Edit: pfft wat zij hierboven zeggen dus

doe ik ook een keer mijn best op een post...
Metro2002 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:45:
Ik en vriendin willen over een tijdje ook aan rijlessen gaan beginnen maar er zijn nog wat vragen, wellicht kunnen we hier wat opheldering over krijgen:
Is er een APK plicht voor motoren? Daar waren ze volgens mij mee bezig maar weet niet of dat doorgevoerd is?
Nee, is niet verplicht (in Nederland althans), geen idee of het er aan zit te komen, niks over gehoord.
Hoeveel lessen staan er gemiddeld voor een motorrijbewijs?
Gokje: ongeveer 20, eerst voertuigbeheersing, dan verkeersdeelname. Verder zijn dit soort gemiddeldes echt enkel een heel ruwe indicatie, het verschilt gewoon enorm van persoon tot persoon.
En helpt het als je al een tijdje je autorijbewijs hebt?
Bij je verkeersdeelname natuurlijk wel, hoewel je het ook niet moet overschatten. De eerste keren op de weg ben je vooral bezig met motorrijden zelf, en dan blijkt hoe moeilijk het is om ondertussen ook nog op het verkeer te letten

Is de theorie moeilijk te halen (daar had ik bij het autorijbewijs al een hekel aan dus vandaar

) en in welke opzichten verschilt het van een autorijbewijs theorie examen?
Tsjah als je de autotheorie moeilijk vond geldt waarschijnlijk hetzelfde voor de motortheorie

Er zijn een paar motor-specifieke zaken, gewoon dat boekje een keer doorlezen.
Moet je voor je rijlessen je eigen beschermkleding en helm hebben of krijg je dat bij je lessen te leen?
Over het algemeen hebben rijscholen wel kleding voor je. Ik zelf heb wel direct een eigen pak en helm gekocht, moet toch een keer.
Tja en een hele persoonlijke vraag natuurlijk: is het moeilijk om te leren motor te rijden, en dan bedoel ik met name de voertuigbeheersing.
Er zijn op dit moment in mijn omgeving vrij veel mensen die lessen/net klaar zijn, en het valt bij iedereen op: het is gewoon hartstikke leuk. Het geeft gewoon een kick om een toch vrij machtig apparaat in bedwang te leren houden.
Tevens ben ik van plan een niet al te zware motor te nemen als ik mijn rijbewijs heb, 250cc tot maximaal 600cc maar wegen die ook minder? Ik heb wel eens een motor helpen verhuizen die gewoon 300kg woog

dat was toch best zwaar, wil hem nog wel rechtop kunnen zetten als ie een keer omvalt ofzo of is dat een ongegronde angst en rijden zware motor juist weer beter dan lichtere motoren (qua gewicht zwaar en licht) ?
300kg is zwaar voor een motor, het gros zit tussen de 150 en 250 kg. Natuurlijk is het verstandig om op een lichte motor te beginnen. Nog verstandiger is nooit te gaan motorrijden

.
Mijn eerste motor weegt 230 kg, mijn tweede 240 en die is ook nog eens nogal hoog. Ik heb er prima op leren rijden (waarmee ik uiteraard niet wil beweren dat ik uitgeleerd ben

).
Mijn punt: ga gewoon lekker lessen, als je je papiertje hebt proefrijden en koop de motor die je zowel mooi vind en lekker vind rijden.
Overigens gister de Super Tenere even verwend met nieuwe olie en een poetsbeurt (jaja, ik rij nu 1,5 jaar en had nog nooit m'n motor gewassen...) dus ik kan er weer tegenaan.
Voorbandje (Metzeler Karoo 2) bevalt prima, ook in de drek