Hee, is dit de "Motor - Beginnersvragen... en meer!" topic, of moeten we het hernoemen naar "Trio - Beginnersvragen... en meer!"?
Maareh, on-topic:
Hoewel ik voor een beginner aardig op leeftijd ben (32) en überhaupt pas twee jaar m'n rijbewijs B heb, zit ik na te denken over een motor. Naast het feit dat het gewoon erg leuk rijden lijkt, zit er ook een practische kant aan: ik woon in A'dam en van de (deel)gemeente mogen we maar één parkeervergunning per huishouden hebben. Mijn vriendin rijdt elke dag naar Nieuwegein (met OV te doen, maar duurt 2x zo lang), ik fiets meestal naar het werk, maar gemiddeld twee keer per drie weken moet ik naar een andere locatie (vaak OV-technisch lastig), en dan begint de getouwtrek om de auto...
Er zijn meerdere denkbare oplossingen, maar een motor lijkt me het interessantst - en op termijn
als lessen en aanschaf kleding + motor zelf eruit zijn goedkoper dan alternatieven (ConnectCar, parkeerplek huren + auto, auto kopen + 5km verderop parkeren en dan eens per maand ingetikte ruiten of erger herstellen etc.).
Ik ben nu dus aan het kijken naar kosten en mogelijkheden. Ondanks buitenlander te zijn, ben ik qua krenterigheid uitstekend ingeburgerd. Ik rij nu al een underpowered auto <Vmax rijden om benzine te sparen (en haal daarmee in de regel beter dan 1:16). Mbt motor zou ik vergelijkbaar te werk willen gaan - power en looks zijn irrelevant, maar hij moet goedkoop in aanschaf (budget max EUR 1000) en (erg) zuinig zijn, liefst beter dan 1:30. Snelheid is alleen in zoverre relevant dat ik mee moet kunnen komen met verkeer op de A10, dus op 100km/u moet een inhaalactie nog mogelijk zijn. Ben ook geen fan van idioot hoge rpm. Actieradius van >275km op een tank is wenselijk. Verder heb ik twee linkerhanden, dus weinig onderhoudsgevoelig is duidelijk een pre. Qua zithouding wil ik absoluut niet een racehouding (voorovergehurkt), maar heb m'n twijfels over de wendbaarheid in het verkeer van een chopper, dus komt het uit op een 'normale' rechtophouding. Mijn 1m86 (niets bijzonders in NL, wel groter dan de gemiddelde Japanner) moet er ook op passen. Tenslotte, als het toch over looks hebben, ik vind al die sportdingen niets, puur 'naked' heeft m'n voorkeur
een buurman heeft een wat groezelig zwarte Honda GL1000 staan, qua looks zit dat erg dicht in de buurt van m'n ideaal
Al deze zooi bij elkaar gooiend ben ik me een beetje in gaan lezen en vooralsnog een stuk of drie motoren gevonden die goedkoop zijn in de aanschaf en verder aan (bijna) alle eisen/voorkeuren hierboven voldoen:
Honda CB 200 (1975)
- zou 1:29 moeten doen, 2e hands voor EUR 750 te koop, grootste voordeel die ik zie is actieradius, grootste nadeel is toch wel hoge rpm op 120km/u, en de vraag of een old-timer wel een goed idee is als eerste motor
Suzuki GN250 (1993)
- over verbruik lees ik wilde verhalen tem 1:42, maar 1:30 moet haalbaar zijn. 2e hands voor EUR 550 te koop, schijnt betrouwbaar en comfortabel te zijn, en ziet er IMHO erg mooi uit, nadeel is alleen Vmax van rond 120km/u of lager - en dus tevens veel tijd tegen die Vmax aan...
Honda NT 650V (1995)
- wat zwaardere bak die 1:25 doet, maar daarmee veel krachtiger is. Is betaalbaar te krijgen (rond EUR 1000), maar gaten in uitlaat lees je in zowat iedere advertentie terug. Ook zijn reviews negatief over zitcomfort op langere ritten.
Drie vragen:
1) wat vinden jullie van m'n eisen? (en dan niet of je zelf dezelfde keuzes zou maken, maar eerder of ze realistisch zijn en samenhangend)
2) klopt wat ik hier zeg over die drie motoren? Zou je ze als eerste motor aanraden?
3) zijn er andere motoren die ik gemist heb die aan deze eisen zouden voldoen? (dus primair goedkoop en zuinig maar wel nog in staat 120km/u te halen)