Mijn instructeur heeft mij altijd geleerd bij een noodstop niet de achterrem te gebruiken aangezien je juist teveel kans hebt dat hij dan gaat glijden (en dan heb je alleen maar meer instabiliteit en zo goed als geen remkracht)
Dat is niet helemaal correct. In het begin van de rem-actie heeft de achterrem nog effect. Hij helpt dan om de motor te stabiliseren, zodat hij minder met zijn kont gaat schudden. Als je eenmaal echt aan het remmen bent wordt de achterkant zo licht dat hij inderdaad kan blokkeren. Dan kun je hem beter weer los(ser) laten. Als je achterwiel gaat glijden is er trouwens nog niets aan de hand, zolang de motor in een rechte lijn blijft gaan. Je trekt alleen wel een zwarte streep op het asfalt en het kost je banden. Maar, een (bijna) blokkerend achterwiel helpt wel degelijk mee met het vertragen van de motor. Als het echt een noodstop is, kan elke centimeter minder remweg net die ene centimeter zijn die je nodig had.
Bij hard remmen gebruik ik dus vaak de achterrem, omdat de motor dan beter rechtuit blijft gaan. Dit natuurlijk in combinatie met een goede kijktechniek (ver van je af blijven kijken.. niet vlak voor het voorwiel naar het asfalt gaan zitten loeren).
Het rechtop komen van de motor is inderdaad niet zo'n probleem. Wat veel mensen WEL vreselijk kan verrassen is het loslaten van de rem in een bocht. Dan wil de motor opeens weer plat op 1 oor vallen en dat kan zeer snel gebeuren. Dus; in de bocht remmen: rustig opbouwen en ook weer rustig afbouwen!
Daarom vind ik het ook geen goede zaak dat er lesmotoren met ABS toegestaan zijn.
ABS opzich ben ik een voorstander voor, ik weet zeker dat die motor het in 99,9% vd gevallen beter kan dan ik.
Alleen niet iedereen kan een motor ABS betalen, dus vind ik dat je het moet leren zonder.
Ik ben ook voorstander van ABS. Ondanks dat ik op supersports rij. Bij een paniek reactie loop je zonder ABS een grote kans om de motor onderuit of over de kop te remmen door simpelweg met al je kracht de remhendel in te knijpen. ABS voorkomt dat. Het systeem moet wel eenvoudig uitschakelbaar zijn, want ik wil wel rolling-stoppies kunnen maken natuurlijk.
De nieuwe BMW S1000RR heeft zo'n systeem. ABS + Traction Control, maar beide afzonderlijk aan/uit te zetten. Erg mooi. Nu maar hopen dat de japanse merken snel volgen.
Juist. Het is niet te voorspellen hoe je in'n 'echte' noodstopsituatie reageert, je zal in ieder geval goed schrikken en wellicht stomme dingen doen.
Ik maak even onderscheid tussen een paniek reactie en een 'noodstop'. Waarbij een noodstop iets is wanneer je een obstakel ziet en denkt "hier moet ik voor remmen". Een paniekstop is een onverwachts obstakel waarbij je eigenlijk meteen weet dat je er niet meer tijdig voor tot stilstand kan komen. Echt een "OH SHIIIIIIT" moment dus.
Je kunt nog zo vaak een 'noodstop' oefenen, maar een paniekreactie is ontzettend lastig te onderdrukken. Je schakelt dan over naar een reflex en die zijn nou eenmaal bijna niet te controleren.
En juist dan kan de ABS je redden, want je kunt vol in de remhendel knijpen zonder na te denken en je kunt zelfs nog sturen terwijl je dat doet. Je wordt dus maximaal geholpen.
Als je achteraan begint te glijden dan merk je dat toch vlug genoeg en kun je toch makkelijk reageren?
Vooraan daarentegen ...
Ik hou er wel van als mijn achterwiel wat kwispelt bij het remmen
Als je voorwiel begint te glijden bij het remmen kun je ook nog wel reageren, als je maar snel genoeg bent en het gebeurt als je nog rechtdoorgaat, dus bijvoorbeeld bij het eerste aanleggen van de rem. Als het gebeurt terwijl je (diep) de bocht in remt is er geen houden aan.
Nouja, ik heb Colin Edwards het 2x zien doen, de voorkant kwijtraken en de motor met de knie opvangen, waarbij de voorband weer grip krijgt. Maarja, dat is een MotoGP coureur en ik heb hem er ook minstens 20x vanaf zien stuiteren toen íe de voorkant kwijt was.
Zo dus:
http://www.youtube.com/watch?v=UBou-_SpcSg
[
Voor 55% gewijzigd door
FragDaddy op 13-05-2010 01:45
]