Jan alleman besteld een Dell, HP, of noem je OEM pc en meestal geen losse videokaart.Apoca schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:46:
Erg leuk voor AMD natuurlijk maar kunnen ze een dergelijke afzet wel aan? Tuurlijk een deal met een flinke OEM zorgt voor veel geld dat ze zeker kunnen gebruiken en hard nodig hebben, maar dan hebben ze toch minder chips voor de consumenten markt en die willen ze toch ook zo graag behouden neem ik aan.
Begrijp me niet verkeerd, zou mega supers zijn voor AMD en ben der erg blij mee. Maar als jan met de korte achternaam daardoor 4 weken ( levertijd ) moet wachten op een videokaart van ATi dan gaat deze toch echt wel naar een andere aanbieder waar hij gelijk zijn kaartje kan meenemen en kan gamen. Een dergelijk iets met tekorten voor de consumenten markt is toen met een CPU deal toch ook eens geweest als ik me niet vergis.
NOG meer geruchten!
als dit waar mocht zijn....Comes in Q1 2008
ATI's new high end will have two RV670 chips and has many codenames. Some of the ones we've head includes R670 and R680 but lets simply call it dual RV670.
The new card will be able to score an amazing score of 960GigaFlops. This is a bit more than a double the performance of R600 chip which can score 474GigaFlops.
Looks like ATI's next generation high end card with dual RV670 will give Nvidia something to worry about, but Nvidia's next year's high end will also have two chips on two PCBs.
ATI's approach is to have two chips on a single PCB.
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Lijkt me redelijk waar, aangezien al bekend is dat de RV670 ongeveer net zo snel dan al niet sneller is dan de R600 welke dus al tegen de 500gflops haalt dat x2. Eigenlijk een beetje "nieuws" dat je hier ook wel uit de posts bij elkaar kunt rapen.
Aan het begin van dit topic stelde ik een vraagje over aftermarket koelers voor de X1950GT. Helaas is er niet een mooie Arctic achtige oplossing voor te koop. Maar nu zag ik op de site van Coolermaster de nieuwe koelers die, volgens de site, wel geschikt zijn voor de AGP X1950 pro Maar hier bedoelen ze neem ik aan de reference board? Aangezien ik een X1950 GT van Sapphire heb en ik niet zeker weet of de board lay-out hetzelfde is.
Zoja, dan ga ik de koeler bestellen
Zonee, dan moet ik iets anders verzinnen, wnt de kaart wordt wel erg warm.
Zoja, dan ga ik de koeler bestellen
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
bekijk jouw kaart en die van de foto's en zie of er verschillen zijn?
Stuur desnoods een mailtje naar coolermaster.
Beetje offtopic dit.
Stuur desnoods een mailtje naar coolermaster.
Beetje offtopic dit.
Toe maar. Hopelijk kunnen ze een comeback maken. Ik denk dat die kaart te laat komt voor de pc's die ik moet bouwen dus ik probeer nog maar aan wat HD2900 Pro's te komen.
Hopelijk kan AMD die kaart heel snel op de markt brengen. Als ze dat kunnen en de prijs is goed een de prestaties zijn zo goed als we nu in de geruchten zien hebben ze echt een knaller.
Hopelijk kan AMD die kaart heel snel op de markt brengen. Als ze dat kunnen en de prijs is goed een de prestaties zijn zo goed als we nu in de geruchten zien hebben ze echt een knaller.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Dit was al bekend.betaplayer schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:58:
NOG meer geruchten!
[...]
als dit waar mocht zijn....
Ik ben zeeeer benieuwd. Toch blijf ik het verassend vinden dat ze voor hun nieuwe high-end die 512bit bus alweer overboord gegooid hebben... Nog verassender is dat nV zich hier blijkbaar moet laten bijten... hoe krijg je het voor elkaar om een half jaar voorsprong te verprutsen...
Als de RV670/680 naar verwachting presteert en met name daar lekker stil bij is ga ik vermoedelijk weer eens over op ATi... mag wel weer 's na bijna een jaar
Als de RV670/680 naar verwachting presteert en met name daar lekker stil bij is ga ik vermoedelijk weer eens over op ATi... mag wel weer 's na bijna een jaar
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
RV670 is geen highend GPU. De V zegt al genoeg... het is een Value GPU, maar wel eentje die veel performance moet geven... eentje met veel Value For Money. En dit blijft niet onopgemerkt (zie eerder bericht wat waarschijnlijk pas in de loop van deze week of volgende week bekend wordt gemaakt).Cheetah schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 02:17:
Ik ben zeeeer benieuwd. Toch blijf ik het verassend vinden dat ze voor hun nieuwe high-end die 512bit bus alweer overboord gegooid hebben...
Overigens was de memorycontroller van de R600 minder efficient dan die van de R520 en R580. Die laatste twee hadden 8x32-bits kanalen, waar voorheen altijd 4x64-bits gebruikt werd om tot 256-bit te komen. De R600 had 8x64-bits om aan die 512-bit te komen. Combineer je de hogere efficientie van die memory controller met hoge snelheid geheugen (1.2Ghz) dan heb je alsnog een heel leuk kaartje, die ook nog eens veel goedkoper te maken is (12 lagen voor de R600 is enorm duur ivt de 8 die je vaak maar nodig bent voor een 256-bits memory interface).
Van wat ik gehoord heb kampt de G92 waarschijnlijk met hitteproblemen. nVidia heeft namelijk recentelijk een spoedverzoek aan alle chassis vendors gedaan waarin waarschijnlijk gevraagd werd om de G92 te testen in allerlei configuraties. nV wil van G92 een single slot solution maken, maar het kan dus zijn dat ze TDP problemen hebben met die form factor. Daarnaast schijnt het dat de mobiele versie van de G92 voorlopig nog niet komt (staat gepland voor ergens in 2008). Ook dit wijst er op dat er nog een extra spin moet komen om de power/heat problemen te verhelpen.Nog verassender is dat nV zich hier blijkbaar moet laten bijten... hoe krijg je het voor elkaar om een half jaar voorsprong te verprutsen...
Daarnaast is er maar 1 G92 ASIC, maar komt deze in twee configuraties uit. De 256MB versie voor $199 en de 512MB versie voor $249. Het vreemde hiervan is dat het verschil in kosten tussen 256MB en 512MB maar $8 - $12 is en dit dus het verschil van $50 niet rechtvaardigt, tenzij nV genoegen neemt met weinig marges op de 256MB versie. Men verwacht dus dat de marges heel klein zijn op de 256MB versie en dat er weinig lange termijn allocatie zal zijn aangezien nVidia deze kaarten zelf laat maken. De verwachting dus dat nV na verloop van tijd de 512MB versie gaat pushen als hoofdkaart omdat ze hier meer geld mee kunnen verdienen.
Ik kan je zeggen dat AMD zich goed voelt over de performance van de R680 tegenover de verwachtte competitie. Maar dat zegt absoluut niks, want nVidia kan zo maar met iets spannends en onverwachts uit de hoek komen.Als de RV670/680 naar verwachting presteert en met name daar lekker stil bij is ga ik vermoedelijk weer eens over op ATi... mag wel weer 's na bijna een jaar
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Maar gaat de RV670 dan weer 8x32 bit gebruiken ? Dus een efficiëntere controller ? Net als de R520 en de R580 hadden ?
Begin nu wel benieuwd te worden naar dat kaartje. Hopelijk komen er ook snel laptops met een RV670 Mobile.
En dan is nog de vraag wat de R680 pressies wordt. En of ze de RV670 nog getweaked hebben of dat ze de R600 1:1 overgenomen hebben.
CJ weet jij hoe bij Gemini omggegaan wordt met de geheugen controllers ? elke gpu heeft er namelijk een. Blijven die beide werken ? of is het net zoals bij cpu's dat er dan een uitgeschakeld wordt ? OF zouden ze een soort NUMA techniek gebruiken die AMD ook voor hun Opteron lijn gebruikt zodat ze kunnen samenwerken ?
Begin nu wel benieuwd te worden naar dat kaartje. Hopelijk komen er ook snel laptops met een RV670 Mobile.
En dan is nog de vraag wat de R680 pressies wordt. En of ze de RV670 nog getweaked hebben of dat ze de R600 1:1 overgenomen hebben.
CJ weet jij hoe bij Gemini omggegaan wordt met de geheugen controllers ? elke gpu heeft er namelijk een. Blijven die beide werken ? of is het net zoals bij cpu's dat er dan een uitgeschakeld wordt ? OF zouden ze een soort NUMA techniek gebruiken die AMD ook voor hun Opteron lijn gebruikt zodat ze kunnen samenwerken ?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Ik dacht dat je niet zo gecharmeerd was van de (standard) AA performance..Cheetah schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 02:17:
What goes around comes around
Op Hardware.info weten ze nu ook te melden dat de RV670 per 19 november aanstaande uitkomt:
Ongetwijfeld geïnspireerd door de aanstaande introductie op 12 november van de G92 (8800GT) van concurrent nVidia heeft AMD de lancering van de HD2950 (RV670) één week later gepland, op 19 november.
Ongetwijfeld geïnspireerd door de aanstaande introductie op 12 november van de G92 (8800GT) van concurrent nVidia heeft AMD de lancering van de HD2950 (RV670) één week later gepland, op 19 november.
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Als ze nu slim zijn proberen ze het ook een week naar voren te halen om nVidia eens een keer sneller af te zijn. Ze komen er altijd achteraan.
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Nvidia released een produkt -> aandacht. Week later released AMD een produkt aandacht van nvidia -> AMD. Zo trek je de aandacht van het produkt van de concurrentie af.Astennu schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 11:04:
Als ze nu slim zijn proberen ze het ook een week naar voren te halen om nVidia eens een keer sneller af te zijn. Ze komen er altijd achteraan.
@CJ: Thanks voor de extra toelichting 
Een chip die R600 performance levert en daarbij t.o.v. R600 verbeterde AA beloofd is voor mij, als hij die belofte kan waarmaken, echter wel gewoon high-end... ondanks hij erg lekker geprijsd wordt.
Een chip die R600 performance levert en daarbij t.o.v. R600 verbeterde AA beloofd is voor mij, als hij die belofte kan waarmaken, echter wel gewoon high-end... ondanks hij erg lekker geprijsd wordt.
Ik zei... indien hij presteert zoals verwacht (en beloofd): dus AA issues gefixed. Als de RV670 dezelfde brakke AA performance van de R600 levert blijven mijn centen gegarandeerd rustig in mijn zakVerwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:28:
Ik dacht dat je niet zo gecharmeerd was van de (standard) AA performance..![]()
What goes around comes around
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Nja ik zou betere AA performance verwachten Als in geen drop van 50% maar eerder 10-20%. Iets meer dan met een hardware AA oplossing. Echter is het de vraag of die 256 bit bus dan nog voldoende is.
Ik heb even een snelle algemene vraag.
Ik wil binnenkort nieuwe onderdelen gaan halen voor me pc waar dus ook een videokaart bijzit omdat ik nu nog agp heb en ik zit al een tijdje niet meer in de computer bussines en nu zat ik naar een 8800gts te kijken maar toen zei m'n collega dat ik beter kon wachten op de HD2900pro.
Die is goedkoper en sneller met 1 gb mem maar weet iemand ongeveer wanneer die uitkomt?
Ik wil binnenkort nieuwe onderdelen gaan halen voor me pc waar dus ook een videokaart bijzit omdat ik nu nog agp heb en ik zit al een tijdje niet meer in de computer bussines en nu zat ik naar een 8800gts te kijken maar toen zei m'n collega dat ik beter kon wachten op de HD2900pro.
Die is goedkoper en sneller met 1 gb mem maar weet iemand ongeveer wanneer die uitkomt?
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
die is al uit maar helaas nog niet leverbaar. ik ben er zelf ook naar op zoek maar overal word ie pas de 12-15-17e geleverd. Dus dat is nog minsteds 10 dagen wachten. Maar ik vraag me af of ik t uberhaupt wel zou doen aangezien de next gen er ook al aan zit te komen. helaas heb ik op dit moment alleen nog maar een 6600 want mn 7800 is overleden. Gamen gaat dus voor geen meter, zit @ 30"dell dus ......
ik voel me lekkaah !!!
NextGen? Deze ondersteund dirextx 10 enzo dus voor mij is dat genoeg..
Nextgen zit vaak zo rond de 500+ euro en dat heb ik er niet voor over.
Ik heb de HD2900Pro alvast ge-preordered bij Azerty.
Als enige sta ik in de rij.
Nextgen zit vaak zo rond de 500+ euro en dat heb ik er niet voor over.
Ik heb de HD2900Pro alvast ge-preordered bij Azerty.
Als enige sta ik in de rij.
[ Voor 23% gewijzigd door Daywalk3r op 02-10-2007 13:32 ]
Nou de RV670 heeft DX 10.1 en gaat ongeveer even veel kosten als de HD2900 Pro en zal een stuk sneller zijn. Maar die komt over anderhalve maand pas.
Als je moet kiezen tussen de 8800 GTS 320 MB en de HD2900 Pro zou ik de HD2900 pakken. En als het om de 640 MB versie zou gaan zou ik toch eens naar de HD2900 XT gaan kijken.
Als je moet kiezen tussen de 8800 GTS 320 MB en de HD2900 Pro zou ik de HD2900 pakken. En als het om de 640 MB versie zou gaan zou ik toch eens naar de HD2900 XT gaan kijken.
Blijkbaar heeft nVidia toch niet zo veel problemen ? :
3 Weken eerder dan de RV670. Dus dan moet AMD proberen die RV670 ook twee weken eerder in de schappen te hebben anders kopen weer heel veel mensen de nVidia kaart.London Exclusive: Of October
Nvidia nailed the decision to launch G92 aka D8M on the 29th of October, a whole two weeks before it was previously reported. The chips are ready, the boxes are in production and it will all be ready for the launch on one of the last days of October.
At this time there are no implications when will Nvidia launch D8V, aka G98, but it shouldn't be be that far away from this day. The high end comes next year as a dual card.
Both G92 and D8M codenames are real, it just depends who is Nvidia talking to.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 02-10-2007 14:07 ]
Gaat de RV670 ook in men PCI Express 1.0 slot passen en werken of moet ik nu een nieuw moederbord kopen waar een PCI Express 2.0 slot op zit?
Je moet minstens over een PCI-e 1.1 slot beschikken, anders gaat het niet functioneren (voor zover ik weet).
Zo iets had ik ook gehoord dat PCI Express 2.0 niet backward compatible was met 1.0 wel met 1.1. Maar dat heeft niets met ATi te maken meer met de standaard. Maar volgens mij hebben de meeste moederborden 1.1.
Verwijderd
Is het dan niet interessanter om voor de RV670 te gaan, omdat die al er al over 1,5 maand is en wel dx10.1 heeft?Astennu schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:37:
Nou de RV670 heeft DX 10.1 en gaat ongeveer even veel kosten als de HD2900 Pro en zal een stuk sneller zijn. Maar die komt over anderhalve maand pas.
Dat is het wel maar als je NU een kaart nodig hebt is de RV670 geen optie
Als je kunt wachten zou ik het zeker doen.
Hmm, welke chips hebben dan v1.1 want de MSI P35 moederboren hebben allemaal v1.0a sloten...
Vergeet niet dat nV tijdens de launch van de G80 heeft aangegeven dat ze af willen van hard launches, maar eigenlijk alleen richting paperlaunches willen gaan. Dit doen ze om te voorkomen dat bepaalde winkels te vroeg de kaarten verschepen (het kwam namelijk wel eens voor dat bepaalde videokaarten al voor de launch te koop waren en mensen de resultaten van tests dus al eerder op het net konden zetten waardoor de impact van reviews vermindert werd). Dit zorgt er ook voor dat mensen zich eerst goed kunnen inlezen in alle reviews en dan goed geinformeerd over gaan tot de aankoop.Astennu schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:06:
Blijkbaar heeft nVidia toch niet zo veel problemen ? :
[...]
3 Weken eerder dan de RV670. Dus dan moet AMD proberen die RV670 ook twee weken eerder in de schappen te hebben anders kopen weer heel veel mensen de nVidia kaart.
Vanaf de helft van deze maand zouden distributeurs onshelf stock moeten hebben van de RV670... en als je Digitimes mag geloven staan er 1.5 miljoen RV670s klaar om verscheept te worden. Denk je dat er veel mensen zijn die direct een GF8800GT kopen wanneer je nu overal geruchten hebt dat er een week of 2 later een kaart uit komt die waarschijnlijk sneller en goedkoper is, minder energie verbruikt en meer features heeft? Of denk je dat veel mensen eerst nog even rustig afwachten tot de reviews van de RV670 er zijn?
Overigens gaan er ook geruchten dat AMD de kloksnelheden nog niet definitief heeft vast gesteld en dat dit ook 25Mhz omhoog kan worden gebumped (dus resp. 775 core en 850 core).
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Volgens The Source valt dit wel mee:Astennu schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:56:
Zo iets had ik ook gehoord dat PCI Express 2.0 niet backward compatible was met 1.0 wel met 1.1. Maar dat heeft niets met ATi te maken meer met de standaard. Maar volgens mij hebben de meeste moederborden 1.1.
The Source schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:06:
Ik heb even bij mijn bronnen in Taiwan geinformeerd en het lijkt een storm in een glas water. PCI-E 2.0 is gewoon backwards compatible met PCI-E 1.0, 1.0a en 1.1. Dus de lijst met chipsets die hier boven genoemd worden werken allemaal met PCI-E 2.0 VGA kaarten.
Echter, en hier zit de uitzondering, bij mainboards waar een speciale PCI-E switch chip gebruikt wordt om de PCI-E lanes te configureren (denk aan het oude SLI switch kaartje dat tegenwoordig digtiaal door chips gedaan wordt) kan het fout gaan. Asus gebruikt op haar P35 Blitz mainboard een switch chip om Crossfire mogelijk maken, echter die PCI-E switch chip die ze gebruiken zorgt ervoor dat het 2de slot geen PCI-E 2.0 VGA kaarten kan gebruiken.
Kortom, PCI-E 2.0 VGA kaarten werken gewoon in een 1.0, 1.0s en een 1.1 slot mits tenzij je mainboard over meerdere PCI-E x16 sloten beschikt EN gebruik maakt van een 'fout' PCI-E switch chip.
Dat zou heel fijn zijn. Mijn Asus P5K moederbord heeft namelijk 1x 1.1 en 1x 1.0 waardoor ik al bang werd dat ik geen gebruik van Crossfire zou kunnen maken. Maar even voor de goede orde: Wanneer wordt de opvolger van de 2900xt nu verwacht?
Ik zit er nu over te denken om straks de 2950pro Gladiator in Crossfire te zetten als de geruchten kloppen en mijn 1.0 slot hem inderdaad ook ondersteund.
Ik zit er nu over te denken om straks de 2950pro Gladiator in Crossfire te zetten als de geruchten kloppen en mijn 1.0 slot hem inderdaad ook ondersteund.
[ Voor 24% gewijzigd door ormagon op 02-10-2007 15:22 ]
Ik koop er gewoon eerst eentje en als die in mijn p5K deluxe in beide sloten wil werken dan moet CF toch ook geen probleem zijn?
Of gaat het fout als je er 2 tegelijk gebruikt dat kan ik namelijk niet uit het verhaaltje halen.
We zullen het wel zien maar die RV670 klinkt echt te goed voor een value kaart. Ik denk dat ik er maar eens twee ga halenCJ schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:10:
[...]
Vergeet niet dat nV tijdens de launch van de G80 heeft aangegeven dat ze af willen van hard launches, maar eigenlijk alleen richting paperlaunches willen gaan. Dit doen ze om te voorkomen dat bepaalde winkels te vroeg de kaarten verschepen (het kwam namelijk wel eens voor dat bepaalde videokaarten al voor de launch te koop waren en mensen de resultaten van tests dus al eerder op het net konden zetten waardoor de impact van reviews vermindert werd). Dit zorgt er ook voor dat mensen zich eerst goed kunnen inlezen in alle reviews en dan goed geinformeerd over gaan tot de aankoop.
Vanaf de helft van deze maand zouden distributeurs onshelf stock moeten hebben van de RV670... en als je Digitimes mag geloven staan er 1.5 miljoen RV670s klaar om verscheept te worden. Denk je dat er veel mensen zijn die direct een GF8800GT kopen wanneer je nu overal geruchten hebt dat er een week of 2 later een kaart uit komt die waarschijnlijk sneller en goedkoper is, minder energie verbruikt en meer features heeft? Of denk je dat veel mensen eerst nog even rustig afwachten tot de reviews van de RV670 er zijn?
Overigens gaan er ook geruchten dat AMD de kloksnelheden nog niet definitief heeft vast gesteld en dat dit ook 25Mhz omhoog kan worden gebumped (dus resp. 775 core en 850 core).
Owh ja de G92 ( 8800 GT ) wordt dus onder de GTS geplaatst. En aangezien de RV670 sneller zal zijn dan de HD2900 XT wordt dit dus een win voor ATi mits de prijs goed is. Ik denk dat deze met 850 Core en gefixte AA aardig dicht op de GTX zal zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 02-10-2007 15:47 ]
Dat doet ATI wel vaker, vlak voor de launch de kloksnelheden nog aanpassen.Overigens gaan er ook geruchten dat AMD de kloksnelheden nog niet definitief heeft vast gesteld en dat dit ook 25Mhz omhoog kan worden gebumped (dus resp. 775 core en 850 core).
Mits nVidia niks achter de hand houdt, je weet immers nooitOwh ja de G92 ( 8800 GT ) wordt dus onder de GTS geplaatst. En aangezien de RV670 sneller zal zijn dan de HD2900 XT wordt dit dus een win voor ATi mits de prijs goed is. Ik denk dat deze met 850 Core en gefixte AA aardig dicht op de GTX zal zitten.
Verwijderd
De 8800 serie heeft wel een goede naam naar mijn mening. Dus het is niet zo'n gek idee dat mensen denken dat de 8800GT een snel kaartje is.Yougamers had laatst weer een survey waar de G80 domineerde: Link (beetje trage site)CJ schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:10:
Tijd voor ATi om de reputatie weer een beetje te opvijzelen.The only ATI card that is on the top 10 most common cards is the Radeon X1950 Pro. GeForce 8800 GTS is the most popular among the DirectX 10 cards, while Radeon HD 2900 XT is barely ahead of the twice as expensive GeForce 8800 Ultra.
HD 2900 Pro wordt zeer slecht leverbaar, en is standaard niet sneller dan de 8800GTS (eerder trager, zeker met AA). Goedkoper zal ook de vraag worden, gezien de problematische leverbaarheid.Daywalk3r schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:13:
Ik heb even een snelle algemene vraag.
Ik zou even een paar weken wachten op de nieuwe ATi en nV line-up (HD 2950 en 8800GT series) als je niet direct een kaart nodig hebt. Als je perse nu wat wilt zou ik voor de GTS (320/640mb) gaan.
Sneller, goed leverbaar, stiller en naar ik verwacht betere driverondersteuningsvooruitzichten.
Dat is geen domineren, dat is een monopolie waar zelfs Microsoft jaloers op wordtVerwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:34:
De 8800 serie heeft wel een goede naam naar mijn mening. Dus het is niet zo'n gek idee dat mensen denken dat de 8800GT een snel kaartje is.Yougamers had laatst weer een survey waar de G80 domineerde: Link (beetje trage site)

In hun poll heeft ATi ~3,16% van de DX10 markt, waar nV ruim 95% pakt (1,8% onduidelijk).
Daar moet inderdaad snel wat meer concurrentie komen...
[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 02-10-2007 17:08 ]
Full Specz
Ik denk dat de 2900xt ondertussen een topkaartje is, ontzettende stroom slurper maar wel erg snel voor zijn geld. Bij de launch in mei/juni waren de drivers echter zo brak dat de kaart instantly een slechte naam kreeg.
De drivers hebben de afgelopen maanden de performance niet veel verbeterd, en zeker op gebied van AA (de achilleshiel van die kaart) niet. In het vorig topic kwam nog een review aan bod die dit pijnlijk duidelijk maakte, en een advies (@launch) van de 2900XT juist deed omslaan in een advies van de 8800GTS nu.ormagon schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:56:
Ik denk dat de 2900xt ondertussen een topkaartje is, ontzettende stroom slurper maar wel erg snel voor zijn geld. Bij de launch in mei/juni waren de drivers echter zo brak dat de kaart instantly een slechte naam kreeg.
Full Specz
Wel heel mooi dat de RV670 op 19 november wordt gelanceerd. Maar wat is nu precies het verschil tussen een paperlaunch en een hard launch? Want ik wil namelijk heel graag een nieuw systeem kopen, maar ben nog wel bereidt om tot halverwege november te wachten. Maar wordt die 2950Pro ook dan direct leverbaar hier in Nederland?
Want het kan niet anders dan dat het een toppertje gaat worden als hij ongeveer 250 euro gaat kosten. Alleen als ik zo lees dan kan niemand nog echt bevestigen dat de framedrops sterk vermindert zijn bij het aanzetten van AA?
Want het kan niet anders dan dat het een toppertje gaat worden als hij ongeveer 250 euro gaat kosten. Alleen als ik zo lees dan kan niemand nog echt bevestigen dat de framedrops sterk vermindert zijn bij het aanzetten van AA?
De prestaties bij AA blijf natuurlijk the big question...Want het kan niet anders dan dat het een toppertje gaat worden als hij ongeveer 250 euro gaat kosten. Alleen als ik zo lees dan kan niemand nog echt bevestigen dat de framedrops sterk vermindert zijn bij het aanzetten van AA?
Ik geloof wel dat ati hier een killer heeft mits ze wat goede marketing voeren... De x1950 was een succes tot enkele maanden(weken) geleden was dit dé topkaart voor iemand die een gemiddeld game pc'tje in mekaar wou steken...
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Paper launch = alleen reviews maar pas 2 weken later de kaarten
Hard Launch = revieuws en ook meteen die dag of een dag later de kaarten verkrijgbaar in de winkels.
Hard Launch = revieuws en ook meteen die dag of een dag later de kaarten verkrijgbaar in de winkels.
Straks met de nieuwe 2650serie en de 2950serie zullen ze het misschien niet winnen kwa snelheid maar zeker wel op prijs/prestatie verhoudingCheetah schreef:
[...]
In hun poll heeft ATi ~3,16% van de DX10 markt, waar nV ruim 95% pakt (1,8% onduidelijk).
Daar moet inderdaad snel wat meer concurrentie komen...

[ Voor 48% gewijzigd door MauSS op 02-10-2007 23:58 ]
A world without gadgets is no world ;)
Persoonlijk vind ik dat ATI/AMD de volle mep voor die RV670 moet vragen als 'ie echt zo snel is. Ze hebben het geld hard nodig en nu ze wat kunnen verdienen gaan ze het product tegen een spotprijs de deur uit doen. Van de Phenom moeten ze het straks niet hebben, die moet door de spotprijzen Intel sowieso goedkoop geprijsd worden.MauSS schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:54:
[...]
Straks met de nieuwe 2650serie en de 2950serie zullen ze het misschien niet winnen kwa snelheid maar zeker wel op prijs/prestatie verhouding(en dat is hoe in mijn ogen ATI toch wel de meeste mensen naar zich toetrekt die dat zoeken) en laten we eerlijk zijn, winnen van Nv of Intel kun je bijna niet. 't bestaat gewoon langer en heeft (met name in de begin tijdperk) een betere naam opgebouwd. maar ik denk niet dat ATI/AMD het echt verkeerd doen, ze weten toch altijd mij (en vele anderen) te overtuigen met hun "Bang for Bucks"
en dan kan Nv wel komen met zo'n GTX of Ultra maar die zijn beetje overdreven prijzig,... en dat staat niet in verhouding met wat je er voor terug krijgt.
(vind ik) tuurlijk zijn die GTX en Ultra kaarten heel snel, maar ook heel erg duur.. en daar wil niet iedereen zoveel geld insteken (terwijl je meestal met 2 a 3 jaar) weer een andere nodig bent ivm het Direct X gebeuren
Nvidia kan mij niet overtuigen... (ze zijn gewoon duurder) en Ati... heeft mij jaren geleden al overtuigd
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 03-10-2007 00:09 ]
1.5mil cores, dan vangen ze ook met een kleiner beetje winst een lekker centje.
de kaarten zullen denk ik nog veel minder als de helft kosten als de 2900xt, dus met de $$ zit het wel goed. Ik hoop wel dat ze gelijk een klein beetje goed leverbaar zijn (zolang ik er maar 1 kan bemachtigen
), heb er alle vertrouwen in.
Als ze goed geprijst zijn zullen ze ook snel een goeie reputatie hebben en de winkels uitvliegen denk ik. Aangezien ze performace/watt erg goed zullen zijn is de verwachting lijkt me dit ook een prima zaak. Me waterkoelertje derop en gaan met die banaan.
Atitool ondersteuning en de specs die ik zie + een iets verbeterde AA of een enorme core boost mogelijkheid in combinatie met een erg laag idle verbruik lijkt mij de perfecte droomkaart.
Uiteraard is dit niet hoe de standaard gebruiker het ziet, maar het nieuws over interesse van grote OEM fabrikanten is ook erg hoopgevend.
jeetje kan echt haast niet meer wachten, al valt het gamen op mijn 6800gs (lichtelijk overklokt naar 520/1375)koopje), me erg mee. Met de juiste tweaks en omdat ik nog steeds op crt speel is het nog goed te doen. Zelfs crysis draait prima vind ik(alleen die multi-player ligt me niet zo).
Neej ik voorspel met een 2maand een 6800gs in de v&a te zien staan omdat er een 2950 voor in de plaats is gekomen
de kaarten zullen denk ik nog veel minder als de helft kosten als de 2900xt, dus met de $$ zit het wel goed. Ik hoop wel dat ze gelijk een klein beetje goed leverbaar zijn (zolang ik er maar 1 kan bemachtigen
Als ze goed geprijst zijn zullen ze ook snel een goeie reputatie hebben en de winkels uitvliegen denk ik. Aangezien ze performace/watt erg goed zullen zijn is de verwachting lijkt me dit ook een prima zaak. Me waterkoelertje derop en gaan met die banaan.
Atitool ondersteuning en de specs die ik zie + een iets verbeterde AA of een enorme core boost mogelijkheid in combinatie met een erg laag idle verbruik lijkt mij de perfecte droomkaart.
Uiteraard is dit niet hoe de standaard gebruiker het ziet, maar het nieuws over interesse van grote OEM fabrikanten is ook erg hoopgevend.
jeetje kan echt haast niet meer wachten, al valt het gamen op mijn 6800gs (lichtelijk overklokt naar 520/1375)koopje), me erg mee. Met de juiste tweaks en omdat ik nog steeds op crt speel is het nog goed te doen. Zelfs crysis draait prima vind ik(alleen die multi-player ligt me niet zo).
Neej ik voorspel met een 2maand een 6800gs in de v&a te zien staan omdat er een 2950 voor in de plaats is gekomen
Nukezone FTW
Dat is toch ook weer totaal onlogisch, de 2950 Pro moet een 256-bit bus krijgen....en de gewone 2900 512...hoezo onlogica? van 2900->2950 zou je toch verwachten de verbeterde versie..
Sinds gisteren zit de Thermalright HR-03 / R600 op m'n kaartje. Het installeren van de heatsink is best makkelijk, helaas geldt dat niet wanneer je een fan wilt installeren met behulp van de bijgeleverde clips. Dat was even klooien, maar het is uiteindelijk toch gelukt.
Het past allemaal net...
Het past allemaal net...
pics | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ik dacht dat mijn kast een zooitje was.
(kwa kabels
) Maar jij kan er ook wat van. 
Had de koeler een stuk groter verwacht trouwens.
Wat waren je temps en wat zijn ze nu?
Had de koeler een stuk groter verwacht trouwens.
Met volle mep bedoel je dan dus een hoge prijs vragen als de performance ook hoog ligt? AMD kijkt volgens mij nu meer naar de die-size en de prijs die daar het beste bij past om hoge marges te krijgen. Zo ontwerpen ze ook de GPUs, ze hebben een bepaalde die-size in gedachten, kijken dan naar de features die ze er in willen hebben en het transistor budget die bij de die-size past. Daarom had bijvoorbeeld de R420 geen SM3.0 aan boord. Ze hadden een kleine chip in gedachten en SM3.0 features zou de chip veel groter maken dan beoogt, waardoor ze lagere marges zouden hebben op de chips.Hacku schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:06:
[...]
Persoonlijk vind ik dat ATI/AMD de volle mep voor die RV670 moet vragen als 'ie echt zo snel is. Ze hebben het geld hard nodig en nu ze wat kunnen verdienen gaan ze het product tegen een spotprijs de deur uit doen. Van de Phenom moeten ze het straks niet hebben, die moet door de spotprijzen Intel sowieso goedkoop geprijsd worden.
Als je kijkt naar de die-size en dan ziet in welk segment het wordt gepositioneerd, dan denk ik dat je zeker kan zeggen dat de marges van AMD dit keer een stuk beter zijn dan bij nV. Van AMD heb ik rechtstreeks te horen gekregen dat het geen pretje was toen ze zelf een GPU van zo'n 16x18 (= 288mm2) in het $199 moesten gooien en wel R520 in de vorm van X1800GTO en R580 in de vorm van de X1900GT. Ja het is leuk voor de consument, maar niet voor de IHV. Een GPU met die die-size... daar hoor je minimaal zo'n $299 voor te vragen.
Kijk nu eens naar de twee nieuwelingen:
RV670 = 13.38x14.47 = 194mm²
G92 = 17x17 = 289mm²
Ter vergelijking:
RV570 = 13.8mm x 16.7mm = 230mm²
R580 = 18.5mm x 19mm = 352mm²
R600 = 20mm x 21mm = 420mm²
Je ziet dus dat een RV670 kleiner is dan een RV570 die toendertijd ook rond de $229 gelanceerd werd. Als AMD nu $279 vraagt of zelfs $299 dan maken ze enorm veel winst. Dit in tegenstelling tot nV die een veel grotere chip in dat segment moet plaatsen. Tel daarbij op dat de marges heel erg laag zijn op de 256MB versie van $199, dan kan je al voorspellen dat deze snel de wereld uit zal worden geholpen en vervangen wordt door de 512MB versie die voor $249 gelanceerd gaat worden.
De 512-bit memory interface is voorlopig voorbehouden aan de Rxxx kaarten en niet de RVxxx kaarten. Je vergelijkt dus een value kaart (performance segment) met een high end kaart (enthusiast segment).Thrills33ka schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:39:
Dat is toch ook weer totaal onlogisch, de 2950 Pro moet een 256-bit bus krijgen....en de gewone 2900 512...hoezo onlogica? van 2900->2950 zou je toch verwachten de verbeterde versie..
En herinner je nog de X1950Pro (RV570)? Die kwam na de X1900XTX (R580), had toch een hoger nummer, maar was toch langzamer. Zelfde verhaal dus met de RV670, alleen is deze niet altijd langzamer dan een R600.
Ja ik snap niet dat iedereen zich meteen zo blind staart op die 512 Bit bus. Die was erg leuk geweest als de HD2900 XT super snel was geweest met AA en AF.
Nu blijkt hij alleen nut te hebben voor HDR. Ik kan het voor de grap wel eens testen. Ik zal me geheugen wel eens van 800 MHz naar 400 clocken en kijken wat de performance hit is.
Nu blijkt hij alleen nut te hebben voor HDR. Ik kan het voor de grap wel eens testen. Ik zal me geheugen wel eens van 800 MHz naar 400 clocken en kijken wat de performance hit is.
Hm, nVidia duwt de 8800GT naar 29 oktober heb ik net vernomen, ze voelen de hete adem van R670 in hun nek en willen vlug nog wat verkopen.
Ja en dat was dus ook de rede dat ik zij dat ATi dan ook moet proberen iets eerder te zijn. Dan zitten ze nVidia gewoon nog wat meer dwars.
Verwijderd
Ik denk niet dat nVidia zich echt druk maakt om de RV670. Voor iedere gamer die zich een Radeon koopt zijn er tien die blindweg GeForce kopen. Tenzij de RV670 écht een killer wordt in termen van prijs/kwaliteit, zo'n beetje als de X1950pro. Maar toch, naast nVidia gezet zijn de verkoopcijfers van zelfs de X1950 laag gebleven.
Daar moet ik nog wat voor verzinnen...Krizzie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:57:
Ik dacht dat mijn kast een zooitje was.(kwa kabels
) Maar jij kan er ook wat van.

Temps waren 86C stressed, die zijn nu gezakt naar 72 met de Enermax 92mm op halve kracht. Hij's nu lekker stil. Zelfs in idle mode ging de stock fan om de 2 minuten op 100% draaien. Er slapen hier ook nog mensen 's nachts...Had de koeler een stuk groter verwacht trouwens.Wat waren je temps en wat zijn ze nu?
[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 03-10-2007 10:50 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ja ik denk dat je daar ook wel gelijk in hebt. De naam zit er nu helemaal in. Elk spel naar nVidia zien. Er zijn nu ook games die reclame maken voor C2D van Intel. Bah wordt er gek van. Maar goed het werkt wel.Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:46:
Ik denk niet dat nVidia zich echt druk maakt om de RV670. Voor iedere gamer die zich een Radeon koopt zijn er tien die blindweg GeForce kopen. Tenzij de RV670 écht een killer wordt in termen van prijs/kwaliteit, zo'n beetje als de X1950pro. Maar toch, naast nVidia gezet zijn de verkoopcijfers van zelfs de X1950 laag gebleven.
Je hebt verkopen aan retail en je hebt verkopen aan grote OEMs.Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:46:
Op het gebied van retail maakt nV zich waarschijnlijk niet echt veel zorgen... maar het grote geld zit bij de OEMs en daar maken ze zich wel degelijk zorgen... en terecht want binnenkort zal het nieuws bekend worden gemaakt over de grote deal die AMD binnen heeft weten te slepen bij de OEM met 4 letters (afgelopen vrijdag gesloten) die moest beslissen tussen een RV670 en G92. Dit soort deals zijn belangrijk voor de naamsbekendheid. Hoe meer PCs er straks een ATI Radeon GPU hebben, des te langer blijft een naam hangen.
Ah kijk dat wist ik niet.. Dan koop ik zolang een goedkoop kaartje van een paar euries waar ik even zolang beeld mee kan hebben. Agp gaat niet passen op een pci-express slot namelijkAstennu schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:07:
Dat is het wel maar als je NU een kaart nodig hebt is de RV670 geen optieAls je kunt wachten zou ik het zeker doen.
Het zal mij eens benieuwen wat voor "counter" kaart nVidia nog uit de hoed tovert na release van de RV670.Astennu schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:34:
Ja en dat was dus ook de rede dat ik zij dat ATi dan ook moet proberen iets eerder te zijn. Dan zitten ze nVidia gewoon nog wat meer dwars.
Concurrentie; I'm lovin it!
Go Ati Go!
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
De 8800GT gaat volgens VR-Zone 10.800 punten scoren in 3DMark2006 op 600/1800 clocks. Er zit nog veel marge in, aangezien hij ook op 700 kan lopen.Hacku schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:56:
Hm, nVidia duwt de 8800GT naar 29 oktober heb ik net vernomen, ze voelen de hete adem van R670 in hun nek en willen vlug nog wat verkopen.
Ik vind de score best hoog voor een kaart onder de 8800GTS, ben heel benieuwd of de X2950 hier tegenop kan.
5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X
65nm geeft redelijk wat ruimte inderdaad, vraag me af of die shaders ook hoge snelheden aankunnen (700x2 + 250). Sowieso staat 600MHz nog niet vast, nVidia speelt er nog mee.InfinityG35 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:35:
[...]
De 8800GT gaat volgens VR-Zone 10.800 punten scoren in 3DMark2006 op 600/1800 clocks. Er zit nog veel marge in, aangezien hij ook op 700 kan lopen.
Ik vind de score best hoog voor een kaart onder de 8800GTS, ben heel benieuwd of de X2950 hier tegenop kan.
Enne, de 8800GTS krijgt een refresh met meer shaders. Aan de GTX doen ze niks; nVidia weet vast wel hoe de R670 presteert.
[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 03-10-2007 11:40 ]
Ehm; hoeveel shaders gaat die GTS krijgen dan?
In 3DMark heeft ATiMD zich wel bewezen... Daarin zijn ze gewoon sneller dan nV. Nu de games nog (en dan vooral zoals al eerder gezegd hiero; de AA performance).InfinityG35 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:35:
[...]
De 8800GT gaat volgens VR-Zone 10.800 punten scoren in 3DMark2006 op 600/1800 clocks. Er zit nog veel marge in, aangezien hij ook op 700 kan lopen.
[ Voor 89% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 11:55 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Kort om de 8800 GT verslaat de GTS nu al ? dus komt er een nieuwe GTS ? waarschijnlijk een GTX op lagere clocks of zo ? Want zo te horen is die G92 zo slecht nog niet. Nu zegt 3dmark niet veel maar ATi is sneller in 3dmark en nVidia in de games.Hacku schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:39:
[...]
65nm geeft redelijk wat ruimte inderdaad, vraag me af of die shaders ook hoge snelheden aankunnen (700x2 + 250). Sowieso staat 600MHz nog niet vast, nVidia speelt er nog mee.
Enne, de 8800GTS krijgt een refresh met meer shaders. Aan de GTX doen ze niks; nVidia weet vast wel hoe de R670 presteert.
En ik doe even een gok op de naam van die oem: DELL Die zijn erg groot en doen de laatste tijd ook wat meer zaken met AMD. Die hebben in hun high end systemen nu veel nVidia.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 03-10-2007 12:01 ]
Zercom heeft een redelijke voorraad 2900Pro's
http://www.zercom.nl/index.php?s=1&p=35&a=81969
Wees er snel bij
http://www.zercom.nl/index.php?s=1&p=35&a=81969
Wees er snel bij
112 shaders. De rest blijft hetzelfde. Ook G80 gebaseerd dus een dure chip voor NV.RappieRappie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:53:
Ehm; hoeveel shaders gaat die GTS krijgen dan?
Oh en de RV670 scoorde ook 10K+ op een FX62 op 600Mhz core als ik het goed heb. De score van de G92 zou op de snelste Intel CPU gemaakt zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door CJ op 03-10-2007 12:10 ]
Jaja en de RV670 wordt op 825 MHz geclockt. Dus dan zit je al op 11-12K met een FX62. En als je dan nog een snelle intel neemt zitje zo op 13-14k.

Plaatje van de 8800 GT. Erg grote cooler ( beetje offtopic ). Vraag me af of die wel stil is. Volgens Fuzilla gebruikt de kaart 110 watt. Dus minder dan de snelste RV670.

Plaatje van de 8800 GT. Erg grote cooler ( beetje offtopic ). Vraag me af of die wel stil is. Volgens Fuzilla gebruikt de kaart 110 watt. Dus minder dan de snelste RV670.
[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 03-10-2007 12:14 ]
Dan zou die, met een minimaal overklokje, GTX performance moeten kunnen halen. Echter zal de prijs, omdat het een "grote" G80 based chip is wel aardig hoog zijn. 300+ euro. Dus op zich is de RV670 een chippie voor ATi waarmee ze de mid/high end users voor een laag bedragje van 250 aan een snelle kaart kunnen helpen... Even snel of zelfs sneller dan een "ge-update" GTS. En dus zullen ze klanten terug gaan winnen.CJ schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:08:
[...]
112 shaders. De rest blijft hetzelfde. Ook G80 gebaseerd dus een dure chip voor NV.
Oh en de RV670 scoorde ook 10K+ op een FX62 op 600Mhz core als ik het goed heb. De score van de G92 zou op de snelste Intel CPU gemaakt zijn.
De RV670 gaat een hit worden denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 12:17 ]
8800 GTS met meer shaders, kloks blijven gelijk.Astennu schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:58:
[...]
Kort om de 8800 GT verslaat de GTS nu al ? dus komt er een nieuwe GTS ? waarschijnlijk een GTX op lagere clocks of zo ? Want zo te horen is die G92 zo slecht nog niet. Nu zegt 3dmark niet veel maar ATi is sneller in 3dmark en nVidia in de games.
Dell, misschien, maar dan moet die chip vlot leverbaar zijn anders is het een nogo. Eerst alles naar de oem markt, daar zit het geld, en dan pas de retail markt bedienen (of beide tegelijk indien mogelijk).En ik doe even een gok op de naam van die oem: DELL Die zijn erg groot en doen de laatste tijd ook wat meer zaken met AMD. Die hebben in hun high end systemen nu veel nVidia.
Net als G92 gok ik. De 8800 GTS is een populaire kaart, nu krijg je bijna dezelfde performance voor minder geld, de chip is zuiniger en goed te overklokken.De RV670 gaat een hit worden denk ik.
[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 03-10-2007 12:25 ]
Tenzij de RV670 100 euro goedkoper is en MET AA meer of dezelfde performance neer weet te leggen.
Ik zou iig voor een RV670 gaan. Edit: in Crossfire.
[ Voor 68% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 12:32 ]
UiteraardRappieRappie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:27:
[...]
Tenzij de RV670 100 euro goedkoper is en MET AA meer of dezelfde performance neer weet te leggen.
Crossfire alsook SLI zijn leuk voor benchmarks, niet meer en minderIk zou iig voor een RV670 gaan. Edit: in Crossfire.
RV670 zou DX10.1 zijn ja.RappieRappie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:27:
[...]
Ik zou iig voor een RV670 gaan. Edit: in Crossfire.Nog een edit:
Is die RV670 DX10.1?
Jazeker is die 10.1! Ik kijk dan ook al uit naar de eerste CF resultaten, mochten die erg goed blijken dan weet ik wat er in mijn pc komt te zitten....
[ Voor 4% gewijzigd door ormagon op 03-10-2007 12:41 ]
Ik heb er ook slechte ervaringen mee; met die 7950GX2 bijvoorbeeld.Hacku schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:36:
Crossfire alsook SLI zijn leuk voor benchmarks, niet meer en minderVoor dagelijks gebruik had ik niks anders dan negatieve ervaringen.
En SLi onder Vista is een drama lees ik overal. Hoe dit met CF zit weet ik niet eigenlijk. Ik vraag me trouwens ook af of mijn GA-P35-DS4 CF ondersteunt.
Maar het is altijd wel geinig om er wat mee te klooien.
[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 12:45 ]
CF schijnt onder vista beter te werken dan SLI.
Toen ik CF had moest ik het voor sommige dingen ook even uit zetten. Maar als games het goed ondersteunen was het ook echt geweldig.
Toen ik CF had moest ik het voor sommige dingen ook even uit zetten. Maar als games het goed ondersteunen was het ook echt geweldig.
8800GTS met 96 shaders en dan nu een met 112 shaders zonder naamgeving aan te passen?CJ schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:08:
112 shaders. De rest blijft hetzelfde. Ook G80 gebaseerd dus een dure chip voor NV.
Lekker verwarrend weer

Full Specz
Ik zie dat de 8800GT weer lekker de lengte heeft, wat wordt de lengt van de RV670 eigenlijk? Heb ik nog niks over gezien.
Dacht ergens gelezen te hebben dat hij een soort R580 pcb zou krijgen en dus ook ongeveer die lengte zou hebben.
Hmm, als ik zo die pic eens bekijk van de 8900 GTS, lijkt het me dat er standaard een tamelijk brakke koeler op zit met een kleine fan, die erg hard moet gaan blazen om de boel koel te houden = teringherrie ten top.
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
8900 GTS ? de naam van de kaart die je daar ziet is 8800 GT. Dat is de G92.Visgek24 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:11:
Hmm, als ik zo die pic eens bekijk van de 8900 GTS, lijkt het me dat er standaard een tamelijk brakke koeler op zit met een kleine fan, die erg hard moet gaan blazen om de boel koel te houden = teringherrie ten top.
Ow , typoAstennu schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:24:
[...]
8900 GTS ? de naam van de kaart die je daar ziet is 8800 GT. Dat is de G92.
8800 GT ja , die bedoel ik dus .
De 7800GTX had ook een single slot cooler en was ook stil.Visgek24 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:11:
Edit; misschien wordt die G92 wel helemaal niet zo warm... En hoeft de cooler maar heel langzaam te draaien.
[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 14:53 ]
Grappig dat je je als 2900XT bezitter druk maakt om eventuele 'teringherrie' van een 8800GTVisgek24 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:11:
One would think you'd have your own problems regarding that to think about
Full Specz
Mooie overclock resultaten voor de 2900Pro, ik vraag me af of het waard is om op de RV670 te wachten of om toch maar voor de 2900Pro te gaan. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze beter zal presteren dan de 2900XT die bijna 100EUR duurder zal worden dan de RV670.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Verwijderd
Wat een waardeloze koeler idd. Blijkbaar wil nV ten koste van herrie toch een single-slot cooler gebruiken. Zal waarschijnlijk wel moeten voor Quad-SLI/GX2 varianten. Anders zouden ze er ook wel een normaal geval dual slot koeler opzetten.Visgek24 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:11:
Hmm, als ik zo die pic eens bekijk van de 8800 GT, lijkt het me dat er standaard een tamelijk brakke koeler op zit met een kleine fan, die erg hard moet gaan blazen om de boel koel te houden = teringherrie ten top.
Vergeet het maar... Die G92 wordt wel warm... Zie ook een van mijn eerdere posts hierover... Ik heb opgevangen dat nVidia recentelijk nog spoedorders naar chassisvendors heeft gestuurd. Dit schijnen ze gedaan te hebben omdat ze de G92 wilden testen in allerlei configuraties. Het plan is namelijk een singleslot cooler te gebruiken zoals je kan zien op het plaatje, maar het vermoeden is gerezen (door de spoedorders) dat er problemen zijn met ofwel de hitte of het stroomverbruik. Dat de G92 eerst op 600Mhz geklokt zou zijn en niet hoger op bv 700Mhz (wat-ie gemakkelijk moet kunnen halen) zou deze theorie onderbouwen. De GPU kan wel veel sneller geklokt worden, maar dan moet er uitgeweken worden naar een andere coolingsolution en zal het stroomverbruik omhoog gaan.RappieRappie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:45:
[...]
De 7800GTX had ook een single slot cooler en was ook stil.
Edit; misschien wordt die G92 wel helemaal niet zo warm... En hoeft de cooler maar heel langzaam te draaien.
Aangezien NV in de strijd was voor die hele grote deal wilden ze dus koste wat het kostte toch een singleslot oplossing hebben, want de competitie biedt namelijk ook een singleslot RV670 (naast de dualslot). Maar de feiten dan de RV670 goedkoper is (veel kleinere enkele die en niet zoals bij nV een GPU + NVIO chip), minder stroom verbruikt, minder warm wordt met singleslot cooler... hebben de doorslag gegeven.
Ook het feit dat de mobiele G92 pas gaandeweg 2008 gepland staat wijst op problemen met hitte. Maar goed, dit is wat ik afgelopen weekend gehoord heb uit redelijk betrouwbare bron op het gebied van nV.
Hmm... er zijn ook weer argumenten te bedenken dat het niet zo is en er iets anders aan de hand zou zijn.CJ schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:20:
[...]
Vergeet het maar... Die G92 wordt wel warm... Zie ook een van mijn eerdere posts hierover... Ik heb opgevangen dat nVidia recentelijk nog spoedorders naar chassisvendors heeft gestuurd. Dit schijnen ze gedaan te hebben omdat ze de G92 wilden testen in allerlei configuraties. Het plan is namelijk een singleslot cooler te gebruiken zoals je kan zien op het plaatje, maar het vermoeden is gerezen (door de spoedorders) dat er problemen zijn met ofwel de hitte of het stroomverbruik. Dat de G92 eerst op 600Mhz geklokt zou zijn en niet hoger op bv 700Mhz (wat-ie gemakkelijk moet kunnen halen) zou deze theorie onderbouwen. De GPU kan wel veel sneller geklokt worden, maar dan moet er uitgeweken worden naar een andere coolingsolution en zal het stroomverbruik omhoog gaan.
Aangezien NV in de strijd was voor die hele grote deal wilden ze dus koste wat het kostte toch een singleslot oplossing hebben, want de competitie biedt namelijk ook een singleslot RV670 (naast de dualslot). Maar de feiten dan de RV670 goedkoper is (veel kleinere enkele die en niet zoals bij nV een GPU + NVIO chip), minder stroom verbruikt, minder warm wordt met singleslot cooler... hebben de doorslag gegeven.
Ook het feit dat de mobiele G92 pas gaandeweg 2008 gepland staat wijst op problemen met hitte. Maar goed, dit is wat ik afgelopen weekend gehoord heb uit redelijk betrouwbare bron op het gebied van nV.
Stel dat het waar is wat jij zegt, waarom dan geen dual-slot koeler en dat ding een stuk hoger clocken zodat de ATI concurrent het nakijken heeft?
Volgens fudzilla (ja niet betrouwbaar, ik weet het) wordt ie niet warm trouwens:
It's single slot
We got our own picture of the Geforce 8800GT and it confirms that the card is a 9-inch board, single slot design, and that it has two DVI and a HDTV out. You can not see the 3x2 power connector but it's there and the GPU is 65nm and it won't dissipate much heat.
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=3430&Itemid=1
Het antwoord staat in het stuk die ik boven je gepost heb. Denk je dat de grote OEM met vier letters op dual slot solutions zit te wachten? Maar nu afgelopen vrijdag de knoop is doorgehakt, staat volgens mij niets een dualslot solution in de weg.... Maar ja, die gaat waarschijnlijk dan de 112 streamprocessor versie van de GF8800GTS in de weg zitten.... en dat moet niet.Gurneyhck schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:31:
[...]
Hmm... er zijn ook weer argumenten te bedenken dat het niet zo is en er iets anders aan de hand zou zijn.
Stel dat het waar is wat jij zegt, waarom dan geen dual-slot koeler en dat ding een stuk hoger clocken zodat de ATI concurrent het nakijken heeft?
Overigens is nV niet de enige die het ding hoger kan klokken.
Verwijderd
"Eerst zien zei de blinde"
Dat is het gevoel bij dit alles. De rv670 kan nog zo fantastisch klinken maar laten we nou gewoon eens wachten op de echte reviews. Voorafgaand aan wat nu de huidige generatie is werd ook alles opgehemeld en het resultaat was ? Juist ja, bagger.
Dat is het gevoel bij dit alles. De rv670 kan nog zo fantastisch klinken maar laten we nou gewoon eens wachten op de echte reviews. Voorafgaand aan wat nu de huidige generatie is werd ook alles opgehemeld en het resultaat was ? Juist ja, bagger.
De meeste dingen kloppen tot nu toe wat er gelekt is over de RV670 (stroomverbruik, hitte, performance). Maar goed, reviews daar zal je nog wel meer dan een maand op moeten wachten. 
Overigens zou ik er niet van uit gaan dat AA performance opeens miraculeus gefixed is. De laatste gelekte beta Catalysts zou bv een stuk stabielere AA performance op de R600 geven (dus minder vreemde random drops) als ook iets hogere AA performance. Er schijnt toch nog vrij veel in de drivers te zitten.
Overigens mag de nieuwe GF8800GTS het opnemen tegen de HD2900XT. Deze versie met 112 streamprocessors zal stilletjes gelanceerd worden en partners staat het vrij om zelf een naam te verzinnen mochten ze dat nodig achten (om bv verwarring te verkomen met de bestaande serie... bv GF8800GTO of GF8800XT of GF8800Pro.)
Overigens zou ik er niet van uit gaan dat AA performance opeens miraculeus gefixed is. De laatste gelekte beta Catalysts zou bv een stuk stabielere AA performance op de R600 geven (dus minder vreemde random drops) als ook iets hogere AA performance. Er schijnt toch nog vrij veel in de drivers te zitten.
Overigens mag de nieuwe GF8800GTS het opnemen tegen de HD2900XT. Deze versie met 112 streamprocessors zal stilletjes gelanceerd worden en partners staat het vrij om zelf een naam te verzinnen mochten ze dat nodig achten (om bv verwarring te verkomen met de bestaande serie... bv GF8800GTO of GF8800XT of GF8800Pro.)
[ Voor 27% gewijzigd door CJ op 03-10-2007 17:48 ]
@CJ, het had het een paar dagen geleden over een deal met een grote OEM, kun je al zeggen met welke OEM en voor welke kaart?
ik gokte het op een deal van Dell voor de HD2950Pro
ik gokte het op een deal van Dell voor de HD2950Pro
Het wordt binnenkort wel bekend gemaakt.
Maar de keuze die deze OEM moest maken was tussen de G92 en de RV670.
Maar de keuze die deze OEM moest maken was tussen de G92 en de RV670.
Ach, het zal me niets verbazen dat XFX en MSI gewoon weer met een dual slot overklokte kaart komen die op 700MHz of meer core draait. Vooral XFX mag dit soort dingen graag doen. En dat dan soms ook nog zonder andere/ alternatieve cooling solutions.
En ik ben het met Powerfly eens; ik moet het eerst zien, en dan geloof ik het. Ik moet zeggen dat ik hoop dat de RV670 kont schopt want op dit moment zijn de prijzen van nVidia kaarten veel te hoog, en het is ahw een oude kaart, de 8800. Ik heb het al vaker gezegd; concurrentie is goed voor de consument.
ALS die RV670 echt zo snel (ook met AA) is dan heeft ATiMD een hele dikke troef in handen. De meeste mensen leggen imho de grens voor het aanschaffen van een kaart zo om en nabij de 200-250 euro. In het verleden was duidelijk te zien dat als de prijzen van supersnelle kaarten naar dat niveau daalden, dat hordes mensen die kaarten kochten. Zie ook die 7900GTO van nVidia. Verkochten als broodjes.
Ik denk dat het met die RV670 niet anders zal zijn. Onder de 250 euro is imho een "magische" grens.
En ik ben het met Powerfly eens; ik moet het eerst zien, en dan geloof ik het. Ik moet zeggen dat ik hoop dat de RV670 kont schopt want op dit moment zijn de prijzen van nVidia kaarten veel te hoog, en het is ahw een oude kaart, de 8800. Ik heb het al vaker gezegd; concurrentie is goed voor de consument.
ALS die RV670 echt zo snel (ook met AA) is dan heeft ATiMD een hele dikke troef in handen. De meeste mensen leggen imho de grens voor het aanschaffen van een kaart zo om en nabij de 200-250 euro. In het verleden was duidelijk te zien dat als de prijzen van supersnelle kaarten naar dat niveau daalden, dat hordes mensen die kaarten kochten. Zie ook die 7900GTO van nVidia. Verkochten als broodjes.
Ik denk dat het met die RV670 niet anders zal zijn. Onder de 250 euro is imho een "magische" grens.
[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 18:15 ]
Daar ben k het wel mee eens ja. Ik wil best 500 euro voor een goede vga betalen, mits die 2 jaar mee kan, maar als zo'n kaart er op het moment niet is, dan ligt mijn grens al stukken lager. Overigens is 250 euro voor een vga ook hoog genoeg, vooral wanneer je videokaart maar een jaar meegaat.RappieRappie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:10:
De meeste mensen leggen imho de grens voor het aanschaffen van een kaart zo om en nabij de 200-250 euro. In het verleden was duidelijk te zien dat als de prijzen van supersnelle kaarten naar dat niveau daalden, dat hordes mensen die kaarten kochten. Zie ook die 7900GTO van nVidia. Verkochten als broodjes.
High end kaarten gaan normaliter wel 2 jaar mee, maar de refreshes van de fabrikanten komen meestal al na een jaar. Dan zit je dus met een "verouderde" kaart. Op dat moment halveert de waarde van een high end kaart zo!
Een kaart van 250 euro die lekker snel is daalt lang zo snel niet in waarde. Het is net zo met auto's; een auto van een ton schrijft veel meer en veel sneller af dan een auto van 20 ruggen.
Mja, ik kan niet anders zeggen dat de RV670 er interessant uitziet op alle fronten.
Al zal ik er geen kopen, omdat mijn GTX XXX toch wel net zo snel of sneller is. Maar als deze kaart bewijst dat ATi het wel "kan", zou de R680 of R700 wel eens van een heel ander caliber dan de R600 kunnen zijn tov nV, en dan wordt het weer interessant allemaal.
Een kaart van 250 euro die lekker snel is daalt lang zo snel niet in waarde. Het is net zo met auto's; een auto van een ton schrijft veel meer en veel sneller af dan een auto van 20 ruggen.
Mja, ik kan niet anders zeggen dat de RV670 er interessant uitziet op alle fronten.
Al zal ik er geen kopen, omdat mijn GTX XXX toch wel net zo snel of sneller is. Maar als deze kaart bewijst dat ATi het wel "kan", zou de R680 of R700 wel eens van een heel ander caliber dan de R600 kunnen zijn tov nV, en dan wordt het weer interessant allemaal.
[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 18:21 ]
Verwijderd
ik heb er wel een goed oog in dat nvidia na een jaar wel terug met een killerkaart komt. Ze zullen zich heus niet laten doen hoor.
Nee, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor AMD: die willen ook scoren en verkopen.
Ze ontlopen elkaar nooit écht veel... Het is altijd al zo geweest dat de 1 iets sneller was en de ander iets langzamer, en dat de één een feature had die de ander weer niet heeft, en daarover wordt dan een soort oorlogje gevoerd op internet...
Lache!
Ze ontlopen elkaar nooit écht veel... Het is altijd al zo geweest dat de 1 iets sneller was en de ander iets langzamer, en dat de één een feature had die de ander weer niet heeft, en daarover wordt dan een soort oorlogje gevoerd op internet...
Lache!
[ Voor 88% gewijzigd door Format-C op 03-10-2007 18:31 ]
Zou de HD 2950 slechter presteren dan de HD 2900 pro met die 256 bit?Nvidia heeft ook 256 bit op die 8800gt en die zou beter presteren dan een 8800gts.
Tang en varken? Ik heb totaal geen last van de koeler van mijn kaart, terwijl ik toch echt best wel een stil systeem heb. Heeft mischien ook nog te maken met wat iemand als zijnde irritant geluid ervaart, en met de koeler van mijn kaart heb ik dat dus niet.Cheetah schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:47:
[...]
Grappig dat je je als 2900XT bezitter druk maakt om eventuele 'teringherrie' van een 8800GT
One would think you'd have your own problems regarding that to think about
Waar ik *wel* een hekel aan heb zijn kleine schijtfans die op 15,000 rpm draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door Visgek82 op 03-10-2007 19:25 ]
Ik denk dat het heel raadzaam is om op de RV670 te wachten en wel om het volgende:FnF schreef:
ik vraag me af of het waard is om op de RV670 te wachten of om toch maar voor de 2900Pro te gaan.
- DX 10.1 ipv: DX10.
- UVD onboard ipv: geen uvd
- Kaart heeft genoeg aan 1 pci-e stroomstekker (ongeveer 135 watt) ivp: 2 stroomstekkers
- Shadermodel 4.1 ipv: van 4.0
- Single slot-design ivp: dualslot
- prijs: je krijgt gewoon meer voor je geld dan een 2900pro
het zijn niet echt hele bijzondere dingen maar wel dingen dat het kaartje voor dat geld zeer compleet maakt... (een gevoel van nu heb ik alles wat ik verlang van zo'n kaartje)
Juust'm ik ken dat probleem met stroomverbruik, m'n ouders vragen zich soms ook af of mijn machine niet teveel stroom vreet.. (laat staan met een 2900XT of zelfs crossfire) nee m'n volgende wordt zeker een 2950(gladiator) met ddr 4peakaboo schreef:
[...]
Idd, die 2950 ga ik ook halen als ik er een kan bemachtigen. Specs zien er wat beter uit en hij verbruikt minder (zijn ze hier thuis ook blij). Ik hoop alleen dat ati iets gaat doen aan die fanspeeds, of dat ze dit in CCC gaan plaatsen. Ze kwamen al mooi met die nieuwe colouroptie, nu nog een fan regelaar oid, zou het helemaal compleet maken naar mijn weten.

@ Ted56 hieronder:
ik neem aan dat je 2 x 2950 in crossfire bedoeld?
[ Voor 56% gewijzigd door MauSS op 03-10-2007 19:39 ]
2 in Crossfire en klaar.MauSS schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:29:
[...]
Ik denk dat het heel raadzaam is om op de RV670 te wachten en wel om het volgende:
- DX 10.1 ipv: DX10.
- UVD onboard ipv: geen uvd
- Kaart heeft genoeg aan 1 pci-e stroomstekker (ongeveer 135 watt) ivp: 2 stroomstekkers
- Shadermodel 4.1 ipv: van 4.0
- Single slot-design ivp: dualslot
- prijs: je krijgt gewoon meer voor je geld dan een 2900pro![]()
het zijn niet echt hele bijzondere dingen maar wel dingen dat het kaartje voor dat geld zeer compleet maakt... (een gevoel van nu heb ik alles wat ik verlang van zo'n kaartje)
Verwijderd
De 2950 XT zou wel een mooie crossfire opstelling zijn idd, omdat het niet al te prijzig is en niet al te veel stroom gebruikt voor een 2x graka opstelling.
De 2900PRO heeft toch ook genoeg aan 1 connector?
zo te zien nie...Krizzie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:14:
De 2900PRO heeft toch ook genoeg aan 1 connector?

heb ook ergens die stroom-grafiekjes gezien daar testen ze een 2900XT met een Pro
en dat scheelt iets van 30 watt.. dus nog wel een dikke 150+... (dus 2 stekkers nodig)

[ Voor 26% gewijzigd door MauSS op 03-10-2007 20:59 ]
Dit topic is gesloten.