M3rcury schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:55:
[...]
Ik weet niet waarom je een motor wilt hebben om zuiniger te rijden. Maar je kosten hangen niet alleen af van je brandstof verbruik. Als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden kan je imo nog steeds beter een auto kopen. want vooral het onderhoud en banden van een motor zijn een stuk duurder.
Laten we het omdraaien - waarom zou je in vredesnaam rationeel kiezen voor iets wat practisch gezien hetzelfde kan (<=120km/u over snelwegen rijden) en daarbij onnodig veel benzine verstookt...
Laat me aub in m'n waarde, ik vind (bij alle vervoersmiddelen) verbruik een erg belangrijke issue, zowel uit kostenoogpunt als uit oogpunt van CO2. Dat anderen andere keuzes maken vind ik prima, maar dit is mijn keuze.
Verder is sowieso auto geen optie, we kunnen hier maar één parkeervergunning per huishouden krijgen en die heeft m'n vriendin al. Dichtstbijzijndste plek om gratis te parkeren is ruim een halfuur hiervandaan.
Uit het lijstje wat jij hebt geven zou ik sowieso de DL650 kiezen. Dat is verreweg de meest comfortabele motor van allemaal, en de rest heeft allemaal net wat te weinig vermogen imo.
Ja, als jij het betaalde zou ik die graag nemen. Helaas kost dat rustig het drievoudige van de andere motoren. En verder boeit dat vermogen me echt niet - al deze motoren (ook de 450cc) kunnen makkelijk >150km/u, dus op normale snelwegsnelheden (wmb 110km/u) hebben ze zat kracht over voor inhaalacties etc.
teacher schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:07:
[...]
Mijn ongezouten mening:
Doe het niet. Koop een motor waar je wel wat aan hebt. de V-strom en de vt500e komen nog het dichtst in de buurt en de rest zijn choppers die alleen mooi zijn om naar te kijken. Je wil er niet langer als een half uur op zitten (want last van je rug), door de bocht moet je ook niet doen (want balhoofdhoek) en je wil ze niet buiten laten staan (want roest).
V-strom leek me in nagenoeg alle opzichten het beste, maar onder de EUR 4k zijn die dingen alleen met schade te vinden. Dat is veel te duur, zeker gezien het een eerste motor betreft. Ik ga er gewoon vanuit dat ik onderuit ga op die eerste motor, dan wil ik niet zo'n financiele risico lopen.
De VT500C lijkt me verder idd ook meest practische van het stel, er zijn er veel van te vinden en die zijn ook betaalbaar. Echt mooi vind ik het niet, maar ik zou ermee kunnen leven, en 'looks' zijn geen prio. Liever ratbike dan teveel bling-bling - beetje roest kan ik ook prima mee leven als het alleen cosmetisch is.
Verder valt het me op dat je "oude" fietsen kiest. Daarbij is het een lot uit de loterij of zo'n oud beestje nog een beetje wil en je niet elk weekend op je stoepje zit met vieze handen. Of je moet dat juist willen natuurlijk.
Dat heeft veel met verbruik te maken. Als ik m'n grens van 1985 (vooral ingegeven door gedoe met gelode vs ongelode benzine) niet gesteld had, waren er nog veel meer mogelijkheden geweest. Ik snap er iig weinig van - bij auto's wordt geroepen dat het stijgende verbruik komt door het extra gewicht van alle passieve veiligheid die de laatste tijd verplicht is. Dat kan bij motoren niet de oorzaak zijn.
Ik ben nog geen ervaren sleutelaar, maar ben niet bang om m'n handen vies te krijgen.
Kijk eens naar een kleine varadero of een kleine dominator (nx250) of een F650. Beetje all road, goed voor in en om de stad en snelweg kan ook wel met de laatste 2. Honda cb1, Suzuki freewind, honda slr650 honda xbr500.. Zijn allemaal goede opties.
oh ja.. * teacher is best wel anti chopper...
Dat laatste had ik wel door
Ben ook geen gepassioneerde voorstander ervan, maar schrijf het niet bij voorbaat af. Waar ik weer niets van moet hebben zijn sport- en crossfietsen. Als ik naar dat lijstje van jou kijk slurpen ze muv de XBR500 teveel voor mijn eisen, maar die XBR500 is gelijk wel een mooie (al is het *weer* zo'n oudje).
[
Voor 44% gewijzigd door
dion_b op 20-09-2009 13:26
]