Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Hebben die dorpsgenoten ook een petitie? Het moet maar eens afgelopen zijn met die herrie steeds...DinX schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:36:
Voor de mensen die zelf al eens op Zolder rijden, of de liefhebbers ervan: er zijn weer 3 van mijn "fijne" dorpsgenoten een procedure gestart tegen het circuit
Er loopt momenteel een petitie vóór het circuit: http://www.bolderberg.be/circuit-petitie
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dwazen.... net zoals mensen die bij een vliegveld gaan wonen en klagen over vliegtuigen....
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
Cunning linguist.
Afschaffen maximumsnelheid voor motoren.Aikon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:33:
Ook getekend, waar ging het ook alweer over?
Cunning linguist.
Verplicht stellen van 25kw voor alle motoren.Aikon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:33:
Hierover:Aikon schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:33:
http://www.youtube.com/watch?v=yi3erdgVVTw
Getekend.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
GeschiedenisBart ® schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:46:
Nou ja, als ze er al veertig jaar wonen en dat circuit is pas twintig jaar oud, dan staan ze natuurlijk wel in hun recht om te klagen. Maar dan nog hebben ze pech
Dit is natuurlijk niet helemaal waar, zelfs als ze er korter wonen dan het circuit er ligt. Diverse wetgeving is namelijk aangepast, zoals de EU Geluidrichtlijn, waar Nederland zich simpelweg aan heeft te houden. Met name de gevelbelasting wordt echter op diverse punten overschreden (en in 80% van de gevallen komt dat door de trein, veel meer dan bijvoorbeeld vliegtuigen, terwijl de NS niet zo'n mooie klachtenlijn heeft zoals Schiphol dat heeft!), en zoals op zo veel punten wil Nederland wel graag bij de EU horen, maar niet de regels naleven. Andere voorbeelden zijn kerkklokken, hoewel daar langzaam wat aan gedaan wordt, draaiorgels, en schreeuwende kinderen, waarvan de minister heeft besloten "dat dat per definitie geen overlast meer is". Erg krom allemaal.Bart ® schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:46:
Nou ja, als ze er al veertig jaar wonen en dat circuit is pas twintig jaar oud, dan staan ze natuurlijk wel in hun recht om te klagen. Maar dan nog hebben ze pech
M.a.w. als dat circuit de geluidbelasting op de gevels overschrijdt, moet Nederland dat oplossen. De grote vraag daarbij is dus of de klagende partij de lange adem heeft om de juridische rompslomp af te lopen.
Ik heb ooit een paper geschreven over geluidoverlast in de bebouwde omgeving. "Leuk" detail van geluidoverlast is dat mensen wel wennen aan geluid, maar dat de bijbehorende stress (met bijbehorende lichamelijke klachten) blijft.
[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 13-01-2010 12:00 ]
Zolder ligt in BelgieRemcoDelft schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:59:
[...]
Dit is natuurlijk niet helemaal waar, zelfs als ze er korter wonen dan het circuit er ligt. Diverse wetgeving is namelijk aangepast, zoals de EU Geluidrichtlijn, waar Nederland zich simpelweg aan heeft te houden. Met name de gevelbelasting wordt echter op diverse punten overschreden (en in 80% van de gevallen komt dat door de trein, veel meer dan bijvoorbeeld vliegtuigen, terwijl de NS niet zo'n mooie klachtenlijn heeft zoals Schiphol dat heeft!), en zoals op zo veel punten wil Nederland wel graag bij de EU horen, maar niet de regels naleven. Andere voorbeelden zijn kerkklokken, hoewel daar langzaam wat aan gedaan wordt, draaiorgels, en schreeuwende kinderen, waarvan de minister heeft besloten "dat dat per definitie geen overlast meer is". Erg krom allemaal.
M.a.w. als dat circuit de geluidbelasting op de gevels overschrijdt, moet Nederland dat oplossen. De grote vraag daarbij is dus of de klagende partij de lange adem heeft om de juridische rompslomp af te lopen.
Ik heb ooit een paper geschreven over geluidoverlast in de bebouwde omgeving. "Leuk" detail van geluidoverlast is dat mensen wel wennen aan geluid, maar dat de bijbehorende stress (met bijbehorende lichamelijke klachten) blijft.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dan heb ik niets gezegd over de implementatie van EU Richtlijnen.
Neemt niet weg dat het wel degelijk ook daar verplicht is
Het is natuurlijk een ander verhaal als je er al woont en er ineens een startbaan of pitstraat door je achtertuin getrokken wordt. Dan heb je een punt.
Yamaha MT-09
QFT!Bergie schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:28:
Mja, even los van alle regeltjes vind ik gewoon dat mensen die met hun volle verstand besluiten naast een circuit of vliegveld te gaan wonen niet mogen klagen.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je er al woont en er ineens een startbaan of pitstraat door je achtertuin getrokken wordt. Dan heb je een punt.
gedeeltelijk mee eens, ik heb een half jaar geleden een huis gekocht, tegenover mijn huis ligt een ijsbaan, toen we het huis kochten, unieke lokatie, mooi huis alles erop en eraan, oftewel droomhuis.Bergie schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:28:
Mja, even los van alle regeltjes vind ik gewoon dat mensen die met hun volle verstand besluiten naast een circuit of vliegveld te gaan wonen niet mogen klagen.
dan zie je de ijsbaan, liepen toen nog koeien op enz. denk je die paar dagen in het jaar dat er geschaatst kan worden is nihil. de buren vertelden me dat dat allemaal geen overlast op zou leveren.
nu heb ik de auto's van bezoekers in mn tuin staan 10 uur per dag Corry en de rekels door luidsprekers, rotzooi die in m'n tuin gegooid word.
begrijp me niet verkeerd, dat je moet onderzoeken als je een huis gaat kopen wat er allemaal in de buurt is en dat je er achter komt dat er een circuit in de buurt ligt en je dan gaat uitzoeken: ok!, 10 autoraces per jaar 4 motorraces kan je terugvinden op oude kalenders en daar neem je genoegen mee. dat je er later achter komt dat er op donderdagmorgen vrij trainen is geeft wel een reden om je mond open te doen.
ik heb zelf al heel wat rondjes op Zolder mogen doen omdat het de beste test lokatie was voor mij in de buurt dus het hoeft van mij zeker niet dicht maar kan me wel indenken dat die mensen er wat aan willen doen.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Heb je geen tuinhek?talin schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:44:
[...]
nu heb ik de auto's van bezoekers in mn tuin staan
Maar goed...het duurt weer 10 jaar voordat er weer zo'n lange vorstperiode is natuurlijk. Dus de resterende 350 dagen woon jij gewoon nog steeds in een droomhuis. Als er kermis is in Gorinchem, heb ik ook een week moeite om een parkeerplaats te vinden. Geluid hoor ik nauwelijks, met dank aan de dichte bebouwing. Maar het is overal wat. Wat overigens onverlet laat dat normen moeten worden opgevolgd. En in de wet staat niet dat je niet mag klagen als je ergens gaat wonen waar een bron van herrie in de buurt is.
Ik heb ook met stijgende verbazing aangezien dat er iemand een stel apartementjes ging bouwen tegenover een kroeg. Een van de bewoners klaagde steen en been. Tsja....wie gaat daar dan ook wonen? Strikt genomen heeft ie gelijk, maar ik verklaar 'm voor gek.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Verwijderd
als dit het alternatief word op al die herrie dan vraag ik als stil (
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 16:44 . Reden: holy picturewarnings batman! meh! ]
pff, Ladyshave was dat ook niet van Siemens?Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:43:
http://multivu.prnewswire...40811-smartchopper-hi.jpg
als dit het alternatief word op al die herrie dan vraag ik als stil () protest wel mijn geld terug bij de rijschool, niet dat ze daar gehoor aangeven maargoed, en daarbij is ie zo mooi niet
nog buiten beschouwing gelaten dat ik het stuur nooit vast zou kunnen pakken bij deze.
And it goes BRAAAAAPP!
Ach...dat kan nooit wat worden. Choppers zijn voor posers, die gaan echt niet op een plèstik ding rijden met elektrieke motor die geen kutherrie maakt natuurlijk. Maar ja, dat hebben die marketingjongens niet in de gaten.Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:43:
als dit het alternatief word op al die herrie dan vraag ik als stil () protest wel mijn geld terug bij de rijschool
Op zich wel praktischer voor hen, want de gemiddelde chopper rijder maakt op zondag (bij goed weer) een ritje van 50km en dan heeft de ruggegraat weer rust nodig.
De uiteindelijke vervuiling door op te wekken electriciteit is in totaal (nóg) groter dan dat het is voor een moderne verbrandingsmotor.... alleen raken fosiele brandstoffen een keer op voor massaconsumptie.
Maar misschien dat iemand dat idee hier gestaafd kán ontkrachten.
Nee, kolencentrales werken efficienter dan ontbrandingsmotoren. Geen zin om de cijfers op te zoeken.wimmel_1 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:02:
Als electriciteit nou ook nog eens milieutechnisch gezien rendabel zou zijn...... Maar dat is het AFAIK nog steeds niet.
De uiteindelijke vervuiling door op te wekken electriciteit is in totaal (nóg) groter dan dat het is voor een moderne verbrandingsmotor.... alleen raken fosiele brandstoffen een keer op voor massaconsumptie.
Maar misschien dat iemand dat idee hier gestaafd kán ontkrachten.
Scheelt al helemaal als ze inzien dat kerncentrales weer gebruikt moeten worden.
Ook als je alle verlies van electro transport, laad process, rendament van electro motor meerekend?komkommer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:08:
[...]
Nee, kolencentrales werken efficienter dan ontbrandingsmotoren. Geen zin om de cijfers op te zoeken.
Scheelt al helemaal als ze inzien dat kerncentrales weer gebruikt moeten worden.
Ik denk het nog steeds wel, maar minder dan je verwacht..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Rendementen (zonder extra verliezen):
Moderne kolencentrale: 46%
Stoom- en gascentrale: 58,4%
Verbrandingsmotor: 25%
[ Voor 54% gewijzigd door Bart ® op 13-01-2010 21:12 ]
Cunning linguist.
Maar eens ff zoeken of ik een wat smallere variant kan vinden.
Yamaha MT-09

wij hebben het gewoon op de ratel, veel handiger en is niet duur.
[ Voor 5% gewijzigd door Hayfork op 13-01-2010 23:05 ]
::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::
En wat kost het om die energie op te slaan in m'n voertuig... oftwel wat kost m'n accuBart ® schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:06:
Energie-opwekking in een centrale is inderdaad rendabeler dan een verbrandingsmotor, zelfs als netverliezen meegenomen worden.
en dan bedoel ik de totale kosten.... inclusief productie en afvoer van zo'n ding! !
Een verlengkabel.... is géén optie
Mja, en wat kost 't maken van het aluminium in je motorblok.wimmel_1 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:08:
[...]
En wat kost het om die energie op te slaan in m'n voertuig... oftwel wat kost m'n accu
en dan bedoel ik de totale kosten.... inclusief productie en afvoer van zo'n ding! !
Een verlengkabel.... is géén optie
Maar als je een betere oplossing weet te vinden dan de oplossingen die er nu zijn dan heb je goud in handen... de perpetuüm mobile is een ultimatum
[ Voor 61% gewijzigd door Will_M op 13-01-2010 23:46 ]
Het zijn inderdaad erg smalle en diepe gaten, zelfs mijn doppenset met bougiedoppen past maar nét (lange verlengstuk is te lang, korte verlengstuk nét te kort, maar met zo'n hoekstukje lukt het wel). Het past allemaal maar nét, maar het past. Heerlijk, zo'n KawasakiBergie schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:10:
Hmm ik heb al een eerste sleutel-minpuntje van mijn Kawasaki gevonden... de bougiesleutel die ik hier heb liggen past niet in die gatenZit zo'n pennetje doorheen om hem te laten scharnieren en die is dus net wat te breed.
Maar eens ff zoeken of ik een wat smallere variant kan vinden.
Het gaat toch om de totale ecologische voetafdruk? Dus het verleggen van het probleem is niet de oplossing voor het probleem. Het produceren van aluminium is een gigantisch energievergend proces. En raad eens waarmee aluminium wordt geproduceerd? Juist, electriciteit.... aluminiumfabrieken hebben hun eigen hoogspanningsmasten naar de electriciteitscentralen. Da's nog eens milieutechnisch onverantwoord produceren. Staal is wat dat betreft nog een stuk beter.wimmel_1 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:39:
Waarschijnlijk net zoveel óf minder dan het produceren van een electromotor, alleen verleg je het probleem naar een ander stadium
Maar als je een betere oplossing weet te vinden dan de oplossingen die er nu zijn dan heb je goud in handen... de perpetuüm mobile is een ultimatum![]()
[ Voor 39% gewijzigd door Exigence op 13-01-2010 23:49 ]
Fuell cells op basis van organische stoffen.wimmel_1 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:39:
Waarschijnlijk net zoveel óf minder dan het produceren van een electromotor, alleen verleg je het probleem naar een ander stadium
Maar als je een betere oplossing weet te vinden dan de oplossingen die er nu zijn dan heb je goud in handen... de perpetuüm mobile is een ultimatum![]()
Waterstof, maar dan wel 100% opgewekt door "groene energie" (bah, wat heb ik een hekel aan dat woord). Perfecte opslag van relatief veel energie.komkommer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:47:
[...]
Fuell cells op basis van organische stoffen.
[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 13-01-2010 23:51 ]
Fuel Cell is gebasseerd op het verbranden van H² ... alleen is daar in de vrije natuur niet aan te komen en zul je dát weer moeten maken op de een of andere manier.
Nee, dat zeg ik dus, op basis van organische stoffen. Een fuellcell op basis van Methanol bijvoorbeeld.wimmel_1 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:51:
En hoe ga je die Fuel Cell vullen ?
Fuel Cell is gebasseerd op het verbranden van H² ... alleen is daar in de vrije natuur niet aan te komen en zul je dát weer moeten maken op de een of andere manier.
Volumetechnisch valt dat toch wer erg tegen.Exigence schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:51:
[...]
Waterstof, maar dan wel 100% opgewekt door "groene energie" (bah, wat heb ik een hekel aan dat woord). Perfecte opslag van relatief veel energie.
Zijn er veel betere oplossingen?komkommer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:53:
[...]
Volumetechnisch valt dat toch wer erg tegen.
Het probleem met al die ecologisch verantwoord opgewekte energie is dat je het nergens kwijt kunt. Waterstof wordt vaak afgedaan met de woorden: ja, maar daar heb je ook weer electriciteit voor nodig om op te wekken (uit centrales). Maar dit is juist de uitgelezen kans om een mooi windmolenpark neer te gooien: waterstof-tankstation met een zut windmolens er omheen. Lekker on-demand waterstof opwekken.....
Ook zou je oude mijnen vol kunnen laten lopen met water, bij tijden van energieoverschot pomp je het water omhoog naar een bassin. Bij tijden van energietekort laat je het water via generatoren weer in de mijnen stromen.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden.... het is alleen de vraag wanneer het rendabel wordt. Ook dat is heel makkelijk. Veel technieken zijn op dit moment nog te duur omdat ze én te weinig doorontwikkeld zijn én ze nog niet nodig zijn. Zodra de prijs van fossiele brandstof gaat stijgen omdat het schaars wordt, zullen de nieuwe technieken relatief goedkoper worden. Gevolg is dat deze technieken steeds meer ingevoerd worden en de prijzen zullen verder dalen.
De oplossingen zijn er wel, het is nu alleen nog wachten op een tekort aan fossiele branstoffen.....
[ Voor 22% gewijzigd door Exigence op 14-01-2010 00:00 ]
Maar 't gaat hier eigenlijk over motoren, toch.....
[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 14-01-2010 00:01 ]
Ja, zolang er nog benzine is zal waterstof er nog niet komen. Maar, met de huidige technieken is waterstof toch nog niet erg ideaal. Voorlopig verwacht ik veel van technieken zoals DMFC. Methanol is een hoog energetisch goedje en dus ideaal om toe te passen in een voertuig waar volume en gewicht belangrijk zijn.Exigence schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:58:
[...]
Zijn er veel betere oplossingen?
Het probleem met al die ecologisch verantwoord opgewekte energie is dat je het nergens kwijt kunt. Waterstof wordt vaak afgedaan met de woorden: ja, maar daar heb je ook weer electriciteit voor nodig om op te wekken (uit centrales). Maar dit is juist de uitgelezen kans om een mooi windmolenpark neer te gooien: waterstof-tankstation met een zut windmolens er omheen. Lekker on-demand waterstof opwekken.....
Ook zou je oude mijnen vol kunnen laten lopen met water, bij tijden van energieoverschot pomp je het water omhoog naar een bassin. Bij tijden van energietekort laat je het water via generatoren weer in de mijnen stromen.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden.... het is alleen de vraag wanneer het rendabel wordt. Ook dat is heel makkelijk. Veel technieken zijn op dit moment nog te duur omdat ze én te weinig doorontwikkeld zijn én ze nog niet nodig zijn. Zodra de prijs van fossiele brandstof gaat stijgen omdat het schaars wordt, zullen de nieuwe technieken relatief goedkoper worden. Gevolg is dat deze technieken steeds meer ingevoerd worden en de prijzen zullen verder dalen.
De oplossingen zijn er wel, het is nu alleen nog wachten op een tekort aan fossiele branstoffen.....
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 14-01-2010 00:14 ]
Nee, is een tussenperiode tussen benzine en betere elektrische energie opslag. (betere accu's, niet waterstof).wimmel_1 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:13:
En ga je methanol dan ook als vervanging zien voor de totale huidige brandstofconsumptie (inclusief de verwachte groei), want dat lijkt me een beetje onmogelijk....
Oh, ik heb nét nog wat Methanol geproduceerd. Geen idee hoever ik erop had kunnen rijden, maar als de geur een indicatie is, zou ik best een end richting Parijs kunnen komen...komkommer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:53:
[...]
Nee, dat zeg ik dus, op basis van organische stoffen. Een fuellcell op basis van Methanol bijvoorbeeld.
Is dit trouwens een optie:
[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 14-01-2010 00:20 ]
Da's Methaan wat jij produceerd.... en dat stook je vrij snel opmphilipp schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:17:
[...]
Oh, ik heb nét nog wat Methanol geproduceerd. Geen idee hoever ik erop had kunnen rijden, maar als de geur een indicatie is, zou ik best een end richting Parijs kunnen komen...
The Flux Capacitor.... is ook weer zó ... "Marty & Doc."
[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 14-01-2010 00:23 ]
Nou...dit was goed spul hoor...wimmel_1 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:19:
[...]
Da's Methaan wat jij produceerd.... en dat stook je vrij snel op
Maar goed, ik zou geen motor willen zonder lawaai, en ik ben toch een redelijke hippie.
qft!KaWaReZ schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:07:
luid pijpen redt levens ^^
And it goes BRAAAAAPP!
feest, op een nekked
Elektromotoren daarentegen zijn toch wel redelijk uitontwikkeld en bewezen technologie.Aikon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:16:
Vergeet ook niet dat de elek. motor en fatsoenlijke accu's nog in de kinderschoenen staan, je moet ergens mee beginnen he. Daar kan nog een enorme winst worden geboekt.
Bij accu's blijft de beperking voornamelijk het gewicht. Het grote voordeel van elektrisch rijden is dat je vrij goedkoop een enorme acceleratie kan hebben. Nu is dat op een motor minder spectaculair (die hebben al een enorme acceleratie), in een auto is het een verbetering.
Het lijkt mij wel wat hebben, geruisloos en zonder versnellingen heel hard optrekken!
Wel grappig weetje, deze jongens rijden ook op stroom, die dan wel weer in het voertuig zelf wordt opgewekt omdat anders de laadcapaciteit grotendeels door de accu's wordt ingenomen:

Trouwens ook een goed idee, een (heel luidruchtige
zou ik wel voor de deur hebben willen staan,
nevernooit meer last van files..
krijg carmageddon (2) neigingen
Weet je dat zeker? Hydraulisch lijkt me veel logischer namelijk, een hydraulische motor is veel compacter dan elektrisch, en zeer sterk. Past zo in de wielen.[/quote]Aikon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:33:
Wel grappig weetje, deze jongens rijden ook op stroom, die dan wel weer in het voertuig zelf wordt opgewekt omdat anders de laadcapaciteit grotendeels door de accu's wordt ingenomen:
[afbeelding]
Schepen hebben dat tegenwoordig steeds vaker, het is veel flexibeler dan directe aandrijving.Trouwens ook een goed idee, een (heel luidruchtige) generator in je voertuig die zelf op stroom rijdt.
Deze bijvoorbeeld: 15 MW, waarvan 1 MW voor "hotel-functie", en de rest voor voortstuwing.

Viaducten daarentegenKaWaReZ schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:38:
leuk winterbakkie
zou ik wel voor de deur hebben willen staan,
nevernooit meer last van files..
* RemcoDelft heeft het gevoel lichtelijk offtopic te zijn... Om daar wat aan te doen:
Mijn motor (Yam Div 600 uit '94) staat te glimmen in de schuur... Omdat rijden niet lukt ben ik van pure ellende maar gaan poetsen! Uitlaten glimmen van de WD-40, lak glimt van de Turtle Wax. Remblokken voor heb ik vervangen, nu loopt het wiel heel stroef, dus even afwachten of dat na een paar keer remmen over is, of dat er iets niet helemaal goed is gegaan. Het wachten is tot het weer boven nul is, zodat ik hier de straat uit kan rijden zonder bang te zijn dat ik onderuit ga... En dan tijd voor een nieuwe voorband, deze is van 2004 of 2005, en nadat ik er 2500 km bij het gezet, is-ie toch wel toe aan vervanging.
Tips hiervoor? Gewoon naar de dichtstbijzijnde motorzaak? Of zijn er voordeligere opties waar ik best een stukje voor kan rijden?
[ Voor 27% gewijzigd door RemcoDelft op 14-01-2010 09:50 ]
Bij die dingen is dat dan volgens mij weer om zo geen koppeling nodig te hebben (handig bij zoveel gewicht) en op elk toerental een groot koppel te hebben. Het zelfde geldt voor diesel-electro locomotieven.Aikon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:33:
Ja, de elek.motor op zich is natuurlijk niet bepaald nieuw. Maar ik bedoel meer het hele systeem van een hybride voertuig, dat kan waarschijnlijk nog flink verbeterd worden? Maar aan de andere kant, heel veel meer dan een stroombron en de elek.motor zelf is het ook niet.
[afbeelding]
Trouwens ook een goed idee, een (heel luidruchtige) generator in je voertuig die zelf op stroom rijdt.
sterkte!KaWaReZ schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:24:
ik mag zo weer ff retourtje amersfoort vanaf den haag...
feest, op een nekked
Verwijderd
Je ziet met regen inderdaad veel meer Japans plèstik op de wegmphilipp schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:43:
[...]
Ach...dat kan nooit wat worden. Choppers zijn voor posers, die gaan echt niet op een plèstik ding rijden met elektrieke motor die geen kutherrie maakt natuurlijk. Maar ja, dat hebben die marketingjongens niet in de gaten.
Op zich wel praktischer voor hen, want de gemiddelde chopper rijder maakt op zondag (bij goed weer) een ritje van 50km en dan heeft de ruggegraat weer rust nodig.Nét de actieradius van een elektrieke brommerd natuurlijk. Een elektrische Goldwing komt er voorlopig niet denk ik. Nee...het elektrische gedoe met motoren is voorlopig nog een beetje te onpraktisch.
Eigenlijk kan er maar eentje rijden in de regen en dat zijn bmw's

Een ruggengraat is voor mietjes!
Iemand hier na aanvraag al wat meer over gehoord???
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Je krijgt hier pas in de 3e week van januari bericht over. Nog 1 weekje wachten dus!soepah schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:52:
Iemand hier toevallig geprobeerd om een kaartje voor de Motorbeurs te ontvangen via de link enkele post's terug? (HammerT in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14")
Iemand hier na aanvraag al wat meer over gehoord???
Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid
Wordt m'n eerste MotoBeurs iig
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
En wat is het rendament van een electro motor? als dat ook ongeveer 50% is dan kom je netto uit op hetzelfde als een verbrandingsmotorBart ® schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:06:
Energie-opwekking in een centrale is inderdaad rendabeler dan een verbrandingsmotor, zelfs als netverliezen meegenomen worden.
dat dacht ik ook maar er zijn ook diesel electro versies:RemcoDelft schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:46:
[...]
Weet je dat zeker? Hydraulisch lijkt me veel logischer namelijk, een hydraulische motor is veel compacter dan elektrisch, en zeer sterk. Past zo in de wielen.[/quote]
Wikipedia: Liebherr T 282B
Heb je die top gear aflevering gezien met die electro auto van ze? daar deden ze hetzelfdeAikon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:33:
Trouwens ook een goed idee, een (heel luidruchtige) generator in je voertuig die zelf op stroom rijdt.
[ Voor 36% gewijzigd door ToolkiT op 14-01-2010 11:35 ]
[ Voor 99% gewijzigd door ToolkiT op 14-01-2010 11:32 . Reden: dupe ]
Elektriciteit wordt ook wel "kracht" genoemd in de opwekking, m.a.w. er is nauwelijks verlies bij de omzetting van mechanische arbeid naar elektriciteit, en andersomToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 11:24:
[...]
En wat is het rendament van een electro motor? als dat ook ongeveer 50% is dan kom je netto uit op hetzelfde als een verbrandingsmotor
Een elektromotor zit gemiddeld op 85% rendement.ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 11:24:
[...]
En wat is het rendament van een electro motor? als dat ook ongeveer 50% is dan kom je netto uit op hetzelfde als een verbrandingsmotor
Cunning linguist.
Toch he, zou ik best wel zo'n ding willen hebben om ermee te forensen, ik hoef maar 16km, dus is zo'n ding lekker klein en zuinig.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:31:
[...]
[afbeelding]
Een ruggengraat is voor mietjes!
OK dank je, weet je toevallig ook het rendament van accu's?Bart ® schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:00:
[...]
Een elektromotor zit gemiddeld op 85% rendement.
Als we al die componenten weten kunnen we pas een echte vergelijking maken.
Toch blijft electro natuurlijk iets waar wel meer in geinvesteerd moet worden want de mogelijkheden voor groene stroom zijn er en dat geeft veel potentie voor een mileu bewust vervoersmiddel...
ze zijn alleen best duur en niet zo makkelijk te vinden..:/Francis schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:04:
[...]
Toch he, zou ik best wel zo'n ding willen hebben om ermee te forensen, ik hoef maar 16km, dus is zo'n ding lekker klein en zuinig.
[ Voor 23% gewijzigd door ToolkiT op 14-01-2010 12:09 ]
4k ongeveer, en idd, op motortrader staan er 4 oid. Voor 4k koop ik liever een echte motor.ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:08:
[...]
OK dank je, weet je toevallig ook het rendament van accu's?
Als we al die componenten weten kunnen we pas een echte vergelijking maken.
Toch blijft electro natuurlijk iets waar wel meer in geinvesteerd moet worden want de mogelijkheden voor groene stroom zijn er en dat geeft veel potentie voor een mileu bewust vervoersmiddel...
[...]
ze zijn alleen best duur en niet zo makkelijk te vinden..:/
Hier ben je erg pessimistisch, of je hebt een erg slechte motor te pakken!Bart ® schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:00:
[...]
Een elektromotor zit gemiddeld op 85% rendement.
Het rendement van een stuwmeer volpompen en weer leeg laten lopen door een generator, incl. het rondpompen van het water, zit al rond de 85%
Maar een energiecentrale kan de stroom groen opwekken, dat lukt een verbrandingsmotor nooit (ja als je biodiesel als groen ziet).ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 11:24:
[...]
En een elektromotor is goed in energie terugwinnen bij het afremmen.
Moet zeggen dat het in de regen rijden ook met m'n Bandit nu diverse keren gelukt is.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:31:
[afbeelding]
[ Voor 32% gewijzigd door Aikon op 14-01-2010 12:30 ]
Niet vergeten dat een groot deel van de energiecentrales kolencentrales zijn.Aikon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:28:
[...]
Maar een energiecentrale kan de stroom groen opwekken, dat lukt een verbrandingsmotor nooit (ja als je biodiesel als groen ziet).
Verwijderd
is dat niet zonde van de lak enzo? Ik vind deze chopper dan weer akelig OCC achtig en serieus lelijk. Zo te zien echt iets voor in een rechte lijn.
Hangt van je definitie van energiecentrale af natuurlijk als je een windmolen/hydrocentrale etc meerekent wel, maar 90?% van de centrales zijn nu op kolen of kernenergie, niet echt groen...Aikon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:28:
[...]
Maar een energiecentrale kan de stroom groen opwekken, dat lukt een verbrandingsmotor nooit (ja als je biodiesel als groen ziet).
Maar zoals ik al zei, ik ben voor electro, maar je moet alleen jezelf niet rijk rekenen.
zit neem ik aan wel een rubber stootkussen OID onder..Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:36:
[...]
is dat niet zonde van de lak enzo? Ik vind deze chopper dan weer akelig OCC achtig en serieus lelijk. Zo te zien echt iets voor in een rechte lijn.
Kernenergie is groen.ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:42:
[...]
Hangt van je definitie van energiecentrale af natuurlijk als je een windmolen/hydrocentrale etc meerekent wel, maar 90?% van de centrales zijn nu op kolen of kernenergie, niet echt groen...
Maar zoals ik al zei, ik ben voor electro, maar je moet alleen jezelf niet rijk rekenen.
[...]
zit neem ik aan wel een rubber stootkussen OID onder..
Roep je nu werkelijk getallen uit de losse pols? Wat is daar het nut van? Als je niet de moeite doet het juiste getal op te zoeken, roep dan niks...[/quote]ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:42:
[...]
Hangt van je definitie van energiecentrale af natuurlijk als je een windmolen/hydrocentrale etc meerekent wel, maar 90?% van de centrales zijn nu op kolen of kernenergie, niet echt groen...
Het is hier nu (Oosterhout, NB) aan het dooien. Hopen dat het doorgaat want heb al drie weken niet meer kunnen rijden.
Begint zwaar te worden
Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid
Examen niet doorgegaan en nu nog steeds geen nieuwe datum want mijn school durft even niet zo goed aan te vragen vanwege de vorst....
En ondertussen iedere dag mezelf maar weer beheersen om het stalen paard lekker in de achtertuin te laten staan. (al is dat met dit weer niet zo heel erg moeilijk
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Het is een schatting gebaseerd op getallen die ik van energy bedrijven gezien heb. Helaas heb ik geen bron kunnen vinden met officiele cijfers, als iemand die wel heeft hoor ik het graagRemcoDelft schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:49:
[...]
Roep je nu werkelijk getallen uit de losse pols? Wat is daar het nut van? Als je niet de moeite doet het juiste getal op te zoeken, roep dan niks...[/quote]
http://www.mistermoney.nl/hoe-groen-is-groene-stroom.html
"Verschil per aanbieder
Maar hoe groen is de groene energie nu die consumenten kopen? Volgens milieuorganisaties verschilt dat per aanbieder. Want niet alle duurzame energiebronnen zijn even duurzaam en het groene stroompakket is bij ieder energiebedrijf anders samengesteld."
<edit> na wat zoeken in het engels kwam ik deze link tegen:
http://ecology.com/featur...le/fossilvsrenewable.html
"Despite the promise of alternative energy sources -- more appropriately called renewable energy, collectively they provide only about seven percent (7%) of the world's energy needs (Source: Energy Information Agency)."
en
Wikipedia: Renewable energy
Percentage of renewables in primary energy consumption of EU-member states in 2005. Source: Primärenergieverbrauch und erneuerbare Energien in der EU, Fig 55[23]
Hangt van je definitie af, CO2 gezien wel, maar totaal plaatje natuurlijk niet..
[ Voor 44% gewijzigd door ToolkiT op 14-01-2010 14:41 ]
BMW heeft inmiddels een prototype gemaakt met een elektrieke C1. Zal wel de E1 gaan heten.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:31:
[...]
[afbeelding]
Verwijderd
is het trouwens zo dat bmw daar patent op heeft ofzo? Ik snap niet waarom andere daar niet wat mee gaan doen, met dat dakje, je ziet de meest gekke dingen, en dan vind ik eigenlijk de C1 zo gek nog niet als alternatief op de auto. Verbaast me een beetje dat er nog niemand anders mee aan de gang gaat van de grote fabrikanten (tenzij er dus een patent is, dan snap ik het weer)mphilipp schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:44:
[...]
BMW heeft inmiddels een prototype gemaakt met een elektrieke C1. Zal wel de E1 gaan heten.
Wel zag ik de "nieuwe" 2010 C1-E met de volgende specificaties, een beetje jammer dat deze geen volledig dak heeft..:
Powering the C1-E is an 27bhp electric motor that uses energy supplied by a plug-in 125 volt lithium-ion battery. The system is supplied by struggling US based company Vectrix.
[ Voor 5% gewijzigd door sjukke op 14-01-2010 15:55 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Idd enige voordeel van een volledig dak is dat je minder nat word als je stil staat (stoplicht etc)steveman schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:00:
Als het regent word je toch wel nat in zo'n ding lijkt me, met of zonder dakje.
Als je rijd waait de regen van voren wel over de voorrruit heen. En van de zijkant kan je nog steeds nat worden..
Deze aanpassing zal wel gedaan zijn om gewicht te besparen.
Een vriend van mij mocht van de BMW dealer (als toenmalig 1150GS rijder) een proefrit maken van 4 dagen. Aan de zuidkant van de brienenoord de oprit pakken. Met die C1 ging zijn voorwiel stuiteren boven de 80, dat doet hij normaal wel wat rapper....
Maaruh: ik kan ook niet wachten tot ik de straat weer op durf op mijn FZR1000. Ding vlak voordat die rotsneeuw kwam gekocht, staat nog onaangeraakt in mijn tuin onder zijn hoesje weg te kwijnen..
En dat wordt ook ff wennen: ik heb 4 jaar en nu exact 23 dagen, 22 uur en 12 minuten niet gereden.
[ Voor 34% gewijzigd door Stormtrooper op 14-01-2010 16:18 ]
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Alleen op die plek (slecht wegdek ofzo?) of altijd bij 80? in laatste geval kan het natuurlijk ook een slecht gebalanceerd wiel zijn, wat bij elke motor kan gebeuren.Stormtrooper schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:15:
LOL, heb je wel eens gereden op zo'n C1?
Een vriend van mij mocht van de BMW dealer (als toenmalig 1150GS rijder) een proefrit maken van 4 dagen. Aan de zuidkant van de brienenoord de oprit pakken. Met die C1 ging zijn voorwiel stuiteren boven de 80, dat doet hij normaal wel wat rapper....
Ja, die C1 was zo'n succes dat alle fabrikanten wel zo'n fiets willen maken...Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:46:
[...]
is het trouwens zo dat bmw daar patent op heeft ofzo? Ik snap niet waarom andere daar niet wat mee gaan doen, met dat dakje, je ziet de meest gekke dingen, en dan vind ik eigenlijk de C1 zo gek nog niet als alternatief op de auto. Verbaast me een beetje dat er nog niemand anders mee aan de gang gaat van de grote fabrikanten (tenzij er dus een patent is, dan snap ik het weer)
Er zijn wel meer motoren (lees: motor scooters) met kleine wielen, dat hoeft in principe geen probleem te zijn..Stormtrooper schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:20:
Ik denk dat het meer met het hele kleine voorwiel te maken heeft. Zou er in ieder geval zelf niet op willen rijden.
Verwijderd
nu maken we er grappen over, maar een beetje discovery kijken leert toch wel dat kleiner de toekomst is, ik heb (pas nog) iets gezien over een motorfiets die compleet dicht was, die dan zijwieltjes kreeg bij stilstaan. Die kon passagiers hebben, en je hebt weet ik veel wat voor andere ik-bouw-iets-leuks-in-mijn-schuur-hobbyisten die strakke dingen bouwen hoor. En de C1 mag dan niet zo goed verkopen, ze maken hem natuurlijk ook exclusief op zo'n moment als ze er niet veel van bouwen.komkommer schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:22:
[...]
Ja, die C1 was zo'n succes dat alle fabrikanten wel zo'n fiets willen maken...
Maargoed, het is maar hoe je er tegenaan kijkt en schijnbaar ben jij er niet van gecharmeerd, maar als er iets de file kan bestrijden is het kleiner rijden, en de C1 laat wel zien dat het kan. Een smart vind ik ook geen success, maar het dingetje laat/liet wel zien dat het kon en plotseling heb je daar de aygo en 107's van deze wereld. Ik bedoel maar.
True, maar die zijn imo ook niet gemaakt om heel erg hard te gaan of heel hard een bocht te pakken...ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:27:
[...]
Er zijn wel meer motoren (lees: motor scooters) met kleine wielen, dat hoeft in principe geen probleem te zijn..
Het stikt hier in Nederland echter van de Jenbacher motoren, die de stempel GROEN(?) met zich meedragen. Is die ook opgenomen in die tabel? Want de afgelopen jaren zijn er echt gigantisch veel motoren bij gekomenToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:36:
[...]
Hangt van je definitie af, CO2 gezien wel, maar totaal plaatje natuurlijk niet..
Geen idee, ik denk het niet eerlijk gezegt. Volgens mij gaat het plaatje alleen over renewable energy oftwel waar geen fosiele brandstoffen worden verbrand.Dark0z schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:31:
[...]
Het stikt hier in Nederland echter van de Jenbacher motoren, die de stempel GROEN(?) met zich meedragen. Is die ook opgenomen in die tabel? Want de afgelopen jaren zijn er echt gigantisch veel motoren bij gekomen
Het hele groene label verhaal heeft volgens mij geen universele standaard. Dus de een noemt zo;n Jenbacher groen omdat hij efficient gas verbrand, terwijl de ander het niet groen vind omdat het nog steeds fosiele brandstof verbruikt en CO2 als bijproduct levert..
Dit topic is gesloten.
![]()