Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.118 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
ROFLASTC schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 22:05:
ja maaarrr Als ik het goed begreep viel de motor tegen een hek wat niet stopte met slepen ondanks het gewicht. Dat hek had imo wel moeten stoppen. Er kan immers een mens of kind etc aanhangen.
Die hekken hebben weldegelijk een beveiliging, maar niet tegen/voor dit soort zaken.
Ze hebben (meestal / normaliter) in het rubber (kant die naar de andere zijde toe moet schuiven) en aan de onderzijde druksensoren zitten. Niet op het gedeelte waar ik uit kan opmaken waar de motor tegenaan gevallen is.
En ja, dan drukt zo'n hek inderdaad wel door.

BMW 535D

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je gaat een VRO I doen, mphillip?

Ik blijf van mening dat je daar als frequent motorrijder helemaal niets, maar dan ook écht helemaal niet, aan hebt. Een VRO II is wél de moeite waard maar het grote nadeel van een VRO II is dan weer dat je persé een VRO I gedaan moet hebben...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:10

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 21:33:
Je gaat een VRO I doen, mphillip?

Ik blijf van mening dat je daar als frequent motorrijder helemaal niets, maar dan ook écht helemaal niet, aan hebt. Een VRO II is wél de moeite waard maar het grote nadeel van een VRO II is dan weer dat je persé een VRO I gedaan moet hebben...
Nou...I beg to differ. Er zijn zát lui die heel veel rijden, maar er nog steeds niets van bakken. Veel rijden zegt wat dat betreft niets. Als ik om me heen kijk als ik in de auto onderweg ben, springen de tranen in je ogen van de 'frequente' rijders die voor geen meter auto kunnen rijden.

Ik rij nu inmiddels alweer een jaar na een paar jaar pauze. Daarvoor iets van 12 jaar gereden. Ik merkte dat ik toch wel wat roestig was. Het gaat wel een heel stuk beter, en ik kan best wel een rondje sturen. Maar toch vind ik dit soort trainingen wel waardevol. Hoewel ik niet verwacht dat ik heel erg veel bijleer van VRO1, is het zeker niet zinloos. En ik wil idd VRO2 gaan doen.
Ik zie dit als een soort opfriscursus en een aantal zaken wil ik zeker even oefenen. Remmen in de zandbak bv. Ik red me nu wel, en ik ben nog nooit op mijn bek gegaan (en ik rij niet als Opa Bakema), maar toch zijn er situaties waarin ik mezelf bijna onderuit geremd heb.

Ooit anti-slip gedaan met de auto, en hoewel ik mezelf daarvòòr al een keer uit een slip had gehaal, heb ik tóch heel veel geleerd van die dag.

Heb je het zelf wel eens gedaan dan?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

wimmel_1 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:45:
[...]

Wat een ZONDE .... die Turbo-Twin ("The Bull") uit '84 zó laten verpieteren ;(

Klikje ..., daar staat 'ie :9~
Neej joh, die turbo twins staan in het daf-museum

Makerij Hofman

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom ik weer eens voorbij met m'n nog-lang-niet-zover beginnersvragen ;)

*Dat* ik ga lessen staat inmiddels vast, maar ik moet eerst minstens EUR 3k opzij gezet hebben. Met dank aan Dienst Toeslagen, die me vorig jaar ongevraagd kindertoeslag gaf en dit jaar constateerde dat ik er daadwerkelijk geen recht op had ( :Z ) is dat moment nog iets verder uitgesteld. Maar dat geeft me des te meer tijd om me te orienteren, o.a. op de motor zelf.

Ik ga het "practisch" gebruiken voor de keren (gem. 1x/2w) dat ik op een andere locatie (zeg 125km op snelweg per enkele rit) moet werken, ben 32 en geen snelheidsmonster (type: rijdt 110km/u in de auto om 1:17.5 ipv 1:16 te halen), voornaamste afwegingen zijn dat het comfortabel genoeg moet zijn om dus 2x 125km op een dag te doen, maar dat ik echt iets zuinigers wil dan de auto (ondertussen van m'n vriendin, mede vandaar de noodzaak tot motor van mijn kant).

Naked bikes schijnen af te vallen qua comfort, sportfietsen qua houding, maar de meeste toerfietsen hebben brak verbruik (als in: niet overtuigend beter dan 1:20).

Nu ben ik wat verder gaan lezen en heb twee dingen geconstateerd:
1) >450cc is ten zeerste aan te raden voor iets wat op snelweg moet kunnen
2) >450cc en zuinig (1:25 of beter) is bijna altijd een chopper/cruiser wat me nogal verbaast gezien de twijfelachtige aerodynamica en gebrek aan fairings

Op US sites lees ik nagenoeg niets terug over toerfietsen, wel over het snelwegcomfort van cruisers. Dat ze niet aan toerfietsen doen lijkt me iets cultureels, maar geldt dat ook voor de "comfort" van een cruiser :?

Zou zo'n ding met een scherm erop comfortabel genoeg zijn naar jullie mening?

Ik heb op basis van http://hubpages.com/hub/M...0-Top-Selling-Motorcycles en de verdere per-merk pagina's op die site een shortlist gemaakt van motoren >450cc, geen totale oldtimers (>1985) en geen sportmodel gemaakt:

Honda
VLX600 Shadow 1:26
VT500C Shadow 1:28
VT500E 1:27
VT500FT 1:29
CMX450C Rebel 1:26

Kawasaki
EN450 1:26
EN500 1:26

Suzuki
DL650 V - Strom 1:27

Yamaha
XV535 - 1:26

Op de Suzuki na zijn dit allemaal cruisers, en de V-Strom is veel te duur voor me op dit moment. Ik heb gezien dat hier nogal lacherig gedaan werd over de Savage 650, deze zijn qua performance allicht nog "erger", maar dat boeit me werkelijk geen steek. Wat zouden jullie van een van deze motoren zeggen gezien wat ik hierboven roep?

Oslik blyat! Oslik!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 12:12
Sorry om dwars door je mooie post heen te knallen dion, maar ik kom er maar niet uit waar ik wil gaan lessen.

Ik woon in Amsterdam (oost) en doe er ongeveer 1:20 over om naar de rijschool (Lelystad) te gaan waar ik een proefles heb genomen. Voordeel is echter wel dat ik de school, instructeur en motor nu ken. Bovendien heb ik het gevoel dat ze goede kwaliteit waarborgen.

Het 1e alternatief is dezelfde rijschool, maar dan in Almere. Kost me dan iets van 40 minuten en ik ga er vanuit dat veel van bovenstaande hetzelfde is.

2e Alternatief is lessen hier in Amsterdam. Alleen ben ik daar niet zo happig op als ik kijk naar de gemiddelde rijschool. Nou heb ik b.v. even gekeken naar http://www.ferry.nl, die een erg matige site hebben maar wel een hoog slagingspercentage. Het voordeel van lessen in Amsterdam is dat daar ook het rijexamen is en dat ik het redelijk ken. Ferry is echter alsnog 40-50 reizen vanuit oost...

Dilemma's! Ik wil zo snel mogelijk beginnen maar durf niet te kiezen :P

Het zou erg fijn zijn om te horen van mensen die in Amsterdam gelest hebben, hoe het is bevallen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39
Mailman: zowel ik als m'n vriendin hebben gelest bij rijschool Ferry, die toen nog instructeur Ruud in dienst had. Toentertijd een slaginspercentage van 100 %. Ruud heeft nu samen met een andere instructeur z'n eigen rijschool:

http://www.rijschooloud-zuid.nl/

Het is een echte, vrij botte, Amsterdammer, maar wel eentje die z'n werk heel serieus neemt en ervoor zorgt dat je 100 % voorbereid op je examen komt. Wat mij betreft een aanradertje.

XMCS Netherlands

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

MailMan schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:17:
Sorry om dwars door je mooie post heen te knallen dion, maar ik kom er maar niet uit waar ik wil gaan lessen.

Ik woon in Amsterdam (oost) en doe er ongeveer 1:20 over om naar de rijschool (Lelystad) te gaan waar ik een proefles heb genomen. Voordeel is echter wel dat ik de school, instructeur en motor nu ken. Bovendien heb ik het gevoel dat ze goede kwaliteit waarborgen.

Het 1e alternatief is dezelfde rijschool, maar dan in Almere. Kost me dan iets van 40 minuten en ik ga er vanuit dat veel van bovenstaande hetzelfde is.

2e Alternatief is lessen hier in Amsterdam. Alleen ben ik daar niet zo happig op als ik kijk naar de gemiddelde rijschool. Nou heb ik b.v. even gekeken naar http://www.ferry.nl, die een erg matige site hebben maar wel een hoog slagingspercentage. Het voordeel van lessen in Amsterdam is dat daar ook het rijexamen is en dat ik het redelijk ken. Ferry is echter alsnog 40-50 reizen vanuit oost...

Het zou erg fijn zijn om te horen van mensen die in Amsterdam gelest hebben, hoe het is bevallen.
kennelijk weinig ervaring met lessen hier in amsterdam.. kijk even op motor-forum, daar zijn genoeg mensen uit a'dam..
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/217414/Motorrijles-in-Amsterdam-welke-rijschool-1.html

• MailMan
Ah thanks beiden! Rijschool Oud-Zuid ziet er heel goed uit. Nette prijs (maar maar 1 pakket?), nieuwe BMW's :9~ en fatsoenlijke site. Fietsen is nog wel 7.5km maar dat is geen probleem. Heb er ineens superveel zin in :D

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

7.5km? Waar zit je dan in vredesnaam in Oost?

* dion_b woont ook in Oost, niet meer dan 500m van de oostgrens met Zeeburg, en zou toch echt maar 5km hoeven fietsen naar die tent...

Oslik blyat! Oslik!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

dion_b schreef op zondag 20 september 2009 @ 01:16:
Kom ik weer eens voorbij met m'n nog-lang-niet-zover beginnersvragen ;)

*Dat* ik ga lessen staat inmiddels vast, maar ik moet eerst minstens EUR 3k opzij gezet hebben. Met dank aan Dienst Toeslagen, die me vorig jaar ongevraagd kindertoeslag gaf en dit jaar constateerde dat ik er daadwerkelijk geen recht op had ( :Z ) is dat moment nog iets verder uitgesteld. Maar dat geeft me des te meer tijd om me te orienteren, o.a. op de motor zelf.

Ik ga het "practisch" gebruiken voor de keren (gem. 1x/2w) dat ik op een andere locatie (zeg 125km op snelweg per enkele rit) moet werken, ben 32 en geen snelheidsmonster (type: rijdt 110km/u in de auto om 1:17.5 ipv 1:16 te halen), voornaamste afwegingen zijn dat het comfortabel genoeg moet zijn om dus 2x 125km op een dag te doen, maar dat ik echt iets zuinigers wil dan de auto (ondertussen van m'n vriendin, mede vandaar de noodzaak tot motor van mijn kant).

Naked bikes schijnen af te vallen qua comfort, sportfietsen qua houding, maar de meeste toerfietsen hebben brak verbruik (als in: niet overtuigend beter dan 1:20).

Nu ben ik wat verder gaan lezen en heb twee dingen geconstateerd:
1) >450cc is ten zeerste aan te raden voor iets wat op snelweg moet kunnen
2) >450cc en zuinig (1:25 of beter) is bijna altijd een chopper/cruiser wat me nogal verbaast gezien de twijfelachtige aerodynamica en gebrek aan fairings

Op US sites lees ik nagenoeg niets terug over toerfietsen, wel over het snelwegcomfort van cruisers. Dat ze niet aan toerfietsen doen lijkt me iets cultureels, maar geldt dat ook voor de "comfort" van een cruiser :?

Zou zo'n ding met een scherm erop comfortabel genoeg zijn naar jullie mening?

Ik heb op basis van http://hubpages.com/hub/M...0-Top-Selling-Motorcycles en de verdere per-merk pagina's op die site een shortlist gemaakt van motoren >450cc, geen totale oldtimers (>1985) en geen sportmodel gemaakt:

Honda
VLX600 Shadow 1:26
VT500C Shadow 1:28
VT500E 1:27
VT500FT 1:29
CMX450C Rebel 1:26

Kawasaki
EN450 1:26
EN500 1:26

Suzuki
DL650 V - Strom 1:27

Yamaha
XV535 - 1:26

Op de Suzuki na zijn dit allemaal cruisers, en de V-Strom is veel te duur voor me op dit moment. Ik heb gezien dat hier nogal lacherig gedaan werd over de Savage 650, deze zijn qua performance allicht nog "erger", maar dat boeit me werkelijk geen steek. Wat zouden jullie van een van deze motoren zeggen gezien wat ik hierboven roep?
Ik weet niet waarom je een motor wilt hebben om zuiniger te rijden. Maar je kosten hangen niet alleen af van je brandstof verbruik. Als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden kan je imo nog steeds beter een auto kopen. want vooral het onderhoud en banden van een motor zijn een stuk duurder.

Uit het lijstje wat jij hebt geven zou ik sowieso de DL650 kiezen. Dat is verreweg de meest comfortabele motor van allemaal, en de rest heeft allemaal net wat te weinig vermogen imo.

No signature required.

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 09:57

Ken.

\m/.([oO]).\m/

MailMan schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:17:

Ik heb gelest bij www.rijschoolbuis.nl (niet op de site letten.. het zijn immers rijscholen, geen sitebouwers ;))
Een vriend van me had er gelest en zei dat het hem goed was bevallen. Proeflesje gedaan en gelijk maar gebleven. Ik had eerst les bij Nelen op de Wibautstraat, maar dat was niet zo goed bevallen. Een instructeur die niet op zat te letten wat je deed tijdens de speciale verrichtingen omdat 'ie aan het bellen was. Telkens maar zeggen dat iedere motorrijder weleens op zijn bek zou gaan en dat het niet een kwestie van "of" was, maar van "wanneer". Begon zelfs te twijfelen of ik wel motor wilde rijden toen..

Bij Buis waren beide instructeurs gewoon relaxed en gaven goeie lessen. Ben er voor beide examens ook zonder problemen in één keer geslaagd. Later heb ik mijn vriendin er ook met volle vertrouwen heen gestuurd, en ook zij was in één keer geslaagd voor de examens.

[ Voor 40% gewijzigd door Ken. op 20-09-2009 14:34 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dion_b schreef op zondag 20 september 2009 @ 01:16:
Wat zouden jullie van een van deze motoren zeggen gezien wat ik hierboven roep?
Mijn ongezouten mening:

Doe het niet. Koop een motor waar je wel wat aan hebt. de V-strom en de vt500e komen nog het dichtst in de buurt en de rest zijn choppers die alleen mooi zijn om naar te kijken. Je wil er niet langer als een half uur op zitten (want last van je rug), door de bocht moet je ook niet doen (want balhoofdhoek) en je wil ze niet buiten laten staan (want roest).

Verder valt het me op dat je "oude" fietsen kiest. Daarbij is het een lot uit de loterij of zo'n oud beestje nog een beetje wil en je niet elk weekend op je stoepje zit met vieze handen. Of je moet dat juist willen natuurlijk.

Kijk eens naar een kleine varadero of een kleine dominator (nx250) of een F650. Beetje all road, goed voor in en om de stad en snelweg kan ook wel met de laatste 2. Honda cb1, Suzuki freewind, honda slr650 honda xbr500.. Zijn allemaal goede opties.

oh ja.. * teacher is best wel anti chopper...

Overigens, als je 125 km enkele reis hebt, zou ik een motor met een volle kuip zoeken. Een snelwegfiets dus. VX800 met schurgers kuip, k75rt. Doe je ook 1 op 20 mee.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 20-09-2009 13:23 ]

Wise enough to play the fool

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M3rcury schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:55:
[...]

Ik weet niet waarom je een motor wilt hebben om zuiniger te rijden. Maar je kosten hangen niet alleen af van je brandstof verbruik. Als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden kan je imo nog steeds beter een auto kopen. want vooral het onderhoud en banden van een motor zijn een stuk duurder.
Laten we het omdraaien - waarom zou je in vredesnaam rationeel kiezen voor iets wat practisch gezien hetzelfde kan (<=120km/u over snelwegen rijden) en daarbij onnodig veel benzine verstookt...

Laat me aub in m'n waarde, ik vind (bij alle vervoersmiddelen) verbruik een erg belangrijke issue, zowel uit kostenoogpunt als uit oogpunt van CO2. Dat anderen andere keuzes maken vind ik prima, maar dit is mijn keuze.

Verder is sowieso auto geen optie, we kunnen hier maar één parkeervergunning per huishouden krijgen en die heeft m'n vriendin al. Dichtstbijzijndste plek om gratis te parkeren is ruim een halfuur hiervandaan.
Uit het lijstje wat jij hebt geven zou ik sowieso de DL650 kiezen. Dat is verreweg de meest comfortabele motor van allemaal, en de rest heeft allemaal net wat te weinig vermogen imo.
Ja, als jij het betaalde zou ik die graag nemen. Helaas kost dat rustig het drievoudige van de andere motoren. En verder boeit dat vermogen me echt niet - al deze motoren (ook de 450cc) kunnen makkelijk >150km/u, dus op normale snelwegsnelheden (wmb 110km/u) hebben ze zat kracht over voor inhaalacties etc.
teacher schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:07:
[...]

Mijn ongezouten mening:

Doe het niet. Koop een motor waar je wel wat aan hebt. de V-strom en de vt500e komen nog het dichtst in de buurt en de rest zijn choppers die alleen mooi zijn om naar te kijken. Je wil er niet langer als een half uur op zitten (want last van je rug), door de bocht moet je ook niet doen (want balhoofdhoek) en je wil ze niet buiten laten staan (want roest).
V-strom leek me in nagenoeg alle opzichten het beste, maar onder de EUR 4k zijn die dingen alleen met schade te vinden. Dat is veel te duur, zeker gezien het een eerste motor betreft. Ik ga er gewoon vanuit dat ik onderuit ga op die eerste motor, dan wil ik niet zo'n financiele risico lopen.

De VT500C lijkt me verder idd ook meest practische van het stel, er zijn er veel van te vinden en die zijn ook betaalbaar. Echt mooi vind ik het niet, maar ik zou ermee kunnen leven, en 'looks' zijn geen prio. Liever ratbike dan teveel bling-bling - beetje roest kan ik ook prima mee leven als het alleen cosmetisch is.
Verder valt het me op dat je "oude" fietsen kiest. Daarbij is het een lot uit de loterij of zo'n oud beestje nog een beetje wil en je niet elk weekend op je stoepje zit met vieze handen. Of je moet dat juist willen natuurlijk.
Dat heeft veel met verbruik te maken. Als ik m'n grens van 1985 (vooral ingegeven door gedoe met gelode vs ongelode benzine) niet gesteld had, waren er nog veel meer mogelijkheden geweest. Ik snap er iig weinig van - bij auto's wordt geroepen dat het stijgende verbruik komt door het extra gewicht van alle passieve veiligheid die de laatste tijd verplicht is. Dat kan bij motoren niet de oorzaak zijn.

Ik ben nog geen ervaren sleutelaar, maar ben niet bang om m'n handen vies te krijgen.
Kijk eens naar een kleine varadero of een kleine dominator (nx250) of een F650. Beetje all road, goed voor in en om de stad en snelweg kan ook wel met de laatste 2. Honda cb1, Suzuki freewind, honda slr650 honda xbr500.. Zijn allemaal goede opties.

oh ja.. * teacher is best wel anti chopper...
Dat laatste had ik wel door ;)

Ben ook geen gepassioneerde voorstander ervan, maar schrijf het niet bij voorbaat af. Waar ik weer niets van moet hebben zijn sport- en crossfietsen. Als ik naar dat lijstje van jou kijk slurpen ze muv de XBR500 teveel voor mijn eisen, maar die XBR500 is gelijk wel een mooie (al is het *weer* zo'n oudje).

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 20-09-2009 13:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Dion. ik heb zelf wel eens op die zogenaamde lekker cruisende honda modelletjes gereden maar ik vind ze lang niet zo comfortabel. In tegendeel. De zithouding is erg rechtop en ik krijg veel minder pijn in m'n rug als ik gewoon een beetje voorover kan leunen.

Mijn vader rijdt met een BMW K1100RS en dat rijdt echt comfortabel. Ik leen dat ding af en toe en het rijdt echt geweldig. Zoveel cc's rijdt ook nog lekker bij een laag toerental en dan is het ding nog best zuinig. Je kan er natuurlijk ook niet-zuinig mee rijden, maar dat is met elke fiets het geval. Als je rustig aan doet, haal je de 1:20 wel. Aangezien je met 1100cc nog best hard gaat rij je af en toe wat minder zuinig, maar het is wel erg leuk dan ;) En er zit een kuip op. Dat maakt het geheel wat fijner. Van regen heb je dan ook veel minder last. Al die modellen die jij hierboven hebt staan zijn allemaal open.

Ik wil niet zeggen dat je meteen een BMW moet gaan halen. Ga vooral proefrijden op veel verschillende fietsen. Dan pas merk je wat je wel of niet fijn vind rijden. En staar je vooral niet blind op een bepaald type voordat je erop gereden hebt. Dan ga je dingen uitsluiten die je misschien juist wel heel fijn vind rijden.

Als je uit dat lijstje zou moeten kiezen zou ik ook de V-strom nemen. Persoonlijk zou ik wel de grotere broer nemen maar ik weet niet hoeveel zuiniger/minder zuinig die is.

Vaak is het zo bij grotere fietsen dat je er harder mee rijdt en optrekt. Daar komt je hogere verbruik door. Als je per se zuinig wilt rijden kan dat ook prima met meer cc's.

[ Voor 12% gewijzigd door R-O-Y op 20-09-2009 13:15 ]

Youtube Download ubersnel.nl

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

dion_b schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:08:
[...]

Laten we het omdraaien - waarom zou je in vredesnaam rationeel kiezen voor iets wat practisch gezien hetzelfde kan (<=120km/u over snelwegen rijden) en daarbij onnodig veel benzine verstookt...

Laat me aub in m'n waarde, ik vind (bij alle vervoersmiddelen) verbruik een erg belangrijke issue, zowel uit kostenoogpunt als uit oogpunt van CO2. Dat anderen andere keuzes maken vind ik prima, maar dit is mijn keuze.

Verder is sowieso auto geen optie, we kunnen hier maar één parkeervergunning per huishouden krijgen en die heeft m'n vriendin al. Dichtstbijzijndste plek om gratis te parkeren is ruim een halfuur hiervandaan.
Hoho, niet gelijk aangevallen voelen. Wat ik dacht uit je verhaal op te maken, en dan met name door het zuinig rijden, is dat je het uit kostenoverweging deed, maar motorrijder is over het algemeen gewoon een stukje duurder dan auto rijden. Maar als je het echt om het praktische doet is het natuurlijk DE perfecte oplossing, zeker als je ook nog dichtbij je huis kan parkeren wat je met een auto niet kan :)
Ja, als jij het betaalde zou ik die graag nemen. Helaas kost dat rustig het drievoudige van de andere motoren. En verder boeit dat vermogen me echt niet - al deze motoren (ook de 450cc) kunnen makkelijk >150km/u, dus op normale snelwegsnelheden (wmb 110km/u) hebben ze zat kracht over voor inhaalacties etc.
Vermogen is gewoon makkelijk, zeker op een motor. Je bent een stukje kwetsbaarder, en bij bijvoorbeeld een korte invoegstrook is het toch erg handig om toch met 110km/h in te kunnen voegen. Met een auto is dat iets minder van belang.

Verder weet ik niet hoe lang je bent, maar alle motor die je noemt zijn vrij klein. En voor lange (snelweg) afstanden zijn ze niet comfortabel. Ik krijg op alle motor die je noemt (ik werk bij een dealer, dus heb echt op extreem veel verschillende modellen gereden) allemaal na 10 minuten last van mijn rug, omdat je ingezakt gaat zitten. Dus het kost vrij veel kracht om rechtop te zetten.

Edit: en idd zoals teachter zegt. Een gs 500 een honda cb 500, een vx 800 allemaal met een schermpje erop zijn al stukken comfortabeler dan de motoren die jij noemt :) ondanks dat het nakeds zijn.
R-O-Y schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:12:

Als je uit dat lijstje zou moeten kiezen zou ik ook de V-strom nemen. Persoonlijk zou ik wel de grotere broer nemen maar ik weet niet hoeveel zuiniger/minder zuinig die is.
De 1000 rijd serieus minder lekker. Het is eigenlijk dezelfde fiets, maar het blok loopt gewoon een stuk minder, en hij rijd echt VEEL minder soepel. En het extra vermogen dat de 1000 geeft heb je absoluut niet nodig, ze beginnen bij 170/180km/h namelijk behoorlijk te slingeren ;)

[ Voor 15% gewijzigd door M3rcury op 20-09-2009 13:29 ]

No signature required.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, dat laatste (te klein) is wel een relevante overweging. Voor NL-begrippen ben ik niet bijzonder lang (1m86), maar vergeleken met een Japanner is dat nog steeds erg groot. Toch blijf ik me verbazen dat er blijkbaar zo'n cultureel verschil is tussen US en EU, want wat je hier roept lees ik idd op de meeste NL (en UK) fora terug, terwijl in de US juist deze cruisers geprezen worden wegens comfort over lange afstanden...

* dion_b gaat zich iig wat meer in de XBR500 verdiepen, dat lijkt een heel aardige optie dat niet onderuitgezakt zit :)

Oslik blyat! Oslik!

• MailMan
dion_b schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:48:
7.5km? Waar zit je dan in vredesnaam in Oost?

* dion_b woont ook in Oost, niet meer dan 500m van de oostgrens met Zeeburg, en zou toch echt maar 5km hoeven fietsen naar die tent...
Bij Javaplein, volgens www.routecraft.com/fietsplanner is het 7,4km :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tssk, dat is gewoon Zeeburg, niet Oost :z

Oslik blyat! Oslik!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

dion_b schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:30:
Hmm, dat laatste (te klein) is wel een relevante overweging. Voor NL-begrippen ben ik niet bijzonder lang (1m86), maar vergeleken met een Japanner is dat nog steeds erg groot. Toch blijf ik me verbazen dat er blijkbaar zo'n cultureel verschil is tussen US en EU, want wat je hier roept lees ik idd op de meeste NL (en UK) fora terug, terwijl in de US juist deze cruisers geprezen worden wegens comfort over lange afstanden...

* dion_b gaat zich iig wat meer in de XBR500 verdiepen, dat lijkt een heel aardige optie dat niet onderuitgezakt zit :)
Ik zou niet in 1 motorfiets verdiepen. Ik zal als ik jou was iig gaan proefrijden op verschillende types (en als de v-strom buiten je budget valt ABSOLUUT NIET die doen, want dan ben je verkocht)

Ik zou naast de XBR toch echt rijden op een:

Suzuki GS500
Honda CB 500
Suzuki VX800

Maar probeer ook voor de gein eens een savage of een shadow uti je lijstje, en je zult echt zien, dat het moeite kost om daarop een nette houding aan te nemen om niet in te zakken en last van je rug te krijgen.

No signature required.

• MailMan
[...]

Tssk, dat is gewoon Zeeburg, niet Oost :z
Kwestie van definitie, in 2010 wordt de hele meuk daar toch samengevoegd :)

Heb je al een rijschool uitgezocht, ondanks dat je nog niet alle centjes bij elkaar hebt? Anders ga je toch ook gewoon gezellig beginnen bij Rijschool Oud-zuid?
Zelf heb ik eigenlijk ook alleen genoeg voor de lessen, maar dan heb ik de winter mooi om kleding te kopen en me te oriënteren. Misschien dat ik dan in het weekend een keer iets huur.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De GS500 (afgrijselijk lelijk ding IMHO...) zou nog wel kunnen, maar de andere twee zuipen gewoon teveel. Ik ga iig tzt zeker met een open mind wat meer dingen uitproberen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:39
Ik zou eerst je rijbewijs gewoon eens gaan halen, dan heb je zelf ook al meer een idee wat je fijn prettig vindt aan een motor en kan je een gegrondere keuze maken.

XMCS Netherlands

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:29

steveman

Comfortabel ten onder

Zeg, laat de GS500 even lekker in z'n waarde ;)

Het inzakken van de rug op een chopper kan ik inderdaad beamen...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

dion_b, hou je er wel rekening mee dat de oudere motoren geen katalysator hebben en dus VEEEEL meer CO's en stikstof en andere troep in de lucht pompen.

het maakt mij zelf geen reet uit, maar jij zegt het mede vanuit een C02 verminderend standpunt te doen...
daarnaast zou ik zelf ook even kijken naar oude bmw k-series motoren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

_Erikje_ schreef op zondag 20 september 2009 @ 14:29:
zou ik zelf ook even kijken naar oude bmw k-series motoren.
:Y Gelukkig, nu zijn er 2 roependen in de woestijn :Y

De latere modellen hadden (als een van de eerste fietsen) een katalysator aan boord :+

Wise enough to play the fool

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

http://www.dejongmotor.nl/ je moet niet kijken naar de 100k op de teller want die dingen gaan gewoon NIET kapot. voor minder dan 2000 euro heb je al een knappe.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_Erikje_ schreef op zondag 20 september 2009 @ 14:29:
dion_b, hou je er wel rekening mee dat de oudere motoren geen katalysator hebben en dus VEEEEL meer CO's en stikstof en andere troep in de lucht pompen.

het maakt mij zelf geen reet uit, maar jij zegt het mede vanuit een C02 verminderend standpunt te doen...
daarnaast zou ik zelf ook even kijken naar oude bmw k-series motoren.
CO != CO2

CO en NOx zijn lokaal (waar je rijdt) giftig, maar globaal bekeken is er 0,0 verschil tussen CO en CO2 (CO reageert vroeg of laat tot CO2). Minder koolwaterstof erin is minder (CO+CO2) eruit. NOx is inderdaad wel een punt, maar niet een waar ik wakker van lig. Het gaat mij erom dat ik (en honderden miljoenen met me) niet straks natte voeten krijgen. De pH van dat water boeit me minder.

Oslik blyat! Oslik!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Al rijd je de hele week volgas met een Dodge Charger van Amsterdam naar Parijs op en neer, ik en miljoenen met mij krijgen er echt geen drogere voeten van ;) (Als dat überhaupt al van invloed zou zijn...)

Door mensen op straat niet de longen vol te jakkeren met CO doe je iedereen een veel groter plezier.

En als je ècht zooo veel om deze aardkloot geeft --> dichterbij het werk van je vriendin gaan wonen. Zij elke dag op de fiets naar 't werk, en jij slechts sporadisch per koekblik 't land doorkruizen.

Je moet zelf ook nog naar 't werk natuurlijk :+

Halverwege gaan wonen, allebei lekker fietsen en jij slechts sporadisch per koekblik 't land doorkruizen.

[ Voor 18% gewijzigd door steveman op 20-09-2009 17:34 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:27
Als eerste motor zou ik toch echt gaan kijken naar een naked bike met evt. een topkuipje. GS 500, CB 500, ER-5 (of de 6-n/6-f).Vooral de 500 twins zijn lekkere machientjes. Qua verbruik zal je denk ik toch echt boven de 1:20 komen en als je rustig rijdt komt dat helemaal goed. Met de carburateur bepaal je met je eigen hand hoe veel benzine d'r in gaat.

CB500 twee cylinder met topkuip (nieuwe model is een 4 cylinder)
Afbeeldingslocatie: http://home.earthlink.net/~thebradfords/images/smallbikes/honda_CB500S.jpg

GS500f ('nieuwste model', oudere volle kuip is vaak met dubbele koplamp)
Afbeeldingslocatie: http://www.technical-specification.com/wp-content/uploads/2008/11/windowslivewritersuzukigs500fspecs2008-13024suzuki-gs500f1.png

ER-6f
Afbeeldingslocatie: http://www.kawasaki.ch/fr/Images/Box/3400D4C6FF9_2.jpg

Wil je nou echt eco-friendly gaan doen. Overweeg dan om een Yamaha YBR 125 Diversion aan te schaffen, in België dacht ik wel te vinden. Gegarandeerd meer dan 1:30 te halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hibn.tv/content/FCKeditor/user_files/Image/2006/YBR125%20Diversion.JPG

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

offtopic:
Mijn werk en die van vriendin zitten 50km uit elkaar. We zijn al verhuisd om er netjes tussenin te wonen, 10km bij mijn werk vandaan, 45km van de hare, waarbij we nagenoeg zelfde woon-werkverkeerstijd hebben, ik op de fiets zij op de auto. Daarnaast zit er op <5min fietsen een IC-station. Het gaat hier puur om de keren dat ik 100-150km verderop moet zijn voor werk en OV geen zinnige optie is. En nee, Greenwheels en Connectcar heb ik bekeken maar zijn gewoon te duur voor dergelijke sporadische lange ritten.
Yonni schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:55:
[...]

Wil je nou echt eco-friendly gaan doen. Overweeg dan om een Yamaha YBR 125 Diversion aan te schaffen, in België dacht ik wel te vinden. Gegarandeerd meer dan 1:30 te halen.

[afbeelding]
Eco-friendly zat, maar als ik lees dat hij max 112km/u doet vind ik het niet geschikt voor snelweggebruik... niet dat ik zo vaak >112km/u wil, maar ik wil wel nog enige kracht hebben op die snelheid...

Valt me tegen dat er zo'n enorme gat is tussen dit soort zuinige maar underpowered dingen en motoren die makkelijk 180km/u kunnen of meer, maar veel teveel dorst hebben. Waar is de tweewiel-equivalent van een VW Lupo - moderne techniek, prestaties die iig geschikt zijn voor snelweggebruik, en toch zuinig als wat (ten koste van imago)?

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 20-09-2009 18:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Een gemeenschappelijke auto met kennissen in de omgeving misschien een oplossing? Zo deelden de ouders van een vriend van me met een ander stel een tijd lang een Toyota Starlet... en de volkskrant. Maar in je eentje ga je absoluut geen verschil maken of je voertuig nou 1:2 of 1:25 rijdt.

Het tweewieler equivalent van de lupo is denk ik de motorscooter...?

Maarja, dat doet ook weer wat met de aanschafprijs natuurlijk...

Maar zo'n ding dat makkelijk de 180 voorbijvliegt kan best redelijk zuinig zijn op 100~120 hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door steveman op 20-09-2009 18:11 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

steveman schreef op zondag 20 september 2009 @ 18:09:
Een gemeenschappelijke auto met kennissen in de omgeving misschien een oplossing? Zo deelden de ouders van een vriend van me met een ander stel een tijd lang een Toyota Starlet... en de volkskrant. Maar in je eentje ga je absoluut geen verschil maken of je voertuig nou 1:2 of 1:25 rijdt.

Het tweewieler equivalent van de lupo is denk ik de motorscooter...?

Maarja, dat doet ook weer wat met de aanschafprijs natuurlijk...

Maar zo'n ding dat makkelijk de 180 voorbijvliegt kan best redelijk zuinig zijn op 100~120 hoor.
Jup, zelfs mijn gsx-r rijd 1:20 als je gewoon normaal rijdt. Tis alleen een hele tijd geleden dat ik dat gehaald heb :+

No signature required.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het verbruik hangt toch echt heel erg van jezelf af. Ik heb met mijn CB600F Hornet 1:23 gehaald, maar ook 1:10 is geen probleem.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zo, mijn dagje VRO1 zit erop. Erg leerzaam, ook al denk je dat je lekker bezig bent op je brommertje. Een instructeur die kritisch meekijkt en commentaar en tips geeft is altijd wel goed. Noodstop heb ik bv nooit gehad in de rijopleiding. Nooit echt nodig gehad; hooguit een keer wat harder moeten remmen. Nu kon ik ongegeneerd de ABS uittesten, ook in een hap zand en zien dat je er goed op kunt vertrouwen. Kan ook allemaal op een parkeerterrein, maar daar heb je er geen instructeur bij.

VRO1 is idd wel erg basic, maar toch wel wat nuttige zaken opgestoken. Ik rij nu 'pas' weer een jaar na een paar jaar pauze, en ik merkte in het begin dat ik best wel roestig was. Verkeersinzicht is niets mis mee, en ook de reden dat ik nog leef denk ik. Genoeg juiste inschattingen gemaakt en op de juiste momenten het gas los gelaten. En ook wel eens te vroeg natuurlijk, maar daar is ook niets mis mee. We hoeven niet allemaal versleten steppies te hebben natuurlijk. Het ging de laatste tijd wel steeds lekkerder, dus ik maakte me ook helemaal geen zorgen. Vooral als ik zie dat er heel veel mensen rondrijden die het wel rijbewijs wel gehaald hebben, maar toch wel héél erg voorzichtig rijden (en dan druk ik me zachtjes uit). Ze rijden niet gevaarlijk, maar ik vermoed toch enige angst.

Al met al denk ik dat ik bij VRO2 meer opsteek, maar als opfris/bijschaaf cursus is het zeker geen weggegooid geld. Ik denk dat zelfs (of juist) de mensen die veel rijden best nog wat kunnen opsteken van zo'n dag.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Niet vergeten morgen/overmorgen je foto's te bekijken op www.wegraceinfo.nl :)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

teacher schreef op zondag 20 september 2009 @ 15:16:
[...]

:Y Gelukkig, nu zijn er 2 roependen in de woestijn :Y

De latere modellen hadden (als een van de eerste fietsen) een katalysator aan boord :+
Zeker de moeite waard maar het zijn wel zware fietsen in de letterlijke betekenis. Het weegt aardig wat en het zwaartepunt bij nieuwe fietsen ligt een stuk gunstiger. Een k100 kost misschien 1200-1500 euro en dan heb je er een waar je nog ontzettend veel kilometers mee kunt maken. Wat dat betreft is het wel weer een heel leuk ding.

Overigens vond ik mijn lesmotor ook erg fijn, een BMW F650 van de 2e generatie. Dat is een 800cc twin met ongeveer 70pk. Rijdt heel lekker/comfortabel en niet te moeilijk. Vandaar ook waarschijnlijk de keuze als lesfiets.

Prestaties / verbruik
Topsnelheid ca. 185 km/h
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant 3,7 l
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant 5,2 l
Brandstof euro loodvrij RON 91

Dit komt regelrecht van de bmw site dus in hoeverre het klopt weet ik niet. Maar je kunt prima zuinig rijden met zo'n ding. Als je maar niet doorjakkert (wat wel zo leuk is :+ )

Youtube Download ubersnel.nl

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

zoek je iets dat uberzuinig rijd en comfortabel is voor je lengte:
Honda Varadero 125

ik ben ongeveer even lang als jou en paste er perfect op een van de weinige full size 125cc's

foto:
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/IMG_1391.jpg

Zithouding is ook lekker, op de snelweg niet ideaal.. hij haalde de 80MPH wel maar als het berg op gaat dan zakt hij wel af.. maar rij je voornamelijk binnendoor en is verbruik en comfort erg belangrijk, dan is dit wel een aanrader.
Al moet ik zeggen dat mijn versys qua verbruik ook erg goed is (zit zelfde blok in als die ER6F die je noemde, maar dan anders getuned).

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

steveman schreef op zondag 20 september 2009 @ 19:24:
Niet vergeten morgen/overmorgen je foto's te bekijken op www.wegraceinfo.nl :)
Grapjas :+

• Yonni
Oké, oké. Als de 125 te zwak is, dan kom je met een 250 ook niet aan die snelheid. Waar je dan zit is toch echt 500 twin territorium. GS, CB of ER.

Neem deze fiets, gemiddeld verbruik 3.9 per 100 km --> 1 op 25.6

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

btw wat ik me afvroeg: die autoloze zondagen van vandaag, geld dat ook voor motoren?
Anders is vandaag de perfecte dag om centrum van de grote steden te verkennen ;)

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-01 08:34

ReLight

echo("What Now ? !")

:D Honda Varadero 125, als je 3 jaar wacht mag je erop rijden met je auto rijbewijs.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

?

Ik meen 't !

http://www.wegraceinfo.nl...bum&categorie_volgnr=1975

Zoals die van een VRO2 :)

Picje van mezelf:

Afbeeldingslocatie: http://www.ai.rug.nl/~renkema/vro2/album/08LS6-0287-211_medium.jpg
ToolkiT schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:07:
btw wat ik me afvroeg: die autoloze zondagen van vandaag, geld dat ook voor motoren?
Anders is vandaag de perfecte dag om centrum van de grote steden te verkennen ;)
Hier (=Den Haag) hoorde ik op de radio dat 't centrum voor al het verkeer was afgesloten tussen 13u en 17u.

[ Voor 34% gewijzigd door steveman op 20-09-2009 20:16 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

steveman schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:15:

Hier (=Den Haag) hoorde ik op de radio dat 't centrum voor al het verkeer was afgesloten tussen 13u en 17u.
Dat vreesde ik al.. stelletje killjoys ;)

btw heb je vandaag nog motor gereden? zo ja langs scheveningen gereden? zo ja wat rij je?
DOH dat staat dus in het plaatje hierboven |:(
mmm dat model niet gezien vandaag... zou wel heel toevallig zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 20-09-2009 20:21 ]

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 14:23
dion_b schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:56:

Valt me tegen dat er zo'n enorme gat is tussen dit soort zuinige maar underpowered dingen en motoren die makkelijk 180km/u kunnen of meer, maar veel teveel dorst hebben. Waar is de tweewiel-equivalent van een VW Lupo - moderne techniek, prestaties die iig geschikt zijn voor snelweggebruik, en toch zuinig als wat (ten koste van imago)?
Denk omdat de producenten weten dat voor veel motorrijders PK's belangrijker zijn dat uitstoot en motorrijden tevens vaak een hobby is en dat mag dus geld/benzine kosten. Daarnaast maakt de gemiddelde motorrijder niet veel KM en is verbruik minder een issue.

Helemaal grappig is dat de woon/werk motoren die de producenten aanbieden juist vaak de zwaardere types zijn ipv licht, schoon en groen.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

The Druid schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:28:
[...]

Denk omdat de producenten weten dat voor veel motorrijders PK's belangrijker zijn dat uitstoot en motorrijden tevens vaak een hobby is en dat mag dus geld/benzine kosten. Daarnaast maakt de gemiddelde motorrijder niet veel KM en is verbruik minder een issue.
idd..

btw er is wel weer wat tussen de 125 en 500/600cc:
http://www.motorcyclenews...-250R-Ninja-2008-current/
Wikipedia: Kawasaki Ninja 250R

met een paar kleine mods 100MPG:
http://green.autoblog.com...00-mpg-after-simple-mods/

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ok, ik dacht dat het een geintje was. Maar ik heb volgens mij geen fotograaf gezien. Het was overigens in Rosmalen.

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 20-09-2009 20:56 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

ToolkiT schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:20:
[...]

Dat vreesde ik al.. stelletje killjoys ;)

btw heb je vandaag nog motor gereden? zo ja langs scheveningen gereden? zo ja wat rij je?
DOH dat staat dus in het plaatje hierboven |:(
mmm dat model niet gezien vandaag... zou wel heel toevallig zijn..
Nee... mijne heeft keurig binnengestaan terwijl ik aan de laatste versie van m'n scriptie werkte... (en toch ook 't heb geSOGd whaa!)
mphilipp schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:55:
[...]

Ok, ik dacht dat het een geintje was. Maar ik heb volgens mij geen fotograaf gezien. Het was overigens in Rosmalen.
Oh ok, ik ben voor 1 en 2 steeds naar Lelystad geweest. Wellicht volgend jaar eens aan 't begin van 't seizoen 2 nog weer eens doen... We slapen er even een wintertje over ;)

[ Voor 28% gewijzigd door steveman op 20-09-2009 21:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, maar dat is weer zo'n sportfiets, waarvan ik weet dat ik last van m'n rug en polsen ga krijgen...

Oslik blyat! Oslik!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43

_Apache_

For life.

PilatuS schreef op zondag 20 september 2009 @ 18:53:
Het verbruik hangt toch echt heel erg van jezelf af. Ik heb met mijn CB600F Hornet 1:23 gehaald, maar ook 1:10 is geen probleem.
Dat is inderdaad wel grappig, maar waar ik weinig mensen over hoor. De tankgrootte, als je een zuinige fiets heb én een grote tank hoef je helemaal weinig bij de pomp te staan. In een beetje fiets gaat al gauw 20 liter. Of word hier snel op beknibbeld als de cc's lager zijn? Mijn Fazer komt pas met een geel lampje als ik de 375km voorbij ben.

Merk nu - ik de Fazer een jaar heb - dat het rijden pas echt heel soepel gaat. Krappe bochtjes zonder voetje aan de grond of bokkende motor. Schakelen gaat soepel, houding waar ik het lekker lang kan volhouden, het rijden is nu pas echt genieten. _/-\o_

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
dion_b schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:55:
[...]

Tja, maar dat is weer zo'n sportfiets, waarvan ik weet dat ik last van m'n rug en polsen ga krijgen...
Als ik het topic een beetje volg heb je nog niet op een motor gereden toch :) ? Als je op een sportfiets zit word je bij snelheden boven de ~80kmpu als het ware omhoog gedrukt door de lucht die op je bovenlichaam komt. Door die wind hoef je veel minder op je stuur te leunen en word rijden een stuk relaxter. En ja ik ben ook nog maar aan het lessen maar het verschil tussen een lesje AVBen en een lesje op de snelweg merkte ik wel :P dan is op de snelweg veel relaxter voor je polsen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Honda Rebel is 234cc, maar da's ook niet echt lekker lijkt me.
http://powersports.honda.com/2009/rebel.aspx

Er zijn ook nog wat oudere 400cc fietsen, maar volgens mij zijn dat bijna allemaal racers. Je zit dan dus toch al snel op 250cc of 450cc. Maar ook met een een 500 of 600 kun je zuinig rijden? :)

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een vraag over bochtentechniek. Hoe doen jullie dat meestal. Ik ben wat aan het proberen, maar ik vind het het fijnst om de motor te kantelen en zelf rechtop te zitten. Echter gaat het dan af en toe iets te plat en zit ik met mijn laarzen op de grond.
Met de motor meekantelen vind ik minder fijn in bochten en ik rij er dan ook een stuk voorzichtiger door, ik heb dan het gevoel alsof ik minder controle over de motor kan houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Gisae op 20-09-2009 22:21 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Als je een mooie bocht maakt kun je met je bovenlichaam in een lijn blijven met de motor. Bij lage snelheden, straatje keren kun je best tegenleunen (ding plat duwen, zelf rechtop blijven), da's geen probleem. Bij normaal gebruik leun je dus zogezegd mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.ai.rug.nl/~renkema/vro2/album/08LS6-9349-313_medium.jpg

Dit was met zo'n 50~55km/h bijvoorbeeld.

Als je met dit soort kwesties zit, is een VRO van harte aan te raden trouwens!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Gisae schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:15:
Een vraag over bochtentechniek. Hoe doen jullie dat meestal. Ik ben wat aan het proberen, maar ik vind het het fijnst om de motor te kantelen en zelf rechtop te zitten. Echter gaat het dan af en toe iets te plat en zit ik met mijn laarzen op de grond.
Met de motor meekantelen vind ik minder fijn in bochten en ik rij er dan ook een stuk voorzichtiger door, ik heb dan het gevoel alsof ik minder controle over de motor kan houden.
Afbeeldingslocatie: http://www.limburgracingteam.nl/smf/index.php?PHPSESSID=b2e74e10b5954ad66a95172956549ceb&action=dlattach;topic=458.0;attach=3604;image

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gisae schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:15:
Hmmm...dan heb je toch een klein probleempje als je graag wilt motorrijden. Ik zou zeggen: get over it, want het hoort er toch echt bij.

Tuurlijk kun je de motor omlaag drukken, zoals hierboven aangegeven werd, maar om zó elke bocht door te gaan lijkt me een vermoeiende zaak worden. Gewoon veel doen en als je het écht 'eng' blijft vinden, verkoop het ding en stap niet meer op de motor. Het is dan niet jouw ding blijkbaar.

• komkommer

komkommer

Koffie

mphilipp schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:55:
[...]

Hmmm...dan heb je toch een klein probleempje als je graag wilt motorrijden. Ik zou zeggen: get over it, want het hoort er toch echt bij.

Tuurlijk kun je de motor omlaag drukken, zoals hierboven aangegeven werd, maar om zó elke bocht door te gaan lijkt me een vermoeiende zaak worden. Gewoon veel doen en als je het écht 'eng' blijft vinden, verkoop het ding en stap niet meer op de motor. Het is dan niet jouw ding blijkbaar.
Of je gaat crossen!

Makerij Hofman

• Yonni
Piaggio MP3 een idee? Zal misschien wat meer vertrouwen geven in de bocht.

Afbeeldingslocatie: http://images.drive.com.au/drive_images/Editorial/2007/10/17/17Piaggio_m2_m.jpg

• 4x2
  • Laatst online: 19-01 12:34

4x2

lộn xộn quá

dion_b:
Ik zou me iets minder blind staren op dat aangegeven verbruik, met jouw beoogde rijstijl zul je met een heel groot deel van de motoren met gemak 1:20 halen op langere stukken.
Korte stukjes zijn sowieso dodelijk voor het verbruik.

Ik heb een Honda VF500F van '84, die kan 1:10 doen (circuit), 1:14 (korte stukjes) of 1:17 (lange ritten waarbij het ding nog steeds aardig moet werken en veel boven de 7-8000 toeren zit)
Als ik daarmee 110 ga rijden op de snelweg doet ie ook gewoon 1:20, alleen vind ik daar geen reet aan.

Een vriend van me ook trouwens, die heeft een Honda NTV650, als ie met mij mee gaat doet het ding 1:16 ofzo, nou is ie laatst 2x met andere mensen meegereden die erg rustig deden (110 snelweg, aan de snelheid houden, dat soort dingen)
En toen deed het ding opeens 1:23.

Sowieso is zo'n NTV650 trouwens een ideale motor, ze zijn betrouwbaar, dr zit een cardan op en ze zitten behoorlijk rechtop (zonder door te gaan zitten zoals op een chopper)

[ Voor 29% gewijzigd door 4x2 op 20-09-2009 23:16 ]

leeg

• Gisae
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:55:
[...]

Ik vind het niet eng, het voelt gewoon onnatuurlijk aan. Als je met de motor mee kantelt kost het ook meer moeite om je lichaam en de motor weer terug te krijgen. Als je alleen de motor kantelt heb je de motor in no-time weer rechtop. Je bent zo gewoon een stuk wendbaarder, althans dat gevoel heb ik (en volgens mij klopt dat ook wel) Ik zit nu alleen op het punt dat ik de motor dus te schuin zet en eigenlijk dus mee moet leunen.
Ik ben sowieso nog veel aan het proberen gezien ik nog niet zo veel ervaring heb. Het gaat in ieder geval elke rit beter en het is veel te leuk om te stoppen.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• 4x2
  • Laatst online: 19-01 12:34

4x2

lộn xộn quá

Beetje mee oefenen, dan kun je m met je gewicht (en gas open/gas dicht) heel snel over gooien, je moet alleen wat meer over je motor heen klauteren :+

leeg

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
_Apache_ schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:00:
[...]

Dat is inderdaad wel grappig, maar waar ik weinig mensen over hoor. De tankgrootte, als je een zuinige fiets heb én een grote tank hoef je helemaal weinig bij de pomp te staan. In een beetje fiets gaat al gauw 20 liter. Of word hier snel op beknibbeld als de cc's lager zijn? Mijn Fazer komt pas met een geel lampje als ik de 375km voorbij ben.
De tank van mijn Hornet is alweer een stukje kleiner. Er gaat volgends de specs 16 liter in. In de praktijk is het volgens mij wel wat minder. Ik heb eens op de snelweg een sputterende motor gehad omdat de tank bijna leeg was. Dat was na slechts 180km rijden sinds ik voor het laatst getanked had. Had em alleen nog niet op reserve gezet, hij zou dan nog 2 liter over moeten hebben. Moet er wel bij zeggen dat ik toen ook wel flink doorgereden had.

Nu tank ik tegenwoordig als de dagteller rond de 170km zit. Als je motor opeens helemaal niets meer doet als je aan het inhalen bent, wordt je daar niet blij van.

• Gisae
  • Niet online
4x2 schreef op zondag 20 september 2009 @ 23:28:
Beetje mee oefenen, dan kun je m met je gewicht (en gas open/gas dicht) heel snel over gooien, je moet alleen wat meer over je motor heen klauteren :+
Maar het is net zo'n fijne motor om rechtop op te zitten :+

Hij is eigenlijk ook te snel. Ik moet me flink inhouden om niet continu vmax x2 te rijden in plaats van vmax+10 wat ik normaal doe. :P
En er moet nog een keer een veiligheidsuitlaat op. Eentje met een veiligere geluidsintensiteit zodat mensen me aan horen komen :X

[ Voor 36% gewijzigd door Gisae op 20-09-2009 23:37 ]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik vind dat dus wel serieus lastig, als je offroad rijd druk je typisch je brommer plat en blijf je zelf rechtop, eventueel steek je zelfs een pootje uit. Op de weg wil ik echter mijn pony (XTZ 750) juist weer zoveel mogelijk rechtop houden om niet in die eindeloze veerwegen te belanden...

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Gisae schreef op zondag 20 september 2009 @ 23:26:
[...]

Ik vind het niet eng, het voelt gewoon onnatuurlijk aan. Als je met de motor mee kantelt kost het ook meer moeite om je lichaam en de motor weer terug te krijgen. Als je alleen de motor kantelt heb je de motor in no-time weer rechtop. Je bent zo gewoon een stuk wendbaarder, althans dat gevoel heb ik (en volgens mij klopt dat ook wel) Ik zit nu alleen op het punt dat ik de motor dus te schuin zet en eigenlijk dus mee moet leunen.
Ik ben sowieso nog veel aan het proberen gezien ik nog niet zo veel ervaring heb. Het gaat in ieder geval elke rit beter en het is veel te leuk om te stoppen.
Probleem waar jij waarschijnlijk tegen aan zit te kijken is dat als je wat meer met je lichaam de bocht in "hangt" dat de brommer meer naar binnen loopt. wat dus in de praktijk betekend dat je gewoon meer gas moet geven.

Is alles in orde met de brommert? dus ook bandenspanning vorkolie en dat soort dingen die rijeigenschappen kunnen beïnvloeden? dat zijn iig de dingen die je sowieso even kan nakijken.

Wat je zelf kan doen, is het stuur LOSSER vasthouden. Dus niet vastgrjipen als je een hoek om gaat, want dan voel je veel meer dingen die je bang kunnen maken. (dus het bewegen van je voorwiel enzo) Misschien beter de bocht door kijken?

No signature required.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ik vind het niet eng, het voelt gewoon onnatuurlijk aan.
Volgens mij is dat hetzelfde, op een andere manier gezegd. ;)
Enneh...motorrijden is onnatuurlijk. Rijden door de motor te kantelen en mee te kantelen is voor motorrijden natuurlijk.
Als je met de motor mee kantelt kost het ook meer moeite om je lichaam en de motor weer terug te krijgen. Als je alleen de motor kantelt heb je de motor in no-time weer rechtop. Je bent zo gewoon een stuk wendbaarder, althans dat gevoel heb ik (en volgens mij klopt dat ook wel) Ik zit nu alleen op het punt dat ik de motor dus te schuin zet en eigenlijk dus mee moet leunen.
Sorry, maar het zit écht tussen je oren. Ga jij lekker een klaverblad over, of - beter nog - pak de Stelvio (Google!) maar eens op jouw manier. Kijken of het het dan nog steeds zo fijn vind.

Wat zegt je instructeur er van? Of heb je je rijbewijs al?

[edit]Of ga enduro rijden. Met enduro rijden ze vaker zo. Kunnen ze lekker haaks de bocht om met hogere snelheid. Maar dan staan ze ook op de steppies.

[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 21-09-2009 08:21 ]

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Gisae schreef op zondag 20 september 2009 @ 23:33:
[...]
En er moet nog een keer een veiligheidsuitlaat op. Eentje met een veiligere geluidsintensiteit zodat mensen me aan horen komen :X
rofl, veiligheidsuitlaat _/-\o_ _/-\o_

sodeknetter wat was het weer koud, het lijkt wel winter :X

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Oh, ik vond het vanmorgen juist wel lekker wakker worden :)

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 18:02
vandaag zonder problemen langs het hek gekomen :P

ik heb de meeste schade al hersteld, het voorspatbord wat in 2 stukken lag heb ik weer netjes aan elkaar kunnen solderen. deze is nu geschuurd en staat alweer in een vers kleurtje.
de zijkuip die gescheurd en geschaafd was is ook weer aan elkaar gesoldeerd en voorzien van een vers kleurtje.
de koplampen heb ik nu vervangen voor een streetfighter kuipje welke ik weer aangepast heb met behulp van de soldeerbout en mijn oude kuipje :)

nu de boel toch kapot/half uit elkaar ligt, ga ik meteen mijn koso teller in mijn tank inbouwen. zal later nog wel even wat foto's posten

• Quadro!
  • Laatst online: 10-01 15:28
Na lang sparen (als op-kamers-wonende-student houd je nu eenmaal niet veel over), heb ik nu voldoende geld, dusss:

* Quadro! gaat lessen

Waarschijnlijk bij Rijschool Wierenga (Utrecht)

• iMars
  • Laatst online: 19-01 07:42

iMars

Full time prutser

_Erikje_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:40:
[...]

rofl, veiligheidsuitlaat _/-\o_ _/-\o_

:Y Ik heb mijn wintervoering al weer in mijn jas gedaan. 's Ochtends rijden, als de zon nog niet door komt is best koud ja

Koop hier mijn P1 reader :)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

webmail schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:40:
[...]

:Y Ik heb mijn wintervoering al weer in mijn jas gedaan. 's Ochtends rijden, als de zon nog niet door komt is best koud ja
ik had alleen maar een t-shirtje, korte broek en m'n teenslippers aan :X

wintervoering is een goed idee :9

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

ik herken dat gevoel wel een beetje, ik merk dat ik dat soms zelf ook wel doe.
Ik denk dat het komt omdat je hier vaak korte onoverzichtelijke bochten hebt met hagen aan beide kanten en je daardoor de m3rcuri methode vaak niek kan toepassen.
Bij hard de bocht door doe ik het volgens mij niet, ik zal er eens op gaan letten... aap hangen aan binnenkant doe ik wel eens om te proberen (als ik teminste mijn leren pak aanheb met kneesliders) maar dat voelt wat vreemd aan.. maar mijn motor is daar natuurlijk ook niet voor ontworpen.. Maar voordeel is wel dat hij heel makkelijk de bocht in gaat dus hoe je het ook doet met een beetje vertrouwen kom je elke bocht wel door.

p.s. hier in scheveningen is het lekker weer hoor.. ik ben in mijn Tshirt met half lange mouwen naar de bakker gelopen en via boulevard terug gelopen, was lekker weer..

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 21-09-2009 10:12 ]

• Stoffel
  • Laatst online: 19-01 13:05

Stoffel

Engineering the impossible

_Erikje_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:55:
[...]

Dan mag ik hopen dat je niet op de motor zat, anders heb ik nog wel een paar goede ideetjes voor je... Teenslippers :'(

• iMars
  • Laatst online: 19-01 07:42

iMars

Full time prutser

_Erikje_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:55:
[...]

_O- mag hopen dat ik dit met sarcasme mag/kan lezen ;)

* iMars heeft een hekel aan motorrijders die met korte broek, t-shirt en vooral teenslippers aan motorrijden

Koop hier mijn P1 reader :)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Stoffel schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:15:
[...]
Dan mag ik hopen dat je niet op de motor zat, anders heb ik nog wel een paar goede ideetjes voor je... Teenslippers :'(
Afbeeldingslocatie: http://uploads.neowin.net/forum/post-108813-1136869006.jpg
was sarcastisch, gozer

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Erikje_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:40:
[...]
Ik reed zondagochtend om een uur of 8 richting Rosmalen met alleen een dun shirt (zo'n zweetding met lange mouwen) en mijn leren jack plus mijn doorwaai handschoenen (BMW Airflow). En dan ben ik weer erg blij met de kuip en de vensterbank voor me. Geen centje pijn dus. Handen beschermd door spiegels en de vensterband houdt de koude lucht (mist kán erg koud zijn) bij me weg. Heerlijk...

• Stoffel
  • Laatst online: 19-01 13:05

Stoffel

Engineering the impossible

Dan is het goed, daar ging ik eigenlijk ook wel vanuit. Los van de veiligheid lijkt het me op een morgen als vandaag ook niet echt prettiger ;)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43

_Apache_

For life.

Is wel weer een mooi gezicht als je goede verlichting hebt en je deze scherp kunt zien stralen over een mistveld.

Kou heb ik geen last van, het is maar een kort stukje en vaak op de snelweg zelf is al geen mist meer.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:23:
[...]

Ik reed zondagochtend om een uur of 8 richting Rosmalen met alleen een dun shirt (zo'n zweetding met lange mouwen) en mijn leren jack plus mijn doorwaai handschoenen (BMW Airflow). En dan ben ik weer erg blij met de kuip en de vensterbank voor me. Geen centje pijn dus. Handen beschermd door spiegels en de vensterband houdt de koude lucht (mist kán erg koud zijn) bij me weg. Heerlijk...
Wij kwamen gisteren terug vanuit Luxemburg en toen we weer in NL waren (rond 19:00 uur) begon de zon langzaam maar zeker te verdwijnen achter de horizon. Op dat moment koelde het ook een heel stuk af ... en werd het redelijk frisjes in een lederen outfit met alleen een dun shirtje eronder en een paar van die heerlijke doorwaai handschoentjes aan m'n handen :Y

Wat aangaande dat VRO-I (& II) gebeuren; Ja ik heb die dingen ook gedaan en ik vind persoonlijk dat dat VRO-I gebeuren toch meer iets is voor de mensen die maar af en toe een keer op een motor rijden en daardoor niet (goed) weten waar de grenzen van zo'n ding + de eigen grenzen liggen. Zo'n VRO-I laat je dan érg goed zien dat de feitelijke grens meestal aan je eigen "beperkingen" te wijten is met als gevolg dat je na zo'n VRO-I dag met een beetje (véél) meer zelfvertrouwen op een motor plaats neemt.
Nou zijn er natuurlijk ook genoeg mensen die dagelijks rijden en eigenlijk ook nog niet goed weten waar ze mee bezig zijn maar doordat ze nooit een aanrijding of valpartij meegemaakt hebben, hebben ze het idee dat ze eigenlijk wel goed rijden. Ook voor die mensen is het een hele goede manier om toch dat beetje meer inzicht te krijgen (mensen die uiterst rechts gaan rijden op een rijbaan, bochten liefst vermijden, een paar meter achter andere voertuigen gaan rijden .... dat soort streken).

Een VRO-II vond ik wat dat aangaande toch behoorlijk interessanter omdat daarbij ook wat meer aandacht gegeven word aan het veilig oplossen van onbedoelde situaties die je regelmatig mee kunt maken terwijl je aan het dagelijks verkeer deelneemt (per ongeluk in de berm terecht komen doordat een bocht tóch anders liep dan dat je op voorhand ingeschat had, bijvoorbeeld).

Voor de rest zijn dat soort cursussen altijd érg leuk om te doen natuurlijk, als is het maar omdat je de hele dag écht met je motor bezig bent op een manier die je normaal eigenlijk niet hanteerd.

edit:
Prettige bijkomstigheid kán overigens ook nog zijn dat je verzekeraar je een aardig kortingspercentage geeft op je motorverzekerings premie als je die cursussen aantoonbaar gevolgt hebt

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 21-09-2009 11:18 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Kortingspercentage hoef je het niet voor te doen, da's maar beperkt geldig, en zo'n cursus is nou ook weer niet goedkoop ;)

Bij VRO-1 is trouwens het doel om je mentale voorbereiding bij te brengen. Zodat je dus een plan klaar hebt voor als de poep de ventilator raakt.

VRO-2 was vooral gaaf omdat het harder gaat, en je echt maffe dingen gaat doen... stoeprandwals... op sterke verkanting rijden.

Maar ook heel nuttig vond ik het remmen in de bocht, bizar hoe dat hetzelfde voelt als op die verkanting rijden.

[ Voor 68% gewijzigd door steveman op 21-09-2009 11:44 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Quadro! schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:28:
Na lang sparen (als op-kamers-wonende-student houd je nu eenmaal niet veel over), heb ik nu voldoende geld, dusss:

* Quadro! gaat lessen

Waarschijnlijk bij Rijschool Wierenga (Utrecht)
Tis maar waar je je prioriteiten legt. Ik ben nu 4e jaars LR student, en heb ook een dikke gixxer in de schuur staan ;)

No signature required.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

M3rcury schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:35:
[...]

Tis maar waar je je prioriteiten legt. Ik ben nu 4e jaars LR student, en heb ook een dikke gixxer in de schuur staan ;)
en een Abarth voor de deur... patser ;) :p

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

M3rcury schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:35:
[...]

vin ik ook. ik heb ook een dikker fizzer voor de deur terwijl ik studeer 8) >:)

• Yonni
Precies, niks mis met studeren en motorrijden. Rijbewijs A & B is wel vet om te hebben, zijn d'r ook heel wat die er nog geen hebben zitten dan echt zo van wtf? Jij twee? :+ .

Mijn rijdje: CB400T, GS500e (verkocht), GS650GT (verkocht), NTV650, Seat Marbella (verkocht)

Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik veel part-time werk en niet ieder jaar 60 punten haal :$ ;) .

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Aankomend weekend voor het eerst in een jaar weer motorrijden. Na het halen van mijn RBW geen budget gehad om een motor te kopen, ondanks dat ik het te graag wil. Nou heb ik van mijn meisje een weekend motor+kleding huur gehad dus ik ga meteen wat reserveren.

Iemand nog tips voor motorverhuur in N-B?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
Ik zie vandaag tot mijn verbazing dat mijn ketting op mijn motor erg los er op lag :o Had de ketting een maand geleden goed gespannen en sindsdien ongeveer 1500 km gereden. Ondertussen niet echt gechecked of gesmeerd:X maar ongeveer 8 dagen al maakte mijn motor een raar geluid. Wat blijkt, als mijn motor op de jiffy stond ruste de ketting op de middenbok. Als ik er op zat niet maar waarschijnlijk bij het schakelen maakte hij wel eens contact.

Heb de ketting vanavond weer goed gespannen maar nog niet mee gereden. Moet morgen voor werk 120 km rijden en kan dat ook met ov doen dus dacht dat het misschien wel verstandiger zou zijn om dicht bij huis ff te kijken hoe het nu rijdt ipv op midden op de snelweg. De ketting is nu gesmeerd en alle rolletjes zitten er ook nog in. Tandwielen en ketting zien er op zich redelijk uit.

Nu vraag ik mij alleen wel af of het nou wel zo verstandig is om nog ff door te rijden of alles laten te vervangen omdat ik toch nog denk k 500 km met vrij veel speling heb rond gereden. Is trouwens wel bizar snel slap gaan hangen vind ik. Om jullie voor te zijn, ja ik weet dat ik het vaker had moeten checken, beginnersfoutje.

Wat zouden jullie doen? Kijken hoe het morgen rijd en als het prima gaat nog lekker stukje mee door rijden en voor de zekerheid vervangen? (motor is trouwens suzuki gsx 600f uit 1990 :*)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[quote]wimmel_1 schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:15:
[...]
Zo'n VRO-I laat je dan érg goed zien dat de feitelijke grens meestal aan je eigen "beperkingen" te wijten is met als gevolg dat je na zo'n VRO-I dag met een beetje (véél) meer zelfvertrouwen op een motor plaats neemt.
Klopt. Voor mij persoonlijk was het doel 2ledig: ik heb na een jaar of 12 gereden te hebben, een paar jaar geen motor gehad en rij nu weer een jaartje. Alleen recreatief. Woon-werk doe ik niet, en draagt imho ook niet wezenlijk bij aan je rij-skills. Daarmee bedoel ik: een paar km asfaltvreten is niet echt moeilijk; hooguit leer je wat auto's dodgen. Verkijk je daar niet op. Een collega van me heeft inmiddels 20k gereden, maar dat is 95% (of meer) asfalt woon-werk. Je bent dan nog niet echt klaargestoomd om vol vertrouwen de Stelvio aan te vallen bij wijze van spreken. Maar goed, we dwalen af...ik was (in afnemende mate moet ik zeggen) wat roestig en wilde een aantal zaken oppoetsen. Ander punt is mijn nakende reis naar Marokko, waarvoor ik het nodig vond om ook even de rare fratsen te oefenen om nóg beter de grenzen van mijn bankstel en mezelf te leren kennen. Een uitgelezen kans daarvoor.
En ik wil dus die VRO2 ook gaan doen. Lijkt me idd nóg interessanter.
doordat ze nooit een aanrijding of valpartij meegemaakt hebben, hebben ze het idee dat ze eigenlijk wel goed rijden
Ik lees anders genoeg verhalen van 'ervaren' motorrijders die op hun plaat gaan op de meeste schlemielige manieren. Vaak het verhaal erbij dat ze 'er niets aan konden doen'. In feite kun je er altijd wat aan doen. Dat is ook iets wat ze je idd met VRO1 ook proberen bij te brengen: kom niet in die situatie, en probeer voorbereid te zijn op onheil. Bij een ongeluk is het eigenlijk niet eens de schuldvraag die belangrijk is, maar wat je er zelf aan kon doen (ervan uitgaande dat de andere 'schuldig' is).

Vorige week bijvoorbeeld reed ik met de auto over een baksteen die 2 auto's voor me van een truck af kwam zeilen. Rechtervoorvelg stuk (vette deuk). Ik had het kunnen voorkomen als ik niet zo dicht op het busje voor me had gereden. Ik was ook weer niet aan het bumperkleven, maar de afstand was niet genoeg om snel weg te sturen. Ik reed 100kmh en dat is toch 27m/s en de afstand was denk ik 15meter. Te kort dus om snel genoeg te reageren.
Een VRO-II vond ik wat dat aangaande toch behoorlijk interessanter omdat daarbij ook wat meer aandacht gegeven word aan het veilig oplossen van onbedoelde situaties die je regelmatig mee kunt maken terwijl je aan het dagelijks verkeer deelneemt (per ongeluk in de berm terecht komen doordat een bocht tóch anders liep dan dat je op voorhand ingeschat had, bijvoorbeeld).
Beter is het om te zorgen dat je genoeg reserve hebt om dat soort correcties te maken. Klinkt misschien een beetje zeikerig, maar ik ben ook wel eens redelijk op de limiet in een bocht gereden en halverwege verrast door iets (een paard bv in de Alpen!). Dan lul je niet meer, zou Olaf Mol zeggen. Hier in Nederland kun je misschien nog wel de berm in duiken, maar op de Alp D'huez kun je alleen de ravijn in duiken of de bergwand gaan versieren... Ga dus niet die bocht in alsof Jorge Lorenzo achter je aan zit... :+ Dát is nu wat ze je in VRO1 proberen te leren.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niet lullig te doen oid, maar de essentie van VRO over te brengen. Tenminste, zoals ze dat tegenwoordig doen. Ze vertelden nl dat ze voorheen de mensen beter wilden leren remmen. An sich is het dat nog steeds wel een beetje, maar de nadruk is meer op de mentale voorbereiding gaan liggen. Men bemerkte immers dat de ongevallen onder VRO deelnemers begon toe te nemen. En ik zie er zát (die absoluut geen wildebras zijn) die erg hard en op/tegen de limiet bepaalde bochten in gaan. Ik vraag me af wat ze doen als er ineens een losse klinker op hun baan ligt... :X

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoelang ligt de hele set (kettingwielen/ketting) er al op én hoe was het onderhoud daarop. Een ketting die in 1500 Km al z'n spanning verliest is óf op, óf nieuw, óf verkeerd gespannen/gecontroleerd op "ei vormige" kettingwielen.

Sowieso je ketting eens goed controleren op spanning gedurende een hele omwenteling van je achterwiel (je achter-kettingwiel draait dan één keer rond .... je voorste ongeveer drie keer). Speling mág daar in géén enkel geval te strak óf te los worden (waarden + meet methoden staan aangegeven in de usermanual van je fiets).

• Te strak: Trek je je uitgaande as van je vernellingsbak, ketting én kettingwielen aan gort.
• Te los: trek je je kettingwielen, ketting, koppeling, en eventueel achterbrug aan gort.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 22-09-2009 00:46 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ mphilipp: Ik denk dat we allebei ongeveer 't zelfde bedoelen maar er alleen een andere uitleg voor hebben. Ik heb ook een aantal jaar (15) niet meer gereden totdat ik een paar jaar geleden weer besloot om toch maar weer eens te gaan "fietsen".
De rede dat ik destijds besloot om "nooit"meer te gaan rijden was tevens de rede om die VRO trainingen te gaan doen, mede op aanraden van een maat van me die een motorrijschool heeft (de reden voor het stoppen destijds was overigens het verlies van een "maatje" gedurende een ritje.... destijds nog wel een half jaar door gereden, maar écht lekker aanvoelen deed 't toen niet meer).

• Gisae
  • Niet online
wimmel_1 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:42:
Hoelang ligt de hele set (kettingwielen/ketting) er al op én hoe was het onderhoud daarop. Een ketting die in 1500 Km al z'n spanning verliest is óf op, óf nieuw, óf verkeerd gespannen/gecontroleerd op "ei vormige" kettingwielen.
Óf je hebt je achterwiel niet goed vastgemaakt, zoals mijn pa eens heeft gedaan :+

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:22
* soepah meld zijn eerste aanwinst aan
Vorige week kon ik onderstaande Kawa ZZR 600 ophalen. Beestje heeft ca 45.000 gelopen, bandjes waren goed en was een schappelijke prijs, dus ik heb 'm gekocht.
afgelopen week paar keer op rond getourd, maar dat rijd super fijn! Hopen dat ik er lang van mag genieten :)
Pics (Klik voor grote versie):
Afbeeldingslocatie: http://s4.tinypic.com/200wb5f_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s4.tinypic.com/15mis61_th.jpg
op de pics zie je trouwens ook de overige aanwinsten: Difi Jas + broek en X-Lite Helm

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik denk dat jij de wijsheid die met de jaren komt begint te krijgen terwijl veel jongeren dat nog niet hebben (wat normaal is, had ik ook niet dus (mede) daarom ook niet eerder gaan motor rijden.

Maar een paar kantekeningen: woon-werk kan je wel van leren.. als je maar de goede route rijd, alleen snelweg leer je idd weinig van.

En losse (bak)steen ben ik ook wel eens tegen gekomen, gewoon ontspannen en erover, niks aan de hand... klein deukje in mijn velg dat wel :(

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-01 11:59

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

@soepah

Congratz! De ZZR600 had mij toendertijd doen besluiten om mijn A-rijbewijs te halen. Echter de Kawa is er nooit gekomen. 8)7

Ik was helemaal weg van de bordeauxrode....

Afbeeldingslocatie: http://pictures.topspeed.com/IMG/jpg/200710/2008-kawasaki-zzr600-19w.jpg

* Oemfoefoe voelt zich oud, want dat moet zo'n 18 jaar geleden zijn. :/

[ Voor 0% gewijzigd door Oemfoefoe op 22-09-2009 13:19 . Reden: Typo ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
wimmel_1 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:42:

Sowieso je ketting eens goed controleren op spanning gedurende een hele omwenteling van je achterwiel (je achter-kettingwiel draait dan één keer rond .... je voorste ongeveer drie keer). Speling mág daar in géén enkel geval te strak óf te los worden (waarden + meet methoden staan aangegeven in de usermanual van je fiets).

• Te strak: Trek je je uitgaande as van je vernellingsbak, ketting én kettingwielen aan gort.
• Te los: trek je je kettingwielen, ketting, koppeling, en eventueel achterbrug aan gort.
Bedankt voor de tips.

Heb zelf geen idee hoe lang de set erop ligt. Hed de fiets in Juli gekocht. Zag er toen redelijk goed uit, gisteravond niet echt duidelijk kunnen zien. Ga vanavond er nog eens nakijken en ook de spanning gedurende een hele omwenteling. Heb alleen geen usermanual van mijn fiets, ding is ook uit 1990. Meende dat je 3-5 cm speling moest hanteren wanneer je erop zat.

Eerste keer heb ik trouwens niet zelf gedaan maar een vriend van me. Hij heeft heel veel ervaring met motoren en is ook zeer nauwkeurig te werk gegaan. Zal ook es informeren wat een nieuw setje kost want heb nu nog maar 3 streepjes over op de achterbrug..

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:34:
[...]
Maar een paar kantekeningen: woon-werk kan je wel van leren.. als je maar de goede route rijd, alleen snelweg leer je idd weinig van.
Zoals ik al zei dus.
En losse (bak)steen ben ik ook wel eens tegen gekomen, gewoon ontspannen en erover, niks aan de hand... klein deukje in mijn velg dat wel :(
Niets aan de hand...ik reed 100, met de motor was mijn velg denk ik wel dubbel geklapt. Ik had nu een flinke vuist in de velg staan (17" lm velg). Band was overigens ook verrot.

Je kunt idd makkelijk obstakels nemen met de motor, heb ik met de VRO ook gezien: plank en autoband gingen zonder problemen met +/- 50/60, zelfs met losse handen (plank lag overigens schuin op de rijrichting). Maar er zijn grenzen vwb snelheid en vorm/hardheid van het object. Ik heb op de motor wel weer spaakwielen, dus die kunnen wat meer hebben.

• komkommer

komkommer

Koffie

mphilipp schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:31:
[...]

Zoals ik al zei dus.

[...]

Niets aan de hand...ik reed 100, met de motor was mijn velg denk ik wel dubbel geklapt. Ik had nu een flinke vuist in de velg staan (17" lm velg). Band was overigens ook verrot.

Je kunt idd makkelijk obstakels nemen met de motor, heb ik met de VRO ook gezien: plank en autoband gingen zonder problemen met +/- 50/60, zelfs met losse handen (plank lag overigens schuin op de rijrichting). Maar er zijn grenzen vwb snelheid en vorm/hardheid van het object. Ik heb op de motor wel weer spaakwielen, dus die kunnen wat meer hebben.
Spaakwielen en langere veerweg ftw. Met 110 in het donker een pallet meepakken. Np.

Makerij Hofman

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Behalve dan dat je waarschijnlijk nog een uur na zit te shaken van de adrenaline :P

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

makes you feel alive don't it :*)

trambanen zijn ook zo leuk als ze nat zijn, lekker glibberen en glijden :+ Schiet je voorwiel opeens 20cm opzij...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

komkommer schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:42:
[...]
Spaakwielen en langere veerweg ftw. Met 110 in het donker een pallet meepakken. Np.
ok, ik had niet verwacht dat ie zoiets zou overleven. Ga het ook niet uitproberen... :+

Pagina: 1 ... 133 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.