Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.111 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
pfff.....

met een shotgun door de bossen lopen :X

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wouter schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:39:
Woon in Belgie en bedacht me dat ik nogal wat vrije tijd heb...
dus ik wil leren motorrijden.

Nu is dat hier dus legaal met 125cc als je >2 jaar rijbewijs B hebt (heb ik 5 jaar).
Ik ben niet van plan me meteen op drukke, gevaarlijke wegen te begeven,
maar in het begin vooral wat kleine blokjes om, om de techniek goed onder de knie te krijgen.

Ik ga zo naar deze kijken:

[afbeelding]

Sym XS125
Maximum power: 7.6/8,500kW/rpm
Maximum torque: 9.0/7,500Nm/rpm
Dry weight: 130kg

Prijs: 750 met 2800km op de teller.

Kan iemand hier wat zinnig advies over geven?
Geschikt als een motor om het op te leren of een vreselijke miskoop? :P
op een 125CC kan je goed het motor gevoel te pakken krijgen, hoewel veel 125cc wel een beetje opgevoerde brommers zijn. met dit model heb ik geen ervaring, maar ik vrees dat het een vrij klein frame heeft (hebben de meeste 125cc's) en 10PK is ook wel erg weinig.
Zelf heb ik gereden op een Honda Vardero 125cc (15PK, wettelijke max hier voor learner drivers) en daar veel KM's mee gemaakt (elke dat op en neer naar Londen, 60+KM enkele reis) Daar heb ik veel van geleerd mede omdat het een full size 125cc was en je dus meer het motor gevoel kijgt.. maar een echte motor is toch weer een flinke stap naar voren qua ervaring..

Voor dat geld kan je niet veel fout gaan, maar ik denk dat je hem binnen 1 a 2 jaar weer door gaat verkopen om een echte motor te kopen (als je het leuk blijkt te vinden)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is ook gewoon bedoeld om te leren;
ik zal er zo achter komen hoe ie zit en hoeveel kracht ie heeft :P

die Vardero is wel 3-4x zo duur :P

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12

_Apache_

For life.

Gaaf! een 16 liter tank en 125cc, dat word een grote actieradius. Leuke om mee te beginnen en inderdaad, voor dat geld kan je geen buil vallen. Kan je mooi je technieken oefenen met een motor die vergefelijk is.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
Woohoo, vandaag eindelijk het pasje behaald _/-\o_

Tweede keer, zelfde examinator, rit gereden die ik nog nooit eerder had gedaan, maar hij ging goed. Op meerdere momenten paar twijfelacties waardoor ik alleen maar zenuwachtig werd, maar uiteindelijk goedgekomen.

Nou eerst nog lekker weekje wachten tot ik mn pasje heb, en dan op zoek naar een motor. Met dit weer zo snel mogelijk natuurlijk :D

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Shailesh schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:36:
Woohoo, vandaag eindelijk het pasje behaald _/-\o_

Tweede keer, zelfde examinator, rit gereden die ik nog nooit eerder had gedaan, maar hij ging goed. Op meerdere momenten paar twijfelacties waardoor ik alleen maar zenuwachtig werd, maar uiteindelijk goedgekomen.

Nou eerst nog lekker weekje wachten tot ik mn pasje heb, en dan op zoek naar een motor. Met dit weer zo snel mogelijk natuurlijk :D
Gefeliciteerd...

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Shailesh.

Gefeliciteerd :)

Perfect moment om het rijbewijs te halen ook. Mooi aan het begin van het seizoen. Al een bepaald type motor op het oog ?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wouter schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:28:
Het is ook gewoon bedoeld om te leren;
ik zal er zo achter komen hoe ie zit en hoeveel kracht ie heeft :P

die Vardero is wel 3-4x zo duur :P
Idd een Vara is veel duurder, maar gelukkig wel waarde vast dus afschijvingen vallen mee.
zitten: zou ervan afhangen hoe groot je bent.
kracht: heeft ie niet ;)

Maar idd voor het geld is het een leuk leerfietsje. Voordeel is ook dat ie licht is dus speciale verichtingen wat makelijker gaan en als je hem mocht laten vallen hij makkelijk op te tillen is.
Een sneller google levert positieve reviews van dat ding op, dus als je niet al te hoge verwachtingen hebt is het een leuk leerfietsje :)

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:13
mphilipp schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:53:
[...]

Het ideale motorpak bestaat niet. Er is niets te koop dat zowel in de winter als de zomer perfect is. Misschien dat de toplijn van Rukka in de buurt komt, maar dan mag je alleen al voor een jas €1600 aftikken, dus ja...moeilijk verhaal.
Ik heb zelf een redelijk dik leren pak (BMW Atlantis) en dat draag ik het jaar rond. Wat ik in warme omstandigheden doe is de mouw bij de pols openritsen en af en toe mijn hand in de wind houden. Zo waai je lekker door. Onder mijn pak heb ik (als het erg warm is) alleen motorondergoed (Coolmax) van Motozoom aan. In ieder geval de lange onderbroek/maillot. Dat helpt om transpiratie op te nemen en te verspreiden zodat je niet zit te soppen in je pak. Boven heb ik dan ofwel het lange mouwen shirt van Motozoom (Coolmax) of een loop/zweetshirt. Dat is ook coolmax maar dan met korte mouwen.
Waarmee ik wil aangeven dat je dus ook met je textielen pak zou moeten kunnen rijden in warm weer. Als de voering eruit is, moet je toch wel wat ventilatie hebben? Zo'n 'air' pak is op zich wel aardig, maar zorg dat zoiets niet tè strak zit, anders helpt die ventilatie ook niet. Rukka heeft ook zoiets, en die hebben juist grote openingen op de rug en een paar 'inlaten' aan de voorkant. Teveel is ook niet goed, dan koel je teveel af, vooral als je een beetje nat bent van het zweet.
Probeer het eens met Coolmax onderkleding. Het zit ook nog eens comfortabel. En drink veel. In Marokko had ik een Camelbak waarin in een liter of 2 water in deed. Meestal ook een tablet of 2 Isostar erbij. Dat maakt het lekkerder en het is goed om je mineralen aan te vullen.

Wanneer wil je eigenlijk gaan? Want eigenlijk is juli/augustus een beetje erg heet om op de brommer naar zuid-Europa te gaan. In september is het a)rustiger en b)een stuk aangenamer. Dus als je de keuze hebt...
Thanks voor de uitgebreide info.

De rit wordt waarschijnlijk wel rond juli/augustus, dus dan lijkt mij Scandinavië ook een verfrissende optie :)

Ik had het met m'n textielen jas niet echt warm. Er zitten op meerdere plaatsen ritsen en af en toe het hoofd en de armen buiten het windscherm helpt een boel. Het was vooral de textielen broek met m'n spijkerbroek eronder + hitte van motorblok. Er zit wel en membraan in, maar het blijft toch plakkerig.
Ik denk dat ik maar eens een motorbroek voor de zomer ga passen en dan navraag wat het verschil is tussen de types waar je wel of geen andere broek onder draagt. Speciaal ondergoed is ook altijd nog een optie!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:56

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:07:
[...]
Ik denk dat ik maar eens een motorbroek voor de zomer ga passen en dan navraag wat het verschil is tussen de types waar je wel of geen andere broek onder draagt. Speciaal ondergoed is ook altijd nog een optie!
Het verschil lijkt me duidelijk: die waar je een spijkerbroek onder kunt dragen zijn wat ruimer. Let wel op: als je een ruime broek neemt en er dan zonder spijkerbroek mee gaat rijden, kan het zijn dat de protectoren (die heb je toch wel?) niet op hun plek blijven zitten. Dan heb je er niet veel aan. Kijk daar iig even naar.

En dat speciale ondergoed hoeft niet duâh te zijn. In een vergelijkingstest kwam het spul van Motozoom beter (voor het geld) uit de bus als spul van Rukka enzo. Die zien er heel fancy uit, maar het is hetzelfde spul uiteindelijk. Ik vind het heel fijn spul. Net als een zweetshirt met sporten: als je het één keer hebt geprobeerd, wil je niet anders meer. Normaal krijg je nl een paar zweetplekken op de bekende plaatsen. Coolmax zorgt ervoor dat het beter verspreid wordt en het verdampt zo beter. Bij mij altijd de eerste laag.
Als het koud wordt, gaat daar dan een windstopper jack (dunne microfleece) overheen. Eventueel een gewoon tshirt eronder (over het coolmax shirt). En dan mijn leren jack. Heerlijk warm en winddicht. Voor de hoosbuien heb ik een 1-delige motoroverall.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Wouter
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:57:
[...]

Idd een Vara is veel duurder, maar gelukkig wel waarde vast dus afschijvingen vallen mee.
zitten: zou ervan afhangen hoe groot je bent.
kracht: heeft ie niet ;)

Maar idd voor het geld is het een leuk leerfietsje. Voordeel is ook dat ie licht is dus speciale verichtingen wat makelijker gaan en als je hem mocht laten vallen hij makkelijk op te tillen is.
Een sneller google levert positieve reviews van dat ding op, dus als je niet al te hoge verwachtingen hebt is het een leuk leerfietsje :)
Ben verwachtingsloos.

Heb hem net bekeken. Mooi ding; in vrij goede staat.
Niet op gereden want had geen helm bij en er zat geen kenteken op.

Maar heb gezegd dat ik hem koop,
mits ik hem als buitenlander hier kan verzekeren en een nummerplaat kan krijgen.
Volgens websites moet 't kunnen voor een periode van een half jaar,
daarna moet ik me hier inschrijven als inwoner.

Maar wil het gewoon even zeker weten; dus morgen even wat instanties bellen :)

Top is 115 km/h volgens huidige eigenaar.
Das nog best hard voor zo'n ding :P

• Wormaap
  • Laatst online: 21:36
En nu mag je gewoon de weg op met dat ding, af en toe ben ik best jaloers op België :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Wormaap schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:06:
En nu mag je gewoon de weg op met dat ding, af en toe ben ik best jaloers op België :P
Mjah, zoiets zou ik ook best leuk vinden hier.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ja in belgie zijn ze daar wel extreem relaxed mee.
In de UK moet je iig nog een 1 daagse cursus doen voor je met een 125cc de weg op mag..

• Stormtrooper
  • Nu online

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Ik zou er niet aan moeten denken: allemaal van die koekblik idioten die dan van die lichte fietsjes gaan rijden. Maar begrijp ook eigenlijk die 3-wiel scooters niet. Dagje training en je mag met een auto-rijbewijs door de file gaan rijden terwijl je de basis van motorrijden simpelweg nog niet hebt geleerd...Echt kijken en scherp zijn...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je moet in BE minimaal 2 jaar een "B" rijbewijs hebben daarvoor óf een opleiding van 6 uur (?) Maar dan nog vind ik het persoonlijk géén "strak plan" om zoiets ook hier in NL door te gaan voeren zónder dat er een soort van examen aan vooraf gaat.

Ik zie die dingen op de ring van Antwerpen buiten de spits ooit écht halsbrekende toeren uithalen om met het overige verkeer mee te komen....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Stormtrooper schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:23:
Ik zou er niet aan moeten denken: allemaal van die koekblik idioten die dan van die lichte fietsjes gaan rijden. Maar begrijp ook eigenlijk die 3-wiel scooters niet. Dagje training en je mag met een auto-rijbewijs door de file gaan rijden terwijl je de basis van motorrijden simpelweg nog niet hebt geleerd...Echt kijken en scherp zijn...
In de auto moet je toch ook kijken, en scherp zijn? Mijn rijstijl op de motor of in de auto verschilt eigenlijk vrij weinig, in beide voertuigen moet je gewoon ver vooruit kijken en alvast bedenken wat andere mensen gaan doen. Het enige verschil (buiten filerijden om) is dat ik met mn motor wat voorzichtiger ben in voorrang situaties.

Ik zou het iig raar vinden als mensen echt een andere rijstijl hebben.. OK, je trekt wat harder op met de motor, maar je moet nogsteeds kijken bij invoegen, nogsteeds afstand houden, nogsteeds netjes je richting aangeven en noem het maar op.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Stormtrooper schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:23:
Ach, met een combinatie van schakelbrommers rijden en een autorijbewijs kom je al een heel eind natuurlijk. Dan moet je nog met het gewicht leren omgaan van een echte motorfiets en daarvoor is zo'n 125CC-er natuurlijk een perfecte tussenstap.

Het grootste verschil tussen tweewielers en de auto dat ik tot nog toe gemerkt heb, is dat je op een tweewieler een stuk defensiever moet rijden. Deels omdat je gewoon kwetsbaarder bent en deels omdat je gewoon minder aanwezig bent voor andere weggebruikers.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 20:58 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Widow schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:50:
[...]
In de auto moet je toch ook kijken, en scherp zijn? Mijn rijstijl op de motor of in de auto verschilt eigenlijk vrij weinig, in beide voertuigen moet je gewoon ver vooruit kijken en alvast bedenken wat andere mensen gaan doen. Het enige verschil (buiten filerijden om) is dat ik met mn motor wat voorzichtiger ben in voorrang situaties.
Nou...I beg to differ. Ik ben op mijn 27ste pas gaan motorrijden en reed toen dus al best lang auto. Maar ik merkte dat ik vrijwel nooit over de schouder keek bij het veranderen van richting of rijbaan. Je vertrouwt (teveel) op je spiegel. Ook in de auto fout natuurlijk, maar goed...je komt er vaak mee weg. Sindsdien kijk ik dus elke keer, ook in de auto. Als je alleen maar auto rijdt, is de kans groot dat je een soort 'laksheid' ontwikkelt omdat je in een stuk blik gewikkeld bent. Je kunt redelijk straffeloos een 360 maken door onoplettendheid en dat heeft zelden nare gevolgen; buiten de evt.blikschade. Maar met de motor moet je heel goed op je positie op de weg letten. Mensen gaan anders gewoon naast je staan als je teveel links of recht staat. Ze zien je niet of moeilijk, dus moet je weten dat je 'in de spiegel' moet rijden en niet in iemands blinde hoek (zie ik veel motorrijders doen: dodelijk!).

En dat nog buiten de bijzondere verrichtingen natuurlijk die met de auto niet zo bijzonder zijn. Als je ze met de auto niet beheerst is dat alleen een probleem voor jou (hele volksstammen die niet kunnen fileparkeren). Op de motor zijn de bijzondere verrichtingen cruciaal. Maar goed, dat heeft verder niets met rijstijl te maken, maar met voertuigbeheersing, hoewel dat met de motor gewoon vele malen belangrijker is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Stormtrooper
  • Nu online

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

[...]

Ik zou het iig raar vinden als mensen echt een andere rijstijl hebben.. OK, je trekt wat harder op met de motor, maar je moet nogsteeds kijken bij invoegen, nogsteeds afstand houden, nogsteeds netjes je richting aangeven en noem het maar op.
Maar jij hebt dan ook je A (en dus zou je beter moeten weten)..

Gemiddelde (non-A bezittende) koekblikker kijkt gewoon niet (goed genoeg). Ik zie die ellende iedere dag als ik mijn dagelijkse 70 km door de file heen rijdt. Ze moeten kijken, ze moeten richting aangeven, ze moeten afstand houden en noem het maar op maar het grootste deel doet dat simpelweg niet omdat ze zelf blijkbaar niet begrijpen hoe belangrijk dat is...

Ik herinner me een aflevering van Wegmisbruikers waarbij die Spee opmerkte dat de meeste ongelukken van motorrijders eenzijdig zijn. Omdat ze proberen te voorkomen geraakt te worden door een niet kijkende koekblikker en daarom zichzelf te pletter rijden?!?!?! Ik heb het zelf 2x meegemaakt. Hoop gezeik met de verzekering terwijl er op zich wel een schuldige aan te wijzen is.. Namelijk (in beide gevallen) een niet kijkende koekblikker die ik nog net kon vermijden...

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:05:
Nou...I beg to differ. Ik ben op mijn 27ste pas gaan motorrijden en reed toen dus al best lang auto. Maar ik merkte dat ik vrijwel nooit over de schouder keek bij het veranderen van richting of rijbaan. Je vertrouwt (teveel) op je spiegel. Ook in de auto fout natuurlijk, maar goed...je komt er vaak mee weg. Sindsdien kijk ik dus elke keer, ook in de auto. Als je alleen maar auto rijdt, is de kans groot dat je een soort 'laksheid' ontwikkelt omdat je in een stuk blik gewikkeld bent. Je kunt redelijk straffeloos een 360 maken door onoplettendheid en dat heeft zelden nare gevolgen; buiten de evt.blikschade. Maar met de motor moet je heel goed op je positie op de weg letten. Mensen gaan anders gewoon naast je staan als je teveel links of recht staat. Ze zien je niet of moeilijk, dus moet je weten dat je 'in de spiegel' moet rijden en niet in iemands blinde hoek (zie ik veel motorrijders doen: dodelijk!).
Dan ben je natuurlijk in de auto net zo gevaarlijk als je anders op een motorfiets zou zijn, voor jou of voor een ander. Dan rijd je gewoon niet goed auto, dode hoek checken is er ééntje die 99 keer goed gaat en de honderdste keer schreeuwend fout.

• Stormtrooper
  • Nu online

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

In een dode hoek gaan rijden, tja de naam zegt het al. Zeker met iedere dag constant door de file rijden leer je wel te letten op kleine details (mits je niet te hard door de file rijdt): kijken mensen uberhaupt in hun spiegels. Ik probeer dan ook altijd zichtbaar te zijn (zeker bij vrachtautos) en merk dat mensen daar toch op reageren (mijn gele koplamp helpt misschien ook wel: is bij een file toch duidelijk onderscheidbaar).

Leuk natuurlijk de hele discussie of je bijvoorbeeld een koekblik die opzij gaat moet bedanken. Een hoop onder ons zeggen dan nee, want ze kunnen ook proberen constant wat ruimte te geven. Toch dank ik ze wel: ze laten in ieder geval zien dat ze kijken en die ruimte (ondanks dat je die echt niet altijd zo overdreven nodig hebt) is meegenomen. Ik dank ze voor het opletten..

• B-Bandit
  • Laatst online: 20:38
PilatuS schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:02:
@Shailesh.

Gefeliciteerd :)

Perfect moment om het rijbewijs te halen ook. Mooi aan het begin van het seizoen. Al een bepaald type motor op het oog ?
Jazeker...Ik ga eerst even proefrijden op een R6 (2001). Ben voorlopig niet van plan veel woon-werk met de motor te doen. En ik wil graag even kijken of een supersport wel wat voor mij is. Mocht ik het comfort te laag vinden, of de motor te onhandelbaar (weinig ervaring), dan overweeg ik ook nog een CBF600 (2005). Zijn wel twee geheel verschillende modellen, en de prijs is voor beiden rond de 4500, maar ik moet eerst echt proefrijden om te weten wat ik wil. En tenzij ik een motor in de prak rij, is hij altijd wel weer te verkopen met een klein verliesje mocht hij niet bevallen, dus daar ik maak ik me niet druk over.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Stormtrooper schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:29:
Leuk natuurlijk de hele discussie of je bijvoorbeeld een koekblik die opzij gaat moet bedanken. Een hoop onder ons zeggen dan nee, want ze kunnen ook proberen constant wat ruimte te geven. Toch dank ik ze wel: ze laten in ieder geval zien dat ze kijken en die ruimte (ondanks dat je die echt niet altijd zo overdreven nodig hebt) is meegenomen. Ik dank ze voor het opletten..
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik het uitermate waardeer als een motorrijder even zijn hand opsteekt als ik in de file met de auto ruimte voor hem maak, of dat nou nodig was of niet. Als ze gewoon doorkarren hoeft het van mij niet meer. Ik heb ook vaak gemerkt dat als andere automobilisten het mij zien doen ze bij de volgende motorrijder vaak volgen. Dat alleen al is misschien wel een bedankje waard.

Beetje net zoals bij voorrang krijgen van iemand. Je hoeft niemand te bedanken, maar vaak doet het veel voor mensen om dat toch even te doen. Alleen al omdat het vriendelijkheid uitstraalt, in plaats van het voordringgedrag dat je anders meestal ziet.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-01 10:30

M14

Vorige week heeft os pap ff met de draaibank gehobbyt, zodat ik nu de paddockstand ook voor mn SV kan gebruiken :).

Afbeeldingslocatie: http://www.com-tech.nl/img/resized//IMAG0115_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.com-tech.nl/img/resized//IMAG0116_th.jpg

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Buiten het kijken is er nog een groot verschil op de motor.. grip en balans is cruciaal.
Nu heb je met een 10Pk 125cc natuurlijk niet veel power, maar 100KpH red je wel en als je dan een bocht onderschat en de grip van de banden verliest heb je best een probleem.
Als ik motor heb gereden en stap weer in de auto dan valt het me elke keer weer op hoe weinig je op wegdek hoeft te letten enzo.. gewoon stuur omgooien en je gaat die bocht wel om.. op de motor is dat een heel ander verhaal. Dat is een stuk ervaring, maar een beetje les kan geen kwaad lijkt me..

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:22:
[...]
Dan ben je natuurlijk in de auto net zo gevaarlijk als je anders op een motorfiets zou zijn, voor jou of voor een ander. Dan rijd je gewoon niet goed auto, dode hoek checken is er ééntje die 99 keer goed gaat en de honderdste keer schreeuwend fout.
You're point being?

Ik stel gewoon vast dat automobilisten (niet allemaal natuurlijk) erg makkelijk een lakse houding aan gaan nemen omdat je met een auto nu eenmaal niet zo snel over het hoofd gezien wordt. Je bent ook een stuk minder kwetsbaar. Een motorrijder die laks rijdt, houdt het niet altijd erg lang vol. Ze zijn er wel natuurlijk. Meer dan genoeg. Mannen en vrouwen die een aantal zondagen per jaar het chroom poetsen en 20 km naar een terras rijden. Die prutsen ook maar wat.

Ik irriteer me overigens mateloos aan het 'koekblik' geouwerhoer altijd van de motorrijders hier en op MF bv. Alsof motorrijders heilig zijn en automobilisten altijd fout. Het is weer dat typische gestigmatiseer en hokjesduwen waar ik zo'n hekel aan heb. Als ik bv met mijn auto bij een stel motorrijders aankom, ben ik een eikel met een koekblik die het waarschijnlijk op hun leven heeft voorzien. Maar als ik met mijn motor aankom, ben ik hun vriend. How fucked up is that? Behalve natuurlijk als het sportrijders zijn, want dan zien ze een BMW rijder weer niet voor vol aan. Ook weer zoiets, de subgroepen binnen de groep. Vreselijk. (en ja, ik haat clubjes, groepjes e.d.)

Wat filerijden betreft zouden sommige motorrijders er goed aan doen het ook eens een paar keer met de auto te doen. Ze snappen blijkbaar niet dat het onmogelijk is voor iemand die over de weg kruipt om thuis te komen niet de hele tijd 100% alert kan zijn. Ok, van baan wisselen zonder te kijken is dom. Maar binnen je rijbaan wil je nog wel eens naar links of naar rechts bewegen. Motorrijders moeten wel snappen dat zoiets niet te voorkomen is. Ik heb zelf ook zat keren meegemaakt dat ik een motorrijder niet heb zien aankomen. Niet dat ik aan het zwieren was, maar gewoon in mijn laantje, 10-20 seconden even een nieuwe cd uitzoeken of naar dat lekkere wijf kijken en zoeeffff...een motor...niet gezien. Kan zomaar gebeuren, hoef je geen imcompetente rijder voor te zijn.

Misschien is wederzijds begrip wel een leuk steekwoord... ;)

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:37:
Ik irriteer me overigens mateloos aan het 'koekblik' geouwerhoer altijd van de motorrijders hier en op MF bv. Alsof motorrijders heilig zijn en automobilisten altijd fout. Het is weer dat typische gestigmatiseer en hokjesduwen waar ik zo'n hekel aan heb. Als ik bv met mijn auto bij een stel motorrijders aankom, ben ik een eikel met een koekblik die het waarschijnlijk op hun leven heeft voorzien. Maar als ik met mijn motor aankom, ben ik hun vriend. How fucked up is that? Behalve natuurlijk als het sportrijders zijn, want dan zien ze een BMW rijder weer niet voor vol aan. Ook weer zoiets, de subgroepen binnen de groep. Vreselijk. (en ja, ik haat clubjes, groepjes e.d.)

Wat filerijden betreft zouden sommige motorrijders er goed aan doen het ook eens een paar keer met de auto te doen. Ze snappen blijkbaar niet dat het onmogelijk is voor iemand die over de weg kruipt om thuis te komen niet de hele tijd 100% alert kan zijn. Ok, van baan wisselen zonder te kijken is dom. Maar binnen je rijbaan wil je nog wel eens naar links of naar rechts bewegen. Motorrijders moeten wel snappen dat zoiets niet te voorkomen is. Ik heb zelf ook zat keren meegemaakt dat ik een motorrijder niet heb zien aankomen. Niet dat ik aan het zwieren was, maar gewoon in mijn laantje, 10-20 seconden even een nieuwe cd uitzoeken of naar dat lekkere wijf kijken en zoeeffff...een motor...niet gezien. Kan zomaar gebeuren, hoef je geen imcompetente rijder voor te zijn.

Misschien is wederzijds begrip wel een leuk steekwoord... ;)
Ik kan me hier alleen maar voor een volle honderd procent bij aansluiten :Y

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:09

steveman

Comfortabel ten onder

Mha, vind "koekblik" een mooi onschuldig woord om te gebruiken als er een bestuurder van een vierwieler rare fratsen uithaalt.

En je aan dingen ergeren is zóó 2011! (nog niet aan beginnen).

En zwaaien in de file, blijf aan de gang! Kijk, als er op de Lekdijk oid iemand even duidelijk naar rechts gaat zodat je er langs kan, dan steek ik met plezier m'n hand even op (viel me op dat dit 's avonds nog best vaak gedaan wordt _/-\o_ ). Maar als je zoveel mensen passeert... :N heb liever m'n handen aan 't stuur in file.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ik irriteer me overigens mateloos aan het 'koekblik' geouwerhoer altijd van de motorrijders hier en op MF bv. Alsof motorrijders heilig zijn en automobilisten altijd fout. Het is weer dat typische gestigmatiseer en hokjesduwen waar ik zo'n hekel aan heb.
Het zijn allemaal bruinhemden, ik ben nog nooit op de weg ,bijna, het leven uitgedrukt door een motor. Blikken des te meer. :7

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

steveman schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:49:
En zwaaien in de file, blijf aan de gang! Kijk, als er op de Lekdijk oid iemand even duidelijk naar rechts gaat zodat je er langs kan, dan steek ik met plezier m'n hand even op (viel me op dat dit 's avonds nog best vaak gedaan wordt _/-\o_ ). Maar als je zoveel mensen passeert... :N heb liever m'n handen aan 't stuur in file.
Ga ik toch de volgende keer niet voor je aan de kant? :> Mooi in de rij staan dan maar, net als de rest.

• Gisae
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/26/1272309848-690.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/26/1272309856-930.jpg
Nog mensen die zichzelf zien?

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:55:
[...]

Ga ik toch de volgende keer niet voor je aan de kant? :> Mooi in de rij staan dan maar, net als de rest.
Ben je nou echt zo'n kleuter dat je voor elke "goede daad" expliciet beloond moet worden?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

steveman schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:16:
Ben je nou echt zo'n kleuter dat je voor elke "goede daad" expliciet beloond moet worden?
Hoor wie er over kleuters begint :z

Is het zoveel gevraagd even je goede humeur te laten zien en bij die ene automobilist die wél aan de kant gaat even je waardering te uiten. Ze hoeven namelijk helemaal niet aan de kant te gaan, als je er niet langs kan dan moet je gewoon achteraan blijven met je motorfiets. Juist door van die kerels die zich overal doorheen persen alsof het hun recht is gaan mensen zich aan motorrijders ergeren.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Het is echt niet meer dan normaal om elkaar niet in de weg te gaan staan :?

Ook wel eens van die zeikoma's in de wagen gehad. Laat je een voetganger voor gaan bij het zebrapad "Wel ja zeg, en niet eens even bedanken". Hou op zeg... :z

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]

Ik irriteer me overigens mateloos aan het 'koekblik' geouwerhoer altijd van de motorrijders hier en op MF bv. Alsof motorrijders heilig zijn en automobilisten altijd fout.
Hee, dat ken ik ergens van, volgens mij heb je een paar pagina's geleden ook nog zoiets gezegd over de koekblikker (als was het niet expliciet de koekblikker, maar wel de automobilist ;) )
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:38:
[...]

Is het zoveel gevraagd even je goede humeur te laten zien en bij die ene automobilist die wél aan de kant gaat even je waardering te uiten. Ze hoeven namelijk helemaal niet aan de kant te gaan, als je er niet langs kan dan moet je gewoon achteraan blijven met je motorfiets. Juist door van die kerels die zich overal doorheen persen alsof het hun recht is gaan mensen zich aan motorrijders ergeren.
In de file heb je liever je aandacht erbij, dan bewust zijn dat iedereen aan de kant. Sommige mensen doen het er ook gewoon om, expres zo ver mogelijk rechts rijden, en dan opeens naar links gaan als er een motorrijder aankomt

No signature required.

Verwijderd

steveman schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:48:
Het is echt niet meer dan normaal om elkaar niet in de weg te gaan staan :?

Ook wel eens van die zeikoma's in de wagen gehad. Laat je een voetganger voor gaan bij het zebrapad "Wel ja zeg, en niet eens even bedanken". Hou op zeg... :z
Ik heb het erover dat ik het persoonlijk altijd wel fijn vind, als je dan met je duffe hoofd in de file staat. Het hoeft niet, leuk is het wel. Ik vind het persoonlijk ook niet meer dan normaal om even een handje op te steken als ik ergens voorrang krijg waar even twijfel was, ook al had ik dat sowieso al wel. Geeft even aan "Bedankt voor het meedenken", in plaats van "Had je dat niet gelijk kunnen doen dan?". Het verkeer is al zo opgefokt vaak dat die ervaring iets prettiger maken niet eens zo'n slecht idee is.

Zoals gezegd, je hoeft geen handje op te steken, mensen hoeven ook niet voor jou aan de kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 00:57 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zwaai graag in de file als ik tussen auto's doorrijd, maar meestal kan het gewoon niet omdat ik links m'n koppeling half inknijp en rechts rem of gas geef. :)

Verwijderd

eamelink schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 01:12:
Ik zwaai graag in de file als ik tussen auto's doorrijd, maar meestal kan het gewoon niet omdat ik links m'n koppeling half inknijp en rechts rem of gas geef. :)
Dat is een ander verhaal natuurlijk, je hoeft niet onnodig gevaarlijk te gaan rijden. Ik heb inderdaad ook wel eens gezien dat iemand pas twee auto's verder even een armpje omhoog steekt :P

It's the thought that counts :)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat een gejammer zeg.

Ik ging bij de eerste keer filerijden lief zwaaien, maar na een paar kilometers rond Utrecht hield ik dat snel voor gezien. Als iemand heel expliciet aan de kant gaat krijgt 'ie wel een knikje of wuifje, anders niet.

• enveekaa
  • Laatst online: 22:25
Dan blijf je bezig :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M3rcury schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:48:
[...]
Hee, dat ken ik ergens van, volgens mij heb je een paar pagina's geleden ook nog zoiets gezegd over de koekblikker (als was het niet expliciet de koekblikker, maar wel de automobilist ;) )
Ik kan het me niet voorstellen, tenzij cynisch bedoelt. Ik ben behoorlijk consistent in mijn meningen. En dat koekblik gedoe heb ik me altijd al geërgerd.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:55:
[...]
Ga ik toch de volgende keer niet voor je aan de kant?
Wel eens een RT in je deur gehad...? :+

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ga ook niet telkens bedanken als iemand me ruimte geeft voor een normale actie. Heel soms als bijv. een groot voertuig extra moeite doet dan bedank ik wel :)

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 14:21
Hmm heb ws een tank gevonden, nu hopen dat de kleur een beetje gelijk is (Was volgens de beste man aan de telefoon een rode met een zwarte 'biest'?? ofzoiets..
Morgenvroeg ff heen kijken.. als 't wat is direct meenemen :)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 16:01

Saffie_time

Why use this? 42!

eamelink schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 01:12:
Kan je ook met je voetje rechts doen ;)
Bij onze oosterburen zie je dat veel meer dan hier. Een motorrijder die 'dank je wel' zegt door gewoon even zijn rechterbeen te strekken. Is nog veiliger dan zonder handen ook.

Wist je dat je in een file die 40km/u rijdt in mag halen en als het sneller gaat dat dit verboden is?
Dat dan het snelheidsverschil maximaal 10% mag zijn?
Ik begrijp dat het makkelijker is om dat ook met een hogere snelheid te doen en ik denk dat er geen agent is die je een boete geeft als je een file die 50km/u rijdt aan het inhalen bent. Ja kijken is belangrijk maar zorgen dat je gezien wordt zeker zo belangrijk!
Als je dus met 20 km/u verschil tussen de slaapdronken mensen in een auto heen aan het rijden bent is dat wellicht iets om rekening mee te houden.
Ik let (voor mijn gevoel) altijd goed op dat ik voldoende ruimte open hou en bij verplaatsen van de ene naar de andere rijbaan let ik er goed op maar heb dit al zeer vaak maar net goed zien gaan.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verschil is max 10kmpu, ipv 10%.
http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm, paragraaf 1.

Kijk bij het invoegen weer terug naar het midden van de baan natuurlijk altijd twee banen naar rechts, want ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat ik samen met een koekblik naar dezelfde plek wilde invoegen.

Verder klopt het aardig :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:38:
[...]

Ik zwaai , duimpje omhoog, zo vaak als maar kan maar de laatste keer dat ik dat deed zat ik zowat met mijn handen te fladderen. Ik kan niet iedereen die opzij gaat bedanken en sturen.

And it goes BRAAAAAPP!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01
_Apache_ schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:12:
Verschil is max 10kmpu, ipv 10%.
http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm, paragraaf 1.

Kijk bij het invoegen weer terug naar het midden van de baan natuurlijk altijd twee banen naar rechts, want ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat ik samen met een koekblik naar dezelfde plek wilde invoegen.

Verder klopt het aardig :)
Ik pak altijd sowieso de strook tussen de twee meest linkse rijstroken? Je maakt het voor automobilisten m.i alleen maar nodeloos ingewikkeld als je ook tussen andere banen door gaat rijden.

• _Apache_

_Apache_

For life.

DRAFTER86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:29:
[...]
Ik pak altijd sowieso de strook tussen de twee meest linkse rijstroken? Je maakt het voor automobilisten m.i alleen maar nodeloos ingewikkeld als je ook tussen andere banen door gaat rijden.
Dat is ook de enigste plek waar het in combinatie met wat gezond verstand verantwoord is.

• DRAFTER86
_Apache_ schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:48:
[...]

Dat is ook de enigste plek waar het in combinatie met wat gezond verstand verantwoord is.
Dat bedoelde ik ;)

Zijn er trouwens nog mensen die een handige manier hebben om een tas achterop de brommer te knopen? Ik heb een super hippe tas van Mammoet, niet duur, super stevig, afneembaar-backpack-tuigage-ding, ideaal dus. Alleen knoop ik hem nu op de brommer met een spanband en dat is toch wat omslachtig, zijn daar geen handigere dingen voor?

• Stormtrooper
  • Nu online

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

DRAFTER86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:57:
[...]

Dat bedoelde ik ;)

Zijn er trouwens nog mensen die een handige manier hebben om een tas achterop de brommer te knopen? Ik heb een super hippe tas van Mammoet, niet duur, super stevig, afneembaar-backpack-tuigage-ding, ideaal dus. Alleen knoop ik hem nu op de brommer met een spanband en dat is toch wat omslachtig, zijn daar geen handigere dingen voor?
Ik heb zelf zo'n spin voor op de motor.. Supersterk elastisch netje met 8 haken (iedere hoek 2). Kan hem helaas niet handig op mijn FZR gebruiken maar op mijn Diversion was dat ding erg handig... Kon er zelfs de kerstdoos mee naar huis nemen :)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

DRAFTER86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:57:
[...]

Dat bedoelde ik ;)

je hebt van die rugzakken die je op je buddy kan bevestigen (onder je buddy door) dan is de rugzak afneembaar, en de plaat (al is het niet een plaat maar iets flexibel) blijft op je buddy achter. Erg makkelijk.

No signature required.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:27
Daarnet 2 uur les gehad. Deze keer met z'n 2en zonder de instructeur achterop. Ook een nieuwe motor, is toch wel erg wennen. Op deze motor:
Afbeeldingslocatie: http://www.hansvanwijk.nl/site/image/XJ6%20ABS.jpg

Noodstop gedaan, snelle en langzame slalom, en die combinatie oefening (optrekken tot 50 in 3, remmen, in 2 door snelle slalom). Ging best aardig maar nog wel een beetje 'rommelig'.

Ook nog omgepleurt toen ik de eerste keer moest remmen, de motor was toch een stuk zwaarder dan ik dacht :P .

Vraag me trouwens af of ik op die Yamaha XJ6 mag rijden, ben 18 en dat ding zit ver boven de 25 kW volgens mij :P .

[ Voor 9% gewijzigd door TheJVH op 27-04-2010 11:37 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

_Apache_ schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:48:
[...]

En bij in/uitvoegen? Ik heb wel eens gezien dat motorrijders links tussendoor gaan tot vlakbij de gewenste afrit en dan er af willen en vervolgens de middelst en rechterrij op de remmen dwingen. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

And it goes BRAAAAAPP!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Killzone schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:36:
Daarnet 2 uur les gehad. Deze keer met z'n 2en zonder de instructeur achterop. Ook een nieuwe motor, is toch wel erg wennen. Op deze motor:
[afbeelding]

Noodstop gedaan, snelle en langzame slalom, en die combinatie oefening (optrekken tot 50 in 3, remmen, in 2 door snelle slalom). Ging best aardig maar nog wel een beetje 'rommelig'.

Ook nog omgepleurt toen ik de eerste keer moest remmen, de motor was toch een stuk zwaarder dan ik dacht :P .

Vraag me trouwens af of ik op die Yamaha XJ6 mag rijden, ben 18 en dat ding zit ver boven de 25 kW volgens mij :P .
xj6 kan je gewoon op 25kw laten zetten. Dus het zou kunnen mits die op 25kw staat ;)

Edit: Volgens mij was het met rijlessen zo dat je wel gewoon op volvermogen mag lessen (alleen niet afrijden als je onder de 21 bent)

[ Voor 7% gewijzigd door M3rcury op 27-04-2010 11:43 ]

No signature required.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Voor de in-uitvoegstrook ga ik midden op mijn rijstrook rijden. Eenmaal bij de strook voeg ik eventueel uit.

Na de strook ga ik er weer tussendoor rijden. Tijdens de strook voegen zo vaak mensen en en uit dat het vaak onoverzichtelijk/gevaarlijk word om dit te doen.

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-01 16:20
Killzone schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:36:
[afbeelding]

Heerlijke lesmotor zo'n XJ6. Vooral in de bochten.

Al voelde de FZ6 (en nadat ik het pasje gehaald heb, een FZ1 gehuurd) beter qua zithouding.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• _Apache_

_Apache_

For life.

* _Apache_ is weer blij!

Was men autolader kabel kwijt voor men Zumo 550. Gebruik hem namelijk ook vaak in de auto. Op MP een nieuwe kabel voor een 12,50Eur gevonden (incl verzending).

Goeie deal!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 00:48

martjah

Appel

DRAFTER86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:29:
[...]

Ik doe precies hetzelfde.

mensen die netjes aan de kant gaan, waarvan je ziet dat ze opletten en aan de kant gaan voor jou, die bedank ik altijd met het been of handje, ligt eraan aan welke kant de auto staat.

mensen die stijf in de weg blijven rijden/staan en ik heb in de gaten dat ze weten dat ik er sta, daar kom ik meestal met een schuddend hoofd langs.

• Wouter
  • Niet online
't gaat niet door, krijg hem niet verzekerd.

Geen wonder dat de regering hier telkens valt.
Dit land is echt vreselijk ongeorganiseerd.
Op de website van de federale overheid staat dat het kan in mijn exacte situatie,
maar de praktijk is anders... helaas.

Ik moet een andere woonruimte vinden, officieel inschrijven als inwoner en het dan maar weer proberen. Hopelijk vind ik dan net zo'n goede deal als deze ...

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22

iMars

Full time prutser

offtopic:
Laatst werdt er gesproken over de Bugatti Veyron die een R1 zoek reedt...
Misschien probeerde deze 20jrg Rotterdammer dat ook wel :+
http://www.nu.nl/binnenla...er-per-uur-rotterdam.html
Och, pappie heeft kennelijk toch genoeg geld om de auto weer terug te krijgen :o

Koop hier mijn P1 reader :)

• M14

M14

Wouter schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:25:
't gaat niet door, krijg hem niet verzekerd.

Geen wonder dat de regering hier telkens valt.
Dit land is echt vreselijk ongeorganiseerd.
Op de website van de federale overheid staat dat het kan in mijn exacte situatie,
maar de praktijk is anders... helaas.

Ik moet een andere woonruimte vinden, officieel inschrijven als inwoner en het dan maar weer proberen. Hopelijk vind ik dan net zo'n goede deal als deze ...
Kun je niet beter je motorrijbewijs gaan halen? Dan weet je in ieder geval hoe je op zo'n ding moet rijden en wat je in het verkeer het beste kunt doen. En je kunt tenminste een echte motor kopen zonder gedoe met de verzekering :).

Verwijderd

Nog een ergernisje: ik vind het geen enkel probleem dat motorrijders vooraan aansluiten bij het stoplicht, maar zorg dan wel dat je met voldoende tempo wegrijdt zodat je de automobilisten niet in de weg zit. Ik rij momenteel automaat in de auto, waarmee je vrij vlot weg kan rijden zonder vol op het gas te hoeven. Als er dan eerst zo'n motor pal voor je neus gaat staan er vervolgens niet wil opschieten is dat niet echt goed voor het wederzijds begrip.

Ik bedoel natuurlijk ook niet dat je op je achterwiel weg moet trekken, maar gewoon een beetje op het stoplicht letten en vlot wegrijden lijkt me niet te veel gevraagd toch, als mensen dan toch vooraan willen staan?
ROFLASTC schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:27:
Ik zwaai , duimpje omhoog, zo vaak als maar kan maar de laatste keer dat ik dat deed zat ik zowat met mijn handen te fladderen. Ik kan niet iedereen die opzij gaat bedanken en sturen.
Blijkbaar ga ik, ondanks de vrij geringe maten van m'n auto, vrij expliciet aan de kant, want ik krijg in minstens 80% van de gevallen een vriendelijke groet.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:20:
Nog een ergernisje: ik vind het geen enkel probleem dat motorrijders vooraan aansluiten bij het stoplicht, maar zorg dan wel dat je met voldoende tempo wegrijdt zodat je de automobilisten niet in de weg zit. Ik rij momenteel automaat in de auto, waarmee je vrij vlot weg kan rijden zonder vol op het gas te hoeven. Als er dan eerst zo'n motor pal voor je neus gaat staan er vervolgens niet wil opschieten is dat niet echt goed voor het wederzijds begrip.

Ik bedoel natuurlijk ook niet dat je op je achterwiel weg moet trekken, maar gewoon een beetje op het stoplicht letten en vlot wegrijden lijkt me niet te veel gevraagd toch, als mensen dan toch vooraan willen staan?

[...]

Blijkbaar ga ik, ondanks de vrij geringe maten van m'n auto, vrij expliciet aan de kant, want ik krijg in minstens 80% van de gevallen een vriendelijke groet.
Het is makkelijker om gewoon helemaal links (of helemaal rechts als je op de rechterbaan rijdt) te rijden. Hoef je ook niet aan de kant. Je komt nu over alsof je het expres doet, en van iedereen een bedankje wilt hebben.

No signature required.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
Stormtrooper schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:01:
[...]

Ik heb zelf zo'n spin voor op de motor.. Supersterk elastisch netje met 8 haken (iedere hoek 2). Kan hem helaas niet handig op mijn FZR gebruiken maar op mijn Diversion was dat ding erg handig... Kon er zelfs de kerstdoos mee naar huis nemen :)
Ik gebruik nu 3 losse spinnen, elk met 4 haken. Een elastisch netje klinkt beter! Foto?
* RemcoDelft heeft ook een Div :)

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 27-04-2010 19:33 ]

Verwijderd

M3rcury schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:26:
Het is makkelijker om gewoon helemaal links (of helemaal rechts als je op de rechterbaan rijdt) te rijden. Hoef je ook niet aan de kant. Je komt nu over alsof je het expres doet, en van iedereen een bedankje wilt hebben.
Het lijkt me inderdaad typisch iets voor verstokte motorrijders om gelijk te denken dat je zoiets expres doet. Je zweeft en zwerft nou eenmaal een beetje in je baan als automobilist; is het niet omdat je niet altijd voor de volle honderd procent scherp bent dan is het wel om overzicht te krijgen en juist uit het spoor van je voorganger te rijden om zo ook verder dan één auto voor je te anticiperen. Verwachten dat mensen continu links danwel rechts houden is gewoon niet reëel. Automobilisten zijn er over het algemeen niet om motorrijders te pesten, ze willen ook gewoon ergens heen.

Zoals ik al gezegd heb, je hoeft niet te bedanken, maar ik hoef ook niet aan de kant. Je moet je realiseren dat je als motorrijder een bijzondere situatie creëert. Dat is niet erg, maar je moet je er wel bewust van zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 19:37 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:36:
[...]

Het lijkt me inderdaad typisch iets voor verstokte motorrijders om gelijk te denken dat je zoiets expres doet. Je zweeft en zwerft nou eenmaal een beetje in je baan als automobilist; is het niet omdat je niet altijd voor de volle honderd procent scherp bent dan is het wel om overzicht te krijgen en juist uit het spoor van je voorganger te rijden om zo ook verder dan één auto voor je te anticiperen. Verwachten dat mensen continu links danwel rechts houden is gewoon niet reëel. Automobilisten zijn er over het algemeen niet om motorrijders te pesten, ze willen ook gewoon ergens heen.

Zoals ik al gezegd heb, je hoeft niet te bedanken, maar ik hoef ook niet aan de kant. Je moet je realiseren dat je als motorrijder een bijzondere situatie creëert. Dat is niet erg, maar je moet je er wel bewust van zijn.
Blijft ook best moeilijk, een lijntje volgen ;) Gewoon afstand houden tot je voorganger, en als je er even langs wilt kijken, kijk je er op de linkerbaan LINKS langs, dus moet je verder LINKS rijden.

Rechtbaan is dan veel moeilijker natuurlijk, dan moet je namelijk wel naar links komen om even er langs te kijken. Daar blijf je daarna natuurlijk gewoon rijden. :+

[ Voor 13% gewijzigd door M3rcury op 27-04-2010 19:53 ]

No signature required.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RemcoDelft schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:33:
[...]
Ik gebruik nu 3 losse spinnen, elk met 4 haken. Een elastisch netje klinkt beter! Foto?
Ik heb ook zo'n netje, briljant!

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2631/3955297099_5d7aaae43f.jpg

Hopelijk is zo een beetje duidelijk hoe groot ie is. Het net is elastisch en heeft 3 haken aan elke kant (uit het hoofd). Dus hij is altijd fatsoenlijk vast te maken. Ik heb dus bovenop mijn plunjebaal een plastic zak (grote draagtas van Bever) met wat spullen die ik zo nodig kan hebben onderweg (regenpak, eten) gepakt. Je kunt er ook van alles tussen steken, werkt echt geweldig.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
mphilipp schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:05:
[...]

Nou...I beg to differ. Ik ben op mijn 27ste pas gaan motorrijden en reed toen dus al best lang auto. Maar ik merkte dat ik vrijwel nooit over de schouder keek bij het veranderen van richting of rijbaan. Je vertrouwt (teveel) op je spiegel.
Dat over-de-schouder-kijken is gewoon ervaring met veel bestelbusjes. Sommige mensen begrijpen helaas niet dat je niet alles ziet in een Opel Combo, VW transporter of iets dergelijks. Of dat je echt in een dode hoek kan verdwijnen met een auto. Van die mensen die je met 1kmpu inhalen en lekker lang in je dode hoek zitten. Dat is gewoon gevaarlijk, maar je moet gewoon een tijdje in een bestelbus hebben gereden voordat je begrijpt dat het gevaarlijk is om in een dode hoek te blijven rijden. Het is gelukkig nooit misgegaan terwijl ik in een busje zat, het heeft me alleen een paar keer wat getoeter opgeleverd. Eigenlijk zou iedereen eens in zo'n bestelbusje (of vrachtwagen) moeten rijden om te ervaren waar nu echt de gevaren zitten van dat soort auto's. En dat je dus gewoon gas moet geven op het moment dat je zon busje inhaalt, om niet in de dode hoek te verdwijnen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:20:
Dat is niet alleen een ergenis als motorrijders het doen hoor. Wat dacht je van die fanatieke automobilisten die 4 stoplichten achter elkaar op de linkerbaan naast je komen staan om vervolgens als laatste weg te zijn bij het stoplicht. Maar inderdaad, als je als motorrijder voor het verkeer gaat staan, zorg dan op zijn minst dat je de boel niet ophoudt.

* Ethirty le(e)st verder tot hij zelf officieel op 2 wielen de weg op mag

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

Verwijderd

Ethirty schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:10:
Dat is niet alleen een ergenis als motorrijders het doen hoor. Wat dacht je van die fanatieke automobilisten die 4 stoplichten achter elkaar op de linkerbaan naast je komen staan om vervolgens als laatste weg te zijn bij het stoplicht. Maar inderdaad, als je als motorrijder voor het verkeer gaat staan, zorg dan op zijn minst dat je de boel niet ophoudt.
True, dat is ook vervelend. Of wel vlot optrekken, om vervolgens naar rechts te gaan en voor je te gaan rijden en alsnog tien kilometer onder de maximumsnelheid te gaan rijden.

Het komt er bij allebei de situaties op neer dat je je wegpositie moet aanpassen aan je intenties en tempo, en andersom.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik op de motor bij het stoplicht vooraan ga staan kijk ik constant naar het licht. Ik ben dan ook gelijk als het groen word weg. Ook als ik zonder in te halen vooraan sta doe ik dat.

Als je niet vooraan staat kan je de motor prima in de vrij zetten en lekker relaxed wachten, maar sta je vooraan dan zet ik de motor niet eens in de vrij. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat als je vooraan staat je goed oplet.

Ik heb trouwens nog niet mee gemaakt dat iemand vooraan gaat staan en dan niet snel weg is.

• DRAFTER86
Jongens wat een ergernissen toch allemaal!
Ik vermaak me altijd prima op de weg, en mocht ik genoeg hebben van mijn medeweggebruikers dan kijk ik even op de navigatie, zoek het dichtsbijzijnde bruine lijntje en blaas het betreffende zandpad op :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DRAFTER86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:47:
zoek het dichtsbijzijnde bruine lijntje en blaas het betreffende zandpad op :+
Ah! Een bruinwerker... :+

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Widow schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:04:
[...]

Dat over-de-schouder-kijken is gewoon ervaring met veel bestelbusjes. Sommige mensen begrijpen helaas niet dat je niet alles ziet in een Opel Combo, VW transporter of iets dergelijks. Of dat je echt in een dode hoek kan verdwijnen met een auto. Van die mensen die je met 1kmpu inhalen en lekker lang in je dode hoek zitten. Dat is gewoon gevaarlijk, maar je moet gewoon een tijdje in een bestelbus hebben gereden voordat je begrijpt dat het gevaarlijk is om in een dode hoek te blijven rijden. Het is gelukkig nooit misgegaan terwijl ik in een busje zat, het heeft me alleen een paar keer wat getoeter opgeleverd. Eigenlijk zou iedereen eens in zo'n bestelbusje (of vrachtwagen) moeten rijden om te ervaren waar nu echt de gevaren zitten van dat soort auto's. En dat je dus gewoon gas moet geven op het moment dat je zon busje inhaalt, om niet in de dode hoek te verdwijnen.
Ik heb dat een keer voor me zien gebeuren...busje had iemand in zijn blinde hoek (die hij zelf trouwens met 1kph vershil inhaalde en vergat |:( , hij zag de auto net op tijd en overcorrigeerde, vloog tegen betonnen binnenberm en tolde 5 banen over tegen de vangrail
gevolg:
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7733_264677495087_594485087_9043238_7489529_n.jpg

En dat vlak voor mijn neus.. gelukkig raakte er wonder boven wonder niemand ernstig gewond en raakte hij ook geen andere autos...

Terug over motoren:
ToolkiT in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14"
Wiel is binnen :) ligt nog een zo goed als nieuwe band om ook :)
Binnenkort maar eens gaan schroeven..
Hebben jullie nog tips over hoe ik de voorvork omhoog kan krijgen (en houden) om wiel eruit te halen?
Ik heb een achter paddock stand.. heb ik ook een voor paddock stand nodig of kan het ook zonder?

[ Voor 11% gewijzigd door ToolkiT op 27-04-2010 22:20 ]

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

met spanbanden optillen. de ene kant door je balhoofd en de andere kant door een steunbalk van je plafond. anders een autokrik onder je motor zetten.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16

charrel

Cortisol4life..

Ik hing m'n fireblade gewoon op met 2 spanbanden aan de stalenbalken aan het plafond in de schuur.
Gewoon om de onderste kroonplaat heen en omhoog hengelen maar.
Vfr400 van een vriend van me doen we met houtjes onder z'n blok + platte grote krik, staat niet erg stabiel maar een spandbandje naar de werkbank doet wonderen. Dan blijft het allemaal wel staan.

• Wormaap
Wat ik heb gedaan is de motor op de middenbok zetten, vervolgens het wiel losschroeven. Toen is mijn huisgenoot op de buddy gaan zitten zodat het voorwiel van de grond kwam. Nadat ik toen het wiel eruit heb gehaald, hebben we de motor rustig op'n motorliftje (zo'n brede krik) laten zakken :)

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-01 20:47

4x2

lộn xộn quá

Ik zet altijd een krik onder de uitlaatbochten of de carterpan.

leeg

• Wormaap
4x2 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:49:
Sloop je dan je uitlaatbochten niet? Ik het het overwogen met die motorlift, maar durfde het niet aan :X

• 4x2
  • Laatst online: 17-01 20:47

4x2

lộn xộn quá

Tenzij ze al kapot zijn kunnen ze dat prima hebben.

leeg

• KaWaReZ
deukje is mogelijk :/ hier helaas bij bocht #3

Oh vandaag viel er bij iemand een spiegelglas uit zn spiegel... Heel eventjes spikkelde het allemaal voor mn neus en kon ik de schilfers tussen mn tanden uitpeuteren -_-

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wormaap schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:45:
Wat ik heb gedaan is de motor op de middenbok zetten, vervolgens het wiel losschroeven. Toen is mijn huisgenoot op de buddy gaan zitten zodat het voorwiel van de grond kwam. Nadat ik toen het wiel eruit heb gehaald, hebben we de motor rustig op'n motorliftje (zo'n brede krik) laten zakken :)
_Erikje_ schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:23:
met spanbanden optillen. de ene kant door je balhoofd en de andere kant door een steunbalk van je plafond. anders een autokrik onder je motor zetten.
Ik heb geen garage (does moet buiten) of midden bok (uitlaat zit in de weg bij Versys)

Dus zal het met de krik proberen..
Wormaap schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:52:
[...]

Sloop je dan je uitlaatbochten niet? Ik het het overwogen met die motorlift, maar durfde het niet aan :X
uitlaatbochten zijn al vervangen omdat ze los getrild waren (ER6 familie trekje) en zijn inmiddels al niet meer helemaal luchtdicht meer bij aansluiting van uitlaat :(

[ Voor 19% gewijzigd door ToolkiT op 28-04-2010 00:47 ]

• Loona35
  • Laatst online: 11:59
Ethirty schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:10:
[...]

* Ethirty le(e)st verder tot hij zelf officieel op 2 wielen de weg op mag
Lol inderdaad!

Ik erger me nog meer aan bestuurders die vanuit een zijstraat uit stilstand vol gas de weg op schieten, 25 meter voor je ofzo... om vervolgens met enorm langzaam verder te rijden. Wel de balls om hem vol gas voor een stoet auto's te rammen maar niet de macht om het gaspedaal even wat extra in te trappen zodat je ook snel op 80 km/u zit.

• KaWaReZ
geweldig idd....

wel ervoor prakken, maar doorrijden ho maar :')

• M14

M14

Wormaap schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:45:
Is zo'n motor niet zo uitgebalanceerd dat ie dan automatisch op het andere wiel gaat staan?

• TiMMieJ
  • Laatst online: 16-01 14:59

TiMMieJ

PSN: Orixez

Gisteren met de nieuwe kapotte uitlaat terug gegaan naar de leverancier. Deze hebben tijdelijk een testmodel van hun gemonteerd zodat ik iig door kan rijden zonder abnormale herrie en wel met mijn vermogen weer terug. Dan over een week of 2 krijgen ze een nieuwe binnen die ze er dan weer onder zetten. Dit geheel kosteloos echt superservice! Ben dus zondag wel even te vinden op de MFMM met de Buell. Te herkennen zonder onderspoiler omdat het prototype de beugels niet heeft. Ziet er niet zo netjes uit met de uitlaatwrap maar ja ik kan rijden.

• SlinkingAnt
  • Niet online
4x2 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:49:
Jup, zo heb ik het laatst ook gedaan bij m'n Div 900. Motor op de middenbok, en een autokrik + plankje onder de uitlaatbochten. Dan opkrikken totdat de motor stabiel op z'n middenbok, achterwiel en krik staat :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Iemand ervaring met het monteren van navigatie op zijn Supersport?

Ik heb sinds kort mijn Garmin Nuvi 510 binnen. Hierbij heb ik de motorsteun besteld.
Allemaal prima in orde, maar ik moet wel nog een RAM mount monteren op m'n Daytona 600 (zo'n ijzeren bol).

Enigste ruimte waar ik de navigatie op kan monteren lijkt de kroonplaat te zijn, maar bijna alles wat ik tegen kom aan RAM mounts zijn geschikt voor ronde buizen, die ik niet heb :(.

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Wormaap
M14 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:02:
[...]

Is zo'n motor niet zo uitgebalanceerd dat ie dan automatisch op het andere wiel gaat staan?
Helaas. De middenbok zit achter het zwaartepunt.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:13
Wormaap schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:25:
[...]

Vraag je of iemand een een krantje wil lezen terwijl hij of zij op je buddyseat plaatsneemt

• Tylen
  • Laatst online: 23:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vanavond ga ik kijken bij een Ducati Monster :)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• TiMMieJ
  • Laatst online: 16-01 14:59

TiMMieJ

PSN: Orixez

Afgelopen weekend heerlijk bezig geweest met de Buell op de Nordschleife. Wat een belevenis maar wat gevaarlijk als je eigenlijk geen goede techniek hebt tussen de Porsche's etc. Binnenkort maar eens kijken voor wat training voor beginners! Wil dat eigenlijk niet doen met de Buell omdat deze hier niet voor gemaakt is dus maar eens kijken met mijn broertje voor een circuit fiets. Maar we gaan zeker meer op het circuit doen want wat een belevenis is dat zeg.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wormaap schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:25:
[...]

Ligt aan het type motor. Ik verbaasde me over de BMW K1200LT. Het is een heel lomp ding, groot en zwaar, maar hij is met één vinger op de bok te zetten, en daarna kan je hem als wipwap gebruiken voor een tennisbal. Bij mijn VFR, toch zo'n 100 kg lichter, moet ik wel echt moeite doen om hem op de bok te krijgen, en als ik het voorwiel van de grond wil hebben moet ik met mijn volle gewicht helemaal achterop de buddy gaan hangen.

• M14

M14

gwystyl schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:34:
[...]

Ligt aan het type motor. Ik verbaasde me over de BMW K1200LT. Het is een heel lomp ding, groot en zwaar, maar hij is met één vinger op de bok te zetten, en daarna kan je hem als wipwap gebruiken voor een tennisbal. Bij mijn VFR, toch zo'n 100 kg lichter, moet ik wel echt moeite doen om hem op de bok te krijgen, en als ik het voorwiel van de grond wil hebben moet ik met mijn volle gewicht helemaal achterop de buddy gaan hangen.
Vandaar dat het me dat @ wormaap ook verbaasde. Bij ons thuis heeft een hele tijd een oude BMW gestaan (was volgensmij een R90S ofzo). Als daar het achterwiel er uit was ging ie automagisch op het voorwiel steunen.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ROFLASTC schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:53:
Het zijn allemaal bruinhemden, ik ben nog nooit op de weg ,bijna, het leven uitgedrukt door een motor. Blikken des te meer. :7
:D
Ja, ik sta daar in het midden met de rode motor en het oranje hesje :+ Ik zat in ploeg drie. Midden in de nacht staan vernikkelen op een Duits kruispunt om een paar lopers en fietsers veilig te laten passeren.....maar het was wel leuk! :P

I reject your reality, and substitute my own.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheNameless schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:22:
Iemand ervaring met het monteren van navigatie op zijn Supersport?

Ik heb sinds kort mijn Garmin Nuvi 510 binnen. Hierbij heb ik de motorsteun besteld.
Allemaal prima in orde, maar ik moet wel nog een RAM mount monteren op m'n Daytona 600 (zo'n ijzeren bol).

Enigste ruimte waar ik de navigatie op kan monteren lijkt de kroonplaat te zijn, maar bijna alles wat ik tegen kom aan RAM mounts zijn geschikt voor ronde buizen, die ik niet heb :(.
Klikje :+

Ding is overigens online te bestellen bij RAM-Mount zélf voor $15,46 maar dan komen er weer allerlei verzendkosten bij.

Zó zat m'n Zümo op m'n oude fiets:

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/4reqg0.jpg

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Stormtrooper
  • Nu online

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

RemcoDelft schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:33:
[...]

* RemcoDelft heeft ook een Div :)
Zo'n ding heet dus officieel een bagagenet.... Zoiets als deze maar dan net anders

Afbeeldingslocatie: http://www.mcstyling.dk/shop/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/0/9/09957_1.jpg

Denk dat de gemiddelde motortoko deze wel kan leveren...

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11-2025
Tylen schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:14:
Vanavond ga ik kijken bij een Ducati Monster :)
:9~ oude of nieuwe type

( vind persoonlijk het oude type mooier O+ )

Wel een fiets welke niet onbetaalbaar is en erg cool. Helaas is het onderhoud wel erg prijzig daarom valt die af als beginnersfiets.
Pagina: 1 ... 180 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.