Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.762 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ik zag dat de cognitievie dissonantie weer de kop op steekt dus post ik maar ipv iemand te quoten.

Verplichtingen zijn nergens voor nodig. Men is een vrij mens en als een ander schade oploopt is dat geen reden om anderen maar verplichtingen te stellen. Als je zelf de zenuwen krijgt bij het idee, fine, maar van die angsten hoeft een ander geen last te hebben. Alles kost geld ,zelfs geld, dus klagen (en gewoon uit je duim zuigen) dat iets jouw belastingen verhoogt is een drogredenering. Het leven is nu betaalbaarder en beter verzorgt in Nederland dan waar dan ook.

Ik heb , in dit topic notabene, al aangegeven dat ziekenhuis opnames 0,7% lager ligt bij motorrijders dan bij automobilisten en dat motorrijden daarmee relatief veiliger is. Tevens draagt veruit de meerderheid, 88%, al en pak zodra men meer dan 15-minuten ver gaat rijden. Iets wat men toch al doet kost uit eindelijk alleen maar geld. De 2e kamer en kabinet die een wet maken spenderen daar tonnen aan en dan komt er nog eens de controle bij etc. Kosten gaan met wetgeving en controle vooral omhoog en daarmee de netto belasting ab-so-luut niet omlaag. Denk je eens in: Ik wil geen belasting afdragen voor de ontwikkeling van een goede IVF behandeling zodat jij en partner een kind kunnen krijgen, want euh dat is jouw verantwoordelijkheid.... Dat zou een mooie boel worden zeg. Ik heb er geen enkele probleem mee als iemand , onder andere van mijn geld, een huidtransplantatie krijgt als diegene iets doet waar hij of zij spijt van heeft.

Overigens ga ik ervan uit dat degene uit dit topic die door een tractor, levenslang, mank werd gereden een pak droeg. Wat dat betreft is een pak net als een hesje vaak een veiligheids illusie wat vooral het persoonlijke gevoel dient maar niks doet voor daadwerkelijke veiligheid. Je kan immers nog genoeg breken of permanent verwonden of zelfs in je pak afscheuren. Een vriend van mij (arts op de EHBO) kent een collega van hem die een motorrijder binnen kreeg. De motorrijder was nog bij kennis met helm op maar wat de arts niet wist is dat de helm de ,tot brokjes, gebroken schedel bijeen hield. Het laat zich raden wat er gebeurde toen de arts de helm afdeed.

Een pak en helm beschermen in de zin dat een grens verlegd wordt. Bepaalde consequenties van een ongeval gebeuren pas later omdat het pak eerst ea opvangt. Zo zul je geen huid schaven maar als je vervolens weer flink hard gaat en onderuit dan zul je zelf in je pak nog genoeg breken. Veiligheid is verstand en rechterhand. Ik zie het beter zitten dat iemand zonder pak in een voor hem bekend gebied rijdt dan met pak in een onbekend gebied.

Hesje? Zat wegwerkers met hesje die onveilig gepasseerd worden @ 120km/u Agenten worden met hesje en rood aanwijs stok ding nog van hun sokken gereden. Als je met een hesje de verantwoordelijkheid voor jouw veiligheid naar een andere verlegd neem je dan ook blaastesten af?

Ik las hier ook iets over een onderzoek tussen Paragliden en motorrijden. Ik neem aan dat het niet zo simpel gesteld werd want ik zelf zou dan een onvoldoende terecht vinden. Bij paragliden heb je iets meer "rijbaan" met minder verkeer dan op de motor. Daarbij kan je bij paragliden niet versnellen tot de 200km/u en middels wat zand in de bocht tegen een boom belanden. Daarbij is het gevaarsbeleving bij paragliden eens stuk hoger (vlieger is immers enger dan over de grond bewegen) en kan je het moeilijker toepassen. Men zal dan nog beter voor de spullen zorgen. De vergelijking zou imo mogen gaan tussen paragliden en zweefvliegen ofzo want motorrijders hebben last van auto's en vrachtwagens paragliders niet. Wat is de relatieve verhouding en waarom?

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:36

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:58:
Ik zag dat de cognitievie dissonantie weer de kop op steekt dus post ik maar ipv iemand te quoten.
Mag ik die ook inruilen voor een aquaduct?
Verplichtingen zijn nergens voor nodig. Men is een vrij mens en als een ander schade oploopt is dat geen reden om anderen maar verplichtingen te stellen.
Wél als er door de domheid van iemand extra werk en onkosten ontstaan. Dat die eikel zijn eigen kop eraf rijdt zal mij worst wezen, maar er zijn zoveel extra handelingen nodig om zijn ingewanden van het asfalt te schrapen, traumahelicopters, weken/maandenlange revalidatie etc...

En...helm en gordel zijn ook verplicht. Dus wat is er mis met een minimum aan beschermende kleding te verplichten? Je ziet al dat kinderen op bromscooters te dom zijn om hun helm goed op te doen, dus je kunt het duidelijk niet aan de mensen zelf overlaten.

En hesjes vindt ik onzin. Ik vertik het om als een zuurstok op de motor te gaan zitten. In mijn situatie is dat ook niet zo hard nodig, want ik heb een iPod witte RT, die is dus al groter dan de gemiddelde motor en nog wit ook. Daarbij heb ik voor in het donker voldoende reflecterende ellende op mijn pak en motor zitten om ook dan op te vallen. Fluorjasjes vind ik zo'n onzin; als mensen niet kijken, zien ze je ook niet als je brandend op je motor zit. Als je gezien wilt worden, koop dan geen zwarte motor en ga er dan ook niet op zitten in een zwart pak met zwart helm...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
ROFLASTC schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:58:
Ik heb , in dit topic notabene, al aangegeven dat ziekenhuis opnames 0,7% lager ligt bij motorrijders dan bij automobilisten en dat motorrijden daarmee relatief veiliger is.
Heb je een bron van die 0.7% voor me?
Dat er minder ziekenhuisopnames zijn (per km? Of per totaal?) maakt het niet veiliger, een dode motorrijder hoeft namelijk niet meer naar het ziekenhuis...

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 19:59

_Erikje_

Tweaker in Spanje

_/-\o_ _/-\o_ me motor is weer terug van de garage na 1.5mnd _/-\o_ _/-\o_ En is het nog mooi weer om te toeren :*)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dion_b schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 12:42:
[...]

[...]

De OV-technisch lastigste locaties zitten bij Leeuwarden, Helmond en Capelle. Mijn gedachte bij bereik van 275km is dat ik dus indien nodig heen en terug kan gaan zonder te tanken (en/of het vliegveld in Dortmund waar ik vaak heen moet enkele reis). Dat zijn vrees ik te grote afstanden voor een brommertje, en hoewel ik geen snelheidsduivel ben, 45km/u is ook gewoon te traag in die gevallen.

[...]

Ik haal zowaar veel rijplezier uit m'n Hyundai Excel, daarmee vergeleken is een Spartamet allicht nog spannender :z

[...]

Over veiligheid heb ik geen illusies. Zelfs op de grootste motor ben je je eigen kreukelzone. Dat gezegd, de grootste risicofactor ben je ook zelf. Maar goed, ik overweeg dit niet alleen uit kostenoverweging, maar ook enigszins uit overmacht (geen twee parkeerplekken) - en het feit dat het me gewoon (ook op een 250cc-ertje die met moeite 125km/u kan halen) erg leuk lijkt :)

[...]

Ik denk rond de 7.5k/jaar te rijden. Dat klinkt als EUR 150/jaar aan slijtage aan banden, oftewel EUR 12.50 op de maandlasten, of (nauwkeuriger) 2 cent per km. Dat is te overzien; uitgaande van afschrijving over 3 jaar en met EUR 25 reservering/m voor overig onderhoud kom ik dan puur op m'n km vergoeding van het werk al voor 80% uit de kosten (incl aanschaf).

Scheelt het echt zoveel tussen ketting vs cardanaandrijving? Wat moet ik me daar bij kostenverschil voorstellen :?

[...]

Dat was me al opgevallen, eentje zonder vermelding van uitlaatproblemen kost gelijk het dubbele. In vergelijkbare categorie leek de BMW R65 ook interessant, maar daar was niets wat nog reed voor mij betaalbaar.

Toch zijn dit relatief grote fietsen, met bijbehorend prijskaartje; is er niets in de 150-400cc categorie dat ook even betrouwbaar mag heten?

[...]
Als ik lees dat je niet alleen in de stad wil gaan rijden, maar ook verder weg, dan zou ik je geen "lichte en kleine" fiets aanraden, maar toch een iets zwaardere.

Ook wil ik je aanraden om iets meer geld op te vorken, want voor 1000 eu koop je een hoop met schijt onderdelendonor waar je nog flink wat aan moet doen. Uitzonderingen daargelaten, maar toch.

De R65 waar je over praat is een leuke fiets. De meeste mensen vinden hem lelijk en de meesten zoeken een R80 of R100 omdat de R65 net even minder puf heeft. Dus, die dingen zijn minder waard en voor 1000-1500 heb je er eentje die ok is. Reserveer wat geld voor een beurtje, banden, remmen en je kan vooruit.
Onderhoudt is allemaal goed zelf te doen. edit: er is ook een R45 geweest, die vind je ook voor weinig.

Ik heb een maat van me (woont ook in A'dam) naar een K75 gepraat (hoe kan het ook anders). Die is helemaal lyrisch over die fiets voor zowel in als buiten de stad.

Wise enough to play the fool

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:29:
[...]

>>KNIP<<
Moeilijke woorden ..... Moeilijke woorden, jah...

Chipolatapudding.

Allememinium .... Allem.....

Me .....Metamo... Me.... Meta de vries!
Vrij naar: Theo Maassen - Bepaalde dingen

:+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 23:33

iMars

Full time prutser

_Erikje_ schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 16:08:
_/-\o_ _/-\o_ me motor is weer terug van de garage na 1.5mnd _/-\o_ _/-\o_ En is het nog mooi weer om te toeren :*)
Yeah! Veel plezier!!!

Heb vandaag mijn motor eens flink onderhanden genomen: gewassen, velgen schoon gemaakt en gewaxt.
Afbeeldingslocatie: http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs128.snc1/5490_1177466762252_1395618558_489466_4450835_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs128.snc1/5490_1177467122261_1395618558_489467_6846814_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs148.snc1/5490_1177467322266_1395618558_489468_7768421_n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://photos-a.ak.fbcdn.net/photos-ak-sf2p/v5206/235/43/1395618558/n1395618558_489528_7723714.jpgAfbeeldingslocatie: http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs148.snc1/5490_1177493562922_1395618558_489570_8338697_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs148.snc1/5490_1177503363167_1395618558_489629_5307365_n.jpg

Eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs148.snc1/5490_1177503083160_1395618558_489628_2272323_n.jpg

Vanavond met vriendin even wat foto's van gisteren over doen met mijn echte camera :P

Koop hier mijn P1 reader :)

• snars
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 03:52:
Drie vragen:
1) wat vinden jullie van m'n eisen? (en dan niet of je zelf dezelfde keuzes zou maken, maar eerder of ze realistisch zijn en samenhangend)
2) klopt wat ik hier zeg over die drie motoren? Zou je ze als eerste motor aanraden?
3) zijn er andere motoren die ik gemist heb die aan deze eisen zouden voldoen? (dus primair goedkoop en zuinig maar wel nog in staat 120km/u te halen)
Ga motorrijden en kijk dan verder :Y

Ik rij zelf motor omdat ik het supervet vind....dan een hele tijd niks....en dan de voordeeltjes maar ook de nadelen. Ik ben nog geen motorrijders tegen gekomen voor wie anders geldt, ook al zeggen ze van wel. Ja je kan op verjaardagsfeestjes patsen dat je geen last hebt van files, ja je gooit voor 2 knaken je tank vol, je mag onbeperkt zwaaien naar je nieuwe vrienden: the few, the proud, the motorrijders! Behalve als ze geen CE-gekeurd pak aan hebben natuurlijk. Daar staat tegenover dat je nat wordt als het regent, wegsmelt als de zon schijnt, onderuit gaat als er troep op de weg ligt, jezelf wel es afvraagt wat je bezielt om met een opgevoerde brommer tussen die 6 miljoen koekblikken te gaan rijden en over het geheel bekeken een stuk grotere kans op dood en verderf hebt.

Maar nogmaals, dat is allemaal bijzaak :) Het gevoel (ah gadver, daar issie) dat je hebt als je op dat ding stapt bepaalt de keuzes die je maakt. De enige manier om dat gevoel te krijgen is een keer op zo'n ding te stappen.

Om toch inhoudelijk te reageren: wat je zegt over die motoren is wel ongeveer waar, al denk ik dat je je niet moet verkijken op de kosten. Motoren in de categorie 500 tot 1000 euro...pas op. Het zijn ogenschijnlijk simpele machines, maar je kan honderden euro's aan alleen onderdelen uitgeven voordat je het ding betrouwbaar en veilig mag noemen. Bandje hier, kettingsetje daar, balhoofdlagers, remmen, klepspeling en carbs afstellen, uitlaatbochten stiekem toch binnen een maand doorgerot. The list goes on. Ik begin steeds skeptischer te worden over de onderhoudsstaat van de gemiddelde fiets.

Verder zijn er nog veel meer zuinige low-budget motoren te noemen. Eenvoudige 500cc machines (zoals m'n GPZ500s, GS500..noem es wat) halen met een beetje beleid ook 1:25 en zijn een stuk bruikba..ik bedoel leuker. Of een XT350: grappig voor in de stad, simpel te onderhouden en haalt toch 130-140 als het echt moet. Als het echt superzuinig en praktisch moest zijn, nam ik een 150-200cc motorscooter......nee fuck it. Dan ging ik lopen. Of huppelen. Skippyballen voor mijn part :+

I reject your reality, and substitute my own.

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-01 09:20

ZiegoM

Yammie R1

snars schreef op zondag 12 juli 2009 @ 02:34:
[...]

Ik rij zelf motor omdat ik het supervet vind....dan een hele tijd niks....en dan de voordeeltjes maar ook de nadelen. Ik ben nog geen motorrijders tegen gekomen voor wie anders geldt, ook al zeggen ze van wel. Ja je kan op verjaardagsfeestjes patsen dat je geen last hebt van files, ja je gooit voor 2 knaken je tank vol, je mag onbeperkt zwaaien naar je nieuwe vrienden: the few, the proud, the motorrijders! Behalve als ze geen CE-gekeurd pak aan hebben natuurlijk. Daar staat tegenover dat je nat wordt als het regent, wegsmelt als de zon schijnt, onderuit gaat als er troep op de weg ligt, jezelf wel es afvraagt wat je bezielt om met een opgevoerde brommer tussen die 6 miljoen koekblikken te gaan rijden en over het geheel bekeken een stuk grotere kans op dood en verderf hebt.

Maar nogmaals, dat is allemaal bijzaak :) Het gevoel (ah gadver, daar issie) dat je hebt als je op dat ding stapt bepaalt de keuzes die je maakt. De enige manier om dat gevoel te krijgen is een keer op zo'n ding te stappen.

Om toch inhoudelijk te reageren: wat je zegt over die motoren is wel ongeveer waar, al denk ik dat je je niet moet verkijken op de kosten. Motoren in de categorie 500 tot 1000 euro...pas op. Het zijn ogenschijnlijk simpele machines, maar je kan honderden euro's aan alleen onderdelen uitgeven voordat je het ding betrouwbaar en veilig mag noemen. Bandje hier, kettingsetje daar, balhoofdlagers, remmen, klepspeling en carbs afstellen, uitlaatbochten stiekem toch binnen een maand doorgerot. The list goes on. Ik begin steeds skeptischer te worden over de onderhoudsstaat van de gemiddelde fiets.

Verder zijn er nog veel meer zuinige low-budget motoren te noemen. Eenvoudige 500cc machines (zoals m'n GPZ500s, GS500..noem es wat) halen met een beetje beleid ook 1:25 en zijn een stuk bruikba..ik bedoel leuker. Of een XT350: grappig voor in de stad, simpel te onderhouden en haalt toch 130-140 als het echt moet. Als het echt superzuinig en praktisch moest zijn, nam ik een 150-200cc motorscooter......nee fuck it. Dan ging ik lopen. Of huppelen. Skippyballen voor mijn part :+
Heb net voor de gein eens zitten kijken naar een Honda XR600 voor erbij >:)
Lijkt me toch wel leuk zo'n crosser voor in de stad
En met 46 pk en 53nm op 119kg moet dat nog best vooruit gaan :P

\_Specs_/

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

mphilipp schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:29:
[...]

[...]

Wél als er door de domheid van iemand extra werk en onkosten ontstaan. Dat die eikel zijn eigen kop eraf rijdt zal mij worst wezen, maar er zijn zoveel extra handelingen nodig om zijn ingewanden van het asfalt te schrapen, traumahelicopters, weken/maandenlange revalidatie etc...

En...helm en gordel zijn ook verplicht. Dus wat is er mis met een minimum aan beschermende kleding te verplichten? Je ziet al dat kinderen op bromscooters te dom zijn om hun helm goed op te doen, dus je kunt het duidelijk niet aan de mensen zelf overlaten.
Ja, heel vervelend allemaal natuurlijk, maar als ik in m'n T-shirt wil rijden moet ik dat lekker zelf weten. Ik word al voldoende gestraft als ik op m'n bek ga en alles openhaal. Dan hoef ik echt niet nog een keer een stel moraalridders aan te horen dat ik beschermende kleding aan had moeten doen. Laat mij dat lekker zelf beslissen aub. Daarnaast: jij hebt, net als ik, geen flauw idee wat de extra kosten zijn die door ongevallen met t-shirt rijders worden veroorzaakt. Volstrekte non-discussie dus.

Buiten de stad rijd ik trouwens altijd in het leer, binnen de stad wil ik voor korte ritjes nog wel eens een spijperbroek aantrekken, wel in combinatie met een leren jas en handschoenen uiteraard. Maar zodra ik _verplicht_ wordt om _altijd_ volledig in beschermende kleding te rijden stop ik met motorrijden. Laat mij alstublieft zelf bepalen hoeveel risico ik wens te lopen.

• RemcoDelft
Frank Martin schreef op zondag 12 juli 2009 @ 10:22:
[...]
Buiten de stad rijd ik trouwens altijd in het leer, binnen de stad wil ik voor korte ritjes nog wel eens een spijperbroek aantrekken, wel in combinatie met een leren jas en handschoenen uiteraard. Maar zodra ik _verplicht_ wordt om _altijd_ volledig in beschermende kleding te rijden stop ik met motorrijden. Laat mij alstublieft zelf bepalen hoeveel risico ik wens te lopen.
Zolang er meer mensen doodgaan aan roken dan aan motorrijden, zouden ze eerst roken moeten verbieden...
Helemaal zelf bepalen hoeveel risico je wilt lopen mag (gelukkig) niet. Persoonlijk zou ik m'n autogordel zelfs omdoen als het verboden zou zijn, maar er zijn ongetwijfeld mensen die graag zonder helm zouden motorrijden. Hell, ik heb het op de fiets in Frankrijk al meegemaakt: bloedheet, maar die helm hield ik op! En uiteraard is motorrijden zonder helm en zware kleding veel aangenamer als het warm is, maar juist voor die ene keer is het verdomd fijn als je het aan hebt.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-01 14:40

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
@Tylen: de GSX-R beviel prima :) Die 2.5 rondje was alleen wat ik droog gereden heb, de rest van de sessies ben ik ook gewoon de baan op geweest. Wel mooi om de motor een beetje te leren kennen zo :)

@dion_b: tof dat je wil gaan motorrijden *O*

Aangezien je er ook flinke stukken snelweg mee wil gaan doen zou ik echter absoluut niet op een 250cctje met een top van net boven de 120 nemen. Je hebt dan helemaal geen marge over op de snelweg, op de motor is even een stoot gas bijgeven vaak een prima optie om uit een nare situatie te ontsnappen, die mogelijkheid heb je dan niet meer. Daarnaast moet je zo'n ding op de snelweg dan tientallen kilometers lang in de buurt van de toerenbegrenzer rijden. De gewenste 1:30 kan je dan zeer waarschijnlijk vergeten, en de techniek zal er ook niet langer van mee gaan.

De genoemde NTV 650 of BMW K65 lijken me dan veel betere opties, een beetje comfort is ook niet verkeerd :) En zoals eerder genoemd, iets van een stuk plastic voor je neus is bij lange snelwegritten best prettig, scheelt ook aardig wat regen in je nek krijgen.

Ohja, gisteren eindelijk maar eens nieuwe laarzen gehaald:

Afbeeldingslocatie: http://www.de-valkenier.nl/kleding/plaatjes-tcx/2008-oxtar-2.jpg

De vorige hadden inmiddels extra lucht- en wateringangen bij de tenen gekregen :X

[ Voor 9% gewijzigd door Chakotay op 12-07-2009 10:59 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Frank Martin schreef op zondag 12 juli 2009 @ 10:22:
[...]
Dan hoef ik echt niet nog een keer een stel moraalridders
Lekker makkelijk om meteen met het 'm-woord' te komen. Als je er niets intelligenters over te zeggen hebt...

Kijk, I don't give a rat's ass of jij je helemaal ontveld of je kop in 2en splijt omdat je geen helm op wilde. Interesseert me geen reet, ik ken je niet. Do as you please.
Maar het leuke is dat als je ze later in het ziekenhuis opzoekt, ze allemaal lopen te janken 'had ik nou maar...'. Een beetje hetzelfde als die stoere binken die hun poten eraf blazen met vuurwerk. Ooit zo'n docu gezien waar ze die eikels volgden die alle waarschuwingen in de wind hebben geslagen. Janken als kinderen deden ze. Ja....brandwonden doen zeer... :'(

Ik heb er ooit een keer bij gestaan toen iemand een rondje ging rijden op een automaatje (brommertje) en 20 meter verder de bocht niet goed nam en (inderdaad, geen helm) met de kop tegen een boom knalde. Ging maar iets van 20kmh, maar toch goed voor een schedelbasisfractuur.

Het is meer dat ik me afvraag waarom het niet verplicht is, aangezien we al een helmplicht hebben en ook de plicht om een gordel te dragen in de auto. In de States is er niet overal een helmplicht en daar zie je ze dus ook massaal zonder helm rondrijden. In principe je eigen probleem als dat alles was. Als er een grote sticker op je rug zat 'laat mij maar liggen, ik ben toch eigenwijs, ik red mezelf wel' dan zou ik er niets van zeggen. We hebben dan gewoon een nieuwe categorie 'roadkill'. Iets naarder om overheen/langs te rijden, maar dat went wel denk ik.

Maar het blijft niet altijd bij je eigen probleem. Als je op je plaat gaat, ben je zwaarder gewond zonder goede kleding als met. Dat betekent dus een langer een duurder herstel. Ook voor je werkgever, je ziektekostenverzekeraar e.d. Wat dat betreft is het dus niet helemaal je eigen zaak.
Misschien een teken van deze tijd dat iedereen maar vindt dat ie helemaal zelf moet uitmaken wat ie zelf doet, maar bedenk wel dat we een samenleving zijn en dat bijna alles wat je doet ook invloed heeft op anderen, persoonlijk, financieel, lichamelijk, geestelijk. Dus dat individualisme gaat niet altijd onbeperkt op.

Maar nogmaal: persoonlijk maakt het me geen reet uit, doe wat je wilt. Ik heb er geen last van. Ik vraag me alleen af of het niet wenselijk zou zijn om zoiets in te voeren. Ik zeg niet dat het ingevoerd moet worden. Misschien is het een overschatting van de eigen rijcapaciteiten, gekoppeld aan een onderschatting van het resultaat van een valpartij. Ooit met mijn brommertje onderuit gegaan met iets van 20-30kmh en ik was blij dat ik een spijkerjack/broek aan had. Ze waren op de contactpunten met de straat volledig doorgesleten. Met 50kmh in short en t-shirt is het dus al behoorlijk ernstig. Je hoeft niet persé 100 te rijden om ernstig te vallen.

Maar goed...laat maar...als ik al meteen reacties als moraalridder krijg denk ik 'ga alsjeblieft in je blote reet op die motor zitten en geef aub zoveel mogelijk gas'.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik heb er wel van geleerd. Een keer op de 70cc citta zonder helm, een wheely en een zoen van de stoeprand en ik werd wakker in het ziekenhuis... Niets ergs opgelopen, maar toch 3 weken lang met een hersenschudding rondgelopen.
Ik rij nu niet meer zonder helm, handschoenen, laarzen en koei om me barst. Het is niet leuk als je kop/armen/benen open liggen, wat dat doet dus wel zeer...

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

mphilipp schreef op zondag 12 juli 2009 @ 11:57:
[...]

Lekker makkelijk om meteen met het 'm-woord' te komen. Als je er niets intelligenters over te zeggen hebt...

Kijk, I don't give a rat's ass of jij je helemaal ontveld of je kop in 2en splijt omdat je geen helm op wilde. Interesseert me geen reet, ik ken je niet. Do as you please.
Maar het leuke is dat als je ze later in het ziekenhuis opzoekt, ze allemaal lopen te janken 'had ik nou maar...'. Een beetje hetzelfde als die stoere binken die hun poten eraf blazen met vuurwerk. Ooit zo'n docu gezien waar ze die eikels volgden die alle waarschuwingen in de wind hebben geslagen. Janken als kinderen deden ze. Ja....brandwonden doen zeer... :'(

Ik heb er ooit een keer bij gestaan toen iemand een rondje ging rijden op een automaatje (brommertje) en 20 meter verder de bocht niet goed nam en (inderdaad, geen helm) met de kop tegen een boom knalde. Ging maar iets van 20kmh, maar toch goed voor een schedelbasisfractuur.

Het is meer dat ik me afvraag waarom het niet verplicht is, aangezien we al een helmplicht hebben en ook de plicht om een gordel te dragen in de auto. In de States is er niet overal een helmplicht en daar zie je ze dus ook massaal zonder helm rondrijden. In principe je eigen probleem als dat alles was. Als er een grote sticker op je rug zat 'laat mij maar liggen, ik ben toch eigenwijs, ik red mezelf wel' dan zou ik er niets van zeggen. We hebben dan gewoon een nieuwe categorie 'roadkill'. Iets naarder om overheen/langs te rijden, maar dat went wel denk ik.

Maar het blijft niet altijd bij je eigen probleem. Als je op je plaat gaat, ben je zwaarder gewond zonder goede kleding als met. Dat betekent dus een langer een duurder herstel. Ook voor je werkgever, je ziektekostenverzekeraar e.d. Wat dat betreft is het dus niet helemaal je eigen zaak.
Misschien een teken van deze tijd dat iedereen maar vindt dat ie helemaal zelf moet uitmaken wat ie zelf doet, maar bedenk wel dat we een samenleving zijn en dat bijna alles wat je doet ook invloed heeft op anderen, persoonlijk, financieel, lichamelijk, geestelijk. Dus dat individualisme gaat niet altijd onbeperkt op.

Maar nogmaal: persoonlijk maakt het me geen reet uit, doe wat je wilt. Ik heb er geen last van. Ik vraag me alleen af of het niet wenselijk zou zijn om zoiets in te voeren. Ik zeg niet dat het ingevoerd moet worden. Misschien is het een overschatting van de eigen rijcapaciteiten, gekoppeld aan een onderschatting van het resultaat van een valpartij. Ooit met mijn brommertje onderuit gegaan met iets van 20-30kmh en ik was blij dat ik een spijkerjack/broek aan had. Ze waren op de contactpunten met de straat volledig doorgesleten. Met 50kmh in short en t-shirt is het dus al behoorlijk ernstig. Je hoeft niet persé 100 te rijden om ernstig te vallen.

Maar goed...laat maar...als ik al meteen reacties als moraalridder krijg denk ik 'ga alsjeblieft in je blote reet op die motor zitten en geef aub zoveel mogelijk gas'.
Waar haal jij vandaan dat ik het ook maar goedkeur dat je zonder helm kan rijden :? We hebben het hier over kleding, niet over helmen. Iemand die zonder helm rijdt is per definitie een kneus, iemand die zonder beschermende kleren rijdt moet dat wat mij betreft helemaal zelf weten. En wat die samenleving betreft: de samenleving heeft al genoeg regeltjes, daar hoeft de verplicht beschermende kleding dragen-regel niet bij, totdat iemand mij kan aantonen dat deze regel tientallen miljoenen euro's oplevert.
_Erikje_ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:22:
Ik heb er wel van geleerd. Een keer op de 70cc citta zonder helm, een wheely en een zoen van de stoeprand en ik werd wakker in het ziekenhuis... Niets ergs opgelopen, maar toch 3 weken lang met een hersenschudding rondgelopen.
Ik rij nu niet meer zonder helm, handschoenen, laarzen en koei om me barst. Het is niet leuk als je kop/armen/benen open liggen, wat dat doet dus wel zeer...
Tja, het was je eigen keuze om zonder helm etc te rijden. En wat die kleding betreft moet dat vooral zo blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Frank Martin op 12-07-2009 13:50 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
Frank Martin schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:48:
Iemand die zonder helm rijdt is per definitie een kneus, iemand die zonder beschermende kleren rijdt moet dat wat mij betreft helemaal zelf weten. .
Waarom vind jij iemand die geen helm draagt een kneus en iemand die geen beschermende kleding draagt niet?

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Zullen we dan ook allemaal maar stoppen met wheeliën en te snel rijden?
Want dat doe ik allemaal niet. En ik draag meestal geen motorbroek en laarzen.

Tenzij je natuurlijk gaat wheeliën én geen beschermende kleding draagt, dan ben je helemaal idioot bezig.
(Sorry _Erikje_ :p )

offtopic:
Beetje déjà-vu trouwens hoor deze discussie.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

DieterVDW schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:53:
Zullen we dan ook allemaal maar stoppen met wheeliën en te snel rijden?
Want dat doe ik allemaal niet. En ik draag meestal geen motorbroek en laarzen.

Tenzij je natuurlijk gaat wheeliën én geen beschermende kleding draagt, dan ben je helemaal idioot bezig.
(Sorry _Erikje_ :p )

offtopic:
Beetje déjà-vu trouwens hoor deze discussie.
Technisch gezien was ik niet eens zo fout, het was een snorfiets waarvoor geldt dat je geen helm hoeft te dragen. Het enige detail was dat hij iets meer power heeft dan een normale citta.

• Chevy454
  • Niet online
Toch leuk dat anderen geen plezier wordt gegund. :)

Wat mij betreft kan het motorrijden best verboden worden en enkel toegestaan worden op circuit.
Is iedereen blij.
TheJason schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:50:
Waarom vind jij iemand die geen helm draagt een kneus en iemand die geen beschermende kleding draagt niet?
Übermens gevoel: sommigen denken meer mens te zijn als andere door één of andere moralistische of technische insteek. Gewoon negeren of tussen de regels lezen.

En natuurlijk niet vergeten: het gas van de motor dient binair bedient te worden :)
Daar zijn ze voor gemaakt :) Snelgas zou verplicht moeten worden vind ik :Y
Mensen zijn oud genoeg om zelf de gevolgen van hun acties te dragen.
Het is meer dat ik me afvraag waarom het niet verplicht is, aangezien we al een helmplicht hebben en ook de plicht om een gordel te dragen in de auto
Ik ben de grootste voorstander om die plichten af te schaffen. En dan meteen ESP en ASR erbij. Hoe meer mensen er in het verkeer het leven laten hoe beter. Men rijdt nu als een automatische piloot waarbij men teveel rekent op allerhande snufjes. Nee, wat respect voor het moordwapen waarmee men onderweg is kan geen kwaad.

Dat gezegd hebbende: mensen zijn naar mijn mening oud genoeg om de keuzes zelf te maken en behoeven geen lezing in moraal. Ik ga ook (te) hard in de bebouwde kom. Ik ken de gevolgen daarvan en ik ben bereid om die gevolgen te dragen.

Berouw komt altijd na de daad maar spijt is het stomste wat je als mens kunt hebben.

[ Voor 163% gewijzigd door Chevy454 op 12-07-2009 15:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28

JdM

Humbled

ZiegoM schreef op zondag 12 juli 2009 @ 04:30:
[...]

Als je echt iets leuks voor erbij wilt, dan heb ik nog een CR250 voor je met kenteken> gegarandeerd fun (en je weet van wie je hem koopt ;) ).
Staat bij Roy in de winkel :) (of bij motor-forum even kijken voor foto's etc.)

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/348mzja.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 12-07-2009 16:16 ]

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

[...]

Als jij valt wil ik niet voor je betalen, had je maar moeten leren rijden :k.

Makerij Hofman

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MMach schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:43:
[...]

Toch lijkt een motorscooter me ideaal in jouw geval (geen 45km/h gevallen, maar die dingen die je over de snelweg ziet rijden). Onderhoudskosten zullen veel minder zijn, al weet ik niet hoe dat zit met de 2de hands aanschafprijs
[afbeelding]
Heb er even naar zitten kijken. Zo'n Silverwing of een Suzuki Burgman voldoet op zich aan flink wat eisen, maar zie vier problemen:

1) aanschafprijs is waarschijnlijk buiten budget
2) CVT staat me echt niet aan. Bij autorijden vind ik het spelen met koppel en toerental door het schakelen juist heerlijk (en dat in een Excel :+ ), kan me niet voorstellen dat dat met een motor anders zou zijn
3) ik woon niet in 's werelds netste buurt. Op zich staan er wel meerdere motoren zonder problemen op straat, maar ergens wil ik niet het meest flitsende uiterlijk van de straat hebben.
4) overal lees ik dat je rekening moet houden met een paar uitglijders op je eerste motor. Combo van veel gewicht + veel plastic lijkt me wat dat betreft dure en/of lelijke grap...

Misschien zo zoiets wel een goede keuze zijn als ik wat langer rij, weet wat ik wel en niet belangrijk/hinderlijk vind en weet dat ik er genoeg gebruik van ga maken om de aanschafprijs te rechtvaardigen :)
teacher schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 18:17:
[...]

Als ik lees dat je niet alleen in de stad wil gaan rijden, maar ook verder weg, dan zou ik je geen "lichte en kleine" fiets aanraden, maar toch een iets zwaardere.

Ook wil ik je aanraden om iets meer geld op te vorken, want voor 1000 eu koop je een hoop met schijt onderdelendonor waar je nog flink wat aan moet doen. Uitzonderingen daargelaten, maar toch.
Tja, probleem hier is dat geld = tijd. Met een beetje geluk kan ik het geld bij elkaar schrapen om tegen het najaar kleding en lessen te bekostigen om in de winter of lente 2010 daadwerkelijk een eigen motor te kopen. Als daar EUR 1000 of 1500 bovenop moet, dan duurt het tot Q3 2010 of later...

Mij lijkt het dan beter om eerst een goedkope (en dan eenvoudige, niet een gaar exemplaar van een duurder model) te nemen, en als het rijden an sich bevalt, maar bijv langere ritten minder comfortabel blijken, dan kan ik altijd de eenvoudige motor verkopen en alsnog over anderhalf a twee jaar een duurdere, grotere kopen.
De R65 waar je over praat is een leuke fiets. De meeste mensen vinden hem lelijk en de meesten zoeken een R80 of R100 omdat de R65 net even minder puf heeft. Dus, die dingen zijn minder waard en voor 1000-1500 heb je er eentje die ok is. Reserveer wat geld voor een beurtje, banden, remmen en je kan vooruit.
Onderhoudt is allemaal goed zelf te doen. edit: er is ook een R45 geweest, die vind je ook voor weinig.

Ik heb een maat van me (woont ook in A'dam) naar een K75 gepraat (hoe kan het ook anders). Die is helemaal lyrisch over die fiets voor zowel in als buiten de stad.
Het verbruik van deze twee (R65 iets erger dan K75) staat me tegen, maar ik vind ze er mooi en practisch uitzien. Wie weet...
snars schreef op zondag 12 juli 2009 @ 02:34:
[...]

:) - vandaar dat ik in eerste instantie nog niet veel wil uitgeven.
[...]

Geldt dat niet voor duurdere motoren? Zeg je hier dat ik voor +- EUR 1000 gewoon geen betrouwbare bak kan kopen (punt), of dat ik op moet passen voor "goedkope" oudere versies van zwaardere modellen :?
Verder zijn er nog veel meer zuinige low-budget motoren te noemen. Eenvoudige 500cc machines (zoals m'n GPZ500s, GS500..noem es wat) halen met een beetje beleid ook 1:25 en zijn een stuk bruikba..ik bedoel leuker.
Die GPZ500 ziet er exact uit als wat me niet aanspreekt: verkrampt voorover hangen op een lelijke blitse bak... GS500 ziet er al wat beter uit qua houding (nog steeds lelijk IMHO), maar 1:21 fabrieksopgave is slechter dan de auto's die ik zou overwegen op dit moment...
Of een XT350: grappig voor in de stad, simpel te onderhouden en haalt toch 130-140 als het echt moet. Als het echt superzuinig en praktisch moest zijn, nam ik een 150-200cc motorscooter......nee fuck it. Dan ging ik lopen. Of huppelen. Skippyballen voor mijn part :+
Tja, zuinig rijden is ook op vier wielen obsessie van me - en het hoeft niet eens de leukere dingen (optrekken...) te hard te bijten, gewoon Vmax onder controle houden en niet onnodig remmen wat vanzelf voor leuke bochten zorgt >:)
Chakotay schreef op zondag 12 juli 2009 @ 10:56:
[...]

@dion_b: tof dat je wil gaan motorrijden *O*

Aangezien je er ook flinke stukken snelweg mee wil gaan doen zou ik echter absoluut niet op een 250cctje met een top van net boven de 120 nemen. Je hebt dan helemaal geen marge over op de snelweg, op de motor is even een stoot gas bijgeven vaak een prima optie om uit een nare situatie te ontsnappen, die mogelijkheid heb je dan niet meer. Daarnaast moet je zo'n ding op de snelweg dan tientallen kilometers lang in de buurt van de toerenbegrenzer rijden. De gewenste 1:30 kan je dan zeer waarschijnlijk vergeten, en de techniek zal er ook niet langer van mee gaan.
Kijk, daar was ik al redelijk bang voor, een bak die 1:30 doet op 90km/u wordt in zo'n geval redelijk duurkoop als hij op 115km/u maar 1:20 doet en dan ook nog eens continu storingen krijgt ivm slijtage...
De genoemde NTV 650 of BMW K65 lijken me dan veel betere opties, een beetje comfort is ook niet verkeerd :) En zoals eerder genoemd, iets van een stuk plastic voor je neus is bij lange snelwegritten best prettig, scheelt ook aardig wat regen in je nek krijgen.
Misschien gekke gedachte, maar zijn er geen motoren 250-400cc met een forse overdrive in 5e versnelling, waar 0,0 power in zit, maar wel ideaal op lage toeren gecruised kan worden? Lijkt me (als totale leek) eigenlijk een goede compromis bij zo'n licht geval...

Oslik blyat! Oslik!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

4x2

lộn xộn quá

ZiegoM schreef op zondag 12 juli 2009 @ 04:30:
[...]

Ze zijn praktisch allemaal nog gaarder dan je je voor kan stellen, houd daar rekening mee ;)

leeg

• komkommer

komkommer

Koffie

4x2 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:30:
[...]

Ze zijn praktisch allemaal nog gaarder dan je je voor kan stellen, houd daar rekening mee ;)
yamaha xt/tt kan net iets meer hebben dan een XR, wel iets tammer.

Makerij Hofman

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is meer dat ik me afvraag waarom het niet verplicht is, aangezien we al een helmplicht hebben en ook de plicht om een gordel te dragen in de auto.
Omdat er een kosten/baten-analyse gedaan wordt. Het dragen van een veiligheidsgordel in een auto heeft een fenomenale invloed op de veiligheid (enorme baten) terwijl de kosten ervan (hoe 'vervelend' het is om een gordel te dragen) minimaal zijn. Op zo'n moment kan het verstandig zijn als je als overheid besluit om het dragen van een gordel te verplichten.

Voor een helm ligt het al iets anders. Het heeft een fenomale invloed op de veiligheid, maar heeft een grotere impact ( = vervelender) dan het dragen van een gordel. Je moet zo'n ding meesjouwen, je haar gaat door de war, etcetera. Toch verplichten we het.

Voor een fietser zijn de baten van een helm veel kleiner, want het aantal ongevallen met hoofdletsel veel kleiner dan bij motorrijders, en de kosten nog hoger omdat een fiets in principe een laagdrempeliger vervoermiddel is. Daarom stellen we voor fietsers, en ook voor voetgangers een helm niet verplicht.

Er zijn talloze dingen waarbij je kan zeggen 'dat is gevaarlijk, dat zouden ze moeten verbieden!'. Ik fiets graag met muziek. Dat is gevaarlijk. Maar ik maak de keuze om dat extra gevaar te accepteren omdat het mij heel veel plezier oplevert. Jij rijdt motor zonder hesje (ik ook). Dat is gevaarlijker dan met hesje, toch kies je ervoor dat risico te accepteren want je vindt het lelijk. Het is gemakkelijk voor bijvoorbeeld een automobilist om te zeggen: "Ey, muziek luisteren op de fiets zou verboden moeten worden!", of "Motorrijden zonder hesje zou verboden moeten worden!", of "Motorrijden zonder beschermende kleding zou verboden moeten worden!", zéker als je zelf niet getroffen zou worden door zo'n verplichting omdat je dan vaak de neiging hebt om de baten te minimaliseren. Iemand die op z'n teenslippers en z'n houthakkersshirt motor rijdt vindt dat waarschijnlijk een ultieme vorm van vrijheid en heeft daar dus een enorme baat bij. We zouden niet te snel die baten moeten marginaliseren omdat wij die niet ervaren :) En niet eens zozeer omdat het niet een heel stom plan zou kunnen zijn om met teenslippers over de snelweg te rijden, maar meer omdat anderen precies hetzelfde kunnen zeggen over het rijden met hesje, verbieden van muziek voor fietsers, of gewoon motorrijden in het algemeen :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO zou je een heel simpele streep moeten trekken: is iets (rechtstreeks) van invloed op anderen, of heb je alleen jezelf ermee?

Zo bekeken zijn goede remmen en verlichting (en algehele verkeerswaardigheid) dingen die verplicht moeten worden, aangezien je anders onschuldigen kunt raken, maar gordels, helmen e.d. niet, aangezien je daar puur jezelf mee hebt. Ik vind dan ook niet dat gordels verplicht zouden moeten worden - als overheid ben je dan mensen tegen zichzelf (ipv elkaar) aan het beschermen, wat m.i. niet de taak is van de overheid. Dat gezegd, ik draag zelf altijd een gordel en zorg dat anderen waar ik voor verantwoordelijk ben (m'n dochter voorop) dat ook doen. Op de motor zou ik ook helm dragen en zorgen voor goede zichtbaarheid. Maar niet omdat het verplicht is, puur omdat het gewoon common sense is.

Oslik blyat! Oslik!

• RemcoDelft
dion_b schreef op zondag 12 juli 2009 @ 18:52:
Ik vind dan ook niet dat gordels verplicht zouden moeten worden - als overheid ben je dan mensen tegen zichzelf (ipv elkaar) aan het beschermen, wat m.i. niet de taak is van de overheid.
Een van de taken van de overheid is wel degelijk om mensen tegen zichzelf te beschermen. En dat is maar goed ook, want zelfs nu het verboden is, rijden heel veel mensen nog zonder veiligheidsgordel. Deze mensen hebben simpelweg geen flauw benul van wat versnellingen met het menselijk lichaam doen. Als samenleving draai je voor de kosten op, niet alleen medisch, maar ook verspilde opleidingen en verzuim op het werk.

• komkommer

komkommer

Koffie

IMHO zou je een heel simpele streep moeten trekken: is iets (rechtstreeks) van invloed op anderen, of heb je alleen jezelf ermee?

Zo bekeken zijn goede remmen en verlichting (en algehele verkeerswaardigheid) dingen die verplicht moeten worden, aangezien je anders onschuldigen kunt raken, maar gordels, helmen e.d. niet, aangezien je daar puur jezelf mee hebt.
Ja, maar dat is het punt, iedereen heeft last van een ongeval van een ander. Namelijk door de verzekeringspremie. Voor de rest vind ik het een niet boeiende discussie.

Makerij Hofman

• TheJason
Imeerdere verhalen over het kopen van een motor.
Het lijkt mij erg lastig een motor nu al te kiezen als je nog nooit motor hebt gereden. Verder lijken mij jou wensen erg tegenstrijdig. 275 km naked voor woon werk lijkt mij niet ideal. Dit zullen vooral veel snelweg kilometers zijn en dan zit je toch iets minder fijn als met kuip. Ook de kleine cilinderinhoud en niet hoog in de toeren zitten op de snelweg terwijl je dan al in de buurt van de top komt van sommige dingen lijkt mij ook een lastige combinatie.

Denk ook aan rijlessen die je moet betalen : 1250 euro
Kleding + helm: 750
Motor: 1000

Dan zit je al op 3000 euro.

plus dat je aangeeft 2 linkerhanden 2 hebben en waarbij de oudere motoren toch wat meer onderhoud vergen als een nieuwe wat je dus moet laten doen gaat ook extra kosten.

Ik denk dat je toch wel een redelijke zuinig en betrouwbaar autotje moet kunnen vinden voor 2000 euro en dan 7,5 km verder op zitten en een betere wijk ipv 5 waar je ruitjes in worden getikt. Als je toch echt motor zoekt voor juist de langere afstanden. Waarom dan geen Diversion 900. Verbruik zal dan tegen 1:21 zijn, je zit lekker comfortabel op de snelweg, heeft cardan, is voor 1500 met koffers te vinden voor eventueel spullen voor werk. Vind het zelf niet echt een mooie motor maar lijkt me juist wel praktisch.

Om een antwoord te geven op een vraag uit je eerste post vind ik je eisen niet echt samenhangend en zou zelf voor die 2 keer per drie week je vriendin maar 2 keer zo lang naar haar werk laten gaan met het OV. Dit zal je verreweg het meest zuinige zijn dan de opties van een extra auto of motor en anders je budget ietsje verhogen.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb zelf erg veel bespaard aan onderhoud.
Eerste keer dat ik de motor naar de garage bracht heb ik het hoognodige laten doen: olie vervangen, rem/koppelingsvloeistof etc. En toen ik zeker wist dat het allemaal iig rijwaardig was, ben ik weer gegaan.

Vanaf toen heb ik de kleppen meerdere keren gesteld,
voorvering vervangen en helemaal herzien,
een pakkingslek bij de kleppendeksel gefixed,
carburateurs gesynced meerdere keren
en meer van die kleine dingen

Daarop heb ik al zeker 500euro bespaart. Dus ik raad je aan om bij een leuek club tegaan met kennis en een sleutelruimte :)

Ctrl+k

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RemcoDelft schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:59:
[...]

Heb je een bron van die 0.7% voor me?
Dat er minder ziekenhuisopnames zijn (per km? Of per totaal?) maakt het niet veiliger, een dode motorrijder hoeft namelijk niet meer naar het ziekenhuis...
ROFLASTC in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14"

Ook dode automobilisten hoeven niet naar het ziekenhuis. Het gaat in mijn posting erom wat er met je gebeuren kan als er daadwerkelijk wat gebeurt. Statistieken die met heel de EU van doen hebben neem ik niet serieus we leven hier in nederland en hebben het over de risico's op nederlandse wegen. Landen zoals Cyprus zullen de cijfers nogal drukken.

Edit: het PDFje uit mijn eerste link is deaud en deze hier (http://www.verkeerenwater...ligheid_tcm195-219541.pdf ) geeft weer wat anders voor 2006 nml 8,3% bij de auto categorie en 5,2% bij de motorcategorie.

Ook blijkt maar weer eens dat alle cijfers een dalende trend laten zien ondanks het gebrek aan plichten. Is de motor of de motorrijder nou zo veilig?

Wat betreft het kostenplaatje ed. Er worden een aantal dingen gezegd door verschillende mensen.

Het is niet zo dat je minder verzekering gaat betalen als er minder ongelukken gebeuren. Een verzekeraar moet ook geld verdienen en die maakt slechts een balans op (waarbij tot 4% verplicht betaalt moet worden) Bedenk wel dat je een deel van je inkomen afdraagt en niet van een maatschappelijkkosten plaatje. Er wordt heus wel een nieuwe bestemming gevonden voor het geld. Om daarbij iets verplicht te stellen wat toch al iedereen doet is gegarandeerd weggegooid geld omdat een wet ook geld kost.

Ik acht het een teken van grof en asosciaal egoiisme dat je niet wilt betalen voor andermans domheid of ongelukken. Het betekent namelijk dat de rest ook niet voor jou betaalt ondanks dat jij en die pakloze motorrijder het er niet om deden. Grenzen leggen bij hesjes is , imo terecht, maar wel arbitrair want dezelfde categorie argumenten kan je op een pak loslaten en toch wil niet iedereen dat anderen dat zelf beslissen.

Mensen die in de zorg werken doe dat niet omdat ze er toe verplicht worden. Ik en vrienden van mij kunnen de grootste verhalen lachend en wel uitwisselen, de een heeft weer wat darmen vastgehouden terwijl de chirurg zijn ding deed en de ander heeft een zelfmoord poging gereanimeerd of iemand van een viaduct afgepraat.

Natuurlijk is het (un)common sense om voor jezelf te zorgen en bv een pak en helm te dragen maar er is hier een belangrijk verschil aan te merken. Een helm red snel je leven omdat een hoofdwond veel eerder dodelijk is dan een lichaamswond. Hetzelfde geld voor de riem in de auto. Het is zeg maar een punt dat mensen op het laatste moment toch een beetje spijt hebben en dat je ze daarvoor behoed. Dat "leven of dood" is de grens en ook de reden dat zelfmoord tegengewerkt wordt. Achter de grens is het gelukkig niet zo dat je pas een leven hebt als je volledig mobiel bent en een IQ van minstens 100 bezit.Ook gehandicapten doen mee of dat nou door een glijpartij kwam of niet. Het is dus mijnsziens het idee dat je mensen daar niet zonder meer tegen behoed door verboden omdat je een gehandicapt leven zo erg vindt. Je mag gehandicapt zijn of wat littekens hebben. Kortom iemand mag zelf zijn leven besturen. Ik acht het wenselijk om daar knaken voor af te dragen zodat ook ik voor mijn domheidjes verzorgt wordt.

Zie ook: ROFLASTC in "Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14" en verdere postings voor wat ik er nog meer over te zeggen heb , ik hoor het wel.

Overigens: Is iemand die met een hesje en zwaailamp gezond 140 wordt duurder voor mij dan ik met mijn levensstijl voor een ander? Ik wil wel wat afspraken daarover maken want ik vermoed dat ik dan tot mijn 90e vrij riant kan leven...

[ Voor 7% gewijzigd door ROFLASTC op 12-07-2009 21:25 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op zondag 12 juli 2009 @ 21:15:
[...]
Natuurlijk is het (un)common sense om voor jezelf te zorgen en bv een pak en helm te dragen maar er is hier een belangrijk verschil aan te merken. Een helm red snel je leven omdat een hoofdwond veel eerder dodelijk is dan een lichaamswond. Hetzelfde geld voor de riem in de auto. Het is zeg maar een punt dat mensen op het laatste moment toch een beetje spijt hebben en dat je ze daarvoor behoed. Dat "leven of dood" is de grens en ook de reden dat zelfmoord tegengewerkt wordt.
Dat is ook weer zo. Er zijn ook (nog steeds) zat mensen die een flesje spiritus leeggieten over een BBQ die al aan is. En zo zijn er tal van domme acties die soms zelfs verboden en/of gereguleerd zijn (check Arbo toestanden die mensen bewust negeren) en dat maakt dus ook niet uit. Ik denk ook wel dat het erg lastig wordt om op te gaan controleren, en dat het wel weer betuttelend overkomt. Maar ja...je snapt af en toe niet dat die mensen het aandurven om gewoon in de Alpen in een t-shirt met een noodgang de Huez op te stuiven.

Sinds mijn klein en onbeduidend schuivertje op mijn brommertje 25 jaar geleden pieker ik er ook niet over om zonder fatsoenlijke kleding op brommer of motor te gaan zitten. En misschien is het goed geweest dat ik die crash van dat meisje zonder helm tegen de boom heb gezien. Ik hoef er dus niet meer over na te denken. Gelukkig had ik toen al de 'policy' dat ik altijd een lange broek en jas met lange mouwen aan had en een paar handschoenen. En op de motor altijd een fatsoenlijk pak gehad. En nou ben ik echt geen type als de 'allesvrezer' van Koot en Bie. Maar ik wil wel graag in één stuk oud worden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Frank Martin schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:48:
[...]
Waar haal jij vandaan dat ik het ook maar goedkeur dat je zonder helm kan rijden :?
Nergens. Zeg ik ergens dat jij dat goedkeurt dan?

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:30:
XR600 onderdelen zijn er genoeg te vinden :)
Nevertheless: het is goed mogelijk dat het een gaar ding is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Serieuze gesprekken hier dus hier wat lach-materiaal van een n00b op z'n allereerste brommertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/07/12/a91d9a540fa938994e6e700bf30a3e82/P7120013.JPG

[ Voor 32% gewijzigd door Ray-zor op 12-07-2009 23:16 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheJason schreef op zondag 12 juli 2009 @ 19:30:
[...]

Het lijkt mij erg lastig een motor nu al te kiezen als je nog nooit motor hebt gereden.
Klopt. Ik ben dan ook zeker niet nu een definitieve keuze aan het maken, ik ben nu m'n budgetplanning aan het doen, en daarvoor is weten wat minimaal te begroten voor de motor zelf wel zo handig :z

Als ik het geld heb en gelest heb kan ik kijken hoe de situatie dan is. Dat gezegd, de afstanden en wensen mbt zuinigheid zullen sowieso blijven...
Verder lijken mij jou wensen erg tegenstrijdig. 275 km naked voor woon werk lijkt mij niet ideal. Dit zullen vooral veel snelweg kilometers zijn en dan zit je toch iets minder fijn als met kuip.
Er is een verschil tussen wensen en eisen. Uiterlijk is van ondergeschikt belang, ondertussen wordt duidelijk dat iets van een kuip een pre is - zolang ik maar niet voorovergekrampt zit.
Ook de kleine cilinderinhoud en niet hoog in de toeren zitten op de snelweg terwijl je dan al in de buurt van de top komt van sommige dingen lijkt mij ook een lastige combinatie.
Als ik het goed zie zou het met weinig cylinders te doen moeten zijn. Dat gezegd, ik zit me al op >500cc te orienteren.
Denk ook aan rijlessen die je moet betalen : 1250 euro
Kleding + helm: 750
Motor: 1000

Dan zit je al op 3000 euro.
Dat is exact de som die ik maakte, met dezelfde bedragen :)
plus dat je aangeeft 2 linkerhanden 2 hebben en waarbij de oudere motoren toch wat meer onderhoud vergen als een nieuwe wat je dus moet laten doen gaat ook extra kosten.
Het lijkt me sowieso iets om te proberen zelf te doen ja, ik heb Zen & the art of motorcycle maintainance gelezen, maar inderdaad, ik gok dat ik voor ernstigere dingen zeker hulp ga nodig hebben.
Ik denk dat je toch wel een redelijke zuinig en betrouwbaar autotje moet kunnen vinden voor 2000 euro en dan 7,5 km verder op zitten en een betere wijk ipv 5 waar je ruitjes in worden getikt.
Betere wijken eisen ook parkeervergunning... en om nu in A'dam Noord te parkeren en dus minstens 25 min bezig te zijn om bij een auto te komen is niet echt een optie. Maar idd, als ik voor de deur kon parkeren stond hier al een 1995 Citroen AX 1.5D :z
Als je toch echt motor zoekt voor juist de langere afstanden. Waarom dan geen Diversion 900. Verbruik zal dan tegen 1:21 zijn, je zit lekker comfortabel op de snelweg, heeft cardan, is voor 1500 met koffers te vinden voor eventueel spullen voor werk. Vind het zelf niet echt een mooie motor maar lijkt me juist wel praktisch.
Ik lees hier nog slechter verbruik - 1:17. Dat is wat ik nu al met vier wielen, vier stoelen en een kofferbak haal. Mij lijkt de zithouding ook wat laag te zijn in vergelijking met pakweg de BMW R65 of K75.
Om een antwoord te geven op een vraag uit je eerste post vind ik je eisen niet echt samenhangend en zou zelf voor die 2 keer per drie week je vriendin maar 2 keer zo lang naar haar werk laten gaan met het OV. Dit zal je verreweg het meest zuinige zijn dan de opties van een extra auto of motor en anders je budget ietsje verhogen.
Dat is wat we nu al doen ;)

Is idd goedkoop, maar alleen haalbaar als we niet tegelijk afspraken elders hebben. Dat kan lastig zijn. Bovendien is er de lange-termijn: ik wil mij gewoon onafhankelijk van een ander kunnen verplaatsen, ook naar bestemmingen zonder OV. En zoals al gezegd, het mag ook een beetje "leuk" zijn, al zou ik dan "leuk" eerder omschrijven als 80km/u op een binnenweg ontspannen achterover van de natuur genieten a la Easy Rider dan klaveren of wheelies trekken oid.

Oslik blyat! Oslik!

• komkommer

komkommer

Koffie

Ray-zor schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:04:
Serieuze gesprekken hier dus hier wat lach-materiaal van een n00b op z'n allereerste brommertje:
[afbeelding]
Omg, noob!

Makerij Hofman

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 09:45

Twhomp

Stayin' Alive

Ray-zor schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:04:
[afbeelding]
Niks mis mee. Ziet er best comfortabel uit wat je aan hebt en waar je op zit :)

* Twhomp wenst Ray-zor veel plezierige kilometers d:)b

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 23:00
gisteren maar eens getracht mijn slippende koppeling proberen op te lossen...
Het was allemaal begonnen toen ik bij Roukama nieuwe olie gehaald had en in de fzr gemieterd had.
Vanaf die dag begon de koppeling iets te slippen, even wennen aan de olie dacht ik nog. na 2 weken slipte hij zo erg dat ik niet meer normaal kon rijden :(
ik dacht de platen zijn nu gewoon echt op... ik had nog een ander setje liggen van mijn oude blok en had die er voor de test ingezet. Conclusie: slipt nog steeds..

gisteren dus de olie eruit gehaald en voor de test even goedkope andere olie erin gedaan en guess what... hij slipt niet meer :)

dus voor mij geen eigen merk olie van roukama iig...

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:33

steveman

Comfortabel ten onder

Kun je nagaan hoe goed dat spul smeert ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• iMars

iMars

Full time prutser

Van het weekend ff een leuk plaatje vast gelegd op de gevoelige plaat O+
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2wodl5k.jpg

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Gh0stw4lk3r schreef op maandag 13 juli 2009 @ 08:16:
gisteren maar eens getracht mijn slippende koppeling proberen op te lossen...
Het was allemaal begonnen toen ik bij Roukama nieuwe olie gehaald had en in de fzr gemieterd had.
Vanaf die dag begon de koppeling iets te slippen, even wennen aan de olie dacht ik nog. na 2 weken slipte hij zo erg dat ik niet meer normaal kon rijden :(
ik dacht de platen zijn nu gewoon echt op... ik had nog een ander setje liggen van mijn oude blok en had die er voor de test ingezet. Conclusie: slipt nog steeds..

gisteren dus de olie eruit gehaald en voor de test even goedkope andere olie erin gedaan en guess what... hij slipt niet meer :)

dus voor mij geen eigen merk olie van roukama iig...
Volledige syntetische olie kan je toch niet gebruiken als je blok doorverbonden is met je versnellingsbak en/of koppeling? Maar ik weet niet wat je er in had, staan meerdere soorten van roukema :P

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 23:00
was gewoon halfsyntheet, wat er ook in zou moeten..

• Francis
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

webmail schreef op maandag 13 juli 2009 @ 10:33:
[afbeelding]
Welke settings heb je gebruikt voor deze foto? Hij's een beetje soft namelijk.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• iMars

iMars

Full time prutser

Francis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 10:40:
[...]

Welke settings heb je gebruikt voor deze foto? Hij's een beetje soft namelijk.
Ik was een beetje aan het spelen met de settings. Deze is genomen met:
code:
1
2
3
4
ISO Speed ISO-200
Lens Aperture F/11
Focal Length 35MM
Exposure Time 1/2 sec.

Edit:
Hij is wel gecropt

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 13-07-2009 11:14 ]

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

F11 is teveel voor de kitlens, probeer rond de F8 te blijven :)
Zelfde cam en lens hier :)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Over gepaste kleding gesproken:
Ik zag gister een motor voorbij komen, met voorop een kerel met kilt en trationeel schots pak en achterop een kerel in smoking... wel beide een helm op trouwens..

Dat was wel een lijp gezicht... waarschijnlijk waren die naar een formeel feestje geweest en was de bestuurder een trotse schot en had hij zijn familie tartan aan.. maar als beschermende kleding werk dat niet zo goed denk ik ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb de 18-200mm lens gebruikt. Heb verder niet zoveel ervaring, dus vandaar dat ik met de instellingen aan het spelen ben. Had een statief (mini) bij me en een remote shutter.

Had een andere foto geschoten op:
code:
1
2
3
4
ISO Speed ISO-800
Lens Aperture F/5
Focal Length 31MM
Exposure Time 1/40 sec.

Maar die was niet mooi scherp (uit de hand geschoten): linkje

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

webmail schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:22:
Ik heb de 18-200mm lens gebruikt. Heb verder niet zoveel ervaring, dus vandaar dat ik met de instellingen aan het spelen ben. Had een statief (mini) bij me en een remote shutter.

Had een andere foto geschoten op:
code:
1
2
3
4
ISO Speed ISO-800
Lens Aperture F/5
Focal Length 31MM
Exposure Time 1/40 sec.

Maar die was niet mooi scherp (uit de hand geschoten): linkje
Klopt, vuistregel is 1/100 uit de hand is te doen, erboven wordt het zeer lastig.
Waar woont jou cam/motor?

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:48
webmail schreef op maandag 13 juli 2009 @ 10:33:
[afbeelding]
Nou die gigantische taartschep er nog af :P

There is no place like 127.0.0.1

• iMars

iMars

Full time prutser

Rotterdam. De graffiti is onder de Brienenoordbrug
Edit: Een iets betere googlemaps locatie
denniskrol schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:50:
[...]

Nou die gigantische taartschep er nog af :P
Jajaja, er moet nog een hoop gedaan worden :Y
Uiteindelijk wordt het zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.suzukisv1000.com/images/faq/fender/jimbo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hamicad.co.uk/SV_Fender/IMAG007A.JPG

Keertje hier bestellen...

[ Voor 66% gewijzigd door iMars op 13-07-2009 12:03 ]

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

webmail schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:52:
Rotterdam. De graffiti is onder de Brienenoordbrug
Edit: Een iets betere googlemaps locatie
Ah, da's te ver weg, anders hadden we keertje samen kunnen schieten :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

dion_b schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:29:
[...]

Ik lees hier nog slechter verbruik - 1:17. Dat is wat ik nu al met vier wielen, vier stoelen en een kofferbak haal. Mij lijkt de zithouding ook wat laag te zijn in vergelijking met pakweg de BMW R65 of K75.
Een oude R65 zal 1 op 18 doen, en een K75 1 op 20. Een nette K75rt vind je vanaf 1500.
En niet dat ik je per se naar een BMW wil praten, maar wat dacht je van een F650? 1 op 25 is daar wel mee te doen. Goed voor in en om de stad, en een stuk snelweg is er ook wel mee te doen. Rotax blokje is prima.

Overigens. die maat van me rijdt ook "op budget" dus heeft laatst bij de lidl zijn motorkleding gekocht.. Ik heb het in mijn handen gehad, en zo beroerd is het niet moet ik zeggen... Dan ben je dus voor 150 euro klaar met kleding.

edit: over dat budget... hij kocht dus een "sloop" K voor weinig die we daarna weer tot leven hebben gewekt...
klussen aan de K
Hij loopt nu als een zonnetje, maar man man man...

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 13-07-2009 12:06 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Francis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:55:
[...]

Ah, da's te ver weg, anders hadden we keertje samen kunnen schieten :)
Jammer, is zo'n 40 min rijden. Heb een paar hele mooie locaties gevonden hier in Rotterdam. lekker een city tour houden, kom je vanzelf leuke plekjes tegen :D

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ teacher: Ik hoop niet dat de lichaamstaal van de persoon op die foto alleszeggend is ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

webmail schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:06:
[...]

Jammer, is zo'n 40 min rijden. Heb een paar hele mooie locaties gevonden hier in Rotterdam. lekker een city tour houden, kom je vanzelf leuke plekjes tegen :D
Ik mag in sep voor mijn AVD, als ik slaag kunnen we zeker een rij en shoot meetingje houden :)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wimmel_1 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:09:
@ teacher: Ik hoop niet dat de lichaamstaal van de persoon op die foto alleszeggend is ;)
haha ik dacht hetzelfde ;)

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

teacher schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:02:
[...]

Een oude R65 zal 1 op 18 doen, en een K75 1 op 20. Een nette K75rt vind je vanaf 1500.
En niet dat ik je per se naar een BMW wil praten, maar wat dacht je van een F650? 1 op 25 is daar wel mee te doen. Goed voor in en om de stad, en een stuk snelweg is er ook wel mee te doen. Rotax blokje is prima.

Overigens. die maat van me rijdt ook "op budget" dus heeft laatst bij de lidl zijn motorkleding gekocht.. Ik heb het in mijn handen gehad, en zo beroerd is het niet moet ik zeggen... Dan ben je dus voor 150 euro klaar met kleding.

edit: over dat budget... hij kocht dus een "sloop" K voor weinig die we daarna weer tot leven hebben gewekt...
[afbeelding]
Hij staat daar met zijn handen van "o my god wat een hoopje ellende". :D

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Chevy454
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:35:
Geef hem eens ongelijk :+

Waren die splines nu weg of was het nog net aanvaardbaar van status?

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 13-07-2009 12:42 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Francis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:10:
[...]

Ik mag in sep voor mijn AVD, als ik slaag kunnen we zeker een rij en shoot meetingje houden :)
Altijd leuk en gezellie!

>>knipper<<

[afbeelding]
ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:13:
[...]

Hier nog een! Geweldig die uitdrukking: "maar man man man..."

• TheJason
hij realiseert zich net dat hij het achterwiel is vergeten te kopen denk ik :+

• iMars

iMars

Full time prutser

FF wat anders, ik kwam laatst een artikel tegen over een Delftse student die een elektrische motor heeft ontworpen:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektor.nl/Uploads/2009/7/NL090708---foto.jpg
Bron
Ontwerper: Maarten Timmer

Heb al een leuke mailwisseling met Maarten achter de rug, want ik wil die motor natuurlijk heel graag eens van dichtbij bekijken. Dat gaat helaas nog niet, maar hij wordt eind dit jaar getoond op een tentoonstelling. De tentoonstelling van de TU in de Kunsthal in Rotterdam start op 19 december. Uiteraard heb ik de datum al in mijn agenda geprikt :)

[ Voor 0% gewijzigd door iMars op 13-07-2009 12:48 . Reden: typo ]

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

[...]

Ik ook :D
Lichaamstaal spreekt echt boekdelen :)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Mooie bike, maar vind de achterbrug een beetje ver naar achteren lopen... Ben benieuwd hoe hij presteerd.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

webmail schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:48:
FF wat anders, ik kwam laatst een artikel tegen over een Delftse student die een elektrische motor heeft ontworpen:
[afbeelding]
Bron

Heb al een leuke mailwisseling met Maarten achter de rug, want ik wil die motor natuurlijk heel graag eens van dichtbij bekijken. Dat gaat helaas nog niet, maar hij wordt eind dit jaar getoond op een tentoonstelling. De tentoonstelling van de TU in de Kunsthal in Rotterdam start op 19 december. Uiteraard heb ik de datum al in mijn agenda geprikt :)
op de jay leno garage website staat er ook een filmpje met een electro motorfiets (zero motorbikes ofzo)
Idd een interesant project :)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2009 @ 13:47:
[...]

op de jay leno garage website staat er ook een filmpje met een electro motorfiets (zero motorbikes ofzo)
Idd een interesant project :)
Mooi ding en is nog eens zo duur ook. Alleen jammer dat het only in America te krijgen is... jammer dat je er maar 100km/u kan rijden en een range heeft van 97km.

[ Voor 8% gewijzigd door _Erikje_ op 13-07-2009 15:19 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-01 16:55
't lijkt mij wel leuk "speelgoed". acceleratievermogen moet heel goed zijn volgens de bron
en wat betreft actieradius: In theorie kan hij 100 tot 150 km rijden op één ‘battery pack’ (accu).
(Let wel, Theorie, maar dat is het hele project eigenlijk).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

_Erikje_ schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:47:
[...]

Mooi ding en is nog eens zo duur ook. Alleen jammer dat het only in America te krijgen is... jammer dat je er maar 100km/u kan rijden en een range heeft van 97km.
Het zou voor mij om te forensen een ideaal app. zijn, ware het niet dat ik denk dat zo'n ding dagelijks opladen een aardig aanslag op je elektra rekening pleegt...

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Francis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:48:
[...]

Het zou voor mij om te forensen een ideaal app. zijn, ware het niet dat ik denk dat zo'n ding dagelijks opladen een aardig aanslag op je elektra rekening pleegt...
en benzine tanken is gratis? ;)
per KM zijn ze denk ik goedkoper..

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:49:
[...]

en benzine tanken is gratis? ;)
per KM zijn ze denk ik goedkoper..
Peut is idd duur, echter vraag ik me af wat zoiets kost om dagelijks (of om de dag) op te laden.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Francis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:53:
[...]

Peut is idd duur, echter vraag ik me af wat zoiets kost om dagelijks (of om de dag) op te laden.
weinig volgens het filmpje bij JL... details vergeten, maar voor een paar USD laade je hem op meen ik..

<edit>
http://www.zeromotorcycles.com/

http://www.zeromotorcycles.com/zero-s-specs.php
Economy
Typical cost to recharge Less than $.01 per mile or kilometer

Dat zou nog geen USD per charge zijn (60 mijl range) _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door ToolkiT op 13-07-2009 16:00 ]

• Chevy454
  • Niet online
Een proto serie hybride motorfiets heb ik al een keer voorbij zien komen bij ons op de R&D afdeling.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chevy454 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 16:10:
Een proto serie hybride motorfiets heb ik al een keer voorbij zien komen bij ons op de R&D afdeling.
Bij de beierse brommer bakkers?

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:58:
[...]

weinig volgens het filmpje bij JL... details vergeten, maar voor een paar USD laade je hem op meen ik..

<edit>
http://www.zeromotorcycles.com/

http://www.zeromotorcycles.com/zero-s-specs.php
Economy
Typical cost to recharge Less than $.01 per mile or kilometer

Dat zou nog geen USD per charge zijn (60 mijl range) _/-\o_
En dan nu in onze ontzettende dure NL? :P

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Francis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 16:23:
[...]

En dan nu in onze ontzettende dure NL? :P
Laat het 10x zo duur zijn dan ben je nog voor 5 Euro klaar :)

• Chevy454
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2009 @ 16:12:
Bij de beierse brommer bakkers?
NDA :)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

daarom verbaasde me het al dat je er iets over zei... vroeg me af wie je bij 'ons' bedoelde... want voor zover ik weet zit je nu in de auto's en niet meer in de motoren... O-)

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[afbeelding]
Bron

Ik vind het absoluut geen mooie motor. De voorruit maak het front veel te massief, en de achterbrug is abnormaal lang. De verhoudingen kloppen gewoon niet.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gisae schreef op maandag 13 juli 2009 @ 17:26:
[...]

Ik vind het absoluut geen mooie motor. De voorruit maak het front veel te massief, en de achterbrug is abnormaal lang. De verhoudingen kloppen gewoon niet.
ik denk eerder dat de kont te kort is waardoor het uit propoties lijkt.. het is oon een 1seater en na zadel houd de kont op... waardoor de band er achteruit steekt.

Door de vrij massieve voorkant lijkt hij daardoor voor te zwaar en achter te licht..
Maar dat is wel aan te passen lijkt me...

de Zero street en Zero X zien er ook wat 'onconventioneel' uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.zeromotorcycles.com/images/zero-s-n331/zero-s-right_full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zeromotorcycles.com/images/zero-x/zero-x-electric-motorcycle-wide-black2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door ToolkiT op 13-07-2009 17:33 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Gisae schreef op maandag 13 juli 2009 @ 17:26:
[...]

Tja, ook 'normale' motoren kun je customizen (achterbrug ;)):
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/5372/dscf1717mm1.jpg

• Yonni
  • Laatst online: 23-01 15:26
Gaaf oldskool uitlaatje op de Busa! Glimt de pan uit en staat lekker strak. Marshall Deeptone?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Sibylle
aaaaah, net keihard onderuit gegaan op mergellandroute....
Bocht verkeerd ingeschat en tehard ingegaan, mijn rempedaal in het asfalt en ik ernaast hangen. Na een paar meter werd mijn achterwiel opgelicht en daar ging ik met 90km/h de struiken in :S

Zelf niks behalve spierpijn en deuk in ego. Motor is wat geschaafd en stevig stuk, foto's van ter plekke komen misschien later vanavond online. Electisch komt de motor nie meer tot leven, anwb gebeld omdat t niet veilig was terug te rijden hoe dan ook. Nu sparen voor n CBRtje ofzo :(

Aaaargh!

Ctrl+k

• Jelte
  • Niet online
90!?
Mazzel dat je zelf niets hebt, maar met 90 daar rijden is ook niet verstandig. Hopelijk heb je er morgen nog steeds niet zoveel last van.

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

mphilipp schreef op zondag 12 juli 2009 @ 21:40:
[...]

Nergens. Zeg ik ergens dat jij dat goedkeurt dan?
Hier":
k heb er ooit een keer bij gestaan toen iemand een rondje ging rijden op een automaatje (brommertje) en 20 meter verder de bocht niet goed nam en (inderdaad, geen helm) met de kop tegen een boom knalde. Ging maar iets van 20kmh, maar toch goed voor een schedelbasisfractuur.

Jij sleept die helm erbij terwijl een helm wat mij betreft buiten discussie staat omdat het risico op letsel bij het dragen van geen helm _veel_ groter is dan bij het niet dragen van een leren pak.
RemcoDelft schreef op zondag 12 juli 2009 @ 19:01:
[...]

Een van de taken van de overheid is wel degelijk om mensen tegen zichzelf te beschermen. En dat is maar goed ook, want zelfs nu het verboden is, rijden heel veel mensen nog zonder veiligheidsgordel. Deze mensen hebben simpelweg geen flauw benul van wat versnellingen met het menselijk lichaam doen. Als samenleving draai je voor de kosten op, niet alleen medisch, maar ook verspilde opleidingen en verzuim op het werk.
Ja, laten we alles wat gevaarlijk is maar verbieden :O Basale dingen als gordels en helmen mogen wat mij betreft verplicht worden, maar ik vind verplicht bescherrmende kleding dragen niet in die categorie vallen.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Hihi :9

Afbeeldingslocatie: http://www.leukopdefoto.nl/files%5C20090711%5C11-07-2009%5CGroep%203%5Clarge%5Cleukopdefoto_601130.JPG

No signature required.

• Sibylle
90 daar is niet hele verstandig, maar met 85had k de bocht wel gehaald. die 5m/h was net teveel. Ik heb erover gedacht om gewoon op de verkeerde kant uit te komen. maar ik haalde het punt waarop ik die beslissing veilig kon maken niet meer :(

Check foto's
Overzicht
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0050.jpg
Schade
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0056.jpg
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0057.jpg
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0059.jpg
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0060.jpg
Kleding
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0061.jpg
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0062.jpg
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0063.jpg

hehe
http://www.student.tue.nl...en/ongelukje/IMAG0067.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Sibylle op 13-07-2009 20:41 ]

Ctrl+k

• steveman
  • Laatst online: 00:33

steveman

Comfortabel ten onder

Sodekneiter!

Nou... je steppie is iig goed bijgeschuurd :S

Hopelijk valt de spierpijn èn de reparatie mee!!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

gelukkig dat je er zonder alleen met kleerscheuren vanaf bent gekomen :)

Zo'n magna is natuurlijk ook niet bedoeld om hard mee de bochten om te gaan ;)

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Oi, dat ziet er niet zachtzinnig uit. Goed dat je gezond op bent gestaan. Dat stenen randje lijkt een aardige knieën-breker.

• Hu9o
  • Laatst online: 23:32

Hu9o

Schokkend

Zo man, en dat nog wel in een onoverzichtelijke bocht :s

Gelukkig kun je het nog na vertellen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:20:
Over gepaste kleding gesproken:
Ik zag gister een motor voorbij komen, met voorop een kerel met kilt en trationeel schots pak en achterop een kerel in smoking... wel beide een helm op trouwens..

Dat was wel een lijp gezicht... waarschijnlijk waren die naar een formeel feestje geweest en was de bestuurder een trotse schot en had hij zijn familie tartan aan.. maar als beschermende kleding werk dat niet zo goed denk ik ;)
Waarom zit ik me hier af te vragen of hij echt *volledig* formeel Schots gekleed ging en wat een plotselinge windvlaag wel niet uitgehaald zou hebben... :X :+

* dion_b heeft z'n clan Campbell tartan ook nog in de kast staan, maar had toch echt andere gedachtes bij "gepaste kleding"...
...en als we het over gepaste kleding hebben - ik wil niet weten hoe die been eruit gezien zou hebben als dat die schot was geweest :o

Gelukkig dat je er nog zo goed vanaf gekomen bent!

Oslik blyat! Oslik!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Joopieboy schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:35:
[...]

webmail schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:40:

[...]
Hier nog een! Geweldig die uitdrukking: "maar man man man..."
TheJason schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:44:
hij realiseert zich net dat hij het achterwiel is vergeten te kopen denk ik :+
Francis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:55:
[...]

Ik ook :D
Lichaamstaal spreekt echt boekdelen :)
Hihi... Die persoon... dat ben ik.. de foto is gemaakt door die maat van me.
Hier waren we op de helft met uit elkaar trekken en ik had zoiets van.... man man man.. :+
Ik moet wel toegeven dat de foto een beetje geposeerd is... ;)

Wat een hoop met schijt was dat zeg; alle rubbers poreus, brandstofpomp vast, injectoren vast, luchtweger vast, remzuigers vast, klepspeling te klein, dynamorubbers op, splines idd weg, alle stekkers geoxideerd, keerringen weg, accu overleden, vlotter vast, overal vliegroest. :'( En dan die lucht van 6 jaar oude benzine... :r

Maar alles valt te redden, en zo'n K poetst ontzettend goed op. En als je een docent motorfietstechniek en een K-fanboyaat bij elkaar zet in een goede werkplaats loopt zo'n fiets na 3 dagen weer. Ik zal eens kijken of ik een foto van nu kan bemachtigen. Als je bedenkt dat het in wezen een sloop K was (die voor de "onderdelenprijs" gekocht is) en nu echt als een zonnetje loopt... dan ben je spekkoper: die motor verslijt je niet meer hoor.

edit:
@sibylle:
Een schuiver waar je van wegloopt is een goede afloop.. serieus. Je fiets valt te fixen, kleding kan je vervangen en je gebroken ego heelt wel weer :)

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 13-07-2009 22:13 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wow, die broek is wel rijp voor de sloop zeg! Ziet er nasty uit :N

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 11:59
[afbeelding]
Bron

Het is toch nog niet meer dan een frame + houten plaatwerk? Concept pur sang zeg maar. Of levert het al wat "supersport" prestaties?

• Utopist
  • Laatst online: 30-12-2025
Waar was dat ergens? Ik woon in Maastricht, maar herken de bocht niet. Heb zelf een CBR, er rij er geregeld..

• Sibylle
het was deze bocht:
http://maps.google.com/ma....001228,0.002722&t=h&z=19

Zoals tezien is, geen bocht waar je zomaar ff 20meter op de verkeerde weghelft wilt uitrollen. Als je pech hebt en er komt een auto/motor (en je kunt het niet vantevoren zien hier) ben je het haasje.

Ctrl+k

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:27

_Apache_

For life.

Oef, die is er flink aan toe! Sterkte ermee, de blauwe plekken zullen nu wel op hun blauwst zijn denk ik nu. :/

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• RemcoDelft
[...]
Een maand terug toen ze dat hadden bij de Lidl, was ik nog niet aan het lessen, en wist ik niet waar ik op moest letten.
Achteraf gezien heel jammer dat ik het niet gekocht heb, want dan had ik voor weinig geld een complete "beginnersset" gekocht, en kan ik daarna (op de motor) wat verder kijken naar kleding. En dan heb ik meteen een reserve-setje voor passagiers.

Edit: ik zie dat Gamma in april ook zulke aanbiedingen had... Ik vrees dat ik nu te laat ben, begin volgend seizoen weer dan...

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 14-07-2009 09:14 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Frank Martin schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:03:
[...]
Jij sleept die helm erbij terwijl een helm wat mij betreft buiten discussie staat omdat het risico op letsel bij het dragen van geen helm _veel_ groter is dan bij het niet dragen van een leren pak.
Misschien begrijp je het verkeerd. Ik probeer alleen iets aan te geven. De discussie gaat over motorkleding en ik haal wat voorbeelden aan om aan te geven dat mensen duidelijk niet in staat zijn om voor zichzelf altijd de goede beslissing te nemen. Je moet het een beetje breed bekijken.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dion_b schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:55:
[...]

Waarom zit ik me hier af te vragen of hij echt *volledig* formeel Schots gekleed ging en wat een plotselinge windvlaag wel niet uitgehaald zou hebben... :X :+

* dion_b heeft z'n clan Campbell tartan ook nog in de kast staan, maar had toch echt andere gedachtes bij "gepaste kleding"...
Een goede kilt is gelukkig redelijk lang en van vrij stevige wol gemaakt dus opwaaien zal bij normaal gebruik meevallen.. hoewel ik er niet mee op de snelweg zou durfen..
Om nog maar te zwijgen over wat er gebeurt als je een schuiver maakt, met je bloote kont op het asfalt (letterlijk)... au..

Pagina: 1 ... 121 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.