Sibylle schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:22:
[...]
zuinigheid zit hem ook in het rechterhandje, en hoe je hem gebruikt. Als je altijd in zijn 6 lekker kan tuffen kom je echt lekker uit meestal, in de stad elke spits alleen zn 1e en 2e versnelling gebruiken kan aantikken.
In mijn geval ga ik nauwelijks in de stad rijden, daar heb ik gewoon een fiets voor. Het gaat om langere ritten van +-125km (bijv A'dam - R'dam, A'dam - Nijmegen, A'dam - Leeuwarden), grotendeels tot geheel op de snelweg. Mijn rechtervoet hou ik in een vierwieler goed in bedwang (110-115km/u gemiddeld op snelweg, rustig en anticiperend, waarmee ik op een goede dag beter verbruik haal dan fabrieksopgave (1:18 vs 1:17 opgave)), ik ga ervan uit dat dat op een tweewieler niet anders zal zijn.
Mijn Honda Magna uit 1985 verbruikt max. 1:13 en min 1:17, meestal zit ik zo rond de 1:14. Motorrijden doe je ook voor de lol, en dat mag best wat kosten

Motorrijden doe ik heel concreet omdat we geen parkeervergunning kunnen krijgen voor een tweede auto en m'n vriendin in principe dagelijks de auto nodig heeft, terwijl ik maar 1x/week zo'n lange rit hoef te maken.
Dat neemt niet weg dat ik van plan ben er flinke lol aan te beleven, maar het is voor mij eerst en vooral een practische aangelegenheid, waarbij kosten een flinke rol spelen. Ik snap dat het niet "goedkoop" gaat worden en dat alles bij elkaar een kleine auto goedkoper is, maar dat is gewoon geen optie. Het gaat mij erom dat het - binnen het mogelijke - niet meer kost dan noodzakelijk. En ja, ik ben bereid daarvoor pk's, koppel, motorgeluid en uiterlijk op te offeren, voorzover die niet noodzakelijk zijn om bruikbaar te zijn.
teacher schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:27:
ja, motoren zijn wel zwaarder geworden.
Steviger ook. En veiliger. Rij maar eens op een jaren 60 engelse fiets, een eind 70er japanse fiets, een jaren 80 fiets (zoals die K75) en een deauville bijvoorbeeld. Je ziet en voelt de vooruitgang
Leuk lijstje voor de to-do
Maareh... als ik uitga van
http://www.motorcyclefuelconsumption.com
Paar voorbeelden:
- Honda CBR600(F). 1990-model weegt 209kg en doet een redelijke 4.8l/100km. Het 1998-model weegt 186kg maar verbruikt wel 6.1l/100km
- Suzuki GSX400. 1983 model weegt 190kg en doet een goede 4.1l/100km, 1998 model weegt maar 172kg, maar verbruikt 6.5l/100km
- Yamaha TDM900. 1992 weegt 200kg, doet 4.8l/100km, 2002 weegt 190kg, doet 5.0l/100km
Edit:
Komt gelijk in me op: kan een deel van dat verschil zitten in tuning? En zou je het er weer uit kunnen tunen (vermogen opofferen aan verbruik)
En aangezien 'wij' als consumenten steeds meer vermogen wensen/eisen worden nieuwe motorfietsen niet zuiniger, maar krachtiger. Als men genoegen zou nemen met zeg 90pk, dan kunnen motorfietsen in 10 jaar tijd zeker de helft zuiniger rijden.
* dion_b neemt zo genoegen met minder kracht
Mijn enige performance-eis is dat ik op 120km/u nog genoeg kracht over heb om een noodmaneuvre uit te halen, wat neerkomt op een eis voor Vmax van 140km/u of hoger.
Overigens vind ik "onbegrip" kort door de bocht. Op jouw shortlist stonden zuinige motoren, maar het gros van die fietsen was niet bruikbaar in het dagelijkse verkeer.
Met onbegrip bedoel ik de vele reacties (zoals hierboven ook al weer) in de trant van:
Motorrijden doe je ook voor de lol, en dat mag best wat kosten
Ik heb opmerkingen van jou en andere over die shortlist wel degelijk ter harte genomen (daar komt ook m'n eis van Vmax van 140km/u of hoger vandaan), wat m'n zoektocht alleen maar moeilijker gemaakt heeft overigens. Maar goed, wederom, ik ga hier niet verder actief achteraan tot ik wat rijervaring opgedaan heb bij de rijschool.
Hmm, interessant
Ben bang dat het in mijn geval niet lonend is (EUR 1500 investering zou 7.5j kosten om terug te verdienen met verwachte aantal km, wat langer is dan verwachte gebruiksduur), maar als ik meer zou gaan rijden....
[
Voor 6% gewijzigd door
dion_b op 17-11-2009 14:19
]