Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 185 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.061 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54

martjah

Appel

Ik zou ook de olie + oliefilter vervangen en een keertje kijken naar de luchtfilter.

lang stilstaan is ook niet goed voor de olie.

gewoon vers beginnen, dan weet je zeker dat het goed is.

[ Voor 18% gewijzigd door martjah op 11-05-2010 11:57 ]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

M14 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:07:
Tijdens mijn rijlessen was het ook geen probleem om wat harder te rijden, meer met het idee van "Motoren rijden nou eenmaal te hard, laat maar zien dat je het kunt en er vertrouwen in hebt". En met 'te hard' bedoel ik een 10 tot 20 km/h harder dan toegestaan op provinciale / auto / snelweg. Harder dan 50 km/h heb ik toen nooit gereden .... inmiddels is dat wel anders :X .......... O-)
IK kreeg continu in mijn oortje: gefeliciteerd je bent nu gezakt als ik weer eens te hard reed... men vertelde me zelfs dat (waar of niet) de examinator bevoegd is ook je auto rijbewijs in te trekken als je te hard rijd tijdens examen... of dat een scary story was weet ik niet, maar tijdens lessen en afrijden heb ik me maar zo netjes mogelijk aan de snelheid gehouden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 09:12

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik moest tijdens mijn rijlessen ook altijd standaard een paar km te hard rijden; gewoon 5km ofzo.

Maar ik heb ook een keer gewoon 100kmh moeten rijden op een 80kmh weg om, zoals de instructeur het zei, even lekker bochtjes te gaan rijden :P

Yamaha MT-09

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Maikel64 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 10:51:
[...]

Weer een Cat gelukkig gemaakt met een nieuwe baas _/-\o_ . Wat voor kleur is ie?

Als je een aantal kilometers hebt gemaakt zou je eens kunnen kijken naar de uitleg op thundercat.nl voor het afstellen van je vering.

Heb 'm zelf op de straat waarden gezet, en das echt een verschil in de bochten. Voor m'n gevoel gaat ie strakker door de bochten, en is ie soepeler te besturen.
Pijn aan de polsen op een hobbelweg neem ik maar voor lief.
Mijn VFR heb ik een tikje harder gezet dan normaal, voor mijn gevoel is de motor zo wat stabieler in bochten.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:01

talin

ES-MA

Gisae schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:54:
[...]

Mijn VFR heb ik een tikje harder gezet dan normaal, voor mijn gevoel is de motor zo wat stabieler in bochten.
en gevoel is waar het allemaal om gaat!

elke afstelling is persoonlijk maar vertaal maar eens tegenover een ander wat jij voelt/meemaakt zodat deze kan opmaken wat hij voor je moet veranderen of je kan vertellen waar je wat moet doen.

het begrijpen hoe dingen werken en vanuit daar afstellingen kunnen veranderen is het hele eier eten.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:34

_Apache_

For life.

martjah schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:56:
Ik zou ook de olie + oliefilter vervangen en een keertje kijken naar de luchtfilter.

lang stilstaan is ook niet goed voor de olie.

gewoon vers beginnen, dan weet je zeker dat het goed is.
Inderdaad, geheel rondje vloeistoffen kan geen kwaad. Weet je zeker dat je vanaf nu goede kilometers kunt gaan maken. :)

Mijn FZS600 had ook een paar maanden stilgestaan, - diezelfde ochtend had de oude eigenaar er nog een nieuwe accu in moeten doen :X - . Rustig over de snelweg naar huis gereden, daarna nieuwe olie erin en klonk het in ieder geval een stuk beter, gasreactie was ook veel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 11-05-2010 14:51 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• P4p3Rc1iP
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik ben sinds afgelopen week de trotse eigenaar van een XL500s uit 1980 :D

Mooie brommert, maar er zit nog wel wat werk in. Rijden doet hij prima, het blok is helemaal in order, maar de rest wat minder... Maar dat wist ik ook toen ik hem kocht, en voor de prijs is het helemaal niet verkeerd. Hij is samengesteld uit 3 andere (sloop) motoren.

Tot nu toe mijn gootste motor, eerder heb ik een Suzuki GSX400e, een Honda CB250 (Austalie) en een Minsk 125 (Vietnam) gehad. Het gas iets te snel open en de koppeling iets te snel laten komen, en het voorwiel komt zo van de grond. Was laatst wel even schrikken toen ik uit de wijk van een drempel af de weg op reed. Net even iets te snel het gas er op waardoor ik bijna met het voorwiel boven op de motor kap van een auto aan de andere kant van de weg zat... :| Verder rijd hij erg lekker, en een stukje zonder asfalt is ook zeker geen probleem! Daarnaast is hij dankzij z'n grote stuur lekker wendbaar in de stad.

Dingen die op korte termijn vervangen/gerepareerd moeten worden:
Rechter voorvork (lekt)
Achter schokdempers (lekken beide)
Achter rem (Is helemaal op en blijft hangen)
Rem licht (Werkt niet op voor rem, achter rem mist veertje naar schakelaar)
2 spaken in achterwiel
Linker spiegel (heeft een barst)

Langere termijn:
Cardan bescherm plaatje (Zit er niet op)
Ketting + tandwielen
Kappen (Al is het zo lelijk dat het ook wel weer mooi is)

En nu een plaatje van het beest! Meet Frankenstein II

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/3909/frankiiw.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door P4p3Rc1iP op 11-05-2010 21:01 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:22

mphilipp

Romanes eunt domus

P4p3Rc1iP schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:53:
Langere termijn:
Cardan bescherm plaatje (Zit er niet op)
Ketting + tandwielen
Het cardan beschermplaatje ontbreekt. Ik denk dat dat komt omdat er geen cardan op deze motor zit... :+
Ik denk dat je iets anders bedoelt, of mijn technische kennis van motoren schiet tekort.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Iets met Carter ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

zeg. Waar vind ik ook al weer die website over dagjes SM rossen met je collega's? Snars had dat laatst gedaan maar ik zie ff de pagina met de link over het hoofd.

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:29:
Waar vind ik ook al weer die website over dagjes SM rossen met je collega's?
Bob's SM Kelder? :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:50

steveman

Comfortabel ten onder

www.supermotoschool.nl áánraderrrr

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• P4p3Rc1iP
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10-2025
Err, ja, dat bedoelde ik! :P

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Iew, vandaar dat je zoveel post over duitse, leren, pakjes :F

>:)

[ Voor 3% gewijzigd door ROFLASTC op 11-05-2010 23:40 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:39:
[...]
Iew, vandaar dat je zoveel post over duitse, leren, pakjes :F
Je hebt me door... :+

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hmm, vandaag toch iets te enthousiast geaccelereerd na een rotonde... :/ Voelde m'n achterwiel wegglijden maar wist de rubberen kant gelukkig toch onder te houden. Op nat wegdek moet ik m'n paardjes een beetje beteugelen dus (of op tijd de pit in voor regenbanden :? ).

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JanPedaal schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:38:
Hmm, vandaag toch iets te enthousiast geaccelereerd na een rotonde... :/ Voelde m'n achterwiel wegglijden maar wist de rubberen kant gelukkig toch onder te houden. Op nat wegdek moet ik m'n paardjes een beetje beteugelen dus (of op tijd de pit in voor regenbanden :? ).
Goede oefening in koel blijven.

Verwijderd

Tijdje terug ook met uitaccelereren op een rotonde iets te dicht naar een extreem lomp geplaatste lantarenpaal op een soort van vluchtheuvel gedreven.

Dat was wel even schrikken :P

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30
wie heeft er nog tips voor een goedkoop woon werk fietsje? budget max 500.
mag qua kuipwerk helemaal gaar zijn, wat technisch werk is ook ok, zolang het blok maar ok is.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:05
Pff, voor mij als kersverse motorrijder ook wel lastig inschatten met de regen ja. Vanochtend remmen voor oranje stoplicht (nog redelijke afstand ook), maar ik kneep toch iets te hard met voorrem, of (waarschijnlijker) achterrem, weet het even niet, en begon lekker te glijden. Remmen weer rustig laten terugveren en voet beetje uitgestoken. Gelukkig stond er geen auto voor het stoplicht, want ik kwam pas 2 meter na de stopstreep tot stilstand...bleghh, moet echt het remmen gaan oefenen op mn nieuwe fiets.

@hieronder. Ja...ik rij pas sinds zaterdag motor zonder instructeur erbij (weet niet hoe bij jou zit :P ), maar dit was ook de eerste keer regen. Van het weekend ook al 1x blokkerende achterwiel gehad, en nu dan weer, vind het niet fijn. Denk dat het nog even wennen is van de switch van een lesmotor naar een aardig sportief ding O-) maar dan voornamelijk gewoon het remgedrag. Want ik heb met de lesmotor maar 1x geblokkeerd. Zelfs een keer vol moeten remmen op de snelweg zonder dat de ABS erin sloeg, dus ik dacht dat het wel goed zat.

@Peekster, gefeliciteerd!

[ Voor 35% gewijzigd door B-Bandit op 12-05-2010 11:45 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Shailesh schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:29:
Pff, voor mij als kersverse motorrijder ook wel lastig inschatten met de regen ja. Vanochtend remmen voor oranje stoplicht (nog redelijke afstand ook), maar ik kneep toch iets te hard met voorrem, of (waarschijnlijker) achterrem, weet het even niet, en begon lekker te glijden. Remmen weer rustig laten terugveren en voet beetje uitgestoken. Gelukkig stond er geen auto voor het stoplicht, want ik kwam pas 2 meter na de stopstreep tot stilstand...bleghh, moet echt het remmen gaan oefenen op mn nieuwe fiets.
Na mijn glijmomentje heb ik inderdaad met remmen ook wat rustiger aangedaan :P Uiteraard verder extreem koel gebleven (handen zelfs wat aan de koude kant door de regen/wind combi)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-01 08:24
Heb gisteren mijn rijbewijs opgehaald. Ik ga straks even bellen voor wat proefritten komende zaterdag.
Morgen de motor van moeders eens uit de schuur halen.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 15:09

Saffie_time

Why use this? 42!

Peekster schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:42:
Heb gisteren mijn rijbewijs opgehaald. Ik ga straks even bellen voor wat proefritten komende zaterdag.
Morgen de motor van moeders eens uit de schuur halen.
*O* *O*
Gefeliciteerd!
Ik hoop dat je morgen een wat drogere treft dan vandaag om je moeders motor eens onder handen te nemen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

@hieronder. Ja...ik rij pas sinds zaterdag motor zonder instructeur erbij (weet niet hoe bij jou zit :P ), maar dit was ook de eerste keer regen. Van het weekend ook al 1x blokkerende achterwiel gehad, en nu dan weer, vind het niet fijn. Denk dat het nog even wennen is van de switch van een lesmotor naar een aardig sportief ding O-) maar dan voornamelijk gewoon het remgedrag. Want ik heb met de lesmotor maar 1x geblokkeerd. Zelfs een keer vol moeten remmen op de snelweg zonder dat de ABS erin sloeg, dus ik dacht dat het wel goed zat.

@Peekster, gefeliciteerd!
Ach, heb zelfde gehad met droog weer.
Maar achter heb ik nieuwe remblokjes, voor waren ze nog 'goed genoeg'.
En de banden waren nog koud.

Dus achterwiel blokkeren, en ik kwam ook vlak na de streep pas tot stilstand.

Maar ben er nu achter dat ik toch best achterlijk hard kan remmen, maar moet gewoon voor wat harder knijpen, en oppassen met de achterrem ;)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01 16:57

M14

In het begin gebruikte ik de achterrem wel, in princiepe zoals ik tijdens het lessen had geleerd. Maar moet zeggen dat ik em nu eigelijk nooit mee gebruik, aangezien het gewoon niet veel doet.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:19:
wie heeft er nog tips voor een goedkoop woon werk fietsje? budget max 500.
mag qua kuipwerk helemaal gaar zijn, wat technisch werk is ook ok, zolang het blok maar ok is.
Mijn ex- Ninja Cop Killer? --> http://www.motor-forum.nl...0r-1990-800-euries-1.html
Ik heb er behoorlijk aan gesleuteld voordat ik em uit tijdgebrek weg deed en die kerel heeft de klus zo te zo te zien afgemaakt (nieuwe voorband en uitlaatsysteem). Vet retro.

Ik ben best te spreken over m'n Honda CB450s. Vergeleken met een moderne motor is het een frikandellenhobbelpaard op fietsbandjes, maar als je het niet te gek maakt komt je gewoon aan op je bestemming. Ik jaag em met plezier dagelijks over de Waalbanddijk en snelweg is ook te doen.
Kan bijna niet simpeler qua onderhoud.

En anders zo'n Yamaha XJ750 met of zonder kuip. Goed verkrijgbaar en die blokken zijn volgens mij onverwoestbaar.

In die prijsklasse moet je een beetje mazzel hebben, maar let vooral op de standaard slijtdelen die gewoon geld kosten zoals banden, kettingset, uitlaatbochten, inlaatrubbers, remmen, koppeling, lagers etc. Of het blok OK is kan je niet altijd 100% zeker weten, maar als ie goed start, loopt en rijdt zonder dikke rookwolken uit te braken ben je al een end.

I reject your reality, and substitute my own.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

M14 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:10:
In het begin gebruikte ik de achterrem wel, in princiepe zoals ik tijdens het lessen had geleerd. Maar moet zeggen dat ik em nu eigelijk nooit mee gebruik, aangezien het gewoon niet veel doet.
Ik gebruik mijn achterrem eigenlijk best vaak en ik merk ook dat ik vaak net iets te hard erop trap zodat de ABS aanslaat :$
Vooral in standsgebruik, gebruik ik de achterrem veel, op open weg voornamelijk de voorrem, maar pak er vaak ook achter even bij, dat helpt bij mijn motor toch merkbaar.
Misschien ook omdat de mijne een wat meer rechtop zithouding heeft en er dus meer gewicht op achterwiel zit dan bij een sportfiets.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

..
Ik rij al iets langer alleen, RB gehaald in 2005 maar pas sinds half december weer met motor na een paar jaar motorloos geweest te zijn. Nu sinds half maart elke dag met de motor naar het werk, dus ben eindelijk wat ervaring aan het opdoen :P
Eigenlijk nooit eerder grip verloren, ook niet tijdens lessen . Wel 1x de ABS gevoeld bij remproef en een keer de fiets zachtjes neergelegd bij een 8je draaien :+

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met lessen heb ik erg vaak in mijn oortje gehoord: beide remmen. Met lessen gebruikte ik de achterrem al vaak niet. Nu ik zelf rij gebruik ik em bijna nooit. Ik gebruik de achterrem eigenlijk alleen als ik echt hard moet gaan remmen omdat een auto iets doms doet oid. Met normaal rijden gebruik ik de achterrem helemaal niet.

De voorrem doet iets van 80% en achter maar 20%. Met normaal rijden heb je die extra 20% toch niet nodig. Als je moet remmen omdat er iets gebeurt is die 20% natuurlijk wel fijn om erbij te pakken.

• Exigence
  • Laatst online: 15-01 19:44

Exigence

dnkroz

Ik gebruik de achterrem alleen om eens in de zoveel tijd de roest er af te halen :P Verder nooit. Komt ook omdat ik een vergroeide rechtervoet heb en mijn rechtervoet niet goed kan doseren of uberhaupt goed kan gebruiken.

En bovendien, als je hard remt dan komt het achterwiel bijna van de grond dus dan heeft de achterrem gebruiken sowieso geen nut. Hoe harder je moet remmen, hoe minder nut het gebruiken van je achterrem heeft, omdat hoe harder je remt, hoe minder gewicht er op je achterwiel komt en hoe eerder deze dus blokkeert. Ik voel wel wanneer ik bijna optimaal rem, dan wordt mijn achterkant licht en begint zenuwachtig te doen, dan staat er dus nauwelijks druk meer op de achterband.

[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 12-05-2010 14:24 ]

• Wormaap
  • Laatst online: 09:47
De achterrem gebruik je over het algemeen ook niet zozeer voor de remkracht, maar meer om je motor stabiel te houden bij het remmen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• B-Bandit
  • Laatst online: 09:05
Zit inderdaad beetje rond te lezen op internet, en als je de achterrem gebruiken wilt, is dat nog een beetje om het gewicht van je motor meer naar voren te krijgen, maar daarna met de voorrem afmaken. Nu ik erover nadenk was het ook mijn achterrem die blokkeerde. Waarschijnlijk heeft het met type motor te maken. Want tijdens het lessen werd ALTIJD gezegd de achterrem icm de voorrem te gebruiken. Dat zit er nu dan ook echt ingesleten. Maar bij een (super)sport schijnt die al helemaal weinig te doen, en voorrem des te belangrijker te zijn.

Wie heeft er trouwens ervaring met remmen in de bocht? Nu weet ik dat je voor de bocht hoort af te remmen, maar soms kan het zijn dat je bij het maken van een bocht toch moet remmen (passerende fietser niet gezien, of op de snelweg als er iets met je voorligger gebeurt). Voorrem of achterrem? Ik word nu een beetje huiverig van mijn achterrem :P

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 23:09

Bob

Beste is denk ik dat als je er niet van uit kan gaan dat je de bocht kan nemen zonder bij te remmen, toch wat meer te remmen voor je aan de bocht begint :) Op die manier moet je nooit in de bocht remmen.
Ik los hoogstens mijn gas wat als ik mijn plannen moet aanpassen. Als je echt begint te remmen ga je ofwel rechtdoor ofwel op je bek volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Bob op 12-05-2010 14:34 ]

• defusion
  • Niet online
Shailesh schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:29:
Zit inderdaad beetje rond te lezen op internet, en als je de achterrem gebruiken wilt, is dat nog een beetje om het gewicht van je motor meer naar voren te krijgen, maar daarna met de voorrem afmaken. Nu ik erover nadenk was het ook mijn achterrem die blokkeerde. Waarschijnlijk heeft het met type motor te maken. Want tijdens het lessen werd ALTIJD gezegd de achterrem icm de voorrem te gebruiken. Dat zit er nu dan ook echt ingesleten. Maar bij een (super)sport schijnt die al helemaal weinig te doen, en voorrem des te belangrijker te zijn.

Wie heeft er trouwens ervaring met remmen in de bocht? Nu weet ik dat je voor de bocht hoort af te remmen, maar soms kan het zijn dat je bij het maken van een bocht toch moet remmen (passerende fietser niet gezien, of op de snelweg als er iets met je voorligger gebeurt). Voorrem of achterrem? Ik word nu een beetje huiverig van mijn achterrem :P
In de bocht blijf je stabieler als je ook met achter remt, maar probeer het gewoon zou ik zeggen. Rustig opbouwen, dan merk je vanzelf wel wat wel/niet kan.

Ik ben de 2e dag toen ik de motor had ook 's avonds even het industrie terrein opgereden, en wat "oefeningen" gedaan.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vanmorgen rustig afslaan (+-25 km/h) op weg naar de snelweg, en m'n voorwiel dacht gezellig rechtdoor te gaan... Waarschijnlijk lag er wat vuil, wat gecombineerd met de regen was het beduidend gladder dan normaal met regen.

Gelukkig de glimmende kant boven kunnen houden, maar dat is niet goed voor je hartslag :P. Elke volgende bocht ging ook redelijk k*t :X.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• PilatuS
  • Niet online
Als je in een bocht moet remmen moet je dat met de achterrem doen. Met de voorrem heeft de motor de neiging om rechtop te gaan, wanneer je motor schuin gaat in de bocht is dat het laatste wat je wil. Als je in de bocht met de voorrem gaat remmen is er een kans dat je de bocht dan helemaal niet meer haalt.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 07:53

Youk

Volvo For Life

Tja, als je in een bocht gaat remmen dan lig je in het slechtste geval op je plaat omdat je het voorwiel (even) laat blokkeren. Bij rechtdoor rijden kan je dan nog de rem terug lossen en opnieuw opbouwen, in een bocht heb je die tijd niet. In het beste geval wil de motor zich recht zetten en wil die dus de bocht uit rijden. Dan is het zaak om dat kreng in de bocht te houden. Het kan, heb het zelf al gedaan, maar het blijft uitkijken.

Volvo Classic Club Belgium

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ik meende dat je met VRO's juist altijd leert vooral met voor te remmen.... ook in een bocht

[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 12-05-2010 15:01 ]

• Wormaap
Exigence schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:00:
Ik meende dat je met VRO's juist altijd leert vooral met voor te remmen.... ook in een bocht
Ook De Luie Motorfiets geeft dat aan, maar wel met de koppeling erbij. Alleen 'een beetje bijremmen' in de bocht met de achterrem. Flink remmen met de voorrem.

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/#bocht

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 12-05-2010 15:06 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bob schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:33:
Als je echt begint te remmen ga je ofwel rechtdoor ofwel op je bek volgens mij.
Meestal wel ja, zelfs als je je gas iets te flink los laat klimt de motor alweer overeind :X

[ Voor 50% gewijzigd door TheZeroorez op 12-05-2010 15:18 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

TheZeroorez schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:14:
[...]

Meestal wel ja, zelfs als je je gas iets te flink los laat klimt de motor alweer overeind :X
Daarom de koppeling erbij, door je koppeling in te trekken valt je motor weer naar binnen.

• Peekster
WORMAAP?

Jij ook al hier? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Peekster op 12-05-2010 15:39 ]

• Wormaap
Heyy, die kennen we ergens van :+

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 09:45
PilatuS schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:10:
Met lessen heb ik erg vaak in mijn oortje gehoord: beide remmen. Met lessen gebruikte ik de achterrem al vaak niet. Nu ik zelf rij gebruik ik em bijna nooit. Ik gebruik de achterrem eigenlijk alleen als ik echt hard moet gaan remmen omdat een auto iets doms doet oid. Met normaal rijden gebruik ik de achterrem helemaal niet.

De voorrem doet iets van 80% en achter maar 20%. Met normaal rijden heb je die extra 20% toch niet nodig. Als je moet remmen omdat er iets gebeurt is die 20% natuurlijk wel fijn om erbij te pakken.
Dat is op zich wel grappig. Mijn instructeur heeft mij altijd geleerd bij een noodstop niet de achterrem te gebruiken aangezien je juist teveel kans hebt dat hij dan gaat glijden (en dan heb je alleen maar meer instabiliteit en zo goed als geen remkracht)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag de eerste 2 uren motorles gehad, woei! *O*

Super aardige man, duurde even voordat ik het gevoel terug had. Stiekem toch een tijdje geleden dat ik op een schakel brommert had gereden, viel even tegen. :+
Wegrijden, koppelen schakelen enzo gehad, meesturen vanuit de heupen en platdrukken van de motor. Man wat kreeg de instructeur dat ding plat haha. :P
Zo van ja je betaald voor het hele profiel, dus ook gebruik ervan maken. :+

Schakelen ging wel ok, duurde ook even voor dat goed ging, en mede door te zachte schoenen kreeg ik hem wat lastig in zijn vrij.

En het wat toch best frisjes... :+

Nu ook een gemerkt waarom je een echt goeie helm moet hebben haha, wat een kloemel van hem haha. :P

Achja, was leuk! *O*

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MagicTempest schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:27:
[...]
Dat is op zich wel grappig. Mijn instructeur heeft mij altijd geleerd bij een noodstop niet de achterrem te gebruiken aangezien je juist teveel kans hebt dat hij dan gaat glijden (en dan heb je alleen maar meer instabiliteit en zo goed als geen remkracht)
Precies. Dat zeiden ze bij de VRO ook. Je hebt theoretisch meer remkracht, maar het slipgevaar maakt dat je 'm beter niet kunt gebruiken bij een noodstop. Tenzij je een integraal remsystem en/of ABS hebt.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat deed ik dus ook al niet, de achterrem gebruiken, ik rem eigenlijk alleen met voor, mijn instructeur is van mening dat je die altijd moet gebruiken.

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Net vorige week mijn ABV gehaald en examinator gaf toen duidelijk aan dat ik bij het maken van noodstop zowel van voor als achterrem moest gebruiken.
Heb het met lessen ook zo gedaan, noodstop was met voorrem, achterrem en koppeling in.

Nu heeft mijn lesser wel ABS dus dat zal ook vast verschil maken ;)
Het is me toch gelukt om mijn achterwiel omhoog te krijgen met noodstop. Zonder dat ik het zelf gemerkt had.... 8)7
Sta je stil en dan vraagt je instructeur waarom je de achterrem gebruikt. Ik kijk verbaasd en zeg dat dat toch moest.... En dat legt hij uit dat dan wel het achterwiel op de grond moet blijven om enig nut te hebben van de achterrem....
Ben ook benieuwd hoe dat straks op mijn eigen motor zonder ABS gaat aanvoelen. Zal wel even wennen worden.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Remmen in de bocht moet gewoon met de voorrem, je kunt dan ook nog vrij hard remmen als het moet.
Het rechtop komen is ook niet zo moeilijk te bedwingen.

Het is alleen wat raar in het begin en je moet een goed gevoel in je hendel hebben, maar ik gebruik het vaak zat.
Saffie_time schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:15:
Ben ook benieuwd hoe dat straks op mijn eigen motor zonder ABS gaat aanvoelen. Zal wel even wennen worden.
Daarom vind ik het ook geen goede zaak dat er lesmotoren met ABS toegestaan zijn.
ABS opzich ben ik een voorstander voor, ik weet zeker dat die motor het in 99,9% vd gevallen beter kan dan ik.
Alleen niet iedereen kan een motor ABS betalen, dus vind ik dat je het moet leren zonder.

[ Voor 48% gewijzigd door 4x2 op 12-05-2010 17:19 ]

leeg

• Peekster
Joopieboy schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:45:
Vandaag de eerste 2 uren motorles gehad, woei! *O*

Super aardige man, duurde even voordat ik het gevoel terug had. Stiekem toch een tijdje geleden dat ik op een schakel brommert had gereden, viel even tegen. :+
Wegrijden, koppelen schakelen enzo gehad, meesturen vanuit de heupen en platdrukken van de motor. Man wat kreeg de instructeur dat ding plat haha. :P
Zo van ja je betaald voor het hele profiel, dus ook gebruik ervan maken. :+

Schakelen ging wel ok, duurde ook even voor dat goed ging, en mede door te zachte schoenen kreeg ik hem wat lastig in zijn vrij.

En het wat toch best frisjes... :+

Nu ook een gemerkt waarom je een echt goeie helm moet hebben haha, wat een kloemel van hem haha. :P

Achja, was leuk! *O*
Toch leuk dat Tweakers cross platform onafhankelijk zijn. Weer een MF-er hier. Leuk leuk. Hopelijk heb je snel je A-tje.
Frisjes? Had je afgelopen winter moeten lessen zoals ik. Mijn koudste les was met -8 voor het eerst de weg op. DAT is pas fris op de snelweg met 100.

• PilatuS
  • Niet online
Dat is dan idd ook wel weer zo. Naja dan de achterrem maar helemaal niet meer gebruiken :P
Dat verschilt ook heel erg per motor. Ik vond de CB500 en CBF500 van het lessen een stuk moeilijker in de vrij gaan dan de motor die ik nu heb. Bij die lesmotoren zat je veel sneller in de 2 ipv in de vrij.
Dat deed ik dus ook al niet, de achterrem gebruiken, ik rem eigenlijk alleen met voor, mijn instructeur is van mening dat je die altijd moet gebruiken.
Het CBR wil dat je altijd beide remmen gebruikt, vandaar dat je instructeur dat zegt.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 12-05-2010 17:21 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

4x2 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:16:
Remmen in de bocht moet gewoon met de voorrem, je kunt dan ook nog vrij hard remmen als het moet.

Het is alleen wat raar in het begin en je moet een goed gevoel in je hendel hebben, maar ik gebruik het vaak zat.
2nd that. ik zorg ervoor dat de remmerij goed werkt en dat de hendel strak aangrijpt. Daarna kan ik prima op de voorrem een rotonde rondremmen. Ik duw op de stepjes en trek aan alles om het oprichten tegen te gaan. Zo'n motor is dan prima te beheersen.

ABS kan het dan weer beter idd.

And it goes BRAAAAAPP!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Peekster schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:19:
[...]

Toch leuk dat Tweakers cross platform onafhankelijk zijn. Weer een MF-er hier. Leuk leuk. Hopelijk heb je snel je A-tje.
Frisjes? Had je afgelopen winter moeten lessen zoals ik. Mijn koudste les was met -8 voor het eerst de weg op. DAT is pas fris op de snelweg met 100.
Haha ja idd, veel van hier kom ik daar ook al tegen en vice versa. :+
En in de winter lessen is iets wat ik echt heb proberen te voorkomen. :X
PilatuS schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:19:
[...]

Dat verschilt ook heel erg per motor. Ik vond de CB500 en CBF500 van het lessen een stuk moeilijker in de vrij gaan dan de motor die ik nu heb. Bij die lesmotoren zat je veel sneller in de 2 ipv in de vrij.
[...]
[...]

Het CBR wil dat je altijd beide remmen gebruikt, vandaar dat je instructeur dat zegt.
Aah op die manier, ik begreep het al niet helemaal. :P

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wormaap schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:05:
[...]

Ook De Luie Motorfiets geeft dat aan, maar wel met de koppeling erbij. Alleen 'een beetje bijremmen' in de bocht met de achterrem. Flink remmen met de voorrem.

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/#bocht
:Y zo doe ik het ook, beetje bijremmen met achter, blijft je motor veel stabieler van, maar moet je echt in de ankers dan moet je wel de voorrem erbij pakken.
En je moet dan je lichaam gebruiken om de motor plat te houden, beetje worstelen met de krachten dus..

• Wormaap
In principe is met beide remmen remmen ook bij een noodstop beter. Gewoon het zelfde als normaal remmen, maar dan sneller en harder: Eerst aanleggen met achter, dan voor erbij en achter (vrijwel) los. Omdat je tijdens'n noodstop over het algemeen niet genoeg tijd hebt om dat te besluiten, is het in de praktijk beter om alleen met voor te remmen. Je trapt achter snel te hard door, en dan rem je jezelf onderuit.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Wormaap schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:03:
In principe is met beide remmen remmen ook bij een noodstop beter. Gewoon het zelfde als normaal remmen, maar dan sneller en harder: Eerst aanleggen met achter, dan voor erbij en achter (vrijwel) los. Omdat je tijdens'n noodstop over het algemeen niet genoeg tijd hebt om dat te besluiten, is het in de praktijk beter om alleen met voor te remmen. Je trapt achter snel te hard door, en dan rem je jezelf onderuit.
Als je achteraan begint te glijden dan merk je dat toch vlug genoeg en kun je toch makkelijk reageren?
Vooraan daarentegen ...
Ik hou er wel van als mijn achterwiel wat kwispelt bij het remmen :) .

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

DieterVDW schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:13:
[...]

Als je achteraan begint te glijden dan merk je dat toch vlug genoeg en kun je toch makkelijk reageren?
Vooraan daarentegen ...
Ik hou er wel van als mijn achterwiel wat kwispelt bij het remmen :) .
Je zou niet de eerste zijn die in een schrikreactie béide remmen loslaat als het achterwiel gaat glijden.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Wormaap
steveman schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:23:
[...]

Je zou niet de eerste zijn die in een schrikreactie béide remmen loslaat als het achterwiel gaat glijden.
Juist. Het is niet te voorspellen hoe je in'n 'echte' noodstopsituatie reageert, je zal in ieder geval goed schrikken en wellicht stomme dingen doen.

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-01 21:52

Mud

steveman schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:23:
[...]

Dat dus :/

Dat deed ik bij mijn val (van 14 maart) dus...Wilde remmen(beide remmen gebruikte ik) ivm degene die voor mij reed, voel mijn motor glijden/zweven/whatever, laat beide remmen los en wil opnieuw remmen. Seconde later lag ik al op plat op het wegdek |:(

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
Goed nieuws gekregen... nja soort van..

Maatje was een paar dagen terug (MFers zie motormeuk) met de BB van zn pa op een auto geklapt. (auto sloeg links af, hij kwam tegemoet... beetje cliché)

Zooi gebroken botten en wat interns + brandwonden (BB is uitgefikt)...

Begint beter met m te gaan nu.. jeuj :)

Voor de speculanten enz... aub niet flamen svp :+

Oh en heb een vaca naar Italië gewonnen

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Is dat diegene die door een automobilist van de vlammen is gered?

Ah zie motomeuko, nou mooi dat ie weer herstelt !

[ Voor 28% gewijzigd door steveman op 12-05-2010 22:58 ]

• KaWaReZ
jup

Als t kan/mag zou ik wel een keer met t vriendenclubje bij die vent aan willen bellen met een taartje en bosje bloemen :)

• RZor
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Echt heel veel respect voor die vent!!!
En ik duim mee voor je maat dat t maar snel weer veel beter mag gaan!

Gruwelijk gejatte Icoon!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Mijn instructeur heeft mij altijd geleerd bij een noodstop niet de achterrem te gebruiken aangezien je juist teveel kans hebt dat hij dan gaat glijden (en dan heb je alleen maar meer instabiliteit en zo goed als geen remkracht)
Dat is niet helemaal correct. In het begin van de rem-actie heeft de achterrem nog effect. Hij helpt dan om de motor te stabiliseren, zodat hij minder met zijn kont gaat schudden. Als je eenmaal echt aan het remmen bent wordt de achterkant zo licht dat hij inderdaad kan blokkeren. Dan kun je hem beter weer los(ser) laten. Als je achterwiel gaat glijden is er trouwens nog niets aan de hand, zolang de motor in een rechte lijn blijft gaan. Je trekt alleen wel een zwarte streep op het asfalt en het kost je banden. Maar, een (bijna) blokkerend achterwiel helpt wel degelijk mee met het vertragen van de motor. Als het echt een noodstop is, kan elke centimeter minder remweg net die ene centimeter zijn die je nodig had.

Bij hard remmen gebruik ik dus vaak de achterrem, omdat de motor dan beter rechtuit blijft gaan. Dit natuurlijk in combinatie met een goede kijktechniek (ver van je af blijven kijken.. niet vlak voor het voorwiel naar het asfalt gaan zitten loeren).
4x2 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:16:
Het rechtop komen van de motor is inderdaad niet zo'n probleem. Wat veel mensen WEL vreselijk kan verrassen is het loslaten van de rem in een bocht. Dan wil de motor opeens weer plat op 1 oor vallen en dat kan zeer snel gebeuren. Dus; in de bocht remmen: rustig opbouwen en ook weer rustig afbouwen!
Daarom vind ik het ook geen goede zaak dat er lesmotoren met ABS toegestaan zijn.
ABS opzich ben ik een voorstander voor, ik weet zeker dat die motor het in 99,9% vd gevallen beter kan dan ik.
Alleen niet iedereen kan een motor ABS betalen, dus vind ik dat je het moet leren zonder.
Ik ben ook voorstander van ABS. Ondanks dat ik op supersports rij. Bij een paniek reactie loop je zonder ABS een grote kans om de motor onderuit of over de kop te remmen door simpelweg met al je kracht de remhendel in te knijpen. ABS voorkomt dat. Het systeem moet wel eenvoudig uitschakelbaar zijn, want ik wil wel rolling-stoppies kunnen maken natuurlijk.

De nieuwe BMW S1000RR heeft zo'n systeem. ABS + Traction Control, maar beide afzonderlijk aan/uit te zetten. Erg mooi. Nu maar hopen dat de japanse merken snel volgen.
Juist. Het is niet te voorspellen hoe je in'n 'echte' noodstopsituatie reageert, je zal in ieder geval goed schrikken en wellicht stomme dingen doen.
Ik maak even onderscheid tussen een paniek reactie en een 'noodstop'. Waarbij een noodstop iets is wanneer je een obstakel ziet en denkt "hier moet ik voor remmen". Een paniekstop is een onverwachts obstakel waarbij je eigenlijk meteen weet dat je er niet meer tijdig voor tot stilstand kan komen. Echt een "OH SHIIIIIIT" moment dus.

Je kunt nog zo vaak een 'noodstop' oefenen, maar een paniekreactie is ontzettend lastig te onderdrukken. Je schakelt dan over naar een reflex en die zijn nou eenmaal bijna niet te controleren.

En juist dan kan de ABS je redden, want je kunt vol in de remhendel knijpen zonder na te denken en je kunt zelfs nog sturen terwijl je dat doet. Je wordt dus maximaal geholpen.
Vooraan daarentegen ...
Ik hou er wel van als mijn achterwiel wat kwispelt bij het remmen
Als je voorwiel begint te glijden bij het remmen kun je ook nog wel reageren, als je maar snel genoeg bent en het gebeurt als je nog rechtdoorgaat, dus bijvoorbeeld bij het eerste aanleggen van de rem. Als het gebeurt terwijl je (diep) de bocht in remt is er geen houden aan.

Nouja, ik heb Colin Edwards het 2x zien doen, de voorkant kwijtraken en de motor met de knie opvangen, waarbij de voorband weer grip krijgt. Maarja, dat is een MotoGP coureur en ik heb hem er ook minstens 20x vanaf zien stuiteren toen íe de voorkant kwijt was.

Zo dus: http://www.youtube.com/watch?v=UBou-_SpcSg _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door FragDaddy op 13-05-2010 01:45 ]

Have a wheelie good weekend!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Firma Open Deur (misschien): je moet dan wel 'nieuwe' ABS hebben. Mijn vorige motor, een K1100RS had ABS-1 en daar had je niet veel aan. Tegen de tijd dat die begon in te grijpen lag je al met je neus in het gras. Op mijn huidige RT heb ik van een nieuwere generatie (1997) en daarna heeft BMW nog een keer integraal ABS geïntroduceerd, waarbij voor- en achterrem tegelijk worden geactiveerd. Net als wat Honda heeft (DCBS).

Die S1000RR heeft ook nog als optie Race-ABS. Da's een leuke; in 'slick mode' schakelt ie de ABS op het achterwiel uit zodat je lekker driftend de bochten in kunt... :+ (alleen goed op het circuit uiteraard, ook niet zomaar in te schakelen).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Leuk: de Long Way Down GS van Claudio (cameraman) staat te koop op eBay. One careful owner... :+
FleaBay

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2125/2065598913_92ed8b406d.jpg

Ik ben benieuwd wat het gaat opbrengen. De machine is wel weer fully loaded met accesoires, alleen heb ik toch iets dat je een beetje voor lul rijdt met al die stickers. Iedereen denk dan dat je gewoon een poser bent en de avonturier wilt uithangen terwijl je dat niet bent. Dus de waarde van het object als zodanig is in feite alleen de waarde van de motor an sich. Voor een particulier. Misschien dat een dealer 'm zou willen showen. En het frame is een paar keer gelast door een dronken Rus, dus of ie echt helemaal toppie-joppie is ben ik ook niet van overtuigd.

Evengoed geinig. Ik zou 'm wel weer willen hebben... :+

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 13-05-2010 11:44 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Die ging toch stééds op z'n muil met dat ding? :o

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
dat was bij long way round toen had zijn fiets het niet eens overleefd en is met een andere fiets verder gereden.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Ohja, dat russische barrel dat ook stuk ging :+

Maar dan is het ook een 1200 ipv een 1150.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dit is long way down volgens de stickers, dat zijn inderdaad 1200's geweest en deze is dus niet in de buurt van Rusland geweest, maar is naar de kaap in Zuid Afrika gereden :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Ik ben even op en neer naar zuid-marokko gereden om aan een rally mee te doen. Verhaal en foto's van de reis volgen nog, maar eerst even wat kleine thumbnails van foto's tijdens de rally:

Afbeeldingslocatie: http://www.maindruphoto.com/images/Event_1000492/77/8807940.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.maindruphoto.com/images/Event_1000492/77/8810978.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.maindruphoto.com/images/Event_1000492/GEN/8813937.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.maindruphoto.com/images/Event_1000492/77/8811708.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.maindruphoto.com/images/Event_1000492/77/8809951.jpg

Makerij Hofman

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

moto-moi schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:10:
Dit is long way down volgens de stickers, dat zijn inderdaad 1200's geweest en deze is dus niet in de buurt van Rusland geweest, maar is naar de kaap in Zuid Afrika gereden :)
Klopt, deze demente bejaarde heeft het weer bij het verkeerde eind. Maar hij is wel een paar keer gevallen met deze. Hoeft niet heel erg te zijn.

@Komkommer: helemaal goed, supercool! Ik wacht in spanning op meer (grote) foto's en het verslag.

• snars
  • Niet online
F*kking woest, komkommer! _/-\o_

I reject your reality, and substitute my own.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

mphilipp schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:49:
[...]

Klopt, deze demente bejaarde heeft het weer bij het verkeerde eind. Maar hij is wel een paar keer gevallen met deze. Hoeft niet heel erg te zijn.
In die fesfes(?) rommel zijn ze allemaal wel op hun bek gegaan volgens mij :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Wooaa! Ziet er ruig uit komkommer! :o

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Bah wat een boel fietsers op pad hier in Enschede eo. Is dat nou dat dauwtrappen ofzo :?

Kon bijna nergens even lekker doorrijden en ben ook nog eens mijn bandenspanningsmetertje kwijtgeraakt op de een of andere manier. Ik had bij de pomp even de bandjes opgepompt en heb dat ding weer onder de buddyseat gedaan maar ik denk dat ik hem op de een of andere manier naast het bakje heb gedaan en hij achter al het plastic langs uiteindelijk een weg naar buiten heeft gevonden.
Naja, binnenkort maar ff een nieuwe halen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Yamaha MT-09

• DECOY88
(overleden)
beter je bandenspannings meter dan je ventieltje kwijtraken:( even me oude ventieltje vervangen van me 2e banden set. aangezien die behoorlijk gescheurd was. die er eenmaal uit. nieuwe erin. beetje klooien en dat ventieltje gleed uit me vingers en zie hem zo in me band vallen. dus binnenkort maar me band eraf en er weer op laten leggen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ANWB heeft goedekope :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Daar kwam mijn vorige ook vandaan :P deze was het geloof ik.

Ben zelf alleen niet lid van de anwb dus moet mijn ouders weer even hun lidmaatschapnummer aftroggelen :+

Yamaha MT-09

• Exigence

Exigence

dnkroz

komkommer schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:24:
Ik ben even op en neer naar zuid-marokko gereden om aan een rally mee te doen. Verhaal en foto's van de reis volgen nog, maar eerst even wat kleine thumbnails van foto's tijdens de rally:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Geweldig _/-\o_ Ben benieuwd naar verdere verhalen en foto's!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

komkommer schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:24:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kickuh, ik ben benieuwd _/-\o_

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:09:
beter je bandenspannings meter dan je ventieltje kwijtraken:( even me oude ventieltje vervangen van me 2e banden set. aangezien die behoorlijk gescheurd was. die er eenmaal uit. nieuwe erin. beetje klooien en dat ventieltje gleed uit me vingers en zie hem zo in me band vallen. dus binnenkort maar me band eraf en er weer op laten leggen.
Hoe raak je je ventiel kwijt? Als ie zo rot zit, loop je dan sowieso niet de kans dat ie tijdens het rijden een keer de strijd opgeeft en jij een plots leeglopende band hebt?

• DECOY88
(overleden)
hij hing er nog maar half in aangezien ik hem er niet helemaal in kreeg. en de oude was dusdanig verrot dat die niet het hele banden leven zou meemaken.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Heb voor 23, 24 en 25 mei een Ducati Monster 696 gehuurd :9~ Ik moet 24 mei de Elfstedentocht rijden op de motor en zoals het er nu naar uitziet heb ik mijn eigen motor dan nog niet terug (moet door de ANWB nog naar Nederland getransporteerd worden en daarna nog een keer gerepareerd worden).

Dus "helaas" moet ik het dan met dit pareltje doen _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.otoharley.com/wp-content/uploads/2010/01/2009-Ducati-Monster-696.jpg

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik kan me een vervelendere motor bedenken om een weekend ter beschikking te hebben :+
Mag ik vragen wat de reden is om een elfstedentocht op de motor te doen anders dan 'omdat het kan'?

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:14
Saffie_time schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:00:
Ik kan me een vervelendere motor bedenken om een weekend ter beschikking te hebben :+
Mag ik vragen wat de reden is om een elfstedentocht op de motor te doen anders dan 'omdat het kan'?
Is ook een georganiseerde motorrit waar best veel mensen in meerijden geloof ik. Ik doe dit jaar iig ook voor het eerst mee :)
Ieder jaar, op tweede pinksterdag, organiseert de Friesche Motorclub de Elfstedentocht voor motoren & auto's. De Elfstedentocht is een toerrit van ongeveer 240 kilometer door het fraaie Friese land.

De Elfstedentocht 2010 wordt verreden op maandag 24 mei.

Deelnemen aan de Elfstedentocht kan alleen via voorinschrijving. In de periode vóór de tocht is voorinschrijving mogelijk via deze internetpagina. Voor de tocht geldt een maximum aantal deelnemers van 3.600.

Na het volbrengen van de tocht ontvang je na het tonen van de stempelkaart met alle stempels een fraaie Elfstedenplaquette. Elke club die met een team van vijftien of meer deelnemers inschrijft, ontvangt een beker en dingt mee naar de clubprijzen.

[ Voor 46% gewijzigd door TheJason op 14-05-2010 14:30 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Saffie_time schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:00:
De Elfstedentocht wordt gedaan met zo goed als elk beschikbaar vervoermiddel (jaarlijks wordt hij verreden met trekkers, motoren, klassieke auto's, fietsen. ook wordt hij gewandeld, met de kano gedaan, gezeild en noem maar op).

Traditioneel is de Elfstedentocht voor motoren elk jaar op 2e pinksterdag (wordt volgens mij al zo'n 20 jaar georganiseerd). Er is geen specifieke reden voor, enkel dat het een mooie toerrit is van zo'n 240 kilometer met zo'n 3600 motoren elk jaar. Een hele happening, de mensen zitten om 8 uur 's ochtends al voor hun huizen te zwaaien, echt leuk! Natuurlijk krijg je na afloop een elfstedenmedaille :P
TheJason schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:29:
[...]

Is ook een georganiseerde motorrit waar best veel mensen in meerijden geloof ik. Ik doe dit jaar iig ook voor het eerst mee :)
Leuk! Wat is je starttijd en met wat voor motor rijd je? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Exigence op 14-05-2010 14:38 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TheJason schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:29:
[...]
Kom je dan nog wel vooruit met zoveel mensen? Ik vind het al vervelend worden in een groep van meer dan 10 man... ;)

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-01 21:52

Mud

mphilipp schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:59:
[...]

Kom je dan nog wel vooruit met zoveel mensen? Ik vind het al vervelend worden in een groep van meer dan 10 man... ;)
Inderdaad :P

Ik moet er niet aan denken om met honderen motoren die rit te doen :P

• DECOY88
(overleden)
gewoon de langste file van nl. je komt bijna niet boven de 50 uit. en als het vaststaat dan staat het muurvast. stempelposten waar je rustig 30 min mee zoet bent. heb hem 3x achterop meegereden. het is erg gezellig maar een dagje lekker rijden is het niet. wij reden het meestal tussen 8 en 3 uur ongeveer met 2x 30 min pauze dus veel gang zit er niet in.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Als je de route hebt, moet je 'm gewoon op een ander moment rijden. Maar goed, ik ben een vreemde vogel onder de motorrijders...ik vind het rijden op de motor leuk, de andere motorrijders kunnen me gestolen worden ;)
Niet dat ik niet gezellig kan lullen bij een pot bier op een terras, maar ik heb daar niet specifiek motorrijders voor nodig. Ik vond het dan ook heerlijk rijden in Marokko...lekker rustig... :+

• Widow
  • Laatst online: 01-12-2025
Vandaag lekker getourd rond de Veluwe! Een vriend van me kwam met een 1000 bochten route, die had ie op zn TomTom gezet en we zijn lekker 4 uur bezig geweest met rijden 8) het was alleen niet echt warm, de zon was ver te zoeken helaas. Gelukkig maakte de mooie route dat meer dan goed, echt heerlijke stukken zaten er tussen. Geweldig stuk natuur daar. Deze route is echt aan te bevelen :)

http://gpstracks.nl/motorroutes-nederland.php?id=3324

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/motoren_veluwe.JPG

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:00
Zo, vandaag motorrijles #7 gehad.

Moet nog wel wat onderdelen van AVB verfijnen, maar 9 juni mag ik op voor het AVB examen :D
en 18 mei theorie... Jep druk druk.

* Beerkeeper wilt alles in 1x halen, heel groot streven

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 20:49
Sinds een week of 2 mn AVB binnen en van de week komt mn instructeur weer terug van zn vakantie zodat we door kunnen voor de AVD. Ben me dus ook maar aan het orienteren op een motor. Zit nog aan de 25kW vast.

Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van de look van de wat oudere motoren. Verder wil ik de motor niet gebruiken voor woon/werk verkeer en ook niet voor snelweg vreten. Wil er wel fijn mee op vakantie kunnen. Zelf klussen aan de motor ben ik niet vies van.

Is een honda CX500 een beetje geschikt om mee te beginnen? Is een niet erg dure motor en ziet er w.m.b. prima uit. Cardan lijkt me ook wel prettig. Ik zou hem dan op deze http://www.hondacx500.nl/html/knijpen.html manier willen knijpen en met een dynojet uitdraai willen verzekeren bij de KNMV. dit zou geen problemen op moeten leveren toch?

Verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij de aanschaf? had het volgende lijstje al gevonden http://www.motornet.be/2dehands/tips/020124.html en had ook gelezen dat ik goed de staat van de cardan moet controleren dmv de staat van de olie.

edit:

Oke ben er ondertussen achter dat het een prima motor is om mee te beginnen. (http://woutertimmer.ruhos...ijdersverslag_HondaCX.htm) Nu doet echter de KNMV wel moeilijk omdat het een klassieker is en dat mag alleen als je al een andere auto / motor bij ze verzekerd hebt. Toch nog maar een mailtje gestuurd, even afwachten wat het wordt

[ Voor 14% gewijzigd door Matthijs B op 17-05-2010 13:44 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• DECOY88
(overleden)
@widow is inderdaad een leuke route. meer mensen last van uitvallen, vastlopen, muziek die stopt, onmogelijke routes enz. met hun garmin zumo 660

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb mijn berging uitgemest en daar doken wat RT spulletjes op:

* Originele uitlaat (zonder catalysator). Is een beetje vies, maar 'doet' het prima en is niet beschadigd ofzo.
* Originele uitlaatbochten. Ook deze zijn vies en hebben wat aandacht en Brillo nodig. Maar ook weer niet lek of wat dan ook.
* Zadel bestuurder. Is een oudje en de bekleding is eigenlijk aan vervanging toe. Voor een prikkie mag ie weg.
* Aanzuigbuizen RT. Ik heb ze vervangen door RS aanzuigbuizen en deze heb ik dus niet meer nodig.

Alles is afkomstig van mijn R850RT (1997), maar past volgens mij ook op een R1100/1150RT.

De boel staat allemaal met fotootjes op Marktplaats, dus hierbij de link: http://bit.ly/cXqO0z. Wie weet heeft iemand er wat aan.

• teacher
  • Laatst online: 01:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@mphilipp:

Weet jij waar ik kan achterhalen welke injectoren er in de R 850/1100/1150 serie zitten? en hoe groot de gasklephuizen zijn? Ik heb die info nodig voor een kdfi systeem op een mercedes (auto*kuch) motor.

Wise enough to play the fool

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

teacher schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:40:
@mphilipp:
Weet jij waar ik kan achterhalen welke injectoren er in de R 850/1100/1150 serie zitten? en hoe groot de gasklephuizen zijn? Ik heb die info nodig voor een kdfi systeem op een mercedes (auto*kuch) motor.
Heb je hier iets aan? Ik heb anders ook geen idee, anders dan Google... Een BMW dealer vragen misschien?

• KaWaReZ
teacher schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:40:
@mphilipp:

Had hier vanochtend/middag iemand over de vloer die mn reserve carbs wilde hebben (ZZR1100) en de pomp...
Hij had de zijne aan zn golf blokje gehangen (injectie erafgesloopt). Zag er best imposant uit :+
Pagina: 1 ... 185 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.