Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.066 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 10:11

unclero

MB EQA ftw \o/

ToolkiT schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:56:
[...]

Mijn praktijk ervaring zegt dat dat wel meevalt, ik heb mijn goretex broek nog nooit gewassen en die is na jaren gebruik nog steeds waterdicht, recentelijk nog getest in hoosbuien..
Ik heb zelfs het idee dat des te minder je die wast, des te waterdichter hij wordt :o.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:55

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:56:
[...]
Mijn praktijk ervaring zegt dat dat wel meevalt, ik heb mijn goretex broek nog nooit gewassen en die is na jaren gebruik nog steeds waterdicht, recentelijk nog getest in hoosbuien..
Ik heb het ook niet uit eigen ervaring, maar van een rijinstructeur. Hij zei dat er niets echt waterdicht is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:50
defusion schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:46:
Ik ben van plan gewoon voor leren jack te gaan, een broek die makkelijk over reguliere kleding kan, en nog een regenpak in mijn rugzak.

lijkt me dat dat wel voldoende is.

mphilipp, dat hydrofoob goedje, kun je dat ook achteraf toepassen, of is dat iets vanuit de fabriek?
Als je goed insmeert met leervet is dat ook wel bestand tegen een flink buitje is mijn ervaring :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
mphilipp schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:01:
[...]

Ik heb het ook niet uit eigen ervaring, maar van een rijinstructeur. Hij zei dat er niets echt waterdicht is.
Goretex geeft simpelweg garantie op waterdichtheid. En dan is er nog niet-ademend spul, zoals ouderwetse zeilpakken, dat is zeker waterdicht, gewoon een dikke laag plastic.

Verwijderd

Maar goed, plastic/niet ademend - en dagelijks gebruik, dat zal niet lekker gaan denk ik. Sta je zwetend om niks op je werk :)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:31:
Dat is wel heel moeilijk. Vooral als je 'm dagelijk gebruikt wordt bv GoreTex vuil, waardoor het minder waterdicht wordt. Een bevriende rij-instructeur zei dat er helemaal niets is dat altijd waterdicht is.
Gore-tex is een waterdicht membraan, dat simpel gezegd waterdamp doorlaat en waterdruppels (zelfs de allerkleinste) tegen houdt. Het is, wat kleding betreft, echt waterdicht. Gore heeft behoorlijk strenge eisen voor kleding waar Gore-tex in wordt verwerkt (de Extreme Wet Weather Standard). Zo moeten bijvoorbeeld de naden getaped zijn, en ritsen moeten waterdicht of goed afgeschermd zijn. Het kan op verschillende manieren worden verwerkt, bijvoorbeeld gelamineerd met de buitenstof van de jas ("tweelaags" gore-tex), gelamineerd met de buitenstof en de binnenvoering (drielaags laminaat), met een binnenvoering van kunststof nopjes direct op het membraan (Paclite), en bij m'n handschoenen is het volgens mij een losse laag.

Er zijn inmiddels genoeg concurrenten op de markt (mijn Spidi-pak heeft ook een waterdicht/ademend membraan) maar voor zover ik weet is er geen ander materiaal dat twee tegenstrijdige eigenschappen ( vermogen tot waterdamp doorlaten, ook wel "ademen") en waterdichtheid (vloeistofdruk, wordt ook wel uitgedrukt in mm waterkolom) zo goed weet te combineren.

In theorie wordt je alleen nat in een Gore-texjas als het water door een opening of een lek naar binnen sijpelt...OF als je zweet niet door het membraan heen kan en condenseert in de jas.. Dat laatste kan natuurlijk gebeuren als je simpelweg te hard zweet of als de luchtvochtigheid in de buitenlucht te hoog is. Het is geen wondermiddel. Wat ook kan gebeuren (en dat is het hele punt van m'n verhaal) is dat het membraan verstopt raakt door vuil/zout, of dat de buitenstof van de jas zoveel vocht opneemt dat het een afgesloten laag wordt. Het is belangrijk dat het grootste gedeelte van het water van je jas afparelt en niet wordt opgezogen door de buitenstof.

Dusch....Gore-tex blijft 100% waterdicht voor de levensduur van de jas (en langer), lekkage uitgezonderd, maar je doet er verstandig aan om het af en toe te wassen met een mild wasmiddel (Nikwax Techwash bijvoorbeeld) en vervolgens de buitenstof een nieuwe waterafstotende behandeling te geven. Zo blijft de ademende werking in orde.

Tja en helemaal kurkdroog blijven op een motor....als er maar genoeg water op je bakkes valt sijpelt het wel ergens naar binnen, al is maar via een rits of een klein kiertje.

[ Voor 4% gewijzigd door snars op 16-12-2009 15:48 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

snars schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:43:
[...]

Tja en helemaal kurkdroog blijven op een motor....als er maar genoeg water op je bakkes valt sijpelt het wel ergens naar binnen, al is maar via een rits of een klein kiertje.
yup vaak in je nek of bij je mouwen, maar dat valt nog te overzien..
Mijn HG Cruise pak ((tuin)broek en jas) zijn perfect voor slecht weer. Niet goedkoop, maar wel lekker warm en droog.

Ik heb ook een paar waterdichte (mountainbike) sokken, en die werken ook ideaal, je kan er zelfs in theorie mee in water gaan staan en toch blijft je droge voeten houden en ze ademen zo te ruiken wel..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

charrel

Cortisol4life..

Gore-tex heeft wel maar een bepaalde duur dat het waterdicht blijft ..... Als je bv. 8u lang in de regen rijdt kan je goretex pak gaan lekken. Vertelden ze ook bij Termaat motoren.
Ik heb een spidi jas en rukka(gore-tex) broek. De broek is waterdicht, maar na een lange tijd lijkt ie toch wat vochtig te worden. De spidi jas daaraantegen heb ik nog nooit een nat pak gehad.
Zelfs niet met m'n jas van 10jaar oud, terwijl vrienden van me toch regelmatig hun pak moeten terug sturen onder garantie omdat ie ergens water doorlaat.
Goretex moet je ook echt goed onderhouden in de zin van regelmatig wassen, doe je dat niet en hij gaat terug naar de fabriek voor garantie en dat checken ze kan je fluiten naar je garantie.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

snars schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:43:
[...]
Dusch....Gore-tex blijft 100% waterdicht voor de levensduur van de jas (en langer), lekkage uitgezonderd, maar je doet er verstandig aan om het af en toe te wassen met een mild wasmiddel (Nikwax Techwash bijvoorbeeld) en vervolgens de buitenstof een nieuwe waterafstotende behandeling te geven. Zo blijft de ademende werking in orde.
Precies. Als het vuil wordt, is het niet meer waterdicht. Dat zei ik dus. Ik geloof niet dat die rijschoolhouder een beetje uit zijn nek zat te lullen. Maar zij gebruiken het echt intensief. De hele dag op dat ding, en volgens hem is niets perfect (als je het zo intensief gebruikt). Dus op helmen is wat aan te merken, laarzen die stuk gaan en ook niet waterdicht zijn, pinlocks die toch aanslaan bij een flinke bui etc, etc...

De meesten van ons zullen dat soort dingen nooit merken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• snars
  • Niet online
En ik zeg van niet....maargoed.

Nog meer mensen stom optimistisch genoeg om op de motor te stappen vandaag? :P Het was een interessante rit vanmorgen....slechte grip, slecht zicht, fakking koud, paar keer powersliden of juist met het voorwiel bijna gaan. Nu ga ik met koekblik van de zaak terug naar huis (moet er morgen mee op pad) en eigenlijk vind ik dat niet heel erg. Ik las dat Smiling Pitbull 112km achter de kiezen heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door snars op 17-12-2009 17:16 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:35

_Apache_

For life.

ik, om de motor bij de dealer te zetten voor onderhoud.

Demper word vervangen door een - aluminium - Laser DuoTech. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• gwystyl
  • Laatst online: 12:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

snars schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:15:
En ik zeg van niet....maargoed.

Nog meer mensen stom optimistisch genoeg om op de motor te stappen vandaag? :P Het was een interessante rit vanmorgen....slechte grip, slecht zicht, fakking koud, paar keer powersliden of juist met het voorwiel bijna gaan. Nu ga ik met koekblik van de zaak terug naar huis (moet er morgen mee op pad) en eigenlijk vind ik dat niet heel erg. Ik las dat Smiling Pitbull 112km achter de kiezen heeft.
Ik heb vandaag maar twee motoren tussendoor zien komen in de file; een Tenere met nog redelijk wat tempo over de besneeuwde middenstreep, en een Beemer die bijna met de auto's mee sukkelde. Qua snelheid was ik graag op de motor gegaan (nu bijna 3 uur gedaan over een stuk dat ik normaal binnen een uur kan :X), maar het zag er erg gevaarlijk uit. Vorig jaar heb ik het nog wel gedaan (toen had ik nog geen auto), maar ik was nu wel blij met de auto. Is toch net ff minder spannend wanneer je gaat glijden.

• Hayfork
  • Laatst online: 21-09-2025

Hayfork

Drinkin&Boardin

crosspostje:

Afbeeldingslocatie: http://www.helmets4u.co.uk/images/5.jpg
Shoei Multitec

en

Afbeeldingslocatie: http://www.hpmotoren.be/shop/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/1/9/1906119101.jpg
Macna Borax

Omdat ik
- bij -5 graden celcius motorrijles heb
- ijskoude vingers had eergisteren
- ik koppijn kreeg van de helmen van de rijschool
- het over een maand toch allemaal zelf nodig heb
- ze beiden erg lekker zitten, zelfs bij meerdere malen passen

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:49
Het lijkt me lastig om een goeie helm uit te zoeken, op basis van de tijd die je gemiddeld neemt in een motorzaak voor dat soort dingen. Ik mag binnenkort ook op zoek (zelfde reden als Hayfork, hoofdpijn) maar ben bang dat ik gewoon iets koop waar ik alsnog hoofdpijn van krijg..

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hmm, dat lijkt me vervelend. Mijn huidige helm knuffelt mijn bolletje heerlijk :)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Eddos schreef op donderdag 17 december 2009 @ 21:22:
Het lijkt me lastig om een goeie helm uit te zoeken, op basis van de tijd die je gemiddeld neemt in een motorzaak voor dat soort dingen. Ik mag binnenkort ook op zoek (zelfde reden als Hayfork, hoofdpijn) maar ben bang dat ik gewoon iets koop waar ik alsnog hoofdpijn van krijg..
gewoon een paar modellen passen in de winkel, het model dat het beste zit een poos ophouden heb je na 10/15 min geen hoofdpijn en zit hij niet te los heb je de juiste maat/model.

Een goede winkel kan je adviseren.

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

Heb zo'n 10 helmen geprobeerd. Uiteindelijk met deze helm een kwartier rondgelopen, handschoenen passen enzo...
geen pijnen? ok? morgen met lessen proberen

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:17

Steffie

Opaque

Een fatsoenlijke zaak gunt je waarschijnlijk zelfs een proefrit met een helm. Moet je natuurlijk wel plechtig beloven om daar ook de helm te kopen en niet na afloop van de test ergens op internet een bestelling plaatsen. :(

Ik ben vandaag en gisteren al niet meer met de motor op pad geweest. Eergisteren nog wel een kort ritje naar Deventer gemaakt op de RS250. De Wilhelminabrug was om 10 uur 's morgens nog niet gestrooid en daar lag dus een centimeter ijs over de hele breedte van de weg en lengte van de brug (opgevroren douw/mist van de IJssel denk ik). Gelukkig zag ik het op tijd en kon ik de snelheid aanpassen en met 20km/h en twee benen aan de grond naar boven kruipen, maar eigenlijk was dat al te gevaarlijk met continu een opzij stappende achterkant.

[ Voor 59% gewijzigd door Steffie op 18-12-2009 02:56 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Francis
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Ik heb pas ook een nieuwe helm gekocht en eigenlijk de mate van strakheid beoordeeld ten opzichte van mijn oude helm, deze zat minder krap bij mijn voorhoofd, dus dat moet voldoende zijn.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:06

steveman

Comfortabel ten onder

Hayfork schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:29:
Heb zo'n 10 helmen geprobeerd. Uiteindelijk met deze helm een kwartier rondgelopen, handschoenen passen enzo...
geen pijnen? ok? morgen met lessen proberen
Zo heb ik ook nog een helm, die me prima zit gedurende een uur... Daarna krijg ik een zere knar :o ... :(

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Steffie schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 02:50:
Een fatsoenlijke zaak gunt je waarschijnlijk zelfs een proefrit met een helm. Moet je natuurlijk wel plechtig beloven om daar ook de helm te kopen en niet na afloop van de test ergens op internet een bestelling plaatsen.
Jep, zo heb ik mijn laatste helm ook gekocht. De pasvorm was ok, maar ik wilde er even mee rijden, ook om het geluid te testen. Uurtje rondgereden, herrie viel mee, dus helm gekocht. zij blij, * teacher blij...

Wise enough to play the fool

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

Net met lessen helm geprobeerd en hij zit me erg goed. Enige nadeel is condensvorming voor de mond. Ook al staat de ventilatie open.
Toen we klaar waren en ik mijn helm openklapte drupte het voor m'n gezicht langs. Eens kijken wat ik daar tegen kan doen....

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-01 20:55
gisteren telefoontje gehad van mijn rijschool. Met de vraag of ik mijn rijbewijs wel wilde halen.

Ben eind oktober voor het laatst geweest toen afgesproken om in Feb weer door te crossen. Alleen verkeers deelname moet ik nog halen. Heb tot september de tijd geklukkig!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

waarom ben je gestopt dan? lijkt me dat het nu nog meer tijd kost om uiteindelijk je papiertje te halen...

bang om met ijs te rijden?

• Francis
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Hayfork schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:49:
Net met lessen helm geprobeerd en hij zit me erg goed. Enige nadeel is condensvorming voor de mond. Ook al staat de ventilatie open.
Toen we klaar waren en ik mijn helm openklapte drupte het voor m'n gezicht langs. Eens kijken wat ik daar tegen kan doen....
Pinlock, condensvorming met koude weer krijg je slecht weg met alleen ventilatie namelijk.
El-cheapo oplossing: paar druppies afwasmiddel aan de binnenkant, uitwrijven en met een droge schone doek oppoetsen, werkt vrij goed, maar best kort.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• RemcoDelft
Ik miste vandaag op m'n MTB voor het eerst achteruitkijkspiegels! Blijkbaar went dat heel snel :)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Francis schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:03:
[...]

Pinlock, condensvorming met koude weer krijg je slecht weg met alleen ventilatie namelijk.
El-cheapo oplossing: paar druppies afwasmiddel aan de binnenkant, uitwrijven en met een droge schone doek oppoetsen, werkt vrij goed, maar best kort.
andere oplossing is een mondkapje, je hebt speciale breath blockers oid die je in je helm kan plakken.
Maar pinlock of variant daarop is het beste..

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-01 20:55
_Erikje_ schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:55:
waarom ben je gestopt dan? lijkt me dat het nu nog meer tijd kost om uiteindelijk je papiertje te halen...

bang om met ijs te rijden?
nee geld was gewoon simpel op. we gaan in januarie verhuizen dus even een paar maandjes geen motor rijden.

Ik heb 2 keer op de weg gereden zo vaart zal het niet lopen dat ik niet meer weet hoe ik gas moet geven of remmen ;-)

Ik denk dat ik het wel weer snel zo op pakken anders pakken we gewoon nog een lesje bijzondere verichtingen erbij ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ach, met een half uurtje heb je de feeling weer terug neem ik aan.
praktisch iedereen die het rijbewijs al heeft laat de motor paar maanden staan, en dat zal ook altijd wel "even" wennen zijn als je weer start.

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

Francis schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:03:
[...]

Het gaat niet om mijn vizier, daar zit al een pinlock in, maar direct voor m'n mond. Dat stuk is van semi-hard plasticspul waardoor mijn adem daarop kan condenseren. Heb er geen last van tot ik mijn face (systeemhelm) openzet. Dan begint het te druppelen.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:07:
Ik miste vandaag op m'n MTB voor het eerst achteruitkijkspiegels! Blijkbaar went dat heel snel :)
Jup, dat had ik ook na de eerste serie AVB-lessen, na een paar keer weet je het verschil tussen je fiets met en zonder spiegels ;). M'n vader had precies hetzelfde, terwijl die 40km p/d fietst :P

En dit weer is echt jammer, elke keer als ik thuiskom en langs de motor loopt kriebelt 't, maar (gelukkig?) wint het verstand het van de emotie :'(

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• RemcoDelft
SlinkingAnt schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 16:24:
[...]
En dit weer is echt jammer, elke keer als ik thuiskom en langs de motor loopt kriebelt 't, maar (gelukkig?) wint het verstand het van de emotie :'(
Afbeeldingslocatie: http://teletekst.nos.nl/gif/images/704-01.gif
De schuur uit moet ik eerst door een sneeuwpad, daarna door een glibberstraat, en pas daarna kom ik op bepekelde wegen... 't Is gewoon niet verstandig helaas. Op de fiets gaat het prima, die kan ik redelijk rechthouden mocht-ie gaan schuiven, maar de motor is daar te zwaar voor. En schade maken zou zonde zijn, ook al is-ie niet nieuw.

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:20
;( Kan woensdag eindelijk m'n donderpoes ophalen, en dan krijg je dit weer :(

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Verwijderd

Ik verwachtte eigenlijk ook een belletje oid van de rijschool, met -5 en lager van t weekend?

Nouja, anders bel ik ze morgenvroeg zelf even. Ik wil er wel een beetje leuk op zitten :) En omdat t een les is ben ik al wat zenuwachtig, en dan nu bij elke bocht nog x3 zo erg :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
* Wormaap heeft morgen ook zijn eerste rijles in de planning staan.
Weer of geen weer, persoonlijk wil ik gewoon doorgaan, ik ben veel te enthousiast om af te zeggen :p
Maar uiteraard laat ik het geheel en volledig over aan de rijschool.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Natuurlijk wel eerst in de ochtend even langs de motorzaak voor dikkere handschoenen, en misschien iets van thermo dingetjes.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RemcoDelft schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 16:31:
[...]
daarna door een glibberstraat, en pas daarna kom ik op bepekelde wegen... 't Is gewoon niet verstandig helaas. Op de fiets gaat het prima, die kan ik redelijk rechthouden mocht-ie gaan schuiven, maar de motor is daar te zwaar voor. En schade maken zou zonde zijn, ook al is-ie niet nieuw.
Precies. Ik wilde eigenlijk morgen even naar SaBra rijden om mijn velgen te wisselen. Ik heb een stel nieuwe gekocht en de oude (pekelvelgen van de vorige eigenaar) heb ik te koop staan. Nou meldt zich iemand die ze wil kopen. Die moet dus maar even geduld hebben. Voordat ik de stad uit ben, moet ik over een paar glibberwegen en dat durf ik echt niet aan. En ik weet niet hoe de situatie in Tiel is...geen zin om de boel in puin te rijden (en mezelf...). Kerst met een gipsen poot ofzo...

@Enzomatrix: ik heb een goed (onder)jack van Revit, de Omega:
Afbeeldingslocatie: http://www.revit.eu/cms2007/images/collectie09/FTU013_1010UF.jpg
This long-sleeved, micro-fleece-lined jacket features the patented REV'IT! WindBarrier® material. The OMEGA is the solution to mid-layer bulkiness: a thin but extremely warm jacket, the OMEGA helps maintain body temperature by keeping wind and water out, and body heat in.
Die heb ik altijd onder mijn leren jack aan als het koud is. Dun genoeg om niet in de weg te zitten. De mouwen hebben elastiek en zijn lekker lang, zodat je ze goed kunt instoppen in je handschoenen. Microfleece en water-en winddicht. Heerlijk spul.
Als ondergoed heb ik gewoon het basic Coolmax longsleeve van Louis (Motozoom). Is het goedkoopst en werkt beter of net zo goed als de dure merken.
Als het dan echt koud is heb ik daaroverheen een lange mouwen truitje (niet heel dik, zeg maar een iets dikker shirt). Daaroverheen de Revit en dan mijn leren jack en een BMW microfleece kraagje. Ik krijg het er niet koud mee, maar dat had ik morgen ook even willen uitproberen, maar ik ben te laf.. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door mphilipp op 18-12-2009 18:57 ]

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 17:01:
Ik verwachtte eigenlijk ook een belletje oid van de rijschool, met -5 en lager van t weekend?

Nouja, anders bel ik ze morgenvroeg zelf even. Ik wil er wel een beetje leuk op zitten :) En omdat t een les is ben ik al wat zenuwachtig, en dan nu bij elke bocht nog x3 zo erg :)
De rijschool heeft sneeuwkettingen?

And it goes BRAAAAAPP!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 17:01:

Als je niet afgebelt wordt, vind ik het een beetje een onverstandige rijschool. Dit zijn gewoon geen temperaturen waarbij je moet gaan leren rijden, sterker nog in de sneeuw moet je gewoon niet rijden. Het CBR last niks voor niks de examens af (geloof zelfs auto laatst)

No signature required.

Verwijderd

Ze hadden afgebeld :) wel wat laat, richting 11 uur, en ik had de les om 13.00

Dus vanmiddag maar even naar de Motoport geweest. Craft thermo hemdje en voor onder de broek :) een onderbroek? naja ik zal de onderbroek :+ er gewoon daar weer onder doen.
+ een pinlock voor de N60 en winterhandschoenen, van geitenleer (wat mij dat zei, niet veel, maar de verkoper was lyrisch)
en alles met 10% korting (iets met dat ik nog leste of iets, ik begreep t niet echt, maar ik zeg daar natuurlijk geen nee tegen)

En nog op wat motoren gezeten. -- Kan ik u helpen? Kan u me 10 centimeter groter maken? :) T paste niet echt, maar wel lol gehad, met de voetjes van de vloer op de R6

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:00:
winterhandschoenen, van geitenleer (wat mij dat zei, niet veel, maar de verkoper was lyrisch)
Geiten hebben het nooit koud... ;)

Verwijderd

:) Das waar, tis trouwens de Nolan N62 :) ik moet niet teveel liegen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 10:14 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Eigenlijk wilde ik vanmiddag nog even de Lek&Linge route doen op de brommer. Lekker slingeren over de dijkjes ;)

Maar ja...today was not a good day to die... :+

• Wormaap
Gisteren is (uiteraard) mijn motorrijles niet doorgegaan ;(
2 januari is de herkansing :P

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wormaap schreef op zondag 20 december 2009 @ 21:46:
Gisteren is (uiteraard) mijn motorrijles niet doorgegaan ;(
2 januari is de herkansing :P
+1.

En de 8e examen AVD :o

Maar als er niets geks gaat gebeuren zal dat helemaal goed komen d:)b

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik wou dat ik nu een enduro had, dat is leuk spelen in de sneeuw (had even de MTB gepakt :9 )

No signature required.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Way back in 1984, toen ik voor de derde (!) keer moest afrijden met de auto was het ook dit weer. Vlak voor het examen wel te verstaan. De week voor ik op moest, werden de examens nog gecancelled, maar toen ik moest ging het wel weer. Grote voordeel was dat we niet in de kleine kötstraatjes konden komen (niet gestrooid, te glad) waar ze je altijd 'laten zakken'. Die rotstraten waar je je halverwege afvraagt of het nou eenrichtingsverkeer was of niet...en dan natuurlijk verkeerd gokken en verkeerd voorsorteren. Als je nu door de stad rijdt, kun je je niet voorstellen dat grote delen ooit tweerichting waren.

Blij dat ik alle papiertjes heb die ik moet hebben...moet er niet aan denken dat ik wéér op zou moeten ;)

• DRAFTER86
  • Laatst online: 12:53
M3rcury schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:10:
Ik wou dat ik nu een enduro had, dat is leuk spelen in de sneeuw (had even de MTB gepakt :9 )
We hebben hier een XR250 in de tuin en een groot plantsoen voor de deur... dikke pret :P

• unclero
  • Laatst online: 14-01 10:11

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik wou dat ik een zijspan had :/.

No, seriously, ik zie er een paar rondrijden (die ik toevallig ook persoonlijk ken), echte doorrijders..
"Motorbroek? Gewoon wat extra kranten onder de spijkerbroek :> ".

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

unclero schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:31:
Ik wou dat ik een zijspan had :/.

No, seriously, ik zie er een paar rondrijden (die ik toevallig ook persoonlijk ken), echte doorrijders..
"Motorbroek? Gewoon wat extra kranten onder de spijkerbroek :> ".
Dat gaat gewoon helemaal nergens over, het is nu echt onverantwoordelijk om te rijden. Met de auto is het al amper te doen op sommige stukken.

Tenminste als ik hier uit het raam kijk. Als ik de auto wil pakken ben ik waarschijnlijk eerst een half uur aan het graven voordat ik de voorbumper vrij heb om te rijden :') leuk joh, zo'n relatief lage sneeuwschuiver B|
DRAFTER86 schreef op maandag 21 december 2009 @ 07:31:
[...]

We hebben hier een XR250 in de tuin en een groot plantsoen voor de deur... dikke pret :P
Ruilen? :+

[ Voor 32% gewijzigd door M3rcury op 21-12-2009 10:34 ]

No signature required.

• RemcoDelft
mphilipp schreef op maandag 21 december 2009 @ 00:32:
Blij dat ik alle papiertjes heb die ik moet hebben...moet er niet aan denken dat ik wéér op zou moeten ;)
Grappig, want juist voor mensen die dit zeggen, zou ik heel graag verplichte herexamens zien...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RemcoDelft schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:47:
[...]
Grappig, want juist voor mensen die dit zeggen, zou ik heel graag verplichte herexamens zien...
Zou idd erg goed zijn. Helemaal voor. (ik heb alleen een beetje examenvrees) Het is alleen tegenwoordig zo'n circus geworden. Maar ik zie het met vertrouwen tegemoet. Ik zei het niet omdat ik niet of niet goed kan rijden. Ik heb dat ding echt wel onder controle, anders had ik de trip naar Marokko echt niet overleefd. En op de VRO training heb ik de dingen die ik nooit met rijles gehad heb ook nog even kunnen oefenen.

Op zich zou 1x in de 5 jaar iets als VRO2 erg nuttig zijn om de skills up to date te houden. Ook al rij je elke dag, die situaties maak je niet vaak mee. En je kunt denken dat je het nog goed doet/kunt, maar dat kan best wel eens tegenvallen. Juist de mannen die heel veel rijden overschatten zichzelf nog wel eens. Veel rijden is geen garantie. Ik heb ze gezien met 1.000.000km en dagelijk woon-werk, maar die toch nog op bepaalde punten aan het prutsen zijn.

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:47:
[...]

Waarom dat? Ik weet nog dat mijn instructeur na het goed afgelopen examen zei: Gefeliciteerd, nu heb je net geen 2 volle dagen achter een stuur gezeten, het ga je goed.

En dat deed nou geen wonderen voor het zelfvertrouwen. Maar gelijk had ie, je krijgt in Nederland gewoon een volwaardig rijbewijs na soms een hele korte tijd in een auto. Dat is het systeem. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat na een tijdje de meeste mensen ook wel echt auto leren rijden. Je kan blijven pleiten voor updates of herexamens elke x jaar, maar wat schiet je daarmee op, als iedereen toch weet dat je het pas _echt_ leert als je zelf op pad gaat.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Da's wel een idee, mijn vro's zijn ook alweer jaren geleden...

* teacher vindt dat de tijd veels te hard gaat..

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 21 december 2009 @ 00:32:
Grote voordeel was dat we niet in de kleine kötstraatjes konden komen (niet gestrooid, te glad) waar ze je altijd 'laten zakken'.
Dat had ik ook, maar daar trap ik niet in :P

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 23:13
Ik vraag toch maar even wat over motorkleding, met de kans om op de brandstapel te worden gegooid aangezien ik het topic ook wat beter had kunnen doorlezen, maar ik ben dus van plan vandaag/morgen naar een motorkledingzaak te gaan.

Nu zit ik met de volgende vragen/punten:
- Ik heb nog geen motorkleding
- Heb een beperkt budget als student zijnde
- Wil minimaal een Helm, Handschoenen, Jas en laarzen
- Ik weet dat ik voor Goretex ga (of vergelijkbaar materiaal als dat er is), aangezien ik dat best ok vind zit en goed te doen is voor koud, warm en regenweer.
- Ik ga ervan uit dat vrijwel alle standaard jassen een wintervoering erin hebben zitten die je er ook uit kan halen?
- Zijn er bepaalde merken van kleding die ik eigenlijk moet wijken?
- Raden jullie me iets aan dat in principe 'altijd goed' is?
- Ik weet dat het bij een helm ook belangrijk is dat hij lekker zit en dat je zou kunnen vragen om hem 1 middagje te passen onder de voorwaarde dat je daar een helm koopt
- Ik zoek eigenlijk kleding die onder de meeste omstandigheden goed is: 0-20 graden b.v.
- Zijn er nog binnenhandschoenen die je onder andere handschoenen kan doen en werkt dit goed genoeg dat je met midseason-handschoenen ook in de winter kan rijden?

Als indicatie, zelf heb ik dus even zitten kijken naar b.v. dit

Helm, Jas, Schoenen, Handschoenen

En last but not least. Bovenstaande is dus allemaal van motozoom (ik woon in Amsterdam), maar raden jullie nog een bepaalde winkel aan of af? Het liefst koop ik alles bij één winkel zodat je daar een beetje binding opbouwt en dat werkt vaak beter bij persoonlijke zaken. Is het daarom verstandiger om b.v. bij de Leertent te gaan kijken?

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:08:
[...]
En dat deed nou geen wonderen voor het zelfvertrouwen. Maar gelijk had ie, je krijgt in Nederland gewoon een volwaardig rijbewijs na soms een hele korte tijd in een auto. Dat is het systeem. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat na een tijdje de meeste mensen ook wel echt auto leren rijden. Je kan blijven pleiten voor updates of herexamens elke x jaar, maar wat schiet je daarmee op, als iedereen toch weet dat je het pas _echt_ leert als je zelf op pad gaat.
Ik had het over rijbewijzen (en dan voornamelijk auto) in het algemeen. Veel mensen hebben het kijkgedrag compleet verziekt, net als richtingaangeven. Als je dat niet altijd doet, doe je het bij je herexamen ook niet goed (zo kostte het me op de motor vele lessen om de richtingaanwijzer weer uit te zetten, dat bleef ik vergeten). En: hoe langer het examen geleden is, hoe slechter mensen op de hoogte zijn van verkeersregels. Dat geeft niet alleen hinder voor anderen, maar ook gevaarlijke situaties (of erger).
En het lijkt me veel minder weerstand op te roepen dan rekeningrijden, dus het verbaast me dat de politiek hier niet aan wil! Sterker nog, als ik soms hoogbejaarden naar hun auto zie strompelen, om vervolgens met een reactievermogen van meerdere seconden te gaan rijden, dan verbaast het me dat ook de "medische keuring" voor hoogbejaarden blijkbaar niks voorstelt. Een groot deel van de bejaarden stopt dan ook pas met autorijden na een volstrekt onnodig ongeluk...

Ik zou dan ook graag zien dat je herexamen verplicht is bij elke verlenging van het rijbewijs. Een nieuw rijbewijs halen (A na B, of E bij B, of C/D) geeft dan weer 10 jaar uitstel van herexamens. En wat is er nou zo erg aan om een paar keer in je leven voor de verkeersveiligheid aan te tonen dat je daadwerkelijk nog in staat bent veilig te rijden?
MailMan schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:40:
- Heb een beperkt budget als student zijnde
- Ik weet dat ik voor Goretex ga
Volgens mij gaan deze 2 dingen niet echt samen...
Je weet dat Motozoom onderdeel is van Louis.de (maar dan 10-20% duurder)? Ik heb een goedkope jas gehaald bij Motozoom, kostte 70 euro, incl. wintervoering en prima waterdicht (150 km snelweg in stortbui maakte me niet nat). Ik zou zeggen, ga vooral gewoon eens wat passen, evt. bij meerdere zaken. Ik heb mijn spul van diverse winkels gekocht.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 21-12-2009 11:46 ]

• MailMan
RemcoDelft schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:42:
Volgens mij gaan deze 2 dingen niet echt samen...
Je weet dat Motozoom onderdeel is van Louis.de (maar dan 10-20% duurder)? Ik heb een goedkope jas gehaald bij Motozoom, kostte 70 euro, incl. wintervoering en prima waterdicht (150 km snelweg in stortbui maakte me niet nat). Ik zou zeggen, ga vooral gewoon eens wat passen, evt. bij meerdere zaken. Ik heb mijn spul van diverse winkels gekocht.
Hoezo gaan die twee niet samen? Je geeft aan dat je al voor 70euro een Goretex jas hebt gevonden. Ik hoef echt niet voor onder de 200euro een jas, helm, handschoenen en laarzen, maar rond de 350-400 zou wel prettig zijn.

En ik wist niet dat Motozoom een onderdeel is van Louis.de, ik moet me nog volledig oriënteren.

• DRAFTER86
MailMan schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:53:
[...]

Hoezo gaan die twee niet samen? Je geeft aan dat je al voor 70euro een Goretex jas hebt gevonden. Ik hoef echt niet voor onder de 200euro een jas, helm, handschoenen en laarzen, maar rond de 350-400 zou wel prettig zijn.

En ik wist niet dat Motozoom een onderdeel is van Louis.de, ik moet me nog volledig oriënteren.
Waarom wil je geen broek?

• MailMan
Tja eigenlijk wel goeie vraag. Als ik toch bezig ben dan kan ik dat ook wel meteen gaan halen. Heeft er vooral mee te maken dat ik bij rijles ook geen broek van rijschool aan heb, dus dat voelt als lagere prioriteit. Ik ga er een beetje vanuit dat dat komt omdat je vooral je bovenlichaam beschermd wil hebben, maar als je dan toch eenmaal glijdt dan ben je ook zo door een spijkerbroek heen.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]

Hij geeft aan dat hij voor 70 euro waterdicht is, een goretex jas vind je niet (korting daargelaten) onder de 150 euro, dat membraam is gewoon duur!

No signature required.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

[...]

Nee, hij geeft aan dat hij voor 70 euro een waterdichte jas heeft gevonden...

Wat je doet: kijk eens rond op louis.de en op de site van hein gericke. Vooral bij die laatste zit de prijs / kwaliteit wel ok.

Bedenk ook dat een goed passende helm 150 euro kan kosten, maar ook 400. Passen in een winkel is het enige devies.

En mijn tip: koop liever in een keer wat goeds, dan dat je goedkope muk koopt en dat na 1 seizoen alweer moet vervangen voor het duurdere / betere spul. Maakt dat je niet uit, wacht dan eens op een lidl / aldi / gamma motorspullen aanbieding.

Enneh.. als je nou alle motortopics doorlees, ben je helemaal bij qua kennis; al je vragen zijn al een keer voorbij gekomen :)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

teacher schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:07:
[...]

Nee, hij geeft aan dat hij voor 70 euro een waterdichte jas heeft gevonden...

Wat je doet: kijk eens rond op louis.de en op de site van hein gericke. Vooral bij die laatste zit de prijs / kwaliteit wel ok.

Bedenk ook dat een goed passende helm 150 euro kan kosten, maar ook 400. Passen in een winkel is het enige devies.

En mijn tip: koop liever in een keer wat goeds, dan dat je goedkope muk koopt en dat na 1 seizoen alweer moet vervangen voor het duurdere / betere spul. Maakt dat je niet uit, wacht dan eens op een lidl / aldi / gamma motorspullen aanbieding.

Enneh.. als je nou alle motortopics doorlees, ben je helemaal bij qua kennis; al je vragen zijn al een keer voorbij gekomen :)
Topic is onderhand al zo groot dat het bijna niet meer te doen is om het even door te lezen ;)

En de zoekfunctie is ook best lastig zo. :)

No signature required.

• MailMan
M3rcury schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:04:
[...]

Hij geeft aan dat hij voor 70 euro waterdicht is, een goretex jas vind je niet (korting daargelaten) onder de 150 euro, dat membraam is gewoon duur!
@hierboven, inderdaad dat ook :P

Ah kijk. Naja ik wil best 150-200 neerleggen voor een goede jas, gaat hopelijk ook wel een paar jaar mee. Stel 150-200 voor jas, 150-200 voor helm, 50 voor handschoen en 50 voor laarzen = 400-500. Niet goedkoop, maar wel een redelijke indicatie mag ik hopen?

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 21-12-2009 12:09 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
[[...]

Spuit 11

Ik geloof dat hij bedoeld dat hij een goedkope jas heeft gekocht die ook geschikt is om met verschillende weersomstandigheden te rijden. Goretex is meestal een stuk duurder. Vandaar het gevoel dat die 2 niet echt samen gaan.

Ik zou idd zeker ook een broek kopen. Anders zit je straks met je dure Gore-tex jas en een helemaal doorweekte spijkerbroek die ook niets doet aan bescherming. Heb zelf een textiele combi gekocht van rev-it. Was iets van 250 euro en bevalt erg goed. Heeft een wintervoering en houdt het ook goed uit in een bui. Later heb ik daar ook nog een lerenpak bij gekocht maar dat is voor het touren en vind textiel toch wat functioneler.
MailMan schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:09:
[...]

Ah kijk. Naja ik wil best 150-200 neerleggen voor een goede jas, gaat hopelijk ook wel een paar jaar mee. Stel 150-200 voor jas, 150-200 voor helm, 50 voor handschoen en 50 voor laarzen = 400-500. Niet goedkoop, maar wel een redelijke indicatie mag ik hopen?
Je vergeet nog steeds een broek.... O-)

[ Voor 39% gewijzigd door TheJason op 21-12-2009 12:13 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]

50 voor laarzen is best wel weinig. Ik weet niet hoe duur je normale schoenen zijn, maar mijn schoenen zijn nooit onder de 50 euro, verwacht dat dan ook niet voor motorlaarzen. Zou daar eerder 100 euro + voor uittrekkken.

No signature required.

• MailMan
TheJason schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:09:
[...]

Ik geloof dat hij bedoeld dat hij een goedkope jas heeft gekocht die ook geschikt is om met verschillende weersomstandigheden te rijden. Goretex is meestal een stuk duurder. Vandaar het gevoel dat die 2 niet echt samen gaan.

Ik zou idd zeker ook een broek kopen. Anders zit je straks met je dure Gore-tex jas en een helemaal doorweekte spijkerbroek die ook niets doet aan bescherming. Heb zelf een textiele combi gekocht van rev-it. Was iets van 250 euro en bevalt erg goed. Heeft een wintervoering en houdt het ook goed uit in een bui. Later heb ik daar ook nog een lerenpak bij gekocht maar dat is voor het touren en vind textiel toch wat functioneler.
Ik lees het inderdaad nu ook pas goed. Het voordeel van Goretex is dat het ademt, toch? Is een normale textiele jas net zo sterk wanneer je onderuit gaat?
M3rcury schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:12:
[...]

50 voor laarzen is best wel weinig. Ik weet niet hoe duur je normale schoenen zijn, maar mijn schoenen zijn nooit onder de 50 euro, verwacht dat dan ook niet voor motorlaarzen. Zou daar eerder 100 euro + voor uittrekkken.
Mn normale schoenen zijn 1400 euro, maar dat heeft andere redenen :P Naja een normale schoen dient goed te lopen en de leren schoenen die ik nu voor motorles gebruik zijn opzich ok, maar in de regen en kou toch niet helemaal wind en waterdicht. Een laars hoeft van mij alleen goed te zitten en wind en waterdicht te zijn en lijkt me daarom ook wel iets goedkoper te kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door MailMan op 21-12-2009 12:14 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
MailMan schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:12:
[...]

Ik lees het inderdaad nu ook pas goed. Het voordeel van Goretex is dat het ademt, toch? Is een normale textiele jas net zo sterk wanneer je onderuit gaat?
Ja die is net zo sterk. Maar neem er dan ook vooral een broek erbij. Die kost ongeveer 75-100 euro. Schatting van handschoenen lijkt mij prima, laarzen wat laag en een helm kan ook best wat duurder uitvallen hoor.

Mn normale schoenen zijn 1400 euro, maar dat heeft andere redenen :P Naja een normale schoen dient goed te lopen en de leren schoenen die ik nu voor motorles gebruik zijn opzich ok, maar in de regen en kou toch niet helemaal wind en waterdicht. Een laars hoeft van mij alleen goed te zitten en wind en waterdicht te zijn en lijkt me daarom ook wel iets goedkoper te kunnen.
Hebben jouw voeten en enkels geen bescherming nodig?

[ Voor 35% gewijzigd door TheJason op 21-12-2009 12:17 ]

• DRAFTER86
[...]

Voor 200,- heb je een goede jas. Voor iets minder een goede (bijpassende is vaak handig ivm aan elkaar ritsen enzo) broek. Een helm moet je een beetje geluk mee hebben, ik heb er 2 jaar geleden een stuk of 15 op m'n knar gehad, alleen de Schuberth S1 zat goed, 400,-...
50,- laarzen is volgens mij krap. Overigens rijd ik gewoon met mijn wandelschoenen.

Overigens, ik heb er wel een beetje spijt van dat ik donkere kleding/helm heb gekocht. Met lichte kleding word je echt veel beter gezien. Een vriend rijd met zo'n oranje hesje, dat springt er helemaal uit...

[ Voor 11% gewijzigd door DRAFTER86 op 21-12-2009 12:20 ]

• RemcoDelft
[...]

Hoezo gaan die twee niet samen? Je geeft aan dat je al voor 70euro een Goretex jas hebt gevonden.
Beter lezen ;)
Ik heb voor 70 euro een waterdichte jas gevonden, geen Gore-Tex. Ter indicatie: mijn Gore-Tex motorhandschoenen waren 150 euro...
Het grote voordeel van "iets" kopen is dat je daarna rustig verder kan zoeken... Mijn jas was een koopje, de rest duurder, en ik rijd nog steeds met m'n bergwandelschoenen (cat. B/C). Iets te lomp om soepel te schakelen, wel stevig genoeg om mijn enkels te beschermen, en waterdicht. Als ik nu een koopje tegenkom, koop ik gewoon meer motorkleding, doordat ik nu wat heb is de druk van de ketel.
(reden: voet gebroken in februari, en dat maakt laarzen passen nog steeds gevoelig)
Ik hoef echt niet voor onder de 200euro een jas, helm, handschoenen en laarzen, maar rond de 350-400 zou wel prettig zijn.
Ik zou zeggen, kijk over een paar maanden bij Lidl/Gamma, als ze weer aanbiedingen hebben. Of in februari op de motorbeurs, want je huidige budget en wensen passen niet bij elkaar.

Wat die broek betreft: DOEN! Een spijkerbroek doet niets als je valt, en ook qua temperatuur/regen is een goede broek fijn.

50 euro voor laarzen zou ik ook nog even over nadenken... De enige die bij mij lekker zaten waren 4 keer zo duur (en vrij laag), maar alsnog niet waterdicht.
[...]
Gore-Tex doet niets voor onderuitgaan! Het is een dun membraan, verweven in de stof. De valbescherming komt van andere stoffen.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 21-12-2009 12:17 ]

• MailMan
Ah ok, thanks voor de info!

Ik begrijp dat 350-400 niet gaat lukken. Maar de kledingstukken in mn eerste post zijn bijelkaar 500e. Maar dat is alleen reëel als je het geluk hebt dat alles je lekker past en die kans acht je klein? Misschien moet ik er een stappenplan van maken :P Ik ga maar eens lekker passen aankomende dagen.

[ Voor 14% gewijzigd door MailMan op 21-12-2009 12:24 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er is ook zat 2e hands spul natuurlijk, ook goed om 'alvast wat te hebben'. Zo heb ik van een collega een jas en laarzen gekregen, de jas gebruik ik nog, maar de laarzen zijn te groot, maat 45 oid, maar dat gaf me wel de tijd om in alle rust naar goede laarzen te kijken.

Weet niet of je beetje grote poten hebt, want dan mag je ze hebben.

Als een beetje rondkijkt kan je best goedkoop klaar zijn hoor, ik had 20% op mn helm, kwam op 350 uit. Broek was 75 (ook voor de winter geschikt), kreeg ook korting want ik was een nieuwe klant bij een klein zaakje. ;) Zomerjasje voor 100 euro. Handschoenen kan je vaak uit de grabbelbak halen voor paar tientjes. En natuurlijk gebruik maken van de faillissementen de laatste tijd.

[ Voor 36% gewijzigd door Aikon op 21-12-2009 12:30 ]

• Wormaap
* Wormaap heeft het makkelijk.
Mijn pa rijdt al jaren motor, dus ik heb een oud textielpak van hem gekregen :P
Het is wat groot, maar voorlopig kan ik er prima mee vooruit :) Misschien ken jij ook iemand die al een tijd rijdt, waarvan je voorlopig wat kan lenen?

• MailMan
Zal even gaan polsen bij een vriend van me :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Als de TNT nog komt vandaag/morgen dan heb ik een beter passend harnas. Mijn huidige die te klein is gaat dan in de verkoop. Als iemand hier daar intresse in heeft dan graag een DM.

And it goes BRAAAAAPP!

• RemcoDelft
MailMan schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:21: Maar de kledingstukken in mn eerste post zijn bijelkaar 500e
Niets daarvan bevat Gore-Tex...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

teacher schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:07:
[...]
Amen to that! Hoewel een keer rommel kopen ook wel goed is. Je snapt dan beter waarom goede spullen wat duurder zijn. Ik begreep dat het spul van de Aldi/Lidl ook prima is. Dat kan natuurlijk. Ze zullen voldoen aan de norm en warm zijn en waterdicht. Echter, duurdere spullen zijn vaak ook erg handig (handige en vooral praktische zakken bv) en de pasvorm is beter, het zit lekkerder. Dat is ook wat waard.

Kijk ook hoe je het spul wil gaan gebruiken. Wil je de motor straks dagelijks gaan gebruiken, ga je ermee op wereldreis? Ga je ermee op vakantie en waarheen? Allemaal belangrijke zaken om je af te vragen. Als je erg veel gebruik wil gaan maken van je motor (en dus niet af en toe een zondagsritje) zijn goede spullen veel belangrijker.

Iemand van onze ploeg naar Marokka had bv een regenpak van bedenkelijke kwaliteit. Ik had een relatief duur (€95 voor een BMW Prorain 2) pak, maar die was in ieder geval waterdicht en het is gewoon een praktisch ding. Dan dus liever wat meer geld kwijt voor een goed pak, vooral als je een hele dag in de regen rondrijdt.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

charrel

Cortisol4life..

aldi/lidl meuk heeft een eigen keurmerk ;) Was een tijd terug een test in Promotor dacht ik. Laarzen + jas + broek waren niet waterdicht. E-keur was vaag, stond een verkeerdnr. achter. Kan je beter ff zoeken naar leuke koopjes, m'n meissie heeft een dure spidi jas die afgeprijsd was naar 170 euro.

• Aikon
  • Niet online
Aldi/lidl meuk is leuk voor een eventuele sporadische bijrijder, reserve, of als je echt maar 1000km per jaar rijdt. Het is gewoon hetzelfde als met alle goedkope zooi: het is prima, tot je het ook echt gaat gebruiken, dan kan je beter wat meer investeren. Ik zeg speciaal geen uitgeven, want waarschijnlijk ben je uiteindelijke goedkoper uit met goed spul.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Aikon schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:11:
tot je het ook echt gaat gebruiken, dan kan je beter wat meer investeren. Ik zeg speciaal geen uitgeven, want waarschijnlijk ben je uiteindelijke goedkoper uit met goed spul.
Klopt, ik heb hier nog een 10 jaar (+) oude Dainese jack liggen. Is nog steeds goed, geen losse naadjes of wat dan ook. Was indertijd ook een rib uit mijn lijf (omgerekend zo'n €475 ofzo).

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/vfr_binnen.jpg
Mn skatje staat binnen O+

Ik moest, om hem naar binnen te rijden, een heuveltje met sneeuw op. Motor in zn 2, en rustig koppeling op laten komen. Moet zeggen dat dat nog best goed ging met bijna gladde banden! Vanmiddag al even olie verwisselt, ik heb de rest van de kerstvakantie nog om remvloeistof en bougies te doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:09
Goed, ik heb een probleem:

Ik heb zojuist m'n rijbewijs B gehaald (alles in 1 keer), en kan altijd rijden met de auto van m'n ouders. Het is ook altijd al een droom geweest om motor te rijden, alleen zit ik te twijfelen:
Ik heb nu het geld ervoor.
Ik heb na de lessen geen motor (m'n vader heeft een lease motor, maar die is natuurlijk veels te zwaar)
Ik heb geen geld om een motor te kopen (hooguit 500-1000 euro, kleding valt wel te regelen)
En m'n theorie heb ik tot ongeveer november 2010 :) . Wss geen probleem om het dan weer te halen, maargoed...

Ik kan dus wel m'n motorrijbewijs halen, maar dan kan ik het niet 'bijhouden' oid omdat ik geen motor heb. Iemand tips?

[ Voor 8% gewijzigd door TheJVH op 22-12-2009 03:32 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Killzone schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 03:18:
Ik kan dus wel m'n motorrijbewijs halen, maar dan kan ik het niet 'bijhouden' oid omdat ik geen motor heb. Iemand tips?
Gewoon nu je rijbewijs halen en tegen de tijd dat je er een wil gaan kopen een lesje of 2 nemen om je kennis weer op te halen. Het wordt alleen maar duurder en ingewikkelder, dus als je het hebt, heb je het maar.
Huren is ook een optie, maar ik vind dat zelf veel te duur.

• Aikon
  • Niet online
Waarom is je vaders motor te zwaar, in Kw of Kg?
Voor 500-1000 euro heb je wel degelijk een motor als je wilt.
Je theorie is voor B lijkt me, dus je zal theorie A moeten halen.

Dat bijhouden doen zoveel mensen niet, door enkel 's zomers te rijden, dat is geen probleem :)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:49
Theorie moet je idd opnieuw halen, maar een gedeelte ken je nu wel natuurlijk.
En ik zeg ook nu doen, wou dat ik het destijds ook direct had gedaan.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 09:12

Bergie

Lekker belangrijk...

Same here. Ik snap nu niet dat ik het niet jaren geleden heb gehaald.

Yamaha MT-09

• _Apache_

_Apache_

For life.

Als je nu niet begint:

- heb je het beste seizoen gemist om te lessen
- heb je nog kans om te sparen voor een leuke fiets in de zomer
- is er nog veel korting op kleding door winterseizoen
- mocht je praktijk langer duren dan gedacht mis je het zomerseizoen

Zelf heb ik het ook niet bij kunnen houden, heb 2 jaar moeten wachten. Heb gelest van september tot maart, 1 lesje per week. Later geen les genomen, rustig op het droge beginnen en er weer vertrouwen in krijgen. Niet te veel nadenken, gewoon rijden :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 22-12-2009 08:39 ]

• RemcoDelft
Killzone schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 03:18:
Ik heb geen geld om een motor te kopen (hooguit 500-1000 euro, kleding valt wel te regelen)
Voor 500--1000 euro kan je prima een motor kopen, met goed zoeken en wat geluk :)
Ik heb 750 euro betaald voor mijn Yamaha Diversion 600 uit 1994, ondertussen voorzien van handvatverwarming en nog wat kleine dingetjes, en 2500 km verder. Net de olie vervangen, nu de remblokken voor en een nieuw bandje. Oftewel een heerlijke motor om goed te leren rijden :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Nu is Long Way Down weer op TV... dammit ik wil weer zon en nog meer van dat. Sneeuw en geen motor kunnen rijden zuigt!

And it goes BRAAAAAPP!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:09
Jullie zeggen dat dit het beste seizoen is om te lessen, maar dan is het toch gruwelijk koud? :S Lijkt mij eerder dat de zomer beter is om te lessen, of is hier een speciale reden voor?

• _Apache_

_Apache_

For life.

Het is het beste seizoen omdat je dan met natte wegdekken te maken hebt, je leert beter kijken omdat áls het mis zou gaan het goed misgaat, je rijdt daarom veel oplettender.

En de kou, daar kan je je toch voor kleden? In de zomer wil je rijden zonder instructeur ;)

• gwystyl
  • Laatst online: 12:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Killzone schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:25:
Jullie zeggen dat dit het beste seizoen is om te lessen, maar dan is het toch gruwelijk koud? :S Lijkt mij eerder dat de zomer beter is om te lessen, of is hier een speciale reden voor?
Voor mij lijken herfts of voorjaar het best om te lessen. Af en toe nog goed koud, hier en daar een bui, zodat je wel 'echt' leert rijden. In de zomer is het relatief makkelijker omdat je veel meer grip hebt. Buiten de zomer heb je meer kans om rare situaties mee te maken, waar je instructeur dan tips over kan geven. Mochten die niet werken, dan ga je iig niet met je nieuwe motor onderuit maar met een motor van de rijschool O-)

Met kou kan je nog prima rijden. Sneeuw is veel erger. Ik heb tot vorig jaar geen auto gehad dus zomer en winter gereden. Dan is -5 wel aardig fris (understatement), maar daar is inderdaad op te kleden.

[ Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 22-12-2009 13:35 ]

• RemcoDelft
Ik heb juli en augustus les gehad, en kan je vertellen dat ZWETEN op een parkeerplaats ook niet ideaal is... Daarbij heb ik wel enorme stortbuien gehad, dus qua nat wegdek heb ik wel wat ervaring opgedaan gelukkig.
Qua lessen: gewoon doen wanneer het je uitkomt! Ik baalde er van dat ik bij het mooiste weer geen eigen motor had...

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:25
Hoi allen,

Vandaag heb ik bij de dealer even op een GS500E uit '99 gezeten en dat beviel me best wel.
Nou heb ik afgesproken om een keer te gaan rijden als het wat droger is zodat ik kan voelen hoe die rijd maar nu wil ik graag weten of ik er niet te veel voor ga betalen. Nu ben ik natuurlijk geen kenner dus leek me dit wel het goede topic.

Het is een zwarte uit '99 met 15700 km op de teller, ze vragen er 2200 euro voo. Verder ziet het er allemaal goed uit, nieuwe banden, ketting kan nog zon 10000 km mee en de remschijven ook nog wel een 15000km... Is dit een goede deal of kan ik beter verder kijken?

Edit: Heb wel al al me kleding etc. bij hun gekocht, misschien dat ik nog wat van de prijs af kan tokkelen?

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 09:57

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Aikon schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 08:14:
[...]

Dat bijhouden doen zoveel mensen niet, door enkel 's zomers te rijden, dat is geen probleem :)
Precies.."It's just like riding a bike..!" :+

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Flesdop schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 16:08:
Hoi allen,

Vandaag heb ik bij de dealer even op een GS500E uit '99 gezeten en dat beviel me best wel.
Nou heb ik afgesproken om een keer te gaan rijden als het wat droger is zodat ik kan voelen hoe die rijd maar nu wil ik graag weten of ik er niet te veel voor ga betalen. Nu ben ik natuurlijk geen kenner dus leek me dit wel het goede topic.

Het is een zwarte uit '99 met 15700 km op de teller, ze vragen er 2200 euro voo. Verder ziet het er allemaal goed uit, nieuwe banden, ketting kan nog zon 10000 km mee en de remschijven ook nog wel een 15000km... Is dit een goede deal of kan ik beter verder kijken?

Edit: Heb wel al al me kleding etc. bij hun gekocht, misschien dat ik nog wat van de prijs af kan tokkelen?
Ik vind dat eigenlijk best duur voor een relatief oude lichte motor.. Maar hij heeft iig niet veel Km en in NL liggen de prijzen hoger dan hier geloof ik..
Ik zou zeker proberen af te dingen...als je dat niet doet ben je dief van je eigen portomonee..

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
:w flesdop

• MailMan
Vandaag eens wezen kijken bij De Leertent in Amsterdam, met de kennis van de vorige pagina in m'n achterhoofd.

Veel informatie gekregen, van alles gepast maar nog niet besloten om meteen daar ook al een hele uitrusting te halen. Helemaal voor een jas en broek wilde ik ook nog even bij b.v. Motozoom kijken. Ik moet zeggen dat ze bij de Leertent wel professioneel overkomen en bijzonder veel tijd voor je nemen. Daarom uiteindelijk ook besloten om dit te halen:

Helm: HJC IS-16

Afbeeldingslocatie: http://www.stonecoldleather.com/image_manager/attributes/image/image_4/42637786_10238555.jpg

Zat eigenlijk meteen goed en had een geïntegreerde visor, goede ventilatie, mondkapje en doek onder je kin. Was alleen nog even aan het twijfelen tussen een L en XL. Normaal eigenlijk altijd een L, maar die zat toch wel echt krap tegen de wangetjes. Nu iets meer beweging, maar nog steeds goed drukkend tegen mn hoofd. Denk liever wat ruimer dan te krap, dus toch de XL genomen.

Handschoenen: Rev'it H20 Element

Afbeeldingslocatie: http://www.deleertent.nl/images/leertent/leertent/handschoenen/groot/groot/revit-element.jpg

Wilde vooral warme handschoenen :+ Heb er een paar geprobeerd die nog wat duurder waren. Voelden wat soepeler, maar ik had de indruk dat dat vooral kwam doordat ze wat dunner waren. Dan koop ik er liever een zomersetje bij.

Binnenhandschoenen: Bering Sous-Gants Zirtex

Afbeeldingslocatie: http://www.motoblouz.com/images/catalogue/pres/pres_-Bering-Zirtex-sous-gatns-moto.jpg

Voor als het echt koud is, of wellicht voor in de lente onder zomerhandschoenen

Voelde als een goede eerste aankoop, hoewel ik ook nog graag laarzen had willen halen. Alleen deze waren allemaal nogal prijzig en ik ga daarom eerst nog even kijken bij Motozoom.
Heb nog heel wat jasjes aangehad, maar ik wacht daar nog een weekje mee denk ik. Eerst wat meer passen.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
bekend setje. heb zelf de helm en handschoenen ook. de handschoenen wel lekker ruim gekocht? mijne zijn ietsjes te krap waardoor me vingertoppen vrij gauw koud worden. en het is een lekkere helm maar niet de stilste.

• MailMan
Brrrr was nog steeds koud op de motor ondanks dikke handschoenen en binnen handschoenen. Met handvat verwarming aan was wel goed te doen. Had alleen niet van tevoren opgewarmt, dus dat maakt ook wat uit.
Helm zit nog wel strak om m'n wangen zeg, kon m'n kiezen maar met moeite op elkaar zetten zonder dat ik stukjes wang zat te kauwen :P Voor de rest ventileerde hij wel goed en met mond/neuskapje erop is het met vizier open best goed te doen. Alleen je hebt wel continue het idee dat er iets in je zicht zit. Trouwens, mijn instructeur gaf aan dat je ook een extra vizier aan de binnenkant vast kan maken zodat de buitenste niet beslaat. Werkt dit goed?
Pagina: 1 ... 148 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.