaat dat niet op.

[overdenking]Het valt me dan weer wel op dat er bv op MF hele legers 'jonkies' met SS aanwezig zijn die het erbij vinden horen dat je een keer op je muil gaat en dus maar preventief valblokjes monteren enzo...en knee-downs zijn erg belangrijk voor ze. Kweenie hoor...is het écht zo'n onzin om klein te beginnen? Al was het alleen maar om de scherpe randjes eraf te krijgen? Of ben ik gewoon een ouwe lul die er niets van snapt? :+[/overdenking]

• DieterVDW
(jarig!)
Vermogen is enkel maar nuttig voor autosnelweg vind ik. Mijn VX800 met 60pk trekt lekker door tot aan 120. Ideaal voor achterwegjes en in stad. Enkel de snelweg moet ik niet aan beginnen. Daar mis ik dan wel wat extra vermogen.

• Wormaap
mphilipp schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:01:
[overdenking]Het valt me dan weer wel op dat er bv op MF hele legers 'jonkies' met SS aanwezig zijn die het erbij vinden horen dat je een keer op je muil gaat en dus maar preventief valblokjes monteren enzo...en knee-downs zijn erg belangrijk voor ze. Kweenie hoor...is het écht zo'n onzin om klein te beginnen? Al was het alleen maar om de scherpe randjes eraf te krijgen? Of ben ik gewoon een ouwe lul die er niets van snapt? :+[/overdenking]
Dat zie ik op M-F inderdaad ook wel. Nu ben ik ook niet heilig, en ik wil ook graag wel's een KD gaan maken als ik straks wat kan rijden. Maar van die 18-jarige hormonenkanonnen die op'n 750 of 1000cc SS beginnen, hem op het gas laten begrenzen, verzekeren op uitdraai en dan de begrenzing eruittrekken omdat ze van zichzelf vinden dat ze o zo goed kunnen rijden. Tsja... Misschien word ik dan ook oud (ben 24, sjezus :P) maar dat vind ik ook zwaar idioot. En maar roepen dat ze'n perfecte rit reden, maar de examinator gewoon een eikel was.

• PilatuS
  • Niet online
@ PilatuS

Ik denk dat het verstandiger is om te beginnen met een wat minder extreme motor. Eerst leren rijden en dan pas een SS kopen vind ik gewoon verstandiger. Sowieso denk ik dat als je een snelle motor koopt, je het ook niet kan laten om na een tijdje vol gas te gaan geven, dan kan je beter op een wat langzamere fiets zitten.

In het geval van Victor wil hij zelfs een SS kopen met een budget van 8500 euro. Dan rij je als beginner rond op een fiets van behoorlijk veel geld, die erg snel is en waar je eigenlijk niet goed mee om kan gaan. Dan zou ik nog eerder een CBR600 of R6 kopen die ouder en goedkoper is. Het lijkt mij als beginner echt niet prettig rijden op een fiets van 8500 euro zonder rijervaring.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 13:31:
@ PilatuS

Mij lijkt het net ideaal (een 600-750cc SS of naked bike op hetzelfde blok gebaseerd), zeker wat betreft motorkarakteristiek: soepele 4-cilinder, bokt niet, mooi lineair oplopende vermogenkromme (itt bv een V-twin die onderin al heftig uit de hoek komt). Onderin toeren heel rustig en soepel te berijden door een beginner en als je wat meer ervaring opgedaan hebt, word je hem toch niet zo snel beu omdat hij bovenin nog wat vermogen extra heeft.

Ikzelf heb altijd al een enduro willen hebben. Probleem met 1-cilinder enduro's is dat ze niet echt geschikt zijn om lange-afstands toerritten te maken. Mijn droommotor is nog altijd de KTM SE950R: compromisloze enduro (enkel ietwat zwaarder dan 1-cilinder) waar je heftig mee kan offroaden en onroaden en ook perfect geschikt om meer uitgebreide toerritten te maken. Ding is allesbehalve geschikt voor een beginner (extreme zithoogte, hoog zwaartepunt, dikke V-twin) en vooral door het feit dat die nogal ver boven mijn budget was, heb ik dan voor een CBR600F gekozen. Goede beginnersmotor: beperkte investering waar je als beginner mee rondrijdt, heeft al wat lichte schuifschade dus als er iets mee gebeurd is dat niet direct een ramp, goede motorkarakteristiek, nog best redelijk wat makkelijk zelf aan te sleutelen zodat ik als beginner ook wat bijleer over motortechniek en je wat dat betreft de machine ook beter leert kennen en dus vertrouwen.
SE950 compromisloze enduro.. Neh, 190kg... Hij is wel vet :), letterlijk en figuurlijk ;)

Makerij Hofman

• Victor
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 08:15:
[...]

Misschien'n stomme vraag, maar heb je al lessen gehad? Voordat je aan de gezapige 50pk van een gemiddelde lesmotor gewend bent, ben je alweer een tijdje verder. Vrijdag rij ik af, en ik krijg nog steeds een glimlach op m'n gezicht als ik'm eens écht flink openjens. 0-100 in 5.2 seconden, dan moet je toch met'n flinke auto aankomen om dat te evenaren :P
Ja, wel twee! :P Maar zonder gekkigheid, tuurlijk is het nu allemaal nog snel (al ben ik op dat vlak al wel iets gewend), maar ik voel er weinig voor om nu een motor te kopen uit angst dat iets zwaarders "te snel" is en dan na 2 maanden te zitten balen dat ik niet iets met iets meer pit heb gekocht. Ik ben dus vooral op zoek naar een enigzins vergevingsgezinde motor met een berekenbaar vermogen. En dat dat vermogen misschien wat veel is voor een beginner (met een 600cc supersport ergens tussen de 100 en 120pk), speelt denk ik een veel minder grote rol dan het karakter van dat vermogen.
PilatuS schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:02:
Ik zal daar sowieso een keuze in moeten maken. Een naked heeft waarschijnlijk z'n wendbaarheid boven die van een supersport, maar een supersport heeft dan wat meer z'n snelheid mee. Ik weet nog niet wat m'n voorkeur heeft, zal dat moeten gaan proberen.
Ik weet niet of je al les gehad hebt en op welke motoren je gereden hebt. Als je nog nooit motor gereden hebt en je trekt je CBF600 lesmotor open weet je niet wat je overkomt. Dat is een motor die het meest gebruikt word voor lessen, maar toch binnen 5 seconden op de 100km/u zit.
Een CBF500 en daarvan moest ik toch even navragen of ik niet per ongeluk les kreeg in de 25kw klasse. Tuurlijk ging dat nog steeds een stuk sneller dan ik in m'n auto klaarspeel, maar ik was op meer voorbereid om eerlijk te zijn. Ik zoek dus eigenlijk liever iets waar ik uit ontzag de eerste tijd niet het gas vol van durf open te trekken, maar waar ik een beetje in kan komen.
Maar goed, je geeft zelf al aan eerst op die dingen te willen rijden. Ik kan mij ook wel voorstellen dat je kijkt naar een supersport. Alleen om hard te gaan en een heftige ervaring te hebben voldoen andere motoren ook prima, daar heb je echt geen supersport voor nodig.
Precies. Meten is weten, dus eerst wat proefritjes. Voorlopig ook maar even het rijbewijs halen ;)
PilatuS schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:32:
Ik zat even te kijken wat ongeveer even snel zou zijn als een Hornet. Kwam de Porche 911 Turbo tegen. Ding heeft 500pk en doet 0 naar 100km/u in 3.7 seconden, precies even snel als de Hornet. Zo'n Hornet koop je voor iets meer dan 3000 euro en trekt dus net zo hard als een Porche met 500pk. Aangezien je op die motor geen windbescherming hebt en in de open lucht zit zal de snelheidsbeleving een stuk groter zijn dan bij de Porche.

Ik heb 2 jaar op een Hornet gereden en er veel plezier van gehad. In die 2 jaar tijd heb ik zeker niet het maximale uit die motor gehaald, maar wel lekker gereden en veel geleerd. Nu heb ik dan een SV1000S die net weer wat heftiger is, maar ook uit deze motor zal ik waarschijnlijk nooit alles halen.

Persoonlijk vind ik ook dat je eerst beter wat ervaring op kan doen voordat je een supersport gaat rijden. Je zal de eerste jaren toch nooit in de buurt komen van wat die motor kan. Ook denk ik dat zo'n motor niet ideaal is als je wilt leren rijden.
Vergis je ook niet in de snelheidsbeleving van een goede auto. Ik heb een Porsche 911 4S rond de Nordschleife mogen sturen en dat wordt ook al snel spannend (ook omdat het regende). En wat betreft die 0 naar 100 tijden, met een motor moet je dan nog even goed je best doen (als in juiste schakelmoment, voorkomen dat je alleen een wheelie trekt), met een Porsche is het je voet van de rem halen en de launch control doet het werk voor je ;) Daar zijn dat soort tijden dus iets toegankelijker. Neemt niet weg dat die beleving van een motor de reden is dat ik de overstap wil maken (en omdat ik geen Porsche kan betalen).
_Erikje_ schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:06:
Juist!
mphilipp schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:01:
Alle domme testosterondingen heb ik al een hele tijd geleden in de auto gedaan, dus daar ben ik inmiddels wel zo'n beetje vanaf (al heb ik soms nog een kleine flashback). Van de gevaren van de motor ben ik me meer dan bewust (bekenden die overleden zijn na een motorongeluk, klasgenoten die al jaren in de revalidatie zaten, enz.), dus daar heb ik wel het nodige ontzag voor. Juist daarom begin ik ook eigenlijk nu pas aan m'n motorrijbewijs, had eerst nog even dat beetje wijsheid nodig :P
PilatuS schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:37:
In het geval van Victor wil hij zelfs een SS kopen met een budget van 8500 euro. Dan rij je als beginner rond op een fiets van behoorlijk veel geld, die erg snel is en waar je eigenlijk niet goed mee om kan gaan. Dan zou ik nog eerder een CBR600 of R6 kopen die ouder en goedkoper is. Het lijkt mij als beginner echt niet prettig rijden op een fiets van 8500 euro zonder rijervaring.
Ja, die € 8500,- hoeft niet op he ;) Maar dat is wat ik er aan uit zou willen geven als ik echt dé fiets tegenkom die ik absoluut moet hebben. Liever voor iets minder natuurlijk ;) Maar goed, eigenlijk lopen we allemaal te veel op de zaken vooruit. Voorlopig eerst m'n rijbewijs, dan proefritjes, dan de juiste motor kopen.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

bij the weg, suzuki gsx-f 650 is een soort van supersport (meer toursport) en is in ABS smaak te vinden. een vrij nieuwe is wel binnen je budget te krijgen

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ga eerst zélf gewoon eens kijken welke fiets je het beste ligt qua karakter en dan niet middels alleen een proefritje maar door een dag/weekend zo'n ding te huren nádat je er een proefrit op gemaakt hebt.

Om een voorbeeld te noemen: Een Honda CBR600RR, Suzuki GSX600R, Kawasaki ZX6R, Triumph Daytona 675(r) en een Yamaha R6 zijn alle vijf "SS" fietsen ... maar verschelen als dag en nacht als het op "handling" aan komt. Tijdens een proefrit van een paar kilometer kom je daar niet achter.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

_Erikje_ schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 18:02:
bij the weg, suzuki gsx-f 650 is een soort van supersport (meer toursport) en is in ABS smaak te vinden. een vrij nieuwe is wel binnen je budget te krijgen
een 650f is verre van een supersport.

No signature required.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
kan dat? gsx650f en supersport in 1 zin? M3rcury heeft het bewezen :+

Verwijderd

Doet me een beetje denken aan een thundercat. Eerder klasse sport/tour.

• Exigence
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Zo, afgelopen 3 dagen ongeveer 1050 kilometer gereden op de Monster 696. Ben zelf een 4-cilinder supersport gewend, maar kon met deze twin goed overweg, het stuurt heerlijk! In de afgelopen drie dagen zijn we maatjes geworden :P Miste alleen nog wel wat meer koppel onderin, je moet dat ding toch nog wat in toeren jagen. (Bij 6500 toeren het gas tot aan de stuit opentrekken, heerlijk dat geluid wat je dan krijgt :9~ O+ ). Verder kwa vermogen wel goed, ik zou alleen zelf de volgende keer voor de 1100 gaan, die is wat groter en ik denk dat die wat bruter wegtrekt want aan deze was ik zo gewend :P

Verder een heel toegankelijke motor, wheeliet nagenoeg niet (met duopassagier wel), lekker geluid, vermogen goed genoeg (top lag op 225 op de teller, zal zo'n 210 echte kilometers zijn geweest), maar mag onderin wel wat bruter uit de hoek komen.

En wat een groot gat zit er tussen de eerste en tweede versnelling, voor m'n gevoel in ieder geval :o Nouja, uiteindelijk 1050 kilometer met een dikke smile gereden 8)

Edit: oh ja, grondspeling is ook wat kleiner volgens mij, reed vrij vaak mijn tenen aan de grond. Nu steken die ook wel wat uit doordat ik scheve voeten heb, maar het gebeurde veel vaker dan op mijn eigen. Kon met mijn voeten niet echt een lekkere positie vinden omdat hij denk ik nét iets te klein voor mij is.

[ Voor 16% gewijzigd door Exigence op 25-05-2010 22:26 ]

• PilatuS
  • Niet online
Edit: oh ja, grondspeling is ook wat kleiner volgens mij, reed vrij vaak mijn tenen aan de grond. Nu steken die ook wel wat uit doordat ik scheve voeten heb, maar het gebeurde veel vaker dan op mijn eigen. Kon met mijn voeten niet echt een lekkere positie vinden omdat hij denk ik nét iets te klein voor mij is.
Heb je de tenen dan wel op de stepjes staan ? Ik heb zelf maatje 47 en als ik een bocht wat sportiever ga nemen zorg ik er altijd voor dat ik met de tenen op de stepjes zit, anders raak ik ook de grond. Als je dat doet moeten de stepjes toch eerder de grond raken dan je voeten.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
PilatuS schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:43:
[...]

Heb je de tenen dan wel op de stepjes staan ? Ik heb zelf maatje 47 en als ik een bocht wat sportiever ga nemen zorg ik er altijd voor dat ik met de tenen op de stepjes zit, anders raak ik ook de grond. Als je dat doet moeten de stepjes toch eerder de grond raken dan je voeten.
En je achterrem? Die offer je op voor snelheid?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Achterrem ?? .... In een bocht heb je die "heul" niet nodig tenzij je niet goed gekeken hebt vóórdat je aan de bocht begon :+

• M14

M14

Ik gebruik mn achterrem uberhaubt niet. Hooguit als ik ergens een korte bocht moet draaien. Maar bij harder remmen doet het ding gewoon niks omdat alle druk op het voorwiel hangt.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Over de tenen-op-de-stepjes,
Ik heb daar laatst deze afspeellijst over zitten bekijken en heb daar voor mezelf weer wat weetjes&feitjes opgedaan. Misschien nog een tip voor iemand :)

Edit: Dit is de daadwerkelijke afspeellijst

[ Voor 24% gewijzigd door c0ne op 25-05-2010 23:16 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Exigence
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

RemcoDelft schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:51:
[...]

En je achterrem? Die offer je op voor snelheid?
Ja, de achterrem zit er voor de sier op bij mij
PilatuS schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:43:
[...]

Tenen staan niet altijd goed op de stepjes, soms er overheen inderdaad, dat komt door mijn scheef gegroeide voet. Met de tenen in de race-modus strak op de stepjes (althans, de voet aan de binnenkant van de bocht met de tenen op de step, en de voet aan de buitenkant van de bocht met de bal op de step :) ) was de zithouding niet comfortabel op deze motor, waarschijnlijk doordat hij iets de klein was.

Maar zelfs dan was de grondspeling kleiner dan wat ik gewend was, want ik heb mijn tenen op mijn eigen motor ook regelmatig een buiten boord, maar dan raak ik nauwelijks de grond.

Nou ja, al met al wel een zeer leuke motor hoor! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 25-05-2010 23:10 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

c0ne schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:08:
Over de tenen-op-de-stepjes,
Ik heb daar laatst deze afspeellijst over zitten bekijken en heb daar voor mezelf weer wat weetjes&feitjes opgedaan. Misschien nog een tip voor iemand :)
Dat zijn toch alleen maar clips? Je moet de DVD kopen om écht te zien hoe het moet.
Evengoed voor mij zinloos. Ik weet toch niet hoe ik het doe... :) En ik kan al helemaal niet iets op tv kijken en dan later op de motor nadoen. Nee, zo werkt dat niet bij mij. Ik zou meer hands-on moeten leren. Maar ja...er valt aan mijn rijstijl toch niets meer te verbeteren, die is al perfect natuurlijk :X

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Ja 't is nog steeds niet de goede lijst. De lijst begon met de trailer van TOTW en dan een stuk of 15/18 10-minuten filmpjes over rijpositie.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Yonni
DieterVDW schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:17:
Vermogen is enkel maar nuttig voor autosnelweg vind ik. Mijn VX800 met 60pk trekt lekker door tot aan 120. Ideaal voor achterwegjes en in stad. Enkel de snelweg moet ik niet aan beginnen. Daar mis ik dan wel wat extra vermogen.
Wat is de top dan van jouw VX? Mijn NTV heeft ook zo'n 60pk (en te vergelijken met de VX). Topt op de teller alsnog bijna 200 en ik vind 'm echt rap hoor. Ook op de snelweg ben je zo op stoom.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

M3rcury schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:55:
[...]

een 650f is verre van een supersport.
mijn focus lag meer op de looks van een supersport. Zou zelf nooit beweren dat het een SS is :*)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 13:09
Yonni schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 01:02:
[...]

Wat is de top dan van jouw VX? Mijn NTV heeft ook zo'n 60pk (en te vergelijken met de VX). Topt op de teller alsnog bijna 200 en ik vind 'm echt rap hoor. Ook op de snelweg ben je zo op stoom.
Ik rij momenteel op een Honda Hawk met 45KW, en dat is vanaf de 140 echt met wind mee heuvel af als je nog een beetje gang wilt maken. Snel genoeg voor mij hoor, maar merkbaar langzamer dan mijn les-bandit.

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 21:46
waar ik van baal: dat ik net op mijn werk aan kom met de FZR en ik het contact uit wil zetten en de sleutel pleite is.... die is er dus ergens onderweg tussen Uitgeest en Delft er uit getrilt...

gelukkig ben ik zo slim om mijn reservesleutel altijd bij me te hebben aan mijn gewone sleutelbos. kon dus gewoon terwijl het contact op ON stond de reservesleutel er in stoppen en het contact weer uitzetten.. maar slot is dus rot want ik trek dus zo de sleutel er uit als hij op ON staat...

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voortaan eruit halen voor je wegrijdt? Scheelt weer een nieuw slot. Wel vreemd dat het uberhaupt kan (dat de motor aanblijft).

• 4x2
  • Laatst online: 20:38

4x2

lộn xộn quá

Standaard yamaha probleem, zitten altijd van die bagger contactsloten in.
Hebt dr ook zat die alleen met veel kunst en vliegwerk te draaien zijn.

leeg

• DieterVDW
(jarig!)
Yonni schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 01:02:
[...]

Mja 't is ook een stuk psychologisch. Ik rijd altijd tussen de 2000 en de 5000, max 6000 toeren. Om 120+ te gaan rijden moet ik sowieso boven de 6000 toeren gaan, en dan heb ik het gevoel dat ik mijn motor aan het opblazen ben of zo. Is natuurlijk niet zo, maar soit :-). Als ik doortrek naar 8000 toeren voor de redline haalt 'm 170 dacht ik.
Er zijn 2 versies van de VX, waarbij de ene wat lager gegeared is dan de andere. Ik denk dat ik de lagere gearing heb. Een 6de versnelling zou echt ideaal zijn op die motor, heeft toch koppel genoeg.

• Yonni
Oké, dat is wel waar ja. Hoger toerental is niet echt heel prettig. Ik zit meestal rond de 100-120 en dan zit ik rond de 5000 toeren. Mijn naaldjes gaan dan beide gelijk op.

@ Eddos, Hawk GT neem ik aan? Zijn mooi! Zou graag eens op zo'n ding willen rijden, zal nog wat makkelijker smijten zijn dan met de NTV 8-).

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:58:
waar ik van baal: dat ik net op mijn werk aan kom met de FZR en ik het contact uit wil zetten en de sleutel pleite is.... die is er dus ergens onderweg tussen Uitgeest en Delft er uit getrilt...

gelukkig ben ik zo slim om mijn reservesleutel altijd bij me te hebben aan mijn gewone sleutelbos. kon dus gewoon terwijl het contact op ON stond de reservesleutel er in stoppen en het contact weer uitzetten.. maar slot is dus rot want ik trek dus zo de sleutel er uit als hij op ON staat...
heb een keer 200km gereden met mijn sleutel in het buddy slot :+ gare contactsloten :F

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 13:09
Yonni schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:20:
Oké, dat is wel waar ja. Hoger toerental is niet echt heel prettig. Ik zit meestal rond de 100-120 en dan zit ik rond de 5000 toeren. Mijn naaldjes gaan dan beide gelijk op.

@ Eddos, Hawk GT neem ik aan? Zijn mooi! Zou graag eens op zo'n ding willen rijden, zal nog wat makkelijker smijten zijn dan met de NTV 8-).
GT idd. Wel een leuke motor, ook vlot genoeg. Ding is niet meer standaard trouwens, post weleens een foto:) Alleen te klein voor mij, krijg last van mijn benen. En daardoor gaat het bochten smijten ook niet zo goed, aanklemmen rond de tank wil niet eens lekker..

• Widow
  • Laatst online: 01-12-2025
Woei nieuwe SR voor mijn Honda VFR :) hopelijk word het van het weekend lekker weer. Zal wel rustig zijn met Pinkpop, ik woon zelf aan de andere kant van het land :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Ben net Twist of the Wrist II aan het kijken. Heel informatief, en het wordt op een grappige overgeacteerde en nogal klinisch wetenschappelijke manier gebracht.

De theorie is eigenlijk best eenvoudig en makkelijk te begrijpen maar ik denk dat het in praktijk nog wel wat oefening nodig heeft voor je het goed toepast.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:31:
Ben net Twist of the Wrist II aan het kijken. Heel informatief, en het wordt op een grappige overgeacteerde en nogal klinisch wetenschappelijke manier gebracht.

De theorie is eigenlijk best eenvoudig en makkelijk te begrijpen maar ik denk dat het in praktijk nog wel wat oefening nodig heeft voor je het goed toepast.
Heb em deze week ook gezien. Vind wel fijn dat je dan eens te horen krijgt hoe het nou echt zit. Wat in het begin ook verteld word is dat er veel advies is, maar dat zeker niet alles het juiste advies is.

Verder ook wel handig voor een hoop kleine puntjes die beter kunnen. De film is zeker aan te raden om eens te zien als je motor rijd.

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:32

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:58:

Spookloper, jij ook hier... :w

Ik had voordat ik echt iedere dag op mijn FZR ging rijden als filmpjes gezien van uittrillende sleutels.. ZIt zelf iedere rit ook iedere beweging op het stuur in de gaten te houden. Heb al eens geprobeerd de sleutel eruit te halen nadat de fiets gestart was maar dat lukte dan net niet....

Misschien voor de zekerheid ook maar eens een reservesleutel bij me houden..

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

• PilatuS
  • Niet online
Stormtrooper schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:56:
[...]

Spookloper, jij ook hier... :w

Ik had voordat ik echt iedere dag op mijn FZR ging rijden als filmpjes gezien van uittrillende sleutels.. ZIt zelf iedere rit ook iedere beweging op het stuur in de gaten te houden. Heb al eens geprobeerd de sleutel eruit te halen nadat de fiets gestart was maar dat lukte dan net niet....

Misschien voor de zekerheid ook maar eens een reservesleutel bij me houden..
Waarom dan geen sleutelhanger er aan doen die je ergens aan vast kan maken ? Geen idee hoe die dingen precies heten, maar iedereen kent ze wel. Zo'n zelfde soort sluiting als van een kettinkje. Maak die vast vast aan je sleutel en aan de remkabel. Telkens als je gaat rijden even snel vastklikken. Als de sleutel er dan uit schiet blijft ie netjes aan je motor hangen. Lijkt mij een stuk relaxter rijden dan telkens bang zijn je sleutel te verliezen.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 26-05-2010 22:35 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-01 13:41

Stoffel

Engineering the impossible

PilatuS schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:41:
[...]

Heb em deze week ook gezien. Vind wel fijn dat je dan eens te horen krijgt hoe het nou echt zit. Wat in het begin ook verteld word is dat er veel advies is, maar dat zeker niet alles het juiste advies is.

Verder ook wel handig voor een hoop kleine puntjes die beter kunnen. De film is zeker aan te raden om eens te zien als je motor rijd.
Vooral de tips over throttle control en counter steering zijn goud waard, als je dat gevoel eenmaal goed beheerst gaat je bochtensnelheid flink omhoog.

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:32

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

PilatuS schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:33:
[...]

Waarom dan geen sleutelhanger er aan doen die je ergens aan vast kan maken ? Geen idee hoe die dingen precies heten, maar iedereen kent ze wel. Zo'n zelfde soort sluiting als van een kettinkje. Maak die vast vast aan je sleutel en aan de remkabel. Telkens als je gaat rijden even snel vastklikken. Als de sleutel er dan uit schiet blijft ie netjes aan je motor hangen. Lijkt mij een stuk relaxter rijden dan telkens bang zijn je sleutel te verliezen.
Tja, een tijdje geleden heeft mijn dochter van 9 iets met wol gepunniked, heb ik een lusje van gemaakt en die zit nu aan mijn sleutelset voor de FZR... Is vrij lang en kan ik dus inderdaad een knoopje ergens aan vast van maken.. Kinderlijke eenvoud O+

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Pagina: 1 ... 188 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.