Als ik rationeel zou zijn, dan had ik idd mss een Div600 of 900 ofzo gekocht. Ik weet dat het degelijke motos zijn, met cardan en alles wat je maar wil voor langdurig gebruik zonder verrassingen. En toch... hij maakt niets in me los, hij is niet geïnspireerd, ik vind hem eenheidsworst. Even degelijk als een golfje, even saai.
De ST1100 heeft zeker wel pit, dat ga je mij niet horen zeggen, maar hij heeft zo'n detached feeling. Wat daar dan weer aantrekkelijk is, is de volledigheid van uitrusting zonder over te komen als een Goldwing. Maar de Pan blijkt wel een kort onderhoudsinterval te hebben? De st1300 vind ik wel wat beter sturen (en remmen!) dan de 1100, maar dan zit je weer met zo'n moderne motor waar ik me niet op m'n gemak zou voelen om die gewoon ergens te laten staan.
Ik zou nog eens moeten rijden met de RT van m'n broer. Daar heb ik al vaak mee gereden achterop, enorm comfortabel, maar er zelf mee gereden heb ik nog niet. Helaas ben ik niet zo weg van BMW. Mijn broer rijdt rond de 33k km per jaar met zijn RT en heeft al veel mankementen gehad.
-Constante issues met inhouden,olieverbruik,benzineverbruik en bougies,
-raammechanisme afgebroken
-na 30k doorgeroeste valbaren en veel (meer dan mijn veel oudere Kawa nu) corrosie overal
-cardanlek tot 2 keer toe (olie op de achterband...)
-dashboardfailure na 64k km
-massief brandstoflek na 95k km, met brandstofspray op een hete uitlaat
-kapotte starter (al is dat redelijk normaal met die kmstanden denk ik)
, ...
En dat voor een motor die echt perfect onderhouden wordt. Mijn Kawasaki is dan wel een beetje een rammelbak met nog niet de halve afwerkingskwaliteit van de BMW, maar daar gaat dus niets aan kapot, hoewel die intussen toch ook al een 50k km heeft en dagelijks wordt gebruikt in alle omstandigheden.
Alsof dat niet genoeg was is er in 'mijn' motorclubje iemand met een bijna nieuwe RT waarvan tijdens het rijden de achterste remklauw is losgekomen tijdens het rijden

(naast de consequenties, ook nog een reparatiekostprijs van 1850€)
http://forum.bmw-mc-vl.be...c.php?f=2&t=24078&start=0

Wat later in dat topic zie je dat het geen alleenstaand geval is. En ik ken die man, zijn motor is in constante nieuwstaat. Maargoed, of loszittende bouten te wijten zijn aan BMW zelf is uiteraard de vraag, maar als het aan de BMW dealers ligt, dan is dat ook niet echt ideaal

Dus ja, BMW en ik, dat zie ik niet helemaal zitten.
(ik heb trouwens die GTS user gecontacteerd, ik ben benieuwd)