Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.514.199 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

moto-moi schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:22:
[...]

Jawel hoor, gewoon de automaat uitzetten, alleen schakelt het kut, zo aan je stuur..
* moto-moi heeft zo'n kreng eens meegekregen als leenfiets :$
Huh? Ik meen gelezen te hebben dat die dingen een CVT hebben. Hoe kun je dat uitschakelen en handmatig schakelen :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

dion_b schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:42:
[...]

Huh? Ik meen gelezen te hebben dat die dingen een CVT hebben. Hoe kun je dat uitschakelen en handmatig schakelen :?
Burgman 650 heeft een automaat, geen cvt. Daar kan je schakelen tussen de 1e tot de 6e versnelling.

Edit:

hmm.. op de suzuki site geven ze dit aan: CVT V-snaar (automaat + 6 versnellingen SECVT)

[ Voor 19% gewijzigd door M3rcury op 17-11-2009 18:11 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

dion_b schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:42:
Je kan hem of zelf laten schakelen, of zelf schakelen, wat niet meer inhoudt dan ff een knopje omhoog of omlaag drukken. Ik vond dat 'ie zelf beter optrok, en minder toeren maakte dan als ik het zelf deed, dus ik heb er maar 1 dag zeer lui mee gereden op de automaat.
Maargoed, dat ding heeft echt niets met het motorgevoel te maken imo.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die 6 "versnellingen" zijn vast ingestelde verhoudingen van de CVT. Daar kan je tussen heen en weer fietsen.
Hmmz.. stel, je stopt met miepen :>
en je koopt gewoon een K75 :)
En je gaat gewoon rijden... 8)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

teacher schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:48:
Die 6 "versnellingen" zijn vast ingestelde verhoudingen van de CVT. Daar kan je tussen heen en weer fietsen.

[...]

Hmmz.. stel, je stopt met miepen :>
en je koopt gewoon een K75 :)
En je gaat gewoon rijden... 8)
Nee, want je voelt hem wel echt schakelen als hij op automaat staat. dan zou het geen cvt moeten zijn toch?

[ Voor 7% gewijzigd door M3rcury op 17-11-2009 18:59 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38

DinX

Motormuis

Geweldig nieuws hier in België
Schouppe gaat met grove borstel door verkeersregels

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil met een grove borstel door de wegcode gaan. Verschillende verkeersborden -en regels worden afgeschaft of zijn aan vervanging toe.
Schouppe wil voor het eerst in decennia de wegcode op grootschalige wijze aanpakken. De laatste 30 jaar werd de wegcode weliswaar tientallen keren gewijzigd, maar steeds ging het om kleinschalige alleenstaande aanpassingen. "Zo werd de wegcode een onduidelijk kluwen", aldus Schouppe in Het Nieuwsblad.

Beurtelings parkeren

Alle 540 verkeersregels in de wegcode werden onder de loep genomen en zo nodig onder handen genomen. Er komt onder meer een grote schoonmaak onder de verkeersborden, waar er te veel van zijn.

Zo wordt het principe van beurtelings parkeren opgedoekt. Ook komen er onder andere nieuwe waarschuwingsborden voor sneeuw en ijzel.

Filteren

Daarnaast komt er een officiële regeling rond motorrijders die zigzaggen tussen wagens in de file. Dat wordt voortaan wettelijk toegelaten en krijgt de naam 'filteren' mee. 'Ritsen' zal dan weer verplicht worden.

Aan de beslissingen ging grootschalig overleg vooraf met betrokken partners als de wegpolitie, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Touring en de Fietsersbond. Uiterlijk tegen januari 2011 zou de nieuwe wegcode in voegen moeten zijn.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 23:03

Exigence

dnkroz

We blijven bezig :P

Afbeeldingslocatie: http://img693.imageshack.us/img693/2228/mg4603.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

ToolkiT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:05:
[...]

ik hoorde zondag een interview met die man op de radio (de (bijna) ex-directeur van BMW NL was er ook bij)
Mooi ding maar belachelijk duur, voor dat geld koop ik hier 3 Versysen 8)7
dan moet je wel bij elke van de 3 versysen 200.000km op de teller zetten. Ze claimen dat ze 600.000km mee gaan en het verbruik gaan ze samen met mercedes naar de 1:75 brengen.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:07

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:46:
2002 harley sportster 883 250 12.5 - 2.3 176 -
Ik weet niet wie die cijfers bedacht heeft, maar no fucking way dat dat kan kloppen. Een HD die 2.3L/100Km verbruikt? Nee, daar geloof ik geen reet van. Mijn R850RT doet:
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/333384.png
En dat is érg zuinig. Check de database van Spritmonitor maar, dan zie je cijfers die dichter in de buurt komen van realistische cijfers, want dat lijstje van de Amerikanen kan niet kloppen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dion_b schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:14:
[...]
Ik heb opmerkingen van jou en andere over die shortlist wel degelijk ter harte genomen (daar komt ook m'n eis van Vmax van 140km/u of hoger vandaan), wat m'n zoektocht alleen maar moeilijker gemaakt heeft overigens. Maar goed, wederom, ik ga hier niet verder actief achteraan tot ik wat rijervaring opgedaan heb bij de rijschool.
Een motor die niet zo hard kan, en dus een kleinere motor heeft, moet harder werken en zal dus meer gaan verbruiken. Lichte motoren zijn eerder lekker in de stad. Mijn R850RT (12 jaar oud, still going strong, voor een prikkie gekocht) doet met moeite 5l/100km, en als je over binnenwegen rustig toert, kan dat oplopen tot 4,5. Op de snelwegen met 130 (echte) kmh is ie 5.0 of ietsje meer. Een R1100GS die in dezelfde groep met me op vakantie was, zat beduidend hoger. Ook een Versys 650 dronk meer (ook 70pk, net als mijn RT).
Je moet je dus niet blindstaren op een hele lichte. Een iets zwaardere motor kan lekker rustig ronddraaien. Nóg meer geeft wat meer overhead. Bovendien schijnt de R850 de lekkerste R motor te zijn. Geen of nauwelijks last van het gestotter dat de zwaardere boxers plaagt. En heerlijk zuinig. Die van mij lust bovendien geen olie.

Tot zover de schaamteloze plug voor de RT... ;)

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
komkommer schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:06:
[...]

dan moet je wel bij elke van de 3 versysen 200.000km op de teller zetten. Ze claimen dat ze 600.000km mee gaan en het verbruik gaan ze samen met mercedes naar de 1:75 brengen.
en gezien de gemiddelde motorrijder waarschijnlijk maar 6K per jaar rijd moet je dus 100 met dat ding rijden voor je het eruit hebt.. tegen die tijd zijn er geen fosiele brandstoffen meer... hoewel hij waarschijnlijk ook wel op zonnebloem olie moet kunnen rijden (in theorie)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 23:03

Exigence

dnkroz

Deze zal ook wel niet "de gemiddelde motorrijder" als doelgroep hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:14:
Het gaat om langere ritten van +-125km.....grotendeels tot geheel op de snelweg.....Mijn rechtervoet hou ik in een vierwieler goed in bedwang..... ik ga ervan uit dat dat op een tweewieler niet anders zal zijn........Motorrijden doe ik heel concreet omdat we geen parkeervergunning kunnen krijgen voor een tweede auto...... maar het is voor mij eerst en vooral een practische aangelegenheid, waarbij kosten een flinke rol spelen..........Komt gelijk in me op: kan een deel van dat verschil zitten in tuning? En zou je het er weer uit kunnen tunen (vermogen opofferen aan verbruik)......Mijn enige performance-eis is dat ik op 120km/u nog genoeg kracht over heb om een noodmaneuvre uit te halen, wat neerkomt op een eis voor Vmax van 140km/u of hoger.
AAAAH, stop it. Gooi je rekenmachine uit het raam, stop met het verzinnen van allerlei vreemde "eisen", stop met rationaliseren en ga motorrijden zoals motorrijders dat in de praktijk doen. Je gaat zoveel lol hebben :)

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 20:02

charrel

Cortisol4life..

ToolkiT schreef op woensdag 18 november 2009 @ 01:22:
[...]

en gezien de gemiddelde motorrijder waarschijnlijk maar 6K per jaar rijd moet je dus 100 met dat ding rijden voor je het eruit hebt.. tegen die tijd zijn er geen fosiele brandstoffen meer... hoewel hij waarschijnlijk ook wel op zonnebloem olie moet kunnen rijden (in theorie)
Dat is nu juist niet de bedoeling, het is voor mensen die veel meer km's maken. Dus zuiniger willen rijden, lagere onderhoudskosten/ lange onderhoudsintervallen en servicebeurten bv. op de plek van je werk tijdens je werk.
Dus voor wie zou die nu bedoeld zijn :P
Tevens is diesel ook overal te krijgen over de wereld, dus zou het ook een prima reismotor maken.

ik vind het een mooi concept, alleen de prestaties ..... zijn voor mij persoonlijk net even te laag.

[ Voor 6% gewijzigd door charrel op 18-11-2009 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 06:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn motor rijd euhhh 1 liter op 1 rondje Assen ;) Dus 1 op 4,5km :P

Boeie.. Ga lekker rijden man.

[ Voor 19% gewijzigd door Tylen op 18-11-2009 08:36 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:42

_Apache_

For life.

Kies toch lekker een 500-600 cc'er .Stop rekenen, ga lekker rijden.

Mijn FZS600 doet in de stad 4.2ltr/100km (gemiddeld over de laatste 2500km). Op de autobaan ( ~135kmpu bepakt en bezakt liep het nog verder omlaag naar de 3,6ltr/100km.

Zonder twijfelen heb ik ook deze motor gekocht, heb ook op andere motoren mogen rijden, maar vind dit toch prima rijden. Beter dan een kale Honda 900F Hornet :X, a) omdat ik meer mee kan nemen, b ) een - minimaal - kuipje heb, c ) hij zuiniger is en een soepelere gasreactie heeft.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
charrel schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:26:
[...]

Dat is nu juist niet de bedoeling, het is voor mensen die veel meer km's maken. Dus zuiniger willen rijden, lagere onderhoudskosten/ lange onderhoudsintervallen en servicebeurten bv. op de plek van je werk tijdens je werk.
Dus voor wie zou die nu bedoeld zijn :P
Tevens is diesel ook overal te krijgen over de wereld, dus zou het ook een prima reismotor maken.

ik vind het een mooi concept, alleen de prestaties ..... zijn voor mij persoonlijk net even te laag.
ik vind het ook een mooi concept hoor, maar deel het gevoel dat hij net wat vermogen mist.
Maar 600.000 Km, dan moet je 10 jaar 60.000 Km per jaar rijden, er zijn amper mensen die dat in de auto redden, laat staan op de motor.
Concept is mooi maar de 600.000 Km om de veel te hoge prijs goed te praten gaat er bij mij niet in..
Kijk het is natuurlijk een semi prototype en daarom is hij duur, de R&D kosten moeten er immers nog uit.
Zeg dat gewoon eerlijk.
Als hij beter geprijst zou zijn dan zou ik hem zeker overwegen als woon-werk fiets, maar nu heb ik geen zin om me scheel te betalen om trendsetter te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:23

unclero

MB EQA ftw \o/

moto-moi schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:37:
Maargoed, dat ding heeft echt niets met het motorgevoel te maken imo.
..hoewel dat natuurlijk zeer subjectief is ;).

Overigens ben ik het wel met je eens als je stelt dat fietsen als motorscooters, goldwings e.d. gewoon werkpaarden zijn, de auto voor de mensen die files en parkeerleed _niet_ leuk vinden, zo je wilt.
Wil echter niet zeggen dat je er niet onwijs mee fun kan hebben ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
unclero schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:35:
[...]

..hoewel dat natuurlijk zeer subjectief is ;).

Overigens ben ik het wel met je eens als je stelt dat fietsen als motorscooters, goldwings e.d. gewoon werkpaarden zijn, de auto voor de mensen die files en parkeerleed _niet_ leuk vinden, zo je wilt.
Wil echter niet zeggen dat je er niet onwijs mee fun kan hebben ;).
goldwing is natuurlijk een leuke cruiser en voor de gadget liefhebbers. Erg sportief de bochten door zijn ze niet voor gemaakt maar wat ik begrepen heb rijden ze beter dan je zou denken.
http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
ToolkiT schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:30:
[...]
ik vind het ook een mooi concept hoor, maar deel het gevoel dat hij net wat vermogen mist.
[...]
Volgens mij scheelt het wel veel dat die 100 torques heeft, wat al bij 1800 toeren beschikbaar is. Dat is nog steeds meer dan 2 keer zoveel als jouw Versys, ondanks het vermogen van 'maar' 45pk. Dat samen met een CVT denk ik dat die niet eens zo langzaam is.
Ik vind het wel een mooi concept. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ToolkiT schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:55:
[...]

goldwing is natuurlijk een leuke cruiser en voor de gadget liefhebbers. Erg sportief de bochten door zijn ze niet voor gemaakt maar wat ik begrepen heb rijden ze beter dan je zou denken.
http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo
idd, zelfs kneedown is gewoon te doen:
http://www.youtube.com/watch?v=fSVg3Gg4LmA

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het verbruik viel mij ook erg tegen, ik dacht altijd dat je toch wel aanzienlijk zuiniger kon rijden op een motor dan een auto, maar het is gewoon hetzelfde, of zelfs slechter! Zeker omdat een auto meer mensen kan vervoeren.

Slechte ontwikkeling imo, zeker als ik die vergelijkingen zie die dion_b maakt waarbij de motor lichter en onzuiniger wordt, dat slaat nergens op, en moet ook beter kunnen.

Ik was op zoek naar een 600cc motor, maar goed ook, want een 1000 of 1200 verbruikt echt veel. Bijv. bij een bandit 1:19 tegenover 1:13. Dat merk je toch goed als je woon-werk doet. Nou heb ik overigens totaal niet gelet op het verbruik bij de aanschaf, maar schrok wel toen ik 1:10 bleek te rijden. Nu na een beurt is dat inmiddels 1:15 geworden, en ik hoop dat het nog wat zuiniger wordt met het spulletje wat ik in m'n tank heb gegoten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
-DG- schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:02:
[...]

Volgens mij scheelt het wel veel dat die 100 torques heeft, wat al bij 1800 toeren beschikbaar is. Dat is nog steeds meer dan 2 keer zoveel als jouw Versys, ondanks het vermogen van 'maar' 45pk. Dat samen met een CVT denk ik dat die niet eens zo langzaam is.
Dat is waar natuurlijk, voordeel is wel dat je met een licht rijbewijs erop mag (volgens mij is hij net 35KW).
Zonder een proefrit weet je niet hoe iets rijd, dus blijft het speculeren.
Maar super snel zal hij natuurlijk niet zijn, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.

Als hij beter betaalbaar zou zijn, zou ik hem zeker overwegen, maar voor deze prijs sla ik over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:58
-DG- schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:02:
[...]

Inderdaad, in theorie kun je een CVT áltijd in het optimale toerental rijden, ik gok dat die diesel in 0-100 nog best kan verrassen :)
Sowieso vind ik het wel een gaaf ding om te zien, en voor een prototype-achtige fiets niet eens zo duur.
Gelukkig voor dit soort initiatieven zijn er altijd mensen met veel geld die wél trendsetter willen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

ToolkiT schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:30:
[...]

Concept is mooi maar de 600.000 Km om de veel te hoge prijs goed te praten gaat er bij mij niet in..
Kijk het is natuurlijk een semi prototype en daarom is hij duur, de R&D kosten moeten er immers nog uit.
Als hij beter geprijst zou zijn dan zou ik hem zeker overwegen als woon-werk fiets, maar nu heb ik geen zin om me scheel te betalen om trendsetter te zijn..
Ach, op het GS forum kopen zat mensen een volledig opgetuigde GS adventure/ RT voor woon/werk. Die rijden toch echt minimaal 30.000 per jaar. Een aangeklede bmw gaat makkelijk richting de 20.000 euro. Die diesel rijdt dan zuiniger, is goedkoper, minder onderhoud nodig en voor het onderhoud komt de dealer nog naar je toe ook. Met een blok wat gewoon 600.000km moet kunnen doen, op zich wel sterkte argumenten. Een beetje boxer is na 200.000 toch ook wel aardig op z'n end en al zeker niks economisch meer waard ;)
DRAFTER86 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:17:
[...]
Inderdaad, in theorie kun je een CVT áltijd in het optimale toerental rijden, ik gok dat die diesel in 0-100 nog best kan verrassen :)
Sowieso vind ik het wel een gaaf ding om te zien, en voor een prototype-achtige fiets niet eens zo duur.
Gelukkig voor dit soort initiatieven zijn er altijd mensen met veel geld die wél trendsetter willen zijn ;)
Dacht dat het iets van 7 seconden was naar de 100, tussensprints waren wel weer sneller. Top lag dacht ik rond de 190km/u

[ Voor 23% gewijzigd door charrel op 18-11-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 14:06

_Erikje_

Tweaker in Spanje

heeft iemand ervaring met Nonfango koffers?

Heb een leuke aanbieding gezien voor een set van 3 koffers: 1 topkoffer en twee zijkoffers voor 195 euro. het zijn deze koffers

Ik ben een beetje sceptisch gezien de prijs, maar voor 200 euro voor drie koffers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 07:57

4x2

lộn xộn quá

ToolkiT schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:55:
[...]
De oudere 1500 (eind 80'er jaren/begin 90'er) reed idd beter dan ik dacht.
Met 80 op de cruisecontrol was ie best fijn, bochten waren gewoon een rampzalige ervaring met dat ding.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ Toolkit: Denk dat de gemiddelde "sportieve" rijder zich hier toch wel eens in kan verslikken :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 20-05 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

snars schreef op woensdag 18 november 2009 @ 02:29:
[...]

AAAAH, stop it. Gooi je rekenmachine uit het raam, stop met het verzinnen van allerlei vreemde "eisen", stop met rationaliseren en ga motorrijden zoals motorrijders dat in de praktijk doen. Je gaat zoveel lol hebben :)
Tylen schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:35:
Mijn motor rijd euhhh 1 liter op 1 rondje Assen ;) Dus 1 op 4,5km :P

Boeie.. Ga lekker rijden man.
_Apache_ schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:43:
Kies toch lekker een 500-600 cc'er .Stop rekenen, ga lekker rijden.
Kijk, dit bedoel ik dus exact met "onbegrip". Onder automobilisten heb je mensen die ervoor kiezen om een hot hatch te kopen die sportief rijdt en als het meezit 1:12 doet (maar met hun rijgedrag zit het doorgaans niet mee :z ). Dat is een prima keuze, maar er zijn ook mensen die hun auto primair kiezen op verbruik (en lage overige kosten) en dan uitkomen bij kleine Koreanen of Franse diesels van 15 jaar terug, die nagenoeg nooit >110km/u rijden en soms om nog wat te besparen op 90km/u achter een vrachtwagen gaan hangen voor een km of 50. Dat laatste is iets waar de eerste groep van zou gruwelen, maar is ook een valide keuze - en gek genoeg kun je er prima plezier in hebben terwijl je zo rijdt - ik wel tenminste :o

Jullie doen alsof die tweede categorie bij motorrijden om een of andere reden niet kan bestaan, en dat het onmogelijk is om lol te hebben als je ook op verbruik let. Kijk, dat het jullie keuze niet is, is prima, en ik probeer totaal niemand anders hier zover te krijgen dat ze zo gaan rijden, maar laat mij dan aub ook in m'n waarde wat betreft m'n motivatie *om* motor te gaan rijden en vervolgens welke zaken ik (zwaar) wil laten meewegen in de keuze.

Zoals ik al meermaals gezegd heb, ik ga pas actief verder zoeken als ik daadwerkelijk op een (paar) motor(en) gezeten heb, maar het enige wat dat gaat veranderen aan mijn insteek is randvoorwaarden toevoegen (welke zithouding ik lekker vind, hoe hoog het zitvlak moet zijn etc). Binnen de som van randvoorwaarden zal ik nog altijd op zoek gaan naar een motor met zo laag mogelijk verbruik.

Voor de duidelijkheid: als ik wel een tweede auto voor de deur kon parkeren zou ik een Citroen AX 1.5D uit 1997 kopen. En - gesprek die ik toevallig met een collega had gisteren - als ik een Audi A8 (of vergelijkbaar dikke luxe bak) gratis zou krijgen/winnen, zou ik die gewoon verkopen en... een Citroen AX 1.5D uit 1997 kopen :z en de rest in m'n zak steken (hooguit de standaard stoelen in de AX vervangen door exemplaren die comfortabeler zijn voor afstanden >500km) - en reken maar dat ik bij auto's wel uit ervaring weet hoe deze dingen rijden en wat ik "opoffer". Ander tikje van me is dat ik een bloedhekel heb aan ieder automatisch systeem in een auto, wat zover gaat dat ik het automatisch afslaan van richtingaanwijzers er ook uit sloop. Ook een reden waarom m'n voorkeur bij auto's duidelijk uitgaat naar oudere/goedkopere modellen..

Iedereen heeft z'n eigen tikjes, ik ben een rare snuiter en dit is de mijne. Maar goed, zoals gezegd, ik ga hier pas acitef mee verder als ik gereden heb en dus wat meer relevante info heb ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
rare snuiter, ga toch rijden man! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:42

_Apache_

For life.

Wat je aangeeft is in mijn ogen heel anders. Mijn rijden is zeer zuinig, vooral als ik het met vrienden vergelijk die met dezelfde fiets rijden (uit hetzelfde bouwjaar zelfs!) rij ik tot wel 10-15% verder op een liter brandstof. En dat ik onbeperk lol zou hebben ten koste van de brandstof is onjuist.

- Over het verbruik kan je het beste op spritmonitor.de kijken en vergelijken.
- Wat betreft de ervaring kan je het beste een motor huren en proberen.
- Wat betreft het type motor is je persoonlijke smaak

Al met al moet het niet lang te duren. Daarnaast kan je wel nadenken en onderzoek doen naar het verbruik, maar als je je rustig rijdt en je motor goed onderhoud zal dit ook weer uitlopen op wat je gevonden hebt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Ik ben blij dat al mijn motoren gewoon 1/10 lopen, dan hoef ik daar tenminste niet over na te denken bij het kiezen welke nu mee uit te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Maikel64 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:32:
[...]

Dus je hebt er geld bij gekregen :P

Ben inderdaad ook al aan het kijken geweest. Heb alleen niets nodig. Dat is vaak pas op het moment dat je geen korting meer krijgt.
Geld erbij :? was het maar zo. Maar volgens mij is iets dat eerst 500eu koste en nu 200eu kost 250% afgeprijst?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
Widow schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:53:
[...]

Geld erbij :? was het maar zo. Maar volgens mij is iets dat eerst 500eu koste en nu 200eu kost 250% afgeprijst?
250% van €500 is €1250 als dat als korting krijgt krijg je dus €750 toe (oftewel 150%)

jij kreeg 60% korting (€300)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

dion_b schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:05:
[...]

[...]

[...]

Kijk, dit bedoel ik dus exact met "onbegrip". Onder automobilisten heb je mensen die ervoor kiezen om een hot hatch te kopen die sportief rijdt en als het meezit 1:12 doet (maar met hun rijgedrag zit het doorgaans niet mee :z ). Dat is een prima keuze, maar er zijn ook mensen die hun auto primair kiezen op verbruik (en lage overige kosten) en dan uitkomen bij kleine Koreanen of Franse diesels van 15 jaar terug, die nagenoeg nooit >110km/u rijden en soms om nog wat te besparen op 90km/u achter een vrachtwagen gaan hangen voor een km of 50. Dat laatste is iets waar de eerste groep van zou gruwelen, maar is ook een valide keuze - en gek genoeg kun je er prima plezier in hebben terwijl je zo rijdt - ik wel tenminste :o

Jullie doen alsof die tweede categorie bij motorrijden om een of andere reden niet kan bestaan, en dat het onmogelijk is om lol te hebben als je ook op verbruik let. Kijk, dat het jullie keuze niet is, is prima, en ik probeer totaal niemand anders hier zover te krijgen dat ze zo gaan rijden, maar laat mij dan aub ook in m'n waarde wat betreft m'n motivatie *om* motor te gaan rijden en vervolgens welke zaken ik (zwaar) wil laten meewegen in de keuze.

Zoals ik al meermaals gezegd heb, ik ga pas actief verder zoeken als ik daadwerkelijk op een (paar) motor(en) gezeten heb, maar het enige wat dat gaat veranderen aan mijn insteek is randvoorwaarden toevoegen (welke zithouding ik lekker vind, hoe hoog het zitvlak moet zijn etc). Binnen de som van randvoorwaarden zal ik nog altijd op zoek gaan naar een motor met zo laag mogelijk verbruik.

Voor de duidelijkheid: als ik wel een tweede auto voor de deur kon parkeren zou ik een Citroen AX 1.5D uit 1997 kopen. En - gesprek die ik toevallig met een collega had gisteren - als ik een Audi A8 (of vergelijkbaar dikke luxe bak) gratis zou krijgen/winnen, zou ik die gewoon verkopen en... een Citroen AX 1.5D uit 1997 kopen :z en de rest in m'n zak steken (hooguit de standaard stoelen in de AX vervangen door exemplaren die comfortabeler zijn voor afstanden >500km) - en reken maar dat ik bij auto's wel uit ervaring weet hoe deze dingen rijden en wat ik "opoffer". Ander tikje van me is dat ik een bloedhekel heb aan ieder automatisch systeem in een auto, wat zover gaat dat ik het automatisch afslaan van richtingaanwijzers er ook uit sloop. Ook een reden waarom m'n voorkeur bij auto's duidelijk uitgaat naar oudere/goedkopere modellen..

Iedereen heeft z'n eigen tikjes, ik ben een rare snuiter en dit is de mijne. Maar goed, zoals gezegd, ik ga hier pas acitef mee verder als ik gereden heb en dus wat meer relevante info heb ;)
Mensen die niet om verbruik geven rijden vast niet veel (;)) dus ja, hoeveel waarde wil je aan die meningen hechten :P

Ik rij zelf (elke dag woon-studie) op een 660cc 1-cilinder. Ik rij daar zo'n 1:23 mee. En als ik wat vroeger vrij ben, dan ga ik lekker spelen met dat ding. Dan kom ik nauwelijks boven de 60km/h uit. Verbruik gaat dan wel iets omhoog! Dus lekker zuinige fiets voor op de weg en genoeg vermogen om tot ver buiten je comfort-zone te rijden ;).

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Agh .... Brandstofverbruik is ook iets relatiefs maar zéker iets waar je als "bewuste consument" op kunt, en eigenlijk ook op moet, letten dus ik kan eigenlijk alleen maar respect hebben voor Dion_B z'n keuze's en gedachten.

Mijn "fiets" kan ik ook met 5L/100Km óf zuiniger door het verkeer heen loodsen maar in de regel zit ik met "normaal" rijden toch al snel aan een verbruik van 7L/100Km. óf erger (da's een verschil van bijna 50%!!) terwijl ik naar eigen mening niet eens zo heel erg lomp/hard/onzuinig rijd.
Het enige nadeel is dat m'n "fiets" niet erg uitnodigd tot het rijgedrag wat bij die 5L/100Km. past en ik me misschien te gemakkelijk laat overhalen tot het gedrag wat wél bij de "fiets" past.

Aangaande die auto's die "vroeger" (+/- 10 jaar geleden) zuiniger waren: Ik reed in '99 met een gloedje nieuwe Peugeot 406 HDi en reed toen met gemak, zonder rekening te houden met verbruik/rijstijl, 1:20 met dat ding. Diezelfde auto heb ik momenteel nog steeds en ik heb het idee dat door de strengere milieu eisen (de ECU is al een "x" aantal keer bijgesteld tijdens de reguliere beurten i.v.m. emissie eisen) de auto steeds minder kilometers per liter maakt (1:15 mag ik blij mee zijn tegenwoordig, en dat vind ik voor een moderne diesel die technisch gezien nog steeds 100% is eigenlijk ook te weinig).
Klaarblijkelijk is de manier van meten dus belangrijker dan het effectief totaalplaatje doordat die meting gedaan wordt tijdens een onbelaste "testrun" gedurende een paar seconden. Je maakt mij niet wijs dat de winst zit in minder kilometers per liter waarbij er meer brandstof verbrand en dat die verbranding daardoor schoner/vollediger verloopt. Straks gaan ze nog roepen dat het nóg beter voor het milieu is als je de brandstof gewoon niet meer ontsteekt (in geval van een diesel niet meer láát ontsteken) en deze direct via de uitlaatpoorten in het blok naar de uitlaat laat lopen om deze dan natuurlijk wel weer netjes op te vangen in een daarvoor aangebracht reservoir. Nadeel is dan natuurlijk wel weer dat je ook geen meter meer vooruit komt tenzij je een "perpetuüm mobile" uitgevonden kunt krijgen.

edit:
Óf iemand moet me er van kunnen overtuigen dat rendement niks te maken heeft emissie .... en dat minder rendement dus automagisch tot minder emissie lijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 18-11-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:02:
edit:
Óf iemand moet me er van kunnen overtuigen dat rendement niks te maken heeft emissie .... en dat minder rendement dus automagisch tot minder emissie lijd.
Swirl, twirl and tumble kunnen dat uitleggen :+

* Chevy454 doet geen poging meer. Na veel pijn en moeite is die schijt prototype door de emissie testen gekomen. Want door dat kut inlaatkanaal was er te weinig werveling om alles goed te ontbranden en moest het rendement omlaag (meer toeren maar gasklep minder open) om betere emissies te halen (meer gassnelheid voor betere menging).

[ Voor 45% gewijzigd door Chevy454 op 18-11-2009 22:08 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chevy454 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:04:
[...]

Swirl, twirl and tumble kunnen dat uitleggen :+

* Chevy454 doet geen poging meer. Na veel pijn en moeite is die schijt prototype door de emissie testen gekomen. Want door dat kut inlaatkanaal was er te weinig werveling om alles goed te ontbranden en moest het rendement omlaag (meer toeren maar gasklep minder open) om betere emissies te halen (meer gassnelheid voor betere menging).
Qua opleiding ben ik helaas maar een simpele auto/motor technicus die vanwege financiën én privesituaties in de IT beland is ... "mijn naam is haas én ik weet van niks: Niet écht..............."

Vlag/Lading .... en uitdagen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

charrel schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:10:
[...]
Een beetje boxer is na 200.000 toch ook wel aardig op z'n end en al zeker niks economisch meer waard ;)
Hangt er maar net vanaf hoe ermee omgesprongen is. Die van mij heeft van zijn vorige eigenaren (pliesie, particulier) 138K erop gekregen. Ik heb er nu 10K bij gezet en hij doet het nog fantastisch. Voorlopig gaat deze niet naar de filistijnen. Hij lust nog steeds geen olie, dus volgens mij zit het mechanisch nog snor. Tuurlijk is ie bijna niets meer waard, maar ik heb 'm een jaar geleden voor €2400 gekocht en volgens de ANWB heeft ie nu een dagwaarde van €1840. Maar wat zou dat? Zolang ie het nog doet is het prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Vriend van me heeft 2x een r1100gs. De ene heeft 170.000 gelopen en de andere nu rond de 138.000.
Doen het prima, op de bak van de ene na ;) Maar je raakt ze gewoon niet meer kwijt.
Die motoren zijn ook al wat ouder, rijschool hier in de buurt had een r1200gs die had 220.000 gelopen, daar kregen ze toch echt niks meer voor terug. Op zich niks mis mee maar je spoelt wel 20.000 euro in 3-4jaar er door + bijbehorende benzine + onderhoud. Dat kost toch een stuk minder als je daar die eva diesel voor gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 18-11-2009 23:25 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

charrel schreef op woensdag 18 november 2009 @ 23:24:
Die motoren zijn ook al wat ouder, rijschool hier in de buurt had een r1200gs die had 220.000 gelopen, daar kregen ze toch echt niks meer voor terug. Op zich niks mis mee maar je spoelt wel 20.000 euro in 3-4jaar er door + bijbehorende benzine + onderhoud.
Ja...leuke rekensom. Pak je een rijschool...Neem dan een realistisch voorbeeld.
Even iets te reflectie: je mag mijn 12 jaar oude RT komen inspecteren op roest. Het frame heeft dus niets te lijden van roest. Hier en daar een boutje omdat BMW het verrekt om daar RVS voor te gebruiken, en als de vorige eigenaar iets vaker de spons ter hand had genomen hadden de velgen er nu nog wat beter uit gezien. Maar ik heb 'goedkopere' motoren gezien van 3 jaar oud, die toch aardig moesten vechten tegen de roest en waar ook nog wel eens wat onderdelen van af vielen. Nu wil ik niet beweren dat een BMW zonder gebreken is, en ik zal misschien ook wel een beetje boffen met die ouwe bak, maar toch. Die hoge prijs is niet alleen maar voor dat blauw/witte logo. Je treft gewoon meer BMW's aan met een aanzienlijke km-stand zonder mankementen. Waarschijnlijk zijn ze het ook wel waard.
En dat een motor met 200K op de klok niet zoveel meer oplevert is niet zo vreemd natuurlijk. Ik zag het juist als een kans. Een RT voor een prikkie. En ik ben er voorlopig wel lekker op en neer mee naar Marokko geweest. Ding heeft geen krimp gegeven...

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Gaat alleen maar om een voorbeeld ;)
Zijn genoeg mensen op het GS forum die zo'n diesel erg interessant vinden. Ik zou ook niet snel 17.500 euro uitgeven voor een motor, alhoewel >:)
Het is gewoon een mooi en relatief goedkoper alternatief voor een hoop mensen. Als je ziet op wat voor aangeklede en dus dure BWM sommige gasten rijden heb ik volgens mij toch echt het verkeerde beroep..... of de verkeerde wensen natuurlijk.

Nah ja, over een jaar of 2 na levering van de Eva zullen we het weten wat ze doen. Dan worden de zakelijk afgeschreven fietsen meestal ingeruild. Zou er iig wel is op willen rijden, CVT lijkt me erg raar.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

charrel schreef op donderdag 19 november 2009 @ 01:01:
Nah ja, over een jaar of 2 na levering van de Eva zullen we het weten wat ze doen. Dan worden de zakelijk afgeschreven fietsen meestal ingeruild. Zou er iig wel is op willen rijden, CVT lijkt me erg raar.
Ben ook wel benieuwd. Het is ook een nieuw merk natuurlijk, en dat is altijd een risico. Als ze na 3 jaar ermee kappen, zit je met je brommer die geen dealer kan onderhouden. En zonder bij voorbaat een dergelijk initiatief af te willen branden, heeft het bedrijf ook nog geen reputatie. Je weet dus niet hoe het zit met de kwaliteit. Misschien is ie tiptop en heeft ie 0 problemen, maar ja...er is geen enkele motor zonder problemen, dus er zal allicht wel wat komen. Vraag is dan natuurlijk hoe een kleine fabrikant daarmee omgaat.
Maar goed, voor mij is het allemaal academisch: ik heb een brommerd en ik koop toch geen nieuwe zonder de loterij te winnen. Als ik die win, koop ik een stuk of 5-6 motoren. Van alles wat...kan niet kiezen... ;) neem ik er ook wel zo'n leuk dieseltje bij...

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

Ik en vriendin willen over een tijdje ook aan rijlessen gaan beginnen maar er zijn nog wat vragen, wellicht kunnen we hier wat opheldering over krijgen:

Is er een APK plicht voor motoren? Daar waren ze volgens mij mee bezig maar weet niet of dat doorgevoerd is?

Hoeveel lessen staan er gemiddeld voor een motorrijbewijs? En helpt het als je al een tijdje je autorijbewijs hebt? Is de theorie moeilijk te halen (daar had ik bij het autorijbewijs al een hekel aan dus vandaar :X ) en in welke opzichten verschilt het van een autorijbewijs theorie examen?
Moet je voor je rijlessen je eigen beschermkleding en helm hebben of krijg je dat bij je lessen te leen?

Tja en een hele persoonlijke vraag natuurlijk: is het moeilijk om te leren motor te rijden, en dan bedoel ik met name de voertuigbeheersing.

Tevens ben ik van plan een niet al te zware motor te nemen als ik mijn rijbewijs heb, 250cc tot maximaal 600cc maar wegen die ook minder? Ik heb wel eens een motor helpen verhuizen die gewoon 300kg woog :X dat was toch best zwaar, wil hem nog wel rechtop kunnen zetten als ie een keer omvalt ofzo of is dat een ongegronde angst en rijden zware motor juist weer beter dan lichtere motoren (qua gewicht zwaar en licht) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 19-11-2009 11:46 ]

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Metro2002 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:45:
Is er een APK plicht voor motoren? Daar waren ze volgens mij mee bezig maar weet niet of dat doorgevoerd is?
Nee.
Hoeveel lessen staan er gemiddeld voor een motorrijbewijs?
Ongeveer 20.
En helpt het als je al een tijdje je autorijbewijs hebt?
Niet echt, behalve dat je wat weet over verkeersregels en hoe het ongeveer werkt.
Veel zul je helemaal opnieuw leren.
Als je jarenlang schakelbrommer hebt gereden ben je overigens wel in het voordeel :D.
Is de theorie moeilijk te halen (daar had ik bij het autorijbewijs al een hekel aan dus vandaar :X ) en in welke opzichten verschilt het van een autorijbewijs theorie examen?
Verschilt niet zo veel. In mijn tijd had ik er ook een hekel aan, maar toen kon je nog afkijken bij de buren, ik weet niet hoe dat nu gaat ;).
Moet je voor je rijlessen je eigen beschermkleding en helm hebben of krijg je dat bij je lessen te leen?
Kun je lenen. Beter koop je dat vast, heb je het al. En dan zit je niet met de smerige zooi waar 200 anderen hun angstzweet in los hebben gelaten, en wat al maanden geen wasmachien heeft gezien ;).
Tja en een hele persoonlijke vraag natuurlijk: is het moeilijk om te leren motor te rijden, en dan bedoel ik met name de voertuigbeheersing.
Wordt doorgaans wel als het moeilijkste onderdeel ervaren.
Tevens ben ik van plan een niet al te zware motor te nemen als ik mijn rijbewijs heb, 250cc tot maximaal 600cc maar wegen die ook minder? Ik heb wel eens een motor helpen verhuizen die gewoon 300kg woog :X dat was toch best zwaar, wil hem nog wel rechtop kunnen zetten als ie een keer omvalt ofzo of is dat een ongegronde angst en rijden zware motor juist weer beter dan lichtere motoren (qua gewicht zwaar en licht) ?
Iedere motor is weer anders, kijk gewoon eens veel rond :>.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Anoniem: 71324

Ik en vriendin willen over een tijdje ook aan rijlessen gaan beginnen maar er zijn nog wat vragen, wellicht kunnen we hier wat opheldering over krijgen:

Is er een APK plicht voor motoren? Daar waren ze volgens mij mee bezig maar weet niet of dat doorgevoerd is? Geen APK

Hoeveel lessen staan er gemiddeld voor een motorrijbewijs? Voor beide examens denk ik rond de 18 a 20 lessen
En helpt het als je al een tijdje je autorijbewijs hebt? Ik weet natuurlijk niet hoe je rijstijl/verkeersinzicht in de auto is. Maar in mijn geval was het voor het onderdeel verkeersdeelname wel handig dat ik al 6 jaar mijn autorijbewijs had.

Is de theorie moeilijk te halen (daar had ik bij het autorijbewijs al een hekel aan dus vandaar :X ) en in welke opzichten verschilt het van een autorijbewijs theorie examen? De standaardvragen zoals hoe hard je mag op een autosnelweg zijn hetzelfde als met het autorijbewijs theorie, maar bijvoorbeeld of er een kind achterop mag met alleen een helm op dat is natuurlijk alleen van toepassing voor de motor. Denk dat je gemiddeld rond de 10/15 vragen zit die specifiek voor de motor zijn. Correct me if i am wrong.
Moet je voor je rijlessen je eigen beschermkleding en helm hebben of krijg je dat bij je lessen te leen? Ligt aan de rijschool. Je moet bijna altijd wel je eigen laarzen mee nemen

Tja en een hele persoonlijke vraag natuurlijk: is het moeilijk om te leren motor te rijden, en dan bedoel ik met name de voertuigbeheersing. Het is te doen. Wel moeilijker vond ik t.o.v. verkeersdeelname.

Tevens ben ik van plan een niet al te zware motor te nemen als ik mijn rijbewijs heb, 250cc tot maximaal 600cc maar wegen die ook minder? Hoeft niet per se. Als je 250cc met 600cc vergelijkt vaak wel. Als je 600cc vergelijkt met 1000cc dan is het denk ik niet meer dan een paar kilogrammetjes.

Ik heb wel eens een motor helpen verhuizen die gewoon 300kg woog :X dat was toch best zwaar, wil hem nog wel rechtop kunnen zetten als ie een keer omvalt ofzo of is dat een ongegronde angst en rijden zware motor juist weer beter dan lichtere motoren (qua gewicht zwaar en licht) ? Dit laatste weet ik niet. Motor van +/-220kg kreeg ik wel in me eentje omhoog. Heb er nog nooit één van 300kg op moeten tillen. Vast wel iemand in de buurt die dan evt wil helpen. Dus ik zou dit niet als reden noemen om een lichtere motor te nemen

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)

volgens mij is er in NL geen APK voor motoren. (hier in de UK wel, voor motoren ouder dan 3 jaar)
Metro2002 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:45:Hoeveel lessen staan er gemiddeld voor een motorrijbewijs? En helpt het als je al een tijdje je autorijbewijs hebt? Is de theorie moeilijk te halen (daar had ik bij het autorijbewijs al een hekel aan dus vandaar :X ) en in welke opzichten verschilt het van een autorijbewijs theorie examen?
Autorijbewijs zal wel helpen met verkeers inzicht.
Geen idee hoeveel lessen gemiddeld zijn. Ik heb zelf 2 dagen les gehad (+CBT) en dat was gemiddeld voor mensen met aanleg geloof ik.
Neem een proefles zou ik zeggen dan kunnen ze een inschatting doen.
De meeste rijscholen hebben wel wat beschermkleding maar vaak beperkt, hangt helemaal van de rijschool af..
Metro2002 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:45:Tja en een hele persoonlijke vraag natuurlijk: is het moeilijk om te leren motor te rijden, en dan bedoel ik met name de voertuigbeheersing.
is idd persoonlijk, heb je goed gevoel op je trapfiets en ben je niet bang dan valt het allemaal reuze mee vond ik.
Metro2002 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:45:Tevens ben ik van plan een niet al te zware motor te nemen als ik mijn rijbewijs heb, 250cc tot maximaal 600cc maar wegen die ook minder? Ik heb wel eens een motor helpen verhuizen die gewoon 300kg woog :X dat was toch best zwaar, wil hem nog wel rechtop kunnen zetten als ie een keer omvalt ofzo of is dat een ongegronde angst en rijden zware motor juist weer beter dan lichtere motoren (qua gewicht zwaar en licht) ?
zwaarte van de motor merk je eigenlijk alleen met lopen met motor aan de hand en achteruit in parkeren etc.
En een beetje bij langzaam rijden. Als je op vaart bent merk je er meestal niet zoveel meer van.
zwaar heeft vaak meer koppel dus kan je er luier mee rijden (minder toeren jagen dus)

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 20:13
@ Metro,
Ik heb nu een maand of 3 / 4 m'n A-Rijbewijs: dus kan je wel tips geven over rijles + bewijs halen maar nog niet over de ervaren dingen :)
Rijbewijs vond ik niet heel moeilijk, merkte wel dat ik het er gemakkelijker af bracht dan 2 mede-lessers, maar dat was het verschil van 3 les uren.
Ten opzichte van de personen die nog geen autorijbewijs hadden is het voordeel dat je eerder mag beginnen met wegrijlessen (omdat je zonder B-rijbewijs eerst je theorie binnen moet hebben) en je hebt (als het goed is tenminste) beter "VerkeersInzicht".

Ik kan alleen zeggen hoeveel lessen ik nodig had: 3 halve dagen ( = 3* 4 lesuren) voor Oefeningen (Halve draai / slalom)+ 2 halve dagen = 8 lesuren op de Weg.
Theorie vond ik niet heel erg moeilijk. heb gewoon hele boek doorgelezen + 4 proefexamens gemaakt van de CD. (Je hebt altijd een paar lastige vragen tijdens examen)
Het verschil met auto theorie is dat ze je dingen vragen over de Motor (oh ja joh? 7(8)7 ) zoals passagier meenemen, positie op weg, helmplicht etc.

Gewicht van een motor schommelt iig een beetje, maar met de juiste techniek zijn vrijwel alle (standaard) motoren wel overeind te krijgen, vraag dit ook aan je rijinstructeur, hij kan je dit prima voordoen.

Daarnaast is voorlopig APK plicht niet verplicht, evenals Kilometerheffing (toch actueel over een jaar of 2/3) is niet van toepassing op motoren.

Kleding:
Meeste rijscholen (waar ik geinformeerd heb allemaal) hebben leen-kleding (helm, jas, broek, handschoenen)
Goed schoeisel moet je zelf voor zorgen, rest kun je vaak lenen.
Kwaliteit / draagcomfort wisselt. bij sommigen stinkt het of is het erg oud, bij anderen erg goed.
Als je weet dat je door wilt met rijbewijs kun je natuurlijk tussen de lessen een keer wat aanschaffen.

Verplicht is het echter niet (beschermende kleding) maar zou het toch zeker altijd dragen!

edit: hmpftz te laat... hopelijk helpt 't je toch :)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• DRAFTER86
Edit: pfft wat zij hierboven zeggen dus :9 doe ik ook een keer mijn best op een post...

Nee, is niet verplicht (in Nederland althans), geen idee of het er aan zit te komen, niks over gehoord.
Hoeveel lessen staan er gemiddeld voor een motorrijbewijs?
Gokje: ongeveer 20, eerst voertuigbeheersing, dan verkeersdeelname. Verder zijn dit soort gemiddeldes echt enkel een heel ruwe indicatie, het verschilt gewoon enorm van persoon tot persoon.
En helpt het als je al een tijdje je autorijbewijs hebt?
Bij je verkeersdeelname natuurlijk wel, hoewel je het ook niet moet overschatten. De eerste keren op de weg ben je vooral bezig met motorrijden zelf, en dan blijkt hoe moeilijk het is om ondertussen ook nog op het verkeer te letten ;)
Is de theorie moeilijk te halen (daar had ik bij het autorijbewijs al een hekel aan dus vandaar :X ) en in welke opzichten verschilt het van een autorijbewijs theorie examen?
Tsjah als je de autotheorie moeilijk vond geldt waarschijnlijk hetzelfde voor de motortheorie :)
Er zijn een paar motor-specifieke zaken, gewoon dat boekje een keer doorlezen.
Over het algemeen hebben rijscholen wel kleding voor je. Ik zelf heb wel direct een eigen pak en helm gekocht, moet toch een keer.
Er zijn op dit moment in mijn omgeving vrij veel mensen die lessen/net klaar zijn, en het valt bij iedereen op: het is gewoon hartstikke leuk. Het geeft gewoon een kick om een toch vrij machtig apparaat in bedwang te leren houden.
300kg is zwaar voor een motor, het gros zit tussen de 150 en 250 kg. Natuurlijk is het verstandig om op een lichte motor te beginnen. Nog verstandiger is nooit te gaan motorrijden :+.
Mijn eerste motor weegt 230 kg, mijn tweede 240 en die is ook nog eens nogal hoog. Ik heb er prima op leren rijden (waarmee ik uiteraard niet wil beweren dat ik uitgeleerd ben ;)).
Mijn punt: ga gewoon lekker lessen, als je je papiertje hebt proefrijden en koop de motor die je zowel mooi vind en lekker vind rijden.

Overigens gister de Super Tenere even verwend met nieuwe olie en een poetsbeurt (jaja, ik rij nu 1,5 jaar en had nog nooit m'n motor gewassen...) dus ik kan er weer tegenaan.
Voorbandje (Metzeler Karoo 2) bevalt prima, ook in de drek :)

• komkommer

komkommer

Koffie

Mijn vader heeft een motor die weegt leeg meer dan 300kg. Je moet al moeite doen om hem van zijn standaard rechtop te krijgen. Maar als dat ding 5km/h rijdt merk je het al niet meer. Maar je hoeft niet even snel bij te steppen als je een stuurfoutje maakt, dat lukt toch al niet meer..

Makerij Hofman

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dat lukt bij een motor van meer dan 100kg ook al niet meer, dus echt veel verschil zit dr niet in wat dat betreft :P
Het verschil als je het wel probeert is dat je bij die van 100kg een dag of wat moeilijk loopt en bij die van 300kg lig je in het ziekenhuis met een beschadigd been ;)

leeg

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:09

talin

ES-MA

Hayfork schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:50:
[...]

Joey Dunlop is dodelijk verongelukt op een circuit in Tallinn, Estland toen Talin erachter reed.
Zoek in HK naar 'nickname talin' -> staat ergens een topic met iets als: "Hoe kom jij aan je nickname?"
Dan ctrl+f -> 'Talin' (volgens mij eerste pagina)

tadá!
sorry voor de late reactie.

dat dus.
die vent reed echt op alles wat maar een bordje circuit aan de kant had staan.
heb hem een paar jaar daarvoor de eerste x gesproken ( lees savonds/snachts in de pitbox verhalen vertellen ) op Assen toen ie daar met een ONK was, de verhalen die hij daar vertelde _/-\o_

sinsdien contact mee gehouden en hield me op de hoogte als er weer ergens een wedstrijd werd gehouden waar hij zich had voor ingeschreven: op donderdag avond eenmailtje sturen van: morgen vroeg naar Imatra, zie ik je daar?

googlen naar Imatra ergens in zuid Finland waar ze ooit WK's hebben gereden, spullen inpakken en rijden.

ik kom uit de tijd van de overgang van een vijl in je cilinder naar met je laptop aan de motor en daar hadden we een fenomeen die toen voorin reed en als die in de trainingen iemand voorbij kwam waarvan hij de gedachte had dat et niet echt opschoot dat ook duidelijk maakte ( nog net geen Kazuto Sakata dat ie em af trapte ) maar het werd wel duidelijk dat je verkeerd bezig was, zoiets overkomt je een paar x en dan neem je dat over... zo dus ook bij Joey Dunlop op Assen.
ik had er al 10 minuten training op zitten en hij kwam de baan op zoekend naar de juiste lijnen, in de oude Bult er buiten omheen en dan maar je hoofd schudden zo van: "waar ben jij mee bezig?" einde training kwam ie ook naar me toe om te vragen wat er aan de hand was.

ik heb hem toen in 2000 in Tallinn zien gaan, het was echt hondenweer maar ja, 1500 kilometer rijden dan wil je ook rijden, hij reed eerste en er gingen al mensen de pits in omdat het eigenlijk niet meer te doen was ( merendeel stond op inters ) ik had full wet's en dacht het gaat wel maar zoals motorrijders weten, als het regent zie je het pas goed als je stil staat.
geel vizier dus door blijven rijden tot een ronde voor dat hij crashte ik het pitbord kreeg dat ik niet begreep en dacht dat er een rode vlag situatie was en ik ook naar binnen ging.
toen ik binnen kwam was het al duidelijk dat het mis was met meneer Dunlop

ik heb nooit echte resultaten gehaald met mijn wegrace hobby maar heb wel bijna alles gereden wat er maar te rijden was, heb diverse motoren gehad waarvan de 1999 RS125 Aprillia toch wel de mooiste en beste fiets was, kijk nu nog vaak of er zo'n ding ergens te koop staat want het kriebelt nog steeds, ben vorig jaar al eens begonnen met een minibke te bouwen maar na mijn laatste verhuizing staat deze stof te happen op de werkbank.
heb jaren geleden de helm aan de wilgen gehangen en mag nog dagelijks herinnert worden aan deze periode door de pinnen in mn been, plastic knieschijf, plaatjes op beide sleutelbenen, linker kleine teen die ik mis, en vorig jaar februari de laatste schroeven uit mn enkel heb laten halen.

mischien toch eens tijd dat ik mn motorrijbewijs ga halen en een ouwe BMW ga kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door talin op 19-11-2009 13:05 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ToolkiT schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:01:
[...]

volgens mij is er in NL geen APK voor motoren. (hier in de UK wel, voor motoren ouder dan 3 jaar)

is idd persoonlijk, heb je goed gevoel op je trapfiets en ben je niet bang dan valt het allemaal reuze mee vond ik.
Met mijn trapfiets kan ik lezen en schrijven en heb ook een ligfiets die normaliter wat moeilijker te balanceren zijn en heb vroeger wel brommer gereden maar dat was een automaatje (puch maxi :+ ) dus of dat nou veel gaat helpen weet ik niet :P

Rijbewijs heb ik intussen bijna 10 jaar en zit momenteel op zo'n half miljoen aan km's wat ik gemaakt hebt dus qua verkeersinzicht zit het denk ik wel redelijk goed. Ik heb mijn autorijbewijs na 30 lessen in 1 keer gehaald (theorie in 2x :'( ) dus hoop dat ik mijn A bewijs straks ook in 1 keer haal natuurlijk ;)

De kleding zal ik dan maar het beste aanschaffen voor ik ga beginnen met lessen, kan het maar vast hebben :) Bedankt voor de antwoorden en als ik ga lessen zal dat hier uiteraard melden :P

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 19-11-2009 13:20 ]

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

@Metro2002, doe eerst een proefles voordat je geld gaat investeren in knappe kleding. Mogelijk kan je ook voor een leuke prijs kleding bij je rijschool aanschaffen.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Metro2002 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:17:
Met mijn trapfiets kan ik lezen en schrijven en heb ook een ligfiets die normaliter wat moeilijker te balanceren zijn en heb vroeger wel brommer gereden maar dat was een automaatje (puch maxi :+ ) dus of dat nou veel gaat helpen weet ik niet :P
Tsja, het is wel een machine die ietsje zwaarder is ;).
Rijbewijs heb ik intussen bijna 10 jaar en zit momenteel op zo'n half miljoen aan km's wat ik gemaakt hebt dus qua verkeersinzicht zit het denk ik wel redelijk goed.
Nou, hier zou je je wellicht iets in kunnen vergissen. Op de motor zit je wel degelijk heel anders te kijken en te anticiperen dan met de auto. Des te langer je in de auto zit, des te meer 'eigenaardigheden' je op hebt gepikt die je eerst af zult moeten leren.
Zo is er de eigenschap van automobilisten dat ze blinder worden des te langer ze autorijden ;).

Desalniettemin zal het ontdekken van die verschillen een buitengewoon leuke ende leerzame ervaring zijn :D.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

_Erikje_ schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:26:
@Metro2002, doe eerst een proefles voordat je geld gaat investeren in knappe kleding. Mogelijk kan je ook voor een leuke prijs kleding bij je rijschool aanschaffen.
Goed idee, ga ik zeker doen! :)
unclero schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:29:
[...]

zeker waar.
Nou, hier zou je je wellicht iets in kunnen vergissen. Op de motor zit je wel degelijk heel anders te kijken en te anticiperen dan met de auto. Des te langer je in de auto zit, des te meer 'eigenaardigheden' je op hebt gepikt die je eerst af zult moeten leren.
Zo is er de eigenschap van automobilisten dat ze blinder worden des te langer ze autorijden ;).

Desalniettemin zal het ontdekken van die verschillen een buitengewoon leuke ende leerzame ervaring zijn :D.
Ik geloof direct dat een motor andere anticipatietechnieken vereist dan rijden in een auto, al scheelt het wel dat ik ook behoorlijk veel op de fiets zit en dus vaker dan gemiddeld in mijn dode hoeken kijk etc. Als ik zie hoe sommige mensen met oogkleppen op in de auto zitten .. :X

Maargoed, verkeersregels ed ken ik natuurlijk al wel dus dat scheelt in elk geval al 'iets' :P

[ Voor 63% gewijzigd door Metro2002 op 19-11-2009 13:35 ]

• komkommer

komkommer

Koffie

Er zijn mensen die behoorlijk wat vallen tijdens het lessen. Ik zou dat lekker met kleding van de rijschool doen. Ok, soms stinkt het, maar even douchen en je bent er ook weer vanaf toch?

Makerij Hofman

• Tylen

Tylen

talin schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:58:
[...]

sorry voor de late reactie.

dat dus.
die vent reed echt op alles wat maar een bordje circuit aan de kant had staan.
heb hem een paar jaar daarvoor de eerste x gesproken ( lees savonds/snachts in de pitbox verhalen vertellen ) op Assen toen ie daar met een ONK was, de verhalen die hij daar vertelde _/-\o_

sinsdien contact mee gehouden en hield me op de hoogte als er weer ergens een wedstrijd werd gehouden waar hij zich had voor ingeschreven: op donderdag avond eenmailtje sturen van: morgen vroeg naar Imatra, zie ik je daar?

googlen naar Imatra ergens in zuid Finland waar ze ooit WK's hebben gereden, spullen inpakken en rijden.

ik kom uit de tijd van de overgang van een vijl in je cilinder naar met je laptop aan de motor en daar hadden we een fenomeen die toen voorin reed en als die in de trainingen iemand voorbij kwam waarvan hij de gedachte had dat et niet echt opschoot dat ook duidelijk maakte ( nog net geen Kazuto Sakata dat ie em af trapte ) maar het werd wel duidelijk dat je verkeerd bezig was, zoiets overkomt je een paar x en dan neem je dat over... zo dus ook bij Joey Dunlop op Assen.
ik had er al 10 minuten training op zitten en hij kwam de baan op zoekend naar de juiste lijnen, in de oude Bult er buiten omheen en dan maar je hoofd schudden zo van: "waar ben jij mee bezig?" einde training kwam ie ook naar me toe om te vragen wat er aan de hand was.

ik heb hem toen in 2000 in Tallinn zien gaan, het was echt hondenweer maar ja, 1500 kilometer rijden dan wil je ook rijden, hij reed eerste en er gingen al mensen de pits in omdat het eigenlijk niet meer te doen was ( merendeel stond op inters ) ik had full wet's en dacht het gaat wel maar zoals motorrijders weten, als het regent zie je het pas goed als je stil staat.
geel vizier dus door blijven rijden tot een ronde voor dat hij crashte ik het pitbord kreeg dat ik niet begreep en dacht dat er een rode vlag situatie was en ik ook naar binnen ging.
toen ik binnen kwam was het al duidelijk dat het mis was met meneer Dunlop

ik heb nooit echte resultaten gehaald met mijn wegrace hobby maar heb wel bijna alles gereden wat er maar te rijden was, heb diverse motoren gehad waarvan de 1999 RS125 Aprillia toch wel de mooiste en beste fiets was, kijk nu nog vaak of er zo'n ding ergens te koop staat want het kriebelt nog steeds, ben vorig jaar al eens begonnen met een minibke te bouwen maar na mijn laatste verhuizing staat deze stof te happen op de werkbank.
heb jaren geleden de helm aan de wilgen gehangen en mag nog dagelijks herinnert worden aan deze periode door de pinnen in mn been, plastic knieschijf, plaatjes op beide sleutelbenen, linker kleine teen die ik mis, en vorig jaar februari de laatste schroeven uit mn enkel heb laten halen.

mischien toch eens tijd dat ik mn motorrijbewijs ga halen en een ouwe BMW ga kopen.
Maar ben je wel blij dat je het gedaan hebt?

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 20:13
With komkommer ^^
Zou eerst (een paar) lessen nemen voor je zelf wat aanschaft. Soms vanwege de korting in combinatie met je rijschool en je weet waar je beetje op moet letten (vergelijkingsmateriaal).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Francis
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

unclero schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:29:
[...]

[...]

We zijn het niet vaak eens, maar ik heb mijn rbw net een paar maanden en voor de auto al 10 jaar, geloof me, je inzicht is misschien goed, maar je kijktechniek ik ronduit kut (mijn ervaring). Dus wat Unclero zegt is absoluut waar. Het grootste voordeel zit hem in de basis verkeersregels, die ken je en pas je hoop ik toe zonder er bij na te denken, dat scheelt weer in je concentratie, waardoor je je kan richten op de belangrijkere dingen.

Verder is het iig hebben van een eigen helm een must imo, de rest moet je zelf weten, ik heb wel alles zelf gekocht omdat het voor mij vaststond dat ik hoe dan ook motor ging rijden, en het is wel zo lekker fris.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:45
Eddos schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:00:
[...]

Nou, het ging dus niet geweldig :P
Schakelen was toch wel iets wat niet geweldig ging, moet nog een beetje wennen aan het rijden met 'slippende' koppeling.
Nou ja, dan hebben we iets om aan te werken, morgenvroeg weer!
Zo, die tijd is snel om gegaan.
Ik zie aan veel mensen hier dat ik absoluut niet de snelste ben, maar ik heb vandaag mijn AVB gehaald. Theorie heb ik al 2 maand, had mijn AVB ook al kunnen hebben maar door wat andere problemen (planning op het werk) was vandaag mijn eerste poging :)
Niet veel spannends gedaan, langzame/snelle slalom, wegrijden uit parkeervak, achtje en prec/noodstop en toen was het alweer voorbij. Dacht zelf dat het niet goed ging, maar gelukkig dacht de examinator daar anders over.
Op naar het laatste examen, kan haast niet wachten :)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

feli d:)b
heb je al een idee wat voor motor je wilt gaan rijden?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:09

talin

ES-MA

Tylen schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:47:
[...]

Maar ben je wel blij dat je het gedaan hebt?
jazeker maar zou het nu niet meer willen, tenminste niet in Nederland.
en wat ik er aan heb overgehouden is mijn eigen schuld geweest, de kosten die je er in een weekend aan hebt doe ik nu graag andere dingen mee.
zoals jij wel weet is een ONK seizoen nu 6 of 7 x op Assen, wat betaal je daar aan inschrijfgeld?
laat staan dat je nog een pitbox wil huren.

toentertijd kreeg je nog startgeld als buitenlander.
en laten we eerlijk zijn: eemshaven, het oude Oss, Twello, Hengelo GLD, Tolbert en de Luttenbergring dat waren de circuits wat is daar nog van over?

trainingsmogelijkheden? je kon naar Zolder op Donderdagmorgen en naar Val en dan houdt het op.

nee doe mij maar de NW200 of circuits zoals Ledenon.

ik moet nodig weer eens een x gaan kijken bij een NK wedstrijd.

[ Voor 8% gewijzigd door talin op 19-11-2009 16:22 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Anoniem: 295814

komkommer schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:31:
Er zijn mensen die behoorlijk wat vallen tijdens het lessen. Ik zou dat lekker met kleding van de rijschool doen. Ok, soms stinkt het, maar even douchen en je bent er ook weer vanaf toch?
handschoenen en helm, sorry hoor maar dat is wel de basis, kleding heb ik ook van de school maar de helm die ik de eerste 2 lessen ophad maakte me gewoon ziek, iedereen ademt er toch heviger in + t zweet enzo. geen pretje. En een helm zonder franje hoeft niet duur te zijn.

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 13:35

Ken.

\m/.([oO]).\m/

_Erikje_ schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:15:
[...]

Hoho, hij is er nog niet hoor ;)

• Tylen

Tylen

talin schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:20:
[...]

jazeker maar zou het nu niet meer willen, tenminste niet in Nederland.
en wat ik er aan heb overgehouden is mijn eigen schuld geweest, de kosten die je er in een weekend aan hebt doe ik nu graag andere dingen mee.
zoals jij wel weet is een ONK seizoen nu 6 of 7 x op Assen, wat betaal je daar aan inschrijfgeld?
laat staan dat je nog een pitbox wil huren.

toentertijd kreeg je nog startgeld als buitenlander.
en laten we eerlijk zijn: eemshaven, het oude Oss, Twello, Hengelo GLD, Tolbert en de Luttenbergring dat waren de circuits wat is daar nog van over?

trainingsmogelijkheden? je kon naar Zolder op Donderdagmorgen en naar Val en dan houdt het op.

nee doe mij maar de NW200 of circuits zoals Ledenon.

ik moet nodig weer eens een x gaan kijken bij een NK wedstrijd.
Ik snap je helemaal. Het kost idd klauwen met geld. En tegenwoordig is het niet meer leuk met al die boomkussers. Allemaal regeltjes met betrekking tot geluid etc etc.Ik weet zelf niet hoe lang ik het nog doe. Gelukkig heb ik een sponsor die alles voor me betaal. En ben instructeur bij the race academy dus dat word ook vergoed. Maar een weekendje een wedstrijd rijden ben ik bijna 700 euro aan kwijt. (huur pitbos is 90 euro) Laat staan als je onk rijd. :( Eemshaven is verdwenen. Er werd dit jaar begonnen met een industrieterein en dus moest het circuit geschrapt worden. Hengelo is er nog wel en Oss geloof ik ook.

Maar zou ik het willen missen? nee echt niet. ;)

• komkommer

komkommer

Koffie

Anoniem: 295814 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:27:
[...]

handschoenen en helm, sorry hoor maar dat is wel de basis, kleding heb ik ook van de school maar de helm die ik de eerste 2 lessen ophad maakte me gewoon ziek, iedereen ademt er toch heviger in + t zweet enzo. geen pretje. En een helm zonder franje hoeft niet duur te zijn.
Ja wat jij wil joh.

Rijschool waar ik leste had alles goed op orde. Geen stinkende kleding en iedereen kreeg bij de eerste les een soort bivakmuts om onder je helm te doen.

Makerij Hofman

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 14:25
eindelijk is het dan zover...mijn vriendin wil ook gaan lessen!!! nu wil ze perse een dikke buikschuiver als ze klaar is, waar ik natuurlijk minder blij mee ben...ik ken haar...die rijdt drzelf hardstikke...(wacht...MF grapje) maar nu loop ik zo'n beetje rond te kijken voor iets dat snel oogt maar het wat minder is zeg maar....maareh...waar zijn de Aprilia RS125/250 van een paar jaar oud? waarom worden deze nauwelijks verkocht in nederland? andere opties die ik over het hoofd zie?

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Het zijn ondingen die continu vastlopen zeg maar :+
Typische vrouwelijke buikschuiverts zijn een ZXR400/VFR400 (waarbij ik zelf de VFR interessanter vind door het V4 blokje en omdat het een Honda is :P)

leeg

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
0uTsIdEr84 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:00:
eindelijk is het dan zover...mijn vriendin wil ook gaan lessen!!! nu wil ze perse een dikke buikschuiver als ze klaar is, waar ik natuurlijk minder blij mee ben...ik ken haar...die rijdt drzelf hardstikke...(wacht...MF grapje)
ROFL :)

Moet ze op een 35Kw vanwege leeftijd?
Dat is dan toch meteen een mooie oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 19-11-2009 18:31 ]

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

0uTsIdEr84 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:00:
maar....maareh...waar zijn de Aprilia RS125/250 van een paar jaar oud? waarom worden deze nauwelijks verkocht in nederland? andere opties die ik over het hoofd zie?
Zijn er zat te vinden hoor. Tussen de 1000 en de 2000 heb je al een puik exemplaar van marktplaats.

Maar ik zou een tweetakter niet echt aanraden als 'beginnersfietsje'. Er is nog genoeg ander leuk spul in het 125 - 250cc segment. (met ingebouwde MP3 speler O+)
4x2 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:13:
Het zijn ondingen die continu vastlopen zeg maar :+
Wel tweetaktolie toevoegen :P.
En daar gaat het vaak mis bij die dingen.

* unclero had een RS125, nooit problemen mee gehad O+
Het is wel een kunst, dat smeren. Te veel olie, en de cilinder wordt heet. Te weinig olie, en de cilinder wordt ook heet. (en geen cheape minerale olie van de pomp, en als je in de motorzaak staat voor de olie, probeer korting te krijgen, want beter koop je een hele doos want je gaat er nogal rap doorheen)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ken. schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:34:
[...]

Hoho, hij is er nog niet hoor ;)
ik loop altijd te hard van stapel. de jongen heeft vast al dromen welke brommer hij wil hebben. ik had mijn motor ook al voordat ik mijn avb had :*)
unclero schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:35:
[...]

Maar ik zou een tweetakter niet echt aanraden als 'beginnersfietsje'. Er is nog genoeg ander leuk spul in het 125 - 250cc segment. (met ingebouwde MP3 speler O+)
*proest* hele toetsenbord onder de cola....

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 10:58
Rs250 lijkt een leuk 'brommertje', maar die dingen hebben wel ~70pk en wegen bijna niks eh

There is no place like 127.0.0.1

• Eddos
_Erikje_ schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:15:
[...]

Dank je :P
En ik ben er idd nog (lang) niet, maar dat hoop ik wel snel te zijn.
Ben al rustig wat aan het rondkijken, alleen vind ik dat nog wel lastig.
Zeker omdat ik op het motor-gebied nog vrij nieuw ben.

Zoek eigenlijk iets wat een beetje tussen race en toer inzit, vermogen vergelijkbaar met mijn lesbrommer (bandit 600s). Ben geen hardrijder (in de auto iig), maar de jongens waarmee ik zal gaan toeren rijden ninja's e.d, die wil ik wel bij kunnen blijven in dat geval. Daarnaast zal ik geregeld een stukje snelweg meepakken richting Overijssel, dus hij moet me wel een beetje uit de wind houden :D
Alle tips zijn welkom :)

Ik heb overigens ook alleen laarzen + handschoenen gekocht, ga langzamerhand wel kijken naar eigen kleding maar dat komt niet omdat ik de kleding van de rijschool vervelend vind ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Eddos schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:25:
[...]

Dank je :P
En ik ben er idd nog (lang) niet, maar dat hoop ik wel snel te zijn.
Ben al rustig wat aan het rondkijken, alleen vind ik dat nog wel lastig.
Zeker omdat ik op het motor-gebied nog vrij nieuw ben.

Zoek eigenlijk iets wat een beetje tussen race en toer inzit, vermogen vergelijkbaar met mijn lesbrommer (bandit 600s). Ben geen hardrijder (in de auto iig), maar de jongens waarmee ik zal gaan toeren rijden ninja's e.d, die wil ik wel bij kunnen blijven in dat geval. Daarnaast zal ik geregeld een stukje snelweg meepakken richting Overijssel, dus hij moet me wel een beetje uit de wind houden :D
Alle tips zijn welkom :)

Ik heb overigens ook alleen laarzen + handschoenen gekocht, ga langzamerhand wel kijken naar eigen kleding maar dat komt niet omdat ik de kleding van de rijschool vervelend vind ofzo.
motorrijden is bochten rijden, snel op een recht stuk kan iedreen. en ik ken best wat mensen eigelijk die met een halve chopper menig ninja-rijder bij kunnen houden in het bochtje :). Als die ninja rijder vervolgens vol doortrekt op een recht stuk, is het niet altijd bij te houden met minder cc's...
Kijk je er niet blind op, lekker touren gaat eigelijk prima met elke motor. Racen is een andere kwestie en hoort niet op de weg, kies dus ook geen motor om ander 'wegracers' bij te houden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

denniskrol schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:46:
Rs250 lijkt een leuk 'brommertje', maar die dingen hebben wel ~70pk en wegen bijna niks eh
Een RS250 in de handen van een kundig bestuurder (dingen hebben een powerband die belachelijk klein klein is, te vroeg of te laat schakelen en je vermogen is volledig weg) rijd op een dijk of zeer bochtig circuit iedere supersport helemaal zoek. Jammer dat ze onderhoudsgevoelig zijn en erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Francis schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 07:38:
[...]

Een RS250 in de handen van een kundig bestuurder (dingen hebben een powerband die belachelijk klein klein is, te vroeg of te laat schakelen en je vermogen is volledig weg) rijd op een dijk of zeer bochtig circuit iedere supersport helemaal zoek. Jammer dat ze onderhoudsgevoelig zijn en erg klein.
Onzin natuurlijk. Want als op die supersport ook een kundige bestuurder zit, dan lukt het je niet meer (wel eerlijk vergelijken he). Anders reed Rossi wel op een RS250 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Tylen schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:22:
[...]

Onzin natuurlijk. Want als op die supersport ook een kundige bestuurder zit, dan lukt het je niet meer (wel eerlijk vergelijken he). Anders reed Rossi wel op een RS250 :P
Klopt, ik doel er alleen op dat een RS250 serieus hard gaat vanwege zijn lage gewicht en rijwielgedeelte. Al zou dat met de huidige generatie supersports wel minder zijn. Maar je kan nu eenmaal (jij als coureur zou dat moeten beamen) met een RS250 aanzienlijk harder door de bocht dan met een dikke R1, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Francis schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:30:
[...]

Klopt, ik doel er alleen op dat een RS250 serieus hard gaat vanwege zijn lage gewicht en rijwielgedeelte. Al zou dat met de huidige generatie supersports wel minder zijn. Maar je kan nu eenmaal (jij als coureur zou dat moeten beamen) met een RS250 aanzienlijk harder door de bocht dan met een dikke R1, toch?
Ze zeggen het ja. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Nog nooit mer een 1000 of 125/250 op een circuit gereden. Maar alles hangt af van de bestuurder. Denk niet dat iemand van 2 meter sneller de bocht door komt met een 125 dan met een 600 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49

Stoffel

Engineering the impossible

Francis schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:30:
[...]

Tja, dat waag ik te betwijfelen. Een lichte motor gooi je misschien makkelijker plat, maar dat wil nog niet zeggen dat ie meer grip heeft. Je moet er dus wellicht wel harder voor werken, maar ik betwijfel toch echt of de maximale bochtsnelheid hoger ligt. En daarnaast, het is niet alsof een R1 zo zwaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Tylen schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:53:
[...]

Ze zeggen het ja. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Nog nooit mer een 1000 of 125/250 op een circuit gereden. Maar alles hangt af van de bestuurder. Denk niet dat iemand van 2 meter sneller de bocht door komt met een 125 dan met een 600 ofzo.
Vanzelfsprekend. Ik heb er zelf ook nog nooit op gereden (hell, met mijn 107kg naakt is het vast een handicap om op een RS te rijden :P ), maar aan paar jaar geleden waren de RS-jes op een bochtig dijkje volgens menigen onklopbaar. En uiteraard, als ik op een RS rij en een Rossi op een Goldwing oid dan verlies ik nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Stoffel schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:03:
[...]

Tja, dat waag ik te betwijfelen. Een lichte motor gooi je misschien makkelijker plat, maar dat wil nog niet zeggen dat ie meer grip heeft. Je moet er dus wellicht wel harder voor werken, maar ik betwijfel toch echt of de maximale bochtsnelheid hoger ligt. En daarnaast, het is niet alsof een R1 zo zwaar is ;)
Niet per definitie meer grip, maar of je met 70pk het gas vol open gooit en dus ook direct kan knallen of met een 180+ pk fiets waarmee je serieus rustig de bocht uit moet (relatief gezien dan), daar zit nogal een verschil in. Uiteraard is het nu allemaal wat minder, maar paar jaar geleden was dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Sibylle schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 01:31:
[...]

motorrijden is bochten rijden, snel op een recht stuk kan iedreen. en ik ken best wat mensen eigelijk die met een halve chopper menig ninja-rijder bij kunnen houden in het bochtje :). Als die ninja rijder vervolgens vol doortrekt op een recht stuk, is het niet altijd bij te houden met minder cc's...
Kijk je er niet blind op, lekker touren gaat eigelijk prima met elke motor. Racen is een andere kwestie en hoort niet op de weg, kies dus ook geen motor om ander 'wegracers' bij te houden.
Het gaat mij ook niet om het wegracen, zoals ik al eerder zei zegt me dat ook niet zoveel.
Ik wil gewoon geen vermogen te kort komen om een beetje lekker met ze mee te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Dan ga je een beetje richting de fazer, gsx-f en equivalenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 13:39

Bergie

Lekker belangrijk...

Morgen ga ik mijn eerste motor ophalen; een Kawasaki ZX7R *O*

Zo te zien is het morgen nog wel droog dus kan ik nog lekker even een stukje rijden.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Bergie schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:35:
Morgen ga ik mijn eerste motor ophalen; een Kawasaki ZX7R *O*

Zo te zien is het morgen nog wel droog dus kan ik nog lekker even een stukje rijden.
Cool, gooi eens wat fotos online morgen, ben wel benieuwd.
Ik heb persoonlijk helemaal niks met Kawasaki, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49

Stoffel

Engineering the impossible

Francis schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:06:
[...]

Niet per definitie meer grip, maar of je met 70pk het gas vol open gooit en dus ook direct kan knallen of met een 180+ pk fiets waarmee je serieus rustig de bocht uit moet (relatief gezien dan), daar zit nogal een verschil in. Uiteraard is het nu allemaal wat minder, maar paar jaar geleden was dat anders.
Dan zou het dus komen omdat het makkelijker is om op een minder krachtige fiets voluit te rijden. Dat geloof ik best, maar dat ligt dan nog steeds aan de bestuurder :) Met 180+ pk kun je ook op het maximum van de grip de bocht uit accelereren, je moet er alleen iets voorzichtiger mee zijn. Door het extra vermogen zou je daar nog sneller aan moeten zitten ook. Ik ken de verhalen ook wel, maar vraag me af in hoeverre het gewoon borrelpraat is. Zoals gezegd, Lichtere klassen in de racewereld zijn toch ook niet sneller dan zwaardere klassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

In de bochten wel ;)
De huidige 800cc's zijn blijkbaar ook sneller in de bochten dan de 1000cc's.
Alleen kan dat natuurlijk niet alles goed maken.

[ Voor 20% gewijzigd door 4x2 op 20-11-2009 12:17 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
4x2 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:16:
In de bochten wel ;)
De huidige 800cc's zijn blijkbaar ook sneller in de bochten dan de 1000cc's.
Alleen kan dat natuurlijk niet alles goed maken.
ligt waarschijnlijk deels ook aan de nieuwe traction controll, daardoor kan je eerder op het gas..

Maar lichter is makkelijker door de bocht, maar te licht is te weinig vermogen, dus je moet de balans tussen die 2 zien te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Stoffel schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:27:
[...]

Dan zou het dus komen omdat het makkelijker is om op een minder krachtige fiets voluit te rijden. Dat geloof ik best, maar dat ligt dan nog steeds aan de bestuurder :) Met 180+ pk kun je ook op het maximum van de grip de bocht uit accelereren, je moet er alleen iets voorzichtiger mee zijn. Door het extra vermogen zou je daar nog sneller aan moeten zitten ook. Ik ken de verhalen ook wel, maar vraag me af in hoeverre het gewoon borrelpraat is. Zoals gezegd, Lichtere klassen in de racewereld zijn toch ook niet sneller dan zwaardere klassen?
Je kan met een lichtere motor harder aanremmen, en sneller de bocht uit (totdat je te kort aan vermogen komt) Daarom zeggen ze vaak dat een lichte motor harder door de bocht gaat. Terwijl de bochtsnelheid niet of nauwelijks hoger ligt. Bochtensnelheid is meer afhankelijk van het zwartepunt dan van het gewicht van de motor.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
"Wie het snelste is" op de openbare weg blijf ik een vage discussie vinden. Met bijna ieder brik kun je hard rijden. Dan blijft de factor bestuurder over en hoewel er grote verschillen in rijkunsten kunnen zijn, draait het imho vaak om verschillen in risico-perceptie en -acceptatie. Simpel gezegd: wat je nog wel en wat je niet meer relaxed vind. Ik hou zelf van lekker gassen en ik ga niet naar plekken als de Eifel of Harz om de flora en fauna te bewonderen of iedere 10km te stoppen voor een bak koffie. Neen, rijden zullen we. Maar...ik zit niet vaak 20km/h+ boven de maximumsnelheid, of op maximale hellingshoek, of op een lijn die weliswaar snel is maar weinig ruimte overlaat voor onvoorziene omstandigheden. Niet zozeer omdat ik dat onverstandig vind (lekker belangrijk, sinds wanneer doen of laten mensen dingen omdat het "verstandig" is?), maar omdat het voor mij gewoon niet relaxed aanvoelt. Iemand die daar wel comfortabel mee is, zou sneller zijn.

That said, waar je op rijdt maakt wel een enorm verschil. Ik heb het idee dat motoren waar je rechtop zit, met een breed stuur en met een brede powerband het beste werken op de openbare weg. Toen ik laatst op een Suzuki DR750 door de Hartz kachelde had ik het gevoel dat alles mogelijk was. Ik kon m'n eigen motor makkelijk bijhouden (en die kerel reed er harder op dan ik, te oordelen aan de rookpluimen :+ ). We hadden wel een "momentje" waarbij we ons allebei vergisten in een bocht. Ja, ik zat er te dicht op, maar daar doe je dan even niks meer aan. Ik was een milliseconde aan het plannen om het ding op een modderige zijweg tot stilstand te brengen...totdat ik opeens tegen mezelf zei van "snap out of it, gaat wel lukken, INSTUREN", naar de linkerkant van de enorme benzinetank klauterde, het roer omgooide en zonder kleerscheuren de bocht door kwam. M'n maat deed hetzelfde en we konden weer verder op onze Harz-missie.
Strikt gezien is zo'n DR een underpowered topzwaar hobbelpaard....dus ik wil niet weten hoe de wereld eruit vanaf een degelijke supermoto of zo'n Superduke. Of eigenlijk wil ik dat wel :+

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Hallo allemaal, ben nieuw in dit topic.

Ongeveer een maandje geleden m'n rijbewijs A gehaald en na redelijk lang rondkijken eindelijk de knoop doorgehakt en een motortje gekocht. Ik heb een Suzuki GSE gekocht uit '96. Heb hem laten terugtunen naar 25kw (van 29 naar 25 kw :+ ) omdat ik nog een beginnend bestuurder ben en heb meteen de kappen eraf laten halen zodat deze opnieuw gespoten kunnen worden. (ze waren nu nog paars, en aangezien een kennis een spuiterij heeft kan ik 'm gratis laten spuiten). Ik hoop dat ze maandag klaar zijn en het weer nog een beetje fatsoenlijk blijft, kan ik meteen een stukje gaan touren.

Heb lang zitten twijfelen wat voor motor ik wil, het liefst had ik een iets meer offroad model gehad maar aangezien ik maar rond de 2k te besteden had en er voor dat geld vooral afgetrapte 2 takt rommel te koop is heb ik toch maar gekozen voor een naked-bike. Over het algemeen vind ik het toch wel jammer aangezien er wat vrienden van me zijn die in het weekend de bossen in trekken en regelmatig ook een enduro ritje rijden, misschien dat ik er toch nog maar een crossertje bij koop als de financiën het wat meer toe laten.

Over de kleur van m'n kappen ben ik nog niet helemaal uit, ik heb de spuiter de volgende afbeelding gestuurd en denk dat het toch iets als dit word: Klik Misschien heeft iemand anders nog een leuke suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 22:10

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Je kan op de a16 bij Moerdijk een heel mooi klavertje 4 maken...bij zevenbergsehoek...lekker op dat gas...geweldig...

Mijn '96 Suzi GSX-R 750 wordt binnenkort mat zwart met witte stickers onder de blanke lak...helemaal gaaf...zwart-wit leren Revit of Alpinestars motorpak...Dainesse rijlaarzen erbij...en dat knietje aan de vloer ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Mike2k op 20-11-2009 13:25 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:18

JdM

Humbled

snars schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:06:

.......bijzonder goed, herkenbaar verhaal........

Strikt gezien is zo'n DR een underpowered topzwaar hobbelpaard....dus ik wil niet weten hoe de wereld eruit vanaf een degelijke supermoto of zo'n Superduke. Of eigenlijk wil ik dat wel :+
Of vanaf een dikke 1200GS, dan verandert je risicoperceptie ook volledig, terwijl remweg en uitzicht hetzelfde zijn..... Ik vind dat nog steeds een vreemde gewaarwording als ik weer eens op zo'n motor stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Niet zozeer omdat ik dat onverstandig vind (lekker belangrijk, sinds wanneer doen of laten mensen dingen omdat het "verstandig" is?), maar omdat het voor mij gewoon niet relaxed aanvoelt. Iemand die daar wel comfortabel mee is, zou sneller zijn.
En die snellere persoon is dan typisch zo een die mij het leven kost omdat die zak denkt dat de openbare weg een circuit is. Een tijdje terug een tjoeptjoep filmpje gezien van zo'n kwast. Vergist zich ergens in een bocht en klapt frontaal op een andere motorrijder met 120kmh (hij filmde zichzelf, de eikel). De tegenligger had geen schijn van kans, het ging veel te snel: hij komt de bocht om en daar komt die vent ineens aan. Beiden op slag dood.

Omdat het verstandig is, is een hele goede reden. Alleen zijn er nog genoeg mensen die hun testosteron niet onder controle hebben en zich niet realiseren dat de weggetjes in de Harz niet geschikt zijn om op de limiet te gaan rijden. Als er iets gebeurt heb je gewoon praktisch geen marge voor correcties en de kans is groot dat ze andere mensen meeslepen in hun problemen. Als ze alleen zichzelf dood zouden rijden vind ik het niet erg. Maar ga gewoon naar een circuit voor die uitspattingen, beter voor jezelf en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

"Wie het snelste is" op de openbare weg blijf ik een vage discussie vinden. Met bijna ieder brik kun je hard rijden. Dan blijft de factor bestuurder over en hoewel er grote verschillen in rijkunsten kunnen zijn, draait het imho vaak om verschillen in risico-perceptie en -acceptatie. Simpel gezegd: wat je nog wel en wat je niet meer relaxed vind. Ik hou zelf van lekker gassen en ik ga niet naar plekken als de Eifel of Harz om de flora en fauna te bewonderen of iedere 10km te stoppen voor een bak koffie. Neen, rijden zullen we. Maar...ik zit niet vaak 20km/h+ boven de maximumsnelheid, of op maximale hellingshoek, of op een lijn die weliswaar snel is maar weinig ruimte overlaat voor onvoorziene omstandigheden. Niet zozeer omdat ik dat onverstandig vind (lekker belangrijk, sinds wanneer doen of laten mensen dingen omdat het "verstandig" is?), maar omdat het voor mij gewoon niet relaxed aanvoelt. Iemand die daar wel comfortabel mee is, zou sneller zijn.

That said, waar je op rijdt maakt wel een enorm verschil. Ik heb het idee dat motoren waar je rechtop zit, met een breed stuur en met een brede powerband het beste werken op de openbare weg. Toen ik laatst op een Suzuki DR750 door de Hartz kachelde had ik het gevoel dat alles mogelijk was. Ik kon m'n eigen motor makkelijk bijhouden (en die kerel reed er harder op dan ik, te oordelen aan de rookpluimen :+ ). We hadden wel een "momentje" waarbij we ons allebei vergisten in een bocht. Ja, ik zat er te dicht op, maar daar doe je dan even niks meer aan. Ik was een milliseconde aan het plannen om het ding op een modderige zijweg tot stilstand te brengen...totdat ik opeens tegen mezelf zei van "snap out of it, gaat wel lukken, INSTUREN", naar de linkerkant van de enorme benzinetank klauterde, het roer omgooide en zonder kleerscheuren de bocht door kwam. M'n maat deed hetzelfde en we konden weer verder op onze Harz-missie.
Lekker vergevingsgezind die dingen. maakt niet uit in welke toeren je rijdt, door de vering maakt het niet uit als je iets over het hoofd ziet (complete rotonde ofzo :P). En met dat brede stuur hou je altijd controle over je voorwiel. Zolang ik niet elke dag veel over de snelweg moet rijden, hou ik het bij dit soort allroads.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

komkommer schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:48:
[...]

Lekker vergevingsgezind die dingen. maakt niet uit in welke toeren je rijdt, door de vering maakt het niet uit als je iets over het hoofd ziet (complete rotonde ofzo :P). En met dat brede stuur hou je altijd controle over je voorwiel. Zolang ik niet elke dag veel over de snelweg moet rijden, hou ik het bij dit soort allroads.
_O- Ik moet geen SM hebben voor de weg. Weet nu al hoe dat gaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

Tylen schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:00:
[...]

Euhuh, het is maar goed dat die van mij zo zwaar is. Soms ga ik wel eens op mijn enduro'tje naar school...

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
Tylen schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:00:
[...]

je zou jezelf.... ? ;)

De KTM SMT is wel een mooi compromis, niet zo hardcore als een echte SM maar wel leuk speelgoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
JdM schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:25:
[...]
Of vanaf een dikke 1200GS, dan verandert je risicoperceptie ook volledig, terwijl remweg en uitzicht hetzelfde zijn..... Ik vind dat nog steeds een vreemde gewaarwording als ik weer eens op zo'n motor stap.
Hoezo?
Pagina: 1 ... 142 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.